Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 122 reacties

Een beetje dramatiek is Chris Metzen niet vreemd. De man die binnen Blizzard verantwoordelijk is voor de verhalen in alle verschillende games had de eer om de aankondiging te mogen doen van waar het tijdens Blizzcon 2014 allemaal om draait. En hoewel Metzen graag een snik in zijn boodschap legt, leek hij dit keer echt gespannen tijdens zijn verhaal. Niet vreemd, want hij had de eer om aan te kondigen dat Blizzard iets ongewoons heeft gedaan. Voor het eerst sinds 1998 begeeft de studio zich op onbekend terrein en maakt hij een game die niets van doen heeft met Warcraft, Diablo of StarCraft.

Blizzard werkt aan Overwatch, een game die zich afspeelt in een geheel nieuw universum, waar geen Orc, Zerg of Prime Evil te vinden is. Dat is misschien niet eens het meest spannende aan de game. Blizzard steekt met Overwatch echt de nek uit. Overwatch speelt zich niet alleen af in een nieuwe wereld, Blizzard waagt zich met de game ook aan een nieuw genre. Overwatch wordt een shooter, een speltype waar de studio nauwelijks ervaring mee heeft. Alleen StarCraft: Ghost was een shooter, maar die game heeft de winkel nooit bereikt. De ontwikkeling ervan werd gestaakt omdat Blizzard de game niet goed genoeg vond. Bovendien had Blizzard bij StarCraft: Ghost voornamelijk de supervisie, terwijl het meeste werk werd gedaan door Nihilistic en Swingin' Ape Studios. Dat is anders bij Overwatch. Dat is een shooter die volledig uit eigen koker komt.

Overwatch

Nieuw genre

Jeff Kaplan, de lead designer van de game, is de eerste om toe te geven dat Blizzard weinig ervaring heeft met shooters. Hij ziet daar echter geen bezwaar in. Tijdens de ontwikkeling van World of Warcraft klonk vergelijkbare kritiek. Blizzard had geen ervaring met een lastig genre als mmog's en kon de vingers daar maar beter niet aan branden. Inmiddels bestaat World of Warcraft tien jaar en is het de meest succesvolle mmog ooit. Dat komt, denkt Kaplan, door de werkwijze die Blizzard steevast hanteert; een bestaand genre kiezen en dat proberen te verbeteren. Dat laatste komt meestal neer op het versimpelen, of in ieder geval op het toegankelijk maken van het genre. Dat lukte bij een lastig genre als mmog en dat lijkt weer te lukken bij Heroes of the Storm, de moba-game die Blizzard in productie heeft. Met Overwatch probeert Blizzard hetzelfde. De studio wil een shooter maken die makkelijk op te pakken is. Een game die dus voldoet aan het adagium dat de studio voor al zijn games hanteert: easy to learn, hard to master.

Gameplay van Overwatch.


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True