×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Blizzard maakt deathmatchmodus voor iedereen beschikbaar in Overwatch

Door , 25 reacties

Enkele weken nadat Blizzard de nieuwe modi deathmatch en team-deathmatch introduceerde op de publieke testruimte van Overwatch, heeft de gameontwikkelaar deze nieuwe Arcade-onderdelen beschikbaar gemaakt voor iedereen.

Blizzard heeft de nieuwe spelmodi via een nieuwe patch beschikbaar gemaakt voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One. In de normale free-for-all deathmatch gaat de strijd tussen acht verschillende spelers, waarbij degene die twintig punten haalt, de ronde wint. In team-deathmatch gaat het om twee teams van vier, waarbij een team dertig punten moet halen om te winnen. Teams verliezen een punt als een speler wordt geveld door een te harde val of friendly fire. Als een gevallen teamgenoot weer tot leven wordt gewekt, verdwijnt het behaalde punt van het vijandige team weer.

Dit wijkt aanzienlijk af van de speelstijl waar Overwatch vooral om bekendstaat, namelijk een sterk coöperatieve stijl met doelen, waarbij elk teamlid een specifieke taak heeft en een team controlepunten moet innemen of een payload moet vervoeren. De beide deathmatchmodi zijn de alom bekende klassieke modi uit shooters waarbij het puur gaat om het uitschakelen van zoveel mogelijk tegenstanders.

Er zijn een stuk of tien verschillende bestaande maps beschikbaar voor beide modi, waarbij wel enkele wijzigingen zijn aangebracht, zoals een beperking van de grootte van het speelveld. Ook komt er een nieuwe map genaamd Château Guillard uit, waarin een Frans kasteel het strijdtoneel is. Deze map is speciaal voor de deathmatchmodi gemaakt.

Arcade is een van de verschillende beschikbare spelmodi van Overwatch, die afwijkt van de veel serieuzere Competitive Mode, waarin spelers punten kunnen verzamelen voor een ranglijst. In Arcade worden wisselende gameregels gehanteerd en zijn allerlei speltypen beschikbaar, zoals één-op-ééngevechten met willekeurig gekozen heroes, een eliminatiemodus, waarbij twee teams van drie tegen elkaar strijden, en een No Limits-modus, waarbij nauwelijks regels zijn.

Jeff Kaplan van Blizzard legt uit waarom de klasieke deathmatchmodi naar Overwatch zijn gebracht.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

30-08-2017 • 08:40

25 Linkedin Google+

Reacties (25)

Wijzig sortering
Ik heb gisterenavond een aantal ronden gespeeld. Het is leuk voor de afwisseling maar ik heb nog niet het idee dat ik deze mode veelvuldig ga spelen. Het valt mij op dat de sfeer veel anders is, vrijwel geen teamplay (ook niet in team deathmatch) maar rambo style gameplay. Ook lijken veel mensen dezelfde characters te kiezen. Zo was doomfist veruit het meest gespeelde character die ik tegen kwam. Ook gaan de potjes niet zo heel erg snel soms. Campen komt met regelmaat ook voor. Hopelijk verandert dit wanneer meer mensen deze game modus ontdekken.
Heb het zelf nog niet gespeeld. Maar ik denk ook niet echt dat overwatch voor dit soort spelmodi gemaakt is. Zowel de maps als de meeste characters zijn hier totaal niet geschikt voor vindt ik. Vindt het dan ook jammer dat hier tijd in wordt gestoken.

Had liever wat meer verhalende gameplay gezien, of in ieder geval wat orginelers dan dit.

Daarnaast moet ik wel bekennen dat ik een van die personen ben die niet ziet wat er mis is met campen. Het is in mijn ogen niets anders dan een tactische manier van spelen, en heb nooit echt begrepen waarom mensen hier op tegen hebben.
Overwatch is ook zeker geen game voor deze spelmodi.
Maar een groot deel van de playerbase vraagt hier al een tijd naar en de Overwatch Devs luisteren heel goed en graag naar de community.

Maar daarom is TDM en DM ook naar de Arcade lobby gekomen en niet quickplay/competitive wat ik ook echt totaal niet zie gebeuren. Overwatch is een team game en met die insteek hebben ze het ook gemaakt en op voortborduurt.

Desondanks vind ik het super dat ze het toch gewoon maken en toevoegen in de game voor de leuke/niet serieuse afwisseling.
Ach, voor de mensen die het leuk vinden vindt ik het ook prima. Ik hoop dat ze er veel plezier aan beleven. Zal waarschijnlijk ook wel een keer een kijkje nemen hoe het eigenlijk speelt.

Wat luisteren naar de community aan gaat, kunnen anders devs idd nog een hoop leren van Overwatch/Blizzard.
Het voelt een beetje als skirmisch, en daar was al iets niets mis mee, lekker oefenen met widow :)

[Reactie gewijzigd door D-Day op 30 augustus 2017 15:31]

Misschien goed als aanvulling om duidelijk aan te geven dat het Overwatch-team van Blizzard heel vaak heeft aangegeven dat DM / TDM geen goede modus is voor Overwatch en dat ze hier totaal geen heil in zien.

Ze hebben het dus puur en alleen op het vele verzoek gedaan van de gebruikers, wellicht dus zelfs met enige tegenzin.
Het is op het forum op battle.net wel veel aangevraagd om te hebben, er is een groep dus zeker wel geïnteresseerd in deze spelmodi, vandaar dat het in de Arcade-modus zit, daar zitten wel meer andere modi dan Quick en/of Competitive Play. Daarnaast ben je natuurlijk ook niet verplicht het te spelen. ;)
Juist hierom willen veel mensen een game als deze ook gaan spelen.

Ik houd zelf ook meer van teamplay in competitive mode, maar ik ken ook meer dan genoeg mensen die 'Quake style' rond willen strafen en alles en iedereen kapot willen schieten. Top keuze van Blizzard!
Doomfist is momenteel een beetje te sterk, overpowered. Logisch dat men hem kiest.
Of de nerfs moeten met deze patch meegekomen zijn, dan is men denk ik benieuwd hoe hij nu speelt.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 30 augustus 2017 09:10]

Alles wat je nu beschrijft is precies waarom deze modus gemaakt is. Om al die mensen uit QP en Comp te halen.
Leuk om te lezen. Denk dat ik binnenkort Overwatch maar weer een keer opstart.
Weet iemand hoe groot tegenwoordig de player base is? Blizzard geeft daarover volgens mij nooit cijfers vrij; alleen maar aantal verkopen.
Dat weet op dit moment inderdaad niemand behalve Blizzard zelf. Maar je hoeft je geen zorgen te maken, die is meer dan groot genoeg. Wat houdt dit naar mijn ervaring in (als low Diamond):

- In elke speelmodus tussen 08:00 - 24:00 op elke server is de que tot een game zo'n 30-60 seconden. Tenzij je Grandmaster / top 500 bent, dan kan het een minuut of 4-5 duren om gelijkwaardige spelers te vinden in competitieve modus.

- Als je na een potje een hele slechte speler tegenkomt waar je liever niet meer mee wilt spelen die dag, is "que-dodgen" voor 1 à 2 minuten in 99% van de gevallen genoeg voor mij om die persoon niet meer tegen te komen die avond. Als ik meteen na de game join is de kans denk ik 10% tot 20% (gevoelsmatig)

- Games zoals CS:GO hebben altijd een man of 300.000 online. Gezien de populariteit van OW (eigen channel op 9gag, populairste game-sub op Reddit (en altijd wel iets op de FrontPage), meestal top 3 op Twitch etc etc) verwacht ik dat het zeker de cijfers van CS:GO zal evenaren (op PC en per regio)

[Reactie gewijzigd door AndreRutten op 30 augustus 2017 13:37]

Heb gisterenavond wat tijd gehad om het uit te proberen (had het niet geprobeerd in PTR).
Dit maakt het persoonlijk veel interessanter voor mij.
Omdat ik vaak solo speel, zijn de team based objectives moeilijker te behalen zonder consistente speler waarbij iedereen anders speelt.

En bij DM en TDM heeft persoonlijke skill toch wel veel grotere impact t.o.v. de traditionele overwatch game modussen. Moet wel even aangeven dat sommige spelers bij DM toch wel relatief overpowered kunnen zijn. E.g. Heb gisteren Pharah genomen op de nieuwe map, en het maakte het veel gemakkelijker voor mij. Omdat het geen team based match meer is, pakken ze niet noodzakelijk een goeie counter voor pharah.
Spelers die heroes zoals junkrat, doomfist, ... pakken zijn gemakkelijk voor pharah te verslaan, en dan is er nog dat die nieuwe map compleet is omringd door water, met de alternative skill van pharah kun je dan ook meerdere kills behalen.

We zullen nog zien hoever dit komt, maar vind wel heel leuk van blizzard dat ze DM en TDM hebben toegevoegd aan overwatch. Top!
Dat Parah overpowered is in DM en TDM valt denk ik wel mee. Ik heb geen enkele Parah hoog zien eindigen in de matches die ik heb gespeeld. Er zijn altijd genoeg dps characters die Parah wel kunnen raken. Daarbij komt dat Parah indoors vrij useless is in DM en TDM.

De meest gespeelde characters (by far) die ik tegen kwam waren Doomfist en Junkrat. De rest was marginaal aanwezig.
ja hangt inderdaad ook wel van map top map af. Het is mischien inderdaad een kombinatie van meerdere aspecten. Zelfs al was ik eerste, het was een close call met de twede wie een Soldier 76 was.
Had ook wel een mccree gezien intussen, maar ik denk dat hij niet goed was, want kon mij niet raken.
en bij die nieuwe map is er niet echt veel line of sight waar ze een pharah gemakkelijker konden neerschieten.

Heb zoals bij Ecopoint antartica ook een pharah gezien in tdm, maar die verslaan was heel gemakkelijk zoals je zei. Zoals ook meerdere aangeven, veel heroes zijn niet bedoeld voor solo play in DM, maar heel leuk van blizzard dat ze toch een zulke variatie heeft toegevoegd in de spel imho.
Ik weet het nog niet met dat Overwatch. Als je een leuk team hebt, is het een erg vermakelijk spel. Veel mooie acties en sessies gehad. Maar als er een paar op de solo-tour gaan (wat vaak gebeurt) is het maar een schijt vervelend spel. Je krijgt dan niks voor mekaar. Omdat alle karakters bewust niet-gebalanceerd zijn, wordt het dan een kansloos potje. Ik snap dan ook niet wat die deathmatch mode in dit spel doet. Veel karakters zijn daar totaal ongeschikt voor. Dat chaotische unreal-tournament geknal is geinig voor een paar keer, maar geef mij maar een mooie teamworkactie. Daar haal ik meer voldoening uit. Ik snap dus niet waar Blizzard heen wil met Overwatch. Voor mij lijkt het dat ze een alles-in-een spel willen maken en dat gaat dus niet werken.

[Reactie gewijzigd door Faeron op 31 augustus 2017 11:45]

Blizzard wil deze spelmodus zelf ook helemaal niet. Ze hebben meermaals aangegeven helemaal geen heil te zien hierin. Maar de spelers bleven hiernaar vragen en ja, dan gaan ze het implementeren. Dat doen ze dus wel goed; luisteren. Maar het is een Arcade mode. Dat houdt in een "blow off steam"-mode geen competative-mode dus. In Arcade zijn wel meer dingen unbalanced, zoals "total mayhem" waar alle hero's maar 10% van hun normale cooldown's op abilities hebben en 200 extra health. Gewoon fun dus.

Ik speel overigens altijd solo-que in competative en heb totaal geen problemen, vanaf platinum willen mensen wel samenwerken meestal en balance tussen heroes in competative is momenteel zeer goed.

[Reactie gewijzigd door AndreRutten op 30 augustus 2017 13:47]

Ik snap niet hoe free for all werkt bij overwatch. Volgens zijn er maar een paar heroes die gekozen worden zoals soldier en pharah. Wie gaat nu bv anna pakken...

Kun je btw ook compo spelen in ffa of team deathmatch?
Geen idee, S5 is afgelopen dus over een paar dagen weten we het
Gisteren paar potjes gedaan waar zowel een Ana én een Mercy (nog met resurect ulti, dus geen valkyrie) in de top 4 stonden met kills. Soldier en Pharah trouwens helemaal niet gezien. Rodhog, Tracer, Genji, Junkrat, sombra en Doomfist ben ik met name tegengekomen.
In ieder geval een leuke warmup modus wat betreft je aim voordat je competitive gaat spelen :)
I like it.
Friendly fire?? Oeps... gisteren een TDM gedaan en dik gewonnen maar niet echt op friendly Fire gelet....
Friendly Fire bestaat (nog) niet in Overwatch en als het er komt is dat hoogstens een optie in de Custom game browser

[Reactie gewijzigd door AndreRutten op 30 augustus 2017 13:53]

Je ziet wel dat Blizzard meerdere dingen probeerd om mensen weer te trekken.
Overwatch is een goed spel maar het mist diepgang. Na 30 uur ben je er wel op uitgekeken en ik vraag me af of Overwatch in de competitieve scene nog wel lang blijft.
Het mist de diepgang van bijvoorbeeld een Dota, LOL of Starcraft en het mist iets van echte skill-based gameplay zoals FPS games (CS, UT, Quake) en fighters.

Je hebt niet het gevoel bij Overwatch van "Wow ik wou dat ik dat ook kon" zoals bij de bovengenoemde games.

[Reactie gewijzigd door munitqua op 30 augustus 2017 12:21]

Kijk even wat wedstrijden van de Zuid-Koreanen of wat montages van de betere spelers zoals Seagull. Ik ben Low-Diamond met een uur of 350 (level 550) en ik heb nog héél veel te leren en kijk juist wél vaak naar die wedstrijden met het gevoel: ""Wow ik wou dat ik dat ook kon"