×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Blizzard maakt competitieve seizoenen in Overwatch korter

Door , 30 reacties

Blizzard voert wijzigingen door in de competitieve seizoenen van Overwatch. Met ingang van seizoen 6 worden de seizoenen korter; ze duren voortaan twee in plaats van drie maanden. Daarmee wil Blizzard stagnatie voorkomen.

Volgens Overwatch-regisseur Jeff Kaplan, die de veranderingen aankondigt in een video, zijn de kortere seizoenen leuker en lonender. Ondanks de kortere duur moeten spelers ruwweg hetzelfde aantal competitiepunten kunnen scoren.

Hij kondigt ook aan dat de mate waarin de skill rating vervalt, afneemt. Spelers met een Diamond-ranking of hoger hoeven nog maar vijf potjes per week te spelen om te voorkomen dat hun rating in verval raakt. En als dat toch gebeurt, verliezen spelers voortaan 25 punten in plaats van 50.

Verder gaat Blizzard wedstrijden op Control-maps korter maken. Momenteel gaan veel wedstrijden door in de extra tijd en daarom duren ze lang. Voortaan wordt na drie potjes de winnaar bepaald. Nu kunnen wedstrijden maximaal vijf potjes duren. Ook Placement-wedstrijden worden aangepast, zodat spelers terechtkomen in potjes met andere spelers die ongeveer hetzelfde niveau hebben.

Kaplan zegt dat alle wijzigingen nauwlettend in de gaten gehouden zullen worden. Het zesde competitieve seizoen van Overwatch begint op 31 augustus.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

23-08-2017 • 14:58

30 Linkedin Google+

Reacties (30)

Wijzig sortering
Het grootste probleem, in ieder geval op console, is dat een deel van de spelers niet goed begrijpt wat Overwatch precies voor game is. En dat begint al bij de Tutorial van de game zelf: men leert lopen, schieten en that's it. Als men een korte ronde toevoegd waarin de basiselementen van het spel worden uitgelegd, zou het mogelijk al een stuk schelen. Vooral een stukje over communicatie is gewenst, want in dit spel is dat van groot belang maar is in veel potjes ver te zoeken.

Als Blizzard een systeem introduceert dat de cruciale elementen in een rondje beloond (bijv. Payload/Capture Point verdedigen), en minder het aanvallen van spelers door bijvoorbeeld een increased deadtimer als je vaak dood gaat terwijl je ver van je team/objective bent, en niet communiceert.

Daarnaast mag vaart maken met het vote-systeem op de consoles zou ook wel fijn zijn, evenals voorkeuren zoals gamen met gelijkgestemde gamers...

[Reactie gewijzigd door D3F op 23 augustus 2017 15:47]

Ieder reward systeem kan alleen maar misbruikt worden om de stats te farmen die rewarded worden.

Als je wint, krijg je ranking. Als je verliest, verlies je ranking. Dit is de beste manier om het kaf van het koren te scheiden in elke competitive game. Beoordelen op het resultaat.

In CSGO merk ik ook dat je soms verliest, ondanks dat jij je best doet, en vanuit je eigen subjectieve ervaring, (evt. ondersteund door de kill stats) beter speelt dan de tegenstander.

Maar gemiddeld genomen zul je meer winnen dan mensen die slechter zijn, als je echt beter bent, en dan kun je die paar losses die je krijgt vanwege exceptioneel bagger teamwork wel hebben. Dat hebben alle andere spelers op jouw niveau net zo goed.
Probleem is dat de (kill)stats in Overwatch nul toegevoegde waarde hebben.

Het is leuk dat je veel kills maakt, maar als je die maakt door onbelangrijke doelwitten te targetten en geen daadwerkelijke bijdrage te leveren aan het team, wat zegt zo'n status dan?

Ik heb liever een Soldier die 5 kills maakt en een punt claimed dan een Soldier die 15 kills maakt maar voor de rest geen waarde toevoegt.
Als een soldier veel kills krijgt zet dat wel druk op de tegenstander, die moet op respawns wachten, ondertussen kun jij het punt pushen
Ik heb liever een solider die 15 kills maakt waar het team dan op reageert.

Als een solider een kill maakt dan moet de push beginnen want 6vs5. Probleem op lagere ranks is dat veel aanvallende teams niet voorbij een choke kan pushen ook al is het verdedigende team 2 man down.
Als 'beginnend' overwatch speler kan ik ook zeker bevestigen dat er soms meer voor de stats gespeeld wordt dan voor de teamplay (en de win). Zeker de afgelopen dagen lijkt het er op alsof niemand nog communiceert met elkaar en alleen 'for the win' willen gaan. Tactisch spel wordt direct veroordeeld :)

Dat gezegd hebbende, in de afgelopen weken in toenemende mate ook 'last' gehad van cheaters; Widows die perfecte aim hebben, soldiers die niet kunnen missen, het begint een progressief aantal te worden helaas.

Overigens zijn ze (soms) ook gewoon niet slim bezig; cheaten en dan ook nog de POTM worden, zodat iedereen het nog kan zien ook 8)7 Wat mij betreft mag daar wel een prio op gezet worden!
Soldiers die niet missen zit zonder externe cheats al in het spel :P

Als die ults iets minder sterk waren en aim echt uitmaakte met soldier, zou ik het spel kopen
Origin: Compleet waar, ben zelf ook een soldier speler, maar het verschil tussen een cheater en een 'gewone' soldier is toch wel goed te zien hoor ;) Een soldier met cheats is als een soldier die altijd zijn ult aan heeft; behoorlijk OP dus ;)
Er is toch nog wel bullet spread als je sprayt, of zijn er client side nospread cheats zoals je vroeger in cs had?
Hoewel we enigszins off-topic gaan, natuurlijk is er wel wat bullet-spray, maar als je aim altijd 100% op de enemy char is, dan hoef je zelf alleen maar nog 'rustig' te bursten om dat om te zeilen natuurlijk.

Die soldiers die op 'widow' afstand staan, dat zijn dan ook degene die je een beetje scherper in de gaten moet houden ;)
In de meeste shooters zijn mensen die vals spelen dusdanig slecht dat ze niet in staat zijn rustig te bursten. bijv in (oudere) cod kun je best tegen iemand met een aimbot op als je de maps en de timings en wapens beter kent, omdat je eerder klikt en op tijd loslaat. Pas bij combinatie aimbot+wh (of aimbot door muren heen) of aim+triggerbot werd het echt K met de korte achternaam. maar zelfs dan heb ik zoiets van okay je hebt blijkbaar een sociale stoornis of je papa slaat je en dat moet je uitleven op het internet.

De echt vervelende cheaters voor mij zijn de uitzonderingen die het spel wel snappen en ook een beetje vals spelen om een kleiner voordeel te halen, die togglen de aimbot of aim assist of wallhack alleen op specifieke momenten. De 'closet cheaters' zegmaar. Daar heb je er in cs veel van. Zelfs in de pro scene. Die zijn mentaal redelijk in orde en doen het echt voor het imago, die willen dat anderen denken dat ze goed zijn. Alleen hun zelfbeeld moet bijna wel zo laag dat het nonexistent is.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 24 augustus 2017 15:08]

Ja communicatie in competitive is de key to victory.
Helaas is dat niet alleen op console een probleem. Op PC net zo erg.

Competitive geeft zo veel frustratie maar tegelijkertijd is dat tevens het geen waarom ik juist Overwatch leuk vind. Als er geen competitive in zou zitten zou ik het veeel minder spelen.

Denk dat het een goeie change is van 3 naar 2 maanden per seizoen. Meestal stop ik na een maand/anderhalve maand in het seizoen en dan de laatste 1-2 weken kom ik weer terug. Maargoed dat is ook wat Jeff zelf aan geeft.

Het blijft top om te zien hoe de developers van overwatch omgaan met de feedback en info van en naar de spelers.
Prima verwoordt.
Ik vind het een goede zaak. Hoewel ik weinig te klagen heb over Competitive (speel vaker een andere modus) is het prima dat Blizzard blijft tweaken aan deze mode. Ze nemen de spelers serieus, nemen kritiek ter harte en doen er wat mee (ook al gaat dit voor sommige niet snel genoeg.

Hierdoor wordt het voor iedereen fijner spelen en voor trolls en throwers, voor zover die er veel zijn, lastiger of in ieder geval minder leuk om dit te doen. Plus dat Blizzard ook al bezig is met wijzigingen voor de komende seizoenen.
Zolang je op de XBox nog (enorm) veel disconnects hebt begin ik niet aan CP. Heb het een keer geprobeerd maar door de vele disconnects meerdere keren een match afgebroken zien worden. Op QP luistert dat minder nauw.
Heb zelf gelukkig geen last van disconnects maar vele anderen wel waardoor je regelmatig met 5 tegen 4 speelt.
Fijn dat seizoenen korter worden en dat de decay wat soepeler is geworden. Ik weet alleen niet of ik het mee eens ben dat KotH nu Bo3 is ipv Bo5 moet worden. Ik heb (in de hogere ranks) maar al te vaak meegemaakt dat een 2-0 achterstand ineens weggewerkt kan worden naar een 3-2 victory (of vice versa), omdat men veel meer open staat om van personage te switchen in KotH waardoor het echt goed opletten is in deze mode of je team wel de juiste samenstelling heeft om te winnen.
Klopt maar dat werkt natuurlijk beide kanten uit, dus netto is er amper effect op je sr. Ik ben er wel blij mee want een potje van 5 rondes met flink wat overtime kan soms echt lang duren.
Competitive is een beetje het nieuwe quickplay geworden. Elke game weer trolls die het verpesten.
Het enige wat je kan doen is met een 6 man groep spelen maar die heb je ook niet altijd. Solo is alleen maar frustratie.

En mocht je dan een hoge rating krijgen dan is het eigenlijk niet meer mogelijk om solo of duo te spelen met je vrienden omdat je dan zo veel rating verliest (en dat is hoogst waarschijnlijk vanwege de trolls).

Dus tja, quickplay is al niets meer (roleplayers, afkers, etc) en bij competitive is de lol ervan af.
+1

SoloQ is niet te doen.
Niet mr te doen, ik heb in s4 van 28xx naar 35xx weten te soloen.. Nu in s5 is het bijna niet te doen, iedereen is aan het throwen of tollen, hoofdreden dat ik mid s5 ben gekapt
en van de reden waarom ik ook alleen maar de placements matches speel.
De eerste en tweede seizoen vrij veel gespeeld, maar daarna werd het alleen erger met trolls.

Daarnaast kan ik helaas niet zo veel spelen. Dus wanneer ik flink mij best heb gedaan en eindelijk paar potjes gewonnen heb. Kan door een paar trolls zo weer weg zijn.
Ben een actieve overwatch speler, maar competitive mode is helaas voor mij niet leuk.
Ik speel enkel de placement matches van competitive mode, zodanig dat ik wat rewards krijg aan het eind van het seizoen.

Probleem is, mijn vrienden hebben ofwel geen overwatch op pc, ofwel spelen ze vaak niet wanneer ik speel. Ik kan ook niet vaak spelen vanwegen werk en dergelijken.

Dus ik speel zeer vaak solo. En dan loopt het simpelweg heel vaak mis als ik competitief speel met random mensen. Wel jammer, naargelang ik competitief meer leuk en opwindend vind.
Precies zelfde ,

Na de placements ga ik verder met QP en vaak nog Mystery Hero (overigens ook een top game mode is soms wel unbalanced )
Jup same here :).
Dat Mystery Hero unbalanced is maakt het soms ook wel weer lachwekkend, 3 reinhards en 2 bastions op een payload ofzo hoe de F** moet je dat ooit counteren haha. Anyhoe, ik vermaak er in altijd wel in de gamemodi. Nu ook bijvoorbeeld Lucio Ball (brakke hitboxes :+ ) maar tof dat ze een Rocket League als Arcade gemaakt hebben.
Je kan de discord servers van Tweakers uit checken of algemene als Your Overwatch. Hier zijn vaak een boel mensen te vinden van de zelfde rank :)
Leuk, maar Overwatch is zwaar spelers aan het verliezen. Ooit nummer een in Korea, nu al diep onder League en eventjes nummer drie.

We hebben hoogdringend meer content nodig: meer heroes, meer competitieve maps, meer competitieve gamemodes. En hou ook eens op met het constant herwerken of om zeep nerfen van heroes. (Roadhog, binnenkort Dva, Bastion, ...)
Met het toevoegen van nieuwe heroes ontkom je er niet aan dat andere heroes weer opnieuw bekeken (moeten) worden om de balans te houden.
Nieuwe maps worden regelmatig toegevoegd maar die kun je niet zomaar even uitpoepen, ook daar moet goed over nagedacht worden.
Met het toevoegen van nieuwe heroes ontkom je er niet aan dat andere heroes weer opnieuw bekeken (moeten) worden om de balans te houden.
Roadhog kapot generft omdat "spelers geen one hit kills willen" en vervolgens Doomfist toevoegen met een one hit kill met een cooldown van 4 seconden en een gigantische hitbox.
Dat gedoe om spelersaantallen is zwaar overtrokken.
Natuurlijk heeft een redelijk nieuwe FPS game, die wel lang genoeg uit is dat alle kiddies die iedere nieuwe game kopen al vertrokken zijn, minder spelers dan een game als league, die simpeler van opzet is en toegankelijk voor een breder publiek dan alleen mensen die al 10 jaar shooters spelen, zoals overwatch eigenlijk is. Het is vermomd als een kinderspel, met mooie kleurtjes, maar je moet veel mechanics uit andere shooters onder de knie hebben om het goed te kunnen spelen.

Daarnaast is er voor league minder competitie. Er is DOTA2, en HoN een beetje, thats it. bij shooters komen er nog steeds ieder jaar meerdere spunk-gargle-weewee titels uit, daarnaast heb je nog redelijhke SP shooters als wolfenstein, coop games als borderlands, er is csgo, etc.

het is alsof je vergelijkt hoeveel iphone 7s apple verkoopt en dat tegenover de galaxy s8 zet en dan zegt dat ios op basis daarvan weet ik het hoeveel meer marktaandeel heeft dan android
Als blizzard n ding goed doet is het wel luisteren naar feedback, en de tijd ervoor nemen om het op een goeie manier te verwerken. Duurt soms lang.. maar goed, uiteindelijk ben ik nog nooit teleurgesteld. Overwatch blijft zeker mede daardoor een game waar ik steeds weer zin in krijg om een paar potjes te doen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*