×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Overwatch League-logo wordt wellicht aangepast wegens gelijkenis MLB-logo

Door , 69 reacties

Het logo van Overwatch League moet misschien worden aangepast. De Major League Baseball, de organisatie van het Amerikaanse professionele honkbal, heeft geen goedkeuring gegeven en overweegt definitief bezwaar in te dienen tegen het logo van de e-sportscompetitie van Overwatch.

Zodra een handelsmerk wordt goedgekeurd door het Amerikaanse bureau dat aanvragen voor handelsmerken en patenten beoordeelt, wordt het gepubliceerd in een wekelijkse nieuwsbrief. Andere partijen die zich willen verzetten tegen goedkeuring, kunnen tot dertig dagen na de publicatie bezwaar aantekenen. De MLB heeft dat eind april op de valreep gedaan.

Daarmee heeft de MLB aangegeven meer tijd nodig te hebben om te beslissen of het logo van de Overwatch League volgens hem te veel gelijkenissen vertoont met het eigen MLB-logo. Het bureau keurde de verlenging binnen een dag goed; op 26 juli verloopt de nieuwe deadline voor de MLB. Vooralsnog heeft de honkbalorganisatie geen nieuw definitief bezwaar ingediend. Blizzard moet het Overwatch League-logo eventueel aanpassen als het bureau oordeelt dat er verwarring bij consumenten kan optreden.

Beide logo's kenmerken zich door een tweekleurig ontwerp, dat wordt gescheiden door een wit silhouet van een sporter. Bij het MLB-logo is dat een honkballer, bij het Overwatch League-logo is het de hero Tracer. Beide figuren kijken dezelfde kant op. Bovendien staat de naam van beide competities in tekst onder de logo's.

Enkele dagen geleden heeft Uitgever Activision Blizzard de eerste deelnemers van de Overwatch League bekendgemaakt. De competitie wordt opgezet als de grote Amerikaanse sporten, waarbij de deelnemende teams een bepaalde stad vertegenwoordigen. Ook steden buiten de Verenigde Staten doen mee. Het eerste seizoen van de Overwatch League moet later dit jaar van start gaan.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

18-07-2017 • 10:07

69 Linkedin Google+

Reacties (69)

Wijzig sortering
En als MLB het niet had gedaan dan was de NBA er wel mee gekomen. Dat logo zit namelijk precies op dezelfde manier in elkaar.

Beetje Amerikaans-flauw natuurlijk, maar het is wel een vrij duidelijke rip-off.
Je kan bij elk logo wel een logo vinden wat op een ander logo lijkt. Er zijn enorm veel logo's. Het heeft overeenkomsten, maar het is echt voldoende anders.
Dat ben ik totaal niet met je eens.

Er zijn inderdaad heel veel logo's en er zijn er genoeg die op elkaar lijken. Dat kun je op een gegeven moment ook niet meer vermijden. Zelfde geld voor bijvoorbeeld muziek.

Maar wat er hier aan de hand is is dat er een logo gemaakt is waarbij een ander logo te duidelijk als voorbeeld is gebruikt. Hier is niet een vormgever op een blanco vel papier/illustrator begonnen met vormgeven. Dit is gewoon even vlug in elkaar gezet met een ander kleurtje en een ander font. Naar mijn mening is dit dus niet voldoende anders.

Laat ik het zo zeggen. Als ik op mijn werk met iets dergelijks aan zou komen dan kon ik meteen opnieuw beginnen.
Dan mogen ze iRacing ook wel aan gaan klagen die al bijna 10 jaar een logo gebruikt wat er zo mogelijk nog meer op lijkt(toont ook alleen een bovenlichaam) én dezelfde kleurstelling heeft. Zo niet dan zou de rechter deze aanklacht ook van tafel moeten vegen.
.. en de voormalige Esports organisatie CPL.
Ik denk dat het juist expres gedaan is.

Blizzard wil heel graag dat e-sports net zo een kijk evenement wordt als MLG en NFL. Dus ze willen zich ook voordoen als een serieuse sport dat toevallig op een pc wordt gespeeld. Dit kan je doen door dezelfde stijl logo te gebruiken maar dan net die twist te geven. Ik vind dat door een andere kleuren keuzen het al genoeg verschilt.

Overwatch esports is de new kid on the block en MLG maakt zich zorgen dat hun populairiteit minder zal worden dankzij overwatch. Maar dit zal denk ik sowieso gebeuren gezien de playerbase van overwatch. Ik weet niet of er nog veel MLG wordt gekeken omdat ik geen ster geef om honkbal.

MLG zou het ook als een ode zien omdat hun logo symbool staat voor het echte amerika waar ze in amerika zo wild van worden. Als ze slim zijn zouden ze met Blizzard en overwatch esports samen werken. Zo zou je een avondvullen programma kunnen doen voor de vaders met hun zonen. Het is maar een ideetje. We gaan zien of MLG zal samen werken of zich zal afkeren tegen overwatch e sports.
of de mlg, wel raar dat trouwens geen bezwaar was tegen hun logo, ondanks dat die nog eens exact dezelfde kleuren gebruikt ook.
MLG is tegenwoordig al van Activision Blizzard, en daarbij is zoals hieronder het logo ook al anders. ;)

[Reactie gewijzigd door NTAuthority op 18 juli 2017 10:26]

Of het iRacing logo. En die kleuren zijn ook nog eens gelijk. Oftewel als er zoveel logo´s op elkaar lijken heeft niemand een zaak lijkt me.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 18 juli 2017 11:54]

Volledig begrijpbaar wat mij betreft. Ik denk zelfs dat die gelijkenis het doel was van het ontwerp van de Overwatch League logo om de associatie met sport te maken.
Dat kan zijn maar dan nog vind ik de gelijkenis niet zo groot dat ik ze ooit door elkaar zou halen.
Hmm, en ik vind dat de baseball van de MLB op een appel lijkt.. kan Apple ze nu aanklagen?

Welk gevaar loopt de MLB als er een associatie gemaakt kan worden? Wederzijdse marketing.. en totaal andere markt/doelgroep. Ik zie geen gevaar voor ze.
Aan de andere kant, welke sporten zijn er groot in de US, basketball en honkbal.
Kijk naar de logo's van MLB en NBA. Zijn ook precies hetzelfde ontwerp.
Als jij je dan ook als legitieme "league" wil opzetten vind ik het niet raar als je in diezelfde stijl doorgaat.
Volledig begrijpbaar wat mij betreft. Ik denk zelfs dat die gelijkenis het doel was van het ontwerp van de Overwatch League logo om de associatie met sport te maken.
Ja want de hele wereld kijkt Baseball, net als Overwatch dat wereldwijd gespeeld wordt
Ze hebben het iracing logo waarschijnlijk over het hoofd gezien...
Het NBA logo lijkt ook veel meer op het MLB logo. Heeft ook zo goed als hetzelfde kleuren pallet en er is zelfs ook een bal aanwezig. Het NBA logo lijkt eigenlijk meer op het overwatch laugue logo omdat een volledige gestalte van een persoon te zien is.
Grappig wilde dat net vermelden.
Andere kleuren, ander lettertype, twee regels in plaats van 1 en karakter volledig in beeld in plaats van borstkast en hoger.
Snap dat handelsmerk er moet zijn maar gaat dit niet erg ver?
Het logo van Overwatch is op zijn minst niet origineel. Ik vind de gelijkenissen in ieder geval groter dan de verschillen. Kenmerkend voor het logo zijn namelijk juist de vorm (rechthoekig liggend), het gebruik van 2 kleurvlakken, de afgeronde hoeken en de asymmetrische plaatsing van het silhouet.

Ik wil niet zeggen dat het daarmee direct verboden moet worden, maar Activision zou zo'n duidelijk op een ander logo geďnspireerd ontwerp zelf al moeten willen aanpassen.

Edit: tenzij de associatie met sport nu juist is wat ze willen bereiken, zoals hieronder door Zeror is gesteld.

[Reactie gewijzigd door DFKT op 18 juli 2017 10:21]

Klopt, totaal niet origineel, maar het is geen wettelijke verplichting om origineel te zijn. Dit is compleet onorigineel, maar het breekt echt nul handelmerken.
Veel kunst en design maakt gebruik van bronnen, anderen noemen dat "jatwerk", feit blijft dat onze omgeving en dat wat wij mooi vinden onze ontwerpen mede bepalen. Tot op zekere hoogte mag dat ook gewoon.
In dit geval vindt ik het logo van Overwatch de verbeterde versie of de veel betere versie van MLB. Betere kleurencombinatie, mooier bewegingseffect, betere verhoudingen, mooier lettertype. MLB is beetje duf. Alles mijn mening natuurlijk :)

Blijft ook vreemd dat andere logo's in die sport wel mogen lijken, maar deze niet?
Everything's a remix: https://www.youtube.com/watch?v=nJPERZDfyWc

De vorm en het feit dat er gespeeld wordt met gekleurde vlakken die worden opgebroken door de achtergrondkleur is waarschijnlijk bewust gedaan omdat het onbewust meteen aan strijd en competitie doet denken.
Je hebt gelijk dat de gelijkenissen wel erg groot zijn, maar hetzelfde kan gezegd worden van het NBA logo. Het is een andere vorm, terwijl Overwatch een andere kleur gebruikt. De afronding van de hoeken is in alle 3 de logo's anders. Voor MLG geldt trouwens exact hetzelfde, evenals iRacing.

[Reactie gewijzigd door HellFury op 18 juli 2017 11:00]

Nee want World of Warcraft was zeker niet orgineel.
Zeker niks mis met WoW, en totaal off-topic, maar uit nieuwsgierigheid.. hoe vind je WoW origineel dan?
De wereld en de lore waarin het zich afspeelt waren er al sinds de eerste Warcraft game.
En het concept van een MMORPG was ook niet nieuw; Runescape, Everquest en Ragnarok online waren er vele jaren eerder.
Dus wat is er dan precies zo origineel aan World of Warcraft?

[Reactie gewijzigd door Arashi_NL op 18 juli 2017 14:08]

je hebt helemaal gelijk.
kijk er als een kleurenblinde naar en je ziet al bijna geen verschil meer!
Ik ben kleurenblind en zie prima het verschil tussen beide afbeeldingen. Het is echt niet dat kleurenblinden in grijstinten zien, je ziet alleen bepaalde kleuren niet goed en dus ook de verschillen tussen die kleuren. Rood/groen is de bekendste, maar niet de enige vorm.

Wel eens Triviant gespeeld? Met die groene en bruine blokjes die je kan winnen? Die hebben voor mij dezelfde kleur.

Rood en groen kan ik prima zien, mits het vlak groot genoeg is. Een rood of groen lampje in het donker wordt een uitdaging. Verkeerslichten niet btw, maar diezelfde lamp op een grotere afstand weer wel. De reden dat ik mijn nautische opleiding niet af kon ronden, ik kon de groene en rode boordlichten niet onderscheiden.
Dat laatste is wel erg jammer voor je, maar uit veiligheidsoverwegingen dan wel weer begrijpelijk.
Jammer was dat het pas in het 4e leerjaar (stage) naar voren kwam. Voordeel is dat het een vrij brede opleiding is, waardoor ik kan sleutelen aan de auto(motor) en daar bepaalde reparaties zelf aan uit kan voeren. Idem met de elektrische installatie thuis, of apparatuur als koel/vries-apparaten en dergelijke. Aan boord moet je het immers ook zelf oplossen als het stuk is.
Hoezo dat dan? Kunnen mensen die kleurenblind zijn ineens niet meer lezen?
Volledige kleurenblindheid komt nagenoeg niet voor. Afwijking zoals Deuteranopia/deuteranomalie is veel voorkomender (8-11% van de mannelijke bevolking, <1% van de vrouwen), maar daarbij is er wat mis met de responscurve van de rode en/of groene kegeltjes. Dit betekent dat rood en groen dichter bij elkaar liggen, en daarmee ook blauw en paars. Het verschil dus tussen groen/geel (? Heb zelf deuteranomalie) en blauw/rood zal dus niet voorkomen. Protonopia is een andere variant van rood/groen-kleurenblindheid. Tritanopia komt misschien nog het dichtste bij in de buurt van wat jij vermoed (die hebben problemen met blauw en geel), maar dit komt zo weinig voor, en alsnog zien zij een klein verschil tussen blauw en geel.

Daarnaast is het ook nog eens zo dat je als gedeeltelijk kleurenblinde veel minder op kleur let. Je gaat veel meer op details (zoals de vorm van het logo en de tekst) letten. Als volledig kleurenblinde kan ik me voorstellen dat je nog minder aannames doet aan de hand van de saturatie of helderheid van een kleur.

[Reactie gewijzigd door HellFury op 18 juli 2017 11:06]

Nee hoor. Dit lijkt gewoon te veel op elkaar. Sterker nog dit is met opzet zo gemaakt dat het op een "sport" logo lijkt. Alsof ik een nieuw schoenmerk ga beginnen en dan de Nike swoosh omdraai en dat op m'n schoenen plak. Zelfde principe

[Reactie gewijzigd door 8GUS op 18 juli 2017 10:35]

Want de NBA en MLG logos zijn zooo verschillend. Dit is gewoon een type logo dat als short-hand voor "sports league" gebruikt word.
Oké, het ontwerp is hetzelfde. Heeft MLB de MLG soms ook aangeklaagd? Dat logo is bijna gelijk aan het MLB logo.
http://charlieintel.com/w...5/12/MLG-logo-feature.png

EDIT: ik kom er net achter dat MLG een ander logo gebruikt sinds 2013

[Reactie gewijzigd door Pshygo op 18 juli 2017 10:21]

Ik dracht precies hetzelfde en dat logo wordt al een tijd gebruikt. MLG gebruikt zelfs dezelfde kleuren…
Ze hebben ze niet aangeklaagd, ze hebben momenteel alleen een verlenging aangevraagd om te bepalen of ze bezwaar aan willen tekenen tegen het registreren van het logo als handelsmerk. Is dat bij mlg ook gebeurd? Zo niet dan is de situatie helemaal niet vergelijkbaar.
Het nieuwe logo heeft de text links ipv eronder, en de text is stukken meer van belang. Hoewel het plaatje kleiner is, heeft het plaatje nog steeds hetzelfde motief als MLB: links en rechts een kleur gescheiden door een wit karikatuur net zoals het OWL logo (voor zover zwart een kleur is!).

MLG is overigens in 2016 overgenomen door Activision Blizzard.

EDIT: Iemand anders stelde dat men het iracing logo is vergeten bij MLB. Die lijkt dan weer op het huidige MLG logo. http://www.iracing.com/ overigens had MLG dat logo al sinds 2013; ver voor de overname van Activision Blizzard.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 18 juli 2017 11:22]

Ze hebben al een ander logo. Dat was een oude:

https://en.wikipedia.org/wiki/Major_League_Gaming

Edit; dat logo is al 4 jaar oud! 'Former logo, used until 2013.'

[Reactie gewijzigd door Settler11 op 18 juli 2017 11:13]

Als het zo doorgaat met al die Amerikaanse flauwekul,dan moet Frankrijk ook uit gaan kijken. 8)7
Anderzijds, waarom moet het logo er juist zo uitzien? Er zijn letterlijk ontelbaar andere ontwerpen mogelijk. Wat het onder andere uit wil stralen, is dat Overwatch een sport is net zoals het gevestigde honkbal. Om dat te bereiken hebben ze enige inspiratie gebruikt van het MLB logo. Maar als de gelijkenis overkomt en dat gestelde doel bereikt, dan kun je automatisch ook redeneren dat er 'verwarring kan ontstaan bij consumenten' in de breedste zin van het woord.
Maar het punt van de wet is niet dat er "verwarring in de breedste zin" op kan treden. Er moet specifiek verwarring kunnen optreden tussen de twee merken.
Dus niet:
"Huh, dit logo doet me wel aan andere sport logos denken, is Overwatch een sport dan?"
Maar:
"Goh, ik wist niet dat de MLB een Overwatch League organiseerde."
Dus het is nog maar de vraag in hoeverre ze dit daadwerkelijk zouden kunnen hardmaken, maar als je je merk 'associeert' met sporten als honkbal door middel van een zelfde stijl logo, dan 'associeer' je je merk ook eigenlijk met dat andere merk en dus kan die verwarring wel degelijk bestaan.

Het handigste is dan dus om op precies zo'n afstand te zitten dat het net niet meer echt kopieren is, maar ze weten dat ze daarmee een dunne lijn bewandelen.
Wat dacht je van Rusland? Die hebben ons logo gewoon omgedraaid. Schandalig!
Hebben wij een rood-blauw-witte vlag dan?
Huh, oeps. Er bestaat wel een land met Blauw-Wit-Rood, geloof ik. Ben ik daar mee in de war, kan m zo gauw ook niet vinden.
Dat was joegoslavië, maar helaas bestaat dat land niet meer :)
luxemburg heeft onze vlag pas gejat :)

[Reactie gewijzigd door Knoose op 18 juli 2017 18:23]

Dat doet me denken aan die klasgenoten "vroeger" op de middelbare school, die vragen of ze je verslag mogen inzien om te kijken of je ze het goed hebben gedaan, maar dan vervolgens de details van jouw verslag iets aanpassen en inleveren :p
Dat is nog niet het ergste, ze hebben m ook verpest door 'm in de witte was te gooien!
als twee druppels water :X
Tweekleurig ontwerp, check... wit silhouet, check... maar andere kleuren, geheel andere vorm silhouet en de naam van de organisatie staat er notabene onder!
Wauw, hoe kinderachtig... Niet eens dezelfde markt bedienen, niet dezelfde kleuren gebruiken, maar alleen een hele algemene beschrijving van het logo dat overeenkomt...

[sarcasm]maar goed dat IP-wetten alleen worden gebruikt om te beschermen wat meerwaarde heeft[/]
tegenwoordig kunnen mensen zeuren over echt van alles. De kleuren zijn anders, tja plaatjes hebben gelijkenissen, maar voor wie zorgt dit nou daadwerkelijk voor problemen?

nee voor niemand, echt weer komkommer nieuws als mensen zich hier druk om maken.