Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Twitch betaalt meer dan 90 miljoen dollar voor uitzendrechten Overwatch League'

Videoplatform Twitch krijgt gedurende twee jaar de exclusieve streamingrechten van de Overwatch League, de professionele e-sportscompetitie van Overwatch. Twitch betaalt daar minstens negentig miljoen dollar voor, meldt Sports Business Daily.

Twitch gaat niet alleen het reguliere seizoen van de Overwatch League uitzenden, maar ook wedstrijden van de competitie die buiten het seizoen vallen. Woensdagavond begint het competitieve seizoen van de Overwatch League in de Blizzard Arena van de Burbank Studios in Los Angeles.

De Major League Gaming, het eigen platform van ontwikkelaar ActivisionBlizzard, zal nog wel de helft van de wedstrijden van het 2018-seizoen uitzenden. Dat betekent dat Twitch de exclusieve rechten heeft voor het streamen van zes van de twaalf wekelijks gespeelde wedstrijden.

Het videoplatform zal naast het streamen van de wedstrijden ook beloningsprogramma's opzetten en nieuwe virtuele merchandise ontwikkelen voor kijkers van de Overwatch League. Twitch noch iemand van de Overwatch League wilde reageren op een verzoek om commentaar van Sports Business Daily.

Het bedrag van negentig miljoen dollar voor de streamingrechten van een professionele e-sportscompetitie van een game is vrij hoog in de e-sportssector, al is het nog lang niet zo hoog als het bedrag dat de maker van League of Legends eind 2016 werd toegekend. Riot Games sloot toen een soortgelijke deal voor zeven jaar met BAMTech, een bedrijf van de Major League Baseball. Dit levert de ontwikkelaar van League of Legends uiteindelijk driehonderd miljoen dollar op.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

10-01-2018 • 15:53

67 Linkedin Google+

Reacties (67)

Wijzig sortering
Ik denk dat het ook voor Overwatch zelf juist erg goed is dat het op twitch uitgezonden wordt. Blijft toch het grootste platform omtrent streaming.

Geinig hoe ze met overwatch league er een echte sport van proberen te maken omtrent fans.
een team dat uitkomt voor een stad (Florida mayhem, Boston uprising etc etc.) ook zijn er in game skins en emblems te kopen met speciale tokens buiten de normale credits om je favoriete team te "supporten"

[Reactie gewijzigd door Ricmaniac op 10 januari 2018 16:00]

Hebben ze met counter-strike ook geprobeerd... is niet gelukt though. Dus ben benieuwd hoe ze de franchising hier aanpakken verder
Ja en dat terwijl ik CS een veel interessantere game vind dan OW, OW is veel te chaotisch om een fatsoenlijke stream te kunnen bekijken imo.
Blizzard heeft wel een enorme kwaliteitsgarantie mbt hun franchises. Dus ik denk dat dit wel goed komt.
Wat is er precies niet gelukt dan? CS-GO heeft toch al jaren een grote fanbase en de skins leveren veel geld op voor toernooien?
Ik heb het specifiek over de franchising. Dus dat betekent "stad" teams. Zoals Florida Mayhem etc.. Probleem is dat er niet voldoende management achter ziet die daadwerkelijk het 'talent' kan scouten en aan het team kunnen toevoegen op een manier dat werkt. Het werkt niet om gewoon maar 6 of in cs 5 goede spelers in 1 team te gooien.

Is destijds op een soortgelijke manier geprobeerd met "Championship Gaming Series" oftwel CGS. Gigantische bedragen, Air time op live TV (Fox, Eurosports, Sky en nog een andere uit m'n hoofd). Uit veel verschillende landen bestaande, steengoede, teams uit elkaar gerukt met de belofte van geld. Wedstrijden zelf sloegen nergens op, kwaliteit was om te huilen. En is een snelle dood gestorven.

Ik vind dit nog steeds eeuwig zonde, en op een aantal fronten schortte het misschien aan de opzet die verkeerd aangepakt werd. Maar wat zeker een grote rol heeft gespeeld is de manier waarop er Franchises opgezet werden. Dit heeft zoveel schade berokkend, dat is bijna niet voor te stellen. We hadden op dat moment 's werelds beste CS(S) team in Nederland. Die is daardoor tot een einde gekomen. Zonde, want dat heeft de eSports in Nederland geen goed gedaan. Momenteel hebben we (in CS:GO) slechts 1 speler die op absoluut top-niveau meedoet.

Anyway, Blizzard heeft diepe zakken.... Hoop dat ze er wat van kunnen maken, maar ben nog steeds bang dat ze het imiteren van de de sport franchising (Amerikaans concept, zoals bijv Chicago Bulls, Los Angeles Lakers etc) beter aanpakken.

[Reactie gewijzigd door CaseyWHO op 11 januari 2018 07:59]

Inderdaad toch een andere insteek dan bijvoorbeeld LoL. Bij LoL is het meer country vs country.
Je hebt geen benul wat een e-sporter doet aan normale sport.
Denk je nou echt dat ze 12 uur per dag gamen en chips zitten te vreten zodat hun aderen dichtslibben?
https://www.mensfitness.c...w-e-athletes-train-gaming

[Reactie gewijzigd door harmageddon op 10 januari 2018 16:43]

Je aanname dat er fysieke inspanning nodig is voor sport is al helemaal fout. Het klinkt alsof je jaloers bent omdat een ander er geld mee verdiend? :S

Op je 40ste uitgegamed? Wat een raar statement. De meeste gamers zijn tegen de 40, vergis je niet. Die zijn opgegroeid met de games en hebben er gemiddeld gezien ook het kapitaal voor.

Van gamen naar ontwikkeling? Dat is appels en peren. Je gaat van racen toch ook niet naar automonteur?
Nee...ben niet jaloers...zeker niet, weet mijn tijd wel beter te besteden ;)
Maar kan het gewoon geen "sporter" noemen...klaar
Net zoals verleden jaar de discussie om een Darter sportman van het jaar te nomineren
Dingen worden totaal uit zijn verband getrokken

Het is gewoon van de zotte, dat een voetballer meer verdient dan een minister
Het is gewoon absurd dat iemand die flink heeft geleerd....harder moet werken dan een gemiddelde Darter

Deze trend, hebben we te danken omdat dit men doorgaans wel okay vind..
Er zijn miljoenen mee te verdienen. Vele van de top e-sporters trainen meerdere uren per dag, zowel digitaal als ook fysiek. Een match vergt grote concentratie en dus fysieke paraatheid. De top e-sporters verdienen vandaag reeds zeer goed geld.

We hebben het hier ook niet over sukkelaars die na hun e-sport carriere geen kansen meer zullen hebben op de arbeidsmarkt. Dat maak jij er van. Waarom zouden zij niet aan de slag kunnen gaan met het diploma dat zij op zak hebben?

En is dat niet hetzelfde als met pak em beet voetbal? Sommige verdienen miljoenen, een grotere hoop komt goed rond maar na hun 35ste is het ook gedaan. En als je vanaf je 15de met de sport bezig bent heb je vaak ook geen diploma. Sommige blijven in de sport als coach of een management functie maar de meeste zullen ook gewoon terug aan de bak moeten komen.
ik heb ook geen 1 keer het woord "sporter" in me comment genoemd. duidelijk niet goed gelezen
Is dat anders bij voetballer of een atleet?

Als Messi dalijk 50 is, zal hij niet meer voetballen of Usain Bolt, Muhammad Ali wat doen we daarmee?
Ga je ook zeggen dat hun geen 'echte' sporters zijn/waren?

'Ali werd door het sportblad Sports Illustrated uitgeroepen tot Sportman van de Eeuw.'
- Wikipedia
Click less. Game more.

Jij hebt duidelijk het interview met Blizzard-eindbaas niet gelezen. Het is niet eerder gezien, want wij bestaan nog niet zo lang. De gamersgeneratie is pas net "volwassen" en de eerste grijze haren aan het vertonen. Maar daar waar andere mensen van iedere leeftijd hun hersens doden met GTST, spetter ik liever virtuele hersens tegen de muur in diverse games. :Y)

Of je nu een game speelt, of T.net met onzin vult, zitten is de boosdoener.. niet gamen, maar zitten.. lang en ongenadig vlees aanduwen vanaf de onderkant is niet gezond. Dus reken maar dat E-sport gamers, die straks (binnen nu en 10 jaar) ook gewoon miljoenen $ waard worden om in teams te spelen. gewoon aan de lopende band worden gezet.
Dus misschien toch maar voortaan je eerste ergens in verdiepen, voordat je je in een discussie mengt waar je duidelijk geen ervaring of affiniteit mee hebt. De mogelijkheid om een reactie te plaatsen bij een artikel, is geen verplichting he?
Nou denk k dat je de definitie van sport niet goed doorhebt:
Een sport kan omschreven worden als een fysieke krachtmeting (bijvoorbeeld zwemmen), fysiek spel (bijvoorbeeld voetbal) of denkspel (bijvoorbeeld schaken) dat op reglementaire wijze in competitieverband of recreatief gespeeld kan worden.
Het spelen van een game valt dus in de categorie sport: het is een fysiek spel / denk spel welke in competitieverband kan worden gespeeld.
En voetballers? Die stoppen op hun 35e, hoogstens.

En wat jij wel of niet als sport ziet zal iedereen hier écht worst wezen; de definitie van sport omvat ook eSports en andere denksporten. En dan is een gemiddelde eSport nog een stuk fysieker dan bijv. schaken of dammen.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 10 januari 2018 22:30]

Blijkbaar “tegenwoordig” ook gelukt met voetbal, olympische spelen, darten, wielrennen..

Oh.. wacht..
Ik vindt het eigenlijk best jammer dat er bijna geen Europese teams in de Overwatch League (op Londen na) zitten. Ik had bijvoorbeeld een Nederlands team wel leuk gevonden om voor te juigen!
League of Legends heeft ook geen Nederlands team, maar wel een aantal Nederlandse spelers. Hopelijk komt er meer vertegenwoordiging vanuit Europa volgens seizoen.
Ja ook in Overwatch zijn wel een aantal Nederlandse spelers die in een team zitten.
Zo uit me hoofd Morte, Dante en TwoEasy. Weet niet of er nog meer zijn though
Er zitten geen Nederlanders in de Overwatch League, helaas. Wel een paar Belgen!
klopt niet in de overwatch league ik bedoelde gewoon de overwatch pro scene
TwoEasy is gestopt om een masters te gaan studeren, ik weet niet zeker of Dante = Danteh?
Erg vreemd! Aangezien er bij CS:GO juist veel EU teams zijn
CS is en was altijd al groter in de EU van daarbuiten.
ik kan mij herinneren, dat de beste teams uitgezocht werden, aan de hand van "Rating"
Neem aan dat de Nederlandse teams simpelweg niet goed genoeg waren...
Dat komt omdat de Dutch Counterstike Marines aka DCM al 15 jaar disband zijn :+
Als ze 15 jaar geleden als disband zijn, hoe is dat dan relevant op een quilifier van een game,.die nu gespeeld wordt ? 8)7


(of je was daar zelf onderdeel van, anders snap ik je reactie niet :z )

[Reactie gewijzigd door Pablo op 10 januari 2018 16:45]

Dit had ook te maken met de inschrijvingskosten welke erg hoog zijn.
Schijnbaar is dat wel goed voor de sport. Een franchise moet veel investeren in een team en staff. Het ergste wat kan gebeuren voor een team is dat je het in het eerste seizoen slecht doet en je plek kwijt raakt aan een ander team. Dan ben je al je spelers en sponsors meteen kwijt en heb je geen kans je investering terug te verdienen.

Veel e-sport organisaties hebben liever zekerheid. De prijs wordt vervolgens bepaald op basis van vraag en aanbod.
Nou, erg europees/engels is het londense team niet... Zijn allemaal koreanen...
Dat komt mede door de manier waarop het georganiseerd is. De eigenaar/sponsor van het team bepaald in principe voor welke stad (en dus land) het team speeld. Zo hebben we een aantal steden uit de VS, de UK, China en Zuid-Korea. Als je een Nederlands team wil zal je zelf diep in de buidel moeten tasten of zorgen dat hier een paar rijke lui er brood in zien om een Nederlands te hebben.

Edit: Kleine semi-offtopic toevoeging. Blizzard en Twitch zijn wel op meer terreinen steven aan het samenwerken. Zo is het sinds kort mogelijk om bij Hearthstone streams met je muis over een kaart die op het bord ligt of een hero power te hoveren om te kijken wat deze doet.

[Reactie gewijzigd door Lanfear89 op 10 januari 2018 17:35]

nl teams zijn er vast genoeg. maar of we ook goed genoeg zijn voor dit soort toernooien... guess not anders zaten we er wel bij lijkt mij.

je kan nu iig 1 gratis overwatch league skin kopen. dat is wel grappig
Twitch drops worden geimplementeerd voor de punten en als je inlogt voor nieuws of de overwatch league site krijg je 100 extra punten.
Vind OverWatch kijken nogal lastig, omdat er van alles tegelijk gebeurd en de snelheid dermate hoog is.

Hopelijk hebben ze daar nu iets moois voor bedacht


(ps offtopic:
wellicht zien lagere elo's nu dan ook, dat Mercy geen nerf nodig heeft :) )
Denk dat snelheid altijd een probleem gaat zijn, ben zeker ook benieuwd hoe ze dat gaan aanpakken. Preseason zag er in ieder geval al een stuk beter uit dan voorheen.

(offtopic:
Het is juist in de competitieve scene waar Mercy zo'n probleem is op het moment, niet alleen in het feit dat zij zowat altijd een must pick is maar ook omdat het ook de spanning uit het spel haalt als eSports zijnde. Overigens zijn haar nerfs in de huidige vorm wat extreem, het is wel een fijn idee dat andere supports ook een keer een kans krijgen en dat picks nu ook echt iets gaan uitmaken)
klikt alvast goed.
Had inderdaad van Dev blogs begrepen dat ze daar hard aan hebben gesleuteld.
ik ga het zeker kijken in ieder geval


OT:
op high elo is Mercy geen enkel probleem :)
het is de lagere elo die er niet mee kan omgaan.

En de Nerfs die nu op de PTR klaar staan is na mijn idee, om de low elo tegemoed te komen.
Low ELO is Plat en alles eronder :)

[Reactie gewijzigd door Pablo op 10 januari 2018 16:42]

Wil er geen welles/nietes van maken maar baseer het vooral op de meta van pro play waarbij Mercy zo goed als constant een must pick is. Als we het toch over elo hebben heeft Mercy op Master/Grandmaster (gok dat je deze twee tiers bedoelt kwa high elo) nog steeds de hoogste pick rate en een van de hoogste win rates (er zit zeer weinig verschil in pick rate en win rate voor Mercy over de verschillende tiers) heeft. Denk dat het ook een kwestie is van dat er op dit moment weinig counter play beschikbaar is als Valkyrie wordt gepopt (de 2 resses krijg je zo goed als altijd wel af).

Het zijn natuurlijk niet de pick rates die Lucio ooit had maar daar en tegen had Lucio niet zo'n negatieve invloed op de snelheid/spanning van een spel (en volgens mij ook niet de win rate). Voor zover ik weet zit er in de pro scene nog steeds een hoop spelers die niet kunnen wachten op een nerf (vooral omdat Mercy een must play is en er genoeg spelers zijn die iets anders willen spelen).

Kan either way niet wachten tot zij naar de achtergrond verdwijnt wat betreft Overwatch als een spectator sport. Heb overigens ook een hekel aan Resurrection als een mechanic en het hele idee van fouten ongedaan maken, is bijna niet omheen te balancen.
Ik heb op YouTube een aantal preseason matches gekeken.
Het is nog we chaotisch, maar wel verbeterd in mijn mening.
Ipv het standaard rode en blauwe team heeft nu elk team een kleur. En echt zo'n beetje alles wordt in de teamkleur weergeven. Hierdoor is het een stuk helderder welk team wat doet.
Is wel wennen, de eerste keer dacht ik dat colorblind mode aanstond.
Al dezelfde waanzinbedragen als in de fysieke sporten; "brood en spelen doet het volk in vreugde leven"
Het bedrag is gewoon bepaald aan de hand van de formule hoeveel mensen er kijken, voor welke prijs en wat de sponsoren bereid zijn neer te leggen. Dus dat vind ik niet zo raar.
Wat ik bijzonder vind, is:
"Major League Gaming, het eigen platform van ontwikkelaar ActivisionBlizzard, zal nog wel de helft van de wedstrijden van het 2018-seizoen uitzenden"
Dus, blijkbaar heeft ActivisionBlizzard niet genoeg vertrouwen in hun 'eigen' MLG en vertrouwen ze Amazon meer met Twitch om er goede marketing en klandizie mee te krijgen. Persoonlijk denk ik dan niet dat ze MLG lang gaan laten bestaan...
MLG hebben ze niet gekocht alleen om uit te zenden, maar juist om hun platform en kennis.
Als het voor kennis is, dan is MLG dus zo spoedig mogelijk uitgefaseerd.
Als ze het platform willen, dan zou ik daar juist flink wat marketing achter zetten. En juist een Overwatch League op gaan pushen. Of ze willen eerst de League groot maken op Twitch (met de grote userbase) en daarna pas overzetten naar MLG, met doel om deel van die userbase naar zich toe te trekken.

In ieder geval geeft het aan dat Amazon echt een allesvreter is, wat steeds groter en groter wordt.
Toevallig begint de overwatch league morgen...

Zelf speel ik geen overwatch, maar ik ben benieuwd hoe de show er uit gaat zien. Ik ga het zeker een paar weken volgen om te kijken hoe het ontwikkelt.
Zeker! persoonlijk vind ik de tijden voor ons lokaal wel echt jammer.
bijna alle matches vinden snachts plaats onze tijd.

Wordt voor bijna alles op 2 a 3 matches per week na alles terug kijken
Hopelijk geen Facebook connect. Zonder spam is Twitch en Twitch Chat toch altijd een stuk minder leuk.
Hopelijk geen Facebook connect. Zonder spam is Twitch en Twitch Chat toch altijd een stuk minder leuk.
Dus je wilt WEL spam ?
Die snap ik niet helemaal .. en na onderstaande al helemaal niet meer
Ik moet altijd enorm lachen om die onzinnige copy pasta en de slechte memes. Dat is voor mij 50% van de reden om te kijken. Als je zelf een copy pasta spam kunt veroorzaken is het helemaal leuk. Vind GDQ dit jaar ook een stuk minder leuk omdat de chat 24/7 in subscriber mode staat. Ach ja, ieder zo zijn ding. :9
ik vermoed een enorm generatieverschil hier ....

[Reactie gewijzigd door FreshMaker op 10 januari 2018 16:49]

Ik moet altijd enorm lachen om die onzinnige copy pasta en de slechte memes. Dat is voor mij 50% van de reden om te kijken. Als je zelf een copy pasta spam kunt veroorzaken is het helemaal leuk. Vind GDQ dit jaar ook een stuk minder leuk omdat de chat 24/7 in subscriber mode staat. Ach ja, ieder zo zijn ding. :9
Verbazing elke keer weer dat entertainment/verbruik zoveel oplevert.
En wezenlijke zaken moeilijk zijn om te financieren.
Entertainment is big business. De opzet van een studio met een paar computers kost relatief weinig en de revenue is hoog.
Echt he! Als startup/wereldverbeteraars lopen we hier te zwoegen om een tonnetje hier en daar binnen te halen. Zodra het over entertainment gaat zijn er enorme bakken geld beschikbaar...
Dit is echt het stomste wat Twitch heeft kunnen doen. Ze snijden zich nu zelf in de vingers, want nu gaan andere uitgevers ook geld vragen voor hun content. En Overwatch is nu niet bepaald het best bekeken game.
Tja, zolang er geld te verdienen valt zal een bedrijf altijd geld vragen, niks mis mee toch? Of jij de content dan wil kijken is een tweede. Kan Twitch de 90 miljoen niet terugverdienen in twee jaar, doen ze het vast ook geen tweede keer weer. Een ander wellicht, tot er niemand meer gekd ervoor over heeft. ;) Maar gezien de grootte van eSports en hoeveel er in om gaat, denk ik dat de 90 miljoen dik wordt terugverdiend.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 10 januari 2018 16:33]

Het bedrag van negentig miljoen dollar voor de streamingrechten van een professionele e-sportscompetitie van een game is vrij hoog in de e-sportssector, al is het nog lang niet zo hoog als het bedrag dat de maker van League of Legends eind 2016 werd toegekend. Riot Games sloot toen een soortgelijke deal voor zeven jaar met BAMTech, een bedrijf van de Major League Baseball. Dit levert de ontwikkelaar van League of Legends uiteindelijk driehonderd miljoen dollar op.
Per jaar gerekend krijgt Blizzard echter wel meer. 300/7 is 42, 90/2 is 45. ;) Scheelt dus een 3 miljoen per jaar.
Laat maar doorkomen ga het zeker een paar keer kijken.