Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Overwatch heeft 35 miljoen spelers

Blizzard heeft bekendgemaakt dat de game Overwatch inmiddels in totaal 35 miljoen spelers telt. Eind april werd het aantal van 30 miljoen spelers gehaald, wat betekent dat er in ruim vijf maanden 5 miljoen spelers zijn bijgekomen.

Blizzard maakte het aantal spelers bekend via zijn Twitter-kanaal. Het aantal van 35 miljoen is verspreid over de PlayStation 4, Xbox One en de pc. Blizzard heeft echter geen nadere details over dit laatste cijfer bekendgemaakt. Zo is niet duidelijk of deze 35 miljoen ziet op het aantal verkochte exemplaren of het aantal actieve speleraccounts.

De groei van het aantal spelers van Overwatch is wel aan het afremmen. Eind januari werd het aantal van 25 miljoen bereikt, en eind april zat dat aantal al op 30 miljoen; er kwamen toen dus 5 miljoen spelers bij in drie maanden tijd. De stap van 30 naar 35 miljoen spelers heeft ruim twee maanden langer geduurd.

Het bedrijf bracht de shooter in mei vorig jaar uit; de game is nu een jaar en vier maanden oud. Begin augustus meldde Blizzard vervolgens dat het aantal spelers naar 15 miljoen was gegroeid, nadat halverwege juni al het aantal van 10 miljoen was overschreden.

De studio voegt regelmatig nieuwe zaken aan de game toe. Op dit moment is het jaarlijks terugkerende halloweenevenement van Overwatch actief, genaamd Halloween Terror. Spelers hebben tijdens dit evenement onder andere toegang tot de speciale co-opspelmodus, Junkenstein Revenge, waarbij vier spelers een poort moeten verdedigen tegen vijanden. Daarnaast zijn er speciale halloweenitems te verkrijgen.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

16-10-2017 • 17:53

55 Linkedin Google+

Reacties (55)

Wijzig sortering
Eind januari werd het aantal van 25 miljoen bereikt, en eind april zat dat aantal al op 30 miljoen; er kwamen toen dus 5 miljoen spelers bij in drie maanden tijd.
Ben benieuwd hoeveel hiervan de game gewoon een tweede keer hebben gekocht om een zogenaamde "smurf" account voor te hebben en hoeveel de game gewoon opnieuw gekocht hebben, omdat ze vals gespeeld hebben en hopen dat zij niet wederom in de kraag gegrepen worden. (de anti cheat van Overwatch, ik geloof dat dat i3D's Fairfight is, maar 100% zeker weten doe ik dat (vooralsnog) niet.

tldr; ik ga ervan uit dat het niet allemaal nieuwe unieke spelers zijn.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 16 oktober 2017 19:01]

Zeker geen fairfight. Dat had met een simpel google zoekopdrachtje zekerheid kunnen geven. Zoiezo is het opnieuw kopen van het spel na een cheating ban niet zoals dat bij andere spellen en AC platforms zoals VAC en battleeye. De kans dat ook je tweede account onherroepelijk gebanned word voor de eerdere infractie is zeer groot. Je zal je machine van alle eerdere kenmerken moeten ontdoen en zelfs dan bestaat de kans nog.
Ben eigenlijk wel benieuwd of Blizzard wel banned op die wijze. Nu is overwatch een van de weinige Blizzard games die ik niet heb, maar in de overige games van Blizzard o.a. Diablo 3, WoW staat het je vrij om na het krijgen van een (perma) ban een nieuwe licentie onder het bestaande account te koppelen. In WoW krijg je dan zelfs nog weer toegang tot een deel van de mounts, pets en titles die je verzameld hebt op je gebande account. Voor Hearthstone moet je mogelijk wel een nieuw battle.net account openen, dat weet ik niet 100% zeker.

Maar voor bijv. WoW kan je makkelijk op bottersforums spelers vinden met tientallen tot soms zelf nog veel meer gebande accounts. Maar nieuwe accounts worden pas gebanned wanneer ze weer een overtreding begaan.
Cheaten in Diablo doe je niet rechtstreeks naar andere players(in PvP). Mogelijk op leaderboards etc. Perma hardware bannen lijkt me dan ook niet nodig(En meestal weten botters daar wel omwegen voor). WoW is een abonnementsbasis als ik mij niet vergis met PvP mogelijkheid. Overwatch is echt een ander beest. Mensen betalen 40-60 piek voor zo'n spel en de insteek is in de basis PvP. Ik applaudiseer Blizzard voor de andere aanpak in de pure PvP anti-cheat/ban beleid.
Dat weet ik, maar van Fairfight is ook maar barweinig bekend, wellicht is het dus een van de mogelijkheden die in Fairfight zit om op basis van hardware ID (oid) te kunnen bannen, zodat opnieuw kopen niet de oplossing is.
Of actieve. Ik heb t ook wel maar na een paar rondjes was mn interrsse wel weg.
Ik speel het ook zoveel niet meer, af en toe een potje Quick Play of er moet een event zijn met toffe skins, maar voor de rest speel ik het ook zoveel niet meer.
Overwatch's anticheat heet Warden en wordt door Blizzard in-house ontwikkeld.

https://en.m.wikipedia.or...tertainment#Warden_client
Van Overwatch wordt geen uitsluitsel gegeven over wat zij gebruiken voor anti-cheat. Ik heb ook ooit ergens een post gezien (kan wellicht een DM zijn die ik gehad heb) waarin iemand op een bepaalde wijze reageerde met "Fijn dat je de anti cheat in Overwatch goed vind", was een discussie over Fairfight, waarin ik aangaf dat ik vond dat de anti-cheat in X niet goed was, maar in Overwatch wel. Kan alleen de post niet meer vinden die erover gaat.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 16 oktober 2017 20:26]

Waar heb je het over? Snap helemaal niets van je post.
Er zijn wat free to play weekenden geweest. zou dit ook bij geteld worden want dan is 5 miljoen heel makkelijk.

En active players. daar word ik nu niet onder gerekend ;-). Ik kan nu helaas niet spelen (voor 6 maanden)
Ik heb het net 1 dag en vermaak me eigenlijk prima. Het enige dat ik irritant vind is de community. Doe onwijs m'n best niet te zuigen, maar met name healers zijn best lastig in het begin. Je wordt gelijk helemaal afgezeken in quick play als je je rol niet vervult als een pro. Best lastig soms...
Gewoon ranked spelen. Quick Play is aids. (Quick Play in de meeste spellen die ook een ranked gamemmode hebben is aids.. ik speel zelf veel Rocket League en quickplay daar is ook gewoon aids)
Wordt je vanzelf met mensen gematched die gelijkwaardige skills hebben.

En ja dat is in der daad wel krom ja.. als je slechte healer bent kraakt heel je team je af.. als je slechte DPS bent... kraakt heel je team je af want als je nie killt kun je nie winne :+

Gewoon niks van aantrekken en vooral lekker je ding doen. Verliezen hoort er ook bij, of je nou een ubernoob bent of een uberpro, iedereen verliest potjes. ;)

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 17 oktober 2017 00:38]

Alsof je in ranked niet gematched word met dat soort figuren. Die gaan verder zitten kutten in ranked door bijv een hero te kiezen voor de 1e keer of gewoon bewust niet aanvallen.
Het maakt mij niet uit of ze een hero voor t eerst spelen, als ze maar een bijdrage kunnen leveren en het voor de rest nog fun houden.
Waar ik me het meest aan erger zijn mensen die op slag boos worden omdat iemand anders een geheel andere playstyle heeft (AKA hij/zij die de hanzo report in spawn).
Verder mag je van mij fratsen uithalen wat je wilt, als je het team maar een beetje kan helpen en gewoon plezier hebt (en niet het plezier van het team expres naar beneden haalt).
Ben ik dan de enige die juist minder zijn best gaat doen als er geflamed word op je? (das het moment dat ik juist full shit ga). Ik vind dat als je boos word om het spel door een slechte teammaat dan is het misschien tijd dat je moet overwegen of het spel iets toevoegt aan je leven of dat het meer woede meebrengt. Ik heb dit altijd gedaan en ik moet eerlijk zeggen soms is het leuker om mensen boos te krijgen. Ik maak graag een geintje tussendoor. beetje idioot doen. Zonder dat ik minder mijn best doe.
Tja, dat is een inherent probleem aan teamgames natuurlijk.

Heb er bij rocket league ook nogal last van hoor.. gelukkig zijn dat potjes die ~5 minuten duren.

Ranked is sowieso beter dan QuickPlay omdat veel mensen JUIST rare dingen proberen/doen of nieuwe hero's/strats uittesten in quickplay dus díe mensen heb je sowieso minder in Ranked play.
De trolls/haters zul je toch houden, maar om dan zelf als reactie op zo'n flamer bewust slechter te gaan spelen daar ben ik het dan niet mee eens... want dan verpest je het ook meteen voor de rest van je team.
Tsja, daar moet je even doorheen. Gewoon lekker je ding doen en spelen. Ik speel zelf voornamelijk quick play en geen Competetive omdat ik daar de community nog erger vind eigenlijk. Healers zijn zeker moeilijk, ik raad je aan om eerst met een iets makkelijkere hero een beetje het spel te leren kennen (soldier oid). Sws is het goed om als je het eenmaal door hebt lekker heroes te proberen en kijken wat je leuk vindt. Laat mensen lekker zeuren, quick play is om dingen te proberen en te kijken welke heroes je wilt trainen.

Laat je ook vooral niet uit het veld slaan door de "meta". Er wordt gezegd dat mercy een must pick is, en ana niet, en er moet altijd dat en dat gekozen worden bla bla bla. Op hogere levels van CP is dit inderdaad zo maar in het begin (en ook de rank waar ik zit na 70 uur :*)) maakt dat allemaal niet zo veel uit. Speel lekker wat je leuk vindt, waar je goed in bent en het komt vanzelf wel goed.

Als je echt goed wilt worden in een bepaalde hero zijn er echt 1000 filmpjes op youtube die heroes helemaal uitlichten. Ik kan je zeker de "1 tip for every hero" van KarQ aanraden. Hij heeft er nog niet heel veel maar er zitten een paar echt goede tips tussen!

[Reactie gewijzigd door MrTomatosoup op 7 november 2017 23:53]

Net als elk ander bedrijf, geven ze nooit specifiekere cijfers af. 't Is leuk dat ze zo veel verkopen hebben, maar ik ben eerder benieuwt naar het aantal mensen dat is blijven spelen, en voor hoe lang etcetc.
Laatst toen Ubisoft de Rainbow 6 Siege cijfers vrijgaf, kon je er ook geen bal mee. Ze gaven daar ook aan miljoenen spelers te hebben, maar als je op de PC de rang gold of daarboven hebt, kan het tergend lang duren voordat je een game krijgt buiten de piek speeluurtjes om...

Anyway Overwatch, zelf was ik binnen een aantal maanden wel klaar met het spel. Het blijft een teamgame wat zeer gefocussed is op gesynchroniseerd je powerups gebruiken. 1 persoon kan het team niet carryen over het algemeen. Of je nou 's wereld's beste aim hebt, als het team aan het klooien is dan kom je vaker dan niet nergens op uit, niet mijn cup of tea :P
Blizzard heeft een lange tijd het aantal subscribers vertelt. Maar het gevolg was dat het moment dat je er 100.000 active spelers minder heb als 3 maanden geleden gelijk overal op internet gehoren krijgt dat de game aan het doodgaan is. En dat er maar snel een nieuwe koning moet komen. Of een vervolg want de oude is duidelijk niet meer toereikend.. Met als gevolg dat mensen het daadwerkelijk gaan geloven(want het stond op internet/facebook) en niet meer in game investeren. Kan best begrijpen dat ze er niets meer mee doen.
Tja, wat blijft er dan over? Dan maar geen statistieken vrijgeven ipv alleen een paar positief uitziende statistieken die verder niets zeggen? Of alles, of niets. De helft van het verhaal heeft niemand wat aan denk ik dan.
Blizzard heeft er in dit geval wel wat aan. Ze staan we even in de spotlight. En daar doen ze het om. Hype hype hype. Daar houden mensen van. Dus blijven ze het doen. En anders komt dat wel naar voren in hun kwartaal bijeen komsten.
Ja dat begrijp ik best. Wat ik alleen niet begrijp is dat Tweakers.net hier aan mee doet. Ik zie steeds vaker verkapte reclame berichten hier staan die niets toevoegen. Slow day for gaming news?
Aah op die manier. Tja het levert Tweakers weer clicks op.Dus inkomsten. En zolang er mensen op blijven klikken blijven ze het doen.
Wat er overblijft is precies wat ze nu doen. Ze hoeven niet alles of niets te doen, wat dat doen ze nu ook niet, en ze blijven een succesvolle game runnen. "of alles, of niets" is op zich wel arrogantie ten top. Zo'n bedrijf is jou niets schuldig.
Oh nee je hebt zeker gelijk dat ze geen informatie hoeven te verstrekken, maar ik heb liever dat ze dan dat toen ipv alleen de rooskleurige kant te laten zien ;)

Selectief informatie verstrekken komt een beetje over alsof ze wat te verbergen hebben; Alsof de gemiddelde speler een X aantal maanden speelt en het dan nooit meer aan raakt. Dan kunnen ze nog een miljard verkopen hebben, maar dat maakt Overwatch geen haar beter, toch?

PUBG laat goed zien wat de schapen mentaliteit voor effect heeft. Het spel heeft hele toffe gameplay, maar het draait voor geen meter en verbeteringen over tijd zijn echt minimaal. Maar dit alles maakt niet uit want iedereen speelt het toch? 2 miljoen mensen tegelijk online? Dat zal vast wel een supergame zijn! :D
Anyway ik weet niet meer waar ik heen ging, but you get the point hehe.
Een commercieel bedrijf gaat hun vuile was niet buiten hangen.
Dit is gewoon officiele PR wat zij publiekelijk los laten.
En bij PR weet je dat bedrijf zo positief gebracht moet worden.
Dus verre van de waarheid. Tenzij nieuws zelf positief is. Maar dan nog kunnen ze het aandikken.

35mil is dus TripleA sucses commercieel gezien
Statistieken zijn niet zo relevant. Uiteindelijk gaat het om wat het bedrijf onder de streep verdient. En of dat nu met 100 of 100 miljoen gebruikers is doet er niet toe.
Dat is ook een beetje het probleem van het spelen in de “topklasse” van een spel. Een gigantisch deel van de spelers zijn casual (zoals ik) die voor fun een paar potjes spelen per week (of misschien iets vaker) en er zijn weinig spellen waar casuals moeilijk een match kunnen spelen.

Om even op overwatch te komen. Ik heb het een paar dagen mogen uitproberen maar het spel pakte me totaal niet. Het spelen word je enorm bemoeilijkt door de “die hards” die je uit elk potje proberen te werken. Overwatch is niet leuk voor casuals, net als league of legends of dota
Hmm, ben ik niet met je eens! Ik begrijp dat het lastig kan zijn om er in te komen, maar als je eenmaal een beetje op gang bent kan het ook best te doen zijn voor casuals hoor! Je gaat niet meespelen met de GrandMasters nee dat klopt, maar boeien dat je dan een lagere ranking krijgt, als je fun hebt is het goed toch?
maar ze zeggen niet hoeveel er tegelijk online zijn, wel vast tegen vallen, anders zeggen ze het wel.
Indirect kan je dit wel zien op een sites als overbuff door te kijken hoeveel spelers er online zijn

Op het moment zijn er 3,6 miljoen spelers online zijn (tussen ''online en online 2 hours ago) Hou er wel rekening mee dat het in China/Korea/Japan nu ongeveer 4 uur s'nachts is en in de VS het een gewone werkdag is.
Het is ook maar de vraag hoe accuraat die websites zijn.
Deze informatie komt gewoon uit API calls vanuit de officiële Blizzard website. Als we dit al niet meer kunnen vertrouwen...
Hou er wel rekening mee dat het in China/Korea/Japan nu ongeveer 4 uur s'nachts is.

Verward? Die leven s' nachts!
Hij heeft wel een punt, afgelopen tijd was het een keer in de aanbieding en veel mensen kopen dan een extra account erbij als smurf.
tbh. ik kan me niet voorstellen dat 10% van de playerbase online is in afgelopen 2 uur. dat lijkt mij gigantisch veel als je er van uitgaat dat het op 1/3 van de wereld op dat moment bedtijd is. 1/3 daarvan is tijdens werktijden. en nog alle mensen die niet kunen spelen(me) en gestopte spelers.
Allemaal aan de lootboxes :P
sowieso die cultist skin :)
Vraag me af of gratis weekend spelers dan ook worden meegeteld.
Hoogstwaarschijnlijk is dit een versie van "aantal geregistreerde accounts" waarbij bij veel games ook gewoon inactieve, nooit aangeraakte en botaccounts meegeteld worden. Het zegt iets, maar zonder andere cijfers kun er verder weinig mee.
Er zullen ook donders veel dubbele accounts bij zitten maar dat kunnen hun niet echt controleren natuurlijk.
Vooral met die sale laatst waar die 50% was afgeprijsd zijn er veel mensen die hem voor een 2e keer kopen om met een "smurf" account te spelen.

Alsnog is 35mill helemaal niet slecht voor een FPS zeg.
Een mooi getal natuurlijk, maar ik ben wel heel benieuwd welke definitie van 'speler' ze hanteren. Ikzelf heb het spel wel geïnstalleerd staan, ik heb tenslotte zat hardeschijfruimte, maar ik ben geen actieve speler. Ik speel het misschien eens per kwartaal. Tel ik dan ook mee als speler?
Mwa, hoe groot deel hiervan zijn "smurfs'' ?
Ga er maar van uit dat het het aantal verkochte exemplaren/accounts betreft..

Ik heb de game zelf ook, maar eerlijk gezegd speel ik het nagenoeg nooit..
Ook gekocht met 50% discount of 35% voor de GoTY editie? Tja. Ik heb ook nog ergens Evolve liggen, ook zo'n gehypt spel wat na een maand in de uitverkoop ging.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True