Analist: Google Home-leveringen overstegen die van Amazon Echo begin 2018

Google leverde in het eerste kwartaal van 2018 meer Home-speakers dan Amazon deed van zijn Echo-speakers. Met name in China en Zuid-Korea zijn slimme speakers sterk in opkomst. Dat claimt analistenbureau Canalys na onderzoek.

Volgens Canalys steeg de wereldwijde levering van slimme speakers in het eerste kwartaal met 210 procent ten opzicht van vorig jaar, naar 9 miljoen stuks. De markt voor slimme speakers blijft daarmee het snelst groeiende segment voor consumentenelektronica.

Google nam 3,2 miljoen van de 9 miljoen exemplaren voor zijn rekening, terwijl Amazon volgde met 2,5 miljoen geleverde Echo-speakers. Het is voor het eerst dat de Home-leveringen die van de Echo overstijgen. Canalys publiceerde geen cijfers over de leveringen van producten van derde fabrikanten die de Google Assistant of Amazon Alexa hebben geïntegreerd. Apple leverde in anderhalve maand ongeveer 600.000 HomePod-speakers, claimde eerder onderzoek.

In met name Zuid-Korea en China zijn de speakers populair aan het worden. In China is met name Alibaba's Tmall Genie-speaker populair, maar de leveringen van Xiaomi's Xiao AI nemen toe. De VS is met 4,1 miljoen geleverde modellen nog wel de grootste afzetmarkt, maar wereldwijd is het aandeel van het land wat betreft totale leveringen gedaald tot minder dan 50 procent. Cijfers over Europa zijn niet bekend, maar wel dat Zuid-Korea met 730.000 geleverde modellen het Verenigd Koninkrijk heeft ingehaald wat betreft leveringen.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

24-05-2018 • 18:06

90 Linkedin

Reacties (90)

90
87
23
3
0
60
Wijzig sortering
Ik heb gewone schakelaars voor mijn lichten in huis. Een gewone simpele Sony tv van +-10 jaar oud zonder netwerkaansluiting of usb. Wel een NVidia Shield TV en enkele playstations op aangesloten. Mijn wekkers zijn mijn horloge en draagbare telefoon waarbij de wektijd nooit gewijzigd wordt. Ik vraag me af welke meerwaarde die Google Home bij mij kan hebben. Helemaal niks. Ik moet zeggen dat alles in huis altijd werkt, nooit geklooi met instellingen. De eerste die me het echte nut van Google Home kan bewijzen moet nog geboren worden.
Je zou maar fysiek beperkt zijn en de afstandsbediening van je tv niet kunnen bedienen. Of de lampen niet zelf aan of uit kunnen zetten. Of de wekker niet kunnen zetten. Etc. Etc.

Jouw type opmerking hoorden we twintig jaar terug ook al, ten tijde van de introductie van de mobiele telefoon.
En bij de introductie van 3D-schermen.
Alhoewel ik daar dan weer het nu niet van in zie. Best leuk voor een minuut of twintig, maar daarna krijg je hoofdpijn en is het wel goed.
Dat is denk ik het punt want Cerberus_tm wilde maken.
Hoewel voor consumenten misschien niet heel erg aangeslagen, zien we in de medische wereld veel 3D-schermen gebruikt worden tijdens laparoscopische operaties. Dus om nu te zeggen dat de techniek geen nut heeft gaat me wat ver :)
Ik bedoelde alleen daar het (nog) niet geuit is geworden als consumentenproduct.
Gezien het aantal kopers van die producten moeten er dan wel extreem veel mensen met een fysieke beperking zijn.

Of zijn veel mensen gewoon lui ?

Leuk artikel vandaag in het AD over amazon speaker die meeluisterde: https://www.ad.nl/digitaa...rkwam-dit-gezin~a3a68813/

[Reactie gewijzigd door bbob op 25 mei 2018 10:22]

Gezien het aantal kopers van die producten moeten er dan wel extreem veel mensen met een fysieke beperking zijn.
Nee, maar daarbij reageer ik op de opmerking "De eerste die me het echte nut van Google Home kan bewijzen moet nog geboren worden." Schijnbaar is er dus wel degelijk een echt nuttige toepassing te verzinnen. Busted dus.

En dan naar jouw opmerking:
Of zijn veel mensen gewoon lui ?
Tja, wat is lui... Als iemand niet van de bank op wil staan om de lichtschakelaar te bedienen, is iemand daar dan automatisch lui door?

Maar in welk opzicht is dit dan anders dan de afstandsbediening van je televisie gebruiken in plaats van opstaan van de bank en de tv op een andere zender te zetten. Zijn mensen die de afstandsbediening voor hun tv gebruiken ook lui?
Over welke fysieke beperking heb je het dan ? Helemaal verlamd of in coma misschien ? Als je je vingers niet kunt bewegen, dan heb je sowieso hulp van iemand. En hoe deden mensen het 5 jaar geleden dan ? Zij die zwaar hulpbehoevend zijn zullen niet de financiële middelen hebben om hun gehele huis te transformeren om iets via je stem aan te sturen. En wat als je doofstom bent ? Dit is een gadget, meer niet en fabrikanten laten je geloven dat je zoiets echt nodig hebt.
Over welke fysieke beperking heb je het dan ? Helemaal verlamd of in coma misschien ? Als je je vingers niet kunt bewegen, dan heb je sowieso hulp van iemand.
Dat is niet per definitie het geval. 24/7 hulp in huis is een buitengewoon kostbare zaak en alhoewel het in veel gevallen wenselijk is, is het in heel veel gevallen niet haalbaar. Ik ken genoeg mensen met een fysieke beperking die van geluk mogen spreken dat ze 3x per dag nog iemand van de thuiszorg krijgen.
En hoe deden mensen het 5 jaar geleden dan?
Dat is niet relevant. Je gaat je toch ook niet afvragen hoe mensen 200 jaar terug van Breda naar Parijs wilden reizen in een halve dag? Soms kon iets vroeger gewoon niet, soit.
Zij die zwaar hulpbehoevend zijn zullen niet de financiële middelen hebben om hun gehele huis te transformeren om iets via je stem aan te sturen.
Totdat gemeentes ineens in de gaten hebben dat ze nóg meer kunnen besparen door effectief gebruik te maken van technologie. En nee, dit is niet raar. Je ziet dat al in verpleeginstellingen: in plaats van 3 zusters die in de nacht standby staan, hangen ze gewoon een camera op gekoppeld aan een centrale op afstand. Hoppa, opgelost.
En wat als je doofstom bent ? Dit is een gadget, meer niet en, fabrikanten laten je geloven dat je zoiets echt nodig hebt.
Natuurlijk is het ook een gadget. Maar stellen dat het een oplossing zonder enig nut is, dat is gewoon niet het geval.
 
Ik vind je vragen niet echt 'over nagedacht' maar ik zal ze proberen te beantwoorden.

Pepsichoco
- Over welke fysieke beperking heb je het dan ?
Is dat van belang als het iemand helpt?

- Helemaal verlamd of in coma misschien ?
Bij totale verlamming:
Misschien handig om te vragen of Google foto's laat zien van je kinderen.  Of films, series of muziek. 

In coma:
Dan heb je gelijk, daar helpt een Google Home waarschijnlijk niet echt. Misschien om zachte muziek op af te spelen waarvan je weet dat de patiënt het mooi vind. Voor het geval hij toch nog iets binnenkrijgt aan informatie. Je weet maar nooit.

- Als je je vingers niet kunt bewegen, dan heb je sowieso hulp van iemand.
Een vreemd voorbeeld, niet beweegbare vingers. Dan kun je nog een heleboel wel met die vingers doen!
Maar omdat je, volgens jou, sowieso hulp nodig hebt van iemand anders, is het volgens jouw oordeel niet nuttig om óók technische hulp te krijgen.


- En hoe deden mensen het 5 jaar geleden dan?
Omdat hoorapparaatjes 100 jaar geleden niet bestonden is het onnuttig om ze nu wel te gebruiken?
Want jouw grens van 5 jaar schuift natuurlijk iedere keer door.


- Zij die zwaar hulpbehoevend zijn zullen niet de financiële middelen hebben om hun gehele huis te transformeren om iets via je stem aan te sturen.
Niet iedereen is 'zwaar hulpbehoevend', tussen in coma en een kwaal aan je vingers zitten heel wat andere kwalen, waarbij de Google dingen nuttig kunnen zijn.
En niemand heeft het over "het hele huis transformeren"
Een Google Home en een Chromecast zijn al genoeg om de genoemde muziek foto's en video's af te spelen.
Overigens bepaal jij niet dat zwaarhulpbehoevenden arm moeten zijn.

- En wat als je doofstom bent ?

Dan kan de Google Home niet zoveel voor je doen denk ik.
Aan de andere kant, de mini voelt wel prettig aan, en misschien vinden mensen die niet kunnen horen en zien de geluidstrillingen wel prettig.
Ja,  ik denk dat hij zelfs daar nut kan hebben voor die 40 euro.

- Dit is een gadget, meer niet en fabrikanten laten je geloven dat je zoiets echt nodig hebt.

Gelukkig dat jouw NVidia Shield TV en enkele playstations géén gadgets zijn en wél echt nodig als nuttig tijdverdrijf, zoals je het zelf noemde.

Mijn oma van een eind in de 90 gebruikt hem als wekker (veel goedkoper kun je ze niet krijgen) en zodra hij in het Nederlands beschikbaar is ga ik haar leren om andere dingen met het apparaat te doen. Voor het geval ze wat meer hulpbehoevend wordt...

Ik heb enkele mini's vooral omdat ik het leuk vind.
EDIT: Ik zet alsnog het verhaal waar ik op reageerde hier meteen onder.
Dan is mijn reactie misschien duidelijker.



Ik heb gewone schakelaars voor mijn lichten in huis. Een gewone simpele Sony tv van +-10 jaar oud zonder netwerkaansluiting of usb. Wel een NVidia Shield TV en enkele playstations op aangesloten. Mijn wekkers zijn mijn horloge en draagbare telefoon waarbij de wektijd nooit gewijzigd wordt. Ik vraag me af welke meerwaarde die Google Home bij mij kan hebben. Helemaal niks. Ik moet zeggen dat alles in huis altijd werkt, nooit geklooi met instellingen. De eerste die me het echte nut van Google Home kan bewijzen moet nog geboren worden.



Ik vraag míj af waarvoor iemand "een NVidia Shield TV en enkele playstations" nodig heeft.
Ik heb een schaakspel, dambord en een paar kaartspellen.
De eerste die mij het echte nut van playstations kan bewijzen moet nog geboren worden.

(volgens mij hoeft niet alles in het leven nut te hebben)

[Reactie gewijzigd door WimmieV op 25 mei 2018 19:58]

Há! jij futuristische mafkees! Ik heb een STEEN!... hij heet Henk. :+
Wanneer is jouw Henk jarig?
Dan kan ik hem feliciteren op FB.

Kijk even wáár ik op reageer 😑
Geweldig. Douze points.
Het nut van een NVidia Shield, een ps3 en een ps4 is tijdverdrijf. Het nut van Google Home is er niet.

Het nut van een NVidia Shield, een ps3 en een ps4 is tijdverdrijf. Het nut van Google Home is er niet.


En dat bepaal JIJ

Voor de rest van de wereld

Veel plezier met je nuttige apparatuur!

[Reactie gewijzigd door WimmieV op 25 mei 2018 17:41]

Nee hoor die zijn al lang geboren, met alexa kan jij je licht bedienen met je stem en muziek afspelen zonder een vinger te lichten. Ga je beweren dat dat geen gemak is...
Moet nog geboren worden, daar sla je de nagel op de kop...

Sinds ik een kleine heb waar ik uren mee in mn armen moet rondlopen is het nut van die speaker wel heel wat groter geworden.
En nu hij ook al kan recht staan en kruipen ben ik blij dat er nergens geen afstandsbedieningen meer slingeren ook.
EDIT: Ik zet alsnog het verhaal waar ik op reageerde hier meteen onder.
Dan is mijn reactie misschien duidelijker.

Pepsichoco:

Ik heb gewone schakelaars voor mijn lichten in huis. Een gewone simpele Sony tv van +-10 jaar oud zonder netwerkaansluiting of usb. Wel een NVidia Shield TV en enkele playstations op aangesloten. Mijn wekkers zijn mijn horloge en draagbare telefoon waarbij de wektijd nooit gewijzigd wordt. Ik vraag me af welke meerwaarde die Google Home bij mij kan hebben. Helemaal niks. Ik moet zeggen dat alles in huis altijd werkt, nooit geklooi met instellingen. De eerste die me het echte nut van Google Home kan bewijzen moet nog geboren worden



Ik vraag míj waarvoor iemand "een NVidia Shield TV en enkele playstations" nodig heeft.
Ik heb een schaakspel, dambord en een paar kaartspellen.
De eerste die mij het echte nut van playstations kan bewijzen moet nog geboren worden.

(volgens mij hoeft niet alles in het leven nut te hebben)


Edit: dubbele tekst verwijdert

[Reactie gewijzigd door WimmieV op 25 mei 2018 17:45]

Allemaal onzin.
Zo kan je aan alles een reden hangen. Verder is men te lui om zelf de lichtschakelaar aan of uit te doen, maar men gaat wel naar de sportschool om te sporten.
En wat kan er nu correcter werken dan een schakelaar ? Al zeker niet die toestellen waar je in moet spreken voor commando's. https://www.hln.be/ihln/s...-contactenlijst~aa3a9682/
Veel plezier met al die rommel.

[Reactie gewijzigd door Pepsichoco op 26 mei 2018 11:18]

Ik heb je vragen over gehandicapten uitgebreid beantwoord.

Wat in hemelsnaam bezielt je dan om niet daar op te reageren, maar ineens over luiheid en lichtschakelaar te gaan praten.
Ik ga bijna denken dat je stijf van de drugs staat.
In zou zeker even aan je vrouw en kinderen vragen of het wel goed met je gaat.
Fijne zondag
 Nog maar een keer mijn antwoord, misschien heb je er over heen gekeken..
Ik vind je vragen niet echt 'over nagedacht' maar ik zal ze proberen te beantwoorden.

Pepsichoco
- Over welke fysieke beperking heb je het dan ?
Is dat van belang als het iemand helpt?

- Helemaal verlamd of in coma misschien ?
Bij totale verlamming:
Misschien handig om te vragen of Google foto's laat zien van je kinderen.  Of films, series of muziek. 

In coma:
Dan heb je gelijk, daar helpt een Google Home waarschijnlijk niet echt. Misschien om zachte muziek op af te spelen waarvan je weet dat de patiënt het mooi vind. Voor het geval hij toch nog iets binnenkrijgt aan informatie. Je weet maar nooit.

- Als je je vingers niet kunt bewegen, dan heb je sowieso hulp van iemand.
Een vreemd voorbeeld, niet beweegbare vingers. Dan kun je nog een heleboel wel met die vingers doen!
Maar omdat je, volgens jou, sowieso hulp nodig hebt van iemand anders, is het volgens jouw oordeel niet nuttig om óók technische hulp te krijgen.


- En hoe deden mensen het 5 jaar geleden dan?
Omdat hoorapparaatjes 100 jaar geleden niet bestonden is het onnuttig om ze nu wel te gebruiken?
Want jouw grens van 5 jaar schuift natuurlijk iedere keer door.


- Zij die zwaar hulpbehoevend zijn zullen niet de financiële middelen hebben om hun gehele huis te transformeren om iets via je stem aan te sturen.
Niet iedereen is 'zwaar hulpbehoevend', tussen in coma en een kwaal aan je vingers zitten heel wat andere kwalen, waarbij de Google dingen nuttig kunnen zijn.
En niemand heeft het over "het hele huis transformeren"
Een Google Home en een Chromecast zijn al genoeg om de genoemde muziek foto's en video's af te spelen.
Overigens bepaal jij niet dat zwaarhulpbehoevenden arm moeten zijn.

- En wat als je doofstom bent ?

Dan kan de Google Home niet zoveel voor je doen denk ik.
Aan de andere kant, de mini voelt wel prettig aan, en misschien vinden mensen die niet kunnen horen en zien de geluidstrillingen wel prettig.
Ja,  ik denk dat hij zelfs daar nut kan hebben voor die 40 euro.

- Dit is een gadget, meer niet en fabrikanten laten je geloven dat je zoiets echt nodig hebt.

Gelukkig dat jouw NVidia Shield TV en enkele playstations géén gadgets zijn en wél echt nodig als nuttig tijdverdrijf, zoals je het zelf noemde.

Mijn oma van een eind in de 90 gebruikt hem als wekker (veel goedkoper kun je ze niet krijgen) en zodra hij in het Nederlands beschikbaar is ga ik haar leren om andere dingen met het apparaat te doen. Voor het geval ze wat meer hulpbehoevend wordt...

Ik heb enkele mini's vooral omdat ik het leuk vind.
Wat kan zo'n draadloze speaker als Google Home nu eigenlijk meer dan Google assistant op een Android telefoon? (serieuze vraag)
Dit kun je ermee, en het kan op meerdere apparaten.
De vraag is wat de meerwaarde is van Google Home versus Google Assistant als app.
Ik denk dat de home makkelijker door meedere mensen gebruikt kan worden en minder persoonlijk is dan een telefoon, en daarmee ook door zijn formaat toegankelijker is voor met name home-functies. Of dat een meerwaarde is zal van je voorkeur afhangen, maar mijn ding is het niet.
Nou mijn Google Home vist gewoon uit mijn Google account, dus als een bezoeker wil weten wat ik morgen doe hoeft hij maar te vragen "what are my appointments" of iets in die trend en dan krijgt hij of zij inzage in de agenda, dus om dat soort afgeslotenheid hoef je het niet te laten.
Nee, want dat gaat op stemherkenning. Als jij het vraagt, krijg je je agenda. Vraagt iemand anders die connected is, krijg hij/zij zijn/haar agenda
Ja maar iedereen die niet connected is kan gewoon bij mijn agenda. Ik heb het ding hier staan, dus ik weet waar ik over praat ;-).
Ik heb het ding ook staan, en als iemand anders naar mijn kalender vraagt wordt er simpelweg geantwoord met dat zij er geen toegang tot mogen hebben. Daarvoor moet je de assistant wel trainen om je stem te herkennen. Verder kan je de toegang tot persoonlijke resultaten ook volledig uitschakelen.
Heb je hem in de restrictieve modus gezet waardoor je zelf ook maar beperkt privévragen kan stellen aan het ding? Bijzonder dat onze ervaring zo verschilt. Als ik as we speak m'n huisgenoot vraag naar m'n agenda krijgt hij die gewoon, en ja mijn stem is wel degelijk getraind.
Volgens mij niet, ik gebruik het in combinatie met een iPhone (voor zo ver dat een verschil mag zijn) en gebruik dan ook eerder de iCloud kalender, dus vraag m'n agenda eigenlijk nooit op met GH.
Toen ik het ding net had naar m'n agenda vroeg gaf hij de aankomende verjaardagen, maar bij m'n vriendin weigerde hij dat. Mogelijks is jullie stem te gelijkaardig?
Anoniem: 30722
@Cheetah_77724 mei 2018 18:36
Vooral het gemak dat het een vaste plek heeft.
Handig met licht aan/uit zetten of in de keuken als kookwekker en radio.

Ik roep vaak onder het koken 'Alexa, tune in', 'Alexa, timer X minutes' etc.
En met etenstijd meestal 'Alexa, turn off television' (dan komen de kinderen wel)

Die in de woonkamer wordt dan weer het meeste gebruikt als "lichtknop" en "afstandsbediening" maar ook de intercom functie of even het weer opvragen is ideaal.

Telefoons zitten in broekzakken, die horen je slechter dan iets dat vrij staat.
De accu gaat niet leeg en daardoor als speaker vaak handiger.
Ik heb er één gekocht toen ik in Amerika was. Hij is nu gekoppeld aan mijn chromecast, ik gebruik hem voornamelijk daarvoor. Ik kan nu bijvoorbeeld 'Hey Google, play Stranger Things' zeggen, en dan doet hij automatisch de tv aan, start Netflix op een speelt de serie verder af van waar ik gebleven was. Ook gebruik ik hem wel eens om snel timers te zetten of om erachter te komen hoe warm het buiten is als ik me aan het omkleden ben.

Een enorme innovatie in m'n leven is het niet, maar het is soms wel handig.
Hoe doet ie de tv aan? Werkt het icm logitech harmony?
Nope, chromecast kan de TV aanzetten via HDMI.
Daar moet de TV wel CEC voor ondersteunen, toch?
Ja dat klopt inderdaad. Maar mijn TV is inmiddels al wel een jaartje of 7-8 oud en die heeft het wel, dus ik denk dat de meeste TV's dit wel hebben? (Ik heb hier geen verstand van, dus zou kunnen dat dat niet zo is).
Oké, ik heb er een versterker tussenzitten dus dat kan via die manier niet. Ik heb wel een harmony hub en ik lees dat dat ook ondersteund wordt. Misschien dat ik er eens een keer een meeneem.
Een versterker kan ook HDMI CEC ondersteunen, doet die van mij toch en die is ook tegen de 10 jaar oud. Als ik tegen de Google Home zeg iets af te spelen op Chromecast dan gaat de versterker aan en springt die naar de juiste bron. De versterker schakelt dan weer de televisie aan.

Maar je kunt ook wel aan de Google Home leren om versterker en televisie in te schakelen met je Harmony hub, je zou er een shortcut aan kunnen verbinden zodat het niet telkens een hele mond vol is.
In combinatie met IFTTT werkt de harmony hub prima
https://ifttt.com/

[Reactie gewijzigd door wesley1980 op 24 mei 2018 22:32]

Dank voor de toelichting!
Je kan - zonder fysieke handeling - een opdracht "OK Google, ..." roepen, en dan wordt die uitgevoerd.

Terwijl bij mijn telefoon: Home-knop drukken, vegen, ontgrendelen, Home-knop drukken, en dan pas "OK Google ..." roepen.

En die Google Home is een redelijke luidspreker. Je kan er dus muziek op laten afspelen.
Ow, m'n moto x kan ik met stem aansturen terwijl die vergrendeld is.

Dat was vier jaar geleden al zo.
Het is een keuze van de fabrikant, op mijn S8 werkt het ook niet.
Terwijl bij mijn telefoon: Home-knop drukken, vegen, ontgrendelen, Home-knop drukken, en dan pas "OK Google ..." roepen.
Volgens mij is dat in te stellen dat "hey google" altijd aanstaat, dus ook bij vergrendeld.
Ik kan dat niet vinden op mijn Samsung S7
Volgens mij niet per se meer, maar je hebt een dedicated device hier voor waar je commando's aan kan geven, mijn telefoon die ik ergens in een hoesje in m'n broek heb vangt dat toch niet allemaal even lekker op. Daarnaast werkt Assistant volgens mij nog lang niet op alle telefoons.

Ook kan je diverse domotica-oplossingen bedienen via Google Home, wat volgens mij nog niet met Assistant kan.

[Reactie gewijzigd door MsG op 24 mei 2018 18:43]

Vrij weinig. Ik gebruik mijn Home Mini als alarm, je kan hem instellen om met muziek wakker gemaakt te worden. Als je hem aanraakt stopt hij. Voor de rest de basic aan/uit commando's voor lampen en TV's in huis.
dan leef je in een censuur als China (zeg niet dat het hier perfect, verre van dat zelfs). Maar iig dan neem je ook nog vrijwillig een slimme speaker in huis. Orwell had t niet eens kunnen verzinnen.
Mwaa wat maakt het uit. Iedereen heeft ook al een smartphone. Daar zit naast een microfoon 2 camera's, gps, sim kaart etc.... als regering zou ik de smartfoon veel handiger vinden dan de home speaker voor spionage doeleinde.
Dit inderdaad, als iets, dan zijn smart speakers juist één van de best beveiligde apparaten. Je kunt er geen custom software opzetten, dus de kans op bugs is veel kleiner. Al met al is het inderdaad belangrijker om op te letten met voornamelijk laptops, maar zeker ook mobieltjes ja.
Sterker nog las vandaag dit in het AD: https://www.ad.nl/digitaa...rkwam-dit-gezin~a3a68813/

Door foutje, tja geloof het, werden gesprekken opgenomen en doorgestuurd naar lijst met bekenden.

Verbaasd me trouwens dat Tweakers niet met dit nieuws gekomen is.
Dat zijn ze wel: nieuws: Amazon onderzoekt het onbedoeld opnemen en doorsturen gesprekken slim...

En het was geen 'lijst met bekenden' maar een persoon uit de contactpersonenlijst.
Is ook beetje non-nieuws, gezien het kwam door het verkeerd verstaan van het koppel. Natuurlijk stom, maar hoe meer mensen een product gebruiken, hoe groter de kans wordt dat dit soort dingen soms gebeuren. Stel dat de kans dat zoiets gebeurd 0.00000001 per uur is. Dat klinkt als niks, maar gezien er ondertussen rond de 50 miljoen echos op de markt zijn betekent dat dat het nog steeds meer dan 4000 keer per jaar gebeurd.

Niet okay, maar wel erg begrijpelijk.

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 25 mei 2018 12:28]

Dagelijks zijn er denk ik wereldwijd duizenden (mischien wel miljoenen) broekzak gesprekken. Die komen nooit hier op tweakers voorbij. Wil best geloven dat er wel eens onbewust iemand gebeld wordt met Alexa. Sterker nog ik heb zowel een echo als een 'google assistant'. In mijn ervaring heb ik met de echo zelden 'fake positives', terwijl google soms bijna elke dag een keer voor niets aansloeg. Dit soort berichten gaan we dus best vaker krijgen.
Het is toch verbazingwekkend, hoeveel mensen totaal vrijwillig spionage apparatuur thuis installeren. Ik kan me voorstellen dat regimes als in China en Amerika hier heel blij mee zijn. Hun werk wordt wel erg makkelijk gemaakt zo... Wel een beetje jammer eigenlijk!
Dus jij gebruikt geen smartphone?
Haha, ja en welk merk tv heb je? Gebruik je geen smartphone? Je hebt geen google account?
Hoe bedoel je spionage? Jij geloofd echt dat smart speakers continue alles doorsturen? Zelfs Amazon en Google kunnen zo veel data niet aan, laat staan analyseren.
Continue lijkt me wat overdreven maar het zou kunnen bepaalde sleutelwoorden lijkt me.

Daarnaast heb je ook dit soort zaken:
https://www.reddit.com/r/...rivate_conversation_sent/

Hoewel dat waarschijnlijk een bug was lijkt me dat een zeer ongewenst en een reden om zo'n ding niet eens aan te schaffen.

[Reactie gewijzigd door Atmosfeer op 25 mei 2018 03:10]

Alexa heeft vaker van dit soort vage 'bugs', ik vraag me soms af of het niet gewoon een stunt is om aandacht te krijgen..
Heb je daar ook iets van bronnen van, ik ben namelijk best wel nieuwsgierig waar jij deze info vandaan hebt. Kan ik gelijk ook bepalen of ik mijn Google home op marktplaats kan zetten
Google en Amazon verkochten speakers vermoedelijk onder kostprijs

Wat de core business is van Google hoef ik niet aan te tonen toch?
Voor mezelf zie ik er het nut niet van in, een robot op pootjes die dingen kan doen zou ik wel zien zitten maar dat zal nog wel even duren voordat die er zijn.
Ook in de grafiek staat geleverde modellen ipv verkochte. Zelf heb ik een Google home mini gekregen bij de aankoop van mijn Pixel 2. Dit was weliswaar in 2017. Nu krijg je 200 euro korting bij de aankoop van Pixel 2 XL.

De vraag blijft echter hoeveel mensen bewust een Google home gekocht hebben ipv gekregen. Telt de Google Assistant in LG OLED TV's ook mee bijvoorbeeld?

edit: in het artikel staat expliciet Google home (en mini). Google Max zullen we dan ook maar uitsluiten.

[Reactie gewijzigd door bbc op 24 mei 2018 18:24]

Op mijn nVidia Shield werkt Google Assistant eigenlijk (sinds een tijdje) erg slecht. Kan iemand vertellen of een mini of Alexa dit beter doet?
Qua ecosysteem zit ik compleet in Google. Op de telefoon na. En zou eigenlijk nog wel zoiets willen voor naast de Athom Homey (gezien hun voicesupport hebben stopgezet). Maar weet eigenlijk niet zo goed welke te kopen.

Dingen als Hue lampen aanzetten, vragen stellen, camerameldingen (Nest) verwacht ik ervan. Siri stelt ook vaak teleur bij doorvragen.

[Reactie gewijzigd door Kecin op 24 mei 2018 19:17]

Huh? Stopgezet? Is dat in het nieuws geweest?
Ok... Dit wist ik niet. Ik heb wel vanaf dag één geroepen dat het idee leuk was, maar dat er vanuit andere hoek concurrentie te verwachten viel. Amazon en Google had ik voorop staan, Apple en Microsoft daarna. En zo is het uiteindelijk ook geworden.

Wel vind ik het een beetje flauw dat ze spraak als een experimentele functie zagen. Zo werd het nadrukkelijk niet gebracht in het filmpje. Stel je voor dat autonoom rijden binnen Tesla ineens een experimentele functie wordt, dan is de wereld toch echt te klein.
Alexa werkt erg goed samen met hue.
Zo'n Google home speaker heeft echt meerwaarde. Ik bedien er mijn chromecast mee (play Coldplay, play How I met your mother etc.) Daarnaast heb ik Yeelight lampen die ik ook bedien via mijn stem. (set the light to 50÷) Ik moet toegeven dat ik maar sporadisch zoekopdrachten vraag.
Ik vind het een reuzeleuk apparaat die heel handig is: weer, agenda, timers. En als het straks in het Nederlands is, met meerdere accounts, dan wordt het of handiger. Als proefapparaat geweldig goed.
Dat je dit soort meningen nog op Tweakers durft te zetten......
Je snapt toch dat deze site heel veel aandacht krijgt van de inlichtingen-diensten vanwege schrijvers die in hun eentje al denken een denktank te zijn.

Als die slimme speakers echt de hele tijd aan het meeluisteren zijn en al die gegevens opgeslagen worden, dan had ik dat vast al wat over gelezen hier.
Ik denk dat heel wat mensen over de hele wereld proberen dat ding te betrappen op afluisteren.
Wat jij bij bijna ieder onderwerp roept, moet je maar eens bewijzen.
Want als de bedrijven zo dom zijn als jij beweert in je reacties moet dat geen probleem zijn.
Want naast Google en Amazon weet tweakers ook alles
Nee,
Niet 'Tweakers'
Het gaat ze om tweakers hier!
Die met enorm veel kennis.
Mensen die veel beter weten hoe wereldwijd bedrijven, overheden gerund moeten worden, die precies weten hoe de spionagediensten functioneren !
Levensgevaarlijk !
Normaal moet je slimme speaker instrueren iets voor je te doen. Je opdracht wordt dan naar de Google Amazon ed gestuurd ter analyse. Als de opdracht iets zinnigs heeft opgeleverd wordt het naar je terug gestuurd. Sowieso worden die opdrachten (misschien anoniem) als bron gebruikt voor big-data analyses en misschien zelfs wel voor persoonlijke profiling. Enger wordt het dus dat wanneer er continue al het geluid / gesprekken voor analyse aangeboden worden zonder dat mensen het eigenlijk beseffen. Of dit nu al gebeurd weet ik niet maar dit patent beschrijft het enge idee lig en is ingediend door Amazon. En wat zou er mogelijk zijn met een bedrijf wat direct onder de patriot act hangt en informatie heeft over niet US onderdanen?
Ja,
Wat Ik ergens anders schreef, iedere dag zijn er mensen bezig te kijken of die slimme speakers ons afluisteren.
Ik ga er van uit dat ze daar wel achter komen, als dat zo is.

Veel mensen hier praten elkaar na, en zien het dan zo vaak gedrukt staan dat het waarheid voor ze is.

Over je Amazon opmerking.
Áls ze dat voice-sniffing gaan doen is dat ook heel snel duidelijk.
Ze hebben het zelfs al over een opt-out (of juist niet).
Redelijk eerlijk zou ik zeggen. Lijkt mij duidelijk dat je altijd een opt-out hebt, door iets niet te kopen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee