Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Analistenbureau: Apple leverde 600.000 HomePods in eerste anderhalve maand

Apple heeft in de eerste anderhalve maand na de release in februari ongeveer 600.000 exemplaren geleverd van zijn speaker HomePod geleverd, zo heeft analistenbureau Strategy Analytics berekend. De speaker kwam in februari alleen uit in de VS en het VK.

Met 600.000 HomePods zou Apple wereldwijd op de vierde plek staan, voor Xiaomi maar na Alibaba, Amazon en Google, zo heeft Strategy Analytics becijferd. Alibaba levert zijn speaker alleen in thuisland China, maar dat is voldoende voor een plek in de wereldwijde top drie. Google zou 2,4 miljoen exemplaren geleverd hebben van zijn Home-speakers, Amazon kwam volgens SA tot vier miljoen exemplaren van zijn Echo-producten.

Het is onbekend hoe de verdeling is naar omzet. Waar Amazon en Google beide naast duurdere speakers ook exemplaren van enkele tientjes verkopen, heeft Apple alleen de 350 dollar kostende HomePod in zijn assortiment. Bloomberg beweerde vorige maand dat Apple bleef zitten met onverkochte voorraad.

Apple bracht zijn speaker in februari uit in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Dit voorjaar volgt een release in onder meer Duitsland. Het is nog onbekend of en wanneer de speaker in de Benelux in de verkoop gaat. Diverse Amazon Echo-speakers zijn in Nederland te koop, Google Home-speakers komen later dit jaar uit.

Apple Homepod

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

18-05-2018 • 06:58

102 Linkedin Google+

Reacties (102)

Wijzig sortering
Totaal niet onder de indruk van dit apparaat. Het is erg prijzig, heeft zeer beperkte functionaliteit en veel concurrentie waarmee je simpelweg meer kan. Alles is gesloten, je kunt zelfs je eigen streamingdienst niet kiezen!

Enige voordeel lijkt de geluidskwaliteit, maar om daar nu honderden euro’s meer voor te vragen? Ik denk dat je in het geval van dit product echt mag spreken van een flop.

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 18 mei 2018 08:19]

Een flop? Weet je hoeveel Google er verkocht in hetzelfde kwartaal vorig jaar? De helft van wat Apple dit kwartaal verkocht. Dit jaar verkocht Google er 2,4m dus als die trend zicht voortzet verkoopt Apple er dus 5m volgend kwartaal wat dan evenveel zal zijn als wat Google dan verkoopt.
Nope. Geluidskwaliteit kan je niet updaten met software. De digitale assistent, Siri wel.

Nog even geduld :)

[Reactie gewijzigd door M_Rodrigues op 18 mei 2018 09:29]

Geluidskwaliteit en - naar het schijnt - privacy. Google en Amazon zijn natuurlijk advertentieboeren.
Dit ding koop je dan ook voor de geluidskwaliteit wanneer je Apple Music gebruikt.
Iedereen heeft maar de focus op de assistent...maar of dat nou een killer functie is. Net wat je zoekt.
De meerprijs zit hem dus in de geluidskwaliteit welke je terug krijgt.... volgens mij is dat normaal een goede speaker kost nou eenmaal meer. Je moet ook even kijken naar wat van techniek erin wordt gestopt. Google en Amazon hebben daarnaast de focus veel meer op de assistent.
Je kan hem beter tegenover de Sonos Play 5 zetten wat betreft categorie geluid, dan is de HomePod niet eens zo duur.
Nu bijna elk groot bedrijf een ‘assistent’ heeft uitgebracht kan je stellen dat er aardig wat van die dingen nu op de markt beschikbaar zijn.

Nu weet ik niet hoe het zit met alle beschikbaarheden in Nederland. Daarnaast heb ik de ontwikkelingen niet nauw gevolgd maar ik zie graag dat Tweakers een round up doet indien deze al niet gemaakt is (kan deze niet vinden).

Ben hier wel oprecht geinteresseerd in!

[Reactie gewijzigd door LOODLOKET op 18 mei 2018 07:32]

Ik eigenlijk ook wel, hoewel ik ook met de fundamentele vraag zit: waarvoor zou ik zo’n praatpaal überhaupt gebruiken.

Ik zie heus wel nuttige functies, zeker in combinatie met andere domotica, maar de ‘killer’ toepassing, die is voor mij nog niet duidelijk.
killer toepassing; gemakzucht - en als luie tweaker vind ik het ideaal. Zeker meer dan jaar geen lamp schakelaar meer aangeraakt (thuis). Bediening (aan/uit) schakelen van TV, frituurpan, verlichting, of computer. Het instellen van dagritme (verlichting en verwarming). Of om simpel/snel een zoekopdracht of vraag te stellen (wel eens handig). Of om de hond bezig te houden wanneer niet thuis ben via audioboek of diergeluiden. Bediening van muziek en afspeellijst. Dat gaat allemaal via spraak, rete eenvoudig en laagdrempelig. Hiervoor een google home, maar die is retour, en nu alexa in gebruik. Denk ook niet dat er 1 killer toepassing is, het is meer de eenvoud en gemak wat 'handelingen' kan versimpelen :) wil zeker niet terug naar oude situatie, waarbij naar knopjes en schakelaars moet lopen (of afstandbediening moet zoeken) :+ like i said; luie tweaker :) zou echt niet meer terugwillen naar analoog schakelen ... bah het idee alleen al :)

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 18 mei 2018 09:32]

Ben ik heel paranoia als ik het gevoel heb dat ik continu wordt afgeluisterd? Het gemak kan ik wel in mee komen!
Nadat ik een paar weken geleden merkte dat Instagram mij afluistert (krijg sponsored ads te zien over producten/onderwerpen waarover ik tijdens de lunch met collega's heb gepraat) ben ik ook wel echt skeptisch geworden. Heb nu ook vaker mijn Google Home van de stroom gehaald (moet ook zeggen dat ik die meer als gimmick heb dan voor domotica toepassingen).
Confirmation bias. Instagram luistert je niet af, die onzin is al heel vaak debunked. Of de werkelijkheid beter is is een ander verhaal overigens, zeer slimme algoritmes die oa jou én je collegae verbinden. Er hoeft er maar een het op te zoeken... Et cetera.

Linkje om te lezen: https://www.eff.org/deepl...hone-serve-you-creepy-ads (Veel bronnen gelinkt in dat artikel, goed om die door te klikken en ook te lezen :))

TL;DR: nee, Instagram en Facebook luisteren je microfoon niet af.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 19 mei 2018 19:14]

Bedankt, zal me er eens in verdiepen.
Nee die ontwikkeling is er ook een beetje, Alexa heeft bijvoorbeeld wel een wakeword engine die offline draait. Dit houd letterlijk in dat hij bij het woord Alexa 1000 opnames (of meer) van verschillende stemmen heeft gehad en de software zo is gebouwd dat hij bij het "offline" herkennen van dat woord pas een verbinding met alexa-servers op zet.

Hoe het bij google en Apple zit zou ik niet weten, maar ik vind het ook best enge ontwikkelingen als je ziet wat er allemaal wel niet gehacked kan worden.
Nee, dat is niet paranoia, dat is reëel...
Zie eerlijk gezegd geen killer toepassing? Een knopje niet indrukken is een killer toepassing? Waar gaan we heen, binnenkort is naar je keuken al teveel werk en roepen we de apparaten naar de bank waar we lekker liggen te Netflixen.
Vroeger had je geen afstandbediening voor je TV, en moest je naar je TV lopen om van kanaal te veranderen. Is een afstandbediening dan direct een killer toepassing?

Lampen aan of uit zetten werd gedaan door een kaars aan of uit te zetten of later met gas, het gas aan te draaien en lamp voor lamp aan te steken, is electra + schakelaars dan ineens een killer toepassing?

Daarna kwam HUE van Philips om je lampen via je APP of een andere mobiele schakelaar aan of uit te zetten (en er waren reeds aan/uit afstandbedieningen), waardoor je niet meer langs al je losstaande lampen hoefde te lopen. Is dat direct noodzaak? Nee, Killer toepassing, Nee, gebruiksvriendelijker, ik denk het wel...

Ik zie dit alleen als een vergemakkelijking van bovenstaande. Middels spraak zet je je lampen aan of direct allemaal uit, zonder naar lampen heen te lopen en ze aan/uit te schakelen, een afstandsbediening te zoeken etc. Ook de thermostaat bedienen zonder er heen te lopen kan, zo kun je lekker onder je deken blijven liggen totdat het warmer is in huis.

Zijn we dan allemaal ineens lui? Tja als we dat gaan vinden van elke verbetering van gebruiksgemak, dan wordt er inderdaad steeds meer voor je gedaan (heb je geen oven met automatische standen voor kip/schotels/brood/cake?, maak je ook niet eens gebruik van Thuisbezorgd, of beter nog de AH thuisbezorgdienst).

Voor een ieder staat vrij om de dingen als lui te zien, maar ik zie lui als gebruiksvriendelijker en minder handelingen. Zelf een Google Home en zou niet meer terug willen door de eenvoud. Lampen, thermostaat, timers voor koken en af en toe een zoekopdrachtje vanuit je luie stoel. Betekend niet dat ik ineens niet meer fiets naar mijn werk, loop naar de winkel of andere activiteiten onderneem, maar dat ik niet meer hoef te zoeken naar een afstandbediening of andere dingen wat gewoon makkelijker kan.
Vroeger had je geen afstandbediening voor je TV, en moest je naar je TV lopen om van kanaal te veranderen. Is een afstandbediening dan direct een killer toepassing?

Lampen aan of uit zetten werd gedaan door een kaars aan of uit te zetten of later met gas, het gas aan te draaien en lamp voor lamp aan te steken, is electra + schakelaars dan ineens een killer toepassing?

Daarna kwam HUE van Philips om je lampen via je APP of een andere mobiele schakelaar aan of uit te zetten (en er waren reeds aan/uit afstandbedieningen), waardoor je niet meer langs al je losstaande lampen hoefde te lopen. Is dat direct noodzaak? Nee, Killer toepassing, Nee, gebruiksvriendelijker, ik denk het wel...

Ik zie dit alleen als een vergemakkelijking van bovenstaande. Middels spraak zet je je lampen aan of direct allemaal uit, zonder naar lampen heen te lopen en ze aan/uit te schakelen, een afstandsbediening te zoeken etc. Ook de thermostaat bedienen zonder er heen te lopen kan, zo kun je lekker onder je deken blijven liggen totdat het warmer is in huis.

Zijn we dan allemaal ineens lui? Tja als we dat gaan vinden van elke verbetering van gebruiksgemak, dan wordt er inderdaad steeds meer voor je gedaan (heb je geen oven met automatische standen voor kip/schotels/brood/cake?, maak je ook niet eens gebruik van Thuisbezorgd, of beter nog de AH thuisbezorgdienst).

Voor een ieder staat vrij om de dingen als lui te zien, maar ik zie lui als gebruiksvriendelijker en minder handelingen. Zelf een Google Home en zou niet meer terug willen door de eenvoud. Lampen, thermostaat, timers voor koken en af en toe een zoekopdrachtje vanuit je luie stoel. Betekend niet dat ik ineens niet meer fiets naar mijn werk, loop naar de winkel of andere activiteiten onderneem, maar dat ik niet meer hoef te zoeken naar een afstandbediening of andere dingen wat gewoon makkelijker kan.
tja, er is van alles wat te zeggen natuurlijk, maar net wat je wilt.

Zoals je voorbeeld mbt de thermostaat, zodat je niet in een koud huis hoeft op te staan......wat wel zou kunnen gebeuren als je dat jaren doet, is dat je een kouwkleum wordt en niks meer kan hebben, omdat jouw lichaam niet meer gewend is om te moeten werken zichzelf warm te houden....heeft bijvoorbeeld mijn zusje na jarenlang een electrische deken gebruikt te hebben omdat dat wel lekker was.
als je dat combineert met geen lichamelijke activiteiten die dat tegengaan, dan kan je dat als resultaat krijgen.

en tuurlijk is het makkelijk om vanaf je luie stoel alles te kunnen regelen, maar kom op zeg, hoeveel moeite hebben we het nou over?? even naar de lamp moeten lopen om hem uit te doen, of de thermostaat........vind ik een beetje dezelfde redenering als met dat contactloos betalen met je pinpas / mobile....ja, daar bespaar je al snel 10 seconden per transactie mee.....mijn god, 10 seconden zeg...wauw.

hoe dan ook, veel mensen zullen het als gebruiksgemak zien, zo zie ik het ook wel, maar ik zie het als iets wat ik niet snel zal gaan gebruiken, want het is nou niet echt een oplossing voor iets wat uberhaupt veel moeite kost zonder dat iets.

geld gaan uitgeven voor apparatuur waarmee ik mezelf een paar minuten per dag aan lopen bespaar.....not worth it voor mij.

[Reactie gewijzigd door Pim0377 op 18 mei 2018 12:49]

Blijkbaar is er verschil tussen wat JIJ als gebruiksgemak en comfort ziet en een ander.

Kan jij bepalen dat iemand die zijn verwarming automatisch aan laat gaan een koukleum wordt met 1 voorbeeld van een zusje

Man je weet toch helemaal niet wat een ander doet. Misschien gaat hij ieder dag in een bak ijswater, of loopt hij in zijn blote komt door het bos.
En vind het lekker om dan in een warm huis te komen.
Maak jezelf of die paar mensen in je omgeving niet tot maatstaf van alles.
Blijkbaar is er verschil tussen wat JIJ als gebruiksgemak en comfort ziet en een ander.
ja, en de lucht is blauw...is nogal stating the obvious denk je niet?? Niemand is hetzelfde.

bij voorbeeld van mijn zusje had ik er beter bij kunnen zetten, dat het mogelijk is dat.....geef ik je gelijk in :)

maar het is ook niet om een maatstaf te creeren, het is een voorbeeld, leek me redelijk duidelijk, maar ik zal het even aanpassen voor de mensen voor wie het niet duidelijk is. :)
Ja een afstandsbediening is dan zeker een killer toepassing.

Ik weet niet hoe vaak jij 's avonds je licht aan/uit doet.. maar ik maar 1 of 2 keer.

Zappen doe ik/overige gezinsleden misschien wel 100 keer op een weekenddag.
Vroeger had je geen afstandbediening voor je TV, en moest je naar je TV lopen om van kanaal te veranderen. Is een afstandbediening dan direct een killer toepassing?
Ja, want het volume, kanalen, pas je allemaal zeker 100x aan per kijksessie als je een beetje doorzapt en naar verschillende dingen kijkt. Een licht doe je aan en uit.
Lampen aan of uit zetten werd gedaan door een kaars aan of uit te zetten of later met gas, het gas aan te draaien en lamp voor lamp aan te steken, is electra + schakelaars dan ineens een killer toepassing?
Rare vergelijking, electra levert ons bijna alles, en een lichtschakelaar is daar maar 1 van.
Voor de rest is het ook een afweging. Een bedrijf wat erg cozy is met de NSA en andere veiligheidsdiensten en wat letterlijk mijn data verkoopt wil dat ik een altijd luisterend apparaat in mijn woonkamer zet zodat ik de lichtschakelaar (waar ik zelf al langsloop als ik de kamer verlaat) niet zelf uit hoef te klikken? Nee, bedankt!

[Reactie gewijzigd door Lazovic op 18 mei 2018 09:48]

Ik snap er ook niet zoveel van, daar heb je toch gewoon een vriendin voor? Kan je gelijk ook alles aan vragen, want ze weet alles toch beter :+

Maar zonder grappen en grollen, als ik er over nadenk vind ik het maar raar om tegen objecten aan te praten, al helemaal tegen een telefoon, aangezien ik die vaak gebruik onderweg of op kantoor en dan zit je toch al snel met anderen in dezelfde ruimte. Misschien als ik zo'n thuisassistent een keer zou proberen zal het zo gek wel niet zijn, aangezien je die in een privésfeer gebruikt, maar aangezien je het voornamelijk in je privésfeer gebruikt, moet ik er wel eerst van overtuigd zijn dat de privacy is gewaarborgd. En daar zit het hem nu in, Amazon heeft een speaker bij jou thuis staan en zij verkopen voornamelijk spullen. Wordt dan niet je hele persoonlijke leven verzameld om beter gerichte advertenties te maken? Zelfde met Google en Apple, die kunnen echt niet overleven op alleen de aanschafprijs, die willen dat ding toch wel echt gebruiken om andere producten/apps/advertenties te kunnen slijten.

Dus toch maar even niet voor mij en toch maar even dat knopje in blijven drukken, het is de moeite niet.
Ik had hetzelfde bij draadloos laden voor je smartphone. Wat maakt dat kabeltje erin doen nou uit. En ik vind het nu niet meer weg te denken. Ook 30 euro voor een enkele handeling per dag, maar imo erg handig.
Ja ik zie het grote nut er ook niet van in. Alhoewel ik het eigenlijk heel graag zou willen kopen, kan ik er mij niet direct groot voordeel zien uit te halen.

Lichten aan en uit: meestal doet ge dat toch bij het binnenkomen van een kamer waarbij er een schakelaar binnen handbereik is. Dan lijkt het mij makkelijker om die schakelaar te flippen dan om een stemcommando te geven. Voor sfeerverlichting heb ik wel een draadloze schakelaar langs de zetel liggen.

Misschien ligt het aan mij, maar ik vind op een knopje duwen niet altijd meer werk dan luidop te zeggen "alexa lichten woonkamer uit". In sommige gevallen misschien wel: ge ploft net in de zetel en ge ziet dat het licht in de hal nog brand. Maar dat lijkt mij eerder nuttig te zijn in randgevallen.
"Voor sfeerverlichting heb ik wel een draadloze schakelaar langs de zetel liggen."

Daar had je met gemak toch ook even naar een dimschakelaar kunnen lopen.
Ik denk dat je het ook vanaf de andere kant moet bekijken.

Deel 1:
Aanzetten leidt tot een doel: Licht aan en je hebt licht, verwarming aan en het wordt warm.
Maar: Hoe vaak lig je op bed en hoor je de verwarming aan slaan? Ga je er dan uit om hem alsnog laag te zetten, of vindt je het wel prima?
Of je rijdt weg van huis en ziet je zolderlicht nog aan staan. Je rijdt niet terug om het als nog te regelen, dus je vergeet het. De volgende dag rij je weg en je ziet je zolderlicht weer. De dag erna weer. De dag erna weer.
Via internet bediening, (machine) learning, iot, etc hebben we nu hele mooie manieren om dit soort simpele primaire taken te verbeteren.

Deel 2:
Aangezien we nu veel apparaten zijn die direct via internet te zijn besturen, waarom zouden we dat nog op een analoge manier willen doen? Stembediening is denk ik de helft, op een gegeven moment zal de apparatuur je ook wel wat willen vertellen denk ik. Dit is dan een logische stap.

Al met al is dus de vraag niet: ben je te lui om een schakelaar te gebruiken.
Eerder: Wil je in elke kamer een iPad aan de muur, of gebruik je liever stembediening.
"Waar gaan we heen...."

Netflix vind je wel iets om voor op de bank te liggen zonder naar je tv te lopen en hem op het apparaat zelf te bedienen.
Je neemt de moeite niet om even naar je vast aan de muur gemonteerde telefoon te lopen om te bellen.
Maar bij iets waar je nu (nog) geen nut voor ziet vraag je jezelf af "waar moet dat heen ?"

Zelfs mijn oma van in de 90 zegt dat niet meer! (Behalve als het om geweld en oorlog gaat)
Nou ja, als het echt zo door gaat komen de apparaten straks echt naar je toe en hoef je niet meer van de bank af te komen. Thuis werken, vanaf de bank. Eten bestellen/koken, vanaf de bank. Communiceren via tel/video, vanaf de bank. Straks (over 50 á 100 jaar of zo) kom je dan alleen nog maar van de bank af om je behoefte te doen. ;)
dat maakte wall-e toch een sterke animatie :+
Ok. Ik geloof best dat als je domotica hebt, dat spraakbediening echt een gamechanger is.

Maar ik heb niet zo veel domotica... kwestie van wachten, waarschijnlijk.
Ik vraag me dan wel af hoe lang u, als luie tweaker, bezig bent geweest om al die instellingen in te schakelen op de Homepod ?
Heel nutig voor mensen die een zwaar lichamelijk beroep hebben zoals bouwvakker en stratenmaker, waardoor je als je thuis komt, echt geen overbodige bewegingen meer wil uitvoeren.

Interessant is te vermelden dat het omgekeerde ook bestaat, namelijk de Slimotica. Onderzoek toont namelijk aan dat een toenemend aantal mensen te weinig beweging hebben en dat de meest gezonde lichamelijk inspanning is om de hele dag in beweging te blijven en statische patronen te doorbreken. Dat is gezonder dan bijvoorbeeld veel zitten en dat afwisselen met sport en fitness. Voor die mensen is het juist gezond om regelmatig op te staan om dingen te doen.

Daar is de "Slimotica" voor. Slimotica baseert zich op het principe dat je mensen meer beweging laat uitvoeren door die functioneel in te bouwen in betekenisvolle handelingen. In Slimotica wordt bijvoorbeeld de meeste keukenapparatuur verwijderd. Je zult versteld staan hoeveel je met een mes kan doen en hoe handig je wordt en hoeveel plezier dat geeft. Slimotica probeert de tijd te vergroten dat mensen lichamelijk bezig zijn om ze gezond te houden. Het berust op het RR-principe (Rust Roest).

Een populaire module in de slimotica is HVU (huisdier verzorgen en uitlaten). Ook de module ZVB (zelf voedsel bereiden) is populair. Verder modules als NAV (non-automotive vervoer), BPN (bezoek in plaats van bellen), BPV (bellen in plaats van berichten), RGM (regelmatig grasmaaien), DS (dagelijks schoonmaken), TL (traplopen) enz. Er zijn ontzettend veel slimme modules ontwikkeld in de loop van de tijd.

Slimotica heeft geen speciale hardware nodig maar kan rechtstreeks worden gerund op bestaande biologische hardware. Het is volledig open source en niet gevoelig voor hackers. Het is niet moeilijk maar het wordt wel aangeraden om de handleiding goed te lezen die bij je lichaam komt en wat nodig is om deze in conditie te houden. Dan wordt de waarde van de applicaties vanzelf duidelijk.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken wordt Slimotica juist wel aangeraden aan oude mensen, mensen met lichamelijke beperkingen, ALS patienten en bij andere spierziekten. Slimotica wordt niet aangeraden aan mensen die de hele dag al zwaar lichaamlijk in touw zijn, lees de bijsluiter.

De vader van Slimotica is de Engelsman Alexander Rustinot die ontdekte dat veel apparaten het langst meegaan als ze in gebruik worden gehouden en dit principe op het menselijk lichaam is gaan toepassen. Aanvankelijk bedoeld om overgewicht tegen te gaan. Vandaar ook de naam (Slim is slank).

Dat doet verder niets af aan de waarde van Domotica die lichaamlijk zwaar belaste mensen juist lichamelijk rust wil geven. Ze hebben allebei hun toepassingsgebied.

[Reactie gewijzigd door Elefant op 18 mei 2018 13:59]

De vraag is of er een killer toepassing moet zijn? Zijn we alniet meer tevreden als er geen killer toepassing is? Of is dit gewoon iets dat bijdraagt aan een meer eenvoudig en effecienter leven.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 18 mei 2018 14:53]

Zonder al te veel semantische discussie te hebben, maar de "killer toepassing" is altijd binnen de context van een apparaat zelf.

Bijvoorbeeld, de killer toepassing van een PC was in de jaren '90 de tekstverwerker/office suite. Dat was *de* reden voor mensen om hem te kopen. Als je geen noodzaak tot tekstverwerking had, dan hield het natuurlijk op.

Moet je zoiets hebben? Nee hoor, maar totdat zoiets duidelijk is verwacht ik wel dat het een niche-product blijft.
Misschien schuift het gewoon langzaam binnen in het dagelijkse gebruik.

"Killertoepassing" klinkt wel heel spannend, maar als er een heleboel andere handige, nuttige en leuke toepassingen zijn heb jouw "killertoepassing" helemaal niet nodig volgens mij.
Krijg bij dit soort dingen toch altijd het beeld van mijn mede plaatsgenoten die met de auto 2 km verderop gaan tennissen bij stralend weer.
[...] praatpaal[...]
Deze wil ik alvast nomineren voor het woord van het jaar 2018! :)
Praatpaal is toch een oud woord?! Dat zijn of waren die dingen naast de snelweg voor als je pech had
Ik zie heus wel nuttige functies, zeker in combinatie met andere domotica, maar de ‘killer’ toepassing, die is voor mij nog niet duidelijk.
De 'killer app' zou moeten zijn dat je thuis je iPhone of iPad niet meer hoeft te pakken. Maar zo werkt dat niet, je zit niet op de bank een filmpje te kijken op je HomePod...

Hij heeft overigens wel erg goed geluid!
Als je die vraag aan de homepod stelt krijg je 42 als antwoord.
Ach bij gebogen schermen en 3d tv waren ook een hoop mensen enthousiast en nu hoor je niemand er meer over. Niet dat ik 't altijd weet, nut van e-mail binnen een bedrijf zag ik eerst ook niet zitten.
Hoewel er nu weer bedrijven zijn die e-mail op een dieet zetten.
Ik reageerde vooral op 42 😏
Zolang er nog dolfijnen zijn ;).
Inderdaad.

tot ziens en bedankt voor de vis
Apple Homepod : niet in NL te koop, wel Siri in het Nederlands op iOS/macOS. Je zit vast aan Homekit, waar de keuze niet groot is.
Amazon Echo: te koop via Amazon.com (duurder dan via Amazon.de, anders te koop bij Duitse Conrad, Saturn en Duitse MM), geen Alexa in NL. Veel ondersteuning voor 3rd party (home automation)
Google: aangekondigd voor NL, nog geen NL ondersteuning voor Google assistant, anders te koop in Duitsland (Conrad, Saturn, MM etc). Veel ondersteuning voor 3rd party (home automation)

Ik gebruik een Amazon Echo vooral om lampen aan/uit te doen en bv. als je thuis komt de TV + receiver etc. aan te zetten. Ja is lui, maar gewoon omdat het kan.

Andere toepassingen, zoals dingen zoeken, boodschappen lijstjes, agenda beheren etc.. zie ik het nut van een assistant via spraak nog (niet) van in.

Zeker praten in Engels is soms drama omdat Alexa je niet verstaat bij complexere zinnen, als er veel achtergrond geluid is etc. Praten met een "twang" wil dan wel eens helpen. Bewijst voor mij dat spraakherkenning nog niet steeds niet goed overweg kan met accenten.

[Reactie gewijzigd door loekf2 op 18 mei 2018 07:55]

Apple Homepod : niet in NL te koop, wel Siri in het Nederlands op iOS/macOS. Je zit vast aan Homekit, waar de keuze niet groot is.
Voor de Tweaker is er Homebridge waar je alles wat je kan verzinnen mee aan kan sluiten. Ik heb bijvoorbeeld mijn Homey eraan hangen waarmee ik via Siri mijn KlikAanKlikUit stekkers kan schakelen en kan ook mijn Marantz receiver bedienen.
Afspraken is juist bijzonder handig. Je hebt iemand aan de telefoon (dus je agenda tegen je oor), geeft mondeling even een nieuwe afspraak door en die staat meteen op je foon. TV ook handig. Zeg even tegen Alexa wat je wilt zien (tv moet wel geschikt zijn) Wanneer je naar bed gaat "Alexa turn off everything" (Maak een Everything scene aan). Ik kocht het ding voor de lol, maar ik kan alle s bedienen door een stemcommand. Doet me denken aan mijn vader vroeger, alleen was ik toen het slaafje...
Wellicht dat Tweakers dit wel in hun planning heeft zitten, en dat ze nog heel even wachten tot Google ook NL ondersteuning heeft om een goede vergelijking te kunnen maken.

Hopelijk komt er voor Google Home nog ondersteuning voor Toon als deze ook officieel in NL beschikbaar is, dat zou wel prettig zijn.
Wellicht een beetje off-topic maar ik zou veel eerder apple’s Siri als digitale assistent nemen dan een digitale assistent die van Google, Amazon, of Alibaba is. Volgens mij wordt zo’n digitale assistent in de toekomst het algoritme wat voor jou de de bulk van de aankopen doet. Dan kan je maar beter zorgen dat je persoonlijke digitale assistent niet ook marketing en/of verkoop als doelstelling heeft.
En denk je dat dat Apple het echt alleen maar doet voor de marge op de hardware?
Tim Cook / Apple vind de privacy van hun gebruikers belangrijk. https://arstechnica.com/g...-data-with-third-parties/
Zou het feit dat de pod (zelfstandig) alleen Apple streaming ondersteunt en niet andere streams, zoals Spotify of TuneIn daar niet voor een groot gedeelte debet aan zijn? Je zit zo wel enorm vast aan de Apple archtectuur, in tegenstelling tot b.v. Sonos.
Ook de Google Home en de Amazon Dot ondersteunt alleen betaalde spotify accounts, dus wat is je punt?

Bovendien blijven er genoeg streaming opties over, zoals bv. Tune-In (zeker wel ondersteund door de HomePod), IHeart Radio. Stingray Music en Sirius XM.
De pod ondersteunt dus géén Spotify of TuneIn. Deze services kun je niet aan je pod toevoegen.
Precies! Dat zei ik dus in mijn originele posting.
Als je wilt streamen zijn er goedkopere oplossingen.
Ah. Nu snap ik wat je bedoelt...excuses...je maakt onderscheid tussen streaming en streams...nu weet ik wat het verschil is...
Ik had juist overal erg veel kritiek gelezen dat de homepod enkel en alleen met airdrop en apple music werkte. Dus heeft niet iedereen in huis een iphone / is er een abo op een andere muziekdienst, dan is de homepod al geen goede keuze. Heb reviews gelezen waar de conclusie was, de speaker is qua geluidskwaliteit echt heel goed, maar qua functionaliteit erg beperkt, omdat siri wat verouderd is, meerdere homepods (nog) niet met elkaar verbonden kunnen worden, enkel apple music wordt ondersteund, en bluetooth niet wordt ondersteund op airdrop na.
Airdrop is voor filesharing tussen devices. Je bedoelt Airplay en sinds v2 kan het meerdere speakers aan elkaar koppelen, o.a. HomePods.
Ik probeer dagelijks gebruik te maken van Siri in de auto, in plaats van met de telefoon achter het stuur, maar het is eigenlijk niet te doen. Het zou voor mij reden zijn om de Homepod over te slaan.
Probeer alexa of google assistent eens. Siri loopt flink achter qua functionaliteit en spraakherkenning. Dit komt omdat google bijvoorbeeld de data die ze binnen krijgen van assistent gebruikers anoniem gebruikt om assistent verder te trainen, ze hebben dus een geweldige sloot aan data om hun product beter te maken. Apple doet dit niet, die vinden zoiets privacygevoelig. Resultaat is wel, siri is de oudste spreker, maar ook de slechtste nu.
De Google Assistant staat hier op de verlanglijst voor vaderdag. Ik had 'm eigenlijk al een tijd terug willen kopen, maar het kwam er maar niet van. Uiteindelijk heb ik zakelijk gezien nog steeds niet zoveel aan de Google Assistant in de auto. Mijn werkgever is pro-Apple en redelijk anti-Google (of eigenlijk meer: anti-Android). Wat dat betreft ben ik er wel op achteruit gegaan. Gelukkig mocht ik mijn Chromebook nog wel houden.
Probeer alexa of google assistent eens. Siri loopt flink achter qua functionaliteit en spraakherkenning. Dit komt omdat google bijvoorbeeld de data die ze binnen krijgen van assistent gebruikers anoniem gebruikt om assistent verder te trainen, ze hebben dus een geweldige sloot aan data om hun product beter te maken. Apple doet dit niet, die vinden zoiets privacygevoelig. Resultaat is wel, siri is de oudste spreker, maar ook de slechtste nu.
Apple gebruikt jouw en data van anderen ook natuurlijk om Siri te verbeteren, maar geen data die aan 1 persoon kan gelinked worden.
https://www.fastcompany.c...-endangering-user-privacy
Siri luisterd niet als hij zelf aan het praten is... Zelf gebruik ik Siri heel veel in de auto(whatsapp, bellen, browsen etc), maar ik kan hem niet met mijn stem onderbreken om door te gaan.
Hij moet alles bevestigen met lange zinnen en reageert imho niet altijd even snel.
Ik gebruik het ook met name om WhatsApp berichten in te spreken en te versturen, maar hoe vaak het wel niet voorkomt dat ik uit pure frustratie dan maar de telefoon uit de houder haal en het bericht manueel intyp...
Ja dit. Als die mij nu perfect zou verstaan dan zou ik het nog nuttig vinden. Maar in veel gevallen is het frustrerend.
Dat is dus wel even een shitload voor een eerste halfjaar in alleen VS en VK.
Voor mij zit het precies verkeerd tussen een JBL pil van rond de 100 of échte hi-fi speakers van een paar honderd euro (of meer....veel meer als het moet....). Het is geen impulsaankoop en het is ook geen tijdloze investering. Natuurlijk is een Apple Watch met de zelfde prijs ook maar iets wat vijf jaar mee gaat maar dat is iets wat veel dingen (met LTE) in mijn leven makkelijker gaat maken. Deze speaker (of de concurrenten) geeft mij geen gevoel van een doorbraak.
Concluderen dat een van de producten van een normaalgesproken zeer populair merk een stuk minder goed aanslaat dan de concurrenten. Is dat nieuws? Misschien niet direct want het is al een tijdje bekend en er is al eens een bericht over geplaatst ook. Nu is het echter onderbouwd met wat cijfers, dat is in ieder geval nieuw.

Qua inhoud: ik snap dat het ding minder verkoopt en dat ze ermee blijven zitten. Het lijkt primair een goede kwaliteit speaker (qua geluid veel beter dan de rest) en secundair een digital assistant. Blijkbaar is dat voor veel mensen net verkeerd om. Je krijgt veel geluid voor veel geld, maar mensen lijken juist de assistant te willen. Dan is dit ding prijzig in vergelijking met de alternatieven. Een gebrek aan verbindingsmogelijkheden maakt 'm ook nog eens minder nuttig voor de speaker-functie (hi Spotify) dan gaat de prijs/nut verhouding snel te scheef.

Daarnaast zijn er een aantal vergelijkingen tussen alexa, siri en Google assistant op het net verschenen, waar siri zeker niet het hoogst scoort.

600k verkocht valt me eigenlijk nog mee, gezien de prijs. Ze hebben zich toch uit de markt voor assistants geprijsd maar doen toch nog een beetje mee in de mid to high end netwerkspeaker markt. Dat had ik niet verwacht eigenlijk (gezien de specs van 't ding als enkel speaker).

[Reactie gewijzigd door Bundin op 18 mei 2018 07:24]

Ik heb geen idee hoe de HomePod zich verhoud tot een goede HiFi set, maar weet wel dat je voor goed geluid altijd diep in de buidel moet tasten. Als het geluid echt zo goed is, valt 300 euro best mee.
600k verkocht valt me eigenlijk nog mee, gezien de prijs. Ze hebben zich toch uit de markt voor assistants geprijsd maar doen toch nog een beetje mee in de mid to high end netwerkspeaker markt. Dat had ik niet verwacht eigenlijk (gezien de specs van 't ding als enkel speaker).
Ten eerste, het is het aantal leveringen. Volgens mij staat dat bij Apple ook niet meer gelijk aan verkopen, maar zelfs als dat wel het geval is, dan houdt dat getal ook geen rekening met het aantal retouren.
En ik denk dat dat relatief flink is, als ik bijvoorbeeld op Reddit bij /r/Apple kijk.
Ten tweede, en dat slaat weer op het eerste punt, veel (ex) eigenaren in zulke topics kochten de speaker zonder echt naar de prijs te kijken, maar vonden tijdens het gebruik het apparaat het gewoonweg niet waard.
Geluid was prima (maar niet extreem beter dan de concurrentie) maar het gebruik zelf was veel te beperkend. Zowel qua services (apple only) als qua assistent, want siri loopt zover achter op de rest dat het lachwekkend is.
Dus de initiële prijs bij aankoop boeit veel apple eigenaren niet die in de markt zijn voor zo'n assistent speaker, maar voor veel is het ding (achteraf) de prijs toch niet waard.
Juist bij Apple zijn de leveringen vaak dichter bij het aantal daadwerkelijk verkochte eenheden.

En dat terwijl het niet eens wereldwijd verkrijgbaar is geweest.

Daarnaast doe jij een aanname dat de geluidskwaliteit of gebruik beperkend was terwijl je de ervaringen met de Google en Amazon variant niet vergelijkt.

Daarnaast probeert Apple nooit de meeste aantallen te verkopen dus verkoopcijfers zijn juist niet relevant, Apple geeft altijd een hogere prijs dan concurrenten en is het vanzelfsprekend dat het kwa aantallen minder verkoopt.
Ik maak de vergelijking niet, ik zeg alleen wat ik zie op apple fora zoals Reddit. Daar wordt, als de user het apparaat terug stuurt, vaak gezegd dat de reden vooral het gebrek aan gebruiksgemak is (geen Bluetooth, geen Spotify op een fatsoenlijke manier, etc.) terwijl het geluid niet per se beter is dan de concurrentie (als speaker zoals Sonos).
Siri als assistent lijkt eigenlijk zelden een reden om het apparaat te kopen, wat, gezien de staat van siri, ook niet gek is.
Op fora word zoveel gezegd.

Er zijn ook zat mensen die dat ding kopen maar nooit op fora rondhangen.