Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple HomePod is vanaf 9 februari te koop in de VS en het VK

Apple brengt zijn HomePod op 9 februari uit in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en AustraliŽ. In het voorjaar komt de speaker ook uit in Duitsland en Frankrijk. Wanneer de HomePod naar de Benelux komt, is nog niet bekend.

Klanten in de VS, het VK en AustraliŽ kunnen de HomePod vanaf 26 januari bestellen, meldt Apple. Vanaf 9 februari wordt het product geleverd en is het in winkels te koop. In de VS is de prijs 349 dollar, prijzen voor de andere landen zijn nog niet bekendgemaakt.

Apple kondigde de smarthome-speaker vorig jaar aan tijdens zijn ontwikkelaarsconferentie in juni. Het was eigenlijk de bedoeling dat de HomePod in hetzelfde jaar zou uitkomen, maar de release werd uitgesteld.

De HomePod heeft iets dat Apple 'spatial awareness' noemt en dat informatie over de kamer verzamelt om de muziek daarop aan te passen. Zo gebruikt het beamforming om bepaalde delen van de audio, zoals de stem, bepaalde richtingen op te sturen. Daarvoor heeft Apple een eigen woofer ontworpen, die gecombineerd is met zeven tweeters in de speaker.

In de HomePod zit een Apple A8-soc, dezelfde als in de iPhone 6. Verder heeft de speaker zes microfoons om stemcommando's op te vangen. Gebruikers kunnen daarmee Siri bedienen om bijvoorbeeld muziek aan te zetten, HomeKit-apparaten aan te sturen of vragen te stellen.

Door

Nieuwsredacteur

92 Linkedin Google+

Submitter: martin.dekker

Reacties (92)

Wijzig sortering
Mogen ze Siri wel flink verbeteren, ik weet niet waarom maar krijg geregeld half gebakken antwoorden, of als ik een planning maak voor mijn agenda en duidelijk de dag en datum zegt vraagt hij alsnog voor welke dag.. dubbel werk.

Verder vind ik het design wel mooi. Ook benieuwd spatial awareness ter werking gaat. Lijkt me niet prettig als je rustige muziek luistert maar een hardnekkige telefoon gesprek hebt dat het muziek daarop wordt aangepast :P Maar kan je vast wel uit zetten lijkt me.
Mooi design? Smaken verschillen natuurlijk, maar het is een doos met gaatjes. Ik weet ook niet hoe "mooi" Apple het apparaat anders had kunnen maken, maar om deze nu specifiek mooi te vinden... Er had wel wat meer geborsteld aluminium in gemogen bijvoorbeeld.

Maar goed, als je in het Apple eco systeem zit, zal dit natuurlijk wel een logische keuze zijn voor velen. Ik denk dat hij ook wel weer goed gaat verkopen. We wachten af.
Wat je zegt is ook wel waar over de design. Ik vind het het niet slecht uit zien maar op het eerste gezicht dacht ik dat het gedeelde uit stof bestaat maar dat is eigenlijk ook niet geheel logisch.
Het gehele apparaat is bekleed met een speciaal akoestische bekleding die het klankbeeld niet verstoord en volledig akoestisch doorlatend is. Normaal laat stof bijvoorbeeld geen hoge tonen door en krijg je een heel bass heavy geluid. Dat zou bij de HomePod niet het geval moeten zijn doordat er geen demping plaatsvind in de hoge frequenties.

Daarnaast zijn de speakers tesamen omnidirectioneel, maar wel individueel actief te richten door de horizontale Line-array waarmee interferentiepatronen kunnen worden gemaakt.

De bekleding zorg naast het strakke geÔntegreerde uiterlijk voor een betere geluidsweergave.
Sorry hoor maar, als ik qua design mag kiezen voor dit of die brie met een geiten-wollen sok erom (Google home mini) dan heb ik toch vele malen liever de Homepod in huis staan. Net als dat ik mijn draadloze oortjes liever in een klein wit doosje bewaar dan in een geiten-wollen doosje

(Ik ben niet zo kapot van Googles design keuzes momenteel ;) )
Kan je verzekeren dat Alexa ook af en toe om te janken is. Mijn ervaring is dat Siri vooral de mist in gaat als je engelse termen of namen in Nederlandse zinnen stopt. Drama.

Ik vind 399 euro te duur, vooral als je het afzet tegen bv een Sonos One.
+1 Heb precies dezelfde ervaring idd. Third party ondersteunimg Alexa is wel enorm goed.
Ik denk een vergelijk met de Sonos One niet correct is. Als je de hardware ziet dan is het ergens tussen een PLAY:3 en PLAY:5 in. Natuurlijk krijgt Apple het zwaar tegen de software van Amazon (en Google) maar Apple kennende krijgen ze dat wel voor elkaar.

Een hoop zal afhangen van de geluidskwaliteit. Als die gelijk is aan de PLAY:5 (voor een dergelijk klein doosje verbazingwekkend) dan is de prijs acceptabel. Voor zover bekend wil Apple dit echt als audio in de markt zetten en komen er niet snel kleinere versies van.
Ik heb ( en wil voorlopig ) geen slimme speakers in huis, dus nu een paar echt serieuze vragen:
Wat is de geluidskwaliteit van ťťn zo'n speaker? Moet je er naar luisteren als ie op de salontafel staat? Geeft ie ook een goed geluid?( surround mono? Of komt er iets beters uit?) Moet je er twee hebben voor kamervullend stereo? Of wordt het nooit stereo?
Voorlopig zie ik me mijn Cambridge Audio en de B&W-tjes niet ruilen voor zoiets.
Wat wordt er bij Apple van de privacy? Bij de andere leveranciers van slimme speakers heb ik daar geen enkel vertrouwen in.
qua privacy heb je hier wat leesvoer: https://www.apple.com/nl/privacy/
Het voor jou relevante stuk:
Je persoonlijke gegevens zijn van jou. En van niemand anders.
Telkens wanneer je een foto neemt, een vraag stelt aan Siri of een route≠beschrijving opvraagt, kun je dit met een gerust hart doen. Apple verzamelt namelijk geen persoonlijke gegevens van gebruikers om die door te verkopen aan adverteerders of andere organisaties.
Als ik de huidige stand van de presentatie van de HomePod bekijk en dit vergelijk met een Bose product die net iets goedkoper is (soundTouch 10 §180-210), verwacht een veel beter geluid, terwijl de soundtouch al een behoorlijke impressie achterlaat.
Ik denk dat die van Apple sowieso interessant is voor een flink aantal mensen vanwege het ecosysteem en de ondersteuning voor de Nederlandse taal (momenteel kan je dus enkel Google of Apple kiezen wil je die ondersteuning). Laten we overigens eerst even netjes de reviews afwachten voordat we echt gaan oordelen over zo een apparaat.

Ps die ongein van Engelse namen/termen is pas echt vervelend als je muziek wilt afspelen via Siri... hoe Google hiermee omgaat heb ik geen ervaring maar wat erger ik me aan Siri op zulke momenten
Ehh...Google Assistant doet nog geen Nederlands, toch? Siri is volgens mij de enige die ook Nederlands praat. Moet wel zeggen dat ik van alle assistenten Siri wel het allerbeperkst vindt van wat ze kan en snapt...Alexa en zelfs Cortana doen het beter.

Valt me wel tegen, want heb onderhand weer aardig wat Apple Devices in huis...

[Reactie gewijzigd door JackSparrow op 23 januari 2018 19:31]

Om maar te zwijgen over het feit dat "hey Siri" met enige regelmaat zichzelf triggered tijdens het afspelen van een video op de iPhone zelf. Heeft mijn gebruik van Siri inmiddels geminimaliseerd omdat "hey Siri" niet ongestoord aan kan staan.
Ik gebruik Alexa en Siri gewoon in het engels en dat werkt perfect.

Nederlands is nu eenmaal niet zo lang beschikbaar en dus niet zo uitontwikkeld als engels in spraakherkenning. Daarnaast, 95% van het internet is Engels dus wordt daar de meeste aandacht aan gegeven.

Engels zal bij de ontwikkeling van deze dingen altijd de boventoon blijven voeren.
Ik heb nooit gezegd dat mijn instellingen in het Nederlands staan..
Ik vind dit persoonlijk wederom een volgzaam product, net als Apple Watch. De markt vroeg er om en de concurrentie heeft het, dus maken we het.

Ik zie dit soort apparaten vooralsnog geen groot succes worden. Maar ik heb dan ook geen glazen bol. :)
De prijs is natuurlijk een belangrijke factor. We hebben een paar Google home mini's door het huis gestrooid en het is een verbazingwekkend succes. Het zijn de kleine dingetjes zoals een wekker, cups naar liters omrekenen, een timer voor 8 minuten en het boodschappenlijstje die we het vaakst gebruiken. Vandaar uit wat het een logische stap om de hue lampen te koppelen. Het zou een gemis zijn om het niet meer te hebben.
Zelfde als met Philips Hue. Ik zou niet meer terug willen naar ouderwetse lampen.

Maar mijn Apple Watch zou ik bijvoorbeeld prima kunnen missen. En in die doelgroep schaar ik voor mijzelf zo'n HomePod. Neemt niet weg dat we er wellicht ooit ook ťťn hebben, maar het is voor mij geen product waar ik direct bij launch om sta te springen. Zeker niet voor deze prijs.
De Apple Watch is wel echt een heel goede, gebalanceerde smartwatch. Ik zou eerder zeggen dat Apple nu toonaangevend is in de smartwatch wereld.
Maar het blijft een smartwatch. Dat is jammergenoeg het probleem van het product.
Als ik zo eens naar de verkopen kijk is er helemaal geen “probleem van het product”, zelfs vergeleken met het ouderwetse horloge verkoopt de Apple watch gigantisch.
Een smartwatch heeft op dit moment geen belangrijke usecase, en is een verlengstuk van de smartphone die gezien de adoptie, weinig mensen nodig hebben. Ik woon in het oosten van het land, en zie echt nooit iemand met zo'n ding. Echt nooit. Was een tijdje geleden in san fransisco, en daar had iedereen een apple watch met iphone + extreem lelijke apple accucase (oh de ironie). Dat je daar een paar miljoen mensen zo gek krijgt er 1 op afbetaling te nemen, want de buurvrouw heeft hem ook dus ik kan niet achterblijven, wil niet zeggen dat het een functioneel, nuttig product is. De smartwatch in de huidige vorm is te klein, te beperkt, te onhandig, en het is niet voor niets dat we steeds minder horen over smartwatches.

Let wel, ik heb het hier over smartwatches, niet over fitnesstrackers. Die hebben wel degelijk een usecase.
Dat je daar een paar miljoen mensen zo gek krijgt er 1 op afbetaling te nemen, want de buurvrouw
Haha wat een onzin weer.

Verder heb je kwa usecase natuurlijk gelijk maar gelukkig is dat niet altijd de doorslaggevende factor bij aankopen. Heb ik een leuke sportieve auto nodig voor in het weekend? Absoluut niet! Is het leuk? Zeker weten!

Gewoon leuk speelgoed een smartwatch, niet meer en niet minder en daarmee dient het zijn doel meer dan voldoende.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 23 januari 2018 23:02]

Toevallig een watch 3 besteld, maar na 2 weken terug gestuurd. Ik vind het echt niet veel toevoegen.
Maar dat is Apple natuurlijk altijd geweest. Apple was/is het bedrijf wat bestaande technieken tot in de puntjes verfijnd en dan ineens relevant maakt.

De muis, Mp3 speler, digitale muziek winkel, smartphone, Smartwatch en de tablet het zijn allemaal technieken en/of producten die al bestonden maar door Apple geperfectioneerd zijn en (mede) daardoor een gigantisch succes werden.
Ik vind die vergelijking niet opgaan voor de Apple Watch. De Apple Watch was heel lang in de rumor cycle. Als er iets dat we ondertussen wel weten is dat de concurrentie niet meer anticipeert op Apple producten maar op de Apple rumor cycle. De tijd dat je Apple nog met iets opzienbarend zal zien afkomen licht achter ons. Vroeger was er amper een focus op Apple en kon Apple steeds verbazen. Toen de eerste iPhone werd gelanceerd was er nog niet zo'n rumor cycle waar veel geld word geboden voor zelfs foto van internals. Maar op zich hoeft dat geen probleem te vormen voor Apple. Apple gebruikers kopen niet Apple om de nieuwste gadgets te hebben. Ze kopen Apple om de beste technologie te hebben. Dus als Apple het klaarspeelt om een betere smart speaker te leveren dan slagen ze in hun missie.
Dat doet Apple al jaren en zij weten vaak wel een product neer te zetten wat wel aanslaat.

iPod, iPhone, iPad, Apple Watch zijn echt voorbeelden waarvan zij verreweg niet de eerste waren met het concept maar gelijk zoveel beter dan toenmalige producten dat het toch aanslaat en in de genoemde segmenten marktleider zijn geworden.

Ik verwacht met dit product eerder dat ze de strijd willen aangaan met Sonos dan dat ze Google Home en Alexa als concurrent zien. Daarnaast door het ontbreken van 3rd party stream diensten is dit ook een prima middel om Apple music verder op te dringen aan potentiŽle kopers.
Uiteraard: veel succes van Apple zijn de juiste manier van wat het zou moeten zijn, precies wat je noemt: iPod, iPhone, iPad en Apple Watch. Maar neemt niet weg dat ik vind dat Apple Watch niet onmisbaar is. Dat was met iPod en is met iPhone en wellicht voor velen met iPad anders.

Zo'n HomePod zal in eerste instantie zeker niet overal in huis komen te staan, en al helemaal niet als ze de boel niet open gooien voor externe ontwikkelaars zoals Spotify.
het is een beetje een vaag verhaal bepaalde dingen werken namelijk wel:
I have an iPhone 7 plus and I tell Siri NEXT TRACK and it plays the next song. I tell her PAUSE and it pauses when you want it to play again you say RESUME. They all work with my iPhone. But it has to be those exact words or she tries to use Music app.
Apple en Spotify geven zelf aan dat het helemaal niet zo'n vaart loopt en dat spotify ook gewoon gaat werken op de homePod, maar dan wel vanaf een extern apparaat via Airplay 2:
"We are always working to have Spotify available across all platforms, but we don't have any further information to share at this time," a Spotify representative told Business Insider, pointing out that users will be able to play Spotify on the HomePod speaker by using the AirPlay feature from an iPhone or iPad. Users will control the music by tapping around the Spotify smartphone app, rather than by using verbal commands.

"Third party apps like Spotify would just play music on HomePod using AirPlay 2, as we said back in June," an Apple representative told Business Insider. AirPlay enables HomePod to be used like other wireless speakers.
Ik denk zelf dat dit wel sterker is aangezien je dan gewoon de kamers in Homekit kunt selecteren vanaf je iPhone of iPad om het geluid af te spelen.
Dat is een flinke prijs voor iets wat de concurrent, Amazon in dit geval, voor minder dan 100 dollar kan aanbieden. De integratie en opties lijken ook nog erg minimaal te zijn.

Daarbij lijkt het erop, aan de tekst op de website tenminste te lezen, dat de HomePod alleen iPhone en het Apple eco-systeem ondersteund. Niks mis mee natuurlijk, maar bijvoorbeeld de Alexa ondersteund Android en Apple. Het ziet er naar uit als een typisch Apple product dat het moet hebben van design, fans en het eco-systeem van Apple.

Ik ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen voor de Apple HomePod en of het echt een hit gaat worden.

*edit* De downvotes zijn meteen briljant om te zien terwijl ik onderbouwde kritiek lever.

[Reactie gewijzigd door PorJaxian op 23 januari 2018 17:27]

Amazon ondersteunt al geen Nederlands en geen HomeKit.

Zou fijn zijn als Siri wel Spotify gaat ondersteunen tbh
Siri werkt wel met Apple Music. En Apple forceert zijn eigen ecosystem wat deze speaker waarschijnlijk minder bruikbaar maakt als bijvoorbeeld die van Google of Amazon.
Hmja... heb een google home mini (goedkoop genoeg om te proberen) - maar die ondersteund geen itunes ( loopt op m'n synology )... Cross-vendor schijnt dus een meer algemeen probleem te zijn.

Als de gh-mini iTunes ondersteunde voldeed ie prima aan mijn wensen, nu helaas dus net niet. Van de andere kant vind ik dan de Homepod dan weer te duur ( muziek is leuk, maar dit is voor mij dan weer te high end, lees: duur ).

[Reactie gewijzigd door rboerdijk op 23 januari 2018 22:35]

Maar Google ondersteund wel Spotify, buiten hun eigen Google Play Music. Kijk naar Cortana, zij hebben Spotify geadopteerde en faveur van hun eigen Groove.

Apple doet gewoon veel meer vendor lock-in, kijk naar hun iPhone, je kan geen custom browser instellen, geen default Photo application buiten Photos.
Begrijp me niet verkeerd - ik ben helemaal voor cross-vendor support - dus prima dat google een poging doet. Helaas mis ik (als Apple gebruiker) dus iTunes in de gh-mini... wie weet komt dat nog.

Huidige situatie is
- Homepod: Te duur ( of beter gezegd, deze prijs is het mij niet waard om af en toe muziek te luisteren)
- Google home mini: Spotgoedkoop ( en verrassend goede speech-recognition, naar mijn gevoel beter als siri) maar geen iTunes support. Ik zou best ~100 euro willen uitgeven voor een "zwaarder" model ( maar alleen met iTunes support :)

Dus tja, afwachten dan maar.
Okay, dat is een goed begin, kan nu tenminste muziek van de iPhone afspelen op de gh-mini.

Wat ik eigenlijk zoek is om een specifiek nummer, via de speech recognition ( bij voorkeur die van de gh-mini ) te starten en dat ie dat nummer zoekt in een iTunes library die beschikbaar is op een willekeurige machine op het netwerk. Cross-vender wensen tot het maximale dus :)

Maar in ieder geval bedankt voor de tip !
Ja snap ik ook wel, maar het blijft lastig. Ben zelf wel gek van Spotify en diens aanbod..
Het aanbod verschil van de streaming diensten is minimaal. Je voorkeuren liggen bij de toeters en bellen om het streamen heen. Spotify is overigens wel veruit koploper als je het over het sociale gebeuren hebt (en userbase!) al blijf ik me afvragen hoe lang zo een bedrijf nog kan bestaan met zulke verliezen elk jaar (die nog eens gedekt worden met meer leningen!)

Ik heb zelf overigens gekozen voor integratie dus in mijn gebal Apple music
Ja, ik had echter Spotify al voordat ik alles naar Apple gemigreerd heb :) vandaar ook nog steeds een Gmail account, Gmail Calendars en dergelijken. M'n vrouw gebruikt een Android telefoon (iedereen maakt fouten, zo zie je maar weer...) en het Spotify Family abo staat op haar naam, dus om nou nůg een extra Apple Music account te hebben... meh..
Voor 2 van die diensten betalen is idd gekkenwerk. Ik heb zelf echter geen KPN (want adsl Max 20Mbps) pakket waar je spotify “gratis” bij krijgtndus ik stond wel voor een keuze ;)
Nee, omdat HomeKit van Apple is en Apple dat niet toestaat.
Nederlandse ondersteuning is Amazon mee bezig aldus het resultaat van zoek-opdrachten.
Die Echo’s heb je ook niet voor de geluidskwaliteit .. Apple heeft doorgaans bovengemiddeld goeie DACs in zn toestellen..
Ik heb de Sonos One, die ondersteunt Alexa en Google.
Ja maar dan weer geen Siri :|
"Is amazon mee bezig" is natuurlijk heel leuk, maar bedrijven als Google en Apple hebben dit al jaren voor elkaar. Nederlands is in dat opzicht een heel andere taal dan Engels en is vanwege het feit dat er maar zo'n 50 miljoen nederlandstalige mensen op deze aardkloot wonen (waarbij dialecten het soms net andere talen maken) niet een taal die je snel verwacht.
50 miljoen, eerder rond de 20 miljoen toch?
Ik weet niet in hoeverre je suriname en de eilanden kunt/mag meetellen, maar het is meer dan Nederland en een stukje BelgiŽ. Hoewel vlaams voor een nederlander wel verstaanbaar is is dit voor een computer eigenlijk ook erg lastig vanwege verschillen in uitdrukkingen en sommige woorden.

Iets met paraplu vs regenscherm.
De downvotes zijn meteen briljant om te zien terwijl ik onderbouwde kritiek lever.
Je levert alleen ten eerste kritiek gebaseerd op een foute aanname, namelijk dat dit een "smart speaker" is a la de google home of amazon echo. Dat is niet zo; dit is first and foremost een hi-fi apparaat voor muziek; de smart-functie is secundair. De google en amazon-apparaten hebben die prioriteiten precies andersom.

Ten tweede is je kritiek duidelijk niet objectief:
Het ziet er naar uit als een typisch Apple product dat het moet hebben van design, fans en het eco-systeem van Apple.
Uiteraard zal elk product wat elk bedrijf uitbrengt het in enige mate moeten hebben van reeds bestaande fans, maar dit product is op zichzelf staand ook gewoon een knap staaltje techniek -- net als eigenlijk bijna alles wat Apple produceert. Kijk eens naar de binnenkant van een Apple computer en vergelijk die met een Dell.
Zie het punt niet van dit soort "hifi" speakers.
Een soundbar voor onder de 400 euro voldoet waarschijnlijk beter voor achtergrondmuziek en kan je tenminste gebruiken voor het kijken van tv en film. Koppel die soundbar met een amazon echo dot en je hebt (waarschijnlijk) veel beter geluid (je hebt tenminste echt stereo) en een uitgebreidere assistent vergeleken met wat siri nu kan.
Als ze nou een toslink/hdmi koppelstuk maken dat airplay2 gebruikt...dan zouden (in theorie) 2 homepods een soundbar kunnen evenaren?
Alleen kosten de homepods dan al §800. Dan moet er wel echt goed geluid uit komen om dat waard te zijn, zullen maar eerst op de reviews moeten wachten of het wat is of niet.
Dat is waar. Geluidskwaliteit is afwachten, voordat ik ze aan zou schaffen zou ik ze absoluut willen horen. Wil niet zeggen dat wat ik in de winkel hoor, representatief voor thuis is. Echter de speakers in mijn 55" Samsung 4k tv (gewoon §800,- modelletje) zullen altijd minder klinken dan twee homepods gok ik zo }>
Ik ben dan wel benieuwd hoe "Hi-Fi" dit gaat worden. Ik ben nog niet van dit soort speakers tegen gekomen die mij echt achterover doen slaan van geluidskwaliteit. Vaak is het best "Ok" zoals bijv. Sonos of Heos, maar echt super, nee dat niet.
Ik ben dan wel benieuwd hoe "Hi-Fi" dit gaat worden.
Ik ook, en de rest van de wereld met mij want 't ding is nog niet te krijgen. Maar het is in de markt gezet als hi-fi, en daar werd bij de presentatie ook specifiek aandacht aan besteed (tov de amazon en google apparaten.)
Opzich logisch. Voor de meeste mensen is OK ook goed genoeg. De echte liefhebber kan beter een merk kiezen wat voor audiokwaliteit gaat in plaats van hippe home assistent.
Maar als je dan kijkt naar dit als Hi-Fi apperaat primair. Dan mist Apple weer de flexibileit.
Google assistant, en Alexa zijn gewoon te gebruiken door 3rd parties.

Zo komt Sony, Sonos, Bose en w.s veel meer andere (lees. De Hi-Fi merken) met speakers meer gericht op audio primair. Maar nog steeds met een goede smart/assistant implemtantie ernaast.
En laten we eerlijk zijn, Apple is leuk en aardig (heb hier zelf een i7 MBP) - maar als ik een volgende Hi-Fi apperaat zou kiezen, zou Apple nooit een merk zijn die ik zou overwegen.

[Reactie gewijzigd door lithiumangel op 23 januari 2018 19:37]

Wanneer Apple hiermee goed geluid levert vergelijkend of beter dan Sonos een je zit in het eco systeem, dan kan het aantrekkelijk zijn. Primair richt Apple zich hiermee ook op Audio en is het smart gedeelte extra. Sonos en Bose slaan momenteel dezelfde weg in.
Google en Amazone richten met hun speakers primair op het smart gedeelte, dat moet het grote verschil zijn.
Volgens technische bronnen is het ook wel een mooi stukje techniek wat Apple hierin heeft gestopt en wat zeker onderscheidend is van veel andere merken.

Uiteindelijk moeten de reviews het uitwijzen.
Je hebt helemaal gelijk en maakt goede punten.
Ik stel me mening bij op het feit dat het inderdaad lijkt dat dit meer gericht is op audio dan "smart".
Dat is niet helemaal een eerlijke vergelijking denk ik, Apple richt zich met dit product ook op audiokwaliteit en daar betaal je dan ook voor.

Denk dat je dit het beste kunt vergelijken met de Google Home Max, die toch ook zo'n $399 kost (ex BTW neem ik aan).

Verder heb je wel gelijk dat dit flinke prijzen zijn, mij zul je ze ook nog niet zo snel zien kopen.

Als je iets dergelijks wilt en geen problemen zou hebben met het gebruiken van de Google assistant kun je beter zelf een speaker kopen die je bevalt met een Google Home Mini en een Chromecast Audio en zelf een goed klinkende spraakassistent bouwen.
De 2e generatie echo levert prima audio kwaliteit af, ik ben er zeker van overtuigd dat de HomePod een hogere kwaliteit gaat hebben dus ik zie je punt wel.

Uiteraard is het aan mensen om de keuze te maken en de afweging te maken.
Dit is niet correct, Amazon heeft nog geen concurrent in dit segment, Google wel dat is de gelijk geprijsde Google Home Max.
Dat is een flinke prijs voor iets wat de concurrent, Amazon in dit geval, voor minder dan 100 dollar kan aanbieden.
Dat is eenvoudig als je verlies mag maken op de levering van de speaker en hoopt dit goed te maken door hogere verkoop op Amazon.com.
Dat is een flinke prijs voor iets wat de concurrent, Amazon in dit geval, voor minder dan 100 dollar kan aanbieden. De integratie en opties lijken ook nog erg minimaal te zijn.
Amazon heeft niets onder de 100 dollar die je kan vergelijken met deze hardware. In feite heeft Amazon niets wat je ermee vergelijken kan. De Google Home Max is de enige die in de buurt komt en die is tegen de $400.
Echo dot voor 54 euro hangen aan het geluidssysteem wat bijna iedereen toch al heeft staan. Waarschijnlijk in veel gevallen betere kwaliteit en minder beperkt.
Dat zou betekenen dat ik zo'n apparaat in de buurt van mijn receiver zou moeten plaatsen (die netjes in de kast staat) en daar dan een kabel naartoe zou moeten trekken. Een apparaat als de echo dot wil ik daar juist niet in de buurt hebben staan, omdat dat juist een onhandige plek is waar verstaanbaarheid een issue kan zijn. Ik ga echter geen ellenlange kabels trekken om toch bij die receiver te komen.
Als je reviews leest horen de microfoons prima alles in een kamer te horen als hij bij de tv staat. En hij kan ook via Bluetooth verbinden wanneer dat makkelijker is.
Bluetooth en audio kwaliteit... Nouja dan hoef je het eigenlijk weer niet te doen natuurlijk.
Ligt aan de gebruikte codec. Maar voor achtergrondgeluid is er niks mis mee.
Mijn receiver heeft geen BT ondersteuning (dus zou ik nog een goede adapter moeten kopen) en hij staat in een gesloten kast. Als ik daar de dot neerzet gaat ie het echt niet doen.
Dan leg je de dot op de kast en koop je een kabel van de dot maar de receiver toe voor 5 euro. Zie het probleem niet.
Welk deel van gesloten kast heb je gemist? Het gaat gewoon niet werken. Daarnaast kan ik die Dot dan niet bekijken. Dit soort apparaten zijn al eerder in opspraak geraakt doordat een knop niet goed werkte en de boel dus always on was.
Je receiver verbindt draadloos met je speakers? Heeft een draadloze stekker voor stroom?
Je receiver verbindt draadloos met je speakers?
Nee dit zit netjes weggewerkt in de muur waarde kast aan vast hangt.
Heeft een draadloze stekker voor stroom?
Ook dat zit dus netjes in de muur.

Dat ding hangt op twee meter hoogte dus zelfs al zou ik er een kabel achterlangs kunnen krijgen dan staat die dot op weet ik het wat voor hoogte stof te happen en moet ik steeds de receiver aanzetten om er wat mee te kunnen (want die staat standaard natuurlijk uit ivm warmte ontwikkeling in die kast).

Deze issues heb ik allemaal niet met iets als een HomePod.
Dus je geluidssysteem staat 24/7 aan? En hoe bedient die Echo dot dan het volume van je geluidssysteem? Het is een goedkope workaround die wel kan werken maar ook zijn beperking heeft :)
Sneu voor je downvotes inderdaad..... Anyway ik ben helemaal niet van Apple maar op ťťn of andere manier spreekt het ontwerp mij enorm aan, vraag me dan ook gelijk af hoe de andere merken die al een tijdje de markt domineren het onder motorkap voor elkaar hebben. Buiten tweakers lees ik niet veel over gadgets maar volgens mij hebben de concurrenten niet een soortgelijke ontwerp foto laten zien. Hier laat ik mij natuurlijk graag in corrigeren :)
Misschien is de doelgroep gewoon anders. Mij boeit een smart speaker niet zo. Wat mij wel interesseert is een vervanging voor mijn stereo. CD's en mp3's zijn obsolete geworden en als je dan eens gaat kijken naar "de stereo" van de toekomst dan is er nu niet echt iets dat me zegt van "dit is nu eens de stereo van de toekomst". Dat gevoel heb ik dan weer wel bij de HomePod. Niet dat ik er van uitga dat morgen iedereen een HomePod in huis heeft maar het zal wel een smart stereo zijn.

Wat Amazon brengt is in mijn ogen een totaal ander product. Wat Amazon brengt is eigenlijk een supermarkt in je huis. Ik zie daar wel potentieel in maar ik denk dat een speaker dan niet de beste oplossing is. Ook Google slaat volgens mij de bal mis. Siri in een bakje is niet iets waar ik op zit te wachten. Dat heeft dan weer een te hoog geek gehalte (genre google glass).

Kijk je naar wat Apple brengt dan gaat het over muziek. Muziek is emotie en daar vallen mensen voor. Ik ga er vanuit dat de klank fenomenaal gaat zijn en dan is de prijs te verantwoorden. Al denk ik wel dat Apple verzwijgt dat je er twee gaat nodig hebben voor een echt fenomenale klank en het dus $700 gaat kosten voor een deftige smart stereo.

[Reactie gewijzigd door monojack op 24 januari 2018 14:35]

Ik wacht eerst wel rustig af hoe het zich ontwikkelt/verbetert. (Zal ook wel moeten als je 'm in Nederland wil kopen.)
Ben erg benieuwd naar de ontvangst van deze speaker door de eindgebruikers, zeker gezien de huidige adoptie van de andere 2 platforms door veel merken...
Als de Homepod kwalitatief net zo werkt als Siri op mijn 6s dan skip ik hem...

Tweakers testpanel, snel bestellen en reviewen die handel!
Je moet het product wel begrijpen voor je een beeld kan krijgen van wat het ontvangst zal zijn. Het is niet of Siri werkt zoals op je iPhone dat het ontvangst zal bepalen maar hoe die speaker klinkt. Siri zal perfect werken om muziek te bedienen. Muziek is dan ook het selling point niet Siri.
Een product begrijpen is wat de meeste Tweakers binnen hun interesseveld wel kunnen denk ik zo. Aangezien mijn interessegebieden domotica en mobiele tech zijn denk ik dat dat begrijpen wel snor zit :) :) (no offence) _/-\o_

Voorlopig baseer ik mijn oordeel dan ook niet alleen op een demo van Apple zelf.
Ik wil het apparaat in ' real live' zien werken en door de gewone mensenmens bediend. Voice controlled apparaten zijn nu eenmaal vrij uitdagende zaken gezien de diversiteit van stemgeluid. Ik heb t eerste 1,5 jaar (als in vanaf t eerste moment) van het Homey product gezien en dat was een kansloze exercitie qua voice control. Fantastisch concept maar voice was echt een no go. Was dan wel niet een voice controlled music centre maar in de basis toch echt wel hetzelfde. Kijk hoe lang t geduurd heeft voordat ze zijn waar ze nu zijn, dankzij de grote community!
Met dit Apple product zal er meer geÔntegreerd gaan worden dan alleen maar met muziek, getuige de Homekit ontwikkelingen, ze moeten wel. Dat er knap geluid uit zal komen geloof ik wel. Er zijn meerdere speakers in deze prijs categorie die dat kunnen. Dat is dus niet de uitdaging.
tav Siri; Dit werkt gewoon slecht op mijn telefoon (en voorgaande iphones) vandaar het vergelijk. Moet te hard spreken en te vaak herhalen.
Ik denk als ik ergens 350-400 euro voor neerleg dan verwacht ik persoonlijk dat t gewoon functioneert, zeker als t uit de koker van Apple komt. Vandaar t Tweaker test/review verzoek.. mijn 2 eurocentjes..
Siri werkt tegenwoordig toch perfect als je normaal Nederlands praat?
Hoe moet ik dit opvatten ?
Wel ik ben een Belg en toen Siri in het Nederlands kwam was dat NL-Nederlands en dat was wel bizar omdat ik het versta als jij Pizza tegen mij zegt, ik hoor nauwelijks het verschil met hoe Nederlanders dat zeggen toch kreeg geen enkele Belg het klaargespeeld om Siri "Pizza" te doen verstaan tot we door hadden dat jullie eigenlijk Pitza zeggen. Maar zoals ik Nederland ken spreken jullie allemaal verschillende dialecten en sommige zijn onverstaanbaar voor mij. Vast ook zo met onze dialecten. Ik weet niet waar je vandaan komt maar je Nederlands is misschien niet verstaanbaar. Misschien woon jij aan de Belgische grens en zeg je bijvoorbeeld ook Pizza ipv Pitza of woon je aan de Duitse grens en spreken ze daar nog anders. Nu Siri BE-Nederlands verstaat verstaat Siri dus ook gewoon Pizza en werkt Siri perfect.

Als Siri je niet verstaat is er een probleem met ofwel je toestel of hoe je Nederlands praat. Ik heb een iPad gehad die mij ook niet verstond. Als ik al geen ervaring had met Siri had ik niet geweten dat de microfoon defect was.
Best goedkoop!
Zal denk ik 399 euro in Nederland worden
Ik heb eerder het idee dat dit een slimme speaker is dan een assistente met een stem. Ofwel, goede audio met extra features. Voor HomeKit en dergelijke is Siri namelijk prima en de presentatie die ik zag ging vooral over de audio en hoe de speaker de akoestiek inschat.
Precies. Dat is hoe Apple het ziet.

Probleem is dat de klanten het wellicht anders zien. Die zien een smartspeaker als Amazon en Google die maakt (met al hun klonen als de Sonos Play:1 etc). Zie hier de reacties van tweakers die dese hardware ook niet zien zoals Apple het bedoelt. Dat belooft niet veel goeds want tweakers weten meestal wel wat van gadgets! Apple heeft nog wat werk te doen.
Wat Apple denkt hoe ik het ga gebruiken maakt me relatief weinig uit.

Ik heb een google-home mini en moet zeggen dat ik onder de indruk ben van de speech-recognition. Zoiets als "Hey google, play "I'm only happy when it rains" from youtube on holodeck ( = een chromecast )" werkt prima - begint direct met spelen...

De reacties van Siri daarentegen naar mijn gevoel beduidend minder. Dankzij de tip van Snake kan ik nu met "Glider" ook muziek op de gh-mini afspelen met mijn iPhone ( kwaliteit is wat mij betreft goed genoeg, zeker voor de prijs)... Enige wens die nog open is om met voice-recognition muziek van een iTunes-library op het netwerk te starten... Als dat mogelijk is, zou ik ook nog wel een duurder model kopen van google...

Als Apple vindt dat ik Audiofiel ben en dat dan 400 euro moet kosten.. tja. ( en ik zit in het apple-ecosysteem!)
Ik blijf het maar spooky vinden. Een apparaat wat met het internet verbonden is en continue alles opneemt en verwerkt om er een "huiskamer" profiel van te maken.

Nee is niets voor mij.
Het 'verwerkt' alleen iets zodra je het aanroept. Ja; het verwerkt lokaal vanalles, maar daar blijft het dan ook bij..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*