Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Release Apple HomePod lijkt nabij na FCC-goedkeuring

Apple lijkt binnenkort te gaan starten met het verkopen van de slimme speaker HomePod. De benodigde goedkeuring van de Amerikaanse waakhond FCC is inmiddels verkregen, waardoor de levering in principe van start kan gaan.

MacRumors ontdekte dat de FCC onlangs zijn goedkeuring heeft gegeven aan de HomePod. Alhoewel dit niet direct iets hoeft te zeggen over het uitbrengen van de slimme speaker, merkt MacRumors op dat Apple de iPhone X eveneens kort na de FCC-goedkeuring uitbracht; hier zat destijds ongeveer een maand tussen. Uit eerdere geruchten zou tevens blijken dat de fabrikant de HomePods inmiddels naar Apple heeft verscheept, wat erop duidt dat een release wordt voorbereid.

Apple zelf had al te kennen gegeven dat het de eerste HomePods begin dit jaar zou uitleveren aan zijn klanten. Aanvankelijk had dit al vorig jaar moeten gebeuren, maar er ontstond enige vertraging bij de release. Een precieze releasedatum heeft het bedrijf uit Cupertino overigens nooit genoemd.

De HomePod is een slimme speaker die moet gaan concurreren met Google en Amazon, die met respectievelijk de Home en Echo al slimme speakers op de markt hebben gebracht. De variant van Apple is voorzien van de spraak- en informatiedienst Siri, en werd tijdens het WWDC-congres aangekondigd.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

21-01-2018 • 12:04

137 Linkedin Google+

Reacties (137)

Wijzig sortering
Straks is de homepod nog sneller in Nederland leverbaar dan de google home max. Het moet niet gekker worden.
Tja, beide apparaten die ik niet in mn huis wil :+

OT: de functionaliteit is natuurlijk zeer veelbelovend, dit gaat ooit de standaard worden in elk huis. Welke assistent het dan ook wordt. Weet iemand of er ook gewerkt wordt aan goeie NIET cloud-based assistenten? Die de voice data gewoon binnen je huis houden?
En dan wil je de spraakherkenning lokaal doen? Dan heb je geen $35 slimme speaker maar een behoorlijk zware computer nodig. Als je spraak niet nodig vindt dan kan je net zo goed een bluetooth speaker gebruiken.
Dan heb je een apparaat wat het ook nog blijft doen als de fabrikant er geen zin meer in heeft.
Homepod heeft een processor dus kan hij vast wel sommige taken zelf doen.
Stemherkenning gebeurt serverside. Gezien je het apparaat zo bedient, is de facto dus alle gesproken informatie serverside beschikbaar. Als ze het goed doen, werken sommige applicaties dan weer wel client side: je zegt "wat is mijn saldo", apple cloud zet dit om in een commando en de ING app op jouw eigen homepod vraagt vervolgens het saldo op. Nevertheless, ik wil pas zo'n ding als ie alleen voor het broodnodige verbinding maakt. Maar dat ben ik.
De huidige praatpalen sturen je spraak pas weg zodra het code woord gezegd is (Hey Google bijvoorbeeld), dat is al veel vuldig bewezen met applicaties als Wireshark enz.

Een praatpaal in je huis is dus niets anders als een app op je telefoon. Zodra je de informatie nodig hebt wordt het internet pas gebruikt.
Dat weet ik. Maar het ontcijferen van wat je zegt na "hey google" of "hi siri" oid, wordt serverside gedaan. Ik beweer nergens dat je een "always-on" microfoon in je huis neerzet, alleen dat er spraakinformatie wordt doorgestuurd, die ik liever lokaal geanalyseerd zou zien. Met de huidige speech-to-text zou dat geen grote concessie op kwaliteit hoeven zijn.
Maar wat is daar het probleem van dan?

Als je een app start en de “commando’s” daar doet is dat toch precies hetzelfde, dan gaan ze ook naar de cloud en terug?
Hij bedoelt dat nu bijvoorbeeld Apple niet hoeft te weten dat hij zijn ING saldo wilt weten.
Dus:
Hey Siri, wat is mijn saldo ---> speaker... analyseert het lokaal....--> ing app wat is mijn saldo? --> Siri: je hebt nog 20 euro.

In plaats van:
Hey Siri, wat is mijn saldo --> Speaker..stuurt het naar Apple Cloud--->Apple cloud analyseert het en stuurt het terug---> Siri opent ing app--->Siri: je hebt nog 20 euro.

Hij wilt dus niet dat bij elk commando er verbinding wordt gelegd naar de cloud. Zo kan Apple niet zien hoevaak en/of wanneer jij commandos "invoert".

Of de spraakinformatie goed genoeg lokaal kan worden geanalyseerd is natuurlijk de vraag.
Oke goeie uitleg maar ik vraag mij dan nog steeds af wat hier het probleem van is, stemmen zijn veel te generiek om daar later personen aan te koppelen puur gebaseerd op klank.

Met anonieme registratie heb ik verder geen probleem overigens i.c.m. de huidige status van Apple en privacy, zeker niet als dit het product verbeterd.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 21 januari 2018 17:19]

Het zal ook niet puur gebaseerd worden op klank. Denk aan het AppleID,IP adres,context van de vraag/commando,locatie,tijdstip.

Anonimiteit is denk is sowieso heel erg ver te zoeken in deze wereld, en dat is waarschijnlijk ook de reden dat @Monochrome liever een lokale service heeft dan een cloud based service.

Een beetje hetzelfde verhaal als Netflix vs DVD/Downloaden.
Sommige mensen willen niet dat een bedrijf weet dat jij om 19:48 The Titanic bent gaan kijken en om 20:23 een WC pauze hebt genomen.
Of dat je zaterdag 8 afleveringen van Orange is the new black hebt gekeken.

Die willen zelf bepalen welke informatie zij delen met derden. Geanonimiseerd of niet.
En jij denkt dat Apple niet weet hoe vaak jij de ING-app opent?
Tuurlijk weten ze dat wel!
Daar ben ik het helemaal met je eens.
Maar dat wilt niet zeggen dat ze het OOK met de speaker moeten doen.

Plus denk ik dat de spraakinformatie een stuk persoonlijkere informatie is dan "piet drukt op ing app".
Wat is er persoonlijker aan : Piet (id 123) zegt: "Open de ING app en vertel mij wat mijn saldo is"
vergeleken met:
Piet (id 123) opent ING-bank op 21-1-2018 om 17:03:30 en voert commando X uit. En sluit app om 17:03:59
Omdat je een opname van je stem meestuurt zodat het geanalyzeerd kan worden in de cloud. (Denk ik? Misschien niet een simpel audioformaat maar ze moeten het toch analyseren).

Wat veel persoonlijker is dan een druk op het scherm. En de tijden worden bij de speaker niet weggelaten.

Stel: Ik pak jouw telefoon en open daar de ing app en vraag mijn saldo op. Dan heeft Apple geen idee of jij of ik de app heeft geopend.(Passworden/Camera buiten beschouwing etc)

Bij een spraakopname kan dat heel gemakkelijk gezien mijn stem waarschijnlijk heel anders is dan die van jou.
Nee, weet Apple niet.. alleen de ontwikkelaar weet dat.. tenminste als jij die gegevens laat verzenden.
Apple houd statistieken bij die ontwikkelaars in iTunesConnect kunnen inzien. Echter geef jij als eindgebruiker in iOS bij de eerste keer starten op of je dat soort analytics met Apple wilt delen of niet. Doe je dit niet, weet Apple en de ontwikkelaar* het ook niet.
Bij mijn apps is het zo'n 25% van de gebruikers die hun data niet deelt. Wel weet je dus het percentage mensen dat de data NIET deelt, dus kun je redelijk eenvoudig een goede schatting maken van de absolute aantallen van verschillende statistieken :+

* niet via iTunesConnect. Natuurlijk bouwt vrijwel elke ontwikkelaar Google Analytics in zijn app, wat je via Apple zijn privacyfunctie niet uit kunt zetten oid.

[Reactie gewijzigd door Menesis op 21 januari 2018 21:17]

Hoe bedoel je dat je Google analytics niet kunt uitschakelen in een app? Is het inbouwen van dergelijke functionaliteit niet in strijd met de policy van Apple?
nope. Wel moet je een privacylinkje weergeven in de AppStore dat naar jouw privacyverklaring linkt.

[Reactie gewijzigd door Menesis op 22 januari 2018 15:38]

Bizar.... goed om te weten.
naja, zelfde met websites toch? Eigenlijk zijn websites veel erger als je cookies en supercookies erbij betrekt.
Die blokkeer ik zoveel mogelijk en donder ik regelmatig (lees: minimaal dagelijks) weg. Dus op die manier heb ik er grip op.
Relevante uitleg hiervan op redding, ietswat technisch. https://www.reddit.com/r/.../?st=JCOWNHL5&sh=c595ddee
If Google Devices Only Start Listening Once You Say "Okay Google", Then How Do They Know When You Say "Okay Google"?
Dat gebeurd lokaal had ik begrepen, net zoals bij Amazon Alexa en binnen iOS.
Een soort van "Ene oor in, andere oor uit" methode. Hij luistert continu maar doet daar niets mee (aantoonbaar niet versturen in ieder geval), zodra hij het code woord hoort veranderd dat pas.

Te weinig tijd om nu dat hele draadje door te lezen maar misschien wordt dat ook wel daar genoemd

Edit: Dit laat zien wat ik bedoelde http://labs.sogeti.com/google-home-spying/

[Reactie gewijzigd door Donstil op 21 januari 2018 16:06]

Allemaal leuk en wel, maar mij Alexa hier begint soms dingen te roepen, zonder dat het code woord is gezegd. Dus er kan altijd iets gestuurd worden, zonder dat er iemand expliciet "alexa" zegt.
Er is natuurlijk een heel groot verschil tussen "Mijn praatpaal luistert mij af, alles gaat naar de cloud" en "Mijn praatpaal verstond iets verkeerd en dacht daarom Alexa te horen", dat tweede gebeurd immers lokaal en laat merken dat het gebeurd is door het terugkoppelen van geluid en het knipperen van de ring.

Dat eerste is erg kwalijk (maar gebeurd dus niet) het tweede is op te lossen met betere spraak herkenning.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 21 januari 2018 17:21]

En toch gaan er dus onbedoelde audio fragmenten naar de cloud. Want alles wat er daarna gezegd wordt gaat toch naar de cloud. Of het nou onbedoeld is of niet, er gaat potentieel privacy gevoelige informatie naar de cloud. Daar moeten mensen toch bewust van zijn. En zeggen: er wordt alleen opgenomen na het code woord, is op dit moment nog niet correct. Want zolang dit niet 100% accuraat is, heb je dus alsnog een probleem. Nog niet gesproken over bugs zoals bij Google het geval was, dat er data werd verstuurd ook al deed de gebruiker niets.
Natuurlijk maar dat is nog steeds een aanzienlijk verschil "Mijn praatpaal luistert mij af, alles gaat naar de cloud" wat vaak onterecht en niet onderbouwend beweerd wordt.
Maar laten we eerlijk zijn het is maar een kwestie van tijd voor iemand door heeft waar er beveiligings- risico's in deze apparaten zitten en ze weet te gebruiken. Naar mate ze meer gebruikt worden wordt die kans alleen maar groter.
Maar dat geld voor alles in ons leven natuurlijk, van de voordeur sleutel tot aan de praatpaal en alles ertussen met enige soort van beveiliging.
Amazon's Echo devices respond to particular keywords and record audio from a few seconds before, during and after "hearing" one of the words. They will often record accidentally in response to non-keywords. It's possible Bates' device recorded what happened in the run-up to Collins' death.

http://uk.businessinsider...ernational=true&r=UK&IR=T
Ik denk dat er dus meer wordt doorgestuurd.
Dus er is nooit spionage aangezien Wireshark = TRUE een TRUE-boolean toekent aan variabele Wireshark.

Je bedoelt wellicht onderstaande?
if($wireshark == true)
Nou ik weet niet hoe bekend je bent met netwerken enz maar Wireshark is zeker wel betrouwbaar.

Verder iets met Aluminium hoedjes enzo.
Wireshark of andere netwerkanalyse is wel degelijk zo transparant uit te voeren dat het niet te detecteren is...
De preprocessing en standaard commando's werken offline ook. Het lijkt me dus aannemelijk dat er redelijk wat offline gebeurt.
Vaak zijn het de taken waarbij je wat snelle informatie wil opdoen, de taken waarbij er een wat lastigere query gestuurd moet worden naar Apple's servers. Dat wil zeggen dat omwille van snellere reactietijd van de Siri-client, er vaak dus data naar apple gestuurd moet worden.

De iPad, iPhone en Apple-TV hebben ook een redelijk sterke processor, en die doet dit soort dingen ook niet lokaal.
Dit is echter speculatie van mijn kant, maar ik zie niet zo snel een verandering in dit opzicht bij zo'n datagigant als Apple.
Het komt eindelijk wel naar iOS las ik laatst. Siri kan dan wat basic taken van het apparaat doen zonder internetverbinding.
Homepod heeft een processor dus kan hij vast wel sommige taken zelf doen.
Dat heeft natuurlijk elke slimme speaker he? Anders was het gewoon een domme speaker. Maar spraakherkenning zal altijd serverside gaan.
Volgens mij was Essential met een speaker bezig die de boel offline houdt. Behalve wellicht software updates.

Edit: deze: nieuws: Essential introduceert slimme speaker die veelal via lokaal netwerk w...

[Reactie gewijzigd door xs4me op 21 januari 2018 12:25]

Kijk eens naar https://snips.ai :) Draait al op een Pi, maar je moet zelf een speaker/microfoon verzorgen.
Mja je kunt op een Raspberry Pi iets installeren wat iets soortgelijks doet. Die processing is lokaal maar dus ook beperkt door wat je zelf configureert en per applicatie moet gaan instellen. Of dát nou echt handig is.. voordeel is wel dat je een handjevol microfoons in je hele huis kunt hangen zonder dat je aan die éne speaker gebonden bent.

Of dat praktisch ook haalbaar is? Nooit geprobeerd.
Tja, dan kan je ook maar beter niet meer bellen en internetten want dat gaat allemaal via buitenshuis.
Ja, want dat is precies hetzelfde. Wat een onzin.
Wat een saaie dag kies je uit om appels met peren te vergelijken
Welke appels en peren? Het gaat allemaal om communicatie techniek die steeds slimmer en slimmer moet worden. Met stand-alone systemen kom je niet heel ver.
verbaasd mij niets. Wat is er wel fatsoenlijk verkrijgbaar van Google in Nederland?
Op hardware gebied dan..
Waar? :+
Oh, je bedoelt zoekresultaten.
Google Wifi is volop verkrijgbaar in het wild..
WiFi en Chromecast... that's it. Hun telefoons, tablet, bestaan al een tijdje. Nog steeds nergens officiëel te krijgen. Google Home ook nergens te bevinden.

Dat terwijl zover ik weet alle Apple producten ook in NL officieel te koop zijn. Dus nee het verbaast mij niets dat homepod eerder verkrijgbaar is.

[Reactie gewijzigd door Tweakwondo op 21 januari 2018 19:12]

Behalve de Watch met eSim erin. Maar da's meer omdat de NL providers nog niet helemaal snappen hoe eSim werkt, helaas..
Zelfde geldt voor de Amazon producten.
Amazon is dan ook niet officieel beschikbaar in Nederland geloof ik.
https://www.amazon.nl/
Verscheping vanuit de Duitse Amazon, binnen 1 dag (voor prime members).

Edit:
Hmm, voornamelijk literatuur zie ik. Valt weer tegen.

[Reactie gewijzigd door Geim op 21 januari 2018 21:53]

AI zonder Cloud kan niet. Alleen met een neural engine kun je lokaal wat intelligentie inbouwen zoals ook de nieuwste processoren hebben.

AI is per definitie Cloud gebonden.
Niet perse. Volgens mij indexeert iOS en macOS je foto's lokaal op basis van de inhoud. Als je vraagt om alle foto's weer te geven waar katten op staan bijv.

Het schijnt dat die data niet naar Apple toe gaat maar lokaal afgehandeld wordt.

EDIT: op de site van Apple:
When you search your photos, all of the face recognition and scene and object detection are done completely on your device.
EDIT 2: tenzij je dat bedoelt met 'wat intelligentie' lokaal inbouwen natuurlijk :)

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 21 januari 2018 15:54]

De AI assistent zit niet op je smartphone. AI bouwt niet alleen een steeds groter wordende centrale database op maar wil ook op elk device dezelfde AI kennis hebben om je van dienst te zijn.

Als alles lokaal wordt opgeslagen zou de AI assistent van je smartphone een totaal andere zijn die dan die op je tv of in dit geval de smart speaker. Dan heb je voor elk device een ander AI assistent. Werkt niet.

Het mooie van IOT en een AI assistent in de Cloud is dat je assistent je overal kan volgen en je herkent vanaf elk apparaat.

Wat lokaal zoeken betreft gaat het hier meer om intelligentie op basis van een neural engine in de processor. Dezelfde die faceherkenning doet. Dat zijn ook geen zaken die je in een cloud nodig hebt.

De smart speaker is meer bedoeld voor besturing.

[Reactie gewijzigd door Toni Balloni op 21 januari 2018 16:01]

Dát klopt. Maar feit is dat ook binnen cloudomgevingen AI niet 'standaard' is. Siri heeft een ander beeld van mij dan Google, Amazon en Facebook dat hebben.
De cloud is gewoon een computer ergens anders, natuurlijk kan dat ook wel lokaal.
Nee dat kan niet lokaal. De software die de AI assistent aanstuurt maakt gebruik van steeds groter worden de databases en complexe software. Kan niet lokaal voor een IOT.

Daarbij als je via je auto een opdracht geeft aan je AI assistent heb je toch een assistent in de Cloud nodig. Hoe roep je de asisstent op die thuis op je computer staat vanuit je auto of vanaf je smartphone als je buiten de deur bent.

IOT moet via een Cloud en bij voorkeur met 5G.
Valt mee hoor, tijdens het leren is het redelijk groot vanwege de trainingsmaterialen maar er is geen reden om de AI niet te kunnen draaien op een wat kleinere computer als het trainen een bepaald punt heeft bereikt.

Je hoeft niet het complete neurale netwerk op te slaan.

En trouwens, wat vroeger een cloud qua computing was is nu een iPhone.
Cloud toepassingen en data zijn overal bereikbaar. Een smartphone niet.
Totaal verschillende entiteiten.

Jouw smartphone wordt als IOT device onderdeel van de Cloud. Jouw smartphone wordt steeds minder belangrijk als device.
Als je het lokaal hebt, is het altijd bij je. Ik snap je vergelijking niet echt.
IOT is een netwerk van alle devices die je hebt. Ze zijn straks allemaal met elkaar verbonden en delen 1 en dezelfde AI assistent die in de Cloud zit.

De Cloud is de server waar alle info is opgeslagen en waar de AI assistent zit. Jouw smartphone is 1 onderdeel van dat hele netwerk.
De HomePod komt voor als nog niet naar Nederland.
Dat niet alleen, maar Siri snapt out of the box al gewoon Nederlands. Weet niet of Google dat al zo ver doorgevoerd heeft. Alexa en dat mormeltje van Microsoft in elk geval nog niet.
Volgens mij is Google er op dit moment mee bezig. Een vriend gaf aan dat er onlangs vacatures waren voor Nederlandse zaken, Google zoekt ook iemand met humor. Siri zal straks niet de enige zijn die grapjes maakt.

Wel spijtig voor Google gebruikers, veel van het bedrijf is er niet in Nederland, of Nederlands.
ik bestuur mijn telefoon iig gewoon in het nederlands en krijg ook antwoord in het nederlands. ook mijn auto reageert netjes op "ok google" commandos in het nederlands.
Kan iemand mij uitleggen wat op dit moment in Nederland de meerwaarde van zo'n slimme speaker is?
Werkelijk geen flauw idee, vind het zelf onzin om zo'n ding in huis te hebben die nog meer informatie kan doorspelen aan Apple/Google/Amazon (afhankelijk welke speaker je hebt).

Toegegeven: ik heb een smartphone, ze hebben toch alles al :P Maar om dan nog een apparaat te hebben waar je tegen aan kunt lullen - beetje overkill.

Ik zou zeggen dat het weer iets nieuws is waarmee ze zooi aan consumenten kunnen slijten om vervolgens de komende jaar elk jaar een nieuwe versie van kunnen verkopen (even better and slimmer!) etc etc..

Volgende stap is een but plug met integrated Siri of Alexa en heart rate sensor :P
Met een verschil tussen de drie genoemde fabrikanten: Google voegt de gegevens toe aan zijn profilering waarschijnlijk en Apple doet dat niet. Je betaald waarschijnlijk de hoogste prijs maar qua data zit je daar wel redelijk veilig en dat is voor mij persoonlijk het belangrijkste. Ik betaal graag een hogere prijs voor een apparaat als ik daarvoor minder privacy hoef op te geven. Hoe het zit met Amazon en de datavergadering weet ik niet.

edit: kleine typefoutjes

[Reactie gewijzigd door South_Styler op 21 januari 2018 16:45]

Elk bedrijf doet aan profilering op het moment. Ik werk op het moment aan een opdracht bij een producent van keuken inbouwapparatuur die aan profilering doet. Ze zetten profielen op door middel van de gegevens die ze verzamelen door het product registratie programma. Vervolgens wordt dit aan een aantal open databases gelinkt en voila, compleet profiel van klanten, waar ze wonen en mogelijke andere klanten die nog geen product van hun hebben.
Als je denkt dat Apple niet aan profilering doet is het wel beetje naďef...
Apple doet wel aan profilerig voor product verbetering en gebruikersstatistieken maar geeft je bij setup expliciet de keuze om dit uit te zetten. Daarnaast zijn ze vrij transparant over het gebruik van de gegevens. Iets wat Google niet echt is.
Maar google is dan weer niet transparant in wat ze precies verkopen, voor welke doeleinden en aan wie. De voorwaarden zijn dusdanig vaag omschreven dat er geen concrete voorbeelden gegeven kunnen worden van de scope.

Daarnaast heeft google er een handje van om de “accept” knop heel groot en opvallend te maken en de knop voor andere opties om de boel wat in te perken als een gewoon linkje met een vrij vage naam.

Komt nog bij dat er een groot verschil is tussen gegevens achteraf wissen of helemaal niet versturen. Zo maken veel sites gebruik van googles recaptcha element, maar ook die zit vol met tracking. Dit zodat je tussen websites niet steeds die captcha hoeft te doen. Echter worden hier ook analytics cookies bij ingeladen die niet functioneel zijn binnen die scope en die kan je niet weigeren. Zonder harde blokkade op google diensten kan en zal google dus altijd enige informatie opslaan en verkopen ook al ben je alleen akkoord gegaan met functionele cookies bijv.
Google verkoopt je leeftijd zoekresultaten alles etc. door onder een encrpyted alias daar zijn ze heel duidelijk in.

Accept knop groen en de reject greyed-out ja dat doet iedere ontwikkelaar, ik en hoop menig ander IT'er leest eerst wat er in de (fout)melding staat voordat die op OK klikt.

Alle maar dan ook alle websites hebben tracking, Tweakers 9gag, je bank, bol alle publieke websites hebben tracking.

Ik adviseer iedereen dan ook 5 add-ons en gebruik is niet je echt naam onder alle profielen.

JE accepteert het zelf dus mogen zei je gegevens gebruiken er zijn omwegen om dit tegen te gaan maar de eerste stap ben jijzelf.
Google verkoopt je leeftijd zoekresultaten alles etc. door onder een encrpyted alias daar zijn ze heel duidelijk in.
als ik het statement van @COW_Koetje bekijk dan valt dat best wel mee hoe duidelijk ze daar in zijn. Heeft google nog andere pagina's waar meer informatie staat?
Accept knop groen en de reject greyed-out ja dat doet iedere ontwikkelaar, ik en hoop menig ander IT'er leest eerst wat er in de (fout)melding staat voordat die op OK klikt.
mja, groen en greyed out vind ik dan ook nog acceptabel. Dan is er in ieder geval duidelijk dat er nog een knop is. Op dit screenshot is duidelijk wat ik bedoel met het "normale linkje" en ik vind dit niet duidelijk genoeg cq misleidend.
Alle maar dan ook alle websites hebben tracking, Tweakers 9gag, je bank, bol alle publieke websites hebben tracking.
Klopt, maar op nederlandse websites hebben we wel cookiemuren die dergelijke tracking tegen zou moeten gaan. Als ik aangeef dat ik geen tracking wil, dan zou dit mij niet moeten belemmeren toch de website functioneel te kunnen gebruiken. Op het moment dat google's recaptcha wordt gebruikt (functioneel), dan worden er ook tracking cookies ingeladen. Terwijl je eigenlijk alleen een openbare cookie wil hebben die zegt "ja je bent een mens" heeft google hier ook in staan waar dit dan wordt gebruikt en houd het daar ook allerlei statistieken van bij die je niet kunt weigeren (omdat het verpakt is als functionele cookie). Sterker nog, als je dit blokkeerd dan werkt het gewoon helemaal niet en kun je dus daadwerkelijk bepaalde functionaliteit (contact formulier) niet gebruiken: https://github.com/google/recaptcha/issues/155
Ik adviseer iedereen dan ook 5 add-ons en gebruik is niet je echt naam onder alle profielen.
Welke 5 add-ons dan? En je naam niet gebruiken is niet per se handig voor tracking. dat wordt immers op technische basis bijgehouden door tracking dmv site bezoek en of je bent ingelogd of niet. Heeft niet per se iets te maken met privacy gerelateerde problemen door technische implementaties (dmv tracking cookies bijv), maar alleen door handmatige acties naar jouw internet gebruik (door bv overheden en opsporingsinstanties).
JE accepteert het zelf dus mogen zei je gegevens gebruiken er zijn omwegen om dit tegen te gaan maar de eerste stap ben jijzelf.
Nee helemaal niet. zoals ik in mijn voorbeeld al aangaf is het heel normaal dat websites recaptcha gebruiken en dit loopt via Google.com. Google weet dus zelfs zonder tracking cookies al dat ik een website bezoek die geregistreerd is voor recaptcha. Bij ieder verzoek wordt er een key gestuurd die google verteld vanaf welke website je komt, en dat houden ze bij uiteraard. Er is dus geen manier om zonder functionaliteiten te slopen dit soort tracking te voorkomen anders dan die website niet gebruiken.
Misschien moet je toch beter zoeken dan

https://www.apple.com/nl/privacy/

Staat expliciet in dat ze geen gegevens verzamelen om deze te verkopen en dat het delen van gegevens opt-in is (afgezien van crashreports en usage stats wat bij installatie opt out is). Heel anders dus dan de statements van google en MS.

edit:
en hierbij het transparantierapport ten aanzien van opvragen van persoonlijke gegevens door overheden : https://www.apple.com/nl/...ent-information-requests/

Staat gewoon direct vindbaar op de site.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 21 januari 2018 19:50]

Dat was de vraag dus totaal niet, de vraag is waar het in godsnaam nuttig voor is.
Apple en Google leveren allebei een advertentiedienst, daarbij is profilering extreem handig (en hoe gedetailleerder het profiel hoe hoger de waarde uiteraard). Amazon is een groot handelshuis, die hebben zéker baat bij een intelligente speaker.
jij bent zeker een van deze personen in dit filmpje :+
Goed filmpje! Zelf heb ik ook een telefoon waar ik nauwelijks op kijk. Ik had er zo in gekund. En de mensen in het filmpje zijn ook niet ongelukkiger dan de hipsters die wel 4g hebben volgens mij.
Nou ik hoor (of lees online) gebruikers van Amazon Alexa en Google home geregeld zeggen “Als je er geen hebt weet je niet wat je er mee moet naar zodra je er een hebt wil je niet meer zonder”.

Maar op papier lijkt de use case inderdaad wat beperkt.
Maar op papier lijkt de use case inderdaad wat beperkt.
Ik hou van leuke gadgets, maar ik leef tegenwoordig nog met veel plezier (en zonder het idee iets te missen) zonder slim horloge, slimme thermostaat en slimme speaker, en ik verwacht ook niet dat die snel gaan komen.
Ja misschien houden de kopers van die product groepen net wat meer van gadgets dan jijzelf :)

De smartwatch die je aanhaalt heeft trouwens de zelfde uitwerking als de SmartSpeaker. Heb je hem niet dan denk je niets te missen, heb hem hem wel dan wil je niet meer zonder.
Dan moet ik die dingen maar niet gaan kopen, straks kan ik niet meer zonder!
Dat zeiden we vroeger ook van de stofzuiger :P
De stofzuiger vervangt de bezem. De wasmachine vervangt het met de hand wassen. De vaatwasser vervangt het met de hand afwassen.

Een slim horloge vervangt een dom horloge. Dat domme horloge kan heel goed wat ik wil: mij laten zien hoe laat het is. Er moet elke 2 jaar een nieuwe batterij in. Dat vervangen door een apparaat wat elke nacht aan de lader moet lijkt me geen vooruitgang!

Een slimme speaker vervangt een domme audio-installatie. Alhoewel... die van mij is best goed, 5.1 geluid, en kan analoge en digitale bronnen luisteren, die ik met een app op mijn telefoon kan bedienen. En dat zonder dat ik 24/7 word afgeluisterd!

Met andere woorden: stofzuiger en wasmachine zijn onmisbaar, en hebben weinig nadelen, sommige smart gadgets zijn misbaar en hun nadelen maakt dat ze in mijn ogen nog meer misbaar zijn.
Een slim horloge vervangt een dom horloge. Dat domme horloge kan heel goed wat ik wil: mij laten zien hoe laat het is. Er moet elke 2 jaar een nieuwe batterij in. Dat vervangen door een apparaat wat elke nacht aan de lader moet lijkt me geen vooruitgang!
Als het daar bij zou blijven niet nee. Een Smartwatch kan echter een stuk meer dan alleen maar dom de tijd weergeven. Of dat het dagelijks (of om de dag) opladen rechtvaardigt moet iedereen voor zichzelf bepalen. Ik doe daar echter niet moeilijk over. Het opladen van mijn producten, Smartphone, Macbook en Smartwatch gebeurd gewoon als ik zelf ook "aan de lader ga", kleine moeite groot gemak overdag :)
Bezem VS stofzuiger

- bezem werkt milieuvriendelijk zonder stroom
- bezem heeft geen stofzuigerzak die je moet vervangen
- bezem maakt geen takkeherrie
- bezem heeft minder ruimte nodig in de kast
- bezem maakt geen katten bang (lekker boeiend, maar toch)

Kortom: de bezem is beter dan de stofzuiger.
Als je je alleen focust op de voordelen van de bezem, moet ik je zo gelijk geven ;)
Maar als je de nadelen erbij haalt, wordt het wellicht anders:
- Bezemmen duurt langer dan stofzuigen
- Stofzuigen werkt ook onder laag meubilair
- Bezem schuift stof op, in plaats van het weg te halen zoals een stofzuiger doet
- Stof opgevangen door een stofzuiger gooi je triviaal in de prullenbak middels de stofzak
- Bezem zorgt voor meer opstuiven van stof (slecht voor mensen met klachten op dat vlak), dan stofzuigers (hoewel die dan wel met de juiste filters moeten zijn uitgerust)
- Stofzuigen kan - met sommige apparaten - ook vocht en ruig afval verwijderen
- Stofzuiger heeft minder moeite met spinnewebben
- Stofzuiger heeft minder hoogte in een kast nodig bij het opruimen ;)

Je was trouwens nog in ieder geval deze nadelen vergeten :P
- Stofzuigers hebben (meestal) een beperkte reikwijdte
- Stofzuigers (dat 'slede'-deel) blijven nogal eens haken achter een meubelstuk of zitten op andere manieren in de weg

Kortom: ze hebben beide hun voor- en nadelen.

Hoedanook, het is met al dit soort apparaten zo dat de nieuwe en oude versies hun voor- en nadelen hebben. Het smartwatch voorbeeld is een makkelijke; vaak laden is niet erg handig als je vooral een smartwatch wilt, ipv een smartwatch.

De smartphone is echter bij nog maar weinig mensen weg te denken uit hun leven, maar dat gold ook al (bij een kleiner deel?) voor de mobiele "dumb" phone en voor die tijd al voor (een nog kleiner deel?) de telefoons via vaste lijnen.

En zo zijn er nog wel meer smart-producten die mogelijk gaan floppen of zich juist blijken te bewijzen, of wellicht al niet meer weg te denken zijn.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Heb een Amazon Echo Dot....de vrouw vond het onzin, maar zij gebruikt hem nu vaker dan ikzelf. Enige 'nadeel' is dat alles nog in het Engels gaat, maar ja...dat wordt vanzelf opgelost.
Het zou handig kunnen zijn als je al veel Apple producten heb?
Wij hebben wat ikea lampjes en wat andere automatisering (niet heel veel) en nu met je het via je smartphone doen of via de apple remote (turn upstairs light of, open netflix etc.. etc..)
wellicht hoef je dan niet meer je remote of smartphone te pakken.

Ik denk met all van dit soort zaken, je vindt het handig of niet... Echt noodzakelijk uiteraard nog niet?
Noodzakelijk niet maar Siri om m'n Tradfri lampen te besturen is wel érg praktisch.
HomeKit/HomeBridge waarschijnlijk, daarbij schijnt het zich best te kunnen meten met andere draadloze (hifi) speakers in zijn prijs categorie. Dus I guess muziek.
Bij deze moet dat dan vooral het geluid zijn. Je kan hem evengoed als een Sonos Play alternatief zien. Dat is de meerwaarde. Dat extra spraak assistentie etc is inderdaad niet iets wat voor iedereen wat toevoegt.
Moet ook niet puur vergeleken worden met slimme speakers van Amazon, waar de nadruk vooral ligt op Alexa. Bij de Homepod lijkt veel meer de nadruk op geluidskwaliteit te liggen met daarbij Siri.

De vraag is dus waarmee je hem gaat vergelijken. Sonos of Echo
Ik zie het primair als een hifi systeem uitbreiding op me Apple TV 4k. Slimme speaker is secundair, daar geloof ik ook niet zo in.
Gebruik Siri tegenwoordig veel om mijn Hue te bedienen, dus deze kan wel eens van pas komen.

Alleen wordt ik wel een beetje moe van het feit dat Siri niet een combinatie van talen aan kan. Puur Nederlands is onmogelijk omdat hij veel artiesten niet kan herkennen, puur Engels is lastig omdat hij dan weer moeite heeft met de namen in mijn adresboek, idem met Spaans als ik mijn navigatie wil besturen als ik in Spanje ben.

“Hey Siri, what are the openinghours of the B I J E N K O R F?” “I found a bitchenkorf close that is rather expensive, is this what you mean?”
Dat is lastig gezien sommige woorden in verschillende talen verschillende betekenissen hebben.
Ik snap je punt, maar denk niet dat dit probleem groter is dan het voor mij bijna onbruikbaar maken van Siri. :) Ik heb vrienden waar ik alleen Nederlands of alleen Engels mee spreek. Gezien de meeste Nederlanders in mijn netwerk ook Engels spreken heb ik Siri in het Engels staan. Bijvoorbeeld BIJENKORF kan ik dan niet uitspreken tenzij ik het uitspel, ook straatnamen en Nederlandse namen niet,

Eenvoudige oplossing, ook voor jouw punt, zou een sleutelwoord zijn die mij laat schakelen. "Hey Siri, navigate me to Prinsengracht which is a Dutch name". Zo kom ik in ieder geval niet aan bij pizzabakker Jules Thin Crust...
Nederlandse Siri op de Apple TV is helemaal een drama. "Films van Steven Spielberg" => "Dit zijn de resultaten voor Stiefen Spielburk"
Ik zet standaard alles in het Engels. Puur omdat alles eerst in het Engels uitkomt en dan pas in het Nederlands.

Bij spraakherkenning is dat anders. Zowel alexa en siri hebben moeilijkheden met mijn adresboek. Alexa stelde ook een resto voor ergens in Amerika.

We huidige siri is wel al een pak beter geworden maar met sommige namen weet hij echt geen blijf. Het is zelfs zo erg dat veel mensen een engelse bijnaam hebben gekregen omdat mijn AI geleerd heeft dat Siri dat beter snapt. Straatnamen zijn ook een ramp.


Omdat mijn vriendin van Hongkong is heb ik voor de grap eens siri in het Cantonees gezet en fluisterde zei zinnen in men oor die ik dan luidop herhaalde. Wonder boven wonder verstond Siri al mijn klanken van de eerste keer :)

Alexa werkt dan weer erg goed op een afstand. Zelf als de muziek luid staat. Wonderbaarlijk. Ik mis nog killer apps maar als het van mij afhankt stuurt siri/alexa mijn huis aan en praat ik ermee. Inspiratie om te koken, iets bijbestellen, temperatuur in het huis verhogen/verlagen, kookwekkertje opzetten op 5min enz. Niet alles moet met voice maar ik hou van nieuwe interfaces en ik hoop dat als ik oud en versleten ben dat AI dan ver genoeg staat dat het dan al lang geen gadget meer is maar een echte levensverbeteraar.

Voorlopig zal de geootste meerwaarde van een smart speaker nog de speaker zelfs zijn :) alexa en spotify werken voor mij ok, Siri nog niet getest.
Ik heb mijn Hue systeem geprobeerd te bedienen met Siri. In 1 woord: drama. Nu Alexa, stukken beter. Ik kan me haast niet voorstellen dat Siri op de HomePod beter zal werken.

Het prijskaartje wil ik het al niet eens over hebben, dat zal richting de EUR 450,- gaan?
Ooh wat werkte daar zo slecht aan dan?

Ik heb ook “slimme” lampen in mijn huis (ca 25, Hue en Ikea) en heb ze allemaal in HomeKit zitten. Werkt uitstekend met Siri eigenlijk.

“Zet de lampen in <insert kamer> aan”
“Dim de kampen in <insert kamer> naar 50%”

Opdrachten als Kleur, kamers aan/uit, specifieke lampen aan/uit, themperatuur van mijn thermostaat het gaat allemaal prima eigenlijk.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 21 januari 2018 13:01]

Ik heb de Ikea lampen ook maar ik krijg het nog niet voor elkaar om de drie thema-kleuren van mijn witte lampen met Siri aan te passen. Hoe doe jij dat?

Verder vind ik wel dat ze me vaak slecht verstaat. En ik wacht echt met smart op een Siri-Spotify vriendschap, beetje jammer dat Apple alle muziekvragen alleen maar in Apple Music wil oplossen.
Ooh dat is een goeie vraag. Dat ga ik morgen even proberen.

“Zet de woonkamer dressoir lamp op Groen” werkt bijvoorbeeld wel prima. Maar met de wit tinten heb ik dat nog niet geprobeerd.
Warmer en kouder is het waarschijnlijk
Moet je het echt nog eens proberen want het werkt echt prima tegenwoordig. Alexa is wellicht iets soepeler, maar het verschil is nu minimaal.
Ik heb juist precies het tegenovergestelde. Alexa wil het vaak fout hebben of precies hetgeen doen wat ik niet wil. Siri heeft het tot nu toe telkens juist, plus het is Nederlands wat het net wat makkelijker maakt.

Voor de overige zaken doet Alexa het overigens wel heel erg goed, maar om de een of andere reden wil ze het niet juist hebben qua kamers en instructies
Hier ook geen enkel probleem met Siri. Heb via Homebridge op een Raspberry Pi zelfs een paar DLink smartplugs eraan hangen, m'n Philips TV, Synology NAS, PS4 en ICY thermostaat (van Essent) en alles hangt in Homekit en reageert nagenoeg feilloos.
Slimme speakers hebben nu nog niet echt meerwaarde. Het zijn meer 'speeltjes' of 'gadgets'.
Denk wel dat ze tijdelijk zijn.

Als ik in de slaapkamer ben en de airco aan wil zetten moet ik nu eerst naar de woonkamer lopen om aan de slimme speaker te kunnen vragen om de airco aan te zetten.

Toekomst is dat je tegen veel meer devices kunt praten. In elk device zit een microfoon en de centrale AI client. Je kunt dan zowel aan je koelkast, de wasmachine de tv in je voorkamer, slaapkamer of camera in de garage en ook je auto vragen om in de woonkamer de airco hoger te zetten of je moeder een bos bloement van eur 35,- te sturen.

Met het toenemen van het aantal intelligente devices in huis zal de functie van de slimme speaker an sich meer en meer verdwijnen. Het zal 1 van de vele slimme devices zijn.
Klopt. Hoewel dat nu voor een groot deel je smartphone al is. Maar een huis waarbij elke kamer individueel op opdrachten kan reageren - "doe het licht aan" terwijl ik in de keuken ben levert een ander resultaat op dan wanneer ik in de garage sta - zou echt ideaal zijn.

Geofencing net zo. Ik heb dan wel een iPhone en qua home automation kun je leuke dingen met geofencing doen, maar m'n vrouw heeft nog een Android toestel dus dan houdt dat al op. Ja, ik kan de verwarming op 15* zetten als ik de deur uit ga, maar als zij thuis is zit ze te vernikkelen van de kou binnen de kortste keren. Da's ook niet alles.