Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Apple verlaagt productie iPhone X van 40 miljoen naar 20 miljoen stuks

Volgens een nieuw gerucht heeft Apple de productie van de iPhone X bijgesteld naar twintig miljoen exemplaren in het eerste kwartaal van dit jaar. Bij de release in november zou het bedrijf nog de verwachting hebben gehad veertig miljoen exemplaren te produceren.

Het gerucht is afkomstig van de Japanse zakenkrant Nikkei, die niet expliciet benoemt waar de informatie vandaan komt. Apple zou zijn leveranciers van de halvering op de hoogte hebben gesteld. De krant schrijft dat de beslissing is ingegeven door lagere verkoopcijfers dan verwacht. Dat zou gelden voor markten als Europa, China en de VS. De productieaantallen voor andere toestellen, zoals de iPhone 7, 8 en 8 Plus, zouden ongewijzigd zijn gebleven.

Apple bracht de iPhone X in november uit met een startprijs van 1159 euro. De smartphone onderscheidt zich van eerdere toestellen door zijn oledscherm, dat volgens Nikkei bijdraagt aan de hoge prijs van de telefoon. Een functie die op andere iPhones ontbreekt, is bijvoorbeeld het ontgrendelen met behulp van Face ID.

De beslissing om de productie te halveren zou ook gevolgen hebben voor leveranciers die onderdelen aan Apple hebben geleverd voor de iPhone X. Nikkei meldt verder dat Apple overweegt de productie van modellen met een oledscherm voor later dit jaar te verlagen ten gunste van toestellen met een lcd.

Door

Nieuwsredacteur

579 Linkedin Google+

Submitter: AnonymousWP

Reacties (579)

-15790499+1205+214+30Ongemodereerd180
Wijzig sortering
Snap de strategie ook niet echt. Ik heb een iPhone 6s (welke opzich nog prima voldoet). Overstap naar iPhone X is te duur en de overstap naar de iPhone 8 heeft voor mij geen meerwaarde (in ieder geval niet qua scherm). Dus ik snap dan ook niet wat Apple van mij als klant nog verwacht; in mijn omgeving zie ik dit niet anders.
100% mee eens.

Mijn 6s is nu bijna 2.5 jaar oud en voelt nog "als nieuw". Draait de actuele versie van iOS en is zo snel dat ik net verlang naar een betere CPU. Alleen de 16GB geheugen zou een reden kunnen worden om te vervangen voordat hij kapot is.
16 GB geheugen is een giller in 2018. Helaas kun je niet eens een SD kaartje erin dumpen. Zelfs budgettelefoontjes hebben al gauw 32 GB. En als je offline wat videos wilt kijken (met bijv Netflix) of een leuke muziekverzameling hebt, heb je dat zo vol. Het is en blijft triest dat Apple met price fixating veel winst op opslag maakt.
Met de opkomst van streaming diensten is er eigenlijk weer wat minder storage nodig. Offline Netflix? Uurtje voor in het vliegtuig, de rest is online :) En het elimineren van de 32-bit builds heeft wat ruimte opgeleverd. daardoor is het nog werkbaar. Maar het is natuurlijk veel te weinig. 16GB had ik ook in mijn iPhone 4 anno 2010.
Probleem is dat je X GB aan apps kwijt bent, en dat lijkt steeds meer te worden.

Ik hou niet van streamen. Ik wil het gros offline, en dan af en toe op Spotify een wild nummertje offline. Heb 6 GB/maand (betaal er ook geen drol voor 12,50 + onbep bellen/SMS) maar gebruik slechts 1 GB. Terwijl Netflix/Prime afleveringen van series wel offline staan opgeslagen op m'n 32 + 64 = 96 GB. Heerlijk genot. Bovendien kost het ook nog 'ns minder juice.

Streamen is leuk, maar een last defense.
Hier kan ik me helemaal in vinden. Mijn vriendin kreeg een nieuwe Iphone 8 van haar werk als opvolger van de 6s. Het gebrek aan verandering/verbetering viel haar tegen. De Iphone X is voor mij, puur naar het apparaat gekeken een grotere stap vooruit. Helaas ook het prijskaartje. Ik kan me daarnaast ook nog voorstellen dat mensen denken "ik wacht nog wel een jaartje, dan pas koop ik de Iphone x als de opvolger er is". Helaas geen "afgeprijsde" Iphone X als er volledig gestopt wordt met de productie.
Tja de verbeteringen zijn ook een beetje op in smartphoneland. De camera's zijn inmiddels op een goed niveau beland, alles draait snel genoeg, is waterdicht en de grootte van bezels interesseert de meeste mensen echt niet. Dus het verschil tussen een Iphone 7 of 8 is gewoon klein.
Precies de smartphonemarkt is verzadigd. Veel meer cpu en ram heb je niet meer nodig.
Dat is toch wel het cliché van de computer- en telefoonmarkt sinds zo'n beetje het begin. Over een jaar merk je ineens dat je AR, 4k of {insert nieuwe hype hier} toch meer nodig heeft dan je eigen telefoontje aankan.
Dat is maar net of ik AR of 4K of insert ander hype hier daadwerkelijk ga gebruiken. Ik doe veel op mijn 7+ maar om nou te zeggen sjonge jonge wat doe ik veel meer dan wat ik op mijn 5S deed, neuh, Tis dus maar net waar je behoefte ligt en wat je zelf eist.
'Tuurlijk, maar dat wil niet zeggen dat het gebruik van de mensen om je heen niet verandert ;)
De markt verzadigd dus niemand heeft een smartphone nodig.

Of het product wordt volwassen en bevat dus alles wat Je kan bedenken en kan weinig verbetert worden ;/)

Welke van de bedoel je 😂😘
Jammer dat je zo'n reactie plaatst. Mensen maken fouten maar hun teksten blijven vaak begrijpelijk. Als je dan toch iemand zijn bericht analyseert doe het dan goed. Hij herhaalt wat mkools24 zei, dus vergat hij hoogstwaarschijnlijk het woordje "is" (geen 'dt' fout). Daarnaast maakt hij een fout met "verbetert" en vergeet hij het woord "twee". Er is nagenoeg niets onbegrijpelijks aan zijn tekst, >99% van de mensen maakt fouten in de reacties die ze plaatsen. Zeker in de tijd van smartphones en het bestaan van 'autocorrect' of functies die invoer automatisch aanvullen.

edit: hoogstwaarschijnlijk toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door quarescientia op 30 januari 2018 14:49]

Ik wacht tot mijn 5s geen updates meer krijgt, dan koop ik het weer het Apple vlaggenschip, dwz de opvolger van de X. Kan het toestel zakelijk verkrijgen met aftrek van telefoonbudget en gebruteerd komt het toestel dan op iets van 450 euro netto
De iPhone 8 is op zich een goede telefoon, maar het design ervan bestaat al enkele jaren.

De kans is groot dat dit design volgend jaar wordt verlaten. Dan zit je na een jaar met een telefoon met een verouderd design.

De X prachtig, maar die prijs....

Als ik een iPhone zou kopen zou ik ieg tot volgend jaar wachten op een betaalbaar model met modern design.
De 8 en zeker de 8+ is een mooi toestel, als je van een wat ouder toestel (bv de 6 of ouder)... Niets mis mee, ik gebruik naast mijn X nog een 6 en die kan qua design nog prima mee imho.

Ik ben wel een beetje terug gekomen van het Plus design. Te lomp als toestel om mee te bellen, te groot in je zak. Aardig voor op de bank. De X is voor mij de ideale combinatie qua scherm en case afmeting.
Wat Apple van je wil... je centen ! Blijkbaar is men ditmaal dan toch op (tegen) een plafond gestoten.

En voor de klanten die wel de centen hebben kunnen ophoesten is het zo dat ze waarschijnlijk heel wat jaren (meer dan ooit) gaan willen doen met hun toestel... ook Apple zal dus moeten beseffen dat groei niet blijft duren.
Zijn genoeg klanten die ieder jaar het nieuwste model willen hebben hoor. Blijkbaar slleen niet genoeg.

[Reactie gewijzigd door d-russo op 30 januari 2018 07:08]

Als je zo een telefoon koopt, dan koop je een telefoon boven je budget.

Snap het nooit, mopper je ook dat een BMW of Tesla veelste duur is en alleen op je geld uit zijn?

Ieder zijn budget. Een iPhone X is in de markt gezet voor de BMW en tesla rijder en die maken zich veel minder druk om de prijs. Dus gaat daarom echt niet langer met zijn telefoon willen doen. Wel is door de prijs de markt kleiner en hebben ze zig vergist in het ondrerscheiden vermogen van de X.

Maar de manier hoe je zegt dat ze uit zijn op je centen klinkt denigrerend en daarom lijkt het als of jij je beter voelt dan Apple gebruikers en dat is jammer

[Reactie gewijzigd door xbeam op 30 januari 2018 00:52]

Er is ook nog zoiets al een prijs/kwaliteit verhouding. Het maakt niet uit hoe dik je portemonnee is, gevoelsmatig hebben dingen een waarde. Er zijn heel weinig mensen die het echt niet uitmaakt hoe duur iets is. Je wil waar voor je geld, ook bij luxe producten, wat een iPhone X zeker wel is. En ik denk dat Apple hierbij de consument iets heeft onderschat bij de prijsstelling van de iPhoneX . Als ik om mijn heen kijk zie ik een grote groep iPhone gebruikers die normaal gezien altijd keurig mee upgraden naar het nieuwste model, maar dit keer toch hun telefoon nog maar een extra jaartje of twee langer houden. Hij werkt immers nog prima, een upgrade brengt (te) weinig verandering en is schrijnend duur.
Je vergeet dat Apple dit jaar ook de iPhone 8 heeft uitgebracht. Ook voor het komende jaar zou de strategie die weg blijven uitgaan: een vernieuwing van de modellen in (twee) verschillende prijssegmenten. Dat is niets bijzonders, want de concurrenten doen dat allemaal en bieden "upgrades aan" in vele prijssegmenten.
Eens je meer dan 200 miljoen telefoons per jaar verkoopt, wordt het onvermijdelijk om meer modellen aan te bieden (in verschillende prijsklassen) als je nog verder wil groeien.
Alleen is BMW kwaliteit, en Tesla vooruitgang. De Iphone X is niets van beide.
Hoe kan jij bepalen wat mijn budget is? Ik ben happy met mijn X, de 256GB versie. De 8+ die ik hiervoor had gekocht heb ik weer verkocht, die had echt geen meerwaarde tov mijn 7+.

Duur? Subjectief.
Mooi? Subjectief.
Wat bedoel je? Ik zeg toch niet dat er iets mis is met het hebben van iPhone X. Ik heb hem ook en als hij stuks is koop zonder blikken of blozen weer een nieuwe.

Ik zeg als hij met die achter liggen de gedachte een telefoon koopt is het mischien verstandig om een goedkopere telefoon te kopen. Omdat de X net als een Tesla voor een doelgroep op de markt is gezet.

Ik wordt gewoon moe van de mensen die buiten deze doelgroep vallen maar wel altijd klagen dat hij te duur is en dat ze hem nooit zullen kopen en dat een ¤300 Android net zo goed is. Ik hoor nooit iemand over mijn auto dat ze hem nooit zullen kopen omdat een Skoda net zo goed is. maar ik hoor ze online wel altijd over mijn telefoon en als ze hem zien toch altijd even vragen mag ik hem vasthouden.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 29 januari 2018 23:01]

Oh dan begreep ik je verkeerd. Ik las “Als je zo een telefoon koopt dan koop je telefoon boven je budget“

als

“Als je zo’n telefoon koopt dan koop je telefoon boven je budget“

Finkers had ooit een mooie sketch over Hans en Grietje en een komma iets anders geplaatst 😂
Sorry ik ben lesdycties. Mijn excuus voor de slechte interpunctie :)
Finkers had ooit een mooie sketch over Hans en Grietje en een komma iets anders geplaatst 😂
Hans zei: "Grietje, zal ik met dit mooie weer mijn korte rokje aantrekken?" _/-\o_
Het waren broertjes van elkaar, die Hans en Chrietje Titulaer...
Stop eens met vergelijken van een X met een Tesla. X is extremely overpriced, voor wat? vanwege zn prestaties, innovatie? Of toch stiekem vanwege de plastic apple logo sticker achterop? Wat heeft dat in godsnaam te maken met Tesla of BMW? Tesla is een ton, weet je wat een M760i xDrive of een X6M kost? Heel goed, beide 2-3 ton, wil je een leuke hebben. Top van tesla schommelt op een slordige 1,5 ton. Is de BMW nou de X ? Daarom niet vergelijken met autos aub. Appels met peren.
Ik vergelijk de X helemaal niet met een auto. Ik geef er alleen een doelgroep/segment mee aan waarvoor de X op de markt gebracht is.

Kwa prijs setting is X door Apple net als tesla en een bmw gepositioneerd op de hoger inkomens.
En daar gaan ze dus de mist mee in bij apple. Kwa prijsstelling gelijk aan een BMW, terwijl het een Volkswagen is. Niets mis mee, maar gewoon verkeerder prijsstelling. En dat blijkt nu duidelijk uit de omzetbijstelling. Apple is de Volkswagen onder de telefoons, niet de BMW.

[Reactie gewijzigd door P. vd Loo op 30 januari 2018 11:44]

Het valt niet mee hè, persoonlijke meningen als een feit te deponeren. Flink gefaald in elk geval. Apple een VW noemen pwaaa. Qua design en de rest nog altijd Mercedes.
lol, mening als feit deponeren en in 1 adem Mercedes noemen.
Ooit wel eens een topvolkswagen gereden dan? Fantastische auto's. Nee natuurlijk niet want van dat geld koop hè liever meteen een BMW. Wordt ook zo goed als niet verkocht in Nederland daardoor.
BMW 3 serie is ook maar duurder omdat er een plastic BMW logo op de grille zit. Welke innovaties heeft die wat een Ford Mondeo niet heeft?
maar ik hoor ze online wel altijd over mijn telefoon en als ze hem zien toch altijd even vragen mag ik hem vasthouden.
ROTFLMAO "Mag ik hem vasthouden?". Voor een telefoontje???? In wat voor kringen verkeer jij. :P
Heel veel iters. Ze willen dan toch even naar het oled scherm kijken en kijken hoe face id werkt.
Ik versimpel dat nu even naar de vraag; mag ik hem even vasthouden ;-)
En bedoelen ze echt wel het telefoontje?? :) :)

[Reactie gewijzigd door P. vd Loo op 30 januari 2018 11:40]

Sterk. Hoe bevalt je X? Ik zou denk ik toch echt de vingerprint log-in gaan missen!
Omdat een skoda misschien ook niet net zo goed is?! ;)
Helemaal mee eens! Laat mensen alsjeblieft zelf over hun geld beschikken... Jammer dat sommige mensen direct hun oordeel klaar hebben!
Snap het nooit, mopper je ook dat een BMW of Tesla veelste duur is en alleen op je geld uit zijn?
Die vergelijking gaat enorm mank omdat bij BMW en Tesla de concurrentie niet een half jaar eerder voor de helft van de prijs een technisch gelijkwaardige auto aanbood.

Als Ford eind 2011 een volledig elektrische Focus met 5+2 zitplaatsen, autopilot, 17" touchscreen etc. etc. etc. voor 50k in de markt had gezet was Elon Musk verdomd blij geweest als ie z'n afzet alleen maar hoefde te halveren tegenover eerdere prognoses.
Wat een hokjesdenken. Ik rijd met veel plezier een BMW, maar deze telefoon komt niet op mijn lijstje voor. Waarom? Als ik premium betaal wil ik premium ervaren. Dat is gewoon niet het geval met de X. Je aanname gaat dus niet op. Daarom meldt BMW stijgende verkopen en moet Apple de aantallen halveren.
Ik zeg toch niet dat je hem moet kopen. Dat wat jij hokjesdenken noemt heet segementeren oftewel je doelgroep bepalen en verkleinen tot een homogene groep met gezamenlijke eigenschappen. Dat doet ieder bedrijf en zelfs het bedrijf waar jij werkt heeft een bewust gekozen doelgroep waarvoor ze proberen producten te maken omdat ze daar meer aan kunnen verkopen of een hogerprijs aan kunnen vragen.

Verder is gevoel van premium een relatief gevoel en erbaart iedereen anders.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 29 januari 2018 23:48]

Waar jij het over hebt is marketing jaren 80. Gaat allang niet meer op. Topinkomens kopen bij de Lidl en bijstandsmoeders kopen de laatste Iphone.
Die is raak en het klopt ook helemaal wat je zegt. Ken veel collega ondernemers die hun wijn net als ik bij de Lidl kopen. Iphone worden lang niet altijd door mensen gekocht met een ruim budget. Het is nog steeds voor heel veel mensen een statussymbool en daar verkopen ze hun nier voor.
Lees even de uitleg. Hij comstateert iets in zijn omgeving zonder het te begrijpen. En trekt daardoor een verkeerde conclusie eigenlijk bevestigt hij de basis marketing theorien ;-)

[Reactie gewijzigd door xbeam op 29 januari 2018 22:45]

Die miljardair van IKEA reed in een 15 jaar oude Volvo :D
Wat jij beweert klopt natuurlijk helemaal niet. Het is niet omdat mensen buiten de doelgroep uitzonderlijk soms toch klant zijn, dat het begrip "doelgroep" niet meer bestaat. Ik zie om mij heen veel mensen met een iPhone X bijvoorbeeld, en dat is heus niet omdat ik in bijstandsmiddens verkeer... Omgekeerd maakt één zwaluw de lente niet: er zal ooit wel eens iemand met een bijstandsinkomen een iPhone kopen, maar dat zijn echt wel uitzonderingen - die wel enigszins in de kijker lopen.
Kijk tv en je ziet... ik herinner mij een programma een tijd geleden over arbeiders die een Ferrari kopen. Geen uitzonderingen op TV dus, maar geloof me, in de praktijk...

Ik vind jouw beweringen uiterst lasterlijk tov mensen in de bijstand. Mensen die in de bijstand zitten en een iPhone X kopen zijn wel degelijk grote uitzonderingen - er zijn bovendien diverse regelgevingen die hen dat moeilijk maken.

Anderzijds kan ik je met zekerheid bevestigen: de meeste mensen die het zich moeiteloos kunnen permitteren, kopen wel degelijk een flagschip telefoon. Dat er nu en dan iemand is die geen interesse heeft voor dit soort gebruiksvoorwerpen, doet niets af van de algemene tendens.
En significant vermogen vergaar je overigens heus niet zozeer door "zuinig te leven", maar eerst en vooral door bestaand vermogen verstandig te investeren...

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 31 januari 2018 09:08]

Dat het lasterlijk is maak jij ervan. Ik heb het niet over deze hele groep, maar over de groep daarbinnen met hoge schulden. Dus even goed lezen.

En over vermogen. Bij articuleren werkt het hetzelfde als bij bedrijven. Bedrijven die continuiteit voorop hebben staan kijken zowel naar de inkomsten en uitgavenkant. Dezelfde vlieger gaat op bij particulieren. Particulieren die hun vermogen op lange termijn vasthouden kijken naar beide kanten van hun rekening. Zo niet dan is het feest waarschijnlijk snel over. Bij "oud geld"zie ik dat er heel verantwoord met middelen wordt omgegaan.
Inderdaad, lees eens goed wat je schreef, het zijn lasterlijke clichés, bovendien ook nog seksistisch.

Vermogende mensen geven significant meer geld uit en kopen veel duurdere gebruiksvoorwerpen dan minder vermogenden. Dat ze daarbij meestal zo verstandig zijn om niet meer uit te geven dan wat ze aan inkomsten hebben is niet uniek voor die groep, dat doen alle mensen met gezond verstand en een leefbaar inkomen.
Dat wil jij er perse van maken. Ga je gang hoor. Wat ik doe is spreken over consumentengedrag en daarbinnen worden nu eenmaal groepen onderscheiden. Niets meer niets minder. Ik hoef naar om me heen te kijken en ik zie viel mensen met een X lopen die ik niet in de hoogste sociale klasse indeel.
Haha, jaja, net zoals er veel mensen in een BMW rijden maar “niet in de hoogste sociale klasse zitten”.

Je discours is een lasterlijke veralgemening en ook nog eens factueel onjuist.
Lol, wie begint er hier over indeling in hogere en lagere sociale klassen? Niet ik.
En verder, een bmw kopen en in een lagere klasse zitten is iets moeilijker dan een iphone X kopen gezien het bedrag dat je daarvoor moet ophoesten ,die overigens een duik maakt in prijs. Inmiddels bijna onder de 1000 euro. Prijs is al 133 euro lager dan bij release. Tot zover de vermaarde waardevastheid van de iphones :)

[Reactie gewijzigd door P. vd Loo op 31 januari 2018 11:03]

Je wordt nog maar eens betrapt op het niet weten wat je zelf schrijft: het woord "sociale klasse" heb ik letterlijk geciteerd uit jouw response... :)

Maar goed, je ontmaskert jezelf met je laatste commentaar als een trol die haatgevoelens tov Apple als merkt verhult achter meningen zonder feiten. De prijs van de iPhone X is nog altijd dezelfde. Dat je hem via alternatieve/parallelle kanalen voor een paar % goedkoper kan vinden is altijd het geval geweest bij elke iPhone.

Een tweedehands BMW kost soms ook maar een paar 1000 euro.
ik vergelijk nieuw met nieuw lol. Prijs is al meer dan 133 euro gedaald, zie de tweakers pricewatch. Een daling waar Samsung jaloers op is :) En noem jij winkels die vermeld staan in de pricewatch alternatief? Gaat het lekker daar in de ontkenningsfase?
De officiële prijs is nog steeds 1159 euro - en het is weinig waarschijnlijk dat dit snel zal veranderen - tenzij er sterke wisselkoersschommelingen zouden komen. De meeste shops verkopen de iPhone X dan ook nog steeds ongeveer op dit prijspunt (eventueel iets lager, anders bestellen veel consumenten liever gewoon op de site van Apple zelf).
Je hebt een aantal prijsvechters die hun marge grotendeels opgeven en daar 80 euro onder gaan. En er is één site (een kleine speler) die zelfs "maar" 1045 euro vraagt (en daarbij waarschijnlijk geen marge meer neemt - of eventueel zelfs met verlies verkoopt). Dat is overigens 115 euro minder en geen 133. Dit fenomeen is niet nieuw, maar is bij elke iPhone vast te stellen. Het is een normaal gegeven in een competitieve omgeving dat sommigen omzet en de mogelijkheid op cross-selling afwegen tegen marge op een high-visibility product.

Je discours houdt dus weeral geen steek en is niet feitelijk onderbouwd.
Het enige wat voor de consument van belang is, is de winkelprijs. Adviesprijzen liggen vrijwel altijd hoger.
Dat klopt, maar bij de iPhone overigens dikwijls in mindere mate (rond de lancering lag de prijs hoger, ook nu wordt bvb de iPhoneX door sommige winkels boven de adviesprijs aangeboden).

Uiteindelijk bevestig je wat ik zeg: de prijsontwikkeling van de iPhone X is die van gelijk welke andere iPhone in de voorbije jaren: de adviesprijs verandert niet (behoudend wisselkoersaanpassingen) tot de volgende iPhone komt, een aantal prijsvechters leveren na verloop van tijd wel marge in, om iets onder die prijs te kunnen blijven.
Vermogende hebben andere kosten en die worden echt niet rijker of armer van het kopen van gebruiksvoorwerpen. Waneer ze een budget telefoon kopen doen ze dat omdat het ze geen reet interesseert en gaan voor de zelfde rede naar Lidl maar kopen wel 3x keer zo veel.

Nogmaals dat heeft juist alles met statusniveau maken. Als je groeit door status verandert je referentie kader en ontgroei je de statusniveaus onder je en worden producten emotioneel onbelangrijk en andere komen binnen handbereik en zullen daardoor belangrijker worden. Daarom is segmenteren voor een bedrijf belangrijk en heeft niets met jaren 80 marketing te maken.
De Lidl zit en adverteerd ook juist naast de goedkope buurten in vermogende buurten omdat een doelgroep voor ze is. Kijk maar eens goed naar de productgroepen groente en fruit is juist belangrijk voor de hoger opgeleide in jou dubbeltje op ze kant voorbeelden vinden dat minder belangrijk.

Dat jij het idee hebt dat jij je niet wil onderscheiden. Door middel van een telefoon komt omdat jou referentie kader geen waarde hecht aan een telefoon maar ondertussen drinken/eet je wel iederdag een groente sapje en rij je in een BMW en stap je iedere zondag op fiets. Omdat het bij je socialeclasse en statusniveau past.

Maar door de manier hoe je over vermogen praat en het beeld dat je hebt bij hoe ze uitgeven en vergaren. Denk ik niet dat tot deze groep hoort je klinkt eerder als een midden inkomen dat met zijn BMW laat doorschemeren dat je wil een topinkome en zoon life style ambieert. En maar gewoon wat roept omdat het bij zijn onderbuik gevoel past.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 30 januari 2018 10:45]

ik ben niet bezig met mijn sociale klassen ik probeer je de functie van segmenteren uit te leggen.
en daar komt ook stukje Sociale psychologie bij kijken maar dat is gewoon iets wat jij niet wil snappen of niet wil horen omdat het niet in je straatje past.

Simpel gezegd komt het op neer dat apple de X gewoon niet heeft gemaakt voor jou en grootdeel van dit forum. Dat jij de X een Volkswagen noemt en geen BMW daarmee laatje ook weer merken dat je geen reet snapt hoe marketing werkt en wat het inhoud. Apple is gewoon heel duidelijk waarom je niet bij Apple moet zijn en schijnbaar doet dat zeer bij veel mensen.
Nee het gaat juist op en is heel actueel. Het heeft met referentie kader te maken en het ambiëren van een lifestyle te maken. Consumentengedrag is zeer actueel binnen de marketing.

Even een voorbeeld:
Dat top inkomen heeft al een dure auto en huis en zijn omgeving heeft geen waarde oordeel meer over Lidl cola want rationeel gezien is dat prima cola. Dat top inkomen is dat statusniveau al overstegen en hangt bijv waarde aan een zeilboot. Iets waar de omgeving van bijstandsmoeder niet mee bezig is omdat het duidelijk onberijkbaar is.

Die bijstand moeder ambieert een hogere status dan de gemiddelde bijstand moeder. Dus gaat naar de appie en koop coca cola omdat of wat je vaker ziet koopt alleen coca cola tijdens de verjaardagen omdat ze de buren niet wil opzadelen (niet gezien wil worden/wil laten zien dat ze het kan betalen) met goedkope cola omdat er binnen haar statusniveau nog een wel een waarde oordeel zit aan Lidl en AH boodschappen dus ook aan een iPhone.

Maar dat er binnen de top inkomens minder of geen waarde oordeel zit aan een iPhone zit wil niet zeggen dat het niet doelgroep van Apple is. En dat je meer iPhones binnen die doelgroep ziet dan bijv huawei of samsung.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 30 januari 2018 01:03]

Partijtje slap lullen heb je daar ook een management term voor misschien?
"Maar de manier hoe je zegt dat ze uit zijn op je centen klinkt denigreert en daarom lijkt het als of jij je beter voelt dan Apple gebruikers en dat is jammer"
Ik denk eerder dat lezen het probleem is.
Hoe verklaar je anders deze reactie van jou?
"Dat wat jij hokjesdenken noemt heet segementeren oftewel je doelgroep bepalen en verkleinen tot een homogene groep met gezamenlijke eigenschappen."
Meester Xbeam vertelt even hoe het zit, had je een boek voor je misschien?
Of even gegoogled en knippen en plakken.
Deze reactie snijd hout van P.vd Loo.
"Waar jij het over hebt is marketing jaren 80. Gaat allang niet meer op. Topinkomens kopen bij de Lidl en bijstandsmoeders kopen de laatste Iphone".
Apple past gewoon wegens lagere verkopen van zijn toptoestel de productie aan, niks bijzonders en je kan je als fabrikant ook vergissen in de afname.
Maar kom dan niet met een berg management gelul waar niemand wijzer van word, iets anders benoemen maakt het nog niet waar en is ook geen blijk van geleerdheid.
Het is persoonlijk. Ik vind dat een BMW 3 serie ook geen meerwaarde heeft ten opzichte van een Ford Mondeo, maar duurder is die toch. Andere mensen vinden het wel waard.
Is dan ook gelijke prijs klasse.. 3 serie heb je al voor 40 ruggen en een Mondeo met alles er op en er aan zit je ook dik aan de 50 ruggen.
Een kale 3 serie is duurder dan een kale Mondeo.
Dan is het nog geen vergelijking.. zelfde klasse auto .
Dat ligt aan jou dan, ik voel wel de premium kwaliteit van de X.
Of heeel misschien toch aan jou :) Misschien ook het gevolg van een marketingfenomeen Cognitieve dissonantie :)
Hjj heeft juist geen Cognitieve dissonantie.
Anders had hij de X terug gebracht naar de winkel. waarom denk je dat jouw BWM dealer zo vaak belt na een garage moment? juist om te bevestigen dat je echt goede keus hebt gemaakt om bij hem te veel geld uit te geven. ;-}
Tja, jij bent diegene die meldt "Daarom meldt BMW stijgende verkopen en moet Apple de aantallen halveren." alsof het slecht gaat met Apple. De afgunst, he?
Mij een raadsel waarom je minnetjes krijgt, jouw gedachte lijkt me erg aannemelijk.
Gelukkig is Samsung en de rest een liefdadigheidsorganisatie....
Tja, mijn vriendin is pas van een 5s naar een 8 overgegaan. De 5s was op (accu slecht, geheugen steeds vol en dat gaf weer gedoe met updates). De X was veel te duur, zeker het 256 GB model. Deze gaat (als ie niet onherstelbaar defect raakt) weer zeker 4 jaar mee.
Ik heb ook een iPhone 5s (2013) en zie werkelijk geen reden om te upgraden. Het toestel werkt prima, toegegeven ik ben geen iPhone gamer maar een zakelijk gebruiker en ik heb de accu een keertje laten vervangen maar zolang deze iPhone updates krijgt (het toestel draait op de laatste versie van iOS 11) zal ik niet upgraden
Zij speelt inderdaad veel grote games op dat toestel, en er staat nogal wat muziek op. Daarom nu ook het 256GB model. Ik gebruik zelf Android en loop daar ook tegen limieten aan, ik heb nu een Xposed module (XinternalSD) die bepaalde dingen van /data/data naar external_sd/data/data kan mappen zodat het sd kaartje gebruikt wordt ipv het interne geheugen.
Ik snap er sowieso weinig van eigenlijk. Ik heb persoonlijk helemaal niks met Apple en bij voorkeur vermijd ik het merk maarja dat is persoonlijk en geen afbreuk.

Maar bovenal... Dit zie je precies zo bij andere merken...
Ik heb een Samsung note2 en dat ding doet het nog altijd perfect en ik zie amper meerwaarde om een andere te halen... Ja een iets beter schermpje enzo maar dat is me dat geld domweg niet waard.
Vorig jaar een nieuwe accu besteld voor deze en ik kan weer een paar jaar verder..
Toch loop ik blijkbaar al 6 generaties achter ???
Das gvd een hoop geld haha maar waarom eigenlijk ??
De huidige camera's zijn echt veel beter geworden en nu ook echt bruikbaar.

[Reactie gewijzigd door Tweddy op 30 januari 2018 08:17]

Misschien (nu word ik door velen uitgelachen) is het helemaal niet de bedoeling om je over te laten stappen.
Ik koop sowieso geen nieuwe zolang de oude nog gesupport word. En dat doen ze 4 jaar.

Als ze willen dat je overstapt zouden ze de support op 2 kaar moeten zetten.
Volgens mij komt dit door een aantal factoren. Voordat het smartphonetijdperk aanbrak, was een telefoontje vrij simpel. Enkel degenen die de nieuwste gimmicks wilden schaften een nieuw toestel aan als die uitkwam. Ik heb mijn Nokia 3330 >5 jaar gebruikt, bijna mijn gehele middelbare schooltijd. Echter ging het vanaf de intrede van de eerste smartphones vrij rap qua vernieuwing met steeds kortere periode.

10 jaar terug:
Steeds meer mensen gingen aan hun eerste smartphone.

Afgelopen 10 jaar:
Doordat er steeds meer applicaties bij kwamen werden de eerste iteraties van de smartphone modellen steeds trager, waardoor mensen geneigd waren om hun toestel te vernieuwen, zeker als de nieuwe x keer zo snel was.

Heden:
Nu is er (voor jou en voor mij in ieder geval ook) een evenwicht bereikt waarbij de hardware van de meeste toestellen het merendeel van de applicaties probleemloos kan draaien.
4. Jaarlijks waren er nodige hardware vernieuwingen om gebruiksgemak op aantrekkelijk niveau te krijgen, al dan niet evenredig aan het jaarlijks verkleinen van het procédé waarop alle electronica wordt gemaakt.
5. Bedrijven zullen dit doorhebben, maar toch proberen zoveel mogelijk te verkopen door allerlei nieuwe functies/mogelijkheden toe te voegen (zie de verkooptechnieken ook van de dertien in een dozijn aan schietspellen, sportspellen, ...).
5. Daarnaast blijft de doelgroep toenemen. Steeds meer mensen treden toe tot de middenklasse in andere werelddelen.
6. De groep mensen met al langere tijd een toestel zullen binnenkort misschien ook iets nieuws nodig hebben als hun huidige toestel het begeeft. Bijvoorbeeld de S9 vanwege toch wel aantrekkelijke toevoegingen/functies/hardware/mogelijkheden, ze voegen voor jou en mij niets toe, maar voor anderen wel. Echter is er een moment waarop de realisatie komt dat er een bepaald plafond van de vraag bereikt zal worden. Apple voorziet dit blijkbaar aan hun aanbod-vraagmodellen. Om de schadelijke gevolgen van overproductie te omspelen schalen ze nu dus de totale productie terug. Of het genoeg is zullen we (en de aandeelhouders) de komende tijd wel merken.

De reacties op jouw opmerking, met name de 4k en AR toevoegingen, zijn inderdaad argumenten om te vernieuwen. Maar volgens mij is de groep die deze mogelijkheden willen hebben nog vrij klein. De meesten willen vervangbare batterijen en/of accu's met meer capaciteit. Merk wel dat de bedrijven niet al te goed naar de wensen van de consument luisteren.
Er gaan al langer diverse geruchten rond over productie verlagingen en zelfs productie stops.
Wat veel mensen als argument gebruiken is dat de prijs te hoog is voor de iPhone X.

Ik zag laatst een video op youtube waarbij met feiten onderbouwd werd dat hoe dan ook de iPhone X weer verkoop records had verbroken maar, minder hard dan voorafgaande modellen. Het is sowieso al bizar cool dat je het success van een product kan meten op de snelheid van het breken van records.

Ik ben benieuwd of er een bevestiging van dit nieuws komt. Impact zal nihil zijn voor kopers verwacht ik want immers stellen ze dit (blijkbaar) omlaag omdat er minder vraag is.

Waar ik benieuwd naar ben is op dit inderdaad zal leiden tot een productie stop in de zomer, want dat is een erg hardnekkig gerucht op dit moment wat alleen maar versterkt zal worden met dit bericht.

*edit* Grammatica enzo.

[Reactie gewijzigd door PorJaxian op 29 januari 2018 16:40]

Tja, vraag en aanbod lopen niet met elkaar in de pas. Zoals ik hierboven ook al ergens schreef.
We hebben het niet over een paar procent aan productie vermindering, we hebben het hier even over de helft minder. Los van de prijs, er is voor Apple begrippen dus iets nieuws aan de hand, door een goede marketing heeft het product zich in het verleden uitzonderlijk goed verkocht. Nu blijkt gewoon dat de vraag naar Apple telefoons, met name het meest innovatieve model een grens heeft.

De markt, en dat zijn wij allemaal, is blijkbaar niet bereid om de verwachte afname van Apple in te lossen. Jij trekt de conclusie dat het product te duur is, ik ben het daar mee eens, daarnaast denk ik ook dat Apple in haar eigen voet heeft geschoten met de iPhone 8 en de X, twee modellen die feitelijk concurrenten van elkaar zijn. Het past ook niet in het duidelijke producten beleid wat Apple altijd had. Nu dwingen ze de Apple koper tot een keuze, een keuze die ze nu als een boemerang zelf te pakken neemt.

Juist omdat Apple de afgelopen jaren één van de succesvolste marketeers is gebleken, met een zeer trouwe fanbase, is het opmerkelijk dat de de X niet weten te vermarkten in de hoeveelheid waar ze wel op hadden gerekend.

Dit alles kon wel eens gevolgen hebben voor het productbeleid van modeljaar 2018-2019
Ergens denk ik dat het één grote marketing truc is juist:
De X belachelijk duur maken en de 8 eigenlijk ook al veel te duur maken maar toch minder duur (en het geld eigenlijk niet waard is, gezien de kleine verschillen met een 7), waardoor mensen die op de volgende generatie zitten te wachten voor de gek worden gehouden. Eigenlijk wil iedereen de X, maar vind hem net te duur en koopt daarom toch maar de 8, die eigenlijk ook veel te duur is. Sommige denken, nou ja dat kleine beetje extra voor een X en leggen daardoor een serieus geldbedrag op tafel voor een telefoon.

Ik weet niet of ze daadwerkelijk zelf door de boemerang te pakken zijn genomen. Wat maakt een bedrijf het nou uit dat 2 van hun toestellen nou met elkaar concurreren? Het gaat om de totale verkoopcijfers van alle toestellen bij elkaar. Als de één het wat minder doet dan de ander, nou en?
Gezien worden!

Beide zijn te duur maar als je er stiekem een consumptief krediet tegenaan gooit kun je wel je nieuwe iPhone showen aan iedereen, kan jij die dan niet betalen? Persoonlijk heb ik niets met Apple, ja ik geef toe het ziet er gelikt uit allemaal en met een beperkte lijn van toestellen is het OS beter te finetunen en kan het ook niet anders dat het goed draait. Maar in de USA kon je je presale iPhone X bevestigingsnummer voor $1500 doorverkopen...

Maar volgens mij is het net als een bepaalde generatie jonge mannen die een dikke bak moet rijden.. https://www.volkskrant.nl...ke-dikke-audi-s~a4557474/
Waarom roept iedereen meteen dat je een krediet nodig hebt om een X te kunnen betalen? Ik snap best dat het voor iemand met een minimumloon veel te duur is, maar niet iedereen verdient het minimumloon.

Dit soort dingen roepen getuigt imho een beetje van een niet-gunnen factor. Laat iedereen toch lekker zn geld uit geven waar hij of zij of het dat wil. De een gooit per weekend 200 euro aan uitgaan, de ander koopt eens per jaar een topmodel iPhone... Prima toch?
Als klantenservice medewerker wordt ik anders maar al te vaak geïnformeerd naar mogelijkheden voor betalen op afbetaling icm een iPhone X.. of het omzetten van hun bestaande krediet van afgelopen jaar toestel naar een hogere icm dit jaar toestel, je schrikt er van. Die vraag dan weer nog nooit voor een ander telefoon toestel gehad, maar makkelijk 10x per week voor de X.
Er zijn ook mensen die uitgaan op hun creditcard, maar dat wil niet zeggen dat iedereen stapt op crediet. Er zijn ook mensen die hun auto middels een persoonlijke lening kopen, maar niet iedereen met een nieuwe auto financiert deze middels krediet.

Daarbij betaal ik mijn X ook via 12 termijnen toestelbijdrage, dat is simpelweg vanwege een regeling op het werk aantrekkelijker dan hem zelf in een keer te betalen. Dat heeft niets te maken met of ik hem wel of niet kan betalen.

Don't judge too fast.
Tsjah.. er zijn toch echt een hoop artikelen in die categorie te koop. Of ver daarboven. Toch gaat ruimschoots 90% van de vragen betreffende die betalingsoptie over dat specifieke toestel en niet een van de andere honderdduizenden artikelen. Daarnaast laten de personen die er naar informeren nou niet bepaald de indruk achter dat ze snappen dat betalen in termijnen geen gratis service is. Uit persoonlijke ervaring ken ik letterlijk maar 1 geval waarin informeren naar die betaalmogelijkheid niet direct in verband stond met de potentiële aanschaf van de iPhone X. Wou er alleen maar mee zeggen dat ik wel snap dat "iedereen roept dat het op afbetaling wordt gekocht". Heeft verder niets met niet gunnen te maken. Boeit mij echt niet wat je koopt, vraag mij bij het gros af of het financieel verantwoord is om zoiets aan te schaffen, gezien de 'line of questioning' gedurende het gesprek. Maargoed, daar zou de BKR check voor moeten zijn. Gun het ze best, het is meer de stomme verbazing dat ze het willen.
Voor modaal verdienend Nederland is 1200 euro voor een telefoon een behoorlijk bedrag. Natuurlijk mag iedereen lekker doen met z’n geld wat ie wil. Maar ik denk juist dat er heel veel mensen (die niet het minimumloon verdienen) hun iPhone in termijnen willen betalen. Al is het alleen maar om het bedrag niet in een keer af te moeten tikken en zo de pijn te verzachten.
Beetje duurder? Een x is 260 euro duurder dan een 8 plus en dus 360 meer dan een 8. Daarnaast waren de 6s plus, 7 plus en 8 plus allemaal ongeveer even duur, dus niet ineens duurder door de x
Maar we hebben het hier over geruchten.
En die komen altijd omstreeks de tijd dat de resultaten door apple zelf bekend worden gemaakt.
Was zo met de 6s, en met de 7, zelfs in tijd van de 5s.

Eerst maar eens afwachten wat de kwartaalresultaten zijn, en wat de guidance is voor volgend kwartaal.
En aangezien ik ook een gerucht heb gelezen dat apple 29 miljoen iphone x’ en heeft verkocht in het laatste kwartaal , dus vanaf 3 nov tot 2018), en het gerucht dat de iphone 8 en 8 plus bij elkaar meer dan die 29 miljoen, en dan nog eens de iphone 6s/plus en 7/plus en de se hierbij opgeteld, dan hebben ze gewoon een goed kwartaal achter de rug.
Nogmaals geruchten... eerst de resultaten en guidance maar eens afwachten.

[Reactie gewijzigd door Halo_Master op 29 januari 2018 18:40]

Eens dat de 8 en de X elkaars concurrent zijn, maar ik denk dat men het bij Apple niet aan durfde om met alleen de X de markt op te gaan.
Natuurlijk had men dan meer iPhone X kunnen verkopen, maar men had zich ook uit de markt geprijst van hun fanbase.
En om met alleen de 8 op de markt te komen. Dan was het wauw effect van de X uitgebleven en had de concurrentie eventueel de slag kunnen slaan.
Ik zou niet weten wat de juiste strategie was geweest, maar denk dat de keuze voor een mega-high-end toestel met de "normale" high end iPhone 8 zo gek niet is geweest. Zelfs als de verkoop tegenvalt, zolang het maar niet de omzet als geheel heeft geschaad.

[Reactie gewijzigd door Stpan op 29 januari 2018 18:15]

Men weet nu, dat een nieuwe batterij van ¤29 genoeg is voor een snellere iPhone.
Daar hoeft niet meer een nieuw (en veel duurder) toestel voor aangeschaft te worden. :)
" daarnaast denk ik ook dat Apple in haar eigen voet heeft geschoten met de iPhone 8 en de X, twee modellen die feitelijk concurrenten van elkaar zijn. Het past ook niet in het duidelijke producten beleid wat Apple altijd had. "

Niet waar! Dit is juist precies wat Apple altijd al doet, en zeer zeker bewust: Het kannibaliseren van eigen producten:
Original iPhone met iPods, iPhone+ met iPad mini, ipad Pro met Macbook Airs....
N=1, maar in mijn omgeving zijn de mensen die NIET voor de X kiezen, juist mensen die WEL voor de 8 gaan. Hoe dan ook blijven ze daardoor bij de keuze voor een iPhone. Wat ik dan direct denk: Op welke telefoon maakt Apple eigenlijk de meeste marge? De X met een loeiduur en moeilijk te producren Samsung scherm en allerlei nieuwe en dure componenten, of een 8 of 8+, met hetzelfde design dat ze al meer dan 3 jaar uitpersen?
daarnaast denk ik ook dat Apple in haar eigen voet heeft geschoten met de iPhone 8 en de X, twee modellen die feitelijk concurrenten van elkaar zijn.
Plus dat ze de 6S e.d. ook nog steeds verkopen, voor een ook al vrij groot bedrag.

Je keuze is nu dus:
  • SE (¤420)
  • 6S (¤530)
  • 6S Plus (¤640)
  • 7 (¤640
  • 7 Plus (¤780)
  • 8 (¤810)
  • 8 Plus (¤920)
  • X (¤1160)
Dat is een hoop keus! Waarom zou iemand, kijkend naar de overige toestellen, voor de X gaan als hij daar geen wow-factor of commercieel belang in ziet?

[Reactie gewijzigd door jeroen3 op 30 januari 2018 16:42]

Ik vind het al bizar dat ze 20 miljoen stuks per kwartaal verkopen (dat is 80 miljoen per jaar!) van een toestel welke meer dan 1000 euro kost. Ik kan mij voorstellen dat de echt rijken dit wel kopen, maar volgens mij zijn er geen 80 miljoen vermogende mensen, dus ook 'gewone' stervelingen kopen het ding.
Ik weet niet of jij het doorhebt. Het zijn vaak de armere mensen die niet goed met geld om kunnen gaan die zo'n ding op de pof kopen om maar aan de buitenwereld niet te laten merken dat in de werkelijkheid ze er financieel heel slecht voorstaan. Rijke mensen zijn slim met hun geld... niet dom om hun geld uit te geven aan een overprices iphone X. Ik ken mensen persoonlijk die miljoenair zijn. Ze rijden juist in een goedkope kleine kia. Vaak is het huis wel wat belangrijker om vermogen in de stoppen. Maar zo'n iphone x zouden ze never nooit kopen.
Ik zou je niet direct dom noemen om een Iphone X te kopen. Zelf bezit ik hem ook niet, maar het is een mooi stukje techniek. Mensen die het geld ervoor over hebben, waarom zou jij ze dom noemen?

'Rijke mensen zijn slim met hun geld', is juist iets wat totaal niet zo is. Veel 'rijke' mensen zijn gierig, en zien geld als het allerbelangrijkste levensmiddel. Ze kunnen er geen afstand van doen. Veel mensen willen rijk zijn, maar als ze het eenmaal zijn, durven ze het niet meer uit te geven. Ze beginnen ineens goedkope auto's te rijden, en nemen een goedkope telefoon.
Slim en gierig sluiten elkaar niet uit.
Kleine kanttekening; rijke mensen kopen wel een X, vermogende mensen niet.

Het verschil is vermogen veel generaties bestaat, rijkdom vaak maar een paar.
Hmmm ja maar ik geef 2500 euro uit aan een vakantie van 10 dagen.

Iedereen heeft zijn eigen dingen waar ie waarde aan hecht. Zolang de deurwaarder niet langs komt: doe wat u wilt.
Naast het feit dat ik denk dat er wel 80 miljoen vermogende mensen zijn op de wereld, zijn het niet alleen vermogende mensen die een product als een iPhoneX kopen. Er bestaat ook nog zo iets als een krediet. Ga maar eens kijken in achterstandswijken naar wat voor TV’s mensen hebben staan. Veel daarvan worden in termijnen afbetaald. Zelfde geld voor veel luxe producten.
Zie je wel vaker hoor. De CEO heeft een 5SE want die voldoet en de secretaresse en magazijnmedewerker kopen het laatste en grootste model.

Is altijd al zo geweest.
Mijn CEO koopt elk jaar de nieuwste iPhone :-)
Zat laatst op SeaTac en in de US zie je erg veel studenten met deze telefoon rondlopen, viel mij erg op. Ik weet dat het marktaandeel op smartphone gebied in de US van Apple vele malen groter is maar je kunt het ook echt zien.
Er gaan al langer diverse geruchten rond over productie verlagingen en zelfs productie stops.
Wat veel mensen als argument gebruiken is dat de prijs te hoog is voor de iPhone X.
Als iPhone X bezitter vanaf het eerste moment vind ik dit alleen maar prima. De telefoon is hierdoor exclusiever en je ziet ze minder in het wild. Ik hoop dan ook dat Apple bij de volgende een release en nog duurdere telefoon introduceert en een meer premium product in de markt zet maar dan ook gewoon met een lagere productie zodat die niet hoeft te worden bijgesteld. Wat hier is misgegaan zijn de verkoopverwachtingen van de iPhone X en verder weinig meer. Het is jammer dat het artikel geen perspectief bied tov de verkoop van de iPhone 8.
"Als iPhone X bezitter vanaf het eerste moment vind ik dit alleen maar prima. De telefoon is hierdoor exclusiever en je ziet ze minder in het wild."

Waarom vindt je dit belangrijk? Kun je dat toelichten.
Waarom vindt je dit belangrijk? Kun je dat toelichten.
Ik vind exclusiviteit en kwaliteit belangrijk en hoef niet met dezelfde telefoon te lopen als de rest van de bevolking. Apple is nog steeds de meest premium telefoonmaker en bij de iPhone X is pas voor het eerst een prijspunt bereikt die een hogere exclusiviteitsfactor waarborgt.
Oke, je wilt jezelf dus onderscheiden van de rest. Dat is prima want hele beurzen zijn met dit idee in het achterhoofd opgericht. Je maakt alleen één denkfout, exclusiviteit is niet gekoppeld aan kwaliteit. Als je exclusiviteit hoog in het vaandel hebt staan dan komt kwaliteit op de tweede plaats.

Apple is niet de meest premium telefoonmaker, die titel gaat naar bedrijven als Sirin Labs, Vertu (failliet), en nog wat andere bedrijven. Deze brengen toestellen op de markt voor bedragen waar een iPhone X schril bij afsteekt. Gaat het om kwaliteit? Alles behalve, het gaat om gezien worden en exclusiviteit.

Een iPhone X nemen en blij zijn dat anderen er niet mee rondlopen geeft eerder aan dat je liever uit de hoogte doet dan dat je er vol voor gaat. Als je exclusiviteit echt belangrijk zou vinden dan zou je zeker geen iPhone kopen, dan had de portomonaille wel verder open gegaan.

Dit is geen aanval want het is je gegund echter, jouw uitspraak komt totaal niet overeen met die van mensen die exclusiviteit echt belangrijk vinden.
Sorry Sorcerer heeft wel een punt. De X is zo duur dat hij niet meer rationeel te verantwoorden is en dus zijn prijs exclusiviteitsfactor waarborgt. Spreek 1000 mensen aan en je zal moeite hebben op een IphoneX te spotten. Vraag aan 1000 mensen of ze een Iphone x kennen en je zal heel wat positieve antwoorden krijgen. Een gewillig goed en maar zelden in iemands bezit...onbetwistbaar exclusief dus!

Sirin Labs maakt onhackbare blockchain smartphones met een focus op security, laat staan om’gezien’ te worden. Ze gebruiken ook een vrij normale android skin... met de bedoeling om net niet in de picture te lopen voor... juist... veiligheid.

Als je exclusiviteit en kwaliteit hoog in het vaandel draagt is de de IphoneX geen slechte koop in mijn ogen. Kenners in smartphonemand spreken je heus wel aan over uw aankoop en niemand zal de software support en lage uitval in vergelijking met concurrenten betwisten.. toch een teken van kwaliteit.

Wil je bang for the buck maar toch high-end? Dan kijk je best even verder.(galaxys8, Pixel2, Iphone8...) Maar er is helemaal geen reden om aan te nemen dat een iphoneX minder kwalitatief zou zijn dan een 7 of een 8, een galxy s8, pixel2...

Ik vraag me trouwens af waar de zogezegde denkfout in zit? Kwaliteit is niet gelijk aan exclusiviteit... daarom dat er een ‘en’ tussen staat. “Kwaliteit en exclusiviteit.”

Ik denk dat we met zijn alles weer adem moeten nemen en beseffen dat de wereld niet altijd zo rationeel is dat we denken en dat we de emotionele uitspattingen zijn gang mogen laten gaan zonder iemand te veroordelen als irrationeel onmens.

Elke keer op nieuw iphone-kopers-bashen heeft geen zin. Je bent niet alleen, er zijn velen die op de man gaan of zachtjes kenbaar maken dat het helemaal niet toch niet zo exclusief en kwalitatief is en dat ze in een gapende marketingval gelopen zijn...aslof de concurrentie allemaal uit liefdadigheidsinstellingen bestaan die al uw centjes inzetten voor het goede doel voor de uitsluitend rationele goedzakken en weldoeners onder ons.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 30 januari 2018 00:40]

Je hebt een punt en ik was zeker niet aan het bashen (zie het laatste stuk). Het is een valkuil waar men snel in stapt dat wanneer iets ogenschijnlijk negatief is, niet negatief hoeft te zijn. :)

Kwaliteit en exclusiviteit gaan vaak niet samen. Wanneer het gaat om dure producten waar je rijkdom mee uitstraalt dan is het de zaak om dit uit te dragen, materiaalkeuzes die niet te verantwoorden zijn a.d.v. de eigenschappen die ze hebben. Bijvoorbeeld, een behuizing van carbonfiber die in laagjes over elkaar is heengebracht is zo duur dat het zijn doel mist. Wanneer dergelijke behuizingen worden gemaakt dan zal er zelden tot nooit een verflaag op worden aangebracht want dat zou het onzichtbaar maken.

Een ander voorbeeld is het gebruik van edelstenen, ze dienen geen ander doel dan "kijk mij eens duur zijn". Als je jouw rijkdom tentoon wilt stellen dan kies je daarvoor, er is geen ander doel voor deze stenen dan dit.

Dan nog even terug naar die valkuil, ik merk op dat je mijn reactie als bashing ziet. Dit was het allerminst en ik kan jou vertellen dat ik vele jaren met vele interesse juist naar de exclusieve dingen des levens kijk. De wijze waarop het is ontworpen, hoe het is gemaakt en de materialen die ervoor zijn gebruikt. Bovendien heb ik met mensen gesproken die dergelijke producten kopen en soms ook gebruiken dus wees gerust, het was geen ambush. ;)

Dat brengt mij automatisch op het volgende, de iPhone X is een massaproduct, gemaakt om grote aantallen van te verkopen. Geen nummering van een specifiek aantal uit een batch, ook zijn er geen gelimiteerde aantallen per land uitgebracht (zoals je dit bij sommige Zippo's ziet). Er is geen indicator waarop je zou kunnen afleiden dat een iPhone X een exclusief product is anders dan de prijs en laten wij eerlijk zijn. Als je een bovenmodaal inkomen hebt zul je sneller dit bedrag neerleggen dan wanneer je eronder zit.

Exclusiviteit in mijn ogen is iets wat niet op een eenvoudige manier te verkrijgen is. Iets wat je in handen krijgt wat niet ieder ander kan hebben. Een iPhone voldoet daar niet aan, en wanneer iemand achteraf zegt blij te zijn dat de te produceren aantallen omlaag gaan is in mijn ogen dan ook vreemd aangezien er al vele miljoenen toestellen zijn verkocht.

Ik heb een Zippo, een Limited Gold Bling welke in een beperkte oplage in meerdere landen zijn geleverd. Deze Zippo's zijn allen genummerd en ik heb nummer 10. Dat is exclusief, ik weet zeker dat maar weinig mensen deze hebben. Ook weet ik dat sinds deze werden verkocht het aantal welke nooit uit de verpakking is gekomen zeer klein is. Zal deze mij veel geld opleveren later? Denk het niet maar het idee dat deze zo snel was uitverkocht in de beperkte oplage als waarin het kwam. Dan heb je iets speciaals.

Een product wat met miljoenen tegelijk is geproduceerd en verkocht is gewoon niet exclusief. Dat iemand dat wel van mening is vanwege de prijs prima, dat maakt het nog niet waar.

Ik hoop dat dit voldoende onderbouwing is. :)
dat was vroeger zo met een vertu
of de nokia 8800 gold van 1500 euro. Iphone x is niks bijzonder. de rand boven de camera is zelfs lelijk te noemen in symmetrie en esthetisch aspect. Apple was altijd kenmerkend voor de sleek design geen rare punten hoeken of rondingen nu met de duurste telefoon die apple ooit heeft uitgebracht(wat eigenlijk qua bedrag nog best meevalt als je kijkt hoe duur high end toestellen waren p900i, nokia 8800 arte line, de e90,htc x9500, etc.etc.) hebben ze een uber lelijke notch aan de bovenkant gezegd. ik zeg mensen koop een note 8 ietsjes goedkoper en kan veeel meer.
Jammer dat je hier zo wordt afgestraft voor je eerlijke uitleg. Ikzelf wil geen telefoon als statussymbool hebben, maar ik vind het prima dat jij er anders over denkt. Helaas is de moderatie weer volgens het "hij heeft een andere mening: -1" principe.
Zoals altijd met de (financiële) top van het segment (Sieraden, horloges, auto’s, smartphones, goed eten): Mensen die het niet hebben begrijpen het niet en vinden het vaak zelfs onzin. Mensen die het wel hebben begrijpen waarom.

Natuurlijk kan je daar uren over door gaan maar geen van de groepen krijgt de andere overtuigd van het gelijk omdat dit er simpelweg niet is.

Edit: Ik heb ook een X trouwens en het kan mij verder gestolen worden wat de “rest” daar van vind.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 29 januari 2018 18:33]

Mensen die het niet hebben begrijpen het niet? Vind je dit zelf ook niet klinken als een snob? Tjonge jonge gelukkig ben ik in een arm gezin opgegroeid voor ik geld begon te verdienen. Dan heb ik dit soort superieure gedachtegoed in ieder geval niet meegekregen.
Als je financiele top bent ben je toch niet exclusief met een iPhone X? Heb je dan geen smartphone met goud en diamantjes ofzo? Ik heb een vennootschap die X kan ik zo kopen hoor morgen, ben ik dan financiele top? Niet echt. Koop ik een platinum Rolex van 40K, dan wel ja.
Sorry dit wordt een min 1 Niet gepast maar @Donstil verzorgt me toch een kleine glimlach O-)

[Reactie gewijzigd door xbeam op 30 januari 2018 01:59]

Waarom rijd de een Skoda en ander AUDI technische de zelfde auto.

Maar de een kan Audi betalen en ander niet. De X is gemaakt voor de Audi BMW en Tesla rijder. Die maken zich echt niet druk om de prijs van de X en kiezen onder bewust voor merk type telefoon dat past bij functie en levenstijl.

Wanneer jouw Accounten van 200 EUR per uur je boekhouding komt controleren zet je er ook vraagtekens bij als hij in Skoda aan komt rijden en met een huawei belt van 99 euro belt. Dat past niet het plaatje.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 29 januari 2018 22:55]

De enigen die zich druk maken over of hun telefoon wel bij hun functie/positie past, zijn beginnende sales jochies. Dezelfde die ook patsen met een leasebak :)
Ik ken niemand met een iPhone X.
Ik denk dat de telefoon het slecht doet tussen de iPhone users....
Ik denk dat je gelijk hebt. In mijn kennissenkring zitten veel Apple en iPhone gebruikers (ben er zelf ook eentje) echter heeft (nog) niemand en heb ook niet gehoord van iemand die naar de X gaat. Veel zijn er al diverse mensen die naar de 8 en 8 Plus zijn gegaan.

Overigens vreemd dat je weg gemod wordt. Je vertelt een voor mij herkenbaar verhaal. Heb zelf momenteel een iPhone 7 en ben daar heel tevreden, zie me zelf eigenlijk (nog) niet over gaan naar een X, en dat heeft veel met prijskaartje te maken. Daarnaast vind ik de X de 1e iPhone die me qua design tegenstaat.

[Reactie gewijzigd door zap8 op 29 januari 2018 19:07]

Bij ons hebben helpdeskers de X😀
Vreemd dat je -1 gemodereerd word, maar het hebben van een mening die niet wordt gedeeld, is kennelijk reden voor een downmod.
Welkom op tweakers, waar een onwelvallige mening, zelfs als die onderbouwd is met bronnen, direct weggemoffeld wordt door de fanboys.

Dat geldt niet alleen voor de apple fanboys hoor, dat zie je bij alle grote merken.
Ach ja ik weet het ook wel :) , maar het blijft verbazingwekkend hoe dit soort topics ontaarden in bijna religieuze discussies
Het zijn maar geruchten die niet op veel gebaseerd zijn. Integendeel, het is een jaarlijks wederkerend fenomeen.
http://appleinsider.com/a...ly-cuts-story-from-nikkei
Voor mij persoonlijk geldt: erg mooi maar simpelweg te duur.
Inderdaad. Ze hadden beter de prijs kunnen verlagen ipv de productie.
Dit is iets wat ik Apple echt nooit zie doen. Ik zie ze eerder de X een stille dood laten sterven en vervangen door een nieuw model dan de prijs te verlagen. Dat is voor Apple toch echt een groot gezichtsverlies gezien ze dan inderdaad te duur zijn wat een van de vaak geroepen argumenten tegen Apple is.

Door de productie af te bouwen/stoppen en hem gewoon op die manier in de winkels laten liggen tot de opvolger er is en dan snel hem uit de verkoop halen komt minder over dat het een flop was. Vooral als je niet zo hard verkoopscijfers roept.

Enige is dan dat je opvolger goedkoper moet zijn en dat is ook een trend die Apple liever niet ziet, of je moet hem opvolgen met een "budget" X variant.
Het is zeker niet goedkoop. Maar het is natuurlijk een proefmodel. Puur om er ervaring en informatie mee op te doen en de hard en software voor het voogende mode te verbeteren.

Marketing technisch heb je wel een punt. Maar ik geloof niet dat het apples bedoeling was om de X als hoofdmodel aan te prijzen, daar istie gewoon te duur voor.
Jawel de MacBook air is continue in de sale bij allerlei shops (mediamarkt / iBood) kortingen tot 30%!
Het is op zich heel gewoon dat de productie van een smartphone op volle toeren draait voor de launch en de eerste maanden daarna, en dat de productie daarna teruggeschroefd wordt. Dat was ook het geval bij de vorige modellen iPhones (en telkens werd er dan ook geroepen dat de telefoon slecht verkocht - dat is populaire clickbait).

Als Apple er nog steeds 20 miljoen per maand van verkoopt, blijft dat gigantisch. Apple verkoopt op een jaar ongeveer 240 miljoen iPhones. Dat zijn er gemiddeld... 20 miljoen per maand. Vergeet niet dat ook de iPhone8 en 8 plus alsmede de iPhone 7 nog goed verkopen.
Krijgen ze dan krijgen ze alle early adopters over zich heen? :P
Ik heb zelf de iPhone X bij release gekocht, maar als ze de prijs nu ietsje verlagen zou ik daar niet zo wakker van liggen. Ik ben blij dat ik hem direct had en ik heb geen enkel probleem met het apparaat ondervonden. FaceID werkt echt super! Toegegeven, wel wat langzamer, maargoed het hoeft ook niet altijd maar snel snel.

Daarbij zouden ze toch bij alle android toestellen ook early adopters overzich heen moeten krijgen, want (niet bedoeld als samsung haat, gewoon een voorbeeld) een samsung galaxy S8 koop je voor 800-900 euro bij release, en een paar maanden later is er al weer 300 euro vanaf (575 euro atm).

Liever heb ik dat mijn telefoon zijn waarde gewoon behoud. Zeker als dat 1200 ekkers is. Maar, als het zakt naar 1000 euro is er nog geen nood aan de man.
Euhhhh, we zitten 26 dagen voor de introductie van de S9..... Dus je verhaal van een paar maand (een paar is twee) gaat niet helemaal op. Je hebt helemaal gelijk dat Android toestellen een adviesprijs hebben, de straatprijs (verkoopprijs) zal na een aantal maand beginnen te zakken.

Iets wat overigens niet alleen met Android toestellen gebeurd, TV's e.d. ondervinden het zelfde.

Dat Apple het ander doet is helemaal waar, een iPhone X is niet meer dan 1000 euro waard, je moet wel heel erg in het concept geloven (en daar is niets mis mee) om voor het volle pond in te stappen.

Apple heeft qua prijsvoering de grens op gezocht, ze zijn met een heel gelikt model op de proppen gekomen, maar wanneer men nu naar 3 maand de inkoop moet bijstellen van 40 miljoen stuks naar de helft doe je iets niet goed. Of je doelgroep wil niet zo veel voor je product geven (in aanschaf) of het product is het niet waard.... Nogmaals, we hebben het hier niet over een paar procent wat ze minder verwachten te inkopen/verkopen, maar gewoon de helft....

Wanneer dit dus allemaal waar blijkt te zijn is dit één van de grootste miskleunen van Apple betreffende product en prijs positionering van de laatst jaren.
Het is bekend van Android toestellen (ongeacht welke fabrikant) dat deze snel in waarde dalen. Oke, we zitten vlak voor de introductie van de S9, maar ik durf er vergif op in te nemen dat hij 3 maanden geleden ook al ver in prijs gezakt was. ZEker 200 euro.
De prijsdaling van een (Android) toestel geeft ook goed de verouderende hardware weer. Wat nu high end is, is dat over een half jaar niet meer in de mobiele wereld. Prima dat de prijs zich daar mee aanpast. Gewoon gezonde concurrentie tussen de vele modellen. Alleen maar goed voor de consument. Iedereen die zich een beetje er in verdiept, weet dit. Als je dan een maand of twee na de introductie boos wordt om een prijsdaling van een paar honderd euro.... Tsja, dat doet de consument dan zelf.

Dat Apple constante prijzen kan hanteren, doen ze knap. Maar het is ook logisch, er is geen concurrentie.... Als je is wilt, heb je gewoon geen keuze.

Dat apple nu de productie halveert, geeft duidelijk aan dat ze de waarde van hun product overschat hebben, en de waarde die de consument eraan hangt.

In plaats de prijs gewoon aan te passen en meer klanten blij te maken, kiezen ze de productie te halveren. En dat is dan in mijn ogen een teken van zwakte. Jammer....
Dat apple nu de productie halveert, geeft duidelijk aan dat ze de waarde van hun product overschat hebben, en de waarde die de consument eraan hangt.
Zou het niet kunnen zijn dat ze de vraag hebben overschat? Wellicht gaat dat hand in hand en is de vraag juist minder omdat men de prijs te hoog vindt. Apple heeft nog nooit prijzen aangepast of kleur bekend op dat gebied. Je kan het een punt van zwakte noemen maar Apple is met dit beleid enorm succesvol. Hedendaags wellicht minder dan vroeger maar nog steeds maakt Apple flinke winsten dus pakken ze het niet op de iPhoneX dan pakken ze het wel ergens anders.
En? Ik heb liever mijn S8 aan 550 waarop ik hem kocht dan 750 hoor. Waarom zou ik 200 euro extra willen uitgeven?

Het verschil met apple is gewoonweg te groot , zelfs al blijft apple hardware meer vast van prijs (ook al minder dan vroeger) het prijs verschil blijft gewoon groot zelfs met dat.
Procentuele restwaarde is bij Apple misschien hoger, absoluut ben je meer geld kwijt bij apple.
idd de hogere verkoopprijs maak je niet goed.
Jawel hoor. Zakelijk bij ons op het werk via bruto netto veranderd het hele theorema. Dan is de absolute aanschafprijs slechts 48% van de nieuwwaarde (aftrekbaar van bruto loon). Na 18 maanden verkoop ik het toestel voor de helft van de nieuwwaarde en koop ik weer een nieuwe met dezelfde 52% korting. Dus wat boeit mij die 1159 euro?
Privé zou ik m nooit kopen. Wellicht dat ik nu mijn 7plus houd en de iPhoneX weer doorverkoop. Heb ik een mooi startkapitaaltje voor een iPad pro 12.9
Is natuurlijk iets compleet anders en zelfs daar zou je minder uitgeven bij een goedkopere telefoon. Het verschil word enkel veel minder.
Ik geef alleen aan dat jouw stelling: "de hogere verkoopprijs maak je niet goed" niet opgaat bij een zakelijke aanschaf. Ik weet niet hoe het bij jullie zit maar bij bijna iedere IT-er op het werk bestaat de mogelijkheid voor een bruto netto regeling voor wat betreft de aanschaf van een mobiele telefoon. Ik stel dat wanneer je een relatief dure telefoon van Apple aanschaft je dus absoluut gezien een groter voordeel hebt. Natuurlijk je bent dan initieel meer geld kwijt tov een goedkoper model maar dat voordeel is slechts de helft door de bruto netto regeling. Als je daarna de telefoon weer van hand doet dan is een topmodel gewilder na 18 maanden dan een goedkoper mainstream toestel. Maw ik ben het niet met je stelling eens want het is niet het geval als je een brutto netto regeling hebt voor je mobiel.

Voorbeeld1: iPhone X kost 1159 euro bruto, door bruto netto kost ie mij 556 euro netto
vervolgens spaar ik ook 5 euro per maand door een bijdrage van mijn werkgever = 90 euro na 18 maanden. Dus het toestel kost mij 466 euro.
Na 18 maanden verkoop ik mijn toestel voor 500 euro en die leg ik weer in voor de volgende ronde.

Voorbeeld2: Samsung S8 kost 600 euro bruto, door bruto netto kost ie mij 288 euro netto
vervolgens spaar ik ook 5 euro per maand door een bijdrage van mijn werkgever = 90 euro na 18 maanden. Dus het toestel kost mij 198 euro.
Na 18 maanden verkoop ik mijn toestel voor 250 euro en die leg ik weer in voor de volgende ronde.

Per saldo maakt het dus niks uit.

[Reactie gewijzigd door InsanelyHack op 30 januari 2018 00:31]

Je vergeet je netto bij de samsung? ik veronderstel dat dit van je bruto gaat? Bij de samsunf heb je dus 350 netto extra waardoor die iets voordeliger is. Maar je hebr grotendeels gelijk het verschil word dermate klein dat het weinig uitmaakt. Echter is dit uizonderlijk.
Uitzonderlijk? Ik ken toch echt veel IT-ers om mij heen die deze regeling hebben. Zelfs mensen die hard kunnen maken dat een mobiel onontbeerlijk is voor hun werk gebruiken deze regeling ook. (Makelaars, Juristen, Accountants etc.)
Ook it'er (belg dan wel) niemand heeft hier zo'n regeling die ik ken en al in veel bedrijven gewerkt.

Soms eens 250-300 euro budget om de x jaar of GSM van het werk maar zo bruto netto regelingen heb ik de laatste 15 jaar niet meer meegemaakt .
Ja ok dat verklaart een hoop ... Belg ;-) jullie hebben dan inderdaad waarschijnlijk geen Mobiele telefoon regeling maar jullie auto's zijn dan weer 25% goedkoper ... ieder zijn ding zeg maar :)
Weinig mensen snappen hoe gebruikerskosten werken. Of het nu met auto's is of met telefoons...
En? Ik heb liever mijn S8 aan 550 waarop ik hem kocht dan 750 hoor. Waarom zou ik 200 euro extra willen uitgeven?

Het verschil met apple is gewoonweg te groot , zelfs al blijft apple hardware meer vast van prijs (ook al minder dan vroeger) het prijs verschil blijft gewoon groot zelfs met dat.
Dus jij vind het fijn als je net gekochte S8 (¤699,-) een maand later ¤575,- kost omdat er een nieuwer model komt (waar het zelfde bootje opgaat. in maart 2017 ¤829,- bij 1e prijsopgave.) Dat wijst dus naar dat je maar snel de S9 moet kopen, want de S8 is niets meer waard cq al aan vervangen toe. Een iPhone 5s draait nu nog op laatste iOS en je mag blij zijn als de S8 nog op android9 komt. Kort om de iPhone 5s uit 2013 is nog up to date qua OS en de Galaxy S4 uit 2013 al lang niet meer, de S5 en S6 als opvolgende Top modellen ook niet.
Ik heb de S8 gekocht aan 550 als er nu een nieuw model uitkomt: who cares?

Een iphone 6s brengt maar evenveel op als een samsung s6 edge en was duurder bij aankoop .

Iphone 4 was trouwens de slechtste van allemaal qua support eind 2013 gekocht denk mid 2014 was er al geen update meer voor te krijgen.

Het is gewoonweg niet logisch als consument om de hoge prijzen van apple te verantwoorden, dat is toch absurd?
De iPhone4 is inderdaad te lang verkocht geweest. Maar anderzijds, we zijn 2018, wat er ooit met een 4de generatie iPhone uit 2010 gebeurd is, is nu niet meer relevant. We zijn inmiddels aan de 11de generatie...
Neem de iPhone 5s uit 2013 als voorbeeld en je krijgt een behoorlijk ander beeld.

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 30 januari 2018 08:17]

Ik reageerde op een nogal heel algemene uitspraak als zou apple de enige zijn die dit in orde heeft over die periode bij de 4 was dat duidelijk niet het geval.

De laatste jaren zie ik verbetering bij iedereen en dat is gewoon een afweging in de prijs snap dus niet goed de relevantie.
Het is bij sommige fabrikanten verbeterd, maar niemand geeft 4-5 jaar support zoals Apple doet bij alle producten van de laatste jaren.
en? daar ging het toch helemaal niet over?l
Ik heb de S8 gekocht aan 550 als er nu een nieuw model uitkomt: who cares?

Een iphone 6s brengt maar evenveel op als een samsung s6 edge en was duurder bij aankoop .

Iphone 4 was trouwens de slechtste van allemaal qua support eind 2013 gekocht denk mid 2014 was er al geen update meer voor te krijgen.

Het is gewoonweg niet logisch als consument om de hoge prijzen van apple te verantwoorden, dat is toch absurd?
iPhone 4 is van 2010 en heeft 4 jaar updates gehad t/m iOS 7.1.2. Galaxy s6 brengt +- ¤200,- op. tov iPhone 6s 32gb ¤300,- :)
edit: ongeveer gelijk aan Galaxy s7

[Reactie gewijzigd door Hackus op 29 januari 2018 21:07]

Wat uitmaakt is hoe lang een fabrikant iets uitbrengt, iphone werd verkocht tot eind 2013 ondersteuning stopt mid 2014 .


Galaxy S6 was echter maar 600 euro in de aankoop 6s was 800 euro.

Uit de vraag en aanbod hier
SAmsung S6 edge : Nieuw begin 2016 : 750euro nu : 200 euro
S6 : 550->150-200

Iphone 6s : 750->2-250 euro.
7 is nog slechter vind je al aan 400-450 euro na een jaar.
Wat uitmaakt is hoe lang een fabrikant iets uitbrengt, iphone werd verkocht tot eind 2013 ondersteuning stopt mid 2014 .


Galaxy S6 was echter maar 600 euro in de aankoop 6s was 800 euro.

Uit de vraag en aanbod hier
SAmsung S6 edge : Nieuw begin 2016 : 750euro nu : 200 euro
S6 : 550->150-200

Iphone 6s : 750->2-250 euro.
7 is nog slechter vind je al aan 400-450 euro na een jaar.
het ging om prijsdaling nieuw en hoe lang updates te ontvangen. Je geeft terug naar iPhone 4 die 4 jaar updates heeft ontvangen. Welke Galaxy s heeft dat ?
(de keuze van jou om eind 2013 een iPhone 4 nog nieuw te kopen doet niets ter zake. Je had ook een 4s, 5,5c,5s ten tijde kunnen kopen)
Neen de iphone van mijn moeder heeft maand ontvangen. Wat maakt het uit dat die ervoor updates ontving? Apple verkocht die en leverde er 6 maand updates bij vanaf dan.


En de prijsdaling nieuw is juist goed voor de consument die krijgt high end tegen lagere prijs. Zoals ik al zei ik kan niet begrijpen dat iemand dat goed vind.

De 2ehands prijs staat daalt net zo hard of zelfs harder bij iphones, dat je die dus duur nieuw moet kopen na bijna een jaar maakt niks uit en is enkel goed voor apple.
en nu even antwoord op mijn 1e vraag; ben jij blij als jij ¤699,- betaald voor een toestel en na 2-3mnd kost het toestel ineens ¤575,- ?
Ik kijk welk toestel goed van prijs kwaliteit is op dat moment. Als dan later de prijs daalt maakt dat niks uit.

Ik zou pas boos zijn moest blijken dat ik een toestel koop tegen een prijs en blijkt dat dit jaar oude hardware was en dat er veel beter op de markt was tegen een lagere prijs. Wat apple dus doet.

Prijs/kwaliteit is apple imho gewoon veel te duur (buiten de SE die zit goed in zijn klasse) . Zelfs als je argumentne als hogere herverkoopwaarde erbij pakt, dat maakt nooit de meerprijs bij aankoop goed.
Maar als jij je telefoon wilt verkopen krijg je er nog geen 200 euro voor. Wil jij je iphone X verkopen, of welke iphone dan ook.... in goede staat krijg je nog steeds een groot deel van de oorspronkelijke prijs. Dat komt door de bouwkwaliteit icm updates die je jaren lang krijgt. Dat krijg je bij android telefoons niet (er zullen ongetwijfeld ene paar tussen zitten die t wel krijgen)
Of je dat belangrijk vind is vers 2. Ik verkoop mijn oude toestellen nooit, dus voor mij telt alleen de aanschafprijs.
Nouja, dat verschilt dus per persoon. Daarom is het gelukkig ook per persoon om te kiezen welke telefoon je koopt. Elk toestel heeft voor- en nadelen, ook iPhones.
Ik zou voor een nieuwe S8 geen 200euro krijgen?

En nee die herverkooprijs van iphones staat al jaren onder druk door de grote hoeveelheden die men verkoopt.

Uit de vraag en aanbod hier
SAmsung S6 edge : Nieuw begin 2016 : 750euro nu : 200 euro
S6 : 550->150-200

Iphone 6s : 750->2-250 euro.


Samsung S6 komt er nog het beste uit. 150-175/jaar.

S6 edge/6s komen ongeveer op hetzelfde uit.


7 is nog slechter vind je al aan 400-450 euro.


Dus nee voor mensen die willen herverkopen maakt die dure aankooprpijs weinig uit. Je schrijft gewoon meer af per jaar zelfs bij apple.
Ik heb t ook niet over een nieuwe s8, maar een gebruikte, 2ehands s8.

Iphone 6s raak je door de accu niet meer kwijt, maar mijn 7 verkoop ik gewoon nog voor 500-600 euro. Jaar oud en perfecte staat. Ik weet niet hoe je aan die 400-450 komt maar daar gaatie niet voor weg 😜
Nogmaals vraag en aanbod hier. jij mag 500 willen als andere 400 vragen raak je de jouwe niet kwijt.

Prijs is nu 400a 450 voor een iphone 7 van een jaar oud op v&a. Na enkele jaren krijg je amper nog iets terug net zoals bij alle andere phones. dat argument gaat al een hele tijd niet meer op. Je bent veel goedkoper af met een samsung dan met een iphone zelfs al herverkoop je die.
ik geef je 100% gelijk. Als iemand hem voor 400 aanbied en ik 500, je zou wel gek zijn als je hem voor 500 euro koopt... toch? Kijk ook even naar de staat van het toestel, zijn die gelijk, dan ga je voor die van 400. Maar de meeste mensen die voor een lagere prijs de iphone er op hebben staan zit onder de krassen en een plastic schermpje er op, die door de plaatselijke goedkope turk (wil niet etnisch profileren, just a figure of speech) er op is gezet.

Nein danke :) En zeker geen Samsung, na 1 a 1,5 jaar geen updates en je kan je telefoon bijna weggooien omdat het zo traag is geworden door de update die die wel heeft gekregen (iphone 6s update verhaal, kom er maar in, ja ik geef je 100% gelijk, die update hadden ze nooit zo moeten doen en zeker beter moeten communiceren)...
Sorry heb iphone 3g 4 5 & 5s gehad kinderen/vrouw hebben 6s.

Die 3g , 4 & 5 zijn stronttraag nu. Mijn samsung omnia (ook uit die tijd)gaat nog altijd als een zonnetje.

Oneplus one gaat ook nog goed

Kij trouwens gewoon zelf in vraag en aanbod die toestellen zien er deftig uit hoor.

Dus nee je blijkt wat vooroordelen te hebben ;-)

Apple houd wel langer de nieuwprijs hoog, maar de 2ehands prijs daalt net zo snel of harder dan bij android phones waardoor je bijna altijd meer blijft betalen . Enigste uitzondering is als je op of tegen release datum android high end koopt, dan ben je net zo slecht af als met apple.
iPhone 5 is al bijna 5 jaar oud, de 4 en 3gs zijn al helemaal dino's. Daarbij, welke omnia heb je het over? de originele omnia had namelijk Windows Phone 6.1 als ik mij niet vergis en komt uit 2008 of 2009, dat is wel even geleden, maar een totaal ander OS. Als het een latere variant is met Android, oke, maar als ik mijn Galaxy S5 of S3 uit de doos haal met een clean OS, man die dingen zijn niet vooruit te branden. Ik durf mijn hand in het vuur te steken dat de S5 betere specs heeft dan jouw omnia.

Oneplus is een ander voorbeeld. Dat waren budget toestellen, nu niet meer, maar de 1+1 was echt een toptoestel, en is het nog steeds. Als ik het even goed herinner krijgt de 1+1 ook nog steeds updates, en zo niet wordt het flink ondersteund door devs van XDA, al niet andere. Maar dat is 1 van de weinige die die ondersteuning heeft.

Trouwens, de 1+1 was een toptoestel, maar ik ken menig man om mij heen die die telefoon hadden of hebben, waarvan meerendeel die al onlangs van de hand hebben gedaan omdat de accu nog geen halve dag meer meeging (zowel custom als official rom). Dat zal bij de iPhone ook wel zo zijn, zeker bij de 3Gs en de 4. Ik kan mij ook niet voorstellen dat ik over 4 jaar nog met de iPhone X loop, accu's gaan maar een x periode mee.
Het gin om een ander geluid te laten horen dat oudere GSM's wel degelijk soms nog goed meekunnen EN dat sommige oude van apple ook niet vooruit te branden zijn.

De meerprijs is dus weinig te verklaren buiten dat apple nu eenmaal een premium kan vragen een premium die je echter meepakt zelfs al herverkoop je die.

Voor mij is dat bijna dubbele van de prijs in vergelijking te duur, anderen hebben andere mening maar als dit bericht waar is en apple schroeft de productie dermate terug denk ik dat ze zichzelf ten dele uit de markt geprijsd hebben .
Sorry heb iphone 3g 4 5 & 5s gehad kinderen/vrouw hebben 6s.

Die 3g , 4 & 5 zijn stronttraag nu. Mijn samsung omnia (ook uit die tijd)gaat nog altijd als een zonnetje.

Oneplus one gaat ook nog goed
Wat een prut vergelijking. Een 3G, 4, 5, Omnia en een Oneplus. Totaal nietszeggend dit.
de uitspraak "was apple blijft snel rest is bagger" . iphone 4 4s en 5 zijn.plots geen iphones meer van apple? omnia 7 oneplus niet meer andere ?

discussie wat vllgen aub voordat je op je paard springt
Hoe kan je telefoons vergelijken die zo veel jaar uit elkaar liggen qua productie.
Hoe kan je de iPhone 3 t/m 5 en nog nieuwere tegenover elkaar zetten?

Dat is het mijn punt, volg het prima
Neen je blijft het niet volgen die persoon sprak in het algemeen over merken, ik gaf enkele smaprtphone. Dat was dus geen vergelijking van specifieke phones eerder van merken.
Iphone 6s raak je door de accu niet meer kwijt, maar
Dan vervang je de accu. Daarmee is het toch opgelost? Kost je max 50 euro (lijkt mij :? )
Dus je betaalt honderden euro's extra zodat je die deels terug kan krijgen als je het na een paar jaar tweedehands weet te verkopen, mits de telefoon niet kapot gaat, je het niet kwijt raakt of laat stelen. En dan moet je er nog mee willen zeulen op marktplaats. Fascinerend hoe dat altijd als pluspunt gezien wordt.

De reden dat ze trouwens tweedehands voor veel weggaan is niet zozeer de bouwkwaliteit, maar meer de prijs: als iemand z'n iPhone sloopt en nog een abo heeft lopen, dan is het vaak noodzaak om een tweedehandsje te halen als je geen zin hebt om weer een fors bedrag te betalen.
Oh ja, je koopt een Iphone als investering ... Soort belegging, yeah right .....
Dat komt vooral omdat Apple de enige is die iPhones uitbrengt en dus geen concurrentie heeft en dus de prijs hoog kan houden.
en de updates kan blijven geven, iets waar veel andere fabrikanten gigantisch in falen. Zelfs Google met hun pixels en nexus telefoons. Helaas, want het zijn vaak goede toestellen voor een goede prijs (al is dat tegenwoordig ook niet meer echt zo).
Ah, ik denk altijd maar zo: mijn S8, topmodel van Samsung, kost maar de helft van wat het topmodel van Apple kost. Dan mag je wat mij betreft ook 2 keer zo snel in waarde dalen of maar de helft zo lang updates ontvangen. Kom ik nog gelijk uit. (maar ik heb wel ook 2 keer zo snel iets nieuws in handen)
Als je dat zo belangrijk vind kun je altijd nog Lineage OS installeren.
Dat kun je wel vergeten met die X straks, niemand zit te wachten op een half opgebrand OLED scherm voor veel geld. Denk dat als je mazzel heb, je er na een jaar misschien nog een 3e voor terug krijgt. De iPhones met LCD daarintegen zijn wel wat waarde-vaster.
Ik geef iPhone nog een jaartje of 3, dan gaat het Blackberry achterna...te duur voor wat je krijgt, updates die je toestel manipuleren. Mensen trappen er niet meer in, er zijn TE goede high ends voor minder.
Op 1 December was hij ook al onder de 600 euro: pricewatch: Samsung Galaxy S8 Zwart

Tussen Augustus en Oktober kwam de S8 al met de minimum prijs onder de 600 euro. Dus dat is wel enorm snel gedaald tov iPhones, die behouden hun waarde toch langer.

En de helft productie verminderen, dat is toch wel flink wat. Ik denk dat de prijs niet zo hoog had moeten zijn, alles 1000+ euro is gewoon te veel voor een telefoon. Daar koop je een 8e hands auto voor..
Omdat iPhones niet onder de Apple prijs verkocht mogen worden, terwijl andere fabrikanten gewoon een adviesprijs afgeven en het aan de retailer overlaten voor welke prijs hij over de toonbank gaat.
Als ik het verloop op pricewatch kijk en dan gemiddelde prijs neem, dan is hij zeer zeker niet 200 gedaald 3 maanden geleden
als je goed kijkt naar je eigen afbeelding zie je dat de s8 al in oktober 600 euro was. Bij release was hij 800 euro. 800-600=200.
Je moet kijken naar gemiddelde prijs, niet naar laagste prijs want er zit altijd wel een stunter tussen.
En er zit ook altijd een bedrijf tussen dat hem voor 2x de normale prijs aanbiedt. Laagste prijs is over het algemeen de prijs waar je hem voor kunt kopen.
Er zitten altijd van die tokos tussen die hem na de release van de s9 nog voor releaseprijs verkopen. Dus ja ben het met je eens, gemiddelde is logischer maar ik ken niemand die niet naar de laagste prijs zal gaan zoeken.
als je goed kijkt naar je eigen afbeelding zie je dat de s8 al in oktober 600 euro was. Bij release was hij 800 euro. 800-600=200.
Ja alleen oktober is wel 5~6 maanden na de launch en niet 3 maanden :)

Daarnaast waar gaat de discussie uberhaubt over? Bij Samsung weten we nou toch wel na 8 jaar wat er met de prijs gebeurd na de launch. Zie het probleem niet, wel zie ik een probleem als de prijs nooit daalt en nu bij de S9 bijv ineens wel...
Prijsdaling bij Android phones valt enorm mee.

Als je de prijzen vergelijkt van Galaxy's met concurrende iphone modellen liggen de prijzen globaal op hetzelfde niveau. Waardevastheid van beide is tweedehands groot.
In eerdere statements hierboven is gebleken dat de galaxy s8 nu al voor 575 te koop is, origineel 800-900 euro. Dat vind ik niet waarde vast. Dat moet ook zeker niet de hoofdreden zijn bij het kopen van een telefoon, maar is wel een dingetje.
Waardevast? Alsof het een kunstvoorwerp is. Het zijn wegwerp producten. Ook de accu in een iphone gaat beperkt mee.
Wat ik hier allemaal van begrijp is: Het slimste wat je kunt doen is 3-6 maanden na release een high end android toestel kopen. Je krijg een super model voor een prima prijsje. Apple daalt pas echt voelbaar in prijs wanneer het toestel best verouderd is.
Tweedehands krijg je net 200 euro voor een galaxy s8. En 500-600 voor een iphone 7. Dat is geen mening maar geconstateerd.
Overdrijven is ook een vak...
Waarom staat deze dan alweer een maand te koop (eerste de beste random klik tussen de 47 advertenties)
V&A aangeboden: Apple iPhone 7 32GB Zilver

Eerste random klik op een S8 is gereserveerd, zonder garantie, met kras:
V&A aangeboden: Samsung Galaxy S8 Zwart

Dus dat "geconstateerd" van jou, wens ik te betwijfelen.

Mijn SE van 9 maanden oud heb ik ook slechts voor 50% van de nieuwwaarde kunnen verkopen.
Nu een 8 gekocht, omdat ik de X te duur vond voor wat hij kon. Achteraf vind ik mijn iPhone 8 ook zeker te duur voor wat ik er voor terug kreeg.
Ik heb geen spijt, maar achteraf is het zijn geld niet waard. Ik heb er 1000 euro voor betaald en ik weet zeker dat dit over een jaar minder dan de helft is. Ik schrijf dus even, op 75 euro na, een Samsung Galaxy S8 af (huidige nieuwwaarde) in één jaar tijd.
https://www.f-mobile.nl/shop/samsung-s8/

Restwaarde is leuk, maar ik absolute getallen schrijf je op een iPhone nog altijd meer af, omdat ze gewoon een stuk duurder zijn. Misschien procentueel een lagere afschrijving, maar het kost méér geld.

Verder leven we gelukkig in een land waar zo'n beetje iedereen een iphone kan kopen als hij wil. Kwestie van keuzes maken.
Dit is dus een vergelijking trekken op 2 verkoop items. Dat is niet echt representatief.

Daarbij kan ik je ook vertellen, er zijn veel mensen die iPhones te duur vinden, die zullen eerder android telefoons kopen omdat die over het algemeen goedkoper zijn. Dat is een hele simpele en logische verklaring.

Jammer dat je je iPhone 8 t duur vind voor wat je er voor hebt gekregen, maar ik snap dat wel. Ik ben niet blind en gek, maar de iphones van de laatste 4 jaar lijken gewoon enorm veel op elkaar (vanaf de 6). Er is weinig anders aan, en dat is de reden dat ik de X heb gekocht, omdat die gewoon anders is.

Ja... veel is het zelfde, maar dat is met elke telefoon. Ze kunnen allemaal bellen, e-mailen, automatische helderheid, vingerafdrukscanner, sms, whatsapp, allemaal 4G, dat maakt ze gewoon niet speciaal. Maar Ik heb het gedaan voor FaceID, en dat werkt gewoon echt goed. Het scherm is ook fantastisch. Ongetwijfeld dat de S9 van Samsung met nog een mooier scherm komt, maarja, zoals je al jaren hoort, wanneer zijn het te veel pixels en doet het er niet meer toe. OLED had iphone nog niet en ik wil van mn leven geen android meer, of er moet wel iets heel spectaculairs gebeuren. Het hele OS maakt ook gewoon de telefoon voor wat het is, en dat is echt een persoonlijke voorkeur.

Restwaarde is zoals je zegt inderdaad leuk, maar dat moet gewoon niet de hoofdreden zijn, maar het is voor velen wel een leuke bijkomstigheid.
Ben oprecht benieuwd waarom je zo een afkeer voor android hebt gekregen. En wat is er zoo fijn aan ios vergeleken met android?
Als het om afschrijven gaat is er echter nog een heel belangrijke factor...over hoe lang schrijf je iets af en wat is de motivatie daarbij? Zelf mik ik op 4-5 jaar gebruik van m'n telefoon. Daarom heb ik voor de iPhone 8 gekozen; de SoC is krachtig genoeg om er 4-5 jaar mee vooruit te kunnen en wat betreft updates vanuit Apple (elke 2 jaar een major OS versie, 2 major OS-versies support) moet dat ook gewoon kunnen.

Als je die Galaxy S8 op dezelfde manier kan afschrijven gaat het verhaal op. Moet je 'em bv. vanwege gebrek aan updates of het niet meer bijblijven van de SoC sneller moeten afschrijven, dan wordt het plaatje iets anders.
325 voor een iPhone 8 is niet reeel, dat is gewoon oplichting. Een iPhone 8 is minimaal 550 op Mp. S8 weet ik niet.
Maar dan schrijf ik toch minimaal 400 euro af op mijn iphone 8 in slechts 3 maanden tijd.
Dat vind ik niet heel waardevast.
809-550=259,- dat is alsnog redelijk wat, maar die prijs blijft stabiel tot september.

iPhone plus en de 256gb versie hebben andere prijzen.
979 betaald voor de 8 256gb...
500 terug, betekend een kleine 400 euro afgeschreven. Dat is bijna de helft in een jaar.

Hiervoor had ik de SE... 550 voor betaald, 9 maanden later 300 voor terug gekregen.
FB groepen waar buurvrouw Anja haar telefoon tekoop zet en geen flauw idee heeft hoeveel het waard is, en marktplaats waar ze van de vrachtwagen gevallen zijn en voor een prikkie worden verkocht; "de bon is kwijt". Jij liever dan ik!

Prima dat je denkt dat ik in Fantasialand winkel, maar als je gewoon kijkt bij vraag & aanbod van tweakers zie je bijna alle iphone 7's voor 500 euro er op staan. Iphone 6(s) natuurlijk veel minder, omdat de accu daarvan slecht blijkt te zijn, maar dat kan ik ook niet helpen.
En al die 500+euro Apple-verkopers vragen al sinds begin december om hun iPhone7 kwijt te geraken...
https://tweakers.net/cate...VmZgLgllQWpxUpW0UqJSrG1AA

Kortom, weer een 'verkoopspraatje' van Apple aan diggelen...de iphone-restwaarde zakt ook daar als een pudding in elkaar.
Nogmaals, prijsverlagingen productgroepen als Telefoons, TV's, HiFi enz enz zijn niet iets bijzonders, ook niet bij Samsung.... Dat Apple zijn prijs juist zo constant weet te houden zegt meer iets over Apple dan wat gewoon is in de markt.

Sterker, er is een duidelijk verschil, blijkbaar wil een Apple telefoonkoper na 3/4 jaar nog best het volle pond voor een toestel betalen, terwijl niet apple kopers meer in lijn van de overige producten kopen. Het verschil tussen adviesprijs en marktprijs.

Het argument om een iPhone te kopen, omdat hij z'n waarde houd vind ik ook één van de mooiste hier op tweakers.

Maar goed, iedereen zijn eigen voorkeur....
Sterker, er is een duidelijk verschil, blijkbaar wil een Apple telefoonkoper na 3/4 jaar nog best het volle pond voor een toestel betalen, terwijl niet apple kopers meer in lijn van de overige producten kopen. Het verschil tussen adviesprijs en marktprijs.
Nee dat willen ze helemaal niet, getuigen dat de verkopen eigenlijk maar 1 kwartaal gigantisch goed zijn en daarna 3 kwartalenfors minder, niet dat dat niet rendabel is voor Apple hoor.

https://cdn.macrumors.com...7-08-01-at-4.36.03-PM.jpg
Ik vind een iPhone X onethisch want Apple maakt bijna 700 euro winst op zo'n toestel.
BS, voor het scherm alleen moeten ze al 140 euro betalen.
https://www.iculture.nl/n...ten-produceren-onderdelen
Kostprijs $ 357,-
¤ 800,- pure winst op 1 telefoon voor Apple :-P Kopen fans, kopen :-P
Nee, je vergeet dat de overheid ook nog eens 21% van die > 1000 euro wil hebben, dus trek er nog maar eens ruim 200 euro vanaf (zit je nog op bijna 600 euro).

Het gaat er om of jij het het bedrag waard vindt, en als je dat af laat hangen van wat Apple er op verdient, dan dus kennelijk niet :).

Anderen kijken naar het pakket dat ze krijgen voor dat geld en vinden dat het wel of niet waard. Er zijn veel manieren om naar een product als de iPhone X te kijken:
- prijs/prestatie
- unieke features (face-id)
- design
- waardevastheid
- pats factor
- ...

Ik vind dat iedereen voor zichzelf uit mag maken of hij of zij het het geld waard vindt. Waar ik een probleem mee heb is mensen die voor jou gaan bepalen dat het zonde van je geld is op basis van hun criteria.
Man man, ieder bedrijf betaalt BTW, dus wat is dat nou toch voor een slap excuus om 800 Euro winst goed te praten???

Waar lees jij dat mensen niet zelf mogen weten of ze een Apple kopen?
Waar lees jij dat ik bepaal voor jou het het zonde van je geld is?

Als jij daar een probleem mee hebt, ga dan lekker bij die mensen liggen klagen, maar zie gewoon in dat het belachelijk veel geld is :-P

- prijs/prestatie = ruk
- unieke features (face-id) = WOW, wel 1 ding :-)
- design = de meeste mensen verafschuwen het missend stuk beeld :-P
- waardevastheid = waarom is dat belangrijk???
- pats factor = als je het daarom doet, dan sta je niet sterk in je schoenen :-)
Het scherm is dan ook veruit het duurste onderdeel dat erin zit.
1000 - 140 = 860 euro (en dat is op zijn beurt weer groter dan de genoemde 700 euro) wat is precies je punt?
Nou, dat de rest ook wel iets kost.
In amerika kost hij omgerekend 850 euro incl btw. Dus gaat er waarschijnlijk al 25% naar de belasting, etc. Daarnaast faceid, touchid module rvs frame, batterij, soc, glazen achterkant, etc. Research, logistiek, etc ontwikkeling ios, etc.
Komt veel meer bij kijken.
Ik weet niet meer waar het stond maar de productiekosten van een iPhone X liggen ergens tussen de 350 en 400 euro.

Sowieso kan je (ook hier op Tweakers) de kwartaalcijfers etc. gewoon terugvinden. Het is geen geheim dat Apple een winstmarge heeft op z'n producten die gemiddeld tussen de 40 en 50 procent ligt. Als ik het me goed herinner is de marge op de iPhone X zelfs iets van 54%.
Ok,
Dus als jij denkt dat een prijs en een winstmarge alleen wordt bepaald door losse onderdelen, zonder r&d , assemblage, retailkosten, belastingen, onderhoud os, cloudservices, etc.

Dan kom je bedrogen uit...
Altijd maar zo voorzichtig naar de Apple fans :-P
Zeg gewoon dat ze belachelijk duur zijn en dat Apple belachelijk veel winst maakt en dat omdat Apple fans niet willen inzien dat die producten die prijs niet waard zijn, maar omdat Apple fans het toelaten dat Apple hen doet geloven dat dat wel zo is :-)

Ik zeg dus niet dat de producten niet goed zijn!!!

Het oled scherm moet de iPhone zooooo veel duurder maken??? In 2008 kwam Samsung al met de 1e telefoon met oled scherm, de Samsung Galaxy S(1) uit 2010 had ook al een oled scherm...
Zeg gewoon dat ze belachelijk duur zijn en dat Apple belachelijk veel winst maakt en dat omdat Apple fans niet willen inzien dat die producten die prijs niet waard zijn
Verklaar je eens nader. Klopt dat ook als je zuinig bent op je toestel en kijkt naar de lifecyle (OS upgrades en updates)?

Die iPhone X is te duur geprijsd voor wat andere telefoons leveren, maar iPhones hebben een langere lifecycle. Waar een Samsung Galaxy krijgt tot max. twee jaar zijn OS upgrades, krijgt een iPhone makkelijk tot vier jaar de OS upgrades. Dat verschil moet je meenemen in je aanschaf op moment je zuinig bent op je telefoon.

Ik zelf heb een drie jaar oude iPhone 6+ en ik verwacht de komende jaren OS upgrades. Hoogstens dat ik een batterijen voor 50 euro moet vervangen. Waarvoor ik hem gebruik voldoet die uitstekend.

Dat neemt niet weg dat bij een nieuw toestel ik bij de overweging ook een telefoon van Google in overweging neem, mits ik weet hoe lang de ondersteuning duurt en dat het toestel goede specs heeft.
Jij vindt hem niet meer dan duizend euro waard.

Maar waarom is een Audi 90duziend euro waard terwijl je technisch ook gewoon een Skoda kan kopen voor 20duizend euro. Komt uit de zelfde fabriek en wordt door de modulaire bouw van VW met de zelfde onderdelen gebouwd als Audi

Heeft te maken met marketing en segementeren. Voor jou is hij te duur of je vindt het zoon bedrag niet waard voor anders is het een koopje.
Maar waarom is een Audi 90duziend euro waard terwijl je technisch ook gewoon een Skoda kan kopen voor 20duizend euro. Komt uit de zelfde fabriek en wordt door de modulaire bouw van VW met de zelfde onderdelen gebouwd als Audi
Ik begrijp dat ook niet. Volkswagen, Skoda, Seat, Audi; niet alleen technisch identiek, ook uiterlijk amper van elkaar te onderscheiden. Zeker de laatste twee (Seat en Audi) zien er hetzelfde uit vanuit de binnenspiegel.

Daarnaast zijn het ook nog eens auto's met onbetrouwbare techniek, geproduceerd door een onethisch moederconcern en geïmporteerd door een welhaast asociale importeur.

En toch word Audi bijv. door een hoop mensen nog steeds geambieerd.... Mijn verklaring: Status gevoelig schaapjes gedrag!
Ik blijf me wel verbazen :D over het feit dat een ding wat niet fijn is bij Apple (Langzame Face-ID) altijd omgedraaid wordt naar iets positiefs.

Toegegeven, wel wat langzamer, maargoed het hoeft ook niet altijd maar snel snel.

Prima staaltje van omdenken, dat dan weer wel! Oh, en ik heb overigens geen idee of het langzaam is in vergelijking met andere toestellen etc.
Naja, dit is gewoon een belachelijke opmerking. Als ik het kut had gevonden had ik dat ook gezegd... waarom zou het niet fijn zij als het een 0.2 seconden langzamer werkt t.o.v. TouchID? Ja het is langzamer maar dat betekend niet dat t gelijk slecht is.

Juist opmerkingen zoals die jij geeft zorgt voor verhitte fanboy discussies die vaak onnodig zijn. Ik ben een apple fan, toegegeven, maar heb altijd samsung gehad en waren prima toestellen, maar IOS vind ik gewoon beter en fijner werken. Ga jij maar lekker zuur doen overal, ik geniet van mn aankopen.

Edit: ja makkelijk minnen, maar het punt van hem hierboven is eveneens niet van waarde. Daarbij: als je een auto koopt die 180 kan en de volgende kan maar 160, is de auto dan ook niet goed? Je komt op je bestemming en vaak evensnel, dat geld ook voor faceID. Maar als je t niet hebt getest, kan je er ook weinig oordeel aan geven.

[Reactie gewijzigd door Qlusivenl op 29 januari 2018 17:19]

Pfff jeetje zeg. Rustig maar, adem in, adem uit. Ik verbaas me alleen maar hoor.
Het feit dat jij het langzamer vindt impliceert dat je ervaring hebt dat het sneller kan. Zoals ik zei, ik heb geen idee of het langzaam is of snel. Dat jij dat vervolgens niet erg vindt is helemaal prima. Ik hoef daar geen punten voor. Ik hoef ook geen reactie. Iedereen moet doen wat ie zelf wil.
Maar in deze tijd van erg dure toestellen die van alles kunnen vond ik het opvallend dat iets wat dan slechter is, dan toch ineens goed gevonden wordt.
Bij je edit geef je aan dat ik er geen oordeel aan kan geven, dat doe ik dus ook niet. Lees nog maar eens.
Om je vergelijking van auto's door te trekken, je mag toch maar 130 max op onze snelwegen. ;-) Als jij een nieuwe dure auto koopt en daar zitten nieuwe features op die langzamer werken dan de oude (bv. een nieuw type automaat welke langzamer schakelt dan het oude type) dan zou ik dat vreemd vinden, niet onoverkomelijk. Bij een ander merk zou dat gewoon minder zijn maar bij Apple fans is dat dan weer niet erg want het hoeft niet allemaal snel snel. Dat vond (en vind) ik vreemd.
Pfff nr2, ik zat de oorspronkelijke post waar ik op reageerde op te zoeken en zie dat je volgens mij tijd over hebt. Om even af te sluiten (ik ga geen discussie verder aan), ik heb nu al 4 jaar een Samsung Galaxy Note3 en die bevalt me nog steeds prima. Ik ken dus totaal geen Touch-ID of Face-ID en als mijn opmerking een verhitte fanboy discussie oplevert... ben ik daar best wel trots op want dat zou (van beide kanten hè!) best wel sneu zijn.
En zuur doen overal? Daar mag je me dan nog wel even op wijzen, ik heb niet de indruk dat ik zuur doe maar dat zal wel aan mij liggen.
De X is al sinds de invoering met meer dan 100 euro gedaald sinds de invoering.

Zie pricewatch:
pricewatch: Apple iPhone X 64GB Grijs

Daarbij is er ook een probleem als je kijkt naar de waarde. De early adaptors en rijkere mensen kopen hun iPhone nieuw. Een grote groep minder vermogende iPhone gebruikers haalt de boel ergens 2de hands of refurbished vandaan. Met 200 of zelfs 300 euro blijft de X nog steeds veel te duur voor deze groep. Vooral omdat je voor minder een nieuwe 8 kunt halen. Ik voorzie dat vooral de groep iPhone gebruikers die elk jaar voor een nieuw model gaan erg veel moeite zullen hebben de X zonder erg veel verlies te verkopen. Waardoor ze (waarschijnlijk met tegenzin) eerder hangen zullen blijven aan hun oude model en de nieuwere top modellen nog weer slechter gaan verkopen. De enige mogelijkheid om dat te doorbreken voor Apple is een model op de markt te brengen dat op dezelfde prijs als de 8 gaat kosten. Verwacht dan ook dat er een soort uitgeklede versie van de 10 gaat komen, met goedkoper LCD scherm en wellicht dezelfde hardware als model van dit jaar.
Daarnaast vermoed ik dat er definitief een scheiding in de iPhone markt komt tussen de top modellen en de "budget" modellen, net als gebeurd is met de iPads. Je hebt nu de gewone en redelijk betaalbare iPad 2017 en de bijna 2x zo duur zijnde iPad Pro.

[Reactie gewijzigd door zap8 op 29 januari 2018 19:25]

Oh kijk nou, ik wist wel dat die gedaald was maar niet met bijna 100 euro :+ .

En ja, die X blijft te duur en ik ben zelf ook niet van plan hem te verkopen. Ik probeer met deze wel zeker 2 jaar te doen, al weet ik dat dat hoogstwaarschijnlijk niet gaat lukken.
Apple apparatuur is natuurlijk ook niet voor jan met de pet met een modaal inkomen en 3 kinderen. Ik zelf heb dat gelukkig nog (lang) niet en wel iets hoger dan een modaal inkomen. Voor mij is het dus prima te betalen. De opvolger van de X zal ook wel stuk goedkoper worden en het is natuurlijk allemaal marketing en image waardoor ze de prijs in het begin zo hoog kunnen leggen. Dat is niet gek, dat doen alle fabrikanten met een goed imago.

Ik denk wel dat ze op de X zullen voortborduren en goedkoper zal worden, als is het in de variant van een Xs of de iPhone Pro of iets dergelijks. Ik verwacht niet dat er een iPhone 9 zal komen. Gewoon omdat dat niet in het rijtje meer past, en zoals bij Windows: because seven ate nine :+
Tweedehands zijn Galaxy's even duur als vergelijkbare iphone modellen. Kijk maar rond op marktplaats en de FB groepen.

Het is een hardnekkig fabeltje dat iphones tweedehands veel meer waard zijn.
Een Samsung Galaxy S8 koste ¤800,- toen hij uitkwam, de Apple iPhone X kost ¤1169,- toen hij uitkwam een grote verschil, maar vind ¤800,- ook veel te veel voor een smartphone, daarom kocht ik de Xiaomi Mi 6, net zo snel maar en werkt net zo goed als de Samsung Galaxy S8, maar dan voor ¤400,- toen hij net uit kwam.
Die waarde daling vind ik eigenlijk niet zo belangrijk. Misschien koop ik dadelijk een tweedehands s8 voor zeg 450 euro. Die is over 2 jaar 200 waard (prijs van de s7 nu). Dat kost me 100-130 euro per jaar voor het gebruik. Zo gaat het met de iphone ook denk, paar 100 euro waarde daling. Het verschil tussen apple en een ander in waarde daling is hooguit een paar 10tjes per jaar, zeg een halve tank met benzine. Moet natuurlijk iedereen zelf weten.

Mijn vrouw en onze dochter hebben allebij al 2 keer hun iphone 6 kapot laten lazeren, dat is iets meer drama. Ik maar schermen vervangen...

[Reactie gewijzigd door tw_gotcha op 29 januari 2018 17:09]

Iphones dalen veel harder hoor.

Je vind iphone 6s nu al aan 200-300 euro. Die was begin 2016 800 euro waard. Reken dus maar 200+euro per jaar eraf.

Het is dus 100euro per jaar extra tov andere smartphones.
Bij bijv de s8 is dat al zo ivm de nieuwprijs. Nu 300 euro minder dan de adviesprijs dan de introductieprijs.
En dan heb ik het niet over tweedehands, is gewoon de nieuwprijs.
En? Wat is het probleem?

Ik vind het juist absurd dat een iphone 7 899 kost tot de dag de 8 uitkomt en dan plots 750 is .
Andere telefoons gaat dit geleidelijk apple artificieel door opgepompte prijzen.

Wat is er mis met de ik de telefoon die ik wil goedkoper kan kopen?
Niets mis mee. Je mag doen wat je wilt.
Ik reageer alleen op jouw theorie, waarvan ik vind dat die niet klopt mbt resale value. Maar achteraf maakt dat je dan niet uit. Orima toch. Die wat jij wilt.
Wat zou er niet aan kloppen?
Het cijfermatige. Als je gewoon real kijkt naar de 2de hands verkoopprijs tov de hoogste adviesprijs. Procentueel verlies je bij een iphone dan gewoon minder.
Gelukkig kunnen ze 800 dalen in prijs en dan maken ze nog winst :-P

https://www.iculture.nl/n...ten-produceren-onderdelen
Kostprijs $ 357,-
Valt wel mee denk ik.

De originele iPhone hebben ze enkele maanden na release ook flink in prijs verlaagd (33% er af) en dat had ook weinig schokkends tot gevolg.
Ja, hoewel die natuurlijk nu een exclusiever toestel hebben dan anders het geval was geweest. Ik vind het juist fijn dat Apple al dan niet onbewust een exclusiever toestel heeft gecreëerd. Bij vorige iPhone introducties met een lagere prijs en maar 1 model waardoor er geen keuze was zag je gewoon het nieuwste model meer om je heen en de iPhone X zie ik nog steeds niet veel. Ik denk juist dat Apple de juiste prijsgrens heeft gevonden die massa en premium van elkaar scheid. Wat mij betreft maken ze bij de volgende lancering weer zo'n model. Uiteraard zou de prijs nu verlagen dat weer terugdraaien en ik denk niet dat Apple daar op zit te wachten.
Als bedrijf is het maar de vraag of je met een lagere prijs een hogere verkoop krijgt (qua omzet, dus niet in aantallen alleen).
En dat durf ik met een kleine verlaging te betwijfelen. Verder zou je waarschijnlijk met een prijs tegen de prijs van een iPhone 8 aan de verkopen bij dat toestel weghalen. En dus wellicht je marges opsnoepen voor niets.

Anyway, als consument roep ik ook: voor de helft van de huidige prijs koop ik hem zeker! Maar als bedrijf is dat niet rendabel nog reeel.
Voor mij persoonlijk geldt: erg mooi maar simpelweg te duur.
Daar ben ik het helemaal mee eens!
Het is dan misschien de mooiste telefoon, maar niet 2 keer zo mooi als de iPhone 7, terwijl hij wel 2 keer zo duur is. Simpel gevalletje van een kosten/baten analyse maken, de X koop je alleen als je teveel geld hebt.
Je moet natuurlijk niet alleen kijken of die mooi is. Functionaliteit is ook erg belangrijk bij een apparaat wat je dagindaguit gebruikt.

Zelf vind ik de 7 ook super mooi, ik ben niet zo van dat glas overal. Heb m echter wel als opvolger van mn 7 gekocht en qua functionaliteit bevaltie prima. Maar die kosten/baten zijn voor iedereen verschillend.
Eens. Ik ben niet vies om een beetje geld uit te geven aan een gadget maar voor >1000 euro krijg je gewoon een heel hoop mooi spul. En als ik 'm dan zou kopen, verwacht ik perfectie. Dat "hapje" in het scherm vind ik ronduit belachelijk... beter hadden ze die bezel gewoon recht getrokken

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 29 januari 2018 16:41]

Precies dit, een recht lijntje bovenin was mooier geweest dan dat maffe hapje uit het scherm.
ja, gewoon bezel boven en onder met eventueel fysiek touch-ID had ik prima gevonden. Zolang de bezel maar smaller is dan iPhone 678. Samsung S8 doet dit prima bijvoorbeeld

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 30 januari 2018 14:38]

Zelfde hier... kom op het is een schitterend toestel maar denk dat de grens van het toelaatbare wel is bereikt wat prijs betreft... ik heb laatst accu van de iPhone 6s vervangen dus die kan weer een tijd mee.
Mwoah, schitterend was ie geweest als hij niet de inham had gehad en de camera flush met de onderkant was geweest.

Verder is FaceId gewoon dom in mijn optiek, zo gauw als ze TouchId door het scherm hebben werken gaat dit direct er weer uit denk ik.

En verder, het voelt gewoon als een moneygrab. 800 Euro was een mooie prijs, en dat is al veel.
Zelf vond ik al dat glimmende niet zo mooi. Maar ben blij te horen dat veel mensen hem wel aantrekkelijk vinden.
Dat is ook hoe ik er over denk. De iPhone X is gewoonweg te duur.
Ben ik met je eens, maar met hem mogelijk nog 20 miljoen meer dan Apple had verwacht, ze gaan er niet zomaar 20 miljoen minder van produceren als ze ze gewoon aan de man kunnen brengen...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 29 januari 2018 19:05]

Ik maak uit de tekst op dat Apple niet zo zeer minder iPhones gaat produceren, maar eerder het verwachte productie aantal bijstelt om meer realistische wachttijden te creëren. Of ben ik de enige die dit leest?

Ik baseer dit op het feit dat slechts 20% van hun FaceID inderdelen bruikbaar bleken voor assemblage, waardoor ze hun verwachte productie sowieso al niet haalden.

[Reactie gewijzigd door EasyBoarder op 30 januari 2018 06:35]

Het feit dat ze de productie gehalveerd hebben geeft simpelweg aan dat er niet voldoende vraag is. Niet voldoende vraag naar een product kan meerdere oorzaken hebben, waaronder de prijs. Gezien Apple bijna elk jaar verkooprecords had met nieuwe toestellen terwijl de prijs omhoog ging doet het mij zeer vermoeden dat deze simpelweg te duur IS!

Lijkt me niet een hele moeilijke conclusie. Is geen mening, simpelweg een af te leiden feit.

[Reactie gewijzigd door Rhys08 op 29 januari 2018 19:14]

40 miljoen per kwartaal.... dat is dus pak em beet:

40000000 / (3 * 30 * 24 * 60 * 60) = 5 iPhone X's per seconde. Dat is een waanzinnig hoog aantal. Geen wonder dat Apple wat moeite heeft innovatief te zijn als je voor een heel product zo'n supply chain om moet tuigen. Geen kattenpis.
Er 5 rollen 5 iphones van een band ergens op de wereld, waarom vindt je dat hoog? En de supply chain is nauwelijks anders dan van de andere modellen, die bestaat al. Het is allemaal wel indrukwekkend maar dat geldt voor die hele industrie. Beide hebben dan weer niks met innovatie te maken, dat is een ander deel van het bedrijf.
Nou, ik vind dat vrij indrukwekkend. Net als voor de concurrenten. Ikzelf zit in de product-ontwikkeling en onze simpelste producten verkopen we er 50 miljoen per jaar. Daar zit een flinke productielijn achter die volledig geautomatiseerd is en dat heeft best wat werk gekost omdat goed te krijgen. Wijzigingen zijn lastig en hebben een grote doorlooptijd.

Wat betreft de supply chain bedoelde ik eigenlijk de productielijn, typootje. Het is niet triviaal om een productielijn op te zetten voor 5 producten per seconde. Helemaal als het zulke hi-tech producten zijn. Aangezien het FoxConn (achtigen) zijn zit er veel handwerk bij en dat vind ik vrij indrukwekkend. Niet alleen de work-force die erachter zit, maar het hele toelever-netwerk zal vrij groot zijn.

En dan kom ik bij het punt innovatie. Dat dat een ander deel van het bedrijf is is wellicht zo, maar om het naar massa-productie te brengen moet je wel ervoor zorgen dat alle onderdelen die je innovaties behoeven ook in 40 miljoen per kwartaal te leveren zijn. Je toeleveranciers moeten dat ook maar kunnen. Je 2nd source toeleveranciers ook. Dat is niet zo triviaal, helemaal omdat ze elk jaar een 'nieuw' model lanceren. Nou is een nieuw model natuurlijk niet een compleet set nieuwe onderdelen, dus in die zin valt het wel mee.

Maar als je een onderdeel hebt dat vrij nieuw is (bijvoorbeeld een nieuw soort sensor), is het best pittig om met constante kwaliteit vrij snel 40 miljoen per kwartaal te maken. Vooral de yields hoog krijgen lijkt me nog niet zo makkelijk.

En dat bedoel ik dus met langzaam innoveren. Het heeft er alles mee te maken. Je kan in je lab wel een mooi proto hebben liggen dat perfect werkt, maar om er 40 miljoen per kwartaal goed te laten werken is toch andere koek. Als je je innovaties niet aan de man kan brengen omdat het niet te produceren is heb je geen innovatie. Ook Samsung etc lopen hier natuurlijk tegenaan. Je kan ze allemaal wel aan een EOL (end of line) test onderwerpen, maar daar haal je ook niet alle fouten eruit. Dus ze zijn wel degelijk verbonden met elkaar.

Daarom zijn die Kickstartertjes altijd zo schattig die met 250k denken hun protootje naar massaproductie te brengen in 2 maanden.

Dus ja, ik vind het best indrukwekkend.

[Reactie gewijzigd door armageddon_2k1 op 29 januari 2018 18:35]

Dank voor je uitgebreide antwoord, ik denk er duidelijk te simpel over. :)
Ik zie ook weinig mensen om me heen met dit toestel, eigenlijk niemand. Wel met andere modellen 5 tm 8.Nu kan dat ook liggen aan de kringen waar ik in verkeer.
Nee opvallend idd. Normaal gesproken haalt iedereen meteen een nieuw Apple / Samsung toestel in huis maar de X zie ik op een enkeling na nergens. Plafond wat prijs betreft 'wat de gek er voor geeft' houdt dus ook bij Apple eens op.
Ik heb er nu in het wild 2 gespot. iphone 8(+) al vaker.. Ik heb zelf de 8+ en voor mij was het meer het gebruik willen maken van de fingerprint sensor. Ik ben nog niet toe aan faceid.
Hier ook, niemand (waar veel iPhone gebruiker zitten) in mijn omgeving heeft er niemand eentje terwijl er al wel diverse mensen naar de 8 en 8 Plus zijn geupgrade. Hoor ook van niet dat hij/ zij een X wil of gaat aanschaffen.
Ik heb er twee in mijn dagelijkse omgeving. Ze zijn er zeer over te spreken, maarja, de prijs... M'n 6s doet het nog prima, dus waarom zou ik upgraden?
Ik denk dat gemiddeld genomen de Nederlander die dit kan betalen voor een telefoon (je krijgt tegenwoordig niet zomaar een telefoon op afbetaling mee) ook wat verstandiger met zijn of haar geld omgaat. We zijn van nature al zuinig.

En waar voorheen de nieuwste telefoon hebben nog een statussymbool was is dat met de iPhone X eerder een "jij weet niet wat je met je geld moet doen"-symbool. De mensen die ik d'r mee zie lopen zijn niet de hippe jonge mensen, het zijn vooral 50+ers. De incidentele jonge persoon met een iPhone X ziet er vaak ook direct uit als iemand die het nodig heeft...
Mensen zijn in gaan zien dat 800 Euro winst op 1 telefoon niet meer normaal is?

https://www.iculture.nl/n...ten-produceren-onderdelen
Ik ken 3 mensen met een iPhone X alle drie niet zo tevreden je mist Touch ID wel het is veel handiger 2 van de 3 gebruikt alleen de toegangscode.

[Reactie gewijzigd door trui op 29 januari 2018 16:54]

Touchid werkte sneller, zolang je handen droog zijn. Maar al op de dag van de release miste ik 'm niet meer. Het werkt echt veel beter dan je denkt.

Kwam er alleen achter dat hij meestal niet goed werkt als ik mijn zonnebril op heb. Dat kan in de zomer wel eens een nadeel worden.
Ach voor zo'n smak geld, wil je natuurlijk wel wat door de vingers zien.
Of gewoon een zonnebril kopen waar het wel mee werkt.
Ik ken er twee die er uiterst tevreden mee zijn niet niet terug willen. Zo zie je maar, met een kleine sample size kom je niet ver met analyses.
Ik zou graag meer informatie hebben over deze geruchten. Ik vind het erg interessant. Het kan namelijk een boel dingen betekenen.
- De iPhone X is te duur. Dan zou je verwachten dat andere toestellen wel goed verkopen.
- Als andere toestellen niet goed verkopen, is dat omdat...
- de iPhone 8 is net als de 7, de 6s en de 6 is; een beetje ouderwetsig.
- Ook die toestellen wellicht te duur bevonden worden?
- Men iOS niet meer zo ziet zitten. Vooral iOS11 heeft/had veel bugs. De vrijheid van Android lonkt meer. Zeker in combinatie tot goedkopere toestellen.

Ik heb wel een iPhone X en ben er blij mee, maar die prijs. Nee, dat is het toch niet waard.
Probleem is dat je die details nooit zult krijgen. Dat is interne keuken en die weet Apple zeer goed dicht te houden.
Klopt. En ze weten het alsnog weer leuk te verkopen on stage bij de WWDC.
Daarom ben ik ook zo benieuwd. Ik heb een sterk gevoel dat ze met de iPhone X de prijs flink aan het testen zijn geweest. Hoever kunnen we gaan. Daarom zal voor volgend jaar de line up op basis daarvan ingezet gaan worden.
Men iOS niet meer zo ziet zitten. Vooral iOS11 heeft/had veel bugs. De vrijheid van Android lonkt meer.
Ik denk niet dat veel mensen in die context denken.
Hier meer informatie: http://appleinsider.com/a...ly-cuts-story-from-nikkei
Korrel zout is dus zeker aangewezen.
dit loopt in lijn met het vorig gerucht waarbij er zelfs gezegd was dat ze de productie in de zomer volledig stoppen, misschien dat ze nu al beginnen met afbouwen.

te duur? apple heeft vast wel onderzoek gedaan, ik denk de combinatie van het feit dat er ook de iphone 8 en 8 plus verkocht worden, plus het uitkomen van de iphone x later was, hem heel erg benadeelt hebben

want was is er anders aan de iphone x behalve het feit dat het een groter scherm betreft behuizing heeft? maar verder precies identiek aan de iphone 8 plus, dit helpt niet echt het verkoop praatje natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Dennisjehz op 29 januari 2018 16:42]

Ik vraag me af of ze wel zo'n gedegen onderzoek hebben gedaan. De iphone 8 verkocht prima, dan kun je het volgende model flink duurder maken en kijken wat er gebeurt. Nou, dit dus: mensen haken af.
ik denk juist dat dit de reden is waarom hij niet verkoopt, de iphone 8 en 8 plus hebben identieke hardware (behalve dan de 8 met een single cam) behalve dat het een groter scherm kwa behuizing is, en ander design, zien veel mensen niet de reden daarom om meer geld te betalen als de zelfde "power" in een goedkoper jasje ook er is.
Ja, de upgrade van 8 naar X viel veel mensen nogal tegen.
Dat oled scherm is wel een game changer hoor... Maar snap volkomen als mensen hem te duur vinden, het is ook krankzinnig.
Daar zijn de meningen over verdeeld. Als ik in normaal daglicht een iPhone met LCD naast een X houd begin ik niet spontaan een erectie te krijgen. De X heeft een rare kleurzweem, dat valt op.

Het zal vast geweldig zijn om in een donkere kamer een film te kijken op je X, maar buiten die absurde use case is OLED vooral "meh". Ik weet dat dat hier een onpopulaire mening is.
Ik vind het scherm juist echt prachtig. Niet zo overdreven als dat ze in de Samsung s7 vaak afgesteld zijn. Met truetone aan geeft hij op elk moment van de dag hetzelfde beeld.
En als je toch liever wat meer richting de s7 (s8 heb ik nog nooit in mijn handen gehad) kun je hem een stuk helderder zetten. Voor het bekijken van foto's erg mooi.

En dan die mooie rondingen en vorm van het scherm... Ik vind het prachtig.

[Reactie gewijzigd door TotallyJorden op 29 januari 2018 20:37]

Mwah, is dat het meerdere geld waard tegenover de 8 plus? Je kan dan beter gezien het prijs verschil een goede LG of Samsung kopen met ook een OLED voor de fractie van de prijs, overigens ook waar het scherm van Apple vandaan komt.

[Reactie gewijzigd door Dennisjehz op 29 januari 2018 16:54]

Ik denk dat iedereen dat voor zichzelf moet beslissen. Maar het is wel degelijk een groot verschil, waar jij het over identieke hardware vergeleken met de 8 hebt.

[Reactie gewijzigd door TotallyJorden op 29 januari 2018 17:00]

Wat is het verschil tussen de X en 8 dan qua hardware buiten face id en het scherm?
Geen idee, mijn punt was juist dat het scherm (wat een ENORM verschil is!) anders was. Aangezien het scherm het deel is waar je altijd naar kijkt, welke een enorme verbetering is tov eerdere iPhones, vond ik het raar om dan te zeggen dat het alleen iets groter is.
het klopt dat naast het scherm en face id, de hardware inderdaad identiek is, daarom in mijn begin post gebruikte ik dat al als punt waarom mensen meer voor de 8 plus gaan, de zelfde "power" in een minder duur jasje.
Ik heb zelf de iPhone X, maar ook ik snap natuurlijk wel dat dit gewoon een proefmodel is. Het is niet voor niets zo duur, ze doen research, willen dit product verbeteren, maar dat doe je alleen door iets op de markt te brengen en het grote publiek het te laten "testen".
Desondanks zal Apple niet zomaar iets op de markt zetten natuurlijk, het is een goed product. Als het bagger was hadden ze er ook zeker geen 1200 eu voor gevraagd.

Wat is er anders? Het scherm, FaceID (werkt subliem), de manier van gebruik (swipen ipv knopje). Ook door deze dingen is de prijs niet te rechtvaardigen, maar het is wel een kwaliteitsproduct. De accuduur is echt goed, ongeacht wat je lees van sommige review die Apple producten graag afkraken. Ik doe er met gemak 2 dagen mee. Ik kom thuis na een dag en ik heb nog tussen de 60-70 procent, met matig tot veel gebruik. Dat in combinatie met bluetooth headset (geen w1 chip), airpods (ook bluetooth maar wel w1 chip), en Apple Watch Series 3.

De iPhone 8 plus is vele malen groter en een kleiner beeldscherm, dat is voor mij al een goede reden om die niet te nemen (ik heb geen enorme handen).

Verder zitten er natuurlijk veel overeenkomsten, maar dat is niet gek.

Edit: PS. ik lees hier ook dat de upgrade van de 8 naar de X mensen tegen viel, dat hoor ik vaker. Maar wie gaat er een 8 of 8plus kopen en dan overwegen om over te stappen naar een X? meeste mensen komen van een iphone 6(s) of 7, en dan is de overstap wel flink. De iPhone 8 is namelijk veelal het zelfde als de 6(s) en de 7, behalve de glazen achterkant, de X biedt wat nieuwe dingen, wat voor vele dus het geld wel waard is (net als bij mij).

[Reactie gewijzigd door Qlusivenl op 29 januari 2018 16:59]

Ik heb zelf de iPhone X, maar ook ik snap natuurlijk wel dat dit gewoon een proefmodel is.
Proefmodel van 1000+ euro |:(
Het is niet voor niets zo duur, ze doen research, willen dit product verbeteren, maar dat doe je alleen door iets op de markt te brengen en het grote publiek het te laten "testen".
En de fanboys trappen daar in? _/-\o_

8)7
Gaan we weer. :|

Van alle oudere modellen draait de beveiliging op de recente versie. De huidige versie is 1 januari 2018 en hoevaak moet er nog worden aangetoond dat Samsung minstens 4 jaar lang updates uitbrengt? En het eerste wat een applefanboy (dat ben je dan ook gewoon) als kritiekpunt geeft is het updatebeleid van Samsung. Als kulcriteria wordt er dan meestal 2 jaar opgegeven en dat was het.

Samsung ondersteunt de toestellen langer. Ze hebben het niet zwart op wit maar doen het wel. De S5, krijgt nog altijd updates, de S6, krijgt nog altijd updates enzovoort enzovoort.

Dat jij stellig gelooft dat het goed is om +¤1000,-- te betalen voor een telefoon maakt nog niet dat je onzin over andere merken kunt roepen. En let wel, je brengt het zelf ter sprake, jij begint over Samsung en het updatebeleid.

Ik weet er nog één, Apple heeft bedacht om met een update alle toestellen trager te maken waarvan Apple denkt dat de accu slecht is. Het is pas na alle commotie dat Apple dit aanpast. Voor de duidelijkheid, dit gaat niet over een proefmodel maar over alle iPhones die nog van Apple updates krijgen.

Wees er maar blij mee. :)
Ze hebben het niet zwart op wit maar doen het wel. De S5, krijgt nog altijd updates, de S6, krijgt nog altijd updates enzovoort enzovoort.
Precies dat, en stel we gaan wel uit van wat er aangegeven is, dan zou een iPhone helemaal geen updates krijgen en een Samsung 2 jaar, want Apple heeft helemaal niks op papier staan :)
Ik had het over de beveiliging en niets over version-upgrades? Daarmee maakt ik het niet mooier. :?
in dit geval heeft @bazs2000 toch zeker wel gelijk en maakt het niet mooier dan dat het is, het is overigens makkelijk te controlleren, je kan een willekeurig website erbij nemen zoals sammobile.com, en de firmware versies in het verleden van oudere toestellen bekijken en dan zie je dat dit inderdaad klopt.

het enige wat klopt is dat de telefoons twee jaar van een android versie voorzien worden, maar samsung onderhoud zeker wel langer als twee jaar zijn telefoon van beveiligingsupdates.
Ik weet er nog één, Apple heeft bedacht om met een update alle toestellen trager te maken waarvan Apple denkt dat de accu slecht is. Het is pas na alle commotie dat Apple dit aanpast.
Ben ik volledig met je eens. Nouja, half. Het is een goede oplossing, maar de communicatie is ver te zoeken geweest. Dat is gewoon slecht en dat hebben ze gemerkt.
Voor de duidelijkheid, dit gaat niet over een proefmodel maar over alle iPhones die nog van Apple updates krijgen.
Nou, nee. Het gaat om de iphone 6s, die problemen had met de accu. De 5 zal ook wel wat issues daardoor hebben gehad, omdat die al zo oud is dat de accu ook wel wat ouder is geworden in de loop der tijd.

En ik snap dat je zegt "gaan we weer", maar ik ben altijd een Android fanboy geweest. Ik heb altijd die zelfde argumenten gebruikt die jij en de andere android fanboys vertellen, en Apple is zo kut en duur en blbablabla. Tot dat vrienden zeiden: joh, je kan wel lopen zeiken, maar probeer het eens voor je kritiek hebt. Ik heb toen de 6s gekocht, toen de 7 en nu de X (ja hij is misschien te duur, maar wat boeit jou het of ik dat er voor over heb?), en ik wil nooit meer een android telefoon.
Ik ben geen Androidfanboy mocht je dat denken. Zo reageer ik altijd wanneer iemand iets roept wat voor verbetering vatbaar is. Doe ik ook wanneer anderen iets over een iPhone zeggen wat niet klopt. :P

Er zijn een aantal zaken die ik zo onderhand al onder de crtl-v heb zitten en het updatebeleid is er één van.

Voordat ik trouwens het woord fanboy in de mond neem moeten er aan een aantal criteria worden voldaan. Een merk moet op een manier worden opgehemeld met vreemde criteria "Proefmodel dus hoog bedrag is niet erg" tezamen met een aanname dat Apple het niet zou doen als het niet goed was. En de meest belangrijke voor mij is wanneer iemand vanuit het niets een onwaarheid verkoopt over een ander merk. Jij voldeed met die reactie aan deze criteria dus vandaar. :)

Edit:
Ter nuance, zodra ik iets roep wat niet klopt dan zie ik heel graag dat iemand mij verbetert, het werkt natuurlijk beide kanten op. :)

[Reactie gewijzigd door bazs2000 op 29 januari 2018 19:32]

ben in het algemeen fan van elk soort gadget, ben niet echt een apple / android fanboy, vind allebij zijn goede en slechte punten hebben, maar in dit geval heeft @bazs2000 toch zeker wel gelijk, samsung update de toestellen met security updates ver na de twee jaar waarbij het android versie updates krijgt.

naast dat je hem een "fanboy" noemt, komt je zelf niet met een tegen argument waarom hij ongelijk zou hebben, je kan een willekeurig website erbij nemen zoals sammobile.com, en de firmware versies in het verleden van oudere toestellen bekijken en dan zie je dat dit inderdaad klopt.
Kritiek op het updatebeleid van Samsung is gewoon terecht. Zelfs de Android fans zijn het daar over eens: https://www.androidcentra...slowness-samsungs-updates
Het lijkt erop dat Apple het plafond gevonden heeft. Er zijn maar zoveel mensen die ¤1159+ voor een telefoon uit willen geven. Zelfs met het Apple merkje erop, houdt het een keer op.
20 miljoen stuks per kwartaal is niet niks. Een flinke omzet. 23 miljard? Wie doet dit Apple na met een top-of-the-line model?

[Reactie gewijzigd door JAHRASTAFARI op 29 januari 2018 16:47]

Als je ze alle 20 miljoen weet te verkopen wel ja. Het gaat momenteel nog om de productie. Apple verwacht dus dat ze die 20 miljoen kwijt weten te krijgen in het eerste kwartaal, maar de vraag is even wat er met de curve gebeurt gezien de verkoop dus blijkbaar tegen viel. En dat ook nog in de kerst periode.

Het kan dus zo maar zijn dat er over een maand of 2 een volgend bericht komt met een productie stop of verdere afbouw als ze die 20 miljoen niet halen.
Dat de productie targets naar beneden gaan een aantal maanden na de release is op zich heel gewoon: de verkopen zijn nu eenmaal het grootst vlak na de release. Hetzelfde is eerder gebeurd met de iPhone 7 en 8.
Of de iPhone X al of niet beter verkoopt dan verwacht weten we ook niet volgens mij, want we kennen niet Apple’s verwachtingen.
Binnen enkele dagen maakt Apple kwartaalcijfers bekend, dan zal het duidelijker worden wat er verkocht is en waar Apple denkt dat het heengaat.
Dat klopt, maar volgens mij gaat het hier om het bijstellen van de forecast die ze hadden. Zoals ik het lees was de verwachting bij de release om in Q1 40 miljoen exemplaren te produceren, dus dat is wat anders dan gewoon afbouwen omdat je over de release piek heen bent.

Maar ja de cijfers zullen het gaan zeggen.
Van een smartphone die de supercyclus zou moeten bewerkstelligen na 3 maanden (!!) de cijfers naar beneden bijstellen met 50% is dramatisch!!!

Het laatste kwartaal vorig jaar werd de iphone X nog goed verkocht omdat de die-hard fans koste wat het kost die smartphone moesten hebben. Zo gaat dat met iedere smartphone.

Nu die golf voorbij is laat de markt echt zien of er interesse is en dat is overduidelijk niet het geval. Althans bij lange na niet zoveel als Appel had gehoopt en waarop ze hadden gerekend. Niet voor niets meldden vorig jaar alle toeleveringsbedrijven al dat ze fors minder bestellingen ontvingen van Apple voor onderdelen van de iphone X. Dat zegt alles.
Ben ik op zich met je eens maar als vervolgens maar de helft verkocht wordt van wat je verwachte dan is dat toch een behoorlijke tegenslag.
Maar met 20 miljoen stuks in een kwartaal in deze prijsklasse is de x toch zeker geen flop zoals hier her en der wordt beweerd?
zoals hier her en der wordt beweerd?