Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: iPhone krijgt in 2019 TrueDepth-achtig camerasysteem aan achterkant

Apple zou onderzoek doen of het aan de achterkant van de iPhones van 2019 een camerasysteem kan plaatsen zoals dat aan de voorkant zit van de iPhone X. Daardoor zou de telefoon de wereld via infrarood kunnen scannen ten behoeve van augmented reality.

Het camerasysteem zou lijken op de setup van het TrueDepth-systeem op de iPhone X, meldt AppleInsider op basis van informatie van analistenbureau Barclays. TrueDepth projecteert tienduizenden punten op het gezicht van gebruikers om die in 3d te kunnen scannen en de gebruiker te identificeren of mimiek na te doen voor Animoji's.

Met het systeem aan de achterkant zouden iPhones de wereld op dezelfde manier kunnen scannen en beter diepte in kunnen schatten dan met huidige systeem van ARKit mogelijk is. Daardoor zouden ar-toepassingen virtuele objecten beter kunnen laten integreren in het camerabeeld en het zo echter laten lijken. ARKit gebruikt momenteel een camera en maakt geen gebruik van de secundaire sensor op de iPhone 7 Plus, 8 Plus en X om diepte in te schatten.

Apple is nog in een vroeg stadium met het ontwikkelen van de techniek en als het lukt, dan zou het pas verschijnen in de iPhones die in 2019 verschijnen. Inmiddels gaan er al volop geruchten over de iPhones voor 2018, die deze techniek nog niet zouden bevatten.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

14-02-2018 • 21:10

103 Linkedin Google+

Reacties (103)

Wijzig sortering
Dat is mooi, hoeven we op t werk geen dure Leica apparatuur meer te kopen die een ton weegt om een oud gebouw in 3d om te zetten. Of welk object dan ook. Iphone in de zak en klaar.
Zeker nog niet bekend met Leica BLK360. https://leica-geosystems....-scanners/scanners/blk360. Past in de Palm van je hand.
De Leica BLK360 is 10 centimeter dik. Dat gaat niet in de meeste broekzakken passen.
Ga er maar niet vanuit dat je hier een gebouw mee gaat inscannen. De afstand voor het scannen die je hier mee haalt zal waarschijnlijk maar een paar meter zijn. Een goede 3d scanner gebruikt lasers en haalt een vele male grotere afstand. Overigens zijn er al hele goede 3d scanners die 125 meter scan afstand halen en heel handzaam zijn.
Dit klinkt een beetje als "gelukkig heb ik geen camera van 3000,- euro meer nodig, want ik gebruik mijn telefoon tegenwoordig"... Ja sure, dat kan in essentie wel. Maar het hangt wel een klein beetje van het beoogde doel af. En dan doel ik met name op de kwaliteit die je nastreeft.
Nu weet ik natuurlijk niet hoe jij het gebruikt, maar je zult niet voor niks die dure Leica apparatuur hebben :P
Dat de leica's ingezet zouden worden toont al aan dat er een bepaald niveau van kwaliteit benodigd is... als dat niet zo was zijn er al legio goedkopere alternatieven; je levert er alleen nauwkeurigheid/kwaliteit op in.
De Sony Xperia XZ1 (pricewatch: Sony Xperia XZ1 Zwart) kan al een tijdje objecten en gezichten in 3D scannen (en je kunt het ook gebruiken op andere Xperia apparaten zoals de oorspronkelijke XZ). Hierbij moet je natuurlijk wel om het object heen lopen, want anders kun je alleen de voorkant scannen. Hiervoor is dus eigenlijk geen 3D camera nodig, en het voegt eigenlijk sowieso weinig toe voor 3D scanning (tenzij je alleen het relif van de voorkant van een voorwerp wilt zien). Deze iPhone zal bovendien waarschijnlijk helemaal geen objecten kunnen scannen, aangezien dat niet past bij de simplische stijl van iOS, en gebruikers zouden dergelijke functies waarschijnlijk "te ingewikkeld" beschouwen. Er is wel een kleine kans dat Apple deze 3D features open stelt voor ontwikkelaars voor hun apps. Via 3rd party apps zou het dan weer wl kunnen.
Dit 3D-scannen wat jij hier beschrijft kan al heel lang ook met de iPhone.

En het scannen past niet bij de simplistische stijl van Apple? Apple stelt steeds meer beschikbaar voor ontwikkelaars: wat denk je bijvoorbeeld van AR kit?

Tijden veranderen. De iPhone ook.
Weet je zeker dat Apple dit kan? Correct me if I'm wrong, maar volgens mij kan alleen de Xperia XZ1 (en XZ1 Compact) dit: https://youtu.be/318s-iG7Kys?t=0m30s
En het scannen past niet bij de simplistische stijl van Apple iOS? Apple stelt steeds meer beschikbaar voor ontwikkelaars: wat denk je bijvoorbeeld van AR kit?
Dit zijn twee verschillende dingen:
  • Apple zal niet zo snel allerlei extra camera-features die zeer weinig gebruikt gaan worden, aangezien de camera-interface dan cluttered zou worden. Op een gegeven moment wordt het dan net zoals bij Android veel bloatware. Natuurlijk zou n functie (zoals dit scannen) geen kwaad kunnen, maar ik zie het ze toch niet heel snel aan het camera menu toevoegen.
  • En dan het beschikbaar stellen aan developers. Daar heb je gelijk in: Apple wordt hier steeds soepeler in, zoals met ARKit of de Apple health features.
Bovendien is het erg vriendelijk van ze recent ook nog iBoot open-source gemaakt hebben ;). Dit zal developers ng meer helpen in de toekomst!

[Reactie gewijzigd door StanNL op 15 februari 2018 08:08]

Mowah, geruchten over Apple doen het aardig, maar het zijn zeker geen pageviewkanonnen hoor. Wij kiezen altijd op inhoud en wat technisch interessant is. Natuurlijk willen we dat er een publiek is, maar Apple doet het al jaren op Tweakers niet meer zo goed als voorheen. Desondanks blijven we erover schrijven, want er is zeker publiek voor. Ik zet steevast 'gerucht' in de kop, zodat je het kan overslaan als je geruchten niets vindt :)
...maar Apple doet het al jaren op Tweakers niet meer zo goed als voorheen...
Jullie jaaroverzichten vertellen een ander verhaal. In 2016 kwamen ze 5(!) keer voor in de top 10 comments en was intro van de 7/7 Plus het derde meest bekeken artikel van dat jaar. In 2017 was Apple de enige smartphonefabrikant EN niet-Nederland gerelateerde topic in de top 10 van artikelen met meeste comments en pageviews. Apple kwam maar liefst 4 keer in de top 10 reviewartikelen (comments).

Apple doet het al jaren niet meer zo goed?

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 14 februari 2018 22:45]

Dit is het meest recente overzicht. Ging over kliks, zo luidde de comment, niet om reacties. Apple blijft discussie oproepe, aantal reacties blijft bovengemiddeld hoog.
reviews: Gelukkig nieuwjaar: Tweakers blikt terug in cijfers

De aankondiging van de iPhone X heeft de lijst net gehaald, maar geen enkel gerucht over Apple. Wel allemaal maatschappelijk relevant nieuws over netneutraliteit, security, providers en zo meer. Bij reviews ontbreken de iPhones ook, iOS11-video staat er wel in.

Dus, nee, als we kliks willen halen op nieuws, moeten we echt bij maatschappelijk relevant nieuws zijn. Wij willen mensen op de hoogte houden van technieuws in de volle breedte en naar onze overtuiging hoort dit soort geruchten daarbij, ondanks dat de interesse ervoor lager ligt dan bij sommige andere onderwerpen die wij ook bespreken :)

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 14 februari 2018 22:56]

Wellicht dat geruchten over het algemeen minder doen bij jullie aangezien die nooit in de top 10 pageviews komen - niet specifiek gerelateerd aan Apple.

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 15 februari 2018 16:34]

Bedankt :)

Het was ook geen kritiek, of iets... maar het woordje "gerucht" icm. "apple" komt wel erg vaak voor (wellicht juist om de reden die u zelf aangeeft).

Probleem bij Apple is natuurlijk ook dat hun communicatie-voorlichter de best-betaalde doof-stomme persoon ter wereld is (ze zegt niets, en ze hoort niets).
Zegt de man die voornamelijk reacties plaatst in Apple artikelen.
Van de laatste 10 artikelen waarin je actief was, ging het 7 keer over Apple.
Oh de ironie... :+
Zie mijn uitleg 3 posts hieronder. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel en waarom ik doe wat ik doe. (niet dat ik je verantwoording verschuldigt zou zijn....)
En 3x Samsung.... dus ??
Vanwaar de haat? Apple is naast Samsung, Google en de hele bups tegenwoordig een grote speler. Een site als Tweakers hoeft toch niet alleen nieuws te behandelen over Linux en Android?
Het blijft ook erg bijzonder dat je maar iets positiefs zegt over Apple in een Android bericht of juist andersom dat je gelijk een lagere waardering krijgt.
Uiteindelijk heeft elk platform zijn voor- en nadelen en kunnen ze van elkaar leren en beter worden.
Er is geen haat. Er is fanboy vermoeidheid.
En uit persoonlijke observatie is me opgevallen dat Apple de meest fanatieke fanboys heeft. Dit heb ik in professionele zin en in de priv sfeer te vaak meegemaakt.
Ik heb een hekel gekregen aan Apple door de fanatisme waarmee Apple eigenaren zichzelf en hun producten verdedigen. Dit gebeurt op een manier die ik ook altijd waarneem bij godsdienstige discussies. En als wij in de wereld al niet normaal samen kunnen praten over ons model telefoon hoe kunnen we dan in vredesnaam grotere problemen oplossen...

Je opmerking is helemaal waar over de waardering per artikel en is precies de polarisering die ik bedoel. En dat om een stukje electronica. Noem me een wereldverbeteraar maar al zou ik maar 1 persoon kunnen doen inzien dat we dom bezig zijn door ons zo te gedragen, heb ik in ieder geval de wereld een stukje beter gemaakt (geef ik eerlijk toe een klein stukje maar beter dan helemaal niks)
Het s als een religie: http://www.businessinside...ernational=true&r=US&IR=T :+
Ik vind het een interessant onderwerp. Waarom zijn Apple gebruikers zo loyaal (of fanboyish)? En waar is de grens? Ik, als fanboy, heb ook genoeg kritiek op Apple. En hoop toch ook objectief naar de rest te kunnen kijken, zoveel mogelijk. Maar feit en fan opmerkingen zijn soms lastig te onderscheiden.
Je klaagt dan over godsdienstig fanatisme maar je ziet je zelf als n of ander bijbels figuur dat de wereld gaat redden. Geen wonder dat het niet goed vlot tussen jou en Apple gebruikers. Je hebt hen gewoon niks te bieden 😂
fijn dat jij het direct doorhebt, mocht je tijd hebben ik zoek nog 11 apostelen en dan kunnen we echt aan de slag gaan.

dude serieus probeer nou geen koude grond psychologie.
In plaats van dat je zo'n depth map gebruikt om je hoofd in een extra realistische drol te veranderen, kan je dit natuurlijk ook gebruiken voor portretmodus. Dan kan je als tweede camera nog een groothoeklens gebruiken bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door StanNL op 14 februari 2018 21:26]

Dat is wat Google al doet bij de pixel met laser focus.
Als ik mij niet vergis gebruikt Google hiervoor de dual pixels die de sensor biedt, hoewel dit ook twee namen voor hetzelfde fenomeen kunnen zijn.
Ik heb het over de eerste pixel. De tweede pixel weet ik niet.
De eerste Pixel heeft naar mijn weten nooit portretmodus gehad. Alleen Lens Blur, maar dat heeft iedere telefoon met Google Camera.
Nexus 5x, 6P en de eerste pixel ja. Portretmodus is vrijwel het zelfde als lens blur.
Eigenlijk niet, bij lens blur moet je het apparaat omhoog bewegen om door bewegingsverschillen de afstand naar een pixel te meten, daar portretmodus het doet vanuit stilstand. Het effect is wel hetzelfde natuurlijk

[Reactie gewijzigd door StanNL op 15 februari 2018 10:50]

Het ging mij er om dat de laser werd gebruikt.
Oftewel laser focus is phase detection focus?
Volgens mij gebruikt de iPhone X de TrueDepth camera al voor potrait mode op de front face camera.
Klopt inderdaad, daarom suggereerde ik ook dat je dat je dat ook kunt doen aan de achterkant. Dan heb je eigenlijk helemaal geen tweede camera nodig voor portretmodus, hoewel de Pixel 2 dt al had aangetoond.
Dan houdt je zelfs nog een camera over voor andere leuke trucs, waarvan mijn voorkeur uit zou gaan naar een groothoeklens zoals op LG telefoons.
Ha zo, ik begreep het inderdaad verkeerd. Maar de 2de camera word niet alleen gebruikt voor portretmodes. De iPhone X heeft een groothoek en een zoomlens (optische zoom) aan de achterkant. Ik weet niet of dit makkelijk te combineren is maar anders moet je 1 van de 2 functies inleveren om naar 1 lens te gaan.
Een optische zoom en een gewone lens gaan niet samen, nee. (Niet in smartphones althans, zonder dat het apparaat eruit ziet als een Galaxy S4 Zoom)
Maar een portret maken kan dan weer wl met n camera, terwijl eerst juist gezegd werd dat je hier een tweede voor nodig had.
Klopt. Apple gebruikt daar nu een dubbele camera voor. Ik vraag me af of de resultaten van de frontcam beter zijn dan de backcam.
Het voordeel van een tweede cam op de achterkant is de optische zoom.

[Reactie gewijzigd door iAmRenzo op 15 februari 2018 09:44]

Is dit zoiets als Google Tango al drie jaar geleden deed of volstrekt wat anders @arnoudwokke?

[Reactie gewijzigd door CyberMania op 14 februari 2018 21:39]

Ja, alleen lukte het Google niet echt om het mainstream te maken..
Zou mooi zijn als we op een gegeven moment omgevingen in 3d kunnen scannen met ai en er interactieve 3d modellen van maken die we in een game kunnen importeren. Jou eigen interactieve huis, met daarin een tafel en bestek etc, erin rondlopen met VR en vervolgens als een pro met bestek gooien op zombies in je huis na een apocalypse. :+ }>

Daarnaast kun je zo makkelijk Amsterdam scannen en als game developer is het makkelijker om een amsterdam-map te integreren in een game. Zo kunnen mappen gigantisch worden en regio gebaseerd. Mits 3d-omgeving-scan en ai volwassenen genoeg is.

Op een manier een revolutie op Google Streetview en op veel meer manieren toepasbaar.

[Reactie gewijzigd door AndromedaM31 op 14 februari 2018 22:22]

Keer op keer op keer zet Apple met haar iPhones toch de benchmark op smartphone camera gebied.

Dat is best knap. Ik ben ook nieuwsgierig naar wat deze true dept technologie gaat bieden in praktische toepassingen en fotokwaliteit.
Keer op keer past Apple iets toe wat al gedaan is door anderen ;). Dit had de Lenovo Phab 2 Pro al, ter ondersteuning van Google Tango. Zelfde principe als dit zou zijn.

Voordeel van Apple is dat ze hardware af kunnen stemmen met het OS en direct met de SDK. Alle developers kunnen er meteen gebruik van maken voor alle nieuwe toestellen. Terwijl bij Android developers het ontwikkeld voor afhankelijk van de afzet markt van sommige specifieke toestellen. Pas als het over de volle breedte van telefoons wordt toegepast, of door de grootste 3, zullen die soort functies daar gebruikt worden door ontwikkelaars.
Keer op keer past Apple iets toe wat al gedaan is door anderen ;). Dit had de Lenovo Phab 2 Pro al, ter ondersteuning van Google Tango. Zelfde principe als dit zou zijn.
Eerste zijn heeft absoluut niets van belang.

Het is de implementatie, de tools voor developers en hoe snel je het in handen krijgt van veel mensen (waardoor het ook de moeite loont om in te investeren) die veel belangrijker zijn en daar munt Apple vaak in uit.
Tja, technische innovatie (welke Apple overigens voldoende in huis heeft, onderschat dat niet) is betekenisloos als het niet in handen van mensen komt, zoals je zelf al aangaf. Google's Tango is waarschijnlijk veel geavanceerder dan dit ding wat pas in 2019 uit moet gaan komen.

Maar je kunt Tango niet kopen, dus is het nietszeggend. Als Apple het uitrolt, heeft binnen 2 jaar een half miljard gebruikers het, en dus heeft de innovatie een enorme impact. Welke weer developers aantrekt.

Ondertussen moet Google 6 jaar wachten totdat de helft van zijn gebruikers niet op een stokoude versie zit. Dus hebben we de ultieme ironie: de langzame adaptor is sneller in de markt veroveren.

Geloof me maar dat Google intern een schurfthekel heeft aan het Android model. Ze zijn niet voor niets met allerlei geheime experimenten bezig.
Inderdaad dit!
Naast innovatie is Apple's kracht om nieuwe functies bij een hele grote groep mensen in korte tijd te krijgen. iOS11 werkt vanaf de iPhone 5s. Er zijn dus in principe 5 generaties telefoons met nieuwe features. Dat lukt Android echt helemaal nooit.

En daarnaast ligt Apple's kracht in het slim combineren van verschillende technieken. Eentje is de slimme manier waarop ze adhoc netwerken maken om bijvoorbeeld super snelle file transfers (AirDrop) mogelijk te maken of de mogelijkheid om zonder op het zelfde wifi netwerk te zitten toch te kunnen AirPlayen. En het is gewoon bluetooth en wifi.
Heeft de iPhone 5s met terugwerkende kracht ook truedepth?
Hardwarematig is beetje lastig met terugwerkende kracht... maar ARkit (softwarematig) is wel uitgerold naar oudere devices.
Ok. Ik schrok even van je opmerking:
Er zijn dus in principe 5 generaties telefoons met nieuwe features. Dat lukt Android echt helemaal nooit.
Ik heb zelf een Galaxy S3 met Android 7 erop, en Android 8 is er ook al.

Na de S3 kwam de S4, de S5, de S6, de S7 en de S8, en binnenkort komt de S9.

Dat betekent dat een Samsung telefoon van 5 tot 6 generaties terug draait op de nieuwste Android versie. En let wel: sneller dan toen-ie nieuw was.

Als Apple nou met terugwerkende kracht TrueDepth aan de gang had gekregen op de iPhone 5S, pas dan zouden we het over een unicum hebben.
Custom roms zou je niet moeten vergelijken met wat Apple standaard doet wat dat betreft.
Ok, als je dat criterium er ook nog bij sleept dan heeft Apple de duur van de updates beter voor elkaar dan het Android-kamp.
Als je 5 jaar geleden bent gaan ontwikkelen voor nieuwe iphone features, dan zitte ndie features nu op recente toestellen en kan je een miljoenen publiek aanspreken. Ontwikkel je voor een nieuwe feature op een Android toestel, is het enigzins een gok of die feature een miljoenen publiek bereikt en of je implementatie wel blijft werken.

Bij iOS zie je dat ontwikkelaars minder de kat uit de boom kijken. Is er een nieuwe feature? Dan is de kans erg groot dat er een grote afzetmarkt komt voor apps die het gebruiken. Bij Android toestellen is die kans veel kleiner en is het dus een veel groter risico om daar gelijk volle bak voor te gaan ontwikkelen. Op windows zie je hetzelfde probleem trouwens. MS en Google proberen wel standaarden te zetten met de surface en nexus/pixel lijnen maar dit gaat moeizaam.

Android is wat dat betreft een beetje een wilde westen. Dat heeft nadelen, maar zeker ook weer voordelen (Apple komt er pas mee in 2019 op zijn vroegst, terwijl op Android je er al lang mee kan spelen met veel meer vrijheid).
Je hebt het over kansberekening, maar kun je wat concrete voorbeelden geven?

Bedenk overigens wel dat de grootste bouwer van smartphones geen Apple heet.
Truedepth werkt momenteel via aparte hardware en deze hardware is niet aanwezig in de 5S, dus nee.

Echter is het niet onmogelijk om hier een software variant van te ontwikkelen. De vraag is of Apple hier moeite in gaat steken.
Google Tango telefoons zijn gewoon te koop.

https://www3.lenovo.com/dk/da/tango/

https://www.belsimpel.nl/zenfone-ar/zwart

[Reactie gewijzigd door l99030607l op 15 februari 2018 11:42]

Het gaat Fledder2000 niet om die ene telefoon die uit is gekomen met Tango maar het feit dat Android updates bijna niet uitgerold worden door leveranciers. Wanneer er dus innovatie komt uit Google mag je eerst wel een nieuwe telefoon aanschaffen anders krijg je het niet.

Apple rolt ARkit uit en heeft binnen notime ARkit beschikbaar op miljoenen telefoons. IOS 11 draait nu al op meer telefoons dan alle drie vorige Android versies bij elkaar. Google ziet die echter ook wel in daarom is Tango geschrapt voor ARcore. Echter werkt dit ook nog maar enkel op de Pixel en Galaxy/Note.

Google heeft de ultieme oplossing voor dit "update probleem" nog niet gevonden en ik verwacht ook niet dat ze dit zullen gaan doen met Android. Zoals Fledder2000 al aangeeft zijn er diverse projecten bezig die ook naar mijn mening Android zullen vervangen of parallel uitgerold gaan worden. Het is zelfs niet vreemd als Google Android laat voor de externe partijen en nu een eigen telefoon en OS aan het ontwikkelen is waarbij ze desktop, tablet en mobiel samen laten smelten. Uiteraard met backward compatibility van Android apps.
ja dat kan wel kloppen, maar ik reageerde op het feit dat je tango wel kan kopen terwijl Fledder2000 zij van niet.

ik begrijp je standpunt en je mening, maar dat heeft niks met de opmerking te maken.
want die ging in dit geval over het feit dat er een product wel te koop is. of het door veel mensen gebruikt word, bijna geen reclame heeft, of bijna geen apps. het feit blijft dat je google tango telefoons wel kan kopen.
Als Apple het uitrolt, heeft binnen 2 jaar een half miljard gebruikers het, en dus heeft de innovatie een enorme impact. Welke weer developers aantrekt.
Hierbij ga je ervan uit dat ook een groot percentage van de gebruikers de feature gaan gebruiken. Ik ben het met je eens dat de initile afzetmarkt groter is, wat inderdaad ook developers trekt. Wat je echter ziet is dat sommige features geen deuk in een pakje boter slaan. Voorbeelden: 3D touch, die animoji (zelf maar een keer geprobeerd). Waarom? Te beperkt om echt een verschil te maken, terwijl in het geval van 3D touch het zeker meerwaarde had kunnen zijn. Je ziet ook heel snel dat developers dan ook afhaken. Driekwart van de apps die van derden zijn, als het niet meer is heeft geen 3D touch features. Om nu te zeggen dat de nieuwe sensore met AR nu al flink veel apps maken valt ook hee erg tegen. Dus je hebt gelijk, als het gaat om de initile afzetmarkt, maar je ziet ook heel snel als een bepaalde feature niet aanslaat.
Maar het is wel een innovatief product!
En wat nog zo in mij opkomt: touchbar, face id, airdrop, airtunes>airplay, airpods, airpods/beats koppel mechanisme: op elk apparaat zie je de koptelefoon als audio-out mogelijkheid), retina resoluties (met behoud van goede accu). HomePod instelling (automatisch, bij Sonos moet je nog met je telefoon door het huis lopen), homekit.

En ik weet niet of Apple de eerste was. Of de beste. Maar ze komen wel degelijk met innovatie. Vergeet ook niet dat het lastig innoveren is op een product van x jaar oud. Het houdt op een gegeven moment op. En niet elke vernieuwing is beter dan de oude.
Je hebt dus geen voorbeelden en kunt het dus niet aantonen.
Prima dat je een stelling poneert maar als iemand om onderbouwing vraagt probeer dat dan ook te doen.
Als je dat niet kunt wellicht overwegen om dan maar niet die stelling te poneren.
Dat is hetzelfde als iemand vragen welke technische innovatie Nvidia heeft.

Ik ga geen algemeen bekende dingen opnoemen.

Als je zulke algemene zaken al niet weet dan ben je niet eens van het niveau om hierover een discussie te voeren.

Overigens is het ook heel duidelijk dat je wilt uitlokken door iets wat een feit is niet te erkennen als waarheid.

En vervolgens geforceerd verbaasd lopen doen waarom mensen "geen voorbeelden kunnen noemen"

In de zin van: Ja maar noem eens welke fantastische auto's Ferrari en Lamborghini hebben gemaakt dan? Want ik kan er geen 1 bedenken.... :O

[Reactie gewijzigd door Dark_man op 18 februari 2018 04:08]

Wederom blijk je niet in staat te zijn gewoon een paar voorbeelden te noemen. In plaats daarvan trek je 'tactisch' terug en komt met een afwerende houding.

Het is al jaren een brede discussie onder zowel gebruikers als techneuten dat Apple al jaren niet meer innoveert. Sinds Jobs weg is is het innoveren op milimeter niveau.

De echt Apple innovator was Wozniak maar zoals we weten werkt die al lang niet meer bij Apple.
Hij zei in een interview in 2017 ' that Apple's direction has changed from innovation to monetization'.

Hier heb je dat interview https://techaeris.com/2017/05/29/steve-wozniak-interview/

Nogmaals ik sta open voor alles maar kom wel met feiten of enige onderbouwing.
Wederom beweer je iets wat niets meer is dan een geforceerde mening.

Toevallig is die "brede discussie" het geprovoceer van de anti Apple club in de Apple topics.

Als jij dat wilt aandragen als feit dan leef jij in een ander universum.

En Steve Wozniak heeft hele andere belangen om dingen te roepen die hij roept, alsof wat Steve Wozniak zegt de universele waarheid is.

Hij begreep Steve Jobs niet eens toen ze naast elkaar zaten om Apple op te richten.
Je wringt je in de meest vreemde bochten om maar niet te hoeven toegeven dat je ongelijk hebt.

Als ik herhaald vraag concrete voorbeelden en je kunt dat schijnbaar niet en komt vervolgens met alleen maar trieste afweer reacties heeft het geen zin om deze discussie verder te voeren.

Wederom beweer je iets wat niets meer is dan een geforceerde mening.

Toevallig is die "brede discussie" het geprovoceer van de anti Apple club in de Apple topics.
Als jij dat wilt aandragen als feit dan leef jij in een ander universum.

>> dus de ..tig discussies op Apple fora door Apple fans wordt daar gevoerd omdat het een anti-Apple club is? Kom op zeg. Google even of besteed een paar uurtjes op youtube.

En Steve Wozniak heeft hele andere belangen om dingen te roepen die hij roept, alsof wat Steve Wozniak zegt de universele waarheid is.
>> Grappig. Ik kom met een autoriteit waarmee ik mijn stelling onderbouw. OPEENS is het een inconvenient thruth voor je en schiet je weer in de afhoudings- en denfensemodus.

Steve Wozniak wordt geintervieuwd omdat hij nog altijd als een autoriteit wordt gezien, zeker vwb Apple en jij vindt het 'maar' een mening. Omdat zijn visie/mening niet strookt met de jouwe vermoed ik :)

Vraag me dan direct af als ZIJN mening maar een mening is wat dan de waarde is van de mening van dhr. Darkman ? :)

Ik beeindig de discussie van mijn kant omdat het geen zin heeft dit voort te zetten. Jij wilt de waarheid niet zien of horen en wuift feiten als onzin af. Tja, dan houdt het voor mij op.

[Reactie gewijzigd door Marswomanizer op 18 februari 2018 18:15]

Dat is geen "voordeel" (als in positieve bijkomstigheid), dit is een voorsprong die Apple zelf heeft gecreerd waartoe niemand anders in staat is gebleken.
En laat mensen nou juist daardoor altijd de verkeerde TV kopen.

Je wilt niet weten hoeveel mensen een TV kopen en thuis komen en denken, hey ik heb geen koptelefoon aansluiting op deze TV.

Hey deze TV heeft maar 2 HDMI aansluitingen, ik dacht dat 4 HDMI aansluitingen standaard was.

Hey deze TV heeft geen HDMI 2.0, ik wist niet dat HDMI 2.0 bestond.

Hey deze TV heeft geen Wifi, ik dacht dat alle TV's tegenwoordig Wifi hadden.

Hey deze TV heeft geen Bluetooth, ik wist niet dat er TV's waren zonder Bluetooth.

Enz enz enz
Dus omdat Apple maar een soort device heeft is dat goed volgens jou?

Ik wil keuzevrijheid. Nu zou ik ik principe alleen de iPhoneX moeten/kunnen kopen omdat hun assortiment zo klein is maar qua functionaliteit het njet past in mijn straatje |:( beetje krom vindt je niet. Het is beter dat er meerdere modellen zijn kan je nog tenminste kiezen wat in jou straatje past.
Je wordt weggemod, ergens wel terecht: het is offtopic. Maar ik denk er precies zo over. Vroeger moest ik kiezen tussen allerlei Nokia's en uiteindelijk miste je altijd wel iets. Toen ik overstapte op Apple vond ik de beperkte keuze juist een vrijheid.
Ik denk met al die soorten TV's ook, het lijkt tegenwoordig allemaal half af. Alles wat enigszins een beetje werkt op de R&D afdeling wordt weer als feature in weer een nieuwe lijn gepropt en daarna hoor je er nooit meer over. De markt wordt overspoeld met "keuze", maar niet echte "vrijheid".
Zo denk ik er ook over. Ik heb laatst mijn ouders geholpen met een nieuwe TV maar dan komen ze met de Samsung UE40MU6120, UE40MU6470,UE40MU6100 of UE40MU6172?
Blijkbaar heeft de Mediamarkt specifieke lijnen die alleen hun verkopen? In de specs zie je totaal geen verschillen tussen al deze modellen.
Dat klopt inderdaad ook nog eens. Specifieke types voor winkels en/of landen.
En dat is het precies! Er zijn zoveel soorten en maten. Het is zoveel werk om al die specificaties te publiceren en compleet te krijgen. Je merkt het in de pricewatch hier, maar ook op de site van de fabrikant. Incompleet! Je kunt dus gewoon niet de modellen vergelijken. Als de informatie er wel is dan is het vaak ook nog anders geformuleerd of heeft het ineens een naam als CrystalBrightVision of HopeYouUnderstandThisMarketingScreenTechnology.
En features op papier zeggen dan nog niks over de uitwerking in de praktijk... Koop je een dure Panasonic, heeft een paar irritante bugs die een jaar na datum nog niet opgelost zijn en ook maar n update gezien sinds aankoop die niet echt iets toevoegt.
Apple heeft hardware en software onder controle, dat geeft hun natuurlijk een grote voorsprong op dit soort features te ontplooien op grote schaal. Tot hiertoe heeft Apple die hardware/software match maar matig weten te benutten. Echte innovatie blijft uit en de vraag is hoe True Depth langs de achterkant een game changer kan worden.

9/10 heb je zo een volwaardige 3D scanner in uw telefoon maar of de consument daar op staat te wachten is een andere zaak. Dat zal van de apps afhangen.

Maar ik kan le wel inbeelden dat 3D objecten de toekomst zullen zijn. Zeker met AR en Vr (bril/3d scherm) in het achterhoofd.

Of nauwkeurig opmeten van een ruimte,raamopening etc. Nu kan het ook al met camera’s maar het is niet nauwkeurig genoeg om effectief iets in productie te laten gaan of iets op maat te bestellen.

Er zijn al veel startups geweest waarmee je uw lichaam kon scannen adhv een referentieobject om zo een kledingstuk op maat te bestellen. Maar echt doorgebroken zijn ze niet. Wie weet is het nu wel mogelijk.

Toepassingen waar ik aan denk:
- autobanden profiel opmeten
- autoband inscannen en nieuwe kopen
- vijsje/moer inscannen en maat bepalen
- sleutel bijmaken
- voet inscannen voor steunzool op maat
- gezicht inscanen voor bril op maat
- kussen inscannen voor kussensloop
...

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 14 februari 2018 21:48]

Stel je voor dat je een 3D afdruk maakt van een omgeving waar je later nog even terug in wilt zijn, dat kan dan!
Echte innovatie blijft uit
Wat is dan volgens jou echte innovatie?

Het is heel leuk dat je een groot systeem wilt waarmee je voeten of sleutels kunt bijmaken. Maar als je een podoloog of locksmith wil vervangen moet je van goede huizen komen. De vraag is of die geavanceerde technologie in een mobiele telefoon moet.
Je begrijpt het verkeerd. Technology zal een beroep niet vervangen maar net verrijken. Zo kan een podoloog de app gebruiken als sales tool of een prescreening doen om de ernst te bepalen. Nu kopen mensen ook gewoon steunzolen op het internet, dus het kan alleen maar beter. En die 3D camera zal de slotenmaker niet verdrijven. Een slotenmaker die zich keert tegen smart locks die zal wel verdwijnen. Maar op nu technology te bannen voor een paar oude fossielen werk te gunnen is een brug te ver.
Jij begrijpt het ook verkeert: n apparaat dat alles kan, kan nooit alles goed. Met andere woorden je kunt wel de beste 3D camera, de beste AR technologie, de beste camera, de beste ... dan wordt de telefoon onbetaalbaar of het is het allemaal net niet.

In mijn voorbeeld bedoel ik te zeggen dat een podoloog niet zijn normale apparatuur zal vervangen door zo'n telefoon met 3D scanner of iets dergelijks. Want specifieke apparatuur is vaak beter dan dat.
Waar komt die drang naar afkraken op gebrek aan innovatie vandaan?

Juist Apple doet het meeste aan innovatie maar vanuit het Android kamp word door de Android fans voornamelijk geroepen dat Apple niet zou innoveren.

Apple roept ook niet van de daken hoe technisch vooruitstreven en innovatief de oplossingen van ze zijn terwijl de Android fabrikanten allemaal inclusief de merken die met "nieuwe" functies komen niets extras bieden.

Veel merken stoppen bepaalde dingen erin om zich te onderscheiden en niet om de gebruikservaring voor de consument te verbeteren.

Daarnaast zelfs al zou er geen innovatie zijn wat dat ook moge betekenen, wat dan nog? Betekent dat automatisch dat een merk slecht is of zo?

In het tijdperk van Windows is door de consument Windows zo vaak bekritiseerd omdat het slecht in elkaar zit, instabiel is, en vol met bugs zit en dat is tot op de dag van vandaag niet veranderd.

Dat is hetgene wat verbeterd moet worden, en die type problemen zie je tegenwoordig ook met de vele implementaties en fragmentaties bij Android.

Apple probeert juist een makkelijk en stabiele OS te creeeren omdat dat hetgeen is wat de consument afschrikt wanneer het OS niet goed werkt.

Apparaten zoals smartphones en computers hebben altijd al meer mogelijkheden gehad dan mensen nodig hadden,99% van de mensen hebben nooit behoefte gehad om meer te kunnen doen en dat het niet kon.

Het was altijd zo dat het apparaat veel meer kon dan de consument wist.

Dus die zogenaamde innovatie is een hol begrip, het betekent helemaal niets omdat het gekaapt is door de mensen die er een discussie over willen voeren welke merken wel of niet zouden innoveren en zelfs als Apple met Face ID bijvoorbeeld een techniek op de markt brengt wat Scifi niveau innovatie is roept men dat het geen innovatie zou zijn.

Nou als dat geen innovatie is dan weet ik het ook niet meer 8)7
Jij hebt zeker njet de eerste press release van Steve jobs gekeken dan toen ze de iPhone aankondigde? Vanaf dat moment is het allemaal zo geweest.
Nog steeds geen concrete voorbeelden van innovaties van Apple. Je houdt een heel betoog maar het heeft inhoudelijk geen enkele relatie met de vermeende innovatie van Apple. Je noemt aan het eind 1 voorbeeld en denkt daarmee Apple's innovatieve karakter aan te tonen. 1 zwaluw maakt geen zomer.

Nogmaals het verzoek. Geef eens eens een aantal concrete voorbeelden waarin Apple innovatief was.

Aan je eerdere reacties te merken denk ik zomaar dat je dat niet kunt. Als je niet kunt onderbouwen pas dan op met wat je roept :)

[Reactie gewijzigd door Marswomanizer op 15 februari 2018 10:02]

Ik kraak niet af. Ik stel vast dat Apple ondanks ze hardware en Software in handen hebben geen revolutie kunnen teweeg brengen. Hun software werkt goed, stabiel, is modern, efficient, veilig etc en hun hardware is super snel. Dat is zo maardaar heb ik het helemaal niet over.

Ik geloof er in dat een combi van sensors/software het verschil kunnen maken. Je ziet dat nu al bij google Pixel2 met hun dedicated fotosensor chip.

TrueDepth past in dat rijtje maar het is maar een tussentijdse incrementele evolutie, geen revolutie. Een echte revolutie zou zijn dat interfaces op objecten via AR brillen getoond worden en dat een aparte smartwatch en smartphonescherm niet meer nodig is.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 15 februari 2018 12:00]

Interessante ontwikkeling. Ben benieuwd.
Een mooie verbetering voor de kwaliteit en het gebruiksgemak van AR.

Het probleem zit hem nog evenwel in het ontbreken van killer apps die vaak gebruikt worden. Wat ze willen vermijden is deepfake: wel populair maar een totaal verkeerde toepassing van, in dit geval, artificial reality. Hoe zou Apple reageren op fans die hun eigen Star Wars films maken met de Porgs en Jar Jars? Google voorzag die Porgs vooral als gimmick met AR stickers maar als het serieuzer wordt, dan gaat Disney niet meer lachen.
Geruchten zijn leuk. Dit gaat niet werken op de achterkant. Want: Afstand.