Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: vervangen accu maakt oudere iPhones veel sneller

In een Reddit-thread claimen velen dat hun iPhone 6 of 6s veel sneller is geworden na het vervangen van de accu. Diverse personen claimen dat iOS de kloksnelheid automatisch verlaagt als de accu minder spanning kan leveren, al is daar geen bewijs voor.

Veel mensen halen in de thread op Reddit scores van Geekbench aan om te laten zien dat dezelfde iPhone met een nieuwe accu inderdaad sneller is dan met de oude accu. Bovendien denken velen in een andere app te zien dat de kloksnelheid van hun toestel lager is dan zou moeten.

De theorie is dat Apple met iOS 10.2.1 het issue van de falende accu's heeft aangepakt door de software de staat van de accu te laten bepalen en daar de maximale kloksnelheid van de processor op aan te passen. Apple heeft nog niet gereageerd op de theorie, die tot nu toe alleen ondersteuning heeft in anekdotes. MacBooks werken wel op die manier en verlagen de maximale kloksnelheid als de accu versleten raakt.

Voordat iOS 10.2.1 uitkwam, klaagden veel gebruikers over uitvallende telefoons. Dat gebeurde vooral met de iPhone 6s. De anekdotes die Reddit-gebruikers in de thread plaatsen, gaan vooral over telefoons in de 6- en 6s-series.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

11-12-2017 • 09:17

340 Linkedin Google+

Lees meer

Apple iOS 11.2 Download van 3 december 2017
Apple iOS 11.1 Download van 31 oktober 2017
Apple iOS 11 Download van 20 september 2017
Apple iOS 10.3.3 Download van 20 juli 2017
Apple iOS 10.3.2 Download van 16 mei 2017
Apple iOS 10.3 Download van 28 maart 2017

Reacties (340)

-13400326+1169+218+31Ongemodereerd122
Wijzig sortering
Interessant, ongeveer 1.5 maand geleden kwam een maat van mij met dit verhaal, om eerlijk te zijn geloofde ik hem niet. We hadden beide een iPhone 6 maar die van hem was significant trager.
We hebben toen app opstarten/geekbench naast mijn iPhone 6 gelegd en inderaad, zijn toestel was stukken trager/lagere score.

Toen heeft hij de accu door coolblue vervangen en warempel, de geekbench score was omhoog gegaan + opstarttijden weer hetzelfde als mijn "goede" iphone6:

Geekbench resultaten:
Single thread: brakke accu 832 - nieuwe accu 1567 (ik met originele accu: 1266)
Multi thread: brakke accu 1471 - nieuwe accu 2693 (ik met originele accu: 2296)
Pics:
iPhone 6, originele (brakke) accu: https://i.imgur.com/Hwc4jSQ.jpg
iPhone 6, vervangen accu: : https://i.imgur.com/jsyYLnN.jpg

Hij had inderdaad ook in het verleden het probleem met de uitvallende accu en ik niet. Ik ben bang dat dit gerucht klopt...

[Reactie gewijzigd door laurens0619 op 11 december 2017 13:39]

Interessant. Mijn accu is brak, wil deze binnenkort laten vervangen. Maar... ik heb met mijn iPhone 6s Plus van iOS 11.x naar iOS 11.2 een gigantische snelheidsboost gemerkt. Met alle iOS 11.x varianten was het huilen met de pet op, zo erg dat hij zelfs bij het swipen in het homescreen regelmatig haperde. Apps opstarten was ook hapering op hapering en in de apps ging het dan weer beter, maar ook daar had ik regelmatig het gevoel dat het niet denderend was.

Met iOS 11.2 heb ik echter het gevoel alsof ik naar een iPhone 8 ben overgestapt, hij draait weer zo vloeiend als boter en letterlijk 0x een hapering gemerkt. En dat sinds de dag dat iOS 11.2 uit is gekomen. Het is nu zo bloedsnel dat ik geen reden kan bedenken waarom ik naar een 7/8 zou moeten overstappen (X heeft andere redenen om). Terwijl ik hiervoor dus echt gek werd en serieus aan het overwegen was een iPhone 8 te kopen.

Ik vermoed dat als we met z'n allen dit gaan testen, we zeker ook iOS 11.0/11.1 vs. 11.2 moeten meewegen.

Overigens geeft mijn accu ~1.900 mAh aan als huidige maximum capaciteit.

Edit: Zojuist Geekbench 4 gedraaid:
single-core: 2519
multi-core: 4385

En dat is dus met iOS 11.2 en een brakke accu.

Overigens merk ik dezelfde performance boost met iOS 11.2 ook op mijn oude iPad Air die wel een goede accu heeft. Ook die was daarvoor niet vooruit te branden.

[Reactie gewijzigd door MooDyBLueS op 11 december 2017 13:28]

Ik denk dat je daar heel erg gelijk in hebt. Ik heb zelf een iPhone 6, en een 6s van werk, en mijn eigen is de laatste tijd niet vooruit te branden. Ik ga deze eens updaten naar 11.2 als ik thuis ben. (Dit had ik expres nog niet gedaan ivm een bug test op ons mdm platform waar 4g weg valt als je uit het gebouw loopt (WiFi verbreekt en 4g kan niet meer tot stand komen). Ik heb exact de symptomen die jij beschrijft.
Heb je Vodafone? Onze iPhones hadden nl. hetzelfde.
Zo ja, probeer dit eens: Mobile Data, Mobile Data Options, Enable 4G, Data Only

Werkte als een zonnetje bij ons (alle iOS 11 versies)
Was een probleem aan de Vodafone kant, als het goed is is dit inmiddels verholpen (bij ons in ieder geval wel)
Het is inderdaad al compleet opgelost. We waren in close contact met Apple, en deze vroeg mij of ik de tijd had om een uitgebreide test te doen omdat het wel een MDM related kon zijn. Gelukkig niet het geval.

Edit: Vodafone is onze provider inderdaad.

[Reactie gewijzigd door lagonas op 11 december 2017 16:08]

(Dit had ik expres nog niet gedaan ivm een bug test op ons mdm platform waar 4g weg valt als je uit het gebouw loopt (WiFi verbreekt en 4g kan niet meer tot stand komen).
Vodafone zeker? Updaten naar 11.2 heeft het bij mij verholpen maar wat sowieso werkt is het gebruik van 4G voor gesprekken uitzetten. (Ga naar instellingen, Mobiel Netwerk, Opties mobiele data, schakel 4G in en zet een vinkje bij de optie "Alleen data") Dit is functionaliteit die de meeste providers niet eens bieden en in dit geval de boosdoener van het verliezen van je data verbinding.

Onze organisatie heeft hier ook flink om lopen vloeken gezien Vodafone niets anders doet dan vingerwijzen naar Apple terwijl zei (zover mij bekend) de enige provider zijn met dit probleem.

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 11 december 2017 18:57]

Ik denk dat je daar heel erg gelijk in hebt. Ik heb zelf een iPhone 6, en een 6s van werk, en mijn eigen is de laatste tijd niet vooruit te branden. Ik ga deze eens updaten naar 11.2 als ik thuis ben. (Dit had ik expres nog niet gedaan ivm een bug test op ons mdm platform waar 4g weg valt als je uit het gebouw loopt (WiFi verbreekt en 4g kan niet meer tot stand komen). Ik heb exact de symptomen die jij beschrijft.
Hier 2 maal een 6 en 1 maal een 7.
Ook na volledig herstel, met of zonder restore, beide 6 niet vooruit te branden met 11.2.
De 7 is bloedsnel.

[Reactie gewijzigd door ASS-Ware op 12 december 2017 02:13]

Ik heb na het lezen van dit 2 tests gedaan. Ik verwacht dat je gelijk hebt!

iOS 11.1.2
Single-core: 2192
Multi-core: 3843
Screenshot

iOS 11.2
Single-core: 2558
Multi-core: 4451
Screenshot

Huidige accu is door Apple vervangen op 11 februari 2017.

//edit: screenshots toegevoegd

[Reactie gewijzigd door loopezz op 11 december 2017 21:58]

Eenzelfde performance boost hier met de update naar 11.2! Een welkome verademing nadat mijn iPhone 6 echt brak was. Bedankt voor de tip
Als ik mijn 6 Plus van 3 jaar oudvergelijk met die van collega's dan is die van mij vaak nog een stuk sneller.

Mijn Geekbench v4 resultaten onder iOS 11.2 met een batterij die op 89% zit (dus 11% slijtage):
  • Single-Core Score: 1465
  • Multi-Core Score: 2662
Bij mij weinig aan de hand dus als ik dat vergelijk met andere resultaten. En dan te bedenken dat ik hem niet echt snel vind onder iOS 11.2. Met zo'n brakke accu is dat ding dus helemaal zo traag als dikke stront.
Ik denk dat er een verschil zit tussen versleten accus en accus die de fout hadden dat ze plotseling uitvielen.

Mijn accu is versleten maar heeft nooit het uitval probleem gehad. Tegelijk ook niet het performance probleem.
Je kunt wel zien dat die maat van me met zijn gloednieuwe accu wel betere scores haalt dan mij :)
Als dit klopt, is dit ook een handige manier van planned obsolete.

Zo hoeft Apple er niet voor te zorgen dat oudere modellen trager worden met nieuwe iOS updates (daar zijn eerder klachten en soms zelfs rechtzaken voor geweest dacht ik).

Zo worden alle iOS devices vanzelf trager over tijd heen. Niet alleen kortere batterij duur. En wil men een nieuwere iPhone kopen, want vroeger was ie rete snel O-)
De data lijkt te laten zien dat mensen graag van een placebo effect houden.
Our benchmarking data shows that, rather than intentionally degrading the performance of older models, Apple actually does a good job of supporting its older devices with regular updates that maintain a consistent level of performance across iOS versions.

That said, there are some factors that might affect people's perception of performance after updating an older device with a newer version of iOS.

[Reactie gewijzigd door z1rconium op 11 december 2017 15:57]

Maar dan vraag ik me af, wat voor data is dat?

Je kan enerzijds zeggen dat de prestaties van een iPhone door de iOS versies heen qua benchmarkscores misschien zelfs iets toeneemt maar dat zegt niks over de daadwerkelijke gebruikerservaring..

iOS versies worden door de jaren heen nu eenmaal zwaarder en het is niet per definitie zo dat Apple daarin met alle supported toestellen voor die versie rekening houden met de rekenkracht van alle verschillende modellen door voor oudere modellen bepaalde zwaardere features eruit te laten.

Ik moet wel zeggen dat mn 2 jaar oude SE naar verhouding vlotter is dan destijds mn 2 jaar oude iPhone 4 (die was gewoon onbruikbaar geworden).

Dat gezegd hebbende, ik krijg altijd een beetje kriebels van de marketingtechnische uitspraken die eigenlijk doen beweren dat je als consument eigenlijk gek bent door te stellen dat je telefoon trager is geworden “want de cijfers zeggen dat je telefoon ongeveer de zelfde benchmarkscores haalt”...

Je kan moeilijk zeggen dat iets compleet onwaar is terwijl het internet vol staat met iPhone slowness artikelen..
effe terzijde, ik verschiet ervan hoeveel mensen hier hun toestellen nog moeten updaten en dus bewust de updates niet installeren (je krijgt daar toch een melding van ?); en dat in een tijdperk waarin we allemaal weten dat fouten misbruikt worden om malware op je toestel te krijgen (trojans bvb)

dat gezegd zijnde, het 'placebo' effect hoeft niet waar te zijn, net zo min dat als apple speciaal voor haar gebruikers aan performance updates zou moeten werken. Al eens gedacht aan dit scenario; Toestel werkt perfect met versie 1 van de software, ergens onderweg bij versie 3 wordt er plots een bug geintroduceerd die na verloop van tijd de toestellen 10 tot 20% minder performant kunnen maken... aangezien niemand klaagt omdat het ondertussen al oudere toestellen zijn en gebruikers denken dat het wel zal liggen aan een vol toestel ofzo en de traagheid ook niet meteen na een update manifesteerde maar pas na een tijdje gebruiken van die versie, is die performance drop meerdere iteraties in de software blijven zitten...
tenslotte merkt apple toch iets op dmv de bigbrother-logs die ze van har klanten krijgt dat er volgelopen buffers zijn oid of heeft een user op het apple forum liggen klagen over performance drops bij dit toetel en is appel gaan onderzoeken... en ja, ze merkten inderdaad dat er al een tijdje een fout in de software zat, bij de eerstvolgende update (v12) hebben ze die er dan ook uitgehaald en plots 'lijkt' het of apple brengt een performance update uit, maar ze lossen gewoon een langlopend, over het hoofd gezien probleem op.
Zou best goed kunnen en Apple zal over de jaren heen ook beter geworden zijn in het maken van nieuwe iOS versies die oudere toestellen niet over de kling jagen qua zwaarte (merk het al aan het feit dat mijn SE zoals ik al zei na 2 jaar veel beter draait dan destijds m’n iPhone 4 na 2 jaar).
haha zo kun je het ook zien maar ik denk van niet.

Ik denk dat ze een oh fuck momentje hebben gehad toen iPhones begonnen uit te vallen met de accu en de schifting hebben gemaakt tussen echt rotte accus (vervangingsprogramma) en accus die net aan waren (downclocken om uitval te voorkomen)
Interessant in dit artikel vind ook de bevestging van Tweakers / Apple dat dit ook geldt voor MacBooks.

Ik heb nog een 2010 MBP die het prima doet met een SSD. (Aanrader!) Soms zijn apps als iMovie erg traag. Trager nu om exact dezelfde video’s te editen uit 2011 dan toen in 2011.

Batterij is wel echt op. Zou de performance boost enorm groot zijn om de batterij te vervangen in een 2010 MBP? :Y)
Schrijf er een blog over en testen :+ :9
Ja de batterij en de prestaties hebben een direct verband. Je laptop trekt namelijk maar op één manier energie zowel met als zonder stroomkabel, dat betekent dus dat een rotte accu zelfs ingeplugd nog minder werkt.

Het gekke is dat ik mijn 2008 heb vervangen nadat hij obsolete was dus met een nep batterij. Die nep batterij is behoorlijk slecht hij houdt het werkelijk maar 15 minuten uit zonder prik maar macOS draait wel soepel omdat de batterij rapporteert dat alles goed is.
Zelfs zonder batterij werkt een laptop, dus ingestoken moet een laptop 100% zo snel werken als nieuw als je Windows opnieuw installeert, want Windows maakt je computer wel veel langzamer na een paar jaar.
Er zijn al wat gebruikers hier hun geekbench scores ah delen. Als je iPhone idd trager wordt met een slechtere batterij, is het interessant als Tweakers een artikel wijdt aan batterij goed houden. Handig lezen voor de kerstdagen :+
Wel vreemd dat je pics precies op hetzelfde moment genomen zijn (exact zelfde tijdstip en exact zelfde % batterij) ...
Busted! :+
De screenshots zijn vanmiddag inderdaad gemaakt :) Je kunt in GeekBench namelijk je historische testen opvragen. zie de run datum onderin beeld
Maar dan heb je de test gedraaid terwijl je telefoon in energiebespaarmodus stond. Dan werkt je iPhone ook op halve kracht.
Euh nee? Ik heb de screenshot gemaakt terwijl die in energiebespaarmodus stond. Lijkt mij niet van invloed ;) Testen zijn gewoon gedraaid met full accu/lader/clean os.
Oow zo. Never mind
Als dit klopt. Dan neem ik aan dat Apple dit expres heeft gedaan. Anders hadden ze alle foute Accu's moeten vervangen.

Dit is natuurlijk de goedkoopste oplossing.

Lijkt een beetje op die sjoemel software van auto's. We kunnen het fixen voor je alleen minder pks. 8)7

[Reactie gewijzigd door TheDudez op 11 december 2017 13:35]

Ik zou dit als klant niet accepteren. Je betaalt voor een toestel dat volgens de specs werkt en blijft werken. Het is nogal wat als hardware nog als 'goed' wordt aangemerkt terwijl het eigenlijk niet meer voldoet. Apple moet die toestellen en accu's gewoon vervangen, de hardware dus, en niet softwarematig de boel terugschroeven zodat de spanning voldoende is. Beetje de omgekeerde wereld. Apple geeft je er namelijk geen gedeeltelijke refund bij :)

Bottom line, product voldoet niet meer aan de verwachting = niet gerepareerd. Bizar dat dit nu pas opduikt. En ik ben ook erg benieuwd welke tegenargumenten er gaan komen om deze kosten toch nog te ontwijken... en hoeveel grote fans al ja-knikkend Apple in die redenering volgen.

Popcorn paraat!

[Reactie gewijzigd door Vayra op 11 december 2017 14:00]

Ik Geloof dat je Jpg's omgedraaid zijn, je "Before" Afbeelding geeft een hogere score dan de "After" afbeelding.

Edit: Sorry, was blijkbaar precies aan het typen terwijl je een edit deed, het is inmiddels opgelost zie ik :)

[Reactie gewijzigd door Spinez0r op 11 december 2017 13:34]

Oeps stond inderdaad fout. Nu opgelost :)
1060 / 1760 van de 2590 / 4460 origineel bij mijn 6S... Nou was de batterijduur sowieso al niet om over naar huis te schrijven maar dit is echt hilarisch.
Ai. Dit komt pijnlijk bekend voor. Ik zat laatst al te klagen over de trage prestaties van mn 6. Net geekbench gedraaid. 826 single. 1384 multi. Laat er morgen een nieuwe accu inzetten, zal mn comment aanpassen met de nieuwe score. Thanks voor de duiding!
Misschien @arnoudwokke even contacten dat ze het geheel kunnen volgen?
Misschien @arnoudwokke even contacten dat ze het geheel kunnen volgen?
Goed idee. Arnoud een berichtje gestuurd.
heel toevallig sinds paar weken een 6S+, natuurlijk direct eens antatu gedaan om te vergelijken met de 6+ van mijn broer, waarbij ik dus een lagere score verkreeg. Heb wel enorm veel batterij problemen sinds ios 11
Het is natuurlijk belachelijk dat accu’s niet verplicht vervangbaar moeten zijn. Nu mag je je telefoon elke 2-3 jaar weggooien omdat de accu op is. Een vervangbare accu zou een heleboel toestellen veel langer mee laten gaan en een gigantische besparing zijn op resources.
Toegegeven, de accus worden steeds lastiger te vervangen maar het is nog prima mogelijk bij de iPhone. Kost je alleen 89 euro (https://support.apple.com...ne/repair/service/pricing) maar daar krijg je wel een originele accu voor terug.

"Vroeger" in het tijdperk van de 3310/N95 was hett vervangen een peuleschil maar ik heb nooit het idee gehad dat veel mensen dit actief deden. Ik heb het in het verleden wel eens gedaan maar het was altijd maar afwachten of je er een nep accu voor terugkreeg of niet.
Ik heb vandaag mijn iPhone 6 batterij laten vervangen dit heeft inderdaad als gevolg dat mijn telefoon weer normaal reageert.
Voor de vervanging was de CPU actief op 600mhz en nu weer gewoon op 1400 MHz.

Geekbench score single core was voor vervanging rond de 800 en nu rond de 1580. Multicore geldt dezelfde verbetering in prestaties. Nu rond 2780 en was rond de 1400 punten.

Nieuwe iPhone x was dus eigenlijk niet nodig, bedankt Apple voor dit staaltje consumenten-geldklopperij!
Ik kan dit bevestigen, mijn iPhone 6 had ongeveer dezelfde geekbench resultaten voor en na vervanging van de accu. 800 versus 1535.
Tweakers in actie om dit gerucht te testen? Waar is die tweaker spirit?? @arnoudwokke Mooie review erbij, met kloksnelheid van oude batterij en snelheid na upgrade :)

[Reactie gewijzigd door 0xygen500 op 11 december 2017 10:37]

Onze reviewexemplaren hebben met opzet geen versleten accu's: wij gebruiken ze voor reviews, aanvullende testen (updates bijvoorbeeld, of cameratesten van andere telefoons) en zij vertonen dus niet de slijtage van een toestel dat jarenlang in dagelijks gebruik is geweest.

Bovendien vereist dit vervangende Apple-accu's en tijd om de testen te doen. Dat krijg je niet voor elkaar op maandagochtend voor 9.17u :)

(maar natuurlijk gaan we hier wel mee bezig :Y) )
Niemand op de redactie heeft een IPhone 6 in eigen gebruik? Ik weet dat er niet om 9:17 een volwaardige review te vinden is, maar het zou toch leuk zijn als een tech website er een soort premeur mee heeft. Tot nu toe zijn het toch geruchten?
Laat ik die handschoen dan maar oppakken ;)
Mijn drie jaar oude iPhone 6 geeft de volgende scores:
Single core: 760
Multi core: 1258

Stock scores volgens de Tweakers review waren de scores beduidend hoger:
Single core: 1631
Multi core: 2915
https://tweakers.net/revi...neller-is-die-a8-soc.html

Het lijkt dus tijd voor een nieuwe telefoon of in ieder geval een nieuwe accu.
Mijn 6S score van net:

Single core 1804
Multicore 3126

Geekbench site voor 6S
Single core 2326
Multicore 3978

Ik had mn batterij direct laten vervangen door Apple met dat omruilprogramma. Had ik langer gewacht, had ik nu een snellere 6S :P

Alle programma’s afgesloten en opieuw getest.
Single core 1808
Multicore 3170

Misschien valt de score hoger uit na een clean install, maar zo te zien zal het niet hetzelfde zijn als nieuw. Ben benieuwd of de je iPhone beter gaat draaien als je een zwaardere accu in doet. Anyone? _/-\o_

[Reactie gewijzigd door twkr18526 op 11 december 2017 11:50]

Ik zelfs nét iets daarvoor, via KPN. Single core: 2529, multi core 4422. Lijkt wel toevallig want zo goed is m'n batterij niet. Volgens zo'n appje is mijn batterij 18% gedegradeerd.

[Reactie gewijzigd door Vaal op 11 december 2017 11:55]

Hoe kan je nu multicore hoger scoren dan toen de 6S nieuw was?
Geen idee? Heb hem 3x gedraaid en ik haal 3x een score die zo'n 10-15% hoger ligt
Software updates?
Software optimalisatie ;)
Ik heb toevallig net een paar weken geleden een nieuwe accu geplaatst:

Device: IPhone 6S
IOS: 10.3.3
Single core: 2555
Multi core: 4439
Direct met de app getest.

Het toestel is 2 jaar oud en nooit ververst.

[Reactie gewijzigd door Sparks.nl op 11 december 2017 12:38]

Ik heb een iPhone 6s van februari 2017 met nieuwe accu. Hij is onder het vervangingsprogramma van Apple vervangen omdat mijn telefoon redelijk total loss was. Het zou een refurbished model moeten/kunnen zijn maar ik denk dat hij helemaal nieuw is.

Model ID: iPhone8,1
Motherboard: N71mAP
iOS: 11.2
Single core: 2529
Multi core: 4424
Wow, mijn 6s zit op:

Single-Core: 1054
Multi-Core: 1763

Batterij is nooit vervangen, want ondanks het feit dat ik wel het probleem had, viel 'ie niet binnen de erkende range.. Toestel is inmiddels 1 jaar 10 maanden oud.
Misschien valt de score hoger uit na een clean install, maar zo te zien zal het niet hetzelfde zijn als nieuw. Ben benieuwd of de je iPhone beter gaat draaien als je een zwaardere accu in doet. Anyone? _/-\o_
Ja, met een vrachtwagen accu draait ie met i7 7700k prestaties :)
Damm dat is echt een gigantisch verschil :| ik vraag mij af hoeveel komt door vervuiling qua software en hoeveel door de echt lagere clocks. Maar de prestatie is minder dan de helft!

Dit is toch wel slecht voor zo'n dure telefoon. Ja hij blijft werken maar je hebt niet de ervaring die je zou moeten hebben. Dat hij nou 10-20% trager wordt door de loop van de tijd qua software kan ik mij iets bij voorstellen maar dan zou hij na een factory reset weer zo goed als nieuw moeten zijn.
Dit is 53% prestatie verlies :/

Tijd voor meer onderzoek en ben ook benieuwd of Android telefoons hetzelfde doen.
Zijn de originele benchmarks niet met iOS 8/9 en de huidige benchmarks met iOS 11? Ik merk dat mijn iPhone 6 na de update naar 11 enorm traag is geworden, terwijl ik had verwacht dat het sneller zou worden aangezien de 32 bit ondersteuning verwijderd is.
Probeer iOS 11.2 eens, mocht je dat nog niet gedaan hebben. Mijn 6s Plus was op alle iOS 11.x varianten niet vooruit te branden (heb een brakke accu), maar sinds 11.2 lijkt het alsof ik een iPhone 8 heb gekregen voor mijn gevoel. Alles 'buttery smooth' en geen één hick-up meer.

En dat zonder factory reset of iets dergelijks, gewoon updaten en klaar.
Ja, iOS 11.2. De 6s is ook flink sneller dan de 6. Ik merk ook geen verschil in snelheid tussen m'n iPhone 8 en een iPhone 7 plus. Zal volgend jaar misschien ook anders zijn.
Lees het artikel en je weet waarom je telefoon waarschijnlijk trager is geworden.
Is volgens mij een valide vraag. Ik snap ook wel dat dit artikel gaat over verouderde batterijen en verlies van performance. Ik vroeg me alleen af of de benchmarks wel vergelijkbaar zijn tussen iOS 8 en iOS 11, aangezien de originele review van de iPhone 6 op iOS 8 is uitgevoerd, en ik neem aan dat @Djeso de benchmark op iOS 11 heeft gedraaid. Benchmarks moet je ceteris paribus draaien om ze vergelijkbaar te maken.
Er valt voor beide wat te zeggen. 53% prestatieverlies is veel, zeker. Misschien teveel zelfs. Deels vind ik het echter een hele slimme constructie om ervoor te zorgen dat je performance aangepast wordt aan je accucapaciteit.

Andersom zou je namelijk in het scenario kunnen komen dat je telefoon bloedsnel is, maar na 2 uur intensief gebruik leeg is. Dát wil je al helemaal niet. Maar goed, een trage, haperende telefoon ook niet. Lastig...
Maar daar heb je een power safer mode voor.
Ik vind niet dat je dit zo maar moet doen. Geef dan een notificatie in de balk dat de accu slechter wordt en de vraag of je een accu besparende mode wilt inschakelen waardoor de prestaties wel omlaag gaan.

Maar goed dat is mijn voorkeur. Heb het liever zelf in de hand.
Ben het met je eens in de basis, maar Apple producten worden niet gemaakt voor mensen die alles in de hand willen houden. Dan zit je bij Android beter.

Overigens vind ik het niet erg dat Apple dit doet, maar 53% is teveel, ze hadden bijv. 30-35% als limiet moeten opgeven. Want je koopt het apparaat in de eerste plaats wel voor de performance, niet de accuduur.
Nouja bij Android heb je natuurlijk al duizend-en-een factoren die verschillen tussen toestellen.

- OS versie
- Componenten intern
- Componenten extern
- Wel of niet verwisselbare accus

De lijst met verschillen is eindeloos, ik kan me haast niet voorstellen dat dit op Android ook speelt. Apple kan één oplossing toepassen die overal hetzelfde zal werken. Doe je dat op Android dan zijn de rapen gaar; toestellen gaan dan allerlei gekke dingen doen, kijk alleen al hoe sommige SoCs nu slechts support hebben en houden voor slechts enkele OS versies.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 11 december 2017 14:08]

Ik bedoel ook meer of Grote fabrikanten dit soort dingen bij populaire modellen toepassen. Want dat is opzich makkelijk te doen.
Zojuist getest met Geekbench 4 op een iPhone 6 van 2014:

Singlecore: 1580
Multicore: 2674

Dit op iOS 11.1 met wel een volle accu
Sample +1

geekbench 4 op Iphone 6 plus (feb 2015)
single 1537
multi 2653
Lijkt me nog prima. Accu kan ook prima de dag door komen met mijn type gebruik.
Stel jij je telefoon hierbij beschikbaar voor de test? @arnoudwokke
iPhone 6 (3jaar)

Single core: 831
Multi core: 1375
https://browser.geekbench.com/v4/cpu/5362186
Er is vast wel een iPhone eigenaar Tweaker in Amsterdam te vinden die z'n telefoon een dagje wil uitlenen in ruil voor een nieuwe accu ;)
Ik heb net m'n iphone getest en dit is het resultaat hij is 2 jaar oud en word dagelijks opgeladen https://gyazo.com/709f5371a89054c7e74e26bef976ec61
Dan zou je ook even moeten kijken hoe je batterij eraan toe is. Mijn telefoon (iPhone 6) is ook ongeveer 2 jaar oud, is in dagelijks gebruik en gaat vaak meerdere malen per dag aan de lader maar geeft toch maar 9% slijtage aan. Ik neem aan dat je dat dan niet echt gaat merken wanneer je er een nieuwe accu in zet, dan zal je eerder naar de 30-40% slijtage moeten gok ik.
Ik heb sinds een paar maand z'n Apple accu case en alleen daarmee kom ik precies de dag door
Wanneer heb je de laatste volledige factory reset gedaan incl. wissen van alle data en zonder backup terug te zetten (waarmee je mogelijk 'foute' apps ook herinstalleert)?
Het gaat niet om waar jij de dag mee doorkomt, maar de resterende maximale capaciteit van je accu. Je hebt zo te zien een 6s, die heeft een 1715 mAh accu erin zitten. Als die nu bijv. nog maar 1000 mAh over zou hebben, heb je het dus over een aardig versleten/brakke accu.

Ter vergelijk: mijn 6s Plus heeft van oorsprong een 2750 mAh accu, die van mij zit echter nog maar op 1900 mAh inmiddels. Accucase is daarin geen goede vergelijking, ongeacht.

[Reactie gewijzigd door MooDyBLueS op 11 december 2017 14:53]

Is dit een andere versie dan wat tweakers gebruikt?
Want jou single core score is bijna net zo hoog als hun multicore score met een nieuw toestel.

reviews: Apple iPhone 6: niet vernieuwend, wel verleidelijk
Het gaat hier wel om een 6s
Ah dan verklaart dat het verschil.
Hier!!! Hier!!!

Maar ff serieus. Als tweakers mn telefoon een dagje wil lenen om te testen kan dat wel (ik woon nabij amsterdam).. Ik heb een 6s met nog oude accu.. De telefoon voelt sinds n paar maanden flink trager aan.
Misschien wel, maar wat doe je als Tweakers de batterij niet goed vervangt? Geef je dan een nieuwe IPhone of vergoed je een reparatie of toch niks en de Tweaker even een contractje laten tekenen eigen risico?
Something something voeding met regelbare spanning something something do it already!
Ik ben best bereid om m'n telefoon (iPhone 6, dagelijks gebruikt, nu zeker een jaar) af te staan bij wijze van praktijktest hoor. Als ik de nieuwe accu mag houden natuurlijk ;-) hah!
Gewoon de accu ff in de vriezer.
Ik kan dit waarschijnlijk wel beamen, maar me 6s is inmiddels verkocht,
Bij mij was het net andersom, Bij mij bleef de telefoon snel, en drainde hij batterij.
Zal het met elkaar te maken hebben, ja ik denk het wel.
@arnoudwokke

Met een accu die vorig jaar door Apple vervangen is (!), kom ik met mijn 6s op:

Geekbench
1425 single-core
2512 multi-core

CPU DasherX geeft me 911 Mhz frequentie.

Onder de maat ten opzichte van de benchmark.

Als Tweakers de nieuwe batterij betaalt, dan wil ik mijn telefoon best ter beschikking stellen voor journalistieke doeleinden.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 11 december 2017 13:45]

Ik heb net m'n iphone getest met geekbench en m'n score van m'n bijna 2 jaar oude iphone 6s is,
single core 2539 en multi core 4470 dusja blijkbaar heeft niet iedereen last van dit probleem

https://gyazo.com/709f5371a89054c7e74e26bef976ec61

[Reactie gewijzigd door Simonkingma op 11 december 2017 10:46]

zo werkt dat niet. hoe oud iets zegt zegt niet zoveel over hoe versleten iets is.
Misschien wel handig om naar te kijken. (hier kwam ik toevallig op)
https://www.reddit.com/r/...he_family_one_with_awful/
Ik zou graag benchmark zien van verschillende Samsung met Samsung default software en geroot met stock android.
Wat is 'stock' in dit geval. Met 'stock' werkt de helft van de functies van je Samsung niet, omdat Samsung nogal eens wat extra's in een telefoon steekt die niet onder stock Android aangestuurd kunnen worden (denk aan de S-pen functionaliteit van een Galaxy Note bijvoorbeeld, of de hartslagmeter, of bep. Edge functies, of camera-drivers). Dat zou dan geen eerlijke vergelijking opleveren in het nadeel van Samsung.

Vroeger was Touchwiz echt een gigantisch drama, performance-wise. En nog steeds is het verre van vergelijkbaar met stock. Maar betrouwbaar meetbaar? Nee, dat denk ik niet.
vorige week mijn accu vervangen voor een van aliexpress

een NOHON 2060MaH
Geekbench geeft bij mij de score
Single-core 2550
Multi-core 4396

Niet slecht voor en accu van 17,-

https://browser.geekbench.com/v4/cpu/5362493
Intéressant te weten dat dit dus geen enkele restricties met zich mee brengt... ik zou willen weten bijvoorbeeld of het batterij gecertificeerd voor Europees gebruik is, of in elk eval voldoet aan de Europese normen (certificatie is vaak duur en dus niet nodig, lijkt me).
Zojuist een Geekbench 4 gedraaid op m’n iPhone 6 (iOS 11.2) van 03-2015:

838
Single-Core Score

1386
Multi-Core Score

Accu stats volgens coconutBattery:

Full charge capacity: 1216mAh
Design capacity: 1810mAh
Cycle count: 716

[Reactie gewijzigd door Dj-sannieboy op 11 december 2017 12:02]

Accu is inmiddels vervangen:

1514
Single-Core Score

2663
Multi-Core Score
Hier een iPhone 6. Heb al een tijdje dat ik de iPhone af en toe wat schokkerig vind reageren, dus direct even testjes uitgevoerd.

CPUDasher X: In Low Power Mode: NO; CPU frequency: 600MHz
Geekbench resultaten met 63% accu: Single Core: 832, Multi Core 1376.
Dus het artikel lijkt inderdaad te kloppen.
Screenshots gemaakt.
Toestel uitgezet en weer aan: maakt geen verschil.
Ga toch maar even de accu laten vervangen (alhoewel ik verwacht dat apple met een update zal komen)

Update: accu laten vervangen... geen verschil :( nog steeds zelfde resultaten)

Update 2: half uurtje aan de lader gehad en de snelheid staat nu op 1400mhz
Het vervangen van de accu heeft dus wel degelijk resultaat gehad

[Reactie gewijzigd door Gersh1970 op 11 december 2017 14:15]

Begin oktober de batterij van mijn iPhone 6 (iOS 10.3.3) laten vervangen (gezwollen batterij); single: 1560, multi: 2696. Dat zegt natuurlijk niet zoveel zonder een bench ervoor, maar het is in ieder geval in lijn met wat we hier lezen. Ik kan niet zeggen dat mijn iPhone 6 sinds de vervangen ineens 'sneller' is geworden. Daarbij moet gezegd worden dat ik hem vooral voor triviale zaken gebruik (Whatsapp, Facetime, bellen, nieuwsapps, betalen)

Wellicht is het dan toch een optie om over te stappen naar iOS 11. Deze heb ik juist op mijn iPhone links laten liggen vanwege de 'trager' verhalen. De kans is nu toch groot dat de batterij in al deze ervaringen een rol heeft gespeeld.
Een week geleden heb ik een nieuw toestel aangeschaft omdat mijn iPhone 6 zo traag was geworden dat het een probleem begon te worden. Soms duurde het openen van de telefoon-app meer dan 5 seconden, en elk Skype-gesprek ging vergezeld van hevig gestotter qua geluid. In het algemeen was net niet meer aangenaam om met het toestel te werken.

Zojuist gecheckt, en in DasherX komt de CPU-snelheid niet boven de 1121 MHz, zelfs met de laadkabel erin. In GeekBench4 krijg ik single-core 790 en multi-core 1520.
Dat verklaart waarom de X zo soepel voelt in gebruik, met GeekBench4-scores van respectievelijk 4218 en 10218.

Achteraf had ik waarschijnlijk dus nog best een jaartje langer met mijn oude toestel gekund indien ik dit had geweten, en de batterij had vervangen.
Interessante hypothese. Ik ben benieuwd hoe dit zich verhoudt ten opzichte van de vele meldingen dat de accu van dezelfde iPhone 6 en 6S zo snel leeg zijn. Ik heb het laatste jaar met mijn 6S echt 'range anxiety' ontwikkeld, terwijl ik met de nieuwe X na een drukke dag nog 30-50% batterij capaciteit over heb. Ik navigeer in de auto in ene niet eens meer met laadstekkertje erin of kan de hele dag Spotify streamen naar de appleTv.

De staat van de accu kun je overigens (laten) checken:
- door Apple support (op afstand)
- door diverse appjes op je telefoon
- door Coconut battery op je Mac met je telefoon aangesloten.

Zie oa: https://www.howtogeek.com...r-iphones-battery-health/
Dit. Het ligt aan het type van de batterij. Deze is gewoon niet in staat om 2 jaar onafgebroken te laden / dechargen zoals een autoaccu dat bijv. wel is (en goed voor teminste 4 jaar zal zijn). Ik loop liever de hele dag in battery saving dan volle 'power' omdat een hoop stroom voor niks wordt gebruikt voor het aansturen van sensoren en troep.

De saving werkt in principe wel voor mijn 7 S 256GB. Ik kan er langer mee doen en een klein kwartiertje surfen ermee zorgt niet dat de accu voor een kwart opgewerkt is.

Een benchmark score is ook lekker relevant. Alsof je de hele dag syntetisch moet gaan draaien voor hoge scores. Ik heb liever daily use en hoe snel een app opent. Gamen doe ik toch niet.
De vergelijking met auto accu's gaat niet helemaal op.

Auto-Accu's zijn heel gevoelig voor het diep-ontladen. Dat doet ze geen goed. Auto accu's die vaak diep-ontladen lopen schade op en gaan daarom minder lang mee.

In praktijk echter, worden auto accu's natuurlijk niet vaak diep-ontladen. Behalve als je je lichten laat branden bij het parkeren, of een koelbox vergeet los te koppelen, of zoiets. Of veel korte ritten maakt en hij dus nooit langdurig goed opgeladen wordt.

Bij Li-ion accu's is dat anders, die kunnen veel beter tegen diepe ontladingen. En worden door velen echt iedere dag weer ver richting nul procent leeg-getrokken.... Het doet ze geen goed, al is dat veel minder erg dan bij auto-accu's.
Lithium accu's kunnen ook niet tegen diepontladingen. In tegenstelling tot een auto loodaccu zit in de meeste appartuur dat een lithium accu gebruikt een monitor met een cut-off.
Het verhaal klinkt bij mij een beetje onwaarschijnlijk, een slechte acu is na het laden altjd nog op een acceptabel niveau en zal dan ook de telefoon sneller moeten werken. Het lijkt mij dat door het ontkoppelen van de accu iets reset. Het klinkt mij net iets als inktcartridges met een teller of zelfs software met een houdbaarheidsdatum, na een reset van de teller werkt het weer optimaal.
Er zit in het BMS van een beetje geavanceerde telefoon vast wel een tellertje dat niet alleen naar de spanning kijkt maar ook naar de hoeveelheid lading die nodig was om een bepaald spanningsverschil te bereiken en naar de spanningsval bij een bepaalde belasting. Die spanningsval zal bij een volle versleten cel toch wel iets hoger zijn dan bij een volle fabrieksnieuwe cel en zorgt bij een leegrakende accu ook wel voor het plots uitvallen van het apparaat.
Auto accu kan veel beter tegen diep ontladen dan Li ion. Wel belangrijk is dat een diep ontladen loodzuur accu weer redelijk snel geladen word, anders treed extra schade op. Li ion echt diep ontladen is desastreus, vandaar dat ze meestal accu (load) management hebben.
En worden door velen echt iedere dag weer ver richting nul procent leeg-getrokken....
Wanneer een telefoon li-ion richting de 0% gaat betekent dit niet dat er de batterij volledig ontladen is, maar dat een bepaalde veilige marge is bereikt.
Ja en nee.

Normaal gebruik je een battery-management-system,
die kun je instellen.

Bij een bepaald percentage levert de batterij geen stroom meer.


Als de marge ruim is dan kun je heel vaak ‘laden en ontladen’, 1000 maal kun je makkelijk overschrijden,
als je echt aan de onderkant gaat zitten, maar ook de max aan de bovenkant is ingesteld, dan kan het heel snel gaan met de batterij.
En juist om een lange accuduur op een enkele lading te bereiken, gaan fabrikanten heel dicht tegen de onder- en bovengrens zitten. Een bereik van 3,5 tot 4,3V is dan mogelijk. Die 4,3V is specifiek iets voor Samsung en zelfs al gebruiken die een iets andere accuchemie die beter tegen overladen kan, het blijft erg slecht voor de levensduur.
Ja, er is een verschil tussen een loodzuuraccu en een lithiumaccu helemaal ontladen, maar bij beide is het effect simpelweg schade in meer of mindere mate en iets wat je moet voorkomen.
Inderdaad. De cut-off voor lithium pakketten in auto's ligt daarom vaak ook een stuk hoger dan die in randapparatuur.
Diep ontladen is ook niet goed voor Li-ion batterijen!
Ook een auto-accu wordt niet zo intensief gebruikt. Dan zou je overdag 16 uur lang de lichten moeten laten branden zonder de motor te starten en dan 's nachts de hele nacht de motor aan hebben staan om weer op te laden.

Tijdens het rijden gebeurt er weinig met de accu, en zelfs dat doen mensen maar een uurtje of 2 per dag.

[Reactie gewijzigd door Jeroen op 11 december 2017 10:26]

voor mijn 7 S 256GB.
Hoe kom jij aan een 7S? Bedoel je dan de 8? Of heb je gewoon een 7?
Er zit ook een groot verschil in accucapaciteit. De iphonex batterij is 2716mah, terwijl die van de iphone 6/6s tussen de 1700/1800 ligt. Bij zo'n nogal kleine batterij merk je gewoonweg sneller dat 'ie minder presteert, want hij werkt bij apple al op 't randje van z'n kunnen. Ook de iphone x batterij is relatief klein. Om een idee te geven; de meeste midrange telefoons (150-250 euro) hebben standaard batterijen van 3000mah.

Sowieso heeft apple een rijke geschiedenis van batterij issues op de toestellen. Het zijn over het algemeen nogal lage kwaliteit batterijen die eerder de geest geven dan een gemiddelde batterij van veel andere merken. Tenminste, dat is mijn ervaring. Dat is één van de redenen dat ik van iphones naar midrange androids gestapt ben. Meer waar voor je geld en gek genoeg doe ik nu niet één dag op een batterij, maar 2 tot 3 en heb nog nergens het gevoel dat ik iets ingeleverd heb.
Wat een kul vergelijking zeg. Je kunt een accu niet zomaar vergelijken. Een midrange android telefoon zal een veel minder zuinige cpu hebben en draait een OS dat totaal niet geoptimaliseerd is voor de hardware.

Over het algemeen gaan iPhones behoorlijk goed mee ivm de accu capaciteit die ze hebben. Zet je er een 3000mah batterij in, dan kan je iPhone met gemak 2 volle dagen mee, maarja, dan krijg je de design principes. En bij Apple gaat design vaak voor.
Design is niet de enige reden daarvoor. Bij Apple wordt ook holistisch nagedacht over de producten; de omgeving is ook belangrijk. Daarom maken ze al jaren de desktops, laptops, smartphones en tablets die het zuinigst omgaan met energie.

Het is niet zo dat software 'automatisch' is geoptimaliseerd als je maar een paar producten te onderhouden hebt; daar is goed over nagedacht met deze vrij knappe prestaties tot gevolg.
Nou, niet overdrijven hè. Je levert voor die betere batterijtijd ook prestaties in. Er zijn genoeg testjes geweest waarbij je onder Boot Camp Windows op je macbookje kon zetten en de performance beter was, maar de batterijduur minder. Vooral omdat OSX/macOS gigantisch terugklokt. Dat is een keuze die Apple maakt, geen magische uitvinding. Jij kunt je Windows laptoppie ook zo configureren. Het is alleen niet de standaardconfiguratie.

Ga jij je iphone maar maximaal belasten, dan merk je snel genoeg hoe klein die batterij eigenlijk is. Vergelijk maar eens een browser op een Android telefoon die theoretisch minder performance heeft met Safari op een iphone. Ondanks de snellere CPU is de browser niet altijd sneller en soms zelfs opvallend traag in gebruik. Da's wel de hele reden waarom de batterij langer meegaat, maar je levert dus wel performance in. Ik had liever de keuze gehad en ik had zelfs liever gehad dat ze een fatsoenlijke batterij hadden gebruikt, dan had je ook in de praktijk een stuk meer gehad aan die relatief snelle cores in de iphones. Nu is het vooral leuk voor de show.

Overigens is dat geen nieuws hoor, het is al veel vaker duidelijker geworden dat die mooie scores die Apple neerzet in benchmarks, in de praktijk toch niet helemaal blijken te kloppen; https://www.cnet.com/news...ast-kirrin-960-processor/

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 11 december 2017 15:56]

Het verschil is dat wanneer je je windowslaptopje zo configureert, hij retetraag is terwijl MacOS vloeiend en normaal aanvoelt. En niet alleen op de allernieuwste hardware. Het gaat dus niet om 'instellinkjes' maar om het werkend maken van je OS bij die instellingen. De prestaties die je inlevert kun je misschien meten, maar je merkt ze een stuk minder. Linksom of rechtsom, dat doen ze knap.

Mijn iPhone belast ik zelden maximaal. Net zoals 99% van de andere gebruikers. Vrij begrijpelijk dus dat dat niet de use case is waar ze bij het ontwerpen van uit zijn gegaan. 'Opvallend traag' heb ik de browser overigens nooit gevonden... Ja de javascript rendering is langzamer dan die van chrome, maar verder merk ik er niets van dat de cpu geknepen wordt.

Wat die benchmarks betreft is het lood om oud ijzer. Die benchmarkweerleggende onderzoekjes zijn er voor iedere fabrikant en voor ieder model; benchmarks worden zeer overgewaardeerd.
Ik weet niet wat voor laptops jij hebt gebruikt, maar windows laptops waar ik ervaring mee heb doen qua performance zeker niet onder voor macbooks. Ook niet als ze iets zuiniger met de CPU omgaan. Zeker niet nu Windows 10 er is. Van Windows 10 kan macOS echt wel wat leren. En ik werk dagelijks met een mac.

Ik merk genoeg van dat macOS trager is hoor. Ik switch toch wel af en toe naar boot camp omdat sommige dingen nou eenmaal niet zo snel en lekker werken onder macOS. MacOS doet sommige dingen ook wel goed hoor. Daarom heb ik ook een mac. Maar ik ben zeker niet blind voor de onderdelen waar Apple flinke steken laat vallen (ik noem een Finder... Dat hadden ze beter Lost kunnen noemen).

Het is helemaal best dat jij die performance graag inlevert voor een langere batterijduur. Maar met mijn midrange Androidje gaat de batterij langer mee én de browser is niet noemenswaardig trager. Die iphone heeft dus voor de 600 tot 1000 euro meerprijs geen meerwaarde, in ieder geval niet op dit vlak. Dus ik krijg mijzelf niet meer zo ver om dat geld uit te geven. Dat Apple en jij daar excuusjes voor hebben met je use case is heel leuk voor jullie. Maar ondertussen heb ik hetzelfde voor minder, dus hoe valide is die usecase eigenlijk? Met opvallend traag bedoel ik dus dat veel goedkopere apparaten dezelfde performance neerzetten in de praktijk. Dat is opvallend als je richting een duizend euro meerprijs gaat met een apparaat dat heel goed werkt in je benchmarks. Nogal opvallend dat de praktijk dan zo relatief tegenvalt.

Het is zeker waard dat benchmarks zeer overgewaardeerd worden. Maar naar mijn ervaring gaat dat precies zo op voor de producten van Apple.
Uhhh, android slecht geoptimaliseerd, volgens mij valt dat tegenwoordig heel erg mee hoor. Er blijft echter een verschil en dat is dat in android er in de achtergrond apps kunnen blijven draaien.
Design is naar mijn inzien geen reden voor een kleine accu. Design is er puur voor de verkopen en het verleiden van de consument. Een kleine accu is kosten besparend. Wat je bereikt met het verkleinen van processen, wat ook weer resulteert in kosten verlagen.
Twee dingen; allereerst; juist de midrange android telefoons hebben zéér zuinige CPU's. De in de benchmark lagere performance betaalt zich redelijk goed terug naar een lager verbruik. Ten tweede; ik heb het over mijn persoonlijke ervaring. Dus mijn situatie. Ik doe meer (want ik kan meer) met mijn midrange Androidje, maar hij gaat beduidend langer mee dan de iphone die ik hiervoor had. Of jij dat kul vindt of niet, doet er dan nogal weinig toe.

Ik kan dus perfect de accu (en de tijd die ik eruit haal) vergelijken en vond de accuduur van de iphones die ik in handen gehad heb, nogal tegenvallen.

Overigens is mijn huidige toestel net zo dun als een iphone8, terwijl er ook gewoon een 3000mah accu in zit. Als je een iphone open maakt, dan is er ruimte zat voor een grotere accu. Die dingen zijn niet zo efficiënt gebouwd en je ziet overduidelijk dat veel keuzes vooral financieel zijn geweest. Zeker omdat andere merken bewijzen dat je wél grote accu's en hoge performanceonderdelen, grotere schermen, meerdere camera's en nog meer microfoons kwijt kunt in een behuizing die veelal kleiner is dan die van de iphone.

Wat ik wel moet toegeven is dat een Android telefoon afhankelijk van de chipset wel korter mee kan gaan op een batterij van vergelijkbare capaciteit, maar dat ligt vooral aan de gekozen chip en veelal ook aan de (veel) hogere resolutie schermen die je al vanaf de goedkopere midrange zult vinden. Een gemiddelde Android telefoon van 150 euro komt tegenwoordig al met een 1080p scherm. Tja, die extra pixels verbruiken een beetje extra ja. Maar sinds Android 7 is de batterijtijd en efficientie van Android serieus goed geworden, zeker met een goede CPU erbij zoals moderne Qualcomms en Huawei Kirin cpu's.
Dat begrijp ik dan niet zo goed.. Ik heb nog steeds een iPhone 4S in gebruik (OK, hij wordt nu toch wel traag), maar de accu is nooit een probleem .
Ik kom makkelijk de dag door. Als ik 'm 's avonds aan de lading leg zit er meestal nog zo'n 30% in. Uitzondering is navigatie, dan moet ik 'm echt wel aan 't infuus leggen anders is 'ie leeg in 2 uur (en dan wordt de telefoon ook behoorlijk heet).

[Reactie gewijzigd door r_j op 12 december 2017 13:13]

Dan zijn duidelijk je eisen wat lager. Maar vergeet ook niet dat een 4S een heel klein scherm heeft met een vrij lage resolutie en een traag processortje naar hedendaagse standaarden. Maar als je daarmee nu nog 30% over hebt aan het eind van je dag, dan ga je met een moderner toestel dat goed met een batterij om gaat misschien wel een volle week mee. Ik ken er zo wel een, die hetzelfde toestel heeft als ik en die laad 'm om de vier tot soms wel vijf dagen op, maar die doet er echt bijna niets mee.
Een accu is natuurlijk een slijtage onderdeel. Door laden en ontladen wordt de accu steeds minder goed. Dus als jij van een iPhone 6 naar X gegaan bent is het niet ondenkbaar dat de accu aan het einde van z'n latijjn was. Overigens vind ik dit super van Apple, dat ze de telefoons in trager maken maar in leven houden.
Wat ik liever wel zou zien is op zijn minst een waarschuwing of een tip om de accu te paten vervangen (zoals ze wel doen bij macbooks). Accuservice bij Apple is 8 tientjes en dus best wel goed te doen als je daarmee nog een jaar met je telefoon door kan is dat een prima investering.
Dat kun je zien als je via de instellingen naar ‘batterij’ gaat, als daar een melding staat dat je batterij mogelijk onderhoud nodig heeft, dan kan het wel eens zijn dat je deze moet vervangen.

https://www.iculture.nl/t...ij-vervangen-controleren/
Daarom zeg ik ook “zoals ze wel bij de macbooks doen”. Dit is natuurlijk volstrekt niet duidelijk en kan maanden onopgemerkt blijven. Als je toestel traag wordt is het eerste wat je denkt natuurlijk niet: “hmmm. Misschien is mn batterij kapot”
Nou, dat dooe Apple laten checken moet je met een korrel zout nemen: ik had mijn 6+ laten checken bij de Apple store, en er werd gezegd dat ie goed was, dus ik de telefoon overgedaan aan een goede kennis, binnen een week klachten dat hij steeds uitviel :(
uitvallen hoeft niet perse de accu te zijn.
Het zou dan ook goed zijn als de EU garanties voor accus hetzelde trekt bij vaste accu's.

Wat in Nederlands zou betekenen dat bedrijven na een jaar of 2 á 3 gewoon de accu gratis moeten vervangen.

Het is echt te zot voor woorden dat je of een powerbank mee moet nemen, of vrij veel geld moet betalen voor het vervangen van een accu omdat deze het niet goed doet bij een mobiel product van 2 jaar oud.
maar wie betaald die accus dan, of moet je dan bij aanschaf van een telefoon gelijk al extra betalen voor het eventueel vervangen van de accu later.
Dat is de keuze van de bedrijven die deze prut opdringen aan consumenten. Oftewel de fabrikant. Je mag ook de accu's verwisselbaar maken en dan zijn de kosten voor de consument.

Overigens wil ik best de accu kopen van ca 15 tot 20 euro. Maar het verwisselen doe ik liever niet zelf.
Wegwerpsamenleving. Een telefoon is nog prima te gebruiken na 2 jaar.
klopt, maar dan vind ik een paar tientjes voor een nieuwe accu ook niet erg. maar het probleem is vaak niet alleen de accu, als je toebent aan een nieuwe accu krijg je vaak al geen updates meer.
Het gaat hier om een iPhone. Als je toe bent aan een nieuwe accu en je zou geen updates meer krijgen ben je al drie jaar over je garantie termijn heen.

Je verhaal is dus een beetje warrig. Daarnaast kun je voor ¤79 ook de accu netjes binnen het half uur laten vervangen. Zelfs buiten garantie omdat het een slijtage product is.
dat klopt, bij de iphone zit het wel goed. bij andere telefoons zit je wel met het probleem dat je na een jaar of 2 meestal geen upgrades meer krijgt en soms ook geen updates meer. dan heeft het vervangen van de accu weinig zin als je graag up to date bent
Ah ja dat klopt. De consumentenbond raadde toevallig vandaag af om nog een nieuwe S7 of s7 edge te kopen omdat de software ondersteuning begin volgend jaar afloopt.
Wat ik heb gemerkt bij mijn oude iPhone 6 (waarvan de accu dus kapot begon te raken), is dat alles heel sloom en traag werd, nét voordat die uit zou vallen. Het openen van de camera kon al 10-15 seconden duren en dan viel die uit. Om vervolgens niet meer aan te gaan.

De accu's in de 6e generatie iPhones vind ik echt de slechtste accu's die ik ooit heb meegemaakt. Er zit duidelijk een ontwerpfout in de accu's want al mijn 4 collega's met een iPhone 6 hadden exact rond dezelfde tijd problemen met hun accu's. De accu's van de iPhone 6S vertoonde dezelfde mankementen maar vreemd genoeg heeft Apple daar wel een reparatie service voor in het leven geroepen.

Eigenlijk was ik zo teleurgesteld in dit, en de nieuwe iPhones icm met prijzen dat er voor mij geen nieuwe iPhone meer is gekomen. Treurig, want vroeger was ik echt wel tevreden met iPhone.
He serieus ik dacht dat dat aan mij lag, maar dat met die camera heb ik ook! Als hij op 10% accu staat en ik maak een foto wordt de foto eerst zwart in de preview en 9 van de 10 keer wordt de telefoon dan heel traag en valt zelfs uit en is hij 'ineens leeg'. Zodra ik dan de adapter eraan hang is hij gelijk weer op 10%. Dit met een 2 jaar oude 6S. Ik dacht dat het gewoon ouderdom was, maar als ik dit zo lees zou dit best een aannemelijk verhaal zijn :P Zeker omdat ik het idee heb dat het steeds erger wordt en ik nog steeds op 10.x zit, dus het kan niet aan IOS zelf liggen. Ah na 2 jaar is het toch wel weer tijd voor een nieuwe :+ haha
Deze ervaring heb ik totaal niet met mijn oude 5, die ik vorig jaar op vakantie noodgedwongen moest gebruiken. Met <20% op de accu rustig 2 a 2,5 uur kunnen fotograferen in de brandende zon en zelfs met 2 % op de accu reageerde die snel. Met onze 6 wel, die inmiddels aan mijn schoonouders is gegeven, viel de telefoon soms uit na aanzetten camera of spelen videootje, zelfs met bijna 30% op de 'accuteller'. Inderdaad zelfde verhaal dat na inpluggen de accustand bijna weer op het oude niveau staat.
Op de Mac werkt dat precies hetzelfde. Zodra de melding komt dat m'n MacBook uit gaat vallen is dat ding niet meer vooruit te branden. Zo langzaam dat de tekst op je scherm achterloopt t.o.v. je toetsenbord.
Niet zo overdrijven hoor. Dit ziet er echt niet uit als een bewussie, maar meer een samenloop van slechte keuzes en bezuinigingen op onderdelen.
Zou dit ook bij een 5S werken?
Mijn 5S is erg merkbaar trager geworden sinds de laatste updates.
Ik heb pas een nieuwe accu in mijn 5S en hij is nog steeds traag. Het is gewoon een oud toestel.
De mijne is nu bijna 3 jaar. Dat vind ik op zich niet erg oud. Mag denk ik wel verwachten dat een telefoon van nieuw waarde +400 langer mee gaat dan 3 jaar.

Dat een accu degradeerd vind ik niet zo erg. Maar dat hij merkbaar langzamer word bij een update wel.
In de nieuwe IOS versies zitten ook nieuwe functies. Als je die uitzet zal het vast sneller gaan. Maar het is een telefoon die bijna 4,5 jaar geleden op de markt is gekomen. Hij is wel nog heel lang verkocht.
Het is toestel wat meer dan 4 jaar geleden uitgekomen is. In smartphone termen is dat zeer oud.
Heb je al een volledige DFU reset geprobeerd? Ik zie nog wel eens dat software upgrade na upgrade niet zo lekker werkt met sommige onderdelen. Kans is groot dat dat het is.
Uit de gelinkte thread:
Edit: some more information from all of these comments, very informative. Anyway, apparently no one with a 5S has been affected here so far.
Maar ja, dit is allemaal best anecdotisch. Op zich kost het vervangen van een batterij niet zoveel. Dus zeker bij een oudere 6/6s is het vervangen van de batterij sowieso al geen slechte zet om de (economische) levensduur te verlengen. Je kunt sowieso nog 2 jaar OS-ondersteuning verwachten.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 11 december 2017 09:42]

ik heb gekeken met de app CPU DasherX en mijn cpu draait op volle kracht, mijn 5S is ook trager dan vroeger, maar sinds 11.2 vind ik hem toch weer iets sneller
Mijn 5S was zo'n 4,5 jaar oud en ik heb net dit weekend de batterij vervangen. Bij mij kon de 5S een redelijke charge op de batterij opeens uitvallen. Dat merkte ik wel eens als ik de camera wilde gebruiken en even duurde voordat de camera actief werd. Dat kon een moment zijn dat hij uitviel.
Dan moest ik hem aan een oplader aansluiten om hem weer "wakker" te maken en bleek de charge opeens 10-20% te zijn. Maar dat kwam zogezegd doordat de batterij na 4,5 jaar toch echt op was.

Ik merk op de 5S tot nu niet echt iets van snelheid in iOS met een nieuwe batterij. Wel dat hij weer betrouwbaar is. Maar het is nog te kort om echt een oordeel te vellen.
Had liever dat je de accu ook makenlijk kan vervangen.
Schijnt makkelijker te zijn dan gedacht als ik zo even kijk. In 3 minuten een vrij eenvoudige manier: iPhone 6S Battery Replacement in 3 minutes (Easy Method)

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 11 december 2017 09:20]

Moeilijk is het misschien niet, maar waar vind je een kwalitatief goed accu?
Staat in de beschrijving van het filmpje. Hier dus: https://www.etradesupply.com/apple-iphone-6s-battery.html

Google geeft op de een of andere manier een Safe Browsing warning, terwijl de rest geen kick geeft: https://www.virustotal.co...907028fb1339341/detection
“Grade S+”

Wat moet ik mij daar bij voorstellen? Normaal werken ze met het amerikaanse systeem voor becijfering van toetsen. Dus A of A+. Een S lijkt mij dan niet heel best. XD
S staat boven A als je een ranking hebt met "S". S+ is dus boven A of A +
Sorry, maar Etrade is de enige die dit systeem gebruikt dus het zegt helemaal niets. S+ blijkt namelijk alles behalve origineel te zijn als het gaat om bijvoorbeeld schermen en met de productfotos van de accu heb ik ook zo mijn bedenkingen. De tekst op de accu "seems off" om het zo even te noemen. de barcode op de achterkant is anders. De manufacturer (Huizhou Desay) lijkt wel te kloppen, maar De accu zelf ziet er aan de achterkant uit alsof deze rechtstreeks uit een iPhone 6S komt en dus salvaged is uit een toestel met een onbekende gebruiksduur (kan dus wel origineel nieuw zijn, maar ook gewoon uit een apparaat komen voor de foto). Ik ga iig niet af op een S+ rating.

https://www.reddit.com/r/..._supplys_quality_grading/
Ik geef alleen aan dat S boven A staat met een ranking of dat in dit geval terecht is laat ik in het midden. Ik heb daar geen idee van.
ifixit.com. Ik zou geen Chinese webshops vertrouwen.
Haha nou reken maar niet op die 3 minuten..
Als je dit eerder gedaan hebt kan dat wel degelijk. Als dit je eerste keer is, zal het vermoedelijk 5 minuten zijn. Die instructie is naar mijn mening zo duidelijk dat het binnen 5 minuten wel moet kunnen.
Het belangrijkste is dat je de juiste tools hebt. Dat maakt zulke handelingen een stuk eenvoudiger.
Mijn nekharen gaan overeind staan als ik mensen met een schroevendraaier een telefoon zie proberen open te maken. (Behalve dan om de schroeven eruit te draaien )

[Reactie gewijzigd door proditaki op 11 december 2017 11:14]

Haha. Eens. Met een plamuurmes/spatel gaat het veel beter.

Zonder gekheid though. Plamuurmes werkt echt goed.
In eerste instantie koop je daar natuurlijk een officieel setje voor, maar ook gemakkelijk;
Gitaar plectrum!
eens. Gitaarpick is vaak echter niet stevig genoeg om bijvoorbeeld een iPad echt open te krijgen ofzo. Ik heb 50 metalen spudgers liggen en 200 kunststof units (plus nog 20-30 picks ofzo), maar de metalen spatels werken toch het lekkerste.
In de meeste gevallen koop je een setje. Een batterij met tools. Dat zijn een paar plastic dingetjes die vrij weinig waard zijn; voor zo'n 20 euro kan je een 6s batterij zelf vervangen. Of je koopt zo'n setje los voor een euro of 3.
Denk eerder dat bedoeld wordt dat het filmpje 3 minuten uitleg heeft.
Ik heb dit nu meerdere malen gedaan, maar de batterijen zitten over het algemeen wat vaster dan dat ze op dat filmpje zitten. Zorg wel dat je geen kortsluiting maakt! Ik heb dat live zien gebeuren, ziet er gaaf uit.. Maar voor je telefoon en gezondheid is het wat minder :+
Dat is geen sluiting maar thermal runaway. Waarschijnlijk net iets scheef geprikt en twee of meer lagen doorboord. Dan krijg je dit soort vuurwerk.

Als zoiets ooit gebeurd blijf kalm. En ga niet met dat ding lopen gooien zoals die vent in dat filmpje doet. Direct adem inhouden en rustig met het apparaat naar buiten lopen. Het vuur kan maar 1 kant op: via het gat naar buiten.

Lekker is anders maar gecontroleerd buiten uit laten fikken is de enige optie die je hebt helaas. Blussen gaat niet.
Als zoiets ooit gebeurd blijf kalm. En ga niet met dat ding lopen gooien zoals die vent in dat filmpje doet.
Daarvoor is een praktijkopleiding wel handig. Ik heb dit ooit gekregen op het werk, en ik moet zeggen dat dit wel helpt. Ik heb een aantal jaar geleden in de keuken een pot olie in brand gehad. Mijn eerste reactie was ook eentje van paniek, maar eigenlijk direct nam toen die opleiding het over : "neem een vochtige doek en dek die pot af". 2 minuutjes later was het gevaar geweken.
Lekker is anders maar gecontroleerd buiten uit laten fikken is de enige optie die je hebt helaas. Blussen gaat niet.
Aangezien dat lithium ion branden meer en meer voorkomen, is hier ondertussen wel het nodige onderzoek naar gedaan, onder meer in Nederland door FAS Technologie en Van Peperzeel. (bron)
Ja oke, Li-ion branden blussen kan wel, maar het is erg lastig, vereist speciale apparatuur en is dan nog niet zonder gevaren. Een firechampion Lith-EX is hier ook netjes voor gecertificeerd: https://www.safelincs.co...._Lith-EX%20Datasheets.pdf

Je gaat dergelijke apparaten echter niet aanschaffen als je zelf een accuutje vervangt. Die man in het filmpje hierboven had er wel eentje moeten hebben. De gasvorming is bijvoorbeeld zeer slecht voor je gezondheid en de ruimte waar hij inzit is binnen enkele seconden gevuld met Fluorwaterzuur. Zeer slecht voor je longen en ogen.
Enigzins off-topic, het betreft in deze reactie een ander toestel namelijk, een Nexus 5X om precies te zijn. Maar wou je deze vraag toch eens stellen, wellicht dat jij mij dit kunt verklaren namelijk. Ik heb een hele tijd geleden namelijk bij mijn oude 5X de accu vervangen door een nieuwe (logisch ook, waarvoor anders), maar toen ik de oude voorzichtig aan het loshalen was (zit een beetje vast geplakt namelijk) leek er een soort rook vanaf te komen, wellswaar niet heel veel, maar toch. Was dat misschien hetzelfde goedje waar je in je reactie over spreekt, Fluorwaterzuur, of was dat wat anders. Aangezien ik hem uiteindelijk zonder beschadigingen heb kunnen vervangen, maar stond er wel even van te kijken kan ik melden. Alvast bij voorbaat dank, mocht je hier misschien een antwoord op hebben.
:)

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 11 december 2017 12:14]

Ik denk dat dat meer een stofwolkje is gweest. Rookontwikkeling in je accu heb je door. Als zo’n ding eenmaal gaat dan gaat ie. En dan is het niet meer te stoppen.

Youtube maar eens naar thermal runaway
Top, dan zal dat het wel geweest zijn, een stofwolkje.
En thx voor je onderbouwing, dat verklaart het een en ander.
Er is dus, of niets aan de hand, of het ding gaat volledig de fik in, en verder is er dus geen middenweg tussen deze twee.
Duidelijk nu, en nogmaals dank.
Topie :Y)
Klopt inderdaad. Dit heeft te maken met het feit dat dit een metaalbrand is waar een oxidizer aanwezig is en waarbij de reactie exotherm is. Dit betekent dat het zeer lastig is om zonder speciale apparatuur een ontbrandende accu te doven. Dat was dan ook het grote probleem met de Note 7. Doordat de brand zeer slecht tot niet te controleren is, was het een groot gevaar in bv een vliegtuig. Blussen in een gesloten ruimte was dan ook meer om ontvlamming van andere items (tapijt, stoelbekleding) te voorkomen. Een voordeel is dan weer wel dat er een gedegen lucht circulatie systeem is, met separate zuurstof circulatie systemen waarmee de schade aan luchtwegen goed ingeperkt kan worden in een vliegtuig.

Doordat een li-ion batterij voldoende energie heeft plus een eigen oxidizer waarbij Lithium een sterk reactieve stof is met zuurstof (dus erg geschikt als brandstof) heb je dus alle ingrediënten voor een fikse brand in 1 pakketje, gescheiden door een dun laagje scheidingsmateriaal. Blussen met CO2 heeft dan dus geen zin (want voldoende zuurtsof aanwezig), evenals blussen met schuim (want zuurstof en voldoende energie/warmte), zand en water werkt ook niet (waarbij water het vaak alleen maar erger maakt). Zo houd je dus alleen nog maar een paar specialistische blussers over zoals Lith-EX(https://firechampion.com) en F-500 additief (http://www.f-500.nl). Dergelijke middelen zijn alleen wel vrij prijzig (lith-ex =45,- GBP; F-500 alleen proffesioneel per 20 liter plus 1K liter mengbox).
Dat komt omdat de accu dan begint te 'lekken'. Dat gebeurd vaak als je erin loopt te porren en te steken als je accu gebold is.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 11 december 2017 10:00]

Dat valt mee, al zou ik nog wel bang zijn voor beschadegingen.
Dat is nou eenmaal de manier om een telefoon open te maken. Zo gaat het met elke telefoon en niet alleen met iPhones, behalve als je een verwijderbare achterkant hebt, maar dat is anno 2017 sowieso schaars. Dus je moet toch wat :).

Er kan in principe niet zoveel gebeuren, als je dat filmpje gewoon volgt. Zoals hij ook al zegt: "As long as you don't bend the screen for over 90 degrees, it's okay. Otherwise the cables will snap". Zoiets zei hij. Althans, daar kwam het op neer.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 11 december 2017 09:24]

Dat is nou eenmaal de manier om een telefoon open te maken. Zo gaat het met elke telefoon en niet alleen met iPhones, behalve als je een verwijderbare achterkant hebt, maar dat is anno 2017 sowieso schaars. Dus je moet toch wat :).
Klopt maar dat is toch niet waar het om ging, hij had liever gezien dat het makkelijker was, that's all, wat ander telefoons met hetzelfde dilemma hebben veranderd daar toch niks aan?

Dat iemand iets jammer vind wil niet zeggen dat er geen begrip voor is verder.
Het voordeel van zo'n verwijderbare achterkant is dat die tenminste automatisch begint te rammelen na een paar maanden :-)
Na 6 jaar heeft mijn Note 1 daar nog steeds geen last van.
Ervaringsdeskundige, of van horen zeggen?
Dan heb jij enorm geluk met jouw exemplaar

Als ervaringsdeskundige op de Note1 moet ik dan inbrengen dat ik met de originele accu 1,5 jaar gedaan heb.
Toen ging hij bij 30% 'raar' gedrag vertonen, en vanaf 25% tot 20% spontaan uitvallen
Ook werd de accu dikker en dikker.

Het vervangen van de accu door een originele ( door Samsung ) heeft alles weer (bijna) anderhalf jaar opgelost.
Ik heb niet gezegd dat ik de batterij niet vervangen heb, dat heb ik namelijk al 2 keer.

Maar van een krakende achterkant heb ik nog nooit last gehad.
De S3 van mijn vrouw kraakt trouwens ook niet.
De S3 was helemaal een draakje. Daar kreeg de ahterkant vaak scheuren vanaf de volume knop onder en aan de andere kant van de lock button. Zelfde met de S1, 2 en 4. Met de 5 is het zo goed als opgelost.

Supersnathan heeft er een aantal honderd van verkocht.
Ik kan anecdotisch bevestigen dat het geen 100% faillure was. Heb hier een tweedehands S3 waarvan ik weet waar hij bij de vorige eigenaar gezeten heeft, en daar zijn alleen wat nokjes van de achterplaat afgebroken.
Ik heb hier een 4 jaar oude S4 vast, en de verf is inmiddels van de achterkant aan het slijten, maar geen sporen van scheuren. Klepje komt er regelmatig vanaf, want ik heb 2 jaar geleden 2 nieuwe accus (en een externe samsung lader) gekocht, die ik nu regelmatig omwissel. Ik ben benieuwd of de S8 die ik binnenkort ga halen ook zo lang mee kan.
Dan vraag ik me serieus af wat mensen met zo'n telefoon doen.
De Note1 zit continue in mijn kontzak, heb nog geen beginnend kraakje, scheurtje en dergelijke gezien.
Maar ik zal de vrijdagmiddag versie wel hebben :+
Het is ook geen garantie dat het gebeurt natuurlijk, maar wel dat het een bekend issue is.
Ben blij dat ik nog een losse achterkant heb en voor 28 euro de accu vervangen had. Al zal een toekomstig toestel ook wel zo zijn.
iPhones zijn inderdaad relatief makkelijk te repareren in vergelijking met andere merken. Ik repareer zelf vaak de 5s en de 6 en hoewel het een hoop gepriegel is valt het openmaken van het toestel reuze mee. Batterij vervangen is ook goed te doen, hoewel je dat wel vaak gedaan moet hebben omdat je anders snel het moederbord sloopt. :P
Ik weet nog wel de eerste keer 5S van een collega die niet doorhad dat het een 5S was.

Rats. Dag fingerID. Duur grapje en gelukkig hebben ze dit bij de 6 anders aangepakt.
Ik vrees dat wij dat niet meer terug zien in de toekomst.

Ik vind het niet zelf kunnen vervangen van een accu irritant maar niet rampzalig, gebrek aan 3,5mm jack vind ik veel erger.

Ik doel qua vervangen van accu niet perce op een achterkant die je kunt verwijderen en even een nieuwe accu in kunt stoppen want dat is het meest ideale, maar tegenwoordig wordt alles zo gemaakt dat zelf de boel openen ook vaak niet zo'n goed plan is.
Dat is ook lastig, maar een toestel van honderden euro's weg doenomdat de acu op is lijkt mij zonde.
Maar bij sommige wel waar.
Volgens mij zijn er mensen die zelfs bij een bericht over een nieuw spel dat nog moet uitkomen nog een manier vinden om het toch over die verdomde 3.5 mm aansluiting te hebben :/ let. it. go.
let. it. go.
Dat kan je ook zelf doen als je weer iemand ziet zeuren over 3.5mm :Y)
Precies dat, ik ben er grotendeels gestopt om met mensen erover te praten tenzij ze zelf met mij een discussie over starten, het is een zinloze discussie met sommige (niet alle) voorstanders van draadloze audio die doodleuk van mening zijn dat in dit geval de 3,5mm jack weg mag omdat ze het niet gebruiken (hey schaf de iPhone af omdat ik die niet gebruik).

Ieder z'n eigen mening dat wel, maar mij gaat het om dat in essentie niet iedere verandering echt noodzakelijk is, sommige dingen zijn gewoon goed ontworpen vanaf begin voor waar ze voor bedoelt zijn.

(en voordat iemand erover begint dat 3,5mm gebruiker zeiken over dat deze weg is, de andere kant juicht het vaak hardop toe en dat komt in the end op hetzelfde neer)

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 11 december 2017 10:55]

Eigenlijk was dat hier wel van toepassing, ten eerste is het mijn mening en ten tweede is het een functionaliteit die uit een toestel gehaald wordt, je ziet mij er niet over praten als het niet van toepassing was.

En nee ik en velen laten het niet los, of moet BT ook weg omdat ik het niet gebruik? Nee, maar ik ga verder niet een onnodige discussie starten.
En ik wil zo'n grote ronde adapterstekker terug zodat ik niet meer zo hoef te priegelen met een USB stekkertje. Als we toch over ouwe legacy meuk gaan klagen, laten we het dan wel goed doen.
Er is een verschil tussen legacy meuk en dingen die gewoon gebruik worden.

Het valt mij op dat voorstanders van het verwijderen van de jack constant met rare argumenten komen, laten wij elektriciteit of de wiel ook maar afschaffen want dat bestaat ook al zo lang.

Niet alles wat oud is perce verouderd, overdrijven is ook een vak.
Zucht.

Zonder al te diep op je reactie in te gaan (is nutteloos zie ik) kies ik dan nog liever voor een vervloekte adapter, heb meerdere keren draadloze koptelefoons gebruikt en het bevalt niet t.o.v de 2 nadelen voor mij (alweer een extra apparaat om op te laden, hogere instapprijs voor diezelfde geluidskwaliteit als bedraade koptelefoon).

En nee ik ben niet tegen draadloze koptelefoons, ik ben tegen nutteloze "vooruitgang" omdat iedereen ineens een bepaald Amerikaans bedrijf wil na-apen, fabrikanten halen de jack liever weg dan dat ze bijvoorbeeld de accu's verbeteren wat ook iets is waar men al langer om vraagt (maar nee, ze maken de telefoons liever steeds dunner zonder dat de accu er echt beter op wordt)

Er zijn wel meer dingen om over te zeuren bij fabrikanten dan de 3,5mm jack, en dat is helaas net als de rest nutteloos want fabrikanten luisteren vrijwel nooit, of het nou om verwijderbare accu gaat, de jack,, grotere accu's in high end toestellen en ga zo door.

Ja dat zeuren heeft geen nut misschien maar achteraf kan ik tenminste zeggen dat ik het probeerde in plaats van hopeloos met een big smile toe keek hoe ik als een schaapje met de rest mee ging.

Maar zelfs dan blijf ik eerlijk gezegd "door zeuren" zoals de tegenstaanders van de jack dat noemen.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 11 december 2017 13:16]

Overdrijven is ook een vak...

Maar zoals ik al eerder zei, je vorige reactie was al genoeg reden om niet verder op in te gaan.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 11 december 2017 18:12]

Ik zou zeggen dat de 'case' voor een goede laadaansluiting veel sterker is dan die voor ene 3,5mm jack. Voor die laatste zijn goede alternatieven terwijl een USB-steker als enige laadaansluiting op den duur toch wel erg kwetsbaar blijkt. Zeker bij smartphones die dagelijks geladen moeten worden en dus ook gebruikt terwijl de kabel eraan trekt.
1 2 3 ... 7