Firmware-update: Apple iOS 11

Apple iOS 11 logo (75 pix) Apple heeft versie 11 van iOS uitgebracht. Apple iOS is het besturingssysteem voor de iPhone, de iPod touch en de iPad. Versie 11 van iOS kan alleen op de iPhone 5s, iPad mini 2 en zesde generatie iPod touch of nieuwer worden geïnstalleerd. In versie 11 heeft onder meer het Control Center een nieuw uiterlijk gekregen en kan van h265 gebruikgemaakt worden voor het opslaan van foto's en video's. Het systeem vraagt om de 'Do Not Disturb While Driving' te activeren als het vermoedt dat het apparaat onderweg is. Verder zijn er nieuwe manieren in om verschillende apps tegelijk te gebruiken en krijgen ontwikkelaars de beschikking over ARkit, om virtual of mixed reality apps te kunnen maken.

iOS 11
iOS 11 sets a new standard for what is already the world’s most advanced mobile operating system. It makes iPhone better than before. It makes iPad more capable than ever. And now it opens up both to amazing possibilities for augmented reality in games and apps. With iOS 11, iPhone and iPad are the most powerful, personal, and intelligent devices they’ve ever been.

Apple iOS 11

Versienummer 11
Releasestatus Final
Besturingssystemen iOS
Website Apple
Download https://support.apple.com/nl-nl/HT204204
Licentietype Freeware

Door Bart van Klaveren

Downloads en Best Buy Guide

20-09-2017 • 09:14

210

Submitter: calvintjee

Bron: Apple

Lees meer

Reacties (210)

210
202
88
1
0
71
Wijzig sortering
Kan alleen op de iPhone 5S* of nieuwer worden geinstalleerd.
Klopt, scroll helemaal naar beneden voor bron:
https://www.apple.com/ios/ios-11/

Heerlijk dat ze hun eigen artikel blind kopiëren, ipv. controleren bij de bron.

Maar de iPhone 5 is onderhand 5 jaar oud, dus niet heel verbazingwekkend...
De reden waarom het iPhone 5S en nieuwer is, is omdat iOS11 alleen op 64bit systemen draait.
Daarom ook dat 32bit apps niet meer supported zijn op iOS11.
En de reden dat iOs 11 alleen op 64 bit systemen draait is omdat alle 32bits ondersteuning eindelijk verwijdert is! Hulde!
Klopt, daarnet iOS 11 geinstalleerd op mn 5s, zonder problemen. Snelheid is acceptabel. Ongelooflijk eigenlijk de iPhone waar ik dit op tik loopt mee vanaf IOS 7 uit het jaar 2013!
Goed bezig Apple! 4 jaar na introductie nog een nieuwe major Android versie op een device ken ik zelfs als positieve uitschieter niet.
Was nog voor de koffie. Goed bezig Apple! In het Android kamp zie je dit niet gebeuren. 4 jaar na release van een device nog een upgrade naar de nieuwste major Android versie. Zelfs niet als positieve uitschieter.

[Reactie gewijzigd door OruBLMsFrl op 23 juli 2024 18:07]

Na 10x opnieuw jouw bericht gelezen te hebben, denk ik het nu te begrijpen; ik snap je punt, maar helaas ligt het niet zozeer aan (Google) Android, maar aan de OEM's met hun beperkte resources (lees: prioriteit). In theorie kun je een toestel jarenlang van Android voorzien, maar het is complexer door, zoals gezegd, de OEM's en de device specific elementen zoals chipsets die na één a twee jaar als hun support droppen... waar de OEM's dan weer niets mee kunnen. Goed dat Apple dit doet, al is het voor hen eenvoudiger doordat ze relatief weinig modellen hebben, met "eigen" hardware en enorm gesloten - in dat opzicht is het appels met peren vergelijken, het probleem is complex, al is er met Android 8.0 wel degelijk progressie gemaakt om onafhankelijk van de OEM's de eindgebruiker van updates te voorzien.
Hoewel je een punt hebt vergeet je dat het wel degelijk Google is geweest die voor deze constructie gekozen heeft. Oftewel: het is wel degelijk gewoon hun schuld.
Ja en nee. Google geeft weldegelijk support voor een relatief lange tijd en komt iedere maand keurig met hun GSB op de proppen; vanaf dat moment is het enkel aan de desbetreffende fabrikant om dit op te pakken, wat zoals reeds besproken niet altijd wordt opgepakt.

Of Google hier bewust voor heeft gekozen werkt niet zo zwart/wit; Google heeft in wezen niets met Android de maken, enkel het Google Android deel (Android is en blijft open source). Fabrikanten kiezen er zelf voor Android met een GMS injectie te gebruiken op hun toestellen. Deze GMS Android toestellen hebben een Google licentie, en Google -zoals eerder gezegd- levert de updates die dan wel weer moeten worden opgepakt door de OEM's.

Het probleem is complex, het ligt o.a. aan de opzet van het geheel. Volledig Google zijn fout? Nee. Moet het anders? Jazeker.
Onzin dat je een -1 krijgt aangezien je gewoon op de discussie reageert. Jammer dat de moderatie vaak te wensen overlaat. (dit word wel een -1 schat ik)
Na 10x opnieuw jouw bericht gelezen te hebben, denk ik het nu te begrijpen; ik snap je punt, maar helaas ligt het niet zozeer aan (Google) Android, maar aan de OEM's met hun beperkte resources (lees: prioriteit).
Natuurlijk ligt het aan Google!

Google wilde de hele wereld meekrijgen, dus gaf het zijn afnemers (Samsung, Sony, LG, HTC, ...) alle vrijheid om te doen wat ze willen. Zo is er een enorme wildgroei ontstaan.

Android 8.0 is de versie die eigenlijk 6 versies eerder uit had moeten komen: eindelijk een versie waar core Android (de kernel en systeemzaken) losgekoppeld is van de hardware drivers en de grafische weergave.

Het ligt (natuurlijk) ook aan de fabrikanten, die liever nieuwe telefoons verkopen dan oude telefoons blijven ondersteunen. Met andere woorden: alleen sales, geen aftersales. Best wel asociaal, maar begrijpelijk, want de klant geeft er niks om, die blijft maar inferieure Android telefoons zonder support kopen.

Conclusie: Google doet het fout, en zijn klanten zijn dom.
Conclusie: Google doet het fout, en zijn klanten zijn dom
De helft van je conclusie klopt nog wel, de andere helft is nogal dom om zo stellig neer te zetten.
Genoeg klanten die bijvoorbeeld geen zin hebben in het "eco-systeem" van Apple, meer vrijheid willen (of denken te hebben) en Apple domweg te duur vinden voor wat het biedt.
Er zijn een paar fabrikanten die het iets beter doen dan gemiddeld, maar hun toestellen behoren niet tot de top verkopende toestellen. Het is vooral Samsung, en dat merk maakt er een potje van, zelfs bij hun retedure toestellen!
Helemaal met je eens, maar dat is nog geen reden om alle Android-gebruikers dom te noemen :)
Ze zijn niet allemaal dom, maar gemiddeld gezien zijn ze wel dom! 8-)

Maar inderdaad, je hebt gelijk!
ik vind dat je gelijk hebt, maar gebruik aub een punt. Ik heb 5 x je zin moeten lezen om te bepalen waar ik leestekens moet plaatsen.
Ik heb hem 10 keer gelezen en kan er geen chocolade van maken ;-)
"Goed bezig Apple! 4 jaar na introductie nog. Een nieuwe major Android versie op een device ken ik zelfs als positieve uitschieter niet."

Nee..dat is het ook niet... je hebt gelijk..ik geef het op :p
Was nog voor de koffie. In het Android kamp zie je dit niet gebeuren. 4 jaar na release van een device nog een upgrade naar de nieuwste major Android versie ;)
Goed bezig Apple! "4 jaar na introductie nog een nieuwe major Android versie op een device" ken ik zelfs als positieve uitschieter niet.
Z'n bericht is net zo leesbaar als z'n usernaam.
Mja, dat is ook gedeeltelijk vanwege het lage aantal Apple devices, die alleen maar binnen Apple worden gemaakt. Het OS wordt waarschijnlijk per apparaat geoptimaliseerd zodat ze zo lang meekunnen.

Nog steeds is het wel gaaf dat ze nog zo veel performance uit die oudere iPhones kunnen trekken.
Acceptabel in de zin wel slomer gemaakt?
Anoniem: 474132 @Oekol20 september 2017 09:55
Qua performance merk ik geen verschil met iOS 10. Het is in mijn beleving niet sneller geworden maar ook niet trager. Dus als performance impact een zorg voor je is om wel dan niet te upgraden naar iOS 11, dan hoop ik deze zorg hierbij weggenomen te hebben.
Helemaal top. Dat is inderdaad wel een puntje. Vriendin heeft de 5S en kan dus nog net updaten, maar ze heeft de laatste x aantal updates al niet meer gedaan zag ik. Ze was bang dat die dan sloom werd. En zo geïnteresseerd is ze ook niet in nieuwe opties etc. Ze zit op dit moment op 10.2 zag ik. Snel updaten dus :)
Over het algemeen worden de phones trager door developers. Om deze reden hebben wij bij ons bedrijf ook oudere hardware liggen om daar op te testen zodat we niet accidentally niet-upgraders lopen te pesten. iOS10 werkte zelfs sneller dan iOS9 op mijn iPhone5, ik denk dat iOS11 dezelfde trend zou hebben, aangezien ze veel verbeteringen in Core frameworks hebben doorgevoerd voor de betere battery life.

Ik denk dat als de iPhone5 64Bit CPUtje had hij ook gewoon vrolijk iOS11 had gedraaid.
10.3.3 had APFS en was een performance boost, ook efficienter qua opslag.
Denk dat ze wel geleerd hadden van de update naar iOS 10 waarbij er enorme performance issues waren. Dat zal denk ik niet snel meer gebeuren.

Ga eerst mijn iPAD updaten en kijken of het mijn favoriete apps/games niet (al te veel) beïnvloed. Krijg als het goed is ergens volgende maand de iPhone 8 (waarschijnlijk/hopelijk geen X) van werk. Hou anders even mijn 6S als het te veel beïnvloed wordt.
De IPhone x komt pas in november dus dat zal geen probleem zijn
Zou zo maar kunnen sat ze even dat maandje extra wachten. Ik weet het nooit zeker met mijn werkgever.

Hoop op de "gewone" 8
Haha. Ik werk voor een internationaal medische beeldbewerkingssoftare.

Werk telefoon is part of the job, heb het geuk dat ik hem ook voor privé "mag" gebruiken. "Mag" omdat als dat niet zo zou zijn hij ook in privé tijd uit zou gaan. Tja kiezen of delen :+.
Nooit iets gemerkt van enige performance issues met overgang naar iOS10 (ipad Air2, iPhone 5c,5s,6...). Wel lijkt iOS11 net iets meer snappy.
Toen was dat geloof ik op de 4/4s. Misschien was het van 8 naar 9. Weet het niet meer precies. Kan geen bron vinden zo, balen.

Maar mijn vrouw had wr toen ook last van met haar 4S en terug gaan gaat niet, althans niet zonder jailbreak. Geen zin in.

[Reactie gewijzigd door phoenix2149 op 23 juli 2024 18:07]

Ja, de 4S heeft een update te veel gekregen, het OS werd te zwaar voor de 512MB RAM van het ding.
Geeft niet, maar dat bedoel ik met geleerd van hun "fouten" door de te lange ondersteuning in a way.

Vind het al lang knap, of meer klantvriendelijk, dat ze de ondersteuning in de vorm van updates zo lang uitvoeren.

[Reactie gewijzigd door phoenix2149 op 23 juli 2024 18:07]

De toestellen die geen nieuwe iOS krijgen, hebben wel nog steeds security updates. Dat is voor mij DE reden om een iPhone te hebben.
Ik heb hem ook op een Ipad Air uit 2013 en draait pest prima inderdaad.
In de version history zie ik dat Apple geen updates op versie x meer doet als versie x+1 uitkomt. In hoeverre is dat nog van deze tijd, waar de nadruk meer en meer op veiligheid ligt, en hardware steeds langer meegaat?

Hieronder schrijft iemand "de iPhone 5 is onderhand 5 jaar oud, dus niet heel verbazingwekkend...", maar ik heb een iPhone 5 die fantastisch werkt, niets anders nodig, nooit iets niet kunnen installeren. Behalve dus iOS 11 nu.

Om die reden zou het voor mij welkom zijn als Apple in geval van serieuze security issues nog een 10.3.4 uitbrengt. Zie ook bijvoorbeeld Microsoft die oudere versies blijft ondersteunen. Heeft iemand enig idee hoe Apple daarin staat? Online kon ik hier niet zoveel over vinden...
Die versie historie laat alleen data zien van de laatste update van de major versie. Dus kun je niet zien of na de eerste release van een major versie, ook updates zijn geweest van de major versie daarvoor.
Volgens mij heb ik wel eens een 6.x update gehad nadat 7 uit was.

Edit: als je op een versie nummer klikt, krijg je een gedetailleerde lijst

In mijn geval was het dus:
7.0 op 18 sept 2013
6.1.6 op 21 feb 2014

[Reactie gewijzigd door gjmi op 23 juli 2024 18:07]

Wifi/bluetooth uit via quick access <> wifi/bluetooth echt uit via settings... welke halve gare heeft dat bedacht.
En het eruit slopen van 3D Touch op de scherm randen om van app te wisselen .. Waarom?!
Wist niet eens dat dit bestond 8)7

Zou het wel even geprobeerd willen hebben, maar zit nu al op IOS11.

Al aardig wat glitches, whatsapp waarbij mijn chatbalk constant over het scherm bleef floaten (app kill, restart werkte niet). Ook is de unlock animation niet geheel smooth meer en zie ik aan de bovenkant van mijn scherm steeds het lock screen een beetje vastlopen. :|

Voor de rest wel een fijne update, met name het command center werkt erg lekker.
Je kon dan lichtjes stevig drukken op de rand van het scherm om te wisselen tussen twee apps, of steviger drukken om de app switcher te openen.

Wat betreft WhatsApp, dat is is een issue omdat WhatsApp zo tergend traag is met updates. Zij hebben nog helemaal geen iOS 11 compatibel update doorgevoerd.

Eventuele vertragingen in iOS zelf zouden langzamerhand moeten gaan verdwijnenden. Het systeem heeft nu een compleet nieuwe bestandsstructuur, geen 32-bit libraries meer etc, dus zal de nodige tijd gebruiken om het systeem opnieuw te indexeren etc.
Klinkt best handig, en heb overigens geen problemen meer met whatsapp na een herinstallatie.

Geen slowdowns of iets dergelijks opgemerkt, maar zit dan ook op een 7 plus dus dat zal wel goed zitten.
Ik heb een schone instal gedaan van WhatsApp aangezien IOS11 erbij schoon op kwam, maar ik heb ook nog allerlei problemen er mee.
Net nog dat de berichtenbalk boven het scherm zweeft voor het eerst, of dat tussen het laatste berichtje en de tapvenster aardig wat ruimte zit.

Ook af en toe als ik unlock mijn scherm gelijk na WhatsApp blijft mijn scherm zwart, ik kan dan wel 2 keer drukken op de homeknop en WhatsApp omhoog dus weg vegen.

Dus ik denk niet dat jou problemen weg zullen blijven, of ze moeten net een nieuwe versie uitgebracht hebben die jij heb :).
Bij mij is het niet de chatbalk die over het scherm zweeft, maar tussen het laatste bericht en het tik venster zit een aardig stuk ruimte.
Als je even scherm uit en aan doet is het weg of even de chat uit en terug, maar goed dit is geen glitch voor apple maar voor Whatsapp.

Ze hebben een half jaar de tijd gehad ongeveer, maar weer zijn ze eens traag zoals gewoonlijk.
Alleen powerusers gebruikte dit en er is in iOs11 focus gelegd op de gestures voor de iPhone X. Ik ben het er ook niet mee eens hoor maar ik kan me voorstellen dat het een verwarrende feature was voor sommigen en dat ie zo weinig gebruikt werd dat ie eruit gehaald is.
Ben beslist geen power user maar gebruik het vaak. Per ongeluk achter gekomen dat het bestond toen ik terug wilde swipen naar voorgaande internet pagina.
Dan nog, in welk opzicht kan de iPhone X hier niet van profiteren? Die heeft ook gewoon 3D Touch.
Oh dat is jammer. Gebruikte het wel vaker. Super handig ff naar rechts force swipen. Zal het wel missen denk ik.

Naar links is er niet of is me nooit goed gelukt. Wat is jou ervaring?
Hé inderdaad, deze functie gebruikte ik ontzettend veel.
Voor WiFi heeft het er denk ik mee te maken dat WiFi ook gebruikt wordt voor plaatsbepaling en als ik voor mijzelf mag spreken, ik WiFi meestal uit zet omdat ik op dat moment liever 4G gebruik omdat dat sneller is.
Ik gebruik ook alleen 4G, ik merk dat het altijd sneller werkt tenzij je je telefoon letterlijk op je router legt. Even goed gebruik ik altijd 4G aangezien mijn bundel bij KPN gratis is verdubbeld naar 20GB.

Toch is het ontzettend irritant, ik zet altijd mijn wifi helemaal uit. Ik kan er met mijn hoofd niet bij om dit niet meer te kunnen doen via het Control Center...
Ja ik vind het ook echt irritant ik wil bluetooth/wifi helemaal uit, en via control center ging gewoon lekker vlug.
Even omhoog vegen effe klik en klik en beide uit, nu is het instellingen, wifi klik uit, terug, bluetooth klik uit.

Je ben zo veel langer bezig om het uit te gaan zetten.

Het zelfde voor automatische helderheid nu verstopt helemaal, ik heb deze dan wel aanstaan.
Maar als je eens 1 keer met de hand hem iets helderder zet werkt automatisch niet meer, hij blijft dan op de helderheid waar je hem op heb gezet met de hand.
Dan moet je nu helemaal settings menu induiken en handmatig de automatische helderheid uit en aan doen.
Voorheen was dat settings en helder uit 2 klikjes en je was in dat menu, nu is het settings,algemeen,toegankelijkheid, aangepaste weergave en dan klikje 2 keer.
Kletskoek. Automatische helderheid blijft aanstaan als je helderheid via bedieningspaneel aanpast.
Ja maar het werkt niet goed als je hem met de hand feller zet, hij blijft dan op die helderheid hangen merk ik(Of ik wil het te snel terug hebben).

Want je zet automatisch maar past het met de hand aan eens, ik merk niet dat die dan automatisch weer terug gaat.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 23 juli 2024 18:07]

Nee hij doet alleen verbinding verbreken met de huidige wifi, het icoontje ziet er ook anders uit dan.
Als je dit doet en dan naar instellingen gaat en wifi of bluetooth zat die nog steeds aan, hij zal dus gewoon doorzoeken na nieuwe wifi punten en lekker batterij slurpen.

Als je hem uitzet via instelling zie je een icoontje in het control panel met een streep er door heen, als je het alleen via control panel doet zie je die streep er niet door heen.
Ik had inderdaad een verkeerde veronderstelling en na controle op mijn iPhone zag ik wat er bedoeld is (had ik uiteraard eerst moeten doen).
Eigenlijk vindt ik voor mijn use case heel handig. Op kantoor is de WiFi bandbreedte niet heel hoog voor smartphones (~ 5Mbps), zodat ik WiFi altijd uit zet. Thuis heb ik 300Mbps en moet WiFi dus bewust weer aanzetten. Nu hoef ik niets te doen omdat als er een ander vertrouwd netwerk wordt gevonden er automatisch verbinding wordt gemaakt. Iets dergelijks is ook het geval met Bluetooth waarbij de verbinding met bijv een Apple watch altijd behouden blijft.
Ja zo kan je ook denken echter heb ik het liever uit, wanneer thuis of op werk al is het 5mbps is meer dan snel zat zet ik het wel weer aan.
Ja alleen gaat ie even later alsnog automatisch verbinden. Heb mezelf inmiddels aangeleerd Wifi uit te zetten via Siri, dat werkt nog prima.
Ja en dat is dus ten dele ook een beveiligingslek.
Het werkt zeer irritant en omslachtig, en slaat gewoon nergens op dat ze dit zo gedaan hebben. Ook geeneens een 3DTouch action ofzo, neh...
Is dat specifiek voor iPhone ? Want op mijn iPad zie ik eigenlijk niet wat er veranderd is aan Wifi/Bluetooth instellingen. Ik kan het zowel aan/uit-zetten via Settings als via het snelmenu.
EDIT: al gevonden in een andere reactie hieronder. In het snelmenu zorgt dat gewoon voor een disconnect van je wifi, maar zet dat niet wifi uit. Bizarre keuze.

[Reactie gewijzigd door Twixie op 23 juli 2024 18:07]

Echt he zoo belachelijk.
Voordeel is wel dat als je wifi in het control panel uitzet, je toch nog berichten via Airdrop kunt ontvangen.
Ik heb het idee dat het op een iPhone 7 vlotter is dan iOS 10. Weet iemand of er iets is veranderd in de scroll acceleratie?
Scrollen in Safari is in ieder geval gelijk getrokken aan de rest van iOS (had eerder eigen inertia scrolling), dus dat voelt zeker minder stroperig nu.

[Reactie gewijzigd door Basbanaan op 23 juli 2024 18:07]

Anoniem: 457607 @pBook20 september 2017 10:40
Bedoel je binnen web paginas?

Ben aan het installeren dus kan het nog niet bevestigen, maar naar het schijnt wordt scroll acceleratie gelijk getrokken tussen native apps en web paginas (technisch gezien de webuiview of iets dergelijks).

Web ontwikkelaars wachten hier al lang op, want ze moesten vreemde trucjes uithalen om het zogenaamde "inertia scrolling" ook op het web te krijgen. Dit was te doen, maar had allerlei rare side effects. Een ander zeer oud gebrek is dat home screen apps (web paginas toegevoegd als icoon) voorheen in een veel oudere engine draaiden met allerlei bugs. Ook dit zou nu gelijk getrokken zijn.

Voor de duidelijkheid: scroll acceleratie (inertia scrolling) zat altijd al in het OS en in alle native apps, slechts niet op het web.
De 6s is ook opvallend sneller geworden. Bijvoorbeeld het wisselen tussen apps en laden van apps.

Ik heb de animaties altijd al uit staan waardoor het verschil goed zichtbaar is.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 23 juli 2024 18:07]

Op zich ben ik redelijk tevreden met de update. Wat ik wel jammer vind is het vette lettertype en de grote letters in veel apps. Met name de weer-app vind ik er niet mooi meer uitzien.
Ik vind het juist mooi ook de weer app juist beter eruit zien, maar goed zoiets blijft ook smaak.
Maar bij het instellen van IOS kan je aangeven welke weergave je wil, je kan ook instellen dat je nog groter ziet meer ingezoomd.
Eens, ik vind het er niet echt uitzien. Beetje cheap-ass...
En de megatitels in alle apps. Dat is echt zonde van de schermruimte. Op de Apple Watch is ‘t ook allemaal iets groter. Heb ‘t idee dat er wat meer ingezet is oudere mensen met slecht zicht ofzo.
IOS11 en outlook.com of communicatie met exchange server 2016 (windows 2016 server) geeft problemen:
https://support.microsoft...ce-365-or-exchange-2016-i

https://support.apple.com/en-us/HT208136

http://www.kraftkennedy.c...line-windows-server-2016/


dus ik zou heel even wachten als je exchange of office 365 gebruikt om de update er op te zetten.

edit: Windows 2016 server bijgevoegd. edit2; microsoft artikel erbij gezet.

[Reactie gewijzigd door itlee op 23 juli 2024 18:07]

Enkel als je en Windows Server 2016 en Exchange 2016 hebt. Windows Server 2012 R2 en Exchange 2016 werken prima.

Outlook.com heeft een deel op Server 2016 dus das niet handig :/

Valt me wel op dat Apple bijna altijd problemen heeft met Exchange wanneer ze een nieuwe update hebben. Vraag me af waarom dat is, Android heeft er een stuk minder last van.

[Reactie gewijzigd door Mentox op 23 juli 2024 18:07]

Office365 draait gewoon perfect sinds de eerste dag van de eerste beta tot GM. Outlook.com werkt hetzelflde meen ik?
Ze hebben verschillende clusters, sommige zijn geupgrade naar Server 2016. Ikzelf heb geen problemen maar mijn vriendin (op een andere tenant) heeft minder geluk. Office 365 en Outlook.com hebben dezelfde backend als ik me niet vergis.
Lees niks over instalatie problemen dus denk dat ik dan probleemloos kan updaten.
Of kijkt iedereen de kat uit de boom?
Draai al weken de publieke beta's en geen echte problemen gezien. Een paar rare visuele glitches in eerdere beta's maar de laatste week, bij de GM, helemaal niks meer. Dus ik zou zeggen gewoon updaten normaal gesproken.

[Reactie gewijzigd door Prullenbak84 op 23 juli 2024 18:07]

Ik heb een iPad gen4 maar die is nu dus officieel verouderd. Net 4 jaar kunnen aantikken. :(
De iPad 4 stamt uit Oktober 2012 dus hij is bijna 5 jaar oud. De reden hiervoor is boven al een paar keer vernoemd. Alles is nu 64 bit en daarvoor heb je een 64 bit processor nodig en de iPad 4 heeft deze helaas niet..
Je moet kijken tot wanneer hij verkocht is , in dit geval: eind 2014. Dat is dus voor die kopers nog geen 3 jaar ondersteuning.
Voor de koper niet nee maar zo gaat het update beleid niet, wees blij 3 jaar nog bijna vergeleken met een samsung tablet of iets.
Voor zoiets moet je gewoon informeren en kijken wat er is, wil je dan lang update support moet je niet iets kopen wat al een tijdje op de markt is.
Tja waarschijnlijk had jij de 4 gekocht toen de Air ook al uit was dan, de Ipad Air komt uit September 2013 ofzo dus ook al 4 jaar oud en heeft wel IOS11.
Ik heb de Air toen gekocht gelijk en ios11 draait er wel goed op vind ik.
Mijn voor mijn gevoel "nieuwe" iPad is een 1460 en ik heb nu ook gevonden dat dit een iPad gen4 is.
Ik ben oud... een vierde generatie iPad voelt voor mij nog steeds als een vrij nieuw apparaat aan. Ik heb nog steeds moeite om nuttige toepassingen voor dat ding te vinden. Skype doet hij als de beste, en dat je de camera meteen ook op een extern scherm kan laten projecteren gebruik ik (in onderwijs) ook. Voor de verdere rest vind ik het maar een tamelijk nutteloos ding. En nog voordat er iets echt nuttigs op beschikbaar is leer ik nu dat hij verouderd is. Het was natuurlijk het geld van mijn werkgever maar het was pure verspilling... (het "papierloos vergaderen" dat hiermee mogelijk zou worden is nooit goed vormgegeven maar toegegeven, dat is niet de fout van Apple maar van de organisatie...)
Zolang Apple geen tablet met MacOS uitbrengt komt er bij mij nooit meer een Apple tablet in.

[Reactie gewijzigd door pauldebra op 23 juli 2024 18:07]

Die overweging zit ik dus nu ook te maken ik heb nu een Ipad Air 4 jaartjes oud, deze zal wellicht geen IOS12 meer krijgen(Of hoe die ook mag gaan heten).
Ik heb een Macbook Pro 13 inch een Iphone en een Ipad, en eigenlijk gebruik ik de Ipad amper nog maar.

Ik denk dat ik hem volgend jaar gewoon ergens verkoop of dit jaar nog, misschien dat ik er dan een plus iphone voor terug neem.
Dan heb ik en een groot scherm op de Iphone voor een filmpje of iets, en een Macbook voor de andere zaken.
verouderd, maar hij stopt niet met werken. Kortom nog heel veel probleemloos plezier met je iPad.
Hmm... ik had een reactie en die is verdwenen...
Mijn (werkgever's) iPad model 1460 blijkt ook gen4 te zijn, dus verouderd terwijl ik nog altijd op zoek ben naar de nuttige toepassingen voor dat ding. Skype doet hij als de beste en de camera direct projecteren op een extern scherm gebruik ik ook maar voor de rest is het maar een nutteloos ding.
Zolang Apple geen tablet met MacOS uitbrengt hoef ik geen Apple tablet meer.
En de ondersteuning van MacOS gaat ook verder want op het macboekje van mijn vrouw, uit 2010, draait MacOS Sierra nog prima en ik vermoed dat High Sierra dat ook wel zal doen (nog niet geïnstalleerd maar dat moet wel kunnen)... iOS is duidelijk ook voor Apple tweederangs.
Wifi niet uit kunnen zetten via controle paneel, geen 3D touch op scherm randen, vreemde beslissingen ...
Anoniem: 583079 @xoniq20 september 2017 10:00
Wifi kan gewoon uit via controlepaneel bij mij...
Nee Wifi gaat niet 'uit', de verbinding wordt alleen verbroken. Als Wifi echt uit is, zie je een grijs Wifi symbool met een streep er doorheen.
Ik heb nooit echt behoefte m'n WiFi echt uit te zetten want er zit al anti tracking op en de impact op batterij is ook niet wat het was. Meestal wil ik gewoon van een traag netwerk af (hoekje van een groot gebouw etc) en dan is dit gewoon goed want je kan het niet vergeten. 3D touch op de randen zal voor meer verwarring dan genot gezorgd hebben. Daarnaast is dit een gesture in de iPhone X en zullen ze daar wel helemaal heen willen. Met de laatste designbeslissing ben ik het dan weer niet zo eens.
Ik gebruik mijn laptop op mijn werk, maar dan gaat mijn telefoon ook met het Wifi netwerk verbinden, terwijl ik regelmatig wegloop waardoor mijn telefoon bijna geen Wifi heeft. Dan wil ik Wifi uit hebben. Heb Wifi meestal uit. Ook thuis, heb onbeperkt 4G, en VPN permanent aan naar mijn thuis netwerk.
alweer leuke dingen gezien op mn nieuwe pro ipad. Eindelijk die volledig gebruiken (of nog beter).
Net enorme problemen gehad na IOS 11 update als gebruiker van PIA VPN met o.a. geen VPN - knipperend beeld geen werkend Touch ID etc.

Mijn tip, voor gebruikers van Private Internet Acces VPN, verwijder eerst de PIA App voor de IOS 11 update en installeer deze versie pas nadat je alle configuratie hebt doorlopen dan werkt alles weer ok.

Overigens is deze App ook net door PIA ge-update voor IOS 11.

[Reactie gewijzigd door Hercolubus op 23 juli 2024 18:07]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.