Apple schikt voor maximaal 500 miljoen dollar inzake trager maken van iPhones

Uit een voorlopige schikkingsovereenkomst blijkt dat Apple maximaal 500 miljoen dollar wil betalen als vergoeding voor iPhone-gebruikers die met bewust tragere toestellen te maken kregen. Dit is de uitkomst van een collectieve rechtszaak die eind 2017 werd aangespannen.

Het schikkingsvoorstel is volgens Reuters inmiddels geopenbaard en moet nog door een Amerikaanse rechter bekrachtigd worden. In het voorstel staat dat Apple bereid is om consumenten 25 dollar per iPhone te betalen. Dat vergoedingsbedrag per iPhone kan nog oplopen of juist omlaag gaan, afhankelijk van het aantal in aanmerking komende toestellen. Er wordt minimaal 310 miljoen uitgekeerd. Advocaten voor de consumenten spreken van eerlijk, redelijk en adequaat' voorstel.

Het gaat enkel om Amerikaanse bezitters van de volgende toestellen met iOS 10.2.1 of een nieuwere versie van het OS: iPhone 6, 6 Plus, 6s, 6s Plus, 7, 7 Plus en de SE. Uit het document zou blijken dat Apple ontkent iets fout te hebben gedaan. Het bedrijf wil met de schikking de kosten en moeite van verdere rechtszaken vermijden.

Apple bevestigde in december 2017 dat het oudere iPhones op het vlak van de software bewust trager maakte als de accu ouder werd. De fabrikant gaf aan dat dat proces bedoeld is om te voorkomen dat er issues zouden optreden waardoor de telefoons plotseling kunnen uitvallen. Het vertragen treedt op als de smartphone te koud is of als de accu weinig spanning kan leveren door degradatie of te weinig lading. Niet lang na die bevestiging begonnen vijf Amerikanen een rechtszaak tegen Apple; deze lijkt nu door de schikking ten einde te komen.

Overigens besloot het bedrijf uit Cupertino een week na die start van de collectieve zaak al om het vervangen van de accu van iPhones vanaf de iPhone 6 goedkoper te maken. Apple bood ook zijn excuses aan voor het trager maken van de iPhones en het feit dat het daar niet eerder over had gecommuniceerd.

Door Joris Jansen

Redacteur

02-03-2020 • 20:03

219 Linkedin

Submitter: Anoniem: 63672

Reacties (219)

219
193
84
8
0
71
Wijzig sortering
Mag ik vriendelijk zeggen dat ik dit hele tafereel een media event vind.

Ik heb een beetje in mijn omgeving gevraagd toen dit echt speelde of ze er problemen mee hadden. De Apple gebruikers die ik ken en het al jaren gebruiken trokken hun schouders op en riepen iets als "tot nu toe werkt alles prima".

Ze en ik vonden het allemaal wat overtrokken. Het statement van Apple met de reden die ze geven vinden de Apple gebruikers die ik ken wel prima.

Ik wil voor mijzelf spreken maar proef het ook in mijn omgeving:
Dit hele debacle is eigenlijk nieuws voor de niet Apple gebruiker want Apple gebruikers gebruiken hun apparaten vaak niet op deze manier. Ik en de mensen die ik ken zijn hier echt helemaal niet mee bezig.

Maar goed. Nieuws is nieuws.
prima
En daar zit je probleem, 'prima' zegt niets over de manier van. Als jouw CPU ~10% omlaag gaat, werkelijk zal je dit zonder benchmarks niet eens merken, net zoals werkelijk niemand merkte met diesels dat er sjoemelsoftware in de auto's zat.

En dan kom je bij het principe kwestie probleem, als Apple dit vooraf duidelijk zou hebben aangegeven, bij een update met X accu je CPU max snelheid teruggeschroeft wordt naar X vanwege stabiliteit, zou dit een aanzienlijk kleiner probleem zijn geweest.
De sjoemel software is een beetje een slecht voorbeeld hier. Die was ontworpen om onzichtbaar te zijn voor klanten. Enkel wanneer een emissie keuring kreeg ging de software werken (hierdoor hebben een hoop klanten zelfs minder bijtelling betaald ;) )
Het is een prima voorbeeld. Apple had schijnbaar namelijk ook voor ogen om de klant geheel niet in te lichten dat zij de performance aan het beïnvloeden waren om mooier te lijken dan de werkelijkheid was. Pas nadat ze betrapt waren kwamen ze met de verklaring dat ze de performance aan het beïnvloeden waren en moesten ze met argumenten komen waarom dat wettelijk toegestaan zou zijn. En apple kiest er nu voor om het er maar niet op uit te laten komen of het wettelijk stand zou houden wat ze beinvloed hebben, niet op voorhand open en eerlijk over zijn geweest en waar ze klanten lange tijd ook geen keuze in lieten.
Ik ben het geheel met je eens dat het klunzig was hoe ze dit (niet) communiceerde.

Daarentegen, als je een lekkere dunne laptop koopt met een i9, zal deze zeer regelmatig teruggeschroefd worden tot een fractie van de performance vanwege hitteproblemen. Is daar ergens een eerlijk statement over te vinden? Zo van "je hebt een i9 gekocht, maar 50% van de tijd is het een i7"? Nee.

Nu is twee keer fout niet ineens goed, maar ik vind de rechtszaak overtrokken. Juist Apple rekt de levensduur van apparaten, in tegenstelling tot de concurrent. Indien Apple daadwerkelijk kwaadaardig was en kunstmatig de levensduur wilde verkorten, dan had men wel a la Android max 2 a 3 jaar updates gegeven.

De aktie verdient dus het voordeel van de twijfel, het gebrek aan communicatie niet.
Het is toch zo dat verborgen gebreken ( dat is het en niets anders ) bemerkt of ongemerkt gewoon misleiding is van het geen waar je voor betaald , VW heeft miljarden hier voor moeten betalen omdat zij wisten en de consument niet.

Als jij een class act voor je laptop voor elkaar krijg in Nederland of Europa dan ben je een held , daar dit alles met de Iphone in Amerika speelt boeit het niet zo wat zij daar krijgen , wij krijgen niets of anders gezegd een update die het verhelpt en thats it.
Dat is het niet, je telefoon bleef het juist doen ipv random uit te vallen omdat je batterij het niet aankan. Ja ze hadden het kunnen noemen, maar het is echt geen gebrek.
dan had men wel a la Android max 2 a 3 jaar updates gegeven.
Het is niet Android die stopt met updaten maar de leveranciers van Smartphones, bvb Samsung heeft 2 jaar support en Xiaomi 4 jaar, ...
Maar dat wordt gecommuniceerd in tegenstelling wat Apple heeft gedaan.
De vergelijking met sjoemelsoftware gaat wel erg ver. Die was bedoeld om de wet te ontduiken en niet alleen consumenten, maar in de eerste plaats test-instituten om de tuin te leiden, waarop de toelatingen en classificaties van auto's gebaseerd zijn.

Hoe je het ook wendt of keert, Apple probeerde hiermee niet de wet te omzeilen.
Nee, die was bedoeld om de consument te misleiden. Kijk eens hoe performant onze wagen is, en ondanks alles voldoet deze nog steeds aan de norm. Dat laatste was de leugen die ze verbergde met de sjoemelsoftware omdat ze vreesden dat anders de klant de wagen niet meer zou kopen. Net zoals Apple niet gecommuniceerd heeft om te voorkomen dat de klant het vertrouwen zou verliezen in het product.
Sorry, maar dit klopt niet. Consumenten zijn nauwelijks bezig met NOx-uitstoot. Die kijken naar de prijs en het vermogen. Die NOx kun je zonder meetapparatuur ook niet zien, ruiken, voelen, tenzij het echt heel gortig wordt, maar niet de verschillen op dit niveau.

Die lab-testen en gas-testen bij APK bepalen in welke klasse qua vervuiling een auto valt.

De EU maakt de normen voor toelating steeds strenger en de belasting hoger voor minder schone motoren. Dus daarom koopt niemand op het laatst nog een een auto die vervuilend(er) is, want die wordt steeds duurder.
Daar klagen Apple-gebruikers niet over, omdat zij allang een nieuw Apple-apparaat gekocht hebben.

Als je een wat ouder Apple apparaat uit de kast trekt, met nieuwere Apple software, merk je dat het zeker niet zo 'smooth' werkt.

Het punt is hier overigens dat Apple dit bewust deed. Het is van den zotte om dat te niet aan te trekken.

Ik merk ook dat het steeds moeilijker is om m'n MacBook Pro 2012 draaiende te houden, de grap is echter dat deze qua performance zich beter uithoudt dan de MacBook Pro touchbar 2019 (kost zo'n 2,300eu) en rondjes rent om de niet touchbar versie van een collega.

Daarnaast heeft een buurman van me een wat oudere iPad, maar dat ding is echt niet meer vooruit te branden, dat is echt geen 10% langzamer, maar alles duurt ~5x langer om te starten.

Dat iedereen met een iPhone X het niet uitmaakt dat oudere modellen 10% minder performance hebben, maakt in dat geval dan ook net weer helemaal niets uit.
Jou Commodore draait nog steeds op dezelfde snelheid als vroeger, niet 10% minder.
Die iPad daarnaast is om de een of andere reden compleet onbruikbaar geworden, jou Commodore niet.

Als je daadwerkelijk m'n comment leest, de oude MacBook Pro 2012 is overigens gewoon sneller dan de niet-touchbar 2019.
(Na vervanging hdd->SSD)

[Reactie gewijzigd door FuaZe op 2 maart 2020 22:47]

Er is geen Macbook Pro zonder touchbar uit 2019. De eerste komt uit 2016 en de laatste uit 2017 en is altijd een 13 inch instapmodel. Die uit 2017 is wel sneller dan de 2012. Waarschijnlijk zit je de Macbook Pro 13 inch 2016 met 2 core i5 te vergelijken met een Macbook Pro 15 inch 2012 met 4 core i7.

On topic: de iphones vielen met 20% batterij zomaar uit als de soc een piekbelasting kreeg, vandaar het terugschroeven. Slecht gecommuniceerd en slecht uitgevoerd. Inmiddels kun je kiezen wat je wilt als je batterij onder de 80% capaciteit komt. Verder is het natuurlijk een designfout van Apple dat de processor zo'n wissel trekt op de batterij.
Vroeg of laat krijgt iedere telefoon mee te maken natuurlijk. Probleem is dat dit al gebeurde bij 20% capaciteitsdaling. Willens en wetens wist Apple al dat dit bij sommige toestellen kon gebeuren waardoor ze zonder hier melding van te maken de soc terug klokte. Apple hield dus gebruikers voor de gek doordat gebruikers zonder dat ze het wisten een tragere telefoon gebruikten. Apple had er vermoedelijk een belang bij om reparaties en bekendheid van het probleem te verdoezelen. Inmiddels weten we hoe dit soort dingen uitpakken. Ik moet wel zeggen dat de regeling van 29 euro om je batterij te laten best een aardige was. Ik had alleen altijd moeite met de hoge verzendkosten. Bij apple zelf was dit 19 euro ofzo en A-Mac en andere retailers vroegen voor deze service nog meer. Eigenlijk had Apple deze kosten voor haar rekening moeten nemen zodat iedereen voor 29 euro een nieuwe originele batterij had kunnen krijgen. Ook hierin zag je een dempende factor om mensen toch te overwegen om een nieuw toestel te nemen. 29 euro uitgeven of 48 euro is toch een verschil.
Eens dat de communicatie slecht was van apple. Echter is het ook wel beetje overtrokken. Blijf vaker horen "dat k*t toestel valt al uit bij 30%!@#!!!!" terwijl de accu gewoon stuk is en aan vervanging toe was. Communicatie had beter gemoeten, de feature zelf is zeker goed voor de normale gebruiker.
Wat je als probleem benoemt heeft weinig te maken waarom hier een schikking komt. Een defecte accu kan door diverse omstandigheden komen. Dat apple de levensduur wilde verlengen kan daar eventueel misschien aan bijgedragen hebben als het aan bepaalde omstandigheden zou voldoen. Maar het hoeft niet. De discussie gaat er vooral om dat apple er niet alleen gewoon niet open en eerlijk over informeerde maar ook de gebruiker geen keuze gaf en eenzijdig is gaan beslissen dat wat zij wilde laten ervaren belangrijker zou zijn dan de wil van de klant. En zeker als daar wetgeving over bestaat gaat het heel lastig worden om met jou argument te stellen dat het wel een beetje overtrokken is.
Mijn beide dochters hadden dit met hun iphone 6s vanaf het begin en elke keer het koud werd (uitvallen als nog 20-30% batterij was, enkel aan te krijgen door op te laden), toestel een keer naar apple laten sturen: doodnormaal.

Geen apple meer voor hen daarna gelukkig .
Same hier m'n 5s valt gewoon uit tijdens een koude nacht. Gebruik een ander device voor backup alarm haha
Dan was de telefoon wel heel erg koud, of het was geen nieuwe telefoon. Uitvallen bij 20-30% is niet normaal. Of dan heb je een kapotte accu. Bovendien is die feature juist bedoeld om uitvallen te voorkomen bij een verlaagde capaciteit, dus dat uitvallen van die iPhone 6s heeft hier niets mee te maken.

Hetzelfde gebeurt ook gewoon bij Android telefoons, die kunnen niet op magische wijze aan blijven als de accu versleten of kapot is.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 2 maart 2020 22:21]

Nieuw en dus een paar maand oud en gewoon op de fiets in een zak dus ja die kan afkoelen tot een paar graden maar nog ruim boven wat die moet aankunnen.

En neen nogmaals 1 ervan is naar apple opgestuurd en die zeiden dat er niks aan de hand was.

Later bleek dus dat dit compleet onzin was en dit gewoon een design fout was van apple met als oplossing je toestel een pak trager te maken.

[Reactie gewijzigd door k995 op 2 maart 2020 22:22]

Ja een designfout apple heeft bij deze GSM's de batterij te zwak gemaakt waardoor er na een paar maand met koud weer al te weinig stroom is om de smartphone te laten werken.

Ze hebben daar een programma voor opgezet maar deze bleken daar niet onder te vallen, en zoals gezegd zelfs na opsturen voor juist dat problemen was het gewoon een "njet" van apple.

En neen de telefoon dan trager maken is geen correcte oplossing dat is een goedkoop lapmiddel en onwaardig van dergelijk duur apparaat. Vergelijk het met de max snelheid van een auto te beperken tot 110 . "ja je komt er ook wel" komt dan heel knullig over.
Klopt, ik heb hetzelfde gehad en de mijne viel jammer genoeg ook niet onder het retourprogramma. Ik heb het toen maar zo gelaten, en vier jaar later voor 5 tientjes de accu vervangen. Daarna was het euvel helemaal weg.

Betrof inderdaad een designfout van Apple. En de manier waarop ze ermee omgegaan zijn verdient allerminst de schoonheidsprijs.
Anoniem: 572813
@mjz2cool3 maart 2020 02:32
Wat heeft trager maken met uitvallen van doen? Een fractioneel lager voltage vragen gaat echt niet zoveel helpen. Androids werken naar mijn ervaring veel beter bij koude temperaturen. En nee, dat heeft niets met accu formaat te maken want als ik mijn iPad Pro boven heb liggen de hele nacht, in een onverwarmde kamer, dan valt deze uit als het vriest of geeft ie minder dan 10% accu aan na een nacht opladen. De Samsung Galaxy A40 die ernaast ligt, wat voor de duidelijkheid een budget model is, doet het prima en heeft ‘s ochtends een volle accu. En dat Androids trager worden zonder reden is al heel lang niet meer zo bij de meeste modellen.

Je klinkt een beetje als een overijverige Apple fan. Ja ze hebben mooie producten, maar het vertragen van apparaten en met kou uitvallen is gewoon slecht.
Ik ben niet persé een Apple fan, ik deel gewoon mijn ervaring met beide kanten. Ik heb zelf al deze problemen vrijwel nooit gehad. Ik heb zelfs maar 1 keer het probleem gehad dat mn telefoon trager was in de kou, en dat was op een Android telefoon.
Beide platformen vindt ik fijn werken, dus ook geen enkele haat naar enige kant.

Als je iPad Pro na een nacht opladen minder dan 10% aangeeft is er echt iets mis mee, of de lader is te zwak.

De slijtage merk je juist wel bij een kleinere accu, vooral als je elke avond de telefoon aan de lader hebt.
Als je een telefoon hebt met +-3000mAh zul je dit veel minder snel merken, als je op de 80% van de capaciteit zit, heb je nog 2400mAh over, wat vaak alsnog genoeg is om de dag door te komen.
Met 1700mAh (iPhone 6s) ga je die 80% echt wel merken.

Bij mijn iPhone 6s merkte ik na een jaar al dat het moeilijker werd om het een dag vol te houden (capaciteit was toen al gezakt naar 83%), terwijl die nieuw met gemak de dag kon halen. Ik kreeg toen ook problemen met het uitvallen als de spanning te kaag werd, totdat met die ene update de soc trager werd gemaakt. Toen heb ik dat probleem vrijwel nooit meer gehad. Ik merkte ook niet echt dat de telefoon trager werd, ik wist toen nog niet dat de soc bewust trager werd gemaakt. Ik vond het wel heel erg slordig dat het niet duidelijk was dat dit gebeurde, want in bepaalde gevallen kon je het wel merken dat ie trager was maar had je er geen verklaring voor.

Toen stapte ik weer over naar Android (Huawei Mate 20 Lite met een 3700mAh accu), en heb ik dit nooit meer gehad, en deze was in het begin echt snel, sneller dan die iPhone 6s. En dat voor een mid-range toestel. Maar alsnog werd de telefoon na verloop trager, in zoverre dat je het meer kon merken dan bij die iPhone 6s. Het zat niet in de weg, maar ik vond het wel jammer. Daarna ben ik weer terug gegaan naar iOS met een iPhone Xr toen ik mn abonnement kon verlengen. Hier zal ik voorlopig nog niets merken van uitvallen of trager worden.
Voor het werk heb ik een Samsung Galaxy A50, die heeft dacht ik een 4000mAh accu, maar die heeft meer last van kou dan mn iPhone Xr. De Galaxy A50 wordt in de kou merkbaar trager. Ook is die telefoon van zichzelf al vrij traag vind ik, maar dat heb ik altijd al gevonden met hun UI (Touchwiz, Samsung Experience, One UI).

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 3 maart 2020 08:33]

Nope, volgens apple werkte die als normaal.
Klinkt toch apart. Ik heb hier een SE liggen die meer dan anderhalf jaar oud is en niet bij Apple gekocht is. (Apple hoeft dus geen enkele vorm van garantie te geven.) Toestel gaf aan dat de accu prima was, 93% restcapaciteit. Toch lazerde ie steeds uit en kon ik dipjes zien als ik hem aan de computer hing.

Apple support gevraagd wat ik het beste kan doen. Boden een riskless diagnose aan. 1 dag later een koerier op de stoep, telefoon opgehaald, batterij en display vervangen (display kwam een of andere test niet door, geen idee wat - ik vond het er prima uitzien hehe) en toestel weer retour naar mij. In totaal ‘t toestel zo’n 4 dagen kwijt geweest. En dat met minder duidelijke klachten dan jij.

Kosten? €0,00 inclusief verzending.
De service van Apple is in mijn ervaring uitmuntend op dit gebied.
Hier in belgie is die altijd al compleet ondermaats geweest.

Heb zelf lang iphone gebruikt via het werk en met alle garanties altijd last gehad, had gehoopt met dat ze nu effectief winkel hier hebben dat dit zou beteren maar nope, zelfs al was het een erkend probleem bij apple en hebben ze voor dit specifiek probleem een vervang programma toch weigerde ze iets te doen.

En rarara nu ik er zelf voor betaalde (55 euro) 2 maand geleden werkte de telefoon weer zoals origineel.
Oh, maar als t door je bedrijf geleverd is kan ‘t een zakelijke aankoop zijn. Dat werkt qua garantie ff net iets anders dan privétoestellen.
Klein bedrijf dus dat was een soort van prive telefoon betaald door het bedrijf, garantie was dus zoals alle andere. Ik heb enkel nog maar slechte ervaringen met garantie met apple producten de laatste 10 jaar eerlijk gezegd. Gelukkig dat het meeste spul dat ik heb zoals macbook pro heel lang al meegaat zonder problemen.
Uiteraard moet Apple wel de garantie verlenen, zij zijn de fabrikant en een toestel van anderhalf jaar oud hoort geen hardware problemen te hebben. Bij non-conformiteit na het eerste jaar is de fabrikant degene die de garantie dient te verlenen conform de EU wetgeving. Dit heeft niets met service te maken maar is gewoon een wettelijke verplichting.
Onzin. De *verkoper* is de wettelijk verantwoordelijke voor garantie/conformiteit-kwesties, niet de fabrikant. De fabrikant mag een fabrieksgarantie aanbieden die een aanvulling is op je wettelijke rechten, doch zijn ze daar niet toe verplicht, en Apple doet dat voor consumenten altijd het eerste jaar. Koop je als consument direct bij Apple, dan is Apple uiteraard ook na het eerste jaar je aanspreekpunt voor reparatiekwesties. Maar als jij een iPhone koopt bij CoolBlue of Amazon bijvoorbeeld, dan moet je voor garantiekwesties na het eerste jaar toch echt bij hen aankloppen. Ook mag Apple binnen het eerste jaar je garantieverzoek weigeren. Ook dan zul je bij de verkoper aan moeten kloppen als je je recht wilt halen, je kan de fabrikant er niet voor dagen - immers zeur je dan bij de verkeerde partij.

Zie ook:
https://www.consuwijzer.n...kocht-maar-kapot/garantie
http://www.conformiteit.n...-of-fabrieksgarantie.html

En dit gaat om consumentenwetgeving. Voor zakelijk ligt het aan je afspraken. Op zakelijk gebied hebben bedrijven het onderling te regelen en kan het zelfs zo zijn dat er helemaal geen garantie wordt geleverd of zeer beperkt (eg: enkel DOA en/of eerste 30 dagen).

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 3 maart 2020 17:20]

Foute productie bij foxconn. Kan elk toestel overkomen.
Volgens mij moet je de comments een wat beter lezen.
Oh wacht was dit misschien door oiegoeren gemaakt ? Welkom bij het totalitaire regime dat steeds meer macht en af en toe een kuchje krijgt ....
Volgens mij dwaal je een beetje af.
Jammer dat apple dit toestel niet heeft onderschept in de kwaliteitscontrole.
In de iets bredere context van dit bericht lijkt het erop dat een aantal miljoen telefoons de kwaliteitscontrole hebben gemist. Of.... Dat Apple nogal opportunisitsch en zeer bewust hun eigen klant bezodemietert heeft.
Apple zou zelfs een keuze hebben kunnen geven dmv een knopje omzetten.
Bijvoorbeeld dat je op den duur de melding krijgt "Je accu wordt minder goed van kwaliteit, als je wilt dat je iPhone stabiel blijft werken maken we deze 10% trager, wil je dezelfde snelheid behouden met het gevaar dat je iPhone crashed of uitvalt, zet dan deze slider om".

Nou is deze tekst wel wat lang vermoedelijk, maar wel duidelijk.
Dat ze niet voor een dergelijke openheid en duidelijkheid gekozen hebben maakt wel duidelijk wat hun intenties waren. En dat betekend dus dat mensen eerder een nieuwe iPhone zouden kopen omdat deze te oud/traag werd.
Ja ze hadden het kunnen communiceren, maar de oplossing is gewoon goed. Als je accu zo oud is geworden dat je telefoon steeds uit gaat op een willekeurig moment of dat je software wat trager loopt.

Ik heb de 6s en nadat ik de accu had vernieuwd ging ie ook weer vlotter werken.

Ik heb trouwens ook nog een nexus 7, maar die is extreem traag geworden. Onbruikbaar traag. Als je ergens op klikt gebeurt er letterlijk 30-60s helemaal niks. Hoe komt dat dan?
Nee, het was beter als Apple van te voren had gezegd dat ze de performance zouden terugschroeven ivm de batterij.
Het was beter als Apple de toestellen beter ontworpen had, zodat de toestellen na verloop van tijd niet uit zouden vallen onder bepaalde omstandigheden.
Zijn het volgens jou dan Android gebruikers die een rechtzaak tegen Apple hebben aangespannen?

Goh, dat is pas écht nieuws.

Mijn ervaring met mijn iPhone 6S: ik kijk op de telefoon en ik lees 23% accucapaciteit.

Twee minuten later kijk ik opnieuw, en er staat 13%.

Verontrustend.
Check de gezondheid van je batterij bij: settings/battery/battery health. Waarschijnlijk staat daar dat deze niet meer ok is en dat je hem moet vervangen. Zoniet kun je daar goed zien welke app degene is die dit veroorzaakt. (Bij settings/battery)
De "gezondheid" van de accu is 91%, zag ik laatst. Dat lijkt me best goed voor een telefoon van deze leeftijd.
Als je hem nog nooit hebt vervangen, direct doen. Is het zeker waard.
Probleem is dat de accu's van die generaties iphones zo klein waren (minder dan 2000 mah), en de socs een dikke turbo stand, sleet de accu buitenproportioneel hard. Geen enkele andere telefoon van welk merk dan ook had een soc die zo hard kon werken in piekmodus, maar ook zo hard een accu kon belasten. Toen apple erachter kwam dat ze de accu's van de gebruikers aan het slopen waren met hun snelle soc, hebben ze zonder het te melden de soc vertraagd.

Ik zou het ook kut vinden als mijn telefoon een eigen onderdeel sloopt, zodat ik maar weer geld kan lappen om het onderdeel te vervangen.
Een accu slijt niet door piekbelasting, maar door laadcycli, en hogere temperaturen bij het opladen. Een hogere belasting zorgt wel voor een hoger accugebruik, en daardoor indirect wel voor slijtage, doordat je eerder moet opladen.

De reden dat de soc wat werd vertraagd was puur om de spanningspieken te verminderen bij een lagere capaciteit, iets wat Android voor zover ik weet niet doet (en dus wel vaker uitvalt onder de 10% met een verlaagde capaciteit)

De enige reden dat die accu's sneller slijten is omdat ze inderdaad kleiner zijn, als je dan de telefoon de hele dag gebruikt moet je die vaker opladen.

Daarbij zit er sinds een paar versies nog de functie in iOS waarbij de accu maar tot 80% opgeladen wordt, en dan ergens in de ochtend pas op de 100%, zodat bij die laatste 20% de temperatuur wat lager gehouden wordt. Dit werkt ook goed voor het verminderen van de slijtage. Ik mis alleen een instelling om zelf te kiezen hoe laat de accu vol moet zijn.
Probleem is dat de accu's van die generaties iphones zo klein waren (minder dan 2000 mah), en de socs een dikke turbo stand, sleet de accu buitenproportioneel hard.
Dat is niet juist. Een accu slijt niet door piekbelasting. Een accu slijt door laad en onlaadcycli.

Een iPhone met iOS is heel erg efficiënt met energie. Per mAh accu kan een iPhone bovengemiddeld veel gebruikstijd halen. Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat hardware en software optimaal op elkaar zijn afgestemd.
Wat doet een accu heel snel bij piekbelasting? Volgensmij ontladen. En heel rap ontladen. Kortstondig.

En je efficientie heeft ook wat te maken met een lage resolutie. De xperia xz1 compact van mijn vriendin heeft nog een veel betere accuduur per mah, komt door het 720p scherm.

Hardware en software optimaal op elkaar afgestemt. Je weet niet wat je zegt. Je praat nu.nl reacties na. Serieus, natuurlijk zijn hard en software op elkaar afgestemd. Dat is bij iedere goede telefoon zo. Weet je wat een ontzettende grootverbruiker is? Je scherm. Probeer jij de hard en software van het scherm maar goed op elkaar af te stellen. Dat kan niet. Je scherm verbruikt nu eenmaal een x aantal watt per minuut bij een bepaalde helderheid. Als ik een frietje kreeg voor iedere persoon die het compleet ongefundeerde en onjuiste 'iOS is beter geoptimaliseerd' argument te mond heeft genomen, hadden ze op Lesbos nu geen honger gehad.
Wat doet een accu heel snel bij piekbelasting? Volgensmij ontladen. En heel rap ontladen. Kortstondig.
Een korte, hevige ontlading (piekbelasting) zegt niks over het aantal cycli.
Hardware en software optimaal op elkaar afgestemt. Je weet niet wat je zegt. Je praat nu.nl reacties na.

Als ik een frietje kreeg voor iedere persoon die het compleet ongefundeerde en onjuiste 'iOS is beter geoptimaliseerd' argument te mond heeft genomen, hadden ze op Lesbos nu geen honger gehad.
Je brandt het af zonder enige onderbouwing? Nah vooruit, dan doe ik het wel.

Een iPhone met iOS is optimaal op elkaar afgestemd. Het wordt door dezelfde fabrikant gemaakt. Android draait op zeer veel verschillende toestellen en hardware. Daarom zie je ook dat je bijvoorbeeld veel ram nodig hebt om Android soepel te draaien. Bij iOS heb je veel minder resources nodig.
Het verschil tussen ram gebruik bij iOS en Android heeft een totaal andere reden. Sorry dat ik het zeg, maar je zet jezelf een beetje voor gek, omdat je maar grote woorden gebruikt die wat lijken te betekenen, maar dat juist niet doen. Veel minder resources zeg je. Hoe dan? Wat is veel? Wat is betere optimalisatie? Hoe voorkom je zwakke optimalisatie?
Dit kan je niet beantwoorden, omdat het gewoon uit de lucht gegrepen is.

Ik zal het je uitleggen:
Bij iOS, als je een app minimaliseert en op de achtergrond open houdt, dan wordt er een screenshotje genomen, en de app gecomprimeerd. Bij Android gebeurd dit niet, of in minder mate. Als je de app weer opent, dan zie je op iOs eerst het screenshotje, ondertussen is de cpu flink bezig met decompressing, en je app heb je weer op je scherm. Werkt mooi, alleen duurt app switchen hierdoor net iets langer als op android, omdat daar deze decompressie niet, of in mindere mate nodig is. Voordeel van de aanpak van iOS is dat je minder ram nodig hebt. Je kan dit testen bij iOS, open de stopwatch, deze moet open blijven op de achtergrond, want ja de stopwatch loopt. Ga dan vervolgens 20+ andere apps openen. Als je dan de stopwatch weer opent, dan zie je eerst de tijd staan die je zag toen je de stopwatch minimaliseerde (het screenshotje), en dan verspringt de tijd ineens naar de juiste tijd.

Daarnaast is er al lang en breed door alle speedtestbois bewezen dat android telefoons met een onnodige 12gb ram ook echt veel meer apps open kunnen houden dan een iphone met 4. Wie had dat gedacht. Heb je er wat aan? Weinig, behalve voor de specsheet.

Android heeft overigens meer dan genoeg aan 6gb ram om alles soepeltjes te laten lopen. iOS doet dat met 4gb, want ze gebruiken hun ram net wat anders. Welke van de 2 is beter? Geen idee. Maar bij mensen die denken dat de software ontwikkelaars van apple wekelijks om tafel zitten met de chipontwikkelaars van apple, en precies weten wat ze van elkaar doen, is het antwoord de aanpak van apple. Jammergenoeg moet je wel heel naief zijn wil je dat geloven.
Vervang je accu. Dat maakt je weer blij. iOS draait dan weer zo vlot dat je geen ander toestel wil.
De iPhone is van het werk en wordt dit jaar vervangen door een nieuwe. De werkgever laat geen accu vervangen, maar vervangt de telefoon.

Maar ik heb zoiets nog nooit meegemaakt met mijn privé telefoons van dezelfde leeftijd.
Ik had er oprecht wel echt last van. Ik heb een iPhone S6 en die viel soms met een vrij lege batterij zomaar uit, was heel irritant.

Ik heb ook een iPad Mini 1. Werkte perfect en snel, en een paar jaar en software updates verder is hij zo traag dat ik niet eens kan typen.
Daar gaat dit eigenlijk niet helemaal over. De update zorgde ervoor dat als het apparaat een slechte accu had, deze niet zomaar uitviel bij een stroompiek, maar dat de maximale prestaties werden teruggeschroefd, waardoor het apparaat trager wordt.

Het probleem was dat het niet gecommuniceerd was door Apple waardoor mensen (in theorie) een nieuw toestel kochten vanwege de traagheid, waar een nieuwe batterij het probleem opgelost zou hebben.

Deze functie is (tegenwoordig) uit te schakelen, je kan dus kiezen of je liever hebt dat je toestel trager is, of dat tie zomaar kan uitvallen.

De iPad Mini 1 zit op zn hoogst op iOS 9.3.x en valt dus niet onder de toestellen waarvan hier sprake is.
Allebij niet accepteren natuurlijk?
Hoe kan iemand dat soort wan praktijken recht praten...
Batterijen slijten nu eenmaal, en dan nemen de prestaties linksom of rechtsom af, je kan niet van de batterij van je toestel verwachten dat deze eindeloos meegaat.
En wat doe je dan? je koopt een nieuwe batterij.
Wat gebeurt er nu? toestel raakt langzaam reset helpt niet dus koop je een nieuwe toestel.
lekker cashen zo voor Apple en zo te zien hoe mensen hier Apple zitten te verdedigen willen ze bedrogen worden. 8)7
De meeste gebruikers kopen gewoon een nieuwe telefoon als de accu versleten is, ook bij andere merken. Ik denk dat de meesten zelfs al eerder hun telefoon vervangen als het om een abonnement gaat waar ze jaarlijks een nieuw toestel uit kunnen zoeken.
Alle Android (high-end) toestellen die ik heb gehad werden traag na ongeveer een jaar, ook al was de accu nog gewoon goed (rond de 90% capaciteit). Een reset was dan wel de oplossing. De iPhone 6s die ik heb gehad deed het beter met z'n relatief kleine accu, en die heb ik alleen nog maar hoeven resetten om terug te gaan vanuit een beta versie. Ook bij 83% accu capaciteit viel die nooit uit nadat de functie was ingeschakeld, en werd die ook haast niet trager. Bij mijn huidige Xr weet in het nog niet, die zit nog op 100% capaciteit.
Exact ook mijn ervaring, high end android traag na een jaar. Een domme iphone 6s niet (na meerdere jaren).
Zoals ik al aangaf had Apple dit beter moeten communiceren, en kwam dit ze toevallig ook wel goed uit.
We moeten natuurlijk wel realistisch blijven dat de oplossing die Apple gebruikte gewoon een logische was, mits ze dat richting de betreffende gebruikers hadden gecommuniceerd.
Ik begrijp niet goed hoe ‘prestaties afnemen’ als de batterij ‘versleten’ raakt. Dat hij eerder leeg is, goed. Maar het is zeer zeker een doorn in het oog dat mobiele devices na ca twee jaar spontaan en vrij abrupt verslechteren, is nog niet eens per se de accuduur, maar minder responsive, langer met opstarten, en mijn huidige telefoon verdenk ik er ook van dat de fotos die er gemaakt worden er gewoon lelijker en ruiziger uitzien dan twee jaar terug...
Als de batterij verslijt kan deze bepaalde piekspanningen niet meer aan, om een uitval van het toestel te voorkomen zal dan dus de maximale prestaties van de processor verlaagd moeten worden, waardoor alles een beetje langzamer wordt. Naarmate de batterij verder slijt kan het toestel dus steeds trager worden, omdat het steeds minder hoge piekspanningen aan kan.

Wat betreft de foto's komen er een paar mogelijke verklaringen in mij op zoals bijvoorbeeld miniscule stofdeeljes in/op de camera lens, of microkrasjes op het glaasje. Verder zou het kunnen zijn dat foto's er minder mooi uit zien omdat de huidige flagships nog veel betere camera's hebben (bij de meeste nieuw uitgebrachte flagships lag er een focus (pun-intended) op de camera's) waardoor je perceptie van een mooie smartphonefoto veranderd is.
De batterij kan de piekstromen niet meer aan, niet de -spanningen.
Och ja je hebt gelijk. Ik ben in de war. Dat probleem dat ik had was een fout met de accu's als ik het mij goed herinner, en dat is inderdaad gratis gefixt. Ik had echter ook dat mijn telefoon veel trager werd.
Nou, het probleem was eerst wel degelijk zo dat de telefoons uitvielen. Dit gebeurde wel degelijk in 'het veld'. Daarom zijn door apple in de update 10.2.1 dus ook de prestaties teruggeschroefd, om dat te voorkomen.
Oh dat ontken ik ook niet, maar daar ging deze rechtszaak en dit bericht niet over.
Aan je rechtstreekse omgeving vragen is anekdotische bewijs. Als ik mijn omgeving rondvraag, kom ik ook niemand tegen dat een Tesla heeft. Dat betekent niet dat er niemand rijdt met een Tesla.

Persoonlijk had ik er zelf rechtstreeks last van met mijn iPhone 6. Ik had toen al door, voordat het groot nieuws werd, dat de CPU kloksnelheid verlaagd werd aan de hand van de batterijniveau (ik monitorde de kloksnelheid en zag een correlatie met de batterijniveau). Ik dacht dat het ging om een één of ander defect in de CPU. Ik was dus al rond aan het kijken voor een nieuwe iPhone, totdat ik het nieuws hoorde dat dit bewust werd gedaan door middel van software. Toen ben ik direct overgestapt naar een Android toestel, terugkijken zal ik niet meer doen. Ik voelde me namelijk bedrogen door Apple. Als ze het nu hadden laten weten in een update log dat de performantie kan verlagen door een slechte batterij, dan had ik mijn batterij kunnen vervangen zonder me bedrogen te voelen.

[Reactie gewijzigd door Mayonaise op 2 maart 2020 20:39]

Was je aan het monitoren omdat het je opviel of omdat je altijd monitort. In het laatste geval ben je nog steeds geen Tesla gebruiker zoals je het zelf noemt aangezien je het niet merkte in gebruik maar doordat je aan het meten was. Het punt van World Citizen was dat het je in gebruik niet/nauwelijks merkt.

Het is ook een beetje curieus om hierdoor Apple voor altijd af te vallen. Apple heeft al eerder fouten/ verkeerd gecommuniceerd gemaakt en Android fabrikanten, incl Google als OS-leverancier, hebben dit ook vaak genoeg gedaan.
Het is ook een beetje curieus om hierdoor Apple voor altijd af te vallen. Apple heeft al eerder fouten/ verkeerd gecommuniceerd gemaakt en Android fabrikanten, incl Google als OS-leverancier, hebben dit ook vaak genoeg gedaan.
Dat andere bedrijven fouten maken doet er waarschijnlijk weinig tot niet toe als jij op dat moment geen klant bent van dat bedrijf en ze je vertrouwen en relatie daarbij dus nauwelijks tot niet beschamen. Net zo goed is dat waarschijnlijk ook een van de redenen dat je een ander bedrijf dat liever een kans geeft dan het bedrijf dat al bewezen heeft weinig om de relatie te geven. Totdat het nieuwe bedrijf je vertrouwen en relatie wel weet te verslechteren.
Ik was het aan het monitoren omdat het me opviel, toetsenbord onder andere reageerde soms traag.
Gebeurt nog steeds hoor, nieuwe batterij, maar als het koud is wordt hij (6s, nog steeds) heel traag
Het feit dat je lage standaarden hebt over wat je van bedrijven verwacht betekent niet dat bedrijven zich daar ook werkelijk aan moeten houden.
Ach, wat ik een beetje heb met Apple fans is dat er nooit een slecht woord gezegd mag worden over Apple.
Dat probleem heb ik met fans van alle platformen. Prima dat je fan bent van een platform, maar doe dan niet alsof het superieur aan anderen is.
Het ging me er ook niet om dat ze de prestaties naar beneden gooiden. Het grote issue is, vond ik, dat ze een probleem (de batterij was niet capabel genoeg na verloop van tijd) probeerden te verdoezelen zonder de eindgebruiker op de hoogte te stellen.

Ik heb mijn 6s overigens tijdens de problemen weggedaan voor een ander toestel omdat ik uiterst ontevreden was over de snelheid. Mogelijk had ik dat niet hoeven doen op dat moment als ik wist dat het vervangen van de batterij al een performancewinst ging opleveren, en vind ik een schadevergoeding niet heel gek.
Over dat soort (apple-)gebruikers is een hele mooie southpark aflevering die de spijker op z'n kop slaat. :)
Daar gaat het helemaal niet om, het is altijd dat het grootste deel er geen last van heeft gehad, neemt niet weg dat er alsnog genoeg mensen zijn die er wel last van hebben gehad, maar omdat die groep kleiner is doet het er niet meer toe?
Ook gaat het erom dat Apple niet transparant is geweest naar zijn klanten.
Ik denk dat het ook meer gaat om een principe. Mensen niet oplichten / achter de rug om dingen doen die z negatief beinvloeden.

Rol dan een update uit die een software switch toevoegt "Verbeter batterij leven bij oude accu's" die men zelf aan en uit kan zetten, dan was er helemaal niks aan de hand geweest.
Het probleem raakt een kleine groep gebruikers, waaronder mijn vader. Hij dacht dat zijn iPhone 6S verouderd was en dat-ie daarom traag was. Het was echter de accu - met een nieuwe accu was de telefoon weer vlot.

Zonder de media-aandacht hadden we nooit gedacht de accu te vervangen of dat een telefoon daardoor traag kon worden
Ik wil voor mijzelf spreken maar proef het ook in mijn omgeving:
Dit hele debacle is eigenlijk nieuws voor de niet Apple gebruiker want Apple gebruikers gebruiken hun apparaten vaak niet op deze manier. Ik en de mensen die ik ken zijn hier echt helemaal niet mee bezig.
Nieuws voor niet apple gebruikers. Het nieuws voor apple gebruikers is dat ze geld terug krijgen, niet apple gebruikers krijgen niets nul alleen dit bericht.

Wat natuurlijk wel weer typsich is, is dat dit alleen voor Amerikaanse gebruikers is. Europese gebruikers pissen weer naast de pot. Net als VW rijders in de USA vanwege dieselgate ook veel kregen staan ze hier in de EU met bijna lege handen.
Mijn iPhone 6 viel na 1 jaar in de winter gewoonweg uit terwijl de accu nog rond de 60% vol zat. Na 5 minuten op een warme radiator startte het toestel weer op en had rond de 10% minder capaciteit dan voor het toestel uitviel. Wel degelijk een probleem geweest met deze toestellen. Overigens geen problemen gehad met mijn 7 plus
De apple gebruikers die hier een rechtzaak hebben aangespannen denken er toch anders over, dan de 5 mensen in jou omgeving die je even gevraagd hebt.
Ik denk dat de aanklagers er niet zo veel mee opschieten, max US$25 per getroffen toestel (gokje 10 consumenten zijn met naam genoemd ?). De advocaten, fondsbeheerder des te meer: ze kunnen hun opgklopte rekening indienen en wellicht het restant inpikken...
Wederom is de consument de gebeten hond in een class action suit als een advocaat meer dan X keer (100, 1000, 10000?) de gevraagde genoegdoening per toestel vangt...Een paar consumenten krijgen een vergoeding die door de andere klanten van apple wordt betaald. Had de advocation max 25k gegeven en eenieder het recht om zijn getroffen toestel om te wisselen wereldwijd gedurende 6 maanden, dat doet recht !
Dan kunnen ze eindelijk de nieuwste iPhone betalen.
En Apple dacht ook me weg te komen dus niet..
is nogal een mythe.
Beetje triest om op basis daarvan dan te zeggen dat de gemiddelde Apple gebruiker zo is.
Ook al ben ik zelf geen fan van Apple, waarom zou ze overstappen nu ze een iPhone 11 heeft, en alles gewoon werkt.
Je hoeft niet altijd het beste van het beste te hebben als het gewoon goed genoeg werkt, en het is een ontzettende klus om alles over te zetten en eventueel vervangende apps te vinden voor apps die niet ondersteund worden op het andere platform.
Moet je bij een telefoon dan iets beter vinden voordat je het koopt? Ik koop iPhones omdat ik het OS prettiger vind werken dan Android. Ik heb van beide meerdere toestellen gehad en ik beheer Android en iPhone telefoons op m’n werk, en ik blijf iOS net wat lekkerder vinden werken. Dit is uiteraard een keuze die iedereen voor zichzelf moet maken, maar niet iedereen maakt keuzes om dezelfde redenen.

Verder snap ik ook niks van de iPhone vs Android discussie. Hoezo moet de ene beter zijn dan de andere? Ze doen beide exact wat ze moeten doen en zijn simpelweg anders.
Dit is sowieso een probleem voor de consument. Ik heb niet het idee dat mijn telefoon trager word, maar wel dat de software die geupdate word steeds meer rekenkracht vereist voor hetzelfde doeleinde. Effectief voel je dan wel dat je telefoon verouderd, maar het word eerder door nieuwere software geforceerd is mijn idee.
Waarom denk je dat?

Het klinkt als "mijn auto vergt niet steeds meer onderhoud, maar de garage verzint telkens wat nieuws".
Mijn auto kan nog steeds dezelfde topsnelheid halen, ondanks dat hij al 20 jaar oud is ondertussen :P

Een processor word over tijd toch ook niet langzamer, of mis ik iets waardoor dat bij smartphones wel het geval is?
Mijn auto kan nog steeds dezelfde topsnelheid halen, ondanks dat hij al 20 jaar oud is ondertussen
Onzin, tenzij je er nooit in rijd of een grondige revisie van het motorblok gedaan hebt. Elke verbrandingsmotor slijt en verliest vermogen..
Hangt van het blok af hoeveel verlies er is over tijd. Dan gaat hij bijvoorbeeld maar 178 ipv 180, het is in ieder geval een duidelijke vergelijking als je het mij vraagt ;)
Nee, een computer blijft in principe zijn hele levensduur even snel.

Een computer wordt trager door:
- verlagen van de clocksnelheid van de processor (snelheid waarmee de instructies worden uitgevoerd). Dit is wat Apple doet.

- Software inefficiënter maken. Daardoor moet de processor meer instructies uitvoeren en dat kost tijd.

Apple maakt de laatste jaren elke nieuwe iOS versie sneller. Dus zou de iPhone juist steeds sneller moeten aanvoelen.

Ik denk dus dat je te maken hebt met "throttling" (verlagen van de snelheid van de processor) door Apple. Je kunt zelf zien of dat het geval is:

https://techpulse.be/tips...pple-je-iphone-vertraagt/
Hmmm, nice. Ik ben inderdaad een van die personen die rond 2017-2018 zijn iPhone 6 heeft vervangen voor een nieuwer toestel. Ik vraag me wel af hoe dit dan gaat werken.
Woon jij in de USA?
Nee, dan zal je niks krijgen.
Daarbij, $25.00, geen echte vetpot waar je een nieuw toestel van kan kopen.
Hmmm, nice. Ik ben inderdaad een van die personen die rond 2017-2018 zijn iPhone 6 heeft vervangen voor een nieuwer toestel. Ik vraag me wel af hoe dit dan gaat werken.
Ik daarentegen vraag me af of uw bril aan vervanging toe is :O
Snap de reactie(s) niet echt. Lekker salty zijn op tweakers _/-\o_ ... Lijkt me meer iets voor op Reddit oid :-)

Nogal voorbarig gereageerd in mijn ogen, waar zeg ik dat verwacht dat ik geld krijg? Ik zeg alleen dat ik om deze reden mijn iPhone heb vervangen, verder niks.
waar zeg ik dat verwacht dat ik geld krijg?
Dat impliceert u toch met "Ik vraag me wel af hoe dit dan gaat werken".
Nee? Ik vraag me alleen af hoe dit gaat werken. De rest vul jij zelf in.
Voor jou, helemaal niet ...Dat staat in het artikel :z

[Reactie gewijzigd door OxWax op 4 maart 2020 12:51]

Natuurlijk is het niet netjes, al ben ik wel overtuigd van de goede bedoeling, maar dat ter zijde. Punt is dat de veelgenoemde ‘geplande veroudering’ hier nou net niet opgaat bij Apple: als iets gemaakt is om lang mee te gaan, dan is het de iPhone wel. iPhones uit 2013 krijgen tot op de dag van vandaag beveiligingsupdates. De MacBook uit 2010 krijgt nog steeds beveiligingsupdates. Veel Androidtoestellen worden na 2 a 3 jaar al niet meer ondersteund. Dat hoor ik hier echter niet terugkomen.

[Reactie gewijzigd door Naafkap op 2 maart 2020 21:47]

Leuk verhaal en 1 eenvoudig antwoord je betaald er bij apple ook een premium prijs voor. Dan mag je ook service verwachten als je de hoofdprijs betaald.
Proest! €25,- is voor de gebruikers echt niet interessant. De enige die hier blij van worden zijn de advocaten die een percentage van het totale bedrag krijgen. En dan tikt het lekker aan.
Die adviseren nu dan ook om met deze schikking akkoord te gaan.
Denk dat ‘t voor de meesten prima is. Hebben al een gratis accu gehad of een spotgoedkope; nu nog €25 toe krijgen. Prima deal. :) Het is misschien minder voor mensen die daadwerkelijk een nieuw toestel hebben gekocht uitsluitend vanwege de verminderde prestaties onder specifieke omstandigheden, maar die zijn wss op een spreekwoordelijke hand te tellen.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 3 maart 2020 01:40]

De gebruiker vindt dat zijn telefoon te langzaam wordt en koopt een nieuwe iPhone... het is gewoon slimme marketing?
Het zelfde geldt voor reparaties. De Apple Genius Bar zegt dat iets niet gerepareerd kan worden of dat een kapotte connector alleen vervangen kan worden door het vervangen van een moeder- of dochterbord tegen hoge reparatiekosten.
Terwijl een onafhankelijke reparatieservice veelal wel in staat is een defect te repareren en tegen aanzienlijk lagere kosten.
De maatschappij is de afgelopen 30 veranderd van een reparatie- naar een vervangingsmaatschappij.
Ik kom al jaren gemiddeld maandelijks bij de Genius-bar. Alhoewel het soms best wel even slikken is, begrijp ik hun policy goed. Ik heb daar ook al heel vaak profijt van gehad en heb - na reparatie - eigenlijk ook geen slechte ervaringen.
Ik snap de boete voor Apple eigenlijk ook niet goed. Als er technisch een goede reden is om de 'kloksnelheid' terug te schroeven, waarom zou een fabrikant dat dan niet mogen doen. Dat je het daar niet mee eens bent, lijkt me een slechte reden voor een boete. Is die boete nu echt alleen vanwege de 'slechte' communicatie? Toch een raar verhaal, zeker ook gezien het feit dat ik weinig fabrikanten ken die zo consistent zijn tav het terugroepen van apparaten waar iets mee is.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door knokki op 2 maart 2020 20:40]

Je begrijpt en vind het prima dat met je kapotte usb-poort, of audioplug, ipv een simpele reperatie van dik onder de 100 euro, je een bedrag mag aftikken van 300 euro of meer..???

Tja, tegen zulke logica is niet op te redeneren 8)7

Gewoon afschrijven, een nieuwe Iphone kopen of heel veel geld neerleggen...welkom in 2020!
Het probleem is niet de oplossing die Apple verzonnen heeft, maar dat dit niet gecommuniceerd is waardoor mensen (in theorie) dachten dat ze een nieuw toestel nodig hadden, waar een nieuwe batterij het probleem opgelost zou hebben.

Wat betreft de recalls van Apple, bijna allemaal zijn ze pas gedaan nadat een probleem al een poos bekend was, ergens een rechtzaak gestart en soms zelfs al afgerond is.
Ik ken weinig fabrikanten die systematisch designfouten in hun producten hebben en er systematisch eerst zo moeilijk over doen om de klant er mee te helpen.
- iPhone 6 (plus) touchdisease (niet opgelost)
- iPhone 6 (plus) geen service / netwerk zoeken (niet opgelost)
- iPhone 6S batterij / onverwacht uitvallen, pas 8 maanden na eerste meldingen
- iPhone 7 geen service, pas anderhalf jaar na eerste meldingen
- iPhone 7 (plus) audio issues, heel even een vervangingsprogramma geweest, inmiddels verdwenen, probleem wordt ontkend als een designfout bij Apple
- iPhone 8, problemen met uitvallen, opnieuw opstarten, of niet aan gaan
- iPhone X, problemen met het touchscreen.

En dan heb ik het nu enkel nog over iPhones, als we het over de MacBooks gaan hebben kan ik nog wel even doorgaan.
##Ik ken weinig fabrikanten die systematisch designfouten in hun producten hebben en er systematisch eerst zo moeilijk over doen om de klant er mee te helpen.##
Ach, ik heb meerdere Italiaanse auto's en daar worden (werden?) dit soort fouten door de eigenaren gewoon ingecalculeerd dan wel geaccepteerd. Ook ben ik dealer van allerlei high-end HiFi-merken en bij merken als Cyrus en Meridian is het uitvalspercentage boven de 100% (= gemiddeld vaker dan 1 x retour). Ik wil het daarmee niet goedpraten, maar het is wel een beetje 'wat je gewend bent' en wat 'men normaal acht'. Belangrijker voor mij is dat het wordt opgelost en dat is bij Cyrus, Meridian en de Italiaanse automerken niet het geval en bij Apple - mits tijdig gemeld - wel. Tenminste dat is mijn ervaring.
Veel van de door jou genoemde iPhone klachten heb ik niet bij de hand gehad, maar de audio-issues van de iPhone 7 toevallig vrij vaak. Mijn contact met de mensen bij de Genius-bar is wel dusdanig dat ik durf te stellen dat Apple zelf niet weet waar ze het qua oorzaak moeten zoeken. Je zou het een ontwerpfout kunnen noemen, maar dat suggereert een beetje dat je weet wat de oorzaak is. Hoe dan ook, in 100% van de gevallen heb ik een nwe iPhone terug gekregen. Dat zou natuurlijk normaal moeten zijn en dat was het ook.

[Reactie gewijzigd door knokki op 2 maart 2020 21:49]

De genoemde problemen met de iPhone 6 7 en 8 worden veroorzaakt door een designfout aan het moederbord. Bij de iPhone 6 (plus) had je bendgate, wat problemen met touch of netwerk kon geven. Door de locatie van de chips die nodig zijn voor deze functies op het moederbord (precies boven de simtray) en het feit dat er geen underfill gebruikt is zorgt ervoor dat deze chips met verloop van tijd door gebruik kunnen losraken.
Dat dat bij 1 model gebeurt, oke, maar als ze dan bij het volgende model precies diezelfde fout niet oplossen is natuurlijk belachelijk.

Dat ze er dan na veel juridisch gedoe een gedeeltelijk omruilprogramma voor hebben klinkt dan een beetje positief, maar in de praktijk is dat niet zo geweldig, want van de tientallen toestellen die ik (voor mijn werk) heb laten omruilen heeft inmiddels meer dan de helft al weer vergelijkbare problemen vertoond.

Er zijn best wat dingen die Apple mooier en slimmer aanpakt dan andere fabrikanten, maar door zulk soort dingen zal ik nooit Apple producten aan iemand aanraden.
De accu had zwaarder moeten zijn. Dan was de iPhone niet zo snel uitgevallen bij piekbelasting. Imho is het dus op de eerste plaats een ontwerpfout. De gekozen oplossing is een workaround die net als uitval nadelig uitpakt voor de gebruiker.
Het had volgens mij niks te maken met de capaciteit van de batterij, maar alles met de veroudering van de batterij. Bij een zwaardere batterij was hetzelfde gebeurd, maar dan later in de tijd.

[Reactie gewijzigd door knokki op 2 maart 2020 21:07]

"Bij een zwaardere batterij was hetzelfde gebeurd, maar dan later in de tijd."

Mee eens, en dat is precies wat een gebruiker wil: dat de accu langer meegaat.

'Het was ook geen ontwerpfout, omdat ze bij de volgende update weer alles ongedaan hebben gemaakt, voor zover ik weet."

Zover ik weet zit het er gewoon nog steeds in, maar wordt het nu gemeld. En gebruikers kregen een nieuwe soortgelijke accu. Niet echt een oplossing, want ook die veroudert en dan wordt er weer gethrotteld, maar je kunt weer even vooruit.
Je hebt gelijk, zit er nog steeds in. Bericht aangepast.
Je kunt controleren of Apple het toestel vertraagt:

https://techpulse.be/tips...pple-je-iphone-vertraagt/
Nice! Weer wat geleerd.
Tis heel simpel, je koopt een telefoon met snelheid x, na een paar jaar test je je telefoon en die draait niet meer op snelheid x maar op snelheid x-20%

De fabrikant heeft daar niets over gezegd tijdens updates en dus is je product willens en wetens naar mindere snelheid gedownclocked.

Het is puur of je nog hebt wat je destijds hebt gekocht en dat is dus niet zo, het grote probleem is de communicatie erover, Apple bleef stil
Je zou ook iets kunnen formuleren in de trant van "omdat Apple de bedrijfszekerheid van haar iPhones wilde zekeren, heeft zij iPhones met een batterijcapaciteit van minder dan x% terug-geklokt".
Leuk en aardig dat ze dat doen bij hun eigen iPhones, maar nu doen ze het ongevraagd bij iPhones van anderen. Apple is niet de eigenaar van de telefoon voor zover ik weet.
Je gaat volledig voorbij aan het feit dat men het terugklokken geheim heeft gehouden, maar blijf vooral een appelfan, iets met ezels en stenen
Is dit eenanecdote uit NL of buitenland? Want mijn ervaring met de geniusbar/apple (Den Haag) is dat het kosteloos vervangen werd.
USA dus. Apart, want hier in NL heb ik er geen problemen mee gehad (keyboard, ipad x2 en 2x mijn macbook pro)
Behalve dan dat Apple toegegeven heeft dat men dit opzettelijk heeft gedaan. Er is dus door de fabrikant willens en wetens een aanpassing gedaan die, helaas voor Apple, aan het licht gekomen is. :)

Alsof een monteur jouw auto maar wat zuiniger maakt om mogelijke problemen later te voorkomen.
de patches voor zaken als spectre op intel machines hebbe je pc ook 'moedwillig' trager gemaakt.

laten we maar hopen dat die mensen niet ook allemaal eeen vergoeding willen zien. want elke bug of beveiligingsprobleem is dan reden tot enorme schadeclaims.
de patches voor zaken als spectre op intel machines hebbe je pc ook 'moedwillig' trager gemaakt.
Maar wel met als oogmerk om het product daadwerkelijk beter/veiliger te maken, Apple voert als verdediging aan om de batterij voor ellende te besparen, maar dat is nooit bewezen, waar langzaamaan het product steeds trager werd, verspreid over meerdere iOS releases.

Daarnaast zijn er ook genoeg mitigations voor Meltdown/Spectre uitgebracht die geen impact hebben. ;) Ik kan mij ook niet voorstellen dat dergelijke gaten expres zo lang in hun CPU's gezeten hebben. Dus je vergelijkt Appels met Intels. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 2 maart 2020 21:25]

Bug vs design. Men wist dit van de batterij van in het begin.
Intel verkoopt nog steeds kwetsbare cpus
Maar niet opzettelijk.
de patches voor zaken als spectre op intel machines hebbe je pc ook 'moedwillig' trager gemaakt.
In dat geval heb je niet echt heel veel mogelijkheid, anders dan een compleet vervangende nieuwe CPU te krijgen die het verlies compenseert; waar voor velen ook bijv. een ander moederbord - want andere socket - bij nodig zou zijn.

Dat is iets heel anders dan bij een iPhone waar gewoon een zwaardere accu met dezelfde vormfactor het probleem op zou lossen. Die zijn er ondertussen. En schijnbaar waren die er destijds zelfs al, maar heeft Apple mogelijk gewoon bewust het randje opgezocht om zich er goedkoper van af te maken.
Lekkere metafoor, zuiniger is beter lijkt mij. Eerder ‘de turbodruk verlagen om de motor te ontzien’.
Nee, zuiniger is niet per definitie beter. Als er te weinig brandstof ingespoten wordt is het ook niet goed, dan moet de timing van de ontsteking bijvoorbeeld ook aangepast worden. En als je veel te weinig doet, geeneens ontbranding als je pech hebt. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 2 maart 2020 22:12]

Nee, zuiniger = efficienter = beter. Jij bedoelt 'arm afstellen'. Minder brandstof erbij doen, waardoor je een minder efficient mengsel krijgt, waardoor je juist meer gas moet geven en effectief meer gaat verbruiken.

Dat is wat anders dan zuiniger. Lekker off topic, maar ach.
Zoals je turbo er af schroeft en er dan niets over zegt?

Stuk zuiniger, en ja zo'n turbo kan problemen veroorzaken :X
Nee het is bad engineering. Een accu die bij de minste slijtage het piekvermogen van de de processor niet meer kan leveren, en dan een 'update' die de processor terugklokt zodat 'ie minder vermogen vraagt.
volgens het artikel gaat het om toestellen die op het moment van de rechtzaak al minimaal een jaar in de winkels liggen. maar anderen al ruim 2 jaar.

het lijkt mij niet raar dat je een apparaat tegen definitieve schade probeert te beschermen als in de practijk blijkt dat je bij de lancering tóch iets te hoog hebt ingezet.

naar mijn idee kun je op zo'n moment maar een paar dingen doen;

1 constateren dat de cpu kennelijk teveel vermogen vraagt om de accu- duur en -stabiliteit te garanderen
2 via verschillende wegen proberen zoveel mogelijk accu's te vervangen wanneer deze kapot gaan en hopen dat het er niet te veel zijn, en dat er niet teveel klanten door gedupeerd worden.

elke zichzelf respecterend bedrijf kiest voor optie 1.
elke klant zeikt in beide gevallen, of mijn iphone is eeen prul want hij gaat steeds stuk, of mijn iphone is te traag... hoe dan ook het kan nooit goed... dan kies je als fabrikant toch hoe dan ook voor de veiligste en goedkoopste oplossing.


Ik weet ook niet of ik nu moet vinden dat deze rechtzaak een goed einde heeft gekregen,
het is natuurlijk niet zo fijn als jouw 600+ euro kostende toestel van dag 365 op dag 366 ineens nog maar de helft tot 3 kwart presteert terwijl jij niet weet of had kunnen voorzien hoe dat zit.

desondanks denk ik dat er maar 1 manier beter had geweest ... namelijk de keuze bij de klant.
waarschuwing: apple constateert dat er relatief meer schade aan de accu plaats vind als er niet aan enkele drempelwaarden wordt voldaan, uw toestel kan hier automatisch op worden aangepast zodat uw toestel langer mee zal gaan, dit kan mogelijk negatieve gevolgen hebben voor de snelheid van uw toestel. wilt u deze functie inschakelen, u kunt ook voor een gereduceerd tarief uw accu laten vervangen in dat geval garandeert de snelheid en de gebruiksduur van uw toestel. kosten hiervoor vind u op apple.com/nieuwe-accu/
Dat zegt Apple nu zelf ook: ze hadden het beter moeten communiceren.

Ze hebben hier vast van geleerd.
Wat denk je dat mijn moeder moet met zon bericht? Je vergeet dat 99% van de mensen geen tweakers zijn en iets randoms zullen antwoorden op zon popup, conclusie je hebt nu twee groepen met elk een ander probleem
elke zichzelf respecterend bedrijf kiest voor optie 1.
En elk bedrijf wat z'n klanten respecteert kiest voor optie 3: bij probleemgevallen eenmalig een accu met verbeterde capaciteit plaatsen die de pieklading wel goed aankan.

Batterij-techniek staat ook niet stil en Apple had dus ook gewoon kunnen kiezen een betere accu te ontwerpen en plaatsen in de oudere generaties telefoons met dit probleem.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 2 maart 2020 22:21]

Slimme marketing?? het is gewoon moedwillig de boel belazeren..
Vervolgens hoopt Apple dat de consument een nieuwe iPhone koopt, echter pakt dit ook negatief uit.
de klant die zich belazerd voelt, koopt niet zo snel meer een Apple telefoon en wijkt uit naar een alternatief..
Moedwillig belazeren? Apple voegde een feature toe waardoor het apparaat wat minder snel werkt bij een wat slechtere batterij in de hoop dat het piekverbruik minder wordt. Als die piek een zekere waarde overschrijdt dan schakelt het toestel zichzelf uit (met een panic). Op zich fijn want het alternatief is misschien wel zelfontbranding? Kortom, de feature zorgde ervoor dat je langer kon doen met het toestel.

Waar Apple de mist mee is ingegaan is dat ze deze feature niet goed hebben gecommuniceerd. En, zoals i-chat al suggereerde, zou de gebruiker gewoon de keuze hebben moeten krijgen om bij een slechtere batterij om of de snelheid omlaag te schakelen, of om vaker een panic te krijgen.
Natuurlijk zagen sommigen kansen om Apple voor de rechter te slepen, de aasgieren.
Op zich fijn want het alternatief is misschien wel zelfontbranding?
Dus eigenlijke is het zelfs gevaarlijk....
Waar Apple de mist mee is ingegaan is dat ze deze feature niet goed hebben gecommuniceerd.
Dus, feiten achterhouden is gewoon niet goed communiceren?

Vreemd dat men dit van Apple pikt, maar van bijvoorbeeld een auto-fabrikant eist dat er een terugroepactie plaatsvindt....
[...]
Vreemd dat men dit van Apple pikt, maar van bijvoorbeeld een auto-fabrikant eist dat er een terugroepactie plaatsvindt....
Praat me niet van de noodloop van auto's, het equivalent van het omlaagklokken van de processor. Als een noodloop wordt ingezet om daadwerkelijk schade te voorkomen: prima (maar is het duidelijk gecommuniceerd? Nope). Maar in ons geval betrof het een onschuldige meetwaarde die net iets teveel afweek van wat de computer verwachtte en daarom noodloop. Work-around fabriek: ff uit zetten, sleutel er uit, sleutel er in en rijden maar. Beetje moeilijk als je auto in noodloop schiet terwijl je net met 130 een tunnel in dook.
Als je het nou had geformuleerd als "Het zou ook kunnen zijn dat ze dit deden om de boel te belazeren..". Ik vind dit persoonlijk een beetje een rare reactie. Het is niet bewezen dat dat de reden was, en volgens mij ben je altijd onschuldig totdat het tegendeel bewezen is.
"Uit een voorlopige schikkingsovereenkomst blijkt dat Apple maximaal 500 miljoen dollar wil betalen als vergoeding voor iPhone-gebruikers die met bewust tragere toestellen te maken kregen."

Nee. Ze maakten bewust iPhones trager(met in hun ogen goede redenen), echter hadden ze dit niet gecommuniceerd. Consument dat waarschijnlijk dat door de ouderdom het toestel trager werd en kocht een nieuwe. Als dit ook werkelijk de insteek was van Apple als "marketing" dan ben je in mijn ogen fout bezig.
Anoniem: 84766
@adje1232 maart 2020 20:29
En dan gaat dit om een telefoon van een paar honderd euro. Het zal maar over iets veel duurders als een auto van ongeveer een ton gaan.

https://www.theverge.com/...pdate-battery-fires-range
Ja 8 jaar is dit logisch. Blijven batterijen. Ik snap de ophef niet.

[Reactie gewijzigd door FireSheep op 2 maart 2020 20:37]

Dan zou Intel toch ook moeten betalen? Die maken de processors ook trager door hun softwarematige oplossing voor beveiliging.
Beetje een smerige vorm van "planned obsolescence" wil ik haast zeggen. Dit is al een probleem, vandaar ook "the right to fix"-movement. Dit gaat echter helemaal nergens over en is geen slimme marketing, het is eigenlijk heel zwart-wit abusievelijk een apparaat verminderd bruikbaar maken. Let op; ik zeg niet onbruikbaar.

Edit: mijn mening is wel degelijk ontopic.

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 2 maart 2020 20:34]

Beetje een smerige vorm van "planned obsolescence" wil ik haast zeggen.
Ik denk niet dat dit het geval is. Een nieuw apparaat elk jaar uitbrengen levert Apple meer op dat een ouder apparaat de nek om draaien met alle gevolgen (imago schade) van dien. Apple's visie is om tevreden klanten te hebben, want die komen terug, en daarom is/was dit een faux pas van een enorme magnitude.
Dat durf ik zo niet te zeggen, die imago-schade. Apple fans zijn heel loyaal, misschien ook wel doordat ze er zo gigantisch veel geld in geïnvesteerd hebben en voor hun gevoel vast zitten in het eco-systeem, ze blijven maar terug komen. Want de gigantisch aantal faux pas' die ze gehad hebben, en dat zelfs op hun eigen fansites gespeculeerd werd over wat de volgende "-gate" zou worden bij de iphone 11, heeft ze niet echt zware klappen opgeleverd.
Dat is ook wel weer zo, dat mensen hun keuze tot op het bot blijven verdedigen, teneinde niet te hoeven toe te geven dat ze het fout hebben.
Dat heet dus cognitieve dissonantie, zoals @Atheistus al aangaf.
dat betwijfel ik. ik ben vanwege dit over gestapt naar android.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat het gewoon goed werkte bij een oude batterij van een iphone6. Maar het was niet meer dan fatsoenlijk geweest om de klanten in te lichten en de keuze te geven of ze deze fix wilden gebruiken.
nee dat is inbraak maken op het recht van de consument
Mwa, als het niet ontdekt zou worden mogelijk wel ja. Maar nu is dit iets wat ze blijft achtervolgen en hun imago heeft geschaad.
Nee hoor. Ik koop nog steeds apple spul. Het bedrijf waar ik werk ook, de meeste mensen die ik spreek ook. Dit is natuurlijk geen wetenschappelijk bewijs.

[Reactie gewijzigd door Shark.Bait op 3 maart 2020 09:05]

Mwah, ik was dit echt alweer vergeten, en ik was nota bene een ‘getroffene’. Boeit niks in het grote plaatje.
Gelukkig hebben we de Android posse om ons op de hoogte te houden van alle problemen die we schijnen te ervaren :)

Of je het nu leuk vindt of niet, 90+% van de Apple gebruikers boeit dit gewoon weinig of vonden de uitleg oké. Sowieso verkoopt Apple veel meer op een niveau van "het werkt uitstekend, meer hoef je niet te weten", in tegenstelling tot Android dat met Ghz, Megapixels en GBs strooit alsof het leven er vanaf hangt.

In het hoofd van een Android gebruiker kán het gewoon niet dat je processor 10% wordt teruggeklokt, en je daar geen last van hebt laat staan dat je dat accepteert. Volstrekt onbegrijpelijk. Dat het voorkomt dat je telefoon met nog 20% accu uitvalt als je wat zwaarders doet, is bijzaak. Maar goed, er is wel meer wat Apple en Android aanhangers niet van elkaar begrijpen.
Dat het voorkomt dat je telefoon met nog 20% accu uitvalt als je wat zwaarders doet
Die 20% geeft in dat geval geen realistisch maar een veel te optimistisch beeld. Dat had Apple met z'n update ook kunnen corrigeren.

Overigens heb ik m'n vorige Android-telefoon 7 jaar gebruikt en die had helemaal geen vergelijkbaar probleem.
Het gaat niet om jouw persoonlijke ervaring, het gaat er om dat Apple gewoon stiekem iets heeft aangepast om meer hardware te kunnen verkopen. Achteraf hebben ze daar een andere verklaring voor bedacht en dat slikken de gebruikers klaarblijkelijk.

Dit staat natuurlijk niet op zichzelf. Ik moet altijd lachen om de argumenten zoals 'apple is veel makkelijker', 'ze doen alles om de gebruikerservaring te optimaliseren', 'het is veiliger', 'ze zijn innovatief'. Terwijl Apple op alle punten niet geweldig scoorde, om het maar voorzichtig te zeggen.
Als ik weer eens een gebruiker zie knoeien om relatief eenvoudige instellingen aan te passen of om de vele beperkingen heen te werken, dan kan ik niet anders concluderen dat hier sprake is van cognitieve dissonantie.
En dat is verder ook niet erg, wees blij met je spulletjes en geef er vooral veel geld aan uit.
Ik begrijp de Apple gebruikers dus heel goed en dat maakt het alleen maar vermakelijker.
euh, het is aan de leverancier van de toestellen om updates te leveren. De ene telefoonmaker doet het beter dan de ander.
maakt het uit of je door google genaaid wordt, of door de telefoon fabrikant of door qualcom?
zodra er geen updates of upgrades meer komen raak je heel snel achterop en wordt je telefoon waardeloos ongeacht de ' feitelijke houdbaarheidsdatum' van de hardware.

dat maakt android (als platform) gewoonweg onbetrouwbaar. apple doet daarin op heel veel vlakken dingen maar zozo en dan vooral in de comunicatie naar zijn consumenten toe.. want waarom zou je die domme consument inlichten, dit is voor hun eigen bestwil..
Maar ik kan je wel zeggen dat 'tot nu toe' toestellen als de iphone 6 7 en 8 betere software support hebben gehad dan welke samsung of huawei dan ook.

die enige androidboer die het 'wel' redelijk lijkt te doen is OnePlus maar daarvan heb ik nog steeds geen echt goed gevoel gehad over bepaalde hardware onderdelen en keuzes.

dit hele support verhaal zou voor mij zo onderhand wel eens reden kunnen zijn gaan worden om apple's telefoons te gaan overwegen ware het niet dat ik die keuze om gezondheidsredenen heb 'moeten' maken.
> die enige androidboer die het 'wel' redelijk lijkt te doen is OnePlus maar daarvan heb ik nog steeds geen echt goed gevoel gehad over bepaalde hardware onderdelen en keuzes.

Android One is een mooi voorbeeld, telefoonmakers spreken met Google af dat ze (minstens) twee jaar lang de grote feature updates doorvoeren, en nog een jaar daarna security patches. Een telefoon is niet gelijk waardeloos als je geen updates meer krijgt, ja natuurlijk, een telefoon met een OS van 4 jaar oud is waardeloos, maar oudere Android versies worden nog prima door de meeste apps ondersteunt.
yep 2 versies van android of misschien tot wel 3 jaar als je geluk hebt... :(... Tijd voor meer consumentenrechten...
Vijf Amerikanen? Dat is dus 100.000.000 p.p. Minus wat advocatenkosten, blijft er een aardig pensioen over.
In het voorstel staat dat Apple bereid is om consumenten 25 dollar per iPhone te betalen.
Iets kleiner pensioentje.
Apple zal minimaal 310 miljoen dollar uitkeren en maximaal 500 miljoen. Het bedrag is dus afhankelijk van hoeveel mensen zich aanmelden voor een vergoeding. Als dat tussen de 12.4 en 20 miljoen is dan krijgt ieder $25 (minus advocaten en andere kosten), zijn het er meer dan zal dat bedrag lager zijn, zijn het er minder is het bedrag hoger.
Ik gebruik nog steeds mijn iPhone 7, krijg ik nu ook geld terug ? (Ik bedoel als Nederlander)

[Reactie gewijzigd door x280 op 2 maart 2020 20:54]

Nee, zoals je kan lezen alleen Amerikanen.
Tijd voor een rechtszaak dus.
Iedereen die voor of tegen is. Maakt allemaal geen zak uit. Apple schikt voor 500 miljoen.

Waarom, omdat als het op een rechtzaak aan gaat komen ze nog veel meer moeten betalen. Ze hebben waarschijnlijk de wet er op nageslagen en zijn tot de conclusie gekomen dat de klagers gelijk gaan krijgen.

Ergo het mocht niet.(althans niet op deze manier)

Dan kun je het wel gaan zitten verdedigen dat het allemaal zo erg niet was, maar als Apple zeker zou weten dat ze zouden winnen zouden ze niet betalen. Ergo Apple zat hier fout
als Apple zeker zou weten dat ze zouden winnen zouden ze niet betalen.
Dit.

We hebben het hier over Apple. Denk nog maar eens terug aan het verzet en getraineer van hun zijde om maar niet die standaardtermijn van 2 jaar garantie aan consumenten te hoeven respecteren binnen de EU.

Dus als je denkt dat ze zo'n schikking echt wegzetten als bijv. tegemoetkoming aan getroffen consumenten; laat naar jezelf kijken.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 3 maart 2020 08:31]

Dat is toch precies wat ik zeg....

Volgens mij moet je het gewoon nog eens rustig lezen....
Was gericht aan anderen die mogelijk in de verdediging zouden willen springen voor Apple.
Dacht dat dat uit context wel duidelijk zou zijn, maar lijkt toch van niet. Sorry. :)
Schikkingen worden om vele redenen getroffen. In dit geval denk ik dat de belangrijkste redenen zijn dat ze de zaak willen laten rusten in plaats van nog jarenlang te laten aanslepen met de bijhorende negatieve publiciteit. Verder is het mooi meegenomen dat ze geen schuld hoeven te bekennen. Ze kunnen dus zeggen dat ze niets verkeerd hebben gedaan. En de advocatenkosten om de zaak nog jarenlang door te zetten zullen ook niet min zijn.

Je kijkt naar het totale plaatje van kosten en baten en komt dan tot de conclusie dat schikken het beste uitkomt.
Deze straf staat gelijk aan een tik op de vingers, voor een bedrijf zoals Apple, die letterlijk 2000 keer zoveel waard is als het bovengenoemde bedrag.
Wat een bedrijf waard is op de beurs is in deze een nietszeggend getal. Dat is geen geld dat Apple in handen heeft. En als iemand dat bedrag zou hebben zal deze er niet in slagen om het bedrijf voor dat bedrag volledig op te kopen daar de intentie van opkopen vaak het bedrag sterk de hoogte injaagt. Je moet kijken naar de winst, omzet en de beschikbare middellen. En dan heb je bij Apple nog altijd veel geld, maar toch net iets minder dan de beurswaarde.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee