Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 383 reacties

Microsoft beschuldigt Apple ervan dat het software-updates uitbrengt voor iPhones om zo meer hardware te verkopen. Doordat nieuwe iOS -versies vaak trager draaien op oudere iPhones, zou Apple de verkoop van nieuwe toestellen willen aanjagen.

Terry MyersonDat zegt Terry Myerson, sinds kort bij Microsoft hoofd van de Windows Phone-divisie. Hij zou zijn uitspraken tijdens het Mobile World Congress in een dialoog met analisten hebben gedaan. Volgens Myerson zou Apple onder andere de iOS 5-update voor de iPhone 3GS hebben uitgebracht omdat deze zo traag draait dat gebruikers de behoefte krijgen om een nieuwe iPhone aan te schaffen.

Gebruikers hebben inderdaad geklaagd over de software-updates die Apple beschikbaar heeft gesteld. Of Apple daadwerkelijk een strategie hanteert waarbij software-updates worden ingezet om de aankoop van nieuwe hardware te promoten, is echter moeilijk te verifiëren: nieuwe iOS-software draait weliswaar langzamer, maar dit heeft ook te maken met het toevoegen van nieuwe features.

Daarnaast liet Myerson zich kritisch uit ten opzichte van Android. De Microsoft-topman claimt dat smartphones met Googles mobiele besturingssysteem nooit van updates worden voorzien. Dat is echter niet waar: er komen geregeld software-updates naar buiten met nieuwe Android-versies. Wel duurt het doorgaans enige tijd voordat een fabrikant een nieuwe rom uitbrengt nadat Google een nieuwe versie van zijn mobiele OS aankondigt.

Het is niet de eerste keer dat Microsoft kritisch is ten opzichte van zijn concurrenten. De laatste tijd vecht het bedrijf vooral een strijd uit met Google. Microsoft is op de mobiele markt actief met Windows Phone, waarmee het een groter marktaandeel probeert te verwerven ten opzichte van Google en Apple.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (383)

1 2 3 ... 11
Ik heb toch het idee dat Terry Meyerson die uitspraak iets genuanceerder heeft gedaan. In dit geluidsfragment (Hilarisch, wat is die man schor!) stelt hij dat het mogelijk is om de oude iPhone te voorzien van iOS5, maar betwijfeld of het daardoor nog bruikbaar is.

Het stelt dus helemaal niet dat Apple met opzet deze vertragingstaktiek toepast om zo gebruikers naar een nieuwere versie van de iPhone te loodsen.

Daarnaast lijkt die tactiek ook van toepassing op Android handsets, waar er meer dan genoeg voorbeelden zijn dat een toestel ineens niet meer ge-upgrade wordt. Misschien dat het zelfs bij Windows Phone gaat gebeuren aan het einde van het jaar met de release van Windows Phone 8.
Hij noemt het een 'great hardware sales tool'. Of hij daarmee beweert dat dit opzettelijk is kan ik niet goed vaststellen.
Lekker kort-door-de-bocht-berichtgeving dit van Tweakers. De uitspraak werd door de bewuste Microsoft-managere gedaan in antwoord op de vraag of Windows Phone 7 toestellen een upgrade zouden krijgen naar Windows Phone 8. Hierop kon hij geen antwoord geven (dit is nog niet officieel bekend gemaakt), echter zei hij wel dat het updaten van toestellen naar nieuwe OS versies niet een vanzelfsprekend feit is, met name gelet op de problemen die Apple en Android laten zien waarbij toestellen na een upgrade minder goed functioneren dan ervoor, waarbij je dus niet van een upgrade kunt spreken.

Android 4.0 ICS is vijf maanden geleden gelanceerd, en tot op heden is het aantal toestellen dat de update heeft ontvangen op een halve hand te tellen. Apple updates, tsja dat is wel bij iedereen bekend.

Van Windows Phone draaien alle toestellen van alle merken op WP 7.5 Mango....

[Reactie gewijzigd door RoccoS op 4 maart 2012 11:37]

Hij heeft het wel degelijk letterlijk gezegd. Zie de bron van het nieuwsartikel!

Daarnaast vind ik het niet kort door de bocht. Apple gaat altijd prat op user-experience, dus het is érg raar als ze dat / die ervaring verminderen.

Door een bedrijf als Apple zal er zeer zeker worden nagedacht over alle gevolgen die updates voor een toestel hebben, ook wat betreft waarschijnlijkheid dat er een nieuw toestel wordt aangeschaft.

Met opzet zal het misschien niet direct zijn, maar ik denk wel dat men juist om deze reden (kans op snellere aanschaf nieuw toestel) accepteert dat user-experience van het oude toestel t.o.v. het nieuwe toestel minder is. Laat me het nog even anders stellen: als het om een flagship-toestel ging dan zouden ze die verminderde user-experience níet acceptabel vinden, Apple kennende...
Sorry maar er zijn veel voorbeelden van dat apple effectief de user-experience verminderd door hun bussines model.

Ze willen je bijvoorbeeld dwignen alels via itunes te kopen omdat ze daar winst uit halen. Zo kon je in het begin amper boeken op een ipad krijgen wegns die beperkingen.
Incorrect, je kon vanaf het begin al direct boeken vanaf andere bronnen krijgen op de iPad. En zoals ze zelf ook aan hebben gegeven en wat hier maar +- 9.537 keer is verteld, ze verdienen vrijwel niets aan verkopen van software, boeken en muziek. Ze verdienen bijna al hun geld aan de verkoop van de hardware, de software is puur om de hardware verkopen te stuwen.
Onzin, je kon enkel via online winkels boeken kopen.

Je eigen boeken die je al had moest je er via een webserver opzetten. gebruiksvriendelijkheid 0

Puur omdat men het niet wilde openstellen omdat apple verplicht alles via itunes wou.

En dat ze er niks aan verdienen is een mythe, apple verdiende al enkele honderden miljoen aan de apps store alleen .
De originele quote van de man:
I think Apple ‑‑ you're right, you can download iOS 5 for iPhone 3G, and it won't be usable, but it's possible to install .... It's a great hardware sales tool as far as I can tell. Install this OS which makes your hardware unusably slow, so then you feel compelled to go back to the store and buy a new piece of hardware.
Dit is totaal niet hetzelfde als de titel van dit artikel, tenzij je het woordje bewust weghaalt. Bij het uitbrengen van een nieuwe versie van je OS hebt je altijd de keuze tussen wel en niet updaten, waarbij beide hun nadelen kunnen hebben:

Niet updaten:
Klanten boos/mindere klanttevredenheid
Versplintering, bugs die nooit opgelost gaan worden (Behalve als je voor meerdere versies bugfixes gaat aanbieden, zoals Microsoft doet met Windows)

Wel updaten:
Kans dat hetniet vloeiend werkt, omdat de hardware is gemaakt in een tijd dat het nieuwe OS versie er nog niet was.

Een van de redenen dat Android fabrikanten niet updaten is omdat zij niet kunnen garanderen dat het vlekkeloos werkt. Zo kreeg de Galaxy S geen update naar ICS omdat Samsung er bij de introductie ervan in juni van 2010 geen rekening gehouden had met het feit dat de opvolger van Android 2, uitgebracht in oktober 2011, meer geheugen nodig had (And who can blame them?).
Dan kan je kiezen om features te gaan slopen zodat het toch past, maar met een mindere gebruikservaring* of je kan kiezen om helemaal niet te updaten, waarbij het toestel gewoon prima blijft werken. Tweakers willen graag optie 1, de rest van de mensen wil gewoon een bruikbaar toestel en heeft dan liever optie 2.

Apple probeert te kapitaliseren door Android zwart te maken wat betreft het updatebeleid. Om dit te kunnen doen moeten zij zelf wel updates blijven geven, en het liefst zo lang mogelijk. Op een gegeven moment houdt het natuurlijk op, maar bij de 3GS is blijkbaar besloten om voor optie 1 te kiezen en die toch te updaten, al wordt het toestel daar iets langzamer van. Dat betekent dus nog niet dat Apple bewust oudere toestellen langzamer maakt.

*Er zijn mensen die Touchwiz prefereren boven stock android, dus als die mensen een update krijgen waar Touchwiz ineens weg is door ICS zullen zij daar niet blij mee zijn.

[Reactie gewijzigd door thefal op 4 maart 2012 12:19]

Je vertelt het heel goed: er is geen strategie waarbij iedereen perfect bediend wordt. Microsoft heeft in deze makkelijk praten: zij hebben nog geen noemenswaardige "legacy" met Windows Phone. Ik ben benieuwd hoe zij over 2 jaar oudere devices willen supporten met gemeenschappelijke updates, zonder hierbij performance te verliezen op oudere devices, maar met maximale benutting van nieuwe hardware. Hun "normale" OS, Windows, heeft hier ook duidelijk last van gehad in het verleden.

Google voert met Android gewoon een compleet andere strategie. Maximale keuzevrijheid voor mobielbouwers, en dus de klant. Irritant voor app-bouwers, maar gezien het marktaandeel van android, ook een geslaagde keuze.
Apple maakt toestellen na updates trager, Android krijgt geen updates... enkel Windows Phone doet het goed zeker? :')
En op mijn XP machine loopt windows 7 ook voor geen meter mee, terwijl hij met XP als een speer gaat. Nieuwe OS stelt zwaardere eisen aan je hardware. Dus zo'n 1 op 1 verhaal dat ze het bewust doen is denk ik even te makkelijk.

Ben nou geen Apple fan, maar ik denk dat MS hier even hand in eigen boezem mag steken...
Ik heb anders legio machines gezien die veel sneller aanvoelden met Windows 7, omdat deze de video-versnelling actief gebruikt en XP dat niet doet. Volgens mij is het bij Apple ook niet zozeer dat de programmatuur echt zwaarder wordt, maar meer dat het geheugengebruik aldoor toeneemt en helaas stopt Apple elke keer behoorlijk weinig RAM in haar toestellen in vergelijking met de concurrentie. Als ze in een 3GS gewoon 512 ram hadden gestopt had deze prima kunnen draaien op iOS5, terwijl je nu constant schokjes voelt omdat hij aldoor bezig is geheugen vrij te maken.
Ik kan eerlijk zeggen dat 3/4 van alle XP machines beter op WIndows 7 draaien, mits goed geconfigureerd. Je moet alleen zorgen dat je tenminste 2 GB werkgeheugen hebt. Ook helpt het als je een HDD gebruikt die niet uit het jaar 0 is.

Nogal logisch dat Windows XP vlotter op een machine met 512 MB draait dan Windows 7.

Echter, als je puur naar processorkracht gaat kijken maakt het weinig verschil uit of je XP of 7 gebruikt.
Helaas is het wel een feit dat iPhones met 'nieuwere' software merkbaarder langzamer worden. Pak maar eens een iPhone 3G met iOS4, of een iPhone 3GS met iOS5. Dit terwijl ze met hun 'native' iOS perfect en snel draaide.
de 3G heeft maar 128MB ram waar ongeveer 50-60 mb al door het systeem wordt gebruikt. En ja, iOS 4.0 is niet geoptimized voor arm6, maar latere updates, namelijk 4.1, loste dit probleem op.
Het is een kwestie van "damned if you do, damned if you don't".

Als je oudere toestellen niet ondersteunt, dwing je klanten die de nieuwe features willen een nieuw toestel te kopen. Als je oudere toestellen wel ondersteunt, zij het wat langzamer, dan doe je dat volgens MS blijkbaar ook. Apple probeert de middenweg te bewandelen en ondersteunt toestellen waarop het nieuwe OS nog acceptabel presteert. Lijkt mij de juiste keuze.

Over het feit dat Android toestellen veel beperkter en soms zelfs helemaal niet (wat Bauke Schievink midden in een nieuwspost "onzin" noemt) te updaten zijn bestaat een verhelderende graphic:

http://theunderstatement....-a-sad-history-of-support

[Reactie gewijzigd door tuco op 4 maart 2012 12:16]

Geef dan gebruikers ook de mogelijkheid om te downgraden. Je moet upgraden om te kunnen beoordelen of de update wat voor je is, maar als de snelheid je irriteert zou het fijn zijn weer terug te keren.

Mijn iPad1 heb ik sinds de update naar IOS 5.0 en 5.0.1 alleen maar problemen. Trager en memory problemen cq applicaties die spontaan afsluiten. Ohw wat zou ik graag terug gaan naar de laatste 4.x versie, helaas...
Geef dan gebruikers ook de mogelijkheid om te downgraden. Je moet upgraden om te kunnen beoordelen of de update wat voor je is, maar als de snelheid je irriteert zou het fijn zijn weer terug te keren.
Volgens mij kan dat ook alleen is het niet echt voor de huis-tuin-keuken gebruiker.

1. Je download hier een officiële oudere versie van IOS.

2. Start je iPhone op in recovery mode.

3a. In iTunes houd je SHIFT toets ingedrukt en klik je op RESTORE (Windows gebruikers).
3b In iTunes houd je ALT toets ingedrukt en klik je op RESTORE (MAC gebruikers).

4. Je krijgt nu een browse scherm te zien dus je als je de gedownloade firmware selecteert dan wordt de firmware geïnstalleerd.

8-)

[Reactie gewijzigd door CrusaderNoR op 4 maart 2012 13:02]

Het downgraden kan niet op de manier die je beschrijft. Na het downloaden en vlak voor het installeren van iOS wordt de download geverifieerd en gesigneerd door Apple. Dat gebeurt aan de hand van de zogenaamde 'SHSH blob' die voor jouw telefoon uniek is. Apple signeert alleen de laatste versie van iOS, dus als je nu probeert te downgraden zal de install niet geverifieerd en dus niet geïnstalleerd worden.

De enige mogelijkheid om wél te kunnen downloaden is de gegenereerde signature op te slaan voor later gebruik. Er is voldoende software te vinden die als proxy genereert. D.m.v. hostfile wijzigingen stuur je de requests van en naar Apple naar die proxy, alwaar de SHSH blob en signature opgevangen en bewaard worden voor later, zodat je altijd zelf de kopie kan signeren.

Daarna kan je, met gebruik van de proxy, up- of downgraden naar iedere versie waarvoor jij ook een signature hebt opgeslagen.
Jan-met-de-pet kan dit dus niet (ShSh en proxies benodigd).
M.a.w.: Apple wil eigenlijk helemaal niet dat gebruikers kunnen downgraden. Een beetje jammer.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 5 maart 2012 10:11]

je kan beter DFU gebruiken. in recovery wordt iBoot opgestart en die controleert ook of er niet een oudere IPSW gebruikt wordt.
Je kan alleen terug als Apple de gate er naartoe open heeft staan. En anders moet je toch meer doen dan dit. ShSh bestanden bv. Schrijf geen half werk!
Nee, dat kan dus niet. iTunes zegt vervolgens dat je iPhone niet geautoriseerd is en weigert hem erop te zetten.
Klinkt niet bijster ingewikkeld.

Om me heen hoorde ik overigens wel veel mensen met iphone 3gs'en klagen dat ze zoveel trager worden na updaten. Wat je bij de meesten ziet is dat ze dan snel een iphone 4 / 4s kopen. Ik heb nog niemand de software weer zien downgraden.
Het enige wat je mist zijn de beveligingsupdates. iOS is nou niet echt het meest veilige OS. Downgraden kost je dus meer dan alleen een paar features en levert je meer problemen op naast alleen wat snelheid
Correct, hetzelfde hier, mijn iPad 1 is ook rete traag sinds iOS5, Photoshop Touch kan ik niet eens echt gebruiken want die sluit inderdaad spontaan af als je bepaalde filters gebruikt... Heerlijk gebruiksvriendelijk Apple...

Anyway, het komt ongetwijfeld door het geheugengebruik van de nieuwere iOS versies, de iPad heeft maar 256 mb RAM en ze hebben iOS5 daar duidelijk niet voor geoptimaliseerd. Bewust of onbewust is dan weer de echte vraag :P
Hier nog een met apps die spontaan afsluiten en een ipad die traag als dikke st..nt is geworden.
Leuk om te roepen dat Apple ook de oudere apparatuur ondersteunt maar daar heb je weinig aan als je apparaat vervolgens veel minder plezier oplevert, het is gewoon irritant af en toe.
Oudere apparatuur? Een product dat 2 a 3 jaar oud is, is in mijn optiek verre van oud.
Ik heb zelf nooit begrepen hoe het acceptabel kan zijn dat een producent software ontwikkeld voor hun eigen hardware en niet in staat is om legacy support te leveren.
Juist in dit opzicht heeft Apple het veel gemakkelijker tov MS en toch zijn ze niet in staat om degelijke langdurige support te leveren op niveau. Installeer nu een XP installatie op een nieuwe computer en het draait en je krijgt nog steeds updates, doe het omgekeerde installeer Windows 7 op een computer van 4 jaar geleden welke hardware dan ook en wederom, het werkt.
Nu neem Apple, 1 minimale productlijn die ze zelf samenstellen en als het 3 jaar oud is vind men het acceptabel dat het traag werkt, geen updates meer krijgt en denk er niet aan om op verouderde hardware een nieuwe release te installeren want ook dat mag niet.
Ik snap wel dat het in de hele Apple filosofie optimale beleving op nummer 1 staat. Iets wat ook keer op keer terug kunt zien maar in hoeverre is de essentie niet om gewoon sales te genereren ten koste van moedwillige afbraak zoals Myerson aangeeft?
installeer Windows 7 op een computer van 4 jaar geleden welke hardware dan ook en wederom, het werkt.
Ik heb hier een macbook van 4 jaar oud met Lion erop en dat werkt perfect hoor. En Mountain Lion gaat er ook gewoon op draaien.

Je moet natuurlijk geen computers met mobiele devices gaan vergelijken. Anders zie ik graag voorbeelden van windows phone op 4 jaar oude hardware.
Ook de 32 bits macbooks zijn 'verouderd' en draaien geen lion, want alleen 64 bits architectuur. Dus hier geldt eigenlijk hetzelfde patroon, software vernieuwen om voorgaamde apparaten versneld 'obsolete' te maken, een weloverwogen bedrijfsstrategie !
Nee, er is een verschil. Een imac of macbook (ik heb zelf ook nog een oud imacje staan, een witte core duo met 1 gieg geheugen, dus geen 64bits ondersteuning), die HOEF je niet te updaten. Mijn imac draait nog perfect met Leopard, alle apps draaien ook.

Met een iphone en ipad is het anders: je moet verplicht updaten anders werken dingen niet meer, anders had ik allang m'n iphone 3G terug naar de laatste iOS 2 gezet. iOS 3 en 4 zijn NIET te genieten! Ongelovelijk bagger traag, alles stottert en sluit spontaan af. Dat ding is gewoon niet meer normaal te gebruiken.

Iphone heeft me iets van 700 euro gekost, 2 jaar gebruikt en daarna heel toepasselijk door Apple onbruikbaar gemaakt, nu ligt tie weg te rotten in een hoekje ...

Bewijzen kunnen we het niet maar ik vind z'n uitspraken van die kerel behoorlijk ongenuanceerd, maar ik kan me er wel in vinden (en dat is dan precies de reden waarom dat tie het zegt, inspelen op de gevoelens en emoties).
Ik heb een Macbook Pro van 3 jaar oud. Twee dagen Lion en ik zie de draaiende regenboogjes meer dan wat anders. Na elke klik begint de cursor te draaien, tien tabs in de browser wordt het toestel teveel, dan loopt ie vast en mag ik herstarten.
Een grote achteruitgang, maar ik ga eens in de instellingen gaan neuzen en hopen dat een update alles wat optimaler laat draaien.
Oudere apparatuur? Een product dat 2 a 3 jaar oud is, is in mijn optiek verre van oud.
Lijkt me een correcte constatering; volgens mij is er vorig jaar een wetswijziging geweest waarin (zakelijke) apparatuur niet meer na 3 maar na 5 jaar economisch afgeschreven is. In mijn tak van sport gaat het dan over servers, blades, switches etc maar ik kan me heel goed voorstellen dat een aanzienlijke hoeveelheid van dit soort infra echt niet na 3 jaar "op" is en dat het best nog 2 jaar mee kan in dezelfde samenstelling.

Daarbij zijn er ook weinig bedrijven die elke drie jaar hun omgeving voorzien van het nieuwste OS of andere nieuwe backend-applicaties dus wat dat betreft klopt het wel. En voor sommige servers/applicaties is er iets zoals co-existence waardoor je niet alles in 1 klap hoeft te vervangen als je verplicht bent/wordt om 1 applicatie naar een nieuwere versie te tillen.
Bedrijfs computers; laptops desktop e.d. zijn idd pas naar 5 jaar afschrijfbaar. Voor ITers echter al na 3 jaar.

Servers kunnen langer mee gaan dan 3 of zelfs 5 jaar afhankelijk van het gebruik. Maar deze kunnen nog steeds mits aantoonbaar na 3 jaar vervangen worden, en belasting terug krijgen.

Somige apps gaan jaren mee zonder dat ze naar de nieuwste versie gaan. Denk aan een CRM pakket, SAP, e.d. Patches e.d. zullen geïnstalleerd worden maar major updates niet. Vaak moet dan de software opnieuw worden aangepast. Dus oudere hardware die nog betrouwbaar is hoef je dan niet te vervangen. Switches, afhankelijk van merk natuurlijk zijn niet stuk te krijgen. Maar heb je meer capaciteit nodig dan ga je ze vervangen of als de techniek te oud wordt!! en als ze uit support lopen.
De minimale afschrijvingstermijn voor de VPB (vennootschapsbelasting) is al in 2007 van 3 naar 5 jaar gegaan.
'Een product dat 2 a 3 jaar oud is, is in mijn optiek verre van oud.'

De iphone 3gs wordt nu nog voor rete duur verkocht en de prestaties die de 3gs levert is absoluut onacceptabel voor een toestel van 350 ballen. Bij Android zou de verkoop gewoon gestaakt zijn of naar de budgetsegment verkassen. Kijk bij een foon van 100 euro dan weet je dat je niet veel hoef te verwachten.
De ipad 1 was bij introductie al onacceptabe traag, vanwege te weinig geheugen zit ie constant te laden bij switchen naar browser. De perfermance vanaf ipad2 is nog enigzins acceptabel te noemen. Een nuchter mens zou de ipad1 zowieso nooit gekocht hebben.
Opzich heb je gelijk, maar je vergelijking tussen desktop ossen en mobiele ossen gaat ook een beetje mank. Windows 7 is al weer een paar jaar oud, dus natuurlijk werk het op een paar jaar oude hardware ook goed. Zeker omdat Microsoft er na het vista debacle extra op gelet heeft. Plus dat er eigenlijk geen ontwikkeling in desktop systemen zit. Ja, de hardware is wel sneller geworden, maar er zijn niet echt toepassingen bij gekomen die veel meer performance eisen.
Op het mobiele vlak is zowel de hardware als het os als de toepassingen nog volop in ontwikkeling.

Persoonlijk vind ik dat je eigenlijk wel 3 jaar met een telefoon zou moeten kunnen doen. Mijn ervaring met een Nokia e66 was daarin positief. Daar werd de software meer dan 2 jaar van bijgehouden. Nu heb ik een samsung android telefoon en dat ziet er niet best uit, kwa software update support. Mijn iPad (2) heb ik net een jaar en tot nog toe gaat dat goed, maar dat is nog even afwachten. Ook de nieuwe Microsoft telefoons zijn nog te kort op de markt om er een oordeel over te vellen (alhoewel ik van Nokia wel wat zou verwachten, gezien het verleden).
Oudere apparatuur? Een product dat 2 a 3 jaar oud is, is in mijn optiek verre van oud.
Als je vandaag een Ipad 2 koopt. En morgen komt er een Ipad3 dan is die Ipad2 in principe "oud"

Myerson is te voorbarig met z'n uitspraak. Gezien de privacy regeltjes van google zal iOS en WP7 in aandeel toenemen.
Jouw optiek boeit niemand, behalve jou zelf misschien..

Een stukje technologie is na 2 jaar, maar zeker na 3 jaar achterhaald en oud, of jij het daar nu mee eens bent of niet.

Kijk eens naar de smartphone van toen en die van nu, vergelijk de 3G eens met de 4S..

Het is toch logisch dat iOS 5 langzamer draait op een 3GS dan op een 4S?
iOS 4 draaide soepel op een 3GS, iOS5 draait soepel op een 4(S), als iOS 5 net zo soepel zou draaien op een 3GS als op een 4(S) zou Apple geen vooruitgang hebben geboekt met de hardware, dan gingen we daar weer over zeiken..
het gaat er niet om dat iOS5 traag werkt op een 3GS, het gaat er om dat Apple de nieuwe versie pushed en dat er daarna geen weg terug is

Apple past alles aan voor de nieuwe toestellen en laat ze ook werken op de oude toestellen, dat noem ik niet echt goeie support, dat is gewoon de goedkoopste soort support die je kan bieden: dan moet Apple maar 1 versie bijhouden
Hier nog een met apps die spontaan afsluiten
dat ligt doorgaans aan de App. Ik heb er een paar die 'abandon-ware' zijn geworden. de maker doet er niets meer aan (ondanks herhaalde smeekbedes).

Ipad zo traag als dikke stront is me nieuw. Maar gebruik je app folders om je apps te managen? als je dat niet doet, weet ik dat ie traag kan worden. Dat had ik ook op m'n iPhone 3G destijds. Toen ik alles in mapjes gegooid had, was het voorbij.
Photoshop touch is ook alleen voor de ipad 2 staat er in de app store, je kan hem inderdaad illegaal downloaden net zoals imovie voor de ipad 1, maar het werkt niet super geweldig. Maarja on topic: het is toch wel logisch dat ze dit zouden doen, lekker makkelijk toch
Het is duidelijk dat je uit je nek lult, Photoshop Touch is überhaupt niet compatible met iPad 1 en dat kun je dus niet hebben uitgeprobeerd, laat staan dat het spontan af zou sluiten.

Of je hebt 'm jailbroken (wat in zichzelf al zorgt dat je klachten niet gegrond zijn) en een app erop geforceerd die er niet op hoort (waarschijnlijk dus een illegale kopie), waarna je gaat klagen dat dat niet geweldig werkt...
Photoshop Touch is volgens de specificaties in de AppStore alleen geschikt voor de iPad 2. Ligt het dan niet eerder daar aan?


Edit: nm, ik had de reactie hierboven niet gezien.

[Reactie gewijzigd door heroicnonsense op 5 maart 2012 07:38]

Je oude IOS backup laden?
maakt niet uit. zijn alleen instellingen, apps, foto's en muziek enzo. de firmware niet.
Je kant toch herstellen met een lagere firmware? Of kan ik dat alleen omdat ik gejailbreak heb.

Als je shift of alt bewerken doe kan je een ipw kiezen.
Nee, hoor, is geen jailbreak voor nodig, je moet moet alleen ff weten hoe je 't doet.Oh nee, we zitten hier op tweakers, da's een brug te ver |:(

Overigens had ik een 3GS en die werd eerder sneller na de update van iOS4 naar 5
ik heb ook een 3gs, maar merk sinds de laatste update naar 5 (en ook 5.0.1) dat de iphone wel degelijk flink trager is geworden. Echter komt dit niet altijd naar voren, maar bijv. bij de camera duurt het soms eeuwen voor hij de camera wisselt van foto naar video, en andersom. Ook het opstarten van de mailapp duurt soms eeuwen, of het wijzigen van een instelling. En dit terwijl het soms wel werkt, maar dan na enige tijd weer r.te langzaam... Ik had al het idee dat Apple deze methode hanteerde met de iphone, maar dat wordt nu eigenlijk wel bevestigd doordat ik zie dat meerdere mensen hier ook last van hebben. En nee, het is niet dat ik niet goed omga met mijn iphone, hij zit in een stevige lederen hoes, en ik laat hem nooit vallen of in de zon liggen, oid.
En nee, het is niet dat ik niet goed omga met mijn iphone, hij zit in een stevige lederen hoes, en ik laat hem nooit vallen of in de zon liggen, oid.
gelukkig heeft dat geen enkel effect op de prestaties van de iPhone alleen op de levensduur. mijn 3GS is niet de snelste meer na mijn jailbreak, maar hij loopt nog altijd veel sneller dan een 3G. ik heb hier verschillende iPhones liggen en ik merk dat je met een nieuwe software inderdaad iets terugvalt in snelheid, maar Apple houd daar ook rekening mee. opties die de boel te erg vertragen (zoals achtergrond op je homescreen op de 3G en multitasking) worden gewoon weg niet toegevoegd. dat kan je jammer vinden, maar reken maar dat er een hoop mensen zijn die zouden gaan klagen als ze het wel gedaan hadden.
Ik heb zelf dan ook liever dat alleen de bugs nog worden gefixed dan dat er daadwerkelijk nieuwe functies bijkomen voor de 3GS. Ik heb toendertijd de telefoon gekocht met de functies die ik toen wilde. Tot nu toe is dat voor mij niet veranderd en kan ik de telefoon met dezelfde functies eventueel nog jaren blijven gebruiken. Als ze dat zouden blijven doen zou de snelheid over het algemeen ook niet mogen inboeten en zouden dergelijke geruchten ook niet de kop opsteken.
Geen jailbreak, maar wel geldige shsh blobs. Als je die niet hebt kun je een 3GS of nieuwer gewoon niet downgraden. Naar IOS5+ kan je nooit downgraden.
Ja die mogelijkheid om te downgraden zou er echt moeten zijn!.. me iPhone 3G heeft het heel lang prima gedaan, tot die helse update naar 4.x :( van alles begon vast te lopen, 10x zo traag als dat ie was, en waar ik eerst nooit te klagen had over het toestel was ineens zowat alles traag of 't werkte niet en de telefoon moest opnieuw aangedaan worden om de App werkend te krijgen.

De iPhone 3G met iOS 3.1.3 zou 't nu nog prima doen. En zoals tuco boven je zegt: 'Damned if you do, damned if you don't"
Probeer eens de ipad kaal te herstellen zonder een backup terug te plaatsen.

Overstap naar een nieuwe versie geeft vooral bij de grote stappen problemen als je oude backup terugzet.
Dat is zelfs met de iPhone zo.

Grote kans dat dan een goedwerkende iPad 1 hebt.
naar mijns inziens is dit een manier die nodig zou moeten zijn.
van mensen om mij heen hoor en zie ik zelfs dat bij een update op een iphone 4 naar iOS5 de hele back-up corrupt, foto's weg, contacten weg...

Wat dat betreft vind ik het Apple onwaardig de problemen die er mee zijn.
Mijn ervaring is dat alle OSen vastlopen... Maar veel mensen liegen hier gewoon over. Helaas. Ik heb op OSX vastlopers, op WP7 en op Linux. Ach it happens.
Bij mobieltjes hetzelfde.. Android loopt vast, iOS loopt vast WP loopt wel eens vast.
Apple probeert de middenweg te bewandelen en ondersteunt toestellen waarop het nieuwe OS nog acceptabel presteert. Lijkt mij de juiste keuze.
Apple heeft ook niet echt de naam dat ze doen wat Microsoft hier claimed. Kijk naar de standaard hardware (Macbooks etc), en je ziet dat ze juist altijd proberen om oudere laptops en Macs, tot wel 4-5 jaar terug te ondersteunen met de release van een nieuw OS. Iets waar altijd veel respect voor is.
In tegenstelling, probeer maar eens een 4-5 jaar oude PC op Windows 7 te laten draaien...meestal niet vooruit te branden.

Kortom, als er 1 partij is die de veroudering van hardware en de verkoop van nieuwe hardware altijd zo goed mogelijk heeft willen bevorderen, dan is het Microsoft zelf wel.
Simpelweg, omdat ze veel meer verdienen aan de verkoop van nieuwe PCs dmv bundeling, dan bestaande gebruikers die upgraden...
Ik heb Windows 7 draaien op een kant en klare HP desktop, waar eerst Vista op zat. Het draait gewoon prima hoor. Als W7 niet fatsoenlijk draait op een 4-5 jaar oude systeem dan is er eerder iets mis met het systeem lijkt me.
Hier ook. Indien van voldoende RAM voorzien, draait 7 zelfs soepeler dan Vista.
Ik draai W7 op een 'hele oude' Dell uit 2007, werkt prima, beter dan Vista die er op zat.
nogal logisch. Vista was nou ook niet bepaald geheugen en CPU vriendelijk. Win7 is dan een inderdaad een vooruitgang. van de overstap van winXP naar 7 wordt je echter minder vrolijk.
XP is in principe van 2001 tot 2007 geleverd, dus de nieuwste computers waar het op draait zijn al bijna economisch afgeschreven en bovendien vaak alsnog wel in staat om 7 redelijk tot goed te draaien. De oudste zijn ook onder XP niet al te snel en na meer dan 10 jaar ook vaak wel echt stuk of in elk geval der dagen zat. Bovendien kan je vrijwel alles nog steeds onder XP doen, en worden nieuwe versies ook niet echt hard opgedrongen (pas in 2014 stoppen de updates voor XP, dat dan opzich nog steeds blijft werken). MS mag dan wel aan planned obsolescence doen, maar is daarin een flink stuk vriendelijker dan Apple.

Dat er OS'sen zijn die nòg goedkoper in onderhoud zijn, is weer een andere discussie.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 5 maart 2012 02:09]

Maar dan hebben we het over systemen die ouder dan 4-5 jaar oud zijn, waarop volgens badflower 'Windows 7 vooruit te branden is. XP systemen, kant-en-klare systemen zijn toch wel wat ouder dan 4-5 jaar.
hier draait windows 7 op een oude windows xp computer, en is een van de stabielste pc's die ik heb gezien,,,

en ja, dat is al meer dan 5 jaar
[...] probeer maar eens een 4-5 jaar oude PC op Windows 7 te laten draaien...meestal niet vooruit te branden.
7 is minder zwaar dan Vista, geen probleem dus.
tot wel 4-5 jaar
Je zegt het alsof je het veel vindt. Het trieste feit is echter dat Apple al snel hardware ouder dan 1 generatie terug 'te' verouderd vindt.
Windows 7 draait prima op een Dell laptop uit 2006, ik heb er wel het maximum aan geheugen erin geprikt een een SSDtje. Aero doet het niet vanwege de videokaart maar voor de rest werkt het lekker.
Je moet bij Windows altijd wel uitkijken wat je erop installeert sommige viruscheckers zijn dermate vertragend dat het vrij irritant werkt.
Als je een systeem met de prijs van een Mac hebt van een paar jaar terug hebt draait alles gewoon als een zonnetje. Ik heb bijvoorbeeld een 2,5 jaar oud systeem dat me toendertijd zo'n 1600 euro gekost heeft (inclusief monitor), en nu loopt alles nog steeds soepel. Games, video- en beeldbewerking, wat dan ook. Hoewel er inmiddels aardig wat "crap" op staat (programma's die je computer langzamer maken) is hij niet merkbaar trager dan toen ik hem voor het eerste gebruikte. Onzin dus.
Had windows 7 op +5jaar oude pc met single core cpu draaien zonder probleem. Ik draai er nu windows 8 op , ook zonder probleem. Dus misschien moet je het eerst maar is proberen ipv zulke aannames te maken.
2 jaar terug (zo oud als je bron is dus) was het inderdaad iets erger gesteld met Android, maar nu zeker niet meer. een jaar is toch wel het minimale en de duurdere toestellen loopt dat uit naar 2 jaar.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 4 maart 2012 17:13]

ja, als ze dat inderdaad deden zou het mooi zijn.
Echter draait IOS5 totaal niet vloeiend op mijn iPad, en IOS4 ook totaal niet op mijn iphone 3G. sterker nog, de 3G is amper tot niet meer bruikbaar in vele apps.
De bekende F.U.D. Bij Microsoft is het zwart maken van de competitie al jaren een instrument dat ze graag toepassen. Zo veel mogelijk negatieve verhalen in de media strooien over je concurrenten zodat ze gaan twijfelen aan hun producten. Ze hebben daar vaak succes mee gehad en dus blijven ze het gebruiken.

De gemeenste leugens zijn degene die een kern van waarheid bevatten. De leugen zit hier niet in de bewering dat toestellen trager worden maar in de suggestie dat Apple express de toestellen trager maakt om ze naar nieuwe toestellen te dwingen.

Het tegendeel is natuurlijk waar. Het is simpelweg zo dat elke echte update behalve een bugfix een toestel trager maakt. Want een update breidt het aantal mogelijkheden uit, doet daardoor een extra aanslag op resources. Ook betere beveiliging leidt bijna altijd tot extra checks. Vooral als je spullen zo goed maakt als Apple doet, is weinig kans dat er in volgende updates grote optimalisaties zitten die het toestel sneller maken.

Als een toestel sneller wordt van een update dan betekent dat gewoon dat eerdere releases verre van optimaal waren. Ook zonder dat de code trager wordt door exta checks wordt een toestel fors trager als het tegen zijn limieten aanloopt. Vooral geheugen is zo'n kritische factor.

Elke fabibrikant staat voor een lastige keuze, moet ik een update wel of niet voor vorige modellen uitrollen. Doe je het niet dan voelen gebruikers zich in de kou staan, doe je het wel dan gaan mensen klagen over tragere toestellen.

Daar is geen ontkomen aan. Immers de hardware van de smartphone wordt met elke model veel krachtiger. En in het nieuwe OS wil je die kracht benutten. Dit houdt in dat oudere toestellen kracht te kort gaan komen. Toen er in PC-land nog dezelfde vooruitgang zat zagen we precies hetzelfde. Elke volgende versie van Windows was stukken uitgebreider en draaide daarom trager. Dit is pas opgehouden toen de snellere hardware geen echte toepassing vond. Windows 7 en Windows 8 zijn niet meer trager dan hun voorgangers. ontwikkelingen in CPU's, geheugen en opslag hebben software ontwikkelingen definitief ingehaald.

Bij de smartphone zijn we daar nog lang niet. Een update is ook geen recht zoals velen menen. Je koopt een product as is. Als je een auto, koopt krijg je ook niet verbeterde accessoires van de nieuwe modellen.

Vroeger was het zo dat als je software kocht, dat updates dan gratis of tegen een heel gering bedrag door de maker ter beschikking werden gesteld. Het werd door de makers dan ook actief gebruikt als verkoop argument. Van te voren werd dan ook belooft dat je levenslang, of tot de eerste grote update of 3 jaar lang gratis of goedkope updates kon krijgen. Vaak gingen de updates tot het eerste cijfer van het versienr veranderde. Het veranderen van het eerste cijfer was bedoeld grote veranderingen waarbij het programma helemaal op de schop was genomen en flinke nieuwe functionaliteiten bevatte.

Een van de eersten die aan die praktijk een einde maakte was Microsoft. Microsoft ging er toe over om alle nieuwe versies voor nieuw prijs te verkopen. De oude versies kregen wel service packs. Toch bestonden de vernieuwingen van MS voornamelijk uit interface vernieuwingen. Want aan de eigenlijke structuur konden ze niet veel meer morrelen aangezien bedrijven daat hun applicaties op bouwden. Zo kan je vandaag de dag nog offcie 2000 gebruiken zonder dat je veel aan functionaliteit mist, behalve de ondersteuning van de nieuwere formaten. Maar dat soort dingen werd altijd beschouwd als minor updates.

Apple heeft die traditie beter in stand gehouden dan MS. Bij MS betaal je voor een update van een OS nog steeds een hoop geld, maar bij Apple krijg je een update voor ¤30. Kijken we naar de smartphone markt dan zien we dat daar een andere traditie is ontstaan. Apple brengt haar updates gratis voor oude modellen.

Dat heeft mede te maken met het feit dat het Android OS gratis is en dus ook gratis updates heeft. Verder heeft het te maken met het feit dat Apple een ecosysteem heeft gemaakt en wil dat wijzigingen daarin zo veel mogelijk voor alle gebruikers gelden. Door de snelle technische ontwikkelingen lukt dat op een bepaald moment niet meer, Apple heeft dan soms aparte meer beperkte updates ontwikkeld om te voorkomen dat ze te traag worden.

Waarom is het zo een gemene leugen die MS hier verspreid? Omdat Apple zijn hoge prijs rechtvaardigt door een zo perfect mogelijk systeem te maken, en daar hoort ook een perfecte service bij. Apple kan dat bieden doordat ze een ruime winstmarge maken en zijn er dan ook helemaal op gefocust om de gebruikers ervaring altijd optimaal te houden. Te suggereren dat Apple bewust de gebruikerservaring van zijn eigen klanten loopt te ondermijnen is totaal onlogisch en bijzonder leugenachtig.

We hebben daar een spreekwoord voor: Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten. Wat men zelf doet dat vertrouwt men anderen toe. Het zijn de dieven die het bangst zijn bestolen te worden. Microsoft is helaas een bedrijf dat zich niet snel te vies voor voelt voor onethische middelen. Daarvoor zijn ze ook vele malen veroordeeld en daarom zijn ze geen prettige partij in de markt zie o.a. 1, 2 3. Het is erg jammer dat een zo groot en machtig bedrijf meent dat het zich niet kan permitteren om minimale waarden hoog te houden.

[Reactie gewijzigd door Magalaan op 4 maart 2012 15:10]

Komende van iemand die duidelijke van apple fan is, is dat heel grappig. jarenlang ging apple die "strijd" aan door rechtsreeks MS zwart te maken op alle mogelijke manieren in reclamespotjes.

Men maakt ook niet de toespeling dat het expresss is men haalt dit gewoon als voorbeeld aan een voorbeeld uit de realiteit, en dat updates altijd zwaarder zijn is ook al een mythe.

Dat hoeft niet, maar dit is idd veelal zo, maar dat is effectief de keuze van de ontwikkelaar, apple in dit geval.

Of dit dan intentioneel is of een bijkomstigheid omdat men zich richt op nieuwe toestellen maakt niet uit het resultaat blijft hetzelfde: trade user experience op iet wat oudere modellen.

Geen sprake van een leugen dus .

PS: ik snap niet de irrationale afkeer die sommige hebben voor bepaalde merken. MS apple, HP ,... allemaal willen ze winst maken punt. Er zijn er geen die "beter" zijn dan andere, dat is allemaal PR .
Goed gesproken. Wat ik nog mis in de hele discussie is een belangrijk verschil in visie van beide bedrijven. Microsoft kiest voor de richting OS en vrije keuze hardware (op het WP platform iets minder dan voor Win 8, ik geef het toe) of in ieder geval leverancier keuze. Android zit ook in dit kamp. Apple kiest voor volledige controle van OS en hardware, net zoals BB.

Wat dat betreft vind ik elke steek die Apple en BB laten vallen wat betreft upgrades en upgrademogelijkheden zwaarder aan te rekenen dan de beide andere leveranciers. De upgrade kan beter getest worden want je weet immers welke hardware de gebruiker heeft.

Dat hardware uiteindelijk vervangen moet worden lijkt om mee te kunnen komen met een nieuw OS lijkt me ook niet meer dan realistisch. Laat dan eerder de gebruiker de kans om bij zijn oude nog goed werkende versie van het OS te blijven. Blijkbaar wil men bij Apple ook nog een keer niet te veel versies van het OS onderhouden. Persoonlijk vind ik dat verschillende versies onderhouden de realiteit is van software ontwikkelen met een lange levensduur.
Apple brengt haar updates gratis voor oude modellen.
Ja bij Android en Windows Phone moet je natuurlijk tientallen euro's betalen om die update binnen te krijgen.....
Apple is zo 'gemeen' omdat ze gebruikers niet de mogelijkheid geven om te downgraden.

Als ze echt zo gefocused zouden zijn op de gebruikers ervaring zoals ze zelf beweren, moeten ze misschien zelfs moet besluiten niet alle OS updates aan alle oude apparaten aan te bieden.

Heb zelf een iPad 1 en ik heb echt dikke spijt van de iOS 5 upgrade. Ik kan nu misschien een paar apps/games meer draaien, maar dat wordt gecompenseerd door de oudere apps/spellen die nu crashen.
Ik weet dat ik hier offtopic bezig ben, maar volgens mij werk jij voor Apple...

Je hebt een hoop (anti-MS) mening en een hele boel tekst waar je vast veel tijd in stopt wat je kan iDeclareren. Maar bronnen.... Nee niet echt. Zelfs je linkjes link je naar een boel andere tekst van jouzelf... Damn, wat een ego.

Ik zeg niet dat MS lieverdjes zijn, maar wat jij schrijft is echt triest. Wij van WC eend doen het beter dan MS?
Hij werkt niet voor Apple, hij is gewoon fulltime anti-Microsoft activist en laat geen gelegenheid onbenut om zijn frustraties jegens MS te uitten. De reden van zijn frustraties zijn echter geheim.
Valt me trouwens wel mee dat hij dit keer niet van de gelegenheid gebruik heeft gemaakt om zijn Playbook van 199 euro te promoten. Want een tablet met die specs is een koopje voor dat bedrag. Vindt hij zelf.

[Reactie gewijzigd door Kohaku op 4 maart 2012 13:43]

De frustratie zit volgens mij vooral bij de Microsoft fans. Kom jongens maak je niet zo druk. Microsoft wordt door de hele industrie gezien als een stel boeven, daar hebben ze hard voor gewerkt. Je moet mij niet verwijten dat ik hun F.U.D. aan de kaak stel. Laat ze gewoon ophouden F.U.D. te verspreiden.

Ben ik een Apple fan? Zeker, ik vind het geweldig dat een bedrijf zich zo uitslooft om een perfect product te maken. En ik ben ook een Google fan en een blackberry fan. Ik kan bedrijven waarderen die concurreren met de kwaliteit van hun producten, zoals het hoort.

MS maakt ook voortreffelijke, goede en matige producten. Het zijn niet hun producten die mij tegenstaan. Het is de manier waarop ze zaken doen, die ik minderwaardig vind. Dit artikel is weer een schoolvoorbeeld van de negatieve manier waarop Microsoft zaken doet.

Was het voetbal dan zouden we het spelbederf en antivoetbal noemen. Tegenstanders de grond in schoppen omdat ze beter voetballen dan jij. Laat ik nog maar een van de slachtoffers citeren van het antivoetbal van MS.
"De realiteit is dat deze patentgedrochten vandaag de dag helaas horen bij het zaken doen in technologie", vertelt Benioff. "Het zijn eigenlijk boeven. Elke bloeiende economie heeft boeven en we hebben die ook, en dat is prima. Persoonlijk ben ik alleen teleurgesteld om dit soort gedrag te zien van een voormalig leider van onze industrie."
bron

Je kunt mensen onderscheiden naar ethiek. Er zijn er die ethisch handelen en netjes aan de spelregels houden. Er zijn er die onethisch handelen maar nog net binnen de grenzen, En je hebt er die onethisch handelen en als het voordelig is ook de wetten aan hun laars lappen. Die laatste categorie zijn de asocialen. Ook asocialen kunnen in dikke Mercedessen rondrijden en dure huizen wonen en heel succesvol zijn, en mensen voor zich hebben werken die netter zijn. Maar laten we ze wel gewoon boeven noemen, want het blijven boeven, hoe rijk ze ook zijn.

Een bedrijf als MS kan netter worden als er nettere mensen aan de top komen, maar voorlopig zitten er nog dezelfde die het van begin af aan geleid hebben. Meestal promoveren die ook weer mensen die net als hen zijn. Terry Myerson is zo'n kroonprins en hij laat zien dat hij gelijk gebekt is. Dat geeft weinig hoop dat MS een ethischer bedrijf wordt. Dat zal alleen gebeuren onder druk van de publieke opinie. Dan zullen ze iemand aanstellen met een onkreukbare reputatie die ergste figuren opruimt en de cultuur hervormt. Laat men dit soort bedrijven ongestoord zijn gang gaan dan hebben ze een negatieve impact op de hele zakencultuur in een bedrijfstak.

Ethische mensen moeten daarom niet aarzelen om druk uit te oefenen op zulke bedrijven via de publiek opinie, dat is onze enige hoop dat ze nog eens bijdraaien.

[Reactie gewijzigd door Magalaan op 4 maart 2012 16:02]

Jij bene cht blind gebrainwashed. Sorry maar apple is geen haar beter dan MS.

Apple verspreid FUD tegen de sterren op, maakt soms verre van "perfecte" producten en is net zo "etisch" als de rest. Dit zijn grote bedrijven , geldmachines niks meer.Alles wat daar in de weg van staat word op de ene of andere manier weggehaald .

Denk jij maar dat MS de duivel is en apple engeltjes maar dan ben je blind voor de realiteit.
Om het nog sterker te zeggen, MS is meer open tegenwoordig dan Apple is geweest in de laatste 10 jaar.
Dat voorbeeld wat jij aanhaalt trekt op nergens. Als dt jouw voorbeeld is waarom MS niet deugt heb je nog steeds niets duidelijk gemaakt. Alsof MS de enige is die rechtszaken vanwege patenten tegen een concurrent aanspant?
Lees eens wat vaker de frontpage van tweakers en jeziet dat er nog veel meer bedrijven rechtszaken tegen andere bedrijven aanspannen vanwege patentgeschillen.

Steve Jobs wilde Android kapotmaken, lijkt me ook niet zo fris om concurrentie te beperken. Wellicht is het nieuw voor jou maar Steve Jobs werkte niet voor Microsoft maar voor Apple!

Probeer eens wat minder selectief te lezen en luisteren. Er zijn meer bedrijven waar wat op aan te merken valt. Eenvandaag gisteren gezien met de reportage over Foxconn? Die bedrijven die daar hun spullen laten maken moesten zich schamen maar dat zal wel niet in jouw straatje passen.

[Reactie gewijzigd door Kohaku op 4 maart 2012 16:35]

jij bent aan het klagen over andere westerse bedrijven en geeft als voorbeeld Chinese kopies van nokia telefoons?? En vervolgens klagen dat Samsung geen banen aanbied in de VS, het komt uit Zuid Korea waarom moeten ze dan Amerikanen aannemen.
[/quote]wij in het westen heel erg goed zijn in het maken goede en creatieve ontwerpen, maar dat ze in het oosten beter zijn in productie[/quote]
dat kan je toch echt niet menen hoop ik: Sony, Samsung, Panasonic, Pioneer,...
ik denk dat die bedrijven zich al lang en breed bewezen hebben dat ze ook leuke dingen kunnen maken...
dat er een paar Aziaten zijn die graag dingen goedkoop namaken klopt, maar er is of was ook veel namaak-industrie in Europa

het is ook wat naief om MS af te schilderen als de duivel, intel (om maar een voorbeeld te nemen) was net zo erg of erger (tov bv AMD) en er zijn nog vele anderen
we leven in een kapitalistische wereld: live with it!
'Als je een toestel zo goed maakt als Apple is er weinig te verbeteren? '

Wees alsjeblieft objectief of zeg helemaal niets, wat verschrikkelijk die Apple fan boys die achter die rotte appel aan kruipen. Al kreeg je een emmer stront met een appel erop dan was het nog het betere stront dan die van MS

:')
Dit is magalaan, hij is eerder een anti-microsoft dan apple fan, net zo zeer is hij ook een bb fan. Maar goed, daar is niks mis mee in mijn mening, een van de weinige fanboys die tenminste zijn tijd neemt om een leuk en strak onderbouwd berichtje te schrijven, en goed om mijn popcorn op te maken. :)
een van de weinige fanboys die tenminste zijn tijd neemt om een leuk en strak onderbouwd berichtje te schrijven
Een uitgebreide mening staat niet gelijk aan een "leuk en strak onderbouwd bericht".

Elke keer dat er over WP gaat hij weer in ellen lange /rand mode.

Als er iemand FUD schrijft is hij het wel, ben verre van een MS fan, maar wat hij schrijft slaat gewoon nergens op, en is voornamelijk gebaseerd op personlijke aannamens zonder onderbouwing.

En ieder die zijn mening niet deelt is een MS fan, sorry hoor, maar als het om WP gaat, zijn Magalaan's post niet meer dan FP vervuiling, waar zijn "reality distortion field" nog groter is dan die van de Apple fans!
Dit is gewoon uitgebreid zeuren en weinig onderbouwd hoor. Tenzij onderbuikgevoelens tegenwoordig als onderbouwing gelden, in dat geval heb ik niets gezegd.
De zin het tegendeel is natuurlijk waar? Zet ik toch mijn vraagtekens bij.
Een bedrijf draait om 1 ding en echt alleen maar om 1 ding geld. Dus of dat natuurlijk zo is zeker niet.

waarschijnlijk niet is een betere woord keuze imho.
MS maakt goede producten maar prijst ze veel te hoog
En je vind niet dat Apple producten overpriced zijn?

Verder maakt Apple helemaal geen producten, enkel software. De producten worden gewoon door een externe fabrikant gemaakt.

Dat Apple ook een geldwolf is merk je wel als je een garantieclaim bij Apple zelf neer legt, binnen de wettelijke fabrieksgarantie. (zonder hun AppleCare)
Er is een verschil tussen "Apple maakt oude iPhone trager met updates" en "met een nieuwere software versie kan je toestel trager aanvoelen" het eerste is met opzet (wat de persoon impliceert) het tweede is een gevolg van dat nieuwere software vaak gewoon meer eist van de hardware.

Het gaat om een toestel die iOS 3 tot 5 heeft gekregen, dat zijn twee major updates. Pak een toestel die uitkwam met Android 2, en gooi daar Android 4 op, of een computer die uitkwam met Windows XP en gooi daar Windows 7 op, in alle gevallen gaat hij langzamer draaien.

Dat betekent niet dat dit express is gedaan, of zijn Microsoft en Google "ook niet vies" van dit spelletje?

Als hij zei, oudere iPhone's zijn minder goed in het draaien van de nieuwste software oid, dan zou ik zeggen, prima, daar heeft hij gelijk in. Maar hij brengt het zo alsof Apple dit express doet, iets compleet anders.
Apple doet het eigenlijk wel bewust. Als Apple zo bezig is met "excellence" dan zou Apple de grote updates voor oudere toestellen moeten blokkeren zodat de oudere toestellen hun soepele OS behouden die past bij de hardware. Dit creeert natuurlijk een ander probleem voor Apple en ontwikkelaars van apps, ze moeten meerdere OS'en bijhouden met hun software. En dat is erg onwenselijk. Dus kiest Apple ervoor om de nieuwe OS'en toch te pushen naar de oudere toestellen, wetende dat de OS niet geschikt is voor de hardware..
De 3G en 2G worden niet meer geüpdatet, de waarheid is dus wat genuanceerder. Je probeert een balans te zoeken van het blijven ondersteunen van oudere apparaten aan de hand van onder andere:

- Wat klanten verwachten (ze geen updates geven voor een redelijk premium apparaat, dat is niet iets wat ze wenselijk vinden),
- Kost en baten
- Snelheid van de hardware
- De ontwikkelaars (je wil niet dat je ontwikkelaars nieuwe features niet kunnen gebruiken).

Die grens is niet "hard" aan te geven, zo heeft de 3G "anderhalf" update gekregen (begon met iOS 2, ging naar 3 en 4 (gedeeltelijk)) dit laatste is gedeeltelijk gedaan omdat de hardare niet snel genoeg was voor het multitask systeem.

De 3GS heeft daarintegen wel 2 volledige updates gekregen. van iOS 3 naar iOS5 waar het alle features van iOS 5 ondersteund.

Het is niet vreemd dat het nieuwste OS langzamer loopt op een toestel van 2 en half jaar oud dan het allernieuwste top of the line toestel. Ook op een iPhone 4 loopt het minder snel dan op een iPhone 4S.

Dit betekent niet dat er code in zit (wat deze "topman" insinueert) welke het express trager maakt op oudere hardware, nee de oudere hardware is trager, daardoor voelt het OS ook trager aan.
Er zijn toch wel features van iOS 5 die enkel op de iPhone 4 of 4S werken. Denk aan Siri of Personal Hotspot over WiFi, wat opties voor fotograferen etc.

Ik heb een tijdje iOS 5 op mijn 3GS gehad. Werkte prima, maar idd, door alle features liep de telefoon wat trager. Dat is overigens opgelost door een 4S te kopen en de 3GS naar een tragere gebruiker door te schuiven, ik heb 'm aan mijn vader gegeven en die is er blij mee.
Eej , dat is mooi! Goedzo jongen!

Je doet nu EXACT wat Apple wil bereiken.
Je evrgeet dan wel dat de 3gs nu nog evrkocht word met IOS 5 .

Zal die de update iOS 6 krijgen? Indien niet dan krijgt iemand die die nu koopt geen enkele update.

En nee als je het origineel leest zegt die dat niet, die conclusie trekt tweakers .
Als Apple zo bezig is met "excellence" dan zou Apple de grote updates voor oudere toestellen moeten blokkeren zodat de oudere toestellen hun soepele OS behouden die past bij de hardware.
Ten eerste ik heb nog nooit gehoord dat Apple bezig is met "excellence" of dat ze die claim maken.

Ten tweede als ze updates zouden blokkeren dan krijg je het argument "Ja ze blokkeren updates zodat ze nieuwere toestellen kunnen verkopen".

Dat software een natuurlijke evolutie heeft waardoor het met de jaren niet zo performant draait op oudere hardware (de 3GS is van 2009 trouwens) is eigenlijk te verwachten. En in die zin ondersteunt Apple veel langer hun hardware dan hun concurrenten.

Ben eens benieuwd hoeveel android leveranciers 3 jaar later nog de mogelijkheid zouden bieden om het toestel te updaten. Ik weet alleszins dat ik geen ICS moet gaan draaien op mijn ZTE blade... .

Het werkt "trager" - merk ik op mijn iPad 1st gen ook - maar om nu te zeggen dat het onwerkbaar is - absoluut niet. Ik heb nog altijd niet het idee gehad dat ik "moest" upgraden om het allemaal vlotter te laten werken.
ook mijn ipad (1) is merkbaar trager geworden na de laatste update, vooral de browser.
Ook crashed deze veel vaker dan ervoor.
Je kan ook niet meer terug naar een ouder iOS en de bewering is dan mischien speculatief, de drang naar een ipad 2 wordt wel hoger!
Bij mij wordt de drang naar een ipad 2 niet groter, ik ben eerder geneigd naar bv android over te stappen want als een tablet van een jaar oud al zoveel slechter gaat presteren van een update is er iets niet goed. Heb het bij mijn android telefoon nog nooit meegemaakt dat die na een update trager of onstabieler werd.
Bij mij is het niet alleen de browser maar elke app die er zomaar mee kan stoppen.

Ik geloof niet dat Apple het bewust doet maar de geweldige gebruikerservaring waar Apple zo om bekend zou staan is er bij mij in ieder geval niet meer.
zet hem in DFU en downgrade hem dan als je er niet tevreden mee bent. overigens ligt het vaker aan de apps die crashen dan aan iOS zelf
Dan heb ik wel heel veel slechte apps. Safari is trouwens van Apple en die crashed ook regelmatig.
@supersnathan94: Kan niet. Lees hierboven over SHSH, signen etc.

[Reactie gewijzigd door [Yellow] op 5 maart 2012 10:58]

De meeste mensen kan het geen bal schelen dat hun toestel wat trager is een tijdje, zolang ze de nieuwste apps maar kunnen draaien. Stel je voor dat na anderhalf jaar Whatsapp niet meer zou werken, dat zou erger zijn dan dat het toestel wat minder responsive is.
Daarnaast kopen de meeste mensen iedere 2 jaar een nieuwe telefoon bij hun abonnement, dus zo'n probleem is het niet. 2 jaar support is dus vrijwel perfect.
Als Apple jouw advies opvolgt gaan mensen zeuren dat ze gedwongen worden een nieuwe iPhone te kopen omdat Apple "weigert" oude telefoons te updaten terwijl dat "best" zou kunnen.

Linksom or rechtsom kunnen ze kritiek verwachten. Ze proberen een middenweg te bewandelen (wel upgraden maar niet altijd alle features) - kies je liever een andere weg dan zijn er andere merken ;)
Microsoft doet op dit moment 1 ding net goed: oude toestellen worden sneller met updates. Ze hebben dus wel degelijk recht van spreken (ze moeten dit ook wel doen om een beetje concurrentieel te blijven), voor de rest vind ik WP7 ni echt gemakkelijk werken, maar de vloeiendheid van het OS is wel degelijk in orde.
Het is de pot die de ketel verwijt!..

Elke keer dat Microsoft een nieuwe Windows versie uitbracht of een nieuwe Office was opeens je oude vertrouwde PC niet snel genoeg meer, elke Windows-gebruiker weet waar ik het over heb!

Het was zelfs de reden waarom er speciale tools te vinden waren om het OS weer wat op te krikken zoals XP-Lite: http://www.windows-lite.com/
Dat was inderdaad het geval t/m Vista (en Vista was het ook wel heel ernstig bij). 7 was gelukkig een stuk zachter voor je pc dan Vista, en bij 8 is dat wederom het geval.
Het is de pot die de ketel verwijt!..
Inderdaad, precies wat ik dacht toen ik de titel van dit artikel las onderaan een ander artikel als zijnde gerelateerd of nieuw whatever.

Door erg lang van Win2K gebruik te maken zonder alle grafische opsmuk van XP heb ik de upgrade naar een nieuwe PC lang kunnen uitstellen (had al die snelle poespas immers niet nodig voor email en internet, en voor m'n 3D teken werk gebruikte ik een andere PC die niet aan het internet hing en wel XP of vista kon draaien, maar vanwege de snelheid toch maar op Win2K gehouden. Nu aan het experimenteren met 7 maar ben er nog niet over uit.... Draait wel wat langzamer maar lijkt ook stabieler.

Dus Microsoft very on Topic: inderdaad hoe durven jullie dit te stellen (ook al hebben ze gelijk) als jullie de grootste boeven hierin zijn.

edit quote vergeten

[Reactie gewijzigd door BenGenaaid op 4 maart 2012 20:43]

Omdat sinds Vista SP1 (da's 4 jaar geleden) elke update die Microsoft uitbracht voor hun desktop- en mobiele OS'en ervoor zorgde dat het sneller ging werken op dezelfde hardware, en Microsoft zich dus in deze al verbeterd had voordat iemand een iPhone in handen had gehad.
met dat verschil dat een modern OS (dat logischerwijze op het internet kan, wat bv bij Windows 3.11 nog niet het geval was :P ) nood heeft aan beveiligingsupdates
dit zijn dus GEEN nieuwe features, maar echt noodzakelijke updates om het blijvende goed werken van het toestel te garanderen

Apple maakt zich er iets gemakkelijker vanaf (lees goedkoper), ze "dwingen" je te upgraden naar de nieuwste versie in plaats van dat je de oude kan houden (met bijhorende patches)
Hier zijn de meningen toch over verdeeld.

Mijn ervaring met Windows 7 is dat dit OS zelfs beter draait op oude Windows XP machines (met minimaal 512 MB ram) dan Windows XP (sinds SP2) ooit heeft gedraaid.

Tevens draait Android 4 ICS volgens velen op xda beter op Android 2.x toestellen dan Android 2 zelf. Dit omdat ICS ook weer een betere memory management heeft enzo.
Denk dat ICS vooral beter draait omdat het GPU-versnelling voor de GUI heeft, in tegenstelling tot de eerdere Android versies(buiten Honeycomb, maar die was enkel en alleen voor tablets).
En dus bewijs dat de software beter geschreven kan worden dan nu vaak het geval is. Ik heb gehoord dat windows 8 nog soepeler loopt dan windows 7. Als je kijkt naar het geheugengebruik in Vista of 7 is dat verschil enorm, en het is niet zo dat het aantal functies kleiner is. Ik heb bijvoorbeeld gemerkt op mijn 3gs dat Cover Flow niet fatsoenlijk meer werkt, terwijl er niets aan veranderd is. Hoe kan dat nou?
mijn HTC Desire draait echt een stuk sneller op Android 4.0.3 dan de versie waar hij mee kwam (2.2) mijn Iphone 3G werd daarentegen wel strontraag door de updates naar een nieuwe IOS, dus volgens mij heb je niet echt ervaring met de systemen die je aanhaalt.
dat komt omdat ICS ook hardware versnelling heeft voor de GUI. Sense heeft daar veel baat bij en draait dus soepeler als 2.2.
Er is een verschil tussen "Apple maakt oude iPhone trager met updates" en "met een nieuwere software versie kan je toestel trager aanvoelen"
Bij Apple draait het allemaal om de zogenaamde 'user experience', dat houd in dat je als gebruiker niks meer van techniek en dergelijke hoeft af te weten en dat Apple alles in het werk stelt voor een optimale 'user experience' - daar heb je namelijk ook grof geld voor neergelegd.

Apple heeft wat dat betreft dan gefaald wanneer het updates uitbrengt (al dan niet met opzet) waardoor het toestel trager aanvoelt.
ICS draait over het algemeen sneller dan Gingerbread. Mijn Galaxy S kan daarvan getuigen (en die is ook al bijna 2 jaar oud)
Dat de UI sneller draait is omdat ICS hardware acceleration gebruikt voor de UI en Android dat daarvoor niet deed.
iOS is wat dat betreft altijd eigenlijk het best geoptimaliseerd voor het laatste toestel, en ik denk dat de iPhone 4 nog wel een paar jaartjes mee kan, en de 4S zelfs nog langer.
De laatste tijd gaat juist je computer sneller werken met nieuwere Windows versies. Ook WP7 gaat met iedere update sneller werken. Hetzelfde geldt voor ICS, die gaat alleen maar sneller draaien.

Natuurlijk kan het zo zijn dat een nieuwere versie op bepaalde punten trager is maar dan is het aan de developers om dit te minimaliseren of te compenseren. Het OS zelf zou sneller moeten gaan draaien, het toevoegen van functies moet dit niet belemmeren, immers meer functies zijn niets meer dan meer functies. Het is vooral de dingen die constant in de achtergrond draaien enz die het systeem langzamer kunnen maken. De vraag is dus hier, wat heeft Apple toegevoegd dat constant draait, wat het toestel langzamer heeft kunnen maken?
"of een computer die uitkwam met Windows XP en gooi daar Windows 7 op"

Vandaar dat mijn collega riep dat zijn computer na het vervangen van XP door Windows 7 sneller liep. Dus dat is niet helemaal waar.
Kijk, het maakt me niet eens zoveel uit of hij de absolute waarheid spreekt. Er zal wellicht een kern van waarheid inzitten, en misschien vinden ze bij Apple dat wel een mooie bijkomstigheid, maar ik denk dat ze bij Apple vooral op hun apparaten de nieuwste software gooien omdat de klant dat over het algemeen zo wil.

Wat ik lager bij de grond vind is het moddergooien van MS. Het bashen op Android en iOS. Focussen op de negatieve punten. Ik kan het niet uitstaan. Steve Ballmer is er ook zo goed in( Steve Jobs eveneens overigens). Wat heeft het voor zin als je een product van je concurrent afkraakt, je kunt immers niet objectief kijken.

Ik zou veel respect hebben voor de IT professional bij MS, Apple of Google die zou zeggen "Well, given my frame of reference and doing what I do here at [...], I cannot be completely objective or positive about my competitors product. I try to make the best product according to my own vision."

Ik vind meneer Myerson maar een kwibus. Ga werken aan je product in plaats van huilie doen over je concurrent. Slappe hap!
Het is een kwestie van "damned if you do, damned if you don't". Als je oudere toestellen niet ondersteunt, dwing je klanten die de nieuwe features willen een nieuw toestel te kopen. Als je oudere toestellen wel ondersteunt, zij het wat langzamer, dan doe je dat volgens MS blijkbaar ook. Apple probeert de middenweg te bewandelen en ondersteunt toestellen waarop de nieuwe features nog acceptabel presteren. Lijkt mij de juiste keuze.

Over het feit dat Android toestellen veel beperkter en soms zelfs niet (wat Bauke Schievink midden in een nieuwspost "onzin" noemt) te updaten zijn bestaat een verheldrende graphic:

http://theunderstatement....-a-sad-history-of-support
Nou, in dit geval geef ik Microsoft groot gelijk. Waarom krijgen zij het wel voor elkaar om een OS op een processor uit dezelfde generatie als de 3GS wél vloeiend te laten draaien (de eerste generatie Windows Phones), en te zorgen dat ze dat na de update ook nog doen (nog véél meer nieuwe features dan iOS5, echter zat er in iOS4 ook al wel meer). Ik ben geen fanboy ofzo, ik heb zelf een 3GS, maar echt tevreden ben ik niet meer...
meer geheugen doet vaak wonderen. De 3GS heeft 256 megabyte, terwijl de windows phones minstens 512 nodig hebben
Windows phone Tango niet hoor. Kijk maar naar de Lumia 610.
Wel vreemd. Mijn 3gs werd na bij ios4 wel een stuk langzamer, ios5 was echter fantastisch en nu draait het allemaal weer soepel.
Mijn ipad 1 daarentegen is echt traag geworden met ios5, toch maar eens downgraden binnenkort :/
Maar ik ben in ieder geval blij dat apple mij de keuze geeft om up te graden of niet.
Is dat OS van Microsoft gelijk aan die van Apple? volgens mij niet.
Software ontwikkeld zich, het wordt krachtiger en stelt meer eisen.

Microsoft heeft helemaal niet gelijk dit roepen ze alleen om klanten te krijgen.
Hopelijk zijn we de Windows 98/ME/XP/Vista/7 drama nog niet vergeten ... in al die jaren hebben ze nog steeds geen goed desktop OS geschreven. Dus laat staan ik in uitspraken van hun vertrouwen heb.
1 keer plaatsen was ook wel voldoende geweest
de herverkoopwaarde van een Apple product is inderdaad een stuk hoger, maar dat maakt ook deel uit van de mythe

op de Apple website is er zelf een afdeling waar je de herverkoopwaarde kan "opzoeken" en mensen blijken die prijzen zelf te gebruiken...
zo vraagt men voor een 2 jaar oude iBook nog meer geld dan een nieuwe én snellere laptop van Dell/HP/... en er blijken dus mensen te zijn die dat geld er dan ook voor geven

nu weet jij toch even goed als ik dat bv de batterij van een laptop verslijt, wie veel geld geeft voor een versleten laptop (want wat is een laptop nog waard met een versleten batterij)
maw men houdt het imago (en dus de hoge prijzen) gewoon zelf in stand
Zelfs de camera van de iPhone 4 is minder van kwaliteit geworden na iOS 5....
De iPhone 4 is anders gewoon sneller met iOS 5 dus het is geen feit.

http://www.yourdailymac.n...loads/2011/10/iphone4.png

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 4 maart 2012 14:13]

Gek is dat. Terwijl Windows Vista & Windows 7 zoveel sneller draaiden op mijn oude Win-XP-era hardware.
Natuurlijk worden ze langzamer, de software wordt steeds krachtiger!
Het is juist beter dat Microsoft zich niet bezighoud met onnozele opmerkingen ... want ik kan me nog goed herinneren hoe dramatisch Windows is! ben ik blij ik daarvan verlost ben.
Ik heb een 3GS, en die draait de nieuwere OS versies prima. Mogelijk komt het doordat ik altijd de .0 releases oversla? Ik ben dus oo knog niet over op iOS 5. Ik wacht op 5.1
Apple maakt toestellen na updates trager, Android krijgt geen updates... enkel Windows Phone doet het goed zeker? :')
Wel ja, het is bijna algemeen bekend dat iPhones trager worden met nieuwe updates. En er komen misschien wel updates voor Android uit (maar dat is meer uitzondering dan regel), maar hoelang moet je daar op wachten? Als die er al komen tenminste? Windows Phone heeft dit in beide gevallen niet: alle toestellen worden uitgerust men een nieuwe versie en er komen zelfs updates uit (Tango) die de systeemeisen verlagen.
Er komen voor Android-toestellen altijd wel enkele updates hoor, bijvoorbeeld van 2.1 naar 2.3. De echt grote updates, dat is het probleem. 99% van de Gingerbread-toestellen gaat never nooit een update naar Ice Cream Sandwich zien. Wat dat betreft ben je helaas afhankelijk van de telefoonproducenten en die laten je vrijwel altijd in de kou staan (alleen enkele toptoestellen zoals de GSII kunen een 4.0 update tegemoet zien).
En alle updates verlopen vlekkenloos op alle toestelen met WP ;)
Apple doet dit inderdaad, bij android ligt het aan de makers van de toestellen, en met Windows Phone Mango is ieder toestel sneller geworden, dus eigenlijk wel ja...
Vooralsnog dan, dan zeg ik niet dat WP beter is, dat is persoonlijk. Maar wat hier gezegd wordt klopt nou eenmaal.
Het verhaal over de Android updates raakt terecht wel een heel gevoelig punt.

Elke provider of telefoonfabrikant brengt zijn eigen aangepaste rom uit, en deze worden niet centraal geupdate of gepatched voor bijvoorbeeld security-leaks. Daarnaast kunnen al die specifieke aanpassingen zelf ook weer allerlei lekken introduceren. Veel fabrikanten zijn daarnaast ook nog eens erg laks in het uitbrengen van updates.

Dit wordt een *zeer* zorgwekkende situatie. Mensen zetten al hun gegevens op die telefoons, en zeker van oude android-versies zijn legio beveiligingslekken bekend die misbruikt kunnen worden. Vergelijk het eens met het draaien van Windows XP die nooit automatische updates krijgt, en geen virusscanner draait. Dat wil je je familie ook niet aandoen. En android is ook nog eens *het* populaire mobiele OS, waardoor het voor de virusschrijvers zeer interessant is om daarvoor te gaan ontwikkelen.
..Dus niet....de updates van android zijn er gewoon en bereikbaar voor iedereen..
M.a.w. er zijn gewoon updates...
Dat een phone maker zijn eigen aanpassingen wil maken en daardoor veel later (of zelfs helemaal niet) die update vrij geeft staat daar dan totaal los van.....
Ze zijn er dus amper: de fabrikant (en soms ook nog eens de verdeler) bepalen of jij een update krijgt of niet, zijn zij laks, dan komt die er niet! Je spreekt jezelf tegen.
Dat heeft niks met Android te maken. Windows Mobile en nu ook Windows Phone zijn hier ook aan onderhevig. Momenteel zijn er weinig WP telefoons en zowel Samsung als Nokia zijn regelijk goed met updates dus merk je er minder van. Als WP populair wordt en er legio toestellen uitkomen zal je ook zien dat minder belangrijke toestellen minder van updates worden voorzien. De enige manier om dat te voorkomen is het compleet beheersen van het platform zoals Apple en Blackberry dat doen - daar zitten weer andere nadelen aan.

Als consument kan je hier gelukkig redelijk eenvoudig wat aan doen: koop een los toestel (geen operator meuk) van een merk dat bekend staat om goede updates. Liefst een nieuw populair toestel en geen niche apparaat.
Inderdaad, wat mij betreft een grote flater van meneer Myerson. Van iemand in die positie zou je toch meer verwachten.
Daar was ik ook al achter. Heb nog een oude iPhone 3G. Updaten was nodig omdat anders bepaalde apps niet meer (goed) werkten. Het geheel werd er wel een flink stuk trager van.

Heb wel wat tweaks doorgevoerd om weer wat snelheid terug te krijgen, maar al met al blijft iOS 4.2.1 een heel stuk trager dan iOS 3.

Apple heeft daar inderdaad mee bereikt dat ik over wil stappen op een nieuwer toestel; echter zal dit een Samsung-variant gaan worden. Dan ben ik direct van dat vreselijke iTunes af. Bovendien snap ik nog steeds niet dat iTunes vast aan Quicktime wordt gekoppelt (dat ik nog nooit gebruikt heb, vanwege Media Player Classic - Home Cinema).
Inderdaad vies moddergooien. Bevestigd in mijn ogen dat ze drukker zijn met iOS uit te kleden en proberen na te maken, dan proberen zelf te innoveren.

Beetje jammer...
Want WP7 is een kopie van iOS, juist ja. Ze zijn in geen enkel opzicht met elkaar te vergelijken, behalve dat ze kunnen doen wat je van een smartphone kan verwachten. Bij WP7 ontbreken zelfs nog wat zaken, maar dat lossen ze wel op met updates.
Dus nee, het is geen iOS kopie, ze doen het zelfs heel goed met hun originele interface.
Ow wacht, je kan er met bellen, smsen en internetten :o my bad, hoe kon ik dat nu niet eerder zien dat het een ordinaire kopie is van iOS... :+

Hier een Symbian gebruiker trouwens.

Er is trouwens niks mis met kijken naar de concurrentie, elk bedrijf doet dat :)

[Reactie gewijzigd door MClaeys op 4 maart 2012 11:30]

WP en iOS zijn juist goed met elkaar te vergelijken... qua gebruikerservaring.

Zo voelen zowel iOS als WP lekker soepel aan, is het gesloten software en is de interface zo goed als niet te customizen.

Dat is meteen de reden dat WP het niet zo goed doet... het lijkt te veel op iOS :o
Waarom zou men overstappen op WP als ze eenmaal gewend zijn aan iOS?!

[Reactie gewijzigd door RoelVB op 4 maart 2012 11:55]

Onzin. Windows Phone en iOS is appels met peren vergelijken. De gebruikerservaring is totaal niet te vergelijken.

Ondanks dat Apple claimt dat alles draait om de 'user experience', hebben ze daar de laatste jaren hopeloos in gefaald. De enige die een fantastische user experience heeft gecreëerd is Microsoft met Windows Phone. Dit gezien WP écht op de gebruiker is gericht en zeer innovatief is en Apple al jaren niets heeft gedaan aan de gedateerde statische icoontjes interface die absoluut niets voor de gebruiker doet en in dat opzicht dus niets heeft verbeterd aan de zogenaamde user experience.

[ontopic]Met elke update die Apple uitbrengt wordt hun hardware trager. Met elke update die Microsoft uitbrengt wordt de hardware alleen maar sneller. Dus Terry Myerson heeft zeker een punt. Of het door Apple met opzet wordt gedaan laat ik in het midden, maar het doet me wel denken aan de iPod battery affair van een aantal jaren geleden, waar Apple expliciet slechte accu's in hun iPod's bouwde, zodat deze snel stuk gingen en consumenten dan maar een nieuwe iPod kochten (dit is in een rechtzaak bewezen en heeft Apple toegegeven)
De kritiek naar Apple vind ik dan ook terecht en het wordt imo eens tijd dat de Apple community eens kritisch gaat kijken naar wat voor bedrijf Apple écht is en wat ze nou echt voor hun klanten doen, of beter gezegd, wat ze niet voor hun klanten doen.[/ontopic]

[Reactie gewijzigd door LCP op 4 maart 2012 12:47]

Gast, houd eens op met je "statische icoontjes interface"-argument. Dat slaat echt nergens op. De live tiles van WP7 zijn leuk bedacht, maar het is echt maar een klein en relatief onbelangrijk deel van de user experience. Zoveel informatie kan je namelijk nou ook weer niet laten zien in een live tile.

Als er één OS zwaar achterloopt qua user experience (zoals jij het noemt), dan is dat WP7 wel, met een compleet gebrek aan fatsoenlijk notificatiesysteem. Zwiep één keer de notificion drawer omlaag bij iOS, en je ziet in één oogopslag meer informatie dan je ooit met live tiles zou kunnen zien bij WP7.

Voorbeelden:
1. SMSje/Whatsapp-bericht ontvangen? Bij iOS kan je door middel van de notificatie (die je gewoon later weer kan oproepen, en niet in het niets verdwijnt zoals bij WP7) praktisch de hele SMS lezen.
2. Facebook-notificaties kan je allemaal zien zonder de app te openen, bij WP7 moet je daarvoor eerst apart de app openen.
3. Gesprek gemist? Je weet precies hoe, wat, wie en wanneer zonder ooit de Telefoon-app te openen.
4. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Je kan heel veel informatie zien zonder de app te openen, veel meer dan bij WP7. Want wat toont zo'n live tile nou werkelijk? Het aantal e-mails, het aantal smsjes, hoeveel gesprekken je gemist hebt. Het blijkt altijd beperkt tot letterlijk een handvol woorden en een getalletje. Wat mij betreft mag je blijven geloven in de fantastische live tiles, maar dan heb je iOS 5 gewoon nog nooit gebruikt, in de praktijk moet je met WP7 gewoon veel vaker apps openen om precies te zien wat die live tile nou inhoudt.

Dit komt overigens niet door de live tile zelf, maar door het volledig ontbreken van een fatsoenlijk notificatiescherm (wat Android al sinds de 1.0 release heeft!). Whatsapp-berichtje gehad? Volledig verdwenen, je moet je telefoon unlocken en naar de live tile gaan om te kijken hoe het er mee staat. Bij iOS en Android worden zulk soort dingen gewoon op je lock screen bepaalt, bij WP7 niet.

Live tiles zijn goed, maar zolang een fatsoenlijk notificatiecentrum ontbreekt bij WP7 staat de 'user experience' van WP7 nog altijd in de schaduw van iOS (en Android, in mindere mate). Live tiles zijn een gimmick, meer niet. Maar jij vindt ze revolutionair. Nou, ik niet.

[Reactie gewijzigd door MarcoC op 4 maart 2012 13:23]

Je kan heel veel informatie zien zonder de app te openen, veel meer dan bij WP7 [...] in de praktijk moet je met WP7 gewoon veel vaker apps openen om precies te zien wat die live tile nou inhoudt [...] Het blijkt altijd beperkt tot letterlijk een handvol woorden en een getalletje
Je vergeet te noemen dat de live tiles van WP7 meer beslaan dan WhatsApp en SMS/Telefoon. Elke app heeft een live tile. Het is aan de ontwikkelaar hoeveel er van de live tile gebruik gemaakt wordt. WhatsApp zou inderdaad veel meer van de Live Tile gebruik moeten maken, dit is ook meerdere malen aangedragen en zal in een update ongetwijfeld ook komen.

Wat je zegt is dus volstrekt onjuist. Voorbeelden genoeg die dit tegenspreken, maar ik zal een paar noemen:

- Buienradar: De live tile toont je de meest recente buienkaart.
- Wordfeud: De live tile toont je de laatste zet van je tegenstander en eventuele chats
- De agenda: De live tile toont je je eerstvolgende afspraak
- iBood: De live tile toont je de dagelijkse aanbieding inclusief prijs

En misschien wel de belangrijkste Live tile die jij vergeet:

- De 'Me' tile. Die toont je je status updates van Facebook, Twitter etc. zonder de individuele apps te hoeven openen. Sterker nog, je kunt gewoon inchecken, updates posten etc. zonder de individuele apps te hoeven openen. Dat kan gewoonweg niet in iOS. Om nog maar te zwijgen over de people en de picture hub waar alles keurig geïntegreerd is waar je bij iOS meerdere apps nodig hebt om dezelfde informatie te krijgen. Check maar eens de 'Smoked by Windows Phone' video's om te zien hoe veel sneller je de meeste taken kunt uitvoeren in vergelijking tot iOS en Android.
Daarnaast toont het lockscreen je ook nog een boel zoals hoeveelheid emails, agendapunten, gemiste oproepen etc.
Live tiles zijn een gimmick, meer niet.
Live Tiles is juist een van de sterke punten van WP7 door bovenstaande. Ze worden echter potentieel gezien nog wel te weinig gebruikt door de ontwikkelaars. Dat is waar, echter zal dit zeker met de tijd goed gaan komen.

[Reactie gewijzigd door LCP op 4 maart 2012 13:52]

Live tiles zijn mooi, maar ze zijn heel beperkt in de informatie die ze kunnen weergeven. De voorbeelden die jij noemt zijn prima toepassingen van live tiles, maar je kan nooit hele volzinnen kwijt op een live tile. Het blijft een feit dat één keer de notification drawer van Android of iOS omlaag trekken veel meer informatie toont dan live tiles ooit zullen kunnen.

Zo'n "Me"-tile bijvoorbeeld. Heel mooi, maar ik ga toch niet een halfuur zitten wachten totdat alle status updates eens een keer zijn getoond? Ik wil gewoon informatie zien wanneer ik het wil zien.

Het lock screen toont helemaal geen boel informatie. Wat mijn lockscreen op iOS 5 toont:
- Laatste 5 Whatsapp-berichten
- Laatste 5 Facebook-berichten (de Facebook-chat is ook waardeloos in WP7 trouwens, tegenwoordig gebruikt iedereen Facebook Messenger en dat werkt niet op WP7, je moet online zijn om te chatten via FB. Daar heb ik dus helemaal niks aan. Met FB Messenger hoeft dat niet).
- Laatste e-mails (inclusief inhoud)

Bovenal: dit is volledig naar wens in te stellen. Hoeveel je ziet, welke app wat laat zien. Bij WP7 niks van dat alles. Je ziet gemiste oproepen (ik bel nooit), smsjes (zonder inhoud, en ik sms nooit) en afspraken (ik gebruik mijn telefoon niet zakelijk dus de agenda-app gebruik ik ook al nooit). Bij Android en iOS kan je precies instellen welke informatie je wanneer getoond wilt hebben, bij WP7 niks van dat alles. Als je je telefoon net iets anders gebruikt dan dat MS bedacht heeft dat je je telefoon moet gebruiken, dan heb je helemaal niks aan het lock screen. WP7 voelt daardoor gewoon erg "random" aan, je hebt weinig controle over wat de telefoon je toont.

Ik snap overigens niet waarom mijn reactie nou met -1 gemodereerd wordt, dat slaat nergens op. Ik verkondig mijn mening en ik onderbouw hem ruimschoots met argumenten. Kennelijk is het niet de juiste mening :{ .

[Reactie gewijzigd door MarcoC op 4 maart 2012 14:01]

het gaat hier over 2 totaal verschillende soorten GUI's
dat de ene een voordeel heeft over de andere en omgekeerd kan ik persoonlijk alleen maar toejuichten, voor elk wat wils :)

aangezien ook ieder mens anders is, is geen enkel OS perfect voor iedereen
ik vind het dan ook fantastisch van MS dat ze iets totaal anders bedacht hebben (en geen kopie gemaakt hebben van)

misschien ben ik niet mee met mijn tijd, maar Facebook mag voor mijn part ontploffen
Grappig dat je als voorbeeld de notification drawer gebruikt; een feature die Apple van Android heeft gestolen ;)
Ontken ik niet. Beter goed gejat dan slecht bedacht.
Precies, daar is ook helemaal niets mee, worden we allemaal beter van. Alleen Apple klaagt iedereen en z'n moeder er voor aan.
iOS 5 voelt dus niet meer soepel aan op mijn 3GS. Wat mij dus dus doet vermoeden dat ik beter af was geweest met een Windows Phone (want die doen het nog wel fatsoenlijk, ook na de update).
Appels en peren je kunt de ene update niet 1:1 met de andere vergelijken.
En je kunt je iphone 3gs relatief eenvoudig op een oude firmware terug zetten.
Het is volgens mij een marktconforme product evolutie die er ook toe zet om nieuwe hardware te kopen. Dit is ook op andere gebieden zo, gaming, software os-en en bijv office pakketten. Het effect is groter bij fabrikanten die de hardware en software beiden ontwikkelen en op elkaar afstemmen.
Maar als je oude firmware terug installeert, werken bepaalde apps wel niet meer (naar behoren), bij Windows Phone is dat niet eens nodig: als je meegaat met de updates houd je gewoon een snelle smartphone.
En ik verwacht dat mijn telefoon sowieso 3 jaar mee kan zonder problemen, en dat hij na 5 jaar geen support meer krijgt. Dat lukt dus zo niet, hij is na 1,5 jaar al bijna zo traag als stront geworden. En te bedenken dat hij nog steeds verkocht wordt!
Heb je ooit wel eens een WP in je handen gehad??

Het lijkt zelfs niet in de verste verte op iOS of Android.

En qua innovatie is het zeker minstens 2 jaar voor op de concurrentie.
Het loopt twee jaar achter op de concurrentie bedoel je. Multitasking werkt raar (je kan niet via multitasking een nummer van een andere artiest opzetten, om maar iets geks te noemen) en notificaties worden wel getoond maar verdwijnen na +/- 10 seconden in het luchtledige. Er kan van alles gebeurd zijn wat je wilt weten, maar dat zie je niet op je lockscreen. Erg omslachtig.

WP7 is qua concept leuk, maar featurewise zéér incompleet. Features die in Android 1.0 bijv. al aanwezig waren, ontbreken in WP7.
Uhm, niet echt. Dat ligt er maar net aan waar je op doelt. Ik heb ermee gespeeld, leuk gedaan, maar het is simpelweg een iets andere UI, waarbij ik niet direct zie waarom ik daarmee nu efficienter, makkelijker, etc. vooruit kan dan met iOS of Android. Op dit moment zijn de mogelijkheden nog lang niet hetzelfde als de andere platforms en de market is al helemaaaal nergens. Men heeft dus juist nog een lange weg te gaan.
"Simpelweg een iets andere UI" zegt-ie :D

Serieus? Meen je dat nu? Je vind je UI van iOS dus lijken op die van Windows Phone?
Niet dan? Ze gebruiken allebei een aanraak scherm en het scrollen van een lijstje tweets, het typen van een e-mail en het lezen van tweakers.net ziet er allemaal redelijk vergelijkbaar uit.

Schakelen tussen apps en de status updates worden weliswaar verschillend gepresenteerd maar ik zit niet de hele tijd naar mijn iOS apps/status list of WP tiles te staren. Het is een bijzaak in mijn gebruikt.

Het meest spannende aan WP, in mijn optiek, is het keyboard. Veel beter dan die in Android en zelfs iets beter dan die in iOS. (Met beter doel ik vooral op het gebruiksgemak, niet per se de features.)
Dat meen ik ja, het UI is anders, maar de basis, het eenvoudige, de snelheid, het gemak, dat alles kan ik allemaal vinden onder zowel iOS als Android (in meer of mindere mate). Toen we zaten met Windows Mobile en daarna iOS en Android, dat was pas een zucht van verlichting voor iemand als mij die al jaren aan het vloeken en tieren was op z'n pda's. Dit is meer "wat anders", maar verder niet zoveel bijzonders.
OMG, weer zo'n verwarde WP fanboy.

2 jaar achter zul je bedoelen met dat eindeloos scrollen door die applijst. Beperkte informatie kunnen tonen in de tiles. Widgets lopen gewoon voor op tiles.. Het is breder en functioneler.

WP is nog lang niet af... en loopt 2 jaar achter juist ;) Maar het heeft een goede basis. Dat zeg ik wel. Maar er moet nog veel veranderen wil het meekomen met iOS en Android.
Beetje vreemd aangezien ik WIndows Phone en iOS totaal niet op elkaar vind lijken. Als er 2 bezig zijn de ideeën van elkaar te jatten zijn dat Andriod en iOS.

Verder is het natuurlijk wel lekker makkelijk en goedkoop van Microsoft om met modder te gooien, dit werkt alleen maar tegen ze uiteindelijk.
Ach, je kan met modder gooien ook weer beschouwen als kopieergedrag van Jobs en Apple ;) De hele I'm a Mac/I'm a pc campagne toonde weinig feitelijke waarheden over pc's en toch zouden Macs evident beter zijn. En dit is slechts een van vele voorbeelden.

[Reactie gewijzigd door Jelle E op 4 maart 2012 11:38]

Als er iets niet op mekaar lijkt is het toch iOS en WP7. Dus stop maar met modder gooien want het zit blijkbaar nu al in je ogen dat je dat verschil niet ziet.

Beetje jammer...
Je kan veel zeggen over windows phone, maar toch zeker niet dat het niet innovatief is?
hij heefd gewoon duidelijk zelf geen android telefoon en ook nooit gehad en er ook nooit de moeite voor gedaan om het op te zoeken...

maarja windows xp sp3 maakt xp ook net zo traag als vista en vista maakt de pc ook trager en hetzelfde geld nog steeds voor windows 7 en windows 8 beta/preview.

nieuwe software op dezelfde hardware = trager simpelweg omdat er meer in zit en dus meer resources nodig heeft.

als deze man met zijn te hoge salaris vaker dit soort uitspraken doet had ik hem als MS zijnde zo aan de kant gezet.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 4 maart 2012 17:37]

Nee... maar het trager maken via updates is een patent van Microsoft zelf... ;)
De pot verwijt de ketel dat die zwart ziet, ik trek de vergelijking dan welliswaar naar een desktop pc.

Zet is sp3 op een windows xp desktop orgineel geleverd met sp2 en 1gb geheugen, dat wil je vandaag de dag echt niet meer gebruiken. Het verschil tussen sp2 en sp3 is echt goed merkbaar in de snelheid.
Nu praat je over 11 jaar geleden, enigszinds oneerlijk, niet? Windows 7 draait op dezelfde hardware als Windows Vista, en het komende Windows 8 zal zelfs lagere systeemvereisten hebben dan Win 7. Tevens hebben alle toestellen die WP7 draaiden, een update gekregen naar WP7.5, en allen zijn ze sneller geworden.
11 jaar geleden? Pas in 2009 is iedereen langzaam van XP (SP3) overgestapt op Windows 7.
Dat doet er helemaal niet toe. In 2001 is Win XP ingevoerd, in 2006 Win Vista, en met dezelfde hardware van toen kun je nu probleemloos Win 7 en straks Win 8 draaien. Wanneer de massas begon over te stappen is volledig irrelevant hier.
Nee, zo oneerlijk is dit niet. Het blijft een gevalletje van de pot verwijt de ketel. Ook bij Apple kun je het argument aanvoeren dat de hardware in de tussentijd met grote stappen vooruit is gegaan waardoor de optimalisatie van het OS voor oudere hardware dit niet kan bijbenen. Ik zi hetzelfde bij de ipod touch. Hier ging de performance ook enigzins achteruit van iOS3 naar iOS4. Een eventuele iOS5 ga ik al helemaal niet meer proberen. De behoefte iser ook niet daar het met de iOS4 update prima voldoet. Mocht er op een gegeven moment een iOS x update komen met nieuwe functies die ik echt niet kan missen dan overweeg ik de aankoop van een nieuwe ipod touch. Maar dit geldt net zo voor Windows. Ik heb een Windows 7 desktop die prima uit de voeten kan en alles doet wat ik nodig vind. Windows 8 laat ik dan ook aan me voorbij gaan. Mocht er in de toekomst een Windows x komen ....

Om terug te komen bij de kern. Microsoft is zoals vanouds weer met modder aan het gooien. Ze blijven met recht een bedrijf dat alles doet om maar aan de top te blijven.
Voor windows Vista moest je ook een nieuwe PC hebben. Zo gek is dat niet met nieuwe software. :')
Blijkbaar vindt je het wel erg gemakkelijk om enkel naar punten te verwijzen welke jouw beeldvorming ondersteunen.

Windows Vista is vijf jaar na Windows XP gereleased, dus het tijdsverschil is vele malen groter. Relatief kort daarop is met Windows 7 een nieuwe trend gestart waarin nieuwe besturingssystemen meer features toevoegen of bestaande features beter uitwerken samen met lagere systeembelasting en dus lagere vereisten. Windows 8 krijgt net als 7 lagere vereiste specificaties dan zijn voorganger.

Het is tegenwoordig helemaal niet zo gewoon om met een nieuwere versie van software, eerdere hardware dusdanig te belasten dat de ervaring er op achteruit gaat.

Ik heb zelf 3 jaar geleden een iPhone 3G gekocht, en met de nieuwe major iOS update toentertijd werd deze zo langzaam en onbetrouwbaar dat ik ben overgestapt naar een telefoon met lagere specs maar welke Symbian draaide. Welke recent de Belle update heeft mogen ontvangen en is sinds dien een stuk sneller geworden.
Gelukkig doet Microsoft dit zelf niet met OS-updates voor PC's.....
Dat is ten eerste een pc en geen mobiel systeem. Dus hoe relevant is dat? En mijn oc draait net zo goed als jaren geleden. Heb ook nog een netbook (underpeoered) en ook die draait goed. Dus...Mijn 3GS heb ik een jaar...
Ik moet mijn PC toch ook telkens upgraden om een nieuwe Windows te draaien :?
Behalve voor Windows ME.. daar kon geen hardware tegenop.
Volgens mij draaien Win7 en Win8 op dezelfde hardware als WinXP deed hoor... Een 1.6Ghz Atom met 1GB RAM is geen probleem in elk geval...
Ik heb windows xp gedraaid op een 500MHz pentium celeron en 64MB ram.

Op een iphone 5 zal wellicht een oudere iOS versie ook wel draaien.
Windows 7 kan draaien op Windows Vista hardware. Windows 8 kan op zijn beurd weer draaien op Windows 7 hardware en dus ook op Windows Vista hardware.
Dat hoeft helemaal niet. Het systeem welke ik nu gebruik is in 2004 gebouwd en is er qua performance niet op achteruit gegaan van WinXP -> Win7 (verschil van 9 jaar tussen de besturingssystemen).

Tevens zal dit ook niet het geval zijn van Win7 -> Win8 aangezien er wederom een lagere systeembelasting is behaald met meer toepassingen en meer mogelijkheden.
Je hoeft ook niet altijd het OS te upgraden. Een voorbeeld is Windows XP, het OS heeft het vele jaren goed volgehouden. Bij mobieltjes ligt het anders. Qua hardware is hier een enorme ontwikkeling. Waardoor de nieuwe versie van het OS betere hardware nodig heeft om echt lekker te kunnen draaien. Als ik een nieuw OS op mijn mobiel wil, verkoop ik mijn oude, die brengt meestal nog lekker veel geld op. Dat geld steek ik dan in de nieuwe.
Dat lijkt mij een bewuste keuze van jou. Als je een nieuw OS koopt, dan is het aan jou om te besluiten dat je er nieuwe hardware bij wilt aanschaffen.
Microsoft pusht dat nieuwe OS in ieder geval niet naar je huidge PC met het gevolg dat je wel nieuwe hardware moet kopen.
Dit was bij de 3G nog erger. Na elke update weer traag, daarna een update om iets van snelheid terug te brengen maar dat lukte nooit helemaal. Een volledig geupdate 3G (ergens 4.3 dacht ik) is ook behoorlijk traag, maar ja ook aardig wat (uitgeschakelde) features bijgekomen. Bij de 3GS vind ik iOS 5.0 nog lang zo traag nog niet.

Maar Microsoft heeft wel enigszins recht van spreken. WP7, wat al snel was, is alleen maar sneller geworden ondanks toevoegen van extra features.
benchmarks laten zien dat iOS5 sneller draait op de 3G dan iOS4, maar als je de gebruiker verteld dat het slomer is dan begint de gebruiker er ook over te klagen: placebo effect.
Ze hebben helemaal geen recht van spreken. Alleen omdat Windows7 zich nu normaal gedraagt tov van voorgangers als XP en Vista. Vergelijkbaar nu dus met Linux en Apple. Zij hebben de koppeling van hardware en software en de gedwongen hadware upgrades uitgevonden. Als ze de kans krijgen doen ze het zo weer maar de concurrentie dwingt ze zich beter te gedragen.
En hoelang denk je WP7 snel zal blijven?
In de afgelopen jaren heb ik al zo vaak blablabla van Microsoft gehoord, terwijl Apple juist degene was die de dingen waar maakte.

Zelfde als Windows 7 ... nog steeds rommelig en lelijk.
Geen visie geen toekomst.
als MS en Apple technische gebruiker ben ik het er helemaal mee eens met het nieuwsbericht! Je hoort en ziet en voelt altijd dat een 1 na laatste update of een nieuwe OS het systeem traag maakt/wordt. Het ligt aan de drivers die dan een functionaliteit opeens toevallig missen of dat drivers zoals bv voor mijn videokaart de gma950 niet ondersteund word omdat de 64bit functionaliteit er niet in zit.
reset em dan eens volledig en her-installeer!
Microsoft roept jaren lang al onzin zonder na te denken terwijl hun eigen desktop OS een ramp is (dat vind ik ook van Windows 7, de GUI voelt totaal niet natuurlijk aan).

Ik weet niet wat je bedoeld met technisch gebruiker .... maar mij zegt het echt compleet niks.

Zelfs mijn iPhone en iPad heeft geen enkel probleem en zelfs mijn iPod touch niet.

Daarbij is het mij opgevallen in de praktijk dat ontzettend veel mensen hun Apps niet afsluiten maar hooguit wegklikken. Het lijkt mij dan ook niet vreemd als men 20 Apps nog half open heeft staan dat het traag wordt.

Tevens vraag ik me af hoeveel er zijn die weten hoe men een fabrieksherstel uit moeten voeren of de handleidingen (die op de support pagina van Apple staan) doorlezen.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 5 maart 2012 21:09]

Apps worden automatisch (gedeeltelijk) uit het geheugen verwijderd als het systeem niet meer voldoende geheugen heeft.

Bron: http://www.macworld.com/a...tasking_really_works.html
Ja dat wist ik al lang maar het is wel degelijk waarneembaar in de prestatie/snelheid.
Tevens gaat je accu er sneller door leeg.

En in de praktijk is dit ook zeker verneembaar daarbij ga ik er niet vanuit dat elke App programmeur altijd even netjes programmeert.
1 2 3 ... 11

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True