Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Amerikaanse staten onderzoeken of Apple wet overtrad met trager maken iPhones

Amerikaanse staten zijn aan het onderzoeken of Apple in het verleden de wet heeft overtreden door iPhones met opzet trager te maken. De staten, onder leiding van Arizona, onderzoeken of die praktijk consumenten heeft misleid.

In elk geval procureurs-generaal uit Texas en Arizona doen mee, maar volgens Reuters is een meerderheid van de Amerikaanse staten betrokken bij het onderzoek. De staten willen weten of Apple wetten heeft overtreden die misleiding van consumenten tegengaan. Daarvoor hebben de staten informatie opgevraagd bij Apple.

Het onderzoek gaat over het trager maken van iPhones om te voorkomen dat ze uitvallen bij piekbelasting. Apple had dat stilletjes doorgevoerd, waardoor vooral gebruikers van oudere iPhones de snelheid van hun telefoon zagen teruglopen. Inmiddels is het trager maken een optie in de instellingen. Ook de federale overheid van de VS stelde al vragen over de kwestie. Apple heeft een rechtszaak over het trager maken van iPhones afgedaan met een schikking.

Apple en de procureurs-generaal hebben de informatie van Reuters niet bevestigd. Het persbureau zegt documenten van de zaak te hebben ingezien.

iPhone 6S en 6S Plus foto's

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Arnoud Wokke

Nieuwsredacteur

30-07-2020 • 16:15

170 Linkedin

Submitter: AnonymousWP

Reacties (170)

Wijzig sortering
Het is natuurlijk de vraag wat de intentie is van het langzamer maken van het toestel. Puur om de functionaliteiten te behouden of om het onaantrekkelijk te maken om bij de oude toestellen te blijven.
De waarheid zou vast ergens in het midden liggen, maar hoe dan ook niet netjes van Apple en terecht dat dit soort zaken worden onderzocht.
Overigens ben ik van mening dat dit ook bij android toestellen wordt toegepast. Inmiddels heb ik in de loop van tijd bij meerdere (oude) toestellen een custom of oudere android versie geïnstalleerd, waarbij het toestel weer als een zonnetje liep.

[Reactie gewijzigd door Wieriemaster op 30 juli 2020 16:43]

Als Apple graag zou willen dat mensen overstappen kunnen ze beter de oude toestellen niet meer ondersteunen bij een nieuwe IOS release (net als bij Android). Het feit dat ze dat juist niet doen geeft aan dat dat niet hun bedoeling is, en dat het inderdaad voor de user experience is gedaan. Ben het dan ook eens met ExNomenDei.
Als je stopt met ondersteuning schop je mensen die bewust een iPhone kopen voor de langere updates juist tegen het zere been. Beter maak je je toestel stiekem wat slechter, zonder dat het ze bewust op valt, maar het onbewuste gaat zich wel irriteren en spoort aan op vernieuwing...

Dus ja we kunnen speculeren tot we een ons wegen, mensen die fan zijn van Apple zullen er het goede achter zoeken en mensen die niks hebben met Apple zullen meer argwanend zijn. Top dus dat er een onderzoek naar komt :)

1 ding is een feit, ze hebben hier echt een steek laten vallen mbt communicatie, wat hun intentie ook was!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 juli 2020 16:48]

1 ding is een feit, ze hebben hier echt een steek laten vallen mbt communicatie, wat hun intentie ook was!
Bedoel je dat in de zin van "ze hebben expres steken laten vallen mbt de communicatie" of "ze hebben steken laten vallen en het maakt niet uit of het achterliggende idee goed of slecht was"? :P

Onderzoek is inderdaad altijd prima. In Frankrijk is er ook al onderzoek naar gedaan en daar hebben ze een tik op de vinger gekregen van 25 miljoen. Ja dat is een schijntje, maar in Frankrijk kwam men dus tot de conclusie dat het goede intenties waren. Die €25M is puur voor het niet communiceren. En terecht, een eerlijke boete en Apple had die wel verdiend - het was ook gewoon dom om alvast een alpha versie erin te rammen en pas achteraf te communiceren.
Ik betwijfel of ze dit expres gedaan hebben. Ik neem aan dat ze slim genoeg zijn dat mensen hier uiteindelijk toch wel achter komen, en Apple wil niet zijn vingers branden op die manier.

Net zo goed als de privacy beloftes die Apple maakt, velen zijn daar sceptisch over "want ze kunnen je prive data zonder jou weten alsnog doorverkopen", maar dat kan Apple gewoon niet flikken, zou ze te veel ellende opleveren en zetten ze hun goede naam op spel.

Ik gok op gewoon bagger communicatie, dat is iets wat meer bij Apple past, zijn ze namelijk niet altijd erg sterk in geweest.
Dit was geen toeval. The world's first trillion dollar company begaat geen blunders.

Apple ontdekte dat ze een batterijprobleem hadden (shutdowns van de 6S in het bijzonder) en een of andere slimmerik besloot dit probleem op te lossen op een dusdanige manier dat de inkomsten uit nieuwe toestellen zouden stijgen, terwijl Apple nog steeds plausible deniability kon volhouden indien ze gepakt zouden worden.
Juist niet, want dan heeft Apple geen USP meer tov Android, namelijk iPhones die ver achterlopen met software versies en een zwaar gefragmenteerd landschap met tientallen verschillende iOS versies. De lange ondersteuningsduur is ook juist waarom mensen Apple kopen ipv. Android.

Als je dan mensen kunt overwegen een nieuw toestel te kopen door het oude toestel trager te maken hoef je daar iig niet aan te toornen. Het één heeft dus vrijwel niets met het ander te maken, het is niet zo dat Apple mensen bewust motiveert om hun oude toestel zo lang mogelijk te gebruiken, integendeel zelfs.
De lange ondersteuningsduur is ook juist waarom mensen Apple kopen ipv. Android
Ik denk als ik willekeurig aan 500 mensen zou vragen waarom ze een "Apple" ik neem aan dat je een iphone bedoeld?
Kiezen in plaats van een toestel dat ios draait.
Dat er niet één dit antwoord zou geven.
Maar misschien heb ik het mis?

De meeste vinden het waarschijnlijk mooi staan bij hun schoenen of proberen indruk te maken op hun vrienden.
Ik heb een hele simpele reden waarom ik Apple gebruik. Het werk gewoon. Het doet wat je er van verwacht, en ik vind voornamelijk het OS prettig. Ik heb in het verleden vaak van Android naar iOS en weer terug geswitched, maar nu ben ik vanaf de iPhone 4s bij Apple gebleven.
Als Apple graag zou willen dat mensen overstappen kunnen ze beter de oude toestellen niet meer ondersteunen bij een nieuwe IOS release (net als bij Android).
Maar op deze manier is het win-win voor Apple ;)
Ze krijgen goede PR, want "Apple ondersteunt ook oudere modellen", etc.
Maar als dat betekent dat die oudere modellen als stroop werken en mensen genoodzaakt zijn om alsnog een nieuwer model te kopen hadden ze het eigenlijk die ondersteuning net zo goed niet kunnen doen. Maar voor de PR is het prachtig.
Voor de userexperience kan je het ook een optie maken voor de gebruiker. Dat dit onopgemerkt gebeurde is niet netjes. Even een melding dat wanneer je merkt dat je device minder stabiel is dat je de prestaties met een schuifje terug kunt schroeven voor stabiliteit is toch niet onmogelijk lijkt me.
Voor de user experience niet. Een klant gaat nooit zeggen ok maak het maar wat trager als het maar werkt. In dat opzicht gaat iedereen full Jeremy Clarkson: “MOOAAARR POWAAAAAHHHH”, “SPEEEEEDDD”.
Ja, maar dan zou men voor een goedkope batterijvervanging gaan in plaats van een duur nieuw toestel...
Nee, want men zegt altijd, dat men nog zoveel geld kan krijgen voor een oude Apple.
Als de ondersteuning, voor oude toestellen, weg zou vallen, dan zou dat verhaal niet meer opgaan.
Ik ben echt een Apple fan (iPhone, iPad) maar weet zeker dat ze het expres hebben gedaan.
Als ik het mij goed herriner was het namelijk iOS 12 waar die bescherm (lees vertraag) modus in zat en juist die iOS versie werd aangekondigd als ook oude apparaten worden ondersteund. Sinds dat die modes niet meer standaard aan staat zijn mijn oude devices (waaronder een iPhone 7 Plus die ik al had vervangen) weer prima te gebruiken. Apple is mij niet kwijt als klant, maar elke 2 jaar een nieuwe telefoon gaat niet meer gebeuren ;)
Grappig. Ik had hetzelfde toestel en na een battery swap was die nog steeds net zo traag. En ik had nog wel een batteryhealth van 82%. Heb het toestel ook nooit meer op full speed gehad. Ook niet na factory resets.
Wel opvallend dat dit schijnbaar alleen nodig is bij Apple hardware.

Het lijkt er sterk op dat er een design fout in de Apple CPU zit waardoor deze af en toe te hoge piekspanningen vraagt. Dat verklaart dan ook dat andere merken hier geen last van hebben.

Apple heeft een smerig spel gespeeld en is hiervoor ook al in veel landen gestraft onder in de VS met een schikkingsvoorstel van zo'n 1 miljard dollar.

DIT onderzoek gaat echter veel verder en richt zich er of Apple niet structureel iphones expres trager maakt in het kader van 'planned obsolesence'.

Apple's historie kennende zou het mij niet verbazen. Apple heeft een historie van liegen en misinformatie.

[Reactie gewijzigd door WurstKees op 30 juli 2020 16:35]

Zelf letterlijk nog nooit dat probleem gehad in 10 jaar tijd ongeveer, ik denk als je voor een probleem wat smartphones betreft zoekt je altijd wel veel hits zal krijgen omdat er zoveel smartphone gebruikers zijn.
Ja maar dat is ‘t zelfde met de iPhone, wat ook een smartphone is... ;) Ik heb zelf nooit te maken gehad met dit specifieke accuprobleem op een iPhone, maar dat betekent niet dat het er niet is natuurlijk. En dat bedoel ik dus: elk merk heeft er last van, het is echt niet enkel Apple. Batterijen slijten nu eenmaal en soms heb je slechte batches, dat is de techniek nu eenmaal - andere fabrikanten hebben echt geen magische batterijen... Dat wil alleen niet zeggen dat iedereen er last van heeft. Overall zal het bij alle merken gemiddeld vast een relatief klein percentage klanten zijn dat er echt last van heeft/krijgt vóór einde gemiddelde levensduur. Alleen bij Apple werd het uitvergroot omdat ze er als enige iets tegen aan ‘t doen waren en daarnaast, en dat was heel dom om meerdere redenen, niet goed communiceerde. (Plus krijgen iPhone’s er miss vaker last van omdat die vaak langer gebruikt worden dan concurrerende smartphones dankzij de updates? Dunno.)

Wel heb ik het meegemaakt op een HTC en Samsung toestel. En nu ik eraan denk op een Maxon MN-1. :+ Rampzalig toestel was dat qua accu, die is 5x vervangen in twee jaar tijd en toen zeiden ze dat de garantie voorbij was. :’)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 30 juli 2020 18:27]

Het verbaast me een beetje dat speciaal dit zoveel aandacht krijgt. Allerlei apparaten worden al jaren kunstmatig op een laag pitje gezet – ook van Apple – al is het meestal eerder om oververhitting te voorkomen van GPU’s en CPU’s in laptops.

In de handleiding van een Macbook Pro staat daar ook niets over. En er zal ook heus wel eens een firmware update gedaan zijn waarbij de prestaties iets teruggeschroefd zijn, ten gunste van andere factoren.
Dat is een goed punt. Misschien omdat mensen het daar gewend zijn? Zulke updates zijn er zeker geweest, denk ook aan opties om HT uit te zetten.

Toch denk ik dat het verschil hem erin zit dat het bij de laptop vanaf dag een is. Bij iPhone’s had je bij wijze van spreken een jaar lang nergens last van en opeens werd je toestel zonder verklaring een stuk langzamer. Er was weliswaar een goede reden voor, net als throttle tegen overhitting, maar die was door Apple nog niet gecommuniceerd. En daar wringt denk ik de schoen en maakt het verschil tussen ‘t laptop voorbeeld. :) Zoals ‘t nu in iOS zit kraait er ook geen haan meer naar.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 30 juli 2020 20:59]

Ik snap het ook niet zo goed. Iedere CPU heeft dit soort dingen ingebouwd. Throttling heet dat dan. Gewoon zodat ie niet uitvalt door te hoge temperaturen. Wordt door fabrikanten ook niet over gecommuniceerd.
Maar daar gaat het toch helemaal niet om, het gaat erom dat ze het niet hebben gecommuniceerd aan hun klanten.
Lees de hele thread anders even en geef geen reacties waar je vervolgens geen antwoord op wil. :/
Jouw eerste reactie in deze thread ging er gelijk over hoe het juist goed is dat Apple dit heeft gedaan en dat andere fabrikanten het ook zouden moeten doen, geen woord in je reactie gaat over het artikel, waarin het gaat om het feit dat Apple het niet heeft gecommuniceerd naar hun klanten.

Snap je nu misschien wat ik bedoel? Dat fanboy gedrag heeft gewoon niemand wat aan.
Jammer dat je eindigt met de opmerking over fanboy gedrag. Daarnaast leest jouw reactie ook niet heel objectief.

Het is toch ook goed dat Apple er wat aan heeft gedaan? Dat staat los van de communicatie. Ik had er namelijk wel last van en het was dus een prettige oplossing.

Het is natuurlijk bijzonder dat Apple hier wordt onderzocht op ‘planned obsolesence'. waarbij ze een software ondersteuning van 4 jaar of langer bieden terwijl het geen probleem is als
Fabrikanten na 2 jaar gewoon volledig met de ondersteuning stoppen. Beetje meten met twee maten lijkt mij. Want dan kun je dat ook zien als ‘planned obsolesence'. Er worden vast smerige spelletjes gespeeld... maar (onder)zoek dan echt iets smerigs en niet een communicatiefout over een oplossing voor een daadwerkelijk bestaand probleem.
Heb je ook de post gelezen waar ik op reageerde? :+ Die begon over andere fabrikanten, en ik reageerde daar simpelweg op. Kan je mij wel boos aankijken, maar als dat je niet aanstaat dan moet je dus tegen WurstKees klagen en niet tegen mij. Daarnaast ging je er zelf over verder, dus in de spiegel kijken mag ook nog. :)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 30 juli 2020 20:46]

De Nexus 6P had een levensgroot probleem met de batterij. Google daar maar eens op.
Bij Android toestellen is het incidenteel. Er zijn altijd van alles wat er gebeurt wel voorbeelden te vinden zeker als je ziet dat er honderden miljoenen smartphones per jaar worden verkocht.

Bij Appel was het structureel, soms al bij toestellen die nog maar 1,5 jaar oud waren. Je kunt dan toch niet spreken van versleten batterijen. Als toestellen van 1,5 jaar oud ook gethrottled worden kun je niet blijven volhouden dat het aan een versleten batterij ligt.

Er is nog nooit een rechtzaak tegen een Android fabrikant aangespannen omdat ze aan planned obsolesence zouden doen. Bij Apple wel. Tientallen law suits wereld wijd vanwege deze vermeende praktijken. Niet voor niets wordt nu alleen Apple onderzocht door deze Staten.

Ik blijf er bij dat het een ontwerp blunder is in hun CPU die er voor zorgt dat de batterij het bij piekbelastingen niet trekt.

Het is een issue dat alleen bij Apple speelt en daarom wordt ook alleen Apple onderzocht.
Speel al jaren dezelfde spelletjes op mijn android toestellen. Ooit liepen deze als een tierelier op mijn galaxy note 1 de spelletjes zijn grafisch niet beter geworden in de jaren maar niet meer vooruit te branden op deze toestellen "pas even gecheckt" maybe dat de engine echt veel slechter is geworden na al de updates maar als ik in real racing 3 een achteruitgang zie van +/- 80% in dezelfde laps heb ik een vermoeden dat dit met opzet is.
paranoia maybe heb zelf nog nooit een iphone gehad. Ben nog steeds blij met mijn note10+ behalve dat achterlijke gat in het scherm.
Achterlijke gat? Er is voorlopig geen betere oplossing voor een flagship. Wellicht de S21met een underscreen camera.
Bronnen? Over die meerdere “law suits” (gewoon rechtszaken in NL), en over die accu’s die verrot gingen na anderhalf jaar? Of roep je maar wat?
Ik roep nooit zomaar wat.
Meerder lawsuits. In de VS waren er 60 class-action lawsuits tegen Apple's planned obsolsence.
https://www.techrepublic....other-lawsuit-claims-yes/

In Frankrijk zijn ze veroordeel voor het plegen van een misdrijf wegens 'planned obsolesence'
In Zuid-Korea loopt een rechtszaak tegen Apple wegens 'planned obsolesence'.
https://money.cnn.com/201...attery-lawsuit/index.html

Tevreden?
Ik vind class action lawsuits nav dit nieuws wel iets anders dan een groot onderzoek met een rechtszaak daar achteraan van 1 of meerdere landen. Iedereen kan zich aansluiten bij deze class action lawsuits, en veel mensen doen het gewoon omdat het kan en gratis is.
In de VS waren er 60 afzonderlijke class action law suits die later besloten er gezamenlijk 1 van te maken.
Dat veranderd het punt over een class action lawsuit echter niet. Iedereen kan dit kosteloos doen, en de advocaten pakken het grootste gedeelte van het geld als ze slagen.

Ik beweer echt niet dat Apple geen fouten heeft gemaakt hoor, maar zo erg als jij het schetst, (waar je overduidelijk een hardcore Samsung fanboy bent aan je post history en je berichten onder dit artikel te zien) Is het absoluut niet.

En nog even voor de duidelijkheid; In oktober 2018 heeft je geliefde Samsung een boete gekregen voor planned obsolescence van de Samsung note 4. Dus je eerdere uitspraak klopt al niet, dat er bij Android nooit rechtszaken zijn over planned obsolesence.

[Reactie gewijzigd door Lagonas op 30 juli 2020 23:19]

Bij Android toestellen is het incidenteel ... Bij Appel was het structureel
U heeft de cijfers om te vergelijken? :) Graag delen.
soms al bij toestellen die nog maar 1,5 jaar oud waren. Je kunt dan toch niet spreken van versleten batterijen. Als toestellen van 1,5 jaar oud ook gethrottled worden kun je niet blijven volhouden dat het aan een versleten batterij ligt.
Waarom niet...? Het kan zelfs wel sneller dan 1.5 jaar hoor. Het ligt er helemaal aan hoe je het toestel gebruikt, hoe je omgaat met opladen en wat de temperatuur is. (Daarom hoorde je meestal dat dit probleem optrad bij mensen die met een versleten accu in de vrieskou liepen.)
Het ligt ook een beetje aan hoe er met het toestel wordt omgegaan, je kan een accu hebben die na 4 jaar nog steeds ruim boven de 80% capaciteit zit en je kan hem dusdanig gebruiken dat ie met een jaar al 700+ cycles heeft en onder de 80% duikt - om maar iets te noemen. De tijdsduur zegt helemaal niets.

Het ligt wel degelijk aan een versleten accu, als dat niet zo zou zijn dan zou batterijvervanging ook totaal geen oplossing bieden.
Er is nog nooit een rechtzaak tegen een Android fabrikant aangespannen omdat ze aan planned obsolesence zouden doen. Bij Apple wel. Tientallen law suits wereld wijd vanwege deze vermeende praktijken. Niet voor niets wordt nu alleen Apple onderzocht door deze Staten.
Ik geloof dat u, voordat u uitspraken doet, toch eens op onderzoek moet uitgaan.
Hier heeft u alvast één voorbeeld: https://www.consumeraffai...rough-updates-102518.html
Niet voor niets wordt nu alleen Apple onderzocht door deze Staten.
Dat is wel voor iets, dat is omdat Apple de enige was die zo aardig was om te proberen het probleem met versleten accu's op te lossen. :+ Andere fabrikanten doen helemaal niets aan dit probleem. Waarvoor Apple nu onderzocht worden is het slecht communiceren. Daarvoor is in Frankrijk bijvoorbeeld ook al een onderzoek geweest, en daar kwam uit dat Apple geen kwade bedoelingen had en kreeg een hele kleine boete vanwege de slechte communicatie. Ze zijn NIET veroordeeld voor planned obsolence, maar vanwege het gebrek aan communicatie. (Plus zal het misschien nog meegespeeld hebben dat Apple er alles aan gedaan heeft om de situatie te corrigeren; refunds, gratis accu's, sterk gereduceerde tarieven, klanten actief benaderen/advertenties, uitgebreide excuses en goed onderbouwde uitleg hoe het heeft kunnen gebeuren, etc.)

Als Apple dit had geïmplementeerd met de juiste communicatie (bijvoorbeeld de mooie manier waarop het nu in iOS is geïmplementeerd (en zoals altijd uiteindelijk de bedoeling was)), dan was er niets aan 't handje geweest. Had Apple het helemaal niet geïmplementeerd, dan was er ook niets aan de hand geweest - accu's slijten immers. 100% is daadwerkelijk het enige probleem de communicatie, en dat zie je terug bij uitspraken in alle landen waar dit al is onderzocht (ik verwijs nogmaals als voorbeeld naar Frankrijk.). Ik durf best te stellen dat dit in het onderzoek in de VS waarschijnlijk ook de uitkomst gaat zijn. :)
Ik blijf er bij dat het een ontwerp blunder is in hun CPU die er voor zorgt dat de batterij het bij piekbelastingen niet trekt.
Hoe dan? Dat is de zaken omdraaien. De CPU vreet bij piek vandaag en volgende jaar precies hetzelfde. Het is de accu die niet meer voldoende spanning kan leveren door slijtage. Het is niet zo dat de CPU opeens veel meer vraagt van de accu, het is de accu die het niet meer aankan op een gegeven moment. Daarom lost a.) niet meer zoveel spanning vragen (throttle) OF b.) de accu vervangen ook altijd de oplossing. Je zou hoogstens kunnen stellen dat misschien de accu onder-bemeten was waardoor bij slijtage sneller dan normaal problemen optreden bij piekspanning (eg: normaal pas bij 70% restcapaciteit maar nu al bij 79%, ik noem maar wat); maar daar houdt het wel op en ook dat is speculatie. Maar het probleem is hoe dan ook niet de CPU.
Het is een issue dat alleen bij Apple speelt en daarom wordt ook alleen Apple onderzocht.
Ik heb u net een hele rits voorbeelden gegeven waaruit blijkt dat accu slijtage en het gevolg daarvan bij alle merken smartphone voorkomt. Als u die feiten wilt negeren en blijft volhouden dat het enkel een Apple probleem is, dan heeft het denk ik verder heel weinig nut om verder met u in discussie te gaan.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 30 juli 2020 18:55]

Enorm verhaal dat kan worden samengevat als dat ik uit mijn nek lul en als ik het nu nog niet met je eens ben dat je de discussie dan sluit. Bizarre manier van debatteren!

Even bizar is het fanatisme waarmee je Apple verdedigt alsof ze het beste voor hebben met haar gebruikers. Dit riekt sterk naar sektarisch gedrag. Apple geeft geen reet om jou. De enige die belangrijk zijn bij Apple (Tim Cook) zijn de aandeelhouders.

Ik heb geen lang verhaal nodig om punt te maken omdat het heel simpel is.

Wat Apple doet valt gewoon onder 'planned obsolesence' en daar zijn ze al voor veroordeeld onder andere in Frankrijk (27 miljoen boete) waar dit een misdrijf is. In de VS ligt en schikking voor dit wangedrag van zo'n half miljard dollar.

Apple Facing Huge Fines in French Probe Over Planned Obsolescence in iPhones
https://nymag.com/intelli...planned-obsolescence.html

In totaal zijn er in de VS 60 class action law suits tegen Apple aangespannen die later gecombineerd zijn tot 1 gezamenlijke
https://www.techrepublic....other-lawsuit-claims-yes/

Hoe verklaar je dat een Apple met een realatief zeer beperkt marktaandeel wel wordt aangeklaagd voor Planned Obsolesence en een Android dat 7 x meer smartphones in de markt zet nog niet 1 keer. Kan maar 1 reden hebben en dat is omdat Android fabrikanten zich hier schuldig aan maken. Er is ook geen enkel bewijs voor dat dat structureel gebeurt.

Waar heb je het dan over?

[Reactie gewijzigd door WurstKees op 30 juli 2020 21:16]

Ik zal u nog één keer van een antwoord voorzien in een laatste poging u te helpen het te begrijpen.
Enorm verhaal dat kan worden samengevat als dat ik uit mijn nek lul
Ik wou het zelf niet zeggen, maar nu ik u het hoor zeggen kan ik zeggen dat ik het wel eens ben met die lezing. Het onzinnige gebrabbel over fanatisme laat ik even links liggen als u het niet erg vindt. Voorts:
Wat Apple doet valt gewoon onder 'planned obsolesence' en daar zijn ze al voor veroordeeld onder andere in Frankrijk (27 miljoen boete) waar dit een misdrijf is.
Aha, u reageert heel boos op mijn reactie, maar u heeft die kennelijk niet eens gelezen. :+ Dat Frankrijk verhaal heb ik zelf namelijk ook aangehaald. Daarnaast haalt u een bron aan:
Apple Facing Huge Fines in French Probe Over Planned Obsolescence in iPhones
https://nymag.com/intelli...planned-obsolescence.html
Die heeft u kennelijk ook niet gelezen op de titel na en die titel heeft u vervolgens niet goed begrepen. "Faces lawsuit over planned obsolence" betekent dat er VERMEEND sprake van is, dan wel een vermoeden bestaat dat dit het geval kan zijn en dat Apple dus een rechtszaak staat te wachten. Dat zegt nog helemaal niets over een eventuele schuld, enkel dat de zaak (mogelijk) aanhangig is gemaakt. Echter is 2 jaar later de uitspraak gekomen (zie ook https://www.theverge.com/...own-batteries-french-fine) en ik kan u als volgt mededelen: Neen, Apple is in Frankrijk niet veroordeeld voor planned obsolence, maar voor "misleading commercial practice by omission.".

Dat wil zeggen: Apple is dus enkel schuldig bevonden aan slechte communicatie, zoals ik reeds aan u heb geprobeerd uit te leggen. Overigens ging het om een bedrag van €25 miljoen, maar dat terzijde. Maar goed, de bronnen leest u kennelijk niet en waarschijnlijk gaat u mij weer beschuldigen van "fanatisme" vanwege het vermelden en onderbouwen van feiten. :+
In totaal zijn er in de VS 60 class action law suits tegen Apple aangespannen die later gecombineerd zijn tot 1 gezamenlijke
https://www.techrepublic....other-lawsuit-claims-yes/
Lekker boeiend. :+ Het is de VS, class-action suits is daar aan de orde van de dag en het is nogal logisch dat er meerdere gestart worden door verschillende advocaten kantoortjes, de rechtbanken noch Apple zin hebben in 60x dezelfde zaak; dus natuurlijk wordt dat er één.
Hoe verklaar je dat een Apple met een realatief zeer beperkt marktaandeel wel wordt aangeklaagd voor Planned Obsolesence en een Android dat 7 x meer smartphones in de markt zet nog niet 1 keer.
Ik heb u reeds verteld én aangetoond dat Android fabrikanten ook rechts en links aangeklaagd worden, dan wel, in tegenstelling tot Apple, er tenminste één (Samsung) ook daadwerkelijk reeds veroordeeld is/zijn voor daadwerkelijke planned obsolence. Maar dat negeert u fijntjes om vervolgens weer deze onzin te herhalen.

Trouwens, ik noemde Samsung als voorbeeld voor een veroordeling voor planned obsolence. Maar als u op Google even intikt "Samsung mobile class action", dan krijgt u tig resultaten voor class-action zaken tegen Samsung. Zoek ook eens op "Huawei 6P class-action". Maar hee... Blijf vooral volhouden dat er geen class-action lawsuits worden aangespannen tegen Android fabrikanten. :+


Afijn, het zal allemaal wel. Ik denk dat ik m'n tijd enorm aan het verspillen ben. U weigert mijn posts te lezen, u weigert de bronnen te lezen, u blijft maar dingen roepen die simpelweg absoluut niet waar zijn of die u verkeerd begrepen heeft; het schiet gewoon niet op. Ik heb mijn best gedaan, ik stel voor dat u dat voor de verandering ook een keer doet.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 31 juli 2020 04:49]

Het is op Tweakers niet mogelijk om reacties op eigen reacties te modereren... Dus u moet mij niet boos aankijken.
Ja, dat heeft die nu al bij 3 verschillende reacties gedaan. Als het te moeilijk wordt dan krijg je die reactie.
Bij Android toestellen gebeurd het voortdurend, bij elke fabrikant. Enige verschil is dat Android toestellen na 2 jaar toch al compleet afgeschreven en unsupported zijn en vervangen worden, dus daar valt het minder op.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 30 juli 2020 19:57]

Wat een enorme bullshit reactie. Android flagships gaan minstens net zo lang mee en zelfs langer omdat die na 3 jaar niet traag worden door veel te zware OS updates waar de CPU/GPU, geheugen en batterij niet op berekend zijn.

Er is in tegenstelling bij Apple geen enkel bewijs dat Android fabrikanten structureel hun smartphone throttlen.

Iphones worden met al die updates expres door Apple trager gemaakt. Android fabrikanten doen dat niet. Die updaten 3 jaar en stoppen dan om te voorkomen dat het OS te zwaar wordt met alle toevoegingen van de afgelopen 3 jaar. Apple niet, die gaat bewust door zodat de iphones trager worden. En de Apple fans hebben niet eens in de gaten dat ze genaaid worden en zijn Apple zelfs dankbaar voor de lange updates.

[Reactie gewijzigd door WurstKees op 30 juli 2020 21:17]

Groot gelijk. Voor de gewone mens zijn updates eerder een last dan een voordeel.

Updates veranderen zonder toestemming elementen die voorheen perfect werkten, vereisen een restart, maken het toestel trager, en vallen je lastig indien je de update wil weigeren. Ik denk niet dat er iemand op deze planeet rondloopt die graag een Windows update ziet verschijnen op zijn laptop.

Dus ja, een iPhone forceert vroeg of laat de keuze tussen een irritante waarschuwing of een irreversibele installatie van een nieuwe versie die je wellicht niet wil en die je telefoon veel trager maakt.
Samsung geeft 3 jaar OS updates en soms nog iets langer en dat is meer dan genoeg.

..tig links aandragen dat Android er een veel groter BENDE (???) van maken komt erg geforceerd en hebben vooral een grote bash factor.

Android is inmiddels stabieler dan IOS en volgens deskundigen zelfs veiliger.

Tijden veranderen. Apple staat al jaaaaren in de volgstand.
Samsung is 2 Androidupdates ;). OnePlus is wel 3 jaar. Samsung is wel 4 jaar aan beveiligingsupdates.
Volgens welke deskundigen? Ik zie jou anders ook enkel bashen en met argumenten komen wat naar mijn ervaring helemaal niet klopt. Als je op dit moment een iPhone 5s update naar de nieuwste versie die compatible is (3 weken geleden nog gedaan) dan werkt die uitstekend. Een iPhone 7 naar de nieuwste versie die uit is werkt uitstekend.
Ten eerste was ik dat niet, en ten tweede komt dat misschien door je manier van communiceren. Je staat in het standje alles van Apple is kut, en alles van Samsung / Android is geweldig. Daar is niet echt mee te debatteren.
Het kan ook in het midden liggen, als in dat er gewoon nul optimalisatie voor oude modellen plaatsvindt bij updates en nieuwe features. Terwijl je dat wel van ze zou mogen verwachten en dat wel redelijk en billijk is en verwacht kan worden van een fabrikant.

Het écht opzettelijk trager maken lijkt me stug, als dat ooit uit zou komen (bijv. emails werknemers oid) dan heeft Apple een extreem groot probleem namelijk ook.
Apple heeft geen smerig spel gespeeld, ze hebben gewoon slecht gecommuniceerd en niet gerealiseerd wat de impact is. Heel dom en naïef. Het doel was om de smartphone met een oude slechte batterij stabiel te laten draaien, het is niet zo dat de smartphone in het geheel trager was geworden.
Opzettelijk trager maken om mensen te forceren een nieuw toestel te kopen is wat vergezocht, helemaal gezien apple op andere vlakken juist de levensduur aan het verbeteren is. Ook zou een dergelijke strategie tegen zich keren. Met apparaten slechter maken beweeg je gebruikers echt niet naar een nieuw toestel, maar drijf je ze sneller weg.
Ik vindt het gewoon oerstom van Apple en had men gewoon moeten melden op het apparaat. Gebruiker kan dan kiezen om de batterij te vervangen, het zo met de rem erop te laten, of een nieuwe te kopen.

Weet je zeker dat anderen er geen last van hebben? Een batterij wordt slechter dat is een feit, wat ook een feit is dat het slechter piek belasting kan leveren. Een slechte batterij veroorzaakt instabiele apparaten, dit is nou niet iets nieuws en zie je niet alleen bij smartphones terug.

Ik ben wel benieuwd naar welke history van liegen en misinformatie, volgens mij valt dat nog wel mee. Ik ken nog wel een paar groten, waarbij Apple een compleet watje is.
Ik heb nog nooit ervaren dat een apparaat instabiel wordt als gevolg van een slechte accu (zowel privé als op het werk). Het enige wat wel gebeurd is dat het apparaat minder lang werkt op een ogenschijnlijk volle lading. Wanneer een accu helemaal kapot is werkt het apparaat überhaupt niet meer op accuspanning.
Iphones stonden erom bekend. Ik heb sinds de iPhone 6 geen ander merk meer (nu iphone 7 plus / 3 jaar in gebruik). Wanneer de batterij 'oud' raakt kan deze de piekspanning niet meer opvangen. Als je een applicatie start dan initieel trekt de CPU kortweg veel stroom. Een batterij die oud / zwak is trekt dat niet en je toestel chrashed. De update zorgde ervoor dat dat niet (meer) gebeurde, maar als counter werd het toestel daardoor iets langzamer. Vindt ik helemaal niet erg eerlijk gezegd. Het voorkomt dat het reboot. En daar gaat het om.
De issue is dat Apple doelbewust geen melding toont in de zin van "uw toestel wordt vertraagd omdat de batterij versleten is, gelieve deze te laten vervangen in een Apple Store".

1. De gebruiker zou zich realiseren dat zijn dure telefoon een aardappel van een batterij bevat;
2. De gebruiker zou Apple's goedkope batterijvervangingsdienst gebruiken (en vervolgens juist nog langer met de telefoon doen).

Dus laat Apple deze melding achterwege, waardoor de gebruiker merkt dat zijn telefoon traag is geworden, geen idee heeft dat het door de batterij komt, en ...dus maar een nieuwe koopt, en da's weer een fikse som in de zakken van Apple.
Ik heb nog nooit ervaren dat een apparaat instabiel wordt als gevolg van een slechte accu (zowel privé als op het werk).
Nou, ik wel. Een digitale multimeter kan onzinnige waardes laten zien als de spanning van de (al dan niet oplaadbare) batterij te laag is, maar nog hoog genoeg om nog beeld te geven.
ik dus wel, destijds bij mijn Galaxy Note 4.

Als de batterij indicator vol aangaf was dan meestal geen probleem, maar zodra deze <40% was en ik startte het toestel op zonder hem aan de laadkabel te hangen dan viel hij tijdens het opstarten uit. Of direct na het opstarten een zware app opstarten zorgde ook voor uitval. Had ik de laadkabel aangesloten, dan geen enkel probleem.

Collega met zijn werktelefoon, toevallig ook een Note 4 idem.
Lijkt ook deels software te zijn. Mijn tab S2 had een hele tijd dat zodra die onder de 30% kwam, in een bootloop terecht kwam. Met laadkabel was het nog enigszins te gebruiken, maar het toestel heeft 2 updates nodig gehad om het te verhelpen (kon ook nauweljjks laden door het steeds opnieuw opstarten). Nu doet die hetzelfde maar dan bij 15%, dat is al beter iig. Batterij is wel op na ruim 3.5 jaar, daar niet van 😂.
Zo kan je wel vandalen uit je duim zuigen en iets de wereld in sturen. Gezien de levensduur van de batterijen in een iPone lijkt de kwaliteit normaal. En het is nou niet iets wat zich voordeed op een telefoon van een jaar of zoiets dergelijks
Elk device krijgt op een gegeven moment een slechtere accu wat problemen kan geven. En dan kan je 2 dingen doen, gewoon de problemen aanvaarden of een aanpassing doen.
Is zo jammer om te zien dat mensen reageren op deze manier, door dingen te zeggen '' ja maar hebben andere er geen last van''. Daar gaat het toch helemaal niet om in dit bericht, ze hebben ook niet slecht gecommuniceerd in dit geval, ze hebben niet gecommuniceerd in dit geval, dat is ook een groot verschil.
Mensen moeten is stoppen met een merk verdedigen omdat ze zelf een product van dat merk hebben, daar heeft niemand wat aan.
Het is dom en naïef om te denken dat Apple dom en naïef is.
Welke tests? Het fenomeen doet zich voor bij een bepaalde capaciteit van een batterij, levensduur staat er compleet los van.
Welke tests? Wat denk je van tests voorafgaande aan het op de markt brengen van een nieuwe smartphone?
Ah die test, dus je weet zeker dat men het daar in gevonden heeft, inside informatie? kan het ook zijn dat men stabiliteit issues zag in de loop van de tijd bij een bepaald percentage van de origineel capaciteit en piekbelasting, en dat men heeft besloten throtteling te implementeren om de stabiliteit te kunnen garanderen? (dit kwam namelijk later met een iOS update)


houd het toch lekker neutraal zoals: ..men heeft schijnbaar noodzaak gezien om dit te implementeren, wat niet eens een gek idee is, niet communiceren was een fout.

Maar deze functie zit tegenwoordig in alle iPhones dus ook de nieuwe, volgens jou is het ontwerp dus nog steeds verkeerd en bestaat het niet dat een batterij gewoon minder kan leveren na een x periode. ik neem aan dat ik niet iets wereldschokkends vertel.
Heb je wel eens een auto gehad met een " mindere" accu...dan weet je wat er onder piek belasting gebeurt. die bak gaat enorm onvoorspelbaar doen. net zoals bij heel veel apparatuur zo is. (en ja ook andere smartphones) Dus het idee van Apple is bepaald niet verkeerd.

Schijnbaar heeft Apple dit nodig gevonden, wat van reden dan ook. is helemaal geen probleem elk product is weer anders. wat men had moeten doen is duidelijk communiceren naar de gebruiker. (meende dat het el ergens in een release note stond, welke de helft van de wereld niet leest)
Ik ben het daar absoluut niet mee eens. Laten we hierbij houden. Ieder zijn eigen mening.
Het is natuurlijk de vraag wat de intentie is van het langzamer maken van het toestel. Puur om de functionaliteiten te behouden of om het onaantrekkelijk te maken om bij de oude toestellen te blijven.
De waarheid zou vast ergens in het midden liggen, maar hoe dan ook niet netjes van Apple en terecht dat dit soort zaken worden onderzocht.
Eigenlijk vind ik dat er een grotere vraag achter zit: "Wie is er de baas op jouw toestel?" en "Hoe gaan we om met verantwoordelijkheid?"

De simpele antwoorden zijn natuurlijk dat je zelf de baas bent en zelf hebt geaccepteerd dat er patches geinstalleerd worden die het systeem kunnen veranderen, maar de werkelijkheid is complexer. Je kan niet zonder patches, maar het is ook niet mogelijk om individuele patches te kiezen. Los van het feit dat vrijwel niemand de tijd of de kennis heeft om iedere individuele patch te gaan beoordelen.
Realistisch gezien is er nu dus geen andere oplossing dan dat de leverancier zorgt voor patches en dat gebruikers die integraal accepteren.

Misschien is er een soort uitbreiding nodig op de wetten die zorgen voor garantie en het recht op support, namelijk het recht dat alle features op je toestel ook X jaar blijven werken. In prakijkt lijkt het me alleen erg lastig om objectief vast te stellen wat die features dan zijn en wat bugs zijn die verholpen mogen of moeten worden.
Waarom zou de waarheid in het midden liggen? Gezien de aanklacht lijkt het me aannemelijk om te veronderstellen dat het opzet was om zo meer toestellen te verkopen. Dat een custom rom sneller is op een Android telefoon is logisch omdat een verse start, een reset, altijd voor snelheidswinst zorgt. Daarnaast zijn deze roms vaak wat uitgekleed waardoor ze sneller zijn. Bloatwear van de fabrikant is er bijna altijd uitgehaald.
Volgens mij ging het er meer om dat ze dit niet eerlijk hebben verteld aan hun klanten, het feit dat ze het deden om functionaliteiten te behouden staat er volgens mij los van, als ze het gewoon hadden verteld aan hun klanten waren misschien niet alle klanten er het mee eens geweest, maar ze wisten in ieder geval waar ze aan toe waren.
Daar is een bekend iets over: Planned obsolescence ook wel bekend als geplande veroudering. Google staat er vol mee, techgiganten doen mee.
Zelf zie ik een betere oplossing voor dit geneuzel:

Weg met de speedrating zoals die nu is, en gewoon op de verpakking/handleiding etc. vermelden
min speed en max speed (aka minder sterkere batterij vs sterke batterij).
Apple had een goed idee:

Als batterijen slechter worden, kunnen ze soms de piekspanning niet meer leveren die een processor vraagt bij maximale belasting.

Dus dacht Apple: Laten we er voor zorgen dat de telefoons niet uitvallen. Dat is niet consument-vriendelijk. We gaan als de batterij slechter wordt er voor zorgen dat de processor niet meer maximaal belast wordt, zodat we dit kunnen voorkomen.

Dit goede idee was echter op één vlak misgegaan: Ze communiceerden het totaal niet. Als Apple netjes had aangegeven dat ze dit gingen doen, dan was er niets aan de hand geweest. Sterker nog, ik wil deze functie altijd in mijn telefoon hebben, en ik heb dan ook een iPhone met een batterij die slechter is geworden.

Maar omdat ze het niet hebben aangegeven, verdient Apple hiervoor bestraft te worden. Ik denk dat dit ietwat ver gaat - een geldsom lijkt mij voldoende - maar Apple mag hiervoor best op de vingers worden getikt.

Ik ga er van uit dat ze hier van hebben geleerd en dat de communicatie beter zal verlopen in de toekomst.
Je moet wel heel naïef zijn om te geloven dat Apple “vergeten” was dit even te melden.
Zeker als je weet dat veel klanten door het trager worden van hun iPhone eerder geneigd waren om een nieuwe iPhone te kopen. Apple heeft bij dit foutje garen gesponnen van heb ik jou daar.
Als zij hun klanten écht waardeerden hadden ze het meteen moeten communiceren en de optie aanbieden om voor een relatief laag bedrag de accu te laten vervangen.
Alleen dán had Apple van mij twee duimpjes omhoog gehad. Nu verdienen ze echter twee andere vingers.
Tegenwoordig kun je onder de instellingen zien wat de resterende maximale capaciteit van de batterij is, of dit nog voldoende is voor "Peak Performance". Zo niet, dan kun je instellen dat je dat toch wilt met het risico dat de telefoon uit kan vallen.

In een poging het "slijten" van de batterij te verminderen houdt de telefoon je oplaadpatroon bij. Als je bijvoorbeeld iedere nacht je telefoon aan de lader hangt, laadt hij op tot 80% en de laatste 20% pas in de ochtend vlak voordat je hem loskoppelt. Lithium-ion verliezen maximale capaciteit op basis van de laadcycli, maar ook hoe lang ze 100% geladen blijven. Ik heb geen statistieken of, en zo ja hoeveel, effect dit heeft.
Die triggert pas als je telefoon abrubt afgesloten / gechrashed is. Pas dan kan je dat instellen. Toen mijn Iphone batterij van 86% naar ineens 42% (was 2.5 jaar oud) toen werkte zelfs dat niet meer. Openen van whatsapp op batterij en zonder lader chrashte al.
Ik had liever gehad dat ik het laad proces zelf kan limiteren.
Had een notebook uit 2012 van Samsung waarin je kon aangeven dat hij bij 80% moest stoppen met laden. Scheelt mij een accu en een hoop centen als ik die moet laten vervangen.
Heb nu op mijn Pixel 3a een app die een seintje geeft bij het ingestelde percentage accu lading. In mijn geval is dat 80%. Ik weet dan dat de lader eraf kan. Zoiets zou in elke telefoon moeten zitten. En dan het liefst dat het laad proces dan wordt gestopt.
Nu heeft een lithiumaccu de eigenschap, dat de spanning juist praktisch constant blijft (op een paar procent van het nominale voltage), tot een bepaalde SOC (ongeveer 20%).

Die informatie kun je zo vinden.

Ale een apparaat uitvalt doordat de spanning te laag is bij een bepaalde stroom, is dat een ontwerpissue. Bijvoorbeeld te dunne kabels / aansluitingen.
Impedantie wordt hoger naar mate de batterij leger raakt, dus ook de weerstand. En die weerstand maakt het 'lastiger' om de gewenste of gevraagde stroom nog langer te kunnen leveren.
Ja, maar bij lithium dus nihil, tot ongeveer 20% SOC. Dan loopt de interne weerstand "sterk" op. (Sterk tussen aanhalingstekens, omdat het ten opzichte van bijv. lood nog steeds nihil is.)

Als de batterij 50% SOC heeft, mag de inwendige weerstand van de accu zelf helemaal geen rol spelen. Als je dan problemen hebt met uitval vanwege te lage accuspanning, is er dus wat anders aan de hand -> ontwerpissue.
Het is toch altijd een functie van een processor/telefoon/pc om zichzelf zo te schalen dat ie blijft werken, zei het throttlen vanwege hitte, zei het throttlen vanwege een slechte batterij. Zometeen kun je intel gaan aanklagen omdat je laptop de chip niet laat smelten maar gaat throttlen. :?
Als batterijen slechter worden, kunnen ze soms de piekspanning niet meer leveren die een processor vraagt bij maximale belasting.
De nominale spanning van een li-ion cel is 3,7V. Als dat niet meer geleverd kan worden (door een volgeladen cel), is de cel dood. De piekspanning kan net iets boven de 4V komen, maar dat wordt nooit *gevraagd* van een accu, omdat zelfs een gloednieuwe 100% gezonde accu dat maar hele korte tijd zal leveren.

Los daarvan, spanning "vraag" je niet. Die krijg je. Het is de stroom die je "vraagt". En ik neem aan dat een telefoon bij lange na niet de maximale ontladingsstroom van z'n accu vraagt, zeker niet bij minder dan piekbelasting.
Dit goede idee was echter op één vlak misgegaan: Ze communiceerden het totaal niet.
Ook als ze het wel communiceerden, was het misgegaan. Ja, de fanboys prijzen Apple de hemel in, en boren Google de grond in dat zij dit niet doen. Maar mensen die verstand van zaken hebben, zullen weten dat het onzin is; niets meer dan een lulsmoes om je telefoon trager te "mogen" maken.
Maar omdat ze het niet hebben aangegeven, verdient Apple hiervoor bestraft te worden.
Hadden ze het wel aangegeven, dan hadden ze die straf eerder verdiend. Je kunt nooit een straf ontlopen door je daad toe te geven. (okay, moeders zijn weleens lief als je toegeeft O+)

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 30 juli 2020 20:44]

Nonsens.

Het probleem was dat Apple slechte batterijen had geleverd die al binnen twee jaar niet meer adequaat waren.

Hun oplossing bestond eruit dit het probleem van de gebruiker te maken.

In een rationele wereld zou Apple een actie moeten lanceren om de slechte batterijen om te ruilen en de kosten van hun designfout zelf slikken. Maar het is een techbedrijf dus verantwoordelijkheid nemen hoort er niet meer bij.
Ik heb jarenlang met zowel een Apple (bedrijfstelefoon) en een Samsung (Prive) rondgelopen.
Mijn Samsung heeft Dual Sim, maar ik vind het fijner om aparte toestellen te hebben.

Bij Android kan je er zelf voor kiezen: Energy Safe mode setting en zelfs dat was te customizen hoe je het wilt hebben: CPU op 70%, scherm dimmen, achtergrond apps blokkeren.
Deze settings zijn elk afzonderlijk aan/uit te zetten en eenmaal gezet blijven ze ook staan.
Apple daarentegen heeft ook een energy safe mode, maar als je je batterij oplaad gaat deze setting vanzelf uit als het hoger dan 80% gaat. Elke keer moest ik het bij Apple weer aanzetten na het opladen. |:(
Apple denkt echt dat mensen dom zijn en niet weten wat ze willen, dus zetten ze het maar voor hun.
Ik weet echt wel hoe ik mijn telefoon gebruik en wil niet dat een telefoon bepaalde settings voor mij doet.
Dit klopt, en het is storend ja. Maar aan de andere kant constant werken op energy saving maakt het toestel wel degelijk trager. Soms wil je gewoon de volle performance.

Ik mis ook bij Apple dat je het laden kunt stoppen bij 80%. Nu doet ie dat intuitief door je slaap schema in de gaten te houden, maar echt de harde setting ontbreekt hier. Had de batterij duur makkelijk kunnen verlengen.
Oh zeer zeker wel, alle accu's slijten. Op een gegeven moment kan de accu niet meer leveren wat er gevraagd wordt en lazert ie uit. Dat zie je bij alle merken, bij het ene toestel meer/vaker/sneller dan de ander. Of Apple de enige is die er maatregelen tegen heeft genomen weet ik niet, maar het zou wel fijn zijn als alle fabrikanten zoiets implementeren - dan heb je tenminste de keuze: volledige prestaties of stabiliteit (geen uitvallende/rebootende telefoon).
Denk je nou echt serieus oprecht dat dit alleen met iPhone accu's gebeurt?

[Reactie gewijzigd door dura op 30 juli 2020 21:04]

Heb jij bewijs dat Samsung dit ook doet dan?
Dat bedoel ik niet, wat ik bedoel is dat accu's slijten en dan minder capaciteit hebben en minder piekbelasting aan kunnen. Mijn laatste Android telefoon, een Samsung Note deed inderdaad geen throttling. In plaats daarvan werd ie na 2 jaar op onvoorspelbare momenten gloeiend heet, daarna ging het scherm uit en was de batterij leeg. Als ik mag kiezen heb ik liever een trager wordende telefoon die het dan nog wel blijft doen.
Maar ik ben het wel eens met ExNomenDei, de communicatie had beter gekund. Overigens denk ik wel dat dat vanuit de gedachte ging van 'wij regelen alles, jij krijgt een eenvoudig te bedienen telefoon dit precies doet wat je ervan verwacht' mentaliteit die Apple heeft. Een idee dat gebruikers meestal waarderen, maar af en toe bloedirritant vinden. En als we dan nog allemaal hetzelfde irritant zouden vinden kom je er wel uit, maar zo is het dan niet.

[Reactie gewijzigd door dura op 30 juli 2020 21:15]

Je mag verwachten dat een telefoon na 2 jaar nog werkt zoals nieuw. Terugbrengen dus. Ook buiten garantie moeten ze em dan repareren als jij kunt aantonen dat het jouw schuld niet is.

Ik heb liever geen throttling, maar gewoon een goed functionerend apparaat. Als er zo snel al moet worden gethrottled, dan is er iets kapot. Na 10 jaar, okay. Na 2 jaar: dat is gewoon een slechte telefoon.
Ja, m'n auto slijt ook, maar kan na 2,5 jaar nog steeds 130.

Het punt is dat een telefoon niet zo ontworpen moet zijn dat het altijd het maximale uit de accu haalt. Hij moet ontworpen zijn voor een worst case scenario. Een accu van een paar jaar oud, in de kou. Wat daar de maximale ontladingsstroom van is, is voor de hardware het maximale wat er gevraagd moet worden, en dat bepaalt uiteindelijk de prestaties van de telefoon.

Sleutelwoord is dus overprovisioning. Net als met NAND storage.
Dat is een afweging die meer voortkomt uit persoonlijke afweging/voorkeur denk ik. Als het toestel dunner/lichter kan zijn voor dezelfde topprestaties en na 2.5 jaar een nieuwe accu ala €35 nodig heeft als ik nog topprestaties in de kou wil hebben: doe mij dan maar die topprestaties met een dunnere/lichtere telefoon met een extra kostenpost van €35 per 2.5 jaar. :P Het is maar wat je wil. :)

NAND vind ik niet echt een goed vergelijk, daar komen andere belangen bij kijken dan bij de accu en is ook een andere techniek en achterliggende reden waarom we daar te maken krijgen met extra chips.
Ik *vergelijk* accu's ook niet met NAND. Ik noem het omdat bij beide moet je overprovisionen.
Persoonlijk, en ik ben echt geen Apple fan, vond ik het trager maken om batterij te besparen wel een nette klantgerichte oplossing, alleen was het wel netjes geweest als ze dit duidelijk hadden aangegeven en ook dat je telefoon je daarover informeert dat deze dat gaat doen en dat je dit zelfs nog uit kon schakelen.

Het alternatief was dat je telefoon gewoon heel snel leeg was, en dat was ook weer niet goed geweest.
Maar ja, ze ruiken geld, dus aanklagen die hap.
Ze hadden het inderdaad gewoon als een instelling moeten toevoegen.
Dat hebben ze gelukkig ook gedaan en dat was, volgens Apple, ook de intentie. Alleen zijn ze zo stom geweest om het probleem met de 6 snel op te willen lossen en hebben ze de core meteen in iOS gepropt zonder iets te zeggen. Tjaaaa... En daar verdienen ze wel een milde tik op de vingers voor, zoals de €25M in Frankrijk. Dat is fair.
De reden om de iPhones trager te maken was niet om de batterij langer mee te laten gaan.
Een iPhone met oudere batterij kan geen piekbelasting meer aan waardoor het op random momenten ineens kan uitgaan. Door de telefoon langzamer te maken is er geen piekbelasting meer, en dus een stabielere telefoon.

Het grote probleem van Apple was de comminucatie hierover.
Fijn dat dit eens grondig onderzocht wordt, onderste steen boven en een eind aan de speculatie.
Speculatie over wat? Of het legaal was of niet, of wat er is uitgevoerd door Apple?
Ik vind het zo grappig dat ik hier nog nooit last van heb gehad. Ik ben een Windows Phone fanboy en ik ben noodgedwongen naar iOS gegaan, tegen mijn zin in. Apple is niet mijn voorkeursmerk en ik scheld er vaak genoeg op. Toch vind ik al die traagzeikerds echt zeikerds.

Wat ik wel merk is dat iPhones wel langzamer worden, maar dat een factory reset het oplost. Een profiel wordt nou eenmaal vervuild en dat moet je gewoon opschonen. Dat is met Windows ook altijd al zo geweest. Ook met Android.

Je merkt het trouwens aan de camera het meest. Die start na verloop van tijd een beetje langzaam op. Factory reset lost dat op.

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 30 juli 2020 18:49]

Jaja, natuurlijk. De factory reset maakt je batterij weer als nieuw 8)7 (voor hoelang?)
Euh nee. Maar als je batterij is versleten dan plaats je toch gewoon een nieuwe? Dat is gewoon regulier onderhoud. Mijn vorige iOS telefoon heeft ook al twee nieuwe accu's gehad omdat ze werden gebruikt (=slijtage).

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 31 juli 2020 08:22]

Je komt met een heel verhaal en een fix die niet blijvend is en komt, nadat ik erop wees met de, idd logische en al bekende oplossing. De batterij vervangen. Gefeliciteerd!
Als je auto accu niet meer goed is, dan vervang je hem toch ook? Ik snap de hele heisa dus niet.
De hele heisea is dat jouw oplossing in dit geval niets oplost. Je word echter wel beloont met een +1.
Voor een nutteloze post, proficiat!
Bij mij heeft het tot nu toe de problemen opgelost.
• Accu versleten = accu vervangen;
• Performance issue = factory reset.
Ik snap niet zo goed hoe je deze issues die op een gegeven moment ontstaan op een andere manier zou willen verhelpen. Vroeger met NiMH accu's kon je nog iets met de koelkast doen, maar met Lithium kan dat echt niet meer. Ik ben blij dat ik m'n accu kan laten vervangen. Een Android toestel is al EOL voordat de accu maar een beetje versleten is.

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 1 augustus 2020 23:42]

Dat eerste heb ik niet gezien in je eerste post, vandaar.
Is het nu teleurstellender dat het niet duidelijk is of dit verboden is of dat de VS meer aandacht dan de EU heeft voor de macht van Apple over eigendom van consumenten en bedrijven?
Apple probeert iig de producten zo lang mogelijk mee te laten gaan. De iPhone 6s krijgt bijvoorbeeld nog een update naar ios14. Als je verwacht dat ie net zo snel is als 5 jaar geleden en je batterij al die tijd in perfecte staat is begrijp je t niet helemaal lijkt me. Straks gaat apple de producten nog maar 2 jaar supporten omdat ze anders gezeik krijgen. Is dat wat we willen dan?
Ik kan met 100% zekerheid zeggen dat er mensen zijn geweest die dachten: heh mijn telefoon valt steeds uit op 20%, of heh mijn telefoon is traag, ik koop een nieuwe. Dus misleiding, want ze wisten niet dat apple hier verantwoordelijk voor was. Apple had dit moeten communiceren.
Apple heeft niets fout gedaan volgens de geupvote posts, ze hebben het juist goed gedaan volgens de meeste hier 8)7
Denk dat je dan toch beter moet lezen :) De algemene consensus onder vriend en vijand blijkt te zijn dat wat Apple deed inderdaad heel goed was, maar dat de communicatie heel fout was - en dat ze voor dat laatste ook een tik op de vinger verdienen.
heh mijn telefoon valt steeds uit op 20%
Dat is wat er normaal zou gebeuren
heh mijn telefoon is traag
Dat is wat er bij een iPhone zou gebeuren.


Er zit sowieso een batterij in die vervangen moet worden voordat de gebruikservaring weer 100% is.
Bij een goed ontworpen telefoon gebeurt geen van beide. Het oorspronkelijke probleem is dat Apple inadequate batterijen leverde om toch maar De DuNsTe TeLeFoOn op de markt te hebben.
1) “Android telefoons” is een zeer breed begrip. Er zijn zat toestellen die Android draaien die problemen met de accu tonen. Sterker nog, elk toestel zal uiteindelijk problemen tonen als de accu maar ver genoeg versleten is natuurlijk. :+
2) Schuldig waaraan? Planned obsolence of slechte communicatie? ;) In Frankrijk is Apple de facto vrijgesproken van ‘t eerste en heeft een boete gekregen voor ‘t laatste.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 30 juli 2020 19:15]

Schuldig aan het trager maken van toestellen van consumenten (met een reden), zonder dit te vertellen aan de consumenten, en zonder een oplossing aan te bieden. Ze hadden dit niet mogen doen zonder het te communiceren, en ze hadden moeten zeggen, met een nieuwe accu is je telefoon weer helemaal toppie.

En noem mij een telefoon zonder apple soc die van heel veel silicon gemaakt is en daardoor veel stroom kan verbruiken bij pieksnelheden. Want voor zover ik weet maakt Qualcomm en Mediatek haar socs met zo min mogelijk silicone. Dit om kosten te drukken. Hoezo denk je dat apple socs zo sterk zijn in single core op exact hetzelfde procede? Meer materiaal = meer prestaties. Apple socs zijn hardstikke goed, omdat ze groot zijn.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 30 juli 2020 19:25]

Schuldig aan het trager maken van toestellen van consumenten (met een reden), zonder dit te vertellen aan de consumenten, en zonder een oplossing aan te bieden. Ze hadden dit niet mogen doen zonder het te communiceren, en ze hadden moeten zeggen, met een nieuwe accu is je telefoon weer helemaal toppie.
Oh ik denk dat niemand het daarmee oneens is. Apple zelf ook niet, die hebben ook gezegd dat het niet zo snugger was om het al te implementeren zonder duidelijk te communiceren. Daar hebben ze ook netjes wat zaken voor aangeboden om het recht te zetten. Overigens was het de bedoeling, en dat is ook hoe het nu werkt, dat het niet enkel "met een nieuwe accu is je telefoon weer helemaal toppie" is - maar het ook mogelijk is om de throttle te activeren. (Default als het toestel spontaan reboot, en dan moet je kiezen wat je wilt doen vanaf dat moment.)
En noem mij een telefoon zonder apple soc die van heel veel silicon gemaakt is en daardoor veel stroom kan verbruiken bij pieksnelheden. Want voor zover ik weet maakt Qualcomm en Mediatek haar socs met zo min mogelijk silicone. Dit om kosten te drukken. Hoezo denk je dat apple socs zo sterk zijn in single core op exact hetzelfde procede? Meer materiaal = meer prestaties. Apple socs zijn hardstikke goed, omdat ze groot zijn.
Geen idee, maakt me eerlijk gezegd ook weinig uit eigenlijk sorry - het enige waar ik me in interesseer in deze casus is dat accuslijtage bij alle merken voorkomt en de gevolgen van dien (zoals herstarten of uitvallen bij piekbelasting) ook. :)
Herstarten en uitvallen bij piekbelasting komt niet in dezelfde mate voor bij andere merken. Dit is een specifiek iphone probleem. Wat kortzichtig om te zeggen dat het je niet kan intresseren. De exacte reden dat iphones hier zoveel last van hebben is een chipset die heel rap is door veel sillicone.

Alleen oude samsungs hadden er ook last van, dan werd de accu dik, dat kwam veelvuldig voor bij de galaxy s2 en s3. Gelukkig kon je die vervangen, en had je het door omdat je achterkantje ineens niet meer paste. De nexus 5x en 6p hadden er ook last van, ook door accu's die op gingen zetten. Zelf een 6p gehad zonder problemen, maar ik ga niet ontkennen dat die telefoon zeer zwak gebouwd was en veel issues kende. Mijn moeder haar 5 jaar oude sony z5 compact bijvoorbeeld? Die valt pas uit bij 0%. Nooit eerder. Want de tdp van de qualcomm soc is niet zo hoog als die van een iphone 6s. Ook meteen de reden waarom de soc in de 6s zo goed is.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 31 juli 2020 08:25]

speel al jaren een spelletje op mijn ipad. sinds eerder dit jaar hikt hij elke paar seconden voor een paar seconden. mijn gevoel zegt dat dit na een update was. ik vraag me af of meer mensen daar last van hebben? wel een oudje hoor maar toch, valt op dat het zo opeens was en dat hij echt even stil staat.
Wordt het spelletje nog altijd geüpdatet? Dat kan ook een rol spelen natuurlijk. :P
Daarnaast kan het geheugen ook slijten. Dat kan ook zorgen voor traagheid.
Opslag misschien maar niet het geheugen :)
Omdat (werk)geheugen geen slijtage kent en NAND chips wel. Dat laatste wordt gebruikt voor opslag en kan dus 'op' raken.
Nee. IOS kan wel eens vertragingen opleveren als je storage vol dreigt te raken. Of soms chrashed het zaakje als je teveel ineens wilt openen (je scrollt zo door 20k foto's heen). het systeem probeert in 1 klap alle thumbs te laden en daar gaat ie.

Dat los je op door je persoonlijke dingen te backuppen, factory reset, en weer terugzetten.
Maar dan is het een software bug, waarbij meer in het geheugen word geladen dan mogelijk.

Dat heeft niks te maken met 'slijtage'.

Het is gewoon slecht programmeer werk.

En geheugen kan per definitie niet echt 'slijtage' oplopen. Een 1 is een 1, een 0 blijft een 0. CPU's gaan ook niet langzaam op minder MHZ lopen alsof is het een versleten benzine motor. (buiten hitte problemen om).

Het werkt of het werkt niet, anders is het gewoon 'stuk' een krijg je corruptie en dus een BSOD etc ;)

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 30 juli 2020 18:55]

Dat is geen oplossing, dat is een workaround.

Alleen Apple kan dat probleem oplossen (of wie de gallery app gemaakt heeft die je gebruikt).
En defecte werkgeheugen, hoe ontstaat dat dan?
Defect geheugen word niet trager, dat gaat fouten genereren. Dus corrupte data, random boots of vastlopers. Dat soort zaken. Maar het vertraagd niks.
Traagheid komt zeker wel voor,regelmatig meegemaakt op zowel desktop, server en netwerk hardware.
Opslag is toch ook geheugen?

Maar ik heb echt nog nooit gehoord van slijten van geheugen (of opslag, zoals je wilt).
Misschien moeten we het maar lange en korte termijn geheugen noemen als dat duidelijker is :+
Zoals gezegd, opslag slijt wel degelijk, maar het RAM niet.
Of als je de term "geheugen" wilt gebruiken: opslaggeheugen slijt wel, werkgeheugen slijt niet.

In beide gevallen kunnen er wel cellen kapot gaan, maar bij opslaggeheugen geeft het een slijtage-effect, en bij werkgeheugen geeft het een kapotdood-effect.
Welle iPad is het?
Ja precies als dan nu aankomt ja een ipad 4 ofzo, ja dan kan ik wellicht wel snappen.
Als zo app wordt bijgewerkt wordt in de loop der jaren ook groter/zwaarder, maar het werk geheugen van je ipad om het te verwerken blijft het zelfde.

Of de app werkt niet goed met de huidige ios versie, kan allemaal verschillende oorzaken hebben.
Vandaar ook mijn vraag aan Tja. O-)
(schaamte) ipad uit 2012. is ook het enige wat ik er mee doe naast krantje lezen en mail checken.
Het kan ook zijn dat app niet goed werkt met met nieuwe iOS versie die na de update heb gedaan.
Het beste kan je kijken wanneer de app maker zijn laatste update is gedaan en als die ouder is dan iOS versie die nu draait dan is die app niet goed compatible met huidige iOS versie.
Ik speel geen spelletjes op mijn iPad maar merk het ook. Het is wel een air 2. Dus niet de nieuwste, maar het is in eens merkbaar dat hij er soms moeite mee heeft. Gewoon niet meer soepel.
ik snap niet dat een klein spelletje opeens zo enorm veel trager wordt. tot begin dit jaar was het gewoon soepel en geen probleem. maarja, het is een oudje uit 2012.
Vraag me af of het met een jailbreak tool weer goed te zetten is, misschien wordt de CPU alleen underclocked.