Britse massaclaim tegen Apple wegens trager maken oudere iPhones mag doorgaan

De Britse massaclaim tegen Apple wegens het trager maken van bepaalde oudere iPhones mag doorgaan. Dat oordeelt de Britse Competition Appeal Tribunal op woensdag. Apple vroeg de rechtbank om de zaak te verwerpen.

De Competition Appeal Tribunal oordeelt dat de massaclaim, die is opgezet door Justin Gutmann, aan de eisen voor een collectieve rechtszaak voldoet. De CAT stelt onder andere dat Gutmann geschikt is om gemachtigd te worden als klassenvertegenwoordiger. Met de uitspraak mag de zaak officieel voorkomen in een rechtbank, ondanks bezwaren van Apple.

De CAT oordeelt wel dat de zaak nog te weinig 'duidelijkheid en specificiteit' bevat en dat dat opgelost moet worden voordat een daadwerkelijk proces plaatsvindt. Gutmann moet mogelijk ook zijn regeling voor het financieren van de rechtszaak aanpassen. Het Britse Hooggerechtshof deed in juli een uitspraak waardoor veel van dergelijke financieringsovereenkomsten onwettig zijn verklaard.

Apple verwees in een reactie tegen Reuters naar een eerder uitgebrachte statement over de rechtszaak: "We hebben nooit en zouden nooit iets doen om opzettelijk de levensduur van een Apple-product te verkorten of de gebruikerservaring te verslechteren om upgrades van klanten te stimuleren."

Gutmann diende zijn massaclaim tegen Apple vorig jaar in. Volgens de aanklager heeft Apple in het verleden updates uitgebracht waarmee verschillende oudere iPhone-modellen trager zijn gemaakt. De techgigant erkende in 2017 dat het updates heeft verspreid die smartphones met een oude accu trager maken, om zo te voorkomen dat deze plotseling uitvallen. Het betrof de iPhone 6, 6S, 7 en de eerste SE.

De kwestie heeft eerder geleid tot verschillende onderzoeken en schadevergoedingen, waaronder een schikking van maximaal 500 miljoen dollar in de Verenigde Staten. Ook in Europa wilden consumentenorganisaties compensatie en in Frankrijk kreeg het bedrijf een boete van 25 miljoen euro. Als Gutmann zijn zaak wint, dan heeft iedere getroffen gebruiker in het Verenigd Koninkrijk automatisch recht op een financiële vergoeding. Het gaat om meer dan twintig miljoen iPhone-gebruikers in het VK.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

01-11-2023 • 19:44

103

Lees meer

Reacties (103)

103
100
55
3
0
13
Wijzig sortering
Is het niet vrij normaal dat een OS de snelheid van een CPU terugzet op het moment dat hij minder power krijgt?
Ja, maar de claim was dat Apple de maximale snelheid terug schroefde om de batterijduur gelijk te houden ten koste van prestaties.

Dus niet dat wanneer er niets te doen is de cpu terug schroeven, maar wanneer er wel iets te doen is de cpu begrenzen om stroom te besparen.
Hmmm nee, het ging niet om accuduur maar het voorkomen van uitval. Wat ze gedaan hebben was een fix voor apparaten wiens accu dusdanig versleten was dat het toestel, voornamelijk in koude omstandigheden, uitviel als de CPU maximale piekbelasting wilde leveren en dus veel vroeg van de accu. Dat moest verder uitgewerkt worden, wat het intussen ook is; je krijgt nu een melding nadat het toestel is uitgevallen dat je accu vervangen moet worden en een throttle is ingeschakeld, maar die kan je overrulen (switch omzetten in instellingen) met het risico dat je toestel dan soms uitvalt.

Apple had dat alleen dusdanig slecht gecommuniceerd (notes) toen de melding en switch er nog niet waren dat mensen niet wisten wat er aan de hand was waarom hun toestel opeens trager was bij wat anders hoge CPU-belasting zou zijn. (CPU was immers gethrottled). En dát was niet zo slim, to say the least. Apple heeft voor die slechte communicatie uitgebreid excuses voor aangeboden, gratis accu’s aangeboden voor die modellen en zeer goedkope accu’s voor andere modellen en mensen die een ander toestel hadden gekocht een compensatie aangeboden.

Het idee was heel goed, niets zo vervelend als een toestel dat steeds uitvalt. Hebt dat ook met m’n HTC gehad en ik wou dat die deze functie had. Alleen moet Apple nu op de blaren zitten voor een communicatieblunder die ze hopelijk niet snel nog eens maken. Ergens terecht, ergens ook overdreven na wat er allemaal al is aangeboden. Velen roepen nu “planned obsolence”, maar wat de functie doet is juist zorgen dat het toestel bruikbaar bleef met een verrotte accu. Ik geloof ook niet echt dat Apple het expres slecht heeft gecommuniceerd, de functionaliteit met melding en UI was al in de maak en het was doodsimpel om de throttle terug te zien in Benchmarks; niemand is zo dom… Afijn, iedereen moet daar zelf z’n conclusies over trekken. Dat marketing & communicatie hebben liggen slapen moge helder zijn en daar mogen ze best voor door het stof; dat is ook een fout die ze hebben toegeven - alleen in sommige landen heb je nu eenmaal sue culture waar advocaten veel centen mee verdienen. :P
Dusdanig slecht gecommuniceerd als in helemaal niet gecommuniceerd. Daarnaast was er voor de gebruiker geen mogelijkheid om zelf te kiezen. Het was gewoon planned obsolescence totdat ze betrapt werden en hun beste spindoctors in moesten zetten om het verhaal te veranderen.

Goed dat deze zaak er komt, mogen er nog vele volgen.
Gebaseerd waarop roep je dit?
Op de feiten. Apple had destijds helemaal NIETS gecommuniceerd over het bewust trager maken van telefoons totdat mensen begonnen te klagen en er uit onderzoek bleek dat Apple de telefoons trager had gemaakt. Pas toen ging Apple met de billen bloot en kwamen ze met het slappe verhaal dat dit allemaal in het belang van de klant was.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 23 juli 2024 08:12]

Zo'n slap verhaal was het echter niet van Apple, want mijn oude versleten iPhone 6 Plus (batterij) was ineens onstabiel met nog niet eens heavy loads.
Complete reboots alles. Snel die "fix" om zelf te kiezen maar weer terug gezet wat Apple engineers al lang en breed hebben opgelost.
Ik denk juist dat marketing dit mogelijk heeft gemaakt. De gebruiker is het best af met een vink, aan of uit.
Apple heeft over het algemeen zo weinig mogelijk instellingen. En een "wilt U een snel en instabiel toestel"-optie is wel erg klungelig.
Iets stiekem doen achter de rug van de gebruiker is minstens net zo klungelig. En daar kozen ze dus wel bewust voor...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 08:12]

Zo lang je niet betrapt wordt niet... En het is ze vrij lang gelukt.

Uiteraard is achteraf nogal duidelijk dat het niet zo een handige keuze was.

[Reactie gewijzigd door _Pussycat_ op 23 juli 2024 08:12]

Vrij lang gelukt?

De eerste benchmarks van throttelende toestellen waren er al op de dag van release van de betreffende OS-update.
Binnen enkele dagen is daar een press-release over uitgegaan en is Apple gestart actie te ondernemen.
Oh echt? In mijn herinnering duurde het jaren... Misschien heb ik het mis, of duurden de rechtszaken jaren.
Het was in die tijd vrij normaal dat met een "upgrade" van het OS de telefoon langzamer werd.
Zoals @EwickeD inderdaad zegt, dit is iets wat over hoogstens een paar weken speelde, en zodra men het opmerkte kwam al snel de conclusie naar buiten dat de cpu gethrottled wordt (heel makkelijk terug te zien in benchmarks). Men begon toen vragen te stellen en Apple legde dit uit dat dit juist het toestel langer bruikbaar moet maken ipv korter (wat de meeste mensen, zo ook hier, zo kortzichtig gelijk concludeerde).

De communicatie was een grote blunder. Maar als iemand ook maar denkt dat Apple dit expres deed als planned adolescence heeft zich totaal niet ingelezen op wat er echt is gebeurd en is gewoon zinloos Apple bashen. Natuurlijk dacht Apple niet dat ze hiermee weg zouden komen oid, het was super makkelijk te spotten dat dit speelde. Dus als Apple dat inderdaad stiekem dacht te doen, zijn ze wel extreem lomp.
Anoniem: 345323 @Zoop3 november 2023 02:22
Natuurlijk was dit geen 'stiekeme' actie van Apple. Dit past gewoon in de filosofie van hen om apparatuur een zo lang mogelijke bruikbare levensduur te geven en daarbij de gebruiker zo weinig mogelijk lastig te vallen met allerlei ingewikkelde zaken.

Het was een prima oplossing: je zorgt ervoor dat een device op hele korte momenten de piekbelasting op de batterij minimaliseert waardoor de gebruiker niet geconfronteerd wordt met een herstartende telefoon.
Het echte probleem was dat dit gebeurde bij redelijk nieuwe toestellen EN dat er van de gratis vervanging veelal geen sprake was. Heb zo 2 iphone 6 gehad die beide hier zwaar last van hadden na iets meer dan een jaar en beide moeten betalen voor batterij vervanging.

Dat die batterij te klein was voor het toestel kan je gerust scharen onder zware ontwikkel fout of “planned obsolence”.
"Batterygate" zoals dit genoemd wordt, speelde zich vanaf laat 2016, de iphone 6 was toen al ruim 2 jaar op de markt. De throttle is imo wel gewoon legit. Dat het dan zo "snel" al gethrottled wordt zegt iets over de kwaliteit van de accu's (die nie zo best zijn gebleken), maar niks over de actie om te throttlen zelf.

Beter een tragere telefoon die werkt dan eentje op full-speed die zomaar kan uitvallen.

Je kan het planned obsolence noemen, maar als dat echt zo was, hadden ze juist helemaal geen actie hoeven ondernemen (had het vast ook niet zo veel aandacht gekregen). Deze actie verlengd de levensduur van die apparaten juist.

En die accu vervangingen, heb je daar voor moeten betalen? Lijkt mij niet, Apple is juist erg coulant geweest in het vervangen van accu's tijdens dit debacle. Zouden ze dat doen als het echt obsolence is?

Apple is zeker geen heilig bedrijf, maar ze zijn echt niet zo lomp om hun reputatie zo te grabbel te zetten over zoiets als dit.
Ja dat was te betalen 'de serienummer viel buiten die geaffecteerd'.
Onzin natuurlijk en toont gewoon aan dat het dat wel was : ze wisten maar al te goed dat bij een beetke degradatie van die batterij dit ging gebeuren. Ofwel zijn ze zo dom bij apple dat ze niet weten dat batterijen achteruit gaan.
- alleen in sommige landen heb je nu eenmaal sue culture waar advocaten veel centen mee verdienen. :P
En de opinie bij sommige dat bedrijven doen aan "planned obsolescence".
Thanks :-) Ik geloof er ook niets van dat Apple aan planned obsolence doet. Gezien ik voor mijn Iphone SE uit 2016 nog steeds updates krijg. Mijn volgende telefoon wordt geen Apple maar ik vind het wel heel vervelend dat de meeste Android toestellen veel korter hun telefoons ondersteunen.
Wat maakt die ondersteuning/updates nou eigenlijk uit, gebruik nog steeds een Samsung S8 die inmiddels al 5 jaar oud is en ik moet nog een app tegenkomen die niet meer werkt.
Dan vind ik het prima. Maar als ik geen security updates meer krijg en mijn bank app niet meer werkt wordt ik niet blij ;-)

Maar jouw ervaring is dus dat Samsung op zich wel oke is?
Telefoon blijft werken en ik hou hem gewoon tot hij kapot gaat of apps niet meer werken maar Rabo app werkt gewoon nog.
Hmmm nee, het ging niet om accuduur maar het voorkomen van uitval. Wat ze gedaan hebben was een fix voor apparaten wiens accu dusdanig versleten was dat het toestel, voornamelijk in koude omstandigheden, uitviel als de CPU maximale piekbelasting wilde leveren en dus veel vroeg van de accu.
Klopt. Als je foto's in de sneeuw aan het maken was viel het toestel vaak uit.
Ik meende dat de snelheid teruggeschroefd werd om te voorkomen dat de accuspanning zo ver inzakt dat het toestel crasht. Maa ik kan me vergissen.
Ik zie het allemaal niet direct als iets slechts, maar ze hadden het even aan de klant moeten laten weten (of deze een keuze geven).
Maar dat hele verhaal gaat niet op bij imacs, en ook daar is een imac uit 2014 niet te harden qua snelheid...
imacs hebben geen accu of batterij waarvan de spanning kan inzakken waardoor de prestatie beinvloed wordt.
Maar ze worden wel tergend traag...
Maar dat heeft dus helemaal niets te maken met dit verhaal.

Heb hier nog steeds een prima draaiende imac uit 2009 staan (hdd vervangen met een ssd, draait als een tiet)

[Reactie gewijzigd door Zoop op 23 juli 2024 08:12]

dan moet die misschien eens schoongemaakt worden, of de HDD vervangen.
Er zijn zoveel redenen waarom een iMac traag wordt of gaat throttlen.

En de nieuwste software vraagt wel degelijk meer van de hardware. Er wordt tegenwoordig op de achtergrond echt vele malen meer gesynchroniseerd en geanalyseerd. (foto's etcetera, maar ook veel uitgebreidere zoekfuncties om te zoeken in bestanden)

Software developers letten ook niet echt op performance van hun software op 10 jaar oude machines.
Dat weet ik niet. Mijn opmerking ging over iPhones.
Er is dan toch een oplossing wil je ‘full throttle’ met je ”oude” iPhone device. Clear the cache!
Ik denk dat Apple de beslissing voor de gebruiker maakte om de iPhone trager te maken zodat de telefoon langer aanblijft op 1 lading.

Die keuze maak ik liever zelf, zeker als mijn iPhone onwerkbaar traag wordt.

Mijn iPad Mini 2 is onbruikbaar, maar was dat vroeger echt niet. Rete snel in Safari. Dat moet iemand me toch nog eens goed uitleggen
Mijn punt is meer dat je volgens mij het zelfde hebt met een laptop als je de stekker eruit trekt. Minder spanning waardoor hij minder power krijgt. Ik vind ook dat de keuze bij de gebruiker hoort maar vind het niet heel raar.
Dus als ik het goed begrijp, werkte het toestel dan ook weer aan de orginele snelheid van zodra de accu vervangen werd?
Volgens mij wel. Maar weet het niet zeker.
Correct. Dat is nu nog het geval overigens, maar er is nu ook een switch om de throttle mee te overrulen, met het risico dat je telefoon steeds uitvalt als de accu verrot is.
Bij een laptop heb je nog steeds de keuze om "Powersaving mode" uit te zetten.

bij een Iphone had je deze niet
Gek genoeg geldt dat voor de Apple silicon laptops dan weer niet.
Was die rechtzaak al niet van voor Apple silicon?
Nee iPhone 6,l, 6s, 7 en SE. zie artikel.
Dat is niet zo moeilijk uit te leggen. De iPad Mini 2 kwam uit in 2013. Heeft daarna een aantal OS updates gehad die meer mogelijkheden bieden, maar daardoor ook meer rekenkracht vragen en dus je apparaat niet sneller zullen hebben gemaakt. Ook Safari is niet meer de Safari uit 2013.

Websites zijn nu vaak ook veel zwaarder dan tien jaar terug. Wifi, bluetooth standaarden zijn verouderd ten opzichte van wat je gewend bent van nieuwere apparaten. Als het geheugen tot aan de rand vol zit, helpt dat ook niet qua snelheid. Je batterij is realistisch gezien na tien jaar sowieso versleten. Zet er een nieuwe accu in en doe een her-installatie als je het maximale er uit wil halen, of wees realistisch en neem een nieuwe(re).
Haha, ok, iets uit 2013 is wel echt het onderste uit de kan willen halen. Maar zelfs het swipen tussen de apps is vertraagd. Ik kan nog prima browsen en netflixen op een MacBookPro uit 2009.

Maargoed, na 10 jaar mag je een product eigenlijk wel afschrijven, ok.

Maar het gaat mij om het idee, en nu dus met bewijsmateriaal, dat Apple moedwillig oude producten langzamer maakt. Daar krijg ik wel jeuk van.
Moedwillig langzamer maken om zeker te zijn dat ze langer mee gaan, dat is wel een belangrijke nuance. Dit is dus bedoeld als een service en niet om mensen te pushen om iets nieuws te kopen.
Ik weet dat planned obsolescence bestaat en ga zéker Apple niet verdedigen want ze overprijzen met name sommige accessoires echt wel, maar… je hebt het nu over een iPad Mini, niet over de iPhone (wat was het) 6, 6A, 7 als ik me goed herinner, waar dit bij gebeurde is. Wil niet zeggen dat dit bij alle Apple producten gebeurt. Ik heb nog een Mac Pro uit 2008 staan. Die kon, net als alle hardware, op een bepaald moment niet meer verder qua updates van macOS. Ik, eigenwijs, heb m toch nog twee versies verder gekregen, met een aangepaste updater. Maar ja… dan is ie wel een stuk langzamer. Heeft niks met de batterij of volle cache of geheugen te maken. Dit komt puur doordat Mojave / 10.14 niet alleen zwaarder is maar bovendien instructies gebruikt die de cpu’s in deze machine nog niet hadden. Dit wordt opgelost door dezelfde instructies te vertalen in kleinere stapjes, maar dat kost wel meer tijd om uit te voeren. Zo is het ook met de nieuwere A-chips. Daar zitten vaak nieuwe functies op die de oude niet hadden.
Volgens mij wordt het web dynamischer. Dit mede vanwege de veiligheid en mogelijkheden worden er ongezien en ongemerkt allerlei updates doorgevoerd waar je als bezitter van een telefoon, lees “oude” iPhone, geen weet van hebt.
Nee, dat is het niet, zeker niet als dat zogenaamd 'preventief' gebeurt en de toestellen daardoor vrijwel onwerkbaar worden. Dat dan in combinatie met het 'opblazen' van apps, zodat deze sowieso meer resources nodig hebben, wat gewoon onnodig is (maar in dit geval voor de leverancier toevallig heel gunstig uitpakt)
Iedere Android throttled om de temperatuur van de CPU onder controle te houden, misleiding noem ik dat, die toestelen halen nooit de beloofde prestaties...
Welke prestaties worden dan "beloofd"?

Waarom is het misleiding als de boost-tijd in bijna alle gevallen lang genoeg is om apps snel te starten of een video snel te comprimeren?

Wat is dan het alternatief? Een vette koeler om throttling te voorkomen of een CPU die altijd langzaam is?

Ik vind het de beste oplossing die met huidige Tech mogelijk is.
Geen idee waarom je specifiek Android zegt, dat gebeurd bij iPhones net zo goed, zeker de nieuwste iPhone 15.
Je bedoelt de A17?
Je was een third party software issue, allang opgelost...
Alle iPhones tot op de dag van vandaag maar die deed het erger dan normaal inderdaad :)
Als een oude accu sneller begint leeg te raken, is de eerlijke optie niet om ongevraagd en in het geheim de prestaties van het toestel te verminderen, maar om toe te staan dat de koper op een redelijke manier de batterij van het toestel kan vervangen.
Ze hadden destijds toch een programma waarbij de batterij voor 30 euro vervangen kon worden.
Nu, dat was pas nadat er commotie was ontstaan.

[Reactie gewijzigd door tintin77 op 23 juli 2024 08:12]

Enerzijds begrijp ik het wel maar alsnog is het fout. Ik had een Samsung Note 4 die na een aantal jaar gebruik steeds uitviel bij zwaardere belasting. Ik dacht dat de tel te sloom was geworden ondanks dat het een flagship was. Bleek het aan de ouderdom van de batterij te liggen! Ik kocht een nieuwe batterij voor 20eu en daarna viel ie niet meer uit.

Het was eerlijker geweest als Apple de consument openheid en een keuze gaf om zelf de afweging te maken.
In ons huishouden 4 toestellen gehad die hieronder vallen, en los van de opvallend korte batterijduur van de 7 t.o.v. de 6s hebben we nooit problemen ervaren maar;

Of het nou was om meer batterijen of telefoons te verkopen of omdat ze de batterij duur wilde verlengen. Het is niet netjes en ze hadden dit of moeten vermelden (voor aanschaf) of een keuze moeten bieden.

Onderaan de streep maakt de motivatie niet uit… “ze” zijn gewoon schuldig toch?
Dus ze hadden updates die ze jaren later pas gedaan hebben van te voren moeten melden ?
Dat is echt grote onzin als ik zo vrij mag zijn
Als jij een product maakt dat onderhevig is aan die problemen en jij weet dat moet je dat van tevoren melden.

Het is niet dat Apple de batterij heeft uitgevonden en dit niet kon weten.
Daarom optie 2, als ze dat niet al die jaren van tevoren wisten moesten ze de optie geven snelheid of stabiliteit. (wat ze uiteindelijk ook gedaan hebben??)

Ik heb laatst een elektrische scooter gekocht en daarbij word door de verkoper vermeld dat wanneer de accu slechter gaat presteren de optrek snelheid zal afnemen. Bij de koop weet je dus waar je aan toe bent.

edit:
daarbij, op het moment van ontdekken hadden ze het ook direct zelf open en eerlijk kunnen vermelden en niet afwachten tot het ontdekt werd door anderen...

[Reactie gewijzigd door micnocom op 23 juli 2024 08:12]

Maar ja kan ook gewoon eigenwijs volhouden en dingen noemen die elk normaal mens al weet
gezellig, zo.. Gesprekken op Tweakers worden steeds leuker...
Dit heeft toch niks met eigenwijs te maken, je reageerde op mijn post waarin ik direct zeg;

"Het is niet netjes en ze hadden dit of moeten vermelden (voor aanschaf) of een keuze moeten bieden."

Dat herhaal ik na jou opmerking dat het "grote onzin is" dat ze op het moment van ontdekken de keuze direct zelf naar de klant konden bieden, of desnoods het verhaal erbij dat de stabiliteit in gevaar komt.
En dan zou volgens jou "elk normaal mens dat moeten weten"...

Oftewel,... conclusie.... |:(
En dan probeer het nog een keer uit te leggen dat ze die beslissing hebben genomen nadat bleek dat de telefoons teveel stroom zouden gaan gebruiken bij die oudere toestellen en daarom de snelheid aangepast hebben dat de telefoon en accu nog normaal te gebruiken zouden zijn (dus dat konden ze niet van te voren aangeven bij de aanschaf van het toestel)
Ze hadden zich wel moeten indekken en het moeten melden toen ze dat gingen doen , daar heb je wel gelijk in
Ik had vroeger een iPad mini. Volgens mij eerste generatie. Werkte fantastisch. En na een paar jaar was hij zo traag dat je zelfs niet meer erop kon typen. Of het expres gedaan was weet ik niet, maar ik had toen heel sterk de indruk dat ze mij op die manier wilden forceren een nieuwere te kopen. Natuurlijk snap ik dat updates meer kunnen vragen van een apparaat waardoor het trager wordt, maar nu hadden ze het gebruik ervan eigenlijk onmogelijk gemaakt.
Ik heb een nieuwe M1 iPad en deze geeft stroom lekkage op de behuizing. Tevens had het scherm ook problemen. Gelukkig valt het onder garantie. Nu is het wachten tot deze brand nieuwe iPad van de reparatie komt. Zelfs garantie is wel een-ding zo.
Beide voorbeelden die jij noemt hebben niets met traagheid te maken. Het gaat hier niet om defecten.
De garantie, van een fonkel nieuwe iPad, is traag.
Bij Apple zelf gekocht of bij een reseller, dat maakt namelijk een aanzienlijk verschil!
Name shame is geen optie. Ik heb in ieder geval een probleem met een product. Gelukkig is er een redelijke vorm van garantie, consumenten bescherming voor als het de spuigaten uitloopt.
En daarom koop je bij de producent als het kan en niet bij een reseller…
In beide gevallen heb je evenveel rechten.

Maar Apple maakt het resellers bewust moeilijk zodat meer mensen direct bij Apple kopen en ze dus meer winst hebben. Je zou dat kleutergedrag maar willen belonen...
En in beide gevallen heb je meer service bij de producent dan bij een reseller helaas. Dat ligt toch echt aan de reseller, dat Apple het resellers express moeilijk zou maken is een mooi fabeltje wat je de lucht in gooit nu..

En daarnaast koop ik liever rechtstreeks bij een fabrikant als het mogelijk is, scheelt een extra schakel in de 'chain' en daarnaast is de service vaak een stuk beter.
En hoe dacht jij dat een reseller de winst maakt dan ?
Door het product goedkoper aan te bieden 8)7 8)7
Er zijn niet veel producent winkels in ons land. Ik ga met deze producten liever naar een fysieke plek, winkel. Als er wat mee is is ook zo wat. Wel slim beken trouwens van de producent.
Hmmmmm, als telefoonmakers dit doen.....
Gaan de makers van electrische auto's dit ook doen?
Ik mag hopen van wel. Ik zou liever hebben dat m’n auto me waarschuwt dat de accu kapot is en geen piekprestaties meer levert (eg: niet heel snel optrekken, max 60-80km/h of whatever) dan dat ie opeens uitvalt midden op de snelweg. Sommige ICE’s hebben dat ook; de zogeheten noodloop.

Het zou ook fijn zijn als alle smartphone fabrikanten een soortgelijke functie zouden inbouwen. Niets zo strontvervelend als een telefoon die steeds opnieuw opstart als de accu versleten is.
Ik heb een en dit is zo. (Dit zeggen ze ook) als je launch control wil gebruiken bij sommige modellen moet de batterij boven de x aantal procent zijn (boven x en een bepaalde temp hebben).
Bij mij wagen gaat bij hevige optrekken na een keer of 5 je max output naar beneden (valt echt wel mee maar het is wel te merken ) dan na 5min is dit weer normaal (behalve dan dat je batterij ferm gezakt is ) naar het einde toe ,onder de 10 procent zie ik de max power output ook langzaam zakken. Dus volmondig ja. Natuurlijk is dit niet merkbaar bij normaal gebruik omdat je totale capaciteit zodanig groot is +buffer ect
Dat doen ze al, bij Tesla kon je bvb maar max aantal zeer snel
optrekken. Geen idee of het nog steeds zo is bij Tesla maar er zijn nog steeds fabrikanten waar je maar een honderdtal keer dergelijke functies kan gebruiken en dan stopt het voor de levensduur van de auto, om de batterij en electronica te sparen.
Jij zegt het, maar bij de verkoop van mijn elektrische scooter word netjes vermeld dat na x oplaad cycli de batterij zal degraderen en dat dan het trekvermogen ook zal afnemen.
In een wereld waar we steeds minder weg willen gooien mag Apple even bepalen om dit te doen zodat we nieuwe telefoons gaan kopen? Terwijl er anders wellicht nog 2 jaar mee door gebeld kan worden??
Vreemde zaak.
Als je even logisch nadenkt hebben ze het gedaan om de levensduur van de telefoon te verlengen
Maar schreeuwen en klagen is de norm in de wereld tegenwoordig , en meestal zonder er over na te denken
Oja, jij brengt je auto of motor naar de garage en je krijg hem terug en ze zeggen tegen je, nou meneer we hebben om de levensduur van je voertuig te verlengen het vermogen van de motor gehalveerd. Nou succes ermee he. Dat vind jij heel normaal dus? De dag dat je de telefoon kocht was die lekker snel en soepel. Doordat Apple het vertikt om te zorgen dat er op een simpele manier snel een nieuwe accu geplaatst kan worden moeten wij maar genoegen nemen met het feit dat Apple dan maar even beslist we schroeven de telefoon terug in kracht. Totdat de klant er zat van is omdat hij sneller gewent was van deze zelfde telefoon dan koopt ie wel een nieuwe.. Mensen accepteren dingen te snel tegenwoordig, zonder er over na te denken lijkt het. Ik trek liever mijn muil open ipv alles zomaar te accepteren.
Het was met de IPhone 6 en 7 en dat vervangen kan je binnen 25 min.
Bij die generaties was het nog niet zo'n probleem , maar ik neem aan dat jij geen iPhone hebt want die maken zich er meestal drukker over dan de mensen die er eentje hebben
En als die gene het niet uitgezocht en of aangekaart had had niemand het opgevallen
Maar ze hadden het moeten melden dat klopt
Helaas doe je hier een aanname, en nog een verkeerde ook. Want ik heb wel een iphone, al vanaf de iphone 3s heb ik iphone. Maar of dit zo blijft is nog maar de vraag. Ben eerlijk gezegd wel een beetje klaar met Apple.

Edit: Maar waarom kom het wel met de iphone 7 en nu ineens niet meer dan? Het is een verdien model geworden van Apple. Het zal ddurder zijn met de huidige toestellen hezien deze "waterdicht" zijn. Maar niet onmogelijk.

[Reactie gewijzigd door mr.loepie op 23 juli 2024 08:12]

Ik heb ook een iPhone en kan de accu bij de 6 en 7 binnen 30 min. vervangen en de kosten bij Apple zijn met alles veel te hoog daar heb je gelijk in
Maar waarom zou je naar Apple gaan ?
Ik ga altijd naar het zelfde bedrijf en binnen 30 min. is alles geregeld qua reparaties met garantie (bv voor de iPhone 14 is een accu €99)
En ik vind Apple nog steeds goed want de producten blijven waarde houden (Samsung top modellen zijn net zo duur en leveren na 2 jaar weinig op t.o.v. de nieuw prijs)
Als je totaal geen idee hebt waar het over gaat, reageer dan niet.

Het is namelijk al 300 keer langsgekomen.

Apple heeft de prestaties omlaag geschroefd omdat de telefoons uitvielen bij zwaar gebruik. Dat kwam omdat de accu minder werd en niet meer genoeg energie ineens kon leveren.

Toen heeft Apple de performance verminderd zodat de telefoons nog gewoon werkten, wel wat langzamer, maar niet meer uitvielen.
De accu onderdimensioneren is een vorm van planned obselence. Zeker als deze niet door de gebruiker te vervangen is. De tradeoff tussen stabiliteit en prestaties is niet het probleem. Het probleem is dat de gebruikers een dure telefoon hebben die niet goed meer presteert. Men kunt proberen recht te lullen wat krom is, maar het is gewoon niet goed wat Apple deed.

[Reactie gewijzigd door bewerkers op 23 juli 2024 08:12]

Misschien moet je eerst eens een reactie lezen voor je er op reageert.

Waar lul ik iets recht?

Ik houd het gewoon bij de feiten, in tegenstelling tot jouw conclusie dat ik iets recht lul.
Ik had het niet specifiek over u. Met je bedoelde ik men. Ik zei dat het rechtgelult kan worden, niet dat u dat ook deed. En ik had het over de onderdimensionering, niet over de tradeoff, en uw reactie ging daar niet over.
Of ze maken het mogelijk een nieuwe accu erin te zetten :)
Je kon toen langere tijd je accu voor €35,- laten vervangen...
Gewoon in de Apple Store klaar terwijl U wacht...
Ja, als je telefoon puntgaaf was ja. Ik heb daar binnen veel te vaak gehoord dat ze er echt niks mee konden "probeert u het anders op uw inboedelverzekering te verhalen"
Ja dat bedoelde ik te zeggen. Autocorrect verbeterde maakte in maken … duck!
Uit een artikel van 3 jaar geleden:
nieuws: Apple krijgt Franse boete van 25 miljoen euro voor verminderen iPhone...
Het ging om de komst van iOS 10.2.1 voor de iPhone 6, 6s en SE, en iOS 11.2 voor de iPhone 7, in 2017.
Het verhaal is dus al 6 jaar oud, wat al gewoon in het artikel stond, inclusief 4 linkjes naar eerder artikelen over rechtszaken en consumentenclaims.

En onder het artikel staan nog eens 10 artikelen over dit onderwerp.

En je kon in die tijd voor € 35 een nieuwe accu laten plaatsen.
_/-\o_ Dacht je nu echt dat ik in mijn eentje 9x ongewenst kan toebedelen?

En ik heb je originele reactie niet eens beoordeeld.

Bovendien kun je een reactie van een thread waar je al op gereageerd hebt niet meer beoordelen. Dus ik had überhaupt alleen je 1e reactie kunnen minnen.

Al die -1 komen dus van anderen.

Misschien moet je eens naar je reacties zelf kijken. Je gemiddelde van je reacties is 0,1 gemiddeld. Je doet dus 1 ontopic-reactie op de 10 reacties die je geeft.

Je zou toch wel verwachten dat je na bijna 22 jaar gebruiken van Tweakers, je wel enigszins zou begrijpen hoe het systeem werkt.

Dan kun je wel hier en in het moderatietopic gaan lopen klagen, maar gezien je reacties en je klagen over de moderaties roep je het over jezelf af.

Succes!
Misschien een afspraak dat je telefoon voor een mooie prijs in te ruilen is? Garantie van inruilprijs op je oude toestel. Niet na een paar jaar op nul.
Dat zou een mooie eerlijk optie zijn als de inruil prijzen ook eerlijk zijn, Maar uit ervaring weet ik ook dat Apple een stel boeven zijn die voor een iphone die op de markt nog 500-600 euro waard is een belachelijke bedrag van 200-300 euro geeft. Wederom een gemeen verdienmodel van de firma. Als die prijzen eens eerlijker zouden zijn was dat indd helemaal geen slechte optie. Toen ik mijn iwatch 7 cellular in wilde ruilen voor de 8 versie kreeg ik in de Amac store in Almelo 175 euro voor de 7... Heb die gozer aangekeken en zonder iets te zeggen de winkel verlaten.
Ik begrijp je verontwaardiging maar half eerlijk gezegd. Als jij je auto tweedehands verkoopt op Marktplaats, krijg je er ook meer voor dan wanneer je hem inruilt bij een garage. Simpelweg omdat de garagehouder er ook wat aan wil verdienen. Als een garagehouder te weinig wil geven voor een auto dan verkoop je hem toch ook zelf via Marktplaats omdat je er dan meer voor krijgt?
Je zegt het al heel correct, "wat aan wil verdienen" geen 100 procent op verdienen zoals Apple dat doet met zijn inruil toestellen. Ik snap en weet dat als je handelt dat er verdient moet worden, maar wij hebben zelf een bedrijf en geloof maar niet dat wij 100 procent op onze producten verdienen. Overigens is een auto ook heel iets anders (qua waarde) dan een telefoon, maar snap je punt.
Het schijnt dat de cache langzaamaan volloopt. Om daar mee af te rekenen is wat doortastendheid nodig. Ben benieuwd hoe dit geforceerd gedaan wordt en hoe dit afloopt. Duurzaam klinkt het in ieder geval niet. Meer een soort van kat en muis spel. De consument koopt toch wel weer een nieuwere telefoon. Uiteindelijk besteld AI alvast een nieuwere voor je;-)

[En dat van de cache heb ik niet van mezelf. Persoon in kwestie is opgeleid om deze uitspraak te doen.] edit

[Reactie gewijzigd door DefaultError op 23 juli 2024 08:12]

Apple doet er al jaren alles aan om zijn producten binnen een paar jaar onbruikbaar te maken. De eerste ipods verdwenen van de website en liepen dusdanig vast dat ze zonder de verdwenen handleiding nooit meer tot leven konden worden gewekt. Iphoneskrijgen na een paar jaar geen update meer zodat ze niet meer bij de app store kunnen en dan is het afgelopen. Ik heb nog een prima laptop waarvan plotseling de trackpad geen linker-muisknop meer heeft onder MacOS. Is hij kapot... nee want als ik linux start werkt hij wel. Haal je de drivers weg dan werkt de trackpad onder MacOs weer een paar minuten totdat Apple door heeft dat je de computer weer gebruikt. Ik heb ook nog een IMac UEFI bios plots niets meer wil herkennen. Ik heb een laptop waarvan na drie jaar het scherm krakkelee werd. Nog een laptop die plots een kant van het scherm vergeelde, maar die doet het zomaar weer na een herinstallatie van het OS. Bedrijven schrijven die laptops gewoon af als dat gebeurt omdat het er op lijkt dat het scherm kapot is.
Kortom Apple heeft steeds weer nieuwe truuks om gebruikers nieuwe Apple producten te laten kopen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.