Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Maker Geekbench: veel exemplaren iPhone 6s zijn lager gaan scoren

Primate Labs, de maker van benchmark Geekbench, heeft scoreverdelingen online gezet van diverse iPhones onder diverse iOS-versies. Daaruit blijkt dat er meer iPhones zijn die lager zijn gaan scoren op de benchmark, een stevige aanwijzing dat Apple de processor in die iPhone inderdaad heeft teruggeklokt.

Oprichter John Poole heeft de verdeling van de scores van Geekbench online gezet. Daarin is te zien dat vrijwel alle testen van de iPhone 6s onder iOS 10.2 hetzelfde resultaat gaven, terwijl onder 10.2.1 er meerdere pieken in de grafiek te zien zijn. Onder iOS 11.2 lijkt het effect groter te zijn. Bij de iPhone 7 is in geringe mate hetzelfde effect te zien.

Dat het effect pas zichtbaar is sinds 10.2.1 en erger lijkt te worden verder na de release van een iPhone, wijst erop dat vermoedens over dat de processor zichzelf meer terugklokt als de accu in maximale capaciteit afneemt kloppen. Dat het pas gebeurt sinds 10.2.1 duidt erop dat de fabrikant dit heeft ingebouwd om het probleem van de zichzelf uitschakelende iPhones op te lossen.

Het is voor het eerst dat er grootschalige data beschikbaar is over de prestaties van iPhones op de lange termijn. Tot nu toe waren er alleen veel anekdotes die erop wezen dat de prestaties van iPhones in de loop van de tijd terugloopt. Apple heeft niet gereageerd op de zaak en geen uitleg gegeven waarom gebruikers afgelopen jaar hebben ervaren waarom hun iPhones trager zijn geworden.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

19-12-2017 • 06:45

264 Linkedin Google+

Submitter: iSonic

Reacties (264)

Wijzig sortering
Je zou bijna een eenvoudige verwisselbare batterij wensen :-|
Zoveel werk is het niet om te wisselen bij de iPhone 6 en 6s. Het kost je welgeteld uiterlijk een half uur en na 4 jaar gebruik is dat niet een grote tijdsinvestering.

Ps de iPhone 7 en 8 (en x) heb ik nog niet geprobeerd open te maken aangezien geen van die modellen al een slechte accu kan hebben na zo een korte periode. Maar het kan best zo zijn dat deze modellen een stuk lastiger zijn aangezien ze waterdicht zijn
4 jaar? De iPhone 6s is pas een kleine 2 jaar oud.
Dikke 2 jaar. De 6 een dikke 3 jaar. Dan is je accu wel aan vervanging toe, zeker omdat veel mensen snachts laden tot 100%. Accus slijten minder als ze niet in hun extremen komen, dus tussen de 20 en 80% blijven.

Leuk voor de mensen met een iphone 7 straks. Doei waterdichtheid.
Tussen die 20% en 80% wordt ook automatisch geregeld door laadlogica/chip. Het getalletje 100% wat de iPhone weergeeft is niet per definitie de daadwerkelijk capaciteit van de batterij op dat moment.
Helaas is dit niet helemaal het geval bij telefoons omdat er zo veel mogelijk mah in een kleine ruimte moet worden gestopt. Zie bijvoorbeeld de oneplus 3t welke de spanning van de accu nog hoger laat lopen zodat er meer mah uit dezelfde accu kan worden gehaald.

een elektrische auto kan ermee wegkomen om een accu van 20 tot 80% te gebruiken aangezien er genoeg ruimte beschikbaar is. een telefoon zal eerder van 3 tot 97% werken om maar zo veel mogelijk screen on time te hebben.
Zie bijvoorbeeld de oneplus 3t welke de spanning van de accu nog hoger laat lopen zodat er meer mah uit dezelfde accu kan worden gehaald.
Het aantaal mAh blijft gewoon hetzelfde... Met een hogere voltage gaat het aantal Wh wel omhoog, en dus ook de capaciteit.
mAh is simpel voltage*ampere*tijd.

Hoger voltage zorgt alleen al voor meer mAh.

Zie spec sheet oneplus 3 en oneplus 3t. Zelfde accu. Meer mAh tot je beschikking.
Uit ervaring (toen ik als iPhone reparateur werkte) kan ik zeggen dat als de iPhone batterij 0% aangeeft en uitvalt, de spanning nog steeds rond de 3.4-3.6 volt is.
Dat er nog maar 3% in zit is dus niet alleen dikke onzin, maar ook levensgevaarlijk.
Een lithium batterij is geschikt tot ongeveer 3.4-3.1 volt. Daaronder begint direct schade te ontstaan. De BMS(battery managment system) schakelt het circuit dan ook direct uit.

De maximale spanning is 4.3-4.2v daarboven zal hij verhitten/ontploffen

Na een spanning van 3.4v zal de spanning dan ook zeer snel dalen. Veel sneller dan 4.2 naar 3.6.

Hiernaast snap ik niet wat er levensgevaarlijk is aan een spanning van 3.4v.

https://learn.adafruit.co...lipoly-batteries/voltages

Hier staat ook dat de cutt-off voltage 3.4 volt is en dat er dan nog 5-10% over is. Behoorlijk weinig dus.
Als je hem bij Apple laat wisselen blijft die gewoon in takt hoor.
Hoeveel betaal je hiervoor?
149,- totaal. Meestal binnen een uurtje gefixt.

Edit: Foutje, dat is het scherm

[Reactie gewijzigd door MiesvanderLippe op 19 december 2017 14:01]

Een accu kost inderdaad zo tussen de 10 en 20 euro, afhankelijk van de kwaliteit die je kiest. Nog een plakkertje erbij zodat de accu blijft zitten en eventueel wat gereedschap. In totaal ben je dan voor 3 tientjes + een kop koffie binnen 15 minuten klaar.
Zonder garantie dat het heel blijft of dat je waterdichtheid blijft bestaan.
Mijn Iphone 6 is 3 jaar oud. Maar de accu gaat nog steeds 2 dagen mee zonder op te laden! Owkay, ik zet het scherm nooit op full brightness en kijk nooit filmpes er op. (Maar dat doe ik met geen een van mijn smartphones)

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Torisuta op 19 december 2017 14:49]

Tof voor je, maar heeft alles te maken met je gebruik. Ik kan jou telefoon in een middag leeg krijgen, als ik 1080 720p video ga streamen met een bluetooth headphone op terwijl ik in full brightness in de trein zit. Maar als je niet zo debiel doet met je telefoon is 2 dagen zeker mogelijk.
De grootste reden om lekker je WiFi niet te gaan micromanagen, niet je switcher altijd leeg te gooien (!!) en je auto-brightness aan te laten staan. Die functies zitten er niet voor niets in en zijn de reden dat iPhones zo ontzettend lang meegaan voor hun relatief kleine batterij.
Ondertussen regel ik de schermhelderheid altijd zelf, heb ik een smartwatch om en doe ik elke dag een paar potjes Hearthstone. Op m'n verouderde Nexus 5X. In principe zijn er geen redenen meer (al een paar jaar niet) voor een fatsoenlijke mid-ranger om geen goeie batterijtijd te hebben, daarin doet eigenlijk niemand meer echt iets heel bijzonders.
Wat een flutreactie, elke accu is leeg te krijgen. Kan hetzelfde sommetje ook loslaten op een zuinige auto. De ene rijdt er 1 op 20 en de ander 1 op 15.

Als we terug OT gaan, dan wordt het dus bevestigd dat Apple bewust toestellen vertraagd, ergens wel begrijpelijk, maar wel jammer.. ;(
Heb een iPhone 5 die nog steeds makkelijk 2 dagen meegaat... merk eigenlijk weinig verschil.
Het is misschien niet veel werk, zelf heb ik bij een 4S eens de batterij verwisseld, maar dat is eigenlijk toch niet de manier die ik onder eenvoudig versta, ik bedoel, zoveel knappe koppen en engineers bij Apple maar dan geen elegante manier kunnen/willen verzinnen voor een verwisselbare batterij, ik vind het gewoon jammer.
Moet zeggen dat het vervangen van de accu vanaf de iPhone 5 een flink stuk makkelijker is geworden tov de iPhone 4S
Pardon?
Bij de 4s, 2 schroefjes, achterkant er van af. Weer twee schroefjes en de accu is los.
Bij de 5 en latere modellen moet het scherm los en dat is echt meer werk.
Het scherm moet niet los van het moederbord. Als de onderste twee schroefjes los zijn kun je de voorkant (scherm) wat nog vast zit aan het moederbord omhoog klappen en de batterij loskoppelen.
Vergeet het stekkertje niet.
En dat de batterij zo idioot vast geplakt zit.
Die krijg ik echt niet los zonder het scherm te verwijderen.
Totdat je de iPhone 7 onder handen wilt nemen. Dan ben je de klos.
Denk dat het vooral een kwestie is van (niet) willen, immers als de batterij niet makkelijk te vervangen is, zal dat voor menig persoon al een excuus zijn om dan maar een nieuwe telefoon te kopen.
Sockets kosten ruimte. Apple gebruikt die ruimte liever. "Willen", maybe, maar het zou alsong via een soort socket moeten, die gewoon echt ruimte kost.

Daarnaast is de accu in me 5 gewoon gratis vervangen. Quality of service.
Naast die gruwelijk lelijke taalfout was er ook een vervangingsprogramma voor accu's voor een specifieke batch iPhone 5's. Het was dus geen quality of service maar gewoon een reguliere claim afwikkeling ;)
Is er ook een vervangingsprogramma voor mensen die 'me' schrijven i.p.v. 'mijn'?
Die van mij kwam niet in aanmerking voor dat programma.
Het is misschien niet veel werk, zelf heb ik bij een 4S eens de batterij verwisseld, maar dat is eigenlijk toch niet de manier die ik onder eenvoudig versta, ik bedoel, zoveel knappe koppen en engineers bij Apple maar dan geen elegante manier kunnen/willen verzinnen voor een verwisselbare batterij, ik vind het gewoon jammer.
Als je 4 minuutjes werk veel werk vind dan weet ik het niet meer, je hebt de batterij van de iPhone 6 in 4 minuten verwisseld en stelt niks voor.

Zo als je kan zien in de video van JerryRigEverything.
De klus zelf misschien kost een half uur. De voorbereiding, de juiste materialen kost een veelvoud.
Dat is niet gebruiksvriendelijk. Heb ook loever verwisselbare batterijen. Laad er een paar op en je kan gaan met die nanaaan
Beg to differ. Ook gedaan en wel gelukt maar de batterij zit met een of andere irritante gummi vastgeplakt en je moet eerst je iphone verwarmen (genoeg maar niet te warm - lekker spannend dus) om de gummi los te krijgen. Verder zit alles binnen vast met schroefjes die zo klein dat je ze nauwelijks fatsoenlijk beet kan houden anders dan met een pincet. Niet precies color by numbers dus.
Nadeel is dat je meteen je warranty void, dus hoe makkelijk het ook is voor jou als technisch onderlegd of in ieder geval geinteresseerd persoon, apple wilt niet dat je het doet.
De 6s valt, behalve als je misschien een Apple Care hebt, toch al buiten de garantie van 2 jaar ondertussen? Volgens het consumentenrecht heb je garantie op basis van de verwachte levensduur; nu is dat discutabel maar stel dat je 3 jaar verwacht (wat reeel is) valt ie daar al net buiten...
De 6s valt, behalve als je misschien een Apple Care hebt, toch al buiten de garantie van 2 jaar ondertussen?
De 6S is nog steeds in de winkel en via providers verkrijgbaar als een nieuw toestel. De 2 jaar EU garantie geldt vanaf de aankoopdatum, dus ondanks dat Apple de iPhone 6S officieel niet meer levert kan je er wel vandaag een kopen met garantie t/m december 2019.

Hoe dat dan met AppleCare zit weet ik niet. Het lijkt me dat je die ook nog steeds bij aankoop kan activeren om de garantie te verlengen naar 3 jaar.
In het geval van de 6s ja, maar volgens het artikel zijn er dus ook al gelijke symptomen te zien bij de iphone 7. en deze vallen nog wel binnen warranty. Apple wilt niet dat je het niet zelf vervangt, en als je het wel doet stoppen ze alle support. Hoe moeilijk of makkelijk het is maakt dus niet zozeer uit.
Als het niet gemaakt is om eenvoudig door de consument te laten vervangen, dan is het niet te vervangen.
Het is helemaal niet moeilijk er zijn tal van videos op youtube hoe je het zelf kunt doen.
Hoezo is een videokaart moeilijker?

Maximaal een paar schroefjes en verder simpel ompluggen itt lijmlagen, pieterpeuterig werken, gevoelige bekabeling en connectoren en slechte verkrijgbaarheid van (originele) onderdelen.
Heb je al eens bekeken hoe het gaat bij de nieuwe iPhones?
Kijk anders even de iphone 8 teardown op youtube van JerryRigEverything.

Je moet met een "pry tool" de lijm doorsnijden, met een zuignap aan het scherm trekken en hopen dat je niks breekt. Als dit al allemaal goed gaat en de batterij vervangen is en je toestel met succes terug in elkaar gestoken is ben je nog altijd de waterproofing kwijt.

Nodige tools voor batterij vervangen:
- zuignap
- Pry tool
- Pentalope schroevendraaier die de meeste mensen niet hebben
- Lijm of dubbelzijdige plakband om alles terug vast te maken
- Nieuwe batterij

Nodige tools voor vervangen GPU:
- kruis schroevendraaier (bij sommige cases zelfs niet nodig)
- Nieuwe GPU

IMO is een batterij vervangen toch een stuk ingewikkelder als een GPU vervangen.
Voor 3 euro heb je het gereedschap uit china (free shipping!):
https://nl.aliexpress.com...-Set-for/32818213005.html

Ik zeg niet dat de reparatie eenvoudig is maar met de huidige handleidingen op iFixIt en Youtube moet dit te doen zijn:
https://nl.ifixit.com/Gui...eplacement/101279?lang=en
Als je die tools hebt is het echt een fluitje van een cent, je doet het klinken alsof zo'n telefoon van papier gemaakt is.
Als je de goede tools hebt zijn veel dingen een fluitje van een cent. Je moet dus eerst uitzoeken welke exotische tools je nodig hebt en ze vervolgens kopen alleen om je accu te verwisselen. Dit is misschien prima als je een GSM reparatie winkel hebt, maar het is voor de doorsnee cosument die 1x de accu wilt vervragen een beetje te veel gevraagd.
Zo'n tool setje kost 5 euro. Alsjeblieft zeg.
Probeer eens als een niet technische consument te denken. Ipv vanaf je tech cloud.

Dat wij het misschien kunnen vervangen met de benodigde tools. Betekent niet dat de consument dit ook kan en moet willen.

Vervangbaar door de consument, is max een aantal schroeven los schroeven om iets te kunnen vervangen. Maar het liefst zonder een tool.

[Reactie gewijzigd door wica op 19 december 2017 17:46]

Dit is onzin.

In een PC zijn het enkel schroeven met een kruis kop (Philips Head). De stekkers die los moeten, indien nodig, zijn grote PEG connectors waar je gewoon met je hand aan komt. Botsingen kunnen zich alleen voor doen met de bekabeling, wat geen probleem zou mogen zijn. Je hebt immers ofwel een kant-en-klaar systeem, waar over het algemeen kabels weggedrukt zitten, of een zelf gebouwd systeem waarin je dat zelf had moeten doen; maar dan ben je al techneut genoeg om deze hele klus te klaren.

Het enige dat je nodig hebt is een schroevendraaier met een kruiskop en je handen. Alle schroeven hebben slechts één maat.

En dan nu de iPhone 6. Laten we eens beginnen met de benodigdheden, als je het een beetje netjes wil doen zonder al te veel risico op beschadiging (1 keer gedaan, geen zin om het een tweede keer te doen :P):

- Zuignap
- Pentalobe schroevendraaier (maffe 5-zijdige schroef; zelfde belettering als Torx, maar is geen Torx)
- Philips schroevendraaiers in 4 of 5 verschillende maten
- Iets van wiggen (liefst plastic)
- Bankpasje

Dat is al een hoop gedoe. En om dan de batterij er uit te krijgen:

- 2 PL schroefjes
- Scherm met zuignap en wigjes los "peuteren", wat een meer kracht vereist dan je zou denken
- Her en der verschillende maten schroefjes los draaien; die ook echt op exact de juiste plek terug moeten
- Verschillende hele kleine connectors los maken, waarbij sommige heel fragiel zijn (met name die voor het display); een plastic spateltje is hierbij handig
- Plakstrips op de batterij los peuteren; dit wil je zo voorzichtig mogelijk doen, is niet prettig als die scheuren
- Batterij heel voorzichtig omhoog halen met het bankpasje; er zit nog elektronica onder en het ding zelf buigt, dus dit moet heel secuur

Dus nee, een videokaart verwisselen is niet even "moeilijk" als een batterij in een telefoon verwisselen - vooral een iPhone niet. Het is niet 1 stekkertje, het zijn er meerdere. Het is een ontzettend secuur werkje, terwijl een videokaart vervangen gewoon grof werk is. Daar is niets secuurs aan. Grote stekkers, grote schroeven, groot PCI-e slot waar hij in gaat. Nergens kracht voor nodig; als je kracht aan het uitoefenen bent, ben je waarschijnlijk verkeerd bezig. En je hebt gewoon speciaal gereedschap nodig om dit bij een telefoon te doen.

[Reactie gewijzigd door Werelds op 19 december 2017 10:39]

...
Videokaart ontkoppelen, 1 a 2 stekkers (bij de tel 1 stekkertje loskoppelen)
Videokaart eruit zien te krijgen zonder botsingen (bij de tel til je de accu eruit)
...
Sorry maar als je beweert dat een videokaart vervangen in een desktop moeilijker is dan een accu vervangen bij een iPhone, dan ben je echt niet goed wijs...

Videokaart ontkoppelen? Als je een videokaart hebt die met 1 of 2 kabeltjes wordt aangesloten, dan ben je techneut genoeg om die kaart te vervangen. De andere standaard kaarten zijn gewoon in te pluggen zonder gedoe. Werk al sinds 1986 met computers en heb pas in 2016 een videokaart met extra kabels (GTX 1070). De rest (hoe groot/klein ook) waren allemaal 'plug and play'.
Als je niet in staat bent een gewone (video)kaart te vervangen, moet je zeker niet beginnen aan de vervanging van een iPhone-accu.

Videokaart eruit krijgen zonder botsingen? Ik weet niet hoe jij een kaart in of uit een PC haalt, maar dit is normaal gezien zonder 'botsingen' te doen. Zou niet weten wat je nu echt bedoelt met 'botsingen'.

edit: kleine typo's

[Reactie gewijzigd door SkyCloud op 19 december 2017 10:28]

Schroefjes? 25 jaren geleden wellicht, tegenwoordig is het vaak niets meer dan 'klik' en je videokaart is los. Althans, bij computers van fabrikanten zoals bijvoorbeeld Dell.
Een videokaart kan vervangen worden met enkel een kruiskop schroevendraaier, een stuk gereedschap dat in elk huishouden te vinden is. De meeste cases hebben tegenwoordig zelfs thumbscrews waardoor er helemaal geen gereedschap meer nodig is.. dus waarop is dit precies gebaseerd ?
Gebaseerd op:
Wat voor de één makkelijk is (videokaart of een telefoon accu) te vervangen, hoeft dat voor een ander nog niet te zijn. Punt is, zowel de videokaart als een telefoon accu is beiden relatief makkelijk te vervangen (Voor mij persoonlijk dan, kan voor een computer / telefoon leek wel weer moeilijk zijn)
Een bouwbedrijf zal het ook niet heel moeilijk vinden om een doorsnee huis te bouwen, ik zie mijzelf dat niet doen.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 19 december 2017 09:17]

probleem is alleen dat Apple niet graag ziet dat je zelf de batterij in een iphone vervangt en wellicht verlies je er zelfs je garantie mee. Bij een videokaart kun je deze uit je computer halen zonder enige gevolgen voor je garantie. De tijd die het kost om het te doen doet er m.i. niet toe. Het dus niet de vraag of het technisch mogelijk is of niet, maar een vraag wat de (mogelijke) gevolgen zijn en daarmee hoe een fabrikant je probeert te beïnvloeden.
Ik durf niet te zeggen hoe dat bij bijvoorbeeld een Dell computer zit, mag je die gewoon open maken (en de eventuele seal verbreken) om een onderdeel te vervangen?
Als dell garantie op het vollesldige systeem bied, zie ik dat hetzelfde als een iphone waarvan je niet zelf de accu mag vervangen (als dat waar is)
Ik snap het punt dat je wilt maken, maar ik vind er toch wel een verschil in moeilijkheidsgraad en risico in zitten.

Uitgaande van een leek, durf ik deze over de telefoon wel door een videokaart-vervanging te begeleiden. PC componenten zijn relatief stevig en het benodigde gereedschap in elk huishouden voorhanden. Bij een batterij vervanging - hoe simpel dit voor jou of mij ook mag zijn - is dat toch andere koek.
Wat voor de één makkelijk is (videokaart of een telefoon accu) te vervangen, hoeft dat voor een ander nog niet te zijn.
Je vergeet voor het gemak even dat vóór de unibody-trend (en nee, daar maakt zeker niet alleen Apple zich schuldig aan) vrijwel iedereen na aankoop van een telefoon zijn accu eruit moest halen om zijn SIM-kaart te installeren. Dat was nogal even een paar ordes van grootte makkelijker dan het apparaat openschroeven (weg garantie...) en een accu die waarschijnlijk niet door de fabrikant zelf gecertificeerd is (omdat ze zich niet op aftermarket focussen) erin zetten. Het was voorheen nog geen 2 minuten werk om een accu te vervangen en dat het anno 2017 (nogmaals, niet alleen door Apple) veel lastiger is en meer expertise en tools vereist is IMO geen goede ontwikkeling.
Juist, voor jou persoonlijk en die persoonlijke ervaring strookt niet met de algemene ervaring. Volgens de iFixit iPhone 6 battery replacement guide is de difficulty moderate. Bovendien is een iPhone niet bedoeld om zelf open te maken. Krijg je waarschijnlijk problemen mee met garantie. Een videokaart vervangen in een PC daarentegen...

Het kost mij overigens 30 seconden om de batterij in mijn telefoon te vervangen. En ja, het hoesje zit heerlijk, en voor mij is de telefoon niet te zwaar of te groot.
Precies. Ik pak mn Leatherman als ik iets moet vervangen in een PC/server waar al geen plastic hendeltjes zitten. Das nog steeds veel te lomp tov een iPhone...
De meeste desktop PCs zijn ontworpen om makkelijk open te maken en hardware te vervangen. Daar zitten componenten niet met lijm of hardnekkige dubbelzijdige plakband aan elkaar geplakt. Iemand met een standaard schroevedraaiersetje kan dus heel makkelijk toegang krijgen tot de componenten.

Bij een telefoon heb je alweer apart gereedschap nodig om te voorkomen dat je bijvoorbeel het scherm vernaggelt, je moet net weten hoe lang je flatcables van de verschillende componenten zijn, zodat je hier niet perongeluk teveel stress op zet dat ze scheuren/breken. Dan lig je met minuscule componentjes te klooien en moet je (in het geval van de iPhone 6s) de batterij loswrikken van de achterkant... De makkelijkste manier om dat te doen is om een schroevendraaier onder het 'jasje' van je batterij te steken en dat ding er langzaam uit te forceren.

Sorry hoor, dan is het voor een niet-gewinterde reparateur toch echt 100x makkelijker om een videokaart te vervangen :p
Je krijgt van mij een -1 omdat wat je zegt echt nergens op slaat

Zo vervang je een GPU
Zo vervang je de batterij van een iPhone

het een gebruikt enkele standaard kruisschreoeven, het ander gepatenteerde pentalobe schroeven en lijm, en is een veel gevoelige proces waarbij je op meerdere momenten moet opletten dat je geen gevoelige ribon cables stuk scheurt.

Je hebt absoluut een punt als je zegt 'zo moeilijk is het vervangen van de batterij nu ook weer niet', want dat klopt: het is doenbaar, zelf, of voor een klein bedrag in een winkel. Maar beweren dat het makkelijker is als een GPU vervangen, is simpelweg een idiote leugen.

[Reactie gewijzigd door kiang op 19 december 2017 12:59]

4 schroefjes vs veel meer schroefjes + scherm verwijderen en met lijm en ribbons omgaan.

Het eerste is objectief simpeler dan het tweede, want je meot hetzelfde doen (schroefjes losmaken) en meer. Dat is geen perceptie, verdorie, wat is dit toch een onzinthread van boze apple fanboys die het niet willen gehoord hebben dat hun dichtgelijmde telefoon toch niet heel handig is als je de batterij wil vervangen..
Ach je hoeft je batterij niet te vervangen, het is nog eenvoudiger om gewoon een nieuwe iPhone te kopen! Geen probleem mensen, gewoon doorlopen...

[Reactie gewijzigd door Raphaelo op 19 december 2017 12:59]

6s heeft ook die waterdichte seal, verschil is 7 en 8 klappen naar rechts open ipv naar boven. Idem dito voor het kabel werk dat anders loopt. Owja vanaf de 7 gebruiken ze geen kruiskop meer maar een mix van kruiskop schroeven en 3 tand schroeven. Succes!
Bedankt voor de tip over de nieuwe schroefkoppen! Ik heb meerdere iPhones uit elkaar gehaald om schermen en accu’s te vervangen. Echter nog niet de 7,8 en x. En natuurlijk os een half uur priegelwerk niet zo makkelijk als het wisselen in een Nokia 3310 maar het is niet op een onmogelijk niveau. Wat ik trouwens wel op dat niveau beschouw is het vervangen van een micro USB poort. Solderen op zo een kleine pcb is niet voor mij weggelegd ;)
Mijne is 2 jaar oud en geeft nog steeds de volle score. Elke nacht aan de lader.

Ik denk eerder dat bepaalde scores temperatuur afhankelijk zijn.

Edit: blijkbaar exemplarisch en heb ik gewoon geluk gehad.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 19 december 2017 07:39]

elke nacht aan de lader is op zich goed. lithium moet je juist opgeladen houden ipv leegtrekken (al is niet helemaal vol nog beter, 80% oid)
Elke nacht aan de lader is niet goed als je eind van de dag op 70% zit natuurlijk ;)
Bij 50% kom je in de praktijk wel weer vlot in de lege gebieden van de accu (bij gebruik). Dat vind ik ook weer niet ideaal.

Bij (vrij) "stationair" gebruik is 50% inderdaad beter
Vriend. Twee schroeven, twee pulltabs en een connectortje. Nee het is niet twee keer klikken maar je hoeft hem ook niet te zoeken als je hem laat vallen en de 6S is praktisch waterdicht.
Kan het met standaard schroevendraaiers of moet je een speciaal setje hebben?
Je kan ze open maken met een Trox schroevendraaier. Maar dat is ook geen probleem aangezien je die voor 2 euro zo kan kopen.
Is het geen pentalobe?
Kort gezegd ja! ;)

Lang verhaal. Apple gebruikt bij pentalobe hetzelfde logo als torx en de schroefkop lijkt er ook op. De kans is echter aanwezig dat je de schroefkop dol draait aangezien je niet een optimaal aanraak oppervlak hebt bij torx schroevendraaiers
Uiteraard, speciaal setje.
Daarnaast zijn het natuurlijk helemaal niet 2 schroeven, het zijn er wel iets meer (niet dat het daardoor moeilijker wordt) en 2 pulltabs? 8)7
Na een beetje google is pulltabs één of ander soort van kaart spelletje, nu wordt de reactie van MiesvanderLippe pas helemaal indrukwekkend.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 19 december 2017 08:46]

Nee. De lijm die onder de batterij is eigenlijk een soort rubberachtige sticker die je eronder vandaan kan trekken.
Ok, maar dat vervangen van een batterij is dus niet iets wat je zomaar even kunt doen. Het vergt wat voorbereiding en een zekere handigheid die lang niet iedereen bezit. Toch wat anders dan met een knijpbeweging de achterkant van een telefoon verwijderen en dan de batterij vervangen.
Anders laat je het toch doen. De meeste bedrijven vragen maar 40 a 50 euro aan arbeidsloon voor die 20 minuten die hun ermee bezig zijn. Tel dat op bij de prijs van een display (die moet je ook betalen als je hem zelf gaat maken)
Zoeken van een batterij als hij valt is juist goed: de energie van de val wordt op die manier geloosd.
Maar dat zijn ze ook. Twee schroefjes los, scherm omhoog klappen en je kan zo bij de batterij.

Ik snap dat hele gedoe omtrent accu's echt totaal niet.
En dan 5 a 6 jaar met je smartphone doen zeker? En wat moeten de arme Chinezen gaan produceren wanneer de smartphone geen wegwerpartikel meer is?
Ik had veel problemen met mijn performance en mijn batterij was zeer onbetrouwbaar. Gaat om een Iphone 6.
Voor de wissel had ik de volgende CPU scores bij Geekbench 4:
Single-core 825
Multi-core 1374.

Na het lezen van het artikel heb ik besloten om mijn batterij zelf te vervangen. Na wat prutswerk met de plak onder de batterij was het de moeite zeker waard.
Nieuwe scores:

Single-core 1524
Multi-core 2683.

Telefoon loopt weer als een tierelier!
En zo blijft een iphone veel meer waar voor je geld want je kan er nog jaren mee vooruit :)
Zou nog makkelijker zijn als je dit gewoon zonder veel gedoe allemaal zelf kon doen. (en dit is geen kritiek op Apple alleen, maar op alle fabrikanten).
Ik heb ook even Geekbench 4 gedraaid, multi-score van 3119 punten ipv 3994 die zij opgeven voor een 6s.

Toch die batterij maar is gaan vervangen. 8)7
Dit is toch geen goed nieuws voor Apple en voor consumenten te noemen. Het zal onhoudbaar voor Apple zijn als hier een rechtzaak over wordt aangespannen, helemaal aangezien Apple dit niet gemeld heeft. Alsof je een auto koopt die na een jaar of twee door gebreken slechter gaat presteren. Maar ipv een terugroepactie te organiseren, of de auto te repareren, (want te duur en tijdrovend en we willen immers het rijkste van iedereen blijven), rollen we een softwareupdate uit waarmee je nog wel hetzelfde aantal kilometers kan rijden, alleen niet meer zo snel als voorheen, of waarmee geadverteerd werd. En ohja, we vertellen het je niet. Thanks Apple. Goede zaak...
Je hebt geen ongelijk. Maar je voorbeeld van een auto is niet zo goed aangezien auto’s wel degelijk pk’s verliezen na jaren gebruik. Na jaren gebruik zal de kop van je cilinders iets slijten waardoor de compressie lichtelijk omlaag gaat. Hierdoor zal je wat pk’s verliezen.
Echter hebben auto's van tegenwoordig net wat meer pk's en koppel dan de fabrieksopgave. Althans mijn VW auto's hadden ipv 150pk, 154pk en ipv 320nm hadden ze 350nm.

Voor Apple zou het dan heel simpel zijn: Er een 2700mha accu in stoppen en op de verpakking melden dat er een 2900mha accu in zit. Al is het bij telefoons natuurlijk makkelijker te testen dat er meer/minder in de accu zit dan bij auto's die je op een rollerbank moet zetten.
Dit hebben ze allang dichtgetimmert hoor. Apple vermeld nooit hoeveel mha de batterij heeft. Wel melden ze wat "tot ... uur" gebruikstijden, en met een hele vette voetnoot: "Alle informatie over batterijen is afhankelijk van de netwerkconfiguratie en vele andere factoren; de feitelijke resultaten kunnen afwijken. De batterij kan maar een beperkt aantal keren worden opgeladen en moet op den duur mogelijk worden vervangen door een Apple serviceaanbieder. De gebruiksduur van de batterij en het aantal keren dat de batterij kan worden opgeladen, zijn afhankelijk van het gebruik en de instellingen."
"Er een 2700mha accu in stoppen en op de verpakking melden dat er een 2900mha accu in zit. "

Ik zou dan wel aanbevelen het andersom te doen, anders krijg je zeker klagende klanten ;)
Dat auto’s net wat meer vermogen hebben dan de opgave is echt eerder een uitzonderering dan regel.
Mocht je echt 30nm meer koppel hebben gehad dan heb je echt mazzel. Dat je dat op meerdere VW’s hebt gehad is bijna ongeloofwaardig.

Er is echter een merk die wel standaard meer pk en koppel heeft en dat is Porsche. Maar wat ik zeg dat zijn echt uitzonderingen.

[Reactie gewijzigd door Sumi1976 op 19 december 2017 08:23]

Behalve op de rollerbank, dan had hij wel de juiste pk's :p
Klopt, alleen dat gaat over een paar procent, dit gaat in sommige gevallen om bijna een halvering in performance
Of terwijl, na 5 jaar je cilinders vervangen en je hebt dan net als bij de iPhone de originele snelheid terug }>
Dat is ook precies wat er gebeurd als je de accu vervangt ;)
Normaal ben ik niet zo dol op auto vergelijkingen maar deze keer vind ik het juist heel treffend. Je kan namelijk ieder voorbeeld wel tegen de muur zetten en afschieten als je het gebruikte voorbeeld net zo lang gaat uitmelken en doortrekken tot de parallel er niet meer is om dan vervolgens te roepen dat het voorbeeld niet helemaal (meer) klopt..
Daarom zijn vergelijkingen vaak zo onhandig. Ik vergelijk een vergelijking vaak met een pan soep met lettervermicelli. Gewoon roeren, er komt altijd wel iets tevoorschijn.
Eigenlijk is dat niet zo een goed voorbeeld want als je de soep goed moet doorkoken omdat je een bacterie vermoedt worden de vermicelli letters onleesbaar..

haha ik moest even de redenatie van mikesmit als sausje over jouw voorbeeld gooien sorry ;)
Toch is dit niet altijd waar, er zijn genoeg voorbeelden waarbij een auto na pak em beet 100k km goed is ingelopen en juist meer vermogen afgeeft.
Wat gek dat bij mijn auto de gemeten comressie na 550.000 kilometer te verwaarlozen was...
https://www.autoweek.nl/v...rimera-20-2000-554742-km/
Je compressie te verwaarlozen? Bedoel je dat de compressie nagenoeg nul is? Hoe start je wagen überhaupt nog?
Is een trapauto.
Hoe zit dat precies met die slijtende koppen en pk-verlies?
Compressie omlaag. Minder koppel en vermogen
Maar wat schuurt er langs de cilinderkop zodat die slijt?
Dingen slijten niet alleen door wrijving. Kijk maar naar elektronica.

Cilinders worden blootgesteld aan gegantische g krachten (door toerental) en worden voortdurend blootgesteld aan kleine explosies. Puntje bij paaltje kan je verwachten dat er een zeer dun laagje van het metaal via de uitlaat verdwijnt naar tonnen aan kilometers.

Zo komen we ook weer terug naar de oorsprong van deze uit de hand gelopen discussie. Wanneer auto’s marginaal minder presteren dan bij Nieuwstraat het geval is geweest is dat acceptabel maar wanneer dat bij je mobiel gebeurd door een slijtende accu breekt de pleuris uit?
Ja oke, het verschil tussen auto en iPhone is dan dat het bij een auto een onontkomelijk proces is wat pas na lange tijd meetbaar is (misschien niet eens merkbaar) en bij de iPhone een 'feature' is die al snel merkbaar is.
Je kan nou feature zeggen alsof Apple hier een super foute oplossing bedacht heeft. Maar accu slijtage is onontkomelijk en ipv jou je telefoon 5x per dag laten opladen schroeven ze de performance terug om je nog een beetje een normale dag te gunnen. Dit neemt natuurlijk niet weg dat als dit gebeurd na je 2 jaar garantie je beter gewoon die 80 euro kan ophoesten om je accu te laten vervangen als je nog een tijdje van je telefoon wilt genieten. Deze problemen zijn niet uniek voor Apple, apple lost het alleen anders op dan de gemiddelde Android fabrikant die al niet meer over hun modellen nadenken als ze al een jaar in productie zijn
Het grappig is dat dat idd gebeurd is is de praktijk met een Honda Civic Hybride, die werden in hun firmware ook zodanig getweaked dat ze de accu's minder gingen belasten en zo garantie claims vermeden konden worden. De prestatie's leden daar best onder (verbruik omhoog, acceleratie naar beneden) maar je kon er weinig tegen doen. Het was noodzakkelijk zeiden ze :(
Ach ... jaren terug een redelijke rel geweest toen bleek dat android de benchmarks aanpaste tijdens een benchmarktest. Bewuste oplichting van consument.

Heeft geen grote gevolgen gehad.

In pricipe werkt het terugschroeven in het voordeel van de consument. De iphones hebben een overkill aan processor kracht ( geekbench testende iphone X met een 4 maal hoger score dan de note 8 ). Die overkill word nu gebruikt om langer te wachten om batterij te vervangen.

DAARBIJ ... dit systeem zit sinds 2010 MAC OS en is bekend.

MAAR ... je hebt gelijk ... er zijn mensen die een nieuwe telefoon hebben gekocht terwijl ze slechts de batterij hadden hoeven vervangen. Dus zal zeker een staartje krijgen ( en terecht zeg ik als fanboy )
En nu de hamvraag: Merk je het verschil in performance ook in dagelijks gebruik? Voordat iedereen meteen weer 'schande!' begint te roepen (wat tegenwoordig heel normaal is op internet en helaas ook Tweakers).
We weten ondertussen al dat benchmarks lang niet altijd een juiste weergave zijn van de daadwerkelijke performance van een toestel.
En Iphones hebben een (erg) rappe cpu/gpu die vaak heel hoog scoort.

Misschien een leuk artikel voor Tweakers: Test een paar 6c's die minder scoren in de benchmarks. Gewoon dagelijks gebruik en wat spelletjes. Wie weet merk je er niets van, en gaat de accu wel langer mee :Y)
Juist bij het switchen tussen apps merk je een vertraging. Niet alleen de nieuw ingebouwde vertraging na het indrukken op de home knop (om dubbel klikken beter te herkennen) maar ook regelmatig een haperende annimatie.
Probleem is de appels mensen.

Die accepteren het. En zullen denken dat het erbij hoort. Maar denk dat dit niet alleen bij Apple het geval zal zijn. Bij Android fabrikanten heb ik het vermoeden dat het precies het zelfde ism
Ik denk dat bij android fabrikanten de accuduur achteruit gaat ipv de performance. Bij apple hebben ze er dus voor gekozen om de performance terug te schroeven om een betere accuduur te houden.
Is een aanname hoor. Maar een accu wordt slechter na loop van tijd, dat is wel iets dat vast staat.
Zeker worden batterijen slechter, maar hier hebben we het over een dramatische achteruitgang. Geen openheid van Apple, maar verhullen door software updates. Lijkt een beetje op bumpertje vastzetten met ty-raps, om in de autobranche te blijven😁
Het gaat erop lijken dat de iPhone 7 ook een matige batterij heeft.
Wat ik echt weird vind hier, mensen kopen toch een vrij duur toestel, maar een batterij laten vervangen voor een verse waardoor ze de dag doorkomen en het toestel sneller is, word niet als optie benoemd. En dan bedoel ik vervangen bij de gsm reparatiewinkels voor ¤75 😔

[Reactie gewijzigd door easy66 op 19 december 2017 12:45]

Ik verdedig dit ook zeker niet. Ik zou flink balen als ik nu een 6 of 6s had, die hier last van heeft. Zeker als hij dramatisch langzamer wordt.
Het gaat alleen niet zozeer over de performance van de batterij in het artikel... maar over de performance van de CPU die niet meer op volle kracht werkt (door een slechtere accu). Een klein, doch inhoudelijk groot verschil.
Tegenwoordig met die waterdichtheid weet ik niet of het wel zo makkelijk is..
Ten gevolge van de slechte batterijperformance is Apple tot de slimme oplossing van een update gekomen.
Deze update maakt de CPU trager.
Je kunt beide niet los van mekaar zien.
Misschien heb ik me niet duidelijk uit gedrukt.
Niet echt, maar als je geen belang hecht aan “waterdichtheid” , dan heb je voor ¤75 een nieuwe batterij.
Een downgrade wat betreft de waarde, maar upgrade aangaande de prestaties.
Persoonlijk zou ik daar voor kiezen.
Ik vind dit behoorlijk overdreven. We weten geeneens hoe groot het probleem is. Mijn gf heeft ook een 6 van het eerste uur, werkt nog prima, geekbench is wat het hoort te zijn, etc.
Zo heeft iedereen zijn ervaringen..
Jullie hebben blijkbaar niet dezelfde gf.
Ik snap niet helemaal waarom jij hier een +2 krijgt. 8 Keer aan de lader per dag? Haar accu was stuk, als je denkt dat Samsung magische accu's heeft ( I guess in de note was dat het geval, zeker als je van een verwarmend vuurtje houd ) dan heb je straks over een jaartje een leuke verassing als die ook de geest geeft.

Ipv het allemaal op de telefoon af te schuiven; ga gewoon naar een service center en vervang je accu.

Je bent bijna net zo erg als me broer die iOS kut vond omdat ie een iPhone3G had die 6 jaar oud was en niet zo snel meer was. Ja dan is inderdaad elke android telefoon wel mooi ja.

[Reactie gewijzigd door jabwd op 19 december 2017 10:55]

Precies wat dus gebeurd in de auto branche. Check de dieselgate.
Volkswagens gingen niet slechter presteren, ze waren alleen maar minder schoon dan de specificaties aangaven. Ondanks dat waren ze nog steeds zeer zuinig en snel, en relatief slijtvast. Ik heb geen reden om te twijfelen aan de kwaliteit van VW diesels, ik rijd 80.000 per jaar en ik heb niets te klagen.
En dat hebben ze opgelost door een software update uit te brengen die de auto zo schoon en zuinig maakte als gespecificeerd, ten koste van de prestaties.....

En nee, ze waren helemaal niet "zeer zuinig" en zeker niet "relatief slijtvast". Tests van de consumentenbond wijzen uit dat VAG autos de minst betrouwbare autos zijn op dit moment en qua verbruik waren de 14% autos van VAG zo'n 10%-20% minder zuinig dan, bijvoorbeeld, de Renaults.
Nee, de software zorgde alleen dat de meetapparatuur de juiste waardes aangaf. Je auto is er niks zuiniger op geworden ;)
Conclusies trekken terwijl je de achtergrond niet weet.

De mijne haalt na 2 jaar nog steeds de max score. Ik kan me voorstellen dat onder bepaalde omstandigheden getrotteld word (temperatuur). Net zo als bij andere fabrikanten.

Edit: blijkbaar exemplarisch en heb ik gewoon geluk gehad.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 19 december 2017 07:39]

Zelf lange tijd last gehad van de (uit zichzelf) afsluitende iPhone, welke na een reboot aan gaf dat de accu volledige leeg was en dat deze diende opgeladen te worden.
Ik kwam in aanmerking voor een replacement batterij via Apple, daar mijn iPhone (6S) te kampen had met een 'faulty batch' batterij. Dit heb ik niet gedaan gezien de voorwaarden die ze stelden (althans, van wat ik er uit begrepen heb): 4 tot 5 dagen iPhone kwijt, hooguit zelfs 2 weken, alle inhoud gewist en dan nog maar de vraag of je ook daadwerkelijk je eigen telefoon terug krijgt.
Verleden maand batterij zelf vervangen (zoals al eerder gezegd in dit topic, kleine investering) en man wat een verschil!
De iPhone voelt weer bijna als nieuw zo snel! En (uiteraard) geen last meer van een uit zichzelf uitschakelende iPhone! Ik kan dan ook iedereen die hier last van heeft, of zijn telefoon te 'langzaam' vindt dit van harte aanbevelen! :) ;)
Ik ben zelf vorige week bij de Apple Store in den haag geweest en ik was mijn telefoon welgeteld 2 uur kwijt. Zal misschien dan ook te maken hebben met of je het bij een reseller doet of dat je het rechtstreeks bij de Apple Store doet. Inhoud was bij mij niet gewist, ze vroegen wel of ik een backup had maar dat heeft er meer mee te maken dat als de telefoon defect raakt tijdens het vervangen dat je niet kan klagen dat je data weg is.
het kan natuurlijk ook zijn dat je niet de enige was! Dan sluit je achter in de rij aan.
Je kun van te voren digitaal een afspraak inplannen.
Dat kan ik bij de tandarts en de huisarts ook en die sporadische keren dat ik er kom (althans bij de huisarts) kan ik ondanks een afgesproken tijdstip gewoon in de wachtkamer plaatsnemen en wachten totdat ik aan de beurd ben.
Je hebt duidelijk geen ervaring met de service van Apple. Misschien ook daarom dat veel consumenten graag bereid zijn om de hoge aanschafprijs voor lief te nemen.
Ik heb als ICTer helaas erg vaak te maken met de service afhandeling van Apple. Laten we beginnen met het feit dat je op een iMac van enkele 1000en Euros geen onsite garantie krijgt. Lekker met een 27" iMac naar de binnenstad van Tilburg naar de iCentre omdat dat hun dichtsbijzijnde punt is waar je hem kunt inleveren. Als het een beetje miezerd kun je je garantie al vergeten want als je te dicht bij een wit stikkertje ademt wordt het al rood. Helaas kan ik je vele horror verhalen over de garantieafhandeling van Apple vertellen. Het is een uitzondering als het goed gaat en binnen 2 weken afgehandeld is.
En daarom grote vriend... moet je altijd de doos bewaren
Ja, daar heeft iedereen de ruimte voor. Het is hewoon belachelijk dat er voor dat geld geen onsite garantie opzit. HP en Dell kunnen het op hun veel goedkopere pc’s wel.
Zo erg was dat ook weer niet. Je kan gewoon een afspraak maken voor in een Apple Store, en na een half dagje Amsterdam was de batterij ook weer vervangen.
Dit heb ik niet gedaan gezien de voorwaarden die ze stelden (althans, van wat ik er uit begrepen heb): 4 tot 5 dagen iPhone kwijt, hooguit zelfs 2 weken, alle inhoud gewist en dan nog maar de vraag of je ook daadwerkelijk je eigen telefoon terug krijgt.
Er zijn ook nog de volgende opties:
1) Je kunt ook gewoon advance replacement doen, dan krijg je een nieuwe iPhone toegestuurd (en doet daarvoor voorlopig met een creditcard). Als je je eigen iPhone terugstuurt en deze is in goede staat, dan wordt de voorlopige betaling geannuleerd).
2) Je kunt gewoon een authorised reseller binnenlopen en daar je telefoon afgeven. Ik heb dit gedaan en dit duurde 2 dagen.

Bij inleveren bij Apple (waarschijnlijk ook bij een reseller) krijg je je eigen telefoon alleen niet terug als het laadcircuit schade heeft ondervonden door een slechte batterij. De kans daarop is nogal klein.

Lijkt me nogal logisch dat je een backup van je data moet hebben. Ze testen hem met een schone installatie, zodat zeker is dat de telefoon nu goed werkt en dat er geen vuile/oude software is die in de weg zit.. Als het dan niet goed blijkt te werken, weet je tenmiste zeker dan het aan de hardware ligt.
Dat doet iedere aanbieder.


Ik vraag met overigens af of die lagere scores niet komen door het updaten van iOS in plaats van een verse installatie. Veel battery-drains zijn daaraan te wijten. Niet goed natuurlijk dat dit gebeurt (fix dit nu eens Apple!), maar het is in ieder geval zelf op te lossen.
Ik heb ook gebruikt gemaakt van dat reparatie programma. Ik had mijn iPhone 6s binnen 3 dagen terug. Ik stond er versteld van hoe snel dit ging, aangezien ik hem eerst via DHL point naar een van de oostbloklanden moest opsturen. En nee, ik heb geen refurb teruggekregen. :+
Is er een goed stappenplan ergens te vinden op Tweakers waar verteld wordt hoe je de batterij van de iPhone 6S het beste kan vervangen?
Wat heb je verder allemaal nodig (naast de nieuwe accu)?
Waar heb je de accu gekocht als ik vragen mag? Ik zoek nog een betrouwbare webshop met originele accu's. Vond sommige toch iets te onduidelijk of het nou OEM was of niet.
Is dit nou door de batterij die slechter presteert na een bepaalde tijd of hebben ze het met nieuwe batterijen getest ?

Best wel een belangrijk gegeven

[Reactie gewijzigd door lf2 op 19 december 2017 07:07]

Nee, dit is gewoon een statistische weergave van iPhones benchmarkresultaten. Wat het precies betekent is mij onduidelijk maar de sampledata is afkomstig van iPhones van verschillend type en iOS versie. De ouderdom van de batterij is niet bekend.

De piekjes die je ziet in de plaatjes zou een aanwijzing zijn volgens het Tweakers artikel dat Apple aan "planned obolescence" doet.

Ik vind dit wat al te kort door de bocht mede doordat ik niet weet wat de plaatjes precies betekenen en wat de statistische significantie is.

Lijkt me dat je het alleen zeker kunt weten als je zelf een onderzoek uitvoert, met metingen op verschillende iPhones/iOS versies/batterijkwaliteit e.d. misschien is Tweakers.net daar mee bezig (maar ik denk het niet).
Hier hoeft tweaker natuurlijk geen onderzoek naar te doen als dat reeds door Geekbench gebeurd is.

De enige valide vraag die je stelt gaat over de significantie. Maar dan hoef je enkel te bedenken wat geekbench is en dat die duizende of zelfs miljoenen resultaten in hun database hebben staan van enkel dit model met verschillende versienummers. Waar deze data prima uit te vissen is.

De plaatjes zijn superduidelijk verdeeld, allemaal gaat het om de iphone 6s en elke plaatje staat voor een ander versienummer (staat er namelijk boven).

Het moge overduidelijk zijn dat iphone 6sen op nieuwere versies van iOS vaker op lagere frequenties werken. Of het komt door de batterij is lastiger vast te stellen. Feit is wel dat het vaker zo is :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 19 december 2017 08:23]

De vraag naar de significantie is wel degelijk aan de orde, want Geekbench geeft niet aan om hoeveel resultaten het gaat en dat zijn er zeker geen miljoenen. Het overgrote deel van de iPhone-gebruikers zal nooit en te nimmer een benchmark draaien. Wanneer is het nog toeval en wanneer is er stront aan de knikker?

Ook de relatie met de accu is niet per se een oorzakelijke, Er lijkt dus wel een verband te zijn, maar of het door de accu komt, wordt niet bewezen. Oftewel: er is sprake van een verband, maar of het oorzakelijk is...

Zolang het geen 'planned obsolecence' is, maar throttling, vind ik het een slimme oplossing, mits de gebruiker daarvan van tevoren op de hoogte is én je een mededeling krijgt dat je accu aan vervanging toe is.
En alle mensen die benchmarken hebben toevallig een slechte accu gekregen? Throttling komt door (thermische) limieten van de processor, dat is hier dus helemaal niet aan de hand, aangezien ze af en toe op minder dan de helft van de orginele score uitkomen? Lijkt me dat dat tijdens gamen of andere zware taken flink irriteert..
Mocht de processor niet terugclocken, dan valt je telefoon gewoon uit als de spanning van de accu te laag is. Allicht hebben ze dit dus geimplementeerd om dit fenomeen te voorkomen. Prima dat ze dat doen, maar laat mensen er in ieder geval bewust voor kiezen of ze dat willen of niet..
En alle mensen die benchmarken hebben toevallig een slechte accu gekregen?
'Alle' is een groot woord, maar het ligt voor de hand dat mensen die performance issues merken meer geinteresseerd zijn in het draaien van een benchmark dan een compleet willekeurige iPhone 6S gebruiker. Daardoor kan het zijn dat de statistieken van de gedraaide benchmarks een veel groter percentage probleemgevallen laten zien dan er daadwerkelijk zijn. Het is verleidelijk om allerlei conclusies te willen verbinden aan deze statistieken, maar we moeten waarschijnlijk enige nuance aanbrengen totdat duidelijk wordt hoe de data verkregen is.
Throttling komt door (thermische) limieten van de processor, dat is hier dus helemaal niet aan de hand, aangezien ze af en toe op minder dan de helft van de orginele score uitkomen? Lijkt me dat dat tijdens gamen of andere zware taken flink irriteert..
Throttling wordt gedaan door de programmatuur op Apple's chipset door de cpu firmware. Hoe zij de criteria voor throttling instellen kunnen we helemaal niet weten aangezien ze daar geen informatie over vrijgeven. Tenzij je daar betrouwbare informatie over hebt zou ik dus geen conclusies maken over waarom de processor gethrottled wordt.
En mensen die een oudere iOS draaien, zijn toevallig allemaal mensen met een goede batterij?? Dit lijkt me natuurlijk klinkklare onzin. Er zijn benchmarks gedraaid onder verschillende versies van iOS. Bij de oudere iOS is er amper lagere performance te zien, terwijl bij nieuwere iOS'en hier duidelijk pieken te zien zijn. Dit heeft toch niks te maken met wat voor mensen de benchmarks draaien..
Edit: Al doet het fenomeen zich bij slechts een tiental 6S'en voor na het updaten naar een nieuwe iOS, zegt dat toch al genoeg over het feit dat er wel degelijk iets veranderd is met de update?

Daarnaast is terugclocken niet hetzelfde als throttlen, dat was mijn punt.. Als ze bij Apple inderdaad de kloksnelheid beuwst verlagen heeft dat niks met throttlen te maken.

[Reactie gewijzigd door Menjo911 op 19 december 2017 12:10]

Wat ik heb begrepen gaat de performance omhoog als de batterij vervangen wordt met een nieuw exemplaar, de telefoons lijken zich dus omlaag te klokken om de verminderde capaciteit/voltage/etc van de batterij te compenseren.
Ben een Iphone user sinds het begin en moet zeggen dat ik nog nooit zoveel last heb gehad van een update als in ios11.

Telefoon was van de ene op de andere dag inees traag.
Zo traag dat het voor mij niet meer werkbaar was.

Ik hoor iedereen om mij heen over traagheid klagen na de ios11 update.

Kwalijke zaak naar mijn idee.
Alleen ervaren met iPhones welke geupdate waren over the air, waarna een schone instalatie of vervolg update via iTunes performance weer terug bracht.
nergens last van gehad met mn 6s, ik gebruik ios 11 al vanaf de eerste beta, en eigenlijk pas bij 11.2 weer terug gezet naar de officiele release.
Ik vond het vanaf ios 9.3 al dramatisch slecht. Vervolgens met het uitvalprobleem te kampen gehad al voordat Apple het als probleem erkende en tussendoor nog veel andere issues (in mijn review heb ik er een aantal opgeschreven). Ben uiteindelijk ook van iPhone afgestapt, en gezien de redelijk constante stroom van berichten nadien over problemen met iOS ben ik blij met die keuze.
Bij mij en in mijn omgeving helemaal niet. Dat is wel vreemd. En ik doe ook OTA updates, waarvan mensen zeggen dat dat het “probleem” is.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 19 december 2017 07:32]

Mensen die zeggen dat OTA update voor problemen zorgen komen niet uit jou omgeving?...
Hij woont erg afgelegen. Er komt in het geheel niemand uit zijn omgeving.
Vraag me af doen andere fabrikanten ook niet? En na verloop van tijd worden de taken Mss bij andere os op een andere manier verwerkt / verdeeld.
En de hamvraag is, wat als je er nu een grotere accu in stopt. Is ie dan overclocked? ;)

OT: dit is wel kwalijk. Als je er van op de hoogte bent kun je tenminste de batterij laten vervangen als je dat wilt. Nu wordt je telefoon gewoon trager zonder oorzaak. Wat voor Apple weer een kans is om een nieuwe iPhone te verkopen... Dat riekt naar opzet...
Dit lijkt inderdaad opzet. Anders hadden ze wel gemeld dat de soc meer energie verbruikt bij hogere snelheid (bijna ten overvloede). En ergens een schuifje in de user interface om iets terug te klokken. Op zich ook nuttig voor nieuwe telefoons om een wat langere dag door te komen.
En ergens een schuifje in de user interface om iets terug te klokken.
Is dat niet gewoon de "Battery saving mode" die al wel op iedere telefoon van de afgelopen 20 jaar bestaat? https://support.apple.com/en-us/HT205234
Volgens mij zal dit ook wel de CPU terugklokken? Wel op m'n blackberry in elk geval.

[Reactie gewijzigd door 147126 op 19 december 2017 15:43]

aan de andere kant, als je accu dan merkbaar verslechterd is, dan is het ook weer niet zo heel raar dat je telefoon dan onbetrouwbaar wordt, of door uitvallen, of door langzamer worden. heb nog geen enkele telefoon gehad waar je met een versleten accu geen andere problemen kon merken, waaronder trager worden van de telefoon.
Daar gaat het premium imago van Apple. Het is toch vreemd dat ze goede sier maken door hun bijzonder lange software ondersteuning, en hun kwaliteitsimago waarmaken door aanweigheid van relatief waardevaste oude toestellen in de markt, en op deze manier hun imago te grabbel gooien. Het effect zal wel beperkt bijven maar het is toch een smet op het blazoen.
Wil je een telefoon die blijft werken met een gare batterij van 3 jaar oud of wil je een telefoon die halverwege de dag leeg is omdat de capaciteit van de batterij minder is of opeens uitvalt omdat de batterij het benodigde voltage niet meer kan leveren als er zwaardere taken gedraaid worden, of een telefoon die iets langzamer is maar wel de dag doorkomt zonder willekeurig uit te vallen?

Het enige wat Apple hier verkeerd doet is dit niet communiceren maar ja, wanneer communiceert Apple wel iets? Batterij vervangen > performance is weer als vanouds. Wellicht dat Apple in de toekomst een notificatie kan inbouwen "Uw iPhone heeft een flut batterij, om deze reden zal de performance mogelijk minder zijn dan gebruikelijk. Wij adviseren om de batterij te laten vervangen of om een nieuwe iPhone aan te schaffen".
Nouja, het zet de waardevastheid van Iphones wel in een heel ander daglicht natuurlijk. Want elke koper weet nu dat ie vroeg of laat (waarschijnlijk vroeg) ook een dikke rekening kan betalen voor het laten vervangen van de accu.

Dat is misschien common sense, maar omdat het allemaal proprietary meuk is, gaat dit bij Apple dus wel even wat meer kosten dan een willekeurige Android.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 19 december 2017 08:57]

Een slijtende accu is inderdaad common sense. Dat gebeurt bij alle accu's.

Accu's in telefoons worden ook redelijk tot het maximale gebruikt (zo hoog mogelijk voltage opladen zolang het nog veilig is, en tot zo laag mogelijk voltage ontladen zolang het nog veilig is). Dat kan ook niet anders want je hebt maar een klein accuutje in de platte toestellen van tegenwoordig laten niet veel ruimte om een grote accu te gebruiken.

Dat er nog zo veel word gerekend voor een accu verbaas ik me soms wel over.
Sterker, dergelijke meldingen worden getoond in MacOS bij het gebruik van een laptop (met een batterij). Sinds vele jaren.
Of dat effect beperkt zal zijn zal de tijd leren. Een veelgenoemd argument om een nieuwe iPhone te kopen is de hoge restwaarde. Die hoge restwaarde komt nu wel een beetje onder druk te staan.
Verhaal heeft 2 kanten.. Eerste is je wordt genaaid, want je betaald wel voor volledige prestaties. Tweede, zo haal je wel 1 dag op je accu. Ik heb zelf een iPhone, en dit nooit gemerkt in het dagelijkse gebruik.

[Reactie gewijzigd door Macboe op 19 december 2017 07:37]

Nee er is maar één kant en dat is 'je wordt genaaid' want het is gewoon misleiding. Apple omschrijft dit beleid namelijk nergens en dat doen ze ook niet zonder reden. Ze hebben er duidelijk uitgebreid over nagedacht en hebben gehoopt dat dit verhaal nooit een kop zou halen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 19 december 2017 08:59]

En denk je dat apple zelf niet weet dat dit uitkomt ? Miljoenen mensen gebruiken geekbench en apps als battery life.

Daarbij dit systeem ( genaamd powerd ... zonder e ) zit al sinds 2010 in de mac en is allom bekend.

Maar had idd netter geweest wanneer ze het even hadden gemeld
Dat weten ze ook, en is waarschijnlijk ingecalculeerd, en dat verandert vrij weinig :P
Let op, Tweakers.net: het lijkt er dus op dat Apple een hardware-probleem met een software-patch heeft opgelost. Hou dus svp op te schrijven dat als er een software-patch is, dit betekent dat het probleem eens softwareprobleem was.

Edit: zoals hier: nieuws: Apple belooft fix voor bug waardoor scherm iPhone X even niet reageer... en oorspronkelijk ook hier: nieuws: Google bevestigt problemen met touchscreen Pixel 2 XL

[Reactie gewijzigd door _Pussycat_ op 19 december 2017 07:41]

Hou dus svp op te schrijven dat als er een software-patch is, dit betekent dat het probleem eens softwareprobleem was.
Nou nou, dat ben je wel heel stringent in je definities. Als je software patch ziet als "kleine aanpassing van software met als doel een (hardware) probleem op te lossen" dan past de woordkeus prima.
Let op, Tweakers.net: het lijkt er dus op dat Apple een hardware-probleem met een software-patch heeft opgelost. Hou dus svp op te schrijven dat als er een software-patch is, dit betekent dat het probleem eens softwareprobleem was.

Edit: zoals hier: nieuws: Apple belooft fix voor bug waardoor scherm iPhone X even niet reageer... en oorspronkelijk ook hier: nieuws: Google bevestigt problemen met touchscreen Pixel 2 XL
Let op, Tweakers.net: het lijkt er dus op dat Apple een hardware-probleem met een software-patch heeft opgelost. Hou dus svp op te schrijven dat als er een software-patch is, dit betekent dat het probleem eens softwareprobleem was.

Edit: zoals hier: nieuws: Apple belooft fix voor bug waardoor scherm iPhone X even niet reageer... en oorspronkelijk ook hier: nieuws: Google bevestigt problemen met touchscreen Pixel 2 XL
Gezien het incidentele aan de scores, is het ook maar een vermoeden. Voor hetzelfde geld werkt er iets niet altijd goed bij de update van iOS en is het daarom exemplarisch.

Laten ze eens op zo'n tragere iPhone een schone 10.2.1 installeren en dan opnieuw de test doen, dan weet je tenmiste zeker dat het niet door een slechte update komt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True