Tweakers zegt: 8,5

Apple iPhone 6s 64GB Zilver Review

bdingo 5 november 2016, laatste update op 30 november 2016, 375 views

Apple iPhone 6s 64GB Zilver

De telefoon voldoet niet aan mijn verwachtingen. iOS en zijn updates/patches zijn allesbehalve probleemloos en hebben al meerdere keren tot serieuze problemen geleid (o.a. onbruikbare telefoon). Scherm en service zijn zeer matig gezien de hoge prijs. Let op: als je hem zakelijk aanschaft geeft Apple slechts 1 jaar garantie!!

Pluspunten

• Consistente response UI
  • Mooie behuizing
  • Beschikbaarheid apps
  • Beschikbaarheid hoesjes en andere specifieke hardware

Minpunten

• Kwaliteit iOS: updates en software
  • Batterij en gerelateerde uitval problemen
  • Voor de prijsklasse een matig scherm
  • Slechte service; op zakelijke aankopen geeft Apple slechts 1 jaar garantie!!

Een jaar met de iPhone 6s

Ik ben niet iemand die vaak reviews schrijft, maar ik vond de huidige reviews op Tweakers niet goed aansluiten bij mijn eigen ervaringen met de iPhone 6S. Ik ben iemand die goed toegepaste technologie erg kan waarderen, maar daarbij kan ik ook erg kritisch zijn, vooral als ik denk dat het (voor de prijs) beter zou moeten kunnen. Deze review is dan ook geen love story. Voor mijn werk reis ik veel en ben ik in hoge mate afhankelijk van mijn telefoon. Van inchecken in hotels en vliegtuigen; boardingpassen en pasjes staan allemaal op mijn telefoon en ook zaken als email en Skype moet ik altijd op kunnen vertrouwen. Ik ben iemand die totaal niet merkentrouw is; ik ben bij al mijn telefoons tot nu toe van merk en OS veranderd. Nu heb ik de 6S een jaar in mijn bezit, daarvoor had ik een Samsung S5, daarvoor een Nokia Lumia 920 en daar weer voor een iPhone 4. Deze telefoons zijn dan ook de referentie.
Waarom de 6S gekocht ?
De 6S heb ik gekocht omdat iOS weer aan de beurt was na Android en Windows Phone, en ook omdat mijn fietscomputer (Wahoo RFLKT+) beter zou werken met iOS. Dit laatste bleek al snel helaas maar ten dele waar te zijn. Daarnaast had ik met de Samsung S5 wat kleine problemen gehad na een update en ik verwachtte op basis van alle positieve reviews en comments over iOS dat dit met de 6S niet zou gebeuren. Ik wist dat ik er op een aantal punten zoals het scherm op achteruit zou gaan (OLED vs LCD) en dit is ook echt zo.
De eerste ervaringen
Mijn zoon heeft mijn oude Samsung S5 nog steeds in gebruik en dat scherm is veel contrastrijker, scherper en fijner. Ik krijg een ‘wow’ gevoel als ik dat scherm weer zie. Het scherm van de 6S is meer vergelijkbaar met dat van de Lumia 920 (die ook nog steeds thuis in gebruik is). Vooral bij een wit scherm is het wit voor je ene oog wit, en voor de andere lichtgrijs waardoor het niet prettig oogt (no pun intended); dit vind ik voor de prijs niet kunnen.
Buiten het scherm was mijn verwachting dat ik er op alle andere punten op vooruit zou gaan (behalve dan dat de waterdichtheid, verwisselbare batterij (op reis had ik altijd een reserve batterij bij) en het uitbreidbare geheugen die ik ook zou moeten missen).
De aluminium behuizing is erg mooi en fijn en beter dan mijn eerdere telefoons. Hij is ook snel en de user interface reageert erg consistent. De frame skips waar ik me bij de iPhone 4 aan irriteerde heeft de 6S vrijwel niet. Je hebt niet het idee dat je een snelheidsmonster in handen hebt maar hij doet vlot wat hij moet doen.
Het scherm is krasgevoeliger dan bv de S5; na een paar dagen had ik er al krasjes op terwijl ik op de S5 nooit een protector heb gehad en hier geen last van had. De batterijduur was in het begin goed; ik had het idee dat wanneer ik hem weinig gebruikte hij langer meeging op een lading dan de S5. Bij veel gebruik merkte ik weinig verschil, beide houden het wel de hele dag vol. Touch ID was een van de nieuwe features op dit toestel; mij kan dit niet bekoren. Het werkt niet intu´tief en als je het weinig tot niet gebruikt het zit eigenlijk alleen in de weg. Ik heb dit onlangs ook uitgezet want ik had moeite met het verplaatsten van icoontjes.
De vingerafdrukscanner werkt onder droge kantooromstandigheden beter dan die in de Samsung S5. Echter wanneer je ook maar enigszins vochtige handen hebt (bv buiten of als het warm in binnen) werkt het niet meer. Dan moet je toch weer de code gaan intoetsen. De S5 heeft hier ook last van, maar in mindere mate.
De iOS updates / patches
Het ging verder eigenlijk allemaal goed, totdat iOS 9.3 kwam. Ik was op reis en speelde de update in…..dit werd een ramp. Omdat ik ook de booking.com app op mijn telefoon had staan (hoe zat het ook weer met sandboxing op iOS?) die in combinatie met iOS 9.3 mijn telefoon degradeerde tot een telefoon: eigenlijk werkte alleen bellen nog. Als je op een hyperlink klikte gebeurde er niets; blijkbaar werken veel apps intern ook met hyperlinks want maar ongeveer 1/3 van de apps die ik gebruikte werkte nog. Leuk als je op reis bent. Dit duurde anderhalve week voor er een patch kwam die het probleem oploste. Na de patch bleef ik toch nog wat kleinere problemen houden die eigenlijk niet optreden als ik de telefoon frequent reboot. Als ik niet frequent reboot loop ik vaak tegen de volgende problemen aan:
- Spotlight zoeken werkt niet; je klikt op spotlight zoeken maar er komt geen toetsenbord
- Toetsenbord: ik wil Swiftkey altijd gebruiken als toetsenbord, maar vaak komt het standaard iOS toetsenbord op (wat ik erg slecht vind werken). Je moet deze dan weer omschakelen naar Swifkey
- App store: na een zoekopdracht in de app store kan ik niet naar beneden scrollen en zie dus alleen de eerste twee gevonden apps.
Na een reboot is dit opgelost.
De update naar iOS 10 was helemaal dramatisch…ik kreeg een zwart scherm met een stekkertje met daaronder ‘iTunes’. Hij was dus tot baksteen gedegradeerd, en ik was natuurlijk weer op reis. Exact hetzelfde overkwam mijn vrouw op haar amper twee weken oude iPhone SE.
Ik heb dus iTunes moeten installeren. Ik kan wel zeggen dat ik nog nooit een slechter computer programma heb gezien dan iTunes; zowel technisch als functioneel. Dit programma is bedoeld (volgens mij) om muziek en andere bestanden naar je telefoon over te zetten, en om je telefoon mee te updaten. De Apple programmeurs hebben daar blijkbaar een programma van 2 Gb voor gemaakt, dat vervolgens ook nog eens ongevraagd drie services op de achtergrond laat draaien. En om het probleem met mijn iPhone op te lossen moest ik ook nog eens de laatste versie van iTunes installeren omdat het anders niet zou werken. Dat er een afhankelijkheid is tussen de iOS versie die je op je telefoon wilt zetten en de versie van iTunes die daar voor nodig is zegt mij al genoeg. Qua UX is iTunes ook een drama...maar ik ga aan iTunes verder geen woorden meer vuil maken (en heb ik ook gelijk weer verwijderd van m’n PC).
Bij de andere updates waren er altijd wel een paar apps die niet meer werkten, maar dat viel in het niet bij de 9.3 en 10 updates.
Ik wil dus eigenlijk niet meer updaten, maar dit lukt eigenlijk niet. Ik blijf continue berichtjes krijgen dat er een nieuwe versie is en die klik ik dan weg, maar een paar uur later kan ik weer hetzelfde doen. Ik hoor veel mensen op Tweakers klagen over het aggresieve update beleid van Windows 10, maar ik hoor vrijwel nooit iemand klagen over iOS. En dat terwijl ik me niet herinneren dat ik een probleem heb gehad na een Windows update (de afgelopen 10-15 jaar dan, daarvoor had ik wel eens problemen).
Laten we dus zeggen dat ik geen hoge pet meer op heb van Apple op het gebied van testen en software in het algemeen (en dit is overigens deels mijn vakgebied waar ik mijn brood mee verdien).
De camera
De camera ben ik wel tevreden over en krijgt wel een dikke voldoende, maar irriteer me aan iets wat ik vreemd genoeg nog nooit in een review ben tegen gekomen: de lens. Als je een foto maakt van meerdere mensen op een rij, zijn de hoofden van de buitenste mensen altijd vervormd. Dit komt waarschijnlijk door de lens en kwam bij de S5 en de Lumia echt niet voor.
Overigens is de standaard camera app van iOS slecht. Het selecteren van een andere fotomodus gaat via een smal soort wieltje op het scherm. Als je snel een foto van iets wilt maken terwijl hij op een andere modus staat is dit zeer irritant want moet je stapje voor stapje over dit smalle wieltje vegen. De app Microsoft Pix is veel beter: het is simpeler en maakt echt veel mooiere foto’s en laat zien waar de camera van de 6S toe in staat is.
[h2]De batterij
[/h2]
Nu komt het echte pijnpunt: de batterij. Sinds iOS 10 heb ik het idee dat mijn batterij veel sneller leeg gaat. Ik moet moeite doen er een dag mee te doen. Daarbij valt de iPhone vaak uit terwijl de batterij soms nog 50% aan geeft! Hij gaat dan pas weer aan als hij een tijdje aan de lader heeft gehangen. De eerste keer gebeurde dit uiteraard toen ik op reis was met mijn boardingpass in mijn telefoon. Vaak doet hij het wel goed en kan ik tot 2% gaan, maar soms valt hij ruim daarvoor gewoon uit. Geen peil op te trekken.
Ik ben terug naar de Apple winkel gegaan waar ik hem gekocht heb. Het probleem is daar bekend, de oplossing nog niet. Ze wilden het gaan proberen op te lossen en dan zou ik mijn telefoon drie weken kwijt zijn; leentelefoons deden ze niet meer aan. Ik moest zelf een andere telefoon regelen.
Dit ga ik dus ook doen: ik ga een andere telefoon kopen en de 6S laten repareren; als hij gemaakt is gaat de 6S daarna in de verkoop.
Ondertussen heb ik ook meerdere mensen gesproken die hetzelfde probleem hebben met de uitval van de telefoon en dit waren allemaal 6S of 6S+ modellen.
Conclusie:
De telefoon voldoet niet aan mijn verwachtingen. Dit komt deels door de hoge verwachtingen vanwege reviews die vrijwel allemaal erg positief zijn. Het is vaak moeilijk de reviews van de fans te onderscheiden van de objectieve reviews; daarbij worden in veel reviews vooral punten aangehaald waar de iPhone goed op scoort zoals bv. kleurechtheid (op een telefoon, really?) of de Geekbench single core benchmark (die op de objectieve tech sites als onbetrouwbaar te boek staat ). Tweakers zou hier van mij ook best kritischer op mogen zijn.
Mijn ervaring is dat iOS niet stabieler of beter is dan de andere systemen op welk vlak dan ook. Het is wel minder aanpasbaar en minder flexibel dan de andere systemen en dat is niet als compliment bedoeld. Simpele zaken als synchronisatie of roaming even snel uitschakelen vereisen veel meer handelingen dan op Android of WP.
Pro:
- Consistente response UI
- Mooie behuizing
- Beschikbaarheid apps
- Beschikbaarheid hoesjes en andere specifieke hardware
Con:
- Hij mist een aantal opties die je in het hoge segment mag verwachten, zoals waterdichtheid, OLED scherm, hogere resolutie, snel laden, draadloos laden, always on scherm of iets soortgelijks (mijn vorige twee telefoons hadden wel zaken uit deze lijst, maar ik moet wel aangeven dat tegenwoordig veel concurrenten in deze prijsklasse ook een aantal van deze zaken achterwege laten om voor mij onduidelijke redenen)
- Kwaliteit updates en software: iOS updates veroorzaken zeer vaak ernstige problemen, de standaard Apple apps zijn eigenlijk allemaal matig, iTunes is ronduit dramatisch slecht, vorige iPhones en iPADs werden snel trager van iOS updates
- Batterij (of software) gerelateerde problemen veroorzaken uitval vanaf 50% lading van de batterij en de batterij loopt sneller leeg dan in het begin
- Scherm hoort eerder in het lage segment thuis dan in het midden of hoge segment
- Gezien de prijsstelling van het toestel en het feit dat ik hem in een fysieke winkel heb gekocht had ik een betere service van Apple verwacht
Update:
Let op: Apple geeft bij zakelijke aankopen slechts 1 jaar garantie!! Gelukkig heb ik nog net binnen het jaar voor het eerst contact gehad met Apple over het accuprobleem. Bij het inleveren heb ik eerst EUR 42,50 onderzoekskosten moeten betalen; die krijg ik wel terug als het binnen de garantie valt maar dit heeft mijn waardering voor de Apple service niet omhoog geholpen.

Update 2:
Inmiddels is bevestigd dat mijn accu vervangen moet worden, maar hebben ze er te weinig op voorraad en weten niet hoe lang het nog gaat duren. Ben m'n telefoon al twee weken kwijt, benieuwd hoe lang dit nog gaat duren. To be continued.....

Update 3:
Het begint misschien meer op een klaagzang te lijken dan op een review; mijn excuses daarvoor maar kan er niets beters van maken. Ben m'n telefoon ondertussen vier weken kwijt en nog geen uitzicht op een oplossing. Heb Apple schriftelijk laten weten ze nog een week te geven en anders wil ik de koopovereenkomst ontbinden. Een anderhalf jaar oude blender van drie tientjes die stuk was gegaan kon ik laatst bij de Blokker zonder probleem omruilen voor een nieuwe. Kan iemand mij de definitie van 'premium' geven!?

Heb jij ook een Apple iPhone 6s 64GB Zilver?

Meer advertenties