Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple belooft fix voor bug waardoor scherm iPhone X even niet reageert in kou

Apple werkt aan een fix voor een bug, waarbij het touchscreen van de iPhone X even niet meer reageert als een gebruiker in een koude omgeving stapt. Volgens de fabrikant duurt dat een paar seconden. Een update moet dat verhelpen.

Apple meldt tegenover Loop Insight geen details over de oorzaak van het probleem of wanneer het verwacht de update uit te brengen die het probleem oplost. Het issue kwam aan het licht toen een post op Reddit verscheen, waarin een gebruiker opmerkte dat het scherm het even niet meer deed als de gebruiker bij koud weer naar buiten stapte.

De fabrikant vermeldt dat het issue kan optreden bij een plotselinge overgang naar een veel lagere temperatuur. Dat Apple denkt het met een softwarefix te kunnen verhelpen, betekent vermoedelijk dat de oorzaak ook ligt in software.

Het effect treedt niet bij elke gebruiker op en het is onbekend wat de oorzaak is. Het verschijnsel kwam niet naar boven tijdens de review van de iPhone X die Tweakers deed, ondanks dat het tijdens de reviewperiode wel een paar dagen koud is geweest. Tweakers zette de review van de iPhone X vrijdag online. Apple bracht de telefoon vorige week uit.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

10-11-2017 • 07:09

91 Linkedin Google+

Reacties (91)

Wijzig sortering
Ik heb dit zelf recent ook gemerkt op mijn iPhone X, maar vraag me wel af welke invloed een omgevingstemperatuur kan hebben op de werking van software en in welke mate een softwareupgrade dit kan oplossen. Iemand die dit kan verklaren? :)
Het hangt er vanaf welke hardware precies de oorzaak is.

Het lijkt me niet echt aannemelijk dat het de accu is als je van binnen gelijk naar buiten stapt want:

- telefoon in je hand dus accu kant is wat afgeschermd

- die accu is niet in 1 klap koud, bovendien zou dat een ander effect hebben, namelijk dat je telefoon uitvalt.

Ik denk eerder dat het met de opbouw te maken heeft van de touchgrid in het scherm. Die meet immers weerstand op heel veel punten maar ik kan me voorstellen dat directe kou op het scherm de (electrische) weerstand verhoogt waardoor de drempelwaarde die softwarematig vast is gesteld niet zal worden gehaald.

Het gaat immers maar om hele kleine veranderingen in weerstand dus is zoiets gevoeliger voor veranderingen in omstandigheden.

Simpel gezegd, als Apple softwarematig die drempelwaarden kan tweaken zodat ze ook in koud weer de drempelwaarde overschrijden dan kan het opgelost zijn.

[Reactie gewijzigd door 1nsane op 10 november 2017 13:04]

Een modern touchscreen is capacitive. Dat werkt anders : https://www.tabletguide.n...creen-tablet-woordenboek/
Ik heb het ook over weerstand m.b.t. Electrische velden, niet over drukweerstand zoals bij een resistief scherm maar ik dacht dat dat wel duidelijk was uit mn verhaal ;-)
Dan klopt het nog niet zoals je in mijn link kunt lezen, In een capacitief scherm komt er namelijk geen weerstand aan te pas zoals in een resistief scherm waar een aangebrachte drukweerstand de elektrische weerstand tussen de lagen veranderd.

Bij een capacitief touchscreen is het scherm als het ware een grote parallele plaat capaciteit waar een elektrisch veld overheen staat. De positie van je vinger wordt bepaald aan de hand van de lekstroom door je vinger waardoor lokaal de capaciteit afneemt.
Zie de reactie van Zoop, je snapt toch zelf ook wel dat een capacitief scherm vingeraanrakingen detecteert doordat er dus lokaal een minieme hoeveelheid stroom “weglekt” via je vinger? Staat letterlijk in het artikel wat je deelde... als de weerstand op die stroom hoger / lager wordt door de plotselinge temperatuurverandering, kan dat dus invloed hebben op wat het touchgrid meet en hoe de software dat interpreteert...

Natuurkundeles:

Er is sprake van oneindige weerstand als er geen stroom loopt, zodra er stroom gaat lopen heb je een bepaalde weerstand en die verandert op basis van contactoppervlak, temperatuur etc.

Als je het over capaciteit hebt, dan praat je over het vasthouden van spanning, denk dan bijv. aan een condensator (capacitor in het Engels).

Het touchscreen kan zich best als capacitor gedragen maar zodra van die capaciteit spanning weg lekt, is er sprake van stroom (en dus weerstand).

Je hebt de klok dus horen luiden maar weet nog niet waar de klepel hangt.
En als je vinger een te hoge weerstand heeft, dan lekt niet genoeg stroom door je vinger, waardoor de capaciteit te minimaal afneemt (deze treshold zal softwarematig zijn).

Dus komt er wel degelijk weerstand aan te pas.
Kou dat de weerstand verhoogt? Dat is tegenstrijdig ten opzichte van wat temperatuur normaliter doet met elektriciteit. Op basis waarvan zou de weerstand dan omhoog gaan?
Het hangt van het materiaal af... zelfs bij weerstanden heb je PTC (Positive Temperature Coefficient) en NTC (Negative Temperature Coefficient) varianten... Bij (huis tuin en keuken) transistoren werkt het ook omgekeerd: een negatief temperatuur coefficient. De weerstand Vbe gaat omlaag bij een stijgende temperatuur.
Misschien de CPU keihard laten werken zodat de telefoon opwarmt ;)
"De fabrikant vermeldt dat het issue kan optreden bij een plotselinge overgang naar een veel koudere temperatuur."

Een telefoon koelt natuurlijk niet meteen helemaal af. Ik denk niet dat afkoeling van het toestel de oorzaak is. Hierboven wordt gesuggereerd dat het aan het touchscreen ligt, dat lijkt mij een redelijk plausibele verklaring.
Zou daar geen App voor zijn bijvoorbeeld zoiets als iKachel. :+
Gevoeligheid van de sensor??
En daar kan het 3D touch wat Apple in zijn toestellen gebruikt nog wel eens extra aan meewerken, aangezien deze hoogstwaarschijnlijk meerdere "drempel waarden" heeft.
Aangezien het touchscreen immers hard en zacht drukken kan herkennen (3D touch)
En jij woont in Nederland/Belgie neem ik aan? Het zijn nog acceptabele temperaturen wat als het dadelijk -10 gaat worden. Gaat de telefoon dan gewoon dood?
Dat zou in NL dus 180 dagen betekenen... :+ het is buiten eigenlijk altijd koud dus wissel je steeds :)

Maar goed dat ze het fixen dan!

[Reactie gewijzigd door Macboe op 10 november 2017 07:22]

Tja. Mijn Beats koptelefoon houdt er op de fiets in de winter ook na 5 minuten mee op. Schijnbaar normaal gedrag bij koude temperaturen aldus Apple.
Normale accu’s doen het niet goed in vrieskou. Dat is een feit. Je telefoon is meestal warmer omdat ie in je zak/handen zit, dus die doet wel even, plus dat ie opwarmt bij gebruik. De meeste hoofdtelefoons die op een accu werken zullen het gauw laten afweten in de kou, de accu word gewoon koud en ze verbruiken ook niet genoeg stroom om zichzelf op te warmen.
Dat is bekend. Neemt niet weg dat kennelijk het ene merk er gevoeliger voor is dan het andere.
Het is bij 1 model geconstateerd, waar Apple kennende snel een fix voor komt.... Snap heel goed dat dit in de beta testing niet naar voren is gekomen.

Je gaat toch ook niet zeggen dat Samsung gevoeliger is voor ontploffingen? 8)7
Ik snap juist niet dat dit niet bij het testen naar voren is gekomen. Je test de telefoon toch uitgebreid op alle temperatuur bereiken (en iets ruimer hoop ik)? Het lijkt er meer op dat Apple de winsten, die al absurd zijn, nog verder wil opschroeven door dit soort testen niet uit te voeren. Een simpele video op YouTube met een iPhone X in ijswater, demonstreert al het effect. Als de video echt is, dan is het nog reproduceerbaar ook en dan is het echt schandalig van Apple bij een product van dik 1000 euro.
Zijn opmerking ging over zijn koptelefoon, waarvan er zat merken zijn die het wel prima doen in de kou (al hebben alle natuurlijk limieten). De beats is blijkbaar gevoeliger voor kou.
Als ze op een kabeltje werken doen ze het goed, met een accu word het al heel gauw minder in de kou.
Nee, Beats is een specifiek merk die iedereen wel kent en er dus in zijn algemeenheid over gesproken wordt.

Alle andere merken worden of minder verkocht of zijn zoveel types van dat er niet specifiek over gesproken wordt en dus problemen ermee worden niet veralgemeniseerd.
Wat? Beats is een overpriced, matige kwaliteit en zeer jong merk, en zeer zeker geen speler zoals Sennheiser, AKG enzovoort. Beats is echt voor koptelefoons niet wat een Google voor zoeken is, zoals je het laat klinken. Misschien qua marketing dan, maar dat was het dan ook.

Dat de 'Beats koptelefoon' het slecht doet in de kou is overigens ook een teken van een slecht ontworpen product ;) Overigens heeft die ook een typenummer enz.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 11 november 2017 11:10]

Snap heel goed dat dit in de beta testing niet naar voren is gekomen.
Het is warm in Cupertino, California en daarom kunnen ze niet in de kou testen. 8)7
Op andere merken afgeven maakt het probleem zoals in het artikel is beschreven niet minder.
Ligt geheel aan de gekozen accu. Li-ion accu's presenteren slechter bij extreem koud/warm weer. De capaciteit wordt kleiner en het voltage verandert. Apparatuur die hier gevoelig voor is (met name voltage) functioneert niet of slechter.

Dat gezegd hebbend zijn er voldoende accu apparaten (incl koptelefoons!) die het in de kou nog steeds fatsoenlijk doen. Simpelweg omdat ze beter, met meer toleranties, ontworpen zijn.

Zou anders interessant worden met de elektrische auto :+
De accu van een elektrische auto heeft er ook problemen mee, er zijn voorzieningen om de accu op temperatuur te brengen/houden
But Bluetooth is the future!


Dat gezegd, ik heb daar geen last van gehad, ook in München met -11, geen probleem, misschien straalt mijn hoofd meer warmte. 8-)
Of je hebt een degelijk apparaat gekocht :)

Ik gebruik mijn JBL headset ook in de kou en heb hier nog nooit last van gehad.
Ja het is ook maar een goedkope telefoon, dus je kan niet verwachten dat alles meteen goed werkt.
Ja het is ook maar een goedkope telefoon, dus je kan niet verwachten dat alles meteen goed werkt.
Ik heb een dure, uitstekende professionele videocamera waarin via 5 firmware updates verschillende bugs verholpen zijn. En bij mijn nieuwe auto is onder garantie preventief de startmotor vervangen. En ik gebruik tot volle tevredenheid allerlei professionele softwarepaketten waarvoor de afgelopen jaren een berg aan updates en verbeteringen is uitgebracht.

Maar zo'n dure iPhone X moet natuurlijk direct foutloos werken. Want laten we wel wezen, wat heb je nou aan een telefoon die bij sommige mensen soms een paar seconden later reageert als je van een warme naar een koude omgeving gaat?

[Reactie gewijzigd door CharlesND op 10 november 2017 14:14]

Ik vind in het artikel nergens de definitie van "koud" terug.
Hebben we het dan over een temp. van 15,10, 2 graden of over temp. onder het vriespunt.
Koude ligt voor iedereen anders...wazig verhaal dus.
Ik heb het van de week ook een keer gehad (toen Ik moest krabben), er is geen reden voor de chips om spontaan even stil te gaan staan bij de betreffende temperaturen dus ik geloof best dat het met een software update opgelost kan worden. Waar die fout dan weer vandaan moet zijn gekomen... Wazig.
Je iPhone is ook niet gemaakt om een ruit mee te krabben...

Even zonder gekheid. Ik merk zelf ook dat in de kou de batterij van mijn iPhone SE erg snel leegloopt. Dit viel mij met eerdere android toestellen niet zo op. Lijkt erop dat Apple het niet zo op kou / temperatuursverschillen heeft.

[Reactie gewijzigd door RegularJohn op 10 november 2017 09:09]

Mijn iPhone 4s hield er met 15% gewoon mee op in de winter. Vreselijk was dat.

Sindsdien nooit meer een iPhone gehad en nooit meer last ervan gehad.
denk dat je accu defect is, zo te horen. (wel, was)
Wanneer die boodschap er op staat is de telefoon al aan het afsluiten inderdaad. Welk systeem kan je onderbreken tijdens het afsluiten?

Als je nu je telefoon een halve minuut eerder had aangesloten had je dat niet gehad. Wachten tot het laatste moment en dan klagen: te dom voor woorden.
Dan is die melding dus ook nutteloos. Als je die melding nu opgooit als hij onder een bepaald niveau komt, soit, dan heb je nog tijd om de lader aan te sluiten. De melding opgooien als hij al aan het afsluiten is voegt weinig toe - het feit dat 'ie uit staat geeft al wel aan dat je batterij leeg is, nietwaar?
Het lijkt mij niet zozeer met temperatuur te maken te hebben, maar meer dingen zoals luchtvochtigheid ofzo. Wel een beetje jammer dat ze geen details geven als ze blijkbaar al weten waar ze moeten zoeken. Al is te veel tegenstrijdige berichten ook niet handig.

[Reactie gewijzigd door darkfader op 10 november 2017 08:32]

De titel aanpassen naar “gaat een bug fixen” wellicht? ;)
Ja, kunnen gelijk de andere aannames ook uit het artikel worden gehaald. Vermoedelijk oorzaak in de software... laat dat soort zaken achterwege aub.
Dit is een conclusie die word getrokken op basis van gegevens. Ik vind het juist goed dat ze die linkjes leggen in het artikel.
Letterlijk de volgende regel zegt dat de oorzaak onbekend is. Kijk als de vermoedens 99% zeker zijn en breed gedragen dan is het nuttig om deze te vermelden, maar anders gewoon neutraal blijven in een nieuwsartikel.
Als Apple zegt iets te kunnen verhelpen met een software update is een hardware fout toch niet logisch ;)
Dat zou je denken, maar enorm veel hardwarebugs worden in software “gefixed”. Het hardware probleem word dan niet opgelost, maar er word omheen gewerkt door de software.
Bijvoorbeeld: er is een gat in de weg: zet er een pilon op en iedereen rijd er omheen. Hardware probleem is niet opgelost, maar door een “soft” aanpassing kun je de weg nog wel gebruiken zonder in het gat te rijden.
"Dat Apple denkt het met een softwarefix te kunnen verhelpen, betekent vermoedelijk dat de oorzaak ook
ligt in software."
Apple weet het zelf ook niet zeker. Waarom jij dan zo stellig beweert dat de oorzaak bekend is, is mij een raadsel.
Hoezo niet? Genoeg hardware fouten kunnen met een software update worden opgelost.
lelijk voorbeeldje aangezien het hier ten koste van functionaliteit gaat: https://www.theverge.com/...mini-always-recording-bug
In dat voorbeeld is de hardware fout juist niet opgelost. Heel de functionaliteit is eruit gehaald. Dat is geen oplossing, dat is een lelijke workaround. Dit doet me denken aan een ingestorte tunnel in Indonesië, de oplossing was "de trein gaat nooit meer richting stad XXX". Wederom is dat geen oplossing.
Dat klinkt logisch idd; een softwarefix betreft geen hardwarefout, maar er zijn legio voorbeelden waarbij een hardwarefout kan worden opgelost door software. Heel simpel voorbeeld: als er 1 niet-essentiele sensor niet tegen de kou kan dan gebruik je dat niet meer als het koud is, wellicht duurt dan de gezichtsherkenning 0,1sec langer maar het is wel gefixt. Een softwarefix heeft de voorkeur voor een fabrikant want je hebt geen terugroepactie etc. nodig.
Niet? Stel je hebt een meet instrument dat bepaalde stappen maakt hardware technisch. Maar door een fout in de hardware springt de hardware niet van 10 naar 11 maar van 10 naar 15. Stel dat dit functioneel gezien geen problemen hoeft op te leveren maar wel opgemerkt wordt door klanten dan kun je hier softwarematig iets aan doen. Dan is het nog steeds een fout in de hardware maar 'los' je het probleem softwarematig op.. Of die oplossing de juiste laat ik maar even in het midden.
Goed idee - en gedaan :)
Aikon heeft een punt. Je zegt zelfs in het artikel dat de oorzaak niet vast staat.
Dan zou het "fiksen" moeten zijn. Fixen is een onnodig anglicisme
Niet relevant of bepalend maar voorkeur gaat uit naar het angliscisme. :)
Het verschijnsel kwam niet naar boven tijdens de review van de iPhone X die Tweakers deed, ondanks dat het tijdens de reviewperiode wel een paar dagen koud is geweest.
Als ik het reddit lees, is het een probleem bij onder 0. Dat is het in Nederland nog niet echt geweest.
Ik hoop dat ze het op kunnen lossen, mijn OG Nexus 7 had dat probleem ook en het probleem verdween niet na het flashen van een andere ROM (maw, in dit geval een firmware/hardware ding)
Ironisch dat de telefoon richting de winter uitkomt.

Lijkt me overigens een probleem wat snel verholpen moet zijn. Toch raar dat dit soort dingen blijkbaar wel door de test heen komen.
Apple belooft fix voor bug waardoor scherm iPhone X even niet reageert in kou
[not serieus mode on] De fix is globale verwarming, ze gaan de servers voor icloud voortaan wat harder laten draaien waardoor ze meer stroom verbruiken en meer warmte produceren }> 8)7 [not serieus mode off]
[seriously offtopic]
Global warming zorgt ook voor meer locale koudepieken en extremen ;)
Heeft iemand al een tijdlijn gemaakt vanaf de dood van Steve Jobs tot nu en de problemen die er steeds ontstaan bij Apple?
Ik weet dat Steve niet heilig was en dat hele antenne fiasco, maar het lijkt er wel op dat sinds Jobs overleden is er veel meer mis gaat. Van gekke software dingen tot belachelijke hardware dingen.
Ook in MacOSX merk ik dingen waar ik van denk "Come on Apple, dit gaat nergens meer over".

[Reactie gewijzigd door W1ckeD op 10 november 2017 12:31]

De lijst met issues begint op gang te komen, whats next? We hebben; groene verticale strepen, rode tint scherm, klikkende schermen(losse hoekjes), face id die niet werkt in donkere ruimtes/op feesten, inbranders (gisteravond bij MM de eerste X gezien met de notitieapp ingeburned, vraag me af of ze deze demo-toestellen in de appstore switchen na een week volluit branden?) powerbuttons die blijven hangen... dat mensen dit nog slikken man, in bv de Note 8 forums lees je helemaal niks van dit soort gekkigheid. Ik gebruik zelf iPhones maar begin te twijvelen (oled is mooi maar voor intensieve gebruikers erg link mbt inbranden, vindt het maar niks, ik navigeer ook veel met de smartphone)
De Samsung Galaxy lijn heeft ook al een lange history van verticale strepen en burn-in problemen. Ook de S8 komt hier niet aan onderuit. Het zijn productiefoutjes van de leverancier en dat kan gebeuren, daar is niets vreemds aan. Burn-in is gewoon een OLED issue en makkelijk op te lossen door je een tijdje een RGB kleurenpatroon te laten afspelen op je toestel.
Kun je het op die manier oplossen of bedoel je 'voorkomen'?
Las ook al over die groene strepen, ouch. Dat heb je als early adopter, krijg je al die kinderziektes over je heen.