Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple lost probleem op waarbij scherm van iPhone X niet reageert in kou

Apple heeft iOS 11.1.2 uitgebracht. De update lost een probleem bij de iPhone X op, waarbij het scherm even niet reageert als de telefoon in een koude omgeving wordt gebruikt. Ook lost de update een probleem op met de vertekening van Live Photos en video's.

Apple geeft geen inzicht in wat het schermprobleem precies veroorzaakte of hoe het is opgelost. Gebruikers ontdekten vorige week dat het touchscreen van de iPhone X even niet reageert als de omgevingstemperatuur snel daalt. In de praktijk was dat volgens gebruikers te merken als zij van binnen naar buiten gingen bij koud weer.

In de releasenotes van iOS 11.1.2 staat dat het probleem is opgelost. Na de bevindingen van de gebruikers reageerde Apple al snel en beloofde het bedrijf een oplossing. Niet alle iPhone X-gebruikers hadden last van het verschijnsel. Het probleem kwam niet naar voren tijdens de review van de iPhone X die Tweakers maakte.

Terugkijken: Apple iPhone X-videoreview

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

17-11-2017 • 13:23

135 Linkedin Google+

Submitter: zazadanger68

Reacties (135)

Wijzig sortering
Iemand enig idee hoe je zo'n initieel hardware probleem (lijkt me, of zit ik er naast) als dit oplost met software?
het was geen hardware probleem.
Apple heeft een zeer geavanceerd algoritme om te bepalen (gokken) wat een vinger op het scherm is, en wat een handpalm is (of een ander object).
dit algoritme zorgt voor de zogenaamde “palm rejection”. maw: het negeert onbedoelde input op het touchscreen.
blijkbaar heeft de iPhone X een ander type touchscreen, waardoor het algoritme niet het gewenste resultaat gaf bij snelle temperatuursdaling. (het algoritme dacht dat er iets anders op het scherm drukte, en negeerde dat bewust. na enkele seconden kon je trouwens al terug touch gebruiken)
door dit algoritme beter af te stemmen op een sterke temperatuursdaling is dit bijgevolg simpel opgelost.
Dit KAN het zijn inderdaad, helaas geeft Apple verder geen inzichten over de oorzaak en de oplossing van het probleem. Het is dus een wild guessing game.
Mwah, ik heb vanochtend in exact dezelfde omstandigheden gekeken of het probleem er nog was, en dit keer was er niks aan de hand. Situatie was het gemeentehuis uitlopen bij petweer op vrijdagochtend om ongeveer half 10. Vorige week om een nieuw rijbewijs aan te vragen, deze week om hem op te halen. Vrijdagochtend heb ik tjid. Tot zo ver nutteloze randinformatie :P Vorige week had ik geen input toen ik buiten de telefoon pakte (moest ik wat om lachen omdat het probleem toen net algemeen bekend was geworden en ik het dus direct als zodanig herkende) en vanochtend (en sindsdien) niks meer aan de hand.

Lijkt me stug dat het een hardware issue is, want er is geen Apple engineer langsgeweest om onderdelen uit te wisselen. De verklaring van efari is aannemelijk en hoewel ik er zelf niet specifiek meer achter heb gezocht, hebben ze domweg iets met de software gedaan, zoveel is duidelijk.

[Reactie gewijzigd door A64_Luuk op 17 november 2017 21:26]

Is toch de enige logische verklaring als 't geen hardware door is?
wild guessing game > gokje
Wat me uit jouw verhaal niet duidelijk wordt is de invloed van de temperatuur op het scherm.
Waarom een verschil door de temperatuur? Daar gaat het namelijk om.
De temperatuur van de lucht verandert de elektrische geleiding(weerstand?) van de omgeving en ook uw vingers.
Als je een blad papier op het scherm legt, denkt de iPhone: h dat is niet de correcte weerstand voor vingers, ik negeer deze input.
De koude (droge/vochtige?) lucht kan zorgen voor hetzelfde effect.
Maar bij Apple gaat het om een ''zeer geavanceerd systeem'' aldus efari.
Veel Android toestelen uit China gebruiken gewoon de standaard capacitieve drivers. Deze panelen kunnen niks speciaals herkennen o.i.d.
De iPhone handelt dat allemaal zelf af en maakt hun eigen input drivers daarvoor om er leuke dingen mee te doen zoals geavanceerde herkenningen inderdaad. Het is gewoon een selling point zoals veel dingen bij mobieltjes. Sta je daar dan raar van op te kijken?
Lollig: efari komt met een duidelijk antwoord en dan nog een hele rits reacties van het type 'ik gok' of 'ik denk'. Neen mijn stem gaat naar efari! Duidelijk en een aannemelijke uitleg! :)
Meestal moet er een bron bij vermeld zijn. Ik kan het in ieder geval nergens vinden. Het zou goed kunnen maar in mijn ogen is het speculatie.
ik vind de bron niet direct. ik had bovenstaande info gehoord op de "MacBreak Weekly" podcast, hun bron was denk ik iemand vanuit Apple zelf.
Er staat geen bron bij, tevens kan ik het niet vinden via Google. Aangezien Apple zelf eveneens niet bekend heeft gemaakt wat het probleem is blijft het een wilde gok.

Ik kan mij echter wel vinden in zijn uitleg dat de weerstand bij een koudere temperatuur wijzigd, maar zeker weten of dit de oorzaak is doe ik niet.
Mijn gok is dat de software reageert op bepaalde drempelwaardes van het scherm. Ze deze waardes verlaagt in de software om toch aanrakingen te laten resulteren in interactie. Het lijkt me in iedergeval aannemelijk, maar ik ben geen expert.
Gelukkig zo opgelost. Dacht al dat je er een mooie wollen sok bij zou krijgen om je telefoon warm te houden.
Dat had best gekund. Doet meteen denken aan het condoom om de Wii remote omdat de strap bij erg fanatieke spelers evengoed nog kon knappen.
Die strap is van nylon. Daar kun je aan gaan hangen..
Gewoon een CPU/GPU intensief loopje om je telefoon op te warmen waardoor het weer werkt 8)7
Je snapt het niet.

Die methode is niet progressief.
Blijkbaar is het dus geen HW probleem maar zal het wellicht te maken hebben met een soort beveiliging die reageert op temperatuurschommelingen. Net als dat het scherm wordt uitgeschakeld als je de telefoon in het water hebt. Misschien dat daar ergens een bug is ontstaan?
Het kan prima een hardwareproblerm zijn, dat is ook het meest logische. Dat is vaak wel met software op te lossen. Verlaagde gevoeligheid kan je waarschijnlijk oplossen door wat meer spanning op de touchlaag te zetten.

Of wat standeman voor jou al zei juist die lagere waardes accepteren.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 17 november 2017 14:55]

Lijkt mij juist stug , tough is kwa hardware enorm eenvoudig, kun je weinig verkeerds aan doen.
Daarnaast word hardware vaak zo ontworpen zodat je met software alle kanten op kan
Net als dat het scherm wordt uitgeschakeld als je de telefoon in het water hebt.
Vertel...? Sinds wanneer?
Mogelijk bedoelt hij het feit dat het besturen via aanraking van het scherm onder water niet werkt, maar dat lijkt me meer omdat er veel water op het scherm aanwezig is welke de aanraak-sensoren in de war brengen.
Niet zozeer in de war brengen. Je kan geen verschil in geleiding meer meten omdat er in principe overal water zit.
Misschien is het bij heel hard drukken nog wel werkend te krijgen, maar dan moet je heel andere meetmethoden gaan hanteren in het water + je zou AL het water tussen je vinger en het scherm uit moeten drukken.

Dan nog denk ik dat - gezien wij grotendeels uit water bestaan - het verschil in weerstand tussen water en een mensenvinger klein is (en derhalve moeilijk meetbaar).
Het lijkt me eerder een probleem van afstelling/afstemming van hardware en software. De hardware heeft een bepaald gedrag naargelang de temperatuur. De software moet daar wellicht rekening mee houden, en doet dat ongetwijfeld, maar niet helemaal goed, of de afstelling tussen beiden is niet helemaal goed wellicht.
Waarom krijgen alle andere iPhone's ook de 11.1.2 update, terwijl het alleen voor de iPhone X is bedoelt?
iOS 11.1.2 Release Notes
Notes accompanying the download for iOS 11.1.2 are as follows:

iOS 11.1.2 includes bug fixes for your iPhone and iPad. This update:

-Fixes an issue where the iPhone X screen becomes temporarily unresponsive to touch after a rapid temperature drop

– Addresses an issue that could cause distortion in Live Photos and videos captured with iPhone X

For information on the security content of Apple software updates, please visit this website:
https://support.apple.com/kb/HT201222

Presumably the software update includes bug fixes or security enhancements for other devices as well, otherwise it’s a bit of a mystery why iPhone X specific updates would arrive for iPad users and other iPhone models too.
Omdat er maar n iOS is en geen versplintering per type?
Ik dacht dat ieder iPhone een eigen IPSW bestand had?
iPhone X 11.1.2:
iPhone10,6_11.1.2_15B202_Restore.ipsw

iPhone 7 Plus 11.1.2:
iPhone_7_11.1.2_15B202_Restore.ipsw
Maar wel hetzelfde build nummer (15B202) verschillende ipsw’s is zodat bijvoorbeeld de 5S firmware niet onnodig veel zwaarder wordt.

Om nog even antwoord op je vraag te geven
Waarom krijgen alle andere iPhone's ook de 11.1.2 update, terwijl het alleen voor de iPhone X is bedoelt?
Er zitten ook een andere bug fix in, 11.1.2 is niet alleen om het iPhone X touchscreen algoritme te tweaken.

Edit:
Here are the full iOS 11.1.2 release notes:

iOS 11.1.2 includes bug fixes for your iPhone and iPad. This update:

- Fixes an issue where the iPhone X screen becomes temporarily unresponsive to touch after a rapid temperature drop
- Addresses an issue that could cause distortion in Live Photos and videos captured with iPhone X

[Reactie gewijzigd door Donstil op 17 november 2017 14:00]

Wat ook een bugfix is voor de X en dus nog steeds gaat het niet op waarom de andere dat dan krijgen.
Nee dat is geen bugfix voor de X dat is een bugfix voor content opnemomen met de X. Geld ook voor de iPad o.a.
Klopt maar het blijft nog steeds versie iOS 11.1.2_15B202, dit is het versienummer
Aha, ik dacht dat alles gewoon in 1 bestand zat. Dan moet ik het antwoord ook schuldig blijven.
Volgens mij waren er echt verschillende versies voor de iPad een tijdje.
Dat vroeg ik me ook af. (release notes zijn nooit uitputtend geweest)

[Reactie gewijzigd door Vhond op 17 november 2017 13:32]

Die avatar! Zit ik alweer op m'n scherm te duwen.
Ik blijf het toch zeggen hoor....
Lijkt mij dat dit ook in de andere iPhones is verwerkt ondanks het alleen voor de X is bedoeld om de laatste iOS update versie gelijk te houden voor alle toestellen.
Er zitten ook nog security updates in, verwacht ik. En wellicht nog wat kleine niet-noemenswaardige bugfixes. Of misschien vindt Apple het handig om iedereen op dezelfde versie te zetten.
https://support.apple.com/en-us/HT208282

Er zitten geen security fixes in deze update. :)
Mooi dat het is opgelost, maar ergens natuurlijk een beetje gek dat ze dit niet goed van tevoren getest hebben, ik bedoel, er is volgens mij nog niemand anders zo brutaal geweest om ruim 1100 voor een telefoon te vragen, vind ik dat ze voor dat geld wel een super kwalitatief parade paardje mogen neerzetten, en is het in mijn ogen een beetje zonde dat ze dus wederom (want dit gebeurd ze vaker..) niet goed hebben getest.
Dit zal uiteraard wel getest zijn. Maar wellicht zal er ergens iets veranderd zijn n de tests waardoor dit probleem uiteindelijk naar voren kwam. Het kan ook best dat het probleem gekend was en dat er beslist is de lancering daarom niet uit te stellen en aan de oplossing te werken, het blijkt immers een software probleem of een probleem dat in software op te lossen is (het zal wel iets met toleranties en afstellingen of zo zijn).

Het is nu ook niet dat dit probleem zomaar gemakkelijk te reproduceren valt - niet iedereen leek het te hebben, wellicht speelt ook een zekere variabiliteit van bepaalde componenten een rol.
Ik kan alleen maar herhalen wat ik eerder schreef:
Het is warm in Cupertino, California en daarom kunnen ze dit niet in de kou testen. 8)7

(woord dit toegevoegd)
juist dan is het goed te testen ...
als het daar warm is en ze lopen ff een vriezer in is het verschil in temperatuur nog veel groter dan het hier al is.

Het is meer een test die je normaal niet zo snel zult uitvoeren. (ik zou in ieder geval niet snel bedenken om naast het testen in een bepaalde temperatuur ook te testen wat er gebeurd als je van temperatuur A naar B gaat en of de telefoon dan nog direct reageert)

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 17 november 2017 15:07]

Het is al jaren bekend, dat als je met een video-/fotocamera van het warme binnen naar het koude buiten, of andersom, gaat de lens beslaat. (Bij mij al vanaf 1970 toen ik voor het eerst een fotocamera gebruikte op de wintersport.)
Dus men test niet of zulke verschijnselen zich ook met een telefoon kunnen voordoen?
Dat is achteraf natuurlijk altijd heel makkelijk om als logische test aan te duiden, maar je kunt vooraf niet alle mogelijke situaties voorspellen. De praktijk is de beste test, daar adequaat op reageren zoals nu door Apple is gedaan is het beste dat je als bedrijf kunt doen. En verder deze case natuurlijk in het testproces opnemen zodat het niet nogmaals voorkomt.
En verder deze case natuurlijk in het testproces opnemen zodat het niet nogmaals voorkomt.
Er leven al eeuwen mensen in koude streken. Die testen horen er al in te zitten.

De automobiel industrie test daarom ook o.a. in vriescellen.
https://auto.howstuffwork...otive-quality-control.htm
https://www.autoblog.nl/n...che-range-in-de-kou-64110
Dat zij af en toe sjoemelen met de meet resultaten is een ander geval.
Er zal ongetwijfeld getest worden in koude omgevingen. Daar wordt dit probleem echter niet in gevonden.

Het gaat om een issue dat zich voordoet tijdens de *overgang*, en dan een paar seconden duurt. Dat is niet iets dat je fatsoenlijk kan testen zonder een daadwerkelijke praktijktest, en pre release iPhones gaan — nadat de software geladen is — nu eenmaal Mountain View niet uit.
Het zal uiteraard getest zijn? Wat is je bron om dat zo stellig te zeggen?
Dat soort testen - het gedrag van de smartphone bij lage temperaturen - maken uiteraard deel uit van de standaard testen, dat is nogal evident.
Ik begrijp je vergelijking niet: dit was een software probleempje, reeds opgelost.

Bij de Note7 was het een hardware probleem. Bovendien heeft Samsung eerst de verkoop gestopt, zogezegd het probleem gefixed, de telefoon weer op de markt gebracht (!) maar toen bleek al snel dat het probleem nog steeds aanwezig was (!), waarna de verkoop definitief gestopt is. Ik zie de gelijkenissen niet.
Tadaa, here you go = Keeping iPhone, iPad, and iPod touch within acceptable operating temperatures
En deze hoort er ook nog bij: klik = INTERNATIONAL STANDARD IEC 60950-1
:)

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 19 november 2017 20:29]

In het geval van Samsung is duidelijk gebleken dat ze kwaliteitsproblemen hadden. Het was werkelijk onvoorstelbaar: een telefoon met problemen hebben en dan doodleuk, na een tijdje het toestel opnieuw uitbrengen, zonder goed onderzocht te hebben wat het probleem was. Als dat geen gebrek aan kwaliteitscontrole is. Het ergste van al is dat het ook nog een probleem was dat ze gewoon aan de tekentafel hadden kunnen zien: batterij past niet goed in de behuizing.

Hier bij de iPhone X kan het best een probleem zijn dat niet bij testen kon gevonden worden. Bijvoorbeeld omdat Samsung OLED panelen geleverd heeft die niet volledig overeenkomen met de overeengekomen toleranties, en dus de software moet aangepast hebben: wie zal het zeggen...

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 19 november 2017 12:25]

"Men ging er van uit dat"
Hiermee ben je heel erg on-topic: je zou mogen verwachten dat men alles grondig doormeet en doortest, nadat de verkoop van een met veel bravoure gelanceerd toptoestel wegens veiligheidsproblemen moet stopgezet worden. Niettemin werd de verkoop hervat, zonder dat men de oorzaak had achterhaald.

Ik beweer niet dat dit "koudeprobleempje" met het iPhone X scherm aan Samsung ligt, maar gezien ze de leverancier van het scherm zijn, valt dit dus niet uit te sluiten.
En stellen dat er nooit 1 probleem geweest is met Samsungs schermen is natuurlijk ook gemakkelijk te weerleggen. Zie bvb - ik beperk me tot problemen die Samsung zelf erkend heeft: https://tweakers.net/nieu...-edge-onder-garantie.html of http://www.gsmhelpdesk.nl...ung-galaxy-s8-beschikbaar.

Verder kan ik je verzekeren (ik heb meerdere iOS devices in huis sinds iOS6) dat ik me niet kan herinneren ooit tegen een iOS probleem/bug ben aangelopen, met een major iOS versie upgrade. Ik installeer nochtans meestal binnen de 48 uur elke nieuwe versie. Dat betekent natuurlijk niet de iOS bugvrij is, maar de kwaliteit van de software is uitstekend, mede dank zij het uitgebreide beta programma.

Verder zou je moeten weten dat de zogezegde "gates" staan voor pseudo-problemen, ik kan me er zelfs geen herinneren die geleid zou hebben tot een correctie.

Maar goed, elk probleem bij een nieuwe iPhone is wereldnieuws, zelfs dit akkefietje, dat hoogstens even "storend" was voor iemand die er mee geconfronteerd werd, maar dat bijna niemand kon reproduceren en dat een week na de start van de verkoop al opgelost was.

Er is weinig aas te vinden, maar toch cirkelen de Apple aasgieren in grote getale rond dit soort problemen.

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 19 november 2017 10:32]

Ik hoop dat je beseft dat je hier systematisch een -1 krijgt voor je commentaren?

We hebben hier thuis een iPhone 5c, 5s, een 6, een 7 en een iPad Air 2. Dus ik kan wel een beetje inschatten wat de kwaliteit van Apple's producten en software is. Jij zoekt op internet wat je wil lezen... Je vindt ook een massa hits op google als je bewijs zoekt dat de aarde plat is of dat iemand over water kan lopen... Er zal wel eens een batterij van een iPhone ontploft zijn bijvoorbeeld - dat schijnt een risico te zijn van LiOn batterijen. Maar verder dan dit soort anecdotical evidence zal je niet komen. Telefoons die gevaarlijk zijn krijgen een vliegverbod.
Hij krijgt minnetjes omdat hij onzin loopt te verkopen en zn eigen leugens gelooft. Ik probeer hem wl 2 dagen wat te leren en met juiste onderbouwing te laten zien dat hij ongelijk heeft maar hij blijft liegen.
"De gevolgen van een te krappe batterij kun je niet aan een tekentafel zien. "
"If you are in a hole stop digging". Ik veronderstel dat de ingenieurs van Samsung wisten dat batterijen kunnen uitzetten en dat je dus toleranties moet inbouwen? Dit was dus mogelijks een tekentafel probleem (en anders een probleem van de componenten die niet overeenkwamen met wat op de tekentafel bepaald was), dat kan gebeuren, maar vooral de ganse afwikkeling van het probleem was een blunder ( ongetwijfeld door problemen in de interne kwaliteitscultuur en druk om te verkopen): hoe kan je nu in hemelsnaam de verkoop van een product stopzetten en dan weer doodleuk herlanceren, zonder dat je zeker bent wat er aan de hand is en dat je het probleem opgelost hebt. Wat is daar voorbeeldig aan?

Je commentaar over zogezegd ontploffende iPhones is eigenlijk te belachelijk om op te reageren. Ja er zal wel eens een iPhone ontploft/ontbrand zijn - dat gebeurt namelijk wel eens met LiOn batterijen. Maar de vraag is hoe vaak en in welke omstandigheden (de Note7 had tientallen gevallen per week, terwijl de verkoop een fractie (10%?) van het aantal iPhones bedroeg). De dag dat er rele veiligheidsproblemen zijn met iPhones wordt het verboden ze op vliegtuigen mee te nemen. Quod Non.

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 19 november 2017 14:47]

Je hebt natuurlijk een punt.......echter worden er machines verkocht voor ik weet niet hoeveel meer geld, zeg maar het honderdvoudige. En daar zit ook hardware, software en mechanica in waar hier en daar een foutje in zit.

Dus je kunt nog zoveel testen, maar sommige testen worden simpel weg vergeten. Het is een utopie om te denken dat je alle mogelijke scenarios getest en bedacht hebt.
Naja goed zelfs ik als ultra anti-apple vindt dat ze dit snel en adequaat hebben opgelost. Een foutje kan er altijd insluipen het blijft software. Koop een Ferrari van een paar miljoen en er kan ook een terugroepaktie komen. Je kunt natuurlijk niet alles testen in alle omstandigheden.
Zag vanmorgen een plaatje dat de Motorola Startac in 1996 ook 1000 dollar kostte.
Gezien de inflatie is de iPhone X dus goedkoper geworden...
Daarnaast zijn er wel zeker andere telefoons geweest die veel geld waren.
Denk bijvoorbeeld eens aan Vertu.
Dat krijg je met "Designed in California" 8-) * Gewoon niet de lage temperaturen om dit op te merken.
De techneut die de fout heeft gemaakt mag nu voortaan vanuit een Goelag in Siberi het scherm gaan testen.

* Hoewel je natuurlijk ook gewoon kunt skin in de zelfde staat

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 17 november 2017 15:02]

Ze vragen 100 euro meer dan Samsung voor zijn Note 8 en dus moet het perfect werken?

Hetzelfde kan je dan toch ook zeggen over Samsung met de Note 7? Voor 800 euro kreeg je een toestel 2x die ontploffingsgevaar had.

Defecten en fouten kunnen altijd gebeuren, dat is toch altijd al zo geweest? En het zal ook altijd zo blijven, we hebben te maken met super geavanceerde elektronica dat ook nog eens word aangestuurd door een zeer complexe OS.

Dat heeft niets met de prijs te maken, Apple houd de prijs juist laag om niet de gehele markt kwijt te raken.

Want wil je iets dat foutloos werkt dan zou je 5000 euro moeten betalen.
Definieer "mag".

De productiekosten van een iPhone X liggen navenant hoger dan die van iedere andere telefoon. Ook de Note 8 die maar een heel klein beetje goedkoper is in de winkel.
IHS schat de BOM kosten op ongeveer $370 (https://www.benzinga.com/...-make-your-1-000-iphone-x). De Note 8 heb ik niet kunnen vinden (daarvoor wil IHS je volle prijs laten betalen, dus als je $10k pocket change over hebt kun je je bij hen vervoegen), maar de S8 komt op rond de $300 en is daarmee al extreem hoog (voorheen zat de S serie op rond de $200-250, net als de normale iPhones). De Note 8 zal vermoedelijk rond de $330 zitten. Ook retail zijn de verschillen van S8 naar Note 8 tenslotte niet extreem groot.

[Reactie gewijzigd door Jasper Janssen op 22 november 2017 19:29]

Grappig hoe je een suggestieve opmerking die niks bewijst relateert aan de -1 die dan zogezegd bewijst dat het zo is? Je hebt niks bewezen, je redeneert alleen iets. Best aannemelijk hoor, maar het kan net zo goed zijn door een (slechte) test procedure waar 't niet naar boven is gekomen.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 17 november 2017 14:37]

Een paar mensen hadden een scherm dat even niet reageerde als men de kou in ging (daarna weer wel) en het is inmiddels met een update opgelost...denk dat die aandeelhouders hier niet van wakker liggen eerlijk gezegd.
Vast niet nee. Punt was vooral de redenering/argumentatie van Spoek die ik wel grappig vond.
Je kunt alleen maar gissen waarom 't niet eerder naar boven is gekomen.
En opgelost is nog maar de vraag. Ze hebben de gevoeligheid aangepast blijkbaar. En die gevoeligheid hadden ze denk met een bepaalde reden op die stand gezet? Misschien maakt het niks uit. Geen idee.
Ik heb elke keer last van dat mijn lockscreen helemaal blanco is. Geen tijd en notificaties en ook geen cijfercode zichtbaar. Erg vervelend! Zit er al sinds 11.0 in.
Ietsje off-topic, maar zeker de moeite waard om hier toch even gepost te hebben lijkt mij:

iOS 11.2 Will Supports Faster 7.5W Charging on iPhone 8, 8 Plus and X From Qi-Based Wireless Charging Accessories. Currently, on iOS 11.1.2, the three devices charge at 5 watts using Qi wireless chargers, but Apple promised that faster speeds would become available in a future update. It appears that update is iOS 11.2.

Bron = volledige artikel op MacRumors.com

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 17 november 2017 14:25]

Dat is dus iOS 11.2. In dit artikel gaat het over 11.1.2. Nog even wachten dus :)
Kan het niet zo zijn dat bij lage temperaturen het toestel zich vanaf nu zelf iets warmer houd doormiddel van de gpu of cpu even max te laten draaien..
Waarom lossen ze dat probleem op in de kou joh? Lekker warm in kantoor zitten }>
Ik wacht nog even op 11.2 en dan gaan al mijn devices een clean install krijgen.
Snel opgelost...
Heeft Apple ook verteld wat het probleem precies was, en wat ze hebben gedaan om het op te lossen?
Apple geeft geen inzicht in wat het schermprobleem precies veroorzaakte of hoe het is opgelost.
De eerste regel na de inleiding :+

[Reactie gewijzigd door rudie221 op 17 november 2017 14:43]

Apple staat er tenslotte om bekend dat ze normaal zo vreselijk open en transparant zijn.