Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Rts-game Forged Battalion komt op 16 januari uit via Steam Early Access

Ontwikkelaar Petroglyph Games en Team 17 hebben bekendgemaakt dat de rts-game Forged Battalion op 16 januari 2018 zal uitkomen als Steam Early Access-titel. Het spel lijkt op Command & Conquer, maar een belangrijke vernieuwing is de mogelijkheid om zelf een eigen factie te maken.

De ontwikkelaar maakte de releasedatum op Twitter bekend en geeft op de Steam-pagina aan te hebben gekozen voor vroegtijdige toegang, omdat het naar eigen zeggen om een innovatieve game gaat. Daardoor vindt Petroglyph Games feedback van spelers belangrijk; men zegt nauw te willen samenwerken met de community.

Petroglyph Games zegt dat de game zich op dit moment in een afgeronde, stabiele staat bevindt. Spelers kunnen in januari van start met een kwart van de campagne en kunnen deelnemen aan multiplayersessies voor maximaal acht spelers. Als de game uit Early Access komt, is er een volledige campagne met meerdere multiplayeropties.

Tijdens de eerdere aankondiging van Forged Battalion maakte Team 17 al bekend dat de game waarschijnlijk zo'n zes maanden in de early access-fase zal zitten, voordat de game definitief beschikbaar komt. Dit bevestigt de maker op de Steam-pagina van Forged Battalion.

In Forged Battalion maakt de speler onderdeel uit van een verzetsgroep. In een post-apocalyptische setting aan het einde van de 21e eeuw, waarbij klimaatverandering zijn sporen heeft nagelaten in de vorm van vele verwoestingen, moet deze verzetsgroep het opnamen tegen een sinistere militaire kracht, genaamd The Collective. Deze agressieve groepering heeft zich verspreid over de hele wereld.

De game ziet er grafisch wat cartoonesk uit, met veel felle kleuren. Door gevechten te winnen, krijgt de speler toegang tot geavanceerdere technologie in de tech tree. Daarbij kan gekozen worden voor verschillende paden in de tech tree, zodat spelers een eigen stijl kunnen ontwikkelen.

Petroglyph is opgericht door enkele leden van het team dat het originele Command & Conquer maakte. De studio is ook verantwoordelijk voor titels zoals Star Wars: Empire at War en Grey Goo.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

18-12-2017 • 21:13

46 Linkedin Google+

Reacties (46)

Wijzig sortering
Hmm, zelfs de muziek lijkt van Frank Klepacki, nice. Weet iemand of er ook cartooneske WMD in de game zitten, zoals bv Weather Control uit Red Alert 2?
Hoe interessant ik de WMDs altijd vond in C&C had ik ze eigenlijk altijd uitstaat. De AI bouwt altijd ongeveer op hetzelfde moment zo een ding en dan gebeurde het maar wat vaak dat je ineens in een minuut tijd een paar nukes en ion Storms (een voorbeeldje maar uiteraard) om je oren kreeg. Het tactische vernuft van het spel word ongedaan gemaakt met WMDs
Juist niet! Het voorkomt dat men gaat turtlen omdat ze anders kapot gaan door bliksem oid.
Ik vond het juist wel leuk dat je de mogelijkheid hebt om te turtelen. Dat gerush hoeft van mij niet tegen AI (dan ga ik wel online).
voor sommigen is turtlen bij rts net zo'n vloek als campen bij FPS.
Maar dat vertelt meer over zij die het een vloek vinden, dan over zij die het toepassen.
Voor andere zijn dat net free kills :P
en als camper/trurtle speler kan ik dat helaas enkel beamen. :'(
behalve als we samen spelen, dan is 1+1=3.
Turtlen is sowieso een slechte strategie in c&c, maar als beide spelers gaan turtlen voorkomen superweapons dat beide kanten onverslaanbaar zijn totdat alle resources van de map op zijn.
klopt was ook de reden dat ik c&c niet veel gespeeld heb.
te weinig resources om te turtlen.
Ziet er leuk uit maar mij te cartoonish, jammer dat er geen echte C&C opvolger komt
Ja ik vind het ook te cartoonish ik haat die felle kleuren. Liever detail in de oorlogswapens dan zo een kleuren...
Misschien dat Iron Harvest wat voor je is :) Realistische stijl in een alternatieve versie van de geschiedenis.
Oeh dat ziet er wel weer leuk uit thx
Kijk, dat ziet er uit als een mogelijke semi-spirituele opvolger van Company of Heroes, setting ziet er zeer interessant uit!

Mocht iemand toevallig ook coh1+bkmod spelen, voeg mij toe op steam (xm0ur3r)
Ik vind het ook jammer dat er geen echte C&C opvolger komt maar gezien de uitermate teleurstellend korte lijst van RTS games die de laatste jaren zijn uitgekomen is op dit moment alles welkom.

Het base-building RTS genre was jaren geleden echt super populair met de C&C games, Starcraft en Warcrafts maar is op een gegeven moment bijna uitgestorven. Er zijn wel RTS games met primair het strategische element beschikbaar maar juist de games met base-building en waar je hout, minerals of goud moet minen om dingen te bouwen of te upgraden zijn juist altijd het leukst.

Mijn steam account is klaar voor de volgende C&C of Warcraft maar er gebeurt weinig in die richting. Ik ga deze een kans geven.
Age of Empires 4 is gelukkig geannounced! Maar het is inderdaad erg jammer dat het aanbod van RTS games de laatste jaren zo laag is. Toch gek, want iedereen heeft wel ooit gehoord van Age of Empires, C&C of Red Alert.

Ik denk als ze dit fatsoenlijk zouden marketen het echt wel een succes kan worden! Maar helaas is de game industrie momenteel erg hype gebaseerd. Een aantal jaar geleden was het voornamelijk zombie games en zijn momenteel games zoals PUBG de nieuwste hype waar 360 varianten van ontwikkeld worden.
SC2 is nog steeds populair, maar MOBA heeft het genre een beetje overgenomen en als je kijkt naar Blizzard zijn ze van Warcraft RTS naar World of Warcraft (MMORPG) en arguably Hearthstone (CCG) geswitcht. Er schijnt wel iets van RTS componenten in de nieuwe WoW expansion te zitten. Misschien interessant?
Is inderdaad erg aan de cartoony kant. Beetje cartoony is niet erg. Starcraft 2 ziet er ook wat cartoony uit maar tevens ook realistischer dan Forged Battalion. Voordeel van cartoony looks is dat het tijdslozer is. Zodoende ziet een spel er niet snel verouderd uit. Dit gaat mij echter iets te ver.

De door SomerenV gelinkte Iron Harvest ziet er daar in tegen erg gelikt en realistisch uit.
Meh, ziet er niet erg overtuigend uit. Ik hou al helemaal niet van die cartoon style. Ik had liever weer es een nieuwe Command & Conquer met GDI en NOD gezien. Wordt wel eens tijd dat ze die serie gaan rebooten.
Probleem is dat je dan naar alle waarschijnlijkheid slechts een slecht aftreksel van het origineel gaat krijgen:

- Focus op online, campaign wordt tegenwoordig afgeraffeld want daar zit het geld niet

- Online gameplay gaat niet vergelijkbaar zijn met de oldschool gameplay, veel meer rushen (de zieligste manier van spelen IMHO)

- De helft bestaat uit betaalde DLC (nee: expansion packs zijn niet vergelijkbaar met DLC)

- Het wordt veel te technisch, ala Warcraft / Starcraft, in plaats van werkelijk tactisch/strategisch inzicht

De laatste C&C-spellen waren al een aanfluiting in vergelijking met het origineel; na 2001 is er niets kwalitatiefs meer uitgekomen, allemaal goedkoop voortborduren, meer niet. Als je nog een échte C&C game (qua gameplay) wilt spelen, pak dan Dune 2000. :)
Generals had anders genoeg opties voor strategie mijns inziens, had een volledige campaign met alle facties en de focus lag toch echt op LAN/Skirmish. Rushen was niet de beste strategie online.

'In vergelijking met het origineel' kun je op zoveel manieren uitbuiten, maar het is gewoon een grote roze bril. Kwalitatief vond ik Generals en Zero Hour toch echt beter dan de eerste twee C&Cs, zeker met alle engineverbeteringen.
Ach ja. Ik ben het met hem eens dat de ervaring van het origineel niet evenaren is maar niet omdat dat nou zoveel veter was dan wat erna kwam.

Wel omdat het nieuw was destijds en ik de ideale leeftijd had qua vrije tijd en interesse om veel te gamen.
Alleen jammer dat Generals wel de typische EA kwaliteitscontrole had en dus crashte als je iets teveel nukes bouwde :'(
A critical error has occurred! Kwam iets te vaak voorbij, net als desync issues die vervolgens niet meer hersteld konden worden en je je game weg kon gooien. Gekoppeld met de enorme slowdown bij wat langere potjes... Deed niet af aan het spel, ik heb het enorm veel gespeeld maar de kwaliteit van de engine en randzaken trokken wel zijn wissel op het spel.
Door gebruik te maken van Gentools kan je meeste (zo niet alle) critical error bugs oplossen.
Kan jullie aanraden om daar even naar te kijken
> Rushen was niet de beste strategie online.

Rockvees en Terrortechs waren de meestgebruikte strategieën op het hogere niveau, dus jouw bewering klopt niet helemaal.
Ook toen al gingen ze soms te ver, met die rare hersenspinsels van Yuri, die zelfs het NOD commando van Kane over dreigde te nemen. M.i., gaat er niets boven old fashioned warfare! Jammer genoeg is dat niet wat we kunnen verwachten, op basis van deze video. Maar het brengt wel goede C&C / Red Alert (2) herinneren terug!
Haal jij nu C&C games door elkaar? Yuri komt uit de Red Alert games die volgens mij los staan van de reguliere C&C serie waar NOD in zit :?
Ja, het is al weer lang geleden hé. Volgens mij is (spoiler alert 😉) Yuri uiteindelijk ook de grote baas geworden ten koste van Kane, maar ik weet het niet helemaal meer zeker. Hoog tijd om weer eens de originele reeks te gaan spelen, alleen vanwege de mooie filmpjes tussen de missies, zeker voor die tijd. 😌
Niet helemaal los van elkaar, kane was de persoonlijk adviseur van stalin in Red alert 1. Maar Yuri heeft nooit iets met nod te maken gehad nee.
O nee, ik moet hier niet aan beginnen! C&C heeft mij destijds teveel nachtrust gekost en dit ziet er even verslavend uit, inclusief de repair logo's van de gebouwen, tijdens gevechten e.d.. Ik zou dit non-stop kunnen spelen. :)
100% mee eens. OpenRA kost me zelfs nachten :')
Wel leuk weer een RTS, maar voor mij ook te cartoonish, Mijn voorkeur gaag uit naar de stijl van Supreme Commander 1.
Ziet er geinig uit. Zal eens verder kijken. Iemand die een review kan geven van de huidige early-access status?

Hoop trouwens dat ze nog eens een vervolg op die Star Wars titel maken. Die was erg tof!
Wel weer typisch dat driekwart van de reacties hierboven een variant is op: "Te cartoonish, ik speel liever een realistische game als [insert totally not realistic game here]". :')
Wow dit ziet er vet uit, 16 januari even early acces regelen want C&C style games ga ik niet overslaan. C&C classic vond ik geweldig samen met Red Alert 1 en 2. Generals vond ik zelf minder omdat het teveel afweek van C&C en RA imo. Niet per definitie een slechte game, dat in tegendeel maar niet helemaal mijn style... laten we het zo zeggen. :)

PS. Hou ik nog wel geld over volgend jaar? Er zijn al zoveel games die uitkomen waarvan ik zeg... WOW! Hebbuh!
Jammer, vind Forged Battalion wel erg veel op 8Bit Armies lijken, wat ook ontwikkeld is door Petroglyph Games.

[Reactie gewijzigd door Gurty op 18 december 2017 22:31]

Een nieuwe War of the Worlds game zou een goede klus zijn voor deze developers :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True