Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Apple stelt redesign homescreen iOS uit

Apple stelt naar verluidt diverse belangrijke nieuwe functies, zoals een opnieuw ontworpen Springboard voor iPhones, uit om zich te richten op het verbeteren van de prestaties van de huidige software. Dat meldt financieel persbureau Bloomberg.

Verslaggever Mark Gurman, die al jaren bekend staat om zijn goede bronnen van informatie over onaangekondigde Apple-software en -hardware, schrijft op Bloomberg dat Apple een deel van de vernieuwingen voor iOS 12 heeft uitgesteld naar 2019 om zich dit jaar te kunnen richten op verbeteringen van de prestaties van de huidige firmware voor iPhones en iPads.

Apple zou die stap genomen hebben, nadat het afgelopen maanden te maken kreeg met veel klachten over iOS 11. Behalve de problemen over de teruglopende prestaties bij verouderde accu's moest Apple afgelopen maanden ook tot twee keer toe beveiligingsproblemen fixen met HomeKit.

De fabrikant had in iOS 12 een nieuw ontworpen homescreen willen zetten en multiplayermodus willen toevoegen aan games die zich afspelen in augmented reality. Die functies worden nu vermoedelijk uitgesteld. Ook een Foto's-app met betere filters om automatisch plaatjes te sorteren volgt nu pas in 2019, zegt Bloomberg.

Wat de informatie lijkt te bevestigen, is dat Apple een grote aankondiging heeft gedaan voor iOS 11.3. Normaal besteedt de fabrikant aan dergelijke kleinere releases minder aandacht. Als het Amerikaanse bedrijf het patroon van de afgelopen jaren volgt, volgt de aankondiging van iOS 12 op de eigen ontwikkelaarsconferentie WWDC in juni, waarna de release in het najaar plaatsvindt.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

31-01-2018 • 21:12

240 Linkedin Google+

Reacties (240)

Wijzig sortering
Verstandig om iOS 12 aan te pakken ónder de motorkap, maar vergeet ook de tekortkomingen van iOS 11 niet: alle notificaties worden los weergeven, ook die van dezelfde app. De werking van het homescreen is ook niet logisch.

Er was iemand die zei dat iOS nog altijd moderner oogt dan Android. Dat is een mening en die deel ik niet. iOS is inmiddels sinds 2007 hetzelfde (cosmetisch niet helemaal, maar toch) en Android heeft een grote verandering ondergaan. Wat mij betreft mag de boel wel op de schop. En daarmee bedoel ik niet enorm grote fonts gebruiken, wat totaal niet handig is voor iPhone 5S/SE gebruikers.

Het lijkt voor mij al een hele tijd dat Apple het spoor een beetje bijster is, ik hoop dat dit niet zo is en dat ik mij vergis. Maar ik blijf het gevoel hebben dat het een hele andere kant opgegaan was wanneer Steve er nog zou zijn. Maar dat kan ook niet anders.

Neemt niet weg dat ik nog altijd niets anders dan iOS wil, maar een beetje verandering en het idee dat je iets nieuws krijgt is altijd fijn.
Ik heb Apple altijd wel geprezen dat zij geen grote veranderingen doorvoerden in hun interface. Ik vind macOS en iOS nog altijd heel veel rust en uniformiteit uitstralen. Anders dan bijvoorbeeld Windows.

Ik denk dat het ook heel lastig is om een interface te ontwerpen die lange tijd mee kan gaan. Je merkt nu bij iOS dat de limiet bereikt is (de widgets van iOS zijn bijvoorbeeld heel onzinnig). Er zijn teveel functies die niet goed tot hun recht komen. Waarschijnlijk is dat ook de reden dat Android heel veel veranderd is. Ik zie dat niet als positief punt. Android is niet minder modern maar wel minder overzichtelijk als je het mij vraagt.

De ontwikkeling van grotere scherm én meer whitespace vind ik een vreselijke ontwikkeling. Je wilt een groter scherm om meer content te zien, niet grotere letters of whitespace.
Ik denk niet dat Apple er aan ontkomt om de gebruiker meer keuze te geven.
Dat widgets in iOS onzinnig zijn ben ik niet met je eens.

Sinds de widgets onderdeel zijn geworden van iOS8 ben ik een groot fan ervan. Even snel buienalarm bekijken of het gaat regenen de komende minuten, Google OV tijden checken, NS treintijden checken en vooral de Launchers zijn een must om snel naar een specifieke instelling in de Instellingen app van Apple te gaan of snel een vooraf geschreven bericht te sturen of te navigeren naar huis met één veeg en een klik of snel even mijn KeePass wachtwoord erbij halen als ik in een app zit.

Apple heeft de widgets en vooral de Launchers sinds iOS11 weer aardig kreupel gemaakt (niet langer Settings launchers en diverse Apple app launchers kunnen/mogen starten en ook de weergave aanpassen in Notificatie Centrum op iPad (1 kolom ipv 2) of dat ie niet onthoud dat je widgets voor het laatst open had staan in het Notificatie Centrum is ook heel irri in iOS11. Dat zijn ook een paar van de redenen dat ik nog iOS10.3.2 draai op mijn iDevices. Zie voor de rest mijn andere reactie hier.

[Reactie gewijzigd door funrider op 1 februari 2018 12:04]

Oh ja? Ik niet. Ik had veel liever gehad dat het zoals bij Android tussen de app iconen zat. Ik vind dat ik simpelweg te veel moet doen om die informatie te bekijken. Op het lockscreen tussen de notificaties zou al een stuk prettiger zijn. Ik weet het, het is maar één swype... maar het is wel een die ik nooit doe.
Tevens zou Apple de juiste informatie op de juiste tijd (a la Google Now) kunnen serveren. Dus notificatie widgets op je lockscreen wanneer je ze nodig hebt. Bijvoorbeeld rond 17:00 als ik met de trein naar huis ga een widget van de NS of Maps voor treintijden en vertragingewn.
Ik ben het grotendeels met je eens dat het zeker een stuk gebruikersvriendelijker kan. Het zit nu aardig weggestopt. Sommige widgets hebben overigens in zichzelf een optie om bepaalde zaken te tonen op bepaalde momenten (als je dit wilt) zo ook de Launcher widgets (Launcher, Magic Launcher). Maar zoals jij zegt zou het inderdaad nog beter zijn als dit vanuit het iOS ingesteld kan worden en dat je niet op developers moet wachten om dit in te bouwen. Apple zou hier mee moeten doen.
Ik ben júist blij met alle losse notificaties, daarom blijf ik juist bij IOS / Apple. Gewoon per bericht een melding, zoals het hoort O+.

Niet zoals Android, waar alle meldingen op een grote hoop gegooid worden en een preview bekijken niet fatsoenlijk gaat (lees: de eerste 4 woorden van een appje bijvoorbeeld).

Ps. Dit is geen flame, ik gebruik 2 verschillende toestellen, ene Apple en de andere Android.
Niet zoals Android, waar alle meldingen op een grote hoop gegooid worden en een preview bekijken niet fatsoenlijk gaat (lees: de eerste 4 woorden van een appje bijvoorbeeld)
Blijkbaar gebruik jij een andere Android dan ik waar meldingen niet op een grote hoop worden gegooid maar netjes per app. En per app kan je de meldingen (mits de app de juiste API ondersteunt, wat de meesten nu wel doen) uitvouwen en waar echt wel meer dan de 1e 4 woorden zichtbaar zijn in de notificatie zelf.
En hier in deze thread het probleem met Android; iedereen lijkt een andere ervaring te hebben (of, dingen als notificaties lijken anders geimplementeerd te zijn), terwijl ze bij Apple sinds jaar en dag al (ongeveer) hetzelfde zijn / blijven; consistente user experience is super belangrijk.

En ja, daar mag Apple wel eens aan werken. iOS gooit allemaal dingen door elkaar heen, swipe up en swipe down menu's op iOS bijvoorbeeld. Dat swipe up menu met dingen als camera en zaklamp enzo heb ik nooit gesnapt. OSX mag ook wel weer eens flink op de schop / strakker gemaakt worden, ik bedoel het ziet er goed uit op het eerste gezicht maar bijv. de dock kan weg / anders (gebruik ik nooit), Launchpad hebben ze jaren geleden als iOS-achtige app laucher toegevoegd (volgens mij maakten ze stappen om het geschikt te maken voor touch screens, maar daar zijn ze weer vanaf gestapt) maar nooit weer aangepast of verwijderd, etc.
‘Dat swipe up menu met dingen als camera en zaklamp enzo heb ik nooit gesnapt.’ wat bedoel je hier nou eigenlijk mee?
Óf hij bedoelt een oudere versie van iOS waar je op de lockscreen bij de camera kon komen door omhoog te swipen op het icoontje (nu is het naar links swipen, dus naar rechts gaan, ideaal om binnen een seconde of twee een foto te maken), óf hij bedoelt het control center (wat imo niet moeilijk te begrijpen is...).

De iPhone X heeft twee icoontjes (camera en zaklamp) waar je met een iets hardere druk in kan komen. Ook niet lastig te begrijpen (voelt als een hardware button).

[Reactie gewijzigd door jeffhuys op 1 februari 2018 11:18]

Iedereen is een groot woord als er maar 1 een andere ervaring heeft en ook nog eens gebaseerd op niet weten dat je notificaties kan uitklappen.
Al ben ik het wel met je eens dat andere zaken wel per fabrikant kunnen verschillen (helaas). LG Android is anders dan Samsung Android. Daarom zie je vaak mensen bij 1 merk blijven omdat ze gewend zijn aan de manier van werken van dat merk.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 1 februari 2018 08:46]

Dock gebruik ik nooit? Wat gebruik je dan, alles via Spotlight?
Helaas voor jou heb ik het zo niet zien werken op een Samsung S6 én een Sony Xperia ZX (uit het hoofd, niet mijn toestel).

De apps worden wél per app gegroepeerd, maar meer dan 4 woorden lezen (bij omlaag trekken notificatie scherm), zit er niet in.

En bij IOS heb ik gewoon een volledige preview op mijn lockscreen, dan weet ik of ik meteen moet reageren, zonder eerst de app te moeten openen én daar gaat het mij om.
De Samsung S6 zit momenteel op Android 7 en nu weet ik niet of Samsung aan dit gedeelte knoeit. Maar Android 7 ondersteunt 100% zeker wel previews met meer dan 4 woorden.
En bij Android 7 heb je ook zo goed als het volledige bericht op de lockscreen (mits ingesteld) van waaruit je gelijk kan antwoorden zonder je telefoon te unlocken of de app te starten.
Geen idee waarom je zegt helaas voor mij, want bij mij werkt het prima. Ik zou zeggen helaas voor jou dat het bij jouw Android helaas anders werkt

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 1 februari 2018 00:46]

Je kan op Android ook kiezen hoe je je notificaties wilt zien. Of helemaal, Of privé of helemaal niet.
En toch geven ze minder weer bij mij, als ik 2 dezelfde meldingen naast elkaar leg, ene iPhone, andere Android, dan kan ik bijvoorbeeld van een mailtje, bij de iPhone zie ik dan het onderwerp én de eerste paar regels, kijk ik bij Android, dan zie ik alleen het onderwerp staan.

Ps. We gaan erg off-topic, ik zal nog eens testen.
Ik zou inderdaad nog maar eens beter testen. Want klopt niks van wat jij hier aangeef.

Tip: stel je notificatie meldingen keer in zoals jij wil, is gewoon een setting voor.
Kan je ook kiezen om op je lockscreen alles privé te zien tot je je authenticate (vinger of gezicht)? Zeer handig, niemand kan mijn notifications lezen maar ik wel, volledig, zonder de app te openen.
Helaas is dat nog niet mogelijk op Android, dus als je prive bericht wilt zien moet je unlocken. Ik moet ook zeggen dat ik dat wel een geinige functie vind van FaceID op de iPhoneX
Dat heeft dan denk ik met een oudere versie van Android, aangezien het om een Samsung gaat klinkt dat wel plausibel. Op Oreo is dat ieder geval niet zo.
Idd op mijn android toestellen zoals de s8+ tab s2 9.7 en 8.0 inch staan alle meldingrn netjes bij elkaar.
en dat is juist het probleem, ze worden per app gegroepeerd, dan zijn ze dus niet netjes op chronologische volgorde. en als je meer wilt lezen van een bericht in een groep, moet je eerst de groep uitvouwen, en dan kun je per bericht nog weer uitvouwen. als meer apps meldingen hebben dan wat er op het lockscreen past, dan moet je eerst nog op een balk klikken waarin de icoontjes staan van apps die niet meer in de notificatielijst pasten. in ios hoef je alleen harder te drukken op een melding en dan zie je vaak het hele bericht.
Jij ziet dat als een probleem, maar ik vind dit een fijnere manier juist.

Ik heb regelmatig dat ik een bepaald bericht verwacht (dus weet ik dat ik bv bij Gmail moet zijn) en dan is per app bekijken makkelijker dan op volgorde van binnen komen. Vaak hebben bepaalde apps ook meer prio dan anderen (bv een bericht van Nine (zakelijk email) is belangrijker dan een bericht van Whatsapp), dus ipv door al mn notificaties te moeten scrollen, ga ik gelijk naar de meldingen van Nine.

En nu lijkt het veel werk de groep uitvouwen en dan per bericht ook weer. Maar bij iOS moet je een bulk door scrollen voor je er bent. Force Touch is an sich dan nog wel een handige optie, maar voor beide manieren is wat te zeggen. Het komt uiteindelijk neer op je eigen voorkeur.

Ik vind het ook jammer dat ze (zoals in iOS 9) niet meer group by app hebben. Ik vind het juist makkelijk dat ik alle notificaties van 1 app in 1 keer kan weg vegen. Nu moet je dat per notificatie doen.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 1 februari 2018 16:02]

ieder zn voorkeur, ik vind het juist fijn zoals ios dat doet, maar als ik een bericht verwacht zie ik op het homescreen wel aan een indicator.
Gelukkig is er die keuze en voor ieder wat wils :)
Ik kan van veel berichten de volledige inhoud gewoon lezen in het notificatie scherm. (Android) :) Alle berichten zijn uitklapbaar, gaat prima! Dus niet helemaal waar wat u zegt. Ook per afzender en applicatie. Enkel gesorteerd. Uitzonderingen zoals lange email daar gelaten.

Ook geen flame tegen Apple of u! ;)

[Reactie gewijzigd door Sugocy op 1 februari 2018 00:39]

Waarom lukt het mij dan niet om ze uit te klappen? *voelt zich een noobje ;).

Als ik op een bepaald bericht klik binnen die groep, dan opent de applicatie automatisch ipv de volledige preview.
Over de notificatie omlaag swipen klapt deze uit naar detailweergave. Met 2 vingers over de uitgeklapte notificatie omhoog swipen klapt deze terug in :)
Ik ga het eens proberen, dank je wel :)
Er gaat een hele nieuwe wereld open voor je :) :)
Dit verschilt per fabrikant. Samsung denkt dat z'n users dom zijn en skint android best zwaar (Sony ook), waardoor dit soort functionaliteit verloren gaat.

Ik heb puur android, en daar kan ik een heel bericht in één keer lezen via mijn homescreen. Reageren kan ook inline, hoef ik de applicatie niet perse voor te openen.
Onzin, kan bevestigen dat dit in android 7.0 op samsung zit.
Ik heb een tijdje geen Samsungs meer aangeraakt. In de versies die ik gezien heb, pre Nougat, kon dit dus niet (met TouchWiz)
ook bij samsung had jellybean zelfs al expandable notifications dacht ik.
Bij mij is er ook een pijltje waar ik op kan klikken waardoor het bericht openklapt. Android 7.0; Samsung.

Succes! We zijn allemaal wel eens even een "noobje" ;) Geef mij geen iPhone in mijn handen, dan weet ik waarschijnlijk ook niks meer hahaha.
Ik reageer nu even op jou, maar het geldt ook voor alle anderen :).

Het toestel zat nog op Android 6.0, daar werkt de notificatie omlaag trekken niet om het volledige bericht te lezen.

Na een upgrade naar versie 7.0 werkt het wél op die manier, snapte er al niets van ;).

Bedankt allemaal :D _/-\o_
Ik ben het met je eens dat iOS al lang het zelfde oogt, met hier en daar wat kleine verbeteringen.
Waarom zou Apple een werkend systeem ineens compleet op de schop gooien? De user-base is enorm groot, mensen zijn gewend aan de werking. Voor mij persoonlijk werkt het (het mag soms wat sneller tussen app switches e.d.), maar het is niet zo dat ik persé widgets en al die meuk op mijn homescreen wil terug zien.

Ik wil een telefoon die doet wat ik er van kan verwachten, niet random crashed, en updates krijgt (met zijn tijd mee gaat). Het lijkt mij dat als apple zo'n update pushed met een dikke overhaul op het homescreen, dat er een flinke shitstorm aan komt... Denk even terug aan het nieuwe bedieningspaneel.
Ik wil een telefoon die doet wat ik er van kan verwachten, niet random crashed, en updates krijgt (met zijn tijd mee gaat).
Ik snap je punt met updates, alhoewel de pixel telefoons dat prima doen en met het instant-update meganisme werkt dat nog een stuk beter ook. Maar die random crashes? Die snap ik niet... Denk dat je meer vind over crashende iPhones dan Android telefoons
En waarom zou je meer vinden over crashende iPhone's dan Android?

Bedenk wel dat iedere Android type en merk weer anders in elkaar zit kwa hardware en software, het is onmogelijk dat dat kwa stabiliteit beter is dan een iPhone simpelweg omdat een iPhone geoptimaliseerd word zowel op hardware als software niveau.

Die optimalisatie bestaat bij Android gewoonweg niet.
Op elke telefoon worden de drivers gewoon aangepast voor die telefoon. Het is niet alsof je de android distro die samsung op een s8 zet ook zou kunnen installeren op een pixel 2.

Heb zelf ook al 2 of 3 jaar niet meegemaakt dat een telefoon crashte, maarja, anekdotisch bewijs....
Helaas zijn er nogal wat mensen die vast houden aan het idee dat iOS optimized is en Android niet. Wat grotendeels gewoon een fabeltje is.
Het is een fabeltje dat het een fabeltje zou zijn.

Die man geeft zijn mening, hij praat niet over feiten.

Want wil je zeggen dat Apple die miljarden investeert in hun SOC en OS voor Jan met de korte achternaam?
Waarom zou het investeren van miljarden zijn voor Jan met de korte achternaam. Hun SoC is de snelste SoC die er is en hun OS werkt goed en is geliefd door vele mensen. Maar dat wil niet zeggen dat hun OS meer geoptimaliseerd is door dat ze een eigen OS en SoC hebben.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 1 februari 2018 18:40]

Maar dat is dus wel zo.

Door die optimalisaties van het OS kunnen ze dus de problemen wegwerken omdat ze precies weten hoe het OS reageert.

En dit geld ook voor de App ontwikkelaars, die weten exact welk OS en hardware erin zit.

Waarom denk je dat een Playstation of Xbox ook geoptimaliseerd is en veel minder problemen kent?
Omdat jij zegt dat het zo is, maakt het nog niet waar.
Apple is wat dat betreft ook afhankelijk van drivers van anderen, aangezien er bv weer een modem van Qualcomm in zit. En Qualcomm zorgt echt wel voor optimale drivers voor hun SoC's die ze leveren aan smartphone fabrikanten. Zelfde verhaal als MacOS en Windows, in de meeste gevallen is MacOS ook niet geoptimaliseerder dan Windows omdat deze toevallig op meer hardware draait.
En nu haal je 2 dingen door elkaar, OS en Apps. Dat App ontwikkelaars het makkelijker hebben op iOS omdat de hardware nu eenmaal beperkter is (qua keuze), wil nog niet zeggen dat het OS geoptimaliseerder is.
Waarom de Playstation en Xbox geoptimaliseerder is? Nou vooral omdat deze een veel beperktere aantal functies heeft dan bv Windows en dus minder overhead. Daarbij is er bij Windows zoveel verschillende hardware mogelijk dat er veelal hardware bij zit dit gewoonweg niet voldoet. Daarbij kan je geen vergelijking maken tussen consoles/PC en smartphones, aangezien de 1e categorie twee verschillende apparaten zijn en niet gelijke zoals bij smartphones
Een Playstation heeft niet minder functionaliteit, want de hardware word tot het volle benut juist omdat de developer weet wat er aanwezig is kwa hardware en niet omdat er weinig functionaliteit is.

En een veelgehoord argument van de iPhone is dat het "minder functionaliteit" zou hebben, nou dan zeg je dus eigenlijk dat een iPhone dus wel stabieler is omdat het minder functionaliteit heeft.

Daarnaast maakt Apple nu ook de GPU zelf en hebben ze dus veel meer controle over ieder aspect van de hardware en software.

Zou bizar zijn als ze dat allemaal doen zonder dat het iets uitmaakt, denk niet dat jij het beter weet dan Apple en hun duizenden ingenieurs.
Dus jij zegt dat je met een Playstation precies hetzelfde kan als een Windows PC? Natuurlijk zit er bepaalde overlap tussen, maar functionaliteit vergelijken tussen een console en een PC kan je gewoon weg niet.

En ik weet niet wie zulke argumenten maakt, maar qua functionaliteit ontlopen iOS en Android echt niet veel. Zeker niet zoals een Playstation en Windows verschillen. Overigens (op app niveau) blijkt iOS dus niet stabieler te zijn. Maar bv wel sneller, vooral omdat hun SoC EN hun storage sneller is dan. Niet omdat hun OS zoveel malen geoptimaliseerder is dan Android.

En duizenden ingenieurs is lichtelijk overdreven, ik denk eerder in de honderden. En ik zeg ook niet dat ze het allemaal doen zonder dat het iets uitmaakt. Maar OS/hardware optimalisatie is niet DE reden dat ze dingen naar zich toe trekken. Het gaat om minder afhankelijk zijn van derde partijen en ook kunnen ontwikkelen van hardware in de richting die zij willen. Verder hebben ze top hardware en top software. Alleen zitten er bij de Android kant ook honderden (zo niet duizenden) engineers te werken aan de diverse hard en software die allemaal het beste uit hun product willen. Of zouden ze allemaal naar hun werk gaan en denken het maakt toch allemaal niks uit.

Maar laten we deze discusie maar stop zetten, geen van beiden zal de ander overtuigen, lets agree to disagree

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 1 februari 2018 19:49]

Het grappige is nou juist dat de nieuwste consoles gewoon PC's zijn in een andere form factor.

Met zelfs PC operating systems.

Die consoles draaien games die worden gemaakt voor de consoles, wat heel goed vergelijkbaar is met apps die worden gemaakt voor iOS.

Alleen al het feit dat je nooit alle configuraties van android goed kan testen zorgt er al voor dat je bij android meer problemen tegenkomt en als fabrikanten daarnaast zelf nog gaan sleutelen aan het OS creeeren ze ook hun eigen problemen. Dit is gewoon een feit.

Is ook niet erg want Android phones kan je voor heel goedkoop aanschaffen, maar het is een typisch geval van goedkoop is duurkoop of you get what you pay for.
dat is onzin. het is heel goed mogelijk om het qua stabiliteit net zo goed te krijgen als een iphone, simpelweg omdat de drivers door hetzelfde bedrijf gemaakt worden als de hardware (dus hardware én software, net als bij apple, los gezien van de rom zelf), en de smartphone fabrikant zorgt voor verdere optimalisatie in de rom die ze maken.
Het is onzin dat het net zo stabiel kan.

Simpelweg alleen al het feit dat er zoveel verschillende toestellen zijn met Android die ieder weer hun eigen problemen hebben.
maar het maakt niet uit hoeveel verschillende toestellen er zijn, het gaat erom dat een bedrijf die telefoons maakt alleen voor zn eigen telefoons hoeft te zorgen dat de hardware goed werkt met de software. ik heb nu zelf een iphone, maar een aantal apps zoals whatsapp zijn tot nu toe een paar keer gecrashed in zowel ios 10 als ios 11 (app openstaan, telefoon vergrendelen, en bij ontgrendelen kreeg ik alleen heel even een wit scherm en dan crasht de app. dat is een paar keer gebeurt). op mn vorige telefoon, een huawei p9 lite heb ik nog nooit gehad dat een app crashte. ik durf te zeggen dat die p9 lite, met al zn aanpassingen in android met emui, stabieler was dan mn iphone
gaat over device failure rates en apps, voor 2017 is het trouwens 25% android en 12 % apple worldwide
Device failure rate is inderdaad nu hoger bij Android en Apple heeft goed zn best gedaan door het terug te brengen naar 12%. App crashes daarentegen zijn bij iOS nog wel hoger dan bij Android.
Daarbij ging het over crashes door software problemen, de LG bootloop was een hardware probleem.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 1 februari 2018 10:01]

Dit heb ik dus ook, vind iOS zeer prettig in gebruik, maar notificaties is echt een hel geworden. Ik dacht dat vroegere versies van ios wel per app gesorteerd kon worden, maar nu is het een wirwar van notifications. Uit ellende heb ik bijna alle notifications uitgeschakeld. Maar zo zijn er wel meer kleine dingen, zoals waarom mogen third party apps geen toggles maken voor cc? En waarom mag ik vpn enkel activeren in de settings ipv in cc?

Standaardapps bijvoorbeeld is ook zo’n punt hoewel ik daar zelf minder problemen mee heb. En een andere zeer welkome toevoeging zou zijn dat wanneer ik een screenshot maak en whatsapp of imessage open dat ik die dan vanaf linksonder gewoon de chat in zou kunnen slepen. Je kunt wel direct delen vanaf dat schermpje maar dat is t toch niet helemaal.

Over t algemeen heb ik weinig problemen met ios 11, maar dit soort kleine designfouten mogen van mij wel aangepakt worden. En voor de iPhone X zou een always-on display ook niet misstaan.
dat zou wel heel mooi zijn, als je die preview gewoon kon droppen in een app.
https://www.apple.com/feedback/iphone.html
Als ze wat interface aspecten overnemen zoals bij Windows 10 mobile ben ik over. Zoals de live tiles o.a.
Ik vind Android juist hetzelfde uitzien sinds 4.0. Dat komt waarschijnlijk omdat ik al een tijd met iOS werk, dus mij vallen de veranderingen meer op. Voor jou vallen de veranderingen in Android weer op en mij niet.
Die grote fonts; ik dacht na het installeren van IOS dat er iets niet goed gegaan was. Toen ik zag dat het zo hoorde dacht ik alleen “hebben ze dit nu ècht gedaan?”. Zo lelijk.
Helemaal mee eens. Apple heeft onder de motorkap veel werk nodig, elke iOS 11 release heeft de nodige kuren.

Daarnaast zou ik wel willen toevoegen dat ondanks dat iOS inderdaad niet modern meer oogt, hetzelfde geld voor (stock) Android. Voor het eerst ben ik blij met skins zoals die van de Samsung Galaxy S8, of die van Xiaomi.

iOS heeft absoluut een opfrisser nodig, maar hetzelfde geld voor de concurrent. Google en Apple spelen het erg safe.
10 jaar later is het soms moeilijk te zien waar je vandaan kwam. Beweren dat iOS nooit grote veranderingen heeft ondergaan is natuurlijk gewoon onzin of je maakte een typo en wou iOS 7 schrijven ipv 2007.

Altijd dat gezeur over "was Steve er nog maar". Steve Jobs is de man die de G4 Cube liet passeren, hij was dus niet onfeilbaar. Moest Steve Jobs er nog zijn zou Apple waarschijnlijk minder groen zijn, zich minder op privacy richten. Met Steve Jobs zouden we misschien nog steeds elke week een nieuwe aflevering zien bij de rechtbank over Android. Apple heeft nooit zoveel winst gemaakt met Steve Jobs.

Je leeft gewoon in andere tijden. De concurrentie van Apple reageert tegenwoordig op de geruchtenmolen rond Apple. Is er ook maar een gerucht dat Apple iets zal doen en de concurrentie zet alles op alles om nog voor Apple zo''n product op de markt te zetten. Ik ben al blij dat Apple daar zich niks van aantrekt en ook sneller dan de rest op de markt willen zijn.

Nu het gerucht er dus is dat Apple weinig features zal toevoegen zal Android dus tjokvol nieuwe features zitten. Mark my words.
Daarnaast heeft iOS11 meer beperkingen opgeleverd voor gebruikers zie graag zelf wat meer willen customizen en niet willen jailbreaken. Denk aan:

* Direct tonen van widgets in het notificatie centrum (als je geen recente notificaties hebt ontvangen)
* Twee kolommen voor widgets op de iPad
* Makkelijk WIFI en Bluetooth aan/uitzetten via Control Center
* 32bits (only) apps kunnen blijven draaien
* URL schemes voor Apple Settings en diverse Apple apps werken niet langer in iOS11 terwijl deze wel werkten in iOS10. Ook heeft Apple maanden voor de lancering geeist van 3rd party developers zoals Magic Launcher en Launcher deze URL schemes uit hun apps/widgets te slopen.
* Apple's iOS11 Control Center heeft veel functies, maar helaas ontbreken er nog wel een paar. Je kunt bijvoorbeeld niet snel gaan naar: 'Ververs op achtergrond', 'Locatie gebruik per app', 'Notificaties voor apps instellen' 'x hoeveelheid MB/GB opslag per app', Batterij status (x uur gebruik/standby) en 'Opslag onderhoud'.

Zodoende draai ik momenteel nog iOS10.3.2 op mijn iDevices.
Verstandig om iOS 12 aan te pakken ónder de motorkap, maar vergeet ook de tekortkomingen van iOS 11 niet: alle notificaties worden los weergeven, ook die van dezelfde app. De werking van het homescreen is ook niet logisch.

Er was iemand die zei dat iOS nog altijd moderner oogt dan Android. Dat is een mening en die deel ik niet. iOS is inmiddels sinds 2007 hetzelfde (cosmetisch niet helemaal, maar toch) en Android heeft een grote verandering ondergaan. Wat mij betreft mag de boel wel op de schop. En daarmee bedoel ik niet enorm grote fonts gebruiken, wat totaal niet handig is voor iPhone 5S/SE gebruikers.

Het lijkt voor mij al een hele tijd dat Apple het spoor een beetje bijster is, ik hoop dat dit niet zo is en dat ik mij vergis. Maar ik blijf het gevoel hebben dat het een hele andere kant opgegaan was wanneer Steve er nog zou zijn. Maar dat kan ook niet anders.

Neemt niet weg dat ik nog altijd niets anders dan iOS wil, maar een beetje verandering en het idee dat je iets nieuws krijgt is altijd fijn.
Apple denkt ook aan visueel gehandicapten :)
Ik snap die opmerking over visueel gehandicapten neit goed..... Ik ben zelf blind en ben begonnen met windows 95 en zit nu op windows 10 en er zijn heel wat wijzigingen doorgevoerd en eht werkt ngo steeds voor mij.
Die opmerking over visueel gehandicapten is wel heel erg hard en slaat dus ook nergens op.

Een wijziging in een home screen cq springboard kan voor deze mensen best ingrijpend zijn. Maar... Eens in de zoveel tijd mag er wel een grotere wijziging doorgevoerd worden. Het helemaal op de schop gooien is dan wel weer een uitdaging. Je zult je UI namelijk dermate logisch in elkaar moeten knopen dat het weer logisch te snappen is.

Ik heb verschillende mensen gezien, met en zonder visuele handicaps, die met ios gewoon sneller aan de slag zijn dan met android. Ik denk dat dit grotendeels ook komt door oa het skinnen van fabrikanten en de grote spreiding van android versies. Bij Apple weet je wat je krijgt.
Laat ik mijn opmerking anders formuleren dan.

Waarom is het bij Android wel mogelijk om ingrijpende veranderingen door te brengen zonder dat mijn telefoon per-direct 4 generaties oud aanvoelt? Waarom moet bij alles dat Apple veranderd de performance verschrikkelijk zijn? Bij Apple ben ik altijd bang om te upgraden aangezien ik 99% van de keren de performance in de eerste 10 updates gewoonweg slecht is.

Mijn opmerking over visueel gehandicapten is niet hard, waarom zou Apple geen nieuwe features mogen integreren omdat een gedeelte van hun doelgroep een visuele beperking heeft.

Dus waarom zou Apple notificaties niet kunnen groepen?

Ik ben tevens persoonlijk ook een fan van het 'simplistische' en mensen kunnen sneller met iOS overweg omdat je geen 10 knoppen hebt om het zelfde te doen, of dat je niet overladen wordt met opties in de instellingen menu (oogt dus cleaner)
Ben het volledig met je eens. Prima voorbeelden. :-)

Laat ik mijn mening uiten en voorop stellen dat Apple niet meer is wat het ooit was en dat ik niet verwacht dat Apple nog lange tijd op deze voet door kan gaan.
En ondanks alle mensen die verwachten dat "Apple is doomed!" is de AAPL koers hoger dan ooit. Mensen riepen wat jij nu zegt 5 jaar terug al... Misschien hoop je het? Ik denk dat het nog eens vies kan tegenvallen.
Apple is zeker niet doomed.
Waarom zou ik dat hopen? Ik heb ‘alles’ van Apple en zit midden in het ecosysteem.

Het is alleen een gedachte die ik deel.
“Wat de informatie lijkt te bevestigen, is dat Apple een grote aankondiging heeft gedaan voor iOS 11.3. Normaal besteedt de fabrikant aan dergelijke kleinere releases minder aandacht. ”

Er was ook een grote aankondiging voor 9.3 met NightShift op hun voorpagina. Normaal besteden ze juist aandacht aan de kleinere releases. Zie iOS 8.4 met Apple Music en 10.3 met heleboel nieuwe functies. https://www.iculture.nl/nieuws/ios-10-3-functies/

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 31 januari 2018 21:34]

En niet te vergeten APFS in 10.3 die vrijwel alle 64-bit toestellen drastische performance verbeteringen gaf. (Althans dat was voor mijn iphone 6 plus en 5s het geval).
Dit doen ze al sinds iOS 7 dat ze sommige features in .X releases zetten. Zie 11.3 die iMessage in iCloud krijgt. Of 9.3 met NightShift etc

Die Mark plakt af en to vaak dingen bij om zijn narrative te versterken en zijn er meestal geen bronnen maar aannames. Overigens heeft hij dit niet als eerste gerapporteerd https://www.macrumors.com...nce-quality-issues-axios/

En hoe zo not good time for Apple? Naar verwachting gaan ze record omzet draaien.

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 31 januari 2018 21:39]

Gek he? Alsof jaaromzet blijkbaar toch niet zo belangrijk is als bijvoorbeeld dat de iphone X niet zo goed verkoopt als ze wel hoopten (en ze de productie wat terugkietelen). Ok het is iets minder dan ze op inzetten maar het is nog steeds een van de grootste bedrijven ter wereld en het groeit nog steeds.
Ze zeggen het tegenovergestelde — verkoopt beter dan hun verwachtingen.
Beter een goed stabiel OS dan een slecht draaiend OS met nieuwe functies. Zelfde als : beter 1 vlieg in je soep dan je soep voor het vliegen
Voor mij mogen ze best eens een make-over doen, vooral de lock-screen mogelijkheden vind ik wel heel erg beperkt. Qua stabiliteit heb ik niet veel te klagen over IOS 11 maar gezien alle bovenstaande reacties zou Apple idd zijn stabiliteit moeten verbeteren. Het lijkt alsof er veel te veel druk ligt om nieuwe opties te creëeren om maar de strijd te kunnen aangaan met Android. Dit is echter niet alleen bij IOS zo maar met OSX. Ik blijf fan maar het wordt door de jaren heen wel wat minder. Merk ook dat ik steeds meer software oplossingen gebruik buiten het Apple eco-systeem zodat ik niet afhankelijk ben mocht ik ooit toch weer een overstappen naar Android of Windows.
Wat had ik graag een numberrow als optie gezien voorde toetsenbord in iOS12
Yup, en zo zijn er nog tientallen basis dingen die je moet ontberen ....
Steeds meer screen estate maar je blijft kloten met zo'n minimalistisch keyboardje.
Het toetsenbord is inderdaad niet de beste feature van iOS. Kan ook aan mijn dikke duimen liggen. Je hebt overigens de optie om thirdparty keyboards te installeren, maar ik heb er nog geen gevonden met een perfecte UX.
Prima... Dat je geen lege ruimtes mag laten is bijvoorbeeld zo irritant.

Maar ze moeten ook wat doen met de notificaties, en hoe dat notificatie/everything else pull-down uit ziet.. totaal onlogisch en onbruikbaar.
Wat dacht je van je telefoon blijven gebruiken als je gebeld wordt anno 2018 (en je dan niet het belletje weg wil drukken)? Of een telefoongesprek opnemen? Dat is eigenlijk wat ik het meest mis en er gewoon in zou moeten zitten. Desnoods via de ingebouwde Voice Recorder app die je zou kunnen openen als je een telefoongesprek ingaat. Mijn Sony Ericssons van 10/15 jaar geleden konden zelfs al gesprekken opnemen, er is technisch gezien geen enkele reden waarom dat niet zou kunnen. Daarnaast de vreselijk irritante "feature" waarbij de laatste iOS versie automatisch wordt gedownload als je met WiFi verbonden bent en je telefoon oplaadt. Neemt meteen een hoop ruimte in (die al vrij beperkt is op een 16GB versie) en zorgt ervoor dat je steeds een irritante melding krijgt over wanneer je de update zou willen installeren.

[Reactie gewijzigd door SteveWoz op 31 januari 2018 21:59]

Telefoon gebruiken tijdens het bellen kan gewoon hoor, gewoon home knop indrukken.
Nee, hij bedoelt wanneer je je telefoon al gebruikt en dán gebeld wordt. Je ziet dan degene die belt en je kan alleen weigeren of opnemen. Je kan het niet negeren zodat het over blijft gaan en je gewoon verder kan. Je kan hoogstens op sleepknop drukken waardoor tril/geluid stoppen, maar je moet alsnog weigeren of opnemen om verder te kunnen.

Dit kan inderdaad niet, helaas. Ik gebruikte daar voorheen jailbreak tweaks voor (CalBar) die dan de oproep als notificatie aangaf waardoor je daarop kon drukken of het kon negeren.
Dan heb je even tijd om na te denken waarom degene die jou belt niet mag weten dat je op dat moment op je telefoon zit. :9

Ben het met je eens hoor, simpele feature die in iOS 12 er wel in mag zitten. Maar ik moet eerlijk zijn, de reden dat ik niet opneem of weiger is meestal uitstelgedrag of iets anders waar ik aan moet werken.
Toestel blijven gebruiken tijdens een gesprek is gewoon mogelijk. Maar gesprekken opnemen inderdaad niet, maar heeft dat niet iets met wetgeving te maken? Naar mijn weten is het namelijk niet toegestaan een gesprek op te nemen tenzij de persoon aan de andere kant vh gesprek hiervan op de hoogte is (en ermee akkoord gaat) en is het verplicht om een pieptoon te laten horen zodat mensen weten dat het opgenomen wordt. (Ik durf niet te zeggen in hoeverre het wel of niet mag).
Hetgeen wat ik heel erg mis is een T9 dialer, iets wat android volgens mij wel heeft en ik er nog steeds niet uit ben waarom Apple ons door de contactenlijst laat scrollen.
In Android werkt dit (gesprekken opnemen) gewoon, bepaalde fabrikanten hebben dit standaard in hun rom zitten, Xiaomi bijvoorbeeld :).

Waarom zou je terug willen naar T9?, ouderwets én achterhaald inmiddels. Een contact heb ik sneller gevonden via naam dan alle nummers apart intoetsen.

[Reactie gewijzigd door Segafreak83 op 31 januari 2018 23:58]

Maar het doel van T9 is juist dat je niet alle nummers hoeft in te toetsen. Bijvoorbeeld als ik in de dialer zit en Ralf zou willen bellen dat ik dan alleen de cijfers 7253 in hoef te toetsen om alle resultaten met ralf te krijgen. Of zelfs alleen de 72 als je contactenlijst maar 1 ralf heeft.

Dit is sneller dan letters invoeren, alleen al omdat de getallen knoppen groter zijn. De reden waarom ik de functie graag zou willen is voor in de auto als ik snel iemand wil bellen die niet in mijn favorieten staat. Mijn Siri staat in het Engels en heeft moeite met Nederlandse namen.
Het gekke is dat de dialer app in ios wel letters heeft staan op de cijfers, waardoor je zou verwachten dat zoiets simpels wel zou werken.

Tuurlijk zijn letters preciezer en in sommige gevallen sneller, maar tegelijkertijd ook kleiner en moeilijker te bedienen als het snel moet gebeuren.

[Reactie gewijzigd door jimzz op 1 februari 2018 00:07]

Prima, maar ik type sneller Ralf dan dat ik moet gaan "zoeken" naar 7253.

Buiten dat, wat ik wel zou willen zien is de tijd die nodig is om mijn telefoon op te laden, nu is het maar gokken of hij voldoende opgeladen is, als ik weg moet of wat dan ook :).

Ps. Siri gewoon in het Nederlands zetten, dat werkt dan veel makkelijker. Of wellicht zouden ze Siri twee-talig kunnen maken, zodat je Engels én Nederlands tegelijk kan gebruiken indien nodig.

[Reactie gewijzigd door Segafreak83 op 1 februari 2018 00:22]

Zoeken? Ja ik kom wellicht uit een tijdperk waar T9 de standaard was. Dus weet de getallen wel te vinden zonder er naar te kijken. En ik heb t vooral over in de auto, wanneer het apparaat niet helemaal stabiel is en ik maar 1 hand heb om het toestel te bedienen. Dan is een 4 grote getallen drukken eenvoudiger dan 4 kleine letters. Maar goed je moet wel bekend zijn met T9 en welke letters bij welk cijfer horen anders is het inderdaad lastig zoeken. Uiteraard voor gewoon typwerk hoef ik geen T9 al was ik daar vroeger niet veel trager mee dan met een toetsenbord.

Wellicht is het iets wat er in is blijven steken. Voorheen kon ik dit met een jailbreak oplossen. Helaas!
Op Android zit dit er volgens mij nog standaard op, heb helaas geen Android op het moment dus kan dat niet testen. Maar goed dit is 1 van die inconsistenties die Apple de laatste jaren in iOS heeft laten sluipen. (Ik bedoel waarom letters op de cijfers zetten als je er letterlijk niets mee kunt? Dan waren enkel cijfers voldoende geweest lijkt me).

Edit: ik zie net dat de appstore vol staat met zulk soort dialers, dus er blijkt toch vraag naar te zijn. Hm cmon Apple :P !

Nah Siri blijft in het Engels staan, want de Engelse snapt veel meer, ook wanneer je bepaalde vragen in een andere volgorde stelt of andere context. (Welk lied is dit? Werkt bijvoorbeeld niet met de NL Siri, maar welk nummer is dit weer wel).
Een tweetalige Siri daar zou ik wel oor naar hebben, lijkt me geweldig.

[Reactie gewijzigd door jimzz op 1 februari 2018 00:31]

In de auto dien je ook van je telefoon af te blijven, tenzij je passagier bent.

Of Siri gebruiken om taken uit te voeren, werkt super!

Kom ook uit het T9 tijdperk, en vond het toen al verschrikkelijk.
Daar heb je dan ook gelijk in! :P
Ah... T9... Ik kan nog steeds blind een SMS typen met T9. Heerlijk systeem. Denk dat de liefde komt doordat ik niets anders had en in die tijd veel aan het SMSen was (in de klas, onder de tafel, dan moet je wel ;) )
Siri heb ik uit moeten zetten, 4 keer roepen “stuur whatsapp naar Peter” en nog snapt die niet wat ik wil. Nee ik heb wel betere dingen te doen.
Icaller is een prima t9 dialer.
Er is dus letterlijk geen "nieuws"

Een hoop bedrijven zouden meerdere moorden plegen voor een weekje van de gratis publiciteit die Apple krijgt
Uitstel komt wel vaker in het nieuws, niet alleen wanneer het om Apple gaat. Dus wat bedoel je precies?

https://tweakers.net/nieuws/zoeken/?keyword=uitgesteld
zoek op gerucht en uitgesteld. dan zie je wat ik bedoel. de enige andere hits op beide termen zijn voor google en ms. waarvoor ik dezelfde opmerking zou maken als ik dat artikel langs zag komen terwijl ik in de trein zit

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 31 januari 2018 21:40]

Heb je dat zelf gedaan? Ik zie een mooie mix aan bedrijven de revue passeren. Dus wat je bedoel je nou?

Edit: excuus, ik betrap mezelf er nu op dat dit off-topic is.

[Reactie gewijzigd door Mark_88 op 31 januari 2018 21:41]

zie ninja edit (excuses daarvoor). apple google en ms. dat is geen mooie mix. het is een zeer eenzijdige mix
Welk grote bedrijf zou daar dan nog bij moeten passen? Red Hat? Oracle?
ik bedoel juist dat het fijn zou zijn als niet alleen enorme multinationals aandacht kregen, maar ja laaghangend fruit enzo

wat mij betreft mogen alle geruchten over software updates lekker onder het kopje voor de huidige software updates zodat ik er niet langs hoef te scrollen. maak me maar wakker als het definitief is.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 31 januari 2018 21:51]

Blijf dan mar lekker slapen zou ik zeggen. 173 reacties as we speak. Dat zegt genoeg over waarom dit een apart nieuws bericht is en niet verstopt wordt onder software updates. Mensen komen duidelijk naar Tweakers om dit soort berichten te lezen.

Wat ik nog vreemder vind is dat jij er aan meehelpt. Er staan dagelijks zo'n 20 nieuwsberichten op Tweakers en als ik er op 5 klik was het een goede dag voor Tweakers. Het is dus blijkbaar niet echt moeilijk om over te slaan wat je niet interesseert.
Dat is inderdaad erg makkelijk, je hoeft alleen maar verder te scrollen. Waar ik aan meehelp door te commenten is me niet duidelijk. Artikelen zijn gesorteerd op tijd niet op aantal comments. Ook zullen mensen toch wel commenten al heeft een artikel nul nieuwswaarde alleen omdat het over apple of google gaat. de naam is bekend. wellicht hebben ze een apparaat waar die naam op staat.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 1 februari 2018 18:22]

En wat denk je dat er op het einde van het jaar gebeurd? Men gaat dan eens kijken welke artikels het meest gelezen werden en het meeste reacties kregen om zo te peilen wat de lezers het liefst zien verschijnen. Dankzij jouw hulp zullen geruchten over updates van Apple producten blijven verschijnen want ze zijn blijkbaar populair.
Dan geef je dus eigenlijk toe dat deze artikelen als clickbait bedoeld zijn
Het is natuurlijk ook een kwestie van afzetmarkt en gebruikersaantallen. Dan kom je bijna automatisch wel bij de grote bedrijven uit.
als je ernaar kijkt vanuit het oogpunt kliks en winstmaximalisatie ja.

als je kijkt vanuit het oogpunt van de variant tweaker die ook wel eens wat variatie wil dan nee
Ik zie anders meer bedrijven, maar zoals ik in mijn edit zei: dit is OT. Als je echt een probleem hiermee hebt, dan is er de feedback-knop. Ze reageren vaak heel snel.
Ja dat is de moeite waard. hey tweakers, stop eens met nutteloze artikelen posten om je dagquotum te halen. gaat niet gebeuren :P

overigens is de search fuzzy je moet ook zelf nog lezen of idd alle zoektermen in de titel staan

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 31 januari 2018 21:49]

Natuurlijk. Maar als je echt niet te overtuigen bent om het gesprek voort te zetten in Geachte Redactie, dan houdt het op. Deze comment thread is OT en al te lang. De comments-sectie is er om over het onderwerp van het artikel te praten en niet over aangrenzende zaken als het redactionele proces van Tweakers. Dat is storend voor lezers die, begrijpelijk ook, op dit artikel klikken en hierheen scrollen omdat ze iOS interessant vinden.
Maak eens dezelfde selectie op .gerucht (aka clickbait) en kijk eens hoe vaak daar Apple staat versus een ander merk telefoon, of zelfs tegenover andere topics.
Tweakers vind het erg fijn om elk stukje nieuws dat er over Apple wordt vrijgegven direct op de voorpagina te zetten. Bewust of onbewust maken ze graag reclame.
Er is vaak over andere merken ook veel te melden maar toch zie ik deze niet zo vaak terugkomen.
Tja, dat kan jij vinden. Ik vind die artikelen nou niet bepaald “ reclame” voor apple.

Als er een probleem is met iphones staat dat er gelijk op. Als 3 van de 1000 iphones het niet goed doen met t-mobile is het een nieuwsitem.
Als de note8 problemen heeft en helemaal niet meer opstart en oplaadt als je de batterij helemaal laat leeglopen..... niets gelezen hier.

Maar is ff flauw van mij. Ik wil alleen maar zeggen dat wat jij als reclame ziet voor apple, ik het juist zie als clickbait omdat bepaalde groepen het gewoon heerlijk vinden als er iets negatiefs over apple te lezen is.
Het gaat er niet om hoe je genoemd wordt, maar dat je genoemd wordt.
Dat is jouw mening.
En het werkt, want hier zijn we dan...
Maar mensen vinden het ook leuk om Apple lekker af te zeiken 8)7
Dat is niet alleen bij Tweakers maar op elk medium eigenlijk wel. Nieuwe producten (zoals de Apple Watch toentertijd) hoor je zelfs terug komen op het NOS journaal. En in Amerika is het nog erger. Zo worden nieuwe Apple producten wel eens ridicuul gemaakt door de nodige talk show hosts, maar intussen weet heel Amerika dat er weer iets nieuws komt. Not to mention alle product placements in films en series, al dan niet betaald door Apple.
Erg jammer! Hoewel ik IOS nog steeds veel moderner en gelikter uit vind zien vergeleken met android zou een opfrisbeurt niet verkeerd zijn. Na 2012 is er bijna niks veranderd qwa desgin.
Serieus?! ... Het "springboard" van iOS ziet er toch al jaren hetzelfde uit? Ik ben blij met m'n iPhone maar de manier waarop het niet mogelijk is om je iconen te orderen op een locatie dat jij dat wil en het ontzettend ondoorzichtige 3D touch vind ik eerlijk gezegd een enorme aanfluiting. Na de allereerste iPhone gehad te hebben nu een 6S, maar qua look 'n feel voelt het springboard voor mij nog steeds aardig hetzelfde.
Maar dat is ook wat een iPhone een iPhone maakt. Simpelweg alle apps als iconen langs mekaar die je kunt verplaatsen op een beperkte manier. Dat is nou juist de simpelheid die iPhone (en heel Apple overigens) kenmerkt :P

Ik ben dan ook zeer benieuwd wat deze 'redesign' in gaat houden in 2019.
Echt he! Jij snapt het:) Ik vind dit juist zoo fijn aan Apple. Gewoon simpel duidelijk niet speels.
Maar waarom zou je mensen niet de keuze geven? Als ik bijvoorbeeld de bovenste rijen leeg wil hebben, kun jij er toch nog gewoon voor kiezen om linksboven te beginnen en rechtsonder te eindigen zoals Apple al 11 jaar doet?

Ik wil mijn wallpapers wel eens zien :)
Minder keuze betekent in dit geval meer overzichtelijkheid. Ik begrijp je punt zeker maar dat past niet bij de filosofie van Apple.
Die overzichtelijkheid vind ik dus heel beperkt. Het werkt prima als je maar een handjevol apps hebt en er dagelijks mee werkt, maar als ik eens de iPad van mijn ouders vast heb zoek ik me vaak een breuk. Er zit dan (voor mij) geen logica in de volgorde.

Zelf heb ik overigens geen iOS apparaat, maar ik typ dit vanaf een iMac. Open ik het launchpad, dan zie ik een soort op iOS geïnspireerde weergave. Bovenste rij: Safari, Mail, Contacten, Agenda, Herinneringen, Notities, Kaarten.
Waar is de logica hierin? En dan ergens Pages, gevolgd door Systeemvoorkeuren en Numbers. Het is dus ook niet alsof alle Office-achtige programma's bij elkaar staan. In het midden "Andere", een vergaarbak van allerlei applicaties. Echt, als ik niet één van mijn standaard applicaties nodig heb die in het dock staan zoek ik me een breuk.

Nu is het misschien de filosofie van Apple om alle apps in een bak te gooien, goed te schudden en dat uit te storten over een scherm, maar overzichtelijk kan ik het toch niet noemen. Overzichtelijk is gegroepeerd per type applicatie, gesorteerd op naam, dat soort dingen.
Ga spotlight ontdekken en dat probleem zal je nooit meer hebben. Op iOS gewoon je scherm naar beneden trekken en zoomen. Op OSX cmd+spatie of het loupje rechtsbovenin. Dat is toch echt de aangewezen methode om apps te openen, documenten te vinden en op Wikipedia te zoeken ;)
Je hebt de keuze! Android of iPhone.

Ik gebruik alleen mijn eerste twee pagina's en voor de rest Siri of spotlight. Werkt prima.
Exact, dat is het. Beperkter maar robuuster en geen tierlantijn.

Ook ik heb heel benieuwd wat het redesign zou inhouden...
Ik vind dat juist fijn. De app komt standaard op 1 plek lekker vast zodat het geen onoverzichtelijke rotzooi wordt.
Totdat je besluit 1 app te verplaatsen, dan staan alle apps daarna op een andere plek, enorm overzichtelijk... 8)7
En wanneer je op die plek weer een app zet komt alle apps weer op hun oude plek 8)7

[Reactie gewijzigd door Cihan1988 op 1 februari 2018 05:08]

Fantastisch, dat hebben ze ook één jaar bij macOS gedaan. Gewoon zorgen dat alles wat er is geperfectioneerd wordt.

---

Zoals @mddd al zegt doelde ik inderdaad op Snow Leopard

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 31 januari 2018 23:07]

Sorry hoor, maar dat was de bedoeling van High Sierra, maar die is ook nog steeds zo onstabiel als ik weet niet wat. Nu gebeurt het zelfde riedeltje ook voor de iOS versie én nogmaals voor de komende macos versie? Man man man.
Waarom is macOS HS onstabiel?... Ik merk er althans niets van, en ik gebruik dat ding bijna dag en nacht, voor zowel prive als werk.
IOS 11 vind ik trouwens ook niet instabiel en werkt gewoon perfect.
@Sammiejj @Qlusivenl Bij mij doet High Sierra nochtans moeilijk. Hoewel ik nog een vrij recente macbook Air heb (late 2015) volgt hij een pak trager aan, duurt het nu bijna een minuut om uit slaapstand te komen (ik krijg zo een laadbar te zien die je krijgt bij het opstarten), Safari werkt niet naar behoren (doorklikken op videos op youtube werkt bv niet, ben dus maar overgeschakeld op Firefox, maar dat werkt dan niet mee met de batterij) en de batterij gaat veel sneller leeg.... en zo kan ik nog wel wat dingen opnoemen...
Apart. Maareeh, waarom gebruik je niet gewoon de sluimerstand? Klep dicht (niet jij, je macbook ;p ) en klep open.

Dat de accu wat sneller leeg gaat heb ik ook last van, maar dat is pas sinds de laatste patch. Kan ook tussen mn oren zitten hoor.
Oops, sluimerstand bedoelde ik eigenlijk. En dat is eigenlijk het meest vervelende van alle problemen. Dit zal wel allemaal opgelost worden in toekomstige updates, maar het bevestigt wel een (klein) beetje dat het op softwarematig vlak een beetje achteruit is gegaan bij Apple.
Op macbook pro uit 2014 loopt het anders als een zonnetje. Geen probleem
MBP mid 2012 hier (wel met 12Gb RAM en een SSD...) en het draait héérlijk. Vlotter dan m'n HP Probook i5 vPro met ook 12Gb RAM en SSD met Windows 10 in elk geval.
Misschien een slechte accu?
Zou me verbazen aangezien mijn aantal cycli maar 150 is, terwijl het toch zeker 1000 zou moeten aankunnen
@xvilo probeer hem anders eens te onderklokken? :+

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 31 januari 2018 23:08]

Klinkt eerder als een hardware probleem.

Gewoon teruggaan voor garantie.
Bij mij merk ik toch veel vertragingen. Ook al een paar keer onverwachte herstarts gehad (op een iMac overigens, dus geen accu probleem).
Om over die epic fail van de root user maar te zwijgen. Dat is niet per se instabiel maar gewoon een kwestie van gebrek aan koffievoorziening. :P
Bij mij werken zowel iOS als macOS prima.
Bij iOS 11 heb ik nog wel eens het probleem dat een notificatie "vast" komt te zitten. Deze blijft dan over alle schermen heen staan. Opnieuw opstarten kan dan niet meer, omdat de notificatie over het uitschakelbalkje staat. Inloggen kan ook niet meer omdat ik niet meer de juiste cijfers kan indrukken. Heb het al een paar keer gehad.

High Sierra loopt bij mij heel vaak vast in combinatie met een extern scherm...
Het is niet instabiel maar iCloud integratie en app store zijn nog steeds een drama. Hoevaak ik niet opnieuw mijn iCloud wachtwoord opnieuw moet opgeven, die dan geweigerd wordt, waarna hij helemaal niet meer reageert, waarna hij het een uur later ineens wel doet.
Ook de 2FA is buitengewoon gevoelig en als je één fout maakt of je telefoonnummer een keer veranderd is kom je in een authenticatieloop en ben je gewoon screwed.
Dat is alleen maar slechter geworden met iOS 10 en 11.
Ik denk dat @BikkelZ doelt op OS X Snow Leopard. Hoewel daar "stiekem" onderhuids best veel in veranderde, was het naar buiten toe een release met zeer weinig nieuwe features maar vooral veel verbeteren van bestaande functionaliteit.
Met macOS High Sierra merk ik geen instabilliteit, ook niet mer iOS11 overigens.
Same! 6s, gaat langer mee op een acculading (kom nu thuis met 50-60% in plaats van 20-30, echt gigantische improvement) en is stukken sneller geworden.
Als de aandeeltjes in een week 5 stapjes down gaan en de verkoop achterblijft en veel gedoel is met ios 11 sinds de lancering moet je uitkijken dat dit teveel tegen je gaat werken kun je beter even terugblikken wat goed is en wat fout en als eerste aanpakken voordat je verder gaat en je markt kwijtraakt. Lijkt mij een verstandige stap en ook om te kijken waar je nu staat.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 31 januari 2018 22:10]

Je mag van mij best een fan zijn van je telefoon, persoonlijk vind ik Apple lang niet altijd echt fantastische producten maken en dan ga ik naar de alternatieven kijken soms. En dan zit ik een jaar later toch weer steeds bij Apple. Want een Pixel, XPS of Surface is ongeveer net zo duur als de gemiddelde iPhone of MacBook maar dan zijn er toch altijd weer van die problemen die net wat dieper gaan dan een twee keer gek swipen crasht een telefoon bug. Het enige wat mij echt een beetje trekt zijn de laatste Samsung telefoons aangezien die enorm hard dalen in winkelprijs binnen een paar maanden en best wel goed zijn. Ik moet toch vaak even testen op Android en goedkope telefoontjes krijgen meestal geen updates meer.
Hey dat komt me bekend voor, heb t filmpje nog niet gezien. Maar klinkt als de homeswipe bug die zich voordoet wanneer reduce motion aan staat.
Ja, en dus een mega bug. Zoiets zou gewoon niet mogen gebeuren. Zeker niet nu dat ding alweer 3 maanden op de markt is en we zoveel updates verder zijn.
Gewoon Prutswerk pur sang !
Ben het met je eens hoor :P. Ik gebruik die functie zelf niet en heb zelf over het algemeen weinig problemen met ios 11, maar mijn vrouw heeft wel redelijk wat problemen met haar 7 plus op ios 11.

Ik ben dan zelf ook geen fan van het onbezonnen updatewerk van apple de laatste tijd, het lijkt wel alsof er iedere 1,5 week een nieuwe update is. En zelfs updates van slechts enkele MB’s duren relatief lang om te installeren (en tijdens de installatie is het toestel onbruikbaar). Ach ja Apple heeft een hoop werk aan de winkel willen ze hun huidige klanten die twijfelen behouden.

Ik was ook zo’n twijfelaar, uiteindelijk toch voor de X gegaan, maar alsnog zou ik bepaalde simpele features van Android maar al te graag op ios zien.
Een mega bug, wat een grote woorden. Als dit al een mega bug is hoe noem je gratis root toegang op macOS dan wel niet?
Die root access was een Epic Fail !!
Daarvan zitten er epic veel in Android :+
Wederom, geef eens concrete voorbeelden .....
Laat me raden, je hebt ze niet.
Teveel om op te noemen.

Kom ze namelijk al jarenlang tegen in mijn Android toestellen.

Aangezien je toch gaat proberen het te ontkrachten of het bagatelliseren is het verspilde moeite.

Maar vooruit, op de Nexus 7 kan je bijvoorbeeld niet tappen op hyperlinks omdat die dat als een zoom actie interpreteert, soms pakt die de tap pas bij de 3e, 5e of 10e tap.

Google heeft dat ingebouwd als functionaliteit maar het is gewoon een mega amateuristisch blunder fout.