Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Xiaomi belooft vier jaar lang updates voor komende 11T- en 11T Pro-toestellen

Xiaomi belooft de komende 11T en de 11T Pro-toestellen drie jaar lang van Android-upgrades en vier jaar lang van beveiligingsupdates te voorzien. Andere toestellen krijgen de verlengde ondersteuning niet, al zegt Xiaomi die mogelijkheid wel te onderzoeken.

Xiaomi zegt dit te doen, omdat smartphones langer meegaan. Momenteel zullen alleen de 11T- en de 11T Pro-smartphones vier jaar ondersteuning krijgen. Het bedrijf onderzoekt naar eigen zeggen of het ook oudere Xiaomi-smartphones vier jaar lang zal blijven updaten. "Het is geen eenvoudige opdracht voor Xiaomi om dit te verwezenlijken", stelt Albert Shan, head of product and technology bij Xiaomi International, in een blogpost.

Vorige maand maakte Xiaomi bekend dat het bedrijf minstens ieder kwartaal een nieuwe beveiligingsupdate uit zou brengen, en dat voor ruim zestig smartphones. Hoe frequent gebruikers tussentijds een update van het besturingssysteem mogen verwachten, verschilt per toestel. Ook toestellen van dochterbedrijven POCO en Redmi worden ondersteund.

Xiaomi is niet het eerste bedrijf dat belooft om zijn smartphones langer te ondersteunen. Samsung kondigde begin dit jaar aan dat het alle Galaxy-telefoons van 2019 en nieuwer vier jaar lang beveiligingsupdates zou geven. Ook goedkopere modellen zoals de A10, A20 en A30 zullen langer ondersteund worden. Voor toestellen uit 2018 en ouder blijft de situatie van minimaal drie jaar lang beveiligingsupdates gehandhaafd.

Het Chinese OPPO kondigde enkele maanden geleden aan dat al zijn smartphones drie jaar lang beveiligingsupdates zouden krijgen. De goedkopere telefoons van het bedrijf krijgen bovendien minimaal een nieuwe Android-upgrade tijdens de levensduur van het apparaat. Ook OnePlus kondigde onlangs aan dat zijn flagshiptoestellen drie jaar lang Android-upgrades zullen krijgen en vier jaar lang beveiligingsupdates.

In Europa wordt er gedebatteerd over de ondersteuning voor smartphones door fabrikanten. De Duitse regering zou er bij de Europese Commissie op hebben aangedrongen om fabrikanten te verplichten minimaal zeven jaar beveiligingsupdates voor Android- en iOS-apparaten uit te brengen. Ook reparatieonderdelen moeten volgens de Duitse overheid zeven jaar lang verkrijgbaar zijn. Een ander wetsvoorstel van de Europese Commissie spreekt over vijf jaar verplichte beveiligingsupdates.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Jay Stout

Redacteur

09-09-2021 • 13:48

84 Linkedin

Reacties (84)

Wijzig sortering
Drie upgrades van Android begint ergens op te lijken. Ik begrijp alleen niet dat er vervolgens slechts vier jaar lang beveiligingsupdates gegeven worden? Is het werkelijk zo kostbaar om die ondersteuning te verlengen tot een jaar of 6? De hardware kan dat makkelijk aan. Het betreft immers termijnen na lancering en de meeste mensen hebben een toestel niet op lancering.

En ja ik snap dat tweakers geen 6 jaar met een telefoon doen, maar een lichte gebruiker kan makkelijk tot zes a zeven jaar met een tweedehands toestel als dit doen.

[Reactie gewijzigd door Naafkap op 9 september 2021 13:55]

En dan vaak het truukje dat ze een toestel met bijvoorbeeld android 9 leveren net voordat android 10 uitkomt, of terwijl android 10 er al is, en dan na 2 weken ontvang je dan al je eerste android upgrade.
Ja, in het artikel staat "drie jaar" aan Android upgrades, maar in de foto eronder zie ik "drie" Android updates. Dat is wat anders, want wat jij beschrijft komt inderdaad voor (ook omdat veel toestellen al met een oudere versie worden geleverd). En dan heb je soms ook nog dat de fabrikant je nept en een update van 8.0 naar 8.1 al meerekent (wat hier ook zou kunnen, een update hoeft geen upgrade te zijn).

De vier jaar aan beveiligingsupdates is dan wel weer netjes in Android-land. Toch is dat nog steeds een uitzondering, wat wel erg jammer is. Met de huidige specs kunnen telefoons enorm lang mee, maar je zit vaak met gebrekkige software ondersteuning. Apple doet het wat beter met over het algemeen 6 jaar, maar alsnog stoppen die soms ook met een apparaat ondersteunen wat het qua specs nog prima aan zou kunnen. Ergens snap ik het wel, fabrikanten willen vooruit met hun software en niet zitten met support voor legacy apparaten, maar het is wel erg jammer voor consumenten.

[Reactie gewijzigd door Chris7 op 9 september 2021 14:38]

Lijkt me sterk. Dat moet de fabrikant dus eerst een volledig werkende versie 9 optuigen een doortesten om deze vervolgens na twee weken te vervangen voor een volledig werkende versie 10. Lijkt me zeer ineffcient.
"Lijkt me sterk"? Dit is letterlijk wat er gebeurd. Nokia heeft al enkele Android toestellen met Android n-1 uitgebracht om direct daarna een upgrade te leveren en dan te zeggen dat dat upgrade 1 van de 2 is.

E.g.: OnePlus lanceerde de Nord N10 en N100 met Android 10 in oktober 2020, in september 2020 was Android 11 uitgekomen. OnePlus beloofde 1 feature update voor de N10 en N100, en dat was de update naar Android 11, welke dus al beschikbaar was nog voor het toestel überhaubt lanceerde.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 9 september 2021 14:43]

Maar wat bereikt een fabrikant daar precies mee door eerst tijd en geld te steken in een OS dat meteen wordt afgedankt? Als ze dat geld en die tijd investeren in n+2 kost het ze niets extra maar levert het wel meer tevredenheid van de klanten op.
Ik geloof best dat het in het verleden gebeurd is maar of daar dan opzet achter zat of dat het zo uitkwam door uitgelopen releaseplanningen weet ik niet.
Een tevreden klant levert geen geld op. Een klant die niet te slecht behandeld is komt wellicht nog terug. Als je zorgt dat mensen zich niet bedonderd voelen en weer voor jouw merk kiezen is de cycle die je met je telefoon doet korter en dus eerder nieuwe inkomsten. Let wel: een telefoon fabrikant verdient niets meer aan klanten die al een toestel hebben (dit itt. tot Google die verdient aan het gebruik).
Een klant die in het ootje genomen wordt door twee weken na introductie al de eerste van twee updates te ontvangen koopt de volgende keer geen smartphone meer van jou.
Ik denk dat de meeste mensen zich niet in het ootje genomen voelen maar eerder het idee hebben dat de fabrikant ze beloont voor de aanschaf van het product (positief dus). Maar ik ben geen psycholoog, dus zeker weten doe ik het niet.
Daar komt bij dat 2 jaar later de meeste gebruikers allang niet meer beseffen dat hun toestel geen 2e update heeft ontvangen en dan alsnog een nieuw toestel aanschaffen.
Die truuk gaat niet meer op he!!
Duitsland wilt/gaat wet invoeren dat alle merken straks verplicht zijn hun merk 7 jaar te ondersteunen.

Met hun merk zijn de fabrikanten die telefoons op te markt brengen { beveiliging patch }
7 jaar is een goed plan. Dan heb je ook niet meer te maken met planned obsolescence zoals dat nu wel gebeurt.
Dat is wel wat er gebeurd, ik heb het op meerdere Xiaomi smartphones en een Realme smartphone meegemaakt.
Maar je weet niet of dat gebeurd is vanwege de door jou genoemde reden of omdat het zo nu eenmaal ongelukkig uitkwam. Een fabrikant wint er niets mee om het zo te doen maar kan wel goodwill van de klant verliezen.
Waarom denk jij dat ze er niets aan winnen? Ze winnen er wel wat aan, het is veel makkelijker om een op een net uitgebracht toestel een grote android upgrade uit te voeren, de hardware is nog nieuw, en dat scheelt dan die laatste, en tevens moeiljikste grote android upgrade, wanneer het toestel al 3 jaar oud is,dan doen ze die laatste upgrade natuurlijk liever een jaar eerder.
Maar wat denk je dat het aan tijd, geld en moeite kost om een Android-versie helemaal op te bouwen voor een specifiek model, te testen en te releasen? Dat ga je echt niet doen als je weet dat je twee weken later de volgende versie moet gaan releasen.
Wel als je daardoor een nog lastigere update in de toekomst kan vermijden, uiteindelijk kost het minder moeite.
Waarom is die update in de toekomst dan lastiger?
Omdat het doorgaans een stuk moeilijker is om een nieuwe android versie op een 3 jaar oud budget toestel te zetten dan op een nieuwe, de hardware is tegen die tijd zo verouderd, is ook van menig smartphones de reden geweest dat ze hun beloofde Android upgrade toch niet meer kregen, al was die vooraf wel beloofd.
Ja, maar ze doen het al jaren, en Android updates bedoelen ze geen!! Nieuwe versies, maar eenvoudig bij spijkeren
Dit is BS. Het kost tijd om een Android versie gereed te maken voor de telefoons, zeker wanneer de fabrikanten ook een eigen launcher meeleveren. Er moeten zaken in het OS aangepast worden en uitvoerig getest voordat het de markt op kan. Bovendien is het niet zo dat het OS 1 dag voordat het bij jou thuis wordt geleverd even op de telefoon wordt gezet. Op het moment van uitkomen zijn er al telefoons geproduceerd en voorraad gevormd.

En ja, waarom 4 jaar en niet langer. Die bedrijven moeten ook geld verdienen he. Zeker omdat er ook geld in de R&D geïnvesteerd moet worden en het personeel moet worden betaald.
Ik zou zelf ook graag langer met mijn toestel doen en probeer dat ook zo lang mogelijk te rekken door custom roms. Ik had gehoopt dat mijn Mi 9 vanuit de community een beetje mooie ondersteuning zou krijgen omdat het bij launch goede specs voor een goede prijs was. Helaas blijkt dat niet het geval, dus ik ben bang dat als de ondersteuning van Xiaomi stopt, het ook gedaan is met dit toestel voor mij :(.
Ik heb zelf een 9T, maar ik zie inderdaad ook dat de updates gestopt zijn. De huidige security patch die ik heb is van 1 maart 2021. Dat is nog geen 2 jaar nadat het toestel uit kwam. Voor mij ook een reden om niet meer voor Xiaomi te gaan, zeker nu de toestellen duurder worden.
Dat is gek, mijn 9T heeft een patch-level van 2021-05-01, en is as we speak een nieuwe update aan het downloaden.
inderdaad....ik heb hier een 9T pro (bijijna dezelfde) en die heeft patchlevel 2021-06-01
Die van mij zit ook op 1 maart 2021 net als ksborg. Dus wel apart dat er verschillen zijn.
Ik ik zit met mijn Mi 9T ook op patchlevel 2021-03-01. Wat dat betreft is dit de slechtste telefoon die ik ooi in mijn bezit gehad heb.
Ja en het is zo jammer, want de hardware is echt geweldig!
I heb patch level 2021-06-01. Heb je geupgrade tot MIUI 12.5.1? Ik ben over het updatebeleid niet ontevreden. Ik vind het alleen jammer dat er niet meer ondersteuning is gekomen van de community. Ik had graag lineageos gezien voor deze telefoon(s).
Als ik check of er een update is dan krijg ik "Geen updates beschikbaar". Het toestel zit op 12.0.5 (MIUI Global). Uiteraard zou ik het met een andere rom kunnen oplossen, maar dat is niet helemaal hoe het gros van de mensen een telefoon gebruikt
Dan doe je toch iets fout, aangezien er nog steeds updates zijn:
EEA van 8-9
Global van 16-7
China van 12-9
Dan moeten ze wel binnenkomen op het toestel. Met of zonder het vinkje "Krijg updates vroeg" blijft er gewoon niets komen. Dus mooi dat ze er zijn, maar lever ze dan ook :+
Per ongeluk dubbel geplaatst ;-)

[Reactie gewijzigd door Josquin_69 op 9 september 2021 15:41]

Hetzelfde hier, ook al sinds maart geen (beveiligings)updates meer gehad op mijn Xiaomi Mi 9T. Patch level MIUI Global 12.0.5 is maart 2021. Ik check regelmatig op updates, maar hier schiet Xiaomi tekort. De twee jaar beveiligingsupdates zijn nog niet eens gehaald.

Daarom serieuze twijfel of de volgende telefoon een Xiaomi wordt. Tevreden over het toestel, ontevreden over het updatebeleid, wat natuurlijk net zo goed geldt voor Android in het algemeen.
Daarom serieuze twijfel of de volgende telefoon een Xiaomi wordt.
Als dat een 11 van de tekst wordt heb je dus nu 4 jaar updates.
Dag ligt er aan wat je gebruikers doelen zijn.

Ik heb op het einde van mijn dag gewoon 20-25 procent over met een gemiddelde werk week.dus als mijn iPhone 20 procent minder batterij heeft na vijf en een half jaar dan kom ik nog steeds de dag door zonder hem tussen tijds op te laden, dan kan ik nog wel zes maanden wachten tot het nieuwe model en dan heb ik zes jaar beveiligings updates.als ik dat zou willen.

Maar de Android one software, gewoon de logica waar alles staat in het menu, dat soorten dingen zijn veel beter dan bij iOS.maar smaken verschillen.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 9 september 2021 14:52]

Fabrikanten als Xiaomi maken een rom per toestel per regio.
Dus de Mi 11T zal er in in ieder geval 2 versies zijn, internationaal met Google Play, en een Chinese versie.
Bij een beveiligingsupdate, zal die dus 2 keer volledig door getest moeten worden of er problemen ontstaan met de gebruikte hardware en door hun gebruikte skin en toegevoegde bloatware.
Bij 60 ondersteunde toestellen, is dat dus 120 keer de update toevoegen aan de rom, testen, eventuele fouten herstellen, hertesten, en uiteindelijk publiceren, en eventuele support vragen ondersteunen.
De mensen die dat doen, moeten betaald worden, de bandbreedte die het downloaden van de updates kost moet betaald worden, de ondersteuning bij vragen moet betaald worden. Ergo, langere support is duurder.
En daarbij spelen drivers voor hardware ook nog een rol dat die ondersteund moeten worden door de hardware fabrikanten, en als die kapot gaan hersteld worden, dus die fabrikanten moet je dat ook mee afdekken.

Fabrikanten kun je met contracten afdekken, en dat in de prijs van het toestel verrekenen.
Google werkt aan de software kant om het onderhoud makkelijker te maken, begon met project Treble al met loskoppelen OS met fabrikant software, en gaat elke nieuwe Android versie een stap verder.
Daardoor kun je voor hetzelfde geld langer een toestel ondersteunen. En dat zie je nu gebeuren. Samsung deed stiekem al langer ondersteuning bieden op veel modellen dan de gegarandeerde tijd, maar hebben het officieel gemaakt, en Xiaomi gaat nu het water voelen met hun 11T modellen of dat invloed heeft op de verkopen.

Technisch kan wat Duitsland wil met 7 jaar support prima, een Android versie krijgt 5 jaar beveiligingsupdates, dus met 2 tot 3 upgrades, en na laatste upgrade nog 4 tot 5 jaar beveiligingsupdates kan het toestel 7 jaar mee.
Is het werkelijk zo kostbaar om die ondersteuning te verlengen tot een jaar of 6? De hardware kan dat makkelijk aan.
Xiaomi en andere fabrikanten zien dit (deels terecht) alsof ze hier geen invloed op hebben. Security updates op hardware zijn afhankelijk van de chipfabrikant, in dit geval Qualcomm. De meeste belangrijke drivers waar security updates vandaan komen, worden geproduceerd door Qualcomm. Zonder Qualcomm's medewerking, heeft het daarom weinig zin om security patches uit te brengen aangezien je veel dingen niet kunt patchen. (Over deze redenering valt te twisten, maar dit is hoe fabrikanten het zien en er valt wat voor te zeggen).

Qualcomm heeft altijd een belachelijk korte termijn aangegeven van maximaal drie jaar aan security fixes. Wat je hier ziet is dat Qualcomm eindelijk over de brug komt met (iets) langere support voor hun SoCs, en dit is waarom Xiaomi dit nu aankondigt. Sony heeft hier eerder ook iets over geroepen, en Google ook.

Ik ben hier heel kritisch op Qualcomm, omdat drie jaar updates natuurlijk extreem onverantwoordelijk is van ze. Maar ik moet daarbij zeggen dat Qualcomm alsnog vele malen beter doet dan de concurrentie van Mediatek en andere partijen, waar je uberhaupt geluk moet hebben om fatsoenlijke updates te krijgen.
Dat is ook
En alle telefoons van de afgelopen 3jaar? En elke maand de beveiligings update, nou vergeet het maar,
en na elke zogenaamde beveiligings zijn je instellingen weer bij af, zijn geen beveiligings updates maar eigen updates van mui, kan je parkeer app, weer nergens bij of wordt gewoon afgesloten. Ook als je alles uit zet zoals wifi, data, of noem maar op, controleer je data op je modem, en zie dat er toch verkeer is geweest uitgaand.
Wat is er nou eigenlijk met 'Project Treble' gebeurd?
Het OS zou worden losgetrokken van fabrikantspecifieke skins en functies. Dan zou Google dus jarenlang het OS op jouw toestel kunnen updaten.
Het blijft jammer dat je na 2 of 3 jaar alweer achter de feiten aan blijft lopen. En dat ook met toestellen van 800 euro...
Treble ging er nooit voor zorgen dat het OS losgekoppelt zou worden zodat Google het kon updaten. Dat gezegd hebbende...

Project Treble werd erg gehypte, zeker hier op Tweakers, dat het eindelijk snellere Android updates zou gaan brengen, maar nu 4 jaar later* is pijnlijk duidelijk geworden dat de winst in development snelheid niet heeft geleid tot (veel) snellere, betere en/of meer updates. Het enige resultaat is waarschijnlijk dat fabrikanten iets minder resources moeten pompen in updates (aka minder onkosten).

* Dat dit het resultaat ging zijn was 4 jaar geleden ook al duidelijk, maar toen werd je gemind als je claimde dat dit niet echt tot grote verbeteringen zou leiden, zeker niet op de korte termijn.
Ja ik had er ook een hard hoofd in, het enige wat helpt is dat geen enkele partij buiten Google OS updates kan tegenhouden en dat was gewoon niet wat project Treble deed. Hooguit is het nu goedkoper geworden om Android langer te ondersteunen en zijn er een paar die inderdaad langer updates krijgen dan voorheen. Maar het allergoedkoopste voor een fabrikant is helemaal niks doen en dat is wat je nog steeds het vaakste ziet.
Treble moest ervoor zorgen dat alles wat niet noodzakelijk in het OS moest zitten modulair werd & via de Playstore ging. De systeem updates zelf staan daar los van.

Ik weet niet waar je vandaan haalt dat het geen succes is gezien Google al redelijk wat los getrokken heeft en nu continu razend snel kan updaten (en het ook doet). Voorbeelden zijn allerhande play services, Android auto, Android WebView en ga maar door.

Ter vergelijking, als Apple een contacten app wilt updaten, dan is Apple verplicht om met volle systeemupdate te komen, laat staan dat ze een onderliggende API on the fly kunnen updaten. (Al geeft dat voor Apple minder problemen dan bij Android)

Het probleem met de systeem updates via fabrikanten is dus nog altijd hetzelfde maar er is een heel stuk uit die systeem updates gehaald.

[Reactie gewijzigd door sprankel op 9 september 2021 19:19]

Dat is uiteindelijk uitgebracht. Het doel was alleen niet zodat Google de updates uit gaat voeren, maar dat het makkelijker word voor de fabrikanten.
https://www.androidcentra...er-thanks-changes-android

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 9 september 2021 14:42]

Misschien een goed idee (voor de dev-teams althans) om eens wat minder verschillende toestellen uit te brengen...per dag. :+

Houd me ten goede, ik ben een fan.
Redmi Note 5 ging lang mee en doet nog steeds trouw dienst als webcam voor meetings op PC (Iriun app, van HWI geleerd), en ik gebruik al meer dan twee jaar de Redmi K20 Pro (Mi 9T Pro dus).
De updates blijven komen voor de Note 5, en de K20 Pro is pas naar Android 11 gegaan en heeft daarna al weer twee kleinere updates gekregen.

Dik tevreden dus, en ik geloof ze meteen dat ze dit gaan doen voor dit bepaalde nieuw uit te brengen toestel. Het MIUI update-beleid is gewoon helemaal in orde.
(Al raad ik altijd aan om niet meteen te updaten. Soms is een update de volgende dag weer weg. Dat zal wel redenen hebben waarover we de dag daarna op Tnet lezen. :P )

Maar als ze nou eens niet een nieuwe Redmi Note-phone uitbrengen iedere 5 maanden, en de flagships ook iets meer concentreren in een serie, misschien dan per twee of drie submerken (Xiaomi, Redmi, Poco) dan wordt het een minder erg hoofdpijndossier voor de mensen die ingehuurd zijn om die updates te vervaardigen. :)

En ze wilden van het Mi-merk af, maar de sites, fora, en vast hun hele papiermolen intern heeft nog Mi als naam.
Mi is verder ook een slimme naam, waarvan ik niet snap dat ze eraf willen.
Maar dat is een ander verhaal. :D
Vreemd. Voor mijn Redmi Note 5 is er al lang geen update meer gekomen (de beveiligingspatch is van november 2019). Zojuist nog gecheckt, er zijn geen updates beschikbaar.
Mijn MUI versie is 11.0.3.0(PEIMIXM).

Hoe heb jij dan wel je toestel geüpdate? Via een ander ROM?
nog niet zo lang wat de komende Pixel 6 belooft. Wel benieuwd wanneer die de update krijgt na enkele jaren t.o.v. nieuwere modellen. Denk hierbij aan de huidige Oneplus -2 jaar versies die pas een jaar na uitgave een update krijgen zoals nieuws: OnePlus brengt Android 11-upgrade uit voor OnePlus 6- en 6T-smartphones )

[Reactie gewijzigd door Y_ting_l op 9 september 2021 14:04]

Quote uit artikel:
Het bedrijf onderzoekt naar eigen zeggen of het ook oudere Xiaomi-smartphones vier jaar lang zal blijven updaten. "Het is geen eenvoudige opdracht voor Xiaomi om dit te verwezenlijken"
Dat komt omdat ze de markt momenteel overspoelen met niet bij te houden hoeveelheden verschillende modellen die ook nog eens verschillende roms per regio hebben. Ik begrijp dat ze graag marktleider willen worden enzo, maar een beetje focus en stroomlijn zou de kwaliteit en levensduur van hun toestellen wel zeer ten goede komen.
Gewoon stock android met wat handige tweaks. Dat vraagt de westerse consument.
Hun software is inderdaad ook nog eens nodeloos gecompliceerd. Dat komt het gebruiksgemak niet ten goede (mijn echtgenote heeft een Redmi Note 10 Plus en ik moet haar regelmatig helpen met weer eens een bepaalde instelling) en ook voor updates is het niet handig. Want hoe verder ze van stock afzitten, hoe meer ze steeds weer opnieuw moeten aanpassen als Google met een nieuwe versie komt (lijkt mij).
Waar haal je die informatie vandaan dat de westerse consumenten daar om vragen? Ik geloof er namelijks niks van. De fabrikanten die dat namelijk doen verkopen minder dan die hun eigen skins toepassen. Dat kan bijna niet als de vraag er expliciet is wat er dus duidelijk niet is...
Ik geloof niet dat een skin de aantrekkingskracht is. Het is meer de naam en prijs. 90% maakt de skin geen bal uit. Als het maar doet en heeft wat ze willen.
Tsja Google zou hun Pixel voor €399 kunnen verkopen in Nederland en daarmee concurreren met Poco maar dat weigeren ze.
En alle telefoons van de afgelopen 3jaar? En elke maand de beveiligings update, nou vergeet het maar,
en na elke zogenaamde beveiligings zijn je instellingen weer bij af, zijn geen beveiligings updates maar eigen updates van mui, kan je parkeer app, weer nergens bij of wordt gewoon afgesloten. Ook als je alles uit zet zoals wifi, data, of noem maar op, controleer je data op je modem, en zie dat er toch verkeer is geweest uitgaand.
Ik word eigenlijk best wel moe, van al die telefoon fabrikanten. De ene beloofd 2 jaar updates, de andere 4 uur jaar. Het is toch gewoon van de zotte, dat je niet zelf kan bepalen welke O.S. versie je op je PC (ja dat is een telefoon) kan zetten?
Ergens moet er toch een grens zijn, oude toestellen nemen in aantal af en uiteindelijk is er zo'n kleine groep gebruikers dat er als fabrikant kosten aan blijven maken gekkenwerk wordt. Daarnaast is ook snelheid een dingetje van belang, uiteindelijk heeft je telefoon gewoon niet de specs om nieuwe/gewijzigde functies nog goed aan te kunnen.

En zolang er fabrikanten zijn die voldoende jaren garanderen is er geen probleem lijkt mij, wil je 5 jaar dezelfde telefoon houden dien je een fabrikant/toestel te kiezen wat daarbij aansluit. Doen voldoende mensen dit dan volgt de rest van de fabrikanten snel genoeg.
Je snapt niet wat ik bedoel.
Waarom behandelen we een telefoon anders dan een PC? Alleen maar omdat je er mee kan bellen?

Je telefoon is namelijk gewoon een persoonlijke computer. En bij de meeste PC kan je gewoon een kozen OS installeren met regelmatige updates. Als ik mij. Laptop van 15 jaar geleden aanzet, krijgt die zelfs nog updates binnen. Ik geef wel eerlijk toe, dat het installeren van een nieuwe versie van het OS een stuk beter zal werken. Maar het gaat om het idee.
Aangezien iedere fabrikant en iedere ontwikkelaar hoe dan ook al zelf bepalen of en tot wanneer ze updates leveren komt je bewering niet redelijk over. Er is ook voor pc's niet zomaar een duidelijke situatie. Het zelfs niet zomaar duidelijker of meer hetzelfde. De firmware van je pc krijgt niet zomaar na 15 jaar nog updates. De applicaties die je meegeleverd krijgen niet zomaar jaren lang updates als bij een andere fabrikant. Zelfs de verschillende besturingssystemen hebben niet allemaal dezelfde termijnen.
Bedoel je met de firmware van je PC, een bios update, update van de firmware in o.a. je GPU en CPU
Als je dit bedoelt, nee daar verwacht ik na 15 jaar geen updates van. Maar daar wordt mijn systeem niet direct onveiliger door.

Maar ik kan wel kiezen om er bijvoorbeeld linux op te zetten. Welke nog security updates heeft voor de software die ik op mijn PC heb.

Als ik de juiste een custom rom (vind ik nog al onnodig moeilijk gaan) met Ubuntu op mijn telefoon zet. Kan ik ook zolang als de versie niet EOL is de laatste security updates installeren. Zoals op mijn PC. En is mijn OS EOL, dan kan ik een nieuwe versie gebruiken.

Waarom mag ik dit niet verwachten van mijn telefoon, die niets anders is dan een PC.

Ik zie geen verschil tussen een telefoon en een PC.
Je doet een bewering dat het bij pc's na 15 jaar nog updates krijgt om te mopperen over smartphones, maar zodra dat niet lijkt te kloppen doe je die updates af als niet zo belangrijk.
Als je geen verschil wil zien, omdat je wat zaken lijkt te negeren, is het wel wat makkelijk om beweringen te doen.

Van een vliegtuig en een auto kan je anders ook wel gaan beweren dat ze hetzelfde zijn. Met beiden kan je mensen laten vervoeren, beiden hebben stoelen, beiden hebben ramen om naar buiten te kijken en je te beschermen, beiden hebben verlichting, beiden hebben software om te kunnen bewegen, beiden mag je niet gebruiken zonder goedkeuring. Maar daar gaan we door de overeenkomsten ook niet zomaar stellen dat als je een verschil noemt dat vreemd is.

De praktijk is dat Xiaomi net zo goed kan kiezen om 4 jaar software te leveren als een fabrikant van pc's er voor kan kiezen dat je een ander OS kan installeren: omdat we ze die vrijheid geven. Bijvoorbeeld vanuit wetgeving dat bepaalde zaken nu eenmaal aan de markt worden overgelaten. Aan de andere kant kan je ook niet vreemd opkijken dat Xiaomi kiest om 6 jaar software aan te bieden en een fabrikant van toekomstige pc's moeite doet dat je niet makkelijk andere software kan installeren.
Ik begin met de vraag wat je bedoelt met firmware voor de PC. Omdat ik sterk de indruk heb dat je firmware verward met met het besturingssysteem van je PC/Telefoon.

Zowel de auto als het vliegtuig gebruiken brandstof zij het gemaakt van olie of opgewekte elektrische tijd. In beide gevallen ben je niet afhankelijk van 1 fabrikant. Jij als gebruiker kan kiezen van welk fabrikant/pomp je gebruikt.

Xiamo kan idd voor kiezen 4 jaar support te leveren op hun hardware en software. Dit omdat telefoons in tegen stelling tot de PC een gesloten platform zijn.
Als een PC fabrikant, besluit om alleen MS-Windows toe te staan, is de wereld te klein. In het verleden heeft MS hier zelfs boetes voor gekregen. Omdat ze dit geprobeerd hebben.

Moet de wetgever echt komen, met wetten. Dat hardware en het besturings systeem los verkocht moeten worden? Of kunnen de telefoon fabrikanten gewoon werken met open platform. Waar mensen zelf kunnen kiezen wat ze gebruiken? Waardoor het mogelijk wordt voor software makers om een besturings systeem op de markt te zetten, die ook oude telefoons ondersteunen?
Er bestaat zoiets als een Generic System Image voor Android. Vervolgens heb je geen optimalisatie voor alle camera-sensoren etc maar eventueel zou zoiets mogelijk moeten zijn; alle drivers in een grote GSI image. Wel een gigantische image die elke week een 500mb update moet krijgen, maar het zou kunnen.
Het staat je ook vrij om wat voor OS dan ook te installeren. Echter moet het OS wel geschikt zijn voor jouw telefoon (als je er iets aan wil hebben). Als dat niet van de fabrikant komt, moet het van iemand anders komen of moet je het zelf geschikt maken. Of je start een bedrijf dat een os ontwikkeld dat voor iedere mogelijke telefoon geschikt is. Geen idee hoe dat bedrijf zijn geld gaat verdienen, maar goed...
En sommige merken beloven geen updates. Ik heb mijn toestel vorig jaar nieuw gekocht. Dat toestel is nog steeds in de winkel te koop. Dat toestel draait op Android 9 en de fabrikant geeft aan geen nieuwere updates uit te brengen voor dit toestel (BV9500 Plus). Ook zijn er geen custom roms beschikbaar. Als ik over een paar jaar een ander toestel koop ga ik wel kijken naar een ander merk.
Nu nog een westerse fabrikant (android) die dit volgt. Anders gaat de volgende waarschijnlijk toch een Apple worden (erg lage TCO door dubbel zo lange software support als een Google of Samsung en dus dubbel zo lange afschrijvings periode. Een SE is letterlijk zo'n beetje de snelste telefoon met de laagste kosten per maand)

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 9 september 2021 14:18]

Ik had de oude SE 2016 versie en ben sinds kort over op de nieuwe SE :) Dik tevreden mee.
Voor de oude heb ik een nieuwe batterij besteld, zo kan hij er weer een paar jaar door als speel telefoon voor onze dochter :)
Samsung belooft op de meeste toestellen tegenwoordig minimaal 4 jaar updates en op de flagships zelfs nog langer geloof ik. Voor mij persoonlijk is 4 jaar prima. Daarna ben ik wel aan een nieuw toestel toe.
Mijn S9 zit helaas al op quarterly's
Als day1 klant van de Mi 11 Ultra is dit natuurlijk goed nieuws, al doet niemand 4 jaar met een foon nog..
Ik heb het gevoel dat ik al wenend zou moeten applaudisseren.
Uitpakken met ‘4 jaar’ (voor enkel wat pro-modellen!) en in het nieuws komen? 🥲

Zelfs de iPhone SE uit 2016 én iPhone 6S uit 2015 krijgt volgende maand nog een upgrade!
Dankjewel voor je bericht! Mijn pa heeft een SE uit 2016. Hij zal hier blij mee zijn :)