Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Canalys: Xiaomi haalt Apple in als nummer twee in de wereldwijde smartphonemarkt

Xiaomi behaalde in het tweede kwartaal van 2021 voor het eerst een tweede plek in de wereldwijde smartphonemarkt. Dat meldt analistenbureau Canalys. Daarmee heeft het bedrijf Apple ingehaald. Samsung blijft op nummer een staan.

Volgens Canalys is het totale aantal smartphoneleveringen in het tweede kwartaal van 2021 met 12 procent toegenomen. Samsung is de huidige marktleider; dat bedrijf was goed voor 19 procent van alle smartphoneleveringen. Xiaomi zou op de tweede plek staan met een marktaandeel van 17 procent; dat van Apple is 14 procent, meldt Canalys. OPPO en Vivo ronden de top vijf af, ieder met een marktaandeel van 10 procent.

In het vorige rapport van Canalys uit april stond Apple nog op plek twee, met een marktaandeel van 15 procent. Inmiddels heeft Xiaomi het Amerikaanse techbedrijf ingehaald. Xiaomi is volgens de cijfers van Canalys het hardst gegroeid sinds het tweede kwartaal van vorig jaar; het aantal geleverde smartphones van Xiaomi is met 83 procent gestegen ten opzichte van een jaar geleden, terwijl Apples leveringen met 1 procent groeiden.

Volgens het analistenbureau is de groei van Xiaomi te danken aan een toename in de overzeese activiteiten van het bedrijf. Zo stegen Xiaomi's leveringen in Latijns-Amerika met 300 procent, schrijft Ben Stanton, research manager bij Canalys. In Afrika leverde Xiaomi 150 procent meer smartphones en in West-Europa ligt dat groeipercentage op 50.

Canalys schrijft dat Xiaomi zijn bedrijfsmodel aanpast, van een challenger naar een gevestigde speler op de smartphonemarkt, met een grotere focus op high-end toestellen. Het analistenbureau schrijft daarbij dat Xiaomi zich vooralsnog vooral richt op de 'massamarkt'; de gemiddelde verkoopprijs van Xiaomi-smartphones ligt respectievelijk 40 en 75 procent lager dan bij toestellen van Samsung en Apple, aldus Canalys.

Bron: Canalys

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

16-07-2021 • 15:45

152 Linkedin

Submitter: Ragnar9999

Reacties (152)

Wijzig sortering
Ik was zelf altijd een samsung fanboy zoals dat genoemd wordt en sinds 3 weken een xiaomi m11


Wat een geweldige snelle telefoon, de bugs die ik ervoor gelezen heb lijken allemaal weg

Camera is echt super strak de 120hz scherm is super het reageert snel de extra opties die erop zitten maken het geheel nog veel beter..

Ik ben zeer verrast

Ik heb ook de xiaomi mop pro ( robot stofzuiger )en moet zeggen dat xiaomi leuke producten op de markt zet die ook nog goed betaalbaar zijn.

Ik ben blij ermee :)
Regelmatig aan de Redmi al sinds de allereerste Redmi note, nagenoeg elke generatie onverslaanbaar in zijn categorie, dat is knap, want ze zitten al op Redmi note 10.
Denk dat ik volgend jaar een nieuw toestel nodig heb, grote kans dat dat een Redmi note 11 wordt misschien wel een Redmi note 12. Ook sinds de eerste versie is de prijs hetzelfde gebleven, dat is ook knap, want dat is al weer 7 jaar geleden!
Krijg je mail notifications in je balk boven?
Buiten dat heb ik niets te klagen over mi phones.
Ik krijg idd gewoon Mail notificaties :)

Sorry voor het lange wachten op antwoord :)
Na vele Samsungs heb ik een Xiami Note 9s (voor de adreno 630).
Geweldig tevreden mee!

Koopje ook nog, 230 euro betaald.
Idd top telefoons en betaalbaar :)
Ik verwacht dat apple dit gaat gebruiken tegen de EU, en claimen dat ze niet een Monopoly hebben op Smartphone gebied. en dus geen 3rd party appstores toe te hoeven staan.
Dan rest de vraag die ze zichzelf moeten stellen:

Misschien is hun standpunt wel de rede dat ze dalen in marktaandeel…..
Hoewel het marktaandeel met 1 procent is gedaald is het aantal verkochte toestellen toegenomen.
Xiaomi zit met hun toestellen in een heel ander vaarwater dan Apple.
Apple is populair in Amerika en Europa waar Xiaomi vooral in andere landen flinke stijgt, en waarschijnlijk voornamelijk door hun lage prijs.

Het standpunt van Apple geeft ze juist meer Apple gebruikers. 95% van de Apple gebruikers wil gewoon een toestel dat werkt en zitten niet te wachten op meerdere app stores.

[Reactie gewijzigd door yorroy op 16 juli 2021 16:14]

Android gebruikers daarentegen willen gewoon een toestel dat niet werkt? 8)7
de marketing machine van apple doet het prima, die werkt altijd ;)

[Reactie gewijzigd door tw_gotcha op 17 juli 2021 06:55]

Android gebruikers hebben gewoon keuze in overvloed, maar kiezen ook gewoon massaal voor wat werkt een telefoon met de Google playstore . Tenzij je in China woont daar moet je het doen met bergen louche app stores en apk download sites.
Daar hebben fabrikanten zoals xiaomi en huawei dan ook hun eigen appstore op de telefoon ipv. google play store.
Meerdere Appstores hoeft niet eens perse, eerlijke concurrentie op de AppStore en een transparanter en eerlijker beleid zou al schelen ;)
Dat lijkt mij dan ook de enige uitkomst van het rumoer rond de AppStore.

Niet dat het platform open gesteld wordt maar wel dat het aanbieden van eigen betaal methodes toegestaan wordt.

En dat lijkt mij persoonlijk prima, dan zou ik persoonlijk voor de AppStore betaalmogelijkheden blijven kiezen zodat mijn gegevens niet overal slingeren maar dan kan in ieder geval iedereen dat voor zichzelf weten.
En dat lijkt mij persoonlijk prima, dan zou ik persoonlijk voor de AppStore betaalmogelijkheden blijven kiezen zodat mijn gegevens niet overal slingeren maar dan kan in ieder geval iedereen dat voor zichzelf weten.
Dus je vertrouwt je creditcardgegevens toe aan de payment processor van welke louche appdeveloper dan ook?

Ik vind het prima, maar dan ook niet Apple verantwoordelijk houden als daar wat misgaat en ze niet terugbetalen als je je bedenkt. Als ik zie hoe sommige apps nu al hun best doen om geld via Apple uit je zak te kloppen, denk ik dat dat niet lang zal duren…
… van welke louche appdeveloper dan ook?
Hij zegt precies het tegenovergestelde (volgens mij):
… dan zou ik persoonlijk voor de AppStore betaalmogelijkheden blijven kiezen

[Reactie gewijzigd door pietermx op 17 juli 2021 08:36]

Daarbovenop, Xiaomi kan/mag niet in Amerika verkopen. Hun aanbod blijft daar zeer miniem.
Sinds 25 mei is de ban op xiaomi in usa opgeheven :)
Mwah, een vriend hier was noodgedwongen van iPhone (in de was gedaan en geen geld) naar Samsung (mijn S7 afdankertje) gegaan. Na een half jaar tegenstribbelen wil ie nu een nieuwe Samsung. "Hij kan veel meer wat ik eerst niet kon".
Dit kan (naar mijn weten) niet op een iPhone:

Mp3/Aac gebruiken of als beltoon instellen zonder omweg.
Niet goedgekeurde apps installeren (bijv. Torrent apps, Youtube vanced enzovoorts).
Browser installeren met een eigen engine.
Fatsoenlijke ad blocking zoals uBlock gebruiken.
Nfc gebruiken voor automation (met oude pasjes).
Apps in de drawer zoeken en sorteren.
Split screen in portrait mode.
High definition Bluetooth audio (AptX/LDAC).
Custom home screen los van de drawer.
Usb host.
Native quick charging.
NFC gebruiken voor automation kan in ieder geval sinds een tijdje wel op de iPhone ook. Ik heb thuis een aantal NFC tag stickertjes voor bijvoorbeeld Hue scènes en bijvoorbeeld een aantal apparaten uitschakelen en wekker aanzetten gekoppeld aan een sticker bij m’n bed.
Simpelste voorbeeld is de File manager.
Dat is een van de redenen waarom ik niet naar een iPhone overstap en liever een stock android (Pixel in dit geval) blijf gebruiken.

Ik heb op Android meer grip op installaties, bestanden en software. Waar nodig kan ik aanpassingen doen naar mijn smaak (launcher) of met magisk modules wijzigingen aan protocollen brengen. Vooral als je een goedkoper segment phone hebt. Dan is het lang niet zo erg om een oude android toestel te gebruiken als laten we zeggen een wekker op je nachtkastje of een schermpje voor je OctoPi 3d printer setup enz.
Voor de huidige iPhone had ik een Nokia 8.1 met stock Android die nu in gebruik is bij vriend van me. Dat toestel had idd een paar voordelen boven mijn huidige iPhone 11, paar specifieke dingen, maar net zo goed een paar manco's omdat iOS ook niet bepaald gek is.
Voor mij dingen als Termux. OpenPGP kaarten gebruiken over NFC, zodat ik SSH'en kan naar mijn servers met mijn Yubikey (via OpenKeyChain en OKCAgent). Apple heeft nu wel iSH maar niet dit soort dingen die ik per se nodig heb.

Apple heeft de NFC nog steeds te dicht zitten, je kan nu wel simpele tags uitlezen maar communiceren met een OpenPGP smartcard kan niet.

Ook dat ik de volledige firefox kan draaien is ook een enorme plus voor me. Op iOS kan dat nog steeds niet vanwege die regel "elke web browser moet WebKit gebruiken".

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 16 juli 2021 19:48]

Volgens haal 2 dingen door elkaar ish is Linux emulator voor IOS

Als je wil SSH naar je sever kan je gewoon 1 van duizend ssh cliënts gebruiken. Zelf gebruik
https://apps.apple.com/nl/app/termius-ssh-client/id549039908

Open pgp keys
https://apps.apple.com/nl...ssword-store/id1205820573

En

https://www.pgpeverywhere.com/

En die kan alles wat jij graag wil en schijnbaar Android gebruikt

Ook kan mijn iPhone prima gebruik om via NFC mij voordeur te openen. Zo dicht zit NFC al lang niet meer

Dan blijft alleen webkit nog over. Persoonlijke vind ik dat op een telefoon echt een non issue omdat Firefox verder wel alle Firefox functionaliteiten heeft.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 17 juli 2021 00:13]

Wacht even, ik wil SSH doen maar met de key op een yubikey :) Dat is wat er niet kan op iOS momenteel. Je kan inderdaad wel je key in de app zelf opslaan en dan zijn er zat app keuzes, maar dat wil ik niet.

Hetzelfde met pgpeverywhere. Kan ongeveer hetzelfde als openkeychain maar niet met yubikey of andere OpenPGP smartcards. Ik gebruik deze ook voor mijn password manager dus dit heb ik keihard nodig.

De reden dat ik termux noem is omdat dit daar goed mee integreert, op die manier kan ik de yubikey zelfs gebruiken met agent forwarding. De andere oplossingen voor Android zoals termbot kunnen dit niet.

De reden dat dit niet kan is dus de NFC api op iOS. Je kan wel tags uitlezen maar geen APDUs naar smartcards sturen. Mijn hele workflow draait hier om.

Dit kon overigens lange tijd ook niet op Android, niet zozeer door kunstmatige beperkingen maar gewoon omdat er geen apps waren die dit konden. Maar tegenwoordig komt deze usecase steeds meer voor en komen er steeds meer apps voor waardoor ik nu alles kan doen dat ik op de desktop ook kan. Openkeychain gebruik ik hierbij voornamelijk als middleware, die handelt het smartcard gedeelte af voor de andere apps (SSH client, password manager)

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 17 juli 2021 00:38]

Ow zo ik begreep dat je de key wilde gebruiken via apps. Maar je wil dus de yubikey fysieke gebruiken om app op telefoon te ver/ontgrendelen.

Je zit/zat dan inderdaad met lichting SDK. Maar dat is toch opgelost met NFC?
Is dit een beetje wat je bedoelt?
De beveiligingssleutels van YubiKey werken met wachtwoordenapps zoals 1Password en LastPass, maar ook met Google-accounts. Ze ondersteunen allerlei protocollen voor veilig inloggen, waaronder WebAuthn. De nieuwe YubiKey 5C NFC
https://support.yubico.co...79-Getting-Started-on-iOS

https://www.iculture.nl/n...-nfc-beveiligingssleutel/

En met Apple NFC toch ook configureren
Sinds iOS 12 is het mogelijk voor externe ontwikkelaars om de NFC-chip in de iPhones uit te lezen, zonder dat daarvoor een speciale app geopend hoeft te zijn. De iPhone kan daarmee op meer manieren contactloos gebruikt worden, bijvoorbeeld als toegangssleutel voor een hotelkamer of als kaart voor het openbaar vervoer. NFC-tags gebruiken zonder app werkt echter alleen op de iPhone XS en nieuwer.

In iOS 13.1 heeft Apple in de Opdrachten-app ondersteuning voor het configureren van NFC-tags toegevoegd.
https://apps.apple.com/nl...riter-by-nxp/id1246143221

https://developer.apple.c...on/corenfc/nfciso7816apdu
An object representing an ISO 7816 application protocol data unit (APDU).

Sends an application protocol data unit (APDU) to the tag and receives a response APDU.
Of begrijp ik dan nog niet helemaal hoe je het wil gebruiken? Ik heb geen Android dus begrijp ook niet helemaal wat ik mis of er anders kan (wat de boer niet kent mist en begrijpt hij niet ;-) )

[Reactie gewijzigd door xbeam op 17 juli 2021 01:10]

Dat is alleen voor Webauthn (FIDO 2). Maar OpenPGP kan helaas nog steeds niet. Tot en met iOS 14 in elk geval, iOS 15 heb ik nog niet gecheckt.

Apple is erg precies in wat ze wel en niet toestaan, terwijl je onder Android gewoon rauwe packets kan sturen naar je smartcard over NFC :)

Overigens zijn mijn usecases niet zo spannend maar het is meer dat ik echt alles onder de zon dagelijks gebruik. Mijn privé dagelijkse PC is FreeBSD, mijn werk laptop is Mac, ik game op Windows en de meeste van mijn servers zijn Linux. Dat wil ik ook niet veranderen.

Dan kom je op een redelijk nauw hoekje terecht, iets als iCloud Keychain kan ik dan niet gebruiken. En ik wil ook goede beveiliging met hardware keys dus dan kom ik op zoiets uit.

Niet iets dat voor veel mensen zal opgaan maar er werd gebaseerd naar de reden dat ik voor Android koos en dat is het dus.

Ps: Ik vind absoluut niet dat Apple in bijzondere eisen moet voorzien. Ik vind echter wel dat ze het mogelijk moeten maken dat apps van derden hierin voorzien. Zoals Android wel doet.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 17 juli 2021 01:36]

Rooten en nog veel meer. Indien nodig schermen kopen bij alle handelaren en laten vervangen. Meer tweeling of zijn telefoon. Ik kan nog wel veel meer erbij halen. Maar dan maak ik Apple meer en meer belachelijk.

Waarom zoveel haar als alles waar is ? Really -1

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 16 juli 2021 16:14]

De meeste mensen rooten niet. Als je dat echt noodzakelijk vindt, moet je inderdaad Android halen, maar voor 99,9% is dat niet relevant. Ik heb in 15 jaar smartphone tijd 1 keer een toestel geroot, omdat ik de whatsapp berichten van een tijdelijk defecte telefoon moest combineren met de berichten van de in de reparatietijd gebruikte telefoon. Verder nog nooit.
Tweakers die niet rooten?! It's a shame ;)
Je kan ook jailbreaken op een iPhone.
Ik zou het niet aanraden, maar kan wel.
Genoeg mensen die rooten voor bepaalde dingen hoor. Het ding met rooten ist nett als mrt Apple dat sommige dingen je gewoon wilt. Ze zijn er maar het wordt geblokkeerd.

Maar in het algemeen is een Android geluk tweakable telefoon. Waar j veel kan aanpassen naar eigen wensen wat niet bij Apple kan. En dat is alleen dat gedeelte. De rest volgt.
Rooten
Het feit dat dat nodig is om het toestel een beetje bruikbaar te maken zegt genoeg.
Het is alleen geen feit, dus het zegt niks :>

Maar valt prima in het straatje dat als een Android toestel meer geheugen heeft de conclusie getrokken wordt dat dat nodig is om Android (vloeiend) te draaien. Maar als de iPhone een betere soc heeft dat ineens niet is omdat het nodig is :Y)
Onzin, ik root al jaren niet meer omdat het (voor mij) nog weinig toegevoegde waarde heeft en kan genoeg met het toestel, meer dan een beetje bruikbaar.

Dan zou je het zelfde kunnen zeggen over jailbreaken, dat alle leuke features dan pas beschikbaar komen.
Rooten doet hij echt niet. Ik denk dat het te maken heeft met desktop-achtige dingen doen, zoals pdfjes lezen of zo.
Ik heb het verder niet gevraagd.
Jij bent zeker een volgeling. Maar maakt niet uit Apple maakt blind.
Je vergeet in je deze echt Tweakers waardige scherpzinnige analyse van een Apple gebruiker nog het verplichte 'sheep', 'reality distortion view' en 'Crapple' te verwerken. Blijven oefenen op je reactie duke!
Dit is toch gewoon een n=1 meer niet?

Zegt werkelijk niets behalve dat je vriend Samsung wel bevalt :?
Tja zo kennen we wel duizenden android gebruikers die overstapten naar iPhone en nooit meer terugwillen naar Android.
Jezus hoeveel kennnisen en vrienden heb jij wel niet? ;)
Niet dalen: 1% groei!

En ik verwacht dat de winst maar zo hoger kan zijn dan die van marktleider Samsung!

Winst en groei is niet alleen marktaandeel: het gaat ook om marges!
Dat Apple er al jaren in slaagt de hoofdprijs te vragen door de illusie van premium producten te creëren weten we allemaal.

Daarnaast een uitstekend uitgewerkte vendor lock in met een goed werkend maar gesloten eco systeem en je business case is klaar.

Ik vraag me wel af hoe lang het nog goed gaat. Ik zie weinig innovatie, overigens bij de concurrenten ook niet echt en in de groeimarkten leggen ze het nu wel duidelijk af.

Ik ben helemaal niet tegen Apple hoor. Bedrijfsmatig doen ze een aantal dingen heel slim. Ik vraag me alleen af of ze niet teveel op hun lauweren rusten; kosten minimaliseren en opbrengsten maximaliseren tot kunst verheffen.
Een groeimarkt krijgt vanzelf behoefte aan “premium” :)

Je hebt gelijk: niet hele grote sprongen
De innovatie zit hem bij Apple nu vooral in onzichtbare dingen (als chips, glas), diensten (fitness, tv) en marketing (privacy focus).

Wat ik heel knap vind aan Apple z’n innovatie is de meedogenloze consistentie. Alles lijkt op elkaar door te bouwen, daar wordt veel mee gewonnen
Shipments =/ sales. Wat deze statistieken niet zeggen is dat er miljoenen Chinese telefoons niet verkocht geraken in het Westen, terwijl Apple en Samsung hun verscheepte telefoons vrijwel altijd verkocht geraken binnen de 6 maanden.

Vooral als je naar de omzet gaat kijken, Apple mag nog een percent zakken, ze zullen nog steeds meer dan 30% van alle inkomsten wereldwijd opvangen in de vorm van bruto en netto omzet, zelfde voor Samsung.
Dit argument zal maar deels toepasbaar zijn: Apple beheerst nl. nog steeds 100% van de appstores voor iOS devices, te weten 1 van de 1.

[Reactie gewijzigd door Zeppo op 16 juli 2021 15:52]

Apple beheerst nl. nog steeds 100% van de appstores voor iOS devices, te weten 1 van de 1.
Dan moet je dus eerst aantonen dat 'iOS devices' aan markt op zich is.

Moet de Albert Heijn ook LIDL huismerk gaan verkopen, omdat AH een monopolie heeft op AH supermarkten ? Moet ik ook een Whopper kunnen kopen in de McDonalds ?

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 16 juli 2021 16:54]

Monopolie is wel een serieus moeilijk topic in de wet. Enorm voor interpretatie vatbaar.
Bij een Lidl kan je elke dag opnieuw een andere winkel kiezen. Vandaag de Lidl, morgen Aldi en overmorgen Colruyt. Bij een smartphone niet.

Je kan het meer vergelijken met een wagen, eenmaal aangekocht ben je er toch enigzins aan verbonden. Je bent bij een wagen echter niet verplicht om naar de officiële garage te gaan voor pakweg je banden te vervangen of olie te verversen.

[Reactie gewijzigd door SMGGM op 16 juli 2021 17:00]

Het gaat ook niet over monopolie. Een monopolie is in (bijna) geen enkel land verboden.
Het gaat allemaal over machtsmisbruik.
Vergelijkingen van vaak mank, ook nu weer. Ik wissel bijvoorbeeld 10 maal vaker van smartphone dan van auto.

[Reactie gewijzigd door P. vd Loo op 16 juli 2021 22:02]

Dat is toch niet gek? Als je Volvo kut is, blijf je toch ook niet de rest van je leven in Volvo's rijden?

Ik koop geen iPhones meer omdat de functionaliteit die ik van een smartphone verwacht door Apple op Apple producten verhinderd wordt, en omdat een iPhone na 1 generatie zo traag als dikke stront wordt.

De iPhone 4S en Ipad2 waren mijn laatste Apple producten. Zolang ze hun producten op die fronten niet verbeteren blijft het daarbij.
Dat is een rare vergelijking. iPhones zijn goedkoper dan de toestellen van het overgrote deel van hun concurrenten.

Nog los van het gegeven dat ik al aangaf uit het Apple kamp te zijn overgestapt omdat die producten tekort schoten. Klaarblijkelijk kan ik ze prima betalen.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 16 juli 2021 18:29]

Ehhh nee? Totaal niet? Zet eens de prijs van een iPhone 12 Pro tegenover een Galaxy S21... of een 12 Pro Max tegenover een S21+... dan zie ik toch echt een redelijk prijsverschil in het voordeel van Samsung... en deze voorbeelden kan ik doen van vrijwel ieder Android merk wat high-end toestellen uitbrengt.
Zet hem eens tegenover een Galaxy Fold of een Huawei Mate XS. Of bestaan die niet omdat Apple niet op dat vlak innoveert?
Je moet appels niet met peren vergelijken... Pun intended :) Want uiteraard is een fold niet een standaard telefoon die een vergelijkend model heeft bij Apple. De fold is een niche product, een proof of concept... Absoluut niet het "overgrote deel" van Android.
bij apple krijg ik wel 5-6 jaar software ondersteuning. Ik weet dat de meeste niet zolang met een toestel kunnen. Maar ik wel. En als je dan de prijs verdeeld over zoveel jaar, dan valt het gewoon mee. je betaalt een iets hogere prijs, maar de kwaliteit van het toestel voelt ook hoger aan. (vind ik)
Oh ja dus je moet eerst Apple €1200 euro betalen voor een apparaat voor je mag klagen over hun monopoliepositie. Zuivere logica.

Bovendien is er misschien wel een reden dat al die mensen die klagen Android gebruikers zijn? Heb je dit idee überhaupt wel volledig uitgedacht of wil je gewoon dat mensen hun bek houden omdat ze het niet met jou eens zijn?

Bovendien heb ik genoeg Apple-gebruikers die erover klagen gekend, één er van zit op het moment in mijn stoel, omdat privacy-issues mij op het moment meer doen. Betekent dit dat alles wat Apple doet maar oké is omdat er toevallig 1 reëel alternatief is (Android) waarbij je geforceerd wordt tot nog meer nare dingen?
Een mooi evenwicht tegenover de Android topics waar Apple gebruikers precies datzelfde doen maar dan alles wat niet Apple is.

Daar heb ik je er nog nooit een opmerking over zien maken :Y)
Wow je hebt zeker in je glazen bol gekeken met 99%.
Jij bediend je ook van zwart wit denken, of android of ios. Heb je ene mag je geen commentaar geven op de ander en omgekeerd.
Beetje krom maar ja in een apple discussie hebt je de apple gelovigen en een geloof aanvallen, tja heiligschennis. Je wordt nog net niet opgehangen.
Dan hebben ze in ieder geval een een keer iets fatsoenlijks bij McDonalds
Datzelfde geldt ook voor Xbox, Playstation en Nintendo en dat heeft de wetgever altijd aanvaard. (En voor de mensen die menen dat je spelletjes in verschillende fysieke winkels kan kopen. Zonder toestemming van MS, Sony of Nintendo mag je echt geen spelletjes maken).
Andere markt. Smartphone hoort bij de PC markt. Daar lieten we Microsoft ook niet hun macht misbruiken.
Dat was omdat MS concurrent onmogelijk maakte door IE niet als app mee te leveren maar als file manager in te bouwen waardoor je als Windows gebruiker niet om IE kon en het voor de thuis gebruiker zo goed als het onmogelijk was een andere browser te gebruiken. Wat zorgde voor abrupt einde voor Netscape (toen de meest gebruikte gebruikte browser)

Maar dat doet Apple niet die laten concurreerde apps toe in store en devices.
Welke concurrerende App Store is er dan voor niet-gejailbreakte apparaten van Apple?
Concurrentie werd niet onmogelijk gemaakt doordat IE als onderdeel van het OS werd meegeleverd. Je kon prima zonder gezeur Netscape of Opera, downloaden, installeren en gebruiken.

Microsoft heeft Windows misbruikt om met IE dominant te worden. Windows had de markt en door IE gratis met het OS mee te leveren en de kosten voor de browser uit het OS te halen, hebben ze Netscape, destijds nog een betaalde browser, buitenspel gezet.

Vooral omdat IE gratis was en mensen het (nog steeds) niet intereseert hoe ze hun websites benaderen. op vergelijkbare wijze zit Chrome nu praktisch in dezelfde positie.

Maar, Microsoft heeft ook Netscape benaderd om de browser en rendering engine voor Windows te bouwen. Netscape was destijds een bloated, log en slome browser waar de gemiddelde PC veel moeite mee had om pagina's een beetje op tijd te laden. IE was relatief licht en draaide een stuk soepeler.

Het is ook een beetje hun eigen schuld :p
Smartphone hoort bij de PC markt.
Deze mag je even uitleggen, want ik zie daar echt geen overeenkomst in.
Personal Computer, dat is wat je smartphone is, zelfs heel personal.
Maar met dat argument heeft elke winkel een monopolie, dat boeit dus vrij weinig. De grote vraag waar het om draait is macht op de gehele markt. Anders hebben ze juridisch wat problemen met de retail markt.
Is dit een bewering die de EU doet dan? Want ze hebben allesbehalve de monopoly op de smartphone markt.
Ze hebben natuurlijk wel monopoly op alles wat op hun telefoons draait.
Als je kijkt waar de groei zit (Afrika en Latijns Amerika) dan denk ik dat prijs de grootse drijfveer voor aankoop van een Xiaomi prijs is
Dat klopt. In de VS en Europa doet Apple het veel beter dan daarbuiten. In Azie hebben ze het altijd al veel en veel slechter gedaan dan bijvoorbeeld Xiaomi of Huawei.
In veel 'westerse' markten zitten ze vrij goed idd. In markten waar lagere toestelprijzen en afwijkende politieke standpunten meer invloed hebben, lijkt me het lastig hun huidige proposities te verdedigen.
En ik hoor hier altijd maar dat iOS zo populair is in China en dat daarom veel (met name goedkope) Chinese merken Apple na-apen…
Ja ik heb er ook 1 redmi note 8 pro

Het is gewoon een goed toestel en het werkt en het kost me inderdaad niet een rib uit me lijf.

Ik persoonlijk en gok met mij vele andere zien de toegevoegde waarde niet voor telefoons van 800 euro
Ik ben geen topfotograaf ofzo en het is niet alsof de 200-300 euro modellen slechte foto's maken hij draait alles wat die moet draaien.

Opzich ook logisch dat apple ze positie kwijtraakt ze dienen alleen het hogere segment en dat segment levert hoge marges op maar relatief lage afzet , opzich chapeau dat ze met dat segment al op 2 plek stonden.
Inmiddels zitten de top toestellen over de 1200 euro heen. De meeste mensen geven al minder uit aan een PC dan een telefoon....
Er zijn zelfs mensen die geen pc meer hebben. Die doen alles met een simpele iPad en iPhone.
Inderdaad, "simpel".

Niets werkt beter dan een PC/laptop (ja, mag ook macbook)
Met simpel doel ik gewoon op de sta daardoor modellen die de meeste nog betaalbaar vinden. Dus standaard model iPad en iPhone.
Echt 1200? Ik dacht het alleen de foldeables waren die boven de 1k kwamen....

Ja sorry ik kan het me veroorloven maar ik kan op geen enkele manier een reden vinden om 1000 euro extra uit te geven wat precies levert die 1000 euro je nou extra op aan functionaliteit ( wireless charging ? )
Draadloos opladen kan al jaren met modellen die minder dan 1000 kosten, zowel bij Apple als elders, dus dat is het in ieder geval niet.
Voorheen was het Hogere specs.

Maar nu asus de Zenfone 8 heeft uitgegeven. met een {mid-high end segment prijs}
is het argument dat duurdere telefoons betere specs hebben ongedaan gemaakt.
Ja ok maar hogere specs ... voor wat?

Dat is een beetje het probleem dat ik er mee heb en met mij ik gok een overgroot gedeelte van de markt.

Kan het mij nou echt schelen dat me app in 0.01 seconde opstart ipv 0.02 en zijn dat de centen waard, bij de foldable kan ik boven de 1k nog wel verantwoorden.
Exact ze hebben een Monopoly op de IOS appstore, maar ik verwacht dat apple dit artikel naar hun zinnen gaat omdraaien, dat het lijk alsof ze geen Monopoly hebben.
Dat lijkt me niet. Ze staan op 14% (en hebben een miniscule groei, dus dat zal vorig jaar hetzelfde zijn geweest), me dat percentage is er sowieso nooit sprake van monopoly.
Ik vermoed dat ze die kaart al hebben gespeeld, en dat dit niet werkte. Dat gaat hier niets aan veranderen.
Ze kijken niet alleen naar monopolies, soms kijken ze ook naar duopolies als 2 groten de markt beheersen. En sowieso mag je niet zomaar de concurrentie dwars zitten.

En al heeft Apple een klein marktaandeel qua smartphones, ze hebben wel het grootste deel van de smartphone opbrengsten en ook de appstore winsten zijn dominant tov Google. Dus ingrijpen in Apple's beleid kan misschien bescherming bieden aan hoop consumenten en bedrijven.
De appstore is zeker een valide punt. Maar vanuit een hardware perspectief denk ik dat Apple in het algemeen niets kan worden verweten, ze concurreren niet anderen weg (beter gezegd, ze zitten in een hoog segment, dus ze doen juist het tegenovergestelde), ze hebben geen technologie wat hun product beter maakt oid, dus op hardware gebied zijn ze gewoon 1 van de vele.

Hun OS en de software daarop kan wel als probleem worden gezien. Maar forceren dat andere ook iOS telefoons mag uitbrengen lijkt me onwaarschijnlijk, plus je kan gewoon een ander toestel kopen met een ander OS, maar alternatieven forceren binnen het ecosysteem lijkt me zeker passend.
Exact ze hebben een Monopoly op de IOS appstore
Maar is dat de hele markt ? Zo kan je wel claimen dat elk bedrijf een monopolie heeft, als je de markt waarin ze opereren maar specifiek genoeg definieert dat het alleen over hun product gaat.
Niet telefoons, ecosysteem. Apple is veel groter dan alleen smartphones.
Darknessblade spreekt specifiek over monopoly op smartphones, dus daar reageerde ik op.
dit zijn cijfers voor heel de wereld. In USa heeft apple aandeel van rond de 45-50%.
In de EU dacht ik 20%.
China, Zuid-Amerika andere delen van Azie bijv India zal het veel minder zijn.
Je kan die cijfers voor Eu totaal niet gebruiken. Het gaat ook niet om monopoly maar misbruik van macht.
Dat zou kunnen, doch het aandeel in de markt op basis van toestellen staat gril in contrast met het aandeel marge in deze markt. Als we daar naar kijken dan zien we dat Apple het grootste deel van de marge opstrijkt, in tegenstelling tot de nummer 1 & 2… die hele rechtzaak is wel heel interessant om te volgen en gaat overigens om het gesloten systeem en de afdracht naar Apple en een hoop meer…
Ik verwacht dat apple dit gaat gebruiken tegen de EU, en claimen dat ze niet een Monopoly hebben op Smartphone gebied.
Met jouw woordkeuze impliceer je dat die claim onterecht zou zijn, deze verkoopcijfers tonen aan dat Apple daar op wereldschaal gelijk in heeft. Hoewel Apple in sommige landen een groter marktaandeel dan 14% heeft, is het nergens in de EU groot genoeg om Apple als monopolist te kunnen aanduiden.
en dus geen 3rd party appstores toe te hoeven staan.
Dat ‘en dus’ snap ik niet. Een klein marktaandeel is geen geldig argument om geen 3rd party app stores toe te staan. Omgekeerd is een groot marktaandeel op zichzelf geen geldig argument om wél 3rd party app stores te moeten toestaan, er zijn immers veel meer argumenten dan het argument dat de consument geen keuzevrijheid heeft.
Prachtig, ooit keken mensen gek toen ik aan kwam met mijn Xiaomi Mi2S, nu zijn ze de grootste :)
Toestel werkt nog steeds top trouwens
Heb dezelfde. Nog altijd geen problemen mee. Het zal nog een tijdje duren voordat ik van nieuw toestel verander maar de volgende smartphone zal waarschijnlijk opnieuw een Xiaomi zijn.
Prachtig, ooit keken mensen gek toen ik aan kwam met mijn Xiaomi Mi2S, nu zijn ze de grootste
Tja, dat zegt natuurlijk niks over de kwaliteit. McDonalds zal meer omzet draaien dan alle restaurants met een Michelin-ster bij elkaar. Maakt dat de Big Mac superieur aan wat die restaurants op tafel zetten ?
Niet perse, maar ook niet niet perse.

De gelijkenis is overigens ver te zoeken, macdonalds bied geen low/mid/high end eten aan zoals xiaomi (met telefoons doet), of is Apple de macdonalds :Y)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 juli 2021 18:00]

McDonalds verdient ook niet zijn meeste geld met zijn eten ;)
Heb je de kop van het artikel (of het artikel zelf) wel goed gelezen? Xiaomi is wereldwijd nummer twee, Samsung is nog steeds de grootste.
Ik heb die ook gehad, schitterend toestel, maar op een dag kreeg ik de hele tijd foutmeldingen, factory reset heeft niet geholpen, denk dat de SD kaart ernstig beschadigt was.

Als dat niet was voorgevallen zou ik hem nog steeds hebben.
Het enige wat echt telt in de mobiele telefoonmarkt is winstgevendheid, niet het marktaandeel. En op dat vlak is Apple "king of world". Apple verkoopt niet alleen heel veel smartphones maar maakt er ook een stevige winst op. Dat kunnen de meeste andere fabrikanten niet zeggen, die zijn al blij als ze quitte spelen.
Het jammere is van die prijzenslag is dat vooral de werkomstandigheden en het milieu de eerste zijn waar op bezuinigd wordt bij die China merken, als ze al überhaupt aandacht hadden....
Om de winsten van Apple mogelijk te maken maakt Apple ook gebruik van dezelfde werkomstandigheden en invloed op het milieu.

De westerse merken doen daar net zo hard aan mee.
Nogmaals; https://www.apple.com/nl/...ain-and-products-by-2030/

edit: overigens hoop ik net zo hard dat jij van jouw favoriete merken ook dit soort berichten kan laten zien, want daar worden we tenslotte allemaal beter van, toch?

[Reactie gewijzigd door Mr. Freeze op 16 juli 2021 16:24]

Ik zie het meer als een marketing verhaal. Natuurlijk gaan ze in deze 8 jaar stappen maken. Maar anderen doen dat net zo goed. Als apple via foxconn de uitstoot verlaagt met 50%, dan geldt dat in zekere mate ook voor de andere merken. Apple ligt sowieso al een aantal stappen achter door de slechte repareerbaarheid van hun producten.
Wat je leest is denk ik de marketing afdeling met een enorm budget.
repareerbaarheid != recyclage
apple via foxconn de uitstoot verlaagt met 50%, dan geldt dat in zekere mate ook voor de andere merken.
Dat is wel heel optimistisch... Ik zou daar toch niet op wachten.
Repareerbaarheid is minder uitstoot.
Verder weet ik niet of je mijn post hebt begrepen. Wat ik bedoelde is:
Als de uitstoot van apple wordt verlaagd via foxconn, dat geldt dat natuurlijk gedeeltelijk ook voor andere merken die bij foxconn produceren. Het percentage is fictief.

[Reactie gewijzigd door Dabbel op 17 juli 2021 19:33]

Niet dat milieu probleem minder is met Apple producten.

Ze maken prachtige producten hoor, maar ze hebben ook prachtige praatjes over hoe goed hun om het milieu geven.

Om de discussie niet al te diep maken, het zou Apple sieren als hun apparaten makkelijker te repareren waren door de consument zelf, ik het het op deze ene punt want er zijn meer.

Alle bedrijven maken fouten, alleen Apple steekt meeste van die marges in hun eigen zak en geeft net als meeste bedrijven geen bal om het milieu, ook als zo'n bedrijf anders beweert en mooie cijfertjes toont.
Het verschil is een beetje dat Apple het zich kan veroorloven om iets zoals dit na te streven omdat de Apple fans het toch wel kopen, bij de goedkopere toestellen stappen klanten makkelijker over naar een goedkoper merk.
Geld om dit soort dingen te realiseren hebben ze inderdaad genoeg.

Maar ze kunnen meer, veel en veel meer als ze dat echt willen.

Ik verplicht hun heus niet om 100% groen te zijn hoor, maar als je dat roept moet je ook echt volledig voor gaan
....en dat doen ze.
Vervolgens doen ze er wel alles aan om right to repair te stoppen en zit de productie in het erg schone China. Dat ze van plastic afgegaan zijn in de doosjes vertelt mij niks. Allemaal marketing.
het zou Apple sieren als hun apparaten makkelijker te repareren waren door de consument zelf
Er zijn nog steeds genoeg verbeter punten.

Ik kijk Apple (en andere bedrijven die hetzelfde claimen) gewoon kritischer aan door wat hunzelf beweren.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 16 juli 2021 16:49]

Tja Apple heeft zich nu eenmaal flink de markt uitgeprijst
Apple's aandeel is gewoon gegroeid hoor. Xiaomi pakt gewoon het aandeel wat merken als sony LG, huawei e.d hadden.

Eerst was huawei nr 2

[Reactie gewijzigd door dec0de op 16 juli 2021 15:58]

1 procent groei is niet echt noemenswaardig als je vergelijkt met de andere merken uit de top 5.

Wel zal Apple per verkocht toestel waarschijnlijk veel meer omzet halen ten opzichte van de andere 4 omdat ze geen budget toestellen hebben en ook nog een goed verdienen met accessoires en diensten
Je verwart revenue met aandeel in de markt 🙂

Naar westerse maatstaven ziet het er allemaal leuk uit,
maar de groeipotentieel van zogeheten 2de wereldlanden is een stuk groter. Westen is afgevlakt en daalt weer voor de jongere generaties. Die hebben minder te besteden dan hun (groot)ouders.
Apple's aandeel is niet gegroeid, van 15% naar 14% is geen groei. Wat wel gegroeid is, is het aantal verkochte telefoons, daar gaat die +1% over. Maar in marktaandeel zijn ze zeker wel gedaald.

Of dacht je dat Xiaomi 83% in marktaandeel gegroeid was? 8-)

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 16 juli 2021 18:47]

83% groei, dan zouden ze van 9,2% naar 17% zijn gegroeid, kan best toch?


@RebelwaClue ik snap wat je bedoeld verder hoor

[Reactie gewijzigd door dec0de op 16 juli 2021 18:53]

Oh ja nu ga ik de mist in haha. Blond momentje aangezien ik dacht in absolute groei in marktaandeel (dus van 0% naar 83% bv)

Maar de percentages zijn dus over verkochte telefoons, niet in marktaandeel :)
Ook andere fabrikanten hebben telefoons van meer dan 1.000,- Euro, het verschil is dat Apple niet onderin het segment opereert omdat daar amper tot geen winsten zijn te behalen. Tevens laten de verkoopcijfers zien dat Apple volgens de consument prima prijzen hanteert want we kopen die dingen met tientallen miljoenen per kwartaal.
Apple zal het een zorg zijn wat hun marktaandeel is. Zij concurreren niet met Xiaomi.

Wat Apple wel interesseert:

nieuws: Gerucht: Apple wil dit jaar twintig procent meer iPhones laten produc...
Wat een onzin. Apple verkoopt gewoon geen budget toestellen. Het is zelfs verwonderlijk dat Apple al zo lang in de top 3 bungelt met al die goedkope toestellen op de markt en al die ontwikkelingslanden waar die dingen dus vlot zouden moeten verkopen. Het is niet Apple dat zich zorgen moeten maken, die hebben hun doelgroep en daar kunnen weinig spelers (zeg maar geen) tegen op. Samsung daarentegen verkoopt het gros van zijn toestellen waar Xiaomi op mikt, in het budget en mid-range segment. Samsung high end toestellen zijn niet de markt van Samsung. Die high end toestellen van Samsung verkopen voor geen meter (in vergelijking met Apple) maar die high ends doen wel de budget modellen verkopen. Xiaomi speelt net hetzelfde spel als Samsung dus ik denk dat ze bij Samsung wel wal angstiger naar die opkomst bij Xiaomi kijken dan bij Apple.
Meh, Q1 is altijd het topkwartaal voor Apple. Ik verdien de 23e van de maand ook meer dan de CEO van de Rabobank, er niet bij noemend dat hij z'n salaris op de 24e van de maand ontvangt.

De groei is wel indrukwekkend maar persoonlijk ben ik geen fan van het regime en probeer ik zo weinig mogelijk uit China te laten komen, wat een uitdaging is.
Heb je eigenlijk al eens gekeken wat op de verpakkingen staat van bijna alle producten? Zelfs bij de bekendere tv merken? Made in... ;)
I know, ook iPhones, ik heb een iPhone :'(

Ach alles begint met een streven.

[Reactie gewijzigd door Kevinns op 16 juli 2021 16:28]

Anywhere but China ... laat nou net tv's iets zijn wat plaatselijk in elkaar gezet wordt en een plaatselijke Made in krijgt ;) . [waar plaatselijk = regionaal, bijv. Polen voor Europa]

[Reactie gewijzigd door apis29 op 18 juli 2021 12:13]

Die strijd is reeds verloren. Zelfs producten die “Made in Germany” schreeuwen zitten vol Chinees spul of zijn gedeeltelijk in China gefabriceerd.
Huawei is ingeruild voor Xiaomi. Smartphoneverkopen van Huawei is kapot gemaakt door de sancties.
Ik verwacht binnenkort: '' Xiaomi is a threat to our national security and they stole our technology ''
Xiaomi mooie telefoons maar had verwacht dat OnePlus ook zou voorkomen in deze lijst…
Staat er ook in, Oppo is degene die je zoekt

[Reactie gewijzigd door Soggney op 16 juli 2021 16:01]

OnePlus is onderdeel van Oppo, die dus op de 4e plek staan. Alleen zijn alle Oppo-brands daar dus op één hoop bij elkaar geteld ipv los per submerk vermeld.
Oppo Vivo OnePlus Realme iQOO zijn allemaal onderdeel van BBK Electronics. En zijn samen groter dan Samsung waarschijnlijk.
Vind het erg verwarrend.. Waarom tellen ze niet alle Sub Merken er ook bij op?

Oppo Vivo OnePlus Realme en iQOO bij elkaar optellen want is gewoon hetzelfde bedrijf..

Bij Xiaomi moet je Redmi, Black Shark, Mi and Pocophone erbij tellen.

Dan weet je de echte Top5...