Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 379 reacties

Het marktaandeel van Android is gestegen naar 87,5 procent en op 12,1 van de geleverde smartphones staat iOS, zegt analistenbureau Strategy Analytics. Ten opzichte van een jaar geleden is het aandeel van overige besturingssystemen gedaald van 2,3 naar 0,3 procent.

Google en Apple hebben vrijwel de volledige smartphonemarkt in handen met hun mobiele besturingssystemen, becijfert Stategy Analytics. Andere besturingssystemen, zoals Windows 10 Mobile en BlackBerry zagen hun marktaandeel in het afgelopen jaar nog eens flink kelderen. Het marktaandeel van Android is gegroeid van 84,1 procent in het derde kwartaal van 2015 naar 87,5 procent in hetzelfde kwartaal dit jaar. Die groei ging ten koste van het marktaandeel van iOS en de overige besturingssystemen.

Microsoft zag dit jaar het aantal geleverde smartphones instorten, ondanks de release van de Lumia 950-serie. BlackBerry heeft sinds eind 2014 geen toestellen met zijn eigen BlackBerry OS meer uitgebracht, maar er is nog wel een aantal smartphones met dat besturingssysteem te koop. Begin dit jaar stopte Mozilla met het ontwikkelen van zijn Firefox OS voor smartphones.

Het analistenbureau heeft ook cijfers gepubliceerd over aantallen geleverde smartphones. Volgens het bureau zijn er 375,4 miljoen toestellen geleverd in het afgelopen kwartaal, 6 procent meer dan vorig jaar. Het gaat om 328,6 miljoen smartphones met Android, 45,5 miljoen iOS-toestellen en 1,3 miljoen telefoons in de categorie 'overig'. Vorig jaar werden er nog 8,2 miljoen smartphones met een 'ander' besturingssysteem geleverd.

De cijfers van Strategy Analytics gaan over het derde kwartaal van dit jaar. In augustus becijferde Gartner dat het marktaandeel van Android en iOS in het tweede kwartaal gezamenlijk 99,1 procent was.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (379)

ondanks de release van de Lumia 950-serie
Ondanks of misschien wel deels dankzij? Als je paradepaardje bij release middelmatige reviews ontvangt, mede doordat MS haar klanten gebruikt als betatesters, dan zullen mensen het platform niet serieus nemen.

Het gaat om de 'initial inertion'. Microsoft toont telkens opnieuw aan dat ze het balletje niet aan het rollen krijgen. Hoe vaak heeft men wel niet "coming soon!' gehoord? Het OS kan nu wel goed zijn, maar er zijn veel ex-fans die zich in het verleden te vaak gebrand hebben (Windows Phone 7, Windows RT, niet te upgraden Windows Phone 8.1 ondanks beloftes...) en niet meer het risico willen lopen.

Als laatste trap heeft Microsoft zeer goede en soms zelfs betere ondersteuning voor Microsoft applicaties op de populaire platformen. Zo blijft er maar heel weinig reden over om voor een Windows 10 Mobile apparaat te gaan, buiten een zeer klein groepje trouwe fans.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 3 november 2016 08:29]

Ik ben het volledig met je eens. En dat zegt wat, gezien ik al jaren Microsoft fan ben. Terugkijkend op het hele Windows Phone project denk ik: 'Ze hebben het nooit écht gewild'. En dat is onder Ballmer zeker ook zo geweest. Die gaf alleen ontwikkelgeld als het om de core business van het bedrijf ging, innovatie was 'te eng'. In die zin opzienbarend dat ze Windows Mobile destijds compleet op z'n kop mochten gooien, alhoewel de voorlopers van de Metro UI al te vinden waren in de Zune mediaspeler. Niet voor niks werd de UI vaak door gebruikers geroemd, welke later ook zijn gevolg heeft gekregen in het flat design van iOs en material design bij Android.

In de begintijd van Windows Phone was het potentie dan ook enorm. De smartphonemarkt was, hoewel al een aantal jaar in ontwikkeling, nog niet volledig uitontwikkeld. Met de frisse blik van Microsoft in Windows Phone bood het iets nieuws waarmee het kans maakte op een derde positie op de smartphonemarkt. Het onderscheidde zich met een intuïtieve UI, regelmatige updates en, niet onbelangrijk, het was stabiel. Dat kon je van Android toen niet stellig zeggen.

Nokia sprong in het gat van Windows Phone toestellen en bleek daarin erg goed te zijn. Ze maakten onderscheidende toestellen waarmee ze hun geschiedenis eer aandeden: goede bouwkwaliteit, nieuwe functies en unibody kunststof behuizingen in fancy kleurtjes. Tot een jaar of twee geleden groeide Windows Phone vrij snel, en in sommige landen kwam het marktaandeel boven de 15% uit waarmee ze het beter deden dan Apple. Windows Phone 8.1 heeft daar zeker aan bijgedragen. Daarmee kwamen veel nieuwe functies beschikbaar en het loste problemen van WP7 op.

Ik denk persoonlijk dat de problemen begonnen toen Nokia niet genoeg bleek te kunnen verdienen aan Windows Phone, waarna Microsoft het overnam. Het bleek dat Microsoft erg goed was in het maken van software, maar voor het maken van hardware misten ze de creativiteit, ervaring en innovatie. Dat talent was wel aanwezig bij Nokia, maar is vermoedelijk bij de transitie ontslagen of het werd niet goed aangestuurd.

Wat volgde waren inspiratieloze toestellen, problemen met de bouwkwaliteit en veel, heel veel bugs. Daar kwam nog bij dat Windows 10 Mobile van zichzelf heel veel bugs had in het Insider programma, maar ook op de Lumia 950. De software was simpelweg nog niet af en het leek of Microsoft het in hun haast maar op de markt had gegooit. De moed werd opgegeven leek het, zeker toen Microsoft in Windows 10 allerlei rare dingen ging uithalen, kopiëren van andere OS'en enz. Denk bijvoorbeeld aan het gehate hamburgermenu, wat totaal tegen-intuïtief was.

Wat volgde, was niks. Helemaal niks. Microsoft hield z'n mond stijf dicht over de toekomst van Windows 10 Mobile en er kwamen geen nieuwe toestellen meer uit. Op geruchten reageerde Microsoft niet en uiteindelijk gaf het toe dat het zich niet meer op de consumentenmarkt wilde richten. Waarmee einde verhaal. Hieronder werd al door anderen uitgelegd waarom het richten op de zakelijke markt niet gaat helpen, de kansen zijn voorbij.

Jammer, heel jammer gezien het begin! Jammer, Microsoft! :|
Wat een slecht onderbouwde onzin. Je post zit vol sentimenten. Windows 10 is gewoon goed en ik zie wel wat in de zakelijke strategie die ze aan het uitrollen zijn. Ik geloof in het vervagen van de grens tussen mobile en PC. Windows 10 is daar ideaal voor. Daarnaast zie ik ook wat in een echt nuttig gebruik in je werk van een smart phone, maar dan niet met de huidige Apple en Android hardware. Die telefoons zie ik toch steeds meer als een speelgoedapparatje met een slechte camera en toegang tot saaie spelletjes.
Tja, ik denk dat de Zep man, net als ik, al wat langer meegaat en dan b.v. aan Windows CE, Windows mobile enz. denkt.... 20 jaar lang kloten, roer weer eens volledig omgooien, gebruikers en ontwikkelaars laten stikken... "maar de volgende variant wordt wel heel mooi hoor!"

Ik kan mezelf eigenlijk best Windows fan noemen, maar de mensen die de "MS Phone" afdeling de laatste 20 jaar geleid hebben lijken wel geleid te worden door mensen die door Google en Apple zijn omgekocht.... als je zou proberen de boel te saboteren zou je het niet beter kunnen!

Ik geloof sterk in Windows 10, continuum enz. .... maar kan me levendig voorstellen dat veel klanten en ontwikkelaars er 10 maal omheen lopen alvorens het te proberen!
Het is niet onderbouwd? het is gewoon een feit, Ik heb ook steevast 6 jaar vast gehouden aan de hoop dat het goed zou komen, heb mijn 950 xl letterlijk op de kast liggen nu en mis hem geen moment, zeer tevreden met mijn oneplus 3.

Begrijp me niet verkeerd maar het verschil tussen android en windows is niet zo enorm groot meer. Het groeit letterlijk naar elkaar toe. Het enige verschil is dat Android marktaandeel heeft en windows niet. Dus dan hang het nog maar van een ding af. Apps en de updates hier van.

De ontwikkeling van 920, 925 930 en 950 xl allemaal mee gemaakt zelfs mijn vriendin een 950xl aangesmeerd in de hoop dat het allemaal wel goed zou komen.

Mijn gevoel wat Microsoft aan het doen is de gebruikers groep terug dringen naar echte diehards die graag de ontwikkeling mee maken. maar verder niet al te veel aandacht aan willen schenken voor OEMS zo dat ze het OS eers helemaal goed op de poten kunnen krijgen en de drempel naar andere devices willen verkleinen. WIndows 10 is nog steeds niet af en het wordt wel zo verkocht, dat is gewoon niet handig en schaad de naam. Daarom terugdringen, OS eerst af maken dan pas de markt op is een veel betere strategie dan half half.

[Reactie gewijzigd door downcom op 3 november 2016 13:09]

Wanneer is een OS af dan? Android en iOS zijn ook niet 'af' of wel?
Ik vind Windows 10 op mijn Lumia 950 behoorlijk 'af', of in iedergeval compleet.
Spotify op windows 10, die is niet 'af', evenals een aantal andere apps waar de functionaliteit soms minder is (of waar de app als geheel ontbreekt).

En dat is nou juist het probleem: die ontwikkelaars moeten zich eens achter hun oren gaan krabben en de moeite nemen ook in andere os-en te investeren voordat ze al te afhankelijk worden van 2 doorvoerkanalen.

Daarbij, dat google windows mobile actief tegenwerkt (chromecast, youtube), is voor mij genoeg reden om geen android te kopen. Dan nog liever veel te veel geld uitgeven aan een iPhone.

[Reactie gewijzigd door Seewred op 3 november 2016 14:29]

Ze krijgen het niet eens voor elkaar in de meest basale apps op orde te krijgen dan is het niet op orde.
Deze discussie heb ik zelf jaren verdedigd ;) begrijp me niet verkeerd maar een toestel op de markt 'trappen' waarvan het OS niet af is is de meest achterlijke zet uit de geschiedenis van Microsoft.

Natuulijk kun je kiezen voor beta software maar dan kies je er voor. Nu is het gewoon een beta die als een klaar product op de markt wordt gezet.

Er zitten nog enorm veel bugs in en deze zijn in de loop van de maanden wel wat weg gepoetst maar er zitten er nog ontelbaar in.

Natuurlijk is het het kip of het ei verhaal maar je kunt ook afvragen laat de basis van het os eerst een zonder kinderziektes werken pas dan kun je imo gaan klagen over het te kort aan ontwikkelaars voor windows (phone) en dus behoorlijk karig app aanbod.

Ik ben naar de oneplus gegaan omdat ik dan ieder jaar een toestel kan kopen waarbij ik over een normale contract periode maar een ios apparaat krijg! dus ik heb juist wat tegen de overpiced hardware van apple, want de afwerking van de One plus is gewoon subliem! Maw prijs kwaliteit heb ik elders nog nergens gezien!

Natuurlijk ga ik hier geen android verkopen ;). want ik krijg er nog steeds de bibbers van maar de opzet het idee en de uitwerking tussen android en Windows begint enorm klein te worden dus de overstap is niet al te groot. Tevens probeer ik zo veel mogelijk google diensten te mijden en dat lukt tot op heden bijzonder goed.

[Reactie gewijzigd door downcom op 3 november 2016 17:51]

ik zie wel wat in de zakelijke strategie die ze aan het uitrollen zijn.
Het is een strategie die ergens uit de jaren '90 stamt, toen je als bedrijf nog 'dicteerde' wat er in je organisatie gebeurde met telefoons. Blackberry was 'de laatste' die hiermee een succes had... die bestaan dus ondertussen eigenlijk niet meer.

BYOD (Bring Your Own Device) is al 5 tot 10 jaar een hot item en de hele 'Apple revolutie' komt omdat de baas bij de IT afdeling aankomt, wijst op zijn nieuwe telefoon en zegt: "Make it work!".

Dus als Microsoft mijn directeur kan overtuigen dat hij zijn iPhone, Watch en andere speeltjes moet inleveren en een Lumia krijgt van de zaak, dan kan het een succes worden. En die kans schat ik in op 0!
Dus misschien dat ze een kans maken bij de oude BlackBerry klanten, maar die zijn eigenlijk allemaal over aan het gaan op MDM oplossingen die prima met iOS & Android om kunnen gaan. Daarnaast hebben heel veel bedrijven tegenwoordig toch al iPads van de zaak, dus die MDM moet er toch al komen, dan zijn die MS toestellen eigenlijk de vreemde eend in de bijt.
Active Directory was vroeger nog een 'dingetje', maar al die MDM suites lezen keurig netjes uit de AD als het echt moet.
Nou nee. Die is een strategie die juist toekomstgerichter dan wat de anderen bieden.
Zo te lezen is die bij je onbekend.
En dat voorbeeld over de Directeur is onzin. De markt ligt juist bij Android.
iOS nog maar 12% en dalende. En smartwatches zelfs in de tiental procenten.

De enige reden zijn apps en reclame van die apps op TV en het gevoel apps te missen.
Microsoft's strategy is er een van beyond traditionele smartphones.
En dat voorbeeld over de Directeur is onzin.
Sorry? Ik nog niet bij een bedrijf gewerkt waar het NIET is gebeurd. Sommige bedrijven hebben 'de boot' even kunnen afhouden (en liep de directeur een tijdje met 2 toestellen)
Ik heb zelfs een symposiumpje (mee)georganiseerd voor klanten die allemaal met EXACT dit probleem zaten (om onze MDM te slijten)

Microsoft heeft een enorm toekomstgerichte strategie: de exit strategie. Hun marktaandeel volgt dat prima!
OK, ik werk als IT PM bij een grote amerikaanse consumentenproduktentoko en die zitten volledig op windows 10 (60000 devices in totaal). En iPhone is geen ondersteunde hardware, zakelijk gezien.
Hier een grote profesionele dienstverlener (+200.000 werknemers) en nu allemaal over op iOS. Daarvoor blackberry. De druk vanuit het personeel, en die heeft toch veel zeggenschap bij een profesioneel dienstverlener, om voor android of iOS te kiezen is immens. Vrijwel niemand wil de lege windows store.

Ik lees veel op tweakers over mensen, die slechts spotify of snapchat missen. Maar dan maak je zeker niet gebruik van het full smartphone potential. Ik en vele anderen gebruiken dagelijks zeker 20 apps die niet op Microsoft zijn (taxi, elektrisch laden, chat, voedsel, social, video en geluid, verlichting, auto, security, passwords, nieuws, sport tracking, tanken, navigatie, flitsers, ov, noem het allemaal maar op). Hier en daar zijn er zeker alternatieve, maar ik wil bijv. de meest complete en uptodate tankapp (directlease), niet steeds een slap aftreksel van.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 4 november 2016 00:26]

Ik werk als PM bij een internationale bank met >300.000 medewerkers en die zitten volledig op iOS. Geen idee hoeveel devices er deployed zijn, maar het zijn er vele 10.000en. Ik ken ook goed - ik werkte er op management niveau - een internationaal consulting bedrijf met een staff in dezelfde grootte-orde. Sinds ze de optie boden om iOS devices te gebruiken ipv Windows zijn er ook vele tienduizenden gedeployed. Zakelijk heeft iOS allang Windows opzij gezet, ook in de allergrootste bedrijven.

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 3 november 2016 23:23]

Toch maar eens inlezen op de strategie die Microsoft hanteert. Die is namelijk niet gericht op de consument (meer, meer, meer en vooral voor minder, minder, minder), maar op de Enterprise, waar Microsoft vanouds zeer goed in thuis is en de Apple's en Google's van deze wereld stukken minder.

Ja gegeven: veel bedrijven (MKB vooral) zijn naar Google's Apps gegaan voor snelle winsten, maar op de lange termijn blijkt dat ze vaak problemen ondervinden om zaken uit te wisselen met mensen die de de-facto Office standaard van Microsoft gebruiken. Daar wint Microsoft dus weer behoorlijk marktaandeel terug. En met de strategie van 5 devices per Office licentie kun je je zakelijke office dus ook gewoon thuis installeren en op 5 tablets of smartphones. Hoezo een Exit strategie? Juist een inclusive strategie om de enterprise (voornamelijk Windows) te koppelen aan Consumer (Google/Apple). En vooral het niet links laten liggen van devices die mensen gebruiken. Microsoft heeft nog steeds kansen zat om Windows 10 tot een NOG groter succes te maken door de toekomst in AR/VR. Voor zowel Enterprise als Consumer.
Precies dit 'De markt ligt juist bij Android. iOS nog maar 12% en dalende.' mag tot zorg leiden.

Android is welhaast monopolist aan het worden. In mijn ogen een buitengewoon ongezonde ontwikkeling.

Je mag toch hopen dat er alternatieven ontwikkeld gaan worden in zowel Europa als Azië. Deze dominantie van bedrijven uit de V.S. is echt niet je van het.
Je mag toch hopen dat er alternatieven ontwikkeld gaan worden in zowel Europa als Azië. Deze dominantie van bedrijven uit de V.S. is echt niet je van het.
Daar is het te laat voor vrees ik. In Azië volgen ze de Amerikaanse bedrijven slaafs en is zelden plaats voor echte innovatie (nieuwe features, soms, echte innovatie, nagenoeg nooit). In Europa heb je geen smartphonemakers die zo bepalend zijn dat ze een nieuw, blijvend, OS kunnen introduceren.

Ik vrees er dus voor.
Of dat echt te laat is weet ik niet. Er zijn wel Europese initiatieven maar die hebben vooralsnog erg weinig massa.
Begrijp me niet verkeerd, ik hoop oprecht op een Europees alternatief. Ik zie het echter niet snel gebeuren. Zonde...
Ik vind juist dat er bar weinig samenwerking is tussen mijn W10 PC en W10P telefoon. Ja, je email en agenda zijn makkelijk te delen maar een exchange accountje op een iPhone instellen is ook zo gedaan.

Ik wil juist volledige toegang vanaf mijn PC op al mijn telefoon bestanden en vice versa (niet alleen de OneDrive map), ik wil copy-pasten heen en weer tussen telefoon en PC, schermen streamen, etc. Er zit nog een enorme barriere tussen mijn telefoon en mijn PC terwijl het allebei W10 is en ze allebei op hetzelfde LAN zitten.

Microsoft heeft nog steeds zo'n enorme machtspositie met het Windows monopolie op PCs, en ze weten er niks mee te doen. Ik vind het maar tegenvallen. Verder is WP overigens een prima OS, maar zonder echte meerwaarde gaan mensen er niet voor kiezen zolang het appaanbod achter blijft lopen.
Slecht onderbouwde onzin? Windows 10 vind ik een heerlijk OS, en mijn Lumia 950 XL vind ik een heerlijk toestel. Maar ik heb daarnaast sinds kort ook een Nexus 5 omdat ik gewoon klaar ben met de Lumia. Die werkt fijner (vind ik) maar veel apps werken op de Nexus 5 beter. Neem Spotify bijvoorbeeld. Mist op Windows een aantal handige features, is hartstikke traag en crasht regelmatig. Op mijn Nexus werkt het als een zonnetje.

Verder herken ik het verhaal van The Zep Man. Microsoft heeft het verpest en da's jammer want een sterke derde speler is zeker welkom.
jij dus ook al, verklaard dus waarom nu die 0,7% (diehards) aan het afnemen is
Het os niet alleen de schild van MS. Ook bedrijven die weigeren een app te ontwikkelen. Uiteindelijk is het een ongezonde situatie voor de consument. Meer keuze is beter in kader van concurrentie en dat uit zich is prijzen en innovatie.
Ik voorspel dat we minder aanbiedingen gaan zien en minder innovatie. Helaas, maar ik merk dat prijzen nu al een stuk hoger liggen dan vorig jaar...
Klopt. Ik stop nu na 3 windowsphones ook met windows. Terug naar android (zat voor WP op android 2.2 en het was een aardige vooruitgang naar windows phone 8.)
Windows 10 is nu gewoon bagger. Langzaam, slechte apps, gewoon echt bagger

[Reactie gewijzigd door ikwilwp8 op 3 november 2016 17:19]

Hoe vaak heeft men wel niet "coming soon!' gehoord?
Bitter weinig vaak, eigenlijk. Dat is gewoon puur een slechte "grap" aan de gebruikers hun kant. Die "soon" komt vaak gewoon van incorrecte geruchten. Microsoft geeft amper datums vrij tot dat ze zeker zijn van hun zaak.
Tuurlijk het is een uit de hand gelopen bijna "meme". Dat SoonTM. Vooral met die trademark dat het bij Microsoft hoort.

Het is natuurlijk dag en nacht verschil met Apple die bij de aankondiging van iets diezelfde dag nog je de mogelijkheid geeft om het te kopen of dat je de update o.i.d. krijgt.

Vandaar dus. Dus er zit wel degelijk een logica achter bepaalde grapjes.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 3 november 2016 09:30]

Tuurlijk het is een uit de hand gelopen bijna "meme". Dat SoonTM. Vooral met die trademark dat het bij Microsoft hoort.

Het is natuurlijk dag en nacht verschil met Apple die bij de aankondiging van iets diezelfde dag nog je de mogelijkheid geeft om het te kopen of dat je de update o.i.d. krijgt.

Geef dat nou toch eens toe man!
Wat valt er toe te geven? "Ja, de geruchtenmolen heeft het altijd over 'soon', maar laten we dat maar op Microsoft steken?" Als jij enig bewijs kan vinden dat Microsoft consistent aankondigingen maakte met "soon" zonder dat ze die binnen afzienbare tijd nakomen, dan zal ik het toegeven. Tot die tijd moet je me geen verwijten maken dat ik dingen zou moeten toegeven die niet kloppen, waar je zelf geen bewijs voor hebt.

Ho, enne... spoiler alert: je gaat er amper vinden, om niet te zeggen geen.
Het is natuurlijk dag en nacht verschil met Apple die bij de aankondiging van iets diezelfde dag nog je de mogelijkheid geeft om het te kopen of dat je de update o.i.d. krijgt.

Vandaar dus. Dus er zit wel degelijk een logica achter bepaalde grapjes.
Hardware aankondigingen hebben hier natuurlijk helemaal niks mee te maken. Daarbij doe Microsoft hier net hetzelfde met de hardware die zij presenteren. Surface toestellen gaan ook direct in pre-order/verkoop als ze zijn aangekondigd.
---
Je reactie aanpassen haalt je trouwens niet uit onder die bewijslast. Bij deze dus je originele reactie even erbij gezet. Wat moet ik concluderen uit dat je die passage plots weghaalt? Dat je inderdaad niks kon vinden?

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 3 november 2016 09:53]

Als Microsoft iets radicaals aankondigt kan de wachttijd wel even duren, zie HoloLens. Maar vorige week kondigden ze Paint 3D aan en diezelfde avond was ik er al op mijn tablet mee aan het spelen, een beta versie dat is waar. Gisteren kondigden ze Microsoft Teams aan en die is nu ook al beschikbaar.

Apple heeft dezelfde problemen kijk maar naar de AirPods bijvoorbeeld.
Is het aandeel MS telefoons echt zo klein ? Oké je ziet ze niet op de verjaardag van je tante maar in het bedrijfsleven kom ik ze regelmatig tegen. Heb zelf een 950XL en voor zakelijk ben ik daar zeer te spreken over.
Oké je ziet ze niet op de verjaardag van je tante maar in het bedrijfsleven kom ik ze regelmatig tegen
Dat is het hem juist. Het aantal mensen dat ECHT zakelijk een telefoon heeft is ten eerste kleiner dan je denkt, en ook die nemen hun "Samsung of Iphone, iets anders bestaat niet"-houding mee naar hun werk. Mensen werken het ook vaak tegen als ze een windows phone meekrijgen, en ik heb zelfs "beheerders"(toegegeven van een niveau van likmevestje) horen beweren tegenover hun medewerkers dat een windows phone BSOD's krijgt, terwijl ze nog nooit een windows phone toestel in hun handen hebben gehad, een dergelijke "expertise" hoor je hooguit bij de telefoonbeunhazen in de talloze winkeltjes te verwachten, en ja, je tante's verjaardag.

Bij een van de bedrijven waar ik gedetacheerd heb gezeten hebben we de Lumia 625A ingezet als vervanger van de blackberries.. Naast het opvoeren van nonsens-commentaar, gingen mensen de schermen bewust kapot maken omdat ze dachten daardoor een iphone mee te krijgen(dit model kwam na het gebroken scherm drama). De introductie werd gewoon actief tegengewerkt, gelukkig was de directie standvastig en kregen ze hun zin niet.

Bij mijn huidige werkgever is de vrije keuze uit een Galaxy6s, IphoneSE of 7, of Lumia 950XL, en we hebben zo'n 12 procent WP, 40% Android, 48% iphone. Het grappige is wie ze in de grote lijnen neemt, de developers en beheerders kiezen het meest voor de lumia, de interne medewerkers(receptie, facilitaire dienst, hr, administratie) voor de samsung, en de iphone is zonder uitzondering het favoriete toestel van sales, marketing en de directie.

Ook is de app-gap voor nuttige apps niet zo aanwezig als men beweert, maar deze word inmiddels nu wel groot; KPN1 ondersteund met hun huidige VOIP oplossing nog wel windows phone(al staat het niet meer op hun website vermeld), maar mogelijk komt er geen ondersteuning in de opvolger. Waardoor alle bij ons uitgegeven Lumia's dus terug zullen moeten worden genomen. Dat je er geen pokemon go op kan spelen, jammer daar is het toestel niet voor bedoeld.

Ik hoop zelf dat UWP nu wat beter aansluit, en de toestellen van HP zakelijk en Alcatel voor de thuisgebruikers/selfieknurften beter in de markt liggen.

Maar dit rapport heeft het nog altijd over "shipments". Dit zegt dus niets over het aantal toestellen wat nu in gebruik is. Mijn eigen zakelijk WP toestel komt uit 2014 en kan nog wel even mee, mijn prive toestel is uit 2014 en heb een backup toestel met eigen sim altijd thuis opgeladen uit 2012, maar de softwaremarkt zal zich alleen focussen op de allernieuwste toestellen.

[Reactie gewijzigd door mjansen2016 op 3 november 2016 09:56]

Ik ga hier bewust een beetje kort door de bocht om dit statement te droppen: zakelijk mobiel gebruik is voor 90% dikke onzin.

De meeste (kantoor)medewerkers zijn helemaal niet mobiel. Ze zitten de hele dag achter een computer. Op de momenten dat dat niet zo is, is email en agenda genoeg, en dat kan op ieder toestel.

Zelfs mobiele medewerkers (sales) zijn niet mobiel produktief, althans niet op de smartphone. Ze hebben allemaal een laptop bij (of tablet/convertible).
Hier wordt wel vaker gesproken over "zakelijk gebruik" alsof dat de normaalste zaak van de wereld is. Waar ik werk zijn er zo'n 3000 medewerkers, waarvan hooguit de directie een telefoon van de zaak heeft. Mensen die mobiel bereikbaar moeten zijn, krijgen geen telefoon, maar een abonnement + (een) premie(s). In het algemeen is het idd niet gebruikelijk dat kantoormedewerkers, mensen van de receptie/administratie enzovoort een smartphone van het werk hebben. Ik heb ook de indruk dat dat zakelijk mobiel gebruik hier heel fel overschat wordt.
Wij hebben met de overstap naar VOIP op een paar uitzonderingen na vaste toestellen geschrapt en hun mobiele telefoons in de centrale gehangen via een app. Mensen mogen ook gewoon een simkaart krijgen en die in een eigen toestel doen, maar aan de grappen en grollen van het ondersteunen van tig verschillende toestellen hebben wij geen zin, en gaan het ook niet doen. Ze mogen het dan zelf uitvogelen of een voorgeschreven toestel nemen.
Ik heb eigenlijk geen idee wat je bedoelt met die grappen en grollen. En hoever je moet gaan in ondersteuning van toestellen lijkt me vooral afhankelijk van wat iemand thuis met zijn smartphone moet kunnen of niet?
Meerdere versies van OS-en, toestellen met instellingen op andere plaatsen weggemoffeld, etc. Iemand loopt nog rond met Symbian omdat hij eraan verknocht is, etc.

In de regel alles wat gewoon wel correct werkt op een toestel wat door de zaak verschaft, maar waar het prive toestel niet zomaar mee kan werken en of je even een workaround kan bedenken, waar je geen tijd voor hebt, en voor de eigen toestellen zijn handleidingen in jip- en janneketaal.
Sales medewerkers bij ons doen anders 2 dingen extreem veel op hun telefoon

Bellen en Mailtjes versturen en lezen, en dat is ook precies de reden dat ze een zakelijke telefoon hebben
"Op de momenten dat dat niet zo is, is email en agenda genoeg, en dat kan op ieder toestel."

Eens, dus.
Wel grappig dat wat jij over je bedrijf verteld exact zo'n beetje gegaan is bij ons. De Sales, Marketing en Directie was eerst gekluisterd aan de Blackberries.
De rest kreeg een simpele Nokia voorheen. Totdat de ICT beheerders lucht kregen van de Lumia telefoons en die als "standaard" voor het gehele bedrijf wouden invoeren. (Vanwege de o zo geweldige integratie die Microsoft beloofde.. bullshit natuurlijk)
Eerst mensen met de Nokia gingen naar de Lumia, echter de mensen hadden thuis allemaal een Android / iPhone. Najha, deze mensen zaten toch in het lagere segment van het bedrijf en konden door al het klagen toch niks klaar krijgen. Dat moet van het management komen welke nog blij met blackberries rond liep. Men had zelfs meer exchange problemen met de Lumia's, mensen klagen dat mails niet binnen kwamen of verzonden werden etc etc. Met de blackberries geen enkel probleem!!

Totdat ICT besloot dat het Management over moest naar de Lumia's. Bam! Het hek was van de dam. Iedereen kreeg ineens een budget op basis van functie. En Sales, Marketing en directie kochten allemaal iPhones. Geen uitzondering!
De rest van het bedrijf loopt nu met mid end 200-300 euro kostende Galaxies van Samsung.

Wie is hier nou fout? Microsoft? Was het product niet aantrekkelijk? Deed het niet aan de verwachtingen? Wou men liever iets wat herkenbaar is en wat ze thuis ook hebben?
U mag oordelen.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 3 november 2016 09:39]

Nou ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe dat probleem zat met de mails die niet binnen kwamen of verzonden werden, gezien dat juist nooit een probleem was.. (daar we een hele afwijkende constructie in de mailservers bij ons hebben moesten we wel een aantal haken en ogen toepassen op iphones en android toestellen, maar op lumia's ging het vlekkeloos.

Konden ze mogelijk niet met de office 365/standaard mail app opbouw niet overweg? We hadden 2 managers die wel WP wilden voor de overstap er twee maanden mee laten testen als primair toestel,ze gaven aan dat ze er "even aan moesten wennen", maar daarna er uiterst tevreden over waren.

Het zal een combinatie van onkunde en onwil zijn, want alle problemen waar die gebruikers mee aankwamen, konden ze nooit repliceren of ze gingen echt de meest rare handelingen op het toestel uithaalden(selecteren en slepen ipv dubbelklikken) om maar aan te tonen dat iets niet werkte. En het bekende "Ze zeggen dat" en "het is algemeen bekend dat" smoesje waarom het aan het toestel zou liggen.

Maar dit schijnt redelijk personeel-eigen te zijn. Ik hoorde laatst een verhaal van een gedetacheerde collega dat gemeentewerkers allemaal hun nokia dumbphones met de duimen het scherm kapot drukken omdat ze denken dat ze dan een iphone krijgen "als die dingen opzijn".

[Reactie gewijzigd door mjansen2016 op 3 november 2016 10:07]

Wat ik heb gehoord was dat ze een te oude exchange server hadden draaien die niet goed overweg kon met de nieuwe Windows Phone 7. En dat ze een update nodig hadden. Echter deze oude exchange server werkte verder wel prima met blackberry.
Toendertijd sprak met nog niet eens van Office 365.. laat staan nu.
Het was daarna ook redelijk snel opgelost hoor, echter de toon was eenmaal gezet omdat het net een nieuwe telefoon was WP7... anders + email werkt niet. De eerste indruk is heel belangrijk. Dat is psychologisch. Maar toch geldt het in een wereld waar wij mensen leven.

En nee het was niet van vandalisme, en als je een telefoon stuk hebt krijg je niet zomaar een nieuwe. Dan heb je gewoon pech! Je krijgt om de zoveel jaar nu gewoon een bedrag op basis van functie. Daar heb je het mee te doen. (Telefoon wordt dan ook jou eigendom, dus je mag er ook een beetje bijleggen.) Het is tevens een verkapt salaris dus hebben ze zoiets dat het personeel niet moet zeuren.
Bij blackberry heb je ook nog een BES nodig, en ook voor Symbian hadden we nog ergens een apart iets draaien, dus de compatibiliteit word dan door een tussenplatform afgehandeld.

En je zal toch iemand van een nieuwe telefoon moeten voorzien als het beleid is dat iemand bereikbaar moet zijn en met zo'n ding rond moet lopen.

Als ik mijn telefoon van de zaak als salaris zou moeten zien, kocht ik er gewoon zelf 1.
Je mag gewoon voor een bepaald bedrag declareren op basis van je functie. Je mag zelf geld bij leggen als je wilt. Maar je krijgt gewoon een max vergoeding om de 2 jaar.
Bij Microsoft is het precies alsof ze expres dingen laten falen.

Neem nu gewoon de "Outlook for iOS" app, met heel veel tamtam aangekondigd. Ze namen de app Sunrise over voor 1 miljard dollar -om de kalenderfunctionaliteit mee te integreren in hun eigen app. Vervolgens sluiten ze Sunrise en moet iedereen verplicht overschakelen op "Outlook for iOS". Dat deed ik ook, vol verwachting.

1x keer ik mijn Exchange (Microsoft technologie dus...) server synchroniseer: haperingen, traag, crashes. Uiteindelijk toch maar bij de Mail app van Apple zelf gebleven. Dan vraag ik me af: doen ze dat met opzet? Zo'n instabiele app releasen. Nog een voorbeeldje: in "Outlook for iOS" is het niet mogelijk om in de kalender een terugkeerpatroon in te stellen. Dus een afspraak die elke maand terugkomt, dat gaat niet. Wtf? Hoe zou je dan ooit deze app moeten aanraden aan het management van een bedrijf? Wie heeft bij Microsoft die beslissing ooit gemaakt? En dan maar klagen en zagen dat ze nergens marktaandeel kunnen bekomen.
De meeste organisaties dragen daarom ook vaak apps op die verplicht gebruikt moeten worden. Zo kan ik mijn zakelijke mail op de telefoon (Iphone SE) alleen gebruiken via Good (Enterprise software van BlackBerry)
Het grappige is wie ze in de grote lijnen neemt, de developers en beheerders kiezen het meest voor de lumia, de interne medewerkers(receptie, facilitaire dienst, hr, administratie) voor de samsung, en de iphone is zonder uitzondering het favoriete toestel van sales, marketing en de directie.
Hier moest ik een beetje om gniffelen. Zo stereotypisch, maar zó waar!
Bij mijn vorige werk hadden we geen zakelijke telefoons. Binnen het bedrijf van circa 80 man had het voltallige 5 koppige developer team een Lumia. Buiten de kamer had volgens mij maar 1 man een WP.
MS heeft zich teruggetrokken uit de mobiele markt om zich te herpakken, hebben ze enige tijd geleden gemeld. Het is dus een bewuste keuze dat er geen marktaandeel is op dit moment.

Er wordt rustig doorgewerkt aan het OS tot het klaar is om een nieuwe poging te doen, waarschijnlijk zo rond de Surface Phone. Moet zeggen, ze doen het goed.. het OS krijgt steeds meer vorm en loopt nog amper achter op de rest.
Vergeet een Surface Phone, de telefoonmarkt is verzadigd. Microsoft gaat niet op prijs (Android) of bling (iOS) concurreren. Ik weet niet wat het volgende apparaat is dat Microsoft uitbrengt, ik weet zelfs niet of ze dat zelf al precies weten. Ik weet alleen dat het iets gaat zijn dat heel anders is dan wat er al bestaat, of eigenlijk vooral andersom: Dat ze gewoon niets uitbrengen als ze niets nieuws kunnen bedenken.
Microsoft kan dat omdat het onderhoud van Windows Mobile ze nauwelijks iets kost: Het is gewoon Windows, in tegenstelling tot de andere fabrikanten die een heel apart OS danwel schil moeten onderhouden.
Microsoft concurreert juist heel erg op de prijs. Vergeleken met android is windows mobile een heel licht systeem waar je met mindere hardware betere performance kan halen dan een zelfde telefoon met android.
Dat is zeker waar, maar als je dan kijkt naar opties en mogelijkheden dan zie je ook direct dat de android veel meer potentie heeft. en daarnaast een groter app aanbod.
Android heeft inderdaad meer apps, maar dat is ook niet gek voor een relatief nieuw systeem.

Zelf zie ik Windows 10 for Mobile als een OS die opener, goedkoper is dan iOS en geslotener en stabieler is dan Android
het windows platform heeft echter veel minder opties en functies die het zwaar maken voor een dergelijk toestel. An sich dus ook wel logisch dat ze met minder hardware meer kunnen. Alsof je iOS 5 of 6 op een iPhone 7 zou draaien.
Ik zie niet wat mijn android telefoon wel kan wat mijn windows telefoon niet kan.
Veel minder toestel opties en functies? Vertel eens? Of doel je puur op het gemis aan apps?

Bovenstaand percentage in het nieuwsbericht gaat over het percentage geleverde toestellen in een bepaald kwartaal, niet over het aandeel daadwerkelijke gebruikers, al zal dat laatste nog steeds minimaal zijn als het om Windows Mobiel gaat. Puur zakelijk gezien kan dat percentage best wel wat hoger liggen want ik ken toch wel wat bedrijven waar men enkel met Windows mobiele toestellen te werk gaat. Snapchat, als voorbeeld, wordt niet gemist door de zakelijke gebruiker.
Daar ligt het niet aan, nieuwere apps komen eerst uit op iOS omdat daar mensen het meest bereid zijn om te betalen voor een app, daarna op Android omwille van de grote markt en op W10 in veel gevallen geen officiële app maar iets van een vage developer die ik niet vertrouw met mijn user/login van de officiele app.
Dat is weer het verhaal van:
Er zijn geen apps omdat er geen gebruikers zijn,
Er zijn geen gebruikers omdat er geen apps zijn
Dat is zeker waar, maar als je dan kijkt naar opties en mogelijkheden dan zie je ook direct dat de android veel meer potentie heeft.
En op welke opties en mogelijkheden doel je dan? Want ik kan ze zo niet opnoemen.

Wat het app aanbod betreft is het aanbod voor Android inderdaad groter. Maar de echte en veel gebruikte apps zijn daar eigenlijk ook beperkt. Wel zijn de apps op Android (en overigens ook IOS) meer onderhouden. En dan bedoel ik niet kwalitatief, maar de bekende apps op WP zijn voor het merendeel oude WP8 apps en nog maar weinig UWP.

Ik was overigens zelf behoorlijk Android fan en heb dit op mijn belangrijkste toestel bijna vanaf de start tot half dit jaar intensief gebruikt. Eindelijk met WP10 de stap weg van Android weten te maken. En ik vind het een enorme vooruitgang in gebruiksgemak. IOS kan ik niet echt beoordelen, behalve wat spielerei met iPhones van anderen heb ik er geen ervaring mee (van wat ik er van merkte vond ik het basis bediengemak echter niet prettig).

Voor de markt, niet omdat ik een WP fas ben, maar omdat het gewoon goed is...hoop ik echter dat WP nog een kans krijgt en uit kan groeien tot een derde grote speler. De huidige marktverdeling doet ons de gebruikers uiteindelijk namelijk geen goed. Zowel de mobile OS markt op zich, maar zeker ook de enorme machtspositie de met name Google op dit moment heeft en nog steeds creëert is op de (middel)lange termijn voor de eindgebruiker gewoon slecht.
Het is eerder wachten tot men 1 universeel os heeft voor desktop, tablet en smartphone. Daar zal men niet te lang mee willen wachten gezien het succes van android dat het ook op de desktop probeert maar nog niet succesvol is.

Op kleine atom kastjes uit china zie je nu al windows 10 met licentie waarbij de licentie amper iets kost.

MS haalt steeds meer geld uit diensten en abbo's op office 365 en andere diensten. Volgende stap zal kunnen zijn het os bijna gratis maken voor smartphones of helemaal gratis. Grote kans dat er dan een paar grote fabrikanten opduiken.
voordeel van MS is nog steeds goede updates van het OS, dat doet MS en niet de telefoon fabrikant. Daar kunnen ze het winnen van het brakke android met slechte updates die google voor het gemak overlaat aan de fabrikanten.
Het is eerder wachten tot men 1 universeel os heeft voor desktop, tablet en smartphone. Daar zal men niet te lang mee willen wachten gezien het succes van android dat het ook op de desktop probeert maar nog niet succesvol is.
Daar hoef je niet op te wachten: Windows toont al decennia dat het prima overdraagbaar is op verschillende architecturen. x86, MIPS, PowerPC, Alpha, x64, IA64 en ARM.
Het wachten is op een revolutionair apparaat, het OS heeft Microsoft op de plank liggen.
Het gaat niet om de technische hordes dat je code op meerdere chips draait! Het gaat erom dat de interface op alle platforms goed werkt, zowel qua schermgrootte als interface verschillen als muis vs touch. Dat ook de apps voor het OS hiervoor geschikt zijn.
Dat heeft MSzeker niet al decennia op de plank liggen, ik denk zelfs dat er best een boel mensen van mening zijn dat ze het nu ook nog niet op de plank hebben liggen.
Klopt: App-ontwikkelaars, en Microsoft (vooral vroeger) zelf niet als laatst, laten zich makkelijk tot tunnelvisie verleiden. Overigens is dat op GUI-gebied best makkelijk op te lossen maar vooral in achterliggende code maak je het je dan lastig. Goede code zou doodsimpel overdraagbaar moeten zijn tussen platforms maar de code-kwaliteit valt vaak vies tegen. Zeker van apps met een relatief klein publiek of die voor een heel specifiek bedrijfsproces. Waardoor er relatief weinig geld is voor kwaliteit.
Het is een bewuste keuze dat er geen marktaandeel is? Sorry hoor maar dat geloof je toch zelf niet? MS heeft jarenlang flink geinvesteerd in WP en kwam niet boven die 3-4% wereldwijd, door alle negatieve publiciteit en verminderde interesse met W10, heeft de 'nieuwe' CEO gewoon een financiel bewuste keuze gemaakt.

Ze hebben het jaren echt wel goed gedaan qua OS, app aanbod enz, dit alles met de hoop dat het OS groot genoeg zou worden om 1 van de 3 grote spelers te worden, maar dit is gewoon niet gelukt. En dat is dus echt geen bewuste keuze, de enige keuze is dus om te stoppen met investeren.

Ik kocht mijn eerste WP7 toestel 6 jaar geleden, pakweg een maand na de release, en heb t/m vandaag Windows Phone/10 gebruikt, maar vandaag ga ik dus over, mijn Oneplus X is aan het opladen en zal vandaag in gebruik gaan.
De reden is simpel, MS laat het OS doodgaan, en er is geen reden voor mij om er mee door te gaan. Vind het erg jammer, maar het is klaar.
MS laat het OS doodgaan? Hoe kom je aan die "wijsheid"? Hoewel de focus van MS zelf duidelijk niet meer zit in telefoon hardware, en dit nu laat aan andere bedrijven (HP, Alcatel), gaan ze de software vrolijk verder ontwikkelen.

Hier nog een interessant artikel: http://www.windowscentral...mobile-still-includes-arm
Het klopt wel dat MS W10M momenteel links laat liggen. Zoals ze het zelf zeggen "we massively retrenched", met als doel in alle rust een goede OS op te bouwen. Het is wel degelijk een bewuste keuze dat ze nu niet op de markt aanwezig zijn, of dat nou een financiele of technische reden heeft is een 2e.
Hoe kom ik aan die wijsheid? Misschien omdat ik het OS al sinds pakweg dag 14 in gebruik heb.

Ik weet hoe MS gigantisch investeerde om diensten, apps, games, enz op Windows te krijgen, daarnaast volop advertenties, product placements in films en series en ga zo maar door.
MS doet helemaal niets meer op dit vlak. Daarnaast zit W10 nog steeds vol met bugs. Beter gezegd, de camera app is alleen maar slechter geworden sinds de release van W10.

Ik heb jarenlang WP beter zien worden, zien groeien, betere ondersteuning enz, en het laatste jaar is dit alleen maar achteruit gegaan. Het is maar op 1 vlak beter geworden, en dat is het stukje Continuum. En hoeveel potentie dit ook heeft (vooral bij een x86 telefoon), is dat iets wat mij op dit moment totaal niet boeit. De ondersteuning is zeer beperkt en gewoon niet voor de meeste echt bruikbaar te noemen.

Ik zou zeggen, neem een kritische blik op W10, vergelijk het met WP8 en vraag je af wat in de pijplijn zit waardoor de telefoons ook echt beter worden, zet dit tegenover alle negatieve kanten, zoals bugs, slechte ondersteuning enz.
Ze laten de markt inderdaad gaan voor nu, maar ze blijven gewoon door ontwikkelen aan het OS in afwachting van een goed moment op het weer in te gaan zetten. Zoals ze zelf al hebben aangegeven is zijn ARM en de cellular chipsets te belangrijk voor MS om die ontwikkeling stop te leggen en laat dat nu zo'n beetje 80% zijn van het werk aan Windows 10 Mobile wat soort van uniek is. De rest komt min of meer gratis mee met de ontwikkeling van Windows voor de overige apparaten. (en zelfs de cellular drivers kunnen in laptops worden ingezet).
"door alle negatieve publiciteit en verminderde interesse met W10, heeft de 'nieuwe' CEO gewoon een financiel bewuste keuze gemaakt."

Dat is dus ook precies wat ik probeer te zeggen. WP7/WP8 kregen geen voet aan de grond, met W10M bouwen ze rustig (kost ze niets!) door aan het OS en wachten ze rustig op hen kans.
Geloof je het zelf?
Was WM 8 niet het volgende wereldwonder? nee toch niet dat moest WM10 worden.
Nou, het is gewoon een draak van een OS geworden, ook op de PC.

Ik heb ooit zelf een Lumnia overwogen, maar er waren geen apps voor beschikbaar die ik nodig had. En er waren nog een paar dingen waarom ik toch weer voor Android "moest" kiezen.

Dus als MS geen gebruik kan maken van de Apple of Android appstore gaat het niet lukken.

Voor minimaal 99 % van de gebruikers geldt: Smartphone=Apps en dat er soms dingen via een omweg kunnen zal wel, maar dat weet mijn moeder niet.
Veel Windows Phone gebruikers hier blijkbaar, maar in essentie heb je wel gelijk. Ik heb zelf een jaar een WP toestel gehad en vond het in het begin echt prima, maar na een half jaar begon ik me toch te ergeren aan verschilende zaken die gewoon teveel moeite kosten op WP, en de Apps ondersteuning is daar zeker één van. Ik ben gelukkig weer terug bij Android en zal daar ook bij blijven. Geen WP meer voor mij. Heb m'n moeder een Lumia 550 gegeven vorig jaar, maar daar heeft ze ook best veel gedoe mee.
Was WM 8 niet het volgende wereldwonder? nee toch niet dat moest WM10 worden.
Nou, het is gewoon een draak van een OS geworden, ook op de PC.
Windows 10 een draak op PC? Dat is een puur persoonlijke mening. Ik ervaar het als een fijn, snel en gelikt OS en heb zelden problemen (zowel persoonlijk als zakelijk gebruik). Windows 8 was wat mij betreft een draak (en milennium ook... maar dat is alweer even geleden).
Je hebt gelijk, het is een persoonlijke mening.
Maar wat ik bedoel dat er echt elke week een update is, die moet hij weer installeren wat best lang duurt voordat je kan "beginnen" verder zit het vol met bloatware dat niet is te de-installeren omdat het "onderdeel" is van het OS.

Als je 10 vergelijkt met 7 zit er zoveel meer verplichte en behoorlijk aanwezige "rommel" tussen.
Klopt wel, maar, ik vind het een Windows die in het rijtje XP en 7 past. (Puur persoolijke mening uiteraard :) )
En jij gaat er vanuit dat de concurrentie stil zit. ;) En maar de hoop vooruit schuiven en schuiven. Wat slapjes vind je zelf niet?
Zo werkt het toch echt niet.. Android bestond ook al ruim voordat het een succes werdt. Succes krijg je niet in 1 dag.

Doordat er nu geen toestellen zijn is het negatiev geluid ook grotendeels verdwenen. Geen slechte verkoopcijfers meer (want: geen toestellen), geen negatieve ervaringen etc etc. Op het moment dat ze er klaar voor zijn meldden ze zich vanzelf weer met een vlaggenschip en dan kunnen we er opnieuw naar kijken.
quote]
Zo werkt het toch echt niet.. Android bestond ook al ruim voordat het een succes werdt. Succes krijg je niet in 1 dag.
[/quote]

Mmmm... De eerste iPhone was zeker wel een groot succes op de eerste dag en kon binnen zeer korte tijd een belangrijk marktaandeel verkrijgen. Ik sluit niet uit dat zoiets nogmaals kan.
Ik ook niet, echter was de iPhone wel een flinke evolutie van een pad wat al eerder is ingezet door concullega's van Apple (HTC). Leunend op het succes van de iPod/ITunes en flink profiterend van het feit dat de markt er echt klaar voor was een "zakcomputer" met zich mee te dragen hebben ze snel tractie kunnen krijgen.

Die situatie is er mijns inziens nu niet meer, de markt is verzadigd en een echte evolutie lijkt vooralsnog niet aan de orde. MS schijnt te wedden op hololens achtige platformen als de vervolgstap op onze huidige mobieltjes. Of dat een goede keus is betwijfel ik.. maar goed.

[Reactie gewijzigd door Michaelr1 op 3 november 2016 14:20]

Muha, HTC had destijds nog geen full touch screen apparaat. De eerste net ervoor of tegelijkertijd was LG Prada. Dat was hetzelfde concept als iPhone. Het was namelijk zo dat de capacitieve touch eigenlijk net opkwam. En dat maakte full touch werkbaar. Nou was de software van LG niet echt geweldig, maar de mindset was er al wel in die software dat alles touch was. Alleen Apple heeft gewoon met de juiste timing, de juiste hardware + juiste software ontwikkeling ervoor gezorgd dat het 1 goed product. De samenwerking tussen topnotch hardware en software wat precies daarvoor bedoelt was, was gewoon ongekend. Dat had zelfs HTC niet in die tijd hoor.
Alleen LG kwam er mee in de buurt.
Out-of-scope voor de discussie..
"Doordat er nu geen toestellen zijn is het negatieve geluid ook grotendeels verdwenen. Geen slechte verkoopcijfers meer (want: geen toestellen), geen negatieve ervaringen etc etc."

Ok, begrepen: het marktaandeel terug naar 0 brengen is de kern van de strategie om het marktaandeel weer op peil te krijgen. _/-\o_
Dan trek je het een beetje uit z'n verband..

Ze hebben zich nou eenmaal bewust teruggetrokken, dat is hen strategie op dit moment. Terugtrekken, werken aan het OS en als de tijd rijp is de markt opnieuw betreden met een flagship phone.

Marktaandeel 0 is daar gevolg van. De negatieve publiciteit (na de Lumia 950) heeft ze doen beseffen dat ze momenteel hen reputatie teveel schaden en beter niet op de markt aanwezig kunnen zijn.

Ik sta niet onvoorwaardelijk achter het OS. Ik vind het persoonlijk een fijn OS, ik merk persoon weinig van de app gap omdat ik die apps toch niet gebruik al zouden ze er zijn en ik kan een flagship phone (950XL) kopen voor de helft van het geld van de Android tegenhanger. Dat maakt het voor mij een goede keus.
Lumia's zijn inderdaad echt voor het bedrijfsleven.
Vooral de e-mail app en de agenda app doen het heel goed op de Lumia's.

Voor de consument moet je echt naar de Androids of de iOS's puur voor de apps en alles.
Bij Android zal het wel door de vele budgettelefoons zo hoog zijn.
Sorry hoor maar ik vond de agenda app van WP toch wel heel dramatisch slecht. Ik ben blij dat ik nu iets heb wat werkt en ik vertel je: het is geen Windows Phone. Vrijwel iedere Windows phone gebruiker hier doet overdreven positief over het OS maar na 2 jaar een Lumia 930 te hebben gebruikt kan ik zeggen dat hier niet van waar is.
Nja wij zijn overgestapt van Apple iPhones naar Microsoft Lumia's.
De integratie tussen de e-mail/agenda is voor vele prima tot goed. Alleen heel veel mensen hebben problemen met de indeling en de aanbod aan apps...
Nou, na 4 jaar en drie revisies van windows phone op meerdere toestellen in alle segmenten kan ik zeggen dat ik 0% issues met de agenda heb.

Hierbij moet ik wel vermelden dat ik er twee Microsoft accounts op heb staan en de exchange van mijn werk, en dus geen gmail oid. Ook met IBM notes had ik geen issues.
Dus omdat jij het niet eens bent met de mensen die het wel een goed platform vinden is jouw mening wel correct en hun mening foutief. Er bestaat geen "one size fits all" oplossing, we hebben allen andere wensen en verwachtingen. En ja, voor mij is Windows 10 Mobile in de kern een veel beter OS dan Android. Is het dat daarom voor iedereen? Neen zeker niet. Maar het tekort aan apps (wat vaak als grootste minpunt wordt gezien) is geen reden om te zeggen dat het een slecht OS, alleen dat het voor een hoop mensen daardoor minder bruikbaar zal zijn.
En de laatste keer dat jij de kalender op een Windows-toestel hebt gebruikt was wanneer?

Windows 10 Mobile is gewoon een uitstekend OS dat doet wat het moet doen. Hoezo is het overdreven positief?
Het OS qua opzet is prima, maar over bijvoorbeeld de mailclient is de redactie van Tweakers ook niet echt te spreken.
Daar staat tegenover dat de software verre van af is. Er zitten behoorlijk wat kleine en grote bugs in de softwareversie waarmee we hebben getest. Om er een paar te noemen: soms startte de camera niet vanaf het lockscreen, een dag lang werkte Windows Hello simpelweg niet, de browser laat af en toe na het laden van een internetpagina een blanco scherm zien, de browser crasht soms zonder aanwijsbare reden, de mailclient weigert soms mail op te halen en diezelfde mailclient klaagt af en toe zonder aanwijsbare reden over 'verouderde instellingen', terwijl de mail blijft binnenlopen. Verder herstart het toestel zichzelf zo nu en dan om onbekende reden. Dit zijn stuk voor stuk bugs die nadelig zijn voor de gebruikservaring. Gelukkig lijkt geen van deze bugs in de hardware te zitten en moeten ze dus met een update van apps in de Store of eventueel met nieuwe firmware op te lossen zijn.

Als die bugs wegblijven, is het een toestel met een prima gebruikservaring, dat in snelheid meekan met duurdere toestellen op andere platforms. Het blijft behelpen met apps van derden. Waar Microsoft laat zien dat apps snel en vloeiend kunnen werken, zien we nog geregeld apps van derden die trager zijn. Dat is jammer, maar veelal hebben die apps al lange tijd geen grote updates gehad, wat een deel van het probleem verklaart.
Met dit in het achterhoofd kan ik me dus enigszins voorstellen dat de kalender app ook van zulke kleine quirks kan hebben. Misschien heeft de anniversary update hier wel wat goeds voor gedaan. Misschien tijd voor tweakers om de review te updaten met een beschouwing van de nieuwste versie.
Dat komt dan als ik het goed zie ook uit de review van een brand-spanking new OS. Over Android was men ten tijdde van versie 1.6 ook niet heel erg positief.

Ik heb in de preview gezeten en ben sinds release over gestapt op de "release ring", dus geen previews meer. Sinds toen is het met stappen vooruit gegaan en met name sinds de Anniversary update werkt het gewoon naar behoren. Geen gekke crashes, reboots, batterijduur is prima etc.

Er is natuurlijk altijd wel wat te klagen, ik heb ook tijden Android gehad waar ik in de basis prima tevreden mee was, maar ook meer dan zat issues ervaren.
Blijkbaar niet anders zouden mensen het wel kopen
Laatste keer dat ik het gebruikte was 2 weken geleden...
Emails en Agenda doen het ook prima op Androids en iOS. Ik heb nog niemand horen klagen. Dus zo'n geweldig selling point sta jij niet te prediken.

Het is zelfs zo dat vele applicaties van Microsoft beter werken op Android en iOS dan op W10M. Get your facts right mister.
Bekende issues tussen iPhone en MS Exchange, welke in mindere maten ook voor Android opgaan, maar bij Windows Phone niet voorkomen.

1. Run the same version of Outlook on all of your computers, at work and at home. Mailbox owners and any delegates should be using the same version of Outlook with the latest service pack and updates on all computers that are used for calendaring. If you are in a mixed environment of Windows, Mac or mobile devices, each platform should use the same version and each device should have the latest service pack and updates.
2.Only one person should process meeting requests. Other people, computers or devices that recieve the meeting request should ignore them, i.e. leave them be, do not delete them do not process them. Have no more than two delegates.
3.Manage your calendar exclusively from Outlook or OWA. Don't accept, decline, modify or invite others to appointments from your mobile device. You can, however, create new appointments on your mobile device, (e.g., add one while checking out at a doctor's office).
4.Make sure your mobile device has the latest OS/iOS version. Often new devices do not, so be sure to check for updates, and do so BEFORE adding your Hawkmail account to the device.
5.To change an entire series of meetings, cancel the original meeting and create a new one. To change one instance, cancel just that meeting and create a new one to replace it. Always put an end date on a recurring meeting.
6.A "corrupt" meeting will remain that way until you delete it. If it is a recurring appointment, delete all occurences and reschedule it.
7.When scheduling a recurring meeting, Microsoft recommends setting the end date no more than 6 months. If you need to schedule a meeting for a longer period, start a new recurring meeting.

Vanwege de BYOD die bij mijn opdrachtgever wordt gehandteerd zien wij dit ook daadwerkelijk naar voren komen. Bovenstaande punten worden tenminste door Microsoft en Apple erkent.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 3 november 2016 13:25]

Al die punten heb ik niet met:
- Hotmail exchange activeSync icm IMAP
- iCloud family sharing
- Google calendar

Meetings aanmaken kan vanaf ieder apparaat. Aanpassen kan van ieder apparaat. reschedulen van een serie afspraken kan met 1 druk op de knop.
3.Manage your calendar exclusively from Outlook or OWA. Don't accept, decline, modify or invite others to appointments from your mobile device.
Whut? Daar heb ik m'n telefoon juist voor. Om direct door te kunnen geven dat die afspraak niet kan --> decline. Of toch nog iemand toevoegen die we vergeten zijn.
Het aandeel wereldwijd van de nieuwe verkopen is inderdaad zo laag maar het aantal aanwezigen Windows Phone/Mobile apparaten hier in Nederland ligt waarschijnlijk nog wel een paar procent hoger gezien begin vorig jaar het aandeel van Windows Phone/Mobile in Europa rond de 10% lag.
Zover ik weet waren er maar 2 landen in Europa die zeer tijdelijk op 10% zaten, Italie en nog een welke ik niet meer weet. Gemiddeld, zowel Europees als wereldwijd, is men nooit boven de 3% gekomen.
Wereldwijd heeft het inderdaad rond de 3% gezeten maar in diverse landen heeft Windows Phone het destijds nog best goed gedaan. Zelfs Amerika zat boven de 3% en als ik zo de cijfers zie van 5 grote Europese landen die gemiddeld boven de 10% aandeel zaten denk ik zeker dat Europa een groter aandeel had dan 3%.

bron: https://mspoweruser.com/k...-as-sales-collapse-there/
Het komt misschien niet duidelijk genoeg voor iedereen over in het artikel, maar het betreft de verkoopcijfers van Q3 2016. Gezien het aanbod nieuwe Windows 10 Mobile toestellen is het niet zo vreemd natuurlijk.
Het laatste toestel wat MS heeft uitgebracht in de Lumia lijn komt uit mid 2015. De enige fabrikant die dat met zulke marges kan doen is Apple op de Macbook pro retina (527 dagen), normale 13" macbook pro (1606 dagen), Mac pro (1050 dagen) en mac mini (749 dagen). Zelfs bij de iPhone hebben ze een jaarlijks release schema en betaal je weliswaar de hoofdprijs, hier krijg je wel een van de beste SOC's voor terug i.c.m. de snelste opslag en een dondersgoede camera.

De Lumia 950 XL was in 2015 al niet heel erg goed, maar kostte wel bijna ¤600. Hier een paar excerpts uit de review van tweakers:
Ze hebben geen vingerafdrukscanner, maar wel een toffe en goed werkende ir-scanner. Het werkt net niet even goed als een vingerafdrukscanner, maar komt in de buurt.
De Lumia 950's zijn verre van perfect. Het grootste issue is de accuduur. In sommige gevallen is het einde van de dag niet of nauwelijks haalbaar. Dankzij de usb-c-poort en de ondersteuning voor snelladen is het wel mogelijk om binnen korte tijd veel stroom in de bijna lege accu te pompen en dat verlicht het leed iets. Een ander punt is dat Windows 10 Mobile nog niet helemaal af lijkt en de nodige grote en irritante bugs bevat, waardoor bijvoorbeeld de ir-scanner, camera of mailclient niet altijd goed functioneren.
Windows 10 Mobile loopt tegen hetzelfde probleem aan als vorige versies van Windows Phone, namelijk dat een groot deel van de mogelijke klanten de toestellen laat liggen vanwege de 'app gap' en onbekendheid met het platform. De 950 en 950 XL zullen net als vorige Lumia's geen verkooprecords breken, maar wie een tevreden Windows Phone-gebruiker is, heeft twee prima high-end toestellen om uit te kiezen.
Dat zijn nou niet echt dingen om over naar huis te schrijven. Vooral accuduur valt mij erg tegen. De Lumia's hebben een OLED paneel en aangezien de interface veelal uit zwarte achtergronden bestaat met wat kleine felle accenten als icoontjes vind ik het heel raar dat je de dag er niet mee door zou komen.

Daarnaas is MS de 950 maar gewoon gratis gaan weggeven. Verkoopcijfers vallen nogal tegen...
nieuws: Microsoft geeft in VS en Canada gratis Lumia 950 weg bij aanschaf Lum...

Erg jammer, want het toestel ziet er zelf gewoon goed uit en qua soepelheid en stabiliteit is het erg lekker werken op deze hardware. Alleen jammer dat alle Apps zou jammerlijk uitgevoerd zijn op WM10 terwijl MS het equivalent op iOS en android wel goed weet te laten lopen.
[...] Dat zijn nou niet echt dingen om over naar huis te schrijven. Vooral accuduur valt mij erg tegen. De Lumia's hebben een OLED paneel en aangezien de interface veelal uit zwarte achtergronden bestaat met wat kleine felle accenten als icoontjes vind ik het heel raar dat je de dag er niet mee door zou komen.[...]
Dat is dan ook gewoon niet waar ^^ Ik kan makkelijk twee volle dagen met mijn toestel en het is niet alsof ik dat ding niet gebruik (in tegendeel zelfs).
Nouja dat was dus na release kennelijk wel waar. Het zal met de anniversary update allicht beter zijn geworden. Daarom gaf ik ook aan dat het misschien tijd was om de review te herzien. De interface van de lumia toestellen was altijd erg goed voor het stroomverbruik van Oled en de contrast karakteristieken van het scherm.
Als ik om me heen kijk, kan ik me deze cijfers wel voorstellen. Ook al is kleine aandeel Windows zo bijzonder.

Was het juist niet door Gartner een aantal jaren geleden 'voorspeld' dat Widows bij de top 2 zou horen?
Nee er was voorspeld dat Microsoft de gehele mobiele markt zou overnemen. Ze zouden Google en Apple wel even laten zien hoe het moest.
das wellicht wel gelukt, maar als de markt dat niet accepteert is het snel gedaan...
Nee Microsoft dacht dat Developers Windows wel zouden accepteren zonder extra hulp vanuit MS zelf. Kijk maar eens naar Windows RT. Windows voor ARM. NIEMAND wilde er software voor schrijven. Apple lanceert een iPad pro en er komt zoveel software voor vrij wat je als Pro zou kunnen gebruiken.

En dit is waar Apple en MS verschilt. MS dacht dat ze het wel even zouden doen terwijl Apple wel volop meewerkt aan hun Ecosysteem.
Ipad pro valt niet te vergelijken met windows rt systemen.
Ipad pro draaid gewoon ios
Windows RT draait Windows for ARM. iOS draait ook op ARM. Komt dus op hetzelfde neer.
Neen, dat komt niet op hetzelfde neer. de iPad Pro is een iPad zoals alle andere met nieuwe invoermethoden. Je kan bestaande apps gewoon aanpassen en nieuwe apps basseren op je bestaande code. Windows RT was een nieuw platform in een nieuwe wereld. Er was nog geen sprake van bijvoorbeeld UWP en er was geen bestaand platform waar men apps kon uithalen om over te zetten op RT. Dat heeft zeker zijn weerslag.
Nee Ik vergeleek het omdat Apple ook met de iPad Pro heeft bewezen dat zij developers kunnen sturen naar apparaten. Toen de iPad Pro uitkwam kwam ook AutoCad uit, verschillende IDE's en noem maar op.

Microsoft lanceerde Windows RT en kon developers er niet toe sturen om software te schrijven voor RT. En dat is met Windows Mobile hetzelfde verhaal.
Omdat je voor de iPad Pro niet een compleet nieuwe app hoeft te bouwen. Voor Windows RT wel. Dat maakt nogal veel uit voor ontwikkelaars. Om diezelfde reden wil het Apple ook niet echt lukken om software voor MacOS te krijgen, waar MS dat weer wel lukt voor Windows, maar ook niet UWP want ook daar moeten ontwikkelaars veel tijd in steken.
Voor Macos zijn vrijwel alle grote software pakketten te krijgen. Alleen geen games. En autocad enzo waren voor iOS ook niet te krijgen voor de iPad pro werd aangekondigd.

[Reactie gewijzigd door SnowFalls op 4 november 2016 20:21]

Windows Phone toestellen zijn dus niets meer dan een druppel op een gloeiende plaat...

Niet goed door voor concurrentie, wel een natuurlijk selectie proces
Dit geeft misschien een iets vertekend beeld, dit zijn verkoop cijfers niet gebruikers cijfers. Maar de kans is groot dat de gebruikers cijfers er over 2 jaar ook zo uitzien.
Op mijn werk hebben ze ook nog Nokia/MS toestellen nadat ze met BB klaar waren, ze gaan nu weer switchen (ik geloof naar Apple) en dan nog volhouden dat BB en MS goed zijn voor gebruik in het bedrijfsleven. (2x switchen in 3 jaar :) )
Ik heb tot nu toe altijd Nokia's en daarna MS toestellen gehad. Maar sinds de laatste ontslagen bij MS op de telefoondivisie, heb ik de indruk dat MS zelf niet meer gelooft in Windows 10 Mobile als een platform voor de mainstream. Waarschijnlijk gaan ze alleen focussen op de zakelijke gebruikers, waar de appgap niet zo'n probleem is, maar eerder een voordeel. Een surface phone met x86 processor zie ik ook niet meer gebeuren nu Intel het heeft opgegeven om zuinige x86 processor te maken.
Toekomst van de mobiele markt ziet er somber uit met slechts twee partijen die de dienst uit maken. Pas als er een standaard komt waarmee je als ontwikkelaar alle soorten apps (dus ook de meest complexe games) kunt maken dat meteen geschikt is voor alle mobiele platformen die dat ondersteunen. Eerder zie ik hier de komende jaren geen verandering in komen, hoe goed de Windows 10 Mobile platform ook is.
Nou, ik denk dat het in Europa op zich nog wel mee zal vallen met Windows Phone. Maar de wereld is groter dan Europa. Amerika zal het misschien ook wel aardig doen hoewel Apple daar óók enorm populair is (want: Amerikaans merk, itt. bijv. Samsung, Huawei en Xiaomi bijvoorbeeld). Google maakt dan wel Android maar iedereen en z'n moeder fabriceert Android-telefoons. Amerikanen zijn nogal chauvinistisch wat dat betreft en kopen graag Amerikaanse spullen (terecht ook, overigens).

Kijk naar Azië, een gigántisch deel van de wereld. Die kopen juist meer Samsung, Huawei, Xiaomi, Sony, en alle lokale merken die er zijn. En dat zijn vooral Android toestellen en in Afrika kopen ze vooral featurephones tegenwoordig.
Ben zelf overgestapt van een Lumia naar een Android. En als ik de commentaren lees op winbeta of windowscentral (zeker tijdens de aankondiging van de Lumia 950) zijn er veeeel mensen overgestapt op android.

Het zou mij dus niks verbazen. Erg jammer trouwens want mijn Lumia (was een 925) werkte heerlijk, zelfs toen ik de Win10 beta erop installeerde.

De belofte dat de Lumia 920 en alles erboven W10m zouden krijgen kwamen ze niet na...
Ik zie ze wel op de verjaardag van mijn tante. Daar komen dan ook relatief veel bejaarden.
Gezien het marktaandeel kan dat niet eens. Ook die bejaarden hebben statistisch bekeken een Android phone. Google is ook wel zo makkelijk uit te spreken met een los kunstgebit :D
Als ik de grafiek van de vorige publicatie bekijk en de resultaten van nu dan zie ik ook een langzame maar wel gestage daling bij Apple IOS. Ben benieuwd of de Iphone een stijging gaan veroorzaken. Vermoedelijk kijkend naar de grafiek van het vorige bericht komt er wel een stijging maar of deze voldoende is...
Kan het gewoon niet zijn dat de markt overspoelt is met Android toestellen. En dan vooral low budget toestellen. En dat er nog steeds een groot groep mensen in lageloonlanden geen smartphone hebben, en dus automatisch uitkomen bij een low cost Android als ze een nieuwe telefoon kopen.
Dit geeft een vertekend beeld, en het idee dat Apple het minder goed doet.
Indien je naast marktaandeel, omzet zou vergelijken, dan krijg je weer een heel ander beeld, en kan je bijna de percentages omwisselen.
Dit geeft een vertekend beeld, en het idee dat Apple het minder goed doet.
Indien je naast marktaandeel, omzet zou vergelijken, dan krijg je weer een heel ander beeld, en kan je bijna de percentages omwisselen.
Hoezo geeft het een vertekend beeld. Al zijn alle Android toestellen 100 euro, als 90% van de verkochte toestellen een Android is dan is het 90% van alle toestellen toch? Waarde heeft hier niks mee te maken. En wat is het nut van de omzet vergelijken? Dit heeft toch echt 0,0 met marktaandeel te maken?
Wat ik uit je comment op maak is dat je denkt dat Apple met haar iOS besturingssysteem meer geld verdient dan alle andere bedrijven bij elkaar die Android gebruiken in hun producten? Lijkt me sterk, dan zou er iets goed mis zijn met de marketingstrategie van deze bedrijven.
Iedereen en z'n moeder maakt Android telefoons waardoor het marktaandeel Android natuurlijk flink stijgt. Je kan fan zijn van Sony, Huawei of Samsung - maar alle 3 de fabrikanten gebruiken Android dus telt dat voor één OS.

Apple maakt z'n eigen telefoons en nergens anders kun je iOS krijgen, dus in verhouding zal marktaandeel iOS veel lager liggen terwijl ze misschien véél meer toestellen verkopen dan Sony, Huawei en Xiaomi bij elkaar.

Ben benieuwd naar de meest actuele afgesplitste cijfers (hoeveel marktaandeel voor Samsung en de andere grote fabrikanten) tov. Apple
Het gaat hier om marktaandelen van de operating systems. daar zijn fabrikanten nie tinteressant voor. Ios daalt gestaag verder en Android groeit gestaag door.
De concurrentie neemt verder af.. helaas.
De concurrentie neemt af inderdaad, maar de vraag is ook of je zoveel fragmentatie van je markt moet willen.

Tuurlijk, concurrentie is leuk, maar als developer ga je toch niet voor 36 verschillende OS'en dezelfde apps uitbrengen? Je kiest een platform dat breed gedragen wordt en zo zie je dat ook Windows Mobile massaal de rug toegekeerd wordt. Natuurlijk is dat een vicieuze cirkel, maar als je als developer 99,7% van je inkomsten uit Android en iOS haalt ga je niet heel veel energie steken in die 0,3%, hoe vicieus die cirkel ook moge wezen.
Als je als developer voor Windows 10 wilt ontwikkelen dan doe je dat in UWP. Daarmee breek je een markt open van ruim meer dan een Miljard apapraten zowel desktop, laptop, mobiel, tablet etc.. Lijkt me dus toch echt wel de moeite waard.
Alleen is MS met zijn gehele strategie uitermate vreemd bezig.
Ja, alleen, er is geen hond die dat doet. Er zal dus toch wel iets mis mee zijn.

MS en strategie gaat niet samen in één zin inderdaad.. tenzij je 'gebrek' en 'faal' in diezelfde zin zet.
Er is momenteel een reeks aan UWP apps beschikbaar en dat neemt toe. Iedereen die voor het Windows ecosysteem aan het ontwikkelen is ( en dat is nog steeds gigantisch groot, met een multi miljarden omzet) stapt over op UWP. Je zou wel gek zijn als je dat niet deed.
Whatsapp bijv is ook gewoon in UWP uitgekomen (beta) voor WM10.
Ja, het loopt alleen nog een versie of 25 achter op de iOS en Android-versies..
Nu verdwijnt de discussie weer in trolopmerkingen. Dan haak ik af.
Truth hurts ;)

Al die apps lopen mijlen achter op de Android en iOS versies, zelfs Skype draait beter op Apple dan op Windows Mobile.

EDIT: Zojuist op Twitter bijvoorbeeld:

https://twitter.com/msftnews/status/794257593904594945
Facebook Messenger ondersteunt nu al voicechat op Windows Mobile! Wauw!

Ik bedoel maar.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 3 november 2016 22:47]

Da's inderdaad het geval. Zie bijv dit artikel van The Wallstreet Journal uit 2015: "Apple’s Share of Smartphone Industry’s Profits Soars to 92%"

[Reactie gewijzigd door ymmv op 3 november 2016 09:07]

Broken link: http://www.wsj.com/articl...ts-soars-to-92-1436727458

En heb hem ook even gestolen in mijn reactie ;)
link bestaat niet meer
Dat had ik dus niet verwacht, ik ga het volledige artikel zoeken want hier wil ik me in verdiepen.
Met uitzondering van Samsung maakt bijna geen enkele android OEM geld met smartphones.
Apple heeft geen concurrentie want zij zijn de enigen die iPhones maken. Android makers moeten elkaar beconcurreren en doen dat vaak op het vlak van prijs. Dus vandaar dat de winsten van Apple een pak hoger kunnen liggen.
Omzet != winst..

Apple draait inderdaad gigantische omzetten, daar valt niet om heen te draaien.. Maar het verschil met een Android fabrikant die 10x een toestel van 100,- verkoopt of Apple die 1x een toestel van 1000,- verkoopt, is dt apple dan 600,- verdiend heeft, en de Android fabrikant wellicht 50,-.

Apple weet vooral gigantisch winst op apparaten te maken. Omzet zal niet veel schelen gezien de kwantiteit

offtopic:
Would you still buy a rolex if it was $ 50,-?

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 3 november 2016 09:22]

Dat is niet helemaal eerlijk. Wat veel mensen zich niet realiseren is dat een iPhone een OS draait dat niet gratis en voor niets door Google ontwikkeld word. Apple bouwt wel het OS van de grond af op en daar zitten extra veel development kosten achter. Daarnaast krijgt een android telefoon echt geen 4-6 jaar updates! Dat word echt niet kosteloos geprogrammeerd bij Apple.
Dat zal wel, maar de cijfers liegen niet..

Zoals @ymmv ook al aangaf in zijn reactie.

http://www.wsj.com/articl...ts-soars-to-92-1436727458

En je beaamt het zelf trouwens al, ze zijn ondanks dat, nog steeds verdomd goed in winst maken.. Terwijl de andere fabrikanten minder druk hebben gezien Google 99% van de software voor ze ontwikkeld

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 3 november 2016 09:16]

Er was een tijd geweest dat Windows Phone heer en meester was op Low Budget. Dat was in de 10% marktaandeel in EU tijdperk. Alleen er is een idioot in Microsoft geweest die die strategie heeft afgeblazen en met High End wou pronken. Wat denk je zelf, een beetje rationeel denkend persoon kan dan bedenken dat dat niet gaat werken. Vanwege de Apps die het hoge segment zeer waardeert.

Microsoft had de Low Budget strategie aan moeten houden en dan langzaam doorgroeien naar het Mid segment en wanneer de applicaties een beetje goed op pijl zijn. (Dus niet 3th party gare applicaties die gebruik maken van een api die om de haverklap eruit ligt)

DAN, had Microsoft de stap naar het High End segment moeten maken. Maar goed, ze graven daar bij Microsoft graag hun eigen graf.
Het werkte niet, ze moesten er geld op toe leggen zoals elke smartphone producent moet doen op low budget toestellen. Alleen Google verdiend aan die low budget shit via persoonsgegevens.
Ik denk dat het ook komt doordat de meeste mensen hun iphone lang blijven gebruiken. Ik zie nog veel iphone 4, 5 en 6 gebruikers terwijl ik bij android gebruikers vaker nieuwe toestellen zie.

Als ik kijk naar bezoekers van mijn websites dan zie ik dat 50% iphone gebruikers is en 50% android waarvan 70% of meer samsung telefoons).
iPhone's gaan misschien langer mee, maar vergeet ook niet dat je met iPhone's een bepaalde doelgroep aanspreekt. Android's zijn er in 'alle vormen en maten' (qua prijs en doelgroep). Ik zou het dan gek vinden wanneer ze niet de overmacht zouden hebben.

Niet iedereen kan een iPhone van 800 euro betalen. Maar er kunnen wel héél veel mensen een goedkopere Android van 100 euro aanschaffen.
Of een 2de hands iPhone aan 200 euro.
Juist, en punt is dat de meesten niet een 2e hands toestel willen met geen/korte garanties.
En daarom is er een bloeiende iPhone markt op marktplaats....
Dat kan al een heel stuk goedkoper met garantie. Zie bijv: http://www.2dehands-iphone-kopen.nl/
Heeft de levensduur van een apparaat dan invloed op het marktaandeel? Als het om het aantal verkopen gaat dan heb je gelijk, maar volgens mij heeft Cave_Boy het over de daling in het marktaandeel van iOS.
Volgens mij gaat het in dit nieuwsbericht om de nieuwe toestellen. Dan heeft de levensduur wel degelijk invloed.

Maar ik zie dit ook terug in mijn omgeving. Ikzelf heb een iPhone 6, en geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om de 7 te kopen. Niet omdat ik de 7 geen mooi toestel vind, maar de 6 is gewoonweg nog zo snel. Ik heb geen upgrade nodig.
Ook mijn moeder, met de iPhone 5, gaat nu pas weer een upgrade aan. Die telefoon is dus 4 jaar meegegaan voordat die vervangen werd. En ook die telefoon wordt gewoon gerecyclet binnen de familie.

De meeste android toestellen kunnen wellicht net zo lang mee, maar gemiddeld zie ik ze toch sneller vervangen worden. Kijk je bijvoorbeeld naar de stats van statcounter (zij tellen pageviews) dan is iOS daar in ieder geval vrij stabiel sinds ca. anderhalf jaar:
http://gs.statcounter.com...-ww-monthly-201409-201610
Ik interpreteer marktaandeel als aantal toestellen dat nu gebruikt wordt, misschien dat iemand hier nog iets meer duidelijkheid over kan geven?
De link in het grafiekje verwijst naar iets meer info over de grafiek. Daar hebben ze het specifiek over shipments. Schijnbaar geeft de grafiek alleen info over het besturingssysteem van nieuw geleverde smartphones. Dit zegt m.i. weinig over de werkelijke verdeling onder gebruikers. Een Iphone gaat, zoals eerder gezegd langer mee dan een budget android. Ook worden Iphones veelvuldig 2e hands verkocht welke dus ook buiten de grafiek vallen.
Het analistenbureau heeft ook cijfers gepubliceerd over aantallen geleverde smartphones. Volgens het bureau zijn er 375,4 miljoen toestellen geleverd in het afgelopen kwartaal, 6 procent meer dan vorig jaar. Het gaat om 328,6 miljoen smartphones met Android, 45,5 miljoen iOS-toestellen en 1,3 miljoen telefoons in de categorie 'overig'. Vorig jaar werden er nog 8,2 miljoen smartphones met een 'ander' besturingssysteem geleverd.
328,6/375,4 geeft inderdaad precies de 87,5% die in het artikel wordt genoemt. Het lijkt er dus op dat ze inderdaad uitgaan van het aantal geleverde toestellen, niet het aantal toestellen in gebruik.
Apple bedient dan ook niet de gehele markt maar enkel de high end markt. Kan goed zijn dat daar geen daling inzit.
Apple heeft natuurlijk ook omzet op de midstream markt. Speciaal daarvoor zij toestellen in de markt gezet. Niet echt succesvol maar wel degelijk bedoeld voor dat marktsegment.
Zijnde? De iPhone SE reken ik nog steeds wel tot high-end smartphone. De iPhone 5C destijds was wat anders gericht, daarmee hebben ze geprobeerd een andere markt aan te spreken, wat volgens mij niet goed gelukt is. De iPhone SE richt zich op dezelfde markt als de grotere broers en verkoopt volgens mij wel aardig. Ik zie in ieder geval veel mensen met een SE lopen. Zeker in de zakelijke markt wordt deze volgens mij ook veel verkocht.
De SE is voor net boven de 400 euro toch een een midend toestel.
De 5S nog steeds nieuw leverbaar voor net boven de 300 euro. Kortom, duidleijk midend.
pricewatch: Apple iPhone 5s 16GB Grijs
pricewatch: Apple iPhone SE 16GB Grijs
Ik had het dan ook over de iPhone 5C, niet de 5S. Deze toestellen zijn toch anders op de markt gezet. De 5S is het oude high-end toestel, waarvan de SE als opvolger gezien kan worden. De 5C is echter al gelanceerd als mid-end toestel. Dat maakt het verschil naar mijn mening. Specwise was de SE met zijn lancering ook zeker een high end toestel, gezien hij dezelfde internals had als de 6S.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 3 november 2016 15:03]

Gezien de specs was dan alleen de prijs high end bij introductie.
Nu zijn beide midfield spelers vwb specs en prijs.
De 5c is een kostbare mislukking geworden waar Apple liever niet aan terugdenkt. Ze hebben er miljoenen uit de shop-storage teurg moeten halen.
Met zijn goedkope plastic uiterlijk en hoge midend prijs een mislukking.
Het is een misvatting dat de 5c een mislukking was en het lijkt uiterst onwaarschijnlijk "dat ze er uit shop-storage hebben moeten halen" - daar heb je volgens mij geen bron voor.
Er zijn er naar verluid ongeveer 25 miljoen van verkocht. Kan jij één ander model telefoon noemen waarvan zoveel exemplaren verkocht zijn?
Laat ik het vragend doen:
Er zijn er 25 miljoen van gefabriceerd. Hoe vaak kom jij ze tegen?
Jij bent duidelijk iemand die in ruime Apple kringt beweegt.. Vertel!

Maar geloof mij niet, kijk bij je eigen vriendenclub.
http://www.cultofmac.com/267001/iphone-5c-flopped/
Zelfs Cook gaf de mislukking toe maar zag de ontbrekende vingerscanner als oorzaak ;)

En dat was mijn laatste reactie. Ik geloof niet dat er verder iets toe te voegen valt.
Er zijn er ongeveer 25 miljoen van verkocht. http://www.forbes.com/sit...he-iwatch/2/#582cc8992f92 Apple is ook niet het bedrijf dat ook maar één geproduceerd apparaat onverkocht zou laten. En ik kom de iPhone 5c inderdaad nog regelmatig tegen. Mijn vrouw heeft er ook één. Goede koop overigens, werkt nog steeds perfect met iOS10.

Je hebt inderdaad niets toe te voegen, want je roept maar wat.
300 euro zal nog altijd in het 20% topsegment van de markt zitten. In termen van wereldwijd marktaandeel zit je daarmee nog steeds in het topsegment.
Dat is echter niet wat men normaal gesproken onder high end verstaat. ( en zeker niet wat Apple onder high end verstaat!)
Hier een aanwijzing: http://www.xda-developers...ategories-price-or-specs/

[Reactie gewijzigd door SED op 3 november 2016 18:38]

Er is natuurlijk geen vaste definitie, maar als je het hebt over wereldwijd marktaandeel en de duurste 20%, dan valt 400 euro zeker nog in die categorie.

Een iPhone 5s is een ex-high-end telefoon, die inmiddels niet meer geproduceerd of verkocht wordt door Apple, bij mijn weten (toch niet meer in Europa).

Een iPhone SE is zeker wel nog high-end in termen van prijs, want ken jij iets dat 4" is en duurder?
Ik heb al voorspeld dat als ze onder de 10% marktaandeel komen dat veel app ontwikkelaars niet meer voor iOS gaan ontwikkelen. Dan gaat het heel snel bergafwaarts met Apple.

We zullen zien of ik gelijk krijg...

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 3 november 2016 08:32]

Marktaandeel != markt. Je moet de markt voor apps afsteken tegen de dollars die er in omgaan. iOS App Store is nog gigantisch en volgens Apple nog steeds de grootste markt voor ontwikkelaars. Al die $120 dollar Androids leveren verder geen dollar meer op, dus zijn totaal niet interessant voor ontwikkelaars.
De Apple gebruikers geven inderdaad meer geld uit aan apps, maar veel apps zijn ook gratis. En vooral die laatste groep zal geen apps meer ontwikkelen voor iOS.
Ook achter gratis apps zit vaak een verdienmodel dat op zoek gaat naar gebruikers die geld (willen) uitgeven.
Dat zijn meestal advertenties en laat nou net Android 9 x zoveel gebruikers hebben dan iOS.
Ook advertenties zijn op zoek naar een bepaald publiek...
Apple heeft 75% van de smartphone winsten. Ik denk dat ontwikkelaars nog heel lang iOS als belangrijkste mobiele OS gaan zien.
Dat komt vanwege de belachelijke prijzen. Je ziet dat maar 10% van de gebruikers bereid is dat soort prijzen te betalen. En dat aantal zal afnemen naarmate Android volwassener wordt. Tevens is bij Android de concurrentie en dus de innovatie veel groter.
Dat komt vanwege de belachelijke prijzen.
Je weet toch dat high end Android modellen zeker zo duur zijn als Apple modellen? Google Pixel bijvoorbeeld 750 of 900 euro.
Bij Android is de prijs bandbreedte enorm. De iPhones zijn allemaal belachelijk duur.
Er word op iOS bijna 5x meer omzet uit apps gehaald dan op Android hoor. Artikel is vaak zat gedeeld geweest waar er op het iOS platform dik 5 miljard per jaar word uitbetaald en op Android nog geen 3 miljard. Er word op iOS gewoon een berg geld verdiend en dat gaan developers exht niet opgeven
Je kijkt naar marktaandeel. Wat voor Apple (en ieder ander bedrijf) uiteindelijk telt is hoeveel je verkoopt en hoeveel winst je daarop maakt. Een groot marktaandeel krijgen is vooral belangrijk in een nieuw te ontwikkelen markt zodat je die kunt sturen in jouw voordeel. Als het een volwassen markt is gaat het om geld verdienen.
Het hele stuk gaat dan ook om marktaandeel inderdaad!
Q3 is eigenlijk een erg slecht vergelijkingspunt voor smartphone verkopen van Apple tov andere merken, omdat Apple's verkopen dan op het laagste punt van het jaar staan: er komt dan namelijk een nieuwe iPhone uit, met verkopen die pieken in Q4/Q1... De markt van Android telefoons als geheel is veel minder cyclisch, er komen constant nieuwe modellen uit. Eigenlijk zijn alleen statistieken over een jaar echt zinvol.
Vandaar dat ook de andere grafiek uit de andere Nieuwspost is gepakt.
Een Duopolie heet zo iets geloof ik :D
Je kan nou ook niet zeggen dat bijvoorbeeld BlackBerry of Microsoft het niet hebben geprobeerd.
Geen idee of je met de machtsverhouding Android/iOS nog echt van een duopolie kunt spreken. Het lijkt mij dat Android hier toch echt het dominante platform is.
Qua aantallen wel ja. Maar qua winsten niet. Dit geldt voor zowel Apple als de ontwikkelaars. Dit is ook meteen de reden waarom Android steeds groter wordt. Want daar is namelijk een "race to the bottom" aan de gang. Dit betekent dat eerst de kleinere partijen het zullen begeven (tenzij ze heel veel overheid "subsidie" krijgen). Daarna kunnen de overgebleven partijen de prijzen weer opschroeven. Android is groot geworden puur door een goedkoper en opener alternatief te zijn ten opzichte van iOS. Dat laatste is steeds minder geworden. Zelfs tot het punt waardoor je dit soort berichten krijgt. Echt goedkopere smartphones zijn verkrijgbaar bij:
  • bedrijven die dit heel duidelijk als strategie gebruiken om een plekje in de markt te veroveren. Dit is dus van korte duur. Of het bedrijf gaat falliet. Of ze veroveren een plek en gaan in prijs omhoog.
  • mid to low range versies. Hier drukken ze dus de prijs door minder eisen aan de hardware te stellen. Wat prima is, omdat de meeste smartphone gebruikers ook niet het snelste van het snelst nodig hebben.
De rest zullen in de high range prijsklasse vallen en zal de prijs niet veel van elkaar afwijken. Maar goed Google geeft ook niet zo veel om winst op smartphone gebied. Ze hebben grote aantallen gebruikers nodig om hun dataverslaving te voeden.

Ik ben erg benieuwd naar wat de markt in de toekomst gaat doen. Gaan de Android aantallen toch echt iOS ook opeten? Komt er een vertrouwenscrisis die dataminers als facebook(ook met whatsapp), twitter en google enorm gaan raken? Komt er toch nog een derde partij die een deukje in een pakje boter kan slaan door een vernieuwing of een vernieuwend concept? Of gaat Samsung toch zijn eigen skynet (Tizen) uitrollen en heeft Tizen door deze switch een enorm marktaandeel van Android afgesnoept?
Er zit inderdaad veel "lucht" in het marktaandeel van Android. De exacte getallen herinner ik me niet, maar om en nabij de 30% van het marktaandeel betreft mensen die nog NOOIT een website hebben bezocht of een app geinstalleerd.

Dit zijn dus dumb phone users die toevallig Android hebben.
"Dit betekent dat eerst de kleinere partijen het zullen begeven (tenzij ze heel veel overheid "subsidie" krijgen). Daarna kunnen de overgebleven partijen de prijzen weer opschroeven"

Dit veronderstelt een uitdunning van het aantal aanbieders, maar voor elke aanbieder die verdwijnt, komt er minimaal 1 terug. Je kunt op dit moment dan ook uit meer Android aanbieders kiezen dan ooit tevoren, met name dankzij de merken uit China.

In feite lijkt de hele markt zich te bewegen naar een lager gemiddeld prijspunt. Daar speelt Apple op in met de SE, maar dat zie je ook terug in het feit dat men langer met dezelfde telefoon doet. Daardoor lopen high end verkopen terug, terwijl het midden- en lagere segment nog steeds groeit. Je kunt nu voor ¤200 een telefoon kopen die vrijwel alles voldoende vlot en kwalitatief goed (o.a. camera's) kan utivoeren. Hetgeen je ook steeds meer terugziet in daadwerkelijke gebruikersstatistieken, waar ook de goedkopere Android telefoons gaan meetellen, omdat ze steeds minder als dumbphones worden gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 3 november 2016 14:34]

Ik ben niet echt een Android kenner. Maar om "Android" als een pot nat (want er zijn genoeg sub varianten per fabrikant toch?) te zien en dat te vergelijken met iOS lijkt mij niet fair?
Als je bedenkt dat al die Android varianten nog altijd de software van Google draaien en dat Google dus enorm veel macht heeft over deze besturingssystemen dan is het wel degelijk fair om die als 1 pot nat te aanzien. De skin die er over ligt doet geen afbreuk aan wie de ontwikkeling van het OS stuurt.
Vergeet ook niet dat allen die de playstore gebruiken ook een Google account moeten gebruiken. :( Als het alleen om de hard/software ging was het nog niet eens zo erg. Ik hoopte er echt op dat Microsoft meer marktaandeel ging krijgen(dat hoop ik ergens nog steeds).
Is dat buiten Europa/VS ook zo? Ik kan me voorstellen dat er in Azië best een hoop leveranciers zijn die geen Google play spul leveren en wel een hoop toestellen slijten.
Daarom zeg ik ook allen die de store gebruiken. :) Ik weet niet hoeveel er geroot zijn(en geen play gebruiken) en überhaupt zonder store geleverd zijn. Maar in Europa en zeker Nederland zullen dat er relatief weinig zijn. Maar zelfs dan vind ik het al erg genoeg. Jammer dat je alleen met je privacy kan betalen en niet de keus hebt dat met geld te doen(store an sich is wel veiliger natuurlijk).
Gelukkig hebben we Apple nog als je met geld wilt betalen :) blijft mijn keuze voorlopig tot ms weer z'n best gaat doen.
Op straat zie ik toch echt vaker dan 12% een IOS telefoon, de gebruikers percentages zullen er behoorlijk anders uitzien, aangezien IOS smartphones toch wat langer mee gaan, of 2e hands overgenomen worden. en in deze cijfers worden ook veel budget en cheap china phones meegenomen die allemaal op android draaien.
Dat komt doordat jij in Nederland kijkt, daar kunnen gemiddeld meer mensen een iPhone betalen.

Dit is wereldwijd, dus ook met minder welvarende landen mee genomen in de statistiek.
Deels waar maar ook weer niet waar. Je kan nu veel meer smartphone krijgen voor je geld als vroeger. Vroeger kreeg je voor 300/400 euro een rot Android telefoon. En een beetje goed presterend telefoontje begon vanaf 600.
Nu kan je nieuw voor tussen 200-300 euro een uitmuntend telefoontje kopen. Ik moest ook eerst het nieuwste hebben, maar nu zie ik geen groot verschil meer tussen mid-end en high-end. Veel high end zaken zijn vaak nutteloos. Terwijl vroeger op de High End echt juist waardevol spul te vinden was. Dat is het verschil en kan je nu hedendaags prima alles doen met een telefoon van 200-300 eurie.
Natuurlijk, maar veel Apple gebruikers gaan all-in. Hebben vaak een iPad er bij of wellicht nog een Mac. iCloud, foto's syncen, omdat het allemaal werkt.

Dan stopt het dus niet bij enkel de aankoop van de telefoon, maar je hebt dan sneller een ecosysteem aan producten.

Uiteraard, verschilt per geval, maar ik vermoed dat het in de Westerse wereld wel grotendeels zo op gaat. In ieder geval in mijn directe omgeving zie ik het wel gebeuren.

In mijn vriendengroep en familie heeft iOS een aandeel van ruim 95%, in een groep van ongeveer 20 personen.
Het gaat er dan ook gewoon om of mensen er tevreden mee zijn. Zo ja, wil men het geld er wel vooruit trekken natuurlijk. :) En ik kan het goed begrijpen hoor... het Apple Ecosysteem is zo gek nog niet. Alles is van hoge kwaliteit al zeg ik het zelf. Ik ben zelf meer een knutselaar, maar heb wel een iMac voor de family gewoon, puur omdat het mooi in de woonkamer staat, goed werkt en praktisch is voor een gezin. (En stiekem vind ik het wel fijn dat het onderliggend POSIX is en je makkelijk kan communiceren met Linux, maar dat daarnaast).
- OSX voor het gezin
- Windows op mijn game PC
- Linux op de laptop / embedded hardware.

Zo heb ik van alles wat! En elk systeem heeft zijn voor en nadelen.
Klopt en weet ik ook, mijn comment was niet helemaal duidelijk, ik denk alleen dat het nieuwsbericht een vertekend beeld kan geven als je geen rekening houdt met het feit dat dit wereldwijde verkoop cijfers zijn.

Zoals je bijvoorbeeld hier https://www.statista.com/...rms-in-the-united-states/ kunt zien liggen ios en android redelijk bij elkaar in de buurt in de VS
"Op straat" is nog altijd alleen de Nederlandse markt. Dit zijn wereldwijde cijfers. En natuurlijk worden Chinese telefoons ook meegenomen, zou nogal een vertekend beeld geven als dat niet het geval zou zijn ;)
jij loopt hier in de eerste wereld rond, in andere delen van de wereld hebben ze geen jaarloon over om een telefoon te kopen
Volgens deze bron ongeveer 32% (iOS) in Nederland, deze bron stelt het iOS aandeel in NL op ongeveer 26% vs 50% Android.

Waarbij aangetekend dat beide onderzoeken gedaan zijn onder panelleden die gebruikmaken van het internet op hun telefoons, dus het aandeel telefoons dat als "dumbphones" worden gebruikt, is niet meegerekend.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 3 november 2016 15:15]

Even zwart-wit gesproken heeft bijna iedere vrouw een iPhone en heel erg veel 40 plussers ook
Nee... Dat is echt een totaal uit de lucht gegrepen statistiek, die niet overeenkomt met de werkelijkheid.
Ja maar iOS/Apple moet ook in de titel.... Als elk ander OS op de tweede plek had gestaan was de titel "Android heer en meester op Smartphonemarkt" geweest. ;-)

Niets ten nadele van Tweakers hoor (love!) maar Apple heeft nou eenmaal een voorkeurspositie waardoor de onpartijdigheid soms een beetje in het gedrang komt..
Qua opbrengst en winst is iOS nog altijd heer en meester. Niet onlogisch dus iOS in de titel staat.
Maar dit gaat toch over absolute aantallen in gebruik van een OS? Niet over de marge van fabrikanten op hardware?
Nu mijn Galaxy S6 al 6 weken weg is voor reparatie heb ik mijn oude Lumia 930 weer in gebruik. Ik snap wel dat het aandeel Windows Mobile minder wordt. Niet eens om het OS zelf, of om het gebrek aan veel apps (wist ik vantevoren), maar vooral door de belabberde kwaliteit van veel apps. Hier loopt Windows Mobile gewoon ver op achter en dit zal niet beter worden als het aandeel zo keldert

[Reactie gewijzigd door bramv82 op 3 november 2016 08:07]

Ik denk als er eerdaags een x86 telefoon komt, met Windows 10 en bijvoorbeeld een dock, dat er dan een nieuwe revolutie ontstaat op de smartphone markt. Zal eerst geleidelijk gaan, maar als het aanslaat kan dat een zeer groot succes worden denk ik.
Dan hou je hetzelfde probleem. De UI van een desktop en smartphone is compleey verschillend dus de app moet alsnog geoptimaliseerd worden voor smartphone. Daar gaat de onderliggende processorarchitectuur niets aan veranderen. App-bouwers moeten actief aandacht aan Windows Phone besteden, anders wordt het niets.
Dat klopt wel, maar nu moet er echt "apart" voor Windows Mobile een app gemaakt worden. En "niemand" gebruikt Windows phone, dus is er ook niemand die er echt moeite insteekt. Dan maak je een x86 app, die werkt op Xbox, PC en Windows Mobile. Hoef je alleen nog maar beeld optimalisatie te doen, maar daar heb je misschien wel een soort van HTML5 Responsive Design voor ofzo.
Het probleem is dat de meeste x86 software zelden geschreven is om zuinig met resources om te gaan want PC's en Xboxen werken gewoon op netstroom. Dan krijg je gewoon batterijverslindende software op een smartphone, waar ook niemand op zit te wachten.
Daar had ik inderdaad niet over nagedacht, dat is inderdaad wel een dingetje!
Je bedoelt een UWP app die op mobile, pc, xbox, hololens, iot werkt. Die UI opmaak is met XAML, soort XML en kun je redelijk makkelijk responsive maken zodat hij zich aanpast aan scherm formaat, verhouding, orientatie.
Helaas betwijfel ik dat. Intel is sinds april gestopt met het ontwikkelen van (x86) socs voor smartphones en weet niet welke andere speler dit dan zou moeten oppakken.

De HP elite x3 draait x86-apps virtueel maar dit schijnt niet zo soepel te werken. Kans is dat MS dit ook gaat doen maar dan moet ik nog zien of zij een goede ervaring kunnen bieden...
Idd mijn zenfone 6 is ook x86 en het werkt gewoon net niet.
HEEL veel apps zijn gewoon niet compatible omdat defs de moeite er niet in willen steken en daardoor blijft het een kansloos product.

Blij dat we weer terug zijn naar 1 standaard zodat alles weer goed werkt op ieder apparaat.
Het lijkt me ook erg mooi om mijn telefoon als desktop te kunnen gebruiken. Maar ik vraag me af of de gemiddelde consument dit heel belangrijk gaat vinden. Begrijp me goed, het lijkt me een coole feature. Maar of dit ook voor de grote massa geldt, betwijfel ik.
Inderdaad, de gemiddelde consument is daarin niet geïnteresseerd. En aan consumenten worden de meeste telefoons verkocht.

Zakelijk zien de marktaandelen er anders uit. Daar is het aandeel android veel lager,IOS hoger en Win 10 mobile ook hoger,

Als ik me niet vergis komt android zakelijk niet verder dan 60% maar kan het recente artikel even niet terugvinden
Helaas zal er (zoals het er nu uit ziet) nooit een x86 Windows 10 Mobile phone komen. MS heeft ergens deze week in een interview gezegd dat ze Windows 10 Mobile blijven ontwikkelen omdat ze ervaring op willen doen met ARM chips en op dit moment is W10M hun enige ARM platform. http://www.zdnet.com/arti...s-surface-hardware-goals/ In de 5e van onder wordt het uitgelegd.
Waarom zou het hebben van Windows 10 op een smartphone een verkoopargument zijn? Op de desktop zitten veel mensen vastgeroest aan het windows platform (vaak om bepaalde software die nergens anders op draait), maar met telefoons is dit precies andersom. Een hoop potentiele klanten hebben al apps gekocht in de store van de concurrent, die ze ineens allemaal zouden verliezen als ze overstappen van platform.

En de algemene waardering voor Windows 10 lijkt ook niet zo heel hoog te zijn. Zelfs mijn broer had het er al over om misschien eens naar Linux te gaan kijken met al die datamining op W10. Waarom zou iemand dan nog meer apparaten met hetzelfde platform aan gaan schaffen?

Nah, ik denk dat Windows op telefoons net zo afloopt als met alle anderen die het geprobeerd hebben. Mozilla (Firefox OS), Canonical (Ubuntu Touch), Jolla, etc, hadden allemaal leuke initiatieven die nooit van de grond zijn gekomen. Het grote voordeel voor MS had het bestaande ecosysteem moeten zijn maar dat lijkt op de telefoon helemaal niets uit te maken. Een nieuwe versie van het OS, een dock, of zelfs een enkele killer feature, gaat echt niet meer helpen.
Dan kan ik je broer absoluut aanraden om eens naar O&O Shutup 10 te kijken of een van de vele andere tools om telemetry van Windows 10 uit te schakelen. :)
Voor Ubuntu Touch zijn momenteel geen telefoons te krijgen inderdaad, en Canonical wil niet richten op de grote groep mensen.
Ze ontwikkelen er nog wel veel aan, en wordt gewoon geupdate.
Er staan wel nieuwe telefoons in de planning, wanneer ze komen is alleen een grote vraag.
Veel aandeel zullen ze niet krijgen, maar ik zal het zeker overwegen.
Ik betwijfel of dat consumenten over de streep gaan trekken. De gemiddelde consument houdt graag vast aan het oude vertrouwen. Zie ook maar weinig mensen van hun geloof afstappen en opeens een ander besturingssysteem kiezen.

Sowieso, hoe langer Microsoft wacht om een nieuwe poging te doen tot de markt aanboren hoe lastiger het wordt... denk bijvoorbeeld aan App aankopen of de opgeslagen data die bepaalde apps hebben.... het is niet overneembaar.

Ik denk dat Microsoft juist moet kijken naar de budgetmodellen! Het OS draait namelijk top op budgettoestellen, het is simpel en compleet. iOS heeft daar geen toestel, en Android draait vaak nog steeds niet soepel.
Dit is waar. Als ik kijk naar functionaliteit van apps die op win10 mobile beschikbaar zijn ten opzichte van ios en android dan merk je dat inderdaad.

Ik moet wel zeggen dat ik het idee krijg dat er geleidelijk meer apps beschikbaar komen. Helaas wel met verminderde functionaliteit.

Zelf ben ik zeer te spreken over windows 10 mobile. Draai de laatste insider preview en zie dat MS écht hard aan het werk is om een mooi product af te leveren. Dat sommige mensen het niet eens zijn hoe MS dit aanpakt is jammer. Mijns inziens is het idd een onconventionele manier maar dat moeten ze wel willen ze vooruitgang boeken. Indien ze dat niet doen wordt het vechten tegen de bierkaai en kunnen ze win10 mobile opzoeken.

Ik zie het marktaandeel van win10 mobile de komende jaren zeker groeien. Door OneCore én het feit dat je voor een hele hoop functionaliteit niet gedwongen wordt om een hele dure telefoon aan te schaffen. Mijn Lumia 535 draait als een tierelier! Wil ik gebruik kunnen maken van bijvoorbeeld Cortona zal ik mijn telefoon moeten vervangen door een Lumia 650 en die zijn niet duur.

Ik geef liever daar een paar euro extra aan uit dan dat ik een telefoon van 700 of 800+ euro moet aanschaffen en waar na een tweetal jaar geen updates meer worden uitgebracht door de verschillende telco's.
Met WP8(.1) of W10M? Dat scheelt nogal. Zo mis je met WP8 alle W10 UWP apps.
En je vergeet op W10M alle WP8 apps die niet geüpdatet waren. Want er was veel "abandonware" zoals men dat noemt in de app store.
Tja, da tis op mijn Ipad 4 met ios 10 niet veel anders trouwens. Zocht naar een programma, (add blocker) koos bewust voor ipad en de keuzes die ik greek waren niet geschikt voor mijn apapraat.
Slordig en irritant.
WP8(.1) was prima op de Lumia 635 maar W10M mist veel meer apps en loopt minder vlot en apps zijn minder stabiel. UWP apps moet ik nog tegenkomen. Veel apps waren er wel in WP8 versie maar staan bij W10M niet meer in de store.
De eerste irritaties beginnen bij mij juist al met het OS zelf, we hebben een berg test telefoons hier op het werk waaronder dus ook een aantal WP modellen, maar het is geen pretje als je daar wat zaken op aan de gang moet krijgen.
Het settings menu is een puinhoop (vooral de vorige versies), bluetooth is ook vaak vrij bagger. Tiles homepage vind ikzelf helemaal verschrikkelijk lelijk.

Probeer er alleen al muziek op te krijgen vanaf een linux computer (wat hier de standaard is voor development).

Maar ieder zijn voorkeur natuurlijk, ik zou er nooit een kopen ;)
Jammer want het desktop integratie idee spreekt me wel weer aan.
Settings in windows phone was verschrikkelijk slecht inderdaad, met Windows 10 for Mobiles vind ik het persoonlijk beter dan de onoverzichtelijke settings van Android. Bluetooth heb ik zelf geen problemen mee gehad.
Uiterlijk is persoonlijk iets natuurlijk, ik vind zelf Android onoverzichtelijk en heb op mijn 2e toestel ook gewoon een windows skin erover heen gegooid.
Ook muziek op mijn telefoon zetten vanaf een linux PC gaat hier zonder enige moeite.
Ik kan nog steeds niet begrijpen wat de eerste GUI en UX mensen dachten bij het ontwerpen van de settings menu in Windows Phone 7 e.d.

Hoe in GODSNAAM kon je zo'n verschrikkelijk idee bedenken. Zelfs Android 1.6 had een beter settings menu. Je had in godsnaam ook nog eens goede voorbeelden om af te kijken... iOS en Android. En nog doe je het fout.
En die lijst aan applicaties als je naar rechts ging swipen en nog veel meer hele rare dingen in het GUI.
Probeer er alleen al muziek op te krijgen vanaf een linux computer (wat hier de standaard is voor development).
Hebben jouw Linux computers nog steeds problemen met USB?
Zo niet dan aansluiten en je ziet de WP als een gemounted drive onder linux en daar kun je vast mee omgaan toch?
Tile menu is een persoonlijke indruk. Juist die tiles werken veel prettiger dan rondjes of andere drukke jaren 90 van de vorige eeuw toestanden op bijv de iphone of de veelvoud aan riommelige Android guis die rondspoken.
Bluetooth herken ik niet maar juist bluetooth is een van de slechts geimplementeerde protocollen bij allerlei randapparatuur of bijv bij Apple die slechts delen gebruikt. Zo is een telefoon aansluiten op een auto heel vaak een tombola waarbij zelfs hetzelfde type Samsung niet werkt terwijl een ander toestel wel werkt.
Instellingen onder de oude WP versies was inderdaad niet het sterkste punt. dat is bij WM10 netjes opgelost.
Ach, binnenkort neemt Microsoft afscheid van Windows 10 Mobile en gaan ze zich richten op de volgende hype, namelijk het Internet of Things. Alsof dat hen wel gaat helpen (not!). Het laatste wat mensen willen is Windows op hun koelkast of koffiezet apparaat hebben draaien.
Nu mijn Galaxy S6 al 6 weken weg is voor reparatie
Huh, waarom zou dit meer dan 6 weken moeten duren? Dat is toch niet meer van deze tijd?
Lichtelijk off topic, maar check dit topic maar eens:

Ervaringen met Dynafix
Oké, thanks - inmiddels lichtelijk in shock, niet te geloven!
Ik snap dat Android beter verkoopt dan iOS. Er zijn al toestellen vanaf 120 die het OS hebben, en voor mensen met een beperkt budget of bijvoorbeeld ouderen is dit meer dan voldoende. Deze cijfers zeggen mij daarom niets, als men een vergelijking maakt van toestellen tussen de 500 en 800 dan zal iOS gelijk zijn aan het Android verkoop denk ik.

Onbegrijpelijk vind ik wel dat MS zo'n laag marktaandeel heeft. Het bedrijf is groot genoeg om een perfect product neer te zetten. Lijkt mij 8)7

[Reactie gewijzigd door Macboe op 3 november 2016 08:17]

Microsoft hééft met Windows Mobile een prima product neergezet, gelijkwaardig aan iOS en beter dan Android. Helaas waren ze daarmee te laat, en dus kwamen de apps eerst naar iOS en Android en pas daarna naar Windows Mobile (áls ze al kwamen...) Bovendien wordt Windows Mobile systematisch tegengewerkt door Google, die oa weigert een youtube app uit te brengen en elke kloon de kop indrukt.

Ik gebruik Windows Phone / Mobile al vanaf dag 1, maar ik zie met lede ogen tegemoet dat ik zometeen een ander (lees: minder fijn) OS zal moeten kiezen omdat de neerwaartse spiraal nu echt niet meer te stoppen lijkt.
Ik wist niet dat Google apps als YouTube blokt op Windows Phone, ik weet wel dat het aanbod zeer beperkt is. Het zal mij dan ook niet verbazen als MS stopt met Windows Phone.
Niet helemaal waar. Metrotube werkt nog altijd heel goed op WP!
Het zit iets anders. Google blokkeert WP apps die niet gebruik maken van de api die verplicht is. MS wilt alleen maar van google diensten gebruik maken als ze een voordeelspositie krijgen die add vrij is en offline laat downloaden. Iets wat google geheel terecht niet toe staat.
In Edge werkt Youtube nochtans prima. Net als heel veel andere websites en dit maakt veel apps overbodig. Een snelkoppeling naar de website kan evt. zo gemaakt worden, dan is het net een app ;-)
Ze zijn helemaal niet gelijkwaardig aan Apple of beter dan Android, de hele UI van WP is een puinhoop vergeleken met die andere telefoons, het enige wat daar fatsoenlijk aan is is de snelheid. Niets dan frustratie hier op het werk met die WP modellen
UI is een kwestie van smaak, persoonlijk vind ik het prettig om mee te werken.
Grappig dat je probeert de schuld te schuiven op Google. Echt zwak. Want dat betekend dat Microsoft op die Google acties niet kon anticiperen en dus gewoon een slecht bedrijf is.

Schuld ligt alsnog altijd bij Microsoft hoor. Ga alsjeblieft geen drogredenen erbij halen.
Windows Mobile was VOOR JOU gelijkwaardig aan iOS en beter dan Android. Maar heel wat mensen denken daar duidelijk anders over.

Daarnaast was Microsoft niet te laat, maar véél te laat met een degelijk OS voor mobiles. Ze hebben de ondergang van WP dus wel degelijk aan zichzelf te danken.
Ja, MS kan prima een heel goed product neerzetten, maar ze kunnen geen ecosysteem bouwen. En hier is Microsoft zich wel degelijk van bewust, want het opbouwen en beschermen van hun ecosysteem heeft ze de grootste gemaakt in de PC industrie. Het hield de concurrentie buiten. Nu ervaren ze het van de andere kant.
Precies. Microsoft had tijdens zijn oprichting natuurlijk de gouden greep, waardoor ze door een samenspel van geluk en zakelijke intelligentie al snel het dominante OS hadden, Windows.

80% van het bestaan van Microsoft is dat zo geweest, voor hun dus een vaststaand feit. Ze hebben 20 jaar lang vrijwel niets hoeven doen, immers, 3rd parties bouwen alle hardware en developers alle software. Een systeem wat zichzelf is stand hield.

Die houding zit er nog steeds in, en gezien de geschiedenis is dat begrijpelijk. Microsoft is absoluut niet gewend om partners en developers te moeten overhalen. Men is gewend een tooltje te maken en dat wordt dan breed omarmd, er is toch geen alternatief.

Inderdaad, ze staan nu compleet aan de andere kant. Ze zijn de challenger.
Heeft niks met het product te maken, maar alles met (het gevoel) apps te missen.
En als je het nieuws volgde had je geweten dat Microsoft express minder modellen op de markt gebracht heeft. Microsoft heeft het over zich geroepen. En ze zijn met een perfect nieuw model bezig. In de Surface lijn.
Heeft dat perfecte nieuwe model ook alle apps, 3rd party hardware ondersteuning, etc? Wat ik bedoel is dat hardware niet het WP probleem is.
Je ziet ook op de PC hoe krakkemikkig Windows is. Overblijfsel-marktaandeel van toen er minder alternatieven waren is de reden dat Microsoft nog bestaat.
De prijs van een toestel heeft toch niets van doen met marktaandeel?
Ja, idd, bvb Ferrari is goedkoop en het heeft toch geen groot marktaandeel. Volkswagens zijn peperduur en toch koopt iedereen ze :)
Ai... Toch wel pijnlijke cijfers voor alles wat niet iOS of Android is. Met name voor Microsoft. Mooie oplossingen als UWP, ondersteuning voor x86 apps en de beschikbaarheid van Continuum blijken toch niet voor de weg naar boven te zorgen?
Het totaal gebrek aan nieuwigheden en ontwikkelingen, aan nieuwe toestellen en aan apps maakt dit toch niet verbazingwekkend?

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 3 november 2016 08:54]

Wat helpt een UWP nou als je maar 1 platform hebt wat groot is? (Desktop)

Helemaal niks toch? Kan je beter gaan voor echt multiplatform.. (WebApps)

Zie mijn voorspelling van Windows Phone, mijn volgende voorspelling de dood van UWP, of iig dat het iets wordt waar geen haan applicaties voor gaat schrijven, omdat veel mensen ook nog W7 gebruiken. Voornamelijk op de werkvloer. Daarom probeert Microsoft op onethische manieren iedereen te forceren naar W10.. Maar dan nog hebben ze maar 1 platform, desktop. De rest is zo minimaal te noemen dat en UWP applicatie maken geen nut heeft. Want W7 is na W10 de grootste platform. En niet XBOX of Windows Phone. Zolang Windows 7 na Windows 10 de grootste platform is zal men never nooit denken om een UWP applicatie te schrijven. Gewoon gezonde logica. Windows 10 heeft enkel belangen voor Microsoft, niet de klant. Dat is toch wel duidelijk.

Met een beetje logisch denkwerk zie je dat UWP ook helemaal niks gaat worden.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 3 november 2016 10:04]

Je hebt niets aan UWP als niemand een Windows phone of tablet heeft.

x86 en Continuum is desktop.Software gebruik daar beweegt al jaren richting het web/cloud en is bovendien steeds meer mobiel.
En dan snap ik nog steeds niet waarom er apps zijn die wel op iPhone uit komen en niet op Android (en beetje andersom). Het markaandeel van Android is ZOVEEL groter, waarom als app bouwer je dan beperken tot de afzet markt op alleen iPhone....

Geet momenteel dan wel de goede kant op, en het wordt steeds minder en minder, maar het komt nog steeds voor...
Omdat Apple een bepaalde gebruikersgroep heeft die men liever wil targetten.
Omdat iPhone gebruikers wel willen betalen voor je app... (mits die goed is natuurlijk). Waarom zou je als developer gaan ontwikkelen voor de Android markt als je weet dat de meeste gebruikers daarvan liever de gratis ad-sponsored versie blijven gebruiken waardoor je minimale inkomsten hebt?
Ik betaal ook op Android voor mijn apps, als ze goed zijn. Daar is geen verschil met iTunes store. Echter zijn er bij iTunes vaak geen gratis alternatieven...
Hoe lang moest er voor Whatsapp niet betaald worden op iTunes terwijl hij op android gratis was, en zonder adds

Of neem de Seafile cloud dienst.Wij hebben op de zaak een licentie voor het gebruik van een Seafile server, en op Android is de client door deze zelfde fabrikant voor Android gratis, en voor iTunes betaald. gewoonweg omdat Apple er aan wil verdienen... :|

Logisch dat je dan meer omzet op dat platform maakt. Het gaat lang niet altijd om omzet op de stores. maar om de hoeveelheid dat mensen het gebruiken.
Vaak is een gratis versie (al dan niet met adds) te gebruiken met beperkte functionaliteit en de 'Pro' versie voor een paar euro extra te gebruiken full add free, en met alle functionaliteit. Dat is een veel beter model. kijk naar:
Profile Scheduler
Alarmdroid
FastStone image viewer
Titanium Backup
SoundHound
Eset AntiVirus
FlightRadar24
Horizon
VivaVideoPro

allemaal apps gratis met beperkte functionaliteit te gebruiken, en als je het echt interresant vind, dan kopen veel mensen (deze bij mij allemaal) de full version.
Maar kan je wel meer dan een paar dagen proberen en zien of het iets voor je is.
Maar als een fabrikant zelf de tool voor noppes aan wil bieden is dat bij Android mogelijk, bij iTunes vaak niet.
Dat is een tekortkoming.!
Wordt tijd dat Microsoft voor de telefoonmarkt het XBOX project weer opstart. XBOX wist destijds ook een verzadigde markt te penetreren. Ik vind dat er namelijk best een grote derde speler bij mag komen, maar eigenlijk is het aandeel iOS ook schrikbarend klein. Apple zou ook weer z'n best mogen doen, bijvoorbeeld door het uitbrengen van budgettelefoons zoals de iPhone SE. Inmiddels zouden ze best een opvolger mogen aankondigen voor de SE.

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 3 november 2016 08:13]

Met Xbox hebben ze zich kunnen inkopen met een paar miljard door de apparaten ver onder de kostprijs te verkopen. Dit was mogelijk omdat de totale markt van consoles vrij klein is. En ze hadden al DirectX op het ook al grote Windows platform. Content was dus geen probleem.

De smartphone markt is honderden miljarden. Succes met het inkopen van 10% marktaandeel. En ze hebben geen platform / geen content. En inkopen bij developers hebben ze geprobeerd en daarmee is het niet gelukt om een relevant marktaandeel op te bouwen.
De markt van smartphones is veel groter dan de console markt. Het inkopen zal dus ook tevens veeeeeel meer geld gaan kosten. En de tijd voor ROI dus velen malen groter maken. Slecht besluit dus.
Ik denk niet dat Apple erg veel interesse heeft in het vergaren van absoluut gezien meer marktaandeel. Apple zit met de iPhone in het hogere segment. Daarom hangt er aan de iPhone ook een bijbehorend prijskaartje en dat zorgt er ook voor dat Apple een flinke winstmarge pakt op elke telefoon. Nou valt er in dat segment vast nog wel wat winst te behalen door een procent of wat van bijvoorbeeld Samsung af te snoepen, maar op het geheel (de cijfers waar dit bericht over gaat) is dat niet heel schokkend.

Om daadwerkelijk meer marktaandeel te vergaren zouden ze inderdaad in alle segmenten mee moeten gaan doen. Dat laatste is echter totaal niet interssant aangezien er geen droog brood valt te verdienen in het lage en midden segment. Fortune heeft er begin dit jaar al eens een interessant artikel over geschreven. Hier zie je ook bijvoorbeeld dat Samsung wel in alle segmenten mee doet, maar moeite heeft om dat extra marktaandeel om te zetten in meer winst.
Ik zie de SE niet zozeer als een budget variant (die rol vervult de 5S die nu voor rond de 300 verkocht wordt) maar als compacte variant. Een bewuste strategie om mensen die graag een compactere telefoon willen te bedienen. In de zakenwereld is een telefoon vaak gewoon nog een telefoon. Een ding om mee te bellen. Dat je er ook mee kan mailen en internetten is leuk maar toch nog bijzaak. Voor de jeugd die met het openbaar vervoer reist en dus tijd te verbranden heeft ligt dat weer heel anders, daar is de telefoon een amusementsplatform en geldt groter is beter.
Het verbaasd me echt dat heel vaak de "app gap" als reden wordt aangedragen om W10M maar links te laten liggen, het lijkt wel of heel de wereld appaholic geworden is!

Ja, in de Windows store vind je minder apps, maar het is absoluut niet zo erg als dat altijd maar geschets wordt.

Hierboven werd gezegd door iemand dat hij apps mist in windows die die echt nodig heeft!
Op het moment dat je apps echt "nodig" hebt, wordt het tijd eens een reality check te gaan doen, sorry.

MS blijft W10 door ontwikkelen, en de mobiele tak is er daar een van, en wacht op de volgende "digital shift".
De mobiele markt is verzadigd, daar kom je niet meer tussen, maar net zoals MS de 2 in 1 apparaten verzonnen heeft, willen ze ook met iets gaan komen in de mobiele markt, waar we nu nog niet van weten dat we die hebben willen.
"Op het moment dat je apps echt "nodig" hebt, wordt het tijd eens een reality check te gaan doen, sorry."

Je projecteerd je eigen mening over apps (blijkbaar heb je er zelf weinig nodig) op miljarden gebruikers, en zit er om die reden 1000% naast. Hier een aantal groepen apps:

1. internationale top apps (youtube, facebook, whatsapp, snapchat, Netflix, Spotify, etc). Absolute MUST-HAVES. Niet alleen moet de app er zijn, deze moet ook even goed zijn als bij de concurrent.

2. nationale top apps (bijv Ziggo TV, OV e.d.). Maar dat is Nederland. Stel je voor dat dit soort apps er in ieder land moeten zijn, in de lokale taal.MUST-HAVES.

3. games en hypes. Candy Crush, Pokemon, etc. MUST-HAVES.

4. hardware apps, die bijvoorbeeld werken met je stereo apparatuur, auto, beveiligingscamera, drone, e.d. MUST-HAVES.

5. niche apps, voor mensen met zeer specifieke hobbies.

De kans is levensgroot dat je bij WP mispakt op 1 of meerdere van de bovenstaande groepen apps, en dat is een showstopper. Indien Microsoft wil meedoen met de grote jongens, dient het te voldoen in de app behoeften van 1 miljard gebruikers, en niet een gebruiker die toevallig weinig apps denkt nodig te hebben.

En dat gaat WP never nooit lukken. En zelfs wanneer dat wel lukt, staan ze nog pas op gelijke hoogte en heeft men de schijn tegen, het is dan nog steeds niet uniek.
We hebben duidelijk een andere mening over de MUST-HAVES.
Het punt is om niet op het niveau van een individu te denken. Je dient te voldoen aan de app behoeften van een miljard gebruikers.
Sorry hoor, maar FB als must have app. No way. Zit je met 2 apps opgescheept, messenger en gewone facebook, terwijl de mobiele website net zo goed is en beide in één biedt.
Zo is het op vele meer plekken: website is actueler, beter, completer dan de app. En je hebt geen privacyschending (hoewel je permissies tegenwoordige goed kunt managen).
Youtube: idemdito, website is prima
Whatsapp: op Windows Phone mijlenver beter dan op Android/iOS. Ik lach me de ballen uit de broek hoe lelijk die App op die 2 platforms is. Niet te pruimen. Op Windowsphone strak en minimalistisch, perfect volgens de richtlijnen van Windows.
SMS (alleen SMS hè, geen IM-diensten), audiobellen (geen VOIP of videobellen hè), e-mail en browser is letterlijk het enige wat je gebruikt op je telefoon? En als je meer wilt dan dat heb je "een reality check" nodig? Nou die doelgroep is echt klein. Een zakcomputer moet programma's draaien.

[Reactie gewijzigd door JopV op 3 november 2016 12:59]

Niet uit de context trekken aub.
Meer "willen" is geen probleem, op het moment dat je zegt dat je apps echt "nodig" hebt, dan vind ik dat je eens goed moet gaan nadenken ja.
Met willen bedoel ik nodig hebben. Probeer eens serieus te communiceren met SMS. Je geen idee of een bericht wel of niet aankomt.
Als het zo'n stevige computer is, dan ook all-the-way. Continuum kan dat. Al die 2 linkerhanden apps voor mobiel.... Nee laat maar.