Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 148 reacties

Microsoft verwacht dat het met zijn van Nokia overgenomen smartphone-tak een marktaandeel van 15 procent kan behalen tegen 2018. Momenteel zou dat 4 procent bedragen. Het bedrag dat Microsoft per verkochte Nokia Windows Phone verdient zou toenemen van 10 naar 40 dollar.

In 2018 worden er 1,7 miljard smartphones wereldwijd geleverd en Microsoft moet dan een marktaandeel van 15 procent en een jaarlijkse omzet van 45 miljard dollar hebben, zo hoopt het bedrijf. De verwachting werd uitgeproken in een toelichting op de overname van de belangrijkste delen van Nokia.

Daarin staat ook dat Microsoft tot nu toe minder dan 10 dollar per verkochte Nokia Windows Phone verdiende. Na de overname moet dat bedrag toenemen tot meer dan 40 dollar per toestel. Daarnaast verwacht Microsoft voordeel te halen uit integratie van hardware-onderzoek, -ontwikkeling en het ontwerp van de smartphones.

Volgens Microsoft is het nodig om succesvol te worden met telefoons om zo een grote hoeveelheid gebruikers aan zich te binden. Zo kan het concern vervolgens diensten als Office, Xbox Live, Skype, SkyDrive en Bing voorschotelen. "Succes bij telefoons is belangrijk voor succes bij tablets", meent Microsoft bovendien, "en succes bij tablets helpt bij pc's." De pc-markt is met afstand Microsofts belangrijkste omzetmarkt, met meer dan 300 miljoen verkochte Windows-licenties. Het bedrijf belooft aanvullende stappen te zetten om het app-ecosysteem voor Windows te promoten.

Tenslotte zegt Microsoft dat de integratie van hardware en software het concern beter in staat stelt om een goed alternatief voor Google en Apple aan te kunnen bieden. Voor consumenten zou dan het voordeel zijn er meer keuze is en innovatie plaatsvindt.

Verder gaat de naam Nokia verdwijnen bij toekomstige Windows Phones. Microsoft mag de naam nog blijven hanteren voor de huidige lijn van producten en ook neemt het concern een licentie van tien jaar op verder gebruik. Het toekomstige gebruik heeft echter alleen betrekking op producten die gebaseerd zijn op de Series 30- en Series 40-featurephones.

Bij de toelichting op de overname probeerden beide bedrijven te benadrukken dat Finland het centrale land blijft voor Nokia en de smartphone-tak van Microsoft. Om het belang voor de Finse economie kracht bij te zetten maakte Microsoft bekend een groot datacenter in het land op te zetten, dat gebruikers in Europa moet gaan bedienen. Met de bouw is 250 miljoen dollar gemoeid en dat bedrag zou in de komende jaren oplopen tot 750 miljoen dollar.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (148)

Kom maar op met een Lumia telefoon in Microsoft Surface stijl. Prachtig design!
Ik ben zeer benieuwd wat deze combinatie gaat bereiken de komende jaren.

Voor mijn gevoel is die 40 dollar per telefoon echt zeer weinig. Of zijn dat de marges die alle fabrikanten gebruiken?
Kom maar op met een Lumia telefoon in Microsoft Surface stijl. Prachtig design!
Ik ben zeer benieuwd wat deze combinatie gaat bereiken de komende jaren.

Voor mijn gevoel is die 40 dollar per telefoon echt zeer weinig. Of zijn dat de marges die alle fabrikanten gebruiken?
de marges van de low-end smartphones allà samsung galaxy mini zijn een fractie van dit bedrag.
Ze worden verkocht aan 99 euro, daar gaat 21% btw van af = ~81
Van die 81 die in de winkel wordt betaald is minder dan 10% voor de winkelier (dat die nog bereid zijn dat te verkopen begrijp ik echt niet): ~75
die 75 is de prijs die de winkelier betaalt aan de invoerder die zelf een marge neemt. Ik weet niet hoe hoog die ligt, maar vermoedelijk op ongeveer hetzelfde bedrag als de winkelier: hij koopt ze dus vermoedelijk in aan ongeveer 68 euro.
Die 68 euro is het bedrag dat de fabrikant vraagt en dat houdt in:
  • transportkosten
  • ontwikkelkosten
  • invoerrechten
  • kosten van de grondstoffen/hardware
  • assemblage
  • winstmarge
het is typisch een markt waar de winner takes it all, de rest verliest bakken geld.
Van die 81 die in de winkel wordt betaald is minder dan 10% voor de winkelier (dat die nog bereid zijn dat te verkopen begrijp ik echt niet): ~75
De winkelier krijgt ook een marge op het verkochte abonnement. Een goed geholpen klant komt volgend jaar misschien terug voor een nieuwe telefoon, een duurdere telefoon, of komt terug met man/vrouw/zoon/dochter/buurvrouw etc. Als je die goedkope telefoons niet aanbiedt, dan verlies je klanten.
Weet je dat wel zeker?

68 euro is het bedrag dat de fabrikant vraagt en dat houdt in:

transportkosten : per stuk en per luchtvracht een berg, maar per heel veel en per container maar enkele centen per toestel. Daarbij zijn de transportkosten voor de koper, die verschillen al naar gelang hoe ver het over de wereld moet. Maar je kan het bv ook afhalen.... :P

ontwikkelkosten : Tja lastig maar er is zoiets als een break-even point, goedkope telefoons moeten vaak over de toonbank voor de ontwikkelkosten er uit zijn maar ook daar is een break-even point. Daarnaast gaan die budgettelefoons uit van "verouderde" hardware die een taak bewezen uit kan voeren. Ontwerpkosten is dus meer een team dat wat hardware bij elkaar plakt en daar een hulsje omheen bedenkt, de software krijg je van Google, daar hoef je niets aan bij te dragen, alleen zorgen dat de hardware overweg kan met de gebruikte versie..
Ofwel een beetje googlen en je kan bij wijze van spreken zelf een telefoon bouwen, al is dat nog niet net zo makkelijk als je eigen pc in elkaar steken. Met een 3D printertje erbij maak je al snel kekke telefoontjes. :)

invoerrechten : Die zijn toch echt voor de koper en niet voor de maker.Jij koopt bv 100.000 toestellen in China, logisch dat je in je kostprijs belastingen en vervoer meerekent, maar je betaalt maar een x bedrag in China, zonder vervoerskosten en zonder invoerbelastingen. Wil je die door het bedrijf in China laten regelen dan zijn de kosten iets hoger dan dat je het zelf regelt, voor niets gaat de zon op (en weer onder)

kosten van de grondstoffen/hardware : mede hierop baseert de maker zijn verkoopprijs.
En hoe meer je er koopt hoe goedkoper ze worden. Maar toch echt niet zo goedkoop dat de maker er geld bij gaat leggen.....Ook een bedrijf in China moet winst maken. Iets met rendabiliteit. ;)

assemblage : per tig aan de lopende band in een land waar de arbeidskrachten goedkoop zijn. Hieraan verdienen de arbeiders in onze ogen te weinig, maar ze moeten geschoold zijn en veelal verdienen ze meer dan de "gewone" arbeiders in dat land.
Daarbij hebben budgettoestellen een grotere assemblagetolerantie, dat past vaak allemaal iets ruimer als naadloos, en "een onsje meer" is ook geen probleem, wat materiaalkeuze. mallen en assemblage goedkoper maakt.

winstmarge : Hoe klein ook, elk bedrijf maakt dus winst op een product dat het maakt en verkoopt.
Vergeet niet dat we het hier niet over high-end toestellen hebben maar over toestellen met hardware waar de patenten van aflopen/verlopen zijn, EOL hardware ed, want hoe minder licentiekosten op de hardware hoe groter de winst.
Als het maar werkt, de gebruiker hoeft immers niet het nieuwste van het nieuwste maar wil een goedkoop werkend toestel.

Al met al zal iedereen dus verdienen en niet alleen de winner.
Natuurlijk verdienen de wederverkopers relatief meer aan een toestel omdat zij dat in de markt zetten via een eigen kanaal (evt met abo), maar ook de producent (merk), de productiearbeiders, het ontwerpteam, de vervoerders, de toeleveranciers en de (importerende) staat verdienen geld hieraan.

Of weet jij wel producten waar niemand (de hele keten) iets aan verdiend en geld op toelegt, behalve de eindverkoper? 8)7

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 4 september 2013 23:42]

Ik vind het een ambitieus plan van Microsoft. Misschien wel té ambitieus. Ze hoopten met Windows RT de tablet markt te veroveren en de PC-markt nieuw leven in te blazen met Windows 8. Beide plannen zijn vooralsnog niet gelukt.

Wat ik me dan afvraag is waar ze die klanten vandaan willen halen. Ze zijn nu toch al een poos op de markt en weten vooralsnog niet te overtuigen. Sterker nog; zowel Android als iOS hebben enkele procentpunten aan marktaandeel gewonnen sinds Juli 2012, ondanks de aanwezigheid van Windows Phone.

Microsoft profiteert nu hoofdzakelijk van Symbian en Blackberry gebruikers; die verloren juist marktaandeel het afgelopen jaar. Op een begeven moment zijn die groepen weg en zal het plots heel erg langzaam gaan met Windows Phone.

Wellicht dat het ontbreken van voldoende keus in toestellen daar mede oorzaak aan is, of dat mensen toch terughoudend zijn met het kiezen voor Windows Phone. Veel nieuwe gebruikers zullen ook beïnvloedt worden door vrienden, kennissen en familie. Als je een Android-toestel hebt zul je je kennissen ook aanraden om voor Android te kiezen. Hetzelfde geldt voor iPhone-bezitters; die zullen je echt niet adviseren om een Windows Phone toestel te kopen.
Wat ik me dan afvraag is waar ze die klanten vandaan willen halen. Ze zijn nu toch al een poos op de markt en weten vooralsnog niet te overtuigen. Sterker nog; zowel Android als iOS hebben enkele procentpunten aan marktaandeel gewonnen sinds Juli 2012, ondanks de aanwezigheid van Windows Phone.
So did Windows Phone...
Microsoft profiteert nu hoofdzakelijk van Symbian en Blackberry gebruikers; die verloren juist marktaandeel het afgelopen jaar. Op een begeven moment zijn die groepen weg en zal het plots heel erg langzaam gaan met Windows Phone.
Ik weet niet of jij de groei van Android hebt gevolgd, maar net als Windows Phone nu, moest die het ook hebben van stervende OS op de mobile markt. Dus, wat is je punt? Windows Phone heeft zijn marktaandeel zien verdubbelen sinds juli 2012.
In plaats van 2% hebben ze nu iets van 4%. En daar hebben ze een jaar voor nodig gehad. Om dat nou spectaculair te noemen ... Zoals ik al eerder zei heeft Microsoft dit grotendeels te danken aan "stervende" mobiele besturingssystemen. Echter zullen deze op een begeven moment verdwijnen en valt er amper nog marktaandeel te winnen, tenzij Android of iOS gigantische blunders gaan slaan de komende tijd.

Android-gebruikers zijn over het algemeen toch redelijke nerds. Er zullen er niet veel zijn die warm zullen lopen voor het simpele (ietwat infantiel) ogende WP. Apple-gebruikers kun je over het algemeen tot de meest merktrouwe klanten rekenen die er zijn. Hun zie ik ook niet in grote getalen overstappen op Windows Phone. In financieel lastige tijden zullen zij hun huidige iPhone liever houden of hoogstens overstappen op de 5C.

De groei van zowel Android als iOS was het afgelopen jaar bijna het dubbele als dat van WP; bijna 4%. Dan moet je bovendien in gedachten houden dat de groei van deze twee besturingssystemen al aan het afvlakken is omdat de markt verzadigd en verdeeld is.

Als je de groei van WP in dat perspectief zet zou je kunnen concluderen dat het vooralsnog geen populair besturingssysteem is. Ik wil niet zo ver gaan om te zeggen dat het geflopt is, maar door deze minimale groei is het een potentieel minder interessant systeem om te gebruiken.

Bovendien las ik net dit artikel : http://www.nu.nl/gadgets/...aten-platform-vallen.html

Als dit inderdaad waar is zou het wel eens heel erg lastig kunnen worden voor Microsoft en zullen ze met een beetje pech Blackberry achterna gaan.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 3 september 2013 23:18]

Dit moet je even teruglezen;

De groei van zowel Android als iOS was het afgelopen jaar bijna het dubbele als dat van WP; bijna 4%. Dan moet je bovendien in gedachten houden dat de groei van deze twee besturingssystemen al aan het afvlakken is omdat de markt verzadigd en verdeeld is.

Dus in een verzadigde, afvlakkende, al verdeelde markt, waar gebruikers bij hun vertrouwde OS blijven of gaan voor de grootste, wist WP8 toch marktaandeel af te snoepen al was dat niet zo veel als bij de gevestigde orde?

En bedoel je dat dan wereldwijd, per werelddeel of alleen voor Nederland? Want per land en werelddeel verschillen de percentages nogal, zo heeft WP in Zuid-Amerika en het oostblok al een heel groot marktaandeel. In Zuid Amerika verslaat WP8 zelfs iOS....


(wachtend op 1020....android exit) ;)

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 5 september 2013 00:15]

Het maakt niet zoveel uit als de andere fabrikanten Windows laten vallen... Immers, Microsoft heeft nu de Nokia-fabrieken in handen en kan met zijn gigantische reservekapitaal gewoon de markt veroveren door tevreden te zijn met nul marge op de apparaten, of zelfs met verlies. Eénmaal de markt veroverd, kunnen de prijzen weer iets omhoog. Zodat ze winst maken.
Zie ook: Xbox.
Windows Phone heeft zijn marktaandeel zien verdubbelen sinds juli 2012.
Compleet waar, maar het blijft het dubbele van 'bijna niks'. Dat is over het geheel genomen geen prestatie van betekenis.
Verdubbelen van 'bijna niets' is wel degelijk van betekenis als je het herhaalt. Zie 'het schaakbord van Sessa'
http://pzdmg.blogspot.nl/...18446644073709551615.html
Er zal inderdaad meer moeten gebeuren dan alleen zelf de hardware gaan. Nauwelijks een maand geleden was het Nokia die commentaar op Microsoft had. Oftewel: Nokia kon niet snel genoeg innoveren door Microsoft 8)7

Jammer dat Nokia ten onder gaat. Ook jammer dat ik deze zomer geen aandelen ervan heb gekocht :o
Gaat Nokia als merk helemaal verdwijnen nu ? Zijn het straks "Microsoft Lumia" toestellen ?
40 dollar aan 'licentie' lijkt me juist erg veel... echter, als je de marge op de hardware meetelt en rekening houd met de keten voordat deze prijzen zich vertalen in consumenten prijzen, lijkt het me realistisch....

het zal echter ongeveer hetzelfde zijn als de marge van Nokia en MSFT bij elkaar opgeteld, dus het lijkt stoerder dan het is :)
Goed lezen: Het bedrag dat Microsoft per verkochte Nokia Windows Phone verdient zou toenemen van 10 naar 40 dollar.

Er staat nergens iets over licentie. MS zou van nu 10 dollar wat licentie inkomsten zijn naar 40 dollar gaan. Die 40 dollar is bedoeld als totale winst op de hele telefoon.

De licentiekosten vervallen nu eigenlijk ook omdat nokia onderdeel van MS is en het broekzak vestzak is.

Wat echter belangrijker voor MS zal zijn is goedkope tablets uitbrengen. Android is juist zo groot geworden doordat het ook op goedkope hardware kan draaien. Als ik de prijzen van de MS tablet nu zie dan zijn die veel te hoog voor de massa. Neem de nu nieuwe google nexus 7-10 die tussen de 250 en 400 euro liggen. MS zal daar nog veel moeten doen.

Maar nu ze vol inzetten op Nokia, hoop ik dat ze met mooie producten komen met een scherpe prijs.
Maar de Google Nexus 7 is de enige Android tablet die rond die prijsklasse schommelt en die ook echt goed is. Op dit moment, volgens vele reviews, zelf de beste tablet op de markt.
Maar ik vrees dat fabrikanten zonder de hulp van Google zo geen tablets gaan aanbieden (zeker niet in dezelfde prijsklasse).

*edit* bbob1970, je hebt volledig gelijk. Daarom dat ik ook schrijf dat fabrikanten geen tablets zullen produceren die qua prijs en specs kunnen concurreren met de Nexus. Google heeft een heel ander verdienmodel dan de fabrikanten.

[Reactie gewijzigd door Zavantas op 3 september 2013 17:39]

Kijk aankondiging op tweakers van kobo paar dagen geleden, vergelijkbare prijzen als google.

Voor google is het doel ook niet winst maken op de hardware maar door veel hardware te verkopen ook apps te verkopen. Vergelijkbaar met was men bij xbox ps3 doet. Daar verkocht men hardware soms onder de productiekosten omdat men het via de software games kon terugverdienen.
Daar licht de Surface RT dan voor ¤325 en ¤425 mooi tussen denk ik link. Ik denk ook dat dat een mooie prijs is voor wat je er voor krijgt.

[Reactie gewijzigd door Heli0s op 3 september 2013 16:50]

Leuke prijs maar al wee roude hardware als je deze met de google nexus vergelijkt die nu in de 7 inch versie als 1920x1200 pixels heeft en de 10 inch nog meer.

MS zal gewoon met de prijs mee moeten gaan en zo ver is het nu nog niet, ze lopen nog steeds achter qua specs en prijs.
De hardware maakt voor de gemiddelde consument echt helemaal niks uit zolang het apparaat soepel loopt en alle nieuwste apps kan draaien. En aangezien het Windows eco-systeem niet al te veel verschillende hardware toestaat blijft het voorlopig nog soepel draaien op 'oude' hardware, ook met updates.
Voor mijn gevoel is die 40 dollar per telefoon echt zeer weinig
Dat hangt er vanaf. Op een telefoon van 500+ euro is een marge van $40 een stuk gemakkelijker te halen dan op een Lumia 520 van 140 euro verkoopprijs.
Dat niet alleen, het zal gaan om de software en niet de hardware. Dan is dat nog altijd 10 tot 40 dollar meer van wat Google eraan binnen krijgt per Android toestel (dat is namelijk 0).

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 3 september 2013 15:35]

Voor Android worden wel degelijk licenties betaald. Zeker nog nooit met roms gespeeld dus. Die kun je alleen legaal downloaden zonder Google Apps.

Als je daarna Google apps op een apparaat flasht die geen Google apps heeft, ben je al illegaal bezig.

Bedrijven moeten zeker betalen om deze diensten op hun smartphone te zetten.
En jij denkt zeker ook dat Android(zonder Google apps) van Google is? :)

Want het is van de Open Handset Alliance. Waar vele OEM's aan meedoen en veel code committen aan de Android tree. Dus Samsung, Sony, LG, HTC, Motorola helpen ook mee met het verbeteren aan Android. Zo heeft Android de meeste developers aan het werk voor dat OS en daarom zal Android altijd voorop lopen omdat er ontzettend veel ontwikkeling in om gaat. Dit zie je niet zo van de buitenkant....

Blijkbaar snappen vele mensen nog steeds niet hoe Android in elkaar zit en wie dingen bepalen en ook dat Android gratis is maar de Google Apps(en dus alle Google specifieke zaken in Android) voor betaald moet worden.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 3 september 2013 17:16]

En je zei laatst dat je geen Google account nodig hebt. En toch betaal je de licentie? Wow.
Google vedient wel degelijk per verkochte android phone, want er moet voor de Google Play Store app een licentie gekocht worden door de fabrikanten. Wat dit bedrag is wil Google niet naar buiten brengen zover ik weet.
@Martinspire

Oh oh, je maakt dezelfde fout als Microsoft. Op elke Android telefoon zit een google Play Store, een Google Maps, een Google Gmail+, DropBox etcetera.

Google verdiend haar geld met alle informatie die zij via haar diensten vergaart. En dat is uiteindelijk veel meer dan die eenmalige 40 dollar.

[Reactie gewijzigd door wiseger op 3 september 2013 17:05]

Oh oh, je maakt dezelfde fout als Microsoft. Heb je het stuk wel gelezen?

Dit stuk bijv:

Volgens Microsoft is het nodig om succesvol te worden met telefoons om zo een grote hoeveelheid gebruikers aan zich te binden. Zo kan het concern vervolgens diensten als Office, Xbox Live, Skype, SkyDrive en Bing voorschotelen
Ik vind het toch niet zo goed dat de naam Nokia op toekomstige Windows Phones gaat verdwijnen. Nokia wordt hier grote oneer aangedaan. Nokia is jaren marktleider geweest en nu verdwijnt hun naam gewoon op smartphones. Alleen op feature phones mogen ze hun naam nog zetten. Zeer spijtige zaak.

Het zat er natuurlijk aan te komen die overname. Van zodra Elop CEO werd kon je verwachten dat MS ooit Nokia ging overnemen. Hij had gewoon een verborgen agenda en heeft ervoor gezorgd dat Nokia telefoons ging maken alleen met WP erop om het dan later te laten overnemen door MS. Android heeft nooit een kans gehad.

Ik vraag mij ook af hoe de andere telefoon fabrikanten gaan reageren nu Microsoft telefoons gaat maken met zijn eigen software erop. Gaan ze nog telefoons maken met WP erop? Dat wordt wel zeer moeilijk om te concurreren met MS dan.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 3 september 2013 21:27]

Microsoft wil [...]
Tsja, dat is niet de eerste keer he? We weten allemaal wel dat iets willen niet genoeg is...

Het lijkt me sterk dat Microsoft iets met Windows Phone/8 gaat goen met de nieuwe Nokia-mensen in hun bedrijf wat Nokia zelf niet kon. Daarnaast was het Nokia die wat te zeggen had over de slechte release snelheid van Microsoft, en was er volgens mij niet veel op Nokia's hardware aan te merken.

Als je marktaandeel wil, dan moet je toestellen verkopen. Marge, winst enz. die komen daarna pas.
Stel dat je net als de Android markt ook probeert te versplinteren, maar dan met een OS wat dat niet kan (en dus stikte eisen heeft m.b.t. hardware en vorm), dan ga je gewoon falen.

Je kan nu een goedkope android telefoon kopen, en dat ding zal dan niet geweldig zijn, of snel, of lang support hebben, of out-of-the-box goed werken, maar dat vinden kopers dan meestal niet erg.
Met het huidige Windows-telefoon model kan dat niet, om dat de eisen qua hardware te hoog zijn. Dus echt goedkoop zal het niet kunnen worden. Dan heb je nog het probleem dat geen enkel Windows toestel het bij de release meteen goed gedaan heeft. Geen een. Altijd was er eerst een jaartje waarbij sommige dingen net niet goed gingen, software niet af was, de accu slechts een halve dag mee ging enz. En dan komt het later wel goed, maar als dat de kwaliteit van mid-range tot high-end is, vraag ik me af hoe ze denken de low-end toestellen nog te kunnen slijten... Daar heeft sailfish of tizen zelfs meer kans in.

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 3 september 2013 14:11]

Het lijkt me sterk dat Microsoft iets met Windows Phone/8 gaat goen met de nieuwe Nokia-mensen in hun bedrijf wat Nokia zelf niet kon. Daarnaast was het Nokia die wat te zeggen had over de slechte release snelheid van Microsoft, en was er volgens mij niet veel op Nokia's hardware aan te merken.
Nee klopt er was zeker niks mis met Nokia's. Daarom blijft de smartphone tak ook in Finland. Ze gaan gebruik maken van de kennis aldaar. Echter wordt dit een stuk kosten besparing en samenwerkingsvoordelen. Denk aan de klachten van Nokia execs die vonden dat innovatie bij MS te langzaam ging. Dat zou nu kunnen veranderen. Ballmer heeft ook aangegeven dat de smartphone tak meer Agile zou moeten zijn. Iets wat met de overname zeker bereikt kant worden. Ook betaald Nokia nu $10 per licentie, die komt natuurlijk te vervallen. Dat is een aanzienlijke besparing!
Als je marktaandeel wil, dan moet je toestellen verkopen. Marge, winst enz. die komen daarna pas.
Stel dat je net als de Android markt ook probeert te versplinteren, maar dan met een OS wat dat niet kan (en dus stikte eisen heeft m.b.t. hardware en vorm), dan ga je gewoon falen.
Je kan nu een goedkope android telefoon kopen, en dat ding zal dan niet geweldig zijn, of snel, of lang support hebben, of out-of-the-box goed werken, maar dat vinden kopers dan meestal niet erg.
Je kan nu dus een goedkope WP8 phone kopen (pricewatch: Nokia Lumia 520 Geel). Dit is echt een prima toestel en veel sneller en stabieler dan Android in die prijsklasse. Tevens heb je zeker nog 18 maanden support, noem eens een Android in die prijsklasse die dat gegarandeerd heeft??
Met het huidige Windows-telefoon model kan dat niet, om dat de eisen qua hardware te hoog zijn. Dus echt goedkoop zal het niet kunnen worden. Dan heb je nog het probleem dat geen enkel Windows toestel het bij de release meteen goed gedaan heeft. Geen een. Altijd was er eerst een jaartje waarbij sommige dingen net niet goed gingen, software niet af was, de accu slechts een halve dag mee ging enz. En dan komt het later wel goed, maar als dat de kwaliteit van mid-range tot high-end is, vraag ik me af hoe ze denken de low-end toestellen nog te kunnen slijten... Daar heeft sailfish of tizen zelfs meer kans in.
Ook dit is weer de grootste onzin, true, de accu van WP8 toestellen zijn niet best-in-class maar ze gaan makkelijk 1,5-2 dagen mee. Prima voor een smartphone heden ten dage waar ze vaak iedere dag aan de lader hangen.

Daarnaast is het marktaandeel in sommige landen al dik boven de 10% en groeit het in alle markten. Ja het groeit niet snel, maar ik denk dat WP8 echt kan uitgroeien tot het 3e mobiele OS.
Is wereldwijd inmiddels het 3de Phone OS. En is op weg naar de 2de plaats. Zie de recente gegevens van Duitsland, Zuid-Amerika, Polen enz enz. Alleen de VS blijft echt achter.
http://www.wpcentral.com/...pe-progress-still-slow-us
of de directe URL
http://www.kantarworldpan...d-share-for-Windows-phone
.

[Reactie gewijzigd door Sake op 3 september 2013 15:04]

@Sake

Of je nou derde of tweede staat, Android heeft een marktaandeel in Europa van bijna 70 procent. En in je tweede link wordt ook nogeens gemeldt dan de grote meerderheid bij het vervangen van zijn telefoon niet van OS wisselt, kortom dit is iet meer dan een achterhoede gevecht. De koploper is allang uit zicht en niet meer in te halen.
met zo'n redenering moet je er nooit aan beginnen
toen de xbox op de markt kwam verklaarde iedereen MS gek, de PS2 immers dé console
nu is de PS3 wel iets succesvoller dan de x360, maar zo veel scheelt het niet

als Nokia iets bewezen heeft, is het wel dat de huidige toestand geen garantie is voor de toekomst
ook denk ik dat MS gelijk heeft als ze zeggen dat het enorm belangrijk is voor Windows om ook WP te hebben
smartphone, tablet en pc groeien immers alsmaar naar elkaar toe qua mogelijkheden, WP laten vallen is dus vermoedelijk hetzelfde als Windows z'n doodvonnis
Omdat Nokia tegensputterde tegen Microsoft konden ze nog wel eens overstappen naar Android.

Dit hebben ze nu verzekerd door ze gewoon deels te kopen zodat dit nooit zal gebeuren. Microsoft koopt weer eens de markt zoals altijd.

Eerlijke concurrentie kennen ze niet.
Wie Google bedoel je? En Apple? (proest)
Dat denk ik dus ook. Dit was de énige manier voor Microsoft om Windows Phone nog levensvatbaar te houden.
Android is voorlopig niet in te halen nee...maar moet dat dan?

Of ben je van mening dat omdat er al een overtuigende koploper is, de rest er maar gewoon mee moet kappen?
Dag iOS
Dag Linux
Dag AMD
etc.

Lijkt me toch niet...lijkt me niet meer dan gezond als er wat te kiezen valt

Overigens is het toch juist goed als er groei komt uit nieuwe gebruikers, i.p.v. dat het gewoon haasje over is? Juist in de opkomende markten zitten nog veel potentiele nieuwe gebruikers, en daar zie je vaak ook dat WP het netjes doet (en inderdaad nog steeds niet zo goed als android).

15% marktaandeel van nieuwe aankopen over 5 jaar lijkt me dan ook een mooi en realistisch doel (gelukkig komen ze niet aanzetten met van die onzin doelstellingen zoals dat ze over 5 jaar de grootste zijn ofzo)
Koploper op kwantiteit maar niet op kwaliteit...
Maar als ze nu al voldoende verkopen om het platform te laten groeien, dan is er toch niets aan de hand? Vrijwel jaarlijks gaat het marktaandeel met 100% omhoog, dan is dat toch prima? Waarom verwacht iedereen hier ineens dat MS meteen maar 30% moet halen? Dat is niet logisch.

Ook qua features groeit WP nog steeds prima. Misschien is er nog niet voor ieder wat wils, maar dat komt heus wel. WP8.1 lijkt weer een hele grote update te worden, maar tussendoor waren GDR1 en 2 niet verkeerd en ook GDR3 lijkt niet slecht te worden. MS hoeft zich in ieder geval niet te schamen
Kun je ook even de gegevens van China erbij pakken ? :)

Zo kan ik ook wel "enkele" landen opnoemen. In China heeft Android bijvoorbeeld al 91/92% Bijna de volledige markt in handen.
Als je marktaandeel wil, dan moet je toestellen verkopen. Marge, winst enz. die komen daarna pas. Stel dat je net als de Android markt ook probeert te versplinteren, maar dan met een OS wat dat niet kan (en dus stikte eisen heeft m.b.t. hardware en vorm), dan ga je gewoon falen.
Mijn indruk is dat je het computer OS W8 nu even verward met het telefoon OS WP8. W8 als computer OS is controversieel, dat kan iederen beamen. Ditzelfde geldt zeker niet voor WP8. In aanleg is dit een prima telefoon OS. Dat er nog ruimte voor ontwikkeling is wil niet zeggen dat het OS niet zou voldoen. Wel kan je zeggen dat WP8 zich op een andere doelgroep richt dan de andere groten. Een WP8 koper zoekt geen app orgel, anders had die persoon wel een ander merk gekozen. WP8 is een prima OS voor de doelgroep die niet teveel met zijn Smartphone in de weer wil zijn en wil dat het toestel gewoon werkt, en de essentiele Smartphone functies uitvoert.

Deze (potentiele) WP8 doelgroep is heel groot, en bezit voor een belangrijk deel momenteel nog geen Smartphone. Waarom denk je dat Apple nu met de iphone-cheap komt? Omdat ze zich bedreigt voelt door Android, of een van die andere zieltogende merken? Nee. Android toestellen moeten zwaarder geconfigureerd zijn om het equivalente te kunnen van een WP8 toestel. Android drukt dus de prijs van de "betere" Smartphone niet omlaag, die eer gaat naar WP8. En dit wordt trouwens niet alleen in het midden-lagere segment merkbaar, maar ook in het hogere, ook als high end Smartphones zijn WP8 toestellen relatief goedkoop voor wat ze bieden.

Wat Microsoft aan het doen is met WP8 vond ik indertijd (in een commentaal op een W8 topic) al de enige logische aanvliegroute om het W(P)8 platform vleugels te geven, namelijk alle schaakstukken op het Smartphone platform. W8 gaat die kar namelijk niet trekken. Het is daarvoor te controversieel. WP8 daarentegen is een pareltje. In de W8 stal is het metro concept nog het beste tot zijn recht gekomen op de Smartphones. Heb je mensen eenmaal aan de Smartphone, dan wordt de drempel ook lager voor andere W8 gebaseerde hardware. Om W8 een duurzame plek onder de zon te geven moet Microsoft het accent leggen op de mobiele devices, tabletten en telefoons.

Nu vol inzetten op de Smartphone is precies wat Microsoft doet. Aan de Nokia toestellen is weinig mis. Het huidige Nokia mist echter de slagkracht om de huidige toestellenpalet te dragen, en ontwikkeling te maximeren. Met de slagkracht van Microsoft komt er een momentum en daarmee hopelijk een hele interessante dynamiek. Het gaat een interessante winter worden. Mijn enige kritiek is dat deze beweging van Microsoft al enige tijd nodig is geweest.
Wat Microsoft aan het doen is met WP8 vond ik indertijd (in een commentaal op een W8 topic) al de enige logische aanvliegroute om het W(P)8 platform vleugels te geven, namelijk alle schaakstukken op het Smartphone platform. W8 gaat die kar namelijk niet trekken. Het is daarvoor te controversieel. WP8 daarentegen is een pareltje. In de W8 stal is het metro concept nog het beste tot zijn recht gekomen op de Smartphones. Heb je mensen eenmaal aan de Smartphone, dan wordt de drempel ook lager voor andere W8 gebaseerde hardware. Om W8 een duurzame plek onder de zon te geven moet Microsoft het accent leggen op de mobiele devices, tabletten en telefoons.

Nu vol inzetten op de Smartphone is precies wat Microsoft doet. Aan de Nokia toestellen is weinig mis. Het huidige Nokia mist echter de slagkracht om de huidige toestellenpalet te dragen, en ontwikkeling te maximeren. Met de slagkracht van Microsoft komt er een momentum en daarmee hopelijk een hele interessante dynamiek. Het gaat een interessante winter worden. Mijn enige kritiek is dat deze beweging van Microsoft al enige tijd nodig is geweest.


Dit is nu precies wat ik mis in de marketing strategie van MS. Als consument zie en hoor ik overal reclame en herrie voor W8 maar never NOOIT zag ik maar één reclame uiting voor WP8. Ik heb dit nooit begrepen aangezien WP8 de grote onbekende is bij het publiek. W8 verkoopt zich zelf wel als men een nieuwe pc of laptop koopt vaak is zo'n aankoop veel meer georganiseerd dan de aanschaf van een SP waardoor reclame ook nog eens veel minder effectief is. Impuls aankopen van een laptop komen nauwelijks voor en W8 lijkt mij niet bepaald de overtuigende argumentatie om naar de winkel te rennen. Daarentegen is dat bij een SP wel anders, impuls aankopen komen veel meer voor en WP8 is wel degelijk een argument om onderscheidend voor de dag mee te kunnen komen.

Ik mag hopen voor MS dat ze nu hun marketing vol inzetten op WP8.
W8 als computer OS is controversieel, dat kan iedereen beamen
Nou kan ik niet beamen hoor, Windows 8 is een prima OS en beter dan Windows 7!
Microsoft heeft in Windows 8 zaken m.b.t. start button en startmenu gewijzigd, dat is wél controversieel (maar oplosbaar)

Verder delen het Windows 8 OS en Windows Phone 8 OS al veel functionaliteit wat alleen nog maar zal toenemen.
eeh dit zie je dus een beetje verkeerd volgens mij. de hardware eisen van windows Phone zijn zo hoog niet . waar android al met dual cores kwam was windows Phone nog single core . en ja op single core liep dat vloeiender als een android op dual core. . daarbij ben je ook nie thelemaal op de hoogte want een lumia 520 kost in de states al minder als 100 dollar op een aantal plekken en hier zit die ook onder de 140 dus dat is voor wat je krijgt toch echt ee nhele goeie prijs hoor. de 520 staat op veel plaatsen op nr 1 als best verkocht toestel bijv op amazon http://www.amazon.com/Bes...s_1_cps?tag=wpcentralb-20
dus jou verhaal klopt niet helemaal en ik denk zelfs dat er in het lowbudget segment geen beter toestel te krijgen is op dit moment die dezelfde waar voor zijn geld geeft.
Het is heel simpel de lijnen nokia en ms zijn nu in die zin rechtstreeks. De hardware en software zijn nu van hetzelfde bedrijf en dat maakt alles een stuk anders. Ik denk nu ook dat men meer zal luisteren naar de input van nokia mensen.

MS heeft nu een duidelijke keuze gemaakt. Ze willen eigen hardware en software gaan doen.

De vraag is nu hoe reageren de andere fabrikanten en MS partners daarop.
De hardware eisen zijn te hoog? Laatste keer dat ik keek was de minimum resolutie 480x800, dual core, 512 MB ram, 1.0 GHz, 4GB opslaggeheugen. Dit is op vele punten lager dan wat je nodig hebt voor een vlotte low-end Android.
Wat ik me nu afvraag:
Stel HTC en Samsung gaan door met WP toestellen, wat ik betwijfel maar goed. Voor de overname moesten ze alledrie (dus ook Nokia) licentie kosten betalen voor het gebruik van WP8 (ik meende $10). Nu valt dat dus voor Nokia/MS weg, en moeten andere fabrikanten dit wel betalen, dit lijkt mij een vorm van oneerlijke concurrentie. Iets waar MS natuurlijk een paar keer voor bestraft is. Aan de andere kant dit geldt ook voor de Surface tablets natuurlijk en heel goedkoop waren die bij introductie natuurlijk niet.
ja zo zou je het kunnen zien . van de andere kant ms wil groeien met windows Phone en heel eerlijk de andere fabrikanten hebben er gewoon zo goed als nix mee gedaan . samsung heeft iets gedaan maar bleef meer gefocused op android een htc heeft een poging gedaan maar ook hun sloegen een beetje de plank mis. nokia heeft vol ingezet en dat zie je ook in de verkoopcijfers van wp8 toestellen.,dus ja nu heeft ms dus een keuze gemaakt en of de fabrikanten het er mee eens zijn of niet daar zullen ze het mee moeten doen. ms kiest voor zichzelf en niet voor anderen .
Heel waarschijnlijk laat Microsoft de Finse dochter wel degelijk royalties betalen aan een holding maatschappij die in Nederland is gevestigd en daar geen/weinig belasting over hoeft te betalen. Als de telefoonbusiness echt zo winstgevend wordt laat MS op die manier zelfs heel veel royalties betalen...

Overigens doet dezelfde vraag zich voor bij Google en de Nexus. Ook Motorola is in bezit van Google. Desondanks nog geen problemen met concurrentievervalsing.

Ook is Microsoft (zelfs volgens de eigen ambitie) dan bij lange na geen dominante marktpartij. Fabrikanten hebben tegen die tijd zat keuze in platforms: Android, Ubuntu Touch/Phone, Tizen, Mer/Sailfish, Firefox OS en WP... Het is dus niet hetzelfde als waarvoor MS eerder op de vingers is getikt: Internet Explorer meeleveren als ingebakken en niet te verwijderen onderdeel van Windows.
@L-VIS

Dat valt wel mee, een partij als Samsung maakt zelf chips en schermpjes. Daarmee besparen ze weer heel veel t.o.v. Microsoft dat alles in moet kopen. Daarnaast betaald Microsoft zelf de WP software ontwikkeling terwijl Google een heel groot deel betaald van de Android ontwikkeling.
"Verder gaat de naam Nokia verdwijnen bij toekomstige Windows Phones"

Dat vind ik wel jammer, Nokia heeft juist geïnvesteerd in zijn naam te koppelen aan Windows phones. Gevoelswijs heeft Nokia ook een betere naam dan microsoft.
Het zal denk ik meer om de naam Lumia gaan.
Als je iemand vraagt wat voor telefoon ze hebben dan zegt >90% de naam van het model/serie.
Dus Lumia, Galaxy, iPhone enz.
De naam Lumia (als naam van Nokia's smartphone lijn) is inmiddels wat breder bekend maar veel consumenten kopen nog steeds een 'nieuwe Nokia'.
(en hebben geen weet van Windows Phone).

Dat 'nieuwe Nokia' gaat dus binnenkort niet meer op omdat er dan een Microsoft logo op prijkt.
Het meest interessante aan de presentatie is de verwachte gemiddelde opbrengst per smartphone ($177 @2018E). Als dit klopt dan zullen er een hoop mobieltjes-makers tzt het veld hebben geruimd.

(gemiddelde opbrengst/smartphone heb ik afgeleid van slide 22)

[Reactie gewijzigd door hieper op 3 september 2013 15:02]

opbrengst? Of omzet?
Bedankt voor de correctie: MS=Amerikaans --> revenue=omzet
ik vind een tijdslijn van 5 jaar erg lang in een markt waar je volgende week de loser van de club kan zijn. HTC is/was op zn retour, 3 jaar geleden was Nokia koning nu een verbannen Vazal. Apple zakt in en andere nieuwe systemen gaan ook hun weg vinden..... het lijkt ambitieus en dom te gelijk... telecom is volgens mij het ultieme koffiedik kijken.
Als jouw analyse correct is dan is het nu de beurt aan Samsung om in te zakken (bijvoorbeeld omdat de markt Galaxy of zelfs Android moe geworden is) en kan Nokia Microsoft daar flink gaan groeien. Bij Android en iOS is er al een tijdje geen progressie meer, bij WP is er nog wel ruimte tot verbetering en voortgang, als ze dat waarmaken is er kans/ruimte om te groeien.
Samsung is al bezig met een eigen OS. Android heeft Samsung groot gemaakt en sta niet gek te kijken als Samsung dadelijk met een eigen OS android weer klein maakt.

google heeft motorola maar die zijn zou uitgekleed, ene na de andere sanering dat die naam al weinig waarde meer heeft. MS zet nu vol in op eigen hardware terwijl google dat maar stukje bij beetje doet om grote klanten als samsung niet boos te maken.
Ze zijn inderdaad met een eigen OS bezig. Maar dat OS zal Android niet vervangen. Dit is meer voor hun feature phones in het low low segment.
Ben het meestal met je eens Texamicz maar hierbij wil ik je toch corrigeren. Samsung gaat Tizen eerst op High-end lanceren. Waarschijnlijk gaan we het zelfde zien als wat we op Samsung WP zagen. Dus modellen die zowel op Android als op Tizen zullen draaien met kleine onderlingen verschillen. Met natuurlijk het grootste verschil de prijs.

[Reactie gewijzigd door Gallant op 3 september 2013 22:47]

Ik vind juist dat je bij samsung goed ziet dat soft of hardware maken een hele andere tak van sport is. Waarbij de hardware goed is rammelt de software van samsung vaak (in mijn beleving).

Ik denk niet dat het zo hard loopt.
de hardware van Samsung is dikwijls wel in orde, de software daarentegen valt vies tegen
het kan allemaal snel veranderen in IT-land, maar ik weet niet of het zo slim is van Samsung indien ze Android buitengooien
Zo kan het concern vervolgens diensten als Office, Xbox Live, Skype, SkyDrive en Bing voorschotelen.
Eerlijk gezegd heb ik liever dat ze de gebruiker wat meer vrijheid geven. Met grote regelmaat moet ik op mijn Lumia die Bing pagina afsluiten omdat ik per ongeluk die knop aangeraakt heb. En daar erger ik me aan, want ten eerste wilde ik niet zoeken, en ten tweede zeker niet met Bing. Maar je kan die knop niet uitzetten of omzetten naar een andere site.
Hierin heb je wel gelijk. Ze zouden je niet met functionaliteit beperking moeten dwingen hun diensten te gebruiken maar er voor moeten zorgen dat je die ook wíl gebruiken.

Bing is zo ontzettend Amerikaans. Hetzelfde geldt voor de Xbox diensten. Ik zou graag alle diensten van MS gebruiken, mits ze ook een beetje op mijn locatie gericht zijn. Wellicht dat de aangekochte kennis van de Europese markt hier wat in kan gaan betekenen!
Zo heb je dat met iedere OS. Die capacitieve knop is niet echt een goed voorbeeld.
Bij een ander OS kun je weer bijvoorbeeld bepaalde apps (maps/pulse) verwijderen en komt toch iedere keer die vervelende update notificatie.
Ik denk dat voor de meesten minder keuze juist fijn is, waar het voor een tweaker wel weer fijn kan zijn.
Met je capacitieve knop voorbeeld zul je weer hebben: waarom werkt die gv*&^knop nou niet.
Hoewel het soms wel irritant is, is Bing ook in Nederland aardig verbeterd de laatste tijd. Ik heb al dikwijls dat ik gewoon de gewenste resultaten verkrijg als ik zoek met Bing.

Wat ik juist weer jammer vind is dat we niet alle functionaliteit hebben als in de States zoals Local Scout en Stemherkenning. Al lijkt dat laatste er nu toch aan te komen met 8.1
Enorme Deja-vu. Heeft Microsoft ook niet iets gelijksoortigs gedaan met de tekstverwerker, spreadsheet, browser?

Ik moet het eerlijk gezegd nog zien gebeuren, maar Microsofts slagkracht moet niet worden onderschat.
@Emphyrio1

Microsoft slagkracht is juist enorm aangetast door de opkomst van de smartphone en tabletmarkt. De poging van Microsoft om over te gaan op één type standaard interface voor al haar devices, de ultieme poging om WP van de grond te krijgen, levert een enorme backfire op de PC/Laptop markt terwijl WP maar een margineel aandeel in de markt heeft.

Microsoft heeft het met de Wordperfect, Lotus 1-2-3, Novell en Netscape inderdaad gedaan echter bij Google heeft men gefaald. Ondanks alle investeringen is het niet gelukt om Google van haar troon te stoten. Terwijl Microsoft alles uit de kast trok met Bing en SkyDrive, pakte Google ook nog eens de hele smartphone en tablet markt. en dat gebeurde recht onder de ogen van Microsoft terwijl Microsoft vroeger al Windows CE had.

[Reactie gewijzigd door wiseger op 3 september 2013 15:43]

"Samsung wil licentie op iOS en binnen 5 jaar grootste iOS marktaandeel hebben."

Zou ook een interessante titel zijn... Maar het zal evenmin gebeuren als dat Nokia het marktaandeel van Lumia met WP weet te viervoudigen... WP kan de doodsteek zijn in dezen als concurrenten nu geen WP telefoon meer willen maken. Dat heeft Microsoft hard nodig.
Als ze Lumia van Android voorzien: aight.

Maarrrrrr, hier kleeft een rare situatie aan. Als Microsoft namelijk super lage budget Lumias uitbrengt om de goedkope symbian telefoontjes te vervangen... DAN geef ik ze een kans.
Maar in de high end markt...? Haha. Nee, gewoon nee.
Nokia zal inderdaad het marktaandeel van WP niet meer kunnen verviervoudigen, ze maken geen smartphones meer namelijk.

Daarnaast gaat Microsoft natuurlijk geen Android op hun telefoons zetten dus dat is een hypothetische situatie die nooit zal gebeuren. En stel dat het wel zou gebeuren, wat zou dan de USP zijn om die Android-Lumia's wel te kopen boven alle andere Android-telefoons??

En als Microsoft super-budget Lumia's uitbrengt en daarmee zijn marktaandeel verviervoudigt dan is dat zo, ongeacht of het low- of high-end telefoons zijn; smartphones zijn smartphones.
"Lumia" dan, je weet wat ik bedoelde. ;)

Wat de ups zouden zijn? Nou dat lijkt me behoorlijk simpel. Hoelang bestaat Windows Phone nu al? Hoeveel marktaandeel hebben ze? Hoelang bestaat Android nu al? En hoeveel marktaandeel hebben zij? En Windows Phone werd ook door meerdere fabrikanten gepushed!
Het is heel simpel, het lijkt er op dat het merendeel van de markt absoluut niet geintereseerd is in Windows Phone. Ik persoonlijk kan me daar ook goed in vinden. Ik hoor echter veel mensen zeggen "Nokia maakte de beste telefoons, het is dat ze niet meer mee kwamen met de markt waardoor ik ben overgestapt." Als Nokia nu weer een smartphone neer zou zetten ala Nokia stijl maar niet met Windows Phone, dan zou dat denk ik een *enorme* interesse teweeg brengen. Er zijn veel mensen die nog altijd graag Nokia zouden willen hebben, maar gewoon absoluut geen Symbian (nu toch dood) of Windows Phone willen hebben...
Dat "Lumia" (het is gewoon dezelfde fabriek) dan blijft hangen op Windows Phone: waarom zou de consument dan opeens geinteresseerd zijn omdat het nu onder het volledige bewind van Microsoft gemaakt wordt? Het lijkt me niet dat dat nou echt iets is waar men op reageert "Oh, Microsoft! Ja, nou, nu ga ik het wel kopen hoor!".
Gezien men graag Android wil en geen Windows Phone, zou dat echt wel een enorme lift brengen in het marktaandeel van Nokia/Lumia (whatever) als ze zo'n soort telefoon zouden uitbrengen...
Het probleem heeft niet altijd bij Nokia zelf gelegen, maar simpel bij het feit dat ze eerst niet meekwamen met de markt, en vervolgens enkel inzetten op hun eigen OS (dat niemand nog ECHT wilde, op een handjevol mensen na) en Windows Phone, wat blijkbaar ook alles behalve zeer populair te noemen valt.

Dus: Ja. Een Nokia met Android zou wel degelijk verschil brengen.
Dat is gewoon meespelen met de markt. Je kan dan wel leuk roepen "Ja maar er moet concurrentie zijn", maar als men wil kiezen tussen Android en iOS, en vervolgens Microsoft enkel komt met Windows Phone toestellen: dan koopt men dat simpelweg niet. Ze willen het niet. Je kan niet concurreren met een product dat 90% van de markt niet wilt hebben.

En jawel hoor, ik ontken ook niet dat dat inderdaad het marktaandeel zal vergroten, maar dat komt door het succes van Nokia an sich, en dan nog... Lijkt het me stug dat het ze lukt, want er zijn meer bedrijven die budget phones maken, en wederom: niet met Windows Phone, wat maar niet van de grond lijkt af te komen.

En dat is geen haat tegen Windows Phone, voordat iemand dat weer roept, maar gewoon even naar de statistieken kijken. In al die jaren tijd is het Microsoft nooit gelukt om Windows Phone echt te verkopen. Android en iOS maken het he-le-maal kapot qua cijfers.

-edit-
Aan de -1 te zien zijn er dus toch of mensen die vinden dat er gehaat wordt op Windows Phone, of die de schurft hebben aan Android. ;) Het is gewoon ontopic mensen.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 3 september 2013 17:04]

Ik herinnerde me nog dat Android een jaar na introductie nog niks voorstelde want iPhone was hot. Anderhalf jaar later was het nog niks qua marktaandeel en niemand had er vertrouwen in. En nu, door Samsung een speler van formaat. Windows Phone, versie 8 heeft de zelfde potentie. Waar it'ers en verkopers zeiden "Android is niks" zeggen ze dat nu vaak over WP8. Dus gewoon even afwachten voordat er conclusies getrokken moeten worden.
Vergeet niet dat ze bij Windows Phone "8" zijn omdat ze al jaren meedraaien. Het is niet bepaald zo dat WP pas net een jaartje op de markt is.

Ik ben het er mee eens hoor, WP 8 is een stuk veelbelovender dan de vorige versies, maar het is nog steeds een feit dat Microsoft al jaren probeert: en al jaren faalt. Als je een paar keer (met vorige WP versies) een slechte ervaring hebt, dan zal men het niet snel nog een keer doen.
Je kan beter goed starten dan slecht natuurlijk. Zeker als je na een paar versies het nog niet voor elkaar hebt.
Ik verwacht eerder dat Microsoft voor smartphones de hardware-lat hoger wil gaan leggen zoals ze dat ook al met de Surface tablet probeerden (prachtig apparaat, alleen te duur). Vergelijkbaar met hoe Google dat met haar Nexus-producten probeert te doen, wat op dit moment veruit de beste Android tablets zijn.

Bovendien is het maar de vraag in hoeverre ze andere producenten nodig hebben, op dit moment trekt Nokia zo goed als exclusief de WP-kar, en groeien ze hard, ik verwacht binnen enkele jaren groter dan Apple. Ook al geeft dat artikel aan dat het op dit moment vnl ten koste van Android is.

Zouden ze WP exclusief op hun eigen hardware gebruiken, dan ontstaat er een soort Apple-situatie: hardware en software optimaal op elkaar ingespeeld, wat mogelijk een voordeel t.o.v. de gefragmenteerde Android-markt kan inhouden.

Buiten de VS zijn de budget Lumia's nu al zo'n beetje de hardst groeiende markt.

[Reactie gewijzigd door LB Back op 3 september 2013 15:59]

En die groei zette ook nog door in het tweede kwartaal van dit jaar:

www.techzine.nl/nieuws/35...t-meest-in-q2-2013-a.html

Daarmee staat WP echter nog ver af van het marktaandeel van de twee leidende platforms.
Low-end is toch ook gewoon marktaandeel? Waar denk je dat Samsung hun marktaandeel vandaan haalt? Van de SGS3/4? Dat is toch echt de goedkope telefoons of high-end die inmiddels in mid-end is gevallen.

Verder zat Nokia vroeger ook altijd met high-end telefoons en met de laatste modellen zit er weinig verschil meer in. Enige wat je mist is de (overbodige) quadcore en 1080p schermen voor 6" toestellen die niet lijken te verkopen.
Dat is niet zo, Samsung had namelijk tijden geleden verkondigt dat hun topmodellen het meeste verkochten en veel meer dan hun low en mid ends. Kan helaas niet zo het nieuwsbericht vinden.
Ambitieus plan, maar ik heb er wel vertrouwen in. Momenteel zeer tevreden met mijn L920. Uiteraard ruimte voor verbetering maar ik verwacht dat door deze overname de samenwerking (en dus kwaliteit van producten) omhoog zullen gaan. Ik ben benieuwd!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True