Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 83 reacties
Submitter: lonaowna

Linus Torvalds heeft Linux-kernel 3.11 uitgebracht. De gloednieuwe kernel, die codenaam Linux for Workgroups heeft gekregen, biedt onder andere het experimentele Lustre-bestandssysteem en ondersteunt dynamisch powermanagement van AMD Radeon-gpu's.

Linux for WorkgroupsIn juli werd de eerste release candidate van kernel 3.11 uitgebracht. Tevens bracht Linus Torvalds een wijziging aan in de codenaam: in plaats van Unicycling Gorilla zou de kernel Linux for Workgroups gaan heten, een speelse verwijzing naar het uit 1993 stammende Windows for Workgroups van Microsoft. Inmiddels is de code volgens Torvalds voldoende gerijpt om deze officieel uit te brengen.

De 3.11-kernel bevat onder andere een veiligere wijze om tijdelijke bestanden aan te maken. Door de 'o-tmpfile'-flag aan een tijdelijk bestand toe te voegen zal dit onder andere niet zichtbaar zijn in het bestandssysteem. Ook worden dergelijke bestanden direct gewist zodra deze niet meer nodig zijn.

Met zswap introduceert de Linux-kernel een mechanisme dat het prestatieverlies bij het wegschrijven van swapbestanden, veelal naar harddisks of ssd's, moet verminderen. Dit is mogelijk door de te swappen data eerst te comprimeren in ram en deze pas daarna weg te schrijven, mits noodzakelijk. Omdat in veel gevallen het wegschrijven naar een trager swapvolume niet langer nodig zou zijn, kan er met zswap in bepaalde scenario's snelheidswinst geboekt worden.

De kersverse Linux-kernel bevat experimentele code voor het dynamisch powermanagement van AMD Radeon-gpu's. Gebruikers dienen de optie wel handmatig bij het starten van de kernel in te schakelen. Ook experimenteel is Lustre, een bestandssysteem dat met name nuttig is in clusteromgevingen.

Linux-kernel 3.11 zal ook ondersteuning gaan bieden aan nfs 4.2. Er wordt inmiddels druk gewerkt aan de 4.2-release van dit populaire netwerkprotocol. Verder heeft de ARM-architectuur eindelijk ondersteuning gekregen voor 64bit-adressering en met Linux for Workgroups kan de kernel daar voortaan mee overweg.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (83)

Ik moest ook wel even glimlachen toen ik die naam zag voor de 3.11 versie :)

Zo een compressie in het geheugen alvorens weg te schrijven naar de swap lijkt me toch een beetje vreemd of enkel nuttig voor systemen met zeer veel ram die erg vaak over de limiet gaan. In de andere gevallen loop je gewoon veel sneller tegen die limiet aan omdat je ruimte moet houden om die compressie uit te voeren, toch?
Het idee achter compressie te gebruiken bij schrijf en lees acties op een HDD, is dat een schrijf/lees actie blocking is. Hierdoor zal het systeem voor de periode van de actie, niets anders doen.

Door compressie te gebruiken, wordt de tijd van de actie verkort op de disk, dus minder blocking. Waardoor je systeem - voor je gevoel - sneller reageerd.
Moderne systemen ondersteunen allang asynchroon lezen van/schrijven naar trage media zoals HDDs. Zie ook hier voor een voorbeeldje van hoe dat in Linux kan gaan.

Inderdaad is het idee van de compressie wel om de schijf minder lang bezig te houden, maar ook simpelweg om te proberen te voorkomen dat er iets naar de schijf geschreven moet worden (zoals ook in het artikel vermeld). Immers, als je data comprimeert in het RAM, gebruik je ineens minder RAM en is er weer plek voor iets anders... :)
De I/O mag dan wel async zijn, maar een hard disk kan echt maar 1 ding tegelijk. Dus async of niet, een lees/schrijf actie naar een harddisk van een bepaalde duratie is wel degelijke blocking in de zin dat er op gewacht moet worden. Dat jij in de tussentijd prima je muispijltje kunt bewegen en andere input/output kunt verwerken is zo, maar het proces waar je waarschijnlijk mee bezig bent staat te wachten op die disk I/O en daardoor sta jij ook in de wacht.
Door compressie te gebruiken hoeft de disk minder te lezen/schrijven en is de eerder klaar voor nieuwe I/O, waardoor jij als gebruiker minder lang hoeft te wachten.

CPU gebruik hiervoor valt verder aardig mee omdat er standaard lichte compressie wordt gebruikt. Default wordt gebruik gemaakt van LZO compressie, welke erg snel is. Je kunt de kernel instructie geven om een andere compressor te gebruiken als je dat zou willen.

Stukje documenatie van zswap in de kernel docs: https://www.kernel.org/doc/Documentation/vm/zswap.txt
"Door compressie te gebruiken, wordt de tijd van de actie verkort op de disk, dus minder blocking. Waardoor je systeem - voor je gevoel - sneller reageerd.".

1. Je tweede zin klopt niet. Het had moeten zijn: "Hierdoor reageert het systeem - voor je gevoel - sneller.". Nu begin je een zin met een woord dat je alleen maar mag gebruiken als je een reeds bestaande zin wilt verlengen. Als jij persé het woord "waardoor" wilt gebruiken, moet je geen nieuwe zin beginnen. Dan had je ervan moeten maken: "dus minder blocking, waardoor je systeem - voor je gevoel - sneller reageert.".
2. Dan komen we gelijk even bij het tweede punt: je hebt het werkwoord "reageren" verkeerd vervoegd. Persoonsvorm tegenwoordige tijd jij-vorm (als de persoonsvorm na het woord "jij" of 'je" staat) = stam + t. We nemen de ik-vorm: reageer. "reageer" + "t" = "reageert".

Ik begrijp niet waarom een reactie met zulke grammatica een +2-moderatie krijgt. Dat vind ik onbegrijpelijk...

[Reactie gewijzigd door markwiering op 5 september 2013 16:50]

In Android (CyanogenMod althans) is deze optie er al langer; al heet het daar zRam. Schijnt voor een hele hoop gebruikers toch wel goed te werken. Ik gebruik het niet; lijkt me toch wel CPU intensief te zijn.
zram is niet hetzelfde als zswap, alshoewel ze op het eerste zicht gelijkaardig zijn en beide in de Linuxkernel zitten.

Zo kan zswap de oudste niet meer gebruikte data uit de gecomprimeerde RAM wegschrijven naar disk, om plaats in het gecomprimeerde RAM-gebied te maken voor recentere data. Bij zram gebeurt dat niet, zodat je het risico loopt dat data die recent niet meer gebruikt wordt in je snelle zram blijft zitten en data die wel recent gebruikt wordt naar de swap op je disk moet weggeschreven worden omdat je zram al vol zit.

https://www.ibm.com/devel...on_functionality7?lang=en

https://lwn.net/Articles/563914/
In Android (CyanogenMod althans) is deze optie er al langer; al heet het daar zRam. Schijnt voor een hele hoop gebruikers toch wel goed te werken. Ik gebruik het niet; lijkt me toch wel CPU intensief te zijn.
Voornaamste voordeel van minder writes naar swap is dat je sd-kaart het langer volhoud, mits je daar je swap op hebt staan dan en daarnaast is het schrijven naar sd-geheugen in telefoons vaak traag, waardoor het zinvol kan zijn eerst compressie uit te voeren, ook al kost dat dan wel cputijd
Voor systemen met veel RAM is een swap doorgaans niet nodig of wordt die nooit gebruikt.
Bij de default instellingen van de linux kernel, zal die altijd een beetje swap gebruiken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Swappiness om het aan te passen :)
Tenzij je geen swap hebt. Voor een heleboel systemen slaat het helemaal nergens op. Mijn eigen privéservers draaien al jaren zonder swap. Gewoon een kwestie van zorgen dat er voldoende geheugen beschikbaar is. Als je geen swap hebt, heb je helemaal geen prestatieverlies ;)
Ik vind het altijd wel bijzonder de persberichten over nieuwe Linux releases, waaruit het net lijkt alsof Linux Torvalds alles zelf ontwikkelt..
Linux is tegenwoordig door hun nieuwe beleid wel groter als Microsoft in sommige velden ;)
en over een paar jaar vraag ik mij echt af waarom je nog windows thuis zou gebruiken :Y)

[Reactie gewijzigd door stewie op 3 september 2013 14:54]

Echt een opmerking die al jaren geroepen wordt door Jan en alleman. Feit blijft gewoon, hoe jammer het ook is, dat Linux nog steeds niet geschikt is voor de huis en tuin gebruiker...

Zelf loop ik al jaren tegen de beperking van gaming aan, ja je kunt dual booten, maar waarom zou ik dat willen als ik toch al Windows nodig heb voor de games?
Daar wordt Windows niet goedkoper van helaas, dan maar noodgedwongen betalen en "genieten" van Windows.
Echt een opmerking die al jaren geroepen wordt door Jan en alleman. Feit blijft gewoon, hoe jammer het ook is, dat Linux nog steeds niet geschikt is voor de huis en tuin gebruiker...
Jawel hoor, mijn moeder, zus, 2x oom, 2x tante, vader gebruiken het op hun latops+desktops, geen probleem... Het probleem is dat windows al voorgeinstalleerd komt met het kopen van een PC. Dat het niets te maken met of "linux" wel of niet geschikt is voor huis en tuin gebruik.
Zelf loop ik al jaren tegen de beperking van gaming aan, ja je kunt dual booten, maar waarom zou ik dat willen als ik toch al Windows nodig heb voor de games?
Daar wordt Windows niet goedkoper van helaas, dan maar noodgedwongen betalen en "genieten" van Windows.
Dat is een beperking die je jezelf oplegt, je had beter kunnen zeggen:"De games die ik wil spelen draaien alleen onder windows". Ik vermaak me kosteloos met gamen op linux... kijk maar op http://www.lgdb.org/ waar momenteel 1391 games staan die native op linux draaien.

Tevens is Steam ook druk bezig en meer en meer games komen via Steam beschikbaar voor linux.
Ja precies. Steam is op de goede weg. De drivers voor Linux worden ook steeds beter en het marktaandeel interessanter.
Dat is een beperking die je jezelf oplegt, je had beter kunnen zeggen:"De games die ik wil spelen draaien alleen onder windows". Ik vermaak me kosteloos met gamen op linux... kijk maar op http://www.lgdb.org/ waar momenteel 1391 games staan die native op linux draaien.
Grappig. Windows Phone en Windows RT worden regelmatig afgemaakt omdat er slechts enkele tienduizenden applicaties voor zijn. En nu blijken er maar liefst 1391 Linux games op één site te vinden.
Het verschil is alleen dat dankzij de PS4 en Steam er nog weinig reden is om Linux niet te ondersteunen, ook vanwegen android/iOS.

Linux zal alleen maar gaan groeie en windows zal alleen nog maar gaan krimpen, maar die Linux 3.11 reference aan Windows is een soort teken dat het nu ook echt gaat beginnen ;)

[Reactie gewijzigd door stewie op 3 september 2013 15:43]

ik roep al jaaren; 2020

verwacht dat software ne ontwikkeling tzt niet meer afhankelijk is van een platform; meeste diensten en services zullen via web verlopen

daarmee zie ik niet meer vraag naar 1 os/systeem; maakt immers niet meer uit.

en daarmee wordt de overslag naar linux gemaakt. :+

* himlims_ droomt nog even verder
Linux niet geschikt voor de huis en tuin gebruiker? We hebben het wel allemaal op onze telefoon, router, TV, tablet, ... . Op de desktop loopt het zo een vaart niet, zeer spijtig maar ergens ook begrijpelijk. Misschien ergens ook goed, stel je voor dat Linux die laatste markt ook nog zou domineren, ik wil niet weten hoe men dan gaat proberen de dominantie van Linux te reguleren.
Linux niet geschikt voor de huis en tuin gebruiker? We hebben het wel allemaal op onze telefoon, router, TV, tablet, ... . Op de desktop loopt het zo een vaart niet, zeer spijtig maar ergens ook begrijpelijk. Misschien ergens ook goed, stel je voor dat Linux die laatste markt ook nog zou domineren, ik wil niet weten hoe men dan gaat proberen de dominantie van Linux te reguleren.
Je verwart nu Linux (de kernel) met GNU/Linux (het OS). Linux is slechts de kernel van het veelgebruikte GNU/Linux en haar velen distributies zoals Ubuntu, Fedora en Debian.
Ik verwar hier helemaal niets ... . O.a. android is een linux based besturingssysteem. Mijn router, een linksys wrt54g, heeft een firmware met een linux kernel. Mijn desktops draaien op Debian GNU/Linux. ... Linux als kernel (waar het in dit artikel over gaat) is alom tegenwoordig rondom ons in verschillende besturingssystemen.
Excuses. Ik las het verkeerd en nam aan dat je met "Linux" refereerde naar GNU/Linux in het stukje over de desktop, en niet de kernel op zich.
En die zelfde kernel wordt ook gebruikt in heel andere systemen zoals android en de alternative telefoon-os-en uit het verre oosten.

Daarnaast ook in veel 'hardware' zoals switches, routers, media-centers en zo.
Jammer dat Android ook niet de standaard Linux functionaliteit ondersteund, dat zou de stap kleiner kunnen maken.

Ik wou bevoorbeeld mijn (linuxbased) NAS via mijn (linux-based) Android berijken maar dat kan niet, alleen Windows shares zijn zichtbaar.
Om Linux-shares te kunnen zien moet je en rooten en een work-around installeren.
Op onze Dreambox draait een Linux-distributie. Het draait verschrikkelijk onstabiel. Films afspelen kan in principe, maar als ik even vooruitspoel of terugspoel, is de kans heel groot dat de Dreambox vastloopt. Dan moet ik de Dreambox via de radicale manier via het (I/O)-schakelaartje (het knopje op de afstandsbediening werkt dan niet) uitzetten en na enkele minuten (anders lukt het niet) weer aanzetten. De Dreambox doet er 10 minuten over om op te starten en hij loopt ongeveer twee of drie keer per film vast.

Er zit een hele ernstige fout in die Dreambox. Ik geniet er om die reden veel minder van om een film erop te bekijken, want dan zit ik voortdurend met de angst dat hij vastloopt als ik de film eventjes terugspoel of vooruitspoel. Om die reden bekijk ik films veel liever op de computer. VLC Media Player loopt nooit/zelden vast.
Yeah, er komen meer games, maar we zijn nog erg ver van linux=windows op game niveau; Maar voor de niet-gamer... / office gebruikers is linux een waardige vervanger; Vraag is waarom zou je veranderen als m$ alles aandoet om dat tegen te gaan ...

nog enkele windows 8 inventies en het word een ander verhaal ...
Linux is Microsoft afgelopen jaar al voorbij gestreeft als meest gebruikte besturingsysteem, mede door de enorme populariteit van Android. De Linux kernel zit in zo'n beetje alle slimme apparaten. Van smart-TV tot Routers of zelfs koffiezetters. Het gemiddelde Nederlands huishouden heeft meer apparaten in huis met een Linux kernel dan met een Windows kernel.
Linux is geen besturingssysteem, Linux is een kernel. Ik denk dat je GNU/Linux bedoelt.
Linux is geen besturingssysteem, Linux is een kernel. Ik denk dat je GNU/Linux bedoelt.
Nog een reden waarom Linux niet populair is, de community staat voornamelijk klaar om nieuwe gebruikers te corrigeren als ze een keer het gore lef hebben om het niet GNU/Linux te noemen maar gewoon Linux. :/
Ik bedoel het anders niet negatief hoor. Het doet de belangrijkste developers van het GNU/Linux besturingssysteem eer aan om het GNU/Linux te noemen omdat het meerendeel GNU is. Ik vind dat men de moeite moet nemen om op zijn minst het GNU/Linux besturingssysteem te erkennen als een GNU besturingssysteem met een Linux kernel.
Tjah, je hebt van die mensen. Die zijn dan vaak ook nog eens tegen elke vorm van gesloten software en weigeren dan bijvoorbeeld om de nVidia drivers te installeren of een netwerkkaart te gebruiken waar ze gesloten firmware voor moeten downloaden. En dan verbaasd zijn dat het OS maar geen tractie krijgt op de desktop.
Je zult evenveel mensen vinden in de linux community die zich storen aan dat GNU gedoe... Het zijn vooral RMS en zijn aanhangers die telkenmale met "het is gnu/linux" afkomen. Het is zelf een beetje een running joke geworden.

Zelf gebruik ik al al meer dan 10 jaar gewoon Linux en weiger om het gnu/linux te noemen.

Je hebt ook meer en meer projecten die een alternatief willen vormen voor GNU zaken , eerder omdat RMS toch wel neigt naar extremistische kantjes.

De man heeft ze volgens mij niet allemaal op een rij, zeker niet als je al staat te roepen dat je blij bent dat iemand dood is terwijl die persoon nog niet eens koud is.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 3 september 2013 18:16]

De discussie over de naamgeving laat me ook koud. Maar de gnu toolchain & de gpl zijn zaken waar ook de volgende generaties nog dankbaar voor zullen zijn.

Aan software als OSX / IOS heeft de mensheid niets. Het staat of valt met het bedrijf dat eraan gebonden is.

Van FOSS kan iedereen in theorie tot het eind der dagen van genieten.

RMS kan exentriek overkomen, maar volgens mij heeft hij het wel bij het rechte eind op lange termijn bekeken.
Je hebt gelijk dat linux de kernel is waar met veel gnu en zo een distributie van wordt gemaakt.
Maar die zelfde linux kernel zit juist in de smart-tvs, routers en koffiezetters, vaak zonder of met een erg beperkte gnu.
Dat klopt, maar digistamremco noemt Linux hier een besturingssysteem ("Linux is ... [het] meeste gebruikte besturingssysteem...").
Ik neem aan dat hij de release als final bestempeld.
hij is nog steeds de dictator die 'er boven staat'

ontwikkelingen doet ik zeker niet zelf, gigantische community en bedrijven achter (ibm/intell).

Zie recentelijk ook de recentelijke soap omtrent uitlatingen over de mailinglist; http://arstechnica.com/in...-linux-kernel-developers/
1 Stemgeluid, je wilt geen ontwikkelaars lawaai horen.. "het ziet er gewoon professioneler uit, het gaat alleen maar image building voor bedrijven die Linux in het verleden maar eng vonden"
Hij schrijft zelf nog wel (aardig wat) code voor oa de Linux kernel per dag, dus je statement heeft een kern van waarheid.
Als Steve Jobs een iPhone presenteerde heeft ook niet hij maar zijn werknemers en fabrikanten dat toestel in elkaar gezet, dus het is maar hoe je het bekijkt. Het klinkt inderdaad alsof hij alles doet, maar hij is slechts een soort manager die de nieuwe kernel presenteert.
Finally! Hier heb ik echt op zitten wachten! Nu kan ik Ubuntu goed gebruiken zonder dat mijn accu van m'n laptop binnen 30 min leeg is.
Ik neem aan dat je een AMD GPU hebt? Vergeet niet dat je deze "fix" alleen krijgt als je
1) Je eigen kernel vanaf source gaat compileren
2) De correcte flags meegeeft
De kersverse Linux-kernel bevat experimentele code voor het dynamisch powermanagement van AMD Radeon-gpu's. Gebruikers dienen de optie wel handmatig bij het starten van de kernel in te schakelen.
1 is dus niet correct, het gaat om het starten van de kernel (bij boot), niet bij het compileren. Volgens het artikel tenminste. Ik neem aan dat het aan de Linux distro's is om detectie van Radeon GPU's te doen en deze vlag aan te zetten bij boot.
1) Jawel want: Ubuntu heeft niet meteen de nieuwste kernel. Grote kans dat je 3.11 helemaal nog niet krijgt (pas met 13.10 geloof ik), de "naamgeving" van Ubuntu kernels is wat misleidend: de versienummers kloppen niet tegen die van de Linux tree

En het is niet aan de distro om te detecteren welke HW jij hebt, daar heb je de drivers voor. Dat je een kernel feature wilt is leuk maar dat is niet de taak van de distro.
Dat zul je toch écht zelf moeten doen.
Je kan ook iets zoals Gentoo pakken waarmee je meer vrijheid hebt over wat er precies gebouwd wordt.

[Reactie gewijzigd door Pastafarian op 3 september 2013 15:28]

Als je werkelijk vrijheid wilt hebben over de programma's kun je beter vrije GNU/Linux distributies zoals Ututo XS (gebasseerd op Gentoo), Trisquel (gebasseerd op Ubuntu) of Parabola (gebasseerd op Debian) hebben.
Met Gentoo kan je toch net zoveel? Plus dat een beetje grote community ook een grote factor is.
Ik ben van mening als je werkelijk vrij wilt zijn, dan gebruik je zelfs niet gentoo. Ga aan de slag met http://www.linuxfromscratch.org/

Anyway, je bent niet vrij als je een distro kiest op basis van binary packages zoals een ubuntu/debian.
Dus Zswap is eigenlijk het comprimeren van het gedoe in je RAM zodat het niet de swap op hoeft, wat tijd scheelt?
Ja dat klopt (in tegenstelling tot wat Blokker_1999 zegt):
"Zswap is a lightweight, write-behind compressed cache for swap pages. It takes pages that are in the process of being swapped out and attempts to compress them into a dynamically allocated RAM-based memory pool. If this process is successful, the writeback to the swap device is deferred and, in many cases, avoided completely. This results in a significant I/O reduction and performance gains for systems that are swapping"
Oftewel: (ook) ZSwap probeert te voorkomen dat er naar wordt geschreven.

Het voordeel van zswap ten opzichte van zram is dat zswap echt als swap bedoeld is. ZRam daarentegen is een gecomprimeerd blockdevice, welke ook geformatteerd kan worden als swap (met mkswap), het geheel wordt dan gecomprimeerd, inclusief swap-layout overhead. Dat is minder efficiënt, maar ZRam is breder inzetbaar dan alleen voor swap, daarom hebben ze beiden bestaansrecht...

Offtopic:
Geniale timing voor ZSwap: ooit was QEMM386 met MagnaRAM revolutionair in de tijd van Windows 3.11, die comprimeerde ook het geheugen... _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Elijan9 op 3 september 2013 16:36]

Dan heb ik het artikel verkeerd begrepen, mijn excuses.
Nu je het zegt weet ik het weer ja. Lijkt inderdaad wel op elkaar. Grandioos _/-\o_

Ik verwacht hier overigens wel meer van omdat, vermoed ik, de verhouding CPU / IO operations hoger ligt dan toen. Als het niet zo is zal het net zo slecht werken als MagnaRAM, haha.

[Reactie gewijzigd door [Yellow] op 3 september 2013 17:33]

Neen, het comprimeren in het RAM om het uiteindelijk wegschrijven naar de swap ruimte op de HDD te versnellen.
Compleet offtopic maar ik vind de verwijzing naar Windows 3.11 wel geniaal :)
Linux, eindelijk op het niveau van Windows 3.11 :+

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 3 september 2013 14:03]

Dat is ook wat er door mijn hoofd heenschoot. Vind de naam niet erg tactisch eigenlijk, gezien de mogelijkheden van Linux :)
Bwah, het is een ludieke actie die de lichtere kant van Linus eens belicht. Vind het wel leuk :)
Joh, Windows 3.11 is van 20 jaar geleden. De mensen die de grap met het versienummer doorhebben weten wel hoe de vork in de steel zit.
Nee een gorilla op een eenwieler komt professioneel over...

Eind gebruikers kijken over het algemeen toch naar distro's, niet naar kernels.
Voor zover ik mij Windows 3.11 herinner, was dat misschien wel de stabielste en meest voorspelbare versie van Windows. Dus IMO niet slecht om te vergelijken met een topproduct van Microsoft.
Win 3.x is echt niet stabiel hoor. Wat heb ik daar een hoop gelazer mee gehad, zeg! Het is trouwens niet eens een besturingssysteem. Het is een applicatie die draait op het besturingssysteem DOS.
lol, een OS vergelijken met een kernel... over niveau gesproken! :Y)
Het was een grappige opmerking, daar hoef je geen niveau voor te hebben of 100% de waarheid.

Werkelijk het gevoel voor humor is op T-net in de afgelopen jaren wel erg afgenomen.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 3 september 2013 21:26]

Komt wellicht doordat de humor +1 bij moderaties weg is. Ik ben het met je eens dat over het algemeen serieus omgegaan wordt met comments die duidelijk als humor bedoeld zijn.

Aangezien dit ook niet de plek is voor off-topic ook nog even on-topic:

Erg veel experimentele zaken in de nieuwe kernel. Ik sla even over/kijk de kat uit de boom. Stabiliteit boven alles! Daarnaast vind ik de pun richting windows 3.11 erg gaaf, hoewel deze inderdaad verkeerd opgevat kan worden.
Eigenlijk is het een GUI vergelijken met een kernel ;)
Het daadwerkelijke OS waar Windows 3.11 op draaide was volgens mij MS-DOS 6.0
Ik draaide het destijds op MS-DOS 5.0. Ah, die goede oude tijd :Y)
Jij was toen ergens tussen de zeven en de tien. Was je toen niet gewoon buiten aan het spelen met vriendjes?
Het wordt straks leuk bij versies als 3.5, 4.0, 5.0, 5.1, 5.2 en zo. wat waren ook al weer de pre-introductie namen van die windows-nt versies?
3.5 = Windows NT 3.5
4.0 = Windows NT 4.0
5.0 = Windows 2000
5.1 = Windows XP
5.2 = Windows XP
6.0 = Windows Vista
6.1 = Windows 7
6.2 = Windows 8
6.3 = Windows 8.1

Maar ja, er is ook nog de 9x lijn van Windows. Linux 95. :+ Of wacht, de Millenium Edition. :P
PRE-introductie. Dus bijv. blackcomb, niet windows 7.
5.0 = Geen codename gekregen, heette tijdelijk 5.0 Beta
5.1 en 5.2 = Whistler
6.0 = Longhorn
6.1 = Blackcomb, later Vienna
6.2 = Jupiter
6.3 = Blue
"Windows 7" was ook een codenaam, net als "Windows 8" trouwens.
"Biedt onder andere het experimentele Lustre-bestandssysteem..."

Zijn die open-source OS-gasten allemaal bestandssysteemfetisjisten?

EXT4, ReiserFS, XFS, ZFS, BTRFS, Lusre....

Wat moeten we daar allemaal mee? Zo moet elk OS 5-6 bestandsformaten ondersteunen om schijven van een ander OS te kunnen lezen. Er zijn eigenlijk nog maar twee noemenswaardige open-source Unix-achtigen over: Linux, en BSD. Kies in vredesnaam een bestandssysteem voor elk, zorg ervoor dat de een de ander ondersteunt, and BE DONE WITH IT. De wereld heeft geen nut van zoveel bestandssystemen.
Waarom zou je schrijven naar en lezen van het bestandssysteem van een ander OS willen ondersteunen?
Als je bestanden wilt uitwisselen tussen twee computers gebruik je daar een netwerk protocol voor.
Jij wenst dus het one-size-fits-all principe toe te passen. Slecht nieuws, enkel in zeer zeldzame gevallen heb je een oplossing die voor alle toepassingen geschikt is. En zelfs al zou die oplossing er zijn, wat dan? Voor eeuwig en drie dagen houden? EXT zit al aan versie 4, net als Reiser. Bijkomend zijn sommige van deze bestandssystemen afkomstig uit een andere wereld dan Linux. Met die instelling zou je zelfs kunnen zeggen dat we maar 1 desktop OS nodig hebben. Laat ons Windows nemen en stoppen met Linux, OSX, BSD, ...
"Biedt onder andere het experimentele Lustre-bestandssysteem..."

Zijn die open-source OS-gasten allemaal bestandssysteemfetisjisten?

EXT4, ReiserFS, XFS, ZFS, BTRFS, Lusre....
En nog ontiegelijk meer filesystemen. Maar 9P blinkt toch echt wel uit in simpelheid. Jammer dat dit nooit is doorgebroken. In Linux is dit toegepast, maar dan als fuse.
Wat moeten we daar allemaal mee?
ze hebben allemaal hun eigen unieke eigenschappen, die voor de ene situatie perfect werken, en voor andere situaties hopeloos slecht zijn. Daarom zijn er meer bestandssystemen dan er OS'en zijn.
Lustre is toch geen experimenteel filesystem anno 2013? Het wordt intensief door veel supercomputers gebruikt. Ze zullen de standaard integratie in de vanilla kernel wel bedoelen dan...
"Ook experimenteel is Lustre, een bestandssysteem dat met name nuttig is in clusteromgevingen."

Daar komt dus de naam vandaan: de workgroups zijn dus gewoon de clusters! :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True