Quick start guides duiden op Nederlandse release plastic iPhone 5C

Er zijn afbeeldingen van Nederlandstalige quick start guides voor de iPhone 5C op een Chinese website verschenen. Daarmee lijkt het erop dat een Nederlandse release van de betaalbare smartphone met kunststof behuizing aanstaande is.

Er zijn in de afgelopen maanden al veel afbeeldingen en video's van de nieuwe iPhone 5S verschenen: dit wordt hoogstwaarschijnlijk de opvolger van de huidige iPhone 5, die volgens geruchten met een krachtiger soc uitgerust wordt, betere camerafeatures krijgt en in 'champagnegoud' en 'grafietgrijs' beschikbaar komt. Daarnaast lijkt het zeker dat Apple met een iPhone 5C komt, die een stuk betaalbaarder moet worden en een behuizing van kunststof in diverse kleuren moet krijgen. Algemeen aangenomen werd dat Apple zich hiermee vooral op de Chinese markt gaat richten.

Op de Chinese website CTechCN zijn nu echter afbeeldingen van quick start guides voor de iPhone 5C verschenen, die opgesteld zijn in het Nederlands. Dat ontdekte Simonlyradar. Als de kaarten authentiek zijn, lijkt het er op dat de fabrikant de goedkopere iPhone ook in Nederland uit wil brengen. Er zijn aanwijzingen dat de nieuwe iPhones in de twee helft van september aangekondigd gaan worden, schreef onder andere Ars Technica vorige week.

iPhone 5C instructiekaarten iPhone 5C instructiekaarten iPhone 5C instructiekaarten

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

03-09-2013 • 13:12

126 Linkedin

Reacties (126)

126
120
84
3
0
12
Wijzig sortering
"Daarmee lijkt het erop dat een Nederlandse release van de betaalbare smartphone met kunststof behuizing aanstaande is."

Is er al een prijs bekend dan? Dat deze goedkoper wordt als de normale iPhones twijfel ik niet aan. Maar goedkoper betekent nog niet dat ie betaalbaar wordt.
Ik vraag me zelf af wat we kunnen verwachten met de 5 > 5S/5C. Behalve een nieuwe behuizing, een lang verwachte overhaal van het OS en ietwat verbeterde hardware lijkt het allemaal niet echt spectaculair. De nieuwigheid is toch lang en breed onderhand van Apple af en ze moeten toch met iets meer aanzetten dan een paar cm langer scherm op termijn. Dit is ook direct een beetje de pijn voor Apple, andere producenten leveren een breed scala en leveren constant snellere opvolgers terwijl Apple een beetje in hun vaste patroon van 1 vernieuwing per jaar lijkt te zitten. Tegen de tijd dat Apple nu vernieuwd is het vaak net net op het randje van nieuw en komt de concurrent spoedig met een nieuwere variant uit qua hardware specs. Ook zie je ze spelen met verschillende scherm grote's, cpu's/geheugen maar zelfs qua afwerking terwijl Apple saaitjes in de verwachte patroon blijft en nu met een champagne uitvoering komt.
Ik hoop dat Apple dan ook spoedig met iets innoverends aan komt zetten zoals met de introductie van de iPhone. Ja ze verkopen er veel en het zijn er nog steeds meer en meer ieder jaar maar ze verliezen markt aandeel en de groei op zich is er ook uit.
Sorry hoor,
Maar ik kan alles wat ik wil met mijn iphone.
Een grotere hoef ik echt niet. Meer opslag zou leuk zijn omdat ik geen cloudopslag gebruik. Sneller is altijd leuk. Mijn 4 is nog steeds ok. Ik hoef niet elke 3 maanden een nieuwe telefoon. Is toch je reinste verspilling om steeds een nieuwe te willen. Als je altijd het nieuwste wilt, ok maar ga dan niet zeggen dat mensen die tevreden zijn met een langere livecycle niet goed bij hun hoofd zijn
Dat is natuurlijk altijd relatief en houdt je met alle prijzen van 50 euro tot 1000 euro!
Wat de 1 kan betalen is voor de ander veel geld
Dat lijkt mij een goede zet. Nu android volwassen is geworden en het wow effect van samsung langszaam Apple aan het benaderen is lijkt het me logisch om breder te proberen te verkopen.

Voor veel mensen is de prijs toch de reden om niet op een iphone uit te komen.
Ik vraag het me af of het een goede zet is, mogelijk wel een verplichte zet.

De 5Cheap gaat vooral marktaandeel opvreten van de 5S, niet zozeer van android of WP. Natuurlijk zullen er mensen uit beide kampen "overlopen" omdat de 5Cheap nu eenmaal goedkoper is, maar mits de ervaring t.o.v. de 5S niet veel zal verschillen, zullen vooral mensen die al een nieuwe iphone wilden kopen overstappen op de 5Cheap.

Tenzij de prijs echt naar het budget/low end gaat, iemand die 200 euro kan/wil besteden kan niet bij apple terecht, echter wel perfect bij WP en android. Mensen die highend kopen kiezen nu ook al voor android (als je alle highend toestellen van HTC/samsung/LG/sony bij elkaar optelt is dat aantal hoger dan de iphone) of WP, dus waarom zouden ze overstappen op de 5Cheap.

Echter gezien het stijgende aandeel WP, het stabiele aandeel android en maar licht stijgende aandeel ios, moet apple wel iets doen, zeker nu de markt in "armere" landen open gelegd is...
@Fly-guy
De 5Cheap gaat vooral marktaandeel opvreten van de 5S, niet zozeer van android of WP.
Dit is geen feit maar een mening. Een mening die je mijns inziens niet kunt onderbouwen met valide argumenten.
Mensen die highend kopen kiezen nu ook al voor android
Je vergelijkt een iPhone (een telefoon) met Android (een besturingssysteem). Dit is de meest kromme vergelijking die je kunt maken: je vergelijkt namelijk 1 merk (iPhone) met tal van anderen merken (HTC/Samsung/LG/Sony). Natuurlijk heeft het totaal van al die andere merken een groter marktaandeel dan enkel de iPhone... en daar is ook niets mis mee.
@Al
Dit is geen feit maar een mening. Een mening die je mijns inziens niet kunt onderbouwen met valide argumenten.
Uiteraard is het een mening, sterker nog, het is een voorspelling. En zoals alle voorspellingen op het gebied van telecom is het een voorspelling met een wankele basis, dat klopt.
Je vergelijkt een iPhone (een telefoon) met Android (een besturingssysteem). Dit is de meest kromme vergelijking die je kunt maken: je vergelijkt namelijk 1 merk (iPhone) met tal van anderen merken (HTC/Samsung/LG/Sony). Natuurlijk heeft het totaal van al die andere merken een groter marktaandeel dan enkel de iPhone... en daar is ook niets mis mee.
Ik denk dat ik best een goede vergelijking maak, ik hoor steeds meer mensen zeggen dat ze geen iphone willen, maar "een android". Welk merk er dan vervolgens uitrolt is sterk afhankelijk van de aanbiedingen van dat moment of puur toeval.
Dus mijns inziens kan je prima ios met android vergelijken, alleen is ios slechts op een klein handje toestellen te vinden. De telefoon staat in dit geval gelijk aan het OS

Tegenwoordig kun je net zo makkelijk een S3/one/etc kopen als een 4/4s/5 en zeker de 4/4s zijn vaak of even goedkoop, of goedkoper.
Toch kiest men massaal voor de android toestellen. Men maakt dus blijkbaar geen keuze op basis van kosten, maar (mede) op basis van het OS.

De opmerking dat er meer highend android toestellen verkocht worden heeft als doel dat er vaak wordt gezegd dat het grote marktaandeel van android komt door de grote hoeveelheid budget toestellen. Echter blijkbaar blijft men ook duurdere android toestellen kopen en in grotere getale dan iphones, zeker de iphone5.
@Al


De opmerking dat er meer highend android toestellen verkocht worden heeft als doel dat er vaak wordt gezegd dat het grote marktaandeel van android komt door de grote hoeveelheid budget toestellen. Echter blijkbaar blijft men ook duurdere android toestellen kopen en in grotere getale dan iphones, zeker de iphone5.
Ik ben heel benieuwd naar je onderbouwing want in absolute aantallen moeten ook de Android phone makers het hebben van het midden segment. In het hoge segment verkoopt Apple zo'n beetje nog de meeste smartphones. Ja, inderdaad Android heeft een enorm aandeel door juist het midden segment waar Apple bijna alleen op het hoge segment gokt. De meeste Android phone makers zouden willen dat ze veel in het high segment verkochten, dan viel er nog wat te verdienen, dat is echter bij vele niet het geval.
Dat Apple nu ook zich op het midden-segment gaat mikken is dat dit segment schijnbaar wel erg groot is om links te laten liggen en happen uit het high-end segment neemt. Echter is dit segment direct ook minder lucratief, hier valt beduidend minder te verdienen. Ik vermoed dat Apple dit op de koop neemt en het een hefboom moet zijn voor hun andere diensten, daarnaast hopend op het bekende halo effect.
Van mij had Apple het niet hoeven doen maar zakelijk gezien is het te begrijpen.

Probeer nou niet te gaan vertellen dat het hoge segment een walhalla voor Android phone makers is, want dat is alles behalve waar.
Ik ben van iPhone 3GS (was destijds betaalbaar) naar SGS3 gegaan vanwege lagere prijs. Nu wil ik weer terug naar iPhone, omdat het redelijker wordt op deze manier. Ik denk dat er wel meer met mij zijn.
Wat een hoop mensen vergeten dat het verdienmodel niet alleen in de telefoon zit maar ook in de appstore. Vroeger wisselden mensen vaak jaarlijks van telefoon, nu vaak pas na 2-3 jaar omdat telefoons zo duur zijn.

Door goedkopere telefoons te verkopen versnelt dit mechanisme weer. De 2ehands markt wordt weer gevuld met oudere iPhones en al die mensen kopen dan ook weer apps in de appstore. Zo verdient Apple nog steeds aan oude telefoons.
De groei van Windows Phone zal naar mijn verwachting voor een groot deel afvlakken zodra Symbian en Blackberry volledig van de markt zijn verdwenen.

Slechts enkele Android en iOS gebruikers zullen overstappen op Windows Phone, maar het merendeel zal merktrouw blijven op dat gebied. Zeker diegenen die altijd high-end toestellen kopen. WP-toestellen wekken bij mij de indruk dat het speelgoed is. Aan de ene kant vanwege de bonte kleurtjes die bij de Lumia-series wordt gebruikt, aan de andere kant vanwege het uiterlijk van Windows Phone. Een beetje in de geest van "mijn eerste smartphone".

Het mist een bepaalde professionele uitstraling; iets dat grote merken zoals Apple, Samsung en Sony wel hebben. Ik wil het gevoel hebben dat ik over een stuk krachtige hardware beschik waar ik op serieuze manier mee kan werken. Niet iets dat eruit ziet alsof het door Fisher Price in elkaar is gezet. Als ik slechts € 200 te besteden had aan een smartphone en daardoor voor een WP-toestel moest kiezen, zou ik eerder een beetje door sparen en dan iets kopen dat wel bij mijn wensen aansluit.

Uiteraard geldt; ieder het zijne / hare.
Kijk eens naar een Lumia 925. Een en al professionele uitstraling.
Verder is gebleken dat uit het Kanthar onderzoek dat WP het beste is in het overhalen van dumbphone gebruikers. Waarvan er nog steeds heel veel zijn.

En die pastel tinten van iOS7. Dat vind je niks zeker?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 526305 op 3 september 2013 14:16]

De Lumia 925 ziet er op zich wel aardig uit. Desondanks zijn er andere telefoons die ik stukken mooier vind qua design. En nee, de pastel tinten van iOS7 zijn niet mijn smaak.

Dat WP het beste is in het overhalen van "dumbphone"-gebruikers was ook wel te verwachten. Daar is het uiterlijk van Windows Phone ook op bedacht; de veelal minder technische gebruiker. Je kunt je afvragen of dit gegeven meer zegt over het soort gebruikers of de werkelijke kwaliteiten van WP als besturingssyteem (no offense).

Nu wil ik daar niet mee zeggen dat Windows Phone per definitie een slechter besturingssysteem is, maar voor mij is het gewoon niet geschikt. Ik vind de opbouw onplezierig en optisch vind ik het een van de saaiste GUI's die ik in mijn leven heb gezien.

Laten we het er maar op houden dat het een kwestie van smaak is. De tijd zal ons wel leren of Microsoft haar ambities kan waarmaken.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 3 september 2013 16:07]

Ik denk dat WP het goed gaat doen in de low/mid end markt, zeker omdat de iphone daar ook met dit nieuwe toestel geen enkele inbreng in heeft. Wp zal iig veel van de nieuwe abonnee's pakken, samen met android, al groeit de laatste ook nog steeds op high end gebied.

Niet iedereen kan meer dan 200 euro sparen, er zijn zat landen waar dat een groot gedeelte is van het maandloon.

Maar of WP nu wel of niet gaat groeien, deze iphone staat daar redelijk los van. De vraag is, gaat deze phone meer afsnoepen van het aandeel huidige mid end (maar dan wel redelijk dure mid end) of van het eigen iphone aandeel?
En ik gok grotendeels op het laatste.

Waarom zou je een dure 5S kopen als de 5Cheap praktisch hetzelfde geeft, minus wat metaal wat 80-90% toch in een beschermhoesje stopt?
Vergeet niet dat Windows Phone ook steeds meer voet aan de grond krijgt, met name in het budget-segment. De Lumia 520 en 620 zijn volgens mij behoorlijk populair. In dat segment kan Windows Phone dus een geduchte concurrent zijn voor Android.

En waarom zou je een iPhone kopen die weggezet wordt als midrange als je voor die prijs ook een high-end Android of Windows Phone kunt kopen? De iPhone 5C zal ongetwijfeld als zoete broodjes over de toonbank vliegen maar toch zal er felle concurrentie zijn, meer dan bij de iPhone 5(S).
Windows Phone heeft nog behoorlijke gebreken. Met name op het gebied van apps lopen ze nog hopeloos achter. Ik gebruik WP8 nu ruim 'n half jaar en merk dat ik mijn telefoon nog steeds minder gebruik dan voorheen met Android en iOS. De apps die er zijn, zijn in veel gevallen niet zo goed als op de andere twee OS'. Vastlopers komen vaak voor, zelfs in de FB app die door MS zelf ontwikkeld wordt (of dat je na tig posts omlaag scrollen ineens weer bovenaan staat en heel dat eind weer verder moet scrollen).

Nee een bedreiging valt WP8 nog niet te noemen. Het idee vind ik geweldig, maar de uitwerking is gewoon nog niet op orde helaas.

Zelf zal ik over een paar maanden ook weer gewoon naar Android of iOS switchen.
Dat ze hopeloos achterlopen qua apps valt nou ook wel weer mee. En zolang iedereen daarover bezig blijft wordt het een self-fulfilling prophecy. Vastlopers en slechtwerkende apps heb ik eigenlijk nooit last van. Ik heb dus een heel andere ervaring dan jij :+
Dat is onzin. Ik hoor gewoon van verschillende mensen die een WP7/8 toestel hebben dat ze apps missen in vergelijking met Android. Het is ook gewoon zo dat er minder apps zijn bij WP8, dat apps vaak duurder zijn en dat apps soms niet altijd even goed werken omdat appbouwers andere prioriteiten hebben. Edit: De tevredenheid is trouwens volgens mij juist wel weer hoog bij WP8 ondanks de minpunten over apps.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 16328 op 3 september 2013 14:52]

Totalen qua app beschikbaarheid is een beetje een onzin verhaal, natuurlijk, als er 1284 weer apps beschikbaar zijn dan klinkt dat hardstikke leuk maar gemiddeld genomen zijn er daarvan 1280 het bekijken niet waard. Een goede app is mij meer waard dan 1284 waardoor je sowieso de bomen door het bos niet meer ziet.

YMMV uiteraard.
Ik ben onlangs van Android naar WP8 overgestapt. Heb android 2.x en 4.x gehad en daarvoor Windows Mobile 6.x en ben nu erg onder de indruk van de accuduur van mijn lumia 920 en de responsiviteit van het OS en de apps. Alle noodzakelijke apps zijn er en de Windows Phone native UI spreekt mij erg aan.

Ik ben het wel met je eens dat het besturingsysteem nog op een aantal punten te verbeteren is, maar alle wp8 devices schijnen gegarandeert de wp9 update te krijgen. Ik draai zelf nu t/m de gdr2 update die onlangs is uitgekomen. Ik mis verder wel de flexibiliteit voor geluidniveau instellingen per app, de snel toetsen die ik in android had om wifi en bluetooth te togglen en een notificatie center, waar alle voorgaande toasts verzameld worden.

Verder ben ik ook erg onder de indruk van het dataverbruik van het OS. Ik maak minder mb's op met dit besturingsysteem.

ontopic: ik denk dat het een erg slimme zet is van apple om goedkopere toestellen aan te bieden. Ze hadden dat imho eerder moeten doen. Al zullen ze (denk ik) niet in de buurt komen van de prijzen van een lumia 520 waar dan wp8 op draait of een samsung met android 4. onder de 200 euro.
<Offtopic> @Capsoft, kijk eens naar de app PowerTool </Offtopic>

Voor de rest ben ik het volledig met je eens, WP8 wordt door veel mensen hier op tweakers minachtend bekeken, maar ikzelf ben na IOS en Android ook geswitched naar een Nokia 920, en I never looked back. Veel ITPro's bij ons op het bedrijf hebben ook de overstap gemaakt, en willen absoluut niet meer terug.

Persoonlijk heb ik ook liever WP8, dan IOS7 maar dat is een kwestie van smaak. Mijn ervaringen met IOS7 zijn zeker niet positief en geven een goedkopere plastic feel aan het toestel, dit versterkt met het een budget iphone is geen optimale combinatie en zou wel eens zeer negatief kunnen overkomen bij het doelpubliek.
Ervarigen met iOS7...? Dat systeem is nog niet eens op de markt.
Mensen met developer accounts kunnen al enige tijd de testversies draaien. Hij kan er dus wel degelijk ervaring mee hebben.
Jongens komop, altijd dat ge-emmer over wat beter is of niet. Niet nodig hier, toch?
Vier redenen om een iPhone te kopen/ voor iOS te kiezen: heel veel apps, goede prijzen (ook vaak aanbiedingen), iTunes en gemakkelijk te bedienen.
Vier redenen om geen iOS te kiezen : android heeft meer apps, veel daarvan is gratis waar je bij iOS voor betaald, het omslachtige en logge iTunes wat nodig is om ook maar iets ermee te kunnen, waardeloze compatibility met andere OSen en de simplistisch bediening met alleen een Home knop... Je kan t ook omdraaien ;)
Ja lekker die gratis apps van Android vol met reclame banners. Als ik dan toch een volledige versie koopt ben ik vaak meer kwijt dan voor een vergelijkbare iOS app.
Het aantal apps in de stores is nagenoeg vergelijkbaar, dan betaal je er op IOS vor sommigen, maar dat levert de gebruiker ook weer voordelen op, zoals geen reclame. iTunes is prima en heb je niet nodig om überhaupt wat te kunnen, ik zou niet weten wanneer ik iTunes zou moeten gebruiken voor mijn iPhone. (en ik gebruik iTunes graag). Of ben je puur wat aan het napraten zonder er wat van af te weten?
Welke waardeloze comptabiliteit met andere OSen?
Bedien jij een iPhone alleen met een homeknop? iets zegt me dat je echt gewoon maar wat roept zonder enige ervaring.
belangrijkste reden (voor mij) om iphone/iOS af te keuren :
iTunes :P
en als we dan eens verder kijken : Android even goed een te grote keuze, WP inderdaad wat minder keus, maar dat komt goed als er genoeg markt aandeel van WP komt
Prijzen : Android apps zijn veel vaker gratis, maar wel vaker met reclame
WP, heb ik te weining gegevens over.

Zo zie je maar elk zijn smaak.
Wat voor jou goede redenen zijn, is dat niet noodzakelijk ook voor alle andere mensen ook.
Niemand verplicht je iTunes te gebruiken. Gebruik het zelf ook niet i.c.m. mijn iPhone. Eigenlijk gebruik ik iTunes nergens voor zit ik nu te denken.
Apple verplicht je iTunes te gebruiken. Dat is nou net het probleem...
Nee hoor. Je kan zonder iTunes prima een iPhone of iPad gebruiken, activeren etc.. Dat iTunes verplicht is bij een iDevice is al een tijdje niet meer zo...
Maar als je muziek van je pc naar je iphone wilt zetten.... itunes.
Wil je de nieuwste foto's fatsoenlijk naar je pc zetten.... itunes.
Dus kom niet aan dat het prima te gebruiken is als je zonder itunes gekortwiekt wordt.
@RebelwaClue

"fatsoenlijk", ligt er aan wat je daar onder verstaat. Koppel device aan je PC en je kan "gewoon" de flashdrive benaderen hoor..... Geen itunes voor nodig. Alleen voor het afspelen op het device , tjaa dan ontkom je er niet aan.

[Reactie gewijzigd door Maddog McHare op 3 september 2013 15:16]

Met iTunes Match gaat dat overzetten via internet, inclusief streaming. Ook van muziek uit andere bronnen dan de iTunes store
http://www.copytrans.net/copytransmanager.php

heb het zelf niet getest, maar het lijkt mij dat je niet verplicht bent om itunes te gebruiken om muziek/fotos
Voor foto's heb je al helemaal geen iTunes nodig, dat gaat volautomatisch via iCloud synchronisatie.

Foto's gemaakt met mijn iPhone staan ook gelijk op mijn Windows laptop en iPad, daar hoef ik niets extra voor te doen...

Voor muziek geef ik je gelijk maar voor alle andere media is iTunes niet nodig. Een uitzondering dan nog muziek gekocht in de iTunes store, dat komt ook automatisch op alle i devices binnen die gekoppeld zijn aan hetzelfde account.
Je hebt GEEN itunes nodig voor de iPhone, iPads of andere iOS apparaten. Dat is al een aantal jaar zo.
Bullshit, je hebt geen iTunes nodig om apps te kopen, activatie, muziek van en naar je iPhone, updates etc...
Muziek die op je pc staat, kan je anders niet naar je iphone krijgen.
Muziek die op je pc staat, kan je anders niet naar je iphone krijgen.
Dat ligt er maar net aan hoe jij aan die muziek gekomen bent, als jij alles op iTunes hebt gekocht kun je het gewoon rechtstreeks van iTunes weer downloaden zonder dat je je PC nodig hebt.

Het is gewoon een filosofie bij Apple, 1 beheerstool voor alle apparaten van hun en alle diensten ook van hun.
Wil je dat niet dan koop je geen Apple, wil je dat wel dan koop je dat wel.

Wordt altijd een beetje moe van die mensen die keer op keer onder elk Android of Apple bericht weer flame wars beginnen.
Je helemaal gelijk.
(daarmee zeg jij dus ook dat het hoe dan ook verbonden is Itunes en Apple, en inderdaad voor sommige fantastisch voor sommige verschrikkelijk)
Kan via vele 3rd party apps, waaronder velen gratis. Daardoor is muziek op de iPhone zetten net zo simpel als drag&drop (je hebt zelf exporer-integratie als je dat wil).
Uhm... En hoe importeer ik dan documenten of files? PDFs bijvoorbeeld, of scans van boeken (cbr?) in Arcreader? Of OpenCPN certificaten? Voor al die zaken heb je volgens mij nog steeds iTunes nodig. En iTunes is - zeker op een windows platform - geen feest...

Dat buiten beschouwing latende denk ik dat Apple inderdaad de hete adem van de concurrentie in z'n nek voelt. Samsumg levert producten die net zo goed of beter zijn, en dat steekt bij Apple. Voor zover ik weet werden niet eerder goedkopere modellen uitgebracht - het 'afdalen' naar een lager marktsegment is niet des Apple's.
Simpel; gebruik Dropbox! Daar kun je dat allemaal mee doen volgens mij.
Documenten op je IOS device zettent doe je via een app zoals "filebrowser"; je kunt gewoon je boeken, cbr, pdf etc., die in een netwerk share staan, benaderen en kiezen met welke app je die wilt openen. Comfortabel en snel, wat wil je nog meer :-)

[Reactie gewijzigd door Bilbo.Balings op 3 september 2013 18:02]

Kan ik al heel rap op reageren door simpelweg te zeggen (zonder boos te zijn of kwaad te willen reageren):
  • Ik denk zelfs meer Apps dan de App store van Apple (maar die nummers tellen toch niet aangezien heel veel apps in beide winkels fake/rommel zijn.
  • Goede prijzen voor apps en ook apps zoals "AppGratis" en andere promoties. Zelfs Android heeft een paar exclusives!
  • Google Play store die volledig via een browser te bedienen is en dus geen rompslomp met zich meedraagt zoals iTunes.
  • Je kiest zelf je indeling op je smartphone (kiest zelf welke mappen je gebruikt voor foto's, muziek, films, ...) hetgeen bij iOS volledig gesloten is en je bij Android toegang hebt tot de flash-partitie
  • Even makkelijk te bedienen door een gewone gebruiker als een iPhone
Conclusie volgens mij: elk OS heeft zijn voor- en nadelen. Je moet gewoon zien wat er het beste bij jou past.

Kleine vergelijking door venturebeat over de 'App' stores: http://venturebeat.com/20...-google-play-infographic/

[Reactie gewijzigd door magatsu op 3 september 2013 13:50]

ik vind juist iTunes gaar.
Vooral omdat je het moet installeren bij iedereen wil je een beetje muziek erop zetten.
Dat is echt de grootste minpunt ever. :) Voor de rest OS schilt niet meer zoveel van android als je iOS7 en android naast elkaar zet is iOS7 precies stock-android... :)(
Volgens mij is er maar 1 reden om voor de iPhone te kiezen en dat is gemakzucht. Mensen willen geen risico lopen of zich verdiepen in het geen ze kopen. Dan kom je bij een iPhone uit. Makkelijk, simpel en risicoloos. De prijs verzuipt vaak in het abo.
Klopt en dat lijkt mij een zeer legitieme reden om voor een bepaald product te kiezen.
Natuurlijk verdiept iemand die 700 euro uitgeeft voor een iPhone zich daarin, enige uitzondering daargelaten. Je doet net of een iPhone een slechte keus is en dat Android toestellen superieur zijn. Android is bepaald niet superieur aan iOS. Ik gebruik zelf Android. Android heeft voordelen zoals meer keuze in toetstellen en de mogelijkheden tot aanpassingen van uiterlijk en functionaliteit. Maar daar moet je wel de nodige kuren voor lief nemen die je bij iOS niet tegenkomt. IOS is zorgenkoosheid, Android is meer fun, zolang het goed gaat. Een voorbeeld van kuren is het verdwijnen van widgets na een software update of het restetten van alle instellingen van een apps na een update. Het steeds slomer worden van het toetstel. En wat ik ook vanmiddag weer had: de app buienradar die even m'n accu leegtrok. Dit soort kuren kom ik op mn iPad's en mn iPof touch niet tegen. Maar nogmaals, mn volgende telefoorn wordt waarshchijnlijk weer een Android telefoon maar zal net zo goed een iPhone kunnen worden. Een doordachte keuze.
2 van de 4 reden zijn eerder andersom....slechte prijzen en iTunes is om te huilen }:O
Vier redenen om een iPhone te kopen/ voor iOS te kiezen: heel veel apps, goede prijzen (ook vaak aanbiedingen), iTunes en gemakkelijk te bedienen.
Vier redenen om een Android te kopen/ voor Android te kiezen:

Heel veel Apps, veel goedkoper dan iPhone (VEEL meer keuzes), Geen gedoe met iTunes, en gemakkelijk te bedienen.


En voor de echte Tweakers een open systeem, en niet een dicht OS als IOS iPhone.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 3 september 2013 18:33]

Volledig off-topic, maar toch: je verhaal staat zo vol spel-, vervoegings- en interpunctie-fouten dat het lastig wordt om je te volgen....
En daarbij stel je dat je geen iOS wil op je telefoon, maar haal je de eenvoud van iOS wel aan bij je vergelijking met Android.

[Reactie gewijzigd door Tukkertje-RaH op 3 september 2013 15:51]

Je hebt gelijk, behalve op het punt van de prijs. High-end Android en WP toestellen zijn ongeveer net zo duur als de huidige iphone5's. Een mid-range iphone (waar ik me eigenlijk weinig bij kan voorstellen) zal net zo duur zijn als een mid-range Android of WP.
"Meer voet aan de grond". Dat klopt, maar het aandeel WP t.o.v. de rest van de markt is nog steeds zeer gering, als je dit plaatje bekijkt.
Inderdaad. Windows Phone vergt ook niet zo veel van de telefoon, terwijl Android dat wel doet en daarom snel stottert.
Ik heb nog nooit een windows telefoon bij iemand gezien en ik zie er onwijs veel
De productiekosten van een iPhone 5 lagen onder de € 200. Door kunststof te gebruiken i.p.v. metaal en glas zouden ze enkele tientjes kunnen besparen; het meeste geld zit 'em in het scherm en het mainboard. Desondanks lijkt het er momenteel op dat de 5C maar liefst 1/3 voordeliger gaat worden dan de gewone iPhone 5.

Ben ik nu de enige die dit een merkwaardig verdienmodel vindt ? Apple zou er dus bewust voor kiezen om minder winst te maken op de 5C modellen, waaruit ik vervolgens concludeer dat de prijs van de iPhone 5 kunstmatig hoog wordt gehouden.

Daar is verder niks mis mee; het is maar wat de consument er voor wil betalen. Persoonlijk denk ik ook dat het verstandig is om een budget-iPhone te maken, omdat Chinese fabrikanten al lange tijd schaamteloze kopieën maken van Apple-hardware, zoals deze :

http://www.cheaptech.nl/iphone5/kloon

Blijkbaar is er toch vraag naar een goedkopere iPhone. Door de 5C op de markt te brengen kun je potentieel nieuwe klanten over de streep trekken die in de toekomst mogelijk meer (duurdere) Apple-hardware gaan kopen. Daarom vind ik de 5C meer een soort "lokkertje". In mijn optiek een slimme strategie; zeker in deze financiële tijden.
Ik zie het anders:

Vroeger was Apple een niche speler die dure apparaten verkocht aan een kleine groep consumenten.

Apple is nu geen niche speler meer, maar marktleider (of was dit) en is tevens uitgegroeid tot een mega bedrijf met enorme verkoopscijfers. Zowat iedereen die een iPhone wil, heeft er een.

De enige manier om het bedrijf nog te laten groeien is door een ander stuk van de consumentenkoek op te eten. En dat gaan ze nu doen met een goedkope iPhone. De dure zal waarschijnlijk vlugger nieuwere features krijgen, die pas een jaar later in de goedkope zullen opduiken.

Zowat elk bedrijf dat ik ken doet dit -behalve Apple natuurlijk. Als jij een Bosch boormachine koopt, koop je ook maar eentje van 50 euro. Terwijl er ook nog boormachines zijn van 100 euro. En Bosch heeft daarnaast ook nog een professionele lijn (Bosch blauw) die boormachines van 200 euro heeft.

En uiteindelijk doen die boormachines allemaal hetzelfde: boren ;) Maar op de ene heeft Bosch meer winst dan op de andere. Doet dat er iets toe? Neen: want de totale winst is belangrijk.
De vergelijking met (in dit geval : Bosch) boormachines, gaat niet helemaal op. Een goedkope boormachine zal waarschijnlijk kunststof tandwiel-overbrengingen hebben, waardoor de levensduur toch korter zal zijn, dan de duurdere boormachines met stalen tandwiel-overbrengingen die een levenlang mee zullen gaan.
Echter de gemiddelde klusser zal zo weinig boren, waardoor voor velen dan wel de goedkopere versie (met kunststof tandwiel-overbrengingen) zal voldoen.

Dus het is niet alleen 'meer winst' op de duurdere modellen.
Het WOW effect van Samsung is bij mij al een hele tijd 'WOW wat is dat TouchWiz brak'.

Maar ieder zn meuk.

Dat een iPhone duur is is ook al geen argument meer.
Een concurrerend gelijkwaardig toestel van een Samsung of HTC is evenduur.

Die merken hebben alleen het voordeel dat ze ook telefoons verkopen in het goedkopere segment van de Smartphone markt.
Een concurrerend gelijkwaardig toestel van een Samsung of HTC is evenduur.
Dat gaat ook maar 1 maand per jaar op :) Daarna zijn de HTC/Samsung toestellen al snel goedkoper.

Galaxy S4 (16GB): 500 euro
HTC One (32GB): 530 euro (geen 16GB beschikbaar)
iPhone 5 (16GB): 590 euro

Zoals je kan zien is de iPhone BIJNA 20% duurder!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 3 september 2013 14:07]

Er zit bijna 100,- verschil tussen een S4 en een Iphone 5 16 gb.
+ microSD verhaal niet vergeten, even 64GB er bij steken hoeft geen al te dure grap te zijn.
Bijzonder dat het gebruik van platic zoveel scheelt dat het opeens een "betaalbare" telefoon wordt.
Met een beetje goed plastic zie je het verschil niet eens met glas. Samsung gebruikt immers ook heel mooi plastic, en ik vind die dingen dan ook een stuk mooier aandoen dan de aluminium broertjes en zusjes van HTC en de rest.

Maargoed, de iPhone 5C dus. Dit kan natuurlijk ook een cheape Chinese knockoff worden. Iets als een A88 Phone, een iPhone 5G of een Airphone. Ja, good lord, die dingen bestaan echt.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 3 september 2013 23:29]

Ik zou plastic ook totaal geen probleem vinden, alleen moeten de specs wel op het niveau liggen van de iPhone 5. Dan heb je de iPhone 5S erboven met betere specs. Alleen moeten ze geen grappen uithalen dat deze budget versie op bepaalde gebieden een stuk minder is.
Ik denk dat je dat wel kan vergeten. Het is niet voor niks een budget toestel. Minder duur dus mindere specs. Lijkt me simpel.
De filosofie van Apple was altijd dat de vorige modellen (mindere specs dus minder duur) fungeerde als 'budget model'. Mij een raadsel dat ze nu een totaal nieuw productieproces in gaan lassen om een 'budget model' op de markt te brengen.
Nu is juist een aardig moment om over te stappen, als dit toestel ook een een 4" scherm krijgt is het voor iOS developers sneller weer allemaal één schermformaat in plaats van twee.

Daarnaast zijn ze dan ook van de oude "legacy" kabel af aangezien deze ook de lightning kabel gaat krijgen. Als laatste zullen de productiekosten van dit toestel waarschijnlijk ook nog eens lager liggen dan die van de 4 / 4S op dit moment. Hierdoor kunnen ze of voor een lagere prijs gaan of een grotere marge overhouden.
De 5C zou onder de 5S kunnen vallen en zelfs nog onder de 5. Dan heb je:

5S - 5 - 5C
ipv
5S - 5 - 4S

De 4S heeft nog de oude dock connector, dus mogelijk wilt Apple alles zo snel mogelijk naar de nieuwe in verband met verkoop van accesoires. Zoiets hadden ze ook gedaan met de iPad, de iPad3 en 4 verschilden volgens mij niet veel, behalve de connector.
Ik zie het als een zet om de 30 pins connector en de oude schermresolutie uit te faseren door de 5C uit te brengen met hardware van de 4S (met een groter scherm). Hetzelfde geldt voor de ipad 2, deze zal of een nieuwe versie krijgen of vervangen worden door de 4e generatie zodra de 5e generatie er is.

Door alleen de 5C, 5 en 5S aan te bieden blijft vanaf dat punt de resolutie en de connector gelijk. Hiermee wordt vreemd genoeg door een nieuw toestel te introduceren toch de keuze kleiner en het wordt makkelijker voor 3rd party ontwikkelaars om docks e.d. te maken.
Dit moeten ze wel doen. Geen Siri en bepaalde apps zullen denk ik niet toegankelijk zijn op de 5C om ervoor te zorgen dat de 5C niet van 5/5S verkopen gaat snoepen.
Als ze betaalde apps onmogelijk maken, kunnen ze dat toestel beter meteen de zee ingooien. Mede het ecosysteem van apps houdt de consument bij zijn merk. Waarom zou ik als ik de 5C zat ben niet overstappen naar android? Als ik al honderden apps gekocht heb dan is dat wel degelijk een flinke barrière om over te stappen...

Geen siri boeit niet, dat is al lang geen verkoopargument meer voor apple, zeker in ons land is het niet meer dan een gimmick..

[Reactie gewijzigd door Fly-guy op 3 september 2013 16:37]

"bepaalde apps", niet "betaalde apps".

En Siri komt wel naar Nederland.

[Reactie gewijzigd door Herko_ter_Horst op 3 september 2013 21:21]

Volgens mij is er wel meer anders dan alleen de behuizing. Hij zal wel langzamer worden en minder geheugen hebben.

Edit: die knockoff video's zijn echt geweldig!

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 3 september 2013 14:01]

Vergeet Techdy's Bear niet:
http://techdy.com/shop/basic-bear/
http://cdn.macrumors.com/...y_plastic_iphone_back.jpg
http://www.mobot.net/writ...ds/2013/07/Basic-Bear.jpg

het valt me trouwens ook op dat ik het FCC logo niet bij de CE en Recycle logo zie staan.

[Reactie gewijzigd door Crp op 3 september 2013 14:12]

Ik dacht dat de 5C maar in gelimiteerde oplage zou gaan komen? Het is wel indrukwekkend om te zien dat ze straks met 3 telefoons zo'n beetje de hele mid-top segment kunnen bereiken. (ik verwacht niet dat de 5C tot de budget-segment zal gaan, ~350 zal het nog zeker zijn).
1. Als het al gelimiteerde oplage zou zijn, waarom zou dat niet kunnen als je op deze foto's afgaat? Ik zie drie gidsen. Ik vind een oplage van drie gelimiteerd.

2. Waarom zou Apple in hemelsnaam een telefoon in 'gelimiteerde' oplage uitbrengen? Het doel van Apple is zoveel mogelijk telefoons verkopen (duh), dan ga je toch geen gelimiteerde oplages uitbrengen?
@TMC

Gelimiteerd geeft de koper het gevoel wat exclusiefs te kopen en kan daarom duurder verkocht worden. Dat leid tot een hogere marge ne daarmee meer winst.

Vaak vergeet de fabrikant vaak de limiet te vermelden wat weer een beetje afbreuk doet aan de exclusiviteit, een gelimiteerde oplage van duizend stuks is tenslotte iets anders dan een miljoen stuks.
Ik snap het nut van 'gelimiteerde oplages' in het algemeen wel, maar het is totaal niet relevant bij een nieuwsbericht over een budget iPhone, een telefoon die juist bedoeld is om zoveel mogelijk marktaandeel te vergaren.
Is een oplage niet altijd gelimiteerd? Is je oplage verkocht komt er een nieuwe oplage. Daarnaast lijkt het me onlogisch om een "budget" telefoon als gelimiteerd te verkopen.

Maak er 1 van goud en die maak je in gelimiteerde oplage, zeg 1000 stuks, veel aandacht voor een nice product.
Ik stel de vraag ook niet in combinatie met de foto, maar meer in het algemeen.

Dacht dat ik er een tijd geleden iets van had gelezen, maar kan net zo goed een gerucht zijn geweest.
De verwachting was volgens mij meer dat het een telefoon voor landen zou worden waar men gewoon wat minder te besteden heeft. Dat hoeft niet persé een introductie in Europa in de weg te staan.
Misschien ziet apple ons wel als budget land, gezien de huidige economische zaken kan ik me daar iets bij voorstellen. Echter verkopen de iPhones nog steeds net zo goed als een aantal jaren terug.
Ik vind het wel een goed idee.

Ben zelf ook wel geïnteresseerd in een nieuwe mobiel. Zit nu met Windows Phone 8, maar dat is ook niet alles (geen notificatiecentrum & geen 3G/Wifi toggle zijn een groot gemis). Daarnaast kan ik de app van mijn school er niet op draaien...

Iphone ziet er mooi uit, maar toch nog erg duur, zelfs de 4S kost nog 500 euro, dat is de prijs van een nieuw topmodel van verschillende Android fabrikanten!

Ben benieuwd, als ze ook in deze goedkopere Iphone goede kwaliteit hebben zitten, dan kunnen ze denk ik best nog heel wat markt veroveren.

Ben ook benieuwd wat voor geluidschip er in komt te zitten.
Ben zelf ook wel geïnteresseerd in een nieuwe mobiel. Zit nu met Windows Phone 8, maar dat is ook niet alles (geen notificatiecentrum & geen 3G/Wifi toggle zijn een groot gemis). Daarnaast kan ik de app van mijn school er niet op draaien...
http://www.windowsphone.c...be-4da8-95a6-96b4ab82c578 ?

[Reactie gewijzigd door jvvj op 3 september 2013 13:39]

Dat is het 'm nou net.

In Android (& IOS7), veeg je met je vinger van boven naar onder (of andersom) en je hebt meteen een klein menu waar je gewoon een toggle hebt om Wifi, 3G e.d. aan/uit te zetten.

Die link die je geeft verwijst naar een app. Dat is het probleem met WP8. Je hebt geen toggle's. Eerst moet je die app opstarten, vervolgens een icoon aanklikken welke je weer doorverwijst naar een menu (gewoon 'settings' ->netwerk) waar je vervolgens een schakelaartje hebt om 3G/Wifi aan/uit te zetten....

Omslachtig dus.
Klopt, kan ook niet wachten tot ik dag heb!
Enige reden dat ik nog wel eens een jailbreak had en je sbsettings kon gebruiken (meest gebruikte feature in de jailbreak scene)!

Snapte ook niet dat apple dat zolang niet zelf ingevoerd had! Maar gelukkig komt het eindelijk naar ios 7
Je kan de tiles pinnen op je homescreen pinnen, waardoor je vanaf home in 2 klikken je setting hebt veranderd. Nog steeds niet zo snel als het vanuit elke app kunnen doen maar toch al iets sneller dan de alternatieve manier ;)
@DGonlag2 Over 2 maanden, November 2013, heb je allebij. Zitten allebij in de GDR3 update.
Anoniem: 247612
3 september 2013 13:59
De photoshop edit (enorm veel noise rondom letters) druipt van de plaatjes af.

Net als hier:

http://www.cultofmac.com/...e-5c-image-might-be-fake/

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 247612 op 3 september 2013 14:06]

Dat heet compressie. Dit is echt niet fake hoor, en als je denkt van wel moet je met betere bewijzen komen. De hele kwaliteit van die foto's is om te huilen en dan denk jij aan een paar pixels te kunnen zien dat het nep is? Knap (maar onmogelijk).
Anoniem: 247612
@TMC3 september 2013 14:39
Compressie en dan alleen rondom de letters? Juist deze selectief overduidelijke compressie (dus niet dezelfde noise over het gehele plaatje) maakt het discutabel in deze.

En waarom maken ze altijd foto's van "lekken" met een Nokia toestel met een 0,8 mp cameraatje?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 247612 op 3 september 2013 14:39]

De foto's zijn gemaakt met een aardappel die hebben altijd veel ruis rondom de letters ;).
Omdat dit fabriek medewerkers zijn die niet met een iPhone rondlopen maar vaak met een goedkoop prulletje. Daarnaast kan ik me goed voorstellen dat dit gesms't wordt of via wechat/weixin die foto's gruwelijk comprimeerd.
Vervolgens waarom rondom de letters, dat doet compressie nou eenmaal rondom details. Het blijft mij overigens wel een zeer sensationele site met weinig zelfvertrouwen, cultofmac proof that it might be fakes. Wat is het nou, fake of niet? Het heeft toch wel een hoog fanatic gehalte.
Ik vind het vreemd dat daar dan Nederlandse guides verschijnen ..
Want? Je denkt dat Nederlandse guides alleen in Nederland gedrukt worden? Die dingen komen kant en klaar, verzegeld en al, vanuit de Chinese fabrieken.
Denk dat dit toch een slechte move is. Apples I phone staat bekend als de Ferrari onder de telefoons, een goedkoop model uitbrengen kan dit imago schaden en juist negatief uitpakken. We zullen het zien.
Want de goedkopere iPods hebben ook zo'n slecht effect gehad op het imago van Apple..
300 euro waarschijlnijk, voor een goedkopere versie van de iphone 5.
Niet heel erg goedkoop, ondanks dat ie veel minder kost om te maken.
Het ligt er maar net aan wat er in die telefoon zit en hoe de kwaliteit is van de software en hardware. Beetje voorbarig om nu te zeggen dat hij niet heel erg goedkoop is. Volgens mij is 300 euro voor een goede smartphone niet duur.
De goedkoopste iPod touch kost €239 bij Apple, daarbij is een meerprijs van 100 euro om er ook mee te kunnen bellen toch zeker schappelijk..
Plastic.... sounds like 'my first iPhone' :+

Naast materiaalkosten is plastic eenvoudiger te verwerken in een product, dus vandaag de lagere kosten. En in de praktijk zal je denk ik het verschil nauwelijks zijn; Apple zorgt er wel voor dat het retegoed is afgewerkt. Ben benieuwd!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee