Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 117 reacties

In september waren er volgens Facebook gemiddeld 1,18 miljard gebruikers dagelijks actief op het sociale netwerk. Dat is een groei van 17 procent ten opzichte van een jaar eerder. Vrijwel al het gebruik komt vanaf mobiele telefoons en tablets.

Volgens de kwartaalcijfers van Facebook waren er in september gemiddeld 1,09 miljard gebruikers dagelijks actief op het sociale netwerk via hun smartphone of tablet. Dat is een groei van 22 procent ten opzichte van vorig jaar. In totaal zijn er 1,79 miljard mensen die maandelijks gebruikmaken van Facebook. Dat is een stijging van 16 procent.

Mark Zuckerberg zegt dat het aantal mensen dat gebruikmaakt van de functie om live video uit te zenden sinds mei vier keer zo hoog is geworden. Volgens de Facebook-ceo maken inmiddels honderd miljoen mensen dagelijks gebruik van Instagram Stories, een functie waarvan het concept is afgekeken bij Snapchat en die in augustus werd gepresenteerd.

Het sociale netwerk zag zijn omzet uit advertenties met 59 procent stijgen naar 6,8 miljard dollar, omgerekend zo'n 6,1 miljard euro. De winst kwam uit op 2,4 miljard dollar, in het vergelijkbare kwartaal vorig jaar was de winst met 896 miljoen euro flink lager. Facebook haalt steeds meer omzet uit mobiele advertenties. In het afgelopen kwartaal was dat 84 procent van de totale advertentieomzet. Een jaar eerder was dat nog 78 procent.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (117)

Man man man, al die "in mijn omgeving" berichtjes steeds. Ja de omgeving van tweakers bepaalt het succes van een website hoor. Daarom is Snapchat ook zo geflopt, omdat de 30plus omgeving van tweakers het niet gebruikt. "In mijn omgeving", pfff. Zo kun je elke website afschrijven omdat het niet in jouw omgeving wordt gebruikt. Tweakers moeten eens leren dat ze niet het centrum van het internet zijn.
"In mijn omgeving", fuck it zeg, ik ben al ver in de dertig. Natuurlijk bestaat mijn omgeving niet uit tieners die naar Enzoknol kijken of zelf vlogs maken. Ik heb een vette pens en ken helemaal geen foodies, neemt niet weg dat er elke week weer een nieuw boek over voeding wordt uitgebracht. Ik draag nog kleding die ik tien jaar geleden heb gekocht, dan zullen er vast ook geen blogs bestaan over fashion of sites waar je je outfit van de dag kan tonen.
Maar wat als er toch een hele andere wereld is buiten je omgeving? Stel je eens voor dat er wel mensen zijn die geïnteresseerd zijn in make-up of het maken van een stamboom. Dat kan eh. Dan zijn ook voor hen websites of diensten geschikt die een tweaker nooit zou gebruiken. Wil niet zeggen dat het dan geen bestaansrecht heeft.

En nu hebben we het over Facebook. Ja natuurlijk wordt Facebook al sinds 2008 door tweakers afgeschreven, want wie gebruikt dat nou en het is een hype (want welke hype duurt nou niet langer dan een decennium, zie Pokemon Go). Maar weet je hoeveel 1,8 miljard mensen zijn. Stel als die 800 miljoen gebruikers in jouw omgeving stoppen met Facebook dan zijn er nog steeds 1 miljard gebruikers. 1 miljard. Dat is ontzettend veel (ter vergelijking, Tweakers.net zal er net iets minder dan 2000 jaar over doen om de miljardste gebruiker te bereiken). Ik gok echter dat je geen 800 miljoen mensen in jouw omgeving hebt. Ik denk niet eens 100 miljoen. Misschien niet eens een miljoen. Wat zeg ik, 1000 is al veel. Dus laat ik zeggen 100 mensen in jouw omgeving. Stel 100 mensen in jouw omgeving stoppen meteen met Facebook. Dan krimpt Facebook met maar liefst 0.000006% (afgerond naar boven). Dat is de invloed die jouw omgeving heeft op Facebook. Mooi dat we daar conclusies uit kunnen trekken.
" Maar weet je hoeveel 1,8 miljard mensen zijn. Stel als die 800 miljoen gebruikers in jouw omgeving stoppen met Facebook dan zijn er nog steeds 1 miljard gebruikers. "

Dan moet je eerst wel 1,8 miljard (active) mensen hebben, wat ik overigens betwijfel....

" Stel als die 800 miljoen gebruikers in jouw omgeving stoppen met Facebook dan zijn er nog steeds 1 miljard gebruikers"

Dan moet je in de eerste instantie wel echt 800 miljoen (active) gebruikers hebben.....wat ik overigens betwijfel....

Volgens mij geloof je nog steeds in Facebook sprookjes. Hier op Tweakers geloven we niet in sprookjes....
Volgens mij geloof je nog steeds in Facebook sprookjes. Hier op Tweakers geloven we niet in sprookjes....
Behalve dat het reclame budget van Apple 0 (nul) euro is. Ter vergelijking van Samsung wordt beweerd dat het 10 miljard euro spendeert aan reclame.
Behalve dat alles wat op internet staat nooit meer verdwijnt, daarom zijn backups ook overbodig.
Behalve dat Facebook in 2008 het nooit zal winnen van Hyves.
Behalve dat Facebook in 2009 elk moment ten onder zal gaan zoals Hyves
Behalve dat Facebook in 2010 niet meer hard zal groeien
Behalve dat Facebook in 2011 slechts een hype is
Behalve dat Facebook in 2012 vanwege privacy issues een heleboel gebruikers zal verliezen
Behalve dat Facebook in 2013 volgens de omgeving van de tweaker nu echt aan het krimpen is
Behalve dat Facebook in 2014 alle Whatsapp gebruikers zal wegjagen nu het die dienst heeft overgenomen
Behalve dat Facebook in 2015 nu echt echt elke moment kapot zal gaan, want de omgeving van de tweakers zit meer op instagram en snapchat (ja die diensten waarvan tweakers ook al het nut niet inzien en dus gedoemd zijn)

Hier op Tweakers geloven we ook niet in het Apple sprookje dat een tablet een succes zal worden. Althans niet in 2010 na de introductie van de iPad. Wordt daar inmiddels wel in geloofd?

Nuchtere jongens hoor, die tweakers.
Geloof je ook nog kaboutertjes?
Je kan 100000 (en zelfs meer) likes kopen op internet. En dan zeg jij "Facebook heeft 1,8 miljard unieke actieve gebruikers".
Gebruik je hersens!

Oja, Facebook is niet ver plan om neppe accounts te verwijderen.

[Reactie gewijzigd door RicoVissers op 3 november 2016 16:48]

Geloof je ook nog kaboutertjes?
Je kan 100000 (en zelfs meer) likes kopen op internet. En dan zeg jij "Facebook heeft 1,8 miljard unieke actieve gebruikers".
Gebruik je hersens!

Oja, Facebook is niet ver plan om neppe accounts te verwijderen.
Ik begrijp niet vanwaar deze post -1 krijgt.
Het is een feit dat je Facebook likes en vrienden kunt kopen.
Zoek eens op "buy facebook likes".
Man man man, al die "in mijn omgeving" berichtjes steeds. Ja de omgeving van tweakers bepaalt het succes van een website hoor. Daarom is Snapchat ook zo geflopt, omdat de 30plus omgeving van tweakers het niet gebruikt. "In mijn omgeving", pfff. Zo kun je elke website afschrijven omdat het niet in jouw omgeving wordt gebruikt. Tweakers moeten eens leren dat ze niet het centrum van het internet zijn.
"In mijn omgeving", fuck it zeg, ik ben al ver in de dertig. Natuurlijk bestaat mijn omgeving niet uit tieners die naar Enzoknol kijken of zelf vlogs maken. Ik heb een vette pens en ken helemaal geen foodies, neemt niet weg dat er elke week weer een nieuw boek over voeding wordt uitgebracht. Ik draag nog kleding die ik tien jaar geleden heb gekocht, dan zullen er vast ook geen blogs bestaan over fashion of sites waar je je outfit van de dag kan tonen.
Maar wat als er toch een hele andere wereld is buiten je omgeving? Stel je eens voor dat er wel mensen zijn die geïnteresseerd zijn in make-up of het maken van een stamboom. Dat kan eh. Dan zijn ook voor hen websites of diensten geschikt die een tweaker nooit zou gebruiken. Wil niet zeggen dat het dan geen bestaansrecht heeft.

En nu hebben we het over Facebook. Ja natuurlijk wordt Facebook al sinds 2008 door tweakers afgeschreven, want wie gebruikt dat nou en het is een hype (want welke hype duurt nou niet langer dan een decennium, zie Pokemon Go). Maar weet je hoeveel 1,8 miljard mensen zijn. Stel als die 800 miljoen gebruikers in jouw omgeving stoppen met Facebook dan zijn er nog steeds 1 miljard gebruikers. 1 miljard. Dat is ontzettend veel (ter vergelijking, Tweakers.net zal er net iets minder dan 2000 jaar over doen om de miljardste gebruiker te bereiken). Ik gok echter dat je geen 800 miljoen mensen in jouw omgeving hebt. Ik denk niet eens 100 miljoen. Misschien niet eens een miljoen. Wat zeg ik, 1000 is al veel. Dus laat ik zeggen 100 mensen in jouw omgeving. Stel 100 mensen in jouw omgeving stoppen meteen met Facebook. Dan krimpt Facebook met maar liefst 0.000006% (afgerond naar boven). Dat is de invloed die jouw omgeving heeft op Facebook. Mooi dat we daar conclusies uit kunnen trekken.
Voor de duidelijkheid het zijn geen 1,8 maar 1,18 miljard dagelijks actieve gebruikers volgens Facebook.
Facebook definieert nergens wat een Active gebruiker is.
Ik vermoed dat het iedere gebruiker is die ingelogd is. En mogelijk zelfs een die ingeloged is en lang eens "like button" op een pagina fietst.

Zolang er geen definitie van actieve gebruikers bestaat zegt het heel erg weinig.
Tevens vraag ik me of er iemand deze informatie die Facebook geeft kan controleren?
Het doet er ook helemaal niet toe wat de exacte aantallen zijn als het gaat om de stelling "in mijn omgeving". Er zijn 1,8 miljard Facebook gebruikers in het totaal. Die 1,18 miljard zijn dagelijkse gebruikers. Maar vooruit, als je dat aantal vergelijkt met jouw omgeving die niet meer op Facebook zit, dus die 100 mensen, dan loggen er dagelijks 0,0000085% minder mensen in. Enorm verschil. Maar ja wat is een actieve gebruiker. Zeg Facebook lult uit zijn nek en het zijn maar 1 miljard actieve gebruikers. Of maar 900 miljoen. Of maar 800 miljoen. Dan nog zijn er teveel gebruikers dat jouw omgeving een impact kan maken, dus waarom wordt dan toch steeds gedaan dat de omgeving van de tweaker een graadmeter is van het succes van een dienst?
Het doet er ook helemaal niet toe wat de exacte aantallen zijn als het gaat om de stelling "in mijn omgeving". Er zijn 1,8 miljard Facebook gebruikers in het totaal. Die 1,18 miljard zijn dagelijkse gebruikers. Maar vooruit, als je dat aantal vergelijkt met jouw omgeving die niet meer op Facebook zit, dus die 100 mensen, dan loggen er dagelijks 0,0000085% minder mensen in. Enorm verschil. Maar ja wat is een actieve gebruiker. Zeg Facebook lult uit zijn nek en het zijn maar 1 miljard actieve gebruikers. Of maar 900 miljoen. Of maar 800 miljoen. Dan nog zijn er teveel gebruikers dat jouw omgeving een impact kan maken, dus waarom wordt dan toch steeds gedaan dat de omgeving van de tweaker een graadmeter is van het succes van een dienst?
Het gaat er mij puur over of de getallen die Facebook presenteert kloppen.
Dat gegoochel met getallen wat je doet, heeft IMO geen enkele waarde, puur omdat jij net zoals ik ik weet wat de werkelijke aantallen zijn.
Voor Facebook is het voor hun inkomsten belangrijk dat er zo veel mogelijk mensen zijn die zoveel mogelijk mensen in hun kringen hebben, dat maakt het profiel meer waard als ze de informatie doorverkopen.

En of iemand Facebook gebruikt moet hij/zij zelf weten.
Ik heb mijn account een paar maanden gelden verwijderd. Omdat het voor mij geen enkele waarde gehad heeft.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 3 november 2016 23:04]

Stel je voor dat ik uitlog uit Tweakers en jullie niet meer bestaan! En pas weer 'gerenderd' worden zodra ik inlog! Hah!

Misschien bestaat de hele wereld alleen maar omdat ik deze waarneem. Bewijs maar eens dat het niet zo is ;)
Ik snap niet waarom je Tweakers zo aanvalt. Is het nieuwsbericht soms aangepast?

Ik lees daar nu namelijk niets meer over hun eigen ervaringen.
Tja, waarom zou je het fenomeen 'nep accounts' eigenlijk benoemen, totaal niet interessant, toch?

http://thenextweb.com/fac...s-5-5-11-2-accounts-fake/

Facebook schat tussen de 5 en 11 procent (hoi WC eend). Dus ga dan maar rustig uit van 15 a 20%.

Relevante feiten, altijd verfrissend.
Tja ik heb ook 3 accounts puur voor games zodat je jezelf gaande kan houden en anderen niet lastig hoeft te vallen met jou games.
Tja, waarom zou je het fenomeen 'nep accounts' eigenlijk benoemen, totaal niet interessant, toch?

http://thenextweb.com/fac...s-5-5-11-2-accounts-fake/

Facebook schat tussen de 5 en 11 procent (hoi WC eend). Dus ga dan maar rustig uit van 15 a 20%.

Relevante feiten, altijd verfrissend.
Tevens is de vraag wat ze bij Facebook een actief account noemen?
Om Facebook te kunnen gebruiken in welke vorm dan ook, ook lezen. Moet je inloggen.
Dus als je vereniging of wie dan ook Facebook gebruikt en je wil lezen wat ze posten dan zul je op Facebook in moeten loggen.
Anders krijg je na "Not Now" een lelijke balk over je scherm en de melding "See more of Intel by logging into Facebook".
En de mlding dat je in moet logge inclusief "Not Now" blijft op iedere volgende Facebook pagina komen, ook na een keer "Not Now" te hebben geklikt.

Zelf als je naar de Facebook pagina van Intel wil gaan moet je inloggen.
Ik heb de keuze gemaakt dat mij de privacy liever is dan de mogelijkheid om deze pagina's te bezoeken.
Ik begrijp niet waarom bedrijven niet bij Facebook protesteren dat deze pagina's vrij toegankelijk moeten zijn.

Ik vraag me daarom af hoeveel echt actieve gebruikers Facebook heeft. Mensen die inloggen omdat ze zaken willen delen of om afgeschermde zaken van hun vrienden/bekenden/familie willen bekijken?

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 3 november 2016 14:07]

Kom op man, dit geloven jullie toch niet?
Facebook (active gebruikers) 1,5 miljard yeah right. Als we heel even terugblikken naar het afgelopen jaar dan zien we dat de schattingen regelmatig van 60 tot 80 procent van de gevallen te hoog ‘opgeschroefd’ zijn.

@dydxsq :*) Eindelijk iemand die niet in Facebook sprookjes gelooft +3
Je kan je FB volledig customizen zodat je enkel ziet wat je wil zien. Ik zie het probleem niet.
Als FB niet een spamplatform was geworden dan was dat natuurlijk helemaal niet nodig geweest. De meeste items die je default in the timeline ziet zijn gewoon spam. Bijvoorbeeld "X heeft Y geliked" en dat het hele bericht erbij; vroeger kreeg je die berichten niet te zien en kon je dus focussen op de daadwerkelijk geplaatste berichten van vrienden.
Klopt, maar dat werkt volgens mij maar tijdelijk. Na een aantal x periode kun je weer opnieuw beginnen. De meeste mensen hebben dit niet eens door.
Hahaha precies!
Facebook spampt je gewoon.
Er is nog een mogelijkheid om de reminders uit te schakelen. Het kan misschien aan mij liggen maar dat uitschakelen werkt gewoon niet. Na een x aantal tijd wordt je weer opnieuw lastig gevallen.
Facebook is óók eigenaar van Instagram en Whatsapp. Denk dat 1,18 miljard actieve accounts best zou kunnen kloppen.

Een 'actieve' gebruiker ben je trouwens als je inlogt, de app opent, Messenger gebruikt of op andere wijze met de website verbonden bent zonder dat je Like-knopjes op externe sites te zien krijgt (dát telt dan weer niet mee namelijk).

Althans, voor hen die wél Facebook hebben hier kun je zien aan de rechterkant wie er wanneer voor het laatst actief is geweest. Denk dat een 'actieve gebruiker' iemand is die de afgelopen, zeg, 30 dagen op die manier in het systeem bekend staat.
Ja dat klopt ook. Al denk ik dat snapchat instagram overstijgt als platform voor jongeren. Instagram zie ik de oudjes ook langzaam alweer naartoe druppelen. Even de statistieken niet paraat (lees te lui om op te zoeken). Maar zo zal het altijd blijven denk ik. Van platform naar platform. Wat eerst hip is, is niet tof meer als het mainstream wordt, etc.

En Facebook krijgt met deze grootte een positie als IBM, Oracle en Microsoft op de software markt. Kopen gewoon alle nieuwe iniatieven om in het portfolio te gooien. Of om niks mee te doen...
Deze "groei" dient wel met een bus zout genomen te worden. Facebook bevind zich nu duidelijk in de melk fase.

Om dat concreet te maken, valt het je niet op dat je Facebook app altijd wel een notification heeft te melden? Dat rode tellertje, wat je toch weer triggered om hem te openen?

De notificaties daar worden steeds gekker. 2 jaar geleden kreeg je alleen zo'n notification wanneer iemand op je post comment, nu verzinnen ze gewoon wat. "Iemand die je kent heeft een foto gepost", of "gaat naar een event".

Er is in feite niets relevant gebeurd maar toch wordt je gelokt. Notificaties worden gewoon verzonnen om je toch een paar keer dag er op te laten klikken, zodat de cijfers kunstmatig hoog lijken.

Een ander voorbeeld is auto playing videos, waardoor men nu in de cijfers kan claimen dat het met Youtube mee kan gaan, ook al kijken mensen de video niet eens uit eigen beweging.

Als je er goed op gaat letten, zie je dat de strategie steeds aggressiever wordt om die getallen kunstmatig te doen groeien.

Een veel belangrijker punt van kritiek is dat Facebook voor een grote groep gebruikers inmiddels "het internet" is, en dat is zeer gevaarlijk. Een dumbed down timeline met ads, domme grapjes en standaard meningen.
Verbaast mij dat er steeds meer mensen via mobiel naar facebook gaan. Privacy issues achterwege gelaten werken die apps nou niet echt bepaald vlekkeloos. Ze trekken je batterij snel leeg en vreten als geen ander geheugen op. Wil je dan nog chatten met je vrienden dan moet je nog zon draak van een app installeren genaamd messenger.....Voor de functionaliteit die die apps hebben ga je je echt afvragen wat ze allemaal wel niet uitspoken dat ze zo hoog gebruik hebben. Krijg echt het idee dat ze werkelijk alles over jouw opslaan.
In mijn omgeving zie ik ook niet veel mensen gebruik maken van Facebook. Maar goed, dat zegt natuurlijk niks over de wereld :)
Ik zie wel steeds vaker WhatsApp groepjes ontstaan waarin dan media wordt gedeeld ipv op Facebook. Ook veel efficicienter.
Een chatapp vergelijken met een sociaal netwerksite. Heb het nooit begrijpen waarom mensen dat doen. Beiden hebben totaal verschillende functies.
Ik vind het niet zo gek. Voor mij is het ook een vervanging. Vroeger, lang geleden ;) toen ik nog Facebook had vond ik het leuk om korte updates van vrienden en hier en daar een foto te zien. Facebook ging daar steeds meer troep tussendoor gooien: advertenties, polls, app-uitnodigingen, weet ik wat voor meuk. Toen heb ik mijn Facebook-account opgeheven, en heb nu met dezelfde mensen een aantal groepen op WhatsApp of Telegram. Nu worden daar de updates en foto's gedeeld. De troep zit er zo niet tussen, en ik heb begrepen dat je op Facebook nu absoluut niet zeker meer kan zijn dat je vrienden daadwerkelijk je updates zien omdat er een 'intelligent' filter overheen gaat.

[Reactie gewijzigd door MadEgg op 3 november 2016 11:44]

Je kan volledig zelf bepalen wat je in FB feed wil zien en wat niet. Bovendien is FB meer geworden dan enkel foto's delen, dingen die je met WA niet kan.
Dat geloof ik graag; maar dat zijn wel dingen waar ik geen behoefte aan heb. Ik ben niet voor niets gestopt met Facebook. Daarmee zijn de groepen in WhatsApp en Telegram een directe vervanging voor Facebook voor mij.

Destijds kon ik overigens maar matig bepalen wat ik wilde zien. Bij elke nieuwe 'app' kon ik weer aangeven dat ik berichten van dié app niet wilde zien. Maar de volgende dag was er wel weer een andere. Zo bleef je bezig met troep opruimen. Het zou best kunnen dat dat nu anders is, dat is alweer jaren geleden. Ik hoef me er nu in ieder geval ook niet mee bezig te houden en krijg nog steeds precies dezelfde 'informatie' over vrienden en familie.
En toch doe ik het, meerdere groepen zelfs. Al die andere troep van Facebook zit ik niet op te wachten. Maar goed whatsapp is ook van facebook, dus per saldo zullen ze er niks van merken.
Welke troep? Je bepaalt toch zelf wat je in je feed wil?
In chronologische volgorde... Probeer dat maar eens te regelen in facebook. Daarbij ik wil niks inregelen wat ik niet wil hebben, zoals candy crush spam.
Ik zie dit eerder als gevolg van Facebook die niet meer voldoet aan de manier waarop mensen informatie willen delen. Als je iets post/deelt op Facebook dan krijgt 70% van je "vrienden" het al gewoon niet meer te zien. Terwijl je net wil dat vriend a, b en x het zien.
Of het een functie heeft of slechts amusment is dat is een heel andere discussie.
Maar dingen met je vrienden delen kun je beide platformen. Dus in zekere zin zijn ze wel degelijk vergelijkbaar.
Facebook Messenger wordt anders wel gebruikt voor de statistieken.

Itt andere apps die gebruik maken van een Facebook-login telt de messenger wel mee als active-user.

Definitie laat ik even in het midden want het zal verschillend zijn,
maar bij FB tellen ze iig mee als gebruiker.
Heel makkelijk: geen facebook groep waar alles in wordt gedeeld, maar een whatsapp groep. Klaar.
Die groei komt ook voornamelijk uit landen als India etc. In Nederland is facebook zo goed als dood aan het raken.
Nou, dat weet ik nog niet zo net. Vrijwel iedereen om me heen, jong en oud, zit op Facebook, de meesten elke dag. Ik ben echt een paria, word ook vaak wat meewarig aangekeken als ik zeg dat ik geen Facebook heb.
Een paria? Een held bedoel je. Je bent een voorloper, de vanguard van een groeiende groep mensen die af ziet van sociale media. Je bent een innovator voor de komende cyclus die de meeste mensen nog niet eens zien aankomen.

Jij zit op Robbeneiland nu.
LOL, overdrijven is ook een vak.
Maar het wordt serieus vreemd gevonden als je niet op FB en Instagram zit. En o ja, ook niet op WhatsApp! Signal daarentegen weer wel... Niet van Facebook en voorlopig wat mij betreft numero uno.
Ik zit alleen op fb. Ik heb geen insta, snapchat of wapp. Niemand kijkt me raar aan. Alleen het feit dat als ik mijn fb weg doe. Dan is iedereen niet meer zo happy :p

Ik wil van fb af. Het is ten eerste qua privacy niet goed.
En wat let je? Is het afkicken? Wat een rust zul je hebben. Niemand zal aan je trekken met geneuzel van 'Kom nouhou naar mijn feessie toen nou huil huil.'
Daar geloof ik helemaal niks van. Ik ben bijvoorbeeld lid van een facebook-wijkgroep, waarin je spullen kunt ruilen en verkopen, nieuwtjes kunt doorgeven etc.; de wijk heeft 11.000 inwoners en deze groep is binnen een jaar gegroeid van 1000 naar ruim 2000 leden. En alleen wijkbewoners kunnen lid worden. Dit is maar een van de vele vormen waarin je Facebook kunt gebruiken.
Ohja, zo'n groep vol met troep van die nieuwe nagelstudio of een of andere sportschool ;-)
Een goede moderator voorkomt dat.
Totdat je tussen je berichtjes door reclame krijgt. :) maar het is wel beter ja.

Ik snap ook niet dat mensen op facebook zitten. Reclame zooi waar je wat mee kan winnen wil zien .. ok dan snap ik het. Maar ik heb daar geen behoefte.

Hebben dan zoveel mensen die behoefte? Ik snap dat niet. Kan een echte facebooker mij dat uitleggen?

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 3 november 2016 09:26]

WhatsApp is van Facebook hè
Je vergeet dat in een heel groot deel van de wereld internet mobiel is. Dat wij nog zo verknocht zijn aan een archaïsche PC zegt meer over ons.
Onzin, de reden dat de ontwikkelingslanden mobiel werken is omdat de bekabelde netwerken er zo goed als onbestaande zijn
Dat zijn misschien wel heel erg Tweaker-argumenten, de 99% andere gebruikers ervaren deze problemen mogelijk toch een stuk minder...
Eerlijk gezegd is dat wel heel overroepen hoor. Ja, vroeger was de facebook en messenger app een gigantische battery hog. Tegenwoordig valt dat allemaal wel mee.
Omdat de meeste mensen op aarde geen geld hebben voor een tablet/laptop/pc.

Wat mij meer verbaasd is dat een hele generatie zal komen die niet zonder facebook kan en totaal geen besef hebben over hoeveel tijd ze verspillen om een enkele Amerikaans financieel te behagen.

Om maar te zwijgen over privacy.

Het is nu al zo dat als mensen het over internet site hebben voor hun kleine onderneming ze naar een facebook pagina verwijzen....
Messenger is veruit mijn favoriete chat app, iedereen die ik ken heeft het een gebruikt het actief, videobellen en VoIP werkt voor mij veel beter als via Skype.
Ik vind de manier waarop ze encryptie geïmplementeerd hebben ideaal. Staat enkel aan als ik het nodig heb en hierdoor verlies ik geen features als cross platform chat als ik geen encryptie nodig heb.

Daarnaast heb ik weinig problemen met de Facebook app, werkt snel genoeg en goed genoeg. Zal wel wat batterij vreten, maar is dan ook één van de meest gebruikte apps op mijn telefoon. Ik kom overdag bijna niet in de buurt van een computer, maar bijna alle communicatie voor de werking van ons jeugdhuis en onze carnaval groep gebeurt via facebook groepen. Daarnaast is het super handig om evenementen te beheren.
Je kan ook via een browser mobiel naar Facebook gaan.
Opvallend dat het aantal juist groeit, terwijl ik persoonlijk het idee had dat het aantal gebruikers hard aan het afnemen was. Ik zit zelf namelijk al een poosje met de gedachte in mijn hoofd om mijn account te verwijderen. Het nadeel is dat ik op een aantal zaken inlog met mijn facebook account...
terwijl ik persoonlijk het idee had dat het aantal gebruikers hard aan het afnemen was
Dat kan natuurlijk allebei waar zijn. Dat mensen in Nederland facebook moe worden maar steeds meer mensen in een opkomend land als India er gebruik van maken.
[...]

Dat kan natuurlijk allebei waar zijn. Dat mensen in Nederland facebook moe worden maar steeds meer mensen in een opkomend land als India er gebruik van maken.
Dat is waarschijnlijk het geval, en bedenk je ook dat er gewoon heel veel meer Indiërs zijn dan Nederlanders.
Je kan in veel gevallen via instellingen je inlog procedure ''veranderen''.

je logt dan niet meer in via facebook maar via een aangemaakt account of je mail oid.
(zelf gehad met spotify na verwijderen FB)
Waarom een nadeel? Ik heb een jaar terug ook mijn account leeggemaakt. Alle 'vrienden' gewist. Foto's weg. Activiteiten lijst weg (veel werk). Nu gebruik ik het puur als inlog tool voor veel nonsens websites.
Ook gebruik ik het als persoonlijk geheugen steuntje. Ik post op mijn eigen tijdlijn privé berichten (onzichtbaar), geen gevoelige informatie overigens. Ik volg ook bijvoorbeeld concertzalen of makelaars voor het nieuwe aanbod, of groepen als 'Rotterdam van vroeger' of andere leuke dingen. Facebook is zonder 'vrienden' gewoon heel handig en het volstaat om eens in de twee weken te kijken in plaats van elke dag.
De DirkJan fanclub strook wil ik echt niet missen!
Nooit ergens ingelogd met FB account gelukkig, bewust om wat jij beschrijft te voorkomen.
;)
Het grootste gedeelte is onnodig tijd verdrijf en verre van essentieel. Meer dan 1 jaar Facebookloos nu en dat bevalt mij prima. Veel te veel reclame!

Ook is Facebook toch wel een beetje het afvoerputje van het internet. Grove leugens en veel haat die daar verspreid worden over vluchtelingen, buitenlanders, etc. etc. Wat mij betreft verplichte registratie met DigiD, dat voorkomt al dat anonieme gescheld op elkaar!
Ja, want door censuur en afschermen van meningen, bestaan ze niet meer. Het heeft mij juist jarenlang gestoord om in de mainstream-media de halleluja-multiculturele verhalen te horen; terwijl je in de praktijk echt wel andere gevolgen zien. Enkel na de velen zichtbare aanslagen en de toestanden in Keulen was een klein beetje kritiek mogelijk. Overigens is het al hilarisch natuurlijk dat men de term 'vluchtelingen' blijft gebruiken terwijl je in feite over overwegend migranten spreekt.

Censuur op taal of op gedachten is een no-go, maar inderdaad Facebook is zeker niet het platform voor een open en constructieve discussie. Maar welke plaats op internet is dat wel?
Kritiek is prima, dat moedig ik aan! Echter gaan er op Facebook ook allemaal dingen rond die gewoon niet waar zijn, of het nu links of rechts van het politieke spectrum is!

Dit is hier een mooi voorbeeld van:

https://www.youtube.com/watch?v=V2h8fKTb_tU

[Reactie gewijzigd door 19JM81 op 3 november 2016 09:51]

Ja, dat soort beelden worden maar al te graag getoond in de NPO-media. Liefst in combinatie met bezorgde burgers die protesteren tegen de komst van een asielzoekers-centrum in hun dorp, ik noem een Heesch.

Feit is natuurlijk, dat als je met een camera een willekeurig dorp of stad binnen wandelt je binnen 10 minuten een massa van dat soort beelden kan schieten, om zowel uw bewering te staven ofwel de mijne.

Wil je eens een andere, en verfrissende mening horen, bekijk dit filmpje dan eens, ongeacht of je het daar nu mee eens bent:
https://www.youtube.com/watch?v=YU0QLybE1Qk
Fijn dat er intelligente mensen zijn in de media, maar het ging hier om Facebook en mijn stelling dat het een afvoerputje is waar over het algemeen ongeïnformeerde mensen er domme ideeën op na houden en alles voor waar aannemen.
Wel, en als ik uw mening lees, dan sluit die daar mooi bij aan ;)

Dat 99% van de meningen waardeloos is, is een natuurlijke uitkomst van Facebook, zelfs de mijne veranderd daar niet veel aan.

Ik vind het parlement in Den Haag ook over het algemeen een slecht informeerde club mensen die er domme ideeën op nahouden. Maar goed, ik ben dan ook voor een technocratische democratie en niet voor een pseudo-democratie die een koningshuis en andere ondemocratische instellingen in stand probeert te houden. Maar goed, dat is weer een andere discussie ;-)

Enfin; mijn oplossing was heel eenvoudig: ik vond, net als u, Facebook weinig inhoudsvol en heb deze dan ook verwijderd. Dat geeft veel rust, kan ik u verzekeren. Voor de interessante gesprekken zoek ik soms wat mensen op cafe in de stad of spreek ik af met vrienden. Veel aangenamer.
Een goede afspiegeling van de maatschappij dus. En dat is dus ook meteen de kracht van social media: iedereen kan zenden! Niet enkel de politieke / maatschappelijke elite.
Dan is de staat van onze maatschappij wel een diep trieste bedoeling...
Goed filmpje, had het al eens gezien. Deze man weet waarover hij praat. Fijn interview ook, deze man mag voor de verandering eens uitpraten en uitwijden, waar op de nederlandse TV het enkel kort en snel mag zijn en vooral het ego van de presentator telt. Inhoud staat niet voorop.

Het allermooiste aan social media is dat iedereen kan "zenden". Is dat goed? Ja, ik vind van wel. Is dat perfect? Nee, ook hier kleven nadelen aan. Maar ik vind het beter dan de gecontroleerde, politiek gekleurde, berichtgeving van onze staatsomroepen en kranten zoals vroeger dat de enige weg was.

[Reactie gewijzigd door JAHRASTAFARI op 3 november 2016 10:43]

Hier op Tweakers bijvoorbeeld wel 8)7
Naar mijn mening is op tweakers de ruimte voor open, vrije discussies helaas beperkt.
Klopt 100%. Meningen worden op tweakers ongewenst gemod simpelweg als ze anders zijn.

Ik heb hele redelijke stellingen gehoord zonder persoonlijke aanvallen. En dan verdwijnen die in het moeras van -1tjes omdat mensen het er niet mee eens zijn. Voor discussies kom ik hier al niet meer. Echt heel jammer.
Ergens zou ik graag mijn account op Facebook willen verwijderen, ware het niet dat het tegenwoordig eigenlijk (te) veel verweven is met zaken waar ik voordeel uit haal. Enkele van mijn websites halen het meeste van hun traffic binnen via een posting op de Facebook-pagina van diezelfde website. Men gebruikt het dus ook deels als een RSS-feed (en dan een zeer matige).

Ook professioneel is Facebook een grote bron van inkomsten met de advertenties die je zeer precies kunt targetten. Hoewel Google nog steeds machtig is hier stijgt het aandeel aan omzet wat via Facebook binnen komt zeer zeker.

Dus op persoonlijk vlak gebruik ik het steeds minder, maar juist voor andere zaken heb ik het inmiddels gewoon nodig. En het is die trend, icm. betalen/shoppen/vergelijken/aanbieden via Facebook dat het zich steeds meer verweeft met andere zaken dan enkel de 'sociale' kant.

Denk dat het niet lang meer duurt voordat er websites zijn die enkel nog maar via Facebook zullen bestaan. Steeds meer functionaliteit die je nodig hebt op een website (denk aan Marktplaats bijvoorbeeld) vind je terug op de pagina's die je kunt creëren. Genoeg lokaal gerichte tweedehands pagina's die als voorbeeld gelden.

Of dit een goede of slechte ontwikkeling is laat ik in het midden, maar gezien het feit dat er geen echte concurrentie is op dit vlak vind ik dit wel een opvallende ontwikkeling.
Denk dat het niet lang meer duurt voordat er websites zijn die enkel nog maar via Facebook zullen bestaan. Steeds meer functionaliteit die je nodig hebt op een website (denk aan Marktplaats bijvoorbeeld) vind je terug op de pagina's die je kunt creëren. Genoeg lokaal gerichte tweedehands pagina's die als voorbeeld gelden.
Ik werk beroepsmatig met bedrijfswebsites verzamelen en analyseren en kan je verzekeren dat dat al zo is. Een redelijk percentage bedrijven heeft géén website maar uitsluitend een Facebook-pagina. Met name bij horeca-gelegenheden zie je dat regelmatig. Die zien Facebook als een volledig, volwaardig alternatief voor hun website.

Ben het inderdaad met je eens dat de grootste drijfveer voor Facebook nog zakelijk van aard is. Ik heb geen persoonlijk Facebook-account, maar voor een bedrijfspagina wel. Noodgedwongen. Ik kijk er op zijn best één keer per week op. Mensen verwachten je aanwezigheid op Facebook en als je dat niet doet schiet je jezelf wel een beetje in de voeten. Helaas, maar waar.
"Tell the world you're winning". Wie deden dat nog meer? :)

Groei...groei...groei...

Facebook zal altijd moeten blijven groeien. Geen adverteerder/investeerder zal geld blijven stoppen in een Facebook wat krimp meldt, of stabiel zal worden. Toch kan die groei niet eindeloos doorgaan, immers de wereld waarin we leven is ook niet eindeloos. Ik voorspel dat op het moment dat de groei eruit is, er behoorlijk snel sprake zal zijn van een forse vrije val naar beneden.

Nu kan Facebook nog wel een tijdje blijven 'groeien' op de aantallen die zich in de opkomende landen gaan aanmelden. De vraag is echter of deze mensen economisch/demografisch gezien tot de doelgroep van de adverteerders horen.

Ik zie in de 'operational highlights' alleen maar totalen. Heel benieuwd naar een breakdown van deze cijfers naar land, leeftijd, gemiddeld inkomen en andere demografie die het mogelijk maakt deze cijfers op waarde te schatten.
Goed punt, dat zou zeker interessante informatie zijn: waar komt de groei vandaan. Qua doelgroep weet ik het niet. Opkomende markten zijn dat, opkomende markten. Mensen krijgen daar wellicht meer te besteden aan dit soort zaken, getuige hun beschikking over een smartphone, laptop of PC. Daarmee zijn ze mogelijk ook juist interessant voor adverteerders in vergelijking met de toch redelijk verzadigde westerse markten. Aan de andere kant kunnen ook heel veel adverteerders juist expliciet westerse markten targetten, en dan is de groei er wel aardig uit denk ik.
Ik gebruik facebook niet zo vaak meer als eerst, voornamelijk als ik mij verveel ga ik op bv Dumpert kijken *grabs popcorn* en geniet ik van de stupidity of humans. Als 2e post ik soms wat mij is overkomen, maar meer dan dat ook niet.

Voor nieuws ga ik naar de website van een krant
Voor games heb ik een pc
Familie/vrienden iets vragen heb ik een mobiel voor.
Facebook is een deel van sociale media geworden waar met name een deel van je kennissen zich op begeeft om te laten zien dat ze iets bijzonders gedaan hebben. Een hardloopwedstrijd, vakantie, alles met kinderen wat andere familieleden kunnen zien, etc.
Die dikke miljard lijkt me plausibel maar een heel klein deel zal echt actief zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True