'Nvidia GTX 1050 Ti voor laptops is tien procent sneller dan GTX 970M'

De laptopvariant van de GTX 1050 Ti, die door Nvidia nog niet is aangekondigd, maar door LaptopMedia al wordt getest, is zo'n 10 procent sneller dan de GTX 970M van de vorige generatie. In vergelijking met de GTX 960M scoort de nieuwe gpu 60 tot 84 procent beter.

Volgens LaptopMedia krijgt de GTX 1050 Ti voor laptops 768 cudacores en 4GB gddr5-geheugen met een 128bit brede geheugenbus. De specificaties komen daarmee overeen met de videokaart voor desktopcomputers. Wel zou de mobiele variant hoger geklokt zijn, met een baseclock van 1490MHz en een boost naar 1624MHz. Bij de desktopkaart is dat 1290MHz en 1392MHz volgens de specificaties van Nvidia. Fabrikanten kunnen daar echter van afwijken.

Sinds de release van de videokaarten op basis van de Pascal-architectuur, maakt Nvidia geen laptopvideokaarten meer die fundamenteel afwijken van hun desktoptegenhangers. In een test van de mobiele GTX 1060, 1070 en 1080 concludeerde Tweakers dat de kaarten in laptops dan ook vrijwel net zo snel zijn.

Laptops met de GTX 1060, 1070 en 1080 zijn echter flink aan de prijs en met de komst van een mobiele GTX 1050 Ti zullen er meer betaalbare laptops komen die goede prestaties bieden voor gamen in 1080p-resolutie. Het is niet bekend wanneer Nvidia de komst van de mobiele GTX 1050 Ti officieel bekendmaakt en wanneer er daadwerkelijk laptops met de chip verschijnen. LaptopMedia verwacht dat dit op zijn vroegst eind dit jaar, of begin volgend jaar zal zijn.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

03-11-2016 • 09:00

59

Reacties (59)

59
57
19
0
0
29
Wijzig sortering
Ik heb in april dit jaar de Acer Predator G9-791-71PK getest met daarin een 970M, maar ik was er zelf niet zo enthousiast over qua snelheid. Ik had er meer van verwacht. De prestaties komen niet eens in de buurt van de desktop GTX 960. Die 10% extra die de 1050Ti gaat brengen gaat voor mij het verschil niet maken.

Voor de grafisch wat meer veeleisendere games moet je toch richting de low - medium setting gaming (van de meer grafisch veeleisende games natuurlijk) om boven de 40 fps uit te komen. Maar als je wat minder veeleisende games speelt (die zijn er ook natuurlijk), dan kan je er aardig mee aan de slag.

Kortom: erg afhankelijk van je wensen, maar vooral ook erg afhankelijk wat de vraagprijs van de laptops gaat worden.

[Reactie gewijzigd door MarvinJames op 23 juli 2024 02:03]

Wat Rin dus al zegt, dat is vreemd, de GTX970m moet vergelijkbaar of beter presteren dan een standaard GTX960. Kan het zijn dat de test is uitgevoerd zonder adapter? Of op een hogere resolutie dan Full HD?

Edit: zoals hier te zien, min of meer vergelijkbaar: http://gpuboss.com/gpus/GeForce-GTX-970M-vs-GeForce-GTX-960

[Reactie gewijzigd door HardwareOutlet1 op 23 juli 2024 02:03]

De uitspraak "komen niet in de buurt" was overdreven. Maar in benchmarks van The Division, Tomb Raider en Crysis 3 (op ultra en 1080p) scoorde de 970M duidelijk 5% - 10% minder. Dat vind ik toch wel veel.

Daarbij weet ik niet welk van de twee op papier beter zou moeten zijn, Dus daar beoordeel ik het even niet op. Overigens zie ik in je GPUBOSS link dat ook daar de 970M in games minder snel is. In FutureMark scoort de 970M dan weer beter. In de praktijk heb je echter niets aan FutureMark.

[toevoeging]
Wat ik dus probeerde te zeggen met mijn bericht, is dat volgens mijn benchmarks (en die van andere blijkbaar ook) de 10% extra van de GTX 1050M ervoor zorgtd dat deze gelijkwaardig wordt aan een GTX 960. Maar ja... Heel futureproof is die kaart inmiddels ook niet meer. Hoewel het nog een prima kaart is voor nu. Maar dan wel in een budgetgaming desktop van €600 en niet in een laptop van €1.500 of meer.

[Reactie gewijzigd door MarvinJames op 23 juli 2024 02:03]

Helaas weinig reviews die ze recht tegenover elkaar zetten. Maar GPU boss maakt gebruik ook van user reviews waarbij veel 960's standaard al overgeclocked zijn. Sommige users clocken de laptop 970M zelfs zodanig over dat deze maar marginaal langzamer dan de 980M is.
Het was tot de 9xx reeks ook een beetje raar om de desktop videokaarten af te zetten tegen de laptopkaarten vanwege het prestatieverschil. Al vind ik de namen wel erg misleidend van Nvidia. Dan denk je een 980 (980M dus) in je laptop te hebben, maar dan is hij ongeveer gelijk aan een desktop 970. Maar goed, dat is even een side step.

Van die overgeklokte 960s kan je zeker gelijk hebben. Ik beweer ook helemaal niet gelijk te hebben of zo he! Ik doe alleen puur een uitspraak op basis van mijn eigen benchmarks die ik gedaan heb met een GTX 960, een R9 380 en een GTX 970M. Dat is mijn real-life ervaring, dus dat is ook het enige wat ik oprecht kan melden als geobserveerde waarheid voor mij. :)

[Reactie gewijzigd door MarvinJames op 23 juli 2024 02:03]

Even op basis van de 1060 in laptops, die nu te verkrijgen valt voor 1300, zou ik niet hopen dat de 1050ti in laptops 1500 gaan kosten. Ik zou zelf hopen (verwachten) dat het zo rond de 1000 uit gaat vallen, en voor dat bedrag lijkt het me een leuke medium settings gaming laptop. Overigens heb je helemaal gelijk met die naming schemes van Nvidia, dat was tot voor kort (tot de 1000 serie) erg misleidend!
Helemaal eens met de pricing! Voor zo'n €1.000 heb je dan inderdaad een nette medium gaming laptop. Ben er daarom erg benieuwd naar wat ze gaan vragen voor deze jongens. We shall see!
De uitspraak "komen niet in de buurt" was overdreven. Maar in benchmarks van The Division, Tomb Raider en Crysis 3 (op ultra en 1080p) scoorde de 970M duidelijk 5% - 10% minder. Dat vind ik toch wel veel.
5 tot 10 procent merk je niet in de praktijk, we hebben het bij 40fps over een toename van 2 tot 4 frames per seconde. In de praktijk is er minimaal een snelheidsverschil van 20% nodig voordat je het überhaupt merkt.
Heb je gelijk in hoor! Ik heb even gekeken en bij The Division (1080p) had ik 38 fps op een 970M en 44 fps op de GTX 960 (= +15%).

Als ik daarom lees dat de 1050Ti 10% sneller wordt dan de 970M denk ik: "Meh... Niet echt een knaller dus..." Vandaar. Maar als een beetje medium laptop is 't wel oke.
Een groot deel van het gemeten prestatieverschil kan ook zitten in throttling. Het overgrote merendeel van de laptops met dedicated GPU heeft hier namelijk last van en de mobile GPUs klokken agressiever terug.
Klopt niet helemaal wat je zegt. De 970M is net iets sneller dan een desktop 960 namelijk. Een 980M is 10% langzamer dan een desktop 970GTX. ''
edit:

Zie mijn reactie hieronder bij HardwareOutlet1

[Reactie gewijzigd door MarvinJames op 23 juli 2024 02:03]

Lees mijn reactie erboven. user benchmark bestaande uit custom overclocked kaarten. Overclock een 970M en je hebt een fors snellere GPU dan wat de 960 ooit kan zijn. De 970M heeft een 192bit bus versus 128bit bus. Alleen de core clock is langzamer.
Dat is eigenlijk helemaal niets vreemds. Traditioneel gezien zijn laptops eigenlijk altijd al minimaal 50% trager geweest. Kocht je een 1500 euro laptop dan kon je voor 750 euro dezelfde prestaties met een desktop halen.

Het bijzondere is dat dit gat de laatste jaren steeds kleiner wordt. Er zijn mobiele processoren die akelig dicht bij het prestatie niveau van hun desktop tegenhangers komen. Nu worden ook de mobiele gpu's veel dichter bij hun desktop componenten geplaatst. Vergeet namelijk niet dat dit een gtx 1050 Ti betreft, er komen ook nog mobiele varianten van hogere series (x6, x7, enz).

Waar je vroeger gewoon heel erg achter de feiten aanliep wordt dat nu steeds minder. Duurder blijven deze laptops echter wel.
Dat is niets nieuws. Deze 1050Ti is gewoon een hoop trager dan een 980M. Het verschil is nu eerder de prijs.
Waarom zou je een 5 serie met een 8 serie vergelijken? Het is nog nooit voorgekomen dat een 5 serie van de nieuwe generatie sneller is dan de top kaart van de vorige generatie.

Wat wel nieuw is, is dan de prestaties van de laptop variant zo dicht bij de desktop tegenhanger liggen. Zoals gezegd was dat eigenlijk altijd minimaal -50%. Je hoeft je voortaan niet meer te schamen voor de performance van je laptop.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 23 juli 2024 02:03]

Wat is het TDP van deze kaart?
De desktopkaart valt op ongeveer 75W, en voor laptops binnen ze die dingen vaak wat beter heb ik mij laten vertellen, dus ik zou gokken tussen de 50 en de 75W, ook afhankelijk van hoe de fabrikant de clocks regelt.
Wat een mooie kaart. Hopen dat de laptops die met dit apparaat zijn uitgerust zo rond de ~1000 uitkomen uiteindelijk (op launch zou het waarschijnlijk wat hoger liggen), dan heb je voor dat budget een heel aardig apparaat, bijvoorbeeld in combinatie met een i5 6300HQ. Verbruik is op die manier ook niet al te gek, en kan dus in wat stijlvoller en slankere notebooks!
Leuk nieuws en hopelijk komt er ook snel een Low profile variant, ik zit gebonden aan maten voor mijn behuizing in de woonkamer en heb nu een 750Ti lp dus dit zou een leuke upgrade kunnen worden zodra hij ook in LP wordt uitgebracht.
Je zou verwachten dat als ze de chip in een laptop kunnen verwerken dat een LP variant zeker haalbaar moet zijn!
dan kunnen ze een 1080 ook in LP uitbrengen...

vraag en aanbod is iets anders :)

Liever een LP dan een Mini-ITX formaat.
Apart dat MS voor de GTX 965M koos voor zijn nieuwe Surface book en niet heeft gewacht op deze GTX 1050 Ti.
De laptopvariant van de GTX 1050 Ti, die door Nvidia nog niet is aangekondigd
iets met beschikbaarheid...
Of anders gesteld: apart dat MS simpelweg niet zijn refresh nog even een paar maandjes had uitgesteld. Het uitstellen voor Pascal en Kaby Lake was wat mij betreft het wel waard geweest (voordat men gaat papegaaien dat het performance verschil van Kaby Lake t.o.v. Skylake minimaal is: naast volledig hardwarematig HEVC 10-bit decoding, is de upgraded Speed Shift het al waard).

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 23 juli 2024 02:03]

Binnen enkele maanden komen ze vermoedelijk met een nieuwe versie van de Surface Book. De refresh uitstellen zou dus zinloos zijn geweest.
precies, met een beetje geluk komt de Surface Book 2 met Kaby Lake + GTX 1050 Ti of hoger tegen april volgend jaar uit. Prima zet om een refresh uit te brengen in de tussen tijd.
Tja, en daarna weer weer uitstellen vanwege de nieuwe superduper nvme-5 SSD's die er aan komen, vervolgens weer uitstellen tot de nieuwe XPDDR10 modules er zijn, en dan weer op de volgende GPU versie.... :)
Zo komt er nooit meer nieuwe hardware op de markt.
Beetje een drogreden wat je daar stelt; dit is de twee generatie gebasseerd op Skylake en Maxwell. Als fabrikant moet je ergens een anker hebben waar je je refresh op bepaald. Bij verre doen de meeste dat bij het meest invloedrijke onderdeel: processor(s). Bijvoorbeeld toen Broadwell vertraging opliep, stelde bijna iedere fabrikant zijn refresh uit van bepaalde productlijnen.
Vooral Pascal is tot zover qua laptops enorm indrukwekkend, we zijn eindelijk aangeland bij laptops die niet veel verschillen van desktops qua performance verschil tussen gelijk genaamde modellen. Waar de 900 series voor laptops al erg goed was, is 1000 tot zover een zo mogelijk nog grotere stap. Ik zou het wachten ook zelf wel waard vinden, maar ik denk niet dat MS erg sterk inzet op gaming / GPU gerelateerde zaken.
De net aangekondigde SB is geen nieuw model, maar een refresh van het oude model om een krachtiger systeem bescikbaar te maken. De SB2 wordt verwacht in het voorjaar.
Anoniem: 819243 @aval0ne3 november 2016 09:23
Er is altijd iets beters net om de hoek...
Maar dit gaat wel betekenen dat steeds betaalbaardere laptops gebruikt kunnen worden voor serieuze games.
Het tijdperk van >€2000 kostende game-laptops komt snel ten einde.
Dat wil ik wel geloven. Maar dat moet ook om competitie met andere gaming-devices aan te gaan. Er zijn niet zo heel veel redenen om een gaming PC aan te schaffen, en voor gewoon business gebruik is een beetje laptop van €400 al gauw genoeg. Tablets en smartphones nemen veel van de casual gaming markt met zich mee die vroeger misschien een DS of zelfs een console hadden gekocht.
Nou, als je enkele jaren met je notebook wil doen, is een low-end exemplaar van €400 algauw vrij nipt hoor. Een PC wordt doorgaans trager in de tijd...
Ik heb nu een Dell Inspiron van 5 jaar oud, en die is ook al niet zo snel meer...
Anoniem: 819243 @F1Tim4 november 2016 12:06
Hangt er helemaal vanaf wat voor eisen je stelt. Mijn vader kocht in 2009 een dual-core PC, we hebben er net een nieuwe SSD in gezet en die machine gaat nog wel 5 jaar mee. En dan bedoel ik startup tijden van rond de 5 seconden voor Windows 10, en rond de 2 seconden voor de meeste applicaties. Dat is zeker rap genoeg om plezierig mee te werken, als je geen gaming-achtige responsiveness nodig hebt.
De €999 laptop wordt het domein van 1080p "high" gaming. Super nice!
Zo had Apple ook graag nieuwe intel chips in de macbook pro refresh gedaan. Helaas zijn die simpelweg nog niet klaar. Zelfde hier met Nvidia en Microsoft :)
Deze zal op zijn beurt wel wat goedkoper geweest zijn om te implementeren, afgaande van de huidige GPU prijzen...
Ondertussen blijft *firebladex gewoon zijn aankoop van een laptop uitstellen. Elke keer komt er toch iets nieuws waarbij firebladex denkt 'oh its worth to wait'. Firebladex hoeft geen gamelaptop (alhoewel hij cs:go wel leuk vind) maar heeft een voorkeur voor een goede gpu voor foto en videobewerking.

Tot nu toe twijfelt firebladex tussen de dell xps 15 of Asus ZenBook Pro UX501. Nu wachten tot de eerste fabrikant die in een mooie nette design de gtx1050 verwerken.

[Reactie gewijzigd door FireBladeX op 23 juli 2024 02:03]

Tja daar had ik ook al last van, Zou leuk zijn als Dell deze in zijn xps 15 zou proppen.
Want ik prefereer wel de 84w/u accu
Als je nu het bedrag spendabel hebt, is de €1300,- Asus laptop met een 250gb SSD, i5 en GTX 1060 een super deal. Anders: wachten.
In dit overzicht lijkt mijn Lenovo Y700 ineens wel heel slecht :9
Mijn MB Air dan met Intel HD5000... :p

OT: Mooie prestatiewinst. Hopelijk update Dell de XPS 15 met nieuwe GPUs (nu GTX 960m), dat zou echt de ideale laptop zijn voor mij dan.
Blijf het best bijzonder vinden wat er gepresteerd word met deze nieuwe generatie GPUs. Ik liep laatst in de Media Markt en daar verkochten ze zo'n Asus ROG laptop met een 980m. Echt een super lomp ding. En als je dan kijkt naar laptops van nu die een 1070 hebben zien ze er gewoon super strak uit EN hebben nog veel meer kracht ook.
Ja inderdaad. Tijd voor strakke laptops met stevige specs (CPU / GPU). Met het nieuwe, kleinere procedé zal de chip ook een kleinere fan kunnen gebruiken toch? (warmte-ontwikkeling neemt volgens mij af).
Ben nooit fan geweest van die bulky gaminglaptops met behuizingen die eruit zien alsof je je er elk moment aan kan snijden. Maar da's een kwestie van smaak. Van alle gaminglaptops vind ik de Razer Blade nog het mooist (de meest strakke volgens mij). :p
De nieuwe Asus ROG laptops hebben een vergelijkbaar design als die van de 980m. Super lomp denk je dan, echter kwa koeling superieur. Ik heb een keer op een MSI (stealth) gespeeld, super strak design maar het toetsenbord werd heet en het klonk alsof er een vliegtuig opsteeg omdat de ventilatoren op max draaiden.

Geef mij dan maar de Asus ROG die extreem stil is en goed koel blijft. ;)
Wat interessant is, wat is het TDP en hoeveel warmte produceert zo'n GTX 1050Ti t.o.v. een GTX1050 en bijvoorbeeld een GTX 960M? In veel hippe slim laptop behuizingen (Dell XPS 15, Lenovo Y700 etc.) op dit moment is een GTX 960M echt de max, wat betreft warmte en koeling. Ik ben ook erg benieuwd naar de laptop prijzen waar deze GPU's in komen.

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 23 juli 2024 02:03]

Ja precies, daar ben ik ook benieuwd naar. Ik hoop dat het meevalt, want een laptop met de behuizing van een XPS 15 (erg dun) met toch een Quad Core i5 / i7 én 1050Ti / 1060 lijkt me echt geweldig. Lijkt me een mooie uitdaging voor de fabrikanten!
Star Citizen op een 1050 ? Wat een grap.

Edit: was bedoeld als reactie op HKS-Skyline in 'nieuws: 'Nvidia GTX 1050 Ti voor laptops is tien procent snel...

[Reactie gewijzigd door jaquesparblue op 23 juli 2024 02:03]

Ik speelde het rond de tijd van Alpha 2.0 gewoon op een overgeklokte 880m op medium 30-50 fps
Met cfg tweaks, dus ik denk dat het op een 1050-TI zekerwel moet lukken.
NVidia is goed bezig met hun Pascal-lijn, ben best benieuwd hoe hun Volta-lijn presteert met de komende laptops het volgende jaar.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.