Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Asus-laptops met Kaby Lake-quadcores verschijnen online - update

Door , 65 reacties, submitter: Kiragi

Bij verschillende webwinkels zijn laptops van Asus in het assortiment verschenen die over Intel Kaby Lake-quadcores beschikken. De laptops zouden nog deze maand beschikbaar komen.

De laptops hebben typenummers in de FX- en G-series van gamelaptops van Asus. Ze zijn uitgerust met de Core i5-7300HQ, i7-7700HQ en de i7-7820HK. Dit zijn de eerste quadcores voor laptops van Intels Kaby Lake-generatie. De verwachting is dat Intel deze begin januari tijdens de CES in Las Vegas gaat aankondigen, maar bij de webwinkel 2compute.org staan bij sommige modellen leverdata van nog deze maand vermeld. Hardware.info heeft de lijst van Asus-modellen op een rij gezet. De prijzen variëren van minder dan 1000 euro tot bijna 4000 euro.

Update, 15.10: Van de FX553VD stond een showcase online met afbeeldingen van deze laptop en enkele details. De toetsen hebben rode achtergrondverlichting en bieden 2,5mm travel. Het scherm is mat uitgevoerd, toont een resolutie van 1920x1080 pixels en zorgt voor kijkhoeken van 178 graden. De laptop kan maximaal 32GB ddr4 huisversten.

ASUS Nr. CPU GPU RAM Opslag Beschikbaar Prijs
FX553VD-FY225T i5-7300HQ - 8 GB 256 GB SSD TBA €957,00
FX753VD-GC120T i5-7300HQ - 8 GB 256 GB SSD TBA €1.005,00
FX753VD-GC127T i5-7300HQ - 8 GB 256 GB SSD 29-12-16 €1.005,00
FX753VD-GC129T i7-7700HQ - 8 GB 1 TB + 128 GB TBA €1.220,00
GL553VD-FY010T i7-7700HQ - 8 GB 1 TB + 128 GB TBA €1.173,00
GL553VE-FY063T i7-7700HQ - 8 GB 1 TB + 256 GB 31-1-17 €1.212,00
GL753VD-GC074T i7-7700HQ - 8 GB 1 TB + 256 GB TBA €1.317,00
GL753VE-GC019T i7-7700HQ - 8 GB 1 TB + 256 GB 31-1-17 €1.305,00
FX502VM-FY273T i7-7700HQ GTX 1060 3 GB 8 GB 512 GB SSD 31-1-17 €1.398,00
FX502VM-FY241T i7-7700HQ GTX 1060 3 GB 16 GB 1 TB + 512 GB TBA €1.655,00
GL702VM-GC154T i7-7700HQ GTX 1060 6GB 8 GB 1 TB + 256 GB 31-1-17 €1.582,00
GL702VM-GC142T i7-7700HQ GTX 1060 6 GB 16 GB 1 TB + 256 GB TBA €1.752,00
GL502VM-FY182T i7-7700HQ GTX 1060 6GB 16 GB 1 TB + 256 GB TBA €1.848,00
G752VS(KBL)-GC310T i7-7700HQ GTX 1070 8 GB 16 GB 1 TB + 256 GB TBA €2.332,00
G701VIK-BA047T i7-7820HK GTX 1080 8 GB 32 GB 2x 512 GB SSD TBA €3.879,00

 
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (65)

Reactiefilter:-165065+129+23+30Ongemodereerd21
Best wel belachelijke prijzen. Van maxwell (28mn) naar pascal (16 nm) moet goedkoper zijn om te produceren. Omdat de oude generatie ook nog apart ontworpen chips zijn. De nieuwe generatie zijn gewoon desktop chips die uitgekozen zijn op zuinigheid. Dus de kosten voor het ontwikkel en testen zijn dus vervallen bij de nieuwe generatie. Verder moeten toch alle GPU’s die geproduceerd zijn worden getest, dus het kost geen extra bedrag om de extra zuinige modellen eruit te halen.)

Maar omdat de oude generaties zo erg langzaam zijn en deze nieuwere generatie zo veel sneller is denken ze blijkbaar hiermee weg te kunnen komen.
Man man man. Een enorme perfomance boost vergeleken met gtx960m laptops die OP DIT MOMENT even veel kosten als de aangekondigde modellen en nog altijd iets te zeiken hebben. Ik denk dat sommigen hier pas tevreden zijn wanneer MSI/Asus/Dell/whoever hun laptops tegen kostprijs verkopen.
Dat daargelaten, wie zegt dat de gtx1050 gpu daadwerkelijk goedkoper is om te produceren dan de gtx960m? De die is inderdaad enigszins kleiner dan die van de gtx960m, maar je denkt toch niet echt dat cherry picking gratis is? "Hier, meneer de OEM. Dit is zijn de beste chips uit deze wafer. No worries, we maken er wel een vriendenprijsje van". Iets met opportunity costs. Verder worden ze gebakken op 14nm. Nu ben ik niet bekend met alle ins en outs wat betreft chipproductie, maar ik gok dat de productiecapaciteit/yields lager zijn dan op 14nm dan 28nm, wat dus een hogere prijs verder rechtvaardigt.
Nu probeer ik niet lullig te zijn, maar even eerlijk mensen. Deze prijzen kan ik met geen mogelijkheid hoog noemen. Een jaar geleden zaten we nog te kwijlen bij gtx970m laptops van ¤1600. Nu krijgen we voor ¤1000 laptops met gelijke performance en een meer portable behuizingen, is het nog niet goed. Eerlijke vraag: wat had je wel redelijke prijzen gevonden?
Dit is precies dezelfde Nvidia prijs discussie die gehouden is toen Pascal uitgekomen is. Wat inhield dat ze de gtx970 > gtx1060 werd qua prijs.

Ik zeg overigens niet dat het proces verkleining een kosten besparing is. Wat ik zeg is dat veel kosten in de ontwikkeling van de chip zit. Deze kosten vervallen nu omdat Nvidia desktop chip gebruikt en geen aparte mobiele chip ontwikkelt. Ik denk dat er niet veel extra kosten zitten in de Cherry picking aangezien de chip sowieso uit de fabriek getest moet worden. Fabrikanten doen vaak delen van een chip uitschakelen (als die niet goed gebakken zijn) en verkopen als een lager model.

Ik kan me hoogstens voorstellen dat ze niet genoeg zuinige chips krijgen uit een wafer waardoor ze de prijs verhogen om de marktvraag te laten afnemen.

Om toelichting te geven op je vraag ‘wat ik bereid ben om te betalen?’
Waarom gooien ze met hun huidige strategie de prijzen omhoog? Als ze deze strategie vanaf het begin hadden toegepast en voor elke generatie die sneller is duurder maken moesten we nu over de tienduizend euro voor een grafische kaart betalen. Ik vind het persoonlijk niet meer als normaal dat elke nieuwe generatie sneller is dan de vorige. Maar de prijsverhoging vind ik zelf niet gerechtvaardigd tenzij ze daadwerkelijk extra kosten maken. Laten we hopen voor ons als consument dat er wat meer concurrentie komt zodat Nvidia genoodzaakt is om haar prijzen wat aan te passen.
Prijsverhoging? Je betaalt op dit moment ongeveer 1000 euro voor een gtx960m laptop met verder soortgelijke specs. Een gtx1050(ti) zal vele malen beter performen. Als dit de uiteindelijke retailprijzen worden in Nederland vind ik het persoonlijk ronduit goedkoop.
Heb je mijn laatste alinea niet gelezen?
Okay, ten opzichte van wat is dit dan een prijsverhoging?
Ten opzicht van de vorige generatie. Dus i.p.v. dat je voor 350 euro (vroeger een gtx970 (high end) kon kopen)) kan je nu voor 325 een gtx1060 (midrange) betalen. Ze hanteren dus een prijs voor performance. i.p.v. een vaste prijs voor low end/ midrange / high end te hanteren (zoals de normale gang van zaken is in de chip sector).

En op mijn tweede post te quoten 'Als ze deze strategie vanaf het begin hadden toegepast en voor elke generatie die sneller is duurder maken moesten we nu over de tienduizend euro voor een grafische kaart betalen.'
Vindt de basis modellen al een redelijk bedrag. Maar als je een laptop wilt hebben waar je wat op kunt gamen dan ben je dat meestal al kwijt, ben benieuwd naar de prestaties. :)
Volgens mij zit de GTX1050 ongeveer op het niveau van een GTX960M - geen krachtpatser, laat staan een gaming GPU pur sang, maar voor iemand die af en toe een beetje wil gamen op zijn laptop zonder alle toeters en bellen vol open te draaien lijkt me dit een prima GPU (1080p op medium is vaak prima te doen).
De GTX 1050 is iets sneller als de GTX 960, dus veel sneller dan een GTX 960M, zie hier een mooie review van de GTX 1050 (Ti): reviews: Nvidia Geforce GTX 1050 (Ti): gamen voor weinig.

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 19 december 2016 14:45]

Dat is een desktop 960
Heb geen vergelijking voor je of meetresultaten, maar ik speel momenteel Fallout 4 en skyrim special edition op 1920x1080 met een kleine aa en alles op high. Mijn Gtx1050 (niet de ti versie) haalt gemiddeld 45 fps. Voor de casual gamer zoals ik is een gtx1050 dus prima naar mijn mening. Mis je natuurlijk wel de echte eye-candy maar dan moet men een 1070/1080 aanschaffen
Ik zat er inderdaad wat naast wat betreft mijn 'classificering' van de GPU, is toch wat sneller dan ik aanvankelijk dacht (is meer vergelijkbaar met de desktop GTX960 en de mobiele GTX970 dan met de mobiele GTX960, wat toch wel een behoorlijk verschil maakt).
1050 is bijna 5x sneller dan de 960m
Om eerlijk te zijn lijkt 5x me wel heel sterk (zeg niet dat het niet zo is, maar heb je een bron), maar ik zat er met mijn vergelijking met de GTX960m inderdaad wel redelijk naast: lijkt erop dat de GTX970m beter vergelijkingsmateriaal is.
Maar het lijkt me linksom of rechtsom even afwachten hoe de laptop-variant het doet tov. de desktop-versie, want wellicht heeft ook dit model verlaagde clocks om de warmte-ontwikkeling binnen de perken te houden (zoals bij de 1060/1080). Doet er echter verder niets af aan het feit dat het een puik kaartje is.
Dit zijn de eerst bekende prijzen, hopelijk is er goede beschikbaarheid en gaan de grote bedrijven nog wat concurreren. :)
Aan de type nummers te zien alleen maar laptops in ROG achtige behuizingen.
Had gehoopt dat met de komst van de 1050, deze meer in de lijn van de N serie zou zitten kwa design.
Jammer inderdaad, ik vind die gamer behuizingen er nooit mooi uit zien. Als het kon zou ik dit liever in ultrabook formaat en gewicht zien, dat kan nu nog niet maar ik hoop in de toekomst dat meer te zien.
Tja als je wilt gamen moet je die behuizingen maar gewoon choken!
dat is onzin. de GTM *50 kaarten waren altijd een beetje de middenweg tussen de wat zwaardere mobiele kaarten en een normaal design. prima kaarten om gewoon een spelletje op niet te hoge settings te spelen.
Ja je kan met een Geforce GTX 1050Ti prima op 1080P gamen, alles op High en 60fps.

Ik ben wel heel erg blij dat eindelijk laptop de zelfde GPU's krijgen als de GPU's als de Desktops, dat was wel altijd frustrerend dat de laptops veel trager waren en even goed veel duurder waren.
Daar ben ik het mee eens.

De behuizingen zien er ook zo lomp en dik uit! Een GTX 1050 verbruikt toch niet zoveel stroom, dus de koeling had toch wel in een dunnere behuizing gepast denk ik?
Mee eens.

En ik hoop dat Acer hier iets mee gaat doen met hun passieve koeling, Liquid Loop, die ze ook in de Core i3/i5/i7 hebben van hun Switch Alpha. Alhoewel daar natuurlijk geen discrete videokaart in zit. :)
Zou een i5 hq icm 1060 6gb echt de gpu bottlenecken ? Die combinatie zou prijs technisch erg mooi zijn.
Dat denk ik niet. Die i5 is eigenlijk de i7 zonder HT. Dus 4 threads ipv 8. En voor de meeste games gaat dat niet het verschil maken. Echter wel als je veel achtergrondprocessen draait zoals virusscanner, downloadserver ed...
Ha, mooi, de i7 met GTX 1050 4 GB is goedkoper dan die met 2GB. :)
Je zit een 17'3 inch model met een 15'6 inch model te vergelijken...
Oh haha, thanks. Wel een beetje raar dat het er niet bij staat in de tabel dan. :)
Toch jammer dat je voor een laptop met een beetje redelijke videokaart (1060 bijvoorbeeld) toch al snel 400 euro meer betaald dan voor een desktop systeem met vergelijkbare specs. Natuurlijk krijg je er wel een scherm en toetsenbord bij maar toch.
en vaak de iets goedkoperen zijn met een AZERTY toetsenbord en in dit lijstje alleen de 1050TI hebben AZERTY geen QWERTY
Puur vanuit nieuwsgierigheid, wat maakt de versies met een AZERTY toetsenbord goedkoper dan die met QWERTY? Is dit puur doordat er in Nederland minder vraag naar is of dat ze goedkoop via België (belasting?) te verkrijgen zijn?
als er minder vraag voor zou zijn dan zou het toch duurder zijn? of zie ik dat verkeerd
Als er minder vraag is, wordt een product goedkoper, want als het goedkoper wordt is er weer meer vraag naar, of het product verdwijnt van de markt omdat het niet meer winstgevend is om het te maken omdat de prijs zo laag moet worden vastgesteld.
Dat zie je verkeerd. Hoe minder vraag, hoe goedkoper: iets wat niemand zou willen is zelfs 0 euro waard.
Minder (verwachte) vraag = minder productie
(kost)Prijs per unit is dan dus hoger.
Je verwart kostprijs met verkoopprijs. Je kan iets maken dat veel kost, maar als de vraag 0 is, zal de prijs ook 0 zijn.
Het ging hier over de invloed van de vraag op de verkoopprijs, niet over de invloed van productiehoeveelheden op productiekosten.
Het ging hier over AZERTY toetsenborden vs. QWERTY (dat voor de 2e daar minder afzetmarkt voor zou zijn). Mijn boerenverstand (ben dus geen econoom :P) zou zeggen 'ja een qwerty versie is duur produceren voor de Belgische markt want dat is een 'special', betalen de klanten die die special willen maar lekker bij'.

En daarbij: D'r is vast één of andere economische matrix waarin staat dat als de vraag laag is en de kostprijs ho(o)g(er dan de verkoopprijs) dat je 't product dan gewoon niet moet maken :P

[Reactie gewijzigd door De_Delph op 19 december 2016 15:20]

Inderdaad.Als je het reeds gemaakt hebt, zal je het natuurlijk proberen nog te verkopen, aan de prijs waarvoor je een koper vindt. Desnoods beneden de kostprijs...
Wat dat betreft kun je als Belg die QWERTY wil dus beter wachten tot Asus erachter komt dat niemand die keyboardindeling wil en dan onder de AZERTY prijs gaat zitten! :+
Het concept van schaalvoordelen is het daar niet mee eens.
Het ging over de de verkoopprijs. De verkoopprijs daalt als de vraag daalt. Dat is elementaire vraag/aanbod theorie.
Jij hebt het over productiekosten, dat is iets anders.
Goed punt, ik redeneer dit vanuit: Minder vraag > lastiger te slijten aan de consument > aanbieden voor een lagere prijs om toch te slijten. Echter ben ik geen econoom en is dit ook niet mijn gebied van expertise ;) .
Dit zie je vaak bij producten waarbij de verwachte vraag veel groter is ingeschat dan de werkelijke vraag. Dan blijf je met overstock zitten en dan krijg je dit soort prijsverlopen.
Ik ben wel econoom en mijn uitleg hieronder krijgt een -1 8)7
Je kan Azerty en Qwerty laptops nauwelijks met elkaar vergelijken. Vaak zijn er op de Nederlandse markt toestellen verkrijgbaar die ik niet kan terugvinden in de Azerty variant. Dat het serienummer helemaal verschillend is, helpt daarbij natuurlijk niet.
En muis en batterij en portability.
de onderdelen in een zulke laptop worden vaak custom gemaakt door het bedrijf zelf, daarmee wijs ik vooral naar de moederbord en de koelingsysteem (meer prijs voor de engineering gedeelte), en daarnaast heb je dan in een laptop nog meestal extra componenten dat je in een desktop niet hebt zoals de Scherm, Toetsenbord, touchpad, webcam, Batterij, microfoon, (wifi, bluetooth, Finger print reader), ...

Als je het zo bekijkt dan liggen de prijzen volgens mij toch wel redelijk dicht bijmekaar, (hangt natuurlijk weer af van fabrikant tot fabrikant)
Totaal offtopic. Maar als je op de linkjes klinkt in de tabel kom je op de site van 2Compute uit die de slogan "Online voor professionelen" heeft. Zowel de slogan als de sitenaam staan allebei in Comic Sans. 8)7
Vind wat dat betreft de layout van de website nog wel een tikkeltje erger. Mijn god wat mid-90's gedrocht (een gemiddelde Angelfire/Geocities website ziet er nog beter uit dan deze zut :o )
Je moet het adres eens opzoeken bij Google Maps:
https://www.google.be/map...RAhVkDMAKHfhlDyUQpx8IbDAL

Die winkel is gewoon aan huis. Misschien is het zelfs een man die het na de uren doet. Sowieso zal het record van aantal bezoekers voor zijn site, vandaag wel verbroken worden door dit artikel op tweakers.net.

[Reactie gewijzigd door biglia op 19 december 2016 13:46]

Dan zal de veiligheid ook wel niet veel soeps zijn: geen HTTPS ?
Ach, dat kan geen kwaad. Het ontbreken van SSL daarentegen...
Dacht even dat chrome de pagina niet goed opende maar wat een armoedige site idd
Wow, ja. Die categorieen zijn ook mooi, in die piepkleine maar toch rommelige icoontjes. De site nodig in elk geval niet uit om eens lekker alles te gaab bekijken en uitpluizen. En geen https zoals iemand eerder al zei.
Ik heb een showcase kunnen vinden van de ASUS FX553VE, ziet er helemaal niet gek uit.
Je moet inloggen op die pagina, ik kan niets zien.
Ondertussen hebben ze het offline gehaald. De slides staan hier in de post ;)
awww, Net een nieuwe laptop gehaald.
Ja, ehhh, we wisten allemaal dat dit zeer binnenkort komen ging toch?
Mijn laptop (een 5 jaar oude Dell Inspiron) is eind volgend jaar aan vervanging toe. Wellicht best wachten tot er genoeg aanbod is van mobiele 16nm-GPU's? (zodat ik me niet blauw betaal).
Ik zit ook al een tijdje te kijken naar de ASUS N-serie (en dan specifiek de N553VW als ik me niet vergis): sobere en stevige behuizing (wel vrij dik), snelle cpu en goede gpu voor aanvaardbare prijs, SSD en HDD.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*