Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 95 reacties
Submitter: Squ1zZy

Dell heeft de Alienware 13 een update gegeven met quadcoreprocessors van Intels Skylake-generatie en de GTX 1060-videokaart van Nvidia. Daarmee is de laptop volgens de fabrikant 'vr-ready'. Het ontwerp van de laptop is in lijn gebracht met dat van de andere Alienware-laptops.

Dell publiceerde in september al een vooraankondiging van de nieuwe Alienware 13 en heeft nu de details naar buiten gebracht. De laptop weegt nog steeds ongeveer 2 kilogram en de dikte bedraagt 23,3mm, waar de vorige Alienware 13 27,9mm dik was. De behuizing is vergelijkbaar met de nieuwe Alienware 15 en 17. De leds van de cover zijn verdwenen, de laptops hebben een korte uitstulping aan de achterkant en het touchpad is nu verlicht.

Verder heeft het toetsenbord rgb-leds en hebben de toetsen 2,2mm travel. De laptop bevat eyetracking-techniek van de fabrikant Tobii, waarmee onder andere games bediend kunnen worden. De webcamera kan gebruikt worden voor de authentiatiemethode Windows Hello.

Dell levert de laptop met de Intel Core i5-6300HQ of i7-6700HQ-quadcore, in combinatie met tot aan 32GB ddr4-ram. Wat opslag betreft is er de keuze voor maximaal twee 1TB-pci-e-ssd's, een voor het OS en een voor opslag. De videokaart is de GeForce GTX 1060, die over 6GB gddr5 beschikt. Het 13,3"-scherm toont, afhankelijk van de configuratie, een resolutie van 1366x768, 1920x1080 of 2560x1440 pixels.

Het goedkoopste model met de laagste resolutie heeft een tn-paneel. De 1080p- en 1440p-varianten hebben een scherm met ips-paneel. Optioneel bouwt Dell een oledscherm in met een resolutie van 2560x1440 pixels. De meerprijs ten opzichte van het ips-paneel met diezelfde resolutie is 300 dollar.

Dell maakt de Alienware 13 vanaf 10 november in Europa beschikbaar. In de VS is de startprijs 1199 dollar, omgerekend en met btw is dat 1310 euro. Inmiddels zijn de Alienware 15 en 17 beschikbaar in de Benelux, voor startprijzen van respectievelijk 1549 en 1749 euro.

Dell Alienware 13 2016Dell Alienware 13 2016Dell Alienware 13 2016Dell Alienware 13 2016

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (95)

Er is een tijd geweest dat ik Alienware modellen echt gaaf vond om te zien, die tijd is helaas geweest.
De hardware blijft altijd wel goed.
Same, ik vind deze versie er dan ook belachelijk uit zien.
Previous versies waren idd mooier
Ziet er uit als een futuristische laptop van 1995.
Grappig, normaal word hier altijd geroepen hoe vreselijk die bulky alienwares en hoe opzichtig ze er wel niet uitzien. Ze lijken nu wat meer ingetogen.

Ik vind deze er iig goed uit zien, en de specs zijn echt super. Gister toevallig al een review zitten kijken en het is echt een mooi solide apparaat.

edit; de review https://www.youtube.com/watch?v=Dtjllca-AaQ

[Reactie gewijzigd door Cogency op 2 november 2016 10:01]

Ik vind ze juist minder lelijk tegenwoordig, hoewel ik nog steeds niet met een dergelijk apperaat over straat zou durven lopen ;-).
Subjectieve mening van jou dat ik respecteer en perfect kan verstaan.
Integenstelling tot uw mening, vind ik de nieuwere designs van tegenwoordig mooier, en met de specs dat ze nu hebben, zijn het toch wel indrukwekkende laptops.

Ik ben zelf aan het twijfelen tussen deze 13 inch oled model, of de 17 inch met de nvidia GTX 1080
Mee eens..

Ook zit er nu een lichtgevende touchpad in, ik kan me herinneren dat die functie ook in voorgaande laptops zaten toch? in ieder geval sowieso de 15''.
Nou deze laptop van Alienware is erg goed te noemen wat ik gisteren zag op YouTube.

https://www.youtube.com/watch?v=Dtjllca-AaQ

Ook dat er nu allemaal aluminium in verwerkt zit wat hem veel robuuster maakt, veel beter dan al dat kunststof, en er zit nu een echte quadcore CPU in.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 2 november 2016 16:12]

Waarom dan weer pci-e-ssd's en geen m.2? Gemiste kans als je het mij vraagt aangezien de rest van de specs top zijn.
Pci-e SSD's zijn m.2 ssd's
Wat ze daar bedoelen is dat die ssd een PCI-e interface gebruikt wat veel sneller is dan de oudere sata intercace.

Dus in dit geval zijn er M.2 poorten die de sata interface gebruiken, en M.2 poorten die de pci-e interface gebruiken, waarbij ook de NVME protocol gebruikt kan worden, wat voor ongelofelijke SSD snelheden veroorzaakt, kijk maar naar bijvoorbeeld

Samsung 960 pro, 950 pro, 961, ...

Wat allemaal M.2 pci-e SSD's zijn
Nog een beetje uitleg alhier:
https://rog.asus.com/arti...he-differences-explained/

(Wat ouder artikel, dus nog geen NVME)

[Reactie gewijzigd door Pink667 op 2 november 2016 10:07]

Euhm, heb je enig idee wat het verschil is? Een M.2 connector heeft toegang tot SATA, USB3 en ... PCI Express en gebruikt daarvoor ook gewoon eenzelfde connector als mini PCI-e. Het enige voordeel dat een M.2 zou hebben is dus dat je meer upgrade mogelijkheden hebt door de extra bussen die er op zitten.
Een M.2 connector heeft toegang tot SATA, USB3 en ... PCI Express en gebruikt daarvoor ook gewoon eenzelfde connector als mini PCI-e.
Nee een M.2 connector heeft dat niet per definitie. Hoewel je er tegenwoordig wel van uit mag gaan (en zeker bij high end laptops/moederborden), dat het alles netjes ondersteund!
Computer bus interfaces provided through the M.2 connector are PCI Express 3.0 (up to four lanes), Serial ATA 3.0, and USB 3.0 (a single logical port for each of the latter two). It is up to the manufacturer of the M.2 host or device to select which interfaces are to be supported, depending on the desired level of host support and device type.
https://en.wikipedia.org/wiki/M.2

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 2 november 2016 13:25]

Waar staat dat deze niet in een m.2 slot zitten? M.2 is er in verschillende smaken, ook met PCIe lanes. Er staat niet dat ze in een Mini PCIe slot zitten.
Pci-e kan gewoon over m.2. M.2 is alleen de fysieke connector, waarover je vanalles kan laten lopen, van usb tot sata en pcie (zie ook wikipedia) En het lijkt me sterk dat het geen m.2-ssd's zijn die dell zal gebruiken.
Het gaat juist om een PCI-E M.2 ssd geloof ik, die zijn just ontzettend snel.
http://i.imgur.com/JJiRuQT.png
pricewatch: Samsung 960 Pro 512GB
Ehm, ja.

Je kan er op rekenen dat dit m.2-aansluitingen zijn.

m.2: aansluiting, fysieke form factor.
PCI-e: protocol waarmee verbinding gemaakt wordt met wat erin wordt gestoken.

Zoals je op de Dell-site kunt zien, onder opslagopties, kun je qua opslag kiezen tussen SATA (ook een protocol) of PCI-e. Deze passen in dezelfde m.2-aansluiting. Een groot deel van de m.2-aansluitingen op moderne moederborden zijn compatible met zowel SATA als PCI-e, zodat je kunt kiezen tussen snelheid (PCI-e) of lagere prijs (SATA).
Als je echt heel graag een m.2 wilt dan kun je in het instapmodel een 180GB M.2 SATA 6Gb/s SSD krijgen :+
OK design is niet hot maar wel power

Maar heb even zitten klikken op specs en als ik ga voor een Dell Alienware 15,6" als Upgrade voor mijn huidige Macbook Pro Retina late 2013 dan is de Dell toch wel ruim 1400 euro goedkoper.....en er zal vast wel een Hackintosh van te maken zijn

Dell:

i7 quadcore 2,7Ghz
32GB
1TB SSD en 1TB Normale hdd
GTX1060 8GB
UHD paneel
en een Windows 10 Pro


rMBP met Touch:
i7 Quadcore 2,9Ghz
16GB
1TB SSD
Radeon 460 4GB
Retina paneel
MacOS 10.12
Je vergelijkt hier een 13inch laptop vs 15inch laptop. In vergelijking met de rMBP 13inch is het not krankzinniger de specs verschillen. De 15inch AW is een nog groter beest met een Geforce 1070GTX, 2x nvme, 1x2.5HDD, 99w/h accu etc.
99whr batterij zit alleen op de 17 inch. de 15 krijg 92
De 15 komt ook met 99whr
heb de optie niet gezien tijdens het speccen van de machine, bij de 17 kan je kiezen tussen 86whr ( met een gtx 1060 ) en 99whr ( 1070+ )
Ik heb de 15R3 met 99whr vandaar dat ik dit weet :p Kan bij advanced options tijdens afrekenen op Alienware website!
aha niet gezien thanks voor de verbetering
Verder valt deze niet te hackintoshen helaas, vanwege de GPU, deze is tot op heden niet ondersteund door zowel Apple als Nvidia zelf binnen het OS....
Er is ook een variant beschikbaar met de AMD RX480. Dus als je hackintosh wilt draaien op deze machines. Het is mogelijk :-).
Ik denk niet dat dit machines voor dezelfde doelgroepen zijn. 8)7
Ik ben van Macbook pro's naar gaming laptops geswitched als senior designer :-)

Uiteindelijk gaat usability, performance etc toch boven wat de rest van je laptop vindt.

Ongeacht het utierlijk vraagt Apple teveel voor wat ze bieden. Qua bouwkwaliteit woren hier nu namelijk wel appels met appels vergeleken. Beiden hebben een goede bouwkwaliteit.
Ieder zijn voorkeur en zijn eigenaardigheden, maar dit zijn in principe toestellen die geenszins dezelfde gebruikers aanspreken, integendeel, ook al kan je ze op een aantal vlakken proberen te vergelijken.
Ben ik het niet mee eens. De hardware binnen in is iets wat alle merken met elkaar moeten delen. Dus deze numemrs zijnr echt tegen over elkaar te zetten.

Puur op specs wint deze laptop het op een heel hoop vlakken inclusief op scherm gebied.

Daarnaast heeft het keyboard een fors betere travel wat geprefereerd wordt door een hoop professional. Daarnaast SD cardslow, USB3 porten, USB-C en Thunderbolt 3 porten. Alles wat een professional nodig heeft. Wat blijft er over? Het uiterlijk. Tja ik ben dan wel van mening, het beste gereedschap voor mijn werk in plaats van het "mooiste".
Voor mij als professional is dit nochtans alles wat ik niet nodig heb: te dik, te zwaar, te lomp, te korte accuduur en vooral zo schreeuwerig dat het mijn professionele geloofwaardigheid zou aantasten.
Zo zie je maar.

Nogmaals: compleet andere doelgroep en gebruik.
Als het je professionele geloofwaardigheid aantast, sorry dat ik het zeg maar dan is je design niet uitmuntend genoeg, maar ik betwijfel dat het echt wat zal uitmaken aangezien ik steeds meer mede designers zonder zie. Heb ontwerpen gemaakt voor oa Asics, LG etc en ik kwam bij al deze clienten NOOIT met een Macbook pro binnenstappen. Je valt eerder alleen sneller op.

Te korte accu duur? mijn AW15R2 doet 8 uur op een accu charge betreft productivity. Hij is alleen 2x zo dik als een retina (met 3x de performance en opslag). Niet schreeuweriger, aangezien mijn leds gewoon uitstaan. Liever meer gewicht dan 2 tot 3x zo lang op renders en andere taken moeten wachten. Tijd is geld.

Zoals ik al zei, als een designer heb ik JUIST performance nodig en dit zijn nu de laptops die het mij bieden. Helaas maakt Apple geen echte powerhouses meer zoals de Macbook pro 15 destijds die een Geforce 9400 & 9600 in 1 laptop had zitten, de 9600 was destijds wat de 1060 nu is.
Te korte accuduur? Mijn nieuwe Alienware 15 gaat toch 6 uur mee met de batterij (99Wh). Ook vind ik het design van de nieuwe generatie juist heel net ogen vergeleken met de oudere Alienwares.
Ik zou de instellingen even checken als ik jou was. Is meer uit te halen! Ik doe er 8 uur mee.
Ik zou zelfs durven zeggen dat de doelgroepen niet veel verder uit elkaar kunnen liggen.
Mag jij vinden maar wat is dan de doelgroep voor de hardware in een MacBook pro? Daar zit ook geen firegl kaart in toch? En laten we wel wezen een i7 is ook maar een i7.

Mij valt gewoon op dat het totale hardware plaatje tov de prijs Apple op dit moment de plank faliekant misslaat.

Let wel ook ik weet dat de ontwikkelkosten van het OS en het naadloos samen werken met andere Apple devices best wat mag kosten maar qua hardware is het nooit speciaal geweest. Apple is nog steeds god onder het doorvoeren van optimalisaties voor hardware en software, maar wat ze dan vragen voor de hardware is een beetje TE

Je bent gewoon een halve laptop aan geld meer kwijt voor minder dan wat er te krijgen is zoals in dit geval deze alienwares

Ik ben sinds de iPod 3rd gen fervent Apple gebruiker maar waar ze nu mee bezig zijn slaat gewoon kant nog wal en voor mijn productiviteit kan ik beter een Alienware kopen of mijn ogen laten kijken naar een Surfacebook als vervanging en een serieuze upgrade voor mijn 2013 rMBP

Qua design niet moeders mooiste maar goed ik wil power en als er door iemand bij Apple wordt gezegd Mjah 16GB is de max want stroomverbruik dan had je of de laptop dikker moeten houden of moeten investeren in een cpu die wel lpddr4 ondersteunde.

[Reactie gewijzigd door SpoekGTi op 2 november 2016 16:39]

Ik zou de Macbook Pro 15 eerder vergelijken met de Dell Precision 5510. Da's een XPS 15 met 'professionele' hardware, maar toch het slanke ontwerp van een XPS.

Prachtige machines, bijzonder prijzig. Maargoed, dat zijn ze allemaal in dat segment :)


edit: typenummer toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door B.A.T. op 2 november 2016 13:34]

Ik snap niet dat Alienware nog bestaat. Moeilijk hoge prijzen voor de hardware die je krijgt. Zo is een 8GB Ram upgrade ¤100,- dood normaal. Het uitewrlijk is ook niet echt bijzonder mooi of dun wat mij betreft.
misschien omdat ze de grondlegger van game-laptops zijn, en de eerste fabrikant waren met sli enabled laptops. of misschien omdat ze wel de eerste laptop fabrikant met OLED schermen is, of door de koeling dat waneer het goed werkt het ook echt werkt.

of door de unlocked bios waardoor je je cou kan overklokken of het een k is of niet ( HQ En MQ konden ook overgeklocked worden binnen de fabrieksgarantie ) of misschien door hun superieure reparatie dienst ( wat ik in amerika en NL heb meegemaajt ) zijn ze de volgende dag thuis om laptop pc whatever te repareren.

ja ze zijn duur maar neem je de hoogste specs ( wat ik altijd op een laptop zou doen ) dan zijn ze goedkoper als de concurrent.
De Yoga heeft ook een OLED scherm... Of had Alienware hiervoor ook al een OLED scherm?
Ja de Alienware 13 had ook al in de vorige versie een OLED optie, al was die niet leverbaar in Nederland.

Kwam ongeveer rond dezelfde tijd uit als de Yoga, en de Galaxy Tab S Pro (Windows tablet die dit ook heeft).

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 2 november 2016 17:36]

Hopelijk krijgt de XPS 15 refresh dan ook een OLED scherm
Waarom het het bestaat? Omdat in de gaming laptop realm er maar weinig laptops zijn met een echt premium chassis. Jaren terug hadden ze al magnesium en aluminium behuizingen+chassis (dus niet alleen een aluminium sheet bovenop een plastic frame geplakt, iets wat nu NOGSTEEDS geen gemeengoed is. Daarnaast komen ze standaard met next business day garantie. Als iets kapot is komt er dus een monteur naar je huis of kantoor om het te repareren. Iets wat geen enkel merk aanbiedt.

Als je de ram prijzen duur vindt, prik je toch zelf een stick erbij? Deze huidige modellen zijn zeer competitief geprijst versus de competitie overigens. Ik gebruik nu een anderhalf jaar een AW15R2 met een 6700HQ en een 980M en het is 1 van de beste laptops die ik ooit gehad heb. Mag ook wel voor de prijs van 2200 euro. Sterker nog het is mijn desktop setup geworden doormiddel van een Alienware Graphics amp met een 1070GTX er in. Wat dient als het docking systeem met mijn monitor en overigens hardware op.
Helemaal mee eens: ik heb ruim 6 jaar geleden een Alienware m11x laptopje gekocht, en dat ding ziet er nog piekfijn uit ('built like a tank') en is dankzij een tweetal eigen upgrades (8GB RAM en een SSD) - ondanks prehistorische specs als een Core2Duo CPU en een GT335M GPU - meer dan snel genoeg voor de meeste toepassingen (niet zozeer gamen, maar voor dagelijks gebruik, programmeren, fotobewerking is het prima te gebruiken).
Niks mis met Alienware producten: solide als wat, en gezien wat het te bieden heeft concurrerend geprijsd tov. andere gaming laptops.
Koop eens een Lenovo met dezelfde specs. Dikke kans dat er binnen een jaar stukken van de behuizing afbreken en dat ie weleens oververhit raakt. Prijsvechters lijken goedkoop, maar dan krijg je niet dezelfde kwaliteit.
Ik ben nog steeds op zoek naar een goeie laptop waar ik niet alleen op kan gamen, maar ook op kan werken.
Ik heb het ook een keer proberen te combineren, maar kreeg toch spijt.

Voor het werken wil ik licht-gewicht, ultra-dun, op-schoot en high performance (cpu) voor dev en office-achtige taken. Iets in de 13-14.4 inch range.

Voor gamen wil ik de dikke videokaart en de overclock mogelijkheden. Watercooling, etc.

één device voor beide is toch geen succes gebleken.

Maar dat is mijn persoonlijke beleving/mening.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door cablepokerface op 2 november 2016 10:16]

Ik heb nu de Lenovo IdeaPad Y510P welke ik best tevreden over ben, maar die begint toch wat moeite te krijgen met de wat grotere games.
Het hoeft wat mij betreft geen beest van een machine te zijn en ook niet ultralicht.
Ik ga toch voor 15'', dikke videokaart(en), niet te zwaar, high performance en liefst ook nog een enigszins zakelijk uiterlijk.
Gigabyte (P35x v6) en Aorus (x5 v6) maken 15,6" laptops met een dikte van nog geen 2.5cm. en een gewicht van rond de 2.5kg, voorzien van een i7, een GTX1070 en ruimte voor 2 S-ATA en 2 PCI-E harddrives. Ik heb de eerste (de 4K variant), en het is werkelijk verbluffend hoeveel rekenkracht ze in zo'n kleine verpakking hebben weten te persen. Uiteraard wel tegen een prijs - de hoge prijs (ba dumm tssss :+ ), en relatief hoge temperaturen en fan speeds onder load - maar het blijven fraaie staaltjes techniek.
Ik denk dat de XPS 15/ Precision 5510 het meest in de buurt zal komen.
OLED, interessant...net even in de pricewatch gekeken en überhaupt nog geen monitor gevonden met een OLED paneel.
Inderdaad! En voor slechts 300 dollar extra op een prijs die toch al boven de 1500 ligt, vind ik dat nog prima te doen.

Je hebt dan immers wel een paneel met een perfect contrast en zonder backlight bleed. Kalibratie zou bij Dell ook goed moeten zitten zou je zeggen.
Ik durf te wedden dat 95% van de Alienware kopers/gebruikers mannelijk is als het niet meer is en je maakt het touchpad fluor roze? Wat bezield ze?
Ken je gewoon veranderen. gelukkig ;)
Een rose trackpad.
Serieus? Kan het nog schreeuwiger?
De design van zgn. gamerlaptops is om te huilen.
Ik ga ervan uit dat het een verlichte trackpad is die je zelf kunt personalizen.
Ok bedankt voor de heads up jongens!
Was vergeten dat alles in pc gamer land led bling moet hebben vandaag de dag.
Ik wilde net D2D's review ook posten hier maar Mathijs was me voor, haha!
Het liefst rood en/of blauw. Groen maakt het energiezuinig en dat hoeft niet met zulke monsters. De extra snelheid die rode verlichting met zich meebrengt is wel gewenst en de koelheid van blauw ook. Anders gaat ie zo blazen.
Je kan de kleur zelf customizen of uit zetten.
Dat hadden ze er wel even bij mogen zetten in het artikel. Het is dat ik effe tijd had nu en de comments las, maar als ik zo'n productfoto zou zien, zal zo'n product al direct afvallen voor me. Of nou, misschien als ik bij T-Mobile gewerkt had... :)
roze* en de kleur is te veranderen in AlienFx wat in Alienware Command Center zit, waar je alles van fanspeed tot lichten tot macro's kan instellen. nee de trackpad is niet rose, roze is dit jaar gewoon de kleur voor de alienware Line-up. vorig jaar was dat rood die jaar daarvoor ( voor de 17 inch blauw ) de 18 inc oranje en zo veranderd het elk jaar weer
Het punt van die dingen is om mobiel te gamen. Als het een uitstulping nodig heeft om goed te koelen vind ik dat prima.
Grootste gevaar voor een laptop is hitte en als je ze niet goed koelt gaan ze stuk voor stuk dood. Ik heb een Dell XPS die dik 7 jaar oud is, maar ik heb vanaf dag 1 een laptop koeler erbij gekocht en hij doet het nog steeds perfect.
De schermen van de nieuwe alienware laptops hebben nu toch 120hz refresh rate?
het touchpad heeft rgb verlichting geloof ik
alleen top model op de 17 inch
Ook de 13 en 15 inch... doe een klein beetje research voor je dingen gaat claimen a.u.b.
https://www.dell.com/lear...lienware-gaming-notebooks mijn excuses maar als ik even kijk op de dell website zie ik alleen 15 en 17 ?
Alle Alienware TactX keyboards en Touchpads hebben RGB lighting. De AW 13R3 is net aangekondigd op de US website en ondersteunt ook RGB (net als mijn 15R3).
ik heb hellemaal niks over de touchpads gezegd ?
het is niet duidelijk op de website, maar als je de 1060 selecteerd, dan krijg je de QHD scherm en die is 120hz, uit reviews blijkt dat 120hz zelfs voor dagelijkse zaken heel fijn werkt,
je zit dan wel gelijk op 2100 ...
ooh my bad

Edit: heb je dat via de Engelse of U.S. site gezien ? op de van NL staat alleen nog max de gtx 965m

[Reactie gewijzigd door l99030607l op 2 november 2016 12:10]

ik kijk altijd op de NL site, de 13 inch heeft de 965M, ik kijk alleen naar de 17 inch scherm, koop altijd 17 inch (17.3 inch)
De 13 inch heeft een uhd scherm maar geen 120hz die krijgen alleen de 15 en 17. Dat zijn ook de g-sync enabled schermen. Bij de 17 kan je tobi extra erbij krijgen