Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 90 reacties
Submitter: RadiQal

Dell is begonnen met het leveren van zijn dunne Alienware 13-gaminglaptop met GTX 1060-gpu. Daarmee zijn nu alle specificaties en adviesprijzen bekend. Het goedkoopste model met tn-scherm kost 1479 euro. De duurste uitvoering met oledpaneel kost 2079 euro.

Dell levert vier basisconfiguraties van de Alienware 13, waarbij klanten sommige onderdelen naar wens kunnen aanpassen, zoals geheugen en ssd's. Het duurste model heeft 16GB ram, de andere varianten 8GB. Bij de vier laptops is het ram uit te breiden tot 32GB.

De drie goedkoopste modellen hebben een 180GB-sata-ssd, het duurste model heeft een 256GB-pcie-ssd. Bij alle modellen kunnen klanten tegen meerprijs kiezen voor een extra ssd, een grotere sata-ssd of pcie-ssd, tot maximaal twee pcie-ssd's met ieder een capaciteit van 1TB.

Het basismodel heeft een 13,3"-scherm met tn-paneel en een resolutie van 1366x768 pixels. De twee duurdere uitvoeringen hebben een ips-paneel met full-hd-resolutie en voor een meerprijs van 250 euro levert Dell bij die modellen een oledtouchscreen met een resolutie van 2560x1440 pixels. Dat scherm zit standaard in de duurste uitvoering.

Allevier de Alienware 13-laptops zijn uitgerust met een Nvidia GTX 1060-gpu. De behuizing van de laptop is 22mm dik en weegt zo'n 2,6kg. Het frame is gemaakt van koolstofvezel en de bovenkant bestaat uit aluminium. Dell kondigde de vernieuwde Alienware-laptops in september aan. De Alienware 15 en 17, met grotere schermen, waren al enige tijd te koop voor prijzen vanaf 1549 en 1749 euro.

Prijs €1479 €1599 €1699 €2079
Processor Intel Core i5-6300HQ Intel Core i5-6300HQ Intel Core i7-6700HQ Intel Core i7-6700HQ
Gpu GTX 1060 GTX 1060 GTX 1060 GTX 1060
Paneel tn, 1366x768 pixels ips, 1920x1080 pixels ips, 1920x1080 pixels oled, 2560x1440 pixels
Ram 8GB 8GB 8GB 16GB
Ssd 180GB, m2-sata 180GB, m2-sata 180GB, m2-sata 256GB, pcie-nvme

Dell Alienware 13

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (90)

Wat belangrijk is om te melden, de goedkoopste variant heeft een nVidia GeForce GTX 1060 met 1152 Cuda Cores, de andere de variant met 1280 Cuda Cores volgens de PriceWatch (pricewatch: Dell Alienware 13 (2016) dkcwe01h.

Als je dan toch een goedkope laptop zoekt met een nVidia GeForce GTX 1060 lijkt dit mij de beste keuze: pricewatch: Asus FX502VM-DM115T.

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 10 november 2016 22:05]

Die Asus valt eigenlijk direct uit omdat die nog een TN-paneel heeft.
Dit kan je niet meer maken in laptops van meer dan 1000euro.

Enkel het highend model van alienware is interessant met 1440p OLED

[Reactie gewijzigd door dieter87 op 11 november 2016 11:51]

De Dell Alienware is 13 inch, jouw aanbeveling voor een 'goedkope' (1299,- is goedkoop?) laptop met GX 1060 is 15 inch. Toch wel een dingetje als je hem als mobiel apparaat koopt.
15inch die asus maar wel lichter dan deze 13 inch laptop dus je vegelijking gaat niet op
FHD paneel in die Asus is TN, niet IPS. Heeft nog steeds een klein voordeel met gamen maar het is wel altijd een stk minder mooi. dat is wel even iets om rekening mee te houden...
Ik was alleen bezig over het formaat en niet over de resolutie of type paneel. Dus vanwaar komt jou opmerking?

Die asus is eigenlijk mobieler met een groter schermformaat.

Dat was mijn conclusie in mijn antwoord.
ik denk dat het eerlijk is OP's vergelijking te zien als een uitnodiging om beide laptops met elkaar te vergelijken.

en doe is rustig man.
Kan wel zijn, maar je raadt dus wel een (hevig) inferieur paneel aan. Lijkt me niet verkeerd om dat wel te onthouden in die vergelijking.
Voor mij zou die laptop onder geen beding nog een optie zijn, en daar zal ik zeker niet de enige in zijn...
Mooi systeem, maar de minimale versie is wel kaal / schraal. De resolutie is aan de lage kant en een TN paneel op een laptop heeft toch ook wel wat nadelen t.a.v. de kijkhoeken. Die 120 euro extra zou ik er dan wel voor uitgeven. Misschien leuk te combineren met wat Dell kortingscodes (zie forum)

Een review t.z.t. zou mooi zijn

[Reactie gewijzigd door boombes op 10 november 2016 12:55]

Die 120 euro extra zou ik er dan wel voor uitgeven.
Dat is precies wat Dell hoopt. Bij een goedkope variant en een dure variant zijn mensen geneigd de goedkope variant te nemen. Bij het toevoegen van een derde model komt de keuze verrassend vaak op het middelste model te liggen.

Dus maakt men het goedkoopste model eigenlijk onaantrekkelijk, het model dat men het meeste wil verkopen als middenvariant en de duurste variant is er altijd voor de echter power-user (touch-OLED is dan toch een luxe). Op deze manier verkoop je meer modellen in een hogere prijsklasse. Het goedkoopste model kun je in de advertenties echter wel gebruiken voor "vanaf X euro".

Met zijn mooie apparaten maar ik vind de lage resolutie en schermkwaliteit inderdaad ronduit jammer. Verder mis ik de accuduur in de specificaties.

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 10 november 2016 12:59]

Het zijn toch alleen maar 13 inch Monitoren?
Zou daar 1080 niet genoeg voor zijn? Als in hoger zou overkill zijn.
Het goedkoopste scherm heeft een resolutie van 1366x768. Niet 1080p.
Vind ik ook. Werk zelf veel op een fhd 13 inch laptop. Zou niet weten waarom je meer pixels wil
Helemaal mee eens, normaal ook de reden dat er een goedkope fles wijn op een menu kaart staat in een restaurant. Zie bijvoorbeeld: http://lifehacker.com/the...-markup-and-ot-1482993709

Wel triest maar zo werkt het nu eenmaal
Normaal wordt een instap model vaak als 'techniek' gebruikt zodat er in de reclames een lage vanaf prijs getoond kan worden. Dat is bij auto's in ieder geval vaak zo, maar hier niet blijkbaar. Want dit instap model is stervensduur. Je verwacht met die specs dat die eerder de helft van de prijs is.
Waarom verwacht je met enkel een 1366x768 TN scherm in plaats van een 1920x1080 IPS scherm 800 prijsverschil??? Ik zou ook nooit voor dat TN paneel kiezen, maar ik vind het prijsverschil wel verklaarbaar en verdedigbaar.
Noem mij een laptop met GTX1060 van onder de 1000 euro (laat staat voor 750 euro) :)

Don't get me wrong, ik vind het ook een bak geld voor een laptop met een - waarschijnlijk - niet al te best sub-1080p TN-paneel, maar ik ben tegelijkertijd van mening dat Alienware op zich veel waar voor je geld geeft: uiteraard betaal je een premium voor de naam (vreemd eigenlijk dat dat bij bijvoorbeeld een iPhone geen issue lijkt te zijn), maar je krijgt wel een zeer goed afgewerkte, zeer solide laptop met iig. een beest van een GPU (voor 13" begrippen). En wat dat betreft vind ik de meerprijzen ook nog wel meevallen: voor de meerprijs van grofweg een 64GB extra geheugen op bepaalde telefoontjes upgrade je hier naar een i7 CPU en een 1080p IPS paneel (gechargeerd gesteld uiteraard, voordat bij the usual suspects hier spontaan panties in de knoop beginnen te geraken).
Zou ik eerder bij BTO gaan shoppen, bieden voor ongeveer hetzelfde geld lig een FHD scherm, en een netter design.
BTO laptops (CLevo barebones) komen niet in de buurt qua constructie van high end gaming laptops, plastic fantastic, met goedkope accu's, goedkopere keyboards, goedkope touchpads etc. Kijk niet alleen naar de specs maar ook naar de kwaliteit van het chassis zelf.
"Core i5-6700HQ" Dat is toch een i7? Tweakers redacteuren, wakker worden! :P

Sorry maar een resolutie van 1366x768 pixels met een gtx 1060 slaat echt nergens op. Had er dan een 1050 of minder ingestopt.
Die 6e generatie CPU's is ook wel vreemd. De videokaart is immers veel recenter dan de 7e generatie CPU's maar die zit er dan wel weer in.
Er zijn nog geen 7e generatie quad cores. Elke dual core onder de zon bottleneckt een 1060, dus minder heeft geen zin.
Werd hier ook door getriggerd. Mij is het in ieder geval wel duidelijk dat de naam "alienware" een hoop mag kosten. De prijs is niet in de componenten gaan zitten namelijk.
De eerste 2015 versie van de 15 inch toch echt wel: er wa uberhaupt geen andere 980m, 4k touchscreen laptop met een i7 beschikbaar, laat staan met dezelfde buildquility.

En voor je gaat prijsjengelen: nee. En ga ook niet met desktopcomponenten vergelijken: het is een laptop.

En noem me nu eens de oled laptops op met dergelijke specs ...

You get what you pay for.
"Core i5-6700HQ" Dat is toch een i7? Tweakers redacteuren, wakker worden! :P
Dat mag je hier niet melden dat moet op Feedback. :+
Tweakers wil IMO de schijn ophouden dat ze geen fouten maken.
Volgens mij zijn het ook mensen en niet volledig foutloos werken.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 10 november 2016 13:06]

Maar ik stelde een bevestigingsvraag en lijkt mij dat hier wel van toepassing.

Tweakers.net maakt tegenwoordig wel erg veel fouten met specificaties die een echte tweaker wel zou weten :+.
Foutje gemaakt bij het invullen van de tabel. Eerst vier keer i5-6300HQ ge-copy-paste, daarna de cijfertjes aangepast, maar twee vergeten dus :X Is gefikst :)
Het design van de laptop vind ik eigenlijk maar apart, waarom zit er een uitstekende rand aan de achterkant? Waarom wordt dit niet gebruikt voor een 16:10 scherm, de ruimte zit immers al op de laptop.

Daarbij vind ik dat de prijzen eigenlijk ook te hoog zijn, laptops worden jaar op jaar steeds duurder. Waarbij ik 5 jaar geleden nog een topmodel kon kopen met de beste hardware (CPU/GPU) voor 1800 euro ben je daar nu veel maar dan ook veel meer voor kwijt.

Jammer, want ik zou eigenlijk best wel weer een leuke snelle laptop willen maar qua prestaties ligt een nieuwe laptop op 1000 euro wat mijn 5 jaar oude laptop voor 1800 euro deed (AMD 6990M). Met deze prijzen gaat ook daar weinig verandering inkomen.
16:10 schermen worden nog nauwelijks geproduceerd en die ruimte daarachter zit er om de hitte af te voeren. Iets wat de meeste game laptops in deze tier gewoon niet goed kunnen. De Razer Blade bijvoorbeeld loopt constant op het randje van rond de 90c. Dit is de oplossing van Alienware, Aorus en Asus doen dit overigens ook met hun laptops.

Overiens was de 6990M destijds meer zoals wat de 1050TI nu presteerd in laptop vorm. Er was een groot gat tussen desktop en laptop GPU's in die tijd. Dat is nu wel anders. Nu krijg je laptops die ook daadwerkelijk als hun desktop evenbeeld 1060,1070 en 1080 etc presteren.

[Reactie gewijzigd door Rin op 10 november 2016 15:09]

MacBooks hebben anders bijna altijd een 16:10 scherm. Ik ben er ook groot voorstander van. 3:2 zoals Surface Book is nog mooier.
Met slechte input leg en response tijd. Totaal niet relaxt voor gaming.
1479,- voor een laptop met een beeldscherm resolutie van 1366x768? Het moet toch niet gekker worden 8)7
Toch had ik 4 jaar geleden 1000 euro aan een asus uitgegeven voor mijn studie.
Meer bang voor je buck, maar hij heeft het ongeveer 12 x begeven in 1 jaar, door veel 3d animaties te laten renderen werd de laptop te warm en brande deze door. Hierna besloten om een alienware te kopen voor 1500 euro, kwa specificaties bijna hetzelfde, maar heb nog nooit een enkel probleem gehad met de alien. Heeft soms weken staan renderen voor opdrachten zonder dat hij problemen had om de warmte af te voeren. Dusja, het mag wat geld kosten, de kwaliteit is gemiddeld wel beter.
En een 1060 en een i5 en een 180gb ssd en 8gb ram.

Dit alles bij elkaar geeft mij geen 1500 dollar voor ogen.


Edit: verkeerde grootte ssd, dit aangepast.

[Reactie gewijzigd door Juliuth op 10 november 2016 22:22]

120GB SSD?
Volgens mij hebben de goedkoopste modellen een 180GB schijf. Toegegeven, het zet nog steeds niet bijster veel zoden aan de dijk, maar het is toch wel even 50% meer dan wat jij noemde ;)
Ooh pardon. Ging uit van 120GB, beetje snel gelezen. Ook omdat 180GB een beetje odd-one-out grootte is. Enfin, thanks zal het even aanpassen.
Het basismodel heeft een 13,3"-scherm met tn-paneel en een resolutie van 1366x768 pixels. Het is niet mogelijk om een ander scherm te kiezen.
Dat is wel mogelijk, door simpelweg het model met 1920x1080 scherm te kiezen, voor de rest zijn ze namelijk identiek.

[Reactie gewijzigd door Zer0 op 10 november 2016 12:56]

Een erg populaire laptop is dit in korte tijd geworden. De enige 13inch gaming laptop nu op de markt die zonder over verhitte componenten werkt en erg luidde fans.

Overigens een fout in de specificaties Tweakers! De onderkant EN bovenkant van de behuizing zijn van aluminium. Het interne frame is van magnesium en daaromheen zit dan een koolstofvezel frame zoals bij de voorgangers. De 6700HQ is overigens een Core i7 en dus geen i5.
Hoe ze eind 2016 met dat soort prijzen een TN-scherm van 1366x786 durver uit te brengen is mij volkomen een raadsel.
13 inch is mogelijk hip, omdat het de functie van thin en light en krachtige hardware verenigt.

Denk dat er een steeds grotere behoefte is, aan kleine machines die toch een leuk potje kunnen gamen.

Voor mij de reden om een GS43VR te kopen, iets waar ik nog geen moment spijt van gehad heb.

Heb zelf de oudere broer van deze, met een GTX860M.

Opzich een fijne machine, maar die CPU is n en al bottleneck: Een lowpower dualcore.

Goed om te zien, dat ze nu in ieder geval als instapmodel al een quadcore aanbieden.
Off topic maar toch vraag ivm verschil tussen AW13 en GS63VR. Ik had een GT62VR gekocht en teruggestuurd ivm te veel fan lawaai imho. Zelfs met fans op laagste stand. Ik ben daar gevoelig voor. Hoe is het fan geluid bij jou GS63VR als je office of surft of youtube gebruikt? Stil of gaan de fans dan al flink zoemen ?


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2