Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 74 reacties

Vooral gamers en ontwikkelaars hebben de Oculus Rift gekocht. Dat zegt Facebook in de bespreking van zijn kwartaalcijfers. Volgens FB-oprichter Mark Zuckerberg zal het nog lang duren voordat virtual reality klaar is voor gebruik door gewone consumenten.

Zuckerberg wilde geen cijfers delen over de leveringen van hardware van zijn producten in virtual reality, de Oculus Rift en de Gear VR samen met Samsung. Hij deelde wel enkele andere statistieken: er zijn ongeveer vijftig games gemaakt voor de Oculus Rift en gebruikers hebben twee miljoen uur video gekeken op de Gear VR, waarvoor Oculus de software maakt.

Vanwege het beperkte publiek van de Rift, gamers en ontwikkelaars, kost het project vooralsnog geld voor Facebook. "Maar uiteindelijk geloven we dat virtual reality het volgende grote computerplatform zal zijn en we investeren er nu in om de weg daarnaar toe te leiden", zei Zuckerberg.

Facebook heeft als sociaal netwerk nu 1,65 miljard actieve maandelijkse gebruikers, ongeveer 63 miljoen meer dan drie maanden geleden. Daarvan gebruiken meer dan 1,5 miljard het sociale netwerk via hun mobiel. Van alle maandelijkse gebruikers zitten er 333 miljoen in Europa, een stijging van tien miljoen.

Als bedrijf boekte Facebook in tegenstelling tot veel andere techbedrijven een goed resultaat. De omzet steeg met 52 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar tot 5,38 miljard dollar, momenteel omgerekend ongeveer 4,74 miljard euro. De winst verdrievoudigde in diezelfde periode tot meer dan 1,5 miljard dollar.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (74)

Ik ben het niet eens met de stelling van zuckerburg dat vr het nieuwe grote computerplatform gaat worden. Ik zie in hoe het voor films en gaming bijzonder awesome -kan- zijn, maar voor social media denk ik dat het niet meer dan een gimmick zal vormen.
Really!?!

Social Media wordt een compleet nieuwe ervaring met VR. In plaats van te kijken wat er gebeurt is, zullen we gaan kijken naar wat er nú aan het gebeuren is.

Denk je even in dat kleding uitgerust zal gaan worden met 360 graden cameras. Die dingen zijn nu al minuscuul klein, laat staan met enige ontwikkeling. In plaats van dat jij een post op Facebook of een tweet op Twitter plaatst, nodig je mensen uit om nú in real time met je mee te lopen.

VR gaat de grootste revolutie op Social Media gebied brengen since Facebook. En net zoals dat Twitter een "gimmick" was, volgens de criticasters, is VR ook slechts voor hen zonder visie een "gimmick".
Really!?!

Social Media wordt een compleet nieuwe ervaring met VR. In plaats van te kijken wat er gebeurt is, zullen we gaan kijken naar wat er nú aan het gebeuren is.
Really!?!

Heb jij wel eens gezien hoe en waarom mensen nu social media gebruiken?
Dat is vooral even tussendoor, in de trein, op het werk, tijdens het lopen.
En jij denkt dat mensen dan een VR bril op gaan doen voor facebook?
Lijkt me niet dat oculus groot gaat worden op die manier.

Tuurlijk, het zal wel een eigen niche krijgen, maar gaat echt niks veranderen aan hoe social media over het algemeen gebruikt gaat worden.
VR gaat de grootste revolutie op Social Media gebied brengen since Facebook.
Hmm,. nee, niet voor de meeste mensen als je kijkt naar waar social media in hun dagelijks leven past.
Om even aan toe te voegen,
Whatsapp is de meest favoriete vorm van social media.

Alles wat beeld en spraak vereist is op te termijn te vermoeiend.

Facebook bv houden heel veel mensen niet echt van, leuk om te volgen, maar constant content aan toe voegen ed hebben weinig mensen zin in. VR heeft eenzelfde soort drempel.
In plaats van dat jij een post op Facebook of een tweet op Twitter plaatst, nodig je mensen uit om nú in real time met je mee te lopen.... VR ook slechts voor hen zonder visie een "gimmick".
Dat heeft hoegenaamd niets met visie te maken. De vraag is of er iemand zit te wachten op wat jij beschrijft. Enkele jaren geleden "wisten" een heleboel experts dat we ons nooit meer te voet gingen verplaatsen maar enkel nog via een Segway.
Enkel de toekomst zal het uitwijzen.
En net zoals dat Twitter een "gimmick" was, volgens de criticasters, is VR ook slechts voor hen zonder visie een "gimmick".
Minder dan een kwart van de internetpopulatie gebruikt Twitter (bron). Als de meeste mensen het niet gebruiken dan is het niets meer als 'leuk voor erbij'. Het zet het Internet niet op z'n kop.

Verder:
gim·mick/ˈɡimik/
noun

a trick or device intended to attract attention, publicity, or business.
Ja, daar valt Twitter wel onder.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 28 april 2016 08:43]

Dan is zowat alles een gimmick. Het is niet omdat een product niet de meerderheid van uw potentiele markt bereikt dat het slechts een gimmick is. Een gimmick is voor mij iets dat vooral een nice-to-have is met weinig toegevoegde waarde.
Een gimmick is voor mij iets dat vooral een nice-to-have is met weinig toegevoegde waarde.
facebook dus :P
en momenteel de rift ook.
316 Miljoen menseen gebruiken het actief. Dat is heel wat meer dan Tweakers. Tweakers is daarmee nog niet eens een gimmick.....

Twitter is voor geen enkele definitie van het woord een gimmick. Hetzelfde geld voor VR in Social Media. Wellicht dat die laatste op dit moment nog een gimmick is (zelfs dat niet; het bestaat gewoon überhaupt nog niet) maar de uitspraak dat het nooit meer zal worden getuigd van een groot gebrek aan visie.
Je bagataliseert de impact van Twitter nu wel behoorlijk zeg. Ik denk dat ze er in o.a. Libië, Egypte en Turkije anders over denken... De impact die diensten als Twitter (maar ook FB) daar gehad hebben is echt niet te onderschatten en hebben voor een gigantische versnelling in het politieke landschap gezorgd (of dat goed is of niet laat ik even in het midden).
Twitter had misschien een grote impact in het oosten maar helaas is het meer een middel geworden om mensen te beinvloeden voor overheden/bedrijven.

https://www.techdirt.com/...lections-fun-profit.shtml

Copyright wordt misbruikt om Twitter accounts te blokkeren met als doel censuur enz enz.

En ik ga ervan uit dat hetzelfde gebeurt op alle social media. Voor mij is het een gimmick.
Is twitter een gimmick of iets als de telex voor de massa? De telex was vroeger hoe men snel nieuws kon verspreiden dat vervolgens weer elders werd gepubliceerd voor de gewone mens. Zie dit ook met twitter, heb zelf geen account, volg niemand en toch zie ik informatie via twitter bij mij belanden.

Ik zie zelf ook niet echt wat VR en social media met elkaar te maken hebben. Dat hele VR vind ik buiten spellen eigenlijk al jaren overdreven, het klinkt leuk als het in een film wordt getoond maar in de praktijk werkt het niet echt voor informele informatie.

Net zoals die "3D" shopping malls die er vroeger voor het web werden gebouwd.

3D navigatie is gewoon zo ongemakkelijk en duur dat het net zoiets als video bellen. Aardig idee. Wie doet het?
[...]
gim·mick/ˈɡimik/
noun

a trick or device intended to attract attention, publicity, or business.
Ja, daar valt Twitter wel onder.
daar valt het gehele asociale media zoals facebook, twitter wel onder.
vroeger kwam men nog samen om een reis te bespreken, een geboorte te vieren, ...
nu staat het op Facebook, lees het daar maar.
Kleding met camera's, wat een nachtmerrie. Kill me now!

Nee serieus mensen. echt? De mens wordt de camera? Ik vind drones met camera's al onacceptabel en jij wil van jezelf de tool maken die de privacy van elke mens in je buurt aantast, een tool voor inlichtingendiensten?

Snowden heeft geen fuck bereikt met zijn opoffering zo te zien.
Kleding met camera's, wat een nachtmerrie. Kill me now!
GMTA :X The horror dat je overal en altijd gefilmd wordt door iedereen, van alle kanten en totaal geen enkele controle meer heb over het al dan niet online verschijnen van jouw beelden :X
Nee serieus mensen. echt? De mens wordt de camera? Ik vind drones met camera's al onacceptabel en jij wil van jezelf de tool maken die de privacy van elke mens in je buurt aantast, een tool voor inlichtingendiensten?
Bizar eigenlijk dat er voor beveiligingscamera's aan de gevel van een woning (terecht) regels zijn over wat ze mogen filmen, maar dat er mensen zijn die dit soort extreme vormen van "Big brother is watching you" toejuichen. De natte droom voor Facebook: altijd overal beelden van binnenkrijgen, system overload :o Ik zit daar dus _echt_niet op te wachten. Zeker ook met gezichtsherkenning zodat je van iedereen op straat direct weet wie het is, waar hij/zij woont, wat zijn/haar leeftijd is, etc... En als je dat zelf niet invult, mag een ander dat voor je doen. Ik stond zonder Facebook account met naam en toenaam op Facebook. Nooit toestemming voor gegeven, maar vond een collega leuk.
Snowden heeft geen fuck bereikt met zijn opoffering zo te zien.
Ik ben bang van niet, privacy interesseert mensen pas als het te laat is.
Dat het een nachtmerrie is wil niet zeggen dat het niet gaat gebeuren helaas. Ik zie ook wel gebeuren wat Croga zegt maar wenselijk vind ik het zeker niet.
En dan wordt het probleem wat je beschrijft nog erger dan het nu al is. Eigenlijk is het nu al een nachtmerrie.
Het ergste is nog wel dat je inderdaad door anderen gewoon op Facebook geplaatst kan worden met naam en toenaam. Je moet gewoon een account aanmaken om zelf de controle te krijgen, echt te gek voor woorden. Dat de EU maar eens een onderzoek naar die macht van Facebook doet.
Het is ook sociaal lastig als dit gebeurt. Er zijn genoeg mensen die eigenlijk niet op Facebook willen staan, maar als je er een probleem van maakt en de persoon aanklaagt wordt het gezien als belachelijk.
[...]
GMTA :X The horror dat je overal en altijd gefilmd wordt door iedereen, van alle kanten en totaal geen enkele controle meer heb over het al dan niet online verschijnen van jouw beelden :X
[...]
Goh ja, inderdaad. The Horror; net alsof je over straat loopt en iedereen kan je zien. brrrrr..Je kunt er zelfs zomaar bekende tegen komen. :O
Nee serieus mensen. echt? De mens wordt de camera? Ik vind drones met camera's al onacceptabel en jij wil van jezelf de tool maken die de privacy van elke mens in je buurt aantast, een tool voor inlichtingendiensten?
Ik wil helemaal niets. Mij zie je nauwelijks op Facebook, laat staan dat ik zo'n ding aan zal trekken. Maar daar gaat het wel naartoe....
Ik wil er niet altijd te veel over ouwehoeren maar taal heeft macht.

En als mensen te vaak elkaar vertellen dat 'het er toch wel van komt' dan gaat daar een boodschap van uit die niet bepaald handig is. Mensen kunnen elkaar goed napraten. Laten we liever onszelf censureren zodat we niet ongewild dat bereiken wat we niet willen.

Annuleer liever je fb account, want als je het zelden gebruikt kun je ook wel zonder. Daar gaat een veel betere boodschap van uit.
Oh yes! Laat nu bij je tandarts de Instagram Foodcam in je holle kies plaatsen en je kunt naast foto's van het eten op je bord nu ook video delen van de volgende stap! (en verder....yuck)
Ja een gimmick. Je gaat niet elke keer je facebook checken met zo een duikbril op. Een game zou kunnen maar ook daar geld volgens mij dat op een gegeven moment het "nieuwtje" er wel vanaf is en dat mensen vr laten rusten. Tot er een nieuwe hype gepusht word.

Zelde geld ook bij bvb tv's met 3d brilletjes. Je gaat niet avnd aan avond met zo een bril op zitten.
Ik denk eerder dat het iets zal zijn in de trand van VR vakantie video's.

Van kijk waar ik ben geweest, in 3d.

Mogelijkerwijs 3d video conferencing, als de bandbreedte aan beide kanten goed is.
Wat vandaag met video soms niet goed lukt.
Applicaties als AltspaceVR hebben mij getoond dat dat juist wel het geval is. VR kan namelijk ontzettend sociaal zijn, ondanks het feit dat het lijkt alsof men zich 'isoleert' in een andere wereld.
Surrogates!

Ik vind het zelf niet zo heel vreemd dat het met name ontwikkelaars en gamers zijn die zo'n ding gekocht hebben. Ik zou niet eens weten wat ik met zo'n ding kan doen, en dan ben ik zelfs nog wel een gamer. Moeten spellen niet aangepast worden zodat ze gebruik maken van de 3D technologie? Of kun je nu elk spel starten en die met 3D kijken?
Zelfs voor films niet: 3D films in de huiskamer slaan al niet aan - waarschijnlijk vanwege het niet-sociale aspect van een speciaal brilletje op moeten. Dat zal met een VR-bril alleen maar erger worden, waardoor ik de Oculus Rift voor films geen succes zie worden.
Overdrijven is ook een kunst. Waarom dat sociale er steeds bij halen. Alsof strakjes iedereen met met een VR bril op in zijn huiskamer loopt. Het is gewoon een extra stukje entertainment/beleving bovenop de normale beleving. En ik geniet nog dagelijks van 3D films in mijn huiskamer en ook voor 3D gaming heb ik er veel plezier aan. Altijd weer die dooddoeners.

Ik heb zelf een gear VR met een S6 edge plus en de beleving is echt super voor mij. Ik geniet vooral van films kijken op een virtueel scherm. Bij mij meer dan een succes.
Samen films kijken is anders wel degelijk eens sociale aangelegenheid. Let maar eens op hoe vaak je iemand aankijkt gedurende de film. Dat lukt niet meer met zo'n apparaat op je hoofd.

Het is voor mensen heel belangrijk elkaar in de ogen te kunnen kijken, en de totale gezichtsuitdrukking te kunnen zien. Als dat niet gaat op het moment dat we dat, al dan niet onbewust, nodig hebben, dan voelt dat niet goed.

Ik geloof dat het z'n toepassing kan hebben, maar met mate.
Je doet net alsof we opeens allemaal met zo een ding op ons hoofd tv gaan zitten kijken. Het is gewoon een extra dimensie. Een toevoeging aan het al bestaande geheel. Alsof ik opeens altijd en overal met zo een ding op mijn harses tv zit te kijken.

Zo heb je momenten dat je samen kijkt en soms ook niet. Soms ga ik alleen gamen en soms ook niet. Niet zo een drama van maken..
Dat doe ik helemaal niet, ik reageer alleen op de vraag "Waarom dat sociale er steeds bij halen?" en plaats dat in de context van films kijken.

Je moet mijn woorden niet verdraaien.

[Reactie gewijzigd door LarBor op 28 april 2016 13:15]

Dat doe je wel. Je neemt een stelling aan die je voor iedereen gelijk trekt.
Waar doe ik dat precies?

"Samen films kijken is anders wel degelijk eens sociale aangelegenheid. Let maar eens op hoe vaak je iemand aankijkt gedurende de film. Dat lukt niet meer met zo'n apparaat op je hoofd."

Even een lesje begrijpend lezen. De belangrijkste delen van een paragraaf zijn de eerste en de laatste zin. De conclusie die je kunt trekken uit die paragraaf is: Films kijken is een sociale aangelegenheid.

Ik kan de conclusie: "Je doet net alsof we opeens allemaal met zo een ding op ons hoofd tv gaan zitten kijken." daar niet uit trekken.
Volledig mee eens!

Is het hoe dan ook mogelijk om met meerdere in VR naar dezelfde film te kijken? Stel je wil met je gezin van 4 naar dezelfde film kijken, nog los van het feit dat je voor de kost van die 4 brillen ook een mooie TV kan kopen, dan zit je nog met het probleem dat het beeld 4 keer gerendered moet worden want iedereen draait zijn hoofd anders. Los van of die software al zou bestaan, zijn er hoe dan ook betaalbare PCs die dat trekken?

Of is het idee dan om gewoon het beeld recht voor je te projecteren, zodat je alleen met je ogen kan "bewegen" door het beeld? Lijkt mij vooral heel oncomfortabel en onnatuurlijk kijken dan...
"Is het hoe dan ook mogelijk om met meerdere in VR naar dezelfde film te kijken? "
Jazeker en ook nog op afstand, dus met je maten die ergens anders op deze planeet wonen.

Dat men denkt dat VR niet sociaal is, durf ik te betwijfelen. Een applicatie als AltspaceVR doet het erg goed in de vr-community (soort second life in VR). Je mond beweegt als je praat en de "expressie" van je headset/controllers doen al een hoop voor de interactie met anderen.

Natuurlijk in een huis met anderen maak je misschien andere keuzes. Je hoeft niet 24/7 met dat ding op te zitten he.

Die 3D films doen het een stuk beter in VR dan in de bioscoop.
Dat was op zich mijn punt niet, mijn vraag is puur technisch/financieel. Nog niet eens de vraag of de ervaring gelijkwaardig, minder of beter zou worden, maar wel of er uberhaupt hardware is die "iets vergelijkbaars" zou kunnen bieden (en dus een alternatief zou kunnen zijn voor wat ik vandaag heb), en dat voor een redelijke prijs.

En voor zover ik kan inschatten: ik denk het niet (vandaag toch niet, en ik weet niet in welke nabije toekomst 4x 2160x1200@90Hz realistisch wordt). Je doet er ook niet zomaar eentje bij als het vriendinnetje van de dochter op bezoek komt, zelfs al brengt die haar eigen bril (die hopelijk dan van hetzelfde merk is of je krijgt nog compatibiliteitsissues);

Misschien moet ik inderdaad niet proberen mijn huidige situatie te "projecteren" op VR (VR kan inderdaad een hoop dingen die mijn huidige home cinema niet kan), maar dan komt VR "on top" van wat ik al heb. En biedt VR dan een terechte meerwaarde in relatie tot de kost? Ik heb nu eenmaal ook een niet-virtueel leven (en ik hoop iedereen met mij).

Offtopic: die AltspaceVR net eens bekeken, samen virtuele spelletjes spelen is inderdaad wel leuk, maar met zo'n avatar spreken komt toch nog niet half aan de knieën van simpele bestaande technologie als videobellen?
waardoor ik de Oculus Rift voor films geen succes zie worden.
Ik weet het niet hoor.
Film is nou juist iets waar zoiets wel kan.
Je gaat er ten eerste toch al voor zitten.
En met een oculus kan je de kijkervaring enorm versterken. Je kunt bijvoorbeeld in de grootste bioscoop op aarde gaan zitten o.i.d.
En als er dan ook VR specifieke filmcontent komt dan is het helemaal kermis onder die HMD.

Ik denk dus dat filmkijken waarschijnlijk de 2e grootste gebruik van VR gaat worden, na games spelen.

Social media in VR daarintegen.. dat gaat een flop worden.
Gezien de recommended system specs en de prijs van het apparaat is het niet heel vreemd.
En behalve games is er niet veel ander spul beschikbaar.

De virtuele IKEA keuken is wel leuk, maar een drempel van 1500 euro (nieuwe PC+VR) is behoorlijk hoog.
Zoals met alle electronica zijn dit introductieprijzen.
Als er nieuwe modellen uitkomen en ook van meerdere fabrikanten zal de prijs vanzelf kelderen.
Die prijzen dalen dan alleen maar als er meer concurrentie komt, en dat hangt af van de behoefte. Het is en blijft een game toepassing. Je kunt het ook alleen maar zittend veilig gebruiken en al helemaal niet buiten.

Het is maar de vraag of je helemaal onder gedompeld wilt worden via je ogen. Je verliest een vorm van controle over je lichaam en dat houd je niet lang vol.
Er is al concurrentie van HTC/Valve. Die is prima en veilig te gebruiken terwijl je rond loopt en ik verwacht dat de Rift qua mogelijkheden ook daarbij in de buurt gaat komen zodra Touch uit is.
VR wordt een soort ontvluchten van de realiteit, zoals je in 'futuristische' films wel vaker ziet. Je eigen leven is niet zo boeiend, maar met VR kun je het leven van een ander leiden (of in ieder geval volgen en beleven).

Gaan we dan op een zeker moment ook krijgen dat je een VR-kaartje kunt kopen voor events, waarbij mensen ingehuurd worden om tussen het publiek te gaan staan feesten? En dat je gecontroleerd wordt op het niet bij je hebben van eigen micro 360-graden camera's.

Op zich niet gek dat gamers en ontwikkelaars de eerste groepen zijn die met nieuwe techniek aan de slag gaan toch? Zonder ontwikkelaars kom je geen stap verder en games lenen zich natuurlijk erg goed om mee te experimenteren.
Alles wat je doet valt binnen de realiteit.
Het enige wat jij doet is een virtueel(ingebeeld) onderscheid maken.
Dat ben ik met je oneens. En de downmod van Kaastosti spreekt weer eens HD volumes.

Ik vind zijn opmerking bijdragen aan de discussie en gaf +2 ter compensatie.

De reden dat fb zo obsceen veel omzet draait is door de verkoop van advertenties. Mensen gebruiken massaal sociale media. De reden daarvoor is een wanhoop die voortkomt uit de constatering dat je niet zo vreselijk veel voorstelt, je leven gemiddeld is en daar waar je misschien nog uniek bent, anderen dat ook zijn maar misschien op een ander terrein.

Sociale media hebben een hatelijke ondertoon, een spelletje 'oneupmanship' waarbij mensen elkaar aftroeven op het aantal zogenaamde vrienden en de 'likes'. Men portretteert zichzelf, in zekere zin een vorm van online raamprostitutie, wil gezien worden, erkent vanuit die existentiële behoefte.

Internet relativeert iedereen want iedereen kan zich vergelijken met anderen en zien dat zijn/haar leven een kopie is van die van miljoenen anderen.

En dan komt VR. Het is een platform, zo wil fb, voor sociaal contact. Maar ik denk dat het een extensie is van de sociale media, althans, dat gaat het worden. Het wordt dan een 3D omgeving, een kopie van sociale media maar niet wezenlijk anders. Het si een vlucht uit de werkelijkheid waar mensen beseffen dat ze niet zo bijzonder zijn, gemiddeld genomen. Misschien, zo zal men onbewust denken, zal ik in VR wél iemand speciaal kunnen zijn.

Wat zou anders de reden zijn om de echte wereld in te ruilen voor een virtuele? Je kunt je avatar aanpassen, naar VR cafe's gaan die helemaal hot zijn en je anders voordoen dan je bent. En niet iedereen zal dat doen, maar dat zijn vooral mensen die weten dat ze al iets gepresteerd hebben. De meeste mensen zijn online anders dan in het echt, want ieder mens draagt maskers naar gelang de gelegenheid en alleen als we thuis zijn komt vaak de ware aard naar boven.

In VR zal niemand in zijn neus pulken, de kont krabben en uitgebreid vloeken. En dus zal blijken dat de meeste mensen van achter een masker elkaar tegemoet treden en dus een deceptie vormen voor anderen.

Om die reden zijn veel profielen op dating sites niet realistisch en geven een vertekend beeld. Daarom is VR per definitie een uitvlucht.
Als bedrijf boekte Facebook in tegenstelling tot veel andere techbedrijven een goed resultaat. De omzet steeg met 52 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar tot 5,38 miljard dollar, momenteel omgerekend ongeveer 4,74 miljard euro. De winst verdrievoudigde in diezelfde periode tot meer dan 1,5 miljard dollar.
Ik wist niet dat Facebook nog steeds zo groeide! Wellicht interessant om eens wat aandelen te nemen, hmm.. :)

Overigens vraag ik me af hoe ze weten dat vrijwel alleen deze doelgroepen VR brillen hebben gekocht? Enquête, of kunnen ze altijd zien wat er gedraaid word op die apparaten?
Gezien de heisa die is geweest om de gebruikersvoorwaarden vermoed ik dat ze die conclusie hebben getrokken uit alle data die ze verzameld hebben.
Ik denk dat het vooral een kwestie van tijd is voordat hier andere sectoren bij komen. Ik kan een heleboel sectoren bedenken waar je in principe een oculus heel goed bij kan gebruiken, maar dat staat of valt met de beschikbaarheid van de juiste applicaties.
Nu de hardware en software voor iedereen beschikbaar is hoop ik dat er bedrijven opstaan die er ook mogelijkheden in zien, en de juiste tools beschikbaar stellen. Denk aan medische studenten, automonteurs, virtuele excursies, bij de makelaar of projectontwikkelaar je nieuwe huis in 3d "previewen", etc etc. Allemaal mogelijk, maar alleen met de juiste applicaties.
Wat betreft de thuisgebruiker vrees ik dat het forse prijskaartje en de vrij heftige systeemeisen een belemmering zijn voor een wijdere adoptatie dan momenteel het geval is.
Ik denk dat het vooral een kwestie van tijd is voordat hier andere sectoren bij komen. Ik kan een heleboel sectoren bedenken waar je in principe een oculus heel goed bij kan gebruiken, maar dat staat of valt met de beschikbaarheid van de juiste applicaties.
Ik denk toch juist dat die sectoren die jij noemt voornamelijk zitten te wachten op de nest-gen 3d-brillen. Niet deze "zware" dingen met dikke korte draden etc.
wat moet je er anders mee?
Films kijken, Altspace, het gebruiken als een monitor.
Eigenlijk kan het alles dat een monitor kan en meer. Sommige dingen kan het beter sommige dingen nog niet. Persoonlijk wil ik er geen film mee kijken door gebrek aan scherpte, maar sommige mensen vinden het bioscoopgevoel belangrijker dan scherpte en vinden het leuker met de huidige generatie VR-brillen.
Als monitor.. Ik zie echt niet dat een aanzienelijk deel van de monitorgebruikers opeens de hele dag met een helm op willen zitten....
Gaat denk ik dus echt een ding zijn voor de speciale momentjes.
Waarom niet? Als hij comfortable zit (kom je eerder bij de Rift uit) en je kan vervolgens een oneindig groot scherm tevoorschijn toveren. Waarom zou je dat niet willen? Zeker voor powerusers kan dat erg interessant zijn. Multitasken prettiger dan ooit.

Ik heb het verder nog niet uitgeprobeerd met de Vive, omdat ik alleen maar wil gamen :)
Ja, ik snap dat argument. Ik denk alleen dat het voorlopig niet prettig gaat zijn om de hele dag, dag in dag uit, met zo'n ding op je hoofd te lopen.
Gelukkig dat Facebook de norm niet gaat stellen.
Het simpel kartonnetje van google, doosje van Samsung, extension van de PlayStation. Het zijn allemaal intenties om er een draai aan te geven waarbij andere factoren ook een rol spelen.

De dure bril en bijbehorende materiaal gaat het zeker voorlopig niet worden maar dat mag zeker geen verassing zijn.

Jan modaal zal heel lang blijven tobben om een dergelijke investering te doen die aan heel veel mensen zal moeten worden rechtvaardigd en dan nog is het aantal games redelijk beperkt die je ook nog eens moet aanschaffen.


Misschien een idee om het samen met 10 games te bundelen. Licenties zullen ongeveer $600,- dollar waard zijn, maar hoe sneller mensen de stap maken hoe meer partijen zullen profiteren.
Afgezien van de prijs, is de Oculus niet vanaf begin af aan gemarket naar gamers toe? Ik heb voldoende promoties gezien van game / techconventies, gaming YT kanalen en volgens mij ook Steam, maar ik zie RTL of SBS nog geen VR aanprijzen.
Gamers en ontwikkelaars zijn geen "gewone consumenten"? :)

Zie ik het verder verkeerd als ik denk dat er nog niet zo heel veel anders dan games voor de Occulus beschikbaar zijn, laat staan bekend bij een breed publiek? Dan lijkt het me vrij logisch wie de apparaten kopen...
Ik vond het bijna vanzelfsprekend dat gamers en ontwikkelaars de eerste kopers zijn. Wat moet je er op dit moment anders mee?

Dat er een toekomst voor VR is in andere sectoren geloof ik wel, maar dat is nu nog niet van toepassing. Als social media platform kun je er nu namelijk niks mee omdat er a) nog geen gebruikers zijn die een VR bril hebben en b) de VR bril te duur is voor het gros van de mensen om het aan te schaffen.

Dus de prijs van VR zal eerst drastisch verlaagd moeten worden voordat het toegankelijker gaat worden. Die tijd gaat wel komen, maar het zal voorlopig nog even op zich laten wachten.
ze lijden verlies omdat ze de software ontwikkelen en gratis aan andere ontwikkelaars verschaffen....das niet echt verlies maar investering!
.
de hardware wordt zogenaamd tegen kostprijs verkocht....
.
dus vind het eigenlijk wel grappig dat Mark spreekt van verlies lijden......als Oculus grotere voorraden had gehad bij launch waren ze gewoon uitverkocht hoor....ze creëren bewust schaarste.....en daar heb ik echt een hekel aan!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True