Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 84 reacties

Binnenkort gaat Oculus zijn virtual-reality-bril Rift in een kleine oplage in de winkels verkopen. Het is voor het eerst dat de bril in een fysieke winkel verkrijgbaar zal zijn, en dat is opvallend omdat veel mensen nog wachten op hun voorbestellingen.

Op zijn blog laat Oculus weten dat de Rift vanaf 7 mei verkrijgbaar is in winkels van de Amerikaanse keten Best Buy. Ook gaan de onlinewinkels van Amazon en Microsoft de vr-bril dan verkopen. Oculus benadrukt dat het om een 'extreem kleine' oplage gaat, omdat het bedrijf nog preorders heeft weg te werken. De reden voor de winkelintroductie is om klanten kennis te laten maken met het product, aldus Oculus. Wat het precieze aantal Rifts is dat in de winkels wordt gelegd is echter niet duidelijk.

Vooralsnog krijgen dus alleen Amerikanen de mogelijkheid om een Rift in de winkel te kopen. In de herfst moeten er ook Europese locaties volgen, al zijn daar verder geen details over bekendgemaakt. Daardoor is nog niet bekend of er ook Nederlandse winkels bij zitten.

Oculus is al enige tijd bezig om alle voorbestelde vr-brillen uit te leveren, en daar heeft het bedrijf al een aantal maal vertraging bij opgelopen. Zo zijn de geplande leveringen voor maart al uitgesteld naar deze of volgende maand.

Oculus Rift

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (84)

Het valt allemaal wel mee: Oculus heeft geregeld dat iedereen die het lukt om in de winkel een Rift te kopen zijn order mag annuleren, en ze dezelfde plek in de rij houden voor de Touch Controllers, en dat ze wel de gratis EVE Valkyrie en andere 'perks' krijgen als wanneer ze 'm hadden gekregen uit de pre-order. Zie de link naar de Oculus blog in het artikel.

En wat ik begrijp van verschillende bronnen is het zo goed als onmogelijk zaterdag een Rift te scoren, zie o.a. Want To Buy An Oculus Rift At Best Buy Saturday? We Called The Stores… Don’t Bother!

Oculus zet deze winkel demo's op om mensen kennis te laten maken met VR, niet om verkopen te genereren op dit moment.

De reden dat ze het nu doen is dat deze afspraken tijden geleden al gemaakt zijn met de winkels, en dat ze (nadat ze het uitgesteld hebben omdat de leveringen niet gaan zoals ze moeten) nu hiermee vooral voor awareness zorgen bij nieuwe kopers, die ze de komende tijd ook gewoon nodig gaan hebben.

Een beetje een scheve vergelijking, maar mensen klagen toch ook niet als Apple honderden Apple Watches in winkels gebruikt voor demos maar dat ze feitelijk toen nog niet verkrijgbaar waren?

Maar ja, ik heb vorige week mijn Rift mogen ontvangen (op 6 januari besteld) dus ik kijk er misschien een beetje bevooroordeeld naar :)
Je kunt het ook zien als dat de winkels deze afspraken ook al een hele tijd geleden gemaakt hebben, oftewel dat die winkels ook in de preorder queue stonden. Bovendien gaat niemand 'makkelijk' even een rift kunnen kopen in die winkels, ik denk dat je dan dagen voor de winkel mag gaan bivakkeren en dan vind ik het eigenlijk vergelijkbaar met er gewoon eentje ver boven de reguliere prijs op ebay te kopen. (edit: Ok ik lees nou pas je gelinkte artikel, wel een beetje fout van bestbuy dat ze hem online laten reserveren waarmee het dus gewoon een clickfest wordt zoals bij concertkaartverkopen... maar alsnog, bijna niemand krijgt er dus een).
Dus ja, ik begrijp dat het in eerste instantie frustrerend is als je dit hoort en jij wacht op je rift, maar als je er even logisch over nadenkt dan wordt je echt niet zo genaaid als je denkt.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 5 mei 2016 12:05]

Er zijn al meerdere verhalen van mensen die gewoon een Rift bestellen bij een winkel, deze razendsnel binnenkrijgen en vervolgens hun pre-order cancellen.

Dit is al helemaal onzin logica:
Oculus heeft geregeld dat iedereen die het lukt om in de winkel een Rift te kopen zijn order mag annuleren
Poe he, mag dat? Wat aardig van ze.
en ze dezelfde plek in de rij houden voor de Touch Controllers, en dat ze wel de gratis EVE Valkyrie en andere 'perks' krijgen als wanneer ze 'm hadden gekregen uit de pre-order.
Oh, nou gelukkig dat ze een klein deeltje van hun beloftes, op een onbepaalde tijd in de toekomst na gaan komen. Echt super netjes! Laten we even totaal negeren dat dit beloftes zijn van een bedrijf die nu al meerdere beloftes gebroken heeft.

Dan is het niet zo erg dat de release van volgens vele tech sites superieure Vive steeds dichterbij komt, terwijl jij daar nog op je stoel zit met je Google cardboard.

Letterlijk religie-level rechtvaardigen en ontkenning.
[...]Laten we even totaal negeren dat dit beloftes zijn van een bedrijf die nu al meerdere beloftes gebroken heeft.
Mijn punt is niet dat het allemaal zo lekker gaat met de launch bij Oculus, maar de hysterie omtrent de hele launch is zwaar overdreven. Maar dat is nogal een Sign of the Times...

En ja, Oculus heeft enkele onhandige dingen gedaan, maar ik heb het gevoel dat het vooral onervarenheid in logistiek en productie bij het bedrijf is wat hen de das om doet.

Daarentegen heeft HTC natuurlijk al jaren lange ervaring met het uitbrengen van producten. Het zou veel schunniger zijn geweest als het daar zo zou zijn gelopen als nu bij Oculus.
wat een ontzettend negatieve toon. Snap best dat er dingen niet helemaal lukken is eerste keer, het is ook een leerproces als bedrijf :)
Letterlijk religie-level rechtvaardigen en ontkenning.
sorry maar wat een achterloze stomme opmerking
Dichterbij komt? Ik heb mn gepreorderde Vive al twee weken binnen hoor! En of ie superieur is weet ik niet maar dat je kan rondlopen en twee prima controllers hebt die getracked worden is wel erg gaaf. Denk dat dat wel een groot gemis zou zijn.
Dat is alleen niet het geval, gezien deze best-buy deals pas na de pre-orders werden aangekondigd. Bij pre-orderen werd specifiek vermeld dat je "first-in-line" bent voor een Rift.

Pas daarna zijn de retail deals aan het licht gekomen. Of die dan achter de schermen voor of na de pre-orders gemaakt zijn doet er niet toe - immers is de klanten voorgehouden dat ze met een pre-order als eerste aan de beurt zouden zijn.
Hulde voor deze reactie. Al die andere opmerkingen van "ik zou mijn order annuleren als een bedrijf mij dat flikt" zijn heel stoer, maar komen van mensen die zelf niet in de race zitten voor een Rift ;) En als je het nieuws even op je in laat werken en relativeert, dan zou je inderdaad tot de conclusie moeten komen dat nagenoeg niemand de Rift eerder zal ontvangen via een retail kanaal anders dan die van Oculus.

En inderdaad, bij Apple maak je ook kans eerder de iPhone via de winkel te bemachtigen dan via de Online Store. Zo werkt dat nou eenmaal als er verschillende verkoopkanalen gebruikt worden. De PS4 heb ik bijvoorbeeld bij Coolblue gepreorderd ipv bij Sony zelf en had hem op de dag van release in huis als een van de weinigen. De PSVR heb ik bij bol.com in de preorder staan. Zal mij een rotzorg zijn als iemand anders hem via een ander kanaal iets eerder bemachtigd. Dan kan ik gaan klagen enzo, maar de hebberigheid wint het toch van het idee om 'dan maar de van koop af te zien'. :)

Veel plezier met jouw Rift. Ben echt benieuwd want ik heb VR nog niet zelf kunnen ervaren helaas.

[Reactie gewijzigd door sww89 op 5 mei 2016 11:30]

Met andere woorden: Oculus staat selectieve line-skipping toe voor mensen die toevallig bij een Best Buy in de buurt wonen. Hoe je het ook spinnen wil, het blijft ontzettend krom dat mensen met pre-orders voorbij gelopen kunnen worden door welke random dude dan ook, en zelfs door mensen die achter hen in de pre-order rij staan.

Oculus kakt gewoon op zijn early-adopters, hoe je het ook wenden of keren wil. Meerdere malen al, toen Oculus+PC bundles ook de deur uit gingen voor de pre-orders afgehandeld waren. Mensen konden zelfs hun PC-deel cancellen, en kregen dan netjes de rift.

Waar ik voorheen volledig Oculus fanaat was, hebben ze dat er redelijk uit weten te stampen. Ik zal de Rift niet gaan gebruiken, ik heb m'n Vive inmiddels binnen en daar ben ik meer dan tevreden mee. De pre-order zal ik niet cancellen though - puur een zakelijke beslissing. Voor sommige mensen is die namelijk blijkbaar goud waard.
Ik denk dat klanten die een vooruitbestelling gedaan hebben en deze in de winkel kunnen kopen gelijk die order annuleren en naar de winkel lopen. Of anders om. Eerst kopen dan annuleren. :-)
"A small number of Rifts will be available for purchase at select Best Buy stores starting May 7 and online from Microsoft and Amazon, starting May 6 at 9am PST. Quantities will be extremely limited while we catch up on Rift pre-orders."

Dit is wel erg triest inderdaad... Zeker als er nog zoveel pre-orders in de wacht staan waar je niet aan kan voldoen.

Ze maken gewoon misbruik van het succes/interesse van/in de Rift en laten de netjes wachtende klanten keihard in de kou staan, slechte zaak!

[Reactie gewijzigd door Cowamundo op 5 mei 2016 10:46]

Nee geen misbruik. Oculus heeft geen productieproblemen verwacht, en hebben voor de launch retail contracten getekend. Ze heeft nu dus een verplichting om op een bepaalde datum, een minimaal aantal Rifts te leveren. Dit is niks bijzonders en vrij normaal om te doen in retail markt.

Helaas zijn door problemen de pre-order leveringen vertraagd, (maar voor het meeste al weg gewerkt). Mensen die een late pre-order hebben geplaatst hebben netjes toentertijd een ETA gekregen, en daar wordt waarschijnlijk redelijk aan voldaan.

Oculus heeft een mail naar preorders gestuurd met een belofte voor pre-order bonussen. Als je een retail Rift koopt, en je on-line preorder annuleert krijg je WEL de pre-order bonussen. (betaling wordt sowieso pas voldaan wanneer product verzonden wordt). Dus als je er in de winkel een weet te bemachtigen, prima.

Ja, Oculus heeft een fout gemaakt met planning, ja productie is sub-optimaal gedaan, en ja, dit komt vast slecht aan voor mensen die een leverings datum hebben in augustus.... Maar het is wel erg simpel om maar direct te roepen dat Oculus misbruik maakt van de situatie.

Vergeet ook niet dat het een compleet nieuw productie netwerk op moest zetten, voor een relatief duur product dat alle verwachtingen overtrof.


Wat dan wel extra jammer is dat iedereen die bij een electronica winkel heeft gewerkt weet dat een "beperkte" levering betekent dat het product nooit in de schappen zal liggen, maar direct door werknemers wordt gekocht ;)

[Reactie gewijzigd door marking op 5 mei 2016 11:14]

Bedankt voor de aanvullende informatie, is ook wel logisch natuurlijk maar had er zo nog niet over na gedacht (vanuit het winkel en contracten perspectief), geen winkel ervaring op dit gebied. :)

Mijn "misbruik" was meer bedoeld in de richting dat mensen heel graag zo'n ding willen hebben en dus ook niet zomaar hun pre-order gaan annuleren omdat ze nergens anders te halen zijn.
Ze zullen hierdoor heus wel wat klanten verliezen maar niet zo erg als winkel "X" heeft moeite met leveren van pre-orders maar legt wel exemplaren in de winkel dus mensen zijn boos op winkel "X" en gaan vervolgens naar winkel "Y" die wel kan leveren.

[Reactie gewijzigd door Cowamundo op 5 mei 2016 11:36]

Ik zou mijn bestellingen sowieso annuleren als een bedrijf voordat mijn aanbetaalde preorder is geleverd in de winkel gaat verkopen. Lijkt mij namelijk een belachelijke manier van met je klanten omgaan.

[Reactie gewijzigd door hav0c op 5 mei 2016 10:29]

Kleine correctie: de pre-orders zijn niet aanbetaald. Het geld wordt pas afgeschreven op het moment dat de order verzonden wordt.
Daarnaast kan je aangeven in je oculus account dat je een exemplaar ergens anders hebt weten te bemachtigen waardoor je rift wordt gecanceled zonder je pre-order bonussen te verliezen.

Maakt het niet goed natuurlijk, maar wel iets minder achterlijk.
Ja hoor, ik stap wel even op de fiets om aan de andere kant van de sloot een Occulus te scoren.
Daarmee blijft het dus precies net zo achterlijk. Units wegsluizen naar andere verkoopkanalen voordat je je pre-orders verwerkt hebt is simpelweg not done.
Ook al is het maar een superbeperkte oplage, kijk naar wat voor negatieve aandacht het krijgt. Niet handig marketingtechnisch.
Het maakt het weldegelijk minder achterlijk omdat het ons nog niks heeft gekost. Wij zijn niet slechter af dan voordat we hebben besteld.
Plus het zorgt ervoor dat degenen die wel in staat zijn (en laten we wel wezen: het merendeel van de oculus klanten zijn amerikanen) niet hoeven te kiezen tussen hun preorder bonussen en de oculus nu hebben.
Ze proberen het beste van een vervelende situatie te maken.

Ik probeer oculus trouwens niet te verdedigen, ze hebben fouten gemaakt en wij zijn de klos en dat is kut en we hebben het recht boos te zijn. Maar boos zijn en begrip tonen kan tegelijk.
Tenzij de winkelketens deze al 'gepreordered' hadden........
Overigens las ik juist in andere berichten dat het dus puur ging om te showen en niet om nu al te verkopen...

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 5 mei 2016 21:40]

dit gaat alleen op voor de creditcard orders. Alle Paypal orders (en dat zijn er net zoveel) hebben direct betaald. Het is gewoon de zoveelste klap onder de gordel in de shippinggate saga voor Oculus en naar mijn mening gewoon asociaal.
Ik heb met paypal gepre-ordered, er is nog altijd niks vanaf geschreven.

Ze hadden problem met een levering, onbevestigd lek zei dat het de Xbox controller is/was, waardoor ze vertraging hebben. Als ze dan moeten kiezen tussen contracten met best-buy/amazon e.d. en de pre-orders is het niet moeilijk kiezen natuurlijk. Mensen met een pre-order gaan nooit zoveel problemen opleveren als een blokkade van zo'n groothandel.

Nogmaals: maakt het niet goed en ik probeer niet oculus te verdedigen. Zonder het goed te keuren begrijp ik wel waarom de situatie is wat het is.
Schijnt de lenzen te zijn, de productie van de lenzen kon niet het aantal opleveren als die verwacht werd, de uitval van slechte lenzen was vele malen groter..
tja, je had natuurlijk ook gewoon zelf even kunnen googlen... maargoed: http://ir.net/news/virtua...-lens-oculus-rift-delays/
Klinkt ook logischer dan de xbox controller..
Dat is niet waar, dat gaat alleen voor de Vive op. Bron: ik heb mijn Rift preorder met PP aangemaakt en er is nooit iets afgeschreven. Luckey heeft dat ook voor de preorders van start gingen gemeld.
Is dat bij moederbedrijf Facebook anders :?
Hoe slecht gaat Facebook dan met hun klanten om?
Twijfel achtig als je het mij vraagt

Content creators klagen al tijden dat Facebook veel te weinig doet tegen partijen die andersmans filmpjes gebruiken voor clicks/likes/visits.

https://www.youtube.com/watch?v=L6A1Lt0kvMA
https://www.youtube.com/watch?v=t7tA3NNKF0Q

Dan is er nog de eeuwige vraag hoe goed er met privacy omgegaan wordt en of users voldoende op de hoogte gesteld worden van de gevolgen of diepgang.

Waarbij WhatsApp dan wel 'encrypted' is, maar met een closed-source methode waardoor de waarde/zekerheid van het geheel ook weer in twijfel getrokken kan worden.

Met hun personeel gaan ze wel goed om; riante voorwaarden wat ik zo hoor!
Met hun personeel gaan ze wel goed om; riante voorwaarden wat ik zo hoor!
Tja dat is net als bij banken, als je van je personeel vraagt om onethisch te zijn, dan moet je zo enorm veel geld geven dat ze hun moreel overboord gooien.

* player-x heeft daarom ook nog nooit, en zal nooit FB gaan gebruiken, en kan ook prima zonder door het leven gaan.

[Reactie gewijzigd door player-x op 5 mei 2016 11:37]

Wat een onzin, Facebook gaat niet anders met zn klanten om dan een bedrijf als Apple of Google..
Dat is ook wat Oculus aanmoedigd in hun blog post. Ze hebben zelfs een systeem opgezet dat je je pre-order bonussen (Eve Valkyrie key, en reservering van Touch controllers) kunt bewaren als je in de winkel een Rift koopt en je online order cancelled. Maar voorlopig alleen van toepassing voor mensen aan de andere kant van de oceaan.

[Reactie gewijzigd door Joerdgs op 5 mei 2016 10:59]

Ja ach maar waarom zou je een reservering plaatsen voor de Touch controllers? Beter wachten tot die in de winkel ligt en hem dan kopen, heb je het sneller.

Echt zo van: ja deze pre-order kunnen we niet waarmaken, maar je mag als troost wel een pre-order plaatsen voor de touch controller. Wel lief van facebook:P
Sommige mensen hebben geduld, en forceren het systeem niet hopelijk.
Welk systeem? Het is eigenlijk ronduit asociaal dat als jij een pre-order doet, dat je het product daadwerkelijk later krijgt dan dat hij 'gewoon' te koop is. Voor een bedrijf is een pre-order altijd fijn. Een stukje zekerheid e.d. Op dit moment zeggen ze nu eigenlijk: Pre-order? Boeiend, je kan hem ook zo kopen. Extreem kleine oplage of niet, je hebt echte klanten die wachten!
Je moet goed lezen: "Oculus benadrukt dat het om een 'extreem kleine' oplage gaat, omdat het bedrijf nog preorders heeft weg te werken".

Het apparaat is dus helemaal niet 'gewoon' te koop.
Het maakt niet uit hoe groot de oplage is naar mijn idee.
Alle Pre orders zouden wat mij betreft verwerkt moeten zijn voor het product in de winkels terecht komt.
Het heet ten slotte niet voor niets een PRE-order.
Dan snap he de reden erachter niet.
Dit is voor puur marketing om aan te tonen dat vr aan komt.
Ergens in de winkel zal wel een demo staan om het uit te proberen.
Een pre-order is een order die je plaatst voordat een product beschikbaar is.

Momenteel is het beschikbaar en worden deze pre-orders uitgeleverd.
Als je het product nu online besteld, is het een normale order.
Jawel
A small number of Rifts will be available for purchase at select Best Buy stores starting May 7 and online from Microsoft and Amazon, starting May 6 at 9am PST. Quantities will be extremely limited while we catch up on Rift pre-orders.

Dit is wat op hun eigen website staat.
Uit het artikel van tweakers blijkt dit ook al, maar had het ook een kromme conclusie kunnen zijn.
Echter indien je de eerste beste bron in het artikel zou bekijken, zijn ze wel in de winkels voor de verkoop (waarschijnlijk ook voor demo model zodat mensen het ding al kunnen gebruiken in de winkel). Maar dit is niet wat een pre-order inhoud.

Om dit ''goed te maken'' met de pre-order klanten:
We know that many pre-order customers are still waiting for their Rifts, so we’re offering those customers a chance to purchase Rift from retail instead – while keeping their pre-order benefits, like the EVE: Valkyrie Founder’s Pack and priority status for Touch pre-orders.

Oftewel, oculus (facebook) denkt uiteraard niet aan hun trouwe volgers, maar gewoon zo snel mogelijk dat ding op de markt gooien, snel alvast wat verkopen (mond tot mond reclame etc) voordat de concurrentie komt.

Ze hadden ook gewoon netjes kunnen doen zoals het hoort te gaan: eerst alle pre-orders verwerkt hebben en dan enkele dagen - weken later het product in de winkels leggen.
Een pre-order betekent dus niks voor oculus. Leuk indien je een pre-order plaatst en vervolgens andere mensen die spontaan een winkel inlopen hem direct kopen en jij nog steeds op je PRE-order zit te wachten.

Ja ze zeggen dat ze het nog altijd aan het verwerken zijn, maar normaliter op deze planeet doen bedrijven eerst pre-orders verwerken en dan pas de normale winkel bestellingen, dat is juist het hele voordeel van een pre-order : je bent verzekert dat je hem als eerste hebt (oftewel: zo snel mogelijk).

Ook indien je onderaan (in de bron) de reacties leest van de Amerikanen zelf, 1 en al teleurstelling in Facebook (oculus). Iemand bijv dat ding begin januari besteld en mag wachten tot eind mei, terwijl een ''stuk'' verderop ze gewoon in de winkels te koop zijn, sommige mogen nog langer wachten.. Mja negatieve reclame is ook reclame.
Nee dit is zeer zeker niet netjes, maar waarschijnlijk zien ze meer dollar tekens in deze actie dan de pre-order klanten tevreden te maken.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 5 mei 2016 12:38]

Maarja, er staat dus ook dat je als preorder dus ook meteen de winkel in kunt lopen en deze dan daar kunt kopen maar toch dan je preorder voordeel ervan houdt.. Mensen die em gewoon in de winkel kopen krijgen dus bv geen EVE..
Welk systeem? Het is eigenlijk ronduit asociaal dat als jij een pre-order doet, dat je het product daadwerkelijk later krijgt dan dat hij 'gewoon' te koop is. Voor een bedrijf is een pre-order altijd fijn. Een stukje zekerheid e.d. Op dit moment zeggen ze nu eigenlijk: Pre-order? Boeiend, je kan hem ook zo kopen. Extreem kleine oplage of niet, je hebt echte klanten die wachten!
Dan leren die mensen misschien af om pre-orders te kopen. Voor de klant zitten er alleen nadelen aan en het product wordt er ook niet beter van.
Wacht met kopen van eeen product tot het beschikbaar is en tot genoeg (onafhankelijke) mensen het gereviewed hebben.
Of je hebt gewoon nog even geduld. Het zal niet zo lang meer duren, denk ik. Het is dan ook erg omslachtig om je preorder te annuleren om een Rift elders te kopen.
Of kopen,. en als je preorder binnenkomt die met winst verkopen.
Want ze zullen we snel uitverkocht zijn, dus de prijs nog verder omhoog gaan?
Misschien een offtopic vraag maar hoe komt het dat er zo'n hype is over de oculus rift, terwijl ik uit eindelijk de meeste mensen(YouTubers) ziet met de HTC vive?
HTC heeft veel Vives verspreid naar Youtubers. Mensen van Oculus hebben gezegd dat ze de marketing push bewaren totdat ze de meeste pre-orders vervult hebben. Als je nu eentje online wilt kopen dan zit je te wachten tot augustus, dus het heeft niet veel zin om nu reclame te gaan maken.
Heel leuk dat ze daarmee wachten maar de vive is al volledig beschikbaar, met controllers en al. Heeft op dit moment HTC niet gewoon een enorme voorsprong op Oculus. Als je iedereen met een vive ziet ga je eerder voor een vive dan voor een Oculus.
Dat is dan ook de reden denk ik dat ze een middelvinger opsteken naar de pre-order klanten, en het product zo snel mogelijk in de winkel heeft liggen, ook als demo model.
Want 1 pre-order is maar 1 klant, 1 demo model kan 100 klanten opleveren.
Ondanks dat de Oculus bekender is, zullen ze het vast wel voelen kriebelen dankzij HTC die het wel goed voor elkaar heeft.
En momenteel word er bij de meeste "vergelijkings videos" de vive aangewezen als beste VR headset. Hoewel de oculus het design en comfort en gewicht als voordeel heeft, komt het qua scherm helderheid, positie tracking en software op de 2e plaats te staan.
Sommige YouTubers hebben hun rift gecanceld vanwege de 3 grote shipping problemen terwijl HTC gewoon op tijd leverde. HTC verstuurde zelfs in april al mei orders. Gebrek aan communicatie is het grootste probleem bij Oculus terwijl Palmer zaken beloofd (op reddit) die helemaal niet gebeuren. HTC maakt hier weer handig gebruik van. Zie ook:
https://www.reddit.com/r/...ping_gate_3_the_bundling/
https://www.reddit.com/r/...l_space_program_youtuber/?
Rift was eerder aangekondigd en had er al 2 development kits op zitten die door consumenten getest kon worden. Hive is pas later ontwikkeld. Daarom wordt er denk ik nog vaak over de rift gesproken als het over VR brillen gaat ipv rift en hive.
Vive

Maar voor de rest klinkt het logisch. :)

[Reactie gewijzigd door Flagg op 5 mei 2016 10:51]

Erg slechte zaak dit. Ik heb zelf in Januari een pre-order gedaan, en zit nog steeds te wachten. En dan willen ze hem eerst in gewone winkels gaan leggen? beetje vreemde manier om met klanten om te gaan.. 8)7
Annuleren en een HTC Vive bestellen :)
Die is voor mij een tikje te duur. Ik vond 700 echt de max. 1000 gaat me echt te ver.
Maar ik zal de order wel annuleren als ik hem eerder in een winkel kan krijgen. :)
Het is veel geld, maar de motion controllers maken echt een groot verschil in de beleving.
Daarom wacht ik ook op de touch controllers :). als ze teminste niet al te veel kosten.
Ik verwacht dat de prijs uiteindelijk weinig gaat verschillen als je Touch mee gaat rekenen. Zelf had ik geen zin om op zo'n onbekende factor te gaan wachten en heb sinds vorige week een Vive in huis.
mmmm... denk je echt dat de oculus touch controllers 270+ gaan kosten? (het verschil tussen de headsets).
Er komt een extra camera mee en je moet de dubbele verzendkosten niet vergeten. Al heb je in jouw geval mazzel aangezien je de verzendkosten voor de hmd niet hoeft te betalen, maar dat was nog niet bekend toen ik mijn beslissing maakte. Het blijft koffiedik kijken en ik wilde niet een onbekende tijd wachten op onbekende hardware voor een onbekende prijs. :p
Ik heb vorig weekend de Rift uitgebreid getest met dank aan Oculus Rift Eindhoven en ik ben tot de conclusie gekomen dat er nog nauwelijks goede content beschikbaar is. Ik heb ook getest met Vorpx waarmee bestaande games kunnen worden gedraaid op de Rift (FC3 / FC4 / Dishonored) en dat werkt in die games niet geweldig qua head tracking bijvoorbeeld. De enige game die mij echt overtuigd heeft is Lucky's Tale. Mijn eigen exemplaar van de Rift gaat als het goed is verstuurd worden in Augustus en dat vind ik prima. Hopelijk is er tegen die tijd al wat meer geschikte software die speciaal is gemaakt voor VR te vinden in de stores.

[Reactie gewijzigd door muja op 5 mei 2016 11:23]

Ja duh, je gaat dan ook testen met games die niet voor VR zijn ontwikkeld. Die Vorpx software is er juist voor om niet VR games die ondersteuning te geven. Maar het is natuurlijk niet zo raar dat Lucky`s Tale dat veel beter doet, die is er immers voor ontwikkeld.

Dat er erg weinig software voor is ben ik wel helemaal met je eens. Dat was voor mij namelijk het punt om geen Rift/Vive te preorderen. Er is voor mij bijna niks waar ik het mee kan gebruiken. Daar zijn die headsets gewoon te duur voor.
De bekende truc waar iedereen altijd weer intrapt, bijna niet verkrijgbaar ,mondjesmaat geleverd , etc etc . Over een jaartje ligt dat ding waarschijnlijk gewoon bij de action...
De Action lijkt me wat overdreven... Maar wat zit er eigenlijk aan hardware in? Daaruit valt een redelijke schatting te maken van de 'straatwaarde'. Software en plastic zeggen daar niet zoveel over.
Europese bedrijven hebben dus niks aan dit product, tegen de tijd dat het hier verkrijgbaar is,
hebben de Amerikaanse bedrijven al de gehele markt ingepikt met dit product. Tenzij je een developers kit een jaar geleden hebt gekocht.
Een zeer riskante onderneming met haken en ogen.
Typisch Amerikaans, Je kan dan beter voor een ander merk gaan, die niet aan zulke stunten doen.

Ik verwacht dan ook dat VR in Europa als een koel zomerbriesje onze neuzen voorbij zal waaien.
Hoe bedoel je de mensen die een pre order gedaan hebben een dikke middelvinger geven. Lullige actie dit.
Het gaat om maar misschien 50 van die dingen gok ik
Een 50-Rift-dikke middelvinger dus.

One way or another; als ik een pre-order had staan was ik er klaar mee geweest. Flikker toch op; dit is geen stijl om je early-adopters te behandelen.

Schaamteloos.
Volgens de comments op hun site gaat het om duizenden ( niet alleen 50 tweakers wachten, maar ook duizende Europeanen en amerikanen en wellicht ook Aziaten ).
Maar goed zo'n comment is natuurlijk ook geen betrouwbare bron, maar de klachten komen over de gehele wereld.

Alle Veel mensen die vooraf betaald hebben ( begin januari ) zitten nu dus met niks, ondertussen hebben hun wel hun geld en gaat het product naar andere bestemmingen. Dit terwijl er klanten zijn die maanden geleden al betaald hebben.

Dus inderdaad, een extreem dikke middelvinger steken ze op naar hun klanten, mja het geld is al binnen dusja :P Het excuus: je kan hem in de winkel kopen en dat bij je pre-order aangeven is natuurlijk ook 1 grote onzin.
1. je kan hem HIER NIET in de winkel kopen.
2. de paar bedrijven in Amerika zijn ook beperkt, dus ook de Amerikanen hebben daar veelal niks aan.
Oftewel je moet gewoon wachten totdat de postbezorger komt, ondertussen zijn er wel al mensen die hem hebben, zonder pre-order.

Het is dus ook een principe zaak en niet van: oh nu krijgt hij hem 1 dag eerder en moet ik een dag langer wachten, het is dus niet een gun factor die ontbreekt bij de klagende klanten (die een pre-order hebben staan).. Het is gewoon 1 zeer slechte begin actie van Oculus.

Mja feit is, ik hoef hem al niet :D Ik had dan gelukkig ook geen pre-order lopen. Maar indien ik dit soort acties kan verwachten ( eigenlijk wel logisch, snap sowieso niet hoe je een product van facebook zou willen kopen ) dan laat het maar.

Als je dan de reacties leest dat men nu al wacht op de opvolger van deze oculus (zelfde als wat ze bij de eerste / dev versie zeiden), dan vraag ik me al helemaal af waarom je dit ding zou willen kopen.
1. het schijnt nog helemaal niet af te zijn, men wacht nu al op de opvolger..
2. het is facebook.
3. nu halen ze deze stunt uit.
Natuurlijk moet er een begin komen en de vr brillen moeten overal in omloop zijn voordat het echt doorslaat. Maar om een hardware product te kopen voor dit bedrag, verwacht je toch dat je een geweldige ervaring in huis haalt. En niet een product om even te testen en vervolgens te wachten op de opvolger..

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 5 mei 2016 13:15]

Alle mensen die vooraf betaald hebben ( begin januari ) zitten nu dus met niks, ondertussen hebben hun wel hun geld en gaat het product naar andere bestemmingen. Dit terwijl er klanten zijn die maanden geleden al betaald hebben.
Dat is niet waar. Er zijn sowieso wel degelijk Rifts uitgeleverd aan pre-orders. Bovendien wordt het geld pas ge´nd als de verzending aanstaande is.
Sorry, ik bedoelde een hoop mensen.

Zoals andere tweakers al zeggen is het niet waar wat jij zegt. Heb je met paypall bijv betaald dan is het al afgeschreven. Alleen indien je de CC gebruikt zou het pas bij levering afgeschreven worden.
Of jij zegt iets wat niet klopt, of andere tweakers zitten ernaast :P
Bij de Vive was het zo. Ik deed mijn pre-order voor de Rift met paypall en er is nooit iets afgeschreven geweest.