Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Facebook heeft bijna twee miljard maandelijks actieve gebruikers

Door , 134 reacties, submitter: AnonymousWP

Volgens Facebook zijn er maandelijks 1,94 miljard mensen actief op het sociale netwerk. Het aantal dagelijks actieve gebruikers groeide naar 1,28 miljard. Facebook maakte in het afgelopen kwartaal wederom veel meer winst dan een jaar eerder.

In zijn kwartaalcijfers meldt Facebook een omzet van 8 miljard dollar, omgerekend zo'n 7,3 miljard euro. Daarvan schreef het sociale netwerk 3,06 miljard dollar bij als winst. De winst was daarmee 76 procent hoger dan in het eerste kwartaal van vorig jaar. Ook in het vorige kwartaal noteerde Facebook een flinke winststijging, toen ging het om een ruime verdubbeling.

Van de omzet was 7,6 miljard dollar afkomstig uit advertenties. Per gebruiker behaalde Facebook wereldwijd een advertentieomzet van 4,14 dollar. Vorig jaar was dat in hetzelfde kwartaal 3,21 dollar. Amerikaanse gebruikers leveren Facebook verreweg het meeste op, 16,56 dollar in het afgelopen kwartaal. Wederom waren mobiele advertenties de grootste inkomstenbron. Zij waren goed voor 85 procent van de advertentieomzet. Dat is een vergelijkbaar percentage als in de vorige kwartalen.

Facebook nadert de twee miljard maandelijks actieve gebruikers. In het afgelopen kwartaal waren dat er  1,94 miljard, 76 miljoen meer dan in het voorgaande kwartaal. De nieuwe gebruikers komen vooral uit Azië en de 'rest' van de wereld.

Reacties (134)

Wijzig sortering
Ik zie ze toch het liefst zo snel mogelijk weer gaan.

Hun privacy-hatende beleid is nog wel de grootste doorn in het oog. Maar de onoverzichtelijkheid van hun site helpt ook niet. Het grote probleem is dat je zonder Facebook tegenwoordig amper nog sociale contacten kunt onderhouden. Alles gaat via dat medium.

[Reactie gewijzigd door Devata op 4 mei 2017 11:48]

Het grote probleem is dat je zonder Facebook tegenwoordig amper nog sociale contacten kunt onderhouden. Alles gaat via dat medium.

Ik neem aan dat je whatsapp dan ook mee rekent anders zie ik geen probleem ? ik heb zelf ook geen facebook en zie mijn familie, vrienden etc gewoon face to face en praten dan bij over alles wat er leeft. kwestie van zo nu en dan afspreken :P
Wordt Whatsapp ook meegenomen in deze twee miljard dan? Kan eigenlijk niet geloven dat ze 2 miljard gebruikers hebben... Das 1/3 van de wereld bevolking...
Ik rekende WhatsApp er niet bij en dat is inderdaad een alternatief om er nog een beetje onderuit te komen. Toch gaat wel erg veel via Facebook. Uitnodigingen voor feesten gaan bijvoorbeeld ook vaak via Facebook omdat ze daar een kalender daarvoor hebben. Ik krijg het dan meestal wel weer via WhatsApp maar het is toch een omweg.

Ik hoor ook nogal eens, ik nodig je wel uit.. oow je hebt geen Facebook he?

Daarbij gebruik je (ik) WhatsApp toch eerder als je specifiek iemand iets wilt vertellen / vragen. Het gewoon een praatje maken daar zijn de social media toch beter voor.
Het gewoon een praatje maken daar zijn de social media toch beter voor.
Nee hoor. Daarvoor spreek ik gewoon af met vrienden om eens bij ze langs te gaan. Dat werkt echt zoveel beter dan social media.
Dat neemt niet weg dat Facebook een zeer handige tool kan zijn om af te spreken. Zo stuur ik zelf ook alle uitnodigen voor verjaardagen, bbq's,... via Facebook. Handig, want dan weet je meteen wie er al dan niet kan komen zonder dat je elders een lijstje met de aanwezigen moet gaan bijhouden.

Hetzelfde geldt voor de groepen, deze zijn toch vaak veel overzichtelijker dan hetgeen je in een chatgroep kan plaatsen. Afbeeldingen blijven overzichtelijk (en niet in één ellenlange lijst), gesprekken kunnen per onderwerp gegroepeerd zijn ( en niet in één ellenlange lijst), je kan eenvoudig polls aanmaken,...

De newsfeed daarentegen.... Dat is tegenwoordig echt een ramp, hoogstens 1 op de 10 posts zijn werkelijk nuttig (bij mij althans) en geen "er heeft een vriend een afbeelding geliked" of "een vriend tagde iemand in deze reactie" of "tag a mate who..." enzovoort.
Ik heb facebook nog nooit gebruikt om af te spreken. Meestal kijk ik elke dag even 1 of 2 minuten en like ik de babyfoto's en restaurantfoto's van enkele vrienden zodat die weer eens tevreden zijn over hun aantal likes. Persoonlijk zie ik het nut er niet van in. Mijn uitnodigingen of contacten verlopen via whatsapp, sms of mail.
Gewoon datumprikker.nl benutten :)
Maar als je in het "buitenland" woont is dat dan weer niet zo handig :(
Ach, bij Facebook kun je nog zelf kiezen wat je er op zet. LinkedIn vind ik veel erger - daar gaat het nu juist om informatie die ik niet openbaar wil prijsgeven zoals werkgevers. En toch lkrijg ik nog mails van recruiters die refereren aan mijn LinkedIn account (dat dus niet bestaat). :(
Ik heb het dan weer juist omgedraaid.
Dat is juist het doel van LinkedIn. Je zal weinig connecties vinden door uw profiel op privé te zetten. Je zal een LinkedIn-profiel aanmaken om juist gevonden te worden. Enkel privacy gevoelige info (eg. Telefoon, e-mail) kun je verbergen ;)
Ik vind huidige werkgever ook privacy gevoelige informatie. Ik heb in het verleden last gehad van incassoboeren en die vinden LinkedIn ideaal om op te sporen waar je werkt.
Ik heb zelf geen FB nooit gehad ook. Mijn vrouw daarintegen wel.

Maar die heeft een flinke tijd besloten alle mogelijke reacties uit te zetten. Dus bij haar werkt het hele, pleur m'n kerstwensen maar ff op facebook / like wel ff iemands verjaardag en dan ben ik er mooi vanaf syteem niet. Die moeten via een andere weg maar contact met haar zoeken.

Ik hoor dat steeds meer dat idee volgen. Dat ze langzaam FB zat zijn en deze als belangrijke schakel uit hun sociaal leven willen halen.

[Reactie gewijzigd door BenVenNL op 4 mei 2017 12:15]

Ik hoor ook nogal eens, ik nodig je wel uit.. oow je hebt geen Facebook he?
Ja maar dat is toch te triest voor woorden...?
Als je geen facebook hebt besta je kennelijk niet ofzo?
Alle vrienden die alleen op die manier denken - toedeledokie - en wat eerder werd gezegd - waarom moet iedere scheet (sorry, etentje in dit geval) op facebook (of twitter) gedumpt worden? : "Oh, ze zijn niet thuis - sla je slag"..


edit:typo

[Reactie gewijzigd door shades op 4 mei 2017 15:04]

Ben ik met je eens, maar het is wel de realiteit.
En nogmaals, ik heb het natuurlijk niet over directe vrienden. Eerder de kring die zich net daarbuiten bevind.
Je beseft toch dat Whatsapp ook van facebook is ? :+
Ja daar ben ik van op de hoogte. Maar op WhatsApp sta ik niet met volledige naam, foto’s en een hoop gegevens publiekelijk online. Op z’n best kunnen ze (Facebook) een telefoonnummer linken aan andere WhatsApp gebruikers. (Ja ze kunnen ook nog de inhoud bekijken, helaas heb je dat altijd of we moeten het zelf gaan encrypten. Wat zeker een optie is.)
ik heb zelf ook geen facebook en zie mijn familie, vrienden etc gewoon face to face en praten dan bij over alles wat er leeft. kwestie van zo nu en dan afspreken :P
Precies, en schijt hebben aan het feit dat je soms wat mist. Als vrienden mij niet uitnodigen voor een feestje omdat ze dat alleen maar via Facebook doen ben ik ze waarschijnlijk liever kwijt dan rijk.
En het feit dat ik nog steeds uitgenodigd wordt en genoeg vrienden heb geeft wel aan dat je helemaal geen Facebook nodig hebt, het maakt sommige dingen gewoon wat makkelijker. Maar om daar zoveel voor te moeten betalen.... nee dat gaat 'm niet worden.

[Reactie gewijzigd door TERW_DAN op 4 mei 2017 11:55]

Precies, en schijt hebben aan het feit dat je soms wat mist. Als vrienden mij niet uitnodigen voor een feestje omdat ze dat alleen maar via Facebook doen ben ik ze waarschijnlijk liever kwijt dan rijk.
Dat dus... Nooit t nut ingezien om facebook te nemen, wel om het niet te nemen.
Toen ik an een vriendin die toen achter de kassa werkte vroeg hoe het ging.
En daar zo'n botte reactie op kreeg, je weet best hoe het gaat ik heb mijn been gebroken staat allemaal op faceboek.

Toen had ik niet zoiets dat moet ik ook hebben
Ik zou zeggen, typische vriendin die alles virtueel moet doen. :?
Raare mensen soms.
Of oja jij hebt geen faceboek he, mijn verjaardag is dan en dan als ze er aan denken.
Ik merk op dat ik juist tegenovergesteld zit.

Ik heb nauwelijks contact met mensen in real life vanwege ik het erg druk heb met werk en eigenlijk op fb maar 3 of 4 personen heb die ik echt continu aanspreek. De rest is meer als ze me voor iets nodig hebben of er is een evenement dat ze me kunnen uitnodigen. In Real-life heb ik er niet zo een behoefte aan. Ben nogal chaotisch in plannen etc.

Mijn vriendenlijst op fb bestaat voor 35 procent uit familie. 15 procent van jeugdbeweging en het overage zijn mensen die mij af en toe eens spreken of contacteren. 5 procent spreekt me daadwerkelijk dagelijks aan.

Ik denk eraan om FB weg te doen maar ik weet niet of ik dat zal volhouden.
dan praten we over een verslaving als je niet zonder kunt, Facebook is juist A-socialmedium, je ziet nooit iemand meer in het echt, je volgt je zogenaamde vrienden alleen online....zeker als je er meer dan 100 hebt
Het gaat toch om de inhoud van je conversaties, en niet om de vorm waarin je deze giet?

Ik heb via Whatsapp/Facebook/Twitter interessantere gesprekken met mensen dan dat ik face to face heb. Puur omdat je inhoudelijk kan reageren op iemand anders in plaats van continu afleiding om je heen te hebben.

Ik voeg alleen mensen toe op FB die ik daadwerkelijk ken en zit al rond de 150. Vooral veel (oud-)collega's ook maar iedereen ken ik persoonlijk in meer of mindere mate.

Wat pas aso is, is als je gesprekken om de vorm gaan ('face to face is verplicht') in plaats van dat je je op de inhoud richt. Dat maakt je ongelovelijk oppervlakkig en saai.

Waarom zou je mensen perse 'in het echt' moeten zien? Deden ze vroeger ook, met als gevolg dat niemand z'n dorp meer uit kwam want je had immers alles wat je nodig had toch in de plaatselijke kroeg of kerk? Nou, mij niet gezien.. ik leg liever contacten in Amerika, Azië en weet ik waar nog meer om daar óók wat van te leren.

Beter dat dan elke week in dezelfde formica-kroeg te hangen tussen de plastic planten hetzelfde lauwe bier te drinken in de hoop dronken te worden zodat je de volgende dag vergeten bent hoe klote je avond *echt* was, terwijl je de schijn probeert op te houden tegenover mensen die je liever niet had gekend maar waar je nou eenmaal vanwege een maatschappelijk opgelegd dogma mee opgezadeld bent.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 4 mei 2017 16:04]

Precies wat ik ook denk. Wordt ik niet geïnformeerd of gevraagd buiten Facebook of WhatsApp (beiden heb ik niet), dan ben ik kennelijk niet belangrijk genoeg. Ze hebben mijn e-mail en telefoonnummer.
Maar ik kan prima zonder.
Yep, en je krijgt er ook een dikkere huid van.
Ik vind het totaal niet erg meer wanneer ik vergeten word.
Mijn beste vrienden nodigen mij sws wel uit en de normale vrienden, ach wat maakt het uit. Dan mis ik maar een evenement.
Het leven gaat door, het is niet alsof ik nog evenementen van 5 jaar terug herinner en er komt vast wel weer iets leuks op mijn pad.
Dat werkt niet als je in het buitenland woont, zoals ik.. Helaas zit ik echt aan Facebook vast als ik bij wil houden wat er met mensen gebeurt.

WhatsApp haat ik al helemaal, met name omdat je het maar op 1 telefoon tegelijk kan gebruiken en niet op de computer/tablet (Whatsapp Web is totaal niet handig omdat het via je telefoon moet). Al mijn andere IM's heb ik in een Bitlbee client (IRC bridge) zodat ik niet al die apps op mijn telefoon hoef te hebben en er overal bij kan. Maar whatsapp blokkeert dat steeds.

Maar het wordt echt tijd dat mensen wat meer naar echt open platformen gaan kijken. Liefst decentraal ook nog. Zoals Diaspora. Ik hoor toch steeds meer mensen klagen over de privacy inbreuken van Facebook, dus wellicht. Deze week komt ook de film The Circle uit, hopelijk wakkert die dat gevoel nog een beetje aan.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 4 mei 2017 14:13]

Sure als je in het buitenland woont is het makkelijk om contact te onderhouden met mensen in een ander land. Maar voor mensen die je kent in het land waar je nu woont werkt het wel en kan je zonder facebook contacten (vaak)
Ja dat is ook zo, maar dat zijn er relatief een stuk minder. Alleen een paar collega's en die spreek ik toch op het werk (eigenlijk nooit via Facebook). Verder heb ik hier niet zo veel (ik zal er ook niet zo lang meer blijven denk ik)

Maar ik werk in heel veel landen (ik reis bijna wekelijks door Europa) en daar hou je een heleboel contacten aan over. Dan is het echt super om te weten wat er bij iemand speelt als je die weer ontmoet.

Bij sommigen geef ik daar natuurlijk meer om dan bij anderen maar dat is in de gewone wereld niet anders.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 4 mei 2017 14:38]

Als ons echte leven er uit zou zien zoals op facebook ... dan ging je zo met elkaar om.
Welnee, FB is helemaal niet nodig voor sociale contacten. Dat is een illusie. De contacten zijn doorgaans namelijk niet sociaal en als je mekaar écht nu nodig hebt zul je dat (hopelijk??) ook niet via FB doen, want dat is geen enkele garantie dat je bericht meteen bij de ontvanger aankomt.

Zelf allang geen FB meer in gebruik, ik gebruikte het vroeger puur voor promotie van feesten, prima manier voor gratis reclame met een goed bereik.
Kom zeg. We zijn er zo gewend aan geraakt dat je dat denkt. Bel je vrienden gewoon elke week oid 's op om ff bij te kletsen en wat af te spreken.

Facebook is compleet misbaar. Ik gebruik 't inmiddels al 2 jaar niet meer en ik mis werkelijk NIKS.
Het is een gewoonte geworden waardoor we denken dat we niet zonder kunnen. Feit is dat je t*ring lui bent geworden en gewoon 0,0 moeite meer neemt sociale contacten te onderhouden.

Eigenlijk is je sociale leven gewoon achteruit gegaan met Facebook. Niet andersom.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 4 mei 2017 21:47]

Ligt ook aan het type mens denk ik, toen mijn nichtje bevallen was van haar kind heb ik geen kaartje in de bus gehad, die werd alleen op Facebook uitgedeeld. ^^

Ik prefereer ook face to face contact, maar ik denk dat facebook vooral handig is om mensen die je uit het oog geraakt bent door de jaren heen, om daar weer contact mee op te nemen.
Dan is tenslotte 1 grote DB handig om in te snuffelen.
Je hoeft het niet te gebruiken. Je kunt ook gewoon GEEN Facebook account hebben, die heb ik ook niet.

Het interesseert me dan ook weinig wat Pietje Puk gisteren gegeten heeft of welke kleur nagels Truus vandaag heeft en ik hoef haar selfies met de kat ook niet te zien.

Social media heb je niet nodig om sociaal te zijn.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 4 mei 2017 12:26]

Ik heb geen Facebook, en nee dat soort ongein interesseert me ook niet.

Maar het blijft een feit dat veel mensen onderling contacten onderhouden via Facebook, heb jij dat niet dan val je daar dan dus buiten.
Mensen die een Facebook account maken zijn zich volgens mij prima bewust dat ze daarvoor privacy inleveren maar het kan ze vaak niets schelen. De reactie bij veel mensen is meestal "Ik heb toch niks te verbergen!".

Dat is overigens dezelfde reactie die ze vaak geven wanneer je klaagt over het feit dat we over het algemeen steeds minder privacy hebben en dat de overheid steeds meer toezicht wil op ons dagelijks leven...

Ik ben bang dat een heel groot deel van de bevolking gemak en "erbij horen" verkiest boven privacy.
En dat 'erbij' horen is dan ook nog vals. Ik weet zeker dat mijn vrienden, als er stront aan de knikker is, veel meer aan mij hebben, die gozer die investeert in een echte vriendschap en met ze in de kroeg hangt, helpt met verhuizen en oprecht geïnteresseerd is in hun problemen, dan aan hun 100 facebookcontacten die alleen maar willen laten zien hoe mooi hun vakantie was, hoe leuk de kinderen er uitzien met hun viool en hoe vet de nieuwe tuin is geworden.
Ik denk dat de meeste mensen wel degelijk belang hechten aan privacy, maar persoonlijk (en in mijn eigen vriendenkring) heb ik Facebook er nog niet op kunnen betrappen om die te schenden.
Ook hier op tweakers waar toch regelmatig privacy-gerelateerde nieuwsberichten verschijnen heb ik nog niets noemenswaardig over de privacy-schending door Facebook kunnen lezen.

Ik kan mijn vrienden hun prive-berichten of posts die niet aan mij gericht zijn niet lezen (niet gratis, niet kopen en zelfs niet gehackt acher komen)

De fijnmazigheid over de controle wie wat te zien krijgt vind ik net een voordeel in facebook tegenover de situatie voor facebook, waar je je foto's zelf op een website plaatst waarbij de enige beveiliging was dat je hoopte dat niet iedereen de url kende.
Zeg eens welke privacy je moet inleveren dan? FB geeft je gegevens niet door aan anderen en al zeker niet aan de overheid.
Dan zou ik het gegevensbeleid van FB maar eens doorlezen als ik jou was...

Ook delen ze wel gegevens met de overheid: https://govtrequests.face...ntry/Netherlands/2016-H2/

Bij een gratis dienst ben jij zelf het product dat verkocht wordt. Ze verdienen hoe dan ook geld aan je, en dat doen ze met jouw gegevens.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 4 mei 2017 16:27]

Ja in geval van criminele activiteiten. Dus ze geven dat niet zo maar en verkopen doen ze al helemaal niet.
Dus ze delen jouw informatie gratis met derde partijen? In het gegevensbeleid staat expliciet dat gegevens met derde partijen gedeeld worden en het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat ze dat gratis doen.
Nee dat is niet zo. Als jij apps installeert en de toestemming geeft wel ja maar dat heb je zelf in de hand. En natuurlijk gebruiken ze services voor hun eigen metrics maar ze geven geen gegevens door aan bedrijven die er misbruik van maken.
Ze maken er misschien geen misbruik van maar dat de informatie met derden gedeeld wordt is wel duidelijk, anders zouden ze dat ook niet in hun gegevensbeleid zetten, dat ben je hopelijk wel met me eens.
Wees daar dan vooral heel blij mee, zou ik zeggen.

Bovendien, die angst om ergens buiten te vallen is ook volslagen irrelevant. Dat heb je namelijk ook zelf in de hand.

[Reactie gewijzigd door Hoppa! op 4 mei 2017 12:36]

Het is geen angst maar een realiteit. Dat heb je inderdaad zelf in de hand. Ik zou een Facebook account aan kunnen maken.
Of je er niets van aantrekken dat je al dat oppervlakkige geleuter mist. Bij echte vrienden kun je daar gewoon zonder mee.

Of je spreekt een keer af met die mensen en gaat oppervlakkig zitten leuteren boven een pilsje. Dat is sowieso veel leuker en je bouwt ook nog wat op met mensen.
Ik heb Facebook. Ik wil het wel verwijderen, maar dat gaat niet. Ik gebruik het voornamelijk voor mijn jeugdbeweging, oproepen voor mijn kortfilms, met vrienden bellen of chatten,... Dat kan allemaal zonder facebook natuurlijk, maar waarom alles veel ingewikkelder maken voor mezelf als anderen?
Ik kijk enorm uit naar de dag waarom facebook in duigen valt en er een goed alternatief komt. Daarbij heb ik alled en iedereen ontvolgt. Veel aangenamer om enkel nog te zien wat ik wil (bijna niets).
Verengingen volgen is inderdaad ook een goed voorbeeld van het geen waar ik over praat.
Dat is dus een afweging tussen de lusten en de lasten. Die kan ieder voor zich maken. Vorig jaar na aanpassing van hun privacy (!) reglement heb ik mijn account verwijderd. Ja ik mis wel eens een aankondiging. Kan er niet mee zitten, er zijn belangrijker zaken in het leven.
Vorig jaar na aanpassing van hun privacy (!) reglement heb ik mijn account verwijderd.
Heb je ook wel whatsapp verwijderd dan ?
zonder de druk van al die social media, is het leven eerder een verademing ;)
Waarom wil je zonder FB dan? Je gebruikt het veel dus wat stoort je er dan aan?
Dus? Er zijn wel meer dingen waar dat gebeurt. Als je vroeger op school met bepaalde dingen niet meedeed was je ook een buitenstaander. Dat kan je Facebook niet verwijten. Alleen jezelf. Als je je buitenstaander voelt als je niet meeloopt, ben je kennelijk niet zo zeker van jezelf.
Dit heeft toch helemaal niet over meelopen te maken? Meelopen is eerder in plaats van merk x merk y schoenen kopen. Maar doordat Facebook zo’n dominante positie heeft is het nu meer schoenen tegenover geen schoenen.

Als je met mensen mee wilt gaan rennen en ze gaan over een kiezel weggetje dan kan dat prima met merk y en merk x. Zonder schoenen kan het in theorie ook wel, maar toch een heel stuk moeilijker.

Hierbij is mee rennen het onderhouden van contact terwijl merk y in plaats van merk x meelopen is. Je kunt ook prima wel op Facebook zitten en niet meelopen. Nee sorry, je analogie klopt niet.
Je hoeft het niet te gebruiken. Je kunt ook gewoon GEEN Facebook account hebben, die heb ik ook niet.
En toch weet Facebook veel over jou omdat ze de adresboeken van Facebookgebruikers leegtrekken. Heb je een vriend die in zijn adresboek bijvoorbeeld jouw naam, geboortedatum, foto, etc. heeft staan? Facebook heeft die gegevens ook, want de gebruiker is maar wat lustig om op die ja knop te drukken voor de vraag of Facebook alle rechten mag hebben die het toestel kan aanbieden.

Natuurlijk heb je wel gelijk. ;)
FB "trekt adresboeken van Facebookgebruikers leeg" omdat ze FB de toestemming daarvoor gegeven hebben. Je kan perfect FB gebruiken zonder dat ze daar toegand toe hebben.
Volgens mij kan ik uit het plaatje afleiden dat als iedereen 10$ per maand betaald, ze met hun "privacy-hatende" advertentie beleid kunnen stoppen.
En geen mens die 10 euro per maand gaat betalen voor een platform waar mensen de meest neppe versie van zichzelf verkopen. Iedereen plaatst opgeleukte foto's met een hip tekstje om te laten zien hoe geweldig het ze het wel niet hebben. "Kijk mijn awesome leven!" en ondertussen jaloers worden op anderen omdat hun leven misschien leuker is.
Ik gebruik zelf geen facebook, maar als we een hapje gaan eten met vrienden in een restaurant, dan moet dat ook gemeld worden op facebook. Ik begrijp dat niet.

https://www.youtube.com/watch?v=ngt1JK3DyOU

Kijk deze maar eens, voor het commentaar erbij is prijsloos :)

[Reactie gewijzigd door gabba25 op 4 mei 2017 12:14]

deze comentaar?
MysticNinja1 jaar geleden
They were taking selfies for a contest the idiot announcers asked them to take. So what are you talking about? Are you deliberately ignoring the T-Mobile fan contest that was shown at the beginning of the video?
Komaan, je hebt kritiek op facebook (en mensen die het gebruiken), maar zelf doe je gewoon net dezelfde onzin. In dit geval dan een filmpje dat op Youtube staat. Dus zelf sta je heirboven, je vrienden begrijp je niet (meer), en youbute-commentaar is "prijsloos".. Jazeker...
Het gemiddelde commentaar op Twitter en Youtube is dan ook bedroevend laag.
Goede discussies zijn moeilijk te vinden.
Ik snap het punt ;-)
Maar bij een sport als Honkbal.... zou ik ook snel mijn telefoon pakken ;-) 10 seconden actie en 2 minuten niks doen
Ik gebruik zelf geen facebook, maar als we een hapje gaan eten met vrienden in een restaurant, dan moet dat ook gemeld worden op facebook. Ik begrijp dat niet.
Je begrijpt niet dat anderen niet hetzelfde doen en denken als jij? Dat er mensen zijn die dat leuk vinden? Of verwacht je dat ze alles bij jou even checken of het wel mag voor ze iets doen?
DIt inderdaad. Zo oppervlakkig. En iedereen moet zien hoe oppervlakkig je bent.

Dit soort media, en daar reken ik Twitter, Snapchat en Instagram ook toe, tonen exact aan wat er mis is met deze wereld.
Ik vind eerder dat een product als Whatsapp aantoont wat er mis is met deze wereld.
Het gebruik daarvan is vaak erg dwangmatig.

Facebook kun je ook prima gebruiken zonder er heel actief mee bezig te zijn.
Als je het 1 keer per week wilt gebruiken dan kan dat. Je kunt ook prima kiezen om zelf helemaal niet te communiceren op Facebook maar het alleen als raadpleeg middel te gebruiken waarbij je account er alleen voor zorgt dat je geconnect bent en ook toegang krijgt tot restricted pagina's van je vrienden, familie en bekenden.
Whatsapp mag ook in dat rijtje, maar dat zie ik nog steeds als vervanger van SMS. En zo gebruik ik het ook nog steeds.
Voor iemand die al die dingen niet gebruikt doe je wel alsof je een kenner bent. je hoeft niet iedereen over dezelfde kam te scheren en oppervlakkig te noemen, dat komt erg elitair en narcistisch over. En niets is zo oppervlakkig als de generalisaties die jij maakt.
Precies dat. En als je daar niet aan mee werkt krijg je precies van die mensen te horen dat je zeikt of kut in het leven staat.
Nee heel sociaal dat Facebook. Gelukkig ben ik al bijna een jaar clean! :)
Als jij veel neppe versies ziet, zegt dat vooral veel over jouw Facebookcontacten, niet over het platform.
Is het niet 10$ per kwartaal? Dus nog even delen door drie. :Y)
Ik zou er best geld voor overhebben.

Maar niet voor Facebook. Die hebben al aangetoond geen fuck te geven om onze privacy. Zelfs als Facebook een "prive" betaald account zou gaan aanbieden, zou ik er toch niet op vertrouwen dat ze niet ook mijn gegevens verkopen.

Maar als er een serieus alternatief komt, heb ik daar best geld voor over. Ik besteed er genoeg tijd aan, vergelijkbaar met andere sites die ik ook betaal (zoals Tweakers en Reddit).

Overigens vind ik het met de oppervlakkigheid wel meevallen, in elk geval in mijn vriendenkring. Als mensen continu flauwe grapjes posten of elke maaltijd zo nodig moeten delen dan gooi ik ze wel uit mijn timeline (niet geunfriend maar verborgen) dus ik heb het wat dat betreft wel aardig opgeschoond. Maar wat er dan overblijft is qua informatie prima en ook lang niet altijd overdreven positief.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 4 mei 2017 14:28]

Het grote probleem is dat je zonder Facebook tegenwoordig amper nog sociale contacten kunt onderhouden.
Stel je niet aan man. Daar ben je toch zelf bij? Ik zit niet op Facebook en geen haar op mijn hoofd die het overweegt om me bij dat onzinnige platform aan te sluiten. Mensen die zo kortzichtig zijn dat ik alleen contacten via Facebook met ze kan onderhouden zijn het sowieso niet waard om in te investeren.

Iedereen die ik ook niet zou zien of spreken zonder Facebook, hoef ik ook niet te zien of spreken dankzij Facebook. Van die types die heel de familie en iedereen die ze ooit via school hebben ontmoeten menen te moeten blijven volgen :r . Mensen die een avond in de week kwijt zijn met oppervlakkig gelul en familiefoto's liken, terwijl ze ook zouden kunnen investeren in een paar echte vriendschappen.

Ik zeg niet dat jij zo bent hoor, maar als het je niet lukt om sociale contacten te onderhouden zonder Facebook, is er wel iets mis met je.
Iedereen die ik ook niet zou zien of spreken zonder Facebook, hoef ik ook niet te zien of spreken dankzij Facebook
Dat geld dan misschien voor jou maar ik heb ook diverse vrienden die ver weg wonen of in het buiten land en vrienden die aan een wereldreis bezig zijn. Die zou ik best wel vaker willen spreken maar praktisch is dat gewoon lastig of onmogelijk.
Ik vind het ook gewoon leuk om met die mensen contact te onderhouden ook al zijn ze ver weg. En omgekeerd vinden zij het ook leuk als ze wat dingen mee krijgen van familie en vrienden hier.
En Facebook vind ik ook een goede vervanging voor bijvoorbeeld een kaartje sturen op vakantie of een album met vakantiefoto's bekijken. Daarnaast kun je je favoriete bands of artiesten volgen zonder lid te hoeven worden van een fanclub zoals vroeger noodzakelijk was.
En het biedt nog veel meer mogelijkheden. Zo ken ik mensen die graat lokale aangeboden spulletjes bekijken (wat vroeger alleen in kleine advertenties in kranten stond) volgen via Facebook of die nieuws over specifieke interesses volgen via Facebook.

Gebruikers die het opzeggen omdat ze er niet tegen konden dat hun 'vrienden' te veel onzin postten hebben blijkbaar niet ontdekt dat Facebook ook zelfs zonder onzin postende vrienden te volgen nog een toegevoegde waarde kan hebben.
Ik geef alleen aan dat het in de praktijk een stuk moeilijker is en heb hier ook al wat concrete voorbeelden gegeven.
Ik geef alleen aan dat het in de praktijk een stuk moeilijker is en heb hier ook al wat concrete voorbeelden gegeven.
Het ligt eraan hoe je er zelf mee omgaat, volgens mij. Ik heb er bijvoorbeeld totaal geen behoefte aan om iedereen die ik tegenkom meteen ook te promoveren tot 'vriend'. En als het niet lukt om iemand in zicht te houden zonder dat je een Facebook-connectie hebt, dan niet (een enkele uitzondering daargelaten). De manier waarop jij Facebook omschrijft verwatert het begrip 'sociale contacten' in mijn optiek nogal. Sociale contacten zijn bij mij mensen die ik in het echt ook wel tegenkom (en waarvoor ik Facebook dus eigenlijk niet nodig heb), niet maar zo iedereen tegen wie ik wel eens hallo heb gezegd.
“Het ligt eraan hoe je er zelf mee omgaat, volgens mij. Ik heb er bijvoorbeeld totaal geen behoefte aan om iedereen die ik tegenkom meteen ook te promoveren tot 'vriend'.”

Sociale contacten is in mijn ogen iets meer als alleen je directe vrienden. Overigens kunnen zulke sociale contanten eventueel wel vrienden worden.
Sociale contacten is in mijn ogen iets meer als alleen je directe vrienden. Overigens kunnen zulke sociale contanten eventueel wel vrienden worden.
Daar heb je zeker gelijk in, maar bij mij persoonlijk is het in de praktijk vaak zo dat mensen die ik in het echt niet tegenkom ook mijn vrienden niet worden. Nu kun je bijvoorbeeld iemand die je op een vakantie bent tegengekomen op Facebook toevoegen om na een half jaar ofzo nog eens af te spreken, en dat is op zich wel leuk, maar in mijn ervaring verwatert ook dat soort contacten in de loop der tijd.

Dat je nu middels Facebook contact kunt onderhouden met mensen die je vroeger gewoon voorgoed uit het oog verloor omdat die contactmogelijkheden er niet waren betekent voor mij nog niet dat ik dat ook moet. Je verliest mensen uit het oog met een reden (welke reden dan ook), en dat je die mensen nu niet meer uit het oog hoeft te verliezen betekent nog niet dat die reden waarom dat vroeger wel gebeurde ook niet meer bestaat. In sommige gevallen wel - vroeger verloor je mensen soms uit het oog omdat het domweg onmogelijk was contact te onderhouden - maar in mijn ervaring is het zo dat contact vaak verwatert omdat de interesse om het in stand te houden er van (één van) beide kanten niet is. Maar dat is volgens mij ook helemaal niet erg, je kunt niet met honderden mensen serieus contact onderhouden, en dan beperk ik me liever tot de mensen bij wie die wederzijdse interesse er wel is. En die interesse bestaat voor mij niet uit het wel of niet toevoegen op Facebook.
“Dat je nu middels Facebook contact kunt onderhouden met mensen die je vroeger gewoon voorgoed uit het oog verloor omdat die contactmogelijkheden er niet waren betekent voor mij nog niet dat ik dat ook moet.”

Voorheen waren er ook andere mediums waarmee dat kon. De belangrijkste (In Nederland) was waarschijnlijk wel MSN.
Ik heb dan zelf ook niets tegen social media op zich, maar vooral tegen de handelswijze van Facebook en helaas is dat nu de marktleider waardoor dit nu bijna alleen nog maar kan via Facebook.

“vroeger verloor je mensen soms uit het oog omdat het domweg onmogelijk was contact te onderhouden” maar dan heb je het dus wel over een vroeger als in nog voor het Internet. Want al zolang het internet bestaat zijn er eigenlijk dit soort social media (in welke vorm dan ook).

Dat jou dat verder ook niet interesseert en mij wel dat is dan simpelweg een verschil tussen ons.
maar dan heb je het dus wel over een vroeger als in nog voor het Internet.
Klopt, ik heb geleerd contacten (niet) te onderhouden zonder internet. Misschien speelt dat mee.
Want al zolang het internet bestaat zijn er eigenlijk dit soort social media (in welke vorm dan ook).
Nou, social media met een brede maatschappelijke acceptatie bestaan eigenlijk pas 20 jaar. En je had toen ook nog geen smartphones of mobiel internet, dus in de kroeg iemand toevoegen aan je sociale netwerk kon gewoon helemaal niet. Dat is echt iets van de laatste tien, vijftien jaar.
Dat jou dat verder ook niet interesseert en mij wel dat is dan simpelweg een verschil tussen ons.
Klopt, en misschien speelt leeftijdsverschil daar ook wel een rol in. Ik zie social media hooguit als 'aanvulling op', en jij volgens mij meer als 'de manier waarop het gaat'. Ik kan me dat ook best voorstellen als je bent opgegroeid in een wereld waarin iedereen voortdurend met internet verbonden is. Het is ook geen diskwalificatie van jou, het is mijn persoonlijke opvatting. Hoe jij ermee omgaat moet je helemaal zelf weten :)

[Reactie gewijzigd door Iknik op 4 mei 2017 14:06]

Je voorbeelden zijn allemaal gericht op oppervlakkigheid. Maar goed, dat zegt dan meteen veel over hoe je 'sociale contacten' definieert en wat jij belangrijk vindt in het leven of hoe je met communicatie omgaat.

Ik mis het niet en ervaar ook totaal geen problemen in het onderhouden van betekenisvolle sociale contacten. Sterker nog, ik ervaar niet de last van al die mensen waarmee ik zou moeten socializen die me eigenlijk geen fuck interesseren.

Liever 4 of 5 goede vrienden, dan 400 likes per dag.
Ja dat is het ook. Contacten onderhouden met de directe kring om je heen is inderdaad niet zo moeilijk. Juist de kring daaromheen is het probleem (zonder Facebook). Misschien dat sommige mensen daar totaal geen waarde aan hechten, dat kan natuurlijk.
Het probleem is dat je niet iedereen kan en moet pleasen, je inner circle daar zitten de mensen die je het dierbaarst zijn, investeer daar in, investeer niet teveel in die mensen in die buiten circle, die je enkel nodig hebben als er voor hun voordeel te halen valt, en waar al die vage Facebook likes ondervallen mag je zelf bepalen….
Ik heb het ook niet over pleasen of liken. Dat soort dingen vindt ik sowieso onzin.
Het gaat zich echt meer om contact te onderhouden met de mensen die zich net buiten je directe kring bevatten.
Oud klasgenoten, oud collega’s, verengingen (groepen), vrienden van vrienden waar je het op dat feest zo goed mee kon vinden enz.
Misschien had je zijn hele bericht moeten lezen....
Oh echt? Ik zie oprecht niet in waarom je zonder FB 'amper nog sociale contacten kunt onderhouden'. Kennelijk zit ik al een aantal jaar in een compleet sociaal isolement. Ik mis vast heel veel dagelijkse crap, maar dan heb je in ieder geval gespreksstof als je iemand spreekt :)

Het enige praktische was een melding dat er iemand jarig was, maar in hoeverre ben ik echt in die persoon geïnteresseerd als ik dat niet al wist? Je krijgt ook van de meest vage kennissen een 'Gefeliciteerd!' voorbij... tjah... wat leuk dat je er aan denkt?

Dat het een belangrijk medium is geworden ben ik het helemaal mee eens, maar meer dan dat is het ook echt niet. Een reclameplatform met veel mensen.
Wat ik eerder al aan gaf, het zijn vaak de minder formele zaken. Ja, inderdaad zo’n verjaardag hoort daar bij. Ook de ‘status’ van iemand. Het is iets kleins maar aan de hand daarvan maak je misschien al sneller een gesprekje met iemand.
Of als je nieuwe mensen leert kennen, dan is het al vaak “Ik voeg je wel toe op Facebook”. Heb je dan geen Facebook dan is de kans dat je contact met die mensen blijft onderhouden ook een stuk kleiner.
Same here, de verjaardagen die ik nodig vind, staan in mijn agenda en komen een dag of twee van te voren een bericht, en de dag zelf nog één.
Werkt prima, mijn huidige FB staat ver van mijn persoon af, en is er alleen om een tweetal groepen bij te houden voor tips en trucjes, en een accidentele wifi permission.

Met één "vriend" valt het sociale ook wel weer mee :+
Van mij mogen ze nog wel even blijven. Sinds ik mijn spaargeld van de bank heb gehaald en op aandelen als deze heb gezet vind ik alles prima :+
Hier heb ik persoonlijk minder last van, mensen die mij kennen weten dat ik geen facebook heb/wil, en respecteren dat ook. Dit kan natuurlijk ook met een generatieverschil te maken hebben. :?
Ik heb gelukkig geen Facebook (1 van de 5,5 miljard) maar kan prima sociale contacten onderhouden. Zowel werk als privé.

What is social about social media anyway?
Dit vind ik nou grote onzin. Ik heb geen Facebook al jaar en dag afgesloten. het is meer reclame en spam dan iets anders. maar ben zeker niet in een sociaal isolement geraakt.

Wat er is gebeuird is dat ik, maar ook mijn vrienden, nu meer bellen en je persoonlijk benaderen. Vaker afspreken om even te drinken en socializen. Veel leuker.

Ik heb wel whatapp overigens, maar ben ook niet heel actief mee. Ik bel en spreek liever af.

Persoonlijk vind ik het een asociaal netwerk. Kijk eens hoeveel poep er gepraat wordt. Zonder na te denken wordt er een tweet/bericht geplaats wat mensen pijn doet. Er zijn blijkbaar minder normen en waarden op deze zogenaamde social media

[Reactie gewijzigd door phoenix2149 op 4 mei 2017 12:48]

Ik heb geen facebook, geen whatsapp (heerlijk) Gebruik alleen BBM met 32 contacten waaronder vrienden en familie en anderen kunnen mij sms-en, e-mailen of bellen als ze mijn nummer hebben. BBM is nog het enige platform wat nog wat privacy geeft ,net zoals Threema.

Het maakt mij verder niet uit en het is een keuze, zo is mijn keuze gewoon BBM

http://bbm.com/en/

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 5 mei 2017 00:43]

Net als bij alternatieven voor Facebook zit het zich ook weer in de dominante positie van een tool. Hoe veel mensen gebruiken BBM.

Ik blijf erbij, zonder Facebook is het onderhouden van sociale contacten tegenwoordig een heel stuk moeilijker. Dis simpelweg omdat bijna iedereen dat via Facebook doet.
BBM gebruik je alleen voor mensen met wie je wil chatten etc. en niet iedereen wil je daar in volgen ,maar uiteindelijk gaan vrienden wel over ander sturen ze maar een sms :) ben geen sheeple die een produkt wil zijn van Zuckerberg

Whatsapp is meteen iedereen in je telefoonboek etc. snap niet dat zuckerberg geen gouden gids begint voor de wereld. kunnen ze nog meer geld verdienen. _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 5 mei 2017 10:20]

Ik gebruik Facebook best veel, maar die newsfeed van hen is echt om te huilen. Gewoon chronologische volgorde zonder reclame en andere onnodige meuk is er kennelijk niet meer bij tegenwoordig.

Ik gebruik het echter nog steeds, niet alleen tijdens een verveel-momentje om even te zien wat er leeft, maar ook vooral om in te loggen op bepaalde sites. Zoals anderen hier al eerder hebben gezegd, zie ik facebook liever vertrekken en ruimte maken voor een dienst die wél houdt van chronologie en logica!
Facebook is ook niet bedoeld om je zo efficient mogelijk toegang te geven tot de informatie die je wil hebben. Dat is helemaal niet in hun voordeel. Dan kijk je 2 minuten, weet je wat je wil weten en dan ga je ergens anders bezig.

Jij bent niet hun klant maar hun produkt dus ze willen je zo lang mogelijk bezighouden zodat je dus zo veel mogelijk advertenties meepikt. Dus ik denk dat Facebook dondersgoed weet wat je wel interessant vindt, maar die dingen maar mondjesmaat naar je toeschuift zodat je het gevoel hebt dat je moet blijven kijken om niets te missen.

Het wordt echt tijd voor een platform dat wel in het voordeel is van de gebruikers.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 4 mei 2017 14:44]

Helemaal met je eens, maar als wij weten welk betaalmodel toepasselijk is voor zoiets dergelijks, dan zijn wij de volgende miljonairs :)

Als je bijvoorbeeld hoort dat Youtube per seconde 1 uur video materiaal opslaat, dan snap je dat het gruwelijk veel kost om dat draaiende te houden. En mensen zijn ondertussen heel wat ge(ver)went, van Facebook weet ik het niet, maar dat zullen ook geen kleine nummers zijn.

Keertje brainstormen? ^^
Idee achter die "niet-chronologische volgorde" was natuurlijk zodat je "niets zou missen" nou..ik kan je vertellen, ik mis alles. Wat ik niet wil zien krijg ik te zien, en wat ik wel wil zien komt nooit naar voren. Maar ik mis inderdaad niets van de reclame en andere troep. En wat ik van Facebook ook nog nooit begrijp: "Hier, status updates van mensen die je misschien kent, voeg ze maar toe, reageer maar, like maar!" terwijl: "Je moet nooit zomaar mensen toevoegen die je niet kent" handig joh, @Facebook

Maarja...wij zijn het product he..
Je kunt sorteren op 'recentste' verhalen ipv 'topverhalen' als je op de 3 puntjes klikt achter 'Nieuwsoverzicht' op de website. In de app moet je er een beetje voor navigeren: naar feeds, en dan 'most recent' oid. Ik kan me vergissen want weet het niet van buiten en heb momenteel geen toegang tot de app.
Je moet dat uiteraard telkens opnieuw doen, want het verspringt bij bijna elk bezoek terug naar hun algoritme-gebaseerde feed.

Maar op die manier wordt de newsfeed dus wel nuttig en kun je de meest recente berichten zien van de bronnen die je zelf kiest. Dat is voor mij trouwens de belangrijkste reden dat ik mijn account nog niet heb opgezegd. Ik krijg op die manier updates van organisaties/pages die me interesseren. Bv concerten of evenementen in de lokale culturele zalen, nieuwe programma's van een bepaalde tv-zender, comics, ...
Ik ken de functie, maar zelfs met 'Meest recent' krijg ik nog steeds heel veel troep te zien en naar mijn idee nog steeds niet in chronologische volgorde.
Configureer dan je newsfeed zodat je alleen maar ziet wat je wil zien.
Absurd hoeveel ze verdienen aan reclame per gebruiker, en dan hebben veel mensen tegenwoordig nog een adblocker ook... Nouja niet op mobiel blijkbaar...
Inderdaad, vooral de inkomsten uit de US en Canada zijn best hoog per gebruiker.
Zouden bedrijven niet te veel waarde hechten aan reclame op facebook, als de prijs zo hoog is.
Van mensen van wie ik weet dat ze al eens adverteren op facebook, hoor ik dat het voor hun eigenlijk heel weinig kost, terwijl ze er wel een relatief grote return voor hebben. Vooral die return lijkt (veel) groter te zijn dan bijvoorbeeld adverteren via lokale/traditionele media. Daarnaast heb je er als kleine adverteerder (ik spreek dus vooral voor de kleine zelfstandigen, ZZP'ers, kleine bedrijfjes) bij advertenties via facebook een veel beter zich op of je advertenties werken of niet.

Landen als de US en Canada zullen daar waarschijnlijk nog meer voordelen uit kunnen halen. Of ze per adverteerder meer uitgeven aan adverteren via facebook, weet ik niet. Dat zou kunnen. Maar daar lijken vooral veel meer bedrijven en bedrijfjes hetzelfde te doen. Dus niet per se méér uitgaven per adverteerder, maar meer adverteerders/bedrijfjes die bijna alleen nog maar online adverteren.
Het werkt idd goed tegen relatief lage kosten. Één van de redenen is dat Facebook extreem veel advertentieruimtr heeft en ook nog redelijk persoonlijk. Mbt inzet. Je kunt als bedrijf niet al teveel budget zinnig wegzetten dus uiteindelijk blijft andere media zeker ook nodig. Verder is Facebook na Google het 2e adverteerder netwerk van de wereld en hebben ze met z'n tweeën ongeveer 40% van het totale aanbod.
Inderdaad, vooral de inkomsten uit de US en Canada zijn best hoog per gebruiker.
Zouden bedrijven niet te veel waarde hechten aan reclame op facebook, als de prijs zo hoog is.
Mjah, wat is teveel waarde? Als het meer oplevert dan het kost zal het vast de moeite zijn. En anders zakken de prijzen vanzelf wel naar een marktconforme prijs.
De add blocker houd dit irritaante wind dit als je deelt BS niet tegen.

Een van DE redenen waarom ik FB de deur uit heb gedaan.
Binnen facebook werkt dat ook niet, omdat de ads via dezelfde servers binnenkomen. Facebook is daar vrij slim in. Je krijgt nog steeds de 'promoted' posts op je timeline.

Ik gebruik ook op mobiel adblockers (via always-on VPN icm pihole) en dat helpt in de app ook niet. Wel met andere in-app reclames trouwens.
Gebruikers ≠ mensen! De grote hoeveelheid aan bots en handmatig gebruikte nep profielen wordt natuurlijk gewoon meegerekend door Facebook, aangezien ze daar (nog steeds) totaal geen grip op hebben.
Gebruikers zijn wel mensen, wat jij bedoeld is dat accounts niet per definitie mensen zijn en daar heb je gelijk in.
Het is iig wel een jezelf rijk rekenen en pr halen. Iedereen leest 2 miljard unieke mensen wat natuurlijk onzin is. 1 miljard lijkt me al teveel.
Gaat het hier qua winst puur om de site zelf of het bedrijf er achter?
En mocht het alleen om de site gaan ben ik wel benieuwd hoe ze dit voor elkaar krijgen, de indruk in mijn kringen is dat facebook maar een beetje dood is / aan het gaan is.
Qua advertenties gaat het om het Facebook netwerk. Dat is Facebook, instagram en de vele sites waar je advertenties kan wegzetten via het Facebook netwerk (die hebben een koppeling met Facebook zeg maar)
Dus in de US en Canada hebben mensen voor 2016 effectief zo'n 60 dollar betaald voor een jaartje Facebook. Als ik het als betaalde dienst voor 20 dollar per jaar aan zou bieden zonder reclame erop zouden ze dus véél goedkoper uit zijn en niet geplaagd worden door advertenties maar een heerlijk advertentievrije ervaring hebben. Volgens mij moet je voor dat bedrag een behoorlijk basisdienstenpakket kunnen aanbieden dat voor de meeste mensen voldoende is. Mensen die resourceverslindende zaken willen doen mogen dan bijbetalen.

Alleen omdat men het nu niet direct betaalt maar aan de kassa van de supermarkt en bij aankoop van allerlei andere producten (want daar worden die advertentiekosten natúúrlijk gewoon aan de klant doorberekend) denken de mensen dat ze het 'gratis' krijgen.

Jammer dat mensen niet wat rationeler kunnen functioneren.
Als ik het als betaalde dienst voor 20 dollar per jaar aan zou bieden zonder reclame erop zouden ze dus véél goedkoper uit zijn en niet geplaagd worden door advertenties maar een heerlijk advertentievrije ervaring hebben.
Waarom zou Facebook een dergelijke optie aanbieden voor 20 dollar terwijl ze nu 60 dollar aan diezelfde persoon verdienen.
Elke persoon die daar op ingaat kost ze dan 40 dollar inkomsten.
Het lijkt me juist logischer om net iets meer te vragen dan wat je nu al aan inkomsten hebt.
Het gaat er om dat een ANDERE partij het zou kunnen aanbieden voor die prijs. Als je er dan 1 dollar per gebruiker aan overhoudt maak je nog steeds een fantastische winst.

Het is natuurlijk wel theoretisch want die firma's gaan dan hun reclame waarschijnlijk voor een groot deel elders maken wat ze wellicht evenveel geld kost dat ook door de mensen opgebracht moet worden bij hun aankopen wat dan bovenop die 20 dollar komt.

Het was ook voor een groot deel bedoeld om een van de negatieve aspecten van dit huidige model aan te geven. Verder vind ik het ook totaal ongewenst dat één commerciële partij gerund door vooral één persoon zó veel invloed kan uitoefenen. Ik blijf er dan ook vér van weg.
Facebook verdient het bedrag met het totale Facebook netwerk, dus dat zijn advertenties binnen Facebook, maar ook instagram en de vele sites die advertentieruimte beschikbaar hebben voor Facebook dus dat verdienmodel gaat zo niet werken.
Ongelofelijk wat een cijfers
Ik heb Facebook 5 min gehad. Om me game inhoud van ios naar Android te krijgen. daarna snel weer verwijderd.
Waarschijnlijk ben je niet verwijderd. Je staat op "inactive" in hun systeem. Door jouw registratie hebben ze ook al die anonieme informatie die ze doorheen al die jaren getracked hebben met hun "like buttons" kunnen koppelen aan jouw naam. De firma dankt u.
Alles op dump accounts en mails en zonder gegevens op de toestellen dus dat zal best meevallen.
Je brengt hierbij wel een heel interessant punt. Heel veel spellen kun je zelfs niet eens syncen tussen 2 android toestellen, ondanks dat ze vaak wel aan je google play account koppelen. Dat moet dan perse via Facebook. Ook zie je vaak bonussen als je een spel aan Facebook koppelt, soms ook nog eens afhankelijk van het aantal 'vrienden' dat ook dat spelletje speelt.

Ik ben benieuwd hoeveel dummy profielen er vanwege deze reden al zijn opgezet.
Ik vind Facebook sowieso eerder een last dan een lust. Het probleem is dat het voor veel mensen de enige manier is om contact te maken met anderen. Want tegenwoordig voeg je iemand toe op Facebook in plaats van dat je die persoon gewoon even belt. En dit geldt des te meer voor de sociaal minder begaafden onder ons. Helaas wordt je zo wel gedwongen om zelf ook Facebook te gebruiken, anders wordt het toch een andere dienst zoals Whatsapp of verzin het maar, en heb je straks honderd apps om bij te houden. Dus erg gek is het aantal gebruikers niet.

[Reactie gewijzigd door maximiliaan_nl op 4 mei 2017 12:40]

8 miljard omzet, en 3.06 miljard winst. Die ratio toont aan dat dit een platform is dat crimineel veel winst maakt. Hoog tijd dat FB wat meer belastingen gaat betalen.