Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Facebook heeft twee miljard maandelijks actieve gebruikers

Door , 152 reacties

Facebook heeft sinds dinsdag twee miljard leden. Dat zegt oprichter en ceo Mark Zuckerberg in een bericht op zijn eigen account. Hij doelt daarbij op het aantal maandelijks actieve gebruikers. Vorige maand waren dat er 1,94 miljard.

Het bericht van Zuckerberg is kort en geeft geen verdere details. Hij stelt dat het sociale netwerk nu officieel twee miljard leden telt. In een persbericht van Facebook staat dat het gaat om maandelijks actieve gebruikers.

Volgens het bericht plaatsen iedere dag meer dan 175 miljoen mensen een Love-reactie op een bericht en wordt er meer dan 800 miljoen keer iets 'leuk' gevonden. Verder zijn er meer dan een miljard mensen die iedere maand een groep op Facebook bezoeken. Gebruikers van het sociale netwerk kunnen een gepersonaliseerd filmpje delen, waarin wordt stilgestaan bij de mijlpaal van twee miljard gebruikers.

Facebook maakt ieder kwartaal exacte cijfers bekend over het aantal leden dat maandelijks en dagelijks actief is. De meest recente gegevens werden begin mei vrijgegeven en toen sprak het bedrijf over 1,94 miljard maandelijks actieve gebruikers en 1,28 miljard leden die dagelijks terugkeren. In zo'n twee maanden tijd zijn daar dus ongeveer 60 miljoen maandelijks actieve gebruikers bijgekomen.

TechChrunch heeft een afbeelding online gezet die de meest recente cijfers van de grootste sociale netwerken tegen elkaar afzet. Facebook is met zijn twee miljard gebruikers de grootste, gevolgd door YouTube met 1,5 miljard gebruikers die maandelijks actief zijn.

Reacties (152)

Wijzig sortering
Zal het ff kort samenvatten voor de mensen die het niet (willen) snappen.
Internet - Publiek, geen geheimen (althans zo bedoeld).
Facebook - Publiek geen geheim maar je betaalt ergens mee.
Mijn grootste probleem is dat steeds meer publieke diensten afhankelijk worden van private diensten als facebook/whatsapp etc. mij lijkt dat geen goede gang van zaken.

als ik nieuws wil hebben van de politie of Nederlandse overheid moet mij dat bereiken via publieke diensten. FaceBook/Whatsapp/Twitter/(of tweakers) valt nu simpelweg niet onder een publieke dienst.
Het is het meest belachelijke dat overheidsdiensten zich afhankelijk gaan stellen van diensten als FB/Whatsapp/Twitter of wat voor commerciële shit dan ook. (niet te verstaan dat het bestaan van commerciële shit zeker mogelijk moet zijn). Probleem zit het 'm van wie is verantwoordelijk voor wat. Is ook van de zotte dat v/d de dag nieuws over nieuwe features van sommige van die zeer commerciële instellingen in het nationale nieuws worden gebracht .
Helemaal mee eens. Naast dat je je als publieke/overheidsdienst afhankelijk maakt van buitenlandse private ondernemingen is er een groot gevaar van belangenverstrengeling.

Negatieve berichtgevingen over de EU worden bijvoorbeeld nu al gebanned op Twitter. Een zeer enge ontwikkeling.
Het is toch onvoorstelbaar hoe hard dat door blijkt te groeien.
Sinds 2009 (8 jaar lang dus) met vrijwel constant aantal gebruikers erbij.
Op een gegeven moment moet het aantal beschikbare gebruikers met internetverbinding toch uitgeput zijn, zou je zeggen?
Het aantal mensen wat voor de eerste keer online komt neemt deze jaren in een ongelooflijk tempo toe, ik meen gelezen te hebben dat het een paar honderd miljoen mensen per jaar is. Dus de vijver groeit wel degelijk, een hard ook. Dat is verklaring een.

Verklaring twee is een stuk duisterder. Er zit een grote inflatie in het cijfer, het wordt kunstmatig opgehoogd met allerlei dubieuze technieken.

Probeer dit maar eens: raak Facebook niet aan. Toch komt er dat rode tellertje bij de app, alsof je iets gemist hebt. Je zult zien dat na 2 weken van inactiviteit, die notificaties steeds wanhopiger worden. Het begint met "iemand die je kent heeft iets gepost" tot "je post heeft 5 likes", en zo gaat het bergafwaarts tot de notifications helemaal nergens meer over gaan.

Dat rode tellertje staat er om je verslaving in stand te houden, ook al is er daadwerkelijk niets gebeurd. Je hoeft alleen maar een keer per maand nieuwsgierig te zijn naar dat tellertje, klik erop, en hoppa...je bent een MAU.

Monthly Active User. Lees eens een kwartaalverslag van ze, het gaat alleen maar om dat getal.
Als je hier meer van wil weten, kan ik het boek hooked aanraden. Dit boek legt uit hoe je eigen software kan ontwerpen, om gebruikers te binden zoals bijvoorbeeld facebook dat doet. Als ik het goed herinner behandeld ook de wat duistere gevallen zoals farmville.

Het komt er neer dat er 4 punten zijn die je moet .
1. Is een externe of interne trigger. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat je makkelijk foto's wilt delen met je vrienden (instagram of snapchat).
2. Action. Je download de app, maakt foto's,filtertje erop en uploaden.
3. Variable reward. Je krijgt een variabele beloning, in dit geval likes en comments op je foto en evt volgers. Het is belangrijk dat de uitkomst variabel is, omdat je niet 100% weet wat de uitkomst is en krijg je dus die extra stoot dopamine als je toch net een paar likes meer hebt gekregen. Net als bij gokken.
4. Investment, je investeert tijd in een applicatie en je verwacht daarvoor waarde terug. Dit kan dus zijn dat je gemakkelijk en snel foto's kan delen, en zo kom je weer uit die itch/trigger om foto's te delen en begin je weer bij stap 1.

https://www.bol.com/nl/s/...ltaten/Ntt/hooked/N/8299/ naar mijn mening een echte aanrader om te lezen. Lees gemakkelijk en snel weg. Verder biedt het boek aan het eind van elk hoofdstuk een stel vragen/opdrachten aan, waarmee je kunt kijken of een app zo'n stap in het hooked model afdekt. Nogmaals echt een aanrader, voor degene die hier meer van willen weten.

[Reactie gewijzigd door Sjenker op 27 juni 2017 23:45]

Dank voor de tip. Inderdaad, modern web design, game design en social network design is de menselijke psychologie begrijpen, uitbuiten en uitmelken. In heel erg brede zin valt bijna alle marketing eronder. Van oorsprong zijn game designers de pioneers in het opwekken van verslaving.

Puntje 3, de reward, is waar het gedrag uitgebuit wordt en kun je eindeloos uitdiepen. Een belangrijk aspect is bijvoorbeeld exclusiviteit (een zeldzame kaart, gimmick, whatever) en de menselijke verzameldrang.

Dopamine is inderdaad het sleutelwoord waar mensen meer over zouden moeten lezen. Niet alleen op Facebook, ook mensen op kantoor die neurotisch email checken hebben deze verslaving te pakken. Eigenlijk wij allemaal als we heel eerlijk zijn, ook de vele mensen hier die tegen Facebook aanschoppen maar ondertussen wel Tweakers de hele dag checken, of welke site dan ook.

Het is te vergelijken met roken, voor de mensen die dat doen of gedaan hebben. Het is niet zo dat roken prettig is, ook niet voor een roker. Wat daadwerkelijk het geval is, is dat NIET roken onprettig is. Het is een structureel chemisch tekort welke verlicht wordt door een sigaret, en dan begint de teller weer te lopen en het tekort op te lopen. De illusie is dat je je normaal voelt en bij het roken van de sigaret je je een beetje beter voelt. In werkelijkheid ben je niet normaal en heb je voortdurend een tekort, en bij het rookmoment ben je heel even "normaal", althans dat is de perceptie van je hersenen.

De informatie en notificatie terreur werkt exact hetzelfde, maar kenmerkt zich door een nog veel grotere frequentie van bevrediging. Het is een verslaving en een ziekte, met een epidemische schaal.

Wat doe je als eerste als je opstaat? Kijken wat je gemist hebt op de phone? Is het ook het laatste wat je ziet als je naar bed gaat? Rijd je met je auto terug naar huis als je je smartphone vergeten bent, of voel je je verloren? Wat doe je als je even een paar minuten ergens moet wachten? Kun je in een gesprek de aandacht erbij houden of is de attention span zo kort dat je eigenlijk je phone wilt pakken? Kun je een periode van uren danwel een hele dag focussen op een taak zonder tientallen keren te checken danwel iets binnengeduwd krijgen? Lees je je kinderen de les dat je altijd vroeger buitenspeelde maar zodra ze naar bed zijn pak je lekker zelf je smartphone?

Allemaal tekenen van verslaving, waar niets onschuldig aan is. Het fenomeen is nog te nieuw om de gevolgen te overzien, maar een al erg zichtbaar fenomeen is "instant gratification". Mensen raken zo gewend en verwend dat ze alles per direct beschikbaar hebben, dat ze die verwachting bij iedere interactie neerzetten, en zich als kleine kinderen gedragen wanneer ze hun zin niet krijgen of iets tijd duurt. Het is inmiddels ook al bewezen dat de menselijke attentio span met een paar seconde is afgenomen. Verder hebben we het probleem van het gebrek aan diepgang bij sociale interacties, waarbij op amerikaanse scholen romantisch contact tussen jongeren op steeds grotere afstand komt omdat zelfs dat blijkbaar digitaal moet.

Kortom, het is een veel groter probleem dan we toegeven. De bron is de "attention economy". We hebben 3 miljard mensen online, die hebben allemaal een vaste maximale tijd per dag te besteden aan informatie consumptie. Het aanbod aan informatie overstijgd die vaste tijd met factoren, daarom is het zaak om op aggressieve wijze die aandacht vast te grijpen en niet meer los te laten. Alles is daarbij geoorloofd.
Wat ik nog het meest bizarre vind, is de mate waarin iedereen die verslaving maar in stand lijkt te willen houden. Als men een compulsieve drang ontwikkeld om iets te doen (dat is uiteindelijk wat een verslaving is), dan zit dat de vrijheid van handelen in de weg. Dat moet je niet willen. In die zin is Facebook de bakermat van een 'onvrij' internet. Niet alleen in technologische zin, maar ook in culturele zin.
Kan het onderstrepen, mijn vrouw is ook verslaafd, staat er mee op gaat er mee naar bed. Ik wil zelf helemaal geen facebook of al die andere zooi. Zonde van de tijd en nog belangrijker wat ik allemaal doe gaat de rest van de wereld geen zak aan. Je laat te veel zien goed en slecht maar uiteindelijk zal het gebruikt worden voor profiel of wat dan ook.
Zo jammer dat veel mensen alleen maar de negatieve aspecten van sociale media willen zien en niet de positieve. Praktijkvoorbeeld: Stel je hebt als hobby het verzamelen van oude stads- of dorpsgezichten van een Nederlandse stad of dorp. Je plaatst al je afbeeldingen op een aan de stad of dorp gewijde Facebook pagina. Anderen plaatsen daar op hun beurt andere afbeeldingen, zodat je elkaars verzamelingen helpt uit te breiden. Bovendien zijn er mensen die plekjes herkennen die jij nog niet herkend had, dus je helpt elkaar aan informatie,
Toch prachtig om je hobby op die manier met veel mensen te kunnen delen en te kunnen uitbouwen? Niets negatiefs aan.

Zo zijn er ook Facebooksites waarop je de ins en outs van je favoriete sport met anderen kunt delen, sites waarmee de bevolking op een laagdrempelige manier kan communiceren met de wethouder, Facebooksites waarop leerlingen na schooltijd brandende vragen kunnen stellen aan de leraar. Allemaal prachtige, positieve toepassingen van sociale media.

En privacy? Ik heb er zelf niets mee... Iedereen mag alles van me weten, behalve mijn pincode. Maar is het voor jou wel een issue, wat let je om je persoonlijke gegevens niet te vermelden?

[Reactie gewijzigd door sellh48 op 28 juni 2017 13:40]

En privacy? Ik heb er zelf niets mee... Iedereen mag alles van me weten, behalve mijn pincode. Maar is het voor jou wel een issue, wat let je om je persoonlijke gegevens niet te vermelden?
Dat roepen meer mensen en dan zeg als jij eens wist wat ze echt allemaal over jou weten, pas dan zul je schrikken en helemaal wat er met die info gedaan kan worden.

Natuurlijk zitten er goede dingen aan sociaal media maar helaas ook een boel slechte. Naar mijn mening ook te veel slechte en privacy is daar een voorbeeld van. Ik realiseer me heel goed wat ze met die info allemaal kunnen doen en daarom sta ik er bewust niet op. Heb ik iets te verbergen, nee maar moet ik alles delen, nee.
Oh wat rot voor je, ik hoop niet dat ze er ook al depressief van wordt. De eerste stap in het oplossen van een verslaving is erkennen dat er spraken is van verslaving. Misschien kan dit helpen, of moet je kijken naar 'interventie' mogelijkheden. Succes!
Zal Jimmy Geduld eens bellen :)
De grootste schade (winst) zal worden gemaakt in Africa, hier voert facebook een ware digitale kolonisatie uit. Zonder beperkingen of wettelijke barrieres zoals eerder opgelegd in India wordt een groot deel van Africa nu verbonden met facebook en niet met het wereld wijde web.

[Reactie gewijzigd door litebyte op 28 juni 2017 10:04]

Als het allemaal zo makkelijk is, begin een internet bedrijf! Hier in de EU snappen we er weinig van. De hele gevestigde orde is van Amerikaanse bodem, en van China ook steeds meer kwaliteits apps en services. Wat heeft de EU? Thuisbezorgd 😭
Probleem in de EU is dat het op papier 1 markt is, in de praktijk heb je met tig talen te maken, grote culturele verschillen. De USa heeft ook verschillen west oost noord zuid maar is uiteindelijk 1 land 1 markt, idem met china.

Het is in grote landen eenvoudiger snel te scoren dat is en blijft een nadeel van de eu waar dat vele malen moeilijker is om snel van de grond te komen. Daarnaast staat er in usa en china ook meer risico investeerders klaar om te investeren.
Natuurlijk ben ik me daarvan bewust.

Ik heb er niet heel veel denkwerk aan besteed, maar het stoort me altijd enorm als mensen hierop tweakers beweren dat het allemaal zo makkelijk is. We missen in dit land echt de ondernemers geest.

Laat studenten actief uitwisselingen doen met Amerika, kijk hoe ze het daar aanpakken. Begin wat mij betreft daar, en kom daarna naar Europa.

Iedereen hier heeft er 'verstand van', alleen is het in Europa allemaal zo moeilijk.. Denken in oplossingen niet in problemen :)

Nogmaals, ik heb me hierin nog helemaal niet verdiept, rijd in de auto nu. Ga me vanavond eens verdiepen hierin.

Ben gewoon benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken, dat vergemakkelijkt mijn speurwerk vanavond!
Ondernemers geest is er wel maar je hebt regels regels regels. Kom maar eens aan geld, banken doen niets meer voor ondernemers.

Gaat het mis krijg je een stempel en kun je het tijden vergeten. Dat is in landen als usa gewoon iets eenvoudiger. Men neemt daar ook meer risico. Gaat het mis, failliet is dat onderdeel daarvan en gewoon weer verder. Ga je hier failliet zul je in de toekomst nog moeilijker lening of financiering krijgen.

Als ondernemer en personeel is ook zoiets. rotte apple dat kost je bakken met geld om die er uit te gooien. Ontslagrecht is daar ook weer oorzaak van, in de usa toch veel eenvoudiger.

Mentaliteit. Verdien je geld in de usa mag je dat laten zien, je praat er over dat je een paar ton per jaar verdiend en men zegt respect. In de EU is het vies veel te verdienen laat het niet te veel zien want klanten roepen meteen ja dat heb ik betaald of werknemers die roepen meteen ik wordt onderbetaald. Jaloezie is hier ook groter.

Zo zijn er vele kleine dingen die er voor zorgen dat het klimaat hier niet echt ideaal is.
Ik hoor weer alleen problemen, zo zal inderdaad hier de mentaliteit hetzelfde blijven..

Er zijn genoeg investeringskantoren waar jij je pitch kan doen, en als zij vertrouwen hebben komen ze met geld, hoeft helemaal geen bank aan te pas te komen. Maak eerst een proof of concept, laat zien dat het werkt op kleine schaal, je hoeft niet gelijk de wereld te veroveren. Als het werkt en goed is, is er heus wel geld te vinden.
Ik lees regelmatig bericht van Nederlander die al vertrokken zijn naar de USA en het daar leuk doen. Vraag je je dan niet af waarom is dat zo.

Feit is het gaat daar gewoon eenvoudiger, sneller en er is veel meer kapitaal maar ook kapitaal te verdienen voor het kapitaal.

Voor de risico investeerder is het vaak zo van de 10 projecten haalt 1 of 2 het. Die ene of 2 compenseert dan het verlies van de rest. Door snellere groei in usa stijgt waarde ook veel sneller.
Dat is gewoon het hele klimaat.

Natuurlijk lukt het de ene of ander hier ook maar het is gewoon niet zo eenvoudig.
Booking.com is ook van Nederlandsche bodem. Lijkt me toch een redelijk relevant platform.
De invloed van Facebook, Twitter, Google (youtube) en Microsoft kan al enige tijd worden omschreven als strategisch geo politiek middel. Voorbeelden te over van conflicten of gebeurtenissen waarin deze 'tools' een grote rol spelen of hebben gespeeld.

De EU is een papieren tijger en een multinational lobby gedrocht. De populistische uitspraken van types als Timmermans of Junker die blijven aangeven dat de EU als unie nodig is om een sterk blok te vormen tegen China of de VS beginnen langzamerhand lachwekkend te worden.
Ik schrijf een lang betoog om een verslaving en probleem uit te leggen, en jouw oplossing is een internet bedrijf starten? Dat is het hele fucking probleem.
Zelfde als bij Tweakers. +2 en het triggert wat bij je. Heel dat sociale media is een soort tweede digitaal leven geworden voor de meeste mensen.
Sterker nog geen 2de leven het komt bij vele op de eerste plaatst. Foto kijk ik heb al 25 likes goed voor 3 seconde ego boost.
Interessant! Waarom noem je farmville een duister geval? Omdat er zoveel mensen buitengewoon veel tijd en geld aan spenderen?
Nou Farmville maakte heel veel gebruik van psychologische trucjes, die (deels) onbewust op je werken. Er was vervolgens een ontwikkelaar of onderzoeker, die trucjes overgenomen in een parodie game op farmville. Het enige wat je volgens mij kon doen was op een koe klikken die moo zei, maar door gebruik te maken van dezelfde elementen als in Farmville gingen mensen buitengewoon veel tijd aan besteden. Ik zal zo even kijken of ik er een artikel over kan vinden.

edit: gevonden! https://www.wired.com/2011/12/ff_cowclicker/ spel heette cowclicker.
Dit kon je doen in de game:
"Remembering his cow-clicker idea, Bogost threw together a bare-bones Facebook game in three days. The rules were simple to the point of absurdity: There was a picture of a cow, which players were allowed to click once every six hours. Each time they did, they received one point, called a click. Players could invite as many as eight friends to join their “pasture”; whenever anyone within the pasture clicked their cow, they all received a click. A leaderboard tracked the game’s most prodigious clickers. Players could purchase in-game currency, called mooney, which they could use to buy more cows or circumvent the time restriction. In true FarmVille fashion, whenever a player clicked a cow, an announcement—”I’m clicking a cow“—appeared on their Facebook newsfeed."

[Reactie gewijzigd door Sjenker op 28 juni 2017 11:21]

Wijkt niet heel erg af van 'Kamergotchi', dat bestond ook vooral uit klikken op een poppetje. Ook bizar hoeveel daar aan meededen.
Wauw, zo interessant. Weten we welke inkomsten die game binnenhaalt?
Geen meer, de ontwikkelaar heeft het offline gehaald, toen hij zag dat het zo groot werd. Het alleen bedoeld om farmville op de hak te nemen meer niet.
En zo zie ik dat het woord 'likes' wel vaak voorkomt, alsof dat heel belangrijk is? In het begin toen ik voor het eerst FB aanmaakte, kwam ik al snel in contact met vroegere schoolgenoten en die liken weleens mijn posts. Echter, ik geef er geen ene ^%#* om want het is niet belangrijk en al snel moet ik niets meer van FB hebben. Wat ik wilde zeggen is, is FB nou echt verslavend voor een bepaalde groep mensen? En zijn sommigen immuun voor FB? Ik kan er met mijn pet niet bij dat het aantal gebruikers groeit en nog hard ook. 2 miljard is gigantisch enorm en je zou denken dat Youtube juist wel 2 miljard gebruikers zou hebben en niet FB.
Ja sommige mensen hechten daar veel waarde, het is immers de graat meter van je (digitale) populariteit. Waarschijnlijk kan jou populariteit ook niet zoveel boeien, maar voor veel andere mensen wel. Helemaal bij veel jongeren waar populair zijn en erbij horen als een belangrijk iets wordt gezien.
Monthly Active User. Lees eens een kwartaalverslag van ze, het gaat alleen maar om dat getal.
Tevens denk ik dat ze gebruikers meetellen die hun account gebruiken om ergens anders in te loggen. Niet per se om Facebook-dingen te doen (wat dat ook zijn moge).
Sterker nog er zijn bots die alles automatisch doen met als doel linkbuilding voor andere sites. Daar hebben alle social media last van. Maar goed account is actief en telt dus mee voor hoeveel gebruikers ze wel niet hebben.

Maar kijk nu 10 jaar verder, ai en het misbruik zal alleen maar toenemen met bots die van alles posten en doen vooral linkbuilding. Je krijgt dan zeg 5 berichten over van alles en nog wat en dan 1 met reclame. Dat soort linkbuilding is continue in beweging en wordt steeds geavanceerder.
het misbruik zal alleen maar toenemen met bots die van alles posten
Nou, op naar de 3 miljard dan maar. Mij vangen ze niet, ik weet niet wat ik mis want ik heb het niet.
Daarom gebruik ik Facebook alleen in mijn (mobiele)browser en blijf ik weg van de app. Ik bepaal zelf wel wanneer ik ga kijken. Ik heb de app wel hard moeten uitzetten op mijn telefoon want wordt gratis meegeleverd door Samsung en is niet (normaal) te verwijderen.
Inderdaad, dat rode tellertje is de duivel ;) Heb het gele tellertje op Tweakers uitgeschakeld om dat het dezelfde functie heeft en je maar blijft reageren op de reacties. gelukkig kan je op het Tweakers uitschakelen
Jouw derde alinea (over de notificaties die je allemaal krijgt als je niet inlogt) zijn helemaal waar.

Ik heb al enkele keren een Facebookloze week gehouden, gewoon om aan mijzelf te bewijzen dat ik het kan. Ik heb de Facebook app sowieso niet geïnstalleerd op mijn iPhone en iPad dus ik zie gelukkig geen rode cijfertjes staan.

Wat Facebook in dat geval doet (overigens is dit misschien afhankelijk van de instellingen) is mij bestoken met emails. Na 1,5 dag van inactiviteit komt het eerste mailtje al met "dit en dat heb je gemist". Vervolgens komen er elke dag mailtjes die steeds wanhopiger van toon worden. Erg irritant en dit probeert heel erg je FOMO te triggeren (Fear Of Missing Out).

Wat ben je nu wijzer geworden als je weer 5 minuten door je timeline bent gewandeld?
Pietje vindt dit leuk
Marietje heeft een foto van d'r baby geplaatst
Klaas heeft gereageerd op een (al dan niet fake) "nieuws"bericht van Viralnieuws.nl
Linda heeft een foto geplaatst van haar vakantie op Ibiza
Bijna nooit dat er iets echt interessants op staat. Zonde van m'n tijd, maar toch blijf ik kijken. Als je er even logisch over nadenkt, dan kan je alleen maar tot de conclusie komen dat Facebook (en andere sociale media) zonde van je tijd zijn.

Het is inderdaad wel een gek fenomeen, dit soort verslaving. Het wordt een gewoonte om Facebook te checken zodra je opstaat, even snel op je werk, na het eten, voor het slapen gaan. Ik denk dat je het een aan het ander gaat relateren, net als dat rookmomenten voor mensen die roken vaak op vaste momenten op de dag zijn (overigens rook ik zelf niet, dus kan ik niet uit ervaring spreken).
Het lijkt mij voor iedereen goed om dit gedrag te erkennen en ervoor te zorgen dat jij de macht houdt en niet de verslaving.
Over jouw stukje over facebook, dan is deze ook wel interessant voor je.
Nir Eyal over habit-forming technology:
https://youtu.be/11dYx_rW_Ks
Monthly Active User. Lees eens een kwartaalverslag van ze, het gaat alleen maar om dat getal.
Daar is de advertentieverkoop op gebaseerd. Die verkoop is inkomsten en dat is wat telt.
Naarmate Facebook groeit gaat men er ook steeds meer vanuit dat iedereen het heeft.
Zo is er een Facebookgroep voor het complex waar ik woon met (schijnbaar) allerlei belangrijke info, en had n kennis van me daarop "iedereen" uitgenodigd omdat ze ging trouwen (dus dat heb ik gemist).
Ikzelf wil desondanks nog steeds geen Facebook, maar ik kan me voorstellen dat anderen die dat eigenlijk ook niet willen, door zulke dingen uiteindelijk wel een account aanmaken.
Waardoor men er ook des te meer vanuit durft te gaan dat iedereen het heeft etc.
Maar goed dat zal per sociale kring verschillen in hoeverre het nog te vermijden valt.
het is wel lastig te vermijden, de basisschool heeft vaak leuke foto's tijdens lessen , schoolreisjes e.d. die op facebook komen. Via whatsapp komt er ook veel binnen, maar die facebook pagina's zijn wel erg leuk om foto's te verzamelen van je kinderen. Zonder facebook heb ik die foto's niet, dus ik zal wel moeten.

Wij doen trouwens als gezin met 1 account (op naam van mijn vrouw, maar die heeft het ook professioneel voor haar werk nodig).

Voor mij hoeft het niet en ik ga er ook niet aan, maar ik zou niet weten hoe ik anders aan die foto's kom. Voor de juffen is het heel normaal alles op facebook te zetten (na akkoord ouders, niet iedereen wil zijn kids op de foto daar hebben).

Vrienden e.d. regelen gelukkig alles per telefoon of whatsapp.
Gelukkig zet de basisschool van onze kinderen niet klakkeloos foto's van lessen en van leerlingen online en op Facebook, daar hebben ze een eigen gesloten platform voor....

Voor de rest zie ik de generatie van twintig en jonger niet op Facebook maar op andere social media sites actief zijn. Wat mij betreft een voorteken.

[Reactie gewijzigd door zordaz op 28 juni 2017 10:50]

Waarschijnlijk omdat het bij de net wat oudere generatie nog het geval was dat bij facebook eerst de vrienden er bij kwamen en dan pas de familie, werd het misschien desondanks nog gebruikt.

Terwijl bij de jongere generatie de ouders al op facebook zaten en ze er misschien ook zo mee in aanraking gekomen zijn. Dus die gaan op zoek naar een ander platform voor het contact met hun vrienden.

Natuurlijk zijn er manieren om je berichten niet voor iedereen te publiceren, en zullen er nog genoeg andere redenen zijn. Maar dit soort contact buiten de ouders om is natuurlijk altijd wel aantrekkelijk.
Ik zou nooit foto's van school (van m'n kinderen) op facebook willen. Gelukkig hebben ze daar bij ons ook, zoals zordaz zegt, afgesloten platforms voor.
Kreeg een uitnodiging voor een reünie, daarvoor is het wel handig.
Precies dit. Mark Zuckerberg heeft eigenhandig het eens zo mooie internet compleet kapot gemaakt. Vroeger maakte je een website en was dit toegankelijk voor iedereen. Tegenwoordig plempt iedereen het maar op die ene kleresite die AL-LES van de hele planeet bij houdt. Ik noem het gewoon een private firewall waar niemand grip op heeft behalve Zuckerberg zelf. Te triest voor woorden.
Dat is zeker zo, in onze buurt hebben we alleen aan Facebook groep en dat werkt prima. Er is wel eens geprobeerd om iets anders op te starten, maar je krijgt mensen toch niet van FB af.
Het is altijd te vermijden, ik heb het nooit gebruikt en voor mijn kinderen geregeld dat niks van hun op facebook komt via de kinderopvang.

Dat je dit echt nodig hebt is een misvatting.
Niet in landen zoals India, China en Afrika. Dit zijn groeimarkten die nog maar net zijn begonnen.
Je weet dat FB in China geblokkeerd is hè? Zie FB daarom daar niet zo snel groeien :D
Daarom idee Mark de banden aan het aanhalen. Zijn vrouw is
Chinees en hij spreekt de taal
Zij is Amerikaanse met een Chinese afkomst. Dat is best een relevant verschil.

En zolang de overheid geen volledige toegang tot de dienst heeft, komt het er toch niet in. We zouden het er hier ook uit moeten trappen. Wat dat betreft buigt China niet voor dit soort rottige partijen, daar valt ook iets voor te zeggen.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 28 juni 2017 10:27]

Hoezo rottige partijen?
Vrijheid om ondernemersschap vind ik een groots goed. Propaganda en bedrijven weren daarintegen....

Mensen hebben hier gelukkig vrijheid te bepalen of ze er wel of niet aan meedoen. Niemand dwingt je.

[Reactie gewijzigd door MaStar op 28 juni 2017 11:09]

Je vind Facebook geen rottige partij? Misschien doet dit je van gedachte veranderen:
https://www.reddit.com/r/...book_2016_year_in_review/

Ja en nee. Niemand dwingt je inderdaad een account aan te maken, maar het belemmert je wel. Stel ik zeg compleet nee tegen FB. Ter illustratie, ik heb geen profiel meer, gebruik enkel Messenger en WhatsApp aka de groene versie van Messenger.

Zonder Whatsapp kan ik geen contact meer leggen met familieleden. Wellicht via SMS, maar dan geen foto's meer, en dwing ik de mensen die geen/weinig SMSjes afnemen in hun bundel dit te verspillen. Nog erger als ze in het buitenland zitten, of ik.

Zonder Messenger geen online contact meer met vriendin (is nu op vakantie naar het buitenland) en andere vrienden in het buitenland.

Ook is Facebook op zo'n beetje alle sites aanwezig door zijn knopjes en Likes e.d. dus je doet toch lekker mee wanneer je een telefoon/browser zonder Ghostery oid gebruikt.
En daarom wil FB dus in remote gebieden dus ook internet beschikbaar stellen. Volgens mij heeft maar 5 miljard van de bevolking internet toegang. Dusja er zit nog rek in.
Hoe kan Facebook in vredesnaam zo veel meer gebruikers hebben dan YouTube en WhatsApp?

Er zijn dus meer mensen die maandelijks Facebook bezoeken dan WhatsApp?
Heel veel mensen die ik ken gebruiken messenger, wechat of zelfs telegram.

Wat ik hier mis is het aantal active uren per dienst imho.
Of gewoon SMS, zoals in de US
Hier zie je heel goed waar in de wereld welke chat app het meest gebruikt is. Ook om even mee te delen. In Amerika SMSt iedereen gezien dit gratis is en komt Facebook daarna. Juist in Amerika roept men al jaren dat ze geen meerwaarde zien aan Whatsapp en niet begrijpen dat het zo populair is.

Ik zelf heb familie in Iran, en daar gebruiken ze Telegram in heel het land. Zoals ook in de link te zien is. Ook in België, Luxemburg, Frankrijk & Portugal lijkt Whatsapp niet de populairste te zijn.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 27 juni 2017 23:05]

Wat mij betreft de leukste chat app: Kakaotalk. Heeft ook een desktop app die geen verbinding nodig heeft met je telefoon (zoals Whatsapp)

[Reactie gewijzigd door Atmosfeer op 28 juni 2017 06:36]

Ja. Whatsapp is lang niet overal het populairste chatplatform.
In Polen gebruikte iedereen zowat messenger
In heel veel landen is Whatsapp helemaal niet zo populair als dat het hier is. Er zijn ook zat alternatieven. Voor Facebook zijn er niet veel volwaardige alternatieven.
Leeghoofdig?

Ik heb facebook maar het meeste dat ik gebruik is voor te chatten met vrienden en anders voor klantendiensten lastig te vallen...(dat laatste is een groot gemak)
Echte vrienden ontmoet je toch gewoon, of spreek je aan de telefoon, eventueel SKYPE indien ze in het buitenland zitten of IMO indien ze in SKYPE geblokkeerde land zitten....

Definitie van online vriend en vage kennis is nogal dun.

In werkelijkheid hebben de meeste mensen hooguit een paar echte vrienden, je ouders, je vrouw /vriendin en een paar anderen die door het vuur voor je zouden gaan. (letterlijk...)

Sociale controle op facebook heb je wel.... in me spambox staan bijna 10.000 Facebook uitnodigingen, voornamelijk van mensen die mijn telefoon nummer niet eens hebben (of me echte privé email adres)
Ben het helemaal eens met deze reactie.

Een aantal jaar terug was ik heel erg actief op FB en had rond de 240 vrienden, van familie, exen tot oud klas- en buurtgenoten.

Totdat ik er achter kwam dat ik chronisch ziek was en op m'n 32e al 2 kunstheupen nodig had.

De meeste waren zo meegaand en betrokken, ze wouden alles weten en van alles op de hoogte gehouden worden.

Toen ik onder het mes ging zijn m'n ouders, wat diehard vrienden en een tante op bezoek geweest en dat was het.

Later moest ik 3 maanden lang herstellen/revalideren in een zorghotel en ondertussen stond m'n FB pagina vol met familie en vrienden die langs zouden komen maar buiten diegenen die ook in het ziekenhuis kwamen, kwam er niemand naar het zorghotel terwijl dat op FB wel massaal geroepen werd.

Het schijnheilige gedrag van familie en vrienden irriteerde me dusdanig dat ik toen der tijd met FB ben gekapt, en ik moet zeggen dat de beslissing van toen me nog altijd prima bevalt.

Een klein handje vol "echte" vrienden belde me op om te vragen waarom ik niet meer op FB kwam en daar ga ik nu nog steeds mee om.

De rest die bekijkt het maar.

Facebook is voor mij tegenwoordig een heel fout iets; Mensen weten door FB niet meer wie een vriend is en wie een fake vriend.

Gelukkig heb ik het achter me weten te laten want IMO is het beter om een handje vol echte vrienden te hebben dan in een domme illusie te leven waarin je denkt tig vrienden te hebben.

[Reactie gewijzigd door Consoles4life! op 27 juni 2017 22:55]

Jou "ken" ik verder wel van een bepaald topic, maar even dit:

Als je erachter moet komen dat je pas vrienden hebt als je ze echt nodig hebt op momenten dat het nodig is, dan heb je blijkbaar nooit enig idee gehad wie je echte vrienden zijn. Als je dat weet kun je prima met Facebook omgaan. Dan heb je hoogstwaarschijnlijk je echte vrienden (meestal niet meer dan een stuk of vijf tot tien) en de "rest". Je vrouw/vriendin/familie daargelaten. Zou ik me niet te druk om maken, want je zou moeten weten aan wie je wel wat hebt en aan wie wat niet. Daar heb je echt geen FB voor nodig. Jammer dat je er zo achter moest komen maar daar kan FB niets aan doen, dat is je eigen interpretatie en perceptie van zaken.

Hoe dan ook; ik twijfel ook om mijn FB dicht te gooien. Nooit heel actief geweest en inmiddels (door eigen toedoen) van 250 naar 160 "vrienden" gezakt maar ik zie zelden tot nooit iets heel boeiends voorbij komen en erger me steeds vaker. En dan ga ik eerlijk zijn: als ik zelf iets plaats (denk één keer in de 2/3 maanden met foto) dan vind ik het aantal likes en reacties wel leuk. Puur narcistisch gedrag wat overeenkomt met mijn karakter. Dus, egoïstisch als ik ben heb ik nu nog Facebook maar kom er steeds minder op. De app...ik erger me er mateloos aan, Messenger gebruik ik niet en door de wanhopige pogingen van FB om mijn aandacht te trekken neig ik naar de tegenovergestelde (re)acties.

Bottom line: ermee om weten te gaan en met/om de juiste redenen ermee om te gaan dan wel mee te stoppen. Niet omdat andermans (re)acties jou zo verbazen.
Is de verslavende factor niet juist de erkenning?

Ik zit zelf niet op facebook, doe weleens background check van een persoon en dan valt het me op hoeveel (niet zo positieve) informatie over iemand te vinden is, die hij vaak zelf of door "vrienden" geplaatst is.

Wat ik uit mijn kennissen kring merk (mijn vrienden en familie zitten niet op facebook en hebben het ook nooit overwogen) dat het vaak mensen betreft die teveel tijd hebben, weinig verantwoordelijkheden en vooral een hang naar aandacht. Ook komen ze als persoon minder zelfverzekerd over.

Naast als je ze fysiek tegen komt, merk je dat vooral met de hoop nonsens berichten die ze via een whatsapp naar je versturen waarvan de bron een facebook link is...... van fakenews, hoax tot aan pure laster. Uit beleefdheid wijs je er niet op dat ze je er geen plezier mee doen... maar als het een aantal keren gebeurd op een kun je niet anders dan bot zijn.... en dan zijn ze weer gepikeerd.... alsof ze niet kunnen begrijpen dat je geen tijd en zin hebt om met onzinnige dingen bezig te zijn.

Het meest irritante vind ik als mijn personeel "stiekem" op facebook bezig is. Ik heb stagaires gehad in het verleden die de hele dag niets anders deed dan socialmedia en nieuwssites....
Bij mij was het juist dat de "echte" vrienden zich op Facebook nauwelijks tot niet lieten horen en juist diegenen die in reallife geen onderdeel waren in mijn leven die waren op FB super close.

Uiteraard heb ik nooit gelooft dat ik 240 echte vrienden had maar ik leefde wel in de illusie er een stuk of 20 te hebben terwijl het er hoogstens maar 4 of 5 zijn.

De hoofdreden dat ik gestopt ben is dat ik het niet ok vind om online heel close te zijn terwijl je in reallife er nooit voor mekaar zal zijn.

Zodra je in reallife niet met me omgaat moet je er IMO niet je hobby van maken om dagelijks online te kijken hoe het met me gaat en je als een betrokken vriend voor te doen.

Ik besteed mijn tijd dan veel liever aan mensen zoals jij: We kennen elkaar alleen online als Tweakers en kunnen leuke, zinnige gesprekken hebben zonder dat we reallife vrienden zijn.

Dit schept geen vals beeld en daar heb ik persoonlijk veel meer aan dan zogenaamde FB vrienden.

En wat je zegt over FB en je egoïsme; Ik denk dat iedereen dat wel een beetje heeft. Voor iedereen is het fijn als zijn/haar ego gestreeld wordt.

Zelf gaf het me een kick om komische onderschriften onder foto's te plaatsen en als ik daarmee dan 60 van de 120 FB vrienden die op dat moment online waren aan het lachen kreeg dan streelde dat ook mijn ego hoor ;)
Sneu dat je na zoveel ellende in je leven er ook nog dan pas achter komt dat echte vrienden zeldzaam zijn. Ikzelf heb 3 a 4 vrienden. Ik heb dus ook geen facebook nodig want alles wat ik wil delen gaat via whatsapp. Eigenlijk dus precies wat je nodig hebt: een put on onzin in te dumpen waar alleen je vrienden in kunnen meekijken.
Door dik en dun leer je je vrienden kennen.... voornamelijk in slechte tijden.

Mensen mijden "negatieve" mensen, ongeacht of ze er zelf iets aan kunnen doen.

Aan de andere kant als je niet regelmatig een "biertje" met iemand deed, kan je ook niet verwachten dat ze bij je langskomen als het niet goed met je gaat.

Als je midden in de nacht niet bij iemand kunt aankloppen voor voedsel en onderdak is het je vriend niet.
Later moest ik 3 maanden lang herstellen/revalideren in een zorghotel en ondertussen stond m'n FB pagina vol met familie en vrienden die langs zouden komen maar buiten diegenen die ook in het ziekenhuis kwamen, kwam er niemand naar het zorghotel terwijl dat op FB wel massaal geroepen werd.
Het mooie van een platform als Facebook is dan wel dat ze dan ten overstaan van de rest van je 'vrienden' ter verantwoording kunt roepen. Het zal je niet populair maken, maar wanneer je daarna toch stopt met Facebook maakt dat ook niet uit.
Zonder facebook zou ik in een sociaal isolement zitten hoor ;)

Ik spreek nauwelijks af met vrienden. Momenteel ook geen tijd voor ivm werk.
Ik spreek vrienden IRL en via telefoon, skype, discord, Telegram en Wire. Nooit via Facebook. Mis het daarvoor ook niet. Klantenservice ook nog nooit meegemaakt. Twitter werkt daar beter voor, maar haalt het ook niet bij plain old e-mail.

Facebook is alleen voor laten zien hoe goed je het hebt :/ :/ O-)
Ja, hoe goed je het zogenaamd hebt ;)

Ik en mijn vriendin zijn al afgehaakt ruim voordat ze 1 miljard gebruikers hadden en hebben het geen moment gemist.
Facebook is alleen voor laten zien hoe goed je het hebt :/ :/ O-)
LOL! Ik denk dat een groot deel van mijn status updates gezeur over het slechte weer is... :D

Maar ik schrijf ook heel erg weinig over wat ik doe of waar ik ben, dat hoeft FB van mij helemaal niet te weten...
Het chat gedeelte van FB staat vrij los van 'de muur' waarop posts te zien zijn. Dus hoe is Facebook gebruiken dan anders dan Skype of Telegram? Behalve dat de interface er een beetje anders uit ziet. Ik gebruik veel Facebook om te chatten, maar kijk eigenlijk zelden naar wat mensen gepost hebben. Je kan zelfs een chat scherm only openen in je browser zodat je de rest van Facebook niet eens ziet

[Reactie gewijzigd door Atmosfeer op 28 juni 2017 06:39]

Voor ieder sociaal platform geldt dat het is wat jij ervan maakt. Als Facebook volgens jou alleen is om te laten zien hoe goed je het hebt, dan zegt dat alleen wat over jou, niet over Facebook of de andere 2 miljard gebruikers.
Op zijn minst zegt dat iets over de 200 "vriendjes" die ik ooit op Facebook had, en het wordt bevestigd door verhalen die ik van anderen hoor.

Facebook staat vol met breed lachende foto's en foto's van "de kinderen". Als er iets tegen zit hoor je niets. Logisch, want je slingert het de wijde wereld in. Dan wil je wel goed voor de dag komen.

Ik mis er niets aan. De belangrijke nieuwtjes bereiken me langs zat andere wegen. En voor de minder belangrijke nieuwtjes is aan de bar voldoende gelegenheid. Hoor je tenminste niet alleen maar uber-positieve verhalen en heb je echte interactie.
Het zegt iets over het soort 'vrienden' dat jij hebt en toevoegt. Bij mij ziet Facebook er heel anders uit. Facebook is echt wat je er zelf van maakt. Als jij denkt van "dat is niet zo, want bij mij was Facebook XXX en dat vond ik niks", dan is dat het gevolg van je eigen keuzes. Kan me voorstellen dat dat moeilijk te accepteren is, maar het is niet anders.
Mensen die ik toevoeg zijn vrienden en bekenden. Nu zou ik natuurlijk krampachtig op zoek kunnen gaan naar mensen die Facebook op een andere manier gebruiken. Dat zijn dus sowieso al mensen die ik niet ken. En dat zou dan in een poging zijn om nut te geven aan een platform waar ik geen behoefte aan heb.

Mijn kennissenkring is mijn kennissenkring, daar verander je weinig aan. En dezelfde ervaring hoor ik van véél andere mensen.

Het kan natuurlijk dat jij mensen op Facebook als "vriendje" hebt die op een andere manier gebruik maken van Facebook. Dat wil ik best geloven. Geniet ervan! Dat betekent niet dat ík een keuze heb om mijn Facebookervaring te veranderen.
Echte vrienden ontmoet je toch gewoon, of spreek je aan de telefoon, eventueel SKYPE indien ze in het buitenland zitten of IMO indien ze in SKYPE geblokkeerde land zitten....
Spreek voor jezelf... misschien kom je nooit je dorp uit, maar ik heb veel gereisd en ben veel verhuisd, waardoor ik famile én goede vrienden in vier verschillende landen heb. Ik bel of skype vrijwel nooit, omdat ik het storend vind om met iemand te spreken die niet in dezelfde ruimte als ik is. Facebook is voor mij dan ook ideaal om met al die mensen in contact te blijven...

En ja, ik heb ook een aantal echte facebook vrienden die ik nog nooit heb gezien. En hoewel ze niet met RL vrienden te vergelijken zijn, heb ik er al vele jaren hele leuke en interessante gesprekken mee gehad... het is best interessant om te weten hoe iemand die aan de andere kant van de wereld woont over bepaalde onderwerpen denkt.
4 landen maar :-)

Ik weet niet of je bij die mensen thuis bent geweest, daar hebt gelogeerd en vice versa.
Maar als je ECHTE vrienden hebt in het buitenland zit je regelmatig middels reguliere telefoon lijn (voip), whatsapp, IMO, SKYPE uren aan een stuk te praten met ze.

Af en toe een up2date of een foto via whatsapp, maar zeker geen lange geschreven teksten....

Maar goed misschien dat jij meer platonischer van aard bent :)
Ik heb ik die vier landen gewoond, dus ik ben zeker bij die mensen thuis geweest, en zij bij mij... :)

Zoals ik zei, ik bel niet, ik heb er echt een enorme hekel aan. Ik heb een mobieltje alleen omdat het van mijn vrouw moet, anders zou ik helemaal geen telefoon willen (of misschien nog wel zo'n ouderwetse vaste lijn thuis).
Ik bel mijn moeder (die in NL woont, terwijl ik in Finland woon) misschien eens in de twee maanden. Andere familie/vrienden bel ik letterlijk nooit, maar we houden bijna dagelijks schriftelijk contact via FB. Toen FB nog niet bestond deed ik dat via MySpace, en daarvóór nog via ICQ en/of e-mail...
Finland staat juist bekend om afstanden en INTERNET communicatie tussen mensen.

Dus het verbaasd me niet.

Overigens deel ik je mening mbt mobieltjes.... heb er zelf 10 jaar over gedaan om te zorgen dat mensen me alleen maar bellen indien het belangrijk is of in mijn belang. Met als resultaat dat als hij 2 keer per week over gaat dat veel is... echter laatste paar weken zijn er telemarketeers bezig die gewoon schijt hebben aan bel me niet register en KvK uittreksels van 10 jaar oud gebruiken.
Ik vind het vreemd dat jij meent te kunnen bepalen welke communicatievorm je wel voor vrienden hoort te gebruiken en welke niet.
Voel jij je aangestuurd door mij dan?

Als iemand zijn mening geeft hoef jij je niet aangesproken te voelen of daaruit te concluderen dat er naar moet gedragen.

Voor mensen die mij benaderen bepaal ik hoe ik bereikbaar voor ze ben.
Als het jouw mening is, schrijf het dan ook als jouw mening, en niet alsof iedereen het op jouw manier zou moeten doen.
Maar als je ECHTE vrienden hebt in het buitenland zit je regelmatig middels reguliere telefoon lijn (voip), whatsapp, IMO, SKYPE uren aan een stuk te praten met ze.

Af en toe een up2date of een foto via whatsapp, maar zeker geen lange geschreven teksten....
Kijk nog eens goed hoe je dit geschreven hebt.
Is niet geschreven....
Oh, sorry. Ik had niet in de gaten dat ik met een 9-jarige zat te discussiëren. Ik zal voortaan wat voorzichtiger met je zijn.
Pardon? Bepaal jij even wie "leeghoofdig" is? Ga je mond spoelen met groene zeep, nozem.

Ik gebruik FB praktisch dagelijks. Contact met oud-klasgenoten, collega's, familie, alles. En nee, de meesten spreek ik nooit 'offline'. Ook geen behoefte aan ook. Diegenen die ik wel wil spreken hebben mn 06 voor WhatsApp, iMessage, Twitter. Bellen doe ik nooit en uitgaan is al helemáál geen optie. Heb wel wat beters te doen met mn tijd.

Nee, FB is méér dan genoeg om 'in the loop' te blijven en voor mij een uitstekend medium.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 27 juni 2017 22:59]

Misschien dat je tijd zou hebben om uit te gaan als je niet dagelijks FB moet checken :P
Uitgaan is enorm zinloos. Nooit die behoefte gehad, en ook nooit iets aan gemist.

Er schijnt niks "leuker" te zijn dan in een met formica bekleed hok te zitten, alcohol te drinken in de hoop dat je er de volgende dag niks meer van herinnert, terwijl je geneuzel aan moet horen van mensen die óók liever ergens anders zouden zijn.

Sorry, maar ik heb iets meer zelfrespect dan dat, en ik acht mijn tijd waardevoller dan zoiets.

Intermenselijk contact wordt ernstig overgewaardeerd. Een diepgaand gesprek kan prima online (tenzij je zó oppervlakkig bent dat het je om de verpakking gaat -dus het fysiek bij elkaar in de buurt moeten zijn- en niet om de inhoud van het gesprek).

Trouwens, even over je stelling: ik héb juist tijd over door FB. Hoef ik niet hetzelfde gezwam aan te horen in één of andere bar of kroeg. Want als iedereen z'n verhalen gewoon op FB zet lees ik 't vanzelf wel en reageer ik ook wel wanner 't me uitkomt. Stuk efficiënter dus :) scheelt reistijd, dus brandstof & het milieu, scheelt bandbreedte (ik kan sneller lezen dan luisteren) en kan ondertussen nog genoeg andere dingen doen die anders blijven liggen.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 28 juni 2017 13:41]

Wat een verschrikkelijk negatieve manier om naar uitgaan te kijken zeg. Zegt denk ik meer over jou dan over de mensen die gezellig op het terras of in de kroeg zitten :)
Die liegen tegen zichzelf (en elkaar 😉). Het enige doel is om de andere sekse over te halen tot voortplanten. Zodra je dat beseft word je vanzelf een stuk efficienter.
Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten? Of zou het kunnen dat mensen naar gezelligheid op zoek zijn ipv louter klapvee? 😀
Nope. Gezelligheid is biologisch gezien totále larie. Het heeft geen functie namelijk. Het is een kwestie van jezelf laten zien, jezelf 'in de etalage zetten', met als doel een partner vinden om voor nageslacht te zorgen.

(Geloof me nou maar. Na je puberteit is het volslagen zinloos om überhaupt nog uit te gaan, tenzij je een andere partner nodig hebt om je ding mee te doen).
Dat zegt meer over jouw vriendenkring dan over het platform :-)
Dit zegt meer over jou dan over anderen.
Ik zit dagelijks op facebook.
Ik volg er kranten, lokale winkels, evenementen,...
doe je paardenbril af en kijk eens wat er kan en niet wat je denkt dat iets is.
Volgens mij is SMS altijd in de VS betaald geweest, daarom was/is messages altijd al populair in the US?
SMS'jes zijn vergeleken met Nederland al heel veel langer in de VS onbeperkt, of nagenoeg onbeperkt geweest. Daarom zijn we hier veel eerder overgestapt op alternatieven als Whatsapp. Bijvoorbeeld aantal jaar geleden zat je per gebruiker op 35 SMS'jes zenden/ontvangen per dag. (http://blogs.forrester.co...essages_are_sent_each_day). Dat komt neer op zo'n duizend per maand. En niet geheel verrassend als je dus naar jongeren kijkt, zaten die op vele duizenden sms'jes per maand gemiddeld.

Dat hebben we volgens mij in Nederland nooit gehad, omdat er toen simpelweg nog geen onbeperkt SMS bundels waren bij het gemiddelde abbo.
Het is absurd dat er nog steeds zoveel gebruikers bij komen elk jaar. Je zou namelijk verwachten dat de rek er zo'n beetje uit is en iedereen die Facebook wil gebruiken het inmiddels gebruikt.
Er beginnen ook generaties af te haken. Mensen die er geen zin meer in hebben.

Uiteindelijk is opkomst van facebook voornamelijk te danken aan nieuwsgierigheid naar wat anderen doen.

Kan me best voorstellen dat na een verloop van tijd je klaar bent met volgen van andere mensen.... en zelf weer een leven hebt.
Ik heb nog maar een handjevol vrienden op Facebook. Het interesseer me geen fluit wat oud-klasgenoten, ex'en en vrienden-van doen.

Ik wil terug naar de basis. :)
Daarom zijn bedrijven als facebook en google ook zo geinteresseerd om iedereen waar ook ter wereld op het internet te krijgen.
Dat had ik ook verwacht inderdaad. Ik had eerder een terugloop verwacht.

Ik ben er nog niet zo heel lang op aanraden van een mede-tweaker hier mee gestopt en ik moet zeggen: het was een van mijn beste beslissingen. Wat een mentale rust geeft het om daar niet meer mee bezig te zijn. Het was echt niet dat ik continu op Facebook zat, maar 's avonds toch een of twee keer even kijken. En nu gewoon niet meer. Ik had niet verwacht dat het zo'n impact had en dat ik me zo bevrijd zou voelen. Ik kan het echt iedereen aanraden.
Ik ben nog steeds op opzoek naar de knop account verwijderen.
@Markimoo
Ik doel op het profiel verwijden, niet permanent verbergen van het netwerk.

[Reactie gewijzigd door Canule op 27 juni 2017 22:27]

Ik denk dat je hier wel wat aan hebt.

Ik ben een actieve Facebook gebruiker en gebruik dit nog dagelijks met plezier, ik blijf hierdoor in contact met mensen die niet direct in de buurt wonen.

[Reactie gewijzigd door Markimoo op 27 juni 2017 22:05]

Met de link die ik gaf, verwijder jeje account....
Vraag mij wel af hoeveel 'actieve' dubbel accounts er tussen zitten.
Veel hebben een alter ego account om te reageren op 'nieuws' berichten op facebook zelf of op sites met een facebook plugin dit om hun 'privé' te beschermen zonder kwade bedoelingen erbij te hebben.
Lijkt me werkelijk sterk dat daar veel van zullen zijn als je meetelt dat jou vrienden kring, familie en bijna iedereen om je heen Facebook gebruikt. Ik zie niet in waarom er in verhouding veel mensen zouden zijn die 2 accounts actief zouden gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 27 juni 2017 22:56]

Bedrijven, instellingen etc. Ook kinderen van 1-2 maanden hebben soms al een account
Bedrijven gebruiken grotendeels Like Pages, nou is dat ook weer een vraag of dat hierin is mee geteld. De velen Like pages.
Ik ben geen actief gebruiker van sociale netwerken - bewust - dus durf ik dat cijfer van 2mjrd gebruikers gerust in twijfel te trekken. Men moet groeien want men zit op de beurs - en voor mij begint het iets Lernhout en Hauspie's te krijgen - eens je begint de boekhouding op te blazen moet je daarmee blijven door gaan - tot de balon patst.
Nederlands zijn er vrij bewust in, maar het valt in het niet bij, bijvoorbeeld, een paar honderd miljoen Indiers (die best wel Facebook verslaafd zijn).
Er zijn gigantisch veel fake accounts op facebook, van accounts die volledig door een computer programma worden beheerd tot click farm accounts die door grote groupen aziaten worden beheerd. Heb je genoeg facebook accounts onder je beheer maakt het makkelijker om dingen viral te krijgen.

[Reactie gewijzigd door Kain_niaK op 27 juni 2017 21:47]

ongelooflijk! Ik heb geen Facebook en zie in mijn omgeving dat ook steeds meer mensen minder vaak Facebook gebruiken, des ondanks groeit het nog steeds door..2 miljard!
Hoe zie je dat dan als je zelf geen Facebook hebt?
Gewoon door te vragen irl is dat zo vreemd?
Ja nogal want je vraagt toch niet iedereen die je tegenkomt of hij Facebook gebruikt? Ik vind het juist vreemd om dat wel te doen. Hallo bakker, twee zakken bolletjes en oh ja. Gebruikt u Facebook? Dag mevrouw van de kassa bij Albert Heijn. Ik wil graag pinnen en mag ik u wat vragen. Gebruikt u Facebook? Hey kroegbaas. Doe mij maar 3 bier en een kaasplankje. Ennuh, gebruikt u Facebook? Weekend lekker sporten met de lokale handbalvereniging. Mag ik even de aandacht van de zaal en de spelers? Wie gebruikt er allemaal Facebook?

Maar goed. Jij vind het dus niet vreemd.
-

[Reactie gewijzigd door Vinzz op 28 juni 2017 23:05]

Ik denk dat je zelf een vreemd beeld hebt van hoe je aan betrouwbare gegevens komt. En dat is dus niet even bij wat vrienden checken of ze Facebook gebruiken. Had je verder nog argumenten in deze? Of zijn die gelijk op en ga je in de aanval.
Nederland is klein he. Als heel Nederland facebook weg doet merk Zuckerberg het nog niet als er in diezelfde periode 300 milloen mensen uit India bijkomen.
Ik heb het alleen om op sites in te loggen.
Dus ik tel als actief.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*