Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Foto's tonen vermoedelijk onaangekondigde BlackBerry met fysiek toetsenbord

Door , 62 reacties

Er zijn foto's opgedoken van wat vermoedelijk de BlackBerry Mercury is. Het zou gaan om het laatste ontwerp van BlackBerry zelf. Het Canadese bedrijf is het ontwerpen en fabriceren van smartphones aan het uitbesteden en richt zich alleen nog op software.

De foto's staan op het Chinese sociale netwerk Weibo, maar de bewuste gebruiker heeft ze verwijderd. Hoewel de afbeeldingen er geloofwaardig uitzien, zegt BlackBerry-fansite Crackberry dat ze niet zeker zijn van de echtheid van de foto's, omdat ze niet kunnen vaststellen of het toestel er inderdaad zo uit gaat zien. BlackBerry heeft al wel bevestigd aan een laatste toestel met fysiek toetsenbord te werken.

Het toestel op de foto's lijkt een scherm met een reguliere beeldverhouding te hebben, in tegenstelling tot de Passport van twee jaar geleden met een vierkant display. Het homescreen toont een Android-uitgave en geen BlackBerry 10. Onder het scherm zit een fysiek toetsenbord van vier regels. Boven het scherm zit een strook met de frontcamera, luidspreker en sensoren. Het uiterlijk daarvan ziet er onafgewerkt uit, waardoor het erop lijkt dat het gaat om een prototype.

Volgens eerdere geruchten heeft de telefoon een 4,5"-scherm met een aspect ratio van 3:2 en een full-hd-resolutie. De soc is een Snapdragon 625, die vergezeld is van 3GB ram en 32GB opslagruimte. De batterij zou 3400mAh groot zijn en de voor- en achtercamera's hebben respectievelijk 8- en 18-megapixelsensors.

In september kondigde BlackBerry aan dat het bedrijf stopt met het produceren van smartphones. Het bedrijf gaat door met de verkoop van licenties van zijn merknaam en Android-skin, zodat derde partijen met de merknaam toestellen kunnen blijven maken. De dit jaar uitgekomen DTEK50 en DTEK60 zijn voorbeelden van deze nieuwe strategie. De toestellen zijn gebaseerd op bestaande modellen van Alcatel.

Reacties (62)

Wijzig sortering
Ik denk dat dit leuk geprobeerd is maar niet meer een hit gaat worden:

- Touchscreens werken prima voor snel typen en het grote gross is er aan gewend en kan er mee uit de voeten.
- Fysieke toetsen op dit formaat kosten meer moeite om een letter mee te typen dan via touchscreen
- Het fysieke toetsenbord neemt altijd een bepaalde hoeveel ruimte in beslag waar normaal ruimte was voor het scherm.
Een fysiek toetsenbord typt zó veel sneller en accurater dan een touch screen. Ik ben een halfjaar over op iPhone omdat mijn BB Q10 kapot was en BB eigenlijk ook gestopt is met BB OS 10, maar ik mis het fysieke toetsenbord nog elke dag. Al die irritante fouten van dat gepriegel op een touch screen.

Daarnaast: ik gebruik mijn telefoon zelden om puur te 'consumeren' en type er dus héél veel op. Dat betekent dus dat grofweg 70% van de tijd dat ik mijn telefoon gebruik er een on-screen toetsenbord zichtbaar is, wat minder ruimte over laat dan dat je op deze telefoon hebt boven het fysieke toetsenbord. Zo erg is het dus niet, maar het hangt wel wat af van je use case.

Ik ben bang dat het inderdaad ook geen hit gaat worden, kijkend naar de geschiedenis van BlackBerry prijzen verwacht ik dat deze veel te duur aangeboden gaat worden en zijn er heel veel mensen die meer consumeren dan produceren op een smart phone, en/of nog niet overtuigd zijn van de meerwaarde van een fysiek toetsenbord (ik typ ze er gegarandeerd allemaal met een factor 3 uit op een BlackBerry met fysiek toetsenbord, met minder typefouten). Zelf zal ik hem ook niet kopen aangezien hij Android draait. Met BB OS 10 was ik direct om (onder de aanname dat dat betekent dat BB OS 10 dus verder ontwikkeld zou worden).

[Reactie gewijzigd door MadEgg op 5 december 2016 12:13]

Een fysiek toetsenbord typt zó veel sneller en accurater dan een touch screen.
Persoonlijke meningen moet je niet als feit weergeven. Er bestaan touchscreen toetsenborden die veel sneller dan fysieke toetsenborden type oa swiftkey/swype.
http://www.bradycline.com/2013/in/ipad-typing/
Niet zo zeer mening als ervaring. Swiftkey / swype is allemaal nog steeds extreem omslachtig. Zeker in het door jou aangehaalde onderzoek waarbij je er een écht toetsenbord bijhaalt. Op een fatsoenlijk PC-toetsenbord type ik met +- 530 aanslagen per minuut iets van 100 WPM, volledig blind, met 98% accuratesse.

Op een touch screen kom ik tot ongeveer 200 CPM/40WPM, met slechts 68% accuratesse. Op het fysieke toetsenbord op mijn BlackBerry haalde ik tegen de 300CPM/60WPM met een accuratesse van 95%. Aan correcte input (136 vs 285 karakters) is dat twee keer zo snel.

In het artikel wat je aanhaalt gaat het over 25 - 35 WPM. Dan heb je het (in mijn ogen) over zéér casual rustig typen. Daarbij zijn de verschillen altijd minder groot.
Ik weet niet wat jij op je telefoon doet maar ik typ ook gewoon rustig normaal gesproken :+

Die paar woorden per minuut zijn mij het opgeven van de helft van een scherm niet waard, en ik denk zomaar dat dat voor heel veel mensen zal gelden.
Veel typen dus. Met een baan en twee eigen bedrijven is elk moment meegenomen om even een mailtje te typen, te overleggen met collega's of te werken aan een document. En daarnaast moet er ook nog wel eens geouwehoerd worden met vrienden, familie of op Tweakers.net ;-)
Die paar woorden per minuut zijn mij het opgeven van de helft van een scherm niet waard, en ik denk zomaar dat dat voor heel veel mensen zal gelden.
Dat is een persoonlijke afweging, die afhankelijk is van hoe je je telefoon gebruikt. Zoals ik al noemde is op mijn iPhone ruwweg 70% van de tijd meer dan de helft van mijn scherm bedekt met een onscreen toetsenbord waardoor ik op mijn BB Q10 meer scherm overhad dan dat ik nu heb. Daarmee is een verdubbeling van de snelheid mij dat toetsenbord dus dubbel en dwars waard.

Ik geloof zo dat dat niet voor iedereen geld, maar dan moet er in ieder geval niet gesteld worden dat typen op een virtueel on-screen toetsenbord net zo snel gaat; dat is in mijn situatie zeker niet zo, en ik ga graag de uitdaging aan met iemand die het tegendeel beweert ;)

[Reactie gewijzigd door MadEgg op 5 december 2016 14:57]

maar dan moet er in ieder geval niet gesteld worden dat typen op een virtueel on-screen toetsenbord net zo snel gaat
Ik vind het nogal kort door de bocht om dat te beweren omdat dat alleen voor jou zo is. Ik heb een bb bold gehad destijds en ik zat er veel te vaak naast, dat heb ik op de iPhone met SwiftKey bijna nooit. Volgens mij is het dus gewoon gewenning.

Ik wil jou nog wel sneller zien typen op zo'n toetsenbordje dan mijn vriendin op haar iPhone als ze boos is ;)
koop je toch een bluetooth toetsenbord erbij?
http://www.gadgetsvooriph...iphone-5-5s-se-zwart.html

Dit was ff iets wat ik snel vond hoor.
Android heeft zo'n handig microfoon tekentje. Dan kun je gewoon inspreken. Dan zet je in de handtekening dat het een ingesproken tekst is als excuus voor de eventuele schrijffouten.

Natuurlijk niet in elke situatie bruikbaar maar het scheelt een hoop werk.

edit; als iedereen die zegt de fysieke tb's te missen deze nu ook echt zou kopen, daar zou BB wat aan hebben. Helaas zie ik dat niet gebeuren.

[Reactie gewijzigd door stefanv op 6 december 2016 10:52]

Android heeft zo'n handig microfoon tekentje. Dan kun je gewoon inspreken.
Ik ga niet in het openbaar tegen mijn telefoon zitten ouwehoeren natuurlijk. Ook heel vervelend als mensen dat wel doen, zeker als ze zich er ook nog eens niet druk over lijken te maken dat ik wellicht niet geïnteresseerd ben in de darmproblemen van hun chatpartner 8)7 Daarnaast is typen op een BB Q10 sneller dan worstelen met de matige dicteer-functie om alle fouten er weer uit te slopen.
Dan zet je in de handtekening dat het een ingesproken tekst is als excuus voor de eventuele schrijffouten.
Zet álsjeblieft niet dat soort handtekeningen in je mailtje, dat is zo'n slap excuus. Sorry, ik heb niet de moeite genomen om je een fatsoenlijk bericht te sturen omdat ik te lui ben even over de waardeloos getranscribeerde tekst te lezen. Hetzelfde geldt overigens voor 'excuusjes' voor typefouten omdat je het op je telefoon getypt het. Doe het verdorie goed of doe het niet.
edit; als iedereen die zegt de fysieke tb's te missen deze nu ook echt zou kopen, daar zou BB wat aan hebben. Helaas zie ik dat niet gebeuren.
Gaat ook niet gebeuren. Ze zitten tussen de wal en het schip. Ik ga hem niet kopen want er draait Android op, en dat weiger ik te gebruiken. Een BB OS10 versie hiervan (met enige jaren updates van BB OS10 gegarandeerd) zou ik direct kopen. Voor andere mensen gelden ongetwijfeld andere afwegingen.

[Reactie gewijzigd door MadEgg op 6 december 2016 11:12]

Ik kan ook aardig doortypen op een touchscreen, zeker met Swiftkey ernaast durf ik te wedden dat ik alle gebruikers met kleine blackberry toetsenborden er uit type.

Het ligt wel echt aan welk onscreen toetsenbord je gebruikt en of de juiste taal is ingesteld. Ik zie veel mensen hun toetsenbord op Engels hebben staan als ze Nederlands willen typen, dat schiet niet op.

Persoonlijk: Op een iPhone moest ik best wel wennen maar werd uiteindelijk aardig snel met berichten typen. Daarna ben ik overgestapt naar Android met LG G2, dat toetsenbord was niet geweldig maar met Swiftkey (en dan niet swypen maar puur de juiste woordvoorspelling) kan ik heel vlot typen.
Ik kan (snel) blind typen op mijn Q10, zie ik met een touch-keyboard (welke variant dan ook) niet gebeuren. Zelfs na een tijdje een touch-device gebruikt te hebben vind ik typen op een touchscreen maar vervelend en frustrerend. Als deze telefoon nog gaat uitkomen maakt 'ie zéér grote kans om m'n Q10 te vervangen.
Ieder z'n ding hoor, maar zoveel mensen, zoveel wensen en ik wil graag knopjes onder m'n duimen voelen. ;)
Ik heb Swype heel lang gebruikt maar heb toch veel liever een fysiek toetsenbord. Toch zie ik mezelf nog niet zo'n toestel kopen, waarschijnlijk zal die ook weer super duur zijn. Ben wel benieuwd.
Al die irritante fouten van dat gepriegel op een touch screen.
Ik zal je even corrigeren: Al die irritante fouten van dat gepriegel op een touch screen van een iPhone. Ik heb namelijk een Lumia 950XL en het software toetsenbord van Windows 10 Mobile is superieur vergeleken bij die van iOS. Ik heb zo vaak gesprekken via WhatsApp met iPhone gebruikers, en ik zie niets anders dan foute woorden en typo's voorbij komen. Ikzelf heb daar bijna geen last van omdat de tekstvoorspelling-engine van W10M ontzettend goed werkt. Ook het toetsenbord zelf is veel beter in gebruik van die van een iPhone.
Daarnaast: ik gebruik mijn telefoon zelden om puur te 'consumeren' en type er dus héél veel op. Dat betekent dus dat grofweg 70% van de tijd dat ik mijn telefoon gebruik er een on-screen toetsenbord zichtbaar is, wat minder ruimte over laat dan dat je op deze telefoon hebt boven het fysieke toetsenbord.
Maar ondertussen heeft het toestel wel een veel kleiner display dan een "gewone" smartphone wat ik toch een stuk zwaarder vind wegen dan een fysiek toetsenbord onder je scherm.
Ik ben bang dat het inderdaad ook geen hit gaat worden
Dat is zo goed als een zekerheid gezien BB zo goed als dood is. Het heeft een marktaandeel die nog lager is dan die van Windows Mobile. BB heeft haar kansen verspeeld door niet op tijd in te spelen op de mobiele ontwikkelingen. Het uitbrengen van een laatste toestel en licenties op hun merknaam en skin (serieus, welk zichzelf serieus nemend Mobieltjes makend bedrijf heeft daar interesse in?) is een stuiptrekking. BB had vroeger wellicht een meerwaarde t.o.v. de concurrentie, maar dat is (helaas voor sommigen) volledig verdwenen met het mobiele geweld van iOS en Android en in zekere zin Microsoft.

[Reactie gewijzigd door LCP op 5 december 2016 13:44]

Ik heb geen ervaring met typen op een touch screen van een Windows phone inderdaad, alleen veel op een iPhone en ook redelijk wat geprobeerd op Android telefoons, maar dat is minstens net zo belabberd.

Zal eens zien of ik iemand kan vinden met een Windows Phone, maar dat wordt lastig omdat die, helaas, net zo goed als BlackBerry, zo goed als dood is. Windows Phone heeft, net als BlackBerry, een kleine schare mensen die het een geweldig OS vinden (ongetwijfeld terecht), maar een dermate klein marktaandeel dat vrijwel iedereen het als een irrelevant platform afschuift en dus geen of weinig moeite zal zoen om te zorgen dat zijn apps, sites of andere zaken er goed mee werken. Microsoft heeft zijn kansen net zo goed verspeeld, met niet compatibele platformen, uitblijven van beloofde updates voor eerder verkochte telefoons en meer van dat soort geintjes.

Ik heb verder niet zoveel tegen Windows Phone, maar de opmerking dat het 'mobiele geweld' van 'in zekere zin Microsoft' er iets aan bijgedragen heeft dat BlackBerry het niet zo goed doet lijkt me niet helemaal accuraat. Dat is gewoon alleen aan Android en in mindere mate iOS te wijten.
maar de opmerking dat het 'mobiele geweld' van 'in zekere zin Microsoft' er iets aan bijgedragen heeft dat BlackBerry het niet zo goed doet lijkt me niet helemaal accuraat
Ik doelde meer op het platform BES wat door Microsoft is beconcurreerd d.m.v. Office 365 en MDM Solutions zoals Intune. Daardoor is de toegevoegde waarde van BB in Enterprise omgevingen vrijwel nihil geworden.
Zelfde hier. Ik ben overgestapt op een ZenFone 3, komende van een BB Q10 (en daarvoor een Droid 4, en daarvoor een HTC Dream, beiden Android toestellen met een hardware toetsenbord).

Ik weet niet of ik op het (kleine) toestenbord van de Q10 zoveel sneller tikte, maar het was alleszins een heel stuk minder frustrerend. Ik kijk er tegen op om een bericht te beantwoorden met een touchscreen, dat was met een toetsenbord niet zo.

Ik heb al vaker touch-only telefoons gebruikt, ook voor langere periodes, maar ben toch telkens terug gegaan naar een toetsenbord. Enkel nu er eigenlijk gewoon geen optie meer is, ben ik weer zonder toetsenbord aan de slag.
is er geen optie voor de iphone met een fysiek toetsenbordje?
Er zijn wel add-ons met toetsenbordjes inderdaad. Ik ben alleen een ramp met accessoires, om de een of andere reden slijten die nog 10 x zo hard als de telefoon zelf (al zijn die accessoires vaak ook van mindere kwaliteit dan de telefoon zelf). Elke twee weken een nieuw toetsenbord voor mijn telefoon kopen gaat me wat ver, en bovendien wordt hij daar onevenredig veel dikker van. Zie dus liever een geïntegreerde oplossing, waar BB heel goed in is.
Persoonlijk vind ik dit soort reacties, die nu al jaren standaard bij BB berichten worden gezet, leuk geprobeerd maar vaak ongefundeerd.
Ik heb net mijn Classic verkocht en ben nu weer bij een Touchscreen High End Android telefoon. Even los van het feit dat ik BB10 heel erg mis voor zijn overzichtelijkheid, de logische manier waarmee ik de interface kon bedienen en het feit dat alles standaard in het OS zat gebakken en geintegreerd was met de hub, mis ik het toetsenbord nog het meest.

- Touchscreen werken, maar lang niet zo lekker en zo snel als een fysiek toetsenbord. Ik maak om de haverklap vreselijk irritante typefouten en ik kan niet zonder te kijken een bericht typen. Domweg het feit dat ik langer bezig ben met het nalopen van emails, maakt het voor mij al een minder prettige ervaring. Maar zeker ook de manier van invoeren van special chars en numerieke toetsen maak de BB beter.
- Het BB toetsenbord is al jaren een door ontwikkeling en elke opmerking over formaat is nergens op gebasseerd.
- Ik heb nog nooit een probleem gehad met het feit dat het scherm kleiner was. Het is een gebruiksobject waar ik bewust voor gekozen heb om voornamelijk mee te lezen, werken en emailen. Ook voor het merendeel van het sociale media festijn is niet een veel groter scherm nodig. Het enige waar bij de Classic vervelend kon zijn was bij het bekijken van film, maar dat doe ik meestal op een pc. Ik snap dat dit niet voor iedereen op gaat, maar het is dus ook geen algemeen gebrek.

Blackberry is om heel veel redenen in heel zwaar vaarwater. Ze zijn niet zo secure gebleken als altijd werd aangenomen. Het geliefde BB10 systeem is te grabbel gegooid. De hardware begint toch echt gedateerd te raken (browser snelheid van de Classic in vgl. met de budget Android van mijn vriendin is bizar, hoe zeer ik er nooit last van had). De communcatie en binding die het bedrijf met zijn hard-core hardware klanten had is heel hard achteruit aan het gaan. De keuze voor android en outsourced hardware moet zich nog heel erg bewijzen. Maar ik denk dat het toetsenbord het enige is waarmee ze, mits goed geimplementeerd een tijdje op kunnen drijven.
Ik snap niet dat je een +2 krijgt, mijn reactie is gericht op hoe ik denk dat het grote gross van de massa op deze telefoon gaat reageren. Als jij aangeeft dat je mijn reactie ongefundeerd vindt, en uitgebreid schrijf je als reactie vooral over hoe jij het ervaart, dat vind je wel gefundeerd? |:(

Een kleine groep mensen zal een fysiek toetsenbord een opluchting vinden, waaronder jij, maar dat betekent niet dat iedereen er nog zo naar kijkt.

Het is juist de reacties die jij nu geeft die mij de keel uitkomen, laat ieder lekker in ze waarden, ben je het er niet mee eens, geef gewoon aan hoe jij er zelf naar kijkt, ga niet autoritair/elitair doen, daar heeft niemand baat bij. :(

[Reactie gewijzigd door Mic2000 op 5 december 2016 14:55]

Jij reageert vanuit de ervaring van een touchscreen. Heb jij ooit een BB gebruikt, of een recente smartphone met vergelijkbaar toetsenbord? Dat maakt het verschil tussen zijn reactie en de jouwe. Hij reageert vanuit zijn ervaring met de BB. Jij reageert op de BB zonder ermee gewerkt te hebben.
En waar baseer je die aanname op? Ik geef mijn mening zoals ik denk dat het is vanuit mijn referentiekader, hij doet dat van de zijne, maar ga elkaar niet naar beneden halen en kijk eerst naar je zelf, that's my point.

[Reactie gewijzigd door Mic2000 op 6 december 2016 09:50]

Na al die jaren van ontwikkeling vind ik een touchscreen nog steeds waardeloos typen. Ik zie ook dat andere veel onbedoelde typfouten maken.
Ik denk ook niet dat het een hit zal worden, maar mijn ervaringen met BlackBerry zijn dat hun fysieke toetsenborden top zijn.
heb je wel eens het virtuele toetsenbord van blackberry geprobeerd? dat typt voor mij accurater dan op mn pc. (het omhoog swipen is GEWELDIG voor dyslecten :Y) )

ik ben van mening dat een fisiek toetsenbord op een telefoon alleen handig is als het er bijvoorbeeld ala nokia N97 ed op toegevoegd wordt.
http://feelgrafix.com/dat...945871-nokia-n97-mini.jpg

[Reactie gewijzigd door vjweirnogeenn op 5 december 2016 11:30]

Ik heb enkel een breed fysiek toetsenbord gehad zoals de N97. Maar het is enkel bruikbaar met een extra reeks losse numerieke toetsen.

Dit smalle toetsenbord van BlackBerry lijkt me dan ook weer niet geweldig, mogelijk wat te smal. Maar fysieke toetsenborden zijn ten ondergegaan samen met de sliderphones (helaas)
Ik zou toch een fysiek toetsenbord prefereren, ik kan dan namelijk blind typen omdat ik feedback heb van de knoppen en veel sneller ook. Neemt niet weg dat ik gewend ben aan een toetsenbord op het scherm en daar aardig snel op kan typen.
Hier hetzelfde verhaal. Maar ik kom niet in de buurt van de snelheid waarmee ik met eeen fysiek toetsenbord kon typen, jij?

Bij een fysiek toetsenbord kunnen je vingers over de toetsen schuiven van toets naar toets, als je dat op je scherm doet, ben je aan het swipen xD
Ik heb nu een Priv en ik heb de keuze glasplaat typen of via het fysieke toetsenbord. Fysieke toetsenbord is zoveel malen fijner voor mij. Ik typ veel berichten, veel emailtjes naar klanten enzo. En met zo'n fysiek toetsenbord gaat dat gewoon foutloos.
Blackberry priv heeft gewoon normale relatieve schermoppervlakte door de slide funtie, zouden er meer op die manier moeten maken. Als ze er nu nog goede hardware instoppen en zorgen dat mensen weten dat het bestaat zou het best een succes kunnen worden.
Ik typ aanzienlijk sneller op mijn BB Priv's fysieke toetsenbord en ook met minder typfouten. Het toetsenbord wordt netjes verborgen Achter het scherm, wat ik prima vind.
Ik heb nooit een BB gehad, maar toch altijd wel wat getwijfeld vanwege het fysieke toetsenbord. Dat ging echter altijd ten kostte van het gemak van Android apps e.d. plus een mager schermpje. Dus de beslissing viel altijd richting Android.
Maar als ik dit zo zie ben ik er best gecharmeerd van. Vind het wel een mooi ontwerp waarbij je het beste van 2 werelden combineert. Alleen jammer dat het qua specs niet echt het laatste van het laatste is, maar met het kleinere schermpje is dat misschien ook niet nodig.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 5 december 2016 10:05]

Best wel jammer want dan heb je in mijn ogen wel "iets gemist". De bold 9000 met zijn fysieke toetsenboard + scrollmuisje vond ik in eerste instantie maar raar, maar man.... wat was dat een fijn toestel back then..
Ja, die bold was toen zeker een optie. Had weinig gescheeld aangezien iedereen om me heen er heel positief over was. Maar ik was toch al te verknocht aan Android.
Wie weet wordt het t.z.t. deze, Eerst maar 's afwachten wat 't uiteindelijk wordt.
Terug in de tijd, dat je een toestel kon openklappen en er zo ook een toetsenbord tevoorschijn kwam.

Als het nu ook nog beter typen is, toch wel een uitkomst want dat 1 vinger tappen op een scherm is toch ook wel een beetje onhandig (alhoewel er mensen genoeg zijn die daar echt goed in zijn).

Als die in de winkel ligt, ga ik het toch eens even uitproberen daar.
Daarom bestaat er zoiets als swipen ;).
Verder doet hij mij nog het meest denken aan mijn oude n95, maar dan zonder inklapbaar toetsenbord :).
Ik heb hier wel tot een paar honderd minder voor over dan de Priv! Ik was en ben nog steeds enorm gecharmeerd van de Priv, maar niet van zijn prijs ... :X

Verkoop deze voor ¤250-300 en ik voorzie een enorme markt hiervoor!
"Onaangekondigde BlackBerry met fysiek toetsenbord"

Is het niet duidelijk dat bijna elke BlackBerry een fysiek toetsenbord heeft? Ik heb nog nooit van BlackBerries gehouden. Maar dit toestel ziet er best strak uit. Batterij is ook niet verkeerd. Het 3:2 formaat vind ik nou net een tegenvallertje. Voor de rest niet verkeerd :P

Ik zou me afvragen of de camera goed te vergelijken is met die van de Pixel.
Ik heb zowat alle blackberries gehad die er zijn geweest.
Heb nog steeds een zwak voor blackberry.
Maar gebruik sinds enkele jaren een windowsphone en typ daar sneller op dan een fysiek.
Mede door het goede toetsenbord van windows,1 van de beste,sowieso beter dan iphone en android.
Snelle woord correctie ect.
Het onscreen toetsenbord van BB dtek60 is ook snel en goed.
Dus een fysiek toetsenbord heeft anno 2016/2017 geen meerwaarde meer...gaat alleen ten kosten van je mooie grote scherm en dat is zonde.
is bij windows beter woordspelling dan bbij iphone?
Ja klopt,
Ik ben geen windows fan of apple afkraker..maar het toetsenbord van een windowsphone is echt fenomenaal goed.
Het Blackberry onscreen toetsenbord is ook heel goed en snel.
Ik wacht nu op de surfacephone maar ben geneigd om nu de DTEK 60 te kopen omdat de surfacephone lang op zich laat wachten.
Ben een gelukkige gebruiker van m'n Blackberry Priv, de combinatie van Blackberry hardware en Android doet het goed! Blackberry heeft een mooi toestel gemaakt zoals ze wel vaker hebben gedaan maar vroeger was het OS minder, bb10 werkt wel goed maar geen support.