Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 119 reacties

BlackBerry stopt met het zelf ontwikkelen van hardware. Er blijven wel smartphones onder de BlackBerry-naam op de markt komen, maar de ontwikkeling daarvan besteedt het Canadese bedrijf uit aan derde partijen.

BlackBerry maakt zijn nieuwe strategie bekend bij de presentatie van de kwartaalcijfers. De Mobility Solutions-strategie is gericht op de ontwikkeling van software, waaronder van beveiligingsproducten en applicaties. Het stoppen met het ontwikkelen van hardware moet de kosten voor het bedrijf terugbrengen.

Dat BlackBerry stopt met eigen hardware komt niet als een verrassing. De laatste smartphone van het bedrijf, de Dtek50, is een Alcatel Idol 4 met de skin van BlackBerry en een komend model, de Dtek60 lijkt een Alcatel Idol 4s te zijn. BlackBerry wil zich onderscheiden met een Android-app die gericht is op veiligheid en privacy. Deze app moet gebruikers bewust maken van de schermvergrendeling, data-encryptie en permissies voor apps.

Doel van BlackBerry is om die app en verdere aanpassingen aan Android in licentie te verstrekken aan andere bedrijven. Een van de eerste bedrijven die dat gaat doen is de telecom-jointventure BB Merah Putih. Dat het bedrijf zich volledig op Android richt, betekent vermoedelijk het einde van BB10, het eigen besturingssysteem van BlackBerry. Dit nieuws komt twee maanden na de bekendmaking dat de fabrikant de productie van de BlackBerry Classic met dit OS stopte.

BlackBerry maakt sinds eind jaren negentig eigen hardware en richtte zich aanvankelijk alleen op de zakelijke markt. Toen een jaar of acht geleden jongeren doorkregen dat je met BlackBerry Messenger als het ware 'gratis' kon sms'en, raakte de toestellen met toetsenbord in zwang bij vooral tieners. BlackBerry voegde in die tijd onder meer 3g en een muziekspeler toe aan zijn telefoons.

Hoogtepunten waren de Bold 9000 en Curve 8520, allebei uit 2008. Beide toestellen bleven jarenlang populair en behoorden in hun tijd tot de bestverkochte smartphones. In die tijd was BlackBerry op de smartphonemarkt de op een na grootste, na Nokia, maar voor HTC, Apple, Sony en Samsung.

De ommekeer lijkt te zijn gekomen aan het einde van 2008, toen BlackBerry met zijn Storm een antwoord dacht te hebben op Apples populaire iPhone. In de Verenigde Staten zette marktleider Verizon Wireless de Storm lijnrecht tegenover AT&T's iPhone 3g en pompte er tientallen miljoenen dollars aan marketinggeld in, maar het toestel kampte met veel kwaliteitsproblemen en veel klanten brachten hem terug. Het jaar erop ging Verizon niet langer met BlackBerry in zee, maar zette het alles in op het Android-toestel Droid van Motorola.

De fabrikant kwam begin 2013 met zijn eigen besturingssysteem BlackBerry 10. Eind 2014 kwamen de laatste smartphones met dit OS uit, de Passport en Classic. Daarna schakelde BlackBerry over op Android, waarbij de Priv eind 2015 de eerste was.

BlackBerry behaalde een kwartaalomzet van 352 miljoen dollar. De omzet uit software bedroeg 156 miljoen dollar, meer dan het dubbele van vorig jaar in hetzelfde kwartaal, maar minder dan de 166 miljoen dollar van vorig kwartaal.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (119)

Jammer, ik vond de Bb hub een mooi systeem!
Ik vond het vreselijk, maar meningen verschillen zie je wel
Daar is een app voor op Android
BlackBerry Hub is er nu ook voor Android;
[APP] BlackBerry Hub+

Werkt nog niet zo mooi zoals op BlackBerry 10, maar ze zijn goed op weg.
Dit zat er al lang aan te komen. Verbazingwekkend dat het niet eerder was gebeurd. BlackBerry was totaal de weg kwijt qua producten.

Nog erger was dat ze ook nog eens graag meewerken met inlichtingen en opsporingsdiensten en dat hun argument van veiligheid en privacy dus eigenlijk waardeloos is. Dat was hun enige verkooppunt en daarna bleef er eigenlijk niets over...

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 28 september 2016 17:04]

De hub is ook verkrijgbaar op Android (https://play.google.com/s...ils?id=com.blackberry.hub), deze wordt sinds de release va de Priv erg goed onderhouden, maar om eerlijk te zijn de ervaring zal niet hetzelfde zijn als op BB10 omdat het daar rechtstreeks in het OS gebouwd was.
Wat ik dus ook aangeef in mijn laatste zin. Maar het is een stuk software dat volop in ontwikkeling is en met android N kan het veel meer potentie krijgen.
Zonde, dood zonde.

Ik ben erg blij met mijn Priv, mijn handen zijn veel te groot om te kunnen typen op een touchscreen. Ik was altijd erg blij met de toetsenbordjes die BlackBerry op hun telefoons gebruikte.
Hoe is de accuduur op de Priv? Ik wil hem zelf ook graag halen. Rauwe snelheid boeit me niet zo. Zolang hij gewoon rap werkt. Maar nog een belangrijker punt is accuduur. Hoe is die?
Wat Joshua... zegt is waar, de accuduur is prima, hij gaat savonds aan de lader met een ruime 50% over.

Nu moet ik wel zeggen dat ik niet game met mijn Priv.
Beste Warlock en Joshua,

Thanks guys!! Ik heb zelf een blackberry Q10. Ik kan gewoon niet zonder het toetsenbord. En ik heb een Note 4. En mijn note 4 gaat echt lang mee. Uiteindelijk wil ik dus beide telefoons vervangen door een BlackBerry Priv, want zeg nou zelf....dat apparaat ziet er botergeil uit. Ik heb wat reviews gelezen. Die waren er mwah over. En ze zeiden dat accuduur tegenviel, maar dat er wel patches voor uitgebracht worden. Ik gebruik mijn telefoons best wel intensief. Dus voor veel muziek en appen en mailen etc. Maar ik game er nooit mee. Zolang hij het zelfs 1 dag volhoud is dat prima.

[Reactie gewijzigd door gamedevil13 op 28 september 2016 15:46]

Ik stream een uur per dag radio tijdens het fietsen, maar daar lijkt hij niet echt last van te hebben :)
Mijn Priv heeft een prima accuduur. Hij gaat gemakkelijk een hele dag mee als ik hem veel gebruik. bij weinig gebruik zou hij wel twee dagen mee kunnen gaan denk ik.

Ik ben bang dat er niet veel QWERTY Android smartphones uit gaan komen. ;(
Je moet ook niet (willen) typen, laat staan snel, op een touchscreen. Maar dat hoeft ook niet meer / gaat binnen afzienbare tijd over. Op iOS dicteer ik alles en dat gaat supersnel en aardig goed, maar een paar verbeteringen nodig dus alsnog veel sneller dan typen. Net als met zoveel dingen is tikken (op een touchscreen) wmb nu al, maar zeker binnenkort, voor iedereen grotendeels verleden tijd.

[Reactie gewijzigd door Ro-Maniak2 op 28 september 2016 15:14]

Niet iedereen hoeft alles te horen wat ik wil typen....
Je hoeft niet hard te praten...
Oh nee, sorry, ik dacht dat je het had over praten, waarbij iedereen die zich op de gehoorafstand van een normaal gesprek bevind (in de trein, auto, op je werk, etc.) je dus gewoon kan verstaan.
Maar jij had het dus over fluisteren, nee dat is inderdaad veel comfortabeler en zal de kwaliteit van het dicteren vast ontzetten ten goede komen. Ik moet dan zeker ook perse de telefoon aan mijn oor houden en zeeeeer duidelijk proberen te articuleren ? En ik maar denken dat, dat makkelijker was wanneer je niet fluistert.

Sorry als ik misschien wat overdrijf in mijn reactie, maar volgens mij is vanuit mijn (weliswaar korte) reactie ontzettend duidelijk welk nadeel ik bestempel. Jouw reactie welke de noodzaak creŽert om dit uitgebreid toe te lichten zie ik dan ook als een beetje kinderachtig.
Nee inderdaad zit je niet altijd in die stuatie, maar de hele tijd op je stemvolume ik letten lijkt me niet echt prettig. Dan zullen velen toch gewoon gaan typen, hoe goed dicteren ook werkt.
En als je in de trein naast iemand zit gaan ze je toch echt horen hoor.
Typen zal dus echt absoluut niet overbodig worden en qua correcties zal het ook vaak nog de voorkeur hebben.
Had daarmee de discussie gestart, als ik had geweten dat je toch in je eigen wereldje leeft i.p.v. een inhoudelijke discussie wou voeren had ik er geen tijd in gestopt |:(
Blackberry OS is gebaseerd op QNX. Zover ik weet is dat nog vrij populair in auto's etc. Wat gaat hier mee gebeuren?
QNX is een aparte divisie binnen het bedrijf en zal ook nog steeds verder ontwikkeld worden. Het wordt zoals je zelf zegt in auto's gebruikt, maar ook in medische apparatuur en in hogesnelheidstreinen bijvoorbeeld, maar ook in routers/switches welke in datacentra's staan.

BB10 was eigenlijk een laag bovenop QNX welke het werkbaar maakte voor gebruik op een telefoon.
Dit, want het OS heeft verschillende hoogwaardige kwalificeringen zodat het in o.a. medische apparatuur mag gebruikt worden als realtime OS. Dus QNX heeft echt wel zijn eigen wereldje.
Zo heel polulair is het nou ook weer niet. Immers Harman Becker, die navigatiesystemen maakt voor auto's, heeft het aan Blackberry verkocht. In auto's zie je steeds meer Linux, Android, Autosar etc.
Het is juist een heel populair systeem in auto's afgelopen jaar is Ford nog overgestapt van Microsoft naar QNX, daarnaast draaien bijna alle standaard implementaties van Android auto of Apple CarPlay als een laag bovenop QNX. http://blogs.blackberry.c...he-a-to-z-of-qnx-in-cars/
Ik weet niet helemaal wat ik van BB moet denken, privacy op een Android telefoon:
  • 1 Google die je volgt
  • 2 Andere apps die je ook volgen
  • 3 BB app die je bewust moet maken van je privacy?
  • 4 BB app die ervoor zorgt dat andere apps minder tot niet volgen?
  • 5 BB app die Google nog steeds laat werken op Android?
  • 6 Je wordt nog steeds gevolgd maar minder?
Heb ik iets fout en werkt het beter dan wat ik hier schets of is het eigenlijk maar een hypocriete oplossing?

[Reactie gewijzigd door Rifleshader op 28 september 2016 14:09]

Het gaat niet zozeer om het privacy tegen Google, maar meer tegen indringers doormiddel van hacken etc. Er is dan ook een andere kernel gebruikt dan standaard bij Android en elke maand zijn er veiligheidsupdates (eerder dan de Nexus telefoons).
Toch vind ik het niet heel erg helpen lijkt mij, Google kan er nog steeds bij dus dit betekent dat je Google moet vertrouwen met je gegevens (maar er iets niets wat je beschermt tegen het feit dat Google ook gewoon gehackt kan worden of dat er informatie doorgespeeld wordt).
Klopt, maar als je een Android neemt is dat hetgene wat je aangaat, wil je dat niet neem je een iPhone of een Windows phone, maar dan kan een andere partij erbij, de data die jij genereert is nu eenmaal geld waard.

Daarnaast als ze Google zouden uitsluiten zouden ze ook de Google PlayStore niet op de toestellen mogen hebben en zit je op hetzelfde punt als BB10 het app aanbod.
Dat klopt, maar iets aanbieden en zeggen dat het goed is omdat het meer privacy geeft op een platform wat eigenlijk gemaakt is om 'geen' privacy te hebben vind ik eigenlijk 'hypocriet' en niet echt iets waarvan ik het idee heb dat het een goede bedrijfsvisie is (ik zat serieus een jaar terug te overwegen om een BB10 telefoon te kopen, trekken ze de stekker uit het OS).

Maar we zullen het zien of het succesvol gaat worden voor BB.
Ze zeggen niet perse dat ze meer privacy geven, maar dat ze maatregelen nemen waardoor je zelf meer controle hebt over je privacy, hieronder valt o.a. het inzien van hoevaak een app je contact inkijkt, je locatie doorstuurt etc (DTEK app), daarnaast is het ook een stukje veiligheid ten opzichte van andere systemen wat ook onder privacy valt, namelijk een gehackte telefoon bijv. zo is de Priv tot nu toe niet geroot en als er de kans was om dat te doen doormiddel van een exploit is deze elke keer binnen een maand opgelost.
Ze zouden vergaande privacy control moeten inbouwen met spoofing van data, zodat je apps nep data kan voorschotelen. Bijvoorbeeld nep contactenlijsten, lege storage, fake GPS locaties etc.
Dat is een optie, maar dan kun je erop rekenen dat een Google zegt dat je dan alsnog de PlayStore niet mag gebruiken omdat de data niet correct is welke van de telefoon verstuurd wordt etc.

Daarnaast kun je wel een nep contactenlijst gebruiken, maar whatsapp is toch echt de echte contacten nodig, maar die contact wel je contacten een stuk of 100x per dag als je de app actief gebruikt, zelfs als je de app na het opstarten van je telefoon niet gebruikt leest whatsapp je contacten meerdere keren per dag uit... Terwijl dit helemaal niet nodig zou zijn.
Klopt dat kun je doen, maar een ingeburgerde app als whatsapp verliest dan zijn complete functie doordat je geen contacten hebt. Wat dat betreft vind ik een alternatief zoals BBM of Telegram beter, niet perse gekoppeld aan je standaard contactpersonen, maar via een usernamr of een unieke pin.
Ligt er ook aan hoe veel control je hebt bij een gespoofde contactlist. In het ideale scenario kan je bepaalde apps lege contactlijsten voorschotelen, en kan je bij bijv. Whatsapp selectief aangeven welke contact je aan Whatsapp wilt exposen.

https://github.com/M66B/XPrivacy kan aardig wat in het algemeen.
Alleen ben je voor Xprivacy Root toegang nodig welke je op een Priv niet hebt. Dit heeft o.a. met de geharde kernel te maken en het snelle patch beleid vanuit BlackBerry waardoor vulnerability's ongeveer maar een maand bestaan.
Privacy is het zelf kunnen bepalen of iemand (anders) toestemming heeft zich te mengen/begeven in je persoonlijke sfeer/ruimte/gegevens.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Privacy

Als ik mijn vingerafdruk niet wil geven bij het aanvragen van een paspoort dan zie ik dat dus als privacyschending, een ander die daar geen moeite heeft niet. Beide hebben we gelijk want je bepaald zelf wat je privacy(schending) is.

Oftewel Android zelf schend geen privacy zolang de gebruiker daar zelf achter staat. Mocht je niet willen dat google je gegevens heeft zijn er nog google-loze opties met Android, dus Android in zn geheel noemen is sowieso niet terecht. Denk ook dat je doelt op de playservices van google. Want zonder die heeft een android telefoon nooit contact met google (tenzij je het zelf op zoekt).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 28 september 2016 15:43]

Deze app moet gebruikers bewust maken van de schermvergrendeling, data-encryptie en permissies voor apps.
Het bedrieglijke ervan is dat dat allemaal gaat over veiligheid op user-level, en wel een level waar meerdere vormen van virtualisatie en abstractielagen onder zitten, waar de consument zich bij zou moeten neerleggen alsof dat vanzelfsprekend is.
Maar als je het mij vraagt is een computer met een ecosysteem dat standaard de admin-permissies van de eindgebruiker kaapt een enorm veiligheidsrisico op zich. In feite komen die computers al lek en besmet de fabriek uit.
maar dan kan een andere partij erbij, de data die jij genereert is nu eenmaal geld waard.
Als dat waar zou zijn is jouw acceptatie verontrustend. Mijn auto is ook geld waard, maar daarmee vind ik het niet acceptabel dat anderen ermee aan de haal gaan. In tegendeel zelfs.
Klopt, maar toch is het tegenwoordig algemeen geaccepteerd op het internet, zie maar hoe weinig mensen nog ergens voor willen betalen als het digitaal is (alle producten van Google bijv.).
Hoezo kan Google automagisch bij iets van Android? Het klinkt leuk, maar het slaat als een tang op een varken. Je kan prima Android draaien zonder het hele Google Play ecosysteem en zonder de Google modules.
Klopt je kunt het zonder draaien, maar dan heb je het probleem dat je dus geen PlayStore hebt en dus niet het app aanbod hebt wat de gemiddelde consument wil.
Klopt maar de vraag gaat sowieso niet over een gemiddelde consument want die kopen blind een toestel en hebben weinig besef wat privacy is ;)

Het gaat juist (helaas?) om uitzonderingen die om hun privacy geven en snappen wat het uberhaubt inhoud.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 28 september 2016 15:47]

Google volgt voornamelijk door zijn diensten. Juist in de BB telefoons zijn diverse van dit soort diensten vervangen door BB alternatieven die dus wel de privacy hoog in het vaandel hebben staan. Verder hebben ze ook andere alternatieven voor bekende/beroemde apps zoals BB messenger (eigenlijk de oudste van de telefoon based messenger apps) die zowel voor Android als voor iOS te krijgen is.
Het is net zo hypocriet als dat je daarna internet of smartphone gebruikt.
Want ook het internet zit Google ook. indirect en jou families slaan jou nummer ook op hun telefoon of tagen jou op een Facebook foto.
En wie zegt dat andere besturingsysteem beter om gaat met jou privacy?
Omdat ze dat zeggen betekent niet dat het ook zo is.
Precies mijn gedachte. Veiligheid en privacy als raar aanhangsel op een OS wat dit niet in het fundament heeft zitten. Niet echt een geloofwaardige totaaloplossing.
Nou er was hier een geweldige Tweaker die mij op wifi scanning wees! Je kan een hoop dingen uitzetten hoor. Als je weet HOE.
Ik hoop dat BB met een mooi alternatief komt voor BB10, daar er geen support meer op zit. Een alternatief OS in de vorm van Android op die telefoons zou een prachtig initiatief zijn!

[Reactie gewijzigd door InjecTioN op 28 september 2016 14:10]

De Priv draait toch al Android :?
Daar heb je toch weinig aan op je BB10 toestel?
Hoe kom je erbij dat ze geen BB10 support geven?
Er komt iig nog BlackBerry release 10.3.3. Deze zit in het eindstadium van NIAP certificatie (via @blackberry)
Daar draait menig discussie op het Crackberry-forum ook al om.

Of een flinke upgrade van de Android-runtime op BB OS10 zodat het draaien van Android-apps wat beter gaat.

Wel balen dit. Ik ga een beetje zuinig doen op mijn Passport zodat ik in elk geval dit abonnement nog uit kan zitten. En daarna? Tja....heb recent Windows Phone geprobeerd, Apple......en een oude Nexus 4 met CM13 en de Blackberry Hub erop. Is niet helemaal hetzelfde, maar ik neig toch naar deze oplossing :)
25 procent van blackberry omzet zijn Service Access Fees (SAF), dit zijn de abonnementen voor de oudere toestellen zoals de bold. Deze inkomsten houden Blackberry op de been.
QNX is ook van BlackBerry net als de grootste MDM- en encryptie-oplossingen (BIS/BES, maar ook AtHoc en Good Technology dat o.a. onze overheid afneemt).
Hopelijk gaan ze dan wel hun patenten mbv fysieke toetsenborden in licentie geven aan andere toestelbouwers.

Ik denk toch dat er nog redelijk wat ex-Bold en Curve gebruikers zijn die graag een Android toestel met een fysiek toetsenbord zouden willen hebben.

(en dan wel voor een prijs die aanmerkelijk lager is dan die van de BlackBerry Priv)

[Reactie gewijzigd door Condor70 op 28 september 2016 14:13]

Jammer! Ik vond de HUB een prachtig systeem, al je notificaties met 1 swype handig te zien!
Ik heb zelf de Blackberry z10 gehad en het werkte gewoon goed, moest er helaas afstand van doen omdat ik toch een aantal apps miste en sommige android apps die werkten er gewoon niet goed op.

Ik vind Blackberry een beetje de Saab onder de phone markt. Mooie software en toestellen maar helaas kunnen ze gewoon niet door de oligopoly van Apple en Google breken.
Tegenwoordig heeft BlackBerry veel van hun software al omgezet naar Android o.a. de Hub (https://play.google.com/s...ils?id=com.blackberry.hub), mogelijk dat het wel wat voor je is ;)
Thanks ga het zeker even checken :)
Jammer, de concurrentie, innovatie en variatie die bb heeft/had zijn broodnodig op de smartphone markt. Hopelijk kunnen apple en MS de strijd blijven voeren tegen Android
Als BlackBerry fan vind ik dit jammer, maar begrijpelijk. Op zich maakt het mij niet zoveel uit. Zolang BlackBerry maar toestellen blijft uitbrengen met de BlackBerry software preinstalled. Ik wil gewoon de Hub, de BlackBerry toetsenbord en de encrypted securtity van BlackBerry hebben.

Ik gebruik nu de DTEK50 als daily driver en vind het een heerlijk toestel. Doet niet onder voor iPhone of andere Android toestellen