Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 75 reacties
Submitter: pineapple23

BlackBerry heeft kortstondig afbeeldingen en specificaties van een nieuwe Android-smartphone op zijn site getoond. Daaruit valt op te maken dat het model met de naam Neon en typeaanduiding DTEK50 gelijkenissen vertoont met de Alcatel Idol 4.

BlackBerry heeft de site van de DTEK50 offline gehaald maar in de Google-cache is deze nog te vinden en gebruikers van Crackberry wisten de afbeeldingen vooraf te downloaden. Het kortstondig verschijnen van de site wijst op een op handen zijnde introductie.

Naar de BlackBerry Neon werd eerder als 'Hamburg' gerefereerd maar draagt nu de aanduiding DTEK50. Het toestel heeft een 5,2"-scherm met resolutie van 1920x1080 pixels. De soc is een Qualcomm Snapdragon 617, die gecombineerd wordt met 3GB ram en 16GB opslaggeheugen, dat uit te breiden is via een sd-geheugenkaart.

De camera is een 13-megapixelmodel met dual led-flash, terwijl de frontcamera een 8-megapixelversie is. Het toestel beschikt over een 2610mAh-accu en een witte led voor notificaties. Verder draait het model Android 6.0 met BlackBerry's eigen software.

Het toestel vertoont sterke gelijkenissen met de Alcatel Idol 4 en BlackBerry lijkt het toestel dan ook door TCL te laten maken. De Idol 4 staat voor rond 265 euro in de Pricewatch. Wanneer BlackBerry het toestel precies officieel gaat aankondigen is niet bekend en of ook een tweede Android-smartphone met codenaam Rome, waar geruchten over waren, verschijnt, is eveneens niet duidelijk.

Update 18.42 uur: BlackBerry heeft de DTEK50 inmiddels officieel gepresenteerd.

BlackBerry DTEK50BlackBerry DTEK50BlackBerry DTEK50

 
 
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (75)

Ach... BlackBerry... wat Is er toch van je gekomen??..

In 2011 alweer ben ik enthousiast en nieuwsgierig begonnen met de BlackBerry PlayBook. Ik zocht een variant op de iPad en Android was (vooral toen) op tablets veel te slecht.

Ik raakte al vrij snel verliefd op het PlayBook Tablet OS. Echt multitasken, en op basis van gestures liep het geheel butter smooth. Toegegeven; er waren nauwelijks apps beschikbaar en sommige basale functies ontbraken. Maar dit systeem werkte heerlijk en Had naar mijn mening meer potentie dan iOS of Android. Bovendien kon je ook Android apps draaien dus in feite waren apps niet echt een probleem.

Het benutten van de potentie moest komen van BlackBerry 10. Ik dumpte mijn iPhone en was volledig overtuigd dat BlackBerry 10 het grote nieuwe succes ging worden. De Hub, het multitasken, de security van BlackBerry. Fans van BlackBerry zouden terugkomen en BlackBerry zou groter worden als ooit tevoren.

Na mijn positieve ervaring met PlayBook kocht ik vol overtuiging op de dag van release de BlackBerry Z10. Een nieuw OS, goede performance van het toestel, BBM en de link met mijn PlayBook. Toch kwamen er in deze tijd aardig wat kritische geluiden. Het aantal apps bleef achter, de apps die er waren kregen weinig updates. Toch was de app-gap niet voor iedereen een bezwaar. Persoonlijk miste ik dit niet zo: ik kon immers steeds makkelijker Android apps downloaden. Al helemaal met de voorgeïnstalleerde Amazon Appstore. Daarnaast waren er veel alternatieve, doch kwalitatieve, apps van derden beschikbaar. Maar het grote publiek was hier moeilijk warm voor te krijgen.

BlackBerry 10 heeft eigenlijk nooit een eerlijke kans gehad zich te bewijzen bij dit grote publiek. De launch van BlackBerry 10 was rommelig, gepaard met een nietszeggende SuperBowl reclame. De Q10, het apparaat met fysiek toetsenbord waar de fans op wachtten, was veel te laat en bovendien zonder toolbelt en een veel te klein scherm. De PlayBook kon de prullenbak in toen bekend werd dat OS10 niet geport werd. Daarnaast: Werkelijk niemand wist wat BlackBerry 10 überhaupt was en stond eigenlijk nog steeds bekend als inferieur tov iOS en Android.

Mijn Z10 draaide na 2 jaren eigenlijk nog prima, maar het werd eigenlijk wel duidelijk dat BlackBerry op het punt stond om in te storten. Nadat een overname werd vermeden kwam Chen aan het roer. Met goede hoop kocht ik de nieuwe Passport. Wat een geweldig toestel, wat een bouwkwaliteit en wat een innovatieve functies! Maar BlackBerry stond bij het grote publiek nog steeds bekend als kwalitatief slecht en mijn Passport werd totaal niet serieus genomen. Werd een stoeptegel of Game Boy genoemd.

Ik heb ondertussen al bijna 2 jaar de de Passport in gebruik. Ik hoopte 4 jaar met dit apparaat te doen, maar dat is nu al niet meer haalbaar. Eerst werd de Facebook app "gekilled" en in december is WhatsApp aan de beurt. Voor mij was dat de druppel. Ik ga overstappen naar Android.

Ik denk dat ik dit toestel wel ga kopen. De prijs is aantrekkelijk en het heeft toch die kleine fijne dingen uit BlackBerry 10 zoals de Hub. Maar ik koop het niet meer met de trots dat ik vroeger deed. Voor mij Is dit gewoon een generiek Android toestel. De Priv heeft nog wel wat BlackBerry allure, maar is echt veel te duur voor mij. Zeker gezien de geschiedenis en toekomst van BlackBerry hardware...
Inderdaad heel jammer dat het zo slecht gaat met Blackberry. Ik denk dat ze twee dingen hadden moeten doen:

1. Meer inzetten op Android. Veel mensen willen nou eenmaal bij het grootste ecosysteem horen. Dan sluit je in een keer heel veel minder mensen uit.

2. Meer inzetten op marktaandeel dan winst per toestel. De Priv was inderdaad op zich aantrekkelijk, maar veeeeel te duur. Met een goedkoop of middelduur toestel hadden ze denk ik veel mensen omzet kunnen behalen en veel meer winst, want Blackberry heeft qua qualiteit nog steeds een goede naam, net zoals Nokia.

Wel jammer dat dit nu geen echte Blackberry meer wordt, maar net als bij Nokia een Chinees merk met het Blackberry-logo erop.

Als je een goedkope maar volwaardige en vlotte Android zoekt met goede garantie in Europa kun je ook de Wileyfox Swift overwegen. Die is waarschijnlijk ook de helft van de prijs van de Blackberry.
Kijk eens aan... is dit dezelfde nou onder een andere naam?

http://www.androidcentral...0-pre-orders-now-open-299
Jammer dat er geen fysiek toetsenbord op zit...
Inderdaad, daar zou BB zich in kunnen onderscheiden.
Nu is het gewoon meer v/h zelfde op de Android markt.
Volgens mij onderscheid BB zich ook met de meegeleverde applicaties die meer op veiligheid gericht zijn.

Edit; wat is er off-topic aan deze reactie van mij?

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 26 juli 2016 15:13]

Want die veiligheid bij BB is (m.n. voor particulieren) nog veel waard na zulke nieuwsberichten?
nieuws: BlackBerry-ceo reageert op aantijgingen rond masterkeybezit Canadese ...
nieuws: BlackBerry valt Apple aan over gebrek aan medewerking bij ontsleutele...
Chen denkt dat 'we op een donkere plek terechtkomen als bedrijven hun reputaties boven die van het algemeen nut stellen'.
Directeur John Chen vindt dat 'verontrustend'. "Als de wereld in gevaar is, zouden we in staat moeten zijn om te helpen."
Hét bedrijf dat jarenlang voor op en top veilig heeft gestaan is domweg aan het afglijden naar een 'wij doen niet moeilijk over verzoeken tot inzage'. En dan met kanttekening dat het zakelijke BES (nog) wel veilig geacht wordt, als we Chen op z'n blauwe ogen moeten geloven.

Met andere woorden, wat is nu precies de toegevoegde waarde van Android Blackberry telefoons? Ze zijn duurder dan vergelijkbare modellen en missen het enige selling point dat Blackberry's lange tijd hadden; een fysiek toetsenbord.
Helemaal mee eens. Ik heb ondertussen zowat het idee dat die Chen het expres doet.

De beslissingen die hij maakt zijn zo belachelijk dat je bijna zou vermoeden dat er geld van een concurrent achter zit om Blackberry expres kapot te maken.

Of om het in internet-taal te stellen: not sure if Chen is stupid or troll.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 26 juli 2016 14:58]

Ik zag ooit een kleine video waarin Chen de passport liet zien. Dat was gewoon hilarisch. De beste man had geen idee hoe het ding werkte en lulde maar een eind raak. Hoe kan je als bedrijf nou een ceo aanstellen die echt de ballen verstand heeft van zijn eigen producten.

Er was overigens ook veel kritiek gekomen op die video en werden ook veel vraagtekens gezet bij of Chen nou wel de juiste man voor het redden van blackberry zou zijn.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 26 juli 2016 15:25]

Dat was de BlackBerry Priv in dat filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=rPT7k4ypybc

[Reactie gewijzigd door pineapple23 op 26 juli 2016 18:09]

Ja die inderdaad jammer van het muziekje eronder haha
John Chen weet hoe die een bedrijf moet runnen, maar hij moet sommige dingen gewoon overlaten aan mensen die er verstand van hebben. Soms zegt ie dingen wat hij zelf niet eens goed kan onderbouwen.
Hij laat het met blackberry anders niet erg zien dat hij het weet.
http://blogs.blackberry.c...ket-heres-why-video-pics/

Device Security That’s Built in From the Start
- Hardened Linux Kernel: We reduce the Android attack surface with numerous patches and configuration changes to improve security.
- Address Space Layout Randomization: This feature scrambles application/system memory, making it more difficult for attackers to target your device.
-Hardware Root of Trust: During manufacturing, we establish a Hardware Root of Trust that adds security keys to the processor on every DTEK50 and PRIV as it is built. Those keys track, verify, and provision each device – meaning that the authenticity and integrity of your device is guaranteed, as is the safety of the data it holds.
-A Better Bootloader: Because of our secure boot process, you can trust that only an untampered, BlackBerry-signed OS can be loaded. Each stage of the secure boot chain must first verify that the next component is fully intact before proceeding.
- FIPS 140-2 Compliant Full Disk Encryption: U.S. government-grade encryption protects your private information, like personal pictures or banking info, if your phone is lost or stolen.

Continual and Fast Security Updates, Long After Your Purchase
- Ongoing Security Patching: Many popular smartphones put the user’s private information at risk of being hacked due to slow security updates – weeks, months, or even years after a patch is released. BlackBerry’s record of being the quickest to deliver Android security patches minimizes your vulnerability.
- BlackBerry Integrity Detection (BID): We continuously monitor PRIV and NEON for events or configuration changes that indicate a compromise to device security, then we trigger real-time actions if a threat is detected.
- Dedicated Security Research & Response Teams: We bring our world-renowned security experts and testing to our line of BlackBerry secure smartphones powered by Android.

Total Control and Visibility of Your Privacy and Security
- DTEK by BlackBerry: Our DTEK security application, installed on all PRIV and DTEK50 devices, automatically monitors your OS and apps and lets you know when your privacy could be at risk. With just a quick glimpse you can see the overall security rating for your device – excellent, fair, or poor – and what you can do to improve it. DTEK also tracks your applications and notifies you when someone is taking pictures or videos without your knowledge, turning your microphone on, sending a text message, or accessing your contacts or location.

[Reactie gewijzigd door pineapple23 op 26 juli 2016 17:50]

Het zou natuurlijk kunnen dat BB extra security laag op Android weet te plaatsen maar als ik op de BB site zie dat de Androids de play store gaan ondersteunen met alle bijbehorende rommel dan zal de lekke basis die Android vormt geen hulp kunnen bieden daar. Qua secutiry is dat terug naar windows 95.
Het gaat erom wat is voor BB interessanter is: 1% van de markt voor toestellen zonder fysiek toetsenbord pakken of 95% van de markt voor toestellen met fysiek toetsenbord pakken.
Dus een Alcatel Idol 4 met een Blackberry logo erop. Geen fysiek toetsenbord.

Wie denken ze dat dit ding gaat kopen?! |:( |:( |:(


Echt waar, ik ben (was) Blackberry fan, maar waar is Blackberry mee bezig?!

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 26 juli 2016 14:25]

Je vraagt je nu pas af waar BlackBerry mee bezig is? Ze moeten gewoon stoppen met het maken van hardware.
Helemaal niet. Ze moeten gewoon die CEO ontslaan en weer geniale hardware maken zoals ze eerder al zeer tijdelijk deden (Classic, Passport, Q10, etc). Liefst op BBOS10.
Ja, laat daar nou net geen markt meer voor zijn. BlackBerry heeft gewoon teveel verkeerde keuzes gemaakt en inmiddels is de markt volledig verzadigd en gaan ze het proberen met mid-range modellen, die ook nog eens rebranded zijn.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 26 juli 2016 14:40]

Ja, laat daar nou net geen markt meer voor zijn. BlackBerry heeft gewoon teveel verkeerde keuzes gemaakt en inmiddels is de markt volledig verzadigd en gaan ze het proberen met mid-range modellen, die ook nog eens rebranded zijn.
Klopt ben het ermee eens dat dit waardeloos is en waarschijnlijk ook zal blijven.

Echter is het gewoon extreem jammer om het enige merk dat wat anders doet (en volgens velen tot voor kort veruit superieur was aan alle andere smartphone merken) te zien verdwijnen.

We hebben nu de keuze uit Android (voor mij allemaal hetzelfde) en Iphone (hetzelfde maar dan anders). Jammer.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 26 juli 2016 14:59]

Hmm maar loop jij momenteel nog met een blackberry op zak?
Stel iedereen kocht ze dan zouden ze vast wel leuke dingen verzinnen.. Maar zo goed als iedereen is toen der tijd overgestapt op de iPhone 3, Samsung S1, en vanaf dat moment verlieten steeds meer mensen die BB Bolt en ging alles over op de smartphone van Apple en Samsung (later ook overige fabrikanten met Android).

Samsung en Apple kwamen toen met een alternatief op de BB en dat ging als een speer.
Zelf heb ik nog weleens de BB Torch (weet niet eens het type niet meer) gehad omdat ik zoiets had van ach ze verdienen wel een kans.
Wat een slecht toestel (alles draaide nog op Java en ik had niks anders dan hoofdpijn ipv plezier). Laatste kans die ze van mij gekregen hebben.

Wat ik met dit ding zou moeten weet ik niet, stel ik zou zo'n budget apparaat willen dan koop ik wel het origineel en niet deze namaak.

Maar goed, als jij wilt dat ze blijven begint het natuurlijk met jou door een BB te kopen en dat te blijven doen.. Tenzij je het stiekem toch niet zo'n prettige telefoons vind dan zou ik gewoon een android / ios ding kopen.
Maar buiten deze 2 heb je ook nog de windows telefoon uiteraard. Echter hoor ik daar ook alweer negatieve verhalen over zoals een tweaker wienst ING app niet meer draait op zijn windows telefoon.. Ja dan zou zoiets voor mij al niet meer zinvol zijn. Dan is het bij BB nog een paar standjes erger want niemand geloofd meer in hun eigen OS.
Proberen ze het met android, gaan ze gewoon een ander toestel pakken en hun naam daarop plakken, koekoek.. Dit bedrijf heeft geen toekomst meer en proberen op de raarste manieren nog een toestel aan de man te krijgen, van een redelijk ongeliefd toestel maar dan met android...
Had dan OnePlus nagedaan en had veel hardware voor ''weinig'' geld proberen te verkopen, nee dat doen ze niet...
Alsof ze kapot willen en er zelf geen toekomst meer in zien.
Schijnbaar zijn ze al gestopt, daar dit al geen BlackBerry is maar gewoon een rebranded OEM telefoon :P.
Ook het eerste dat ik dacht. Oh, weer een generiek toestel. Daar ga je geen mensen mee overhalen een BB te kopen.
Wie denken ze dat dit ding gaat kopen?! |:( |:( |:(

Ik denk voor de afstervende BB bedrijvenmarkt als vervangingstoestel, en zo. Als je als bedrijf op BB ecosysteem blijft, moet je toch ooit een nieuw toestel voor je personeel. Eisen zijn daar vaak anders dan voor consumenten en qua specs is dit in die markt niet slecht.
Een laatste stuiptrekking van het ooit gevierde Blackberry.

Ik weet bijna zeker dat in 2017 het doek gaat vallen voor dit bedrijf.
Hier op kantoor heeft iedereen een Blackberry (ik gok zo'n 1700 toestellen), maar vorige week werd bekend dat wij over gaan op Apple en Android.
En dit hoor ik meer om mij heen.
Blackberry maakt nu dus ook Android-toestellen, dus wat dat betreft zou BB nog gewoon een optie zijn. Tenzij natuurlijk een select aantal toestellen aangeboden wordt en BB daar niet onder valt.

[Reactie gewijzigd door Bark_At_The_Cat op 26 juli 2016 14:42]

Het probleem is dat Blackberry nu totaal geen onderscheidende features meer heeft met zijn toestellen.
Geen BB OS meer (wat ooit qua beveiliging top of the bill was) én geen fysieke toetsenborden meer. Al kan dat laatste nog komen op toekomstige modellen.

Generieke mid range Android toestellen zonder op bedrijven gerichte features, op een paar kleine software toeters en bellen na.
Ik denk dat zelfs speciale bulkprijzen voor bedrijven (als dat al mag) niemand over de streep zal trekken.
fysieke toetsenborden hebben ze gewoon nog, de Priv.
ik heb hem zelf en het is een waardeloos ding, ik had gehoopt dat ik het gevoel van mijn geliefde torch weer kon terugkrijgen maar dan met android.
helaas heeft BB jammerlijk gefaald en ik ben het met je eens dat het niet lang gaat duren voor BB wordt overgenomen voor de patenten e.d.
Blackberry heeft welgeteld voor 2016 twee telefoons die Android draaien: Priv en deze (die eigenlijk geen Blackberry is, want exact hetzelfde als elke andere Android telefoon zonder keyboard).

Er komt later nog zo'n rebranded Alcatel uit. Ook zonder fysiek toetsenbord.

Weinig reden voor bedrijven of particulieren om bij Blackberry te blijven dus...

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 26 juli 2016 14:56]

"(die eigenlijk geen Blackberry is, want exact hetzelfde als elke andere Android telefoon zonder keyboard)"

Blackberry is natuurlijk ook gewoon een merknaam. Zo zou je kunnen zeggen dat elke andere telefoon geen naam draagt van de fabrikant, omdat het een Android telefoon zonder keyboard is. Wat niet juist is natuurlijk.
Ze zijn marktleider op het gebied van MDM-oplossingen. Naast hun eigen infrastructuur die ze al jaren hebben een nieuwe waarvoor de toestellen slechts een aanvulling waren, hebben ze vorig jaar ook AdHoc en Good Technology gekocht. BB gaat dus zeker niet failliet. Tenzij je denkt dat telefoontjes verkopen hun primaire business is. Dat is het niet en nooit geweest. Het is altijd hoofdzakelijk een software bedrijf geweest gericht op de genoemde diensten. Die focus wordt met het ogenschijnlijk wegvallen van de telefoon tak versterkt.
Overstappen op Apple en Android? Kun je niet beter één van die twee doen? Het zijn twee totaal verschillende systemen :P.
Hoezo? Werkt hier ook prima met zo'n 16.000 toestellen! En heeft toch iedereen wat hij zelf wil ( geen BYOD ).
Choose your own device willen medewerkers tegenwoordig graag en kan ook prima, meeste MDM oplossingen ondersteunen beide platformen. Zolang het om wat mail, Conference calling en bellen gaat, is het geen probleem.
Het kan pas een issue worden wanneer je zakelijke apps gaat draaien.
Staat voor $ 405 op een Canadese site. |:(

http://www.directdial.com...blackberry+neon&Search=GO

Voor de helft heb je een Xiaomi Note 3 3GB/32GB. Zucht.

[Reactie gewijzigd door Neus op 26 juli 2016 14:28]

Volgens mij is dat typisch Blackberry. Voor 5 jaar terug maakte ze in mijn ogen echt toptoestellen.
De laatste zijn te duur voor het geen wat je koopt.
Precies. Heb voor het werk destijds een hoop Blackberry toestellen gehad en ge-support, prima dingen. Ook BES / BIS was handig. Maar na de eerste (te laat uitgebrachte) touchscreen versie van de Bold (was het de Bold ?) ging het m.i. helemaal mis. Erg jammer !
Volgens mij was de Storm als eerste en dat ding heeft voor vele mensen een afkeer gecreëerd tegen BlackBerry. De bold serie met touchscreens waren gewoon goede degelijke toestellen maar beperkt ten opzichte van Android, iOS en zelfs Windows. Daarnaast zijn iOS en Android tegenwoordig ook op de zakelijke markt interessant dus moet BlackBerry zich nu wel mengen in de Android markt. Nu hebben ze dus een high-end en een mid-end toestel op Android waarmee ze hopelijk weer marktpositie krijgen.
BB toestellen waren altijd al prijzig.
Ik neem aan dat je vergeten bent dat de canadian dollar nog minder waar is dan de US dollar...???

In euro omgerekend kost hij ¤275
Had het over dit toestel met een ex-BB medewerker. Er waren eerst al details te zien, waaronder de exactie 1:1 met de Alcatel Idol 4.

Dit toestel kost ongeveer 20% meer dan de Idol ex btw.

Je hebt de prijs ongeveer goed als de importeur en retailer geen marge zouden hebben op dit toestel.

BB lijkt steeds meer een spook te worden, gelijkend aan Nokia ;(
Maar waarschijnlijk met de BB beveiliging?
Welke beveiliging?

BlackBerry valt Apple aan over gebrek aan medewerking bij ontsleutelen encryptie

[Reactie gewijzigd door Robby517 op 26 juli 2016 15:17]

Haha ja, en ze hebben ook keys aan diverse overheden gegeven zodat ze alle BB data binnen hun netwerk gewoon kunnen decoderen en beheersen.
De USA prijzen gaan vaak 1 EUR = 1 USA. Dat is een heel wat kleiner verschil en komt door belastingen. 1 CAD is nu 0.69 EUR, 1 USD is nu 0,91 EUR.
Ten opzichte van de US dollar wel ja ivm belasting en invoerkosten. De Canadese dollar is een totaal andere munteenheid.
Nexus 5X of LG G4, zijn zeker ook nog alternatieven, maar de focus ligt daar ook niet om de goedkoopste te zijn met de beste specs.
Kom op Blackberry! Maak een verticale Android slider met de specs van circa een Zenfone 3, met dualsim voor circa 350-400 euro en ik koop hem, echt. Dit slaat nergens op, een beetje TCL rommel gaan rebranden.
Maar er is een Android slider, de priv. Waarom heb je die net zoals iedereen niet gekocht dan?

Iedereen riep voor een android slider, toen blackberry hem uitbracht kocht niemand dat ding!

[Reactie gewijzigd door ro8in op 26 juli 2016 15:31]

Geen dual sim, en hij kost 700 euro - daar heb ik weinig aan.

Ik heb graag een toetsenbord, maar als ik daar een 350 euro meerprijs voor moet betalen dan houdt het snel op natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 26 juli 2016 15:35]

Maar er is een Android slider, de priv. Waarom heb je die net zoals iedereen niet gekocht dan?
Dat was een portrait slider voor een veels te hoog bedrag. Bovendien koop ik geen smartphone als de kans klein is dat de community hem oppikt dankzij de 'veiligheidsmaatregelen' die BB inbouwt om hun vendor lock-in veilig te stellen.

Als ik een medium/high-end smartphone in China kan kopen voor minder dan 250 euro die goede ondersteuning krijgt vanuit de community, dan moet het wel mogelijk zijn voor een merk om in het westen een landscape slider uit te brengen met goede specs en community ondersteuning tegen een redelijk bedrag?. Helaas zit dat er niet echt in. Zelfs BB weet de niche niet aan te spreken omdat ze er niet naar luisteren.

Landscape is belangrijk. Een groot toetsenbord om met twee duimen te bedienen (tikt fijner, minder tikfouten), een betere fysieke verdeling van het gewicht van het toestel en een breed scherm om mee te werken.

En nee, BB is niet zo sexy als Apple of Samsung. De prijzen van hun high-end modellen moeten ze dus echt niet vragen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 26 juli 2016 18:21]

[...]
Dat was een portrait slider voor een veels te hoog bedrag. Bovendien koop ik geen smartphone als de kans klein is dat de community hem oppikt dankzij de 'veiligheidsmaatregelen' die BB inbouwt om hun vendor lock-in veilig te stellen.

Als ik een medium-high end smartphone in China kan kopen voor minder dan 250 euro die goede ondersteuning krijgt vanuit de community, dan moet het wel mogelijk zijn voor een merk om in het westen een landscape slider uit te brengen met goede specs en community ondersteuning. Helaas zit dat er niet echt in. Zelfs BB weet de niche niet aan te spreken omdat ze er niet naar luisteren.

Landscape is belangrijk. Een groot toetsenbord om met twee duimen te bedienen (tikt fijner, minder tikfouten), een betere fysieke verdeling van het gewicht van het toestel en een breed scherm om mee te werken.

En nee, BB is niet zo sexy als Apple of Samsung. De prijzen van hun high-end modellen moeten ze dus echt niet vragen.
Helemaal mee eens. Ik zit al sinds voor de Priv te wachten op een landscape slider.

Die is er niet gekomen en zal er ook niet komen. Jammer de pammer.

Even los van het feit dat de Priv een Android telefoon is (erg jammer, BBOS is VEEL beter en veiliger), enorm veel geld kost, te weinig accu heeft, warm wordt, een waardeloze selfie-cam heeft (en dat voor die prijs), enz enz enz.
Lijkt totaal niet op de idol 4..
Totaal niet? Totaal wel bedoel je! :o

Link naar beide renders naast elkaar

De speaker grills zijn identiek, de bezels ook. Ook zitten er aan de boven- en onderkant wat meer richting de zijkant wat donkere inkepingen (?) en die zie je op beide renders ook terug.

Nope, bijna hetzelfde ontwerp.
Je weet dat BlackBerry een samenwerking heeft met Alcatel / TCL en daarom ook de Idol 4 gebruikt?
Is dat een reden om ontwerpen gewoon klakkeloos over te nemen? Wat is er nu nog Blackberry aan? Kom a.u.b niet met BBM aanzetten :P
BlackBerry software wat bij het toestel geleverd wordt en de security wat ze in het toestel hebben gebouwd. Dit zal voor de consument geen USP zijn.

De geruchten gingen al dat ze het design van de Idol4 ook gingen overnemen, waarom dat is mij niet bekend.
Die security software waar ze de encryptie keys van doorstuurde bedoel je zeker? 8)7 :X
http://blogs.blackberry.c...ket-heres-why-video-pics/

Device Security That’s Built in From the Start
- Hardened Linux Kernel: We reduce the Android attack surface with numerous patches and configuration changes to improve security.
- Address Space Layout Randomization: This feature scrambles application/system memory, making it more difficult for attackers to target your device.
-Hardware Root of Trust: During manufacturing, we establish a Hardware Root of Trust that adds security keys to the processor on every DTEK50 and PRIV as it is built. Those keys track, verify, and provision each device – meaning that the authenticity and integrity of your device is guaranteed, as is the safety of the data it holds.
-A Better Bootloader: Because of our secure boot process, you can trust that only an untampered, BlackBerry-signed OS can be loaded. Each stage of the secure boot chain must first verify that the next component is fully intact before proceeding.
- FIPS 140-2 Compliant Full Disk Encryption: U.S. government-grade encryption protects your private information, like personal pictures or banking info, if your phone is lost or stolen.

Continual and Fast Security Updates, Long After Your Purchase
- Ongoing Security Patching: Many popular smartphones put the user’s private information at risk of being hacked due to slow security updates – weeks, months, or even years after a patch is released. BlackBerry’s record of being the quickest to deliver Android security patches minimizes your vulnerability.
- BlackBerry Integrity Detection (BID): We continuously monitor PRIV and NEON for events or configuration changes that indicate a compromise to device security, then we trigger real-time actions if a threat is detected.
- Dedicated Security Research & Response Teams: We bring our world-renowned security experts and testing to our line of BlackBerry secure smartphones powered by Android.

Total Control and Visibility of Your Privacy and Security
- DTEK by BlackBerry: Our DTEK security application, installed on all PRIV and DTEK50 devices, automatically monitors your OS and apps and lets you know when your privacy could be at risk. With just a quick glimpse you can see the overall security rating for your device – excellent, fair, or poor – and what you can do to improve it. DTEK also tracks your applications and notifies you when someone is taking pictures or videos without your knowledge, turning your microphone on, sending a text message, or accessing your contacts or location.

[Reactie gewijzigd door pineapple23 op 26 juli 2016 17:49]

Dat is opzich een mooie lijst! Wist niet dat ze zoveel veranderde. Probleem is alleen dat ik ze niet meer vertrouw. Zo koop ik bijvoorbeeld ook geen Lenovo laptop meer. :)
Jazeker, maar daar gaat het nu niet over toch? Genoeg bedrijven werken samen met elkaar, maar dat hoeft niet te betekenen dat ze hun ontwerpen ook hoeven te delen. :)
Je hebt gelijk, maar het was wel al bekend dat ze dat wel gingen doen. Gewoon rebranden en eigen software erop.
Ik weet niet welke foto jij hebt gezien, maar alles zit op dezelfde positie. De achterkant is dan weer helemaal anders, maar de voorkant is vrijwel identiek op wat kleurtjes na...
Inderdaad, maar ook in de achterkant zie je weer iets terug wat typisch en vernieuwend was met de Idol 4: de speaker openingen zodat het geluid zowel uit voor- en achterkant komt :)

Ook de specs komen exact overeen, net als de Idol 4 een Snapdragon 617, 3GB RAM, 16GB opslag, 13 Mpixel camera, 8 Mpixel front camera, het 5.2" Full HD scherm.

Zoals iemand hieronder ook al zegt, een Idol 4 in een BlackBerry jasje. Ik vind het ook zonde en een beetje erg makkelijk van BlackBerry dit. Aan de andere kant moet ik zeggen dat ik de achterkant wel een stuk mooier en strakker vind dan die van de Idol en waarschijnlijk met een stuk meer grip :)
Ik heb ze net even vergeleken, op eerste instantie lijkt het misschien niet zo, maar als je de kenmerken eruit gaat halen (speakers, aan uit knop en vorm, de rand etc) dan zie je toch dat hij idd redelijk overeenkomende kenmerken heeft.
Ziet er vet uit! Persoonlijk vind ik het een heel mooi, stijlvol design
Ik hoop dat het andere toestel met een fysiek toetsenbord uit komt voordat WhatsApp stopt met werken op mijn Classic en dat het geen priv is zonder slider (dat is me te groot). Anders wordt het een Xperia Compact.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True