Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

TCL toont BlackBerry Mercury met fysiek toetsenbord

Door , 53 reacties

TCL, bekend van het merk Alcatel, heeft een teaser van een nieuwe BlackBerry-smartphone met een fysiek toetsenbord online gezet. De smartphone heeft de voorlopige naam Mercury gekregen. Het toestel draait Android 7.0.

Details over de nieuwe BlackBerry-smartphone met fysiek toetsenbord geeft TCL nog niet. Die volgen tijdens Mobile World Congress volgende maand, aldus het bedrijf. TCL claimt zich op drie punten te richten bij de ontwikkeling: beveiliging, productiviteit en betrouwbaarheid.

Crackberry heeft een korte hands-on gehouden van het toestel maar kan ook geen specificaties noemen. Wel is duidelijk dat de vingerafdruksensor in de spatiebalk verwerkt is, dat er usb-c aanwezig is en dat de smartphone Android 7.0 Nougat draait. TCL heeft in Europa het alleenrecht om smartphones onder de BlackBerry-naam te introduceren. Dat deed het eerder met de DTEK50 en DTEK60, die daarvoor al als Alcatel-smartphones verschenen.

Reacties (53)

Wijzig sortering
Die volgen tijdens Mobile World Congress volgende maand, aldus het bedrijf.
Nu al een jaar wachten sinds de eerste geruchten en nu dan nog veel langer?! :'(

Het enige dat ik echt jammer vindt aan dit apparaat is dat ik hem nog niet kan kopen.


Dit is de enige (Android) telefoon die nu op de markt komt met een fysiek toetsenbord. Ik verwacht hier dan ook veel van (meer dan van de Priv dat meer als een experiment voelde).

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 5 januari 2017 00:33]

het valt nog maar te bezien in hoeverre dit een 'echt' android toestel zal zijn, het kan natuurlijk onder de motorkap android draaien, maar als google play er niet op staat en je het hele ding moet hacken om die erop te krijgen dan is het al geen 'android' meer vooral als blackberry net zo 'lastig' gaat doen om apps toe te laten als bijv apple.

het hele idee van een 'android met extreme veiligheids tweaks' is vooral in theorie geweldig, de practijk laat echter zien dat het heel complex is en de levensvatbaarheid zal in het komende jaar moeten blijken.
het valt nog maar te bezien in hoeverre dit een 'echt' android toestel zal zijn, het kan natuurlijk onder de motorkap android draaien, maar als google play er niet op staat en je het hele ding moet hacken om die erop te krijgen dan is het al geen 'android' meer vooral als blackberry net zo 'lastig' gaat doen om apps toe te laten als bijv apple.

het hele idee van een 'android met extreme veiligheids tweaks' is vooral in theorie geweldig, de practijk laat echter zien dat het heel complex is en de levensvatbaarheid zal in het komende jaar moeten blijken.
Volgens de Google spelregels van Android mag je als fabrikant je telefoon helemaal geen Android telefoon noemen als er geen Google Play op staat. Bron: wiki over Android.

Een (legale) telefoon die de Android merknaam gebruikt heeft dus per definitie Google Play erop staan.

Dat gezegd hebbende ben ik er totaal geen fan van dat er Android op dit nieuwe apparaat zal draaien, aangezien BBOS10 IMO echt 1000x beter werkt dan Android, maargoed.... Beter dit dan helemaal geen toetsenbord :P
Hier hetzelfde, het was pas een stunt geweest als ze gewoon 2 modellen op de markt hadden gebracht. Een met BB10 en een met Android (als ze dat dan toch zo graag willen).
Als snap ik de overstap naar Android nog steeds niet, ze krijgen hierdoor echt niet in een keer 10 miljoen BB gebruikers.

Maar goed, deze keuze is blijkbaar door de aandeelhouders al gemaakt. Vind het persoonlijk nog heel dom. Net zoiets als Apple ineens Android toestellen gaat uitbrengen.

En Android zal nooit het niveau van BB10 gaan halen. Daar is de onderliggende opzet niet voor gemaakt.

En oh ja, vind het toestel niet heel bijzonder. Vind zelf de Passport/SE mooier.
Hoe vervelend ik dat persoonlijk ook vind, BlackBerry 10 heeft op dit moment geen echte toekomst meer. Het gaat namelijk niet om wat alleen jij en ik vinden. De keuze voor Android zal meer gebruikers aantrekken dan BlackBerry 10 nu nog kan. Jij had het liefst gewild dat BlackBerry nog steeds BlackBerry 10 telefoons ging uitbrengen, maar wat denk je dat er dan was gebeurd? Blijven volharden voor een product dat niet voldoende gebruikers aantrekt (hoe prachtig ik het product ook vind) is pas een domme beslissing.

De vergelijking met Apple is ook nog eens invalide, die hebben een zeer succesvol product. Als BlackBerry 10 net zo succesvol was als de iPhone... maar dat is het simpelweg niet.
Hoe vervelend ik dat persoonlijk ook vind, BlackBerry 10 heeft op dit moment geen echte toekomst meer. Het gaat namelijk niet om wat alleen jij en ik vinden. De keuze voor Android zal meer gebruikers aantrekken dan BlackBerry 10 nu nog kan. Jij had het liefst gewild dat BlackBerry nog steeds BlackBerry 10 telefoons ging uitbrengen, maar wat denk je dat er dan was gebeurd? Blijven volharden voor een product dat niet voldoende gebruikers aantrekt (hoe prachtig ik het product ook vind) is pas een domme beslissing.

De vergelijking met Apple is ook nog eens invalide, die hebben een zeer succesvol product. Als BlackBerry 10 net zo succesvol was als de iPhone... maar dat is het simpelweg niet.
Noem 1 voordeel van Android ten opzichte van BBOS10...

BBOS10 kan ALLES wat Android kan en meer (je kunt er namelijk letterlijk ALLE Android apps in draaien).
Als ex-BlackBerry Classic gebruiker&developer en BB10 fan moet ik je vertellen dat die niet klopt.

De android runtime heeft sinds Android 4.3 geen update meer gekregen. Alle apps die de play services nodig hadden werkte niet, tenzij je dat met hacks erop installeerde, dat heb ik begin vorig jaar gedaan, maar toen ik vanwege problemen terug naar factory reset moest was er een Google API veranderd waardoor de hack niet meer werkte om te identificeren met mijn Google account. Er is sindsdien nog een update van BlackBerry geweest die de Android runtime liet crashen als je een app uninstallde. Er kwam daarna wel weer een patch, maar die moest je zelf downloaden via blackberry world (normale gebruikers kregen hem dus niet).

Als developer werkt de BlackBerry adb proxy (die nice was, debuggen via wifi, heel handig dat je telefoon niet met een kabel aangesloten hoeft te zijn) ook niet meer met nieuwe Android SDK versies. Dus als een developer zijn app goed wil aanpassen aan bijvoorbeeld het scherm van de passport moet je erg veel moeite doen om in de archieven van google een oude versie van de android sdk te vinden.

Het is al een tijdje duidelijk dat de ontwikkeling van de runtime geen prioriteit had, waardoor je niet ALLE Android apps kan draaien zoals jij zegt.
Klopt niet alle Android apps werken out-of-thebox. Maar met een beetje zoeken krijg je veel aan en praat. De paar Android apps die ik gebruik, werken probleemloos.

En ja, hadden ze de energie maar gestopt in BB10 en het doorontwikkelen van de Android runtime, maar goed.

En wat betreft de Google Play services, het is heel slecht dat steeds meer apps hier afhankelijk van zijn. Is ook luiigheid van de ontwikkelaars, want er zijn veel apps die in oudere versies goed werkte zonder deze services. En wat betreft de 'Google vrije' Android versies is dit ook geen goed teken, want deze apps draaien daar ook niet op zonder dat je dan weer 'illegaal' de Google meuk installeert.
Als ex-BlackBerry Classic gebruiker&developer en BB10 fan moet ik je vertellen dat die niet klopt.

De android runtime heeft sinds Android 4.3 geen update meer gekregen. Alle apps die de play services nodig hadden werkte niet, tenzij je dat met hacks erop installeerde, dat heb ik begin vorig jaar gedaan, maar toen ik vanwege problemen terug naar factory reset moest was er een Google API veranderd waardoor de hack niet meer werkte om te identificeren met mijn Google account. Er is sindsdien nog een update van BlackBerry geweest die de Android runtime liet crashen als je een app uninstallde. Er kwam daarna wel weer een patch, maar die moest je zelf downloaden via blackberry world (normale gebruikers kregen hem dus niet).

Als developer werkt de BlackBerry adb proxy (die nice was, debuggen via wifi, heel handig dat je telefoon niet met een kabel aangesloten hoeft te zijn) ook niet meer met nieuwe Android SDK versies. Dus als een developer zijn app goed wil aanpassen aan bijvoorbeeld het scherm van de passport moet je erg veel moeite doen om in de archieven van google een oude versie van de android sdk te vinden.

Het is al een tijdje duidelijk dat de ontwikkeling van de runtime geen prioriteit had, waardoor je niet ALLE Android apps kan draaien zoals jij zegt.
Je bent een dev en je krijgt de patches niet werkend?

Ik krijg ze wel werkend. Op een oude langzame Q10 notabene. Dat de Android runtime in BBOS10 tot Android 4.3 ondersteund klopt, maar ik heb daarmee nog nooit problemen gehad met apps.

De meeste apps draaien native prima na een download uit de Google Play store. Apps die maps gebruiken (Grab/Uber/Tinder etc) werken na een patch die je gemakkelijk kunt maken op een Windows PC.

Is dat alles perfect? Nee, natuurlijk niet. Maar als hobby-hacker amateurs (en gebruikers als ik) het op deze manier voor elkaar krijgen (bijna) alle Android apps te draaien in BBOS, dan zou het voor Blackberry een hele kleine moeite zijn om de implementatie echt goed af te maken. Veruit het moeilijkste deel is immers al gedaan: het schrijven van de Android runtime voor BBOS.

Het enige dat Blackberry zou hoeven doen is de bestaande hacks implementeren in het OS (of zelf de boel fatsoenlijk "afmaken") en klaar.

En daarom zie ik geen enkele meerwaarde van "bare metal" Android op een Blackberry telefoon ten opzichte van (een heel klein beetje aangepaste/verbeterde) BBOS10 met prima Android runtime.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 5 januari 2017 13:43]

Ik ook niet. Alleen BlackBerry (lees de aandeelhouders) blijkbaar wel, want ze denken hiermee meer telefoons te verkopen terwijl ze eigenlijk hun hele achterban hierdoor minachten.
Letterlijk alle Android apps is een behoorlijke overstatement om eerlijk te zijn. Veel apps hebben de Google Play Services nodig, iets wat niet werkt op BlackBerry 10. Vaak zijn deze dependencies er nog wel uit te patchen met Lucky Patcher, maar heb helaas ook meegemaakt (met Strava bijv.) dat dit niet werkte.
Klopt, zie mijn reactie hierboven. Maar deze apps draaien ook niet op 'Google vrije' Android versies zonder ook dan weer eerst de Google Play Services te installeren. Dus is niet specifiek een BB10 probleem.
Letterlijk alle Android apps is een behoorlijke overstatement om eerlijk te zijn. Veel apps hebben de Google Play Services nodig, iets wat niet werkt op BlackBerry 10. Vaak zijn deze dependencies er nog wel uit te patchen met Lucky Patcher, maar heb helaas ook meegemaakt (met Strava bijv.) dat dit niet werkte.
Er bestaan andere patchers dan lucky patcher (waar je een Windows PC voor nodig hebt), waardoor je Play Services prima kunt draaien. Ook de (patched) play store kun je prima gebruiken om veel apps te downloaden die niet gepatched hoeven te worden.

Google: "Cobalt's official Google Apps landing page"

Als een amateur patcher dit werkend kan krijgen dan moet Blackberry dit zeker native kunnen integreren... ALS ze zouden willen...

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 5 januari 2017 13:46]

[...]


Noem 1 voordeel van Android ten opzichte van BBOS10...

BBOS10 kan ALLES wat Android kan en meer (je kunt er namelijk letterlijk ALLE Android apps in draaien).
Ik heb geen uitspraken gedaan over de kwaliteit van Android of BlackBerry 10 en wie er nu beter is. Dat is het probleem, het doet er niet meer aan toe. Probeer het op hoger niveau te beschouwen. Het beste product wint lang niet altijd, want zo kiezen consumenten niet (en "beste" is al vrij subjectief).

En ik spreek uit eigen ervaring dat niet alle Android apps werken op BlackBerry 10. Wie dat beweert is aan het liegen.
Dat is dus de vraag. Hoeveel nieuwe gebruikers krijgen ze erbij? En hoeveel verliezen ze er omdat die gewoon BB10. Ik denk dat het in verhouding gelijk ligt, dus is de overstap naar Android wat mij betreft geen juiste. En wat GeoBeo ook al aangeeft, onder BB10 kan je Android apps draaien dus had hier meer op ingezet om dit te verbeteren.

En ik vind de vergelijking met Applezelf niet zo raar. Apple heeft ook al heel wat marktaandeel verloren t.o.v. Android. Nog niet zo extreem als Microsoft of Blackberry, maar toch. En zie je Microsoft Android toestellen uitbrengen in de toekomst?

En volgens mij haalt BlackBerry de winsten al jaren niet uit de telefoons.
Voor de discussie is het leuk als je ook even de moeite neemt om mijn eerdere vraag te beantwoorden.

Jouw eerste vraag kan niemand nu met feitelijke informatie beantwoorden. Zullen we nog wel even op moeten wachten.

Microsoft verschilt op belangrijke aspecten wel van BlackBerry. 1) geld en 2) eigen besturingssysteem voor andere apparaten en een visie om mobiel met niet-mobiel te combineren. Dat laatste geeft hen een betere kans dan BlackBerry 10.

En klopt, volgens mij lijdt BlackBerry nog verlies ;) hoe zou dat nu komen?
Alleen de telefoontak (wat er van over is draait verlies). De QNX tak (waar BB10 ook bovenop draait) helemaal niet, en hier zetten ze ook nog steeds op in.

En welke andere vraag bedoel je? Ben een beetje de draad kwijt 😬
Ik ben benieuwd wat jij denkt dat er gaat gebeuren als BlackBerry naar jouw wens alleen BlackBerry 10 telefoons zou maken.
Oh, ik denk niet veel anders dan wat er nu gaat gebeuren. De mensen die nu een BlackBerry Android toestellen kopen zijn ook mensen die in het verleden een BlackBerry toestel kochten. Deze mensen zouden ook gewoon weer een BB10 toestel kopen met een verbeterde BB10 + Android runtime.

Nu vallen er ook veel gebruikers af (zoals ik), die echt geen BlackBerry Android toestel willen. Als ik een Android toestel zou willen gebruiken zou ik geen BlackBerry kopen.
Misschien zullen er een aantal nieuwe gebruikers bijkomen, maar die kan je wegstrepen tegen de verlaters.

Dus is deze move hun redding? Nee, helaas niet. En door BB10 te verlaten hebben ze zichzelf in de voet geschoten omdat BB10 gewoon qua onderliggende techniek/gedachten nog steeds voorloopt op Android/IOS.

Maar het besluit is ook niet genomen door BlackBerry zelf, maar de aandeelhouders. Ik denk dat het bedrijf BlackBerry zelf gewoon het liefst was doorgegaan met BB10 (lees de medewerkers die er rond die tijd aan het werk waren).
Denk jij dan wel dat ze hierdoor een boost krijgen?
Ik denk dat ze meer kans hebben bij het grote publiek met Android dan BlackBerry 10. De groep potentiële gebruikers is gewoon in 1 keer groter geworden. Maar het zal niet makkelijk worden.
We zullen zien. Maar zolang er geen BB toestel bij de mediamarkt, etc ligt zal het grote publiek ze alsnog niet gaan kopen.
Op de Priv staan gewoon alle Google apps en kun je alles installeren. Hij is alleen nog steeds unrootbaar, maar daar heb ik (tot mijn verbazing, eerlijk gezegd) geen last van.
Please, verdiep je eerst voordat je dingen gaat roepen. Het is volledig Android wat er op draait met alle Google apps. Er zijn al drie toestellen hiermee uitgebracht. De Priv, DTEK50 en DTEK60.
Is 100% android!!
Ik heb de DTEK60 en niks geen geouwehoer meer wat je in het verleden had met blackberry...maar puur android...kijk bijvoorbeeld nu via kodi gratis de laatste bioscoop films :-)
Een 100%android met de voordelen van Blackberry... Toetsenbord,beveiliging,shorcuts,blackberryhub ect
Schijnbaar krijgt de telefoon een snapdragon 625, 3gb ram, en 3400 mah accu. Lange accuduur gegarandeerd zou ik zeggen.
Het scherm is 4.2 of 4.6 inch (beiden heb ik gelezen) met een "full hd" resolutie. Iets x 1080 pixels, geen 1920 in ieder geval, het scherm heeft geen 16:9 verhouding.
De vingerafdrukscanner is in de spatiebalk gebouwd.

Ik hoop op een prijskaartje van +-350 euro. Voor mijn schoonmoeder, die zweert nog bij een fysiek toetsenbord, maar de priv was haar veel te duur.
De Priv heeft vorige maand een weekje ¤320 gekost via BlackBerry zelf.
Screenshot van de Mercury/DTEK70 is ook al verschenen = 1620x1080, was dat.

Internet staat inmiddels vol met eerste korte indrukken en hands-ons.

Had graag de betere frontcam, USB C en de vingerafdrukscanner gezien op mn Priv.
Toch ga ik mn Priv zeker niet inruilen, I love dat verborgen toetsenbord.
Hoop wel dat er nog ooit iets komt voor een speciale cursormodus icm het touchkeyboard.

[Reactie gewijzigd door CLB op 4 januari 2017 22:33]

Ik had de Torch 9810.. die had ook dat verborgen toetsenbord, geweldig vond ik het toen..
Voor mijn vrouw is de laatste BB die ik had gekocht de Classic geweest, de Q10 vond ze niks omdat het trackpad ontbrak :)
Ik zou dit toestel graag eens proberen. Sinds m'n laatste BB mist ik het toetsenbord nog steeds.
Ik geloof dat deze BB wel smaller is dan de Passport, voor mij toch een beetje een tegenvaller, sinds ik ben gewend aan het brede toetsenbord heb ik moeite snel te typen op een Classic/Q10 of de PRIV.

Maar misschien is het eerst even wennen, voor de Q10 had ik een Nokia E7 en daarvoor een Nokia N900 meamo (beiden sidekick) en ik zweerde heilig bij die toetsenborden tot ik de passport kreeg en toch wel erg snel om was.

[Reactie gewijzigd door Jeffrey88 op 5 januari 2017 20:07]

Lekker bij je passport blijven. Kan nog jaren mee. En als je BB10 ook super vind moet je de overstap naar Android niet maken. Of je moet een BlackBerry fan zijn, en alles wat ze uitbrengen willen kopen.
Ik zou best bij mijn passport willen blijven, maar als Whatsapp eind juni stopt met de BB-ondersteuning, zal ik toch moeten overstappen, vrees ik... En dan lijkt mij die Mercury een mooi alternatief.
Dan kan je nog gewoon de Android versie van WA draaien op de passport. Oh, en er is meer op de wereld dan WA 😉
Tof dat BlackBerry doorgaat met smartphones met fysiek keyboard.
Ik gebruik sinds enkele maanden de Priv en ik vind het een geweldig toestel. Vanuit het homescreen kan je elke fysieke toets 'programmeren' om bijvoorbeeld een app te laten opstarten (1 key kan 2 shortcuts bevatten, eentje voor kort drukken en eentje voor lang drukken). Maar nog beter; je kan ook Tasker-scripts onder een toets zetten.

Verder erg praktisch dat je ook kan swipen over het toetsenbord om bijvoorbeeld woord-suggesties te accepteren of te scrollen in e-mail of bijvoorbeeld webpage.

Helemaal eens met de reactie van CLB over de wens van een cursor-modus voor het fysieke toetsenbord.
Ik vind em er geweldig uit zien. Mijn vriendin (ook verknocht aan BlackBerry) vindt em echter spuuglelijk met die zilveren top.

Ik hoop dat ze dat zilver zwart maken. Ik heb sinds november mijn Passport ingeruild voor een PRIV maar de kans is groot dat ik mij niet kan weerhouden om deze op de dag van de launch aan te schaffen. Dat keyboard ziet er goddelijk uit en het scherm is toegankelijker dan dat van de Passport.
Hopelijk komt ie op tijd om mijn Passport te vervangen. Mooi ding.
Klinkt misschien raar maar ik zie een beetje 1+3 in de zijkant.
Hopenlijk krijgt de priv ook snel de nougat upgrade nu duidelijk is dat dit toestel 'm out of the box al heeft.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*