Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Omzet HTC daalt tot onder niveau van 2005

De omzet van HTC kwam volgens de fabrikant uit op 62 miljard Taiwanese dollar, ongeveer 1,75 miljard euro. Daarmee komt de omzet uit onder het niveau van 2005, de tijd waarin HTC zijn geld verdiende met toestellen als de MDA Vario voor T-Mobile.

HTC maakt al jaren geen cijfers meer bekend over leveringen van smartphones, maar de omzet is natuurlijk wel een stevige indicator van hoe het gaat met de toestellen van de Taiwanese fabrikant. De omzet is ten opzichte van vorig jaar met twintig procent gedaald. HTC heeft nog geen winst- of verliescijfers bekendgemaakt, maar het bedrijf schrijft al enige tijd af en toe rode cijfers.

Met 62 miljard Taiwanese dollar is het de laagste jaaromzet voor het bedrijf sinds 2004, toen 36 miljard Taiwanese dollar werd omgezet. In die tijd bracht de fabrikant nog geen toestellen onder eigen naam uit. In plaats daarvan plakten providers vaak hun naam op een HTC-toestel, waardoor HTC-toestellen van toen namen droegen als O2 XDA en T-Mobile MDA.

De fabrikant bracht in het afgelopen jaar de U11 uit als topmodel. De belangrijkste aankondiging was echter dat Google een deel van de r&d-afdeling van de fabrikant overneemt voor 1,1 miljard dollar. HTC ontwierp voor Google al de Pixel, Pixel XL en Pixel 2.

Door

Redacteur mobile

110 Linkedin Google+

Reacties (110)

Wijzig sortering
Na de HTC m7 (one) even wat mindere telefoons maar de 10 en de u11 zijn echt gewoon prima telefoons waar weinig op aan te merken is. Enigzins jammer maar ik denk dat het vooral komt doordat ze zichzelf qua prijs boven Samsung en LG zetten met daarna relatief mindere prijsdaling ten opzichte van de concurrentie.
Bouwkwaliteit is de laatste jaren niet zo denderend. Helaas gingen ze met de M7 en M8 ook qua camera echt se mist in. Wel jammer. De M8 destijds voor ik een enorm mooi toestel. Helaas was deze al niet zo heel degelijk gebouwd. Ook rare vormgevings keuzes erna.

Hoop dat HTC zichzelf weer erboven op kan helpen.
De camera’s in de M7 en M8, zeker in combinatie met die dual-membrane microfoon, vond ik juist het beste wat de markt op dat moment had te bieden. :) Die keuze voor “UltraPixel” was echt geniaal. Zeker als je veel in rumoerige low-light omgevingen aan het filmen was, en bij een optreden wilde je écht die HTC hebben over elk ander merk dankzij die low-light prestaties en die camera en het feit dat de microfoon ondanks keiharde muziek kraakhelder geluid in de video kreeg. Zelfs naast de drummer staan was geen probleem... Jeetje wat miste ik dat. :)

Ja daar leverde je een klein beetje op in voor maximale kwaliteit in daglicht, vooral bij het inzoomen. Voor de meeste applicaties niet bijster boeiend.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 8 januari 2018 16:56]

Die microfoons werden alleen geleverd op de eerste paar modellen, daarna kon HTC ze niet meer kopen omdat de microfoons gewoon door Nokia waren ontwikkeld en door de producent niet zomaar verkocht mochten worden aan HTC. HTC heeft toen heel lang eigenlijk weer normale microfoons gebruikt en van de nieuwe 'HDR' microfoons is nooit wat terecht gekomen.

Zie: https://www.gsmarena.com/..._ones_specs-news-5961.php

Overigens was de Nokia implementatie alsnog superieur, vooral omdat Nokia meer microfoons gebruikte (4+).

Edit: verkeerde link

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 8 januari 2018 22:27]

Alle One M7 toestellen hadden die microfoon, pas ver na release is Nokia een zaak begonnen tegen STMicroelectronics dat die dingen verkocht en direct een injunction geeist tegen de verkoop van die HTC toestellen. Uiteindelijk heeft voor zover ik weet Nokia een schikking getroffen met HTC met patent-licenties en zijn die microfoons stilletjes ook in de M8 gepropt. :)
Enne, hoe kom je daar zo bij?
https://www.phonearena.co...wing-court-ruling_id42567 - HTC mocht gewoon doorgaan met de verkoop en hun voorraad ST-microfoons opmaken. STMicro kreeg een boete. En wat maanden later hebben ze een complete deal gesloten met elkaar: https://www.androidcentra...kia-sign-patent-agreement
Dat is toch geen bewijs dat alle M7 toestellen die microfoon hebben? Overigens, kan het best, die dingen verkochten toch voor geen meter. Ook zei je dat die dingen stiekem in de M8 gepropt zijn... Jouw bron geeft zelfs het tegenovergestelde aan vanwege de patentdeal, dat is alles behalve stiekem.

Je bronnen die je aanhaalt slaan dus niet echt op je eigen reactie...
De M7 verkocht best goed. Daarnaast: iets beter lezen. ;) Ik heb het woord “stiekem” niet gebruikt, maar “stilletjes”; zonder het als marketing gimmick te gebruiken dus. Net als dat ze het uit de specsheet van de M7 hebben gehaald (staat ook in de bronnen overigens) terwijl die mic er wel degelijk inzat. Ik gok (maar weet t niet zeker) dat dat is omdat het in eerste instantie juist een unique selling point was voor Nokia en die er exclusief mee wou blijven marketen. ;)

Dat is nogal een groot verschil met stiekem en verandert de complete context. Ik heb m’n posts onderbouwing gegeven, als je het er vooralsnog niet mee eens bent: prima natuurlijk, maar dat ligt niet aan mijn bronnen. :P

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 9 januari 2018 18:27]

De camera's gingen juist ten onder dankzij al het ruis ondanks de grotere pixels ongeacht bij goede lichtomstandigheden of niet.

Over video weet ik eerlijk gezegd niks betreft deze toestellen.
Kwa topmodellen is de M9 toch wel het dieptepunt, als ik de M7, M9 en U11 vergelijk (mijn oude telefoons heb ik doorgeschoven naar mijn ouders) valt nog wel op dat de M7 gebouwd is als een tank en nog steeds erg fijn werkt.
De HTC 10 was anders wel zowat de stevigst gebouwde telefoon van 2016, en dat kan ik persoonlijk beamen.
Goede telefoons, maar HTC ziet zichzelf nog als een belangrijke speler terwijl de consument anders heeft besloten. Ze hadden juist een vlaggenschip op de markt moeten brengen met een veel lagere prijs. Het is toch krankzinnig dat de HTC U11+ in de pricewatch staat voor 736 euro, terwijl de Galaxy S8 voor 579 euro is te verkrijgen.
De S8 is van april en dus al geruime tijd leverbaar. De U11+ is pas in december beschikbaar.
De S8 was ook 799 bij de introductie. Ik verwacht hetzelfde of nog zwaarder devaluatie van U11+ de komende tijd.
Als beide telefoons dezelfde SOC, ongeveer zelfde batterijduur en softwareondersteuning.
Kies je voor de dure telefoon?
Voor de meeste mensen kopen toch de goedkopere telefoon
Verder niet te vergeten dat Samsung een grotere bekendheid kent. Veel mensen hebben waarschijnlijk nog nooit van de U11+ gehoord, terwijl toch iedereen de S8 wel kent.
Deels kip ei. Als HTC fatsoenlijke telefoons kon maken met een scherpere prijs dan de Samsung varianten, was het vast anders gelopen. HTC was een jaar of 10-15 terug nog veruit superieur aan Samsung wat betreft mobiele telefonie (HTC HD, HD2, Windows Mobile periode). Ergens halverwege met Android ging het snel achteruit.

Snap niet dat als ze achter lopen ook nog eens veels te dure telefoons hebben gemaakt die ook nog eens niet heel bijzonder waren. Los daarvan hebben enige kwaliteits issues mogelijk ook wel een rol gespeeld. Zie niet vaak HTC telefoons zonder problemen na wat langere tijd. Paarse camera gloed, loslatende displays, freezes, restarts. Niet geheel onbekend op GoT.
Inderdaad, maar denk maar eens aan de huidige reclames. Ooit ergens een reclame gehad van een HTC telefoon? Ooit ergens bij een webshop als top advertentie een HTC telefoon gezien? Volgens mij als je een HTC telefoon wil moet je er echt naar zoeken.

Neem bijvoorbeeld de Mediamarkt folder. Het zijn altijd de Iphones en Samsung telefoons die de grootste advertenties hebben. Als HTC er al tussen staat, zal het waarschijnlijk ergens in een klein hoekjes gestopt zitten.
Ik zie dat als een soort gevolg, ik als winkelier ga natuurlijk niet aan een dood paard lopen trekken. Als consumenten samsungs en iphones willen ga ik daar natuurlijk op inzetten. HTC had daar iets mee moeten doen, goedkopere prijzen, betere marketing, leukere aanbiedingen bundels whatever..
Heb je helemaal gelijk in. Ik denk dat ze gewoon weer bij het begin daar moeten beginnen, met een duidelijke naamgeving voor telefoons (dus niet alle telefoons van 300-900 euro U11 noemen), en zich meer gaan richten op prijs-performance. Proberen een top telefoon neer te zetten onder de prijs van de vlaggenschepen van Samsung, Apple ed.
Ik wou graag een HTC U11 icm T-Mobile, in fysieke winkels vroegen ze zich vooral af waarom ik in godsnaam nog een HTC wilde hebben, de S8 was immers de superieure telefoon en op internet waren er maar een aantal webshops waar ik de telefoon kon bestellen. Zelfde probleem ondervond ik toen het bijgeleverde hoesje kapot ging, bij de mediamarkt hangen 1000 verschillende exemplaren maar niks voor HTC...
Precies dit. Dan is het ook niet vreemd dat het weinig verkocht wordt, als zelfs winkels er niet bemoedigend over klinken.
Probeer maar eens een HTC in een MediaMarkt vestiging te vinden. Ik kom regelmatig in die van de Amsterdam Arena. Vroeger hadden ze er er een stuk of 5/6 staan die je kon bekijken. De afgelopen twee jaar zijn ze verdwenen. En degene die achter slot en grendel in de schappen liggen zijn op één hand te tellen. Terwijl merken als Alcatel, Acer en Wiko volop aanwezig zijn.
Ja, maar wat maakt een consument dat uit? Juist, helemaal niks. De Samsung Galaxy S8 is op vrijwel ieder vlak superieur, dus dan is het toch ook niet opmerkelijk dat het al jaren slecht gaat met HTC.
Die heb ik ook nog liggen, m'n Desire heb ik ook nog steeds en was toendertijd hét toestel die je wilde.
Ik ben het met je eens, al vind ik het wel jammer dat ze de headphone jack weglaten, dit kan ze ook geen goed doen.

[Reactie gewijzigd door coolkingler1 op 8 januari 2018 15:41]

Inderdaad.
Heb zelf de U11 en dat is toch echt een top telefoon die kan wedijveren met iedere top telefoon van de andere topmerken.
Echter waarom is die dan zo relatief weinig verkocht?
1. Totaal geen marketing van hun producten
2. Vele providers kunnen of willen hem niet leveren vanwege het ontbreken van contracten tussen HTC en providers.
In sales van dit soort toestellen is massale marketing gewoon een must en HTC heeft bewezen dat dit ook klopt als een bus ondanks dat het toestel 1 van de beste is van 2017.
Jammer dat ze dat daar bij HTC maar niet willen inzien.
Nou... De prijs van de u11 ligt véél te hoog terwijl je daar niets extra's/unieks voor terug krijgt. Zowel de front als de gewone camera van de Galaxy S8 zijn beter. De U11 ziet er ook wat ouder uit met z'n toch echt te grote bezels.

Wat mij persoonlijk dan ook erg tegen staat (en waarom ik een Huawei P10 zeker zal verkiezen boven de HTC U11) is die lelijke Android skin. Dat moet een soort 'pure' Android zijn, maar het ziet er hopeloos goedkoop uit op dit toestel. Dat hele menu doet mij denken aan mijn HTC Desire en dat is in 2018 echt geen gezicht.

Ook idioterie als dit maakt het dat ik met een grote boog om HTC heen loop.
Lekker zuur! Volgende keer toch maar met argumenten komen, want nu lijkt het er gewoon op dat mijn mening jou niet aanstaat, maar dat je dat verder niet kunt onderbouwen, dus je maar gaat beledigen. Zeg dan niets.

Een U11 heeft objectief niets extra's bovenop een Huawei P10 dat de meerprijs rechtvaardigt. En de U11 is net zo duur als een Galaxy S8. Tegen een S8 legt de P10 het af, maar die is dan ook goedkoper. De U11 heeft vergelijkbare prijs, terwijl je er objectief (specs, features, etc.) vooral op achteruit gaat.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 9 januari 2018 18:11]

Het is echt jammer dat zo'n merk als HTC wat samen Sony voor mij toch de beste Android OS ervaring meebrengt, toch het niet kan halen. Echt jammer.

Qua hardware ook altijd netjes vaak high-end en kwamen vroeger altijd wel als meest innovatieve brand bij mij.
Dan heb je dus niet zo'n populaire mening betreft Android schil. :P
Mee eens die android schil van de sony toestellen is al heel wat jaartjes niet meer vernieuwt. En als sony en HTC high-end waren, deden ze het ook een stuk beter. De meeste sony toestellen hebben een prima scherm, maar niet het beste. een prima camera, niet de best, accu en de rest ook. het is altijd net wat minder dan de high-end concurrentie. de laatste tijd in elk geval. Het belangrijkste voor mij is camera in combi met accuduur. Voor mij was de keuze een iphone 8 plus. Zeer hoge kwaliteit foto's en ik kan echt uren plaatjes schieten zonder dat de accu leeg geraakt. HTC en Sony hebben beiden camera's die toch wel een stukje onder de top behoren.
Dat de Sony schil niet vernieuwd wordt is niet waar. Ziet er wel degelijk anders uit dan 2 generaties geleden en werkt nog soepeler, terwijl sony al de meest vloeiende ervaring had op android naar mijn mening. Overigens is de Sony schil erg minimaal en is het maar een klein likje bovenop stock android.

Eigenlijk heel jammer, met de laatste generatie brengt zowel Sony als HTC teostellen uit die kwalitatief superieur zijn aan de (nogmaals mijn mening) troep die samsung ons al jaren door de strot duwt, maar door het gebrek aan marketing kunnen ze samsung gewoonweg niet bijhouden.

Om het nog maar niet te hebben over een Iphone waarvan je een auto kan kopen... (dan doel ik op de X, 8 vind ik ook overpriced, maar snap in sommige gevallen dat mensen een voorkeur voor apple hebben die ze het geld waard is)

[Reactie gewijzigd door kgd92 op 8 januari 2018 16:07]

Samsung troep? Kan je dat onderbouwen? Heb dit jaar mijn eerste Samsung telefoon gekocht (S8+) en ben daar erg tevreden over: camera, scherm, prestaties zijn zeer goed. Accuduur en bouwkwaliteit zijn ook gewoon wat je verwachten kan en mag van zo'n toestel. Vorige Samsungs was ik niet zo fan van, vooral qua uiterlijk, maar deze is erg fijn.

On topic: HTC lijkt steeds net te traag zn toestellen uit te brengen, waardoor ze nu een toestel uitbrengen wat even snel is als de concurrentie, maar dan wel met zn net nieuwe prijsje.
Alle samsungs die ik tot nu toe in handen heb gehad deden in bouwkwaliteit sterk onder tov bijvoorbeeld de mid/high end sony toestellen. Ook vond ik de samsung schil om android altijd erg zwaar met veel onnodige bloatware waardoor de ervaring niet vloeiend was en het toestel snel traag werd en was de kwaliteit van de accu dramatisch. Laatste samsung die ik zelf in handen heb gehad is welliswaar de S6, dus wie weet is het met de tijd beter geworden, maar zelf zal ik altijd voor een vergelijkbare Sony/HTC gaan. Dit is persoonlijke voorkeur overigens heb verder geen benchmarks oid, puur op gevoel en eigen ervaring.
Volgens veel reviewers is de Samsung Experience of Nature UI of hoe ze het tegenwoordig ook noemen, een van de beste skins. Maar met de huidige SoC's is het sowieso lastig te zeggen hoe zwaar een skin precies is. Verder worden skins vaak ook vertraagd by design zodat je 'lastige' momenten minder snel merkt en de boel gewoon altijd hetzelfde loopt. Eigenlijk kun je tijdens het runnen van apps het beste zien hoe goed een skin is. Maar de optimalisatie van Samsungtoestellen is in dit opzicht altijd wel redelijk voor elkaar.

Overigens heeft HTC de slechtste bouwkwaliteit van alle merken smartphones, afgezien van wat kleine Chinese spelers misschien. Mensen denken vaak door de materialen voor de case dat iets goed gebouwd is, maar dat is dus onzin. One M8? Door veel reviewers beoordeeld als een goed gebouwd toestel, maar ondanks dat ik hem zelf hier heb liggen en er best wel plezier van gehad heb, is het gewoon zooi qua bouw. Gelukkig dat hij nooit voor reparatie op hoefde, want dan had ik hem al kunnen wegflikkeren.
"Gelukkig dat hij nooit voor reparatie op hoefde.. "

Is dat dan niet inherent aan een goede bouw?
Nee, want de meeste toestellen hoeven nooit op voor reparatie. Reparatiegevallen zijn altijd incidenten. Ook Toyota's, over het algemeen aangenomen als de kwalitatief beste autofabrikant, moeten wel eens op voor reparatie. De kans is alleen veel kleiner dan bij een Fiat of Volkswagen.

Het punt is dat wanneer je bijv. een Nokia of iPhone moet opgeven voor reparatie, je gewoon een goed gerepareerd toestel terugkrijgt. Dit terwijl je met HTC's een heel goede kans hebt dat door alle adhesive en kopertape die intern gebruikt is, je een intern gehavend toestel terugkrijgt (adhesive wordt nooit op dezelfde manier teruggebracht, en kopertape is zo kwetsbaar, dat dit eigenlijk ook standaard vervangen moet worden, maar eigenlijk nooit gebeurt. Op de een of andere manier zag je dit vaak ook terug aan de bodies overigens (kennelijk werken specifieke mensen bij Dynafix (algemene reparatiecentrum voor de meeste merken) aan HTC's en verpesten die toestellen vaker??), maar vooral de betrouwbaarheid wordt bijna standaard verminderd. Ik heb het echt over meer dan 50% waaraan je meteen concreet kon opmerken dat het of meteen al terug kon naar de repaircenter of dat het niet lang zou duren.
Toyota staat al tijden niet meer bovenaan. Mazda en Hyundai zijn nu de twee topmerken als het op kwaliteit aankomt. Ieder merk kan falen en terugzakken. HTC doet dat inderdaad wel iets vaker dan gemiddeld.
Je moet altijd kijken naar de markten waar je in actief bent en met wat voor soort auto's en hoe het onderhoud gedaan wordt. Als je alle omstandigheden gelijk houdt, zijn het echt Toyota's die het het best doen. Hyundai's statistieken zijn serieus goed, maar je moet ook rekening houden met het aantal oude auto's dat daarvan rondrijd en hoeveel verschillende auto's dit zijn. Zo zijn terreinwagens onderhoudsgevoeliger, maar Hyundai heeft niet eens een èchte terreinwagen. Verder krijg je bij Hyundai 7 jaar garantie oid? Dus doen ze het onderhoud ook langer zelf en regelmatiger. Mazda is inderdaad zeer dicht tegen Toyota aan. Dit is al jaren zo.

Maar goed, dit is niet het punt dat ik wilde maken met die bovenstaande post. Ik zeg dan ook 'over het algemeen aangenomen' en ik vergelijk ze met FIAT en VW, die de reputatie hebben vaker te falen (die laatste in tegenstelling tot wat veel mensen denken, maar iedereen met veel lease VAG-auto's om zich heen weet dat de motoren gewoon troep zijn).
Probeer eens een nieuwe Samsung, veel beter dan s6, vooral op de door jou genoemde punten :Y
Ligt eraan wat je kwaliteit noemt. Ik ben gestopt het het verkopen van HTC-toestellen omdat het gewoon slecht gebouwde telefoons waren met slecht ontworpen internals die simpelweg aanzienlijk minder degelijk waren dan die van de meeste andere merken. Samsung was overigens best ok. Dit is overigens geen mening, maar een constatering. Kun je overigens ook terug zien in de teardowns van HTC-toestellen waarin je ziet hoe het ontworpen is met veel kopertape en adhesive. De U11 ziet er beter uit, maar vergeleken met toestellen van andere merken nog steeds minder. Maar ik zag het dus helaas ook terug in het aantal nodige reparaties, die voor HTC-toestellen ook nog eens regelmatig fout gingen (ongeveer de helft, en dan ben ik nog conservatief, aangezien gerepareerde toestellen per definitie slechter waren door het aangetaste kopertape dat HTC veelvoldig gebruikt, dat ontzettend kwetsbaar is en na opening van een toestel dus nooit meer zo goed is als voorheen).
Deels waar wat je zegt. Qua automatisch schieten blijft de software van Sony ondermaats. Ga je zelf met instellingen klooien, dan krijg je daar betere foto's uit, aangezien de sensor gewoon dezelfde is als in de meeste andere toestellen, incl. die van de iPhone.

HTC heeft met de U11 juist erg goed gescoord met hun camera, en hoewel hier wat aantekeningen bij gemaakt moeten worden, staat de DXO-rating waar ze bovenaan stonden, op zijn minst voor het gegeven dat het een zeer goede camera was.

Schermkwaliteit is een redelijk niets-zeggend argument, omdat de meesten gewoon springende kleuren willen, erg. kleuren die wat oversaturized zijn en geen èchte kleuren. Verder had Sony vorig jaar nog een toestel met een 4K-scherm.
ik wil juist een scherm wat realistisch is, 1 van de redenen om te kiezen voor een iphone 8 plus. zelf geef ik niet heel erg veel om oled, als het maar realistisch is en het kleurbereik groot genoeg is. Sony wijkt vaak te blauw af, tenminste dat is iets wat ik in elke review van zowat elk sony toestel lees.

[Reactie gewijzigd door magnat505 op 8 januari 2018 16:21]

Jij misschien, maar de generieke consument niet. Als ze kunnen kiezen bij bijv. Samsung tussen de drie opties waar foto-weergave er een van is en de ander met wat gesatureerde kleuren, dan kiezen ze die laatste. Dit is overigens inclusief de mensen die stellen dat ze het wel belangrijk vinden.

Het is een beetje zoals mensen die zeggen dat ze van een goede geluidsweergave houden en steevast kiezen voor een te zware bas of makkelijk te pakken zijn doordat ze denken dat luider geluid beter klinkt en denken via een telefoon te kunnen genieten van lossless audio.

Overigens was dit wel een van de voordelen die HTC lange tijd had, een best goede DAC voor een telefoon. Al ook hieromtrent waar dat wanneer je echt om mobiele geluidskwaliteit geeft in een mate dat je voor HTC vs een ander merk wil kiezen, je eigenlijk aan een losse mp3-speler moet aangezien zelfs simpele opties al veel beter klinken dan welke telefoon dan ook.
Jouw stelling van betreffende de camera's klopt gewoon niet.
De U11 heeft misschien wel, onder alle lichtomstandigheden, de beste smartphone camera van 2017 en dat is niet omdat ik dat hier schrijf.
hmm ik vind dat hij het toch echt moet afleggen tegen de andere grote jongens, vooral onder goede licht omstandigheden. In het donker zijn ze alle 3 wel gelijk.

https://www.youtube.com/watch?v=fNn87RUqav4

Daarnaast mis ik features als optical zoom door bv 2de lens, of iets anders unieks wat deze camera goed maakt.

[Reactie gewijzigd door magnat505 op 8 januari 2018 16:25]

Dan lees je maar eens goed in op het web.
S8 en S8+ en Note komen niet in de buurt vanwege hun veel te hoge kleurverzadiging en overscherpte en de exynos modellen waar wij hier in NL mee afgescheept worden heeft een mindere camera dan die in de 835 modellen in de US zitten.
Enige camera's die kwa resultaten in de buurt komen zijn de Pixel2 XL en de duurste eiphone.
Nogmaals dat komt niet van mij maar van de vele websites internationaal die vergelijkingen uitgevoerd hebben.
De duurste iphone is hooguit 5% beter dan de "normaal" geprijsde iphones dus dat zal wel meevallen. En nogmaals ik kijk die video en zie met me eigen ogen dat die camera gewoon niet de beste is.
Dat innovatieve is al erg lang geleden. Daarvoor moet je tegenwoordig toch echt bij andere merken zijn. Bovendien hebben ze een prijspeil wat niet meer past bij de concurrentie.
kun je nog zon mooi spul maken; praktijk leert ons dat marketing van product vele male belangrijker is dan kwaliteit daarvan ...
Ja, ik vind het echt knap hoe ze het zo verneukt hebben.. Ten tijde van de HTC Desire stonden ze gewoon samen met de Samsung Galaxy lekker met z'n tweeen aan de top van Android. Vervolgens brengt Samsung netjes elk jaar een nieuwe Galaxy uit, maar moet HTC me om een of andere reden toch tenenkrommend moeilijk doen met One's en Evo's en Hero's en M's en wat al niet meer...
HTC had een nogal rare strategie, maar dat was weinig tegen de kwaliteit. Zo was de One M7 zo’n beetje het beste wat er op de Android-markt te krijgen was op dat moment qua all-rounder. Stevig blok aluminium, snel, bijzonder goede speakers, goede camera (ja de meningen over ultrapixel waren verdeeld - ik vond het geniaal, uitmuntend in low-light en een bizar goede microfoon), de introductie van Zoe, maar boven alles het belangrijkste: de enige fabrikant die echt goed de software voor elkaar had met HTC Sense. Touchwizz bijvoorbeeld was op dat moment enorm trage bloated bagger.

Waar HTC last van heeft gehad is heel slecht management met een nagenoeg nog slechtere marketing-afdeling, en door teruglopende verkopen met de gare M9 kregen ze ook nergens nog voorrang voor onderdelen.

Doodzonde, HTC was imho de enige echt goede Android-fabrikant die de markt ook vorm gegeven heeft en waar we heel erg veel aan te danken hebben voor hoever die markt gekomen is. Heel jammer dat ze zichzelf kapot hebben gemaakt en te weinig aan marketing hebben gedaan. Nu is er voor mij persoonlijk niets meer te vinden op de Android markt.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 8 januari 2018 16:51]

HTC komt niet eens in mensen meer op als telefoon fabrikant.

Terwijl veel van mijn vrienden vroeger juist begonnen met een Desire. Maar nu? HTC komt niet eens in ze op. LG of Samsung zie je in elk blaadje staan, wordt gebundeld met elk abonnement en ligt in elke winkel.
Interne bouw was rommel van de M7. HTC Sense heeft ook zijn bloated tijden gekend. Dat was volgens mij met de M7 met de dat blinkfeed-idee voor het eerst weer weg.

Marketing heeft er overigens weinig mee te maken. Ze wisten zelf gewoon dat ze niet op konden tegen Samsung. Tot op de dag van vandaag is het zo dat wanneer je met vertegenwoordigers spreekt van bijv. LG dat ze weten dat het geen zin heeft om het toestel ontzettend te pushen. Dit hebben ze in het verleden allemaal gedaan, inclusief deals met providers en het volhangen van winkels met POS-materiaal in het geval van HTC. Maar mensen hebben vanaf een bepaald moment gewoon een idee over wat een standaard is in een bepaalde industrie en gaan daar altijd voor. Op basis van marketing proberen het beter te doen is dan niets anders dan het verspillen van geld.

HTC heeft zich vervolgens op enthusiasts gericht (een redelijk kleine markt, maar als je in een niche een positie weet te krijgen kun je daar prima op door), met wel degelijk een slim marketing idee, namelijk het toepassen van zaken als goede microfoons, speakers en DAC's. En veel mensen denken zelfs hier op Tweakers dat het goede toestellen zijn met een uitstekende bouwkwaliteit, terwijl wanneer je de internals bekijkt, het tegendeel waar is.
Marketing of prijs/kwaliteit t.o.v. de concurrentie?
Nou, mij als oude HTC fan zijn ze toch echt kwijt geraakt omdat hun hardware jaar na jaar teleur bleef stellen... Ik heb met pijn in mijn hart afscheid genomen van HTC, maar kon het gewoon niet meer verantwoorden om bij ze te blijven terwijl andere toestellen duidelijk beter waren.
En uiteraard zit daar ook een deel een subjectief waardeoordeel in, het metaal heeft mij nooit zo kunnen bekoren, maar hardwarematig begon het ook tegen te vallen.
Vroeger maakten ze nog wel goed spul. Mijn eerste smartphone was de HTC Desire en was toen echt een geweldig apparaat! Daarna de HTC One X nog gekocht die ook heel goed was. Later vond ik hun telefoons inderdaad niet zo interessant meer.. te duur, weinig meerwaarde over andere merken.
Ik heb de Desire HD gehad, die liet al te wensen over. Toen de One X daarna en dat vond ik pas echt een drama. Slecht scherm, slechte speakers, slechte bouwkwaliteit.

Toen maar eens verder gaan kijken.
Typisch hoe anders je daar tegenaan kunt kijken... De One X was mijn meest geliefde toestel ooit. Het scherm was volgens mij juist uitstekend en de bouwkwaliteit ook (dat ding was een massief blok hoog kwaliteit kunststof... ja hoog kwaliteit, heel wat anders dan goedkoop plastic waar veel mensen aan denken). Speaker was inderdaad wat minder, je moest het toestel goed neerleggen om er wat geluid uit te krijgen. De camera was vooral slecht en het zwakste punt van het toestel wat mij betreft. Maar het toestel voelde heerlijk in je hand en ik vond hem ook erg mooi (de witte met zwarte inlay, net een stormtrooper O+)
Hij is overigens nog steeds in gebruik door mijn moeder. Nu na bijna 6 jaar trouwe dienst begint de accu wat te veel na te laten maar de telefoon heeft het dus toch behoorlijk lang uitgehouden.
Zowel de Desire (non-HD) als de One X gehad.

Beiden met ernstige fabrieks/ontwerpfouten (respectievelijk oververhitting bij de Desire en de beruchte 'death grip' bij de One X).

Daarna nooit meer een HTC gehad.
Mijn Desire HD heeft anders al 4 eigenaren gehad en doet het nu nog steeds. Ook mijn HTC One en HTC 10 doen het nog steeds, er is helemaal niets mis met HTC.

Alle samsung Galaxy's van de tijd van mijn Desire HD hebben het ondertussen wel begeven. Ik heb ook genoeg samsung rommel in mijn handen gehad om te weten dat die echt niet beter zijn hoor :+
De HTC HD2 is volgens mij een van de beste smartphones ooit gemaakt voor een toestel 2009. Een van de eerste high end non Apple toestellen met een capacitief touchscreen ,.1GHz snapdragon soc en de tweakgehalte (los van de N900) is ongeëvenaard!
Je zegt het goed in 2009, anno 2018 koop je daar niet zoveel meer voor. Je kunt niet eeuwig op het krediet van één goede telefoon voort blijven borduren.
Ja en? Wie heeft ze verboden om met innovatieve telefoons te komen?
Hij heeft feitelijk gelijk als je kijkt naar hoe Samsung zijn groei heeft gemaakt, puur door marketing (de goede modellen kwamen nadat ze hun marktpositie).
Ik snap niet waarom je gedownmod wordt maar je hebt gelijk. De kwaliteit is niet best bij HTC. Ik heb een One S gehad en veel problemen mee gehad. Maar liefst twee keer moeten terugsturen voor een nieuw toestel. Gelukkig had ik hem bij Coolblue gekocht en deden ze niet moeilijk. Goede marketing zou idd niets veranderen aan de slechte verkopen van HTC.
Staat de Vive hier buiten kijf? Want ik vind de ontwikkeling hiervan nog steeds erg interessant. Zou zonde zijn als dit ook tenonder gaat. Of is dit al lange tijd afgesplitst/opgekocht?

Verder HTC Wildfire S was mijn eerste smartphone en heb daar heel veel profijt van gehad. Iemand gebruikt hem nu nog.
Het Vive product wordt dan vast verkocht en voortgezet. Dat komt wel goed.

Verder snap ik het wel. Er zijn sowieso veels te veel telefoonaanbieders. Als je de consument dan niet goed op de hoogte weet te brengen van wat jouw onderscheid, dan heb je een groot probleem.

Een beetje hetzelfde als met Sony.
Sony had dan nog het voordeel dat ze een tijd lang als één van de twee fabrikanten (naast CAT) waterdichte telefoons maakte. Nu ze dat ook niet meer doen is het inderdaad minder onderscheidend (lees: expliciet claimen dat de toestellen waterdicht zijn en daarbij ook garantie geven). Ikzelf vind het design van Sony nog wel een plus punt, plus de ondersteuning van de bootloader unlocken en OASP binaries aanleveren is een onderscheidend iets, maar dit is ook niet te marketen aangezien dit voor misschien 1% van de bevolking interessant is. Alsnog zou ik bij een nieuwe telefoon alsnog kijken naar Sony indien project Treble een positieve uitkomst heeft.

HTC heeft bij mij afgedaan nadat ik een telefoon had van ze (zonder 3G abonnement) waarvan na een update naar 2.3.7 de drivers voor de WiFi 'kapot' waren gemaakt. Na anderhalve week geen reactie van HTC terwijl er op verschillende sites genoeg waren met dit probleem doodleuk de opmerking gekregen: We gaan het niet maken, want er is maar een kleine groep met dit probleem. Garantie heb je trouwens ook niet (toestel van paar maanden oud) omdat hij hardwarematig niet stuk is.
Vive is een samenwerking met Valve en ik denk dat daar wel een paar clausules aan gewijd zijn. Het schijnt dat Valve sowieso de broek aan heeft in de samenwerking.
De Vive zal in ieder geval niet veel invloed hebben op de omzet... in 2016 zouden ze rond de 400k verkocht hebben, wat als je er vanuit gaat dat het volledige aankoopbedrag (ik ga even uit van 800 dollar) naar HTC gaat (wat niet zo zal zijn) neerkomt op 320 miljoen dollar. Ik heb geen duidelijke cijfers kunnen vinden maar het lijkt er op dat ze in 2017 veel minder verkocht hebben, misschien 100-200k. Dan heb je het dus over 80 tot 160 miljoen. Ondanks dat hun omzet steeds verder zakt is dat nog steeds maar een erg klein deel.

Maar mocht HTC het echt niet meer trekken, dan zou Valve het Vive deel misschien wel over kunnen nemen... En anders is er vast wel iemand anders inderdaad.
We vergeten toch niet de HTC G1 / Dream?
Het eerste Android toestel dat door Google ontworpen was.
Toen vond ik het een fijn toestel.
We vergeten toch niet de HTC G1 / Dream?
Wat te denken van de G2, hier ook wel bekend als de HTC Desire Z? De laatste breed verkrijgbare telefoon met een fysiek toetsenbord en (voor zijn tijd) goede specificaties? Let op dat dit in de hoogtijdagen van HTC was. Correlatie... en misschien causatie? ;)

Gemini PDA, please do not be a fail product...

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 8 januari 2018 15:47]

Nu we het erover hebben: Het is echt al een tijdje geleden dat ik iemand met een HTC telefoon zag of iemand die überhaupt over HTC praatte in mijn omgeving. En ik zie er bijna geen reclame van. Dus ik denk dat het vooral marketing is wat niet zo goed gaat bij HTC.
Ja vind je het gek. Waar ze in 2009/2011 nog een leuke reclamecampagne hadden met "YOU" gepaard met nette toestellen, lijkt het alsof ze geen risico's willen nemen om een toestel neer te zetten die echt eruit springt tussen de competitie.

Ze moeten het gewoon op max 2-3 toestellen per jaar houden. Low end, mid range en high end. En kom met goede MARKETING! (Ze proberen nu wel leuke commercials te maken, maar ik zie daarvan niks terug buiten het internet.)

Jammer, vond het altijd een topbedrijf voor 2014.

[Reactie gewijzigd door iPodKiller op 8 januari 2018 15:13]

HTC is de enige telefoon die een brute-force-gooi tegen ijzeren voorwerp met slechts een lichte barst in het scherm heeft overleefd, en verder perfect bleef werken.
Hoe vervelend een gesprek soms ook kan zijn, mij zal altijd bij blijven dat HTC toch een glimlach los kon maken.
Waarom zou je ooit zo met een telefoon gooien?
Waarom is dat relevant? Shit happends.
Misschien, is in ieder geval vandaag gelekt! ^^
Jammer hoor. Altijd perfecte ervaring mee gehad. Toen ik laatst opzoek was naar een nieuwe konden de functies, het uiterlijk en ook de prijs het niet winnen bij mij. Toch teveel plastic look. Terwijl ik juist de zwaardere materialen gewend was van HTC. Zou zonde zijn als ze ten onder gaan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*