×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google neemt deel HTC over voor 1,1 miljard dollar

Door , 123 reacties

Google neemt een deel van HTC over. De Taiwanese smartphonemaker blijft smartphones maken, ondanks dat een deel van het personeel overgaat. De gedeeltelijke overname geeft HTC naar eigen zeggen financiŽle ruimte.

Google betaalt HTC 1,1 miljard dollar, omgerekend ongeveer 940 miljoen euro, voor het personeel en een niet-exclusieve licentiedeal op de patenten van de Taiwanese smartphonemaker, zegt HTC. De fabrikant zegt bovendien volgend jaar een opvolger voor de huidige U11 uit te brengen. Of de fabrikant nog meer modellen uitbrengt en of het na 2018 door zal gaan met het maken van smartphones, is nog niet bekend.

Beide bedrijven verwachten de deal begin volgend jaar te kunnen afronden. Het is onbekend wat de precieze gevolgen zullen zijn, omdat Google en HTC niet specificeren hoeveel personeel overgaat en wat die doen. De mensen die bij Google gaan horen, werkten in elk geval al langer aan de Pixel-lijn van smartphones.

Woensdag bleek al dat HTC een grote aankondiging zou doen, toen de Taiwanese beurs aankondigde dat de aandelen HTC tijdelijk niet zouden worden verhandeld. Er gingen al weken geruchten over een gedeeltelijke overname van het Taiwanese bedrijf door Google.

Update, 7:56: Volgens FocusTaiwan neemt Google ongeveer tweeduizend medewerkers over van HTC, de helft van de vierduizend medewerkers die de fabrikant heeft voor het ontwikkelen van smartphones. Behalve de Pixels hebben de aankomende Google-medewerkers ook de fitnesstrackers gemaakt die HTC samen met Under Armour uitbracht. Financieel directeur Peter Shen zegt dat HTC afgelopen jaren verliezen heeft gemaakt, mede door zijn te grote r&d-team.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

21-09-2017 • 07:09

123 Linkedin Google+

Reacties (123)

Wijzig sortering
Logische move van Google. Als ze met de pixel willen concurreren op de high end smartphone markt moeten ze flink investeren in hardware ontwikkeling.

Als je Apple als voorbeeld neemt, de eerste iPhone was bijna geheel in elkaar geschroefd van onderdelen die ontwikkeld waren buiten Apple en door de jaren heen hebben ze steeds meer ontwikkeling naar zich toe getrokken (vooral door R&D bedrijven over te nemen). Hierdoor is de iPhone niet per definitie beter, maar wel onderscheidend op de markt en hebben ze zaken zoals de goed werkende vingerafdruk sensor, de 64bit core en 3D touch op de markt kunnen brengen. Samsung zit vooraan bij hun eigen hardware afdelingen met schermen bijvoorbeeld waardoor ze de eerste die op grote schaal gebogen en edge to edge schermen konden uitbrengen.

De grote vraag nu gaat natuurlijk worden, zijn die 2000 man van HTC genoeg en goed genoeg om in dat geweld mee te gaan? Het recente verleden heeft laten zien dat het wat minder makkelijk is dan het op het eerste gezicht lijkt. Met zowel Motorola als Nokia waren toch wel ambitieuze plannen van Google en vooral Microsoft.

Als Google echt serieus is over de toekomst van de Pixel als waardig alternatief van de iPhone en de Galaxies, dan zou dit de eerste aankoop zijn van vele. De volgende stappen zouden moeten gaan over schermtechnologie, SOC's, sensors en batterij techniek.
Ik denk dat het verleden dus vooral laat zien dat het overnemen van een heel bedrijf niet snel succesvol is.*

Misschien dat Google daarom maar een deel van het personeel overneemt. Dan kunnen ze daar omheen verder bouwen.

*Hoewel Google kennelijk gewoon verdiend heeft aan de Motorola deal, oa door de verliezen van Motorola wat Google miljarden belasting heeft uitgespaard.
Ik snap niet zo goed wat nu precies het voordeel is voor Google van deze deal? Geen exclusieve deal? Is het dan puur en alleen gedaan om HTC te “redden”? 1.1 miljard dollar lijkt mij nogal veel voor alleen personeel namelijk.

[Reactie gewijzigd door kaanmijo op 21 september 2017 07:59]

Google/Alphabet heeft erkend dat HTC toch wel een speciale producent is met zeer goede R&D en goede eindprodukten.
Door allerlei redenen (grootste is het gebrek aan marketing) is de omzet drastisch gedaald de laatste paar jaren en kreeg de R&D afdeling als het ware een waterhoofd.
Dat is meer een gevolg dan een oorzaak want dat laatste heeft alles te maken met het eerder genoemde non existente marketing beleid door gebrek aan kapitaal wat weer een gevolg was van enkele missers binnen hun smartphone gamma dat tť versnipperd was en er werd slecht geluisterd naar de klant.
Pas met de -10- werd een ommekeer teweeg gebracht maar er was nog steeds geen marketingbudget en werd het verkopen via het web zo goed als genegeerd.
Dan wordt de U11 gelanceerd wat door veel websites als de beste smartphone van 2017 beschouwd wordt echter geen marketing en het ontbreken van het toestel bij de grote telco's betekent wederom te weinig verkopen.
Echter de genoemde specifieke kennis van het ontwikkelen van smartphones is onmiskenbaar aanwezig en met het "delen" tegen een vergoeding van 50% van hun R&D afdeling eigent Google/Alphabet zich een expertise toe die ze eerder, zelfs niet na de overname van Motorola, in huis hadden en wel het maken van een zich van andere fabrikanten onderscheidende smartphone en met recht op gebruik van alle patenten.
Een goede deal voor Google/Alphabet tegen een op zich zacht prijsje en voor HTC een financiŽle redder in nood zodat ze als onafhankelijke producent van smartphones verder kunnen gaan en nu, hopelijk, wel met toereikende marketing en een goede strategie om ook via het web hun verkopen te doen stijgen.
Gun het ze van harte want ze waren toch het eerste met het "unibody" design, de manier waarop de antennes weggewerkt waren en een dual camera. Naderhand o.a. allemaal gekopieerd door Apple.
En Google/Aphabet heeft goed gezien dat dit de meerwaarde van HTC is.
Dan wordt de U11 gelanceerd wat door veel websites als de beste smartphone van 2017 beschouwd wordt echter geen marketing en het ontbreken van het toestel bij de grote telco's betekent wederom te weinig verkopen.
Bedoel je op het moment van lanceren want ik heb even zitten googlen en de U11 komt vaak niet eens in de top 3. Samsung Galaxy S8 is veelal de nummer 1 van de lijstjes.
https://www.google.nl/#q=htc+u11+best+smartphone+of+2017

Dit zoekresultaat heeft mij overgehaald om ook te denken dat HTC's U11 de beste foon van 2017 is. Daarbij vind ik het heel interessant hoe wij met z'n allen (nee niet 100%) toch worden misleid/verneukt door marketing (reclame). Combineer dat met sociale beÔnvloeding (hij/zij heeft Samsung/NoemMaarEenMerk) en deze tendens wordt alleen maar versterkt.

Ik gun HTC een florissante toekomst, ik houd van mooie producten en kwaliteit :-D. Persoonlijk ben ik fan van compacte toestellen met high-end hardware, zoals Sony's Xperia XZ1 compact :9~
Uh... Dat is nogal een suggestieve zoekopdracht vind je niet? Haal HTC u11 weg en kijk dan eens wat je tegenkomt.

Jij geeft onder andere marketing de schuld maar zo simpel is het niet. Om even door te gaan op Samsung, die maken gewoon goede telefoons met prachtige schermen en rete goede camera's gemaakt voor de massa. Niks mis mee.

Ik heb onder andere de volgende telefoons gehad en er is nog niet echt een merk geweest die me fanboy heeft kunnen maken. Zoals oneplus zegt: Never settle...


Ericsson T10s
Alcatel Swing 200
Sony Ericsson w800i
HTC Hero
Samsung Galaxy Nexus
Sony Xperia Z3 compact
Oneplus 5
De M7 en M8 waren kunstwerkjes.

Ik weet dat er een aantal productieproblemen waren (vooral in de eerste batches van die modellen), maar ze zaten strak in elkaar, waren snel, hadden perfecte speakers en goede schermen, goede camera's en software en zelfs de HTC schil (Sense) zat niet erg in de weg.

Het zijn en blijven zeer goede apparaten.

Alleen snapten ze PR en marketing niet goed: ze dachten dat etterlijke miljoenen uitgeven aan 1 reclame met Robert Downey Jr. genoeg zou zijn ... maar die reclame zag niemand.

Tot overmaat van ramp gingen ze steeds meer lijken op iPhones (iets waar niemand op stond te wachten), geloofden hun slecht uitgevoerde market-research (waarin stond dat mensen dunner belangrijker vonden dan batterij-prestaties) en (voor mij het grootste probleem om een aantal redenen) lieten ze de IR Blaster achterwege. Trage updates waren ook geen goede zet.

Maar je hebt gelijk: het R&D team en de technische ontwerpers zijn heel goed in wat ze doen. Vond Apple idd ook.

Tenslotte: HTC heeft een 10-jarig deel-alle-patenten-over-en-weer-zonder-kosten afspraak met Apple ... en die heeft Google dus nu ook.
Quote: Tot overmaat van ramp gingen ze steeds meer lijken op iPhones (iets waar niemand op stond te wachten),

Huh? Het is net andersom want Apple heeft eigenlijk alles van HTC afgekeken, Unibody design, de manier van wegwerken van de antennes, dubbele camera etc.
Google wil gewoon zijn eigen telefoon gaan ontwerpen vergelijkbaar met wat Apple doet; dus de complete software en hardware inclusief SoC. Ze laten het dan bouwen door Foxcon of een andere grote chinese assemblagetent. "Designed by Google in California, assembled in China".

Lijkt me minder goed nieuws voor de Android OEMS. Maar die zijn inmiddels toch tandenloos door de dominantie van het Android OS waar Google de macht heeft.
Ik denk dat het juist goed zal zijn voor Android OEMS. Aan de ene kant zullen ze nu worden gedwongen om de standaarden die Google zet te volgen op het gebied van updatebeleid e.d. Daarnaast zal Google gedwongen worden om hun systemen goed beschikbaar te houden voor 3de partijen, omdat Google anders hun positie misbruikt.
Aan de ene kant zullen ze nu worden gedwongen om de standaarden die Google zet te volgen op het gebied van updatebeleid
Waarom? De meeste mensen interesseert dat niks zolang de Android versie niet zo oud is dat WhatsApp en Facebook het niet meer doen. En dan moet je een wel heel antieke versie hebben.
dat interesseert de meeste mensen NOG niks, Maar wacht maar af tot dat banken en overheden eindelijk regels gaan stellen die klanten verantwoordelijk maakt voor de financiele gevolgen van verscheidenen sorten trojans en mallware.

Ik ben al jaren groot voorstander van het verantwoordelijk stellen van mensen wanneer ze niet hun uiterste best hebben gedaan om virussen etc te voorkomen.

denk aan "windows xp' 'IE 6' 'geen antivirus software / firewall' 'geen updates' 'onveilige passwords' etc etc. het moet echt maar eens over zijn dat de maatschappij moet opdraaien voor het gemakzuchtige gedrag van al die triens en truusjes die maar blijven schreeuwen dat een peecee zo lastig is. GA NAAR JE WIJKCENTRUM en volg die kloterige computercursus nou eens. verdorie.... [/frustratie]
kromme redenatie waarom zou ik als gebruiker verantwoordelijk moeten zijn voor het illegale werk van een ander?
Dan zou ik ook verantwoordelijk moeten zijn als de buurman met zijn auto tegen die van mij aanzit terwijl ik geparkeerd sta..

natuurlijk moeten mensen eens fatsoenlijke wachtwoorden gaan gebruiken en dubbele authenticators.. maarja.. de meeste mensen weten niet eens dat zoiets bestaat..
Nou als jij de fiets bij de kroeg niet op slot zetten hij wordt wel gestolen... Of las je de auto bij de winkel zet met de sleutels erin, of als je nul onderhoud doet en de boel je veroorzaakt een aanrijding daar door....
Dan moeten die trojans eerst massaal uitbreken onder Android om dat een punt van belang te maken. En aangezien dat - ontdanks de alarmistische paniekvberhalen van sommigen - steeds maar niet gebeurt - maakt het dan voor de verkopen nog niks uit.
Qua update beleid moet je Project Treble voor android even bekijken: binnenkort worden systeem updates compleet losgekoppeld! Elke mobiel die dat ondersteund zou systeem/veiligheidsupdates van Google moeten kunnen ontvangen, zonder tussenkomst van de mobi-maker!
Als ze dat zouden willen hadden ze motorola wel gehouden.
Bij Motorola hebben ze de patenten gehouden, verder was Motorola niet erg interessant om te houden.
We willen inderdaad geen copy van een Apple-achtige monopolist in hard -en software. Helaas lijkt het er wel erg sterk op dat het een kwestie van tijd is.
Lijkt me minder goed nieuws voor de Android OEMS. Maar die zijn inmiddels toch tandenloos door de dominantie van het Android OS waar Google de macht heeft.
hoe tandloos door dominantie van het android os?
zonder google hadden ze die macht wat ze nu hebben helemaal niet..
Personeel en patenten, wie weet voor welke periode.
Vooral die patenten zijn interessant. Deze mogen ze dan gebruiken in pixel toestellen en dat is wel leuk voor google.
Veel?
Mij klinken dit soort bedragen altijd weinig wanneer het om 2000 medewerkers gaat, de helft van het bedrijf. Ofwel als ze alles wilden overnemen kosten dit het dubbele.

Is een tijd geleden Instagram (13 mensen) niet voor meer gekocht ($1,3 miljard)?
Ja maar dan wel aan FB. Het bedrijf is voor FB enorm veel waard door alle data die ze kunnen gebruiken voor allerlei doeleinden.

De smartphone wereld moet het doen op verkopen en die vallen wat tegen omdat de winst ook laag is per toestel.
Tja Google heeft er baat bij dat de smartphone makers geld verdienen, als ze dat niet doen heeft Google een probleem als Samsung te dominant wordt wanneer ze af willen stappen van Android dunkt me.
Ik snap niet zo goed wat nu precies het voordeel is voor Google van deze deal?
Het is wel het R&D personeel dat over gaat, en Google moet blijven innoveren dus kan die kennis goed gebruiken.
Na Motorola nu HTC in handen, stock android here we come ... :+
Motorola is weer van Lenovo
Dit kan toch een soort tactiek zijn? Apple produceert zijn eigen telefoons. Google niet.

Door dit soort partijen op te lappen, richting te geven en wat meer 'google minded' te maken behouden ze een grote speler op de markt. Een markt die erg krap is een waar het voor Google enkel belangrijk is dat niet Apple deze inpikt.

Ken nog wel een aantal mensen in mijn omgeving die vrij standvastig zijn bij HTC. Vergeet niet dat als je Sense gewend bent een andere android omgeving opeens als 'lastig' ervaren kan worden. Als klanten zich dan gaan her oriŽnteren stappen ze wellicht over naar
Apple.
als je standvastig bent bij HTC en dan gaat overstappen naar Apple als je een andere launcher krijgt... Dan ben je niet standvastig lol wtf XD
Mwah, Sense en iOS zijn in veel aspecten even simpel en intuÔtief en daardoor voor iedereen zeer toegankelijk. Het is een heel logische stap om van Sense naar iOS te gaan of vice-versa.
Ben ik het persoonlijk niet mee eens, geef mij eender wel android toestel met welke skin (of stock) en werkt prima, geef me een iphone en gegarandeerd, binnen 5 minuten zit ik te vloeken en te tieren en vliegt dat kreng door de kamer. Als ik (persoonlijk) iets extreem niet intuitief vindt, dan is het iOS
er is een verschil tussen 'intuÔtief' en 'werkt niet zoals ik gewend ben' ;)

Maar je hebt natuurlijk wel gelijk. Intuitief is 'wat je zou verwachten' en dat is ook weer hoe je het gewend bent natuurlijk.
Bij mij is het namelijk precies andersom.... probeer ik even een emailaccount in te stellen op een android phone... wordt je van de ene applicatie (gmail) naar de andere gestuurd (gmail setting) waarna je vervolgens weer in het 'accounts' menu in instellingen terecht komt. (of zoiets)
Ik was compleet de draad kwijt!

Maar ieder zijn ding, het werkt gewoon anders, en het een is niet altijd per definitie beter dan het andere :)
Mee eens met je uitspraak intuitief/gewend, maar bij mij gaat die vlieger niet helemaal op.

Duw mij eender welk ander os in mn handen en het gaat prima (zwel mobile als desktop), alleen apple spullen niet. (Heb geen problemen met windows mobile, vroeger verschillende simbian's, nog met maemo gewerkt (god wat mis ik maemo)).
Ik heb precies die ervaring bij iOS. Waarom moet ik voor het geluidje wat ik krijg bij een inkomende mail naar de algemene geluidsettings? En zit dat bij WhatsApp weer bij de app zelf.
Verder ben ik altijd kwijt hoe ik een scherm terug moet, maar dat is ook gewenning inderdaad.
iPhone wordt ik altijd direct gek van hoe ik geen beweging vanaf het homescreen kan maken of er gebeurd iets anders. Veeg ik naar links, dan zou ik een nieuwe pagina aan apps krijgen. Logisch. Maar al veeg ik naar rechts kan ik ook een zoekscherm krijgen. Nu zit ik even te kijken, tegenwoordig komt het zoekscherm te voorschijn als je vanaf het homescreen naar beneden veegt. Nu vind ik dat wel logischer... Maar als je dat vanaf de statusbalk doet, krijg je je notificaties te zien. Als ik vanaf beneden veeg, krijg ik een action center(?) te zien.

Nu kan dat best fijn werken, maar elk dingetje ziet er anders uit en ligt volledig over je scherm heen. Bij Android zie ik juist dat er slim gebruik wordt gemaakt van gelaagdheid. Als ik naar beneden veeg om m'n notificaties te zien, ligt dat over m'm huidige scherm heen. Nog een swipe naar beneden, en het action center 'duwt' de notificaties omlaag, waarbij het mijn scherm bijna volledig bedekt. Maar nog steeds is het duidelijk dat ik dit 'over' mijn scherm heb geschoven, en dus ook weer terug omhoog kan schuiven. En die duidelijkheid mis ik bij iOS heel erg.
Ik heb ook hetzelfde, mijn vrouw zweert bij de Iphone, maar ik moet elke keer weer zoeken.
Het punt is dat er toch stiekem heel veel weetjes zijn om het OS te bedienen en daardoor inderdaad per definitie niet IntuÔtief is.
Andersom moet ik ook opmerken dat techneuten in het algemeen dingen anders aanvliegen en daarom dingen voor ons logisch zijn die de gemiddelde gebruiker anders ervaart.
omdat whatsapp geen standaard app is. waarom zou je bij android (en ios) de geluiden niet allemaal bij instellingen kunnen vinden zoals bij windows phone/windows 10 mobile?
Probeer K9 mail, die heeft gewoon eigen settings.
iOS intuÔtief? Dat is wat Apple je graag doet geloven, maar dit komt neer op gewenning. Ik heb een tweetal keer een iPhone geprobeerd, ook wekenlang om eraan te gewennen, maar na een week of 6 zat ik me nog steeds te irriteren. De intuÔtiecurve bleek toch te steil voor mij, en Android voelde daarna als thuiskomen. Veel makkelijker in gebruik, veel intuÔtiever, voor mij. Gewenning, ja. Maar dat geldt ook voor iOS. Geen van beiden is per se intuÔtiever.
Eens. Na een paar jaar iPhone nu alweer jaren op Android. Wel een iPad en andere iPhones in huis maar IOS voelt voor mij toch als een grote bak icoontjes. Zoeken maar!
Ik noem het altijd een FisherPrice OS. Geschikt voor kinderen en mensen met minder technisch inzicht. Maar zodra je ook maar iets anders wilt doen dan telefoneren, sms-en/app-en of web-browsen levert het enkel frustratie op.

Leukste voorbeeld: een stel fotos naar je desktop verplaatsen.

Op android sluit je je mobieltje op je desktop aan en copy/paste je de bestanden.

Op iOS? Uhm. Itunes? Fotorol? Dat andere ding? Je moet itunes opstarten en dan 'good luck'? Urm ... mss Airdroppen! Het makkelijkst is misschien nog wel alles selecteren en dan emailen ... als je niet over de attachment-grootte-limiet heengaat!

App settings was ook een leuke.

Het maken en lezen van bestanden door meerdere programma's (bijv. in het ene een pdf maken en die later met een ander programma openen)? Onmogelijk!
Nee hier kan ik mij als HTC gebruiker totaal niet in vinden. Sense zit heel anders in elkaar dan iOS, en dat is maar goed ook want na 1 minuut krijg ik vaak al de neiging om dat 'stuk fruit' in de blender te gooien ;)
Tja, ik als HTC gebruiker kan me er wel in vinden. :P Smaken en learning-curve verschillen natuurlijk van persoon tot persoon bij elk product. :)
Miui is meer zoals iOS
Net zoals de launcher van Huawei.
En waar mensen het meest om klagen?
Geen app drawer.
ik snap ook niet waarom je in hemelsnaam AL je apps direct op je homepagina's wilt hebben.
Als je een apple achtige ervaring zoekt kun je beter een toestel met mui kopen
Dat dacht ik ook. Totdat ik mijn Huawei P10 plus kreeg. De overstap van Sense naar EMUI viel erg mee 😉
Minus de patenten, dat wel.
Stock Android is nogal een vreemd begrip geworden. Waar staat dat voor dan?
Zoals de ontwikkeling er de laatste jaren uitzien wordt Android steeds meer overladen door closed source Google apps en word ik als Android gebruiker overladen met een 15 tal Google bloat apps waar ik liever vervangende apps voor wil of helemaal niet wil.
Dit lijkt me eerder een sponsoring van Google voor het noodlijdende HTC dan dat ze daadwerkelijk wat overnemen. Wie gaat er nu betalen voor personeel en niet exclusieve licentiedeal!?
Wie gaat er nu betalen voor personeel en niet exclusieve licentiedeal!?
Google dus.
Wie gaat er nu betalen voor personeel en niet exclusieve licentiedeal!?
Euh.... Elk bedrijf met personeel en elk bedrijf dat licenties afneemt?
Zo'n groot R&D team en niemand bedenkt:

Maak een telefoon lijn. Snapdragon 660, 3 of 4gb ram, 32gb opslag, uitbreidbaar. Headphone jack, en nu komt het: 3 modellen: 4.5 inch 720p, 5 inch 1080p, 5.5 inch 1080p. Zorg dat het gewoon prima lcdtjes zijn, zoals de moto g5 plus heeft, kan zeer goed helder en heeft een prima contrast.
Zorg dat de accu relatief groot is, en verwisselbaar. 2600mah, 3000mah, en 3500mah bijvoorbeeld.
Stock android erop, beloof 2 major updates.
Vingerafdrukscanner jat je ook gewoon van de moto g5 plus, die werkt erg goed, en de camera's kijk je ook daar een beetje van af.

Zet in de markt voor 350ish euro en 400 euro voor het grote model.

Krijg overal lovende reviews. Je hebt de ultieme midranger gemaakt. Adverteer een beetje met die 9 van tweakers. Verkoop telefoons. Winst.

Ga geen reclame meer toevoegen aan je toetsenbord en htc sense.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 21 september 2017 09:20]

Dat is leuk voor de consument, maar verdient het bedrijf hier ook boterhammen mee?
Dat is waar het om gaat, of die telefoon voor de consument perfect is zal de meeste telefoonfabrikanten worst wezen, zij willen dat je om de 2 jaar een nieuwe koopt, en niet blijft zeulen met een 4 jaar oude telefoon.
En niets modulair, meer/groter/beter = ander toestel met weinig upgrade voor veel geld.
Wileyfox houdt het hoofd ook boven water toch?
Daar propten ze bij de laatste update ook TrueCaller in van Yandex, stock android is leuk, maar niet als je daarna bloatware erop gaat installeren om daar geld aan te verdienen dan ga je dus de kant op dat de koper van de telefoon eigenlijk het product wordt, en de informatie wordt doorverkocht.
Bij een volgende update komt er blijkbaar wat spul van Amazon mee met wileyfox toestellen. Gelukkig kun je dat weer weggooien maar toch...
pricewatch: Sony Xperia X 32GB Zwart

Komt in de buurt voor een stuk minder

Trouwens HTC heeft al wat beters dan dat (op de camera na, en geen verwisselbare accu)
pricewatch: LG G5 Zilver

[Reactie gewijzigd door Twanekel op 21 september 2017 11:00]

Dit zijn geen nieuwe toestellen, de sony koste bijvoorbeeld 600 euro bij launch.
Als ik ťťn van die 2000 medewerkers zou zijn zou ik alvast maar een andere baan gaan zoeken.
Heb je het over de 2000 die bij HTC blijven of de 2000 die naar Google overgaan?
Zit er nu nog wel wat levensvatbaars in HTC nu of is het einde nu in zicht?
2000 werknemers om telefoons te ontwerpen vind ik veel.
Kleine niche spelers als Jolla, Fairphone, Blackphone, Essential zijn in staat om met veel kleinere teams telefoons te ontwerpen.
daarom zijn ze ook zo klein en veel minder bekend
Google, Microsoft, Facebook, Apple...
Deze vier gaan voor de ouderwetse 'world domination' :+
Wat niet gaat lukken. 2 er van (Google & FB) hebben al geen toegang tot 1 van de grootste afzet / mobiele markten ter wereld, terwijl de 3de (Apple) de laatste tijd dik terrein / marktaandeel aan het verliezen is.
En op mobiel gebied stelt Microsoft weinig voor.

De aankoop van een deel van HTC veranderd daar niks aan voor Google. En de Pixel reeks is ook niet echt bedoel voor de mass, meer voor het top / midden segment.
Dat apple markt verliest is een kwestie van intrepeteren. Ja, over de gehele wereld gezien verliezen ze marktaandeel. In werkelijkheid is dit niet zo als je het per doelgroep binnen de markt bekijkt.

Apple's doel is niet om de markt te vullen maar de high-end markt, mensen die geld hebben. Je ziet nu dat in afrika, india, etc er grote groei is met goedkope troep. Dan daalt je marktaandeel dus, maar je zou het per markt/ doelgroep moeten bekijken.
Het marktaandeel van Apple binnen China neemt met de dag af, dit is gewoon werkelijkheid.
Dat is niet een kwestie van interpreteren maar van marktgedrag. Of de iPhone X / iPhone 8 daar verandering in gaat brengen is nog maar de vraag. Apple verliest appeal in China, wat toch op de US / Eu na de grootste afzetmarkt voor ze is.

http://fortune.com/2017/0...-8-price-china-consumers/
Greater China, which for Apple (AAPL, -1.73%) includes Taiwan and Hong Kong, accounted for roughly 18% of iPhone sales in the quarter ended in July, making it the company's top market after the United States and Europe. Yet those sales have been declining steadily and are down 10% from a year earlier, in contrast with growth in all other regions.
Komt dat door lagere verkopen of omdat de armere Chinees nu ook een goedkope Android telefoon kan betalen en de markt daarom flink groeit?

[Reactie gewijzigd door Morgan4321 op 21 september 2017 11:03]

Voor een groot deel wel doordat Chinesen liever een Chinese telefoon kopen.
Van mijn Chinese collega's die ene iPhone hadden, is dat er nu nog 1 en die kijkt om zich heen naar een ander model omdat hij ook geen Apple meer wil.
Je kunt voor weinig geld een prima toestel kopen dat beter op de wens van de Chinees is toegespitst, plus dat ze inzien dat hun economie meer profiteert van een in hun eigen land ontwikkelt toestel.
Wat benji83 zegt + Apple is niet echt meer het statussymbool wat het vroeger was (dat geld voor veel Westerse luxe goederen). Zie nu veel meer Huawei, Vivo en Oppo.

Daarbij groeit de Chinese markt in zijn totataliteit niet meer. Er treedt al aardige verzadiging op. Alleen de middenklasse wordt steeds rijker.
Wat Apple's doel is, is duidelijk maar verandert niets aan het feit dat het global markt aandeel daalt. Dan kun je naar specifieke delen van die markt kijken maar is alleen voor Apple relevant. Voor het grote plaatje valt er weinig te interpreteren: Apple verliest aandeel.
Dat verlies van marktaandeel komt puur doordat de totale afzet groeit, niet omdat het aantal verkochte Apple toestellen daalt.
Dan kan en ook dat is voor de stelling niet relevant.
Je moet kijken naar doel en markt, FB doet sociaal data, Google doet internet data, MS/Google/Apple zorgen voor de apparaten (vergeet server/office omgeving niet), Amazon verzorgt de gestuurde verkopen richting consument.
Marktaandeel mag wel zakken, maar ze slokken nog steeds 50-70% van de gehele winst van die markt op.
Google heeft wel degelijk plannen om Android (nog) meer te domineren naar beeld van concurrent Apple door het OS ook te koppelen aan hardware. Hiermee zet je de (Android) concurrentie op een zijspoor
Voeg Amazon ook maar toe aan je lijstje.
En Samsung. Samsung heeft al ervaring met het maken van wapentuig.. /tinfoilhat

edit: bah, net te laat.

[Reactie gewijzigd door Nixy op 21 september 2017 07:28]

En samsung heeft ook al de ervaring met in-house wapen productie. Dus die zouden letterlijk voor world domination kunnen gaan

En nee dan bedoel ik niet de note 7 die men stickybombs noemt, maar daadwerkelijk geautomatiseerde sentry guns.
Zet Samsung er maar bij, die staan namelijk boven aan deze lijst

https://en.m.wikipedia.or...tion_technology_companies
En vergeet vooral ook Oracle niet.
IMO is Oracle (net als IBM) een gepasseerd hoofdstuk.
Te log, te weinig innovatie... (en ze hebben te veel kapot gemaakt)
Amazon... heeft nog wat reality checks nodig voor Europa. Ze zitten teveel met hun kop in Amerikaanse denk patronen. En misschien is een keer winst maken ook wel een goed idee.
Amazon maakt al tijden gewoon winst. En zeker hun AWS tak draait erg goed.

Toevallig vandaag hier vlakbij een congress van Amazon, met de VP Asia Pacific mee zitten luisteren. Grote plannen en hoop expansie in AziŽ, leukere en grotere markt dan Europa.
Dankzij AWS. Zonder zouden ze in het rood zitten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*