Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Handel in HTC-aandelen wordt donderdag stilgelegd vanwege grote aankondiging

De Taiwan Stock Exchange heeft aangekondigd dat de handel in HTC-aandelen donderdag wordt stilgelegd omdat het bedrijf op die dag belangrijke informatie bekend zal maken. Volgens geruchten gaat Google de smartphonedivisie van het bedrijf overnemen.

Inhoudelijke informatie over de op komst zijnde aankondiging is er nog niet. De Taiwan Stock Exchange maakt in een kort persbericht melding van de handelsstop. Na de bekendmaking van de informatie zal HTC weer een aanvraag indienen om de handel te laten hervatten. Een dergelijke handelsstop duidt op een grote wijziging van het bedrijf en niet op een productaankondiging.

Begin september bracht de Taiwanese krant China Times naar buiten dat Google 'binnenkort' de smartphonetak van HTC gaat overnemen. Google heeft de expertise op het gebied van het ontwerpen en fabriceren van smartphones nodig, terwijl HTC het niet lukt om de verliezen in de hand te houden, tekende de krant aan. Google werkt al jaren samen met HTC. De Taiwanese fabrikant maakte in 2010 de eerste Nexus-telefoon, de Nexus One. Vorig jaar was HTC de partner bij de fabricage van Googles Pixel-telefoons. Vorige maand waren er ook geruchten dat HTC zijn Vive-divisie wilde verkopen. Dat onderdeel zou zelfstandig beter af zijn en het zou HTC financiële middelen geven.

HTC heeft op woensdag een bericht op zijn website geplaatst over de handelsstop. Zoals gebruikelijk zegt de Taiwanese fabrikant niet inhoudelijk in te gaan op geruchten en speculatie.

Update, 14:46: Evan Blass zegt in een aantal tweets dat hij een brief van een HTC-medewerker heeft ingezien. Daarin zou een bijeenkomst zijn aangekondigd waarin onder meer de overname door Google wordt besproken. Google zou bepaalde onderdelen van het bedrijf met betrekking tot hardware en ingenieurs overnemen; de merknaam HTC zou bij het oorspronkelijke bedrijf blijven.

Door

Nieuwsredacteur

100 Linkedin Google+

Reacties (100)

Wijzig sortering
hoe bedoel je voor kennis, zo gaat men juist wel of juist niet handelen nu om er snel wat aan te verdienen...kweet niet of dit mag
Je vergeet dat de Aziatische beurzen al dicht zijn door het tijdsverschil.
Ze staan onder ISIN US40432G2075 ook op Frankfurt genoteerd. Op het moment op +4~% maar met een scherpe beweging omlaag*.

*Mijn feed loopt minimaal 15min achter.

Edit: Ik zie het laat volume scherp afnemen (van 8000 naar 350~) en de prijs oplopen. Er is in het afgelopen kwartier meer HTC volume verhandeld dan in de hele dag er voor. Als ik nou toch eens net op ¤8,00 had gekocht. Hij zit nu al op ¤8,65...

De markt lijkt dus positief. Of het is weer een typische overreactie van handelaars. De reageren altijd overdreven op nieuws, of het nou positief, negatief of gebrek aan is.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 20 september 2017 14:20]

Staat nu al rond de 20% in de plus. Zie hier voor de actuele koers.

[Reactie gewijzigd door struukkel op 20 september 2017 14:24]

Buy the hype, sell the news. Dat is wat er bij veel handel gebeurd (inclusief cryptocurrencies). Ben wel benieuwd of een dergelijke overname, indien het daadwerkelijk om Google gaat, kan leiden tot een nieuwe serie aantrekkelijke vanilla telefoons (a la Nexus, niet de Pixels).
Wrm de handel still legen voor een overname? Doet mij niet veel goeds vermoeden, aziatische toezigthouders zijn over het algemeen alergisch voor verliezen, niet?
Handelaren? Algo’s tegenwoordig.
Dit dus. Ze zouden dit nooit bekendmaken terwijl de markt nog open is.
Maar ja voorkennis? Wat er gaat gebeuren is niet zeker. Moet je nu juist aandelen inslaan of dumpen?
Dumpen, zegt mijn on-ingelezen mainstream-nieuwsvolgende gevoel. HTC is een verloren zaak.
Bij een overname door Google? Met de goedlopende Vive als restant?

Ik denk kopen.
Maar wie zegt dat Vive niet gewoon word doorontwikkeld door google als de referentiemodel voor Daydream? Of op basis van Vive een eigen VR-headset uitbrengt?

Kopen of verkopen? Tis allemaal speculatie en handelen naar eigen goeddunken
Omdat Google waarschijnlijk de Vive divisie niet overneemt maar alleen de smartphone divisie. Het is dus niet een overname van HTC als een geheel.

De Vive blijft dan HTC.
Plottwist: Google neemt juist Vive over en killt de Vive om Daydream te promoten. De smartphonetak laten ze staan :+
Plus hadden daarnaast nog wat patenten nodig zoals bij Motorola om Android telefoons/makers te beschermen.
Met licht op droppen goedkope Nexussen geloof ik niet dat Google HTC overneemt om de telefoons te maken.
De vive is een aparte tak
Neem aan dat het geen apart beursgenoteerd bedrijf is. ;)
Goedlopende Vive, die brillen worden toch in uiterst kleine aantallen verkocht?
De Vive doet het relatief gezien best goed voor z'n prijspunt. Beter dan de Rift en als je het zet tegenover de mogelijke afzetmarkt, relatief beter dan PSVR. Terwijl HTC met de prijs van de Vive waarschijnlijk meer marge heeft.

Ik denk dat Vive meer omzet haalt dan Oculus en/of Google Daydream.
Ik denk dat met een tikkeltje andere visie het best weer een topper kan zijn.

Vaak lag het niet aan de designs bij HTC en Sense is naar mijn mening nog altijd by far het prettigst om op jouw Android toestel te hebben. Samsung kan daar niet aan tippen (het zijn kleine details die het hem doen).

Het probleem met HTC is alleen dat zij Samsung en Apple prijzen vragen voor hun toestellen terwijl zij daar niet de naam voor hebben en men het er dan ook niet voor neerlegt. Zij doen zich daarmee "groter" voor dan dat zij daadwerkelijk zijn en dat werkt averechts is wel gebleken.

Een nieuwe CEO die dit inziet en hier wat aan doet zonder dat de toestellen hun "HTC identiteit" verliezen zou wel eens het verschil kunnen maken.

Het enige wat niet goed is bij HTC is namelijk de prijs \ kwaliteit. Ook bij Samsung en Apple vind ik die niet goed met die achterlijke prijzen, maar dat is een andere discussie. Bovengenoemde hebben hun "vaste" aanhang die het er wel voor betaald en dat heeft HTC niet.

Ik hoop dat ze weer betaalbare toppers gaan maken. Het was mijn favoriete merk tot de One S. Wat een fijn toestel was dat. En zo heb ik er nog een paar gehad.
tikje andere vise? HTC kwam juist om de jaar met een andere ''visie'' en niets heeft feitelijk geholpen.

Komt erop neer dat buiten Samsung en Apple bijna geen enkele andere OEM fatsoenlijk winst maakt met smartphones
Welke andere visie?

De toestellen ogen nog altijd "HTC'ish" en sinds er achterlijk hoge prijzen gevraagd worden voor toestellen zijn zij daar in meegegaan met hun top modellen. Die topmodellen die dan ook nog eens nooit zo "top" waren als die van directe concurrent Samsung waarmee zij dus een enorme scheve prijs \ kwaliteitsverhouding hadden. Dezelfde prijzen vragen terwijl het nét iets minder is en je de naam niet hebt gemaakt om zulke prijzen te vragen.

Als Kia morgen voor hun Picanto hetzelfde gaat vragen als BMW doet voor de 1 serie is het een kwestie van tijd.....

Wat betreft design, software en prijzen is er weinig tot niets gebleken van een andere visie. Ik als voormalig trouwe HTC fan verwacht eigenlijk niet eens dat in dit opzicht het roer compleet omgegooid wordt. Zorg dat de prijs \ kwaliteit acceptabel is en ken je plek in de markt.
hoeveel nieuwsberichten hebben wij de laatste paar jaar gezien dat HTC ''het anders ging doen''
Hoeveel keren heb jij het hen anders zien doen?

De U11 werd nog steeds in de markt gezet voor ¤750!

Het ding lijkt verder erg op een Galaxy S 8 en dat is verder helemaal geen slecht iets, maar het is geen Galaxy S 8 en heeft dus ook geen Samsung Galaxy S8 aanhang die dat er voor gaat betalen.

Ze kunnen dus zoveel zeggen. Zeggen en doen zijn 2 verschillende dingen

Die U11 is weer een prachtig ding, maar het kost te veel waardoor "niemand" het koopt. Een vicieuze cirkel.

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 20 september 2017 15:39]

Ik vermoed dat HTC er nu juist slecht voor staat, ook qua aandelen. Zodra bekend wordt dat Google HTC al dan niet een deel koopt verwacht ik eerder dat dat de waarde doet stijgen en je dus moet kopen dan dat er een daling komt.
Ik weet niet hoe het op de financiële markt gaat, maar wordt inderdaad zo'n handelsstop niet aangekondigd om te voorkomen dat een aandeel exorbitant stijgt door inpulsieve aankopen, waardoor een overname niet meer voor de afgespoken prijs kan doorgaan, waardoor de overname niet voltooid wordt en uiteindelijk alsnog de aandelen gedumpt worden, waardoor een slecht lopend bedrijf alsnog ten onder gaat?
Ik zit zakelijk in de aandelen business en mijn ervaring is dat voorspellen van welke kant aandelen opgaan bij zowel positief als slecht nieuws onbegonnen werk is.
Er is serieus geen pijl op te trekken.
'Betere winstcijfers dan verwacht -> koers -3%' komt gewoon voor, maar andersom ook.
Het is maar net hoeveel mensen/bedrijven hadden besloten een gokje te wagen, short zaten, aflopende opties hebben en of of de letters a, d en g in de naam van de dag voorkomen.
De letters a d en g komen in de naam van iedere dag voor :)
Als er idd een overname is dan juist kopen van aandelen juist beter omdat het een verloren zaak is.

Maar de handel in aandelen wordt juist stilgelegd om speculatie verkopers zo kort voor een grote aankondiging te voorkomen.
Er zijn natuurlijk wel mensen die weten wat het nieuws is, vandaar de stop.
Die stop is juist zodat er tijdens een overname niet gehandeld kan worden omdat er een bedrag per aandeel is afgesproken.

Natuurlijk zijn er altijd mensen die weten wat dat nieuws is, maar die mogen echt niet handelen in aandelen. Hier zijn zware restricties aan verbonden. Anders zou bij elke aankondiging, kwartaal en jaar cijfers de aandelen bevroren moeten worden.

[Reactie gewijzigd door jongetje op 20 september 2017 13:21]

Restricties? Handelen met voorkennis is gewoon verboden en voor alle partijen die bij zo'n deal betrokken zijn staan daar stevige sancties op. Vanuit de NDA's en contracten tussen de dealmakers een boete van een aantal miljoen en vanuit de overheid van Taiwan strafrechterlijke vervolging.
De restricties zijn dat je alleen op bepaalde momenten mag handelen en de aandelen een minimale periode moet houden voordat je mag verkopen. En die verkoopmomenten liggen ook vast. Anders zou je nooit aandelen in je eigen bedrijf kunnen/mogen hebben.
Als je een functie in het bedrijf hebt moet je ook ruim van te voren afgeven dat je ze verkoopt
Juist wel, je kunt nu keurig voorsorteren, maar je kunt niet profiteren van gekke acties als je het nieuws 1 seconde eerder hoort, of niet goed verstaat.
Dit zorgt voor rust rond de aankondiging zelf, zodat mensen niet in blinde paniek kopen/verkopen.

Lijkt me wel dat dit het einde van HTC als zelfstandig bedrijf inluidt, dus we gaan rustig zien wat de koper ermee gaat doen. Misschien neemt Sony ze wel over :P
Naast dat handelen met voorkennis vooral gaat over handelen met informatie die nog niet publiek is (wat dit wel is), is de beurs in Taiwan ook gewoon al gesloten.
Weet jij dan al de prijs die Google gaat betalen per aandeel? Kan lager zijn of hoger. Oftewel men weet dus nog niks
Speculatie != voorkennis. Er wordt gespeculeerd dat het is om aan te kondigen dat Google het overneemt. Het kan ook een aankondiging zijn dat de directrice te hard d'r neus heeft gesnoten en 3 weken uit de roulatie is; en de Taiwanezen dit zien als groot nieuws en reden om 3-dagen rouw af te kondigen. Weet jij veel. :P

Zolang de mensen die *NU* al op de hoogte zijn van wat er aangekondigd gaat worden niet handelen met de aandelen, is er geen sprake van voorkennis. Dat de handel stilgelegd wordt is normaal. Je moet dit aankondigen. Doe je het niet dan leggen ze op de dag zelf direct tussentijds de handel stil. Heel normaal dus om aan te kondigen dat er iets gaat gebeuren en de handel tijdelijk wordt stilgelegd.

Het aankondigen heeft in dit geval denk ik ook als voordeel dat meer mensen er aandachtig naar kijken, als HTC denkt dat de aankondiging zorgt voor veel interesse dan staan er dus veel meer mensen klaar om aandelen te kopen zodra dat weer kan; en gaat de koers (kortstondig) rap omhoog. Uiteraard kan dat ook juist de verkeerde kant opgaan. :P

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 20 september 2017 14:20]

Handelen met voorkennis betekent dat je handelt met informatie die jij wel hebt, en de rest niet.

Bij een grote structuurwijziging kunnen er partijen in de markt zijn die eerder weten wat er aan de hand is en daardoor al betrouwbaar speculeren op een koersstijging of daling, terwijl de gewone man dat niet kan. Dat is ook de reden dat jaarcijfers vaak voor of na de openingstijden van een beurs bekend worden gemaakt. Er wordt dan niet gehandeld dus iedereen heeft tijd om zich te informeren.

Bij dit soort grote gebeurtenissen kun je dat niet betrouwbaar stil houden of is er geen tijdsslot te vinden dat alle partijen die bij de deal betrokken zijn, niet worden verhandeld. De enige optie die dan overblijft is de aandelenhandel in een van de partijen stil te leggen. Niks raars aan, en al helemaal geen voorkennis.

Na sluitingstijd gecommuniceerd en tot dat er een nieuw verzoek is, kan er niet meer op de beurs worden gehandeld Je kunt dus willen kopen of verkopen, maar je kunt geen order inleggen:
TWSE announced trading in the shares of HTC Corporation (Code:2498) and the securities underlying the company will be halted starting from Sep 21 2017 pending the release of material information. The company will apply for resumption of trading after the release of material information.

[Reactie gewijzigd door Sandwalker op 20 september 2017 13:07]

hoe bedoel je voor kennis, zo gaat men juist wel of juist niet handelen nu om er snel wat aan te verdienen...kweet niet of dit mag
*voorkennis
Een heel andere betekenis dan 'voor kennis'.
Waarbij neerlandicus dan weer niet met een hoofdletter geschreven wordt. }>
Maar ik vind dat er best beter op de taal gelet mag worden. Het schrijven van 'voor kennis' viel mij ook al op en het leidt gewoon af van wat je wil vertellen.
Je kunt natuurlijk ook je eigen regels hanteren, de vraag is alleen of anderen je dan nog begrijpen.

OT: Ik denk dat de discussie kopen of niet, historisch gezien niet zo moeilijk is. In de meeste gevallen was het zo dat het opsplitsen van bedrijven meer waarde per onderdeel tot gevolg had. Google lijkt een duidelijk doel voor ogen te hebben en is niet zomaar een investeerder met een kortetermijnvisie. Het meest waarschijnlijke scenario is m.i. dan ook dat de aandelen zullen gaan stijgen.
Dat zal Google wel zijn. Hopelijk. HTC is een mooi bedrijf, alleen geld verdienen lukt ze al even niet meer. En met HTC als onderdeel van Google, kunnen we misschien ook meer devices verwachten met gegarandeerde updates over langere termijn. Daar wordt iedereen (behalve Samsung e.d.) beter van. Kom maar op.
Dat zal Google wel zijn. Hopelijk. HTC is een mooi bedrijf, alleen geld verdienen lukt ze al even niet meer. En met HTC als onderdeel van Google, kunnen we misschien ook meer devices verwachten met gegarandeerde updates over langere termijn. Daar wordt iedereen (behalve Samsung e.d.) beter van. Kom maar op.
Wat is de definitie van een mooi bedrijf? Ik ben van mening dat de teloorgang van HTC volledig aan HTC zelf te wijten is: nadat Google uitweek naar Samsung voor hun Nexus telefoons ging het hard bergafwaarts. Het gebrek aan onderscheidende telefoons, het gebrek aan support (m.n. low range en midrange telefoons), en het onvermogen in te spelen op de daden en prestaties van de concurrentie. Zelfs toen Google bij ze terugkeerde voor de productie van de Pixel telefoons, waren de problemen daarmee niet bepaald klein en overkomelijk te noemen.

Mocht Google inderdaad de partij zijn die de telefoontak van HTC overneemt, mag ik toch hopen dat ze daar eens flink de bezem er doorheen halen.
net zoals ze bij Motorola gedaan hebben? Daar is nu niet echt mee gebeurt wat men verwacht had toen google hun overnam.
Van Google: 2011-2014
Nu is Motorola van Lenovo en gaat Lenovo alle mobieltje als Moto verkopen.
Het dochterbedrijf ZUK (kort leven, alleen: Z1, Z2, Z2 Pro, Edge) is al overgegaan in Motorola.

[Reactie gewijzigd door DJMaze op 20 september 2017 13:31]

Mocht Google inderdaad de partij zijn die de telefoontak van HTC overneemt, mag ik toch hopen dat ze daar eens flink de bezem er doorheen halen.
Ik zou niet weten wat Google met HTC moet, behalve leegstrippen van patenten en weer van de hand doen zoals bij Motorola.
HTC heeft echt een aantal domme keuzes gemaakt na de Htc One M7. Ten eerste hun gebrekkige update-support. Ten tweede het onderscheidende vermogen, er was maar weinig spannends aan, tot de U11. En ten derde hebben ze verkeerde keuzes gemaakt in bijv. camera, iets waar mensen echt behoorlijk naar kijken.
Maar waarom zou Google weer een smartphone fabrikant willen overnemen nadat ze Motorola hadden verkocht?

Ik zie de logica niet. Er zijn vele bedrijven die een smartphone voor je kunnen ontwerpen en / of fabriceren.

Microsoft weet uit ervaring dat als je niet alleen de 'bitjes' verkoopt maar echt iets fysieks dat de verliezen enorm kunnen zijn. Bitjes zijn geen fysiek product en de verliezen daarom beperkt. Als je met miljoenen onverkoopbare smartphones zit dan ga je de pijn voelen, zelfs als je Google heet. Het bedrijf is rijk, maar heeft geen oneindige beurs om dit soort verliezen te kunnen dragen.

Los daarvan zijn de prijzen van de Pixel telefoons dermate hoog dat ik mij niet kan voorstellen dat HTC er verlies op maakt.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 20 september 2017 13:05]

Is het mogelijk dat patenten hierbij misschien ook een rol spelen?
Patenten op wat? Een knijpbare smartphone? Lijkt mij niet dat dit de verliezen dekt, want anders zou HTC ook gewoon winst maken..
Patenten leveren pas winst op als ze gebruikt of verkocht worden.
Een patent wat niet in licentie genomen wordt is alleen maar een vodje papier. Het kost ook veel geld om een patent te verkrijgen en te administreren, weet ik uit eigen ervaring.
Misschien wel hierom?

HTC and Apple settle all patent issues, enter 10-year licensing deal
...
Notably, this settlement applies to all past and future patents for the companies, meaning we shouldn't be witnessing the two fight it out in court for years to come -- at least on the patent front.
en die deal geldt ook voor bedrijven die HTC overnemen? Lijkt mij niet.
Als de telefoons onder het HTC merk worden geproduceerd denk ik dat wel
Natuurlijk wel. Als je een bedrijf koopt dan krijg je alle verplichting erbij, inclusief schulden en patentafspraken.
Ligt er maar aan hoe die afspraken zijn vastgelegd. Lijkt mij dat het legertje aan advocaten van Apple vast wel er aan gedacht heeft om in het contract vast te leggen dat deze afspraak komt te vervallen als HTC overgenomen wordt. Anders koopt Samsung HTC nu op en zijn ze direct gevrijwaard van alle rechtzaken.
Bij een overname is het IP (de patenten en know-how) van de overgenomen partijen meestal niet de drijfveer. Als je een bedrijf overneemt, neem je ook de schulden en verplichtingen mee over. Als IP het belangrijkste is, kun je beter werken aan een joint-venture of via licenties toegang krijgen.
En toch zijn er HEEL veel voorbeelden te vinden waar IP het ENIGE reden tot overname is.

Xerox PARC, Kodak, Motorola, etc etc etc.
Tja, Apple legt het ook geen windeieren de verkoop van eigen telefoons met OS... Wie weet wil Google ook wel een eigen ecosysteem. De kennis is al in huis.
Google is slim genoeg om te weten dat als ze een ecosysteem zoals Apple opbouwen (hardware en software) dat er dan ruimte komt voor een ander mobiel OS.

Het gaat Google ook helemaal niet om winsten op telefoons te maken zoals Apple, maar om een foothold te behouden op de smartphone waarmee ze hun internet search kunnen veilig stellen.
Dan konden ze dat gedaan hebben met motorola...
Bij Motorola ging het om patenten, bij HTC waarschijnlijk om de telefoons zelf. Volgens (ja wederom) geruchten wil Samsung overstappen naar een eigen OS, en aangezien zij groot genoeg zijn om een aardige bedreiging te vormen wil Google misschien het hele proces wel in eigen handen hebben.
Ik vroeg me dat ook af. Als Google echt serieus telefoons gaat maken, wordt daarmee de positie van een onafhankelijk Android niet ondermijnt? 3dfx is zo ook kapot gegaan toen ze destijds ineens grafische kaarten gingen maken en daarmee concurrent werden van hun eigen afnemers.
Ook over Huawei zijn al geruchten dat ze met hun eigen Os bezig zijn. Als dat gebeurt zijn de top 3 telefoon fabrikanten geen Android. Dan zullen ze wel in actie moeten komen.
Behalve dat Samsung en Huawei echt niet zullen stoppen met de verkoop van Android telefoons aangezien de consument dat niet zal pikken.
Dat betwijfel ik, ja ze zullen misschien wat mensen verliezen maar de meeste mensen kopen geen Android phone voor Android. Zolang ze al hun apps maar kunnen gebruiken.
Mogelijk om nog meer patenten in handen te krijgen.
Zelfs als ze zelf geen hardware willen maken, kunnen ze flink verdienen aan patenten.
Dat is natuurlijk onzin. Verliezen kunnen met software net zo goed enorm zijn. De manier van boekhouden is alleen anders. Met onverkoopbare smartphones worden er afschrijvingen op de producten gedaan. Bij software heb je in de jaren ervoor enorme kostenposten aan personeel gehad. Die wil je terugverdienen door de verkopen. Als de verkopen tegenvallen, dan kan je de verliezen van de jaren ervoor niet compenseren. (lees: je kan je schuldeisers niet betalen)
Motorola hebben zij gekocht voor de patenten die Motorola in haar bezit had. Deze patenten hebben zij niet weer mee verkocht met Motorola.
Het lijkt me een voortzetting van het Pixel idee. Men wil meer zeggenschap hebben over de hardware, net zoals Microsoft dit doet bij Surface produkten.

Een verregaande afstemming van hardware, software en diensten als een geheel heeft grote voordelen. In performance, onderhoudbaarheid, specialistische hardware die mogelijk wordt.
Hoop dat de smartphonetak van HTC iig weer een boost gaat krijgen. Al jarenlang blij met HTC, ben gewend aan de interface dus hoop dat die ook nog lang zal blijven bestaan! :)
Dat hoop ik ook. Een overname door Google zou ook wel mooi zijn in dat opzicht. De U11 die ik momenteel bezit is ook wel echt een pracht apparaat.
Een overname door Google betekent het einde van de Sense-interface.
Kan niets goed zijn voor de aandeelhouders lijkt me, altijd een vies spelletje... Als de geruchten kloppen is HTC de nieuwe Motorola
Dat hangt natuurlijk helemaal af van de insteek van de aandeelhouders. Het overgrote deel zit er gewoon voor het rendement en als er een deal is waarbij een premie op de aandelenprijs van gisteren wordt betaald heb je instant rendement. Met aandeelhouders hoef je zelden medelijden te hebben.
Het is vervelender voor de medewerkers, die afhankelijk van de vorm van de deal hun baanzekerheid kunnen zien dalen.
Zou google echt HTC kopen? een paar jaar geleden hebben ze motorola gekocht, en niet veel later verkocht met een enorm verlies. Het enige wat ze overhielden waren een enorme hoeveelheid aan patenten. Dit is wel raar. Erg benieuwd wat de aankondiging exact gaat zijn. Ik zie het wel zitten dat google echt smartphones gaat maken, vooral in het low en mid segment. Zeker nu Android Go eraan komt, en de snapdragon 410 de meest gebruikte soc ter wereld is, is hier een enorme slag te slaan.
Wat is daar raar aan?

Die patenten betaald de rest voor aan Google zolang zij die technieken gebruiken.
Vermoedelijk gaat dit over de afsplitsing van de HTC Vive en dat HTC zelfs verder gaat in de sectors los van de Vive en zich als gevolg gaat herorganiseren.
Edit: laat maar ik post misinformatie.
Of misschien de overname van de mobiele divisie door google waar ook al geruchten over waren.
Als het de deal met Google betreft ligt het er maar aan hoe die deal uitziet.
HTC kan gewoon zelfstandig blijven waarbij de (meerderheids) aandelen in handen van Alphabet/Google komen.
Óf ze nemen alle aandelen en de assets over en integreren die in een Google entiteit. Dan pas is het geen zelfstandig bedrijf meer.
Ook, zoals al geopperd, kan het de loskoppeling van de Vive afdeling in een separate entiteit betekenen en denk dat dit hier het geval is als voorbereiding op een overname van de smartphone activiteiten van HTC door Alphabet/Google komend jaar.
Hoe dat in aandelen wordt geregeld is natuurlijk de vraag omdat HTC als smartphone fabrikant minder waard wordt en HTC Vive een separate nieuwe waarde wordt toegekend.

[Reactie gewijzigd door snah001 op 20 september 2017 13:20]

een overname van htc door Google ,daar zal Samsung niet blij van worden