Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties

Zotac heeft de Zbox Magnus EN970-desktop aangekondigd. De mini-pc is uitgerust met een Core i5-cpu van de Broadwell-generatie en heeft een Nvidia GeForce GTX 960 aan boord met 3GB aan vram. De videokaart kan vier displays aansturen.

Onduidelijk is welke Core i5 de mini-pc van Zotac mee uitgerust is. De Zbox Magnus EN970 heeft een Nvidia GeForce GTX 960 en niet een GTX 970, zoals de naam doet vermoeden. De videokaart biedt vier hdmi-outputs en ondersteunt voor het netwerk zowel dual gigabit-lan als 802.11ac-wifi. Er zijn twee slots aanwezig voor maximaal 16GB ddr3l-ram met een snelheid van 1600MHz.

Zotac biedt twee uitvoeringen. De gewone Magnus EN970 wordt geleverd zonder ram, en de Plus-variant heeft 1 module van 8GB ddr3l. De Plus-variant heeft ook een 120GB m.2-ssd aan boord, terwijl de gewone geen opslagmedia aan boord heeft. Naast de m.2-slot zijn er twee 2,5" slots aanwezig. Verder heeft de Zbox Magnus EN970 ondersteuning voor bluetooth 4.0, vier usb 3.0-poorten en twee usb 2.0-poorten. De pc heeft geen voeding aan boord en haalt zijn stroom binnen via een adapter.

In een interview met het Duitse medium PC-Max zegt de marketingmanager voor Zotac in Duitsland dat het apparaat in september voor 890 euro op de markt moet komen. Het is onbekend of de fabrikant dezelfde prijs en releasedatum hanteert in de Benelux.

Zotac Zbox Magnus EN970Zotac Zbox Magnus EN970Zotac Zbox Magnus EN970Zotac Zbox Magnus EN970

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

Ik vraag me af of dit niet een 960m is, aangezien ik 2 weken geleden een mini itx systeem in elkaar gezet heb, en de 960 die er nu zijn, hier niet inpassen.
Ze hebben het ook een keer met een GTX 760 gedaan. Het komt erop neer dat ze twee "moederborden" hebben, de één met de CPU en het geheugen e.d. erop, de ander met de specifieke GPU erop. Hij ziet er dus niet uit zoals een normale GPU en wordt op een andere manier aangesloten, gekoeld en van stroom voorzien, maar die met de 760 zag er zo uit:

http://i.ytimg.com/vi/0NhDoFdjfIc/maxresdefault.jpg

Ook Gigabyte heeft zoiets gedaan, zie hier rond 02:47 ook hoe hij er dan van binnen uitziet:
https://www.youtube.com/watch?v=hGI8iYjk0rc

[Reactie gewijzigd door Merethil op 8 september 2015 09:23]

Heb zelf een Zbox EN760 gehad met maxwell 860m. Best capabel machientje.
offtopic:
uit eindelijk wel 4 x geretourneerd en mijn aankoop maar uitgesteld totdat de steamboxen kwamen (meer keus/concurrentie)

Hopelijk zit hier een iets krachtiger CPU in dan de 4200u uit de EN760.
offtopic:
Steamboxes are about to happen :)

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 8 september 2015 09:31]

Hoeveel herrie maakte die op vollast? Ben wel benieuwd.
Ik heb hem, super stil.
Na 3 dagen voltijd aan in een klein warm LAN hok met vrienden tijdens de zomer warmte was hij iets luider maar het viel in het niet bij het geluid van de andere aanwezige machines.

Ik speel er Ark & 7DTD heerlijk op. Geen Ultra graphics uiteraard maar bevalt mij uitstekend.
Idd erg stil, was stiller als mijn mbpr13" onder gaming, maar throttling vond wel plaats en de assemblagekwaliteit was imo slecht (wel 5 jaar garantie).
Desalniettemin kon crysis op 1080p low wel met +30 FPS
Ja jij hebt ontzettend pech gehad. Ik had meteen een goed model, nooit rma gehad. Hij is in nl te weinig verkocht om te kunnen zeggen of het een probleem model is maar jij hebt wel erg veel pech gehad met 4 x ruilen.
Niet helemaal, wel nieuwere generatie maar of het echt beter is?

Volledige specs: hiero
- NVIDIA GeForce 960 GTX (3GB GDDR5, 192bit)
- Intel Core i5-5200 (dual core 2,2 GHz/2,7 GHz Turbo)
- 2x DDR3L-1600 (16GB max)
- 1x M.2 SATA
- 2x 2,5" SATA
- 4 HDMI 2.0
- Dual 10/100/1000 Mbps LAN
- 802.11ac & Bluetooth 4.0
- HDMI Audio/ Headphone/Microphone out
- DirectX 12 Support
Wel jammer dat ze voor een barebone 900 euro vragen, en dan zo'n trieste, oude i5-5200 inbouwen. Had best wat meer mogen zijn. Hopelijk zijn er ook andere opties.
Dit dus. Als ze mensen willen aantrekken, maak het dan goedkoper dan dat je het zelf zou bouwen (dan wellicht geen mini pc kast, maar wel krachtigere onderdelen). Voor 890 euro bouw ik zelf wel een machinetje die stukken krachtiger zal zijn! Voor dat prijs is een console ook vele malen aantrekkelijker en iemand die PC wilt gamen zal sneller een eigen (laten) bouwen.
Het spijt me, maar dit was destijds de GTX860m... Ik heb deze niet zelf gehad of in persoon gezien, maar meen van review-afbeeldingen af te hebben kunnen leiden dat dit zelfs 'gewoon' een mxm-board was dat inderdaad bovenop het motherboard geplaatst was, wel een slimme toepassing voor in zo'n compacte behuizing, zeker met het lagere tdp dan dat de desktopvarianten normaliter hebben! Ik ben ook erg benieuwd welke gpu deze precies zal krijgen... de gesuggereerde geheugenbandbreedte is in ieder geval hóger/groter dan die van de gtx960m die op nvidia's eigen site staat. De 860m van de EN760 had echter ook al een afwijkende hoeveelheid geheugen van de 'normale' 860m, dus dit hoeft nog niks te zeggen natuurlijk :)
De Gigabyte die ik linkte heeft echter wel een "volle" GTX760.
Maar inderdaad, de zotac is zo te zien een 860m, had ik verkeerd onthouden... Bedankt voor de verbetering! :)

De specs op de zotac-site hebben het trouwens over 192 bit, dat is meer dan de 128 van een gtx 960 desktop.

Sterker nog, verderop wordt al gezegd dat het een 970m zou zijn. Blijkbaar heb ik de boel niet goed genoeg gelezen hieronder (sorteer zelf de thread op tijd, niet op hoogste score)

[Reactie gewijzigd door Merethil op 8 september 2015 17:30]

Het spijt me weder, maar ik vrees dat die afbeelding toch echt van 'de Zotac' is. (Als je de gigabyte BRIX 760 bedoelde dan :p , die had de GTX760 ) De gigabyte is namelijk gifgroen rondom, heeft ijzer aan de binnenzijde van de behuizing en is ook iets hoger (deze heb ik wél gehad :) ) met nog als grootste onderling verschil dat bij de 760 de koeler aan de onderzijde zit ;) Tof apparaat, dat wel! Ik weet wel no van een lager model, maar die had (meen ik) gleuven als koelgaten i.p.v. de gaatjes die de hoge gigabyte (rond) en Zotac (hexagonaal) weer hebben :)
Zoniet, welk model bedoelde je dan? Wie weet heb ik er eentje gemist met mijn orientatie toen.
En no problemo!
Ik linkte naar een filmpje van de brix ;)
Is dat niet gewoon een converter ipv een 2e moederbord?
Waarschijnlijk. Ik verwarde de Zotac met de Gigabyte waar ik naar linkte in het youtube filmpje. De gigabyte Brix uit dat filmpje heeft wel een apart moederbord waar alleen de videochip (ook daadwerkelijk een volle GTX 760) op zit.
Dat lijkt me erg waarschijnlijk (dat het een mobile versie is), dat gezegd hebbende, zou het natuurlijk met custom PCB designs en verregaande integratie van de onderdelen goed mogelijk zijn dat hij wel een volwaardige 960 GTX bevat.
Het betreft de GTX 970m, aangezien er expliciet over 192-bit en 3GB word gesproken, en dit in een eerdere preview ook al gemeld werd, zie ook -The_Mask- in 'nieuws: Zotac rust compacte Zbox-pc uit met GTX 960'
Ik heb met behulp van Paint de volgende maten beredeneerd: 188mm x 188mm x 21mm (kan afwijken van de werkelijke maten)
(maten niet goed beredeneerd, excuses)

[Reactie gewijzigd door Bamsebjorn op 8 september 2015 09:59]

Met een groffe schatting aan de hand van een USB-verlengkabel en de aansluitingen achterop kom ik uit op zo'n 50mm hoogte. Als ik dan een vierkante selectie van dat formaat in beide richtingen maak en overal overheen plak, zou de breedte zo'n 210mm worden.

Met nog een grof gokje erbij (andere afbeeldingen) komen we op...

200x210x50mm 210x203x52.5mm LxBxH (zie edit!)

Da's... bijzonder klein. Hoop dat ze er inderdaad een volwaardige GTX960 in hebben kunnen persen, dat zou dit doosje bijzonder interessant maken.


EDIT: Officiële maten en volle specs gevonden! Zat in de buurt. :)
http://www.zotac.com/file...OX-MAGNUS-EN970-final.pdf
http://www.zotac.com/file...GNUS-EN970-PLUS-final.pdf

Dat zou dus wel een volledige GTX960 zijn, als de specs kloppen. Ook 4x HDMI 2.0, erg leuk spul.

[Reactie gewijzigd door UNXpanD op 8 september 2015 12:22]

De videokaart in deze Zotac is een nVidia GeForce GTX 970M. Dit is een videokaart gebaseerd op de GM204 net als de GTX 970, maar dan met minder ingeschakeld en lager geklokt.
  • Van de vier 64 bit geheugencontrollers zijn er drie ingeschakeld, de videokaart heeft dan ook een 192 bit geheugencontroller.
  • Van de 2048 streamprocessors die een volledige GM204 GPU heeft zijn er maar 1280 ingeschakeld en werkend. (De GTX 970 heeft er 1536 ingeschakeld)
  • Door de 192 bit geheugenbus is de 3GB geheugen ook de meest logische keuze. Dat zijn namelijk drie geheugenchips van 8Gb of zes van 4Gb. In dit geval is drie van 8Gb logischer doordat er weinig oppervlakte beschikbaar is en verbruik zo laag mogelijk moet zijn.
Artikel klopt dus niet helemaal en de naam van de Zotac is dus wel logisch. :)

[Reactie gewijzigd door -The_Mask- op 8 september 2015 11:56]

Toevoeging is dat de website van Zotac ook niet klopt op dat vlak maar wel expliciet meld dat het om een 192-bit 3GB kaart gaat en die bestaan er niet van de (GTX 960) GM206.

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 8 september 2015 12:07]

Hehe, lan-port is een 10 mm, zitten er 2 boven elkaar met tussenruimte en genoeg ruimte voor een derde. Dus 3x 10 + speling = 40 a 50mm?

Schaalt de rest dan ook nog op bij jou (ter controle), want een 20cm zou zo gek niet zijn als afmeting...
Verrek, dat maakt het ding 3,5 cm hoog... nee, schaalt voor geen meter. Excuses.
Ben ik werkelijk de enige die het vervelend vind dat de Zbox Magnus EN970 een 960 gpu heeft?

*cringe*
Nee. Is ook erg raar. bijna misleidend op deze manier. Dit gaat nou niet echt handig woordelijk verkooppunten als de mediamarkt.
Toen deze machine voor het eerst was aangekondigd zat er een 970m in. Een paar maanden geleden bleek opens dat ze zijn overgestapt op een 960. Waarom de naam niet meteen is veranderd is inderdaad de vraag.
Tweakers, en zo'n beetje alle andere websites hebben het klakkeloos overgenomen.

Welke GTX 960 (of GM204 for that matter) versie heeft een 192-bit geheugen interface?

Het gaat om de GTX 970m zoals in de Zotac preview (paar maanden terug) al vermeld.
Allemaal leuk en aardig, maar een i5 en een gtx 960 in zo een kleine doos... dat moet toch wel gaan throttlen als een gek.
Bwah, ben ik eigenlijk niet zo zeker van.

Gtx960 kan bij mij 8-10 passief Wild Hunt draaien en de Skylake cpu wordt rechtstreeks gekoeld zonder tussenkomst van IHS. Laat deze laatste nu ook niet echt bekend staan om hitteproblemen.

Verschil van 13° na verandering van de skylake TIM.
https://www.youtube.com/watch?v=JkGASegVRiM
Hoezo? 9/10 keer blaast de gpu zijn warmte direct de kast uit. En een i5 geeft ook niet super veel warmte. Dus dat moet best goed komen.
kunnen we dit beschouwen als de steambox van zotac?
Of een 4k h.265 HTPC.
Helaas geen hdmi 2.0 aansluiting.
En sinds wanneer is het nodig om films met 60hz te draaien? 30hz is prima voor films.
Stukje future proofing.. Als het goed is, heeft het nieuwe Blu-ray 4k formaat ook ondersteuning voor 48hz zoals dat in gebruik was door de Hobbit.

Of je er blij mee bent, mag je zelf weten. Mensen zijn 24 ~ 30hz gewend vanuit oudheid.
Sorry, maar ik kijk liever de hobbit op de 24hz 3D dan die HFR wat ik gewoon lelijk vond, irriteerde me heel erg aan die scene waar ze in dat kasteel aan het vechten waren en die elfen muts beschermde, dat had zo'n videolook dat het me echt compleet uit de film trok en dat ik meer naar 'behind the scene' footage zat te kijken dan naar de film zelf.. Helaas was er geen gewone 3D IMAX versie bij ons in eindhoven, anders was ik daar eerst naar toegeweest.. (Hele enkele dingen zagen er wel mooi uit, zoals de draak)..
TV series en games wil je wel op een hogere framerate dan 30hz (bij 4k). Ook HDR en een groter kleurenspectrum zijn vanaf 2.0a beschikbaar.
Volgens de officiële folder beschikt deze Zbox wel over HDMI 2.0:
http://www.zotac.com/file...OX-MAGNUS-EN970-final.pdf
De nieuwe Skylake chips hebben native h.265 decoding in de igpu. Daarvoor heb je dadelijk dus geen aparte kaart meer voor nodig. Alleen nog even wachten op de eerste NUC-like skylake.
zeer compact toestel voor htpc, gaming. echter is een xbox1, ps4 een pak goedkoper als het op gamen aankomt. en met een gtx 960 ga je ook niet meteen uhd gamen.
uiteraard is dit toestel bedoeld voor meer dan gamen maar als dat het doelpubliek is blijft een console interessanter.
ik zou deze dus zeker niet kopen tenzij er een 980ti in zit en de prijs binnen de perken blijft.
Er bestaat ook nog zoiets als steam inhome streaming. En daar is deze perfect voor. Samen met xbmc en steam. Blaast het iedere console weg(als je al een mooie game pc heb staan in huis). En vergeet niet dat het game aanbod vele malen groter en goedkoper is als een console.
daar zeg je het, als je een dikke game pc staan hebt (¤1500+), en dan ga je uhd kunnen streamen via je netwerkje denk je?
de mainstream markt is nog niet klaar voor uhd,
Steam In-home streaming is leuk, maar werkt niet voor elke game. Racegames willen bijvoorbeeld niet echt lekker. Ik haalde in The Crew echt significant slechtere tijden. Voor een MMO of strategie game is het wel prima.
Vaak zie je bij dit soort systemen dat ze de prestaties van de full sized brothers niet halen omdat de videokaart zwaar throttled omdat er onvoldoende koeling is. Leuk idee zo'n systeem maar eerst benchmarks maar eens bekijken en vergelijken met een normaal systeem voordat je zoiets koopt.
Beetje zelfde idee als game laptops. Maar goed een hoop mensen lezen i7 en 880m en denken ah dat moet wel snel zijn, en kopen het toch wel.
Is dit nu een volwaardige HTPC met hdmi 2.0 voor UHD op 60 fps?
UHD is geen probleem met videos, zelfs mn 960m is voldoende. Maar gamen in UHD kan je vergeten.
Ondertussen is de en970 opgenomen op hun site: http://www.zotac.com/en/z-zone/MAGNUS-EN970.html

De CPU betreft een i5-5200u.

[Reactie gewijzigd door Deckkie op 8 september 2015 10:47]

Beetje jammer van die dual core cpu in combinatie met de videokaart :'(