Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties

We dachten even dat MSI het enige bedrijf was dat tijdens vr-gamen steeds met zijn kabels in de knoop raakte, maar Zotac bleek hetzelfde probleem te ondervinden. Op zijn Computex-stand demonstreerde Zotac zijn pc-in-een-rugzak, met daaraan een HTC Vive gekoppeld. Zotac gebruikt daarmee hetzelfde concept als MSI, maar de aanpak lijkt wel iets anders te zijn.

Zotac rugzak

We weten niet precies hoe de rugzak van MSI in elkaar zit, want die mochten we niet van binnen bekijken, maar bij Zotac mocht de tas wel open en daar troffen we binnenin een pc'tje aan dat meer weg heeft van een embedded computer dan van de Zboxjes die we van Zotac kennen. De hardware moet op dit moment echter overeenkomen met die van de Magnus EN980, de watergekoelde pc die Zotac ook op de Computex liet zien. De Magnus EN980 is, zoals de naam al verraadt, voorzien van een GTX 980-videokaart, die gecombineerd wordt met een Core i5-processor. In tegenstelling tot de Magnus wordt de pc in de rugzak niet met water, maar met lucht gekoeld.

Zotac rugzakVoor de voeding van het systeem zit onder in de tas de accu, die door een hoes wordt beschermd. We mochten het hoesje niet openmaken en de Zotac-medewerker kon ons de capaciteit van de accu ook niet vertellen, maar hij wist wel te melden dat je op een acculading ongeveer anderhalf uur moet kunnen gamen. Daarmee geven Zotac en MSI een even lange accuduur op.

In tegenstelling tot MSI heeft Zotac de rugtas niet van metaal of hard plastic gemaakt, maar van gewoon nylon. Het gewicht komt daarmee op 4,5 kilogram, een halve kilogram minder dan de MSI, maar het heeft ook tot gevolg dat de tas wat rommeliger is. MSI heeft aansluitingen als hmdi en usb netjes aan de bovenkant van de tas geplaatst, terwijl je bij Zotac de rugzak open moet maken om alles aan te sluiten. Het bovenste gedeelte van de 'klep' is van grofmazig nylon gemaakt, zodat de ventilators voldoende koellucht kunnen aanzuigen.

We hebben de rugzak enkele minuten op onze rug gehad en hoewel de kussens ervoor zorgen dat de tas prima zit, vragen we ons af of dat na anderhalf uur gamen nog zo is en of het extra gewicht niet hinderlijk is bij vr-games waarin je veel moet bewegen.

Zotac rugzakZotac rugzakZotac rugzak

Hoewel we dus nog niet helemaal overtuigd zijn van het draagcomfort en het gebruiksgemak van de rugzak, is Zotac vastbesloten het apparaat vanaf oktober of november te gaan verkopen. Of dat met dezelfde specificaties is als het exemplaar op de beurs, is nog even afwachten. De GTX980 is uiteraard al opgevolgd door de GTX1080 en wellicht maken Intels nieuwe Kaby Lake-processors tegen die tijd ook hun opwachting in de pc's van Zotac.


Door Jelle Stuip

- Reviewer

Jelle werkt sinds 2013 bij Tweakers en kan zijn kennis en voorliefde voor hardware gebruiken in het testlab. Hij test en bespreekt vooral videokaarten en laptops, waarbij niet alleen op de binnenkant wordt gelet maar ook naar de buitenkant wordt gekeken. Een paar keer per jaar vliegt Jelle naar het buitenland om op beurzen het nieuwste van het nieuwste te zien en uit te proberen.

Volg Jelle op Twitter
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

Oorspronkelijk was ik nogal skeptisch over dit soort producten, het ziet er nogal bulky, zwaar en vooral gimmicky uit. Daarnaast zou ik me sterk afvragen waarom iemand dit nu zou kopen. Maar stel je gewoon voor dat je net als lasergamen/paintbal in een grote hal (of zelfs buiten), op grote schaal VR spellen gaat doen met 2 tot 100 mensen... lijkt mij geweldig. Todat er betere draadloze (LiFi?) verbindingen zijn is dit eigenlijk de enige optie om dit te bereiken (of je moet redelijk ingenieuze kabelmanagement gaan aanleggen).
En natuurlijk is dit de eerste generatie van dit soort dingen, dat gaat vast kleiner/lichter/handiger worden.
Dan is dit vast wat je zoekt :)

https://thevoid.com/

Een grote hal, vr bril en rugzak op de rug en speciale handschoenen aan om virtuele muren te voelen.
Ook zijn er windmachines en andere klimaatnabootsers.

Moet je alleen even naar Amerika. En hopen dat er een ticket is.
Voor de meeste consumenten lijkt mij dit niks nee. Er zullen natuurlijk de techfreaks zijn die zoiets wel willen (waaronder ik) maar de meeste mensen gaan dit echt niet aanschaffen.

Maar voor bedrijven lijkt mij dit geniaal. Anderhalf uur VR gamen in een groot pand ipv paintballen of karten. Na andehalf uur is je tijd voorbij en gaan de 'rugtassen' aan de lader. Nieuwe groep komt en krijgt andere rugtassen tot de gebruikte tassen van de oude groep volgeladen zijn en klaar voor de groep die erna komt.

Ze kunnen zelfs een paintbal gebied 1:1 overmemen in VR, dus dat je ook echt vrij kan rondrennen en achter dingen kan schuilen n kan voelen. Voor zulke dingen zie ik dit absoluut gebeuren. Ideaal als alternatief voor paintballen, airsoft, karten etc etc.
Ik zou in dat scenario verwachten dat er accu's gewisseld kunnen worden, scheelt de helft aan rugzak-PC's.

Dingen zoals paintball zijn al prima zonder VR (beter zelfs want je hoeft geen rugzak mee te slepen en geen bril op je hoofd (althans geen VR bril)), maar er zullen vast wel leuke toepassingen voor te verzinnen zijn.
Ipv een kale zaal kan je dan tegen elkaar battlen op de maan of in een setting in de 2de wereldoorlog inclusief bommenwerpers die over vliegen en weet ik wat. Zo zijn er tal van dingen te bedenken die met de VR bril een super coole ervaring creren.
Idd. Ik heb dat ergens ook al gezien. Was dat ook niet hier op tweakers?

"Kaal" gebouw, waar men dan met VR in kon gaan rondlopen en dan had je ineens een complete gaming environment. Erg cool.

En wie weet, in de toekomst gewoon echt buiten in combinatie met VR. Trainen van militairen, loop je lekker in het bos, duikt er virtueel een alien op die je moet afschieten. Gaat er vast komen, de vraag is alleen wanneer.

Edit: Nog ff mijn fantasie wat verder laten gaan.

[Reactie gewijzigd door smitae op 3 juni 2016 16:18]

En met VR heb je ook niet perse een echte levende tegenstander nodig. Bijvoorbeeld met een klein groepje mensen door een spook huis lopen of een ruimte schip zoals in de film Alien.

The Void gaat samen met Madame Tussaud New York een Ghost Buster Experience aanbieden. Ik verwacht dat je dan samen met je vrienden op spoken gaat jagen.
Voor mij is het de ideale 'workstation'/game-rig combo.
Voldoende kracht, maar toch nog goede mobiliteit. (Nog) Geen interesse in VR overigens.
Hopelijk maken ze de tas wat beter, want nu koop ik liever een losse magnus en koop ik zelf wel een tasje erbij.
Zie zelf alleen waterkoeling niet zo zitten in een mobiel systeem.

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 3 juni 2016 13:48]

Dan lijkt me AR beter geschikt, minder werk om alles exact hetzelfde in de map en in het echt tr laten zijn, sensoren over je bewegingen zijn minder nodig.
Het in een hal rondrennen in VR zou alleen met een vive kunnen waarvan de lighthouses gemod zijn. Of een grote occulus rift modden natuurlijk.
Dan lijkt me AR beter geschikt, minder werk om alles exact hetzelfde in de map en in het echt tr laten zijn
Hoe bedoel je minder werk, het is met AR juist meer werk. Want waar je met VR je gewoon een soort grijze lego-blokken kan gebruiken zal je met AR die lego-blokken ook moeten verven etc om in de illusie te blijven
Voor VR moet je de gehele wereld in de VR wereld nabouwen, het kleinste verschil kan al problemen veroorzaken. Bij AR hoeft dit niet want er worden gewoon wat enkele dingen als HUD en extra grafische effecten aan toegevoegd.
Off topic. Li-Fi klink heel cool en is het ook maar ik hoop dat het alleen voor bijvoorbeeld jouw idee word gebruikt aangezien als iedereen het gaat gebruiken en heel veel lichtvervuiling gaat komen
Yep, over een paar jaar gewoon een mobiel device met dezelfde kracht als nu in een mini-PC.
VR-Bril op, oordopjes in, draadloos naar je broekzak en gaan.
Of idd een zware centrale eenheid en je VR-bril / oordopjes draadloos. Kan ook.

Komt van zelf goed. LAN party maar dan anders :-)
Vind het wel leuk een aardig, maar toch zie ik zelf liever de Onmi. Kun je ook bewegen wat je wilt, maar je komt niet vooruit. Fijn in kleinere ruimtes en je raakt minder snel iets.

http://www.virtuix.com/
Met chaperone systeem hoef je niet zo bang te zijn iets te raken.

Omni is geen natuurlijke manier van bewegen. Is zelf slecht voor je op lange termijn.

http://www.gizmag.com/vir...ll-review-hands-on/41438/

[Reactie gewijzigd door Mirved op 3 juni 2016 14:50]

Met het systeem ben ik toch wel bang dat ik iets ga raken. Systeem kan falen en de grid groter of kleiner maken. Kan er buiten lopen of door lompe beweging ver uit schieten. Gebeurd denk ik niet snel, maar toch zonde van je 4K TV.

Waar bezeer je dit op dat Omni niet natuurlijke manier van bewegen is? Het is waarschijnlijk niet goed om 24/7 in zo'n houder te staan, maar dat is ook met zo'n rugzak het geval.
Ik heb er 2 getest tijdens Gamescon.

Bij de Omni Virtuix moet je met speciale schoenen in een "bowl" schaatsen om te bewegen. Je loopt dus nooit recht altijd glij je met je voeten over dat oppervlak. Bij iedere stap maak je dus een onnatuurlijke beweging met je voet scheef.

Bij de Cyberith kan je op je sokken op een platte plaat lopen. Maar moet je als je een stap gemaakt heb je voet over de plaat naar achter laten glijden. Zodat hij de beweging oppakt. Ook niet echt een natuurlijke beweging, tevens moet je dus echt aanleren hoe te bewegen in dat ding.

Hier een uitgebreide bespreking ervan: http://doc-ok.org/?p=1284 + http://www.gizmag.com/vir...ll-review-hands-on/41438/

[Reactie gewijzigd door Mirved op 3 juni 2016 14:50]

Ik vind niet dat het echt schaatsen is. Je maakt echt een stap, maar om niet naar voren te gaan "glij" je naar beneden. Dit is niet natuurlijk, maar zover dat ik weet heeft het lichaam van een kleine glij beweging geen last. De oppervlak is inderdaad scheef en niet goed voor je voeten. Ik weet alleen niet hoe erg dit gaat zijn. Zo scheef staat het niet, dus het valt waarschijnlijk mee. Als wij lopen op straat is ook niet alles recht.

Bij de Cyberith moet je wel gaan glijden, omdat het platform recht is en jouw stap niet terug plaatst naar het begin. Het zelfde idee als de Onmi, maar hier moet je zelf kracht gaan uitoefenen om die beweging te maken. De kans dat dit slechter is is vrij groot. Te veel kracht op je voet plaatsen, je glijd uit en valt etc.

Maar zo heeft elk apparaat wat. Deze apparaten krijg je mogelijk pijn in je voeten. Bij de rugzak krijg je pijn in je rug.
Of het slecht voor je is op lange termijn betwijfel ik hoor, en chaperone is leuk, maar helpt niet bij een beetje enthousiast bezig zijn.. Vooral voordeel van de virtuix (en dergelijke devices) is dat je inprincipe gewoon in elke richting kunt doorlopen, zonder dat er 'kunstmatige' oplossingen ingame gevonden moeten worden, want warpen etc vind ik behoorlijk beperkend.
En dan nog een belangrijk punt, rennen, dat kun je gewoonweg niet zonder een device als de virtuix doen.
Ook bij deze devices staan nog redelijk in de kinderschoenen en zul je ook verschillende luxere types van kunnen bedenken/krijgen..
Hier een uitgebreide bespreking ervan: http://doc-ok.org/?p=1284
Ik ken ze al langer, maar nergens komt naar voren dat het slecht voor je is op langere termijn..
En zoals ik al zei, dit soort dingen voor 'homeuse' staat nog maar in de kinderschoenen..
Ik ben net als Erwin wel benieuwd waar je je conclusie over de omni vandaan haalt... Ik heb er zelf nooit ingestaan, maar het leek mij juist altijd de ultieme combi met VR omdat je een eindeloos grote ruimte kunt bereiken, in plaats van een 2.5x2.5m stukje...

OT: Deze rugzak zou ik denk ik eerder kopen dan die van MSI. Die was nogal schreeuwerig en ik denk dat dit, in potentie, ook comfortabeler kan zitten omdat het harde plastig ontbreekt. Bovendien: geen zin in VR? PC eruit en gewoon gamen! (althans, ik neem aan dat dat ook mogelijk is... ) Hoewel je op zich natuurlijk opok je MSI rugzak onder je bureau zou kunnen zetten en je monitor erop aansluiten lijkt de Zotac oplossing me prettiger voor als je langere periode geen VR doet.

Wat ik wl mis: een (kleine) heupband. Iedereen die wel eens een rugzak op heeft met iets zwaards erin weet dat, als je een draaibeweging maakt, je rugzak flink naar de zijkant vliegt (en doordraait terwijl jij al gestopt bent). Een heupband zou dat kunnen voorkomen omdat die de rugzak ook aan de onderkant fixeert.
Zie ook mijn comment op Erwin

Hier een uitgebreide bespreking ervan: http://doc-ok.org/?p=1284
Cool, thanks voor de link! Geloof dat ik een nieuwe ultieme combi heb, met dit ding wat in het artikel gelinkt wordt http://infinadeck.com/ Wel een beetje groot alleen ;) Maar ja, je mag altijd dromen hebben voor je man-cave toch? :+
Bizar h. Over tien jaar lachen we hierom. Een hele rugzak.
Eigenlijk kan ik nog steeds niet geloven dat we in 2016 nog steeds met een Virtual Boy op de bakkes rondlopen.
Over een aantal jaren zijn dat gewoon lenzen :D
Ik lach er nu al om eigenlijk.
zou men niet beter investeren in het draadloos doorsturen van de data naar de bril, en die voorzien van een batterij?
Ik zweet nogal snel, en mijn rug zou dus steeds kletsnat zijn bij het dragen van een rugzak.
Zoals de technologie er nu voor staat, is dat nog te veel data om zonder al te veel latency over en weer te sturen. En latency is, van wat ik lees, de immersion-killer.
Met lasers zou je best een eind kunnen komen, dat is zeker niet trager dan een kabel naar een monitor/bril. Alleen de accu voor de bril en een ontvanger/decoder nodig.
Of ben ik nu de VR aankondiging van het jaar aan het verprutsen?
Combineren met die batterijen in de kledij of zo en we zijn er mee weg. :P
Of we maken een lage latentie hoge bandbreedte, hoog vermogen (voor stroom) draadloze verbinding mogelijk en dan hoeft deze omslachtige manier niet meer :P
Wanneer een rugzak goed passend wordt bevestigd heb je hier helemaal niet zo veel last van. Je moet hem niet losjes aan de schouders hangen zoals op de foto. Of het verder iets is voor de toekomst... Ik betwijfel het.
Waarom? Omdat het kan. En als je dit nu wil, dan moet je nu het gewicht maar voor lief nemen. Google maar eens naar de specs van de eerste mobiele telefoon en de eerste PC, en waar staan we nu, beide producten in 1 zitten, in je broekzak.

Nu experimenteren, en als More het nog evenveel houdt (vast wel), dan duurt het niet zo lang of we vragen ons af hoe lang het duurt voordat onze telefoon dit ook draadloos kan aansturen (want dat draadje is dan zo irritant) en hoe lang het duurt voor die bril niet meer zo lomp is....

Die rugzak vind ik nog wel meevallen, het zijn die brillen die nu nog zo lomp moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door OldSchoolPhoto op 3 juni 2016 12:58]

En waar zijn de tracking camera's?
als het nou geen rugzak is maar een soort van kogelvrij kevlar vest, en de game op het gewicht wordt afgestemd, win je aan reality en wordt je beloond voor een betere conditie (in geval van een shooter). Kun je ook beter je warmte kwijt, koelvinnen op je rug. Bodyarmor. Ik kan me daar wel wat bij voorstellen, is vast een markt voor!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True