Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 64 reacties

Op de Computex-beurs wemelt het van de vr-brillen en hoewel virtual reality heel indrukwekkend kan zijn, weten we bij Tweakers na het testen van de Oculus Rift en de HTC Vive dat er ook nadelen aan vr-brillen kleven. Ook MSI is met vr-brillen aan de slag gegaan. Het grootste nadeel volgens de fabrikant: het snoer tussen je pc en de vr-bril. Niets is namelijk zo vervelend als wild uit je virtuele wereld te worden gerukt doordat je over de kabel struikelt. Omdat draadloze verbindingen niet genoeg bandbreedte en vooral te veel latency hebben, zat er wat MSI betreft nog maar een ding op; de pc moet zo dicht bij de vr-bril komen dat je niet meer over de draad kúnt struikelen, bijvoorbeeld door alle hardware in een rugzak te stoppen.

MSI Backpack PCMSI's Backpack PC is een rugzak met een behuizing die van metaal en plastic gemaakt is en met behulp van twee banden op je rug gehangen wordt. In de rugzak bevindt zich een systeem met Core i7-6700K-processor en een GTX 980-videokaart. Aansluitingen voor usb, hdmi en je hoofdtelefoon zijn boven op de rugzak gemonteerd, zodat je je vr-bril met behulp van een paar korte kabeltjes kunt aansluiten.

Helaas wilde MSI de rugzak niet voor ons openmaken, dus we kunnen alleen maar gissen hoe hij er van binnen uitziet. Onze gok is dat er gebruik is gemaakt van een itx-moederbordje, waarbij de videokaart niet haaks op het moederbord staat, maar plat ligt dankzij gebruik van een risercard.

Omdat de BackPack PC helemaal vrij van externe kabels moest zijn, wordt het systeem door een accu van energie voorzien. Die accu is in de rugzak geïntegreerd en bestaat volgens een MSI-medewerker uit 24 cellen, al kon ze niet vertellen welke capaciteit die cellen hebben. Het zou in ieder geval genoeg zijn voor vijf uur 'light gaming'. Omdat we ons niet kunnen voorstellen dat vr-games onder 'light gaming' vallen, gaan we ervan uit dat de accuduur voor 'heavy gaming' de meest realistische is en die is met anderhalf uur een stuk korter. De accu levert samen met de overige hardware bovendien een behoorlijk gewicht op. De BackPack PC zoals die op Computex gedemonstreerd werd, weegt vijf kilogram, maar er wordt nog geprobeerd om dat gewicht omlaag te brengen.

MSI Backpack PCMSI Backpack PCMSI Backpack PC

Dat is hard nodig, want MSI wil de Backpack PC in de tweede helft van het jaar daadwerkelijk gaan verkopen en hoewel we hem maar een paar minuten konden proberen, kunnen we ons voorstellen dat je bij langere gamesessies last van je rug krijgt, helemaal als je games speelt waarbij je vaak moet bukken en weer opstaan. Daarmee vermoeden we dat MSI door het ene probleem op te lossen het volgende probleem creëert: je hebt weliswaar geen last meer van kabels, maar met vijf kilo aan game-pc op je rug kun je evenmin helemaal vrij bewegen.


Door Jelle Stuip

- Reviewer

Jelle werkt sinds 2013 bij Tweakers en kan zijn kennis en voorliefde voor hardware gebruiken in het testlab. Hij test en bespreekt vooral videokaarten en laptops, waarbij niet alleen op de binnenkant wordt gelet maar ook naar de buitenkant wordt gekeken. Een paar keer per jaar vliegt Jelle naar het buitenland om op beurzen het nieuwste van het nieuwste te zien en uit te proberen.

Volg Jelle op Twitter
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (64)

Zie hier een toffe toepassing met zo'n setup, op Siggraph 2015.
Wat ik heel tof is is dat ze twee mensen samen laten werken en zelfs een fysiek object (een stok) virtueel (een fakkel) aan elkaar kunnen geven en zelfs naar elkaar gooien! 8-) :D

[Reactie gewijzigd door Menesis op 1 juni 2016 14:15]

In een wereld waar alles draadloos gaat, en waar wifi al makkelijk over de 100Mbit komt, is het draadje tussen de bril en de computer nog steeds een issue? Dan doen we het toch zonder draadje?
Bandbreedte is niet zozeer het probleem, latency eerder
Bandbreedte is ook een probleem, je kan dit overigens niet los zien van latency.

Qua ruwe bandbreedte heb je bij 4k 90FPS (10bit) al ongeveer 22Gbit/s nodig. Dat is draadloos al heel erg lastig. En dan hebben we nog geen foutcorrectie meegenomen. Wil je de bandbreedte verkleinen dan zal je compressie toe moeten passen. ( zoals Tico, h265 enz) Dit kost echter tijd. Niet alleen de berekeneng zelf maar compressie werkt alleen als je naar meerdere pixels kijkt dus je moet dan al enkele lijnen tot enkele frames bufferen. Dat kost dus tijd en geeft weer extra latency. Iets wat je bij VR echt niet wil. Hoe graag ik het ook zou willen zie ik niet in hoe we hires, hiframerate low latency video de komende jaren draadloos naar een VR headset krijgen.
Dat is zo voor wifi zoals het nu staat, maar het lijkt mij dat er toch best een custom oplossing te verzinnen is waarbij dit probleem niet bestaat. Groot deel van waarom wifi een slechtere latency heeft is het collision avoidance systeem omdat er meerdere apparaten op hetzelfde spectrum kunnen praten. Daarbij zit er altijd een bepaalde wachttijd in alles wat je stuurt.

Als je een frequentie in het 5 GHz spectrum gebruikt dan is de invloed van buren redelijk gering (omdat het slecht door muren heen dringt). Dan kun je dus best zelf er voor zorgen dat er geen wifi router op dezelfde frequentieband aan het zenden is. Eventueel signaal wat wel nog van buitenaf komt moet makkelijk overstemd kunnen worden door basisstation en VR set aangezien die over het algemeen niet verder dan 5 meter van elkaar zullen staan zonder obstakels er tussen (buiten het lichaam van de speler eventueel). Dan heb je dus praktisch gezien iets wat op een dedicated 1 op 1 verbinding lijkt en kun je beelddata en sensordata op een fire and forget manier sturen. Als er even iets wegvalt dan komt er een paar milliseconden later een nieuw pakketje. Zolang er dan niet teveel storing is zou dit prima moeten werken en zie ik niet in waarom een VR bril niet compleet draadloos zou kunnen werken.

Alleen... dit moet ontwikkeld worden en ik kan me heel goed voorstellen dat dit een kopzorg is die ze bij het eerste consumer model er even niet bij wouden. Het zou mij echter niks verbazen als we volgend jaar wel gewoon draadloze brillen gaan zien.
Als je voor een custom oplossing gaat, kan je wss zelfs het beste de 5Ghz-band ook mijden.
Tenminste, ik vraag me af waarom je, als er toch een custom oplossing toegepast wordt, een frequentie zou gebruiken die vaker gebruikt zou worden in tegenstelling tot een relatief unieke frequentie. Je noemt geheel terecht invloed van de buren, maar het moge vanzelfsprekend zijn dat "in de toekomst" er zich ook meerdere vr-headsets in één ruimte kunnen begeven waardoor je mogelijk sneller tegen dezelfde problemen aanloopt als dat de frequentie ook "custom" is ;)

Overigens geloof ik in een "draadloze" vr-bril, maar dan wel gebaseerd op een concept met dingen als de batterij e.d. aan de broekriem en vanaf daar alsnog bedraad. Vooral met betrekking tot gewichtsverdeling en daarmee ook comfort. Ook heb ik ergens de overtuiging dat zo'n opzet bestaande uit meerdere modules ook wat "makkelijker" te onderhouden is in geval van defecten :)
De reden is dat je niet zomaar willekeurig spectrum mag gebruiken, bepaalde banden zijn vrijgegeven om zonder vergunning in uit te mogen zenden (tot een bepaald vermogen) en dat is waarom wifi in die frequenties zit.
Dat is zeker zo, maar we hoeven ons echter ook niet te laten beperken tot enkel de "wifi"-banden ;) wat wel een vaker soort algemene opvatting lijkt te zijn :) Misschien dat mensen dat koppelen met gebruiksgemak, maar dat zou met interferentie toch erg snel onderuit gehaald worden vrees ik :)

[Reactie gewijzigd door Annihlator op 2 juni 2016 09:38]

Ja, ok, misschien had ik gewoon 'een hogere frequentie' moeten zeggen :)
Maar ik weet zo niet precies welke banden in het grootste deel van de wereld vrij te gebruiken zijn, buiten de wifi banden.
En als je het latency probleem oplost moet er dan alweer een accu mee op je hoofd. Nu weegt een oculus/vive ongeveer een halve kilogram en dat zonder koptelefoon op, die weegt ook al 200-300 gram. Reken op een dubbele gsm batterij die nodig zal zijn om de ontvanger en display aan te sturen en zit ook al snel aan 200gram. Heb je dus een kilogram gewicht op je hoofd. Gaat ook niet goed worden voor je neck.
Vrees dat draadloos VR nog even zal duren.
De rift heeft de hoofdtelefoon ingebouwd en komt op 575 gram uit meen ik. Gewichtsdistributie is heel belangrijk om het comfortabel te maken. Ik vermoed dat de optie van een batterij getetherd in je broekzak ook een oplossing kan worden voor roomscale VR.

[Reactie gewijzigd door Felix3301 op 1 juni 2016 17:06]

De Oculus Rift weegt inclusief koptelefoon 470 gram.

Een volledige iphone weegt 130 gram, hoe kom je erbij dat een GSM batterij 100 gram zou wegen? Daarnaast heeft een VR headset veel minder hardware aan boord dus waarom zou je twee maal een GSM batterij nodig hebben? Volgens mij kom je met 100 gram aan batterij al een heel eind. 570gram totaal, goed verdeeld over hoofd, prima.

Ik denk dat Oculus CV2 (over jaartje of 2/3) al draadloos kan zijn. Latency is het grootste en enige echte probleem. Hardware wordt in de tussentijd alleen maar lichter en kleiner.
Ik denk dat de bandbreedte voor een hoge-resolutie VR-bril een stuk hoger ligt dan 100Mbit, of vergis ik me daarin?
Nee, displayport gaat aan de 20-30Gbits (afhankelijk van versie) voor de max. Nou heb je misschien niet de max nodig maar toont toch wel een aardig groot verschil met wat Wifi aan kan op dit moment.

Miracast (van je telefoon naar TV draadloos) ondersteunt TOT HD. TOT. En tja, VR brillen zitten daar al boven.

Dan hebben we het nog niets een over FPS. TV is 30-60 ruim genoeg als je van telefoon streamt. VR vraagt echt meer, 90 FPS en zelfs dat vinden sommigen aan de lage kant.

Dus nee, met de huidige technologie kan het nog niet. Daarom hebben beide brillen die nu uit zijn ook gewoon een draadje.
Bandbreedte is niet het probleem, maar latency. Je kan wel de mooiste beelden in 4k over de lucht naar die bril pompen, als het met meer dan X miliseconden vertraging gaat dan is de ervaring voor veel mensen aanleiding om zeeziek te worden.
Dacht zelf dat latency bij Wi-Fi erg laag ligt. Nvidia heeft zijn controllers bijvoorbeeld via WiFi lopen vanwege de lage input latency.
Het is toch echt de bandbreedte en betrouwbaarheid daarvan wat het grootste probleem is. Dit zal in de toekomst wel veranderen met misschien andere frequenties of zo. Maar ook Wi-Fi via licht waar nu aan gewerkt wordt zou een goede kandidaat kunnen zijn. Dan zou je wellicht in het midden van de kamer aan het plafond een dergelijk systeem hebben hangen dat dmv lichtsignalen draadloos contact maakt, maar dat is nog lang niet bruikbaar en in ontwikkeling.
Bovendien zal de resolutie en kleurdiepte in de toekomst alleen maar toenemen en daarmee ook evenredig de benodigde bandbreedte.

Even aan toevoegen op mijn eerste zin: de latency ligt bij streamen via Wi-Fi hoog omdat er gebufferd moet worden.

[Reactie gewijzigd door TJRef op 1 juni 2016 14:45]

Input data is wel FF wat anders dan VR beelden. Nu ben ik ik geen expert of het gebied van datatransfer, maar gigantische data streams of een pr KB aan input betrouwbaar verwerken lijkt mij een stuk lastiger.
Punt is dat je er moeilijk aan ontkomt om te bufferen als je niet kunt vertrouwen op een betrouwbaar signaal. Bij gebruik van licht in een afgesloten ruimte is dat misschien een stuk betrouwbaarder. Geen storing van apparaten buiten de muren en afhankelijk van de lichtsterkte weerkaatst het meestal toch wel aardig.
Waarom kan het dan niet met glasvezel?

Moet makkelijk te doen zijn, en stroom kan het apparaat zelf voor zorgen!

Dan heb je nog wel steeds een draad, maar erg dun!

[Reactie gewijzigd door Davidoff1976 op 1 juni 2016 14:37]

Ik verwacht dat, als je een zeer goede WiFi verbinding wil hebben die snelle beeldverversing en HD beeld etc doorgeeft, je accu binnen no time leeg is.
HDMI 2.0 heeft een maximale snelheid van van 18 Gb/s. En dat kun je gebruiken voor beeld, geluid, ethernet. En dat komt omdat (rauw) beeldmateriaal hartstikke veel ruimte in beslag neemt. Encoded geen probleem, maar op je beeldscherm wil je toch echt 60/100 frames per seconde zien.

Met een netwerkkabeltje ga je er dus niet mee komen al is de snelheid een GB.

Grote verschil is dat een HDMI per definitie korte afstand is, terwijl ethernet tientallen meters kan zijn.
Dit lijkt me een hele slechte oplossing voor het kabel probleem.

Een andere oplossing die ik kan verzinnen.
Als je een kabel gebruikt, een soort van katrol systeem aan het plafond dat mee kan bewegen met de positie.

of een magnetische mat die het signaal met je voeten kan doorgeven. (Ja een electronisch mat). Ik kan veel dingen verzinnen waarmee het opgelost zou kunnen worden. Niet bewezen maar wel ideeën.

[Reactie gewijzigd door Zezura op 1 juni 2016 15:24]

Hoe werkt die magnetische mat in jouw optiek dan? NFC achtige technieken kunnen nooit de benodigde snelheden halen ben ik bang.

Katrol systeem aan het plafond is inderdaad een zeer logische en handige oplossing, daar zat ik ook aan te denken
Ik weet niet met wat voor koppeling daarvoor geschikt, is maar als ik zie dat optisch de nieuwe manier is. dan zou misschien (fiber) optisch een manier zijn.

En deze koppeling naar mijn weten is nog lang niet klaar met ontwikkelen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Fiber-optic_communication

niet dat ik het zelf kan ontwikkelen.


edit: misschien dat Li-Fi iets is, it reaches speeds of 224 gigabits per second.
alleen de latency ken ik daar dan weer niet van.

[Reactie gewijzigd door Zezura op 1 juni 2016 15:22]

http://spectrum.ieee.org/...eady-to-compete-with-wifi

"Another advantage, says Deicke, is that the latency of Wi-Fi—the time between when a signal is sent and when it’s received—is measured in milli­seconds, whereas Li-Fi’s latency is on the order of microseconds."

Dat zou inderdaad een goede methode kunnen zijn, aangezien we microseconden zeker niet zullen gaan merken.
Een katrol of een soort van scharnier arm aan het plafond lijken mij ook betere oplossingen. Het blijkt maar weer dat VR nog in de ontwikkelfase zit en iedereen met ideeen komt.
VR is ook nog erg jong, en dat is met elke product categorie die pas ontstaan is.
Versie twee hebben ze meestal een hoop nare punten opgelost.
Die het tot een goed bruikbaar product maken.

Meestal kunnen ze dan ook wat in prijs omlaag omdat ze bepaalde onderdelen goedkoper hebben kunnen maken.
en natuurlijk ook omlaag in gewicht.
Mmh, ik zie zo'n zaken eerlijk gezegd niet echt van de grond komen. Het lijkt me niet comfortabel om met zoiets op je rug te gamen, als dat dan nog eens gecombineerd is met na anderhalf uur gamen twee uur opladen...
doe er 15 kilo bij en je hebt ook nog eens een realistisch gevoel van een gevechts- uitrusting in je bf spel :+
Met een gigantische accu zou ik dan voorstellen, niets dan voordelen zo! ;)
Ja want accu's wegen natuurlijk niks :P
Het lijkt me eigenlijk nog wel mee te vallen... Heel veel hangt wel af van hoe comfortabel het ding gemaakt is (goede padding en correct af te stellen). Ik heb vroeger dagelijks een tas met een gamelaptop van 4 KG mee gesleept, met nog wat andere dingen er bij kwam dat op hetzelfde neer.
Wat betreft de accuduur, vervang die 980 eens vlot door een 1070 en waarschijnlijk gaat hij weer wat langer mee.
Wow zie mezelf nog geen Holopoint spelen met dit ding op mn rug, daar ben je continu aan het wegduiken en bukken voor inkomende schoten :P
Ik vraag me ook af of het wel goed is voor de levensduur van hardware als deze in beweging is. Bij lichte beweging zal dit niet veel kwaad kunnen, maar ik denk hier dan bv aan horror games waar de gebruiker wel snelle en bruuske bewegingen zou kunnen maken.
Ik zou niet weten waarom dit een probleem zou zijn, mits je zo min mogelijk bewegende onderdelen gebruikt (alleen fans hoeven te bewegen). Als alles secuur vast zit binnenin, kan er weinig gebeuren (tenzij je er op valt ofzo).
Zolang er geen harde schijven of DVD spelers in zitten zal dat probleem verwaarloosbaar zijn. Als je je telefoon schud is er ook niks stuk
Er zal geen harde schijf in zitten maar enkel SSD's, dus daardoor is het geen groot probleem dat de hardware niet op een vaste plaats is gemonteerd.
Grappig ding, maar denk dat het niet een heel bijzonder groot draagvlak gaat krijgen, tenzij het gewicht gigantisch omlaag te brengen is. Maar zo'n ding als min of meer mobiel werkstation is op zich wel grappig.
Met een fatsoenlijk ontworpen rugzak is 5kg echt geen probleem, ook niet voor een wat langere tijd. De rugzak moet dan echter wel goed ontworpen zijn en qua lengte bij de gebruiker passen. Op de foto's ziet de rugzak er naar mijn mening veel te kort uit voor de gebruiker waardoor de heupband weinig gewicht draagt. Ook de verdeling van het gewicht in de rugzak zelf is vrij belangrijk.
How to fit a backpack, korte guide om het goed te doen, zelfs met 10-12 kilo hoeft dit totaal geen probleem te zijn voor een ongetraind persoon.

Ultralight Backpacking Basics, stelt dat alles onder de 15 kilo lightweight is.

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 1 juni 2016 14:48]

gaat ook lekker warm zijn zo direct op je rug.

1. het materiaal om de "pc" zelf zal warm worden, dit zit dus direct tegen je rug aan.

2. het idee dat je rug niet kan luchten terwijl je wel beweegt...... heerlijk. denk aan je middelbare school periode met volle boekentassen in de zomer.

Maar het idee is leuk, al denk ik dat dit meer zoiets is van: "kijk wat wij maken" dan het serieus te proberen te verkopen.

wel leuk voor evt lan-party's
Dat is gewoon een kwestie van een fatsoenlijk ontworpen ventilerend rugpand gebruiken. Sommige goede rugzakken gebruiken een systeem waarmee de achterkant van de rugzak een paar centimeter van de rug af blijft. Op de plekken waar het rugpand wel de rug aanraakt worden vaak goed ventilerende materialen gebruikt.

Er zijn wel situaties waar je liever geen ventilerend rugpand wilt hebben. De nadelen zijn namelijk dat het systeem iets meer weegt en het zwaartepunt van de rugzak iets verder naar achteren gaat, wat niet ideaal is. Bijvoorbeeld met rots en alpine klimmen is dit een nadeel, voor een rugzak van slechts 5 kilootjes lijkt mij dat niet zo'n probleem. Een dergelijk gewicht is overigens ook veel beter te dragen als de lengte van de rugzak goed is en de heupband op de juiste hoogte zit. Iets wat ik niet zie in de foto's bij het artikel, de rugzak lijkt mij voor veel mensen veel te kort.

De warmte van de pc zelf is eenvoudig weg te houden bij de gebruiker door de airflow goed te richten. Misschien kun je zelfs een beetje airflow langs de rug laten gaan om zweten tegen te gaan.
Gewoon een VR game spelen waar je als soldaat op de frontlinie staat; meteen extra realisme door het gewicht je je moet meezeulen ;) Wel een mooie ontwikkeling, ik vraag me alleen af of dit binnenshuis de toekomst zal zijn of draadloze headsets, ik vermoed toch het laatste.

Edit: Overigens zijn er ook mensen die VR-games zoals Audioshield gebruiken als workout en zelf polsgewichten en dergelijke toevoegen om hun lichaam te trainen. Voor deze doelgroep zal een dergelijke backpack geen belemmering zijn.

[Reactie gewijzigd door Virtual Reality op 1 juni 2016 14:06]

Opzich wel een gaaf concept, maar die ene kabel voor voeding tegenover het extra gewicht van de accu's, zou ik dan liever hebben.
Ik snap waarom ze dit nodig hebben maar deze "tussen stap" (zoals ik het even noem) is helemaal niet handig. Dit moet gewoon draadloos kunnen dat je alleen een bril op moet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True