Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties

Zotac heeft een nieuwe Zbox-mini-pc aangekondigd. De MI551 beschikt over een quadcore-processor van Intels Skylake-generatie met een tdp van 35W. De barebone beschikt over usb-c en een m2-aansluiting voor ssd's.

Het ontwerp van de Zbox MI551 is ongewijzigd ten opzichte van eerdere modellen. Onder de motorkap heeft Zotac nu een Core i5-6400T geplaatst. Dit is een quadcore-processor van de Skylake-generatie die zijn werk op 2,2GHz doet en een tdp van 35W heeft. De gpu van de processor is de HD Graphics 530.

Zotac voegt standaard geen geheugen en opslagmedia toe. De gebruiker kan dit zelf doen en hiervoor zijn twee sodimm-sleuven aanwezig voor maximaal 16GB ddr3l-1600-ram, terwijl opslag toegevoegd kan worden via de sata600-interface voor 2,5"-media of de m2-aansluiting voor ssd's die is aangesloten op de sata-interface. Wel komt Zotac met een Plus-model waarbij al wel 4GB geheugen en een ssd met m2-formfactor en opslagcapaciteit van 120GB geplaatst zijn.

De MI551 beschikt verder over een usb 3.1 type-c-aansluiting aan de voorzijde en volgens Zotac ondersteunt deze een doorvoersnelheid van 10Gbit/s, waarmee het om een omkeerbare usb 3.1-aansluiting van de tweede generatie gaat. Ook zit er een sd-kaartlezer gecombineerde met een usb 3.1-aansluiting aan de voorkant.

Aan de achterkant zitten hdmi, twee displayports, een duo gigabitethernetpoorten en nog twee usb 3.0-interfaces. Verder ondersteunt de mini-pc wifi-ac en bluetooth 4.0. Zotac heeft nog geen europrijzen voor de Zbox MI551 bekendgemaakt.

Zotac Zbox MI551Zotac Zbox MI551Zotac Zbox MI551Zotac Zbox MI551

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

HDMI: 4096x2160 @ 24Hz
(max 4K@60Hz output with one panel display)

Wil dat zeggen dat er HDMI 2 op zit?

Vindt dat niet zo snel terug.
Nee, dat wil eigenlijk zeggen dat deze er niet op zit. Nog steeds 1.4 volgens opgegeven specificaties; http://hkftp.zotac.com/Ex...1/Brochure/ZBOX-MI551.pdf
Dan zul je naar de Zotac Zbox Magnus EN970 moeten die heeft wel HDMI 2.0, wel 4 x om precies te zijn.

http://nl.hardware.info/r...sterlijk-doosje-conclusie
Bedankt ik vond het niet direct terug op de site van zotac.
Ik kwam pas geleden per toeval op Zotac's website toen ik op zoek was naar een klein PC'tje om mee te gamen. Het viel me op wat er allemaal in zo'n klein kastje zit soms! Heeft iemand hier zo'n apparaatje toevallig, die wat ervaringen kan delen met de game-mogelijkheden er van?
Volgens mij kan je in een case van (25-25) 30-30 cm 1 high end videokaart kwijt. Dus dat is voor gamen dan de kleinste case.
Verder kan dat zijn wat je wil. Een i7 met een 980/fury en 2 dims aan ddr4.
Omdat de kast zo klein is is de airflow super en wordt het niet warm.

mb : http://tweakers.net/categ...ZUmytjpKhmTGSsKGFBVC0thYA
behuizing : http://nl.hardware.info/r...i-fractal-design-node-304

dit idee ;)
Dat is de keerzijde waar ik aan zit te denken in ons volgende huis :) Zelf een "mini" PC in elkaar zetten zodat ik die ook als Hackintosh kan gebruiken én als game-PC. Maar die kasten zijn altijd groter (en naar mijn smaak vaak minder mooi) dan die Zotac Magnus EN970. Tuurlijk is de prijs er bij die Zotac Magnus dan ook naar, maar dat is dan een keuze die je maakt :)
Fabrikanten komen ook steeds meer met kaarten die geschikt zijn voor mini-itx behuizingen, zie bijv. AMD's Fury Nano. Zelf heb ik een Zotac zbox pico achter de tv hangen. En wil toch wel een net wat krachtiger systeem dat toch compact is. :)
De SN970 is de full fledged Steam machine met i5 6400t en GTX 970m,
De Magnus EN970 heeft slechts een ulv dual-core, maar wel dezelfde GTX970m/960 OEM.

Ik wacht dan ook met smart tot de SN970 beschikbaar is. Desktop performance in schoudertas formaat :)

Hopelijk hebben ze quality-control wat beter onder controle. Heb 4 EN760's geretourneerd en uiteindelijk maar ontbonden.

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 10 december 2015 11:27]

Oh, dát kan natuurlijk ook… de Steam machine kopen, daar Windows op zetten, en dan alsnog lekker gamen. Hij is alleen wel duurder met z'n ca. ¤1100, vergeleken met de Magnus EN970. Die begint namelijk rond de ¤850 als ik me niet vergis.
die 850 is volgens mij voor de bare-bone.
De steammachine komt met 1 latje 8GB ram (kan je dus met 1 xtra latje upgraden naar 16)
1TB hdd, steam controller en is dus een compleet systeem.
Daarnaast heeft de CPU dubbel zo veel cores op dezelfde snelheid wat voor gaming mijns inziens te prefereren is.

Ik denk dat de prijs uiteindelijk tussen de 1000 en 1100 komt te liggen als ie beter beschikbaar wordt (dat verwacht ik iig in Duitsland).

Ik was er van plan om er een 1 TB m.2 ssd bij te leggen zodra die beschikbaar komen zodat ik 1TB ssdperfomance met een Windows installatie heb en 1 TB low-performance voor casual Steam-OS games.

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 10 december 2015 11:38]

Man, goeie tips allemaal! :)

Ik weet niet of ik zo'n fan ben van de Steam Controller (heb liever een PS4 of XBOX-achtige controller namelijk), en ene muis/toetsenbord voor de FPS-games is ook prettig natuurlijk. Maar dat de CPU beter is, er al 8GB aan ram in zit, en er een (helaas standaard) HD in zit... dat helpt natuurlijk wel weer!

Ik moet toch eens even goed gaan nadenken wat handiger is in dat geval. Ik ben niet weg van de prijs, maar wel van het formaat en uiterlijk van die Zotac doosjes. Maar als ik voor minder geld (en helaas een grotere cq. minder mooie behuizing) een snellere PC kan bouwen die kan dienen als Hackintosh én Windows-game-pc én Steam OS-machine... dan heb ik wel 't beste van alledrie in 1 behuizing :P

Steam OS is namelijk een gratis OS, OSX gebruik ik voor m'n werk en privé, en Windows voor de overige games. Een mens moet een hobby hebben 8)7

[Reactie gewijzigd door joramoudenaarde op 10 december 2015 11:47]

Ik heb aangelopen januari zelf een "steambox" gemaakt. Wel een knappe machine met een i5 en 7970 videokaart - voorzien van zo'n arctic 3 fan koeler. Hoor je absoluut niet - zodra je de pc opstart start steam op in bigpicture modus. Veder heb ik twee xbox 360 controllers eraan hangen via de pc-xbox-controller ontvanger. Werkt heel goed.. Heb je even geen zin in steam dan kan je steam afsluiten en heb je gewoon de desktop voor je (de "locomotief" staat bij ons in de woonkamer en maakt deel uit van de audio/video "toren" en hangt via de av-receiver aan de tv.. Zit ook draadloos keyboard aan met touchpad en voor het wat intensievere muisgebruik ook nog een losse, wederom, draadloze muis

Nadeel (of voordeel) van de steam controller is dat het geen controller is maar een hid. Windows ziet dat ding namelijk niet als controller maar als muis/keyboard.

Kort: je kan prima met een xbox controller werken.
Bedankt voor de info :)

Ik heb een Cubox-i die ik gebruik als mediacenter (i.c.m. een Synology NAS), dus het enige waar die zelfbouw-PC niet voor zou worden gebruikt is dus als mediacenter.

Maar verder: Windows game-pc, Steambox, Skypen via de TV (voor de vrouw), en misschien als Mac-werkpaard. Maar dan zou ik 'm het liefst op m'n mini-kantoortje hebben staan in de woonkamer, met een lange kabel naar de TV (via de muur doorgetrokken) voor wanneer deze als game-pc wordt gebruikt. Ik ben er nog niet helemaal over uit of en hoe dat werkt, en of ik 't een fijne oplossing ga vinden, maar het begint al tijden te kriebelen om weer eens een PC te maken :)
mijn "locomotief" heeft naast dat ie opstart in bigpicture inderdaad ook een webcam voor skype om dezelfde reden. Verder is de locomotief (mijn zoontje noemt hem zo :+) ook nog voorzien van murmur (mumble server) en plex media server. Er zit zoveel geheugen in (16G) dat ik ook nog wel iets met vm-ware of virtual box zou kunnen doen. Je kan dan regelen dat je op een andere pc via remote desktop naar 1 van die vitruele machientjes connect.
Als je wilt weten wat de gaming prestaties ongeveer zijn, kun je zoeken naar benchmarks van de onboard HD Graphics 530: clickety
Verwacht geen monsterlijke prestaties maar je kunt tegenwoordig al best redelijk gamen op een systeem zonder dedicated videokaart.
Oh, ik doelde meer op de Zotac MAGNUS EN970, met een NVIDIA GTX 960, en een Intel Core I5-5200U. Kost wat, maar het kastje is (on)opvallend klein :)
Ik heb de EN760, een doosje van een jaar terug met de GTX860M... Echt een heel relaxed apparaat, je neemt hem zo mee naar een lan-party, een scherm is overal wel over (desnoods de tv). Gamen kan hij aardig, maar ik hoef dan ook niet alles op ultra, zolang de resolutie maar goed is. Ik speel Starcraft, Guildwars en af en toe wat zooi op Steam en dat doet ie gemakkelijk op 1920x1080 op high settings en blijft daarbij stil. Dus... Als je niet te veeleisend bent (wat je in dit compacte segment voorlopig niet moet zijn) raad ik je zoiets zeker aan!
Mooi zeg! :)

Ik ga eens uitzoeken of die hardware die daarin zit ook compatibel is met een Hackintosh, want het is toch wel een erg mooi, klein en interessant apparaatje! Echt heel veeleisend ben ik niet, maar áls ik een PC game speel vind ik 't wel leuk om op 1080p op "high" van de graphics te kunnen genieten.
Hopelijk niet te duur, dit is iets om naar uit te kijken...!
Duo gigabit poorten? Wat moet je daarmee als consument zijnde? Dit maakt zo'n box alleen maar onnodig duur.
Handig als je software zoals pfSense wil draaien want dan kun je dit ding omtoveren in een relatief krachtige, zuinige en compacte router/firewall/server.
Exact wat ik wil doen, maar ik zie in de specs niet wat voor NIC's het zijn... is het realtec of intel ?

En wat is het verschil tussen ZBOX MI551 en ZBOX MI551 plus ?
Bij de Plus zit 4GB ram, en een m2 SSD met 120GB opslag (zoals ook in het artikel staat
In de technische specificaties wordt het nergens expliciet vermeld maar kijkende naar de downloadpagina met stuurprogramma's dan lijkt het er op dat er Realtek NIC's in de MI551 zitten.

Het verschil tussen de ZBOX MI551 en de MI551 Plus zit hem in het feit dat de MI551 Plus standaard is uitgerust met een M.2 120GB SSD en 4GB RAM (staat ook in het artikel). Het is even afwachten wat het prijsverschil gaat zijn maar ik denk dat je beter de MI551 kunt kopen en dan zelf een M.2 SSD & RAM naar wens toevoegen.
Je zou er zo een always-on home-server + media PC van kunnen maken die ook als router en webserver fungeert bijvoorbeeld. Kun je op die manier weer 1 kastje besparen en je hebt een router waar je echt alles mee kunt doen wat je kunt verzinnen. Maar je hebt wel een punt dat de doelgroep die dat wil en kan, wel heel erg klein zal zijn ;-)
zover ik denk is de prijs zowiezo niet echt goedkoop en met een dual gigabit network is hij beter in te zetten voor meerdere doeleindes.
Volgens mij zijn dat de kosten niet. Wat de kosten wel zijn is de licentie voor deze poorten. Maar als je die voor 1 poort afneemt hoef je dat niet te doen voor de 2e en enkel voor de nodige hardware/materiaal kosten te betalen.
Oftewel een 1GB poort opnemen heeft een instap drempel, een 2e bijplaatsen kost geen drol.

[Reactie gewijzigd door jozuf op 10 december 2015 11:12]

Als dure router gebruiken :+

Maar ben het wel met je eens, 95 procent van de kopers zal de 2 de niet nodig hebben of gebruiken, aan de andere kant, dit kastje kost minimaal 200 300 euro, als het past waarom niet? Die extra paar cent voor een dergelijke aansluiting doet het hem ook niet. Het is nu natuurlijk wel een soort van usp.
Leuk voor ESX homelab maar dan is de 16GB ram limit een killer..
Wow ik zocht net een dual lan, voor pfsense firewall te gebruiken

Het is echt wel handig een tweede lan
En hoe duur denk je dat een gigabit poort is ten opzichte van een 10/100 poort. In het huidige bandbreedte verslindende landschap waar lokale NASSEN al ruim over de 100MByte/s kunnen pompen zou ik niet meer 10/100 willen. Dan heb ik die 5 euro extra voor die chipset er wel voor over.
Het gaat er natuurlijk om dat het er 2 zijn ;)
En ik wil ze ook in LACP aan mijn switch hangen daar mijn NAS ruim meer dan 100Mbyte per seconde leest.... Dus wanneer ik een MKV file of een deel van mijn RAW foto collectie overpomp naar een USB -c kaartje.... Dan vindt ik dat wel fijn. Het kan nu al voordeel opleveren, dus laat staan over een jaar of 2, 3.
enkel werkt dat in de praktijk niet zo naar mijn ervaring.
je krijgt met lacp wel een '2gbit' connectie, maar voor een enkele stream (dus 1 file operatie) trekt hij slechts 1 enkele fysieke connectie dicht.
het is pas bij een extra operatie (naar/vanaf een ander IP/poort) dat de 2e nic aangesproken wordt. De loadbalancing werkt namelijk op basis van een hash van bron/doel IP adres en de gebruikte TCP/UDP poort, heb ik me door google laten vertellen
klopt, maar het betekent dus wel dat een streaming video niet geknepen wordt door een grote filetransfer, of je natuurlijk heel rap 2 filetransfers kan doen.
Prachtig hoe zoveel technologie in zo'n klein kastje geplaatst wordt. Dan met een I5 er in, zorgt er ook nog eens voor dat het niet zo'n trage slak is :*)
Lijkt me een mooi kastje als Mediaplayer O+
Als de prijs een beetje redelijk is, zie ik dit soort mini-PCs ook als een mooie kandidaat voor als m'n schoonouders aan een nieuwe PC toe zijn (de PC die ze nu hebben is oud materiaal van mij...E6600 met 4 GB en een klein SSD-tje...prima voor wat browser en Word werk). Als zoiets voor een paar honderd euro kan, is zelf uit oude componenten bouwen gewoon de moeite niet meer.
Deze zal ietsje meer gaan kosten dan een paar honderd ¤ ben ik bang. Tot aan de ¤200,- kom je meestal niet verder dan de Pentium uitvoeringen. De Intel Core i5-6400T zit alleen al op dat bedrag.

pricewatch: Intel Core i5-6400T Tray

[Reactie gewijzigd door hardware-lover op 10 december 2015 11:59]

Ach, een E6600 is al zat; een nieuwe Pentium is ook prima voor web + Office. Maar als het naar de ¤400 gaat, kun je inderdaad weer beter zelf iets in elkaar zetten.
Zoals het er nu naar uit ziet is de prijs in dollar $483,20.

http://www.kernelsoftware.com/products/catalog/zotac.html
Ik zit al sinds vorig jaar te wachten op de SN970.
Ook een quadcore i5 T, maar met een GTX 970m.
Helaas nog niet verkrijgbaar in Nederland.
Een Core i5 T processor van 35 watt. Deze is dus passief gekoeld neem ik aan?
Anders bouw ik zelf wel zoiets, maar dan wel passief gekoeld. In een Streacom, Akasa of Tranquil case.

In elk geval wel mooie aansluitingen.
O.a. 2x DP, 2x ethernet en usb 3.1. Maar mist eigenlijk nog wel 1 of 2 normale usb 3 aan de voorkant.

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 10 december 2015 11:37]

Dit is niet passief gekoeld, en uiteraard kan je zelf goedkoper iets in elkaar knutselen - maar dat is nooit het idee achter dit soort mini-PC's.
Nou, mijn idee was het zeker wel, om mijn mini-pc zelf in elkaar te knutselen. Maar ik ben uiteindelijk toch maar voor een NUC gegaan met deze http://cdn2.bigcommerce.c...442490751.500.750.jpg?c=2 Tranquil case er omheen om hem helemaal passief te krijgen.

Het fangeluid uit dit soort mini-pc's stoort me toch teveel. Sommigen zeggen dat ze ze niet horen, maar ik hoor ze vanaf een andere verdieping aan staan. Zo gingen mijn Asrock en Zotac al retour, en voor mijn NUCje maar die passieve (prijzige maar o zo mooie) case aangeschaft. :)
Ik heb tig Zotacs met dit kastje weggezet, AMD modellen weliswaar. Werken prima, erg tevreden over. Maar het design is toch niet meer van deze tijd... Dan zijn de NUCs en Gigabyte Brixen en consorten toch mooier. Oke smaken verschillen, maar alles glad plastic ziet er toch wel cheap uit. Subjectief natuurlijk.

Maar functioneel ben ik altijd erg te spreken over dit soort mini-systemen, voor verreweg de meeste 'normale' gebruikers meer dan genoeg en in de regel erg zuinig met energie.

[Reactie gewijzigd door Rataplan_ op 10 december 2015 13:19]

Helemaal mee eens, dit bolle plastic design gaat nu al jaren mee bij Zotac (sinds de Atom 330 tijd), en reflecteert (in mijn ogen) totaal niet de hele mooie hardware die er inmiddels in zit.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 december 2015 15:05]

Dit kan weleens hele leuke pfsense hardware worden met die dual nics.
Mooi kastje, maar waarom hebben ze de m.2 poort aan de sata gehangen en niet aan de PCI-E?
Ben wel benieuwd naar de gebruikte chipset.